Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bedankt Mark. Detailhandel naar de klote

rutmansplu.jpgDe detailhandel gaat naar de klote, inderdaad. Veel mooier kunnen wij het ook niet maken. Het is niet anders. Letten we op kiezers in Heerenveen, Leeuwarden, Meren en Alphen die vandaag naar de stembus gaan om een nieuwe gemeenteraad te kiezen? Dit kabinet onder leiding van Marx Rutmans en Didi Samsom is de grootste vijand van ondernemend en hardwerkend Nederland. Door de PVVDA verordende lastenverzwaring na BTW-verhoging dompelt de detailhandel in bankroet na faillissement. Vooral in de non-food sector gaat het bereslecht: 5% krimp in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Wat dacht u bijvoorbeeld van consumentenelektronica? Min 13 (dertien) %! Niemand maar dan ook niemand koopt nog een nieuwe TV, laat staan een nieuwe auto. Behalve de allerrijksten van ons landje natuurlijk, die worden alleen maar rijker, maar ook zij kunnen de detailhandel niet in hun eentje overeind houden. Het enige dat nog omhoog gaat in Nederland 'zorgenkindje van Europa' zijn de prijzen in de winkels: 2,2% hoger. We betalen met z'n allen veel meer voor een stuk minder, mede dankzij de algehele burger- en ondernemershaat van het kabinet en hun malle belastingobesitas. Hele rapportje van de CBS leest u hierrr (PDF). Wanneer mogen wij weer stemmen? Duurt lang.

Reaguursels

Inloggen

@All_Anonymous | 13-11-13 | 17:11
Logisch. Op wat obligaties na bestaat die schuld namelijk helemaal niet. Het is uitsluitend een maat voor hoeveel geld er in naam der koningin/des konings in omloop is gebracht. Ondergebracht bij een "bank" die in naam particulier is maar volledig eigendom van de Staat der Nederlanden is - zelfs nog nu deze als participatiebank bij de ECB is ondergebracht.

Pierre Tombal | 13-11-13 | 19:06

Even over die "staatsschuld" ... Wisten jullie dat NIEMAND weet aan wie de staat schuld heeft?..

Leuk weetje dacht ik zo..

All_Anonymous | 13-11-13 | 17:11

BedrijfsTijgerT | 13-11-13 | 11:37
Precies. Een mobieltje zonder abo kost hier in NL 130-140 euri's, op Amazon 99 met gratis verzendkosten. Een universele afstandsbediening daar 105, hier 130 euro. LED lamp voor plafond hier 130 daar 79 euro + 17 euro verzendkosten. Alleen computerspullen zijn er net zo duur, de rest goedkoper.

Moonwarrior | 13-11-13 | 16:38

Ach wat wil je ook met een minister als Asscher,die nu liever aan het sint Maarten-snoepgoed voor zijn kinderen denkt,dan aan de afbraak van hun pensioen straks.Zoals al opgemerkt door de oppositie: Zo maak je er een kleuterschool van.De juiste typering van de Haagse bende."Regeren is vooruitzien" ? Eerder dolen in een kring.Een economisch kringloop,waarvan de winkels nog overeind blijven.Wat loop ik toch graag door zo'n winkel : Mijmeren,dat het de vorige eeuw toch niet zo'n vervloekte eeuw was als de huidige,die zelfs zwarte pieten al de zwarte piet toe spelen.

Dolphi | 13-11-13 | 16:25

De HRA is alleen aantrekkelijk voor mensen in de hoogste belastingschijf.
Eagle_Eye | 13-11-13 | 14:26
.
Onzin. Er is helemaal niks aantrekkelijk aan HRA. Zelfs met de hoogste inkomens betaal je nog steeds de helft van de rente uit het bedrag dat anders je netto inkomen zou zijn geweest. Er zit maar één oneerlijkheid in het systeem en dat is dat iemand die met een inkomen van een ton euro's een huisje van twee ton koopt daar effectief minder voor betaalt dan iemand die datzelfde huis met de helft van dat inkomen koopt. Het aantal mensen dat op deze manier dit virtuele voordeel zou willen verzilveren kan je echter op één hand tellen, dus dat is nauwelijks alle drukte waard.

Pierre Tombal | 13-11-13 | 14:54

Dit land moet gewoon kapot, iets anders kan ik er niet van maken. Waarom en voor wie ben ik nog niet uit. Waardoor weet ik wel, VVD en PVDA geholpen door D66.

doskabouter | 13-11-13 | 14:39

Het zou veel beter zijn direct en snel te hervormen, de hra inruilen voor een belastingverlaging bijvoorbeeld.
@Ben7943 | 13-11-13 | 13:00<br />
Daarmee ben ik het 100% eens. Inkomstenbelasting extreem verlagen, of zelfs afschaffen. De HRA is alleen aantrekkelijk voor mensen in de hoogste belastingschijf. Op zich is dat niet erg, zij betalen per saldo ook meer belasting, maar het zet geen zoden aan de dijk. Aan de ene kant betalen, aan de andere kant terug krijgen. Daarnaast vind ik dat de hypotheekrente wettelijk op maximaal 2% gezet mag worden.

Eagle_Eye | 13-11-13 | 14:26

We staan tegelijkertijd op nr.1 als het gaat om aantal diefstallen in winkels. Winkeltje drijven loont allang niet meer en de lijn zal blijven dalen. Naakte waarheid.

íbice ibérico | 13-11-13 | 14:22

@Ben7943 | 13-11-13 | 13:00
Zeik toch niet. Je uitgaven worden gewoon gevormd naar het inkomen dat je geniet, waarbij de EU er voor zorgt dat de kosten van levensonderhoud hier (als percentage van het inkomen) relatief laag zijn. Voor de huizenmarkt reguleert de overheid via het toeslagensysteem en de huurwet niet alleen wat mensen betalen voor hun woning maar ook in welke woningen ze wel- of niet mogen wonen. Pas wanneer je 700 euro per maand of meer uitgeeft (netto effectief dus!) kan jij gaan bepalen of je klein of groot wilt wonen. Dat komt neer op de hypotheeklast van een woning met een koopprijs van ruim 190.000 euro in de huidige markt. Dus al dat bidden en hopen en wat mensen nog meer allemaal mogen doen is compleet zinloos, want zolang de overheid de sociale huurmarkt niet hervormt blijven de koopprijzen voor deze mensen (gevoelsmatig) te hoog. En reken er maar op dat als de overheid hier toch iets gaat veranderen dat het dan alleen maar duurder wordt.

Pierre Tombal | 13-11-13 | 14:00

Het is zo makkelijk. Gewoon elk jaar 10% bezuinigen op alle overheidsuitgaven behalve onderwijs. Kunnen belastingen volgend jaar omlaag en is de economie er zo weer bovenop. Maar dat doen de KUTSOCIALISTEN natuurlijk niet.

bovenwater | 13-11-13 | 13:55

Dit bericht is al erg, maar het is nog erger... De BTW-verhoging is er bewust in oktober vorig jaar ingefietst, waardoor duurzame goederen vooral nog in september 2012 gekocht werden en oktober 2012 feitelijk wegvalt als koopmaand voor 18% artikelen / duurzame goederen.
In februari 2014, strak voor de EU-verkiezingen, zal een schitterende stijging van de detailhandelsomzetten in het 4e kwartaal 2013 gepresenteerd worden door die truc. Destijds is dus in alle smerigheid al nagedacht over de effecten bij de EU-verkiezingen: "we zijn uit de crisis, krachtig herstel! Blabla.. ik hoop dat de goegemeente er nu een keer niet in trapt.

hogeheuvel | 13-11-13 | 13:46

Je kan ook teveel chargeren Van Leeuwen. Detailhandel wordt minder door toegenomen web-verkopen, hoge huren, lagere marge, minder bezoekers in de binnensteden door verkeersbeleid maar zeker ook door het lage service niveau van de gemiddelde detaillist. De wereld veranderd en wordt nooit meer zoals gisteren. Dat is ook iets wat er bij veel detaillisten niet in gaat. Een leuke bijkomstigheid is dat we weer in de centra van onze steden kunnen gaan wonen ipv alleen maar winkelen!

keikoud | 13-11-13 | 13:33

Waarom kost een winterband (Vredestein Snowtrac 3) bij Euromaster.online ruim € 75 (excl. montage etc.) terwijl deze bij een Duitse webshop € 52 kost? Dat kan hem niet in 2% BTW zitten

witwas | 13-11-13 | 13:32

Op de crisis kun je nog zeggen dat Rutte en cs invloed hebben (maar meer ook niet), maar de verschuiving naar webwinkels toch niet. Artikel dus weer een flink staaltje gebrek aan kennis, maar dat weerhoudt ons niet om flink te roepen. Zucht...

paddy | 13-11-13 | 13:31

Mooi man. Straks voor niets werken in de bijstand terwijl het reguliere werk wordt afgeschaft die dan voor niets kunnen gaan werken.
Daar zal de middenstand vast door gaan 'floreren'.

ProAsfalt | 13-11-13 | 13:29

Heb een workstation nodig. Niets bijzonders, maar geen enkele detailist die mij er eentje weet te verkopen. Laat staan dat ze er eentje op voorraad hebben. Zeik dan niet dat je niets verkoopt.

bottlebaby | 13-11-13 | 13:09

als je denkt dat de politiek ook maar enige invloed heeft op de economie, dan ben je echt een sukkel.

Hesselbollah | 13-11-13 | 13:07

Alexander Pechkop | 13-11-13 | 12:25 | + 0 -
Nee, niet iedereen deed eraan mee. Je hebt ook genoeg mensen die genoegen namen met een iets kleiner huis, een tweedehands auto, 1 keer per jaar op vakantie (ik ken er zat die 's zomers 1x, wintersport 2x gaan) en een budgettelefoon in plaats van de nieuwste iPhone. Die mensen komen nu lang zo snel niet in de problemen.

Joris Draaksteker | 13-11-13 | 13:06

Ja, weg met dit kabinet. Graag! Maar waar moeten we dan nog op stemmen? Dat schaduwkabinet van Hans Biesheuvel zal zich ongetwijfeld niet verkiesbaar stellen. VVD ben ik van genezen, PVV is me te links en standaard overal tegen, met D66 win je ook de oorlog niet en de CDA vertrouw ik voor geen cent. En dat andere links gedoe maakt alleen maar nog veel meer kapot dan Pvvda al doet. Ik weet het gewoon echt niet meer.

Jippie | 13-11-13 | 13:05

Boeit Mark niet, die is druk bezig in de kont te krijpen van de EU en Bilderbergers

HetMannetje! | 13-11-13 | 13:03

@Eagle_Eye
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom mensen niet willen zakken met hun verkoopprijs; ze hebben een te hoge hypotheek, ze hoeven niet te verhuizen of ze denken dat de woningmarkt wel aantrekt.

Misschien dat het helpt dat je straks je restschuld bij verkoop mag meenemen. En verder zijn mensen die denken dat de huizenprijzen weer gaan stijgen, slecht geïnformeerd en daardoor straks de echte verliezers. In 2014 kun je en 10% minder lenen en de werkloosheid loopt verder op en er is sprake van marginale groei of krimp. Ook in de jaren daarna zal de loan to value, de NHG en de HRA verder afgebouwd worden, totdat ons systeem in harmonie is met die van de omringende landen. Als over 10 jaar de huizen van de babyboomers op de markt komen, gaan de huizenprijzen echt omlaag.
Het zou veel beter zijn direct en snel te hervormen, de hra inruilen voor een belastingverlaging bijvoorbeeld.

Ben7943 | 13-11-13 | 13:00

@alexander pechkop
Voeg me anders ff toe op Twitter.

Nacho_Vidal | 13-11-13 | 12:57

En àls we dan eindelijk weer mogen stemmen geven de meeste Nederlandse malloten tòch weer hun stem aan VVD of PvdA.
Je zult het zien.
Dit stomme klootjesvolk leert het nooit.

Dostranamus | 13-11-13 | 12:49

@Ben7943 | 13-11-13<br />
De hypotheekschuld is zo spannend nog niet. Het gaat om de bereidwilligheid van de woningbezitters met overwaarde om te zakken met de prijs. Bij ons in de straat staan 2 huizen te koop; 1 tussenwoning (239.000) en een hoekwoning (195.000). De mensen met een tussenwoning weigeren te zakken met de prijs en krijgen zelfs geen bezichtigingen. Dan leef je echt met een plaat voor je harses. De huizen zijn in 2007 voor 180.000 gebouwd. Het is de starre houding van bezitters en de loze beloftes van makelaars (prijzen blijven stijgen, verkopen met winst) die voor het vastlopen van de huizenmarkt zorgt. Kopen wil ik best, maar ik betaal geen 2 ton voor een hoopje tegels op amper 130 m2 grond.

Eagle_Eye | 13-11-13 | 12:48

De detailhandel was op de introductiedag van de Euro al gedoemd. Omzetten halveerden direct, omdat de prijzen per dag werden verhoogd. Mensen zijn echt niet zo dom als ze eruit zien, dat vergeten de zogenaamde volksvertegenwoordigers. De komende 10 jaar zullen we nog last hebben van PvdA stemmende immigranten en de oud-gedienden (die gaan allemaal dood door ouderdom). Daarna zal een generatie opstaan die neukt jullie allemaal de moeder, ook die van kabinetsleden. Dan zal er toch zeker wat gaan veranderen (al dan niet ten goede van het land).

Eagle_Eye | 13-11-13 | 12:39

De afgelopen 15 jaar is de hypotheekschuld verdubbeld naar 670 miljard. Die 335 miljard winst zit nu in de VVD en CDA in de Tweede Kamer: lobbyisten voor de bouw, projectontwikkelaars, makelaars, banken, verzekeraars, Brinkmannetjes, Barbara Vissertjes, honderdduizenden 50-plussers met nog steeds gemiddeld 2 ton overwaarde.
En die hebben bij de uitruil met de PvdA bedisseld dat de woonquote voor iedereen naar 40/50% van het inkomen gaat; iedereen zal minimaal 800 a 900 euro huur of hypotheek betalen, opdat de huizenprijzen niet verder zakken en de laatste euro's van de burger niet in de economie terecht komen, maar in de zakken van de woningmarkt-vermogenden. De VVD is allang niet meer de partij van de ondernemers, maar alleen de partij van de vermogenden.

Ben7943 | 13-11-13 | 12:35

En het wordt nog veel erger. Houdt rekening met nog 2% extra BTW, een vervijfvoudiging van energieheffingen, nog meer accijns op brandstoffen, rokertjes en alcohol. Alsmede een verhoging van accijns op frisdranken en dergelijke van 38% (waardoor alcoholvrij bier net zo zwaar belast wordt als alcholhoudend bier) en niet te vergeten de heffing op drinkwater.
Nog even los van de verhogingen OZB, parkeerheffingen, rioolheffingen, precarioheffingen, waterschapheffingen en dergelijke.
Dus koop voortaan ook je alcoholvrije bier in Duitsland. Dit land moet schijnbaar totaal naar de klote geheven worden.

Dima Beeline | 13-11-13 | 12:33

@Halve Zoolstra | 13-11-13 | 12:12
@Magnum Force | 13-11-13 | 12:23 Volledig eens met de laatste, een bedrijf kan ook niet functioneren met meer dan 50% overhead. Verlaag de BTW en accijnzen zodat half Duitsland en heel België hier komt tanken en shoppen en je hebt al een hoop gewonnen.

witwas | 13-11-13 | 12:29

Nacho_Vidal | 13-11-13 | 11:44 | + 0 -, had je je bril op moeten doen, dan had je het zien aankomen!

[G]eenstijl | 13-11-13 | 12:27

@Redactie, Mark gaat jullie nu haten en boeh roep brief sturen. Let maar op. De eerste zin: "Jullie Nederlanders hebben dit zelf gedaan. door te nivelleren". Ik kocht een oude kutbak uit 96 voor 2500, Ik kocht een fiets van een junk voor 50 euro, Mijn moeder kocht mijn eten en waste voorme, wat deden jullie, niks! dus eigen schuld.

[G]eenstijl | 13-11-13 | 12:25

Joris Draaksteker | 13-11-13 | 12:17
Wie gaat er 3 x op vakantie dan? Heeft er allemaal toch niets mee uit te staan dat we de problemen niet zagen aankomen? Iedereen deed er toch aan mee? Gemeentes verkochten hun (woning)grond voor heel veel geld; en nu zitter er toch een heleboel diep in de problemen, o.a. Heerenveen. Maar.. die komen er allemaal mee weg en verhogen hun belasting etc. Hoe dan ook... die krijgen hun geld wel weer binnen. Behalve Jan Modaal, die is de lul, hoeveel boeren-slimheid hij ook heeft.

Alexander Pechkop | 13-11-13 | 12:25

@Magnum Force | 13-11-13 | 12:23
Mezelf: minder Regels, natuurlijk. Excuus.

Magnum Force | 13-11-13 | 12:25

@Halve Zoolstra | 13-11-13 | 12:12
Met uw welnemen, ik ben het nog steeds niet met u eens.

Bijvoorbeeld, elke ambtenaar kost veel meer dan zijn salaris. Dure werkplek in duur gebouw, computers, telefoon etcetera. Dus per wegbezuinigde ambtenaar is het bezuinigingsbedrag groter dan wat je hem aan uitkering moet betalen.

Flink hakken in de subsidies betekent dat er flink minder geld naar het buitenland vloeit. Als dat geld aan de NL burgers ten goede zou komen zou -zelfs indien ze het besteden aan importartikelen- tenminste de BTW daarover nog in de schatkist vloeien.

En dan heb ik het nog niet eens over de niet-kwantificeerbare voordelen van een kleinere overheid. Minder egels, minder bureaucratie, minder logheid, minder paarse krokodillen.

JUIST in deze niet-normale tijden moet het mes worden gezet in het logge lichaam dat "Overheid" heet. Vóórdat het ons allemaal verstikt.

Magnum Force | 13-11-13 | 12:23

Ik wens dit kabinet heel wat onaardige dingen toe, maar het is net wat te onaardig om hier nog te kunnen posten want Joris zou er erg verdrietig van worden. Dat de rijken rijker worden boeit me niet, leuk voor ze, ze betalen al zat over hun vermogen. Disproportioneel aangezien ze er niks voor terugkrijgen. Maar dat de pvvda maar één ding kan bedenken om het monster dat de EU te behagen kan bedenken, meer belasting, geen echte bezuinigingen, staat voor mij gelijk aan landveraad, Mark Rutte werkt ten eerste voor die Vlaamse fret von Rompuy en ik gun hem al het slechte dat hem in de toekomst kan overkomen. Als ik hem op straat zie liggen dan bel ik geen ambulance. Zeau.

Bokito ergo sum | 13-11-13 | 12:22

De lokale verkiezingen laten de landelijke politici niet onberoerd. Meerdere partijleiders hebben gezegd dat de uitkomsten ook belangrijk zijn voor politiek Den Haag. "Als de uitslag negatief is, wat ik niet verwacht en zeker niet hoop, hebben we het ook in Den Haag niet goed gedaan," zei GroenLinks-fractievoorzitter Van Ojik.

Ivoren toren gedrag. Ik verwacht (bij een representatieve opkomst) een electorale slachtpartij. En terecht, want PVVDA en de nep-oppositie bakken er werkelijk waar geen ene pepernoot van.

Het lijkt er enorm op dat politieke partijen nooit de mening van de burger horen bahlve bij verkiezingen. Laten we hopen dat ze na vandaag wakker worden.

NiceGuysFinishLast | 13-11-13 | 12:19

El Rico Grande | 13-11-13 | 12:13 | + 0 -
fonq.nl

joyriders | 13-11-13 | 12:19

Het blijft apart hoe weinig mensen willen zien dat de problemen van nu in feite noodzakelijke oplossingen zijn van problemen die onder eerdere kabinetten getackled hadden moeten worden. Dat huizen overprijsd waren door belachelijke hypotheekmogelijkheden, zag elk weldenkend mens toch allang? Als je dan toch een risicovolle hypotheek neemt ben je gewoon dom geweest. En je kunt ook NIET 3 keer per jaar op vakantie gaan en nog twee keer een weekendje weg. NIET elke 5 jaar een nog grotere TV kopen. En een dure auto. Elk jaar een nieuw mobieltje van 500 euro. Je kunt trouwens ook NIET massaal gaan rondsjouwen in winkelstraten. Hollandse zuinigheid is niet suf, het is boerenslimheid die de meesten zijn vergeten.

Joris Draaksteker | 13-11-13 | 12:17

Ik dacht deze week ook nog ergens te lezen dat de crisis voorbij was. Blij gemaakt met een dooie mus blijkbaar.

ilse | 13-11-13 | 12:14

Was altijd huiverig om online te bestellen, maar achteraf gezien niet nodig, bol.com heeft zijn zaakjes prima voor elkaar.
Bovendien bezorgen ze alles gratis thuis, wat een gemak.

Terpen-tijn | 13-11-13 | 12:14

@joyriders | 13-11-13 | 12:06 | + 1 -

Waar heb jij je regenton dan gekocht?

El Rico Grande | 13-11-13 | 12:13

@StijlVoorover | 13-11-13 | 12:10 |

Dat is precies het probleem: de bezuinigingen van kabinet DP2 betekenen minder voorzieningen, en zijn dus een lastenverzwaring op zich.

Halve Zoolstra | 13-11-13 | 12:13

@Magnum Force | 13-11-13 | 12:06 |

In normale tijden zou ik het met u eens zijn dat het overheidsapparaat kleiner moet. Maar in deze tijden is iedere bezuiniging of lastenverzwaring een aanslag op de groei.

Bovendien werken ze geen van beide om de staatsschuld te verlagen. Ontslagen ambtenaren komen in de WW en bijstand. Lastenverzwaringen dempen de uitgaven. En de open grenzen betekenen dat de consument zelf aan tax arbitrage kan doen.

Halve Zoolstra | 13-11-13 | 12:12

the worst of 2 worlds: kapotbelast & leeggeroofd door de PvdA en daarna aan je lot overgelaten ("vrijheid/ruimte voor het individu") door de VVD. Ik wil graag aan mn lot overgelaten worden maar dan niet eerst beroofd worden door een kudtregering aub. Krankzinnige idioten.

Rest In Privacy | 13-11-13 | 12:10

FrankVeer | 13-11-13 | 12:07 | + 0
En jouw post is ongesponsord?

Einde van de Domheid | 13-11-13 | 12:09

Eerst zorgen dat een klein gedeelte de meeste munten krijgt en dan gaan klagen over tegenvallende omzetten.
Je moet maar durven.

Terpen-tijn | 13-11-13 | 12:09

detailhandel is ook wel een beetje een uitstervend beroep / dood paard.
Maak een webshop en verdien €€.

--sql error-- | 13-11-13 | 12:08

Ik was toevallig afgelopen zaterdag in een winkelcentrum in Heerhugowaard. Dat vormde voor mij opnieuw de bevestiging waarom ik eigenlijk alles alleen nog maar via internet aanschaf. Trieste, troosteloze eenheidsworst zonder enige variatie en daarnaast ook veel te duur (zijn er echt mensen die 140 euro betalen voor een trui?). Ik heb een dag later alles via Amazon gekocht voor de helft van de prijs, zelfs met de hogere verzendkosten vanuit Engeland. Hoef ik verder niets meer voor te doen. Niet meer naar een godsgruwelijk lelijk winkelcentrum rijden, duur parkeren, tussen veel te veel mensen rondsjokken en rondkijken in winkels waar geen keuze is.

FrankVeer | 13-11-13 | 12:07

Overigens heb ik nul medelijden met iedereen die minder dan 150k verdient en op de VVD heeft gestemd.

Als je nu nog niet doorhebt dat je dan tegen je eigen belang stemt, dan verdien je alles wat er komen gaat.

Halve Zoolstra | 13-11-13 | 12:07

Waar zou je nou nog op moeten stemmen dan?!

Dafman | 13-11-13 | 12:06

Onze overheid is geil op zoveel mogelijk kennis verkopen, maar zijn nog te dom om te zien dat ze de spreekwoordelijke kip met de gouden eieren momenteel aan het spit hebben hangen.

Maar smaken dat het doet!!

Nog wel...

ZKH EénOog | 13-11-13 | 12:06

Ik heb de laatste paar maanden de schuur en de tuin opgeknapt. Nieuwe boormachine gekocht op internet omdat ik voor dezelfde hier bij de bouwmarkt 34 Euro meer moest betalen. Ik ben toch niet gek. 34 Euro vind ik veel geld in deze tijden. Zelfde voor twee regentonnen. Ook via internet, volgende dag in huis, gratis levering. Dan kun je lullen wat je wil maar zo liggen de feiten nu eenmaal.

joyriders | 13-11-13 | 12:06

@Halve Zoolstra | 13-11-13 | 11:34
"Wat ze niet lijken te begrijpen, in Den Haag en aan het Westeinde, is dat je overheidstekorten niet kunt terugdringen zonder overschotten van huishoudens (spaargeld) en bedrijven (winst) of buitenlandse investeringen te verkleinen".

Hmmm. Volgens mij mis ik ergens iets in uw redenering. Dé beproefde methode als je geld tekort komt, namelijk de UITGAVEN te verlagen. Zoals bijvoorbeeld onnodige bestuurslagen slopen, een legioen raamambtenaren eruit gooien, ALLE multicul subsidies en -voordeeltjes afschaffen, ontwikkelingshulp kritisch onder de loep nemen, semi-overheidsclubjes onder de knoet brengen, je NL rug eens een beetje recht houden in Brussel, enzovoort, enzovoort.

Wat u en vele anderen zich niet lijken te realiseren, is dat de verdiencapaciteit van de NL economie gewoon niet meer voldoende is om de last van het bestaande overheidsapparaat te dragen. The buck stops here.

Maar zolang in NL het woord "bezuinigen" nog steeds "lasten verzwaren" betekent, kan ik me aansluiten bij uw eindstatement: yes, we are well and truly fucked.

Magnum Force | 13-11-13 | 12:06

De VVD stelt zich op als vriend van de ondernemers… nou Mark met zulke vrienden heb ik geen vijand meer nodig !

1,2,tja,tja,tja | 13-11-13 | 12:05

Tweedeling is slecht voor de omzet.
Oftewel, het verschil tussen 1 Miele en 10 Indesiten.

Terpen-tijn | 13-11-13 | 12:04

Je gaat vanzelf nog bij de EU willen horen op deze manier. Daar gaat het kennelijk beter mee. Maar eh.. waren die middenstanders niet bij uitstek VVD stemmers?

Mark van Leeuwen | 13-11-13 | 12:04

Er zijn al gemeentebesturen zo wanhopig dat ze afgesloten winkelstraten, waar inmiddels geen hond meer komt, weer openstellen voor autoverkeer.

Jonkheer Wttewaall | 13-11-13 | 12:03

In het regeerakkoord stond toch dat een soevereine bankenunie het doel was? Het staat er letterlijk. Jezelf diep in de schulden werpen is nu eenmaal het snelst om banken alle macht te geven. Dit gebeurt simpelweg doelbewust. Alles voor het Europa-project.

3.14nokkio | 13-11-13 | 12:03

Je zou zeggen dat Mark deze panelen niet leest.
Eergisteren was de crisis nog voorbij, blijkens GS.
Kan iemand hem dat even gaan vertellen?

Kapitein Sjaak Mus | 13-11-13 | 12:03

Als pooier kan ik anders melden dat het prima gaat met dethaihandel.

mijntweecent | 13-11-13 | 12:02

@Sliptong | 13-11-13 | 11:59
Dus als uw huis in de hens staat dan wacht u ook een half uurtje met het bellen van de brandweer want... Ja, het kan ook zichzelf oplossen?

dlseth_ | 13-11-13 | 12:02

Eerst kijken bij de media markt en het dan bestellen bij bol. com.
Want ik ben toch niet gek?

Terpen-tijn | 13-11-13 | 12:01

Ze hebben mij vroegah op school geleerd dat de geboortegolf van 2010 tot 2015 met pensioen gaat. Is dat niet wat er aan de hand is? Krimp, vanwege halvering van het aantal opvolgers. Dus nog niet gebrek aan consumenten, dat is pas over 20 jaar als de geboortegolf naar het verzorgingstehuis gaat. Vanwege de verziende blik van de PvdA hebben ze Nederland in de jaren '80 en '90 alvast vol laten lopen met allochtonen. Anders was de krimp nu nog veel groter geweest. Weet u dat op 65 jaar de helft van de vrouwen al vrijgezel is en op 75 jaar 60% terwijl de vrijgezelle mannen of zijn gaan hemelen of niet hoger komen dan 20%. Dus voor die groep alleen Kate Middleton tijdschriften en tasjes en geen schroefbitjes en borenslijpdingetje.

Brabant hier | 13-11-13 | 12:01

Nacho_Vidal | 13-11-13 | 11:44 |
Nou voor jezelf beginnen lijkt me tegenwoordig niet zo'n goed idee. De (r)overheid heeft dat ook liever niet. Ook gemeente-ambtenaren zien je liever gaan dan komen; want je zult eens een keer een bankje voor je winkel neer zetten of een beach-flag verkeerd plaatsen.
Mocht je dit toch allemaal aandurven en je nek uitsteken, neem dan geen personeel; want dat heeft allemaal rechten en heel weinig plichten (voor jou is dat net andersom), dus bedenk goed wat je met je opleiding doet.
Ben zelf ondernemer en ben er inmiddels kots-misselijk van.

Alexander Pechkop | 13-11-13 | 12:00

Kijk maar eens bij de media markt. Propvol, maar 2 kassa's open.
Het is een kijkshop geworden.
Nacho_Vidal | 13-11-13 | 11:24 | + 20
En dan gaat er om de 2 minuten een alarm af zodat we steeds denken 'ojee, zometeen houdt een dief ons op!'

Einde van de Domheid | 13-11-13 | 11:59

Ja! Fantastisch idee!11!1!! Laten we weer gaan stemmen en dan wederom een draak van een coalitie tot stand laten komen die eerst een jaar de tijd neemt om de tijd te nemen om demensuh te leren kennen en alle ministeries overhoop te gooien om vervolgens door te gaan met Europees afbraakbeleid om vervolgens via de GeenStijls te horen dat er maar weer verkiezingen moeten komen. Dolletjes lijkt me dat. Misschien dat we een kabinet even de tijd, als in meer dan 1,5 jaar, moeten geven om iets te verwezenlijken. Ik ben geen fan van dit kabinet maar deze crises zijn ongekend en niet zo 1,2,3 op te lossen. Want laten we eerlijk wezen: wat is het alternatief? Wie zou dan die fantastische premier moeten worden met die geweldige ministers en staatssecretarissen? Iemand? Eenmaal, andermaal: helaas.

Sliptong | 13-11-13 | 11:59

Het is toch belachelijk dat ik hier moet gaan oproepen om Nederlandse waar te kopen. Iedere Duitse keten of postorder is volkomen legaal. Eigenlijk is het failliteren van de NL ondernemer legaal. (Je kan toch concurreren kun je dan roepen… nouja, probeer het maar eens, ooit van inkoopstaffels gehoord en snäppchenwinsten? Mooi, combineer die 2 en je snapt mijn punt!)

Einde van de Domheid | 13-11-13 | 11:58

Kan mij nog goed herinneren dat de VVD de favoriete partij in de GS peilingen was.
En nu huilie huilie doen.

oplichter | 13-11-13 | 11:57

Helaas, Kaas. Ik ga toch op Bol wat kopen omdat dat gewoon zo handig is. In feite, de meeste dingen hier in de buurt zijn ketens.

Vrije Nator | 13-11-13 | 11:55

@3Xniks | 13-11-13 | 11:23
Beetje naïef om in dat links-rechtse gedachtengoed te blijven hangen.
Om echte macht/zeggenschap in Europa te krijgen, moet je lid zien te worden van een fractie. Er zijn er verschillende fracties inmiddels in het EP, de sociaaldemocratische, de groene, de christendemocratische, de liberale etc. fracties. Deze fracties zijn met elkaar inmiddels zo invloedrijk dat ook de (democratische) nationale partijen er maar naar te luisteren hebben. Neem Mark Verheijen die door zijn eigen partij (VVD) teruggefloten werd na terechte kritiek. Slechts een verder onschadelijke intellectuele partijmastodont Bolkestein die zich niets laat vertellen, komt er nog mee weg. Links of rechts: vlees noch vis.

Ze hebben ze die fractieverdelingen inmiddels ook dusdanig dichtgespijkerd, dat zelfs de +25% van de Europa-kritische partijen er ook na de EP-verkiezingen van 2014 geen voet aan de grond zullen krijgen. www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenlan...

Ven1V1d1V1c1 | 13-11-13 | 11:55

@Nacho_Vidal | 13-11-13 | 11:44
Winkeltje waar jij de glazen in de bij een webwinkel gekocht montuur monteert?

rara | 13-11-13 | 11:54

Andrie Treichl, Oostenrijks bankier zei bij het programma over Europa bij de VPRO dat alles anders moest omdat Europa binnen 10-15 jaar 'as we know it' niet meer zal bestaan.
Dat zal dan wel, dan is de gulden terug, maar verdwijnen daarmee ook mediamarkt, Lidl, Plus, Thomann, de brillenboer, koffieshampoo, de winterbandenboer en alle andere ketens? Ik dacht het niet!!!!

Einde van de Domheid | 13-11-13 | 11:54

Heel Friesland werd hier de laatste maanden platgelopen door de Ruttes, Samsons, Dijsselbloementjes waarvan de laatste in een kroeg als een orakel zijn beleid zat te verdedigen.
Ik hoop echt een ding, dat ze allemaal aan het gas gaan. Vanavond zullen we zien. Kom maar op met de resultaten.

joyriders | 13-11-13 | 11:53

Nee logisch dat niemand meer iets koopt. Alle geld gaat naar de banken of de huurbazen.

roze_bril | 13-11-13 | 11:52

Bestel dan niet alles via Bol.
Ik ga graag naar de "goede" middenstand en koop daar mijn pilsch, krasloten en voetmassagesystemen.

Zonder de detailhandel zijn stadscentra en dorpskernen overgeleverd aan hangjeugd, relbejaarden en belhuizen.

Steun uw middenstand, verwerp bol.com

(snel even aandelen ahold verkopen).

Kaas de Vies | 13-11-13 | 11:51

Dat PVVDA blijft verwarren. Ik weet dat de PvdA en PVV 2 socialistische partijen zijn, maar in de praktijk hebben ze niets met elkaar te maken. Als je toch een ludieke samenvoeging wil maken doe dan SPVV, dat klopt ten minste wel precies qua letters en stemgedrag in de 2e kamer.

WaarDeWindWaait | 13-11-13 | 11:51

Oja, vergeet het geld voor je winterbanden ook niet naar Duitsland te sturen.
Laat je lokale Henk toch gewoon barsten!

Einde van de Domheid | 13-11-13 | 11:50

Leuk man: de omzet krimpt.

Maar als dat nog het enige was, was het wel te overkomen, maar de marge krimpt sinds de eerste BTW-stijging (die van 17,5 naar 19%) jaarlijks ook al aanzienlijk omdat de overheid steeds meer van die krimpende omzet wil hebben.

Maar ze slopen ons doelbewust. Je kan mij niet vertellen dat ze werkelijk niet zien dat ze Nederland in de afgrond storten.

ZKH EénOog | 13-11-13 | 11:49

Mooi gejank, zo 'n drie weken voor middenstandsfeestje Sinterklaas.

Mark Smith | 13-11-13 | 11:47

Je kan van deze politici ook niet te veel verwachten. Mensen van wie het overgrote deel nog nooit een bedrijf van binnen heeft gezien, die geen benul hebben van economie, die hun positie vaak te danken hebben aan partijtrouw, geslacht en afkomst, hoe kan je daar een verstandig, coherent beleid van verwachten?
Ik denk dat ze wel willen, mar de capaciteiten zijn er simpelweg niet. Eén dag per week voor de klas staan (hoi Mark) of het vernietigen van eigendommen van bedrijven waar je het niet mee eens bent (hoi Die-de-rik) is nou niet bepaald de beste basis om een land te kunnen besturen.

spanarchist | 13-11-13 | 11:46

De teloorgang van de middenstand hebben ze voor een flink deel ook aan zichzelf te danken. Bij de overgang van gulden naar Euro schroomden ze niet om sluipenderwijs de prijzen omhoog te stuwen. Van een één op één vertaling van de prijs van gulden naar Euro was in heel veel gevallen geen sprake. De verhogingen die daarna volgden waren buiten proportie. Reken nog maar eens wat Euro-prijzen van vandaag terug naar de gulden. Zouden die prijzen nu ook zo hoog zijn wanneer we de gulden hadden gehouden. Denk het niet. Een beetje VW Passat kostte in de gulden-tijd ruwweg 42.000 gulden. Nu 42.000 Euro, is dus ruim een ton in guldens. Waanzin. Een tijdje ging het goed met de middenstand. In het dorp waar mijn NL-huis staat reden de meeste middenstanders na een poosje rond in wel erg dikke auto's. Maar nu het economische tij keert krijgen ze de rekening dubbeldik teruggepresenteerd. En dan begint de klaagzang natuurlijk... Tja.

Reykjavik | 13-11-13 | 11:46

@BedrijfsTijgerT | 13-11-13 | 11:37
De detailhandel heeft vaak niet echt een keuze. Want je kan natuurlijk een ideale stek vinden vlak bij uitvalswegen met voldoende parkeergelegenheid, maar ja; bestemmingsplan heh? Flikker maar op met je detailhandel naar het retedure en onbereikbare 'centrum', zodat je lekker met alle andere detailhandel collectief kapot kan gaan aan vaste lasten en gebrek aan mensen die geen twee euro per uur neer willen leggen om lege panden te bekijken.

En een beetje concurreren in de nachten, zondagen en feestdagen? Val toch even snel dood, mijnheer de detailhandelaar! U woont in een gristelijke theocratie en u zult buigen voor grillen van de gristelijke medemensch! Neemt u op zondag maar lekker vrij... Net als al uw potentiële klanten. Niet zeiken, het is voor uw eigen bestwil!

dlseth_ | 13-11-13 | 11:44

Ik weet trouwens niet wat ik moet doen. Ik ben bijna klaar met mijn optiek opleiding.
Maar wat dan? Voor mezelf beginnen? Voor een particulier?
Want ketens maken elkaar alleen maar kapot. En winkelcentra's worden spooksteden.

Nacho_Vidal | 13-11-13 | 11:44

Laten ze maar zorgen dat er eind deze maand meer PS4's beschikbaar zijn, dan kan ik deze waanzin een tijdje negeren en me afsluiten voor iets wat toch nooit (in mijn leven) zal veranderen.

First Contact | 13-11-13 | 11:43

@spanarchist | 13-11-13 | 11:38 | + 0 -
Oh ja, dat was ook nog een belofte van VVD, zwaardere straffen voor criminelen.

Die is trouwens wel uitgekomen die belofte! Verander 'criminelen' in 'auto bestuurders' en je ziet dat het klopt. In Den Haag is auto bestuurder = crimineel. Standaard term bij GroenLinks, maar zelf rijden ze in oude diesels zonder roetfilter en in Prius'sen waar accu's in zitten die de halve ozonlaag hebben verdund bij productie.

Ik ga even luchtje scheppen om bloeddruk te verlagen...

LangeTijdGeleden | 13-11-13 | 11:42

Best van Leeuwen, jouw loon wordt medebetaald door de banner van mediamarkt hier op het blog van je hobbygevert!

Einde van de Domheid | 13-11-13 | 11:41

En ondertussen haalt men een kistje wijn, een tank benzine een paar sloffen peuken en een boodschappenkar vol in Duitsland.

Miezerig | 13-11-13 | 11:41

-weggejorist-

electric.retard | 13-11-13 | 11:40

Toch kopen we met z'n allen onze 60 inches in Duistland of bij de Duiste TV boer.
Die ons logo van ONS Amsterdam misbruikt voor zijn onzinhebzuchtgraaidistributie!!!

Einde van de Domheid | 13-11-13 | 11:39

LangeTijdGeleden | 13-11-13 | 11:35
Maar criminelen worden wel zwaarder gestraft. Toch? Van die enkelbanden en gesloten gevangenis gaat nu eenmaal zeer veel dreiging uit.

spanarchist | 13-11-13 | 11:38

Upperclasser | 13-11-13 | 11:29 |
Dat jij nog glijmiddel kan betalen.
Je kan ook bijvoorbeeld naar Joop.nl gaan of een nieuwsprogramma van de Staatsmedia bekijken, je tranen opvangen en die als glijmiddel gebruiken.
Werkt prima.

Cuyahoga | 13-11-13 | 11:37

Mijn doel is ook al een poosje om over de grens te (web)shoppen om, in de eerste plaats geen dief van mijn eigen portemonnee te zijn, maar in tweede instantie zeker de buitensporige belastingdriften van Nederland zoveel mogelijk te saboteren.

Toch kan ik mij vaak niet aan de indruk onttrekken dat de soms grote prijsverschillen tussen dezelfde produkten hier en (bijv.) Duitsland niet alleen verklaarbaar zijn door kabinetsbeleid, maar ook toe te schrijven zijn aan de detailhandel zelf: die heel graag de hoofdprijs willen.

BedrijfsTijgerT | 13-11-13 | 11:37

"Belastingverhoging is gif voor het volk" hoor ik Rutte nog zeggen.

"Automobilisten mogen niet de melkkoe van Nederland worden" hoor ik Rutte nog zeggen. (Althans, volgens mij zei hij het iets anders)

"Alle mensen met een baan krijgen 1000 euro lastenverlichting op jaarbasis" hoor ik Rutte nog zeggen.

"Werken moet gestimuleerd worden, dus uitkeringen gaan niet omhoog en belastingschijven gaan omlaag" hoor ik Rutte nog zeggen.

"De subsidies naar Linkse hobbies zullen worden stop gezet" hoor ik Rutte nog zeggen.

En ALLE verkiezingsbeloftes gebroken... Waarom vind ik het dan niet vreemd dat hij nog even alle hardwerkende NL'ers van de klif af werpt? Natuurlijk doen ze nu geen nieuwe verkiezingen, PvdA en VVD zitten in een all-time low zetelaantal, zodra ze verkiezingen zouden doen zou niemand meer aan het pluche kunnen blijven plakken. (luie) Uitkeringstrekkers zonder auto met kinderen gaan er op vooruit, de aller ALLER rijksten gaan er op vooruit en de groepen tussen in, met baan en auto en mensen met uitkering die de dupe zijn geworden van de belastingverhogingen worden aan alle kanten genaaid tot niveau's waar ze het beste gewoon kunnen gaan verhuizen naar andere landen.

Mensen met diploma's die maatschappelijk enorme bijdragen leverden... Goed gedaan PvdA, je hebt de samenleving gecreëerd die jullie zo graag wilden hebben, net zoals die ene man in 1939 en 1945 ook graag had gewild. Nog net geen voedselbonnetjes...

Dan kunnen jullie nog zo blijven lullen dat de VVD de "participatie samenleving" verzonnen heeft en dat alles dat fout gaat op hen wordt geschoven, maar de meesten weten echt wel wie de touwtjes in handen hebben.

LangeTijdGeleden | 13-11-13 | 11:35

Gelukkig heeft Klaas Knot een goed gevoel over onze economie. Zo goed dat hij vorige week stemde TEGEN de renteverlaging van de ECB.

Wat ze niet lijken te begrijpen, in Den Haag en aan het Westeinde, is dat je overheidstekorten niet kunt terugdringen zonder overschotten van huishoudens (spaargeld) en bedrijven (winst) of buitenlandse investeringen te verkleinen.

Wat ze ook niet begrijpen is dat bezuinigen in een tijd van recessie de staatsschuld hoogstens in absolute termen kan verlagen. In relatieve termen zal de schuld groter worden omdat het BBP krimpt.

Het oude polderrecept voor een crisis - loonmatiging, interne devaluatie - gaat niet meer werken omdat de private schulden te hoog zijn. Reële lonen moeten niet te ver dalen, anders kunnen werknemers hun tophypotheek niet meer betalen.

Aangezien het beleid van zowel de regering als DNB volstrekt irrationeel is, d.w.z. niet strookt met het gezond verstand en ook niet met de meest basale economische modellen, kan het niet anders dan dat er ideologie in het spel is.

Het is eigenlijk een herhaling van de Depressie, toen Colijn koste wat kost vasthield aan de gouden standaad, waardoor de crisis hier dieper en langer toesloeg dan waar ook.
We are well and truly fucked.

Halve Zoolstra | 13-11-13 | 11:34

Aangezien elke partij na de verkiezing altijd 180 graden draait, ga ik de volgende keer SP stemmen. Die blijkt dan liberaal & hervormingsgezind te zijn en een enorme bezuinigingsdrift op overheidsuitgaven en de verzorgingsstaat te hebben.

Harry Turtle | 13-11-13 | 11:33

Vergeet bij de volgende verkiezingen niet strategisch te stemmen.....

Superjaapie | 13-11-13 | 11:31

Handel via internet is ook (meestal) detailhandel.

Lijkt me logisch... | 13-11-13 | 11:30

Winkeliers worden trouwens ook nog gepakt door de exorbitante huren, die gezien alle leegstand totaal niet marktconform zijn. Gemeentes gaan vrolijk verder met megalomane bouwprojecten voor extra leegstand. Gezellige winkelcentra worden half gevulde spooksteden, zodat de normale burger het internet op vlucht.

Nee, naast alle extra belastingen aan de achterdeur, wordt het MKB ook aan de voordeur volledig genaaid. Met onder andere files, bestemmingsplannen, bankjes & regels. Burgers betalen zich in Nederland blauw voor diensten die de overheid al lang niet meer levert.

Het zou leuk zijn als mensen gaan stemmen met hun portemonnee of geheugen.

Feynman | 13-11-13 | 11:30

Dit kabinet is net een sadistische slager:
't snijdt zo pijnlijk mogelijk stukken vlees van levend vee af en hoopt dat de beesten niet dood bloeden. Maar eigenlijk kan dat ze ook niet schelen.

Conan de Rabarber | 13-11-13 | 11:30

Stel je verkiesbaar, Van Leeuwen! Als jij het voor het zeggen hebt heeft de overheid geen inkomen meer nodig en kan de dienstverlening toch blijven bestaan! Top man. Mijn stem heb je...

Boris Kapotjeplof | 13-11-13 | 11:29

Wat ik zo belachelijk vind is dat ze de BTW op glijmiddel ook verhoogd hebben, ook al hebben we het glijmiddel zo ongelooflijk hard nodig in deze tijd waarin de overheid ons elke dag anaal vernedert

Upperclasser | 13-11-13 | 11:29

Je bent als ondernemer niet slim bezig als je een MKB bedrijf gaat beginnen. Je moet zorgen dat je tot het rijtje vaste lasten van de consument gaat behoren. Zorgverzekeraar, energieleverancier.... Dan kun je jaar op jaar als sluipmoordenaar je inkomen vergroten door sluiks te indexeren. En uiteindelijk is er dan geen cent meer over om aan andere dingen uit te geven... En daar heeft het MKB dus last van. Zo heb ik na aftrek van de strikt noodzakelijke niet aan te ontkomen vaste lasten nog net een paar honderd euro over waar je geen mallemoer meer van kan kopen.
.
Leuk zo'n terugtredende overheid....

Rest In Privacy | 13-11-13 | 11:29

Uit hetzelfde rapport:

"De omzet van de postorderbedrijven en internetwinkels was bijna 8 procent hoger dan in het derde kwartaal vorig jaar. Dit sluit aan bij de groei in de voorgaande kwartalen."

Nogal logisch dat branches die hier het meeste last van hebben (non-food) hieronder te lijden hebben. Beetje voorbarige conclusie dus!

Wouter9704 | 13-11-13 | 11:28

In deze cijfers is niet duidelijk terug te zien hoeveel handel terecht is gekomen bij webwinkels, er staat wel dat webwinkels een omzetstijging hadden van 8 procent. Nou wil ik graag Mark overal de schuld van geven, maar dat de traditionele winkels het afleggen tegen de webwinkels is een trend die los staat van de crisis.

rara | 13-11-13 | 11:28

Ik kan niet wachten op de komende gemeenteraadsverkiezingen.
Een betere peiling gaan we niet krijgen.

Botte Hork | 13-11-13 | 11:27

Moet toch wel een apart gevoel zijn als je tegen je kinderen later kunt zeggen dat je een heel land naar de kloten hebt geholpen.

sodeja | 13-11-13 | 11:27

Hand op de knip en 2 keer per maand over de grens winkelen doet wonderen voor je portemonnee.
Het is een principekwestie geworden om zo min mogelijk accijnzen en belasting te betalen.
Daarbij komt, Belgen zijn eigenlijk gewoon onwijs aardige mensen en weten nog wat het begrip service inhoudt.

Prof. Pim Pam Pet | 13-11-13 | 11:27

Ben momenteel aan het sparen voor een nieuw paar sokken. Maar Mark, zodra ik het geld heb, zal ik de economie gaan steunen, echt waar!

Borrelende Boris | 13-11-13 | 11:27

De verschuiving van winkel-winkelen naar web-shoppen is uiteraard de schuld van Rutte, de klaplul!

Simon de Danser | 13-11-13 | 11:27

Huh het ging toch weer goed van de week?

zooishettoch | 13-11-13 | 11:26

Nee, jongens, is allemaal nodig om de staatsschuld te verlagen.
O fucking nee, wacht!

Lijkt me logisch... | 13-11-13 | 11:26

Duurt idd lang! Stemmen nu!

Doc Damage | 13-11-13 | 11:24

Het parkeren rondom winkecentra moet gratis. Bovendien zijn de huren veel te hoog. Maar dan nog zit je met het probleem dat veel goederen via internet worden gekocht.
Kijk maar eens bij de media markt. Propvol, maar 2 kassa's open.
Het is een kijkshop geworden.

Nacho_Vidal | 13-11-13 | 11:24

Dacht even dat dit stukje naar links ging, totdat hij over belasting verlaging begon.

3Xniks | 13-11-13 | 11:23

'De analyse waarvan je wist dat hij zou komen', als ik de keuze heb om naar een winkel te gaan of om iets te bestellen via een webshop waarbij het de volgende dag bij mij thuis word afgeleverd is de keuze snel gemaakt.

nielsjuuh23 | 13-11-13 | 11:23

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken