Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Britse Piekema gaat Minority Report op zijn klanten

fucktesco.jpgAngstige ontwikkelingen in Albion. Op het regenachtige eiland vol zielloze gingers heeft supermarktketen Tesco het idee opgevat om bij al haar 450 tankstations gezichtsherkenningssoftware te installeren. Niet om benzinedieven beter te kunnen registeren. Maar om hun eigen klanten gerichter te kunnen bestoken met reclame-uitingen op videoschermen. Een soort 1.0 bèta-testing van Minority Report shizzle dus. De maker van het systeem, Amscreen, vindt dat adverteerders het namelijk verdienen om te weten wie hun klanten zijn: “Brands deserve to know not just an estimation of how many eyeballs are viewing their adverts, but who they are too Daarom registreert het systeem leeftijd, geslacht en hoeveel mensen in de richting van de getoonde reclame-uiting kijken. Volgens Amscreen (corporate website) zijn er geen risico's voor de privacy, want het SkyNet onder de advertentie-technieken maakt van alle klanten een anonieme numerieke waarde: "No footage is recorded as part of the face tracking process; the camera converts images into a set of abstract numeric descriptors." Nee, dan is het goed, want dat we als consument als een nummertje behandeld worden, zijn we wel gewend. Of wacht. Wél een probleem. Dat je gezicht niet in een databank opgeslagen wordt, betekent niet dat Amscreen geen vergelijkbare apparatuur die jou aan je 'numeric descriptor' kan herkennen op andere (commerciële) locaties kan neerplempen. Gevolg: dezelfde werking als de nieuwe bonuskaart van Albert Heijn die al je koopgedrag registreert. Maar dan overal en gebaseerd op alles wat je bekijkt, koopt en consumeert. Mensen worden met de dag verder gedegradeerd tot Sims in een gesimuleerde wereld. En dankzij Tesco en Amscreen is Engeland zojuist Doodengeland geworden. Ons advies: wat Cousin Avi zegt.

Reaguursels

Inloggen

Alle data bestaan uit abstracte numerieke waarden dus ik vind het argument wel grappig. Maar het is een trend om de waarde voor adverteerders te verhogen door steeds meer informatie te verzamelen over klanten.

Simon_GS | 05-11-13 | 09:40

Ik heb zo'n vermoeden dat het masker zal herintreden en de modetrend voor de komende jaren gaat worden...

1,2,tja,tja,tja | 05-11-13 | 09:35

"No footage is recorded as part of the face tracking process; the camera converts images into a set of abstract numeric descriptors."

Abstracte numerieke waarden... Zoals RGB-waarden in raster?

dlseth_ | 05-11-13 | 07:44

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill – you stay in Wonderland...

Fast Forward | 05-11-13 | 07:30

Geenstijl laat zich weer van zijn meest debiele kant zien. Angst is een slechte raadgever, en angst voor technologische ontwikkelingen is simpelweg materiaal voor de Darwin award. Het is niet dat het bedrijf iets onwettigs doet, het gebruikt de technieken die beschikbaar zijn om te doen wat altijd al heeft gedaan via enquettes enz.

honderddagen | 05-11-13 | 06:55

Weten jullie wie ook nummers aan mensen koppelde?
Ashtrey | 04-11-13 | 19:43 |

Ja, dat was die andere AH ( niet van onze Piekema)
En dat koppelen van mensen aan nummers werd mogelijk gemaakt door IBM middels ponskaartenmachines.

loze stijl | 05-11-13 | 01:12

Fish, chips, cup o' tea, bad food, worse weather , Mary-fuckin' Poppins...

Stripe Square | 04-11-13 | 23:16

FW Ta-183 Huckebein | 04-11-13 | 19:36 | + -27
Ja, dat denken we allemaal.. maar reclame 'werkt' nu eenmaal. Het laat je nadenken over een product terwijl je dat anders niet gedaan had. Al hap je maar een op de 500 keer, een enkele kluizenaar uitgezonderd trapt iedereen er af en toe (on)bewust in. Niet dat ik het leuk vind, maar dit systeem gaat gewoon zn geld opbrengen..

noerg | 04-11-13 | 22:38

Uiteindelijk verzint Tom Poes wel een list. Het lijkt heel wat natuurlijk al dat verzamel van gegevens. Maar als recalcitrante burger kun je de boel wel een beetje in de war schoppen lijkt mij. Een soort guerilla tegen big data. Het enige vervelende is dat dit nog wel een tijdje uitblijft, althans op een schaal die genoeg schade toebrengt. Dus ondertussen kan het aardig uit de hand lopen. Net als bij andere zaken (de EU, globalisering, etc.) zijn we veels te passief. Zo worden we mooi onder de voet gelopen. Ik ben bang dat deze periode niet de geschiedenis ingaat als een tijd van vooruitgang. Integendeel. Het wordt ooit hard werken om al dat verloren is gegaan weer terug te krijgen.

D.Turpin | 04-11-13 | 21:56

Gewoon een burka aantrekken. Weten zij veel wat daaronder zit. En in de UK barst het inmiddels van de moslims, dus daar val je sowieso al niet meer op.

Polletje Piekhaar | 04-11-13 | 20:53

@daniel37 | 04-11-13 | 20:37
Je vraagt je dat werkelijk af? Supermarktketens zijn constant op zoek naar kleine veranderingen waarmee ze winst kunnen behalen. Door middel van datamining (onder andere bonuskaarten e.d.) proberen ze verbanden te leggen tussen wat mensen vaak samen kopen of juist niet, en ze proberen de winkel zo in te richten dat producten die vaak samen gekocht worden juist naast elkaar staan zodat je het één niet vergeet als je het ander nodig hebt, of ver uit elkaar te zetten zodat je langs heel veel schappen moet om ze allebei te kopen, en dat soort fratsen. Ook kunnen ze zo acties beter richten, en zo meer mensen naar hun winkel lokken die dan meer uitgeven.

Als je je afvraagt hoeveel grote ketens over hebben voor dat soort informatie, lees dit maar eens door. gigaom.com/2013/03/27/why-apple-ebay-a...

Kortgezegd: informatie levert geld op. Logisch dat je dan zo veel mogelijk te weten probeert te komen.

Nietvoordekat | 04-11-13 | 20:48

@ neemjemoederindemali 20:22
Onder welke steen leeft u?
Ik ben mensen tegengekomen die letterlijk met een ton cash rondwandelen. In de 'grijze' sector (coffeeshops, clubs, kroegen, occasiongarages, bootjeshandel e.d. ) is zwart geld waar het op draait. Het witte deel, en dus ook de belasting, is bijzaak.

Vindt de staat niet leuk, maar zolang bobo's bij o.a. de IND hun verbouwing zwart betalen aan illegale russen zijn er mensen die betere regelgeving ondermijnen. En daar mogen we blij mee zijn.

koolteer | 04-11-13 | 20:48

@daniel37 | 04-11-13 | 20:37 |

Nou nee, de geschiedenis wijst wel uit dat een sterke mate privacy belangrijk is voor het waarborgen van vrijheid. Misbruik is geen kwestie van "als" maar "wanneer". Zo staan er wel meer misvattingen tussen uw gebral. Dat overigens vrij gebruikelijk is voor mensen die niet op hebben zitten te letten bij geschiedenis.
.
Misbruik hoeft trouwens niet zo ver te gaan als een instrument van onderdrukking. Het kan ook simpelweg iets zijn als teveel inbreuk op je welbevinden. Of is dat "bel me niet" -register na de opkomst van telemarketing er voor niets gekomen?

Parel van het Zuiden | 04-11-13 | 20:47

@Ashtrey | 04-11-13 | 19:43

De auteur van het telefoonboek?

Koninging Beatricks | 04-11-13 | 20:43

Tijd dat de hoed weer in de mode komt. Een sombrero, of zo.

Jan de Schot | 04-11-13 | 20:43

@ferry68718998 | 04-11-13 | 20:36
Oei,.. linken naar de linksen van ravage!
Ach ja wat maakt het uit de meeste idioten hier weten toch niet wat ravage is.

miko | 04-11-13 | 20:42

Op zich is het prima denkbaar dat ze een algoritme hebben draaien dat uit een afbeelding een paar parameters berekent en deze in de database opslaat, zodat er alleen staat dat een "blanke vrouw van 1m75 met bruin haar, leeftijd rond de 40, 6 seconden naar de reclame voor wasmiddel heeft gekeken" of zo. Die technologieën bestaan al. Zou ik ook logischer vinden, wat heeft zo'n advertisingconcern aan honderdduizenden plaatjes van gezichten van mensen? Wat hen meer boeit is wat ze uit die plaatjes aan informatie kunnen halen, dus bijvoorbeeld wat voor demografieën er naar welke advertenties kijken.

Ik gok dat het dat laatste is, maar zeker weet ik het niet.

Nietvoordekat | 04-11-13 | 20:41

Ach, het gebruikelijke gebral van privacyvoorvechters vanwege het 'als dit, dan ook dat'-gehalte dat vooral hun eigen angsten over misbruik op het systeem projecteert. Deze lui zijn tenminste nog open en eerlijk over hun intenties; dat kun je van geheime diensten niet bepaald zeggen. Die breken zelfs in op beveiligde protocollen in landen waar ze nul komma nul zeggenschap over hebben, vinnik toch echt íetsjes ernstiger.

Nee, de hamvraag is hoe het komt dat supermarktketens blijkbaar geld over hebben om te investeren in dit soort systemen om te kijken wie er naar welke advertentie kijkt en daarop de advertenties af te stemmen. Je vraagt je werkelijk af wat zo'n systeem meer zal aanleveren dan wat logica van de koude grond zegt (lekker wijf = aantrekkingskracht op mannen; lekkere hunk = aantrekkingskracht op vrouwen; cool speelgoed = aantrekkingskracht op kids) en of de verbetering de investering dan wel terugverdient.

daniel37 | 04-11-13 | 20:37

Het Britse bedrijf Tesco gaat haar tankstations voorzien van tv-schermen die reclame vertonen en gelijktijdig het gezicht van de geïnteresseerde klant scannen. Dit om onder meer reclame 'op maat' te kunnen vertonen:

www.ravage-webzine.nl/2013/11/04/recla...

ferry68718998 | 04-11-13 | 20:36

uiteraard gebruiken ze ook nog de kentekens en mobile herkenning, dus ze weten precies wie wie is. Dat het 'een nummer' is maakt niet uit, want uiteindelijk is alles in een database een nummer.
Gelukkig woon ik niet in de UK, anders was ik nu met een hamer en GF-mask op weg naar een tankstation...

--sql error-- | 04-11-13 | 20:33

@Eurotokkie | 04-11-13 | 20:14 |

Dat begrijp ik. Als het dan toch niet tegen te houden is wil ik daar ook zelf aan verdienen. Ik ben patent-, auteursrechten-, en octrooihouder van mezelf.
.
Show me the money!

Parel van het Zuiden | 04-11-13 | 20:31

"No footage is recorded as part of the face tracking process; the camera converts images into a set of abstract numeric descriptors."
Goed, we hebben dus een volwaardige *.jpg of *.avi hernoemer naar *.txt bestanden, en die extenties doen voor de rest niks met de inhoud.
Ik geloof niet in dit soort dingen, ben ik nu te vervelend?

Dezenaamhier | 04-11-13 | 20:31

Amscreen. ams ... Alan Sugar? Google says: Yep.
Die zou toch beter moeten weten.

boasatlas | 04-11-13 | 20:22

@Eurotokkie | 04-11-13 | 19:57

Fraude gebeurt meestal niet met cash en zwart geld is al vrijwel uitverbannen.

neemjemoederindemali | 04-11-13 | 20:22

Op het moment dat er zogenaamd financieel gewin bij komt kijken, denken mensen niet na en geven makkelijk persoonlijke gegevens prijs. Denk aan alle kaarten die mensen in de portefeuille meezeulen om een paar euro korting te krijgen. Vergeet ook niet alle gratis telefoons, die je dubbel en dwars terugbetaalt gedurende de looptijd van je abonnement. Daarnaast heb je nog al die leuke prijsvragen waar je iets kunt winnen en waar je alleen maar wat gegevens op internet hoeft in te vullen om te kijken of je die auto wel hebt gewonnen. Over een aantal jaren zullen we tv's hebben die terugkijken. Vooral naar wie er voor de beeldbuis zit en zullen de reclames gepersonaliseerd worden. Nu zul je denken, zo'n tv komt er bij mij niet in, maar stel je eens voor dat je opeens een grote flatscreen gratis krijgt als je meedoet. Durf te wedden dat half Nederland overstag gaat.

Borrelende Boris | 04-11-13 | 20:20

"Dag mevrouw Jansen. Volgens onze gegevens bent u deze week ongesteld. Daarom nu OB van 3,99 voor 2,99"

"Dag meneer De Vries. Volgens onze gegevens heeft u onlangs van de huisarts een recept voor een geneesmiddel tegen obstipatie meegekregen. Speciaal voor u betaalt u nu slechts 1,99 voor een kilo pruimen."

En voor je het weet krijg je dit soort post van je zorgverzekeraar:
"Dag meneer Pietersen. Wij hebben geconstateerd dat u het afgelopen kwartaal erg veel cholesterolrijke producten heeft gekocht in de supermarkt. Daarom zien wij ons genoodzaakt uw premie met 5% te verhogen."

Supersoul | 04-11-13 | 20:18

Kom er net weg.
Maar de mensen zijn er vriendelijk. (Wel dik en lelijk)
De drinklokalen zijn er gezellig, in tegenstelling tot de kapotgereguleerde kroegen en slecht gepimpte thema-hipsterhutten hier.
En er heerst een sense van patriotisme, dat mij goed bevalt.

mothersfinest | 04-11-13 | 20:18

Parel van het Zuiden | 04-11-13 | 20:10 | + 0

Deze persoonlijke data wordt doorverkocht en andere mensen verdienen hiermee grof geld.

Eurotokkie | 04-11-13 | 20:14

Maar is je persoonlijke data en profiel niet ten principale je eigendom?
.
Zou het niet zo moeten zijn dat bedrijven, en overheden ook trouwens, je juist zouden moeten betalen om daar gebruik van te maken?
.
Ligt in zo'n benadering trouwens ook niet het middel om dit big data fenomeen te temperen?
.
Waarom worden dit soort discussies niet publiek gevoerd?

Parel van het Zuiden | 04-11-13 | 20:10

@Eurotokkie | 04-11-13 | 19:57
Al al die graaiers en fraudeurs van met name PvdA zijn mordicus tegen!

necrosis | 04-11-13 | 20:10

Ik denk dat vandaag de dag het heel moeilijk wordt om onder de radar te blijven , zeker in Nederland waar alles aan elkaar is gekoppeld .
Niemand heeft meer inzicht wie waar staat geregistreerd en wat er met je gegevens gaat gebeuren.

Eurotokkie | 04-11-13 | 20:09

"Latex overtrekgezichten gaat fabriceren".

newray | 04-11-13 | 20:04

@neemjemoederindemali | 04-11-13 | 19:54
Ik betaal nog zoveel mogelijk cash en bonuskaarten alleen om lijntjes te trekken

miko | 04-11-13 | 20:02

Ik vind het een goed plan. Dat als ik de Albert Heijn binnen loop dat ze meteen het bier en de chips gaan aanvullen.

Osdorpertje | 04-11-13 | 20:01

@irma zonderboezem | 04-11-13 | 19:47
Deze jongens gaan je overstelpen daar in tegen.
www.nvpc.nl/

miko | 04-11-13 | 19:58

neemjemoederindemali | 04-11-13 | 19:54 | + 0

Wat denk je van zwart geld en fraude , ik denk dat de overheid wel belang heeft als alles elektronisch gaat.

Eurotokkie | 04-11-13 | 19:57

Bivakmuts en zonnebril op bij het tanken. Bejaarden kunnen volstaan met het gebit uitdoen.

Zure Sigaar | 04-11-13 | 19:56

@Eurotokkie | 04-11-13 | 19:43

Juist de banken willen dat je met zo'n plastic pasje gaat betalen, die hebben er belang bij, de (R)overheid niet.

neemjemoederindemali | 04-11-13 | 19:54

@Watapatja | 04-11-13 | 19:43

Wtf, hoe kunnen ze weten dat ik een liter beerenburg van je heb gekregen?

neemjemoederindemali | 04-11-13 | 19:53

Goed idee, stopt Hunkemöller vast ook mij ' 2 bh's halen 1 betalen' reclame toe te sturen.

irma zonderboezem | 04-11-13 | 19:47

Daarom piratenpartij. Maar dat zal niemand doen dus over niet zo een lange tijd krijg je dit soort zaken ook hier. Blijf maar op je populisten stemmen. Die smullen van big data

deministerpresident | 04-11-13 | 19:46

De engheid zal niet stoppen bij Albion. U kan er vergif op innemen dat er al een paar eigengeilertjes bij diverse straatbeeldbepalende winkelketens dit idee hebben opgepakt. Marketinginnovatie is immers in principe vooral kopiëren wat anderen doen.
.
Overal gescand, doorgelicht, en benaderd worden lijkt helaas de toekomst. Anonimiteit wordt een schaars en kostbaar goed.
.
Wat te denken van de uitbreidingen op het mobiele vlak? Overal wel een eigenpijpertje met een google-glass/i-glass en wat al niet meer die u vastlegt tijdens de uw dagelijkse activiteiten.
.
Ik vind het ronduit beangstigend. Zeker in ogenschouw nemende hoe betrouwbaar politiek, openbaar bestuur, en het bedrijfsleven op andere terreinen zijn gebleken.
.
Niet goed, helemaal niet goed...

Parel van het Zuiden | 04-11-13 | 19:46

Ashtrey | 04-11-13 | 19:43 | + 0

De overheid .

Eurotokkie | 04-11-13 | 19:45

Nog tot niet zo lang geleden vond een groot deel van de reaguurders nog dat als je niks te verbergen hebt..... En ondergetekende werd als aluhoedje weggezet als ik dit soort zaken benoemde.. Tsssk

deministerpresident | 04-11-13 | 19:44

neemjemoederindemali | 04-11-13 | 19:38 | + -1

Nu kun je idd nog cash betalen maar dit zal ook veranderen , zeker als het aan de overheid ligt .

Eurotokkie | 04-11-13 | 19:43

Weten jullie wie ook nummers aan mensen koppelde?

Ashtrey | 04-11-13 | 19:43

neemjemoederindemali | 04-11-13 | 19:38 |
Geachte heer, wij van Knowall hebben inmiddels een volledig profiel van u samengesteld met fank aan onze mobiele software. Met name uw alcoholconsumptie vraagt aandacht, uw huisarts en zorgverzekeraar hebben hierover bericht ontvangen. Met vr. gr., het Knowall team.

Watapatja | 04-11-13 | 19:43

neemjemoederindemali | 04-11-13 | 19:38 | + -1 -
Vandaar ook die camera's.

Mark Smith | 04-11-13 | 19:42

Ga je toch gewoon bij de concurrent tanken.

Dalai Drama | 04-11-13 | 19:42

Engeland is al jaren aan het afglijden.

smdyasc | 04-11-13 | 19:40

Zo langzamerhand vertrouw ik ( bijna ) niemand meer.

fuckje | 04-11-13 | 19:39

"Dag meneer Janssen, volgens onze gegevens is het precies 2 maanden geleden dat u een douchekop, eetbare strings en vaseline hebt gekocht, daarom hebben we voor u een speciale aanbieding."

blinde kip | 04-11-13 | 19:39

FW Ta-183 Huckebein | 04-11-13 | 19:36 | + -1

Als je daar met je dikke kop komt binnenlopen krijg je allemaal afslankproducten te zien .

Eurotokkie | 04-11-13 | 19:38

'Volgens...... zijn er geen risico's voor de privacy, want...... '
Wat begin ik van dat gelul kotsziek te worden zeg. Optiefen met die bullshit.

Botte Hork | 04-11-13 | 19:38

Knap bedrijf die mijn koopgedrag kent, ik betaal alles cash en bonuskaarten en al die andere shit moet ik niet.

neemjemoederindemali | 04-11-13 | 19:38

Wat maakt het nog uit, feitelijk zijn we allemaal een binair vastgelegd object.

Watapatja | 04-11-13 | 19:36

Het is wachten op de dag dat het recht om te sterven je ontnomen wordt. Dan hebben ze je definitief bij de ballen.

netniet | 04-11-13 | 19:36

wat is het probleem precies ?

ja, ze laten reclame zien.

en nee, ik besluit zelf nog steeds wat ik koop en niet koop..

FW Ta-183 Huckebein | 04-11-13 | 19:36

Engeland is al vergeven van de CCTV, dus dit is een logisch vervolg op een toch al geaccepteerd leefpatroon.

j0shua | 04-11-13 | 19:35

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken