Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NS geeft toe: wij zijn Fyramateurs

aldifyra.pngDe NS geeft het op. Ze beseffen dat ze er geen reetkever van kunnen. Het laten rijden van treinen op hoge snelheid, welteverstaan. Volgens bronnen in de spoorsector aan de altijd goed ingelichte Telegraaf is er binnen de NS besloten om nooit meer tijd en energie te steken in een hogesnelheidstraject. Dat soort professioneel spul laten ze voortaan over aan de grote jongens van Thalys of Eurostar. Maar zelf gaan ze hun fikken er niet meer aan branden. Waarmee de NS dus eindelijk toegeeft dat ze een stel spoorwegamateurs zijn die het niveau van boemeltje nooit zijn ontgroeid. Het lijkt ons in ieder geval een heel verstandig besluit. Een bedrijf dat jaarlijks de strijd met herfstblaadjes en sneeuwvlokjes verliest, moet niet proberen hypermoderne supertreinen te laten rijden. Het getuigt van zelfkennis dat de NS dat nu accepteert. Hoewel die zelfkennis wel komt met een enorm prijskaartje, jarenlang gefyrafaal en meer reputatieschade dan een SGP'er die betrapt wordt met vijf piemels in zijn mond. In zee gaan met een Italiaans bedrijf dat zo louche is, dat als het een Nintendo-spelletje was geweest Super Corrupt Bros. 3 had geheten. Het hele debacle had natuurlijk voorkomen kunnen worden als de NS gewoon wat eerder naar GeenStijl had geluisterd, maar uiteindelijk zijn we er nu ook. Kost wel honderden miljoenen euro's voor zowel de NS als de staat, maar hey, een Fyra ramt zich geen twee keer op hetzelfde stootblok, zoals het gezegde gaat. De NS moet zich lekker richten op het veredelde tramnetwerk wat we momenteel hebben en dat lekker soepel laten lopen. Zodra het op moderne prestigeprojecten met internationale uitstraling aankomt, kan het dat beter overlaten aan bedrijven die wel verstand hebben van treintechnologie. Verstandige keuze, NS. Eindelijk.

Reaguursels

Inloggen

@ Pieter V.,niet zo'n gek idee hoor,stoom-locs.In Engeland zijn voor de oorlog stoom-locs in bedrijf geweest die 200 km/uur haalden en... ze hadden geen last van bladeren.Een stoom-loc kan immers tijdens de rit in de achteruit gezet worden.Eigenlijk jammer dat ze nooit een stoomturbine-loc hebben ontwikkeld,die zou nog veel efficiënter zijn m.i.

Dolphi | 05-11-13 | 11:17

Nu willen ze dus in zee met Eurostar of Thalys.
Tenminste dat schrijft de Televaag: www.telegraaf.nl/binnenland/22027531/_...
Nu rijd er al een ICE (Duitsland dus gründlichkeit) van Amsterdam naar Basel.
Dit is een samenwerking tussen Deutsche Bahn en NS.
Wat ik nu niet snap, is waarom die bobo's van de NS niet eens om de tafel gaan zitten met Deutsche bahn !?
Die rijden nota bene al vele jaren met een een hoge snelheidlijn in Nederland (website nog in Nederlands ook): www.bahn.com/i/view/NLD/nl/trains/over...
Heb er zelf diverse keren mee mogen reizen naar Freiburg en is perfect !

Lenco | 05-11-13 | 10:51

Gewoon NS in de uitverkoop doen aan SNCF of DB. Machinisten vasttapen aan de bok, anders gaan ze het hele land door. Rondje rond de kerk invoeren. Zeikerige grijze vakbondskoppen ontslaan of met vervroegd pensioen sturen. Echt materieel inkopen. Nieuw uniform naar model Japanse spoorwegen. Altijd doen wat je opgedragen wordt. Met twee woorden spreken. Niet zeiken. Rijden!

Misschien wordt het dan nog wel eens wat.

postmodernismisdead | 04-11-13 | 22:50

Bij aankoop belasting ontwijken en als het mis gaat kunnen wij alsnog de poeplap trekken.
www.rtlnieuws.nl/economie/ns-mag-belas...
Dijsselplantje, laat dat tuig nu eindelijk eens in hun soppie gaarkoken!

Ad337 | 04-11-13 | 22:33

et wordt echt tijd dat Nederland gaat kijken : wat doet Duitsland zo goed, en waar faalt Nederland keer op keer op keer op keer.
Gary Gunstone | 04-11-13 | 18:08 | + 6

Heel mooi geformuleerd Gary,en weet je wat het sneue is? Als wij Geenstijlers hier bij elkaar 10 manieren zouden bedenken om NL net zo succesvol te maken als de mighty Germans,dan zou het nog geen kans van slagen hebben omdat het zogenaamd geen ideeen zijn van overbetaalde,corrupte,niets presterende,talentloze niksnutten die constant van de hoge toren blazen en overheids geld verslinden onder het motto van "wij weten het beter dan het volk,dus de volk moet niet zeuren!"

Echt deze land heeft een goede ouderwetse revolutie nodig,anders verandert er geen fuck!

dirkieeee | 04-11-13 | 20:47

Wat is het meervoud van virus....? Juist!

jacques-de-balsaque | 04-11-13 | 20:10

De NS gaat weer stoomlocomotieven aanschaffen?

Pieter V | 04-11-13 | 20:07

T'is ook wat je krijgt met weinig goede (laag,midden en hoogkader) technici. Onderbetaald en ondergewaardeerd beroep/sector geworden. En de technici die er zijn, daar wordt niet naar geluisterd. Een manager vatbaar voor mooie praatjes en die uit is op de 'economisch meest voordelige inschrijving' maakt de keuze. Luister naar de techneut, you fucks!

SammyJankis | 04-11-13 | 19:02

Ach ja..

All_Anonymous | 04-11-13 | 18:56

Toch vind het grappig dat er best wel veel toetsenbordhelden hier zijn.
Men weet het allemaal beter en zeikt alleen

bon | 04-11-13 | 18:49

De NS geeft het op. Ze beseffen dat ze er geen reetkever van kunnen. Het laten rijden van treinen op hoge snelheid, welteverstaan.

Met de treinen op lage snelheid is het ook al kudt met peren.

Treurig varken | 04-11-13 | 18:37

In Spanje vliegen dit soort treinen wel gewoon... uit de bocht. Dat is nou precies het probleem voor de NS waarschijnlijk: het grootste deel van het traject rijdt de goedkope hogesnelheidstrein over speciaal spoor dus geen centje pijn want Europees veiligheidssysteem dus elk snel ding kan dat aan. Maar zodra je bij Amsterdam of Rotterdam aankomt moet je over het oude gewone spoor en daar gebruikt elk land z'n eigen brakke veiligheidssysteem. De NS kan dus geen betaalbare trein van de plank halen maar moet er een aan laten passen voor het Nederlandse "ABS" systeem. In Spanje kan je blijkbaar als machinist door even niet op te letten je treintje uit de bocht laten vliegen bij een overgang van snel naar normaal spoor terwijl dat absoluut niet hoort te kunnen. In Turkije rijden ook nog zulk soort treinen, zouden die wel veilig zijn? De rest is duur Duits of Frans spul dat blijkbaar niet geschikt geacht wordt voor een betaalbare intercitydienst tussen Amsterdam en Brussel.

Giskard Reventlov | 04-11-13 | 18:32

Haha, schitterend stukje, spijker op z'n kop.

pjisonline | 04-11-13 | 18:28

@FW Ta-183 Huckebein | 04-11-13 | 18:01
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. De NS had kunnen participeren in de Eurostar. Nooit gedaan. De NS participeerde in de Thalys, maar dat aandeel is (veel te goedkoop) aan de Belgen overgedaan. Kortom, zonder al te veel inspanning en kosten had de NS rechtstreekse verbindingen met Londen en Parijs via Antwerpen/Brussel kunnen aanbieden. Het enige wat dan overblijft een binnenlandse hogesnelheidslijn A'dam-R'dam-Breda en die had de NS zonder Fyra kunnen doen, door gewoon TGV's van de Fransen of ICE's van de moffen te kopen/huren en de Belgen hadden het HSL-traject Antwerpen-Brussel-Lille kunnen aanbesteden.
Het had allemaal veel handiger en goedkoper gekund.

Stormageddon | 04-11-13 | 18:21

De NS schiet er 500 miljoen bij in en in Belgie hebben ze hun geld al terug. Hoezo slecht management ?

dr.andus | 04-11-13 | 18:15

Nu kan ik het mis hebben,maar al dat falen alleen al draait om meer geld dan de netto inkomsten uit treinkaartjes,hoe kan een falende spoorweg exploitant daar ooit rendabel van worden?
De kosten van fyra+jaarlijks terugkerende spoorweg belasting(ProRail leeft niet van lucht)+idiote investeringen in onrendabele OV-poortjes en dito mislukte winkel-gedoe-stations en vastgoed(wtf)NS-vastgoed!
Iig elk commercieel bedrijf zou al tien keer dood zijn maar de st(r)oomtrein van de NS tuft koppig door.

Meneer-reetkever | 04-11-13 | 18:15

Ach Quid,je hoeft alleen maar naar de Europese landkaart te kijken om te ontdekken dat dit landje NOOIT iets voor kan stellen in HSL-techniek/vervoer.Je praat immers over minuten tijdwinst op de afstand A'dam-Belgische grens,maar de kosten zijn onevenredig met al die tunnels,bruggen en grond- en waterwerken. Daarbij komt:We hebben onze hand overspeeld door de arrogantie het beter te weten dan beheerders van het snel-spoor in Duitsland,Frankrijk, Engeland en Spanje.We betrokken er immers een Italiaan bij,die wel verstand heeft van Ferrari's,maar niet van treinen. (Alleen Musolini wist ze op tijd te laten rijden).

Dolphi | 04-11-13 | 18:13

FW Ta-183 Huckebein | 04-11-13 | 18:01 |
Helemaal waar! Goed dat u dat aanstipt. Miste dit vitale stuk in het topic. Echter is de NS top ook op die positie gekomen door diezelfde politieke baantjescarrousel.
Of heeft u weleens een vacature gezien voor een baan als commissaris of bestuurslid?

Russ Meyer | 04-11-13 | 18:11

Duitsland rijdt al jaren met de ICE. Die hebben het beste treinverkeer wereldwijd. Werken bij de Deutsche Bahn is een prestigieuse baan, in tegenstelling tot de "je weet het, je wisselt" NS.
De Duitse economie boomed, als geen ander in Europa. Het wordt echt tijd dat Nederland gaat kijken : wat doet Duitsland zo goed, en waar faalt Nederland keer op keer op keer op keer.

Gary Gunstone | 04-11-13 | 18:08

-weggejorist-

echtesnoodaard | 04-11-13 | 18:07

Het heeft miljarden gekost, maar dan is gelukkig alles weer bij het oude.

trippert | 04-11-13 | 18:07

@Graaf van Egmont | 04-11-13 | 18:00
Als er een Nobelprijs bestond voor internationaal afgaan....

VanBukkem | 04-11-13 | 18:04

Waarom zou je investeren in bedrijf die nooit op tijd rijdt,achterbaks is,informatie achterhoudt en elk fail iemand anders de schuld van geeft...

Er bestaat geen grotere fiasco bedrijf als de NS op deze planeet... en dan ben ik nog positief

dirkieeee | 04-11-13 | 18:02

Dat de NS een faal is staat boven kijf. Probeer eens een kaartje ergens te betalen op een station met een creditcard. Alleen op Schiphol en de grote steden is dit mogelijk. Onvoorstelbaar en dat de Fyra een half miljard gaat kosten verbaasd me dan ook niks, die hele top is de weg kwijt en zit er alleen maar voor de centen.

joyriders | 04-11-13 | 18:02

Quid: de NS wilde ook al vanaf het begin of samenwerken met de Fransen of de Duitsers. Echter, de overheid (politiek en het ministerie van V&W) vonden dar er een Europese aanbesteding moest komen, waar men op prijs moest kiezen. Wijzen naar de NS is simpel, maar de politiek mag ook wel eens in de spiegel kijken !!

FW Ta-183 Huckebein | 04-11-13 | 18:01

VanBukkem | 04-11-13 | 17:59
Hebben we toch nog de core business van dit kabinet gevonden..... toch??

Graaf van Egmont | 04-11-13 | 18:00

Het bestuur van de NS is een reflectie van het zeer middelmatige tot slechte bestuur in de hele (semi) publieke sector. Het maakt allemaal toch niets uit, het is slechts belastinggeld en als er grove fouten en nalatigheid of zelfs fraude en zelfverrijking wordt geconstateerd dan wacht er het wachtgeld, de gouden handdruk en de bonus.

Hanz Ziezo | 04-11-13 | 18:00

@Graaf van Egmont | 04-11-13 | 17:55
Internationaal afgaan, daar zijn we goed in tegenwoordig.

VanBukkem | 04-11-13 | 17:59

VanBukkem | 04-11-13 | 17:56
Hij is door Damen in Roemenïe gebouwd. Niks nieuws onder de zon, want gewoon goedkope arbeidskrachten. Aangezien Hans van Baalen MEP één van de vier lobbiïsten was, zal er vast nog wel een subsidie naar Roemenië en/of Damen zijn gegaan.

Graaf van Egmont | 04-11-13 | 17:59

Maar toegegeven, op HSL-gebied zijn het prutsers. Met hoofdletter P. En ach wat, ook hoofdletter Rutsers.

Justin-Kees | 04-11-13 | 17:59

De NS runt één van de drukste lijnennetten ter wereld, met meer treinen per vierkante kilometer dan waar ook, maar het zijn een stelletje amateurs. Tuurlijk Quid...

Justin-Kees | 04-11-13 | 17:57

Iemand al eens gezien hoe hard een trein in China kan? Met gemak tussen de 300 en 400 km per uur.
Dat je dus binnen een half uur vanuit Amsterdam in Groningen zit waar huis en eigen grond bijna gratis vergeleken met de randstad. Het zou een enorme economische impuls zijn geweest voor dat vergeten gebied..
Maar de verkeerde lobby hè?

DoctahDie | 04-11-13 | 17:56

@Graaf van Egmont | 04-11-13 | 17:50
Schip laten bouwen in Roemenië trouwens. Dacia-kwaliteit voor een westerse prijs! Hoe stom kun je zijn?

VanBukkem | 04-11-13 | 17:56

VanBukkem | 04-11-13 | 17:52
De Fransen waren er al veel eerder achter, gezien deze publikatie. Een internationale afgang, nu al.
www.meretmarine.com/fr/content/avenir-...

Graaf van Egmont | 04-11-13 | 17:55

Voordat er weer een paar handige jongens en meisjes van die rare projecten opstarten; wie had(den) er wel baat bij ? Dan gaan we die voortaan in de gaten houden.

We hebben meer van dat soort Grote Nutteloze Werken:
nl.wikipedia.org/wiki/Grote_nutteloze_...

kloopindeslootjijook | 04-11-13 | 17:52

@bon | 04-11-13 | 17:46
Zucht, daar vraag je wat. Geen idee. Heb het gelezen op de (ik durf het bijna niet te zeggen) AD app.
Google maar wat op 'Karel Doorman' 'supersonisch marineschip van de toekomst' en 'volledig krankzinnig'.

VanBukkem | 04-11-13 | 17:52

Trouwens op het stuk waar de trein z'n hoge snelheid zou moeten halen mag je maar tachtig, waar hebben we het over. De belastingbetaler ligt weer dubbel!

lanexxx | 04-11-13 | 17:52

We hebben alleen nog maar amateurs in dit land, we kunnen praktisch niks meer.
Weg met ons.

Slipsnifter | 04-11-13 | 17:50

Zoals Marks vrindje Jort het zo mooi kan zeggen: "If you pay peanuts, you'll get monkey's."
Als de verantwoordelijke bestuurders daarentegen golden nuggets hebben ontvangen voor hun diensten, mogen ze die ook wel weer inleveren want een aap had uit de verschillende beschikbare opties waarschijnlijk niet deze slechtste gekozen.

Elke keer met dat neoliberale geprivatiseer blijken de winsten bij de bestuurders terecht te komen in de vorm van exorbitante salarissen en bonussen, terwijl de risico's bij de nutvoorzieningsafhankelijke danwel -verplichte belastingbetalers worden gelegd. Steeds. Maar. Weer!

Ven1V1d1V1c1 | 04-11-13 | 17:50

VanBukkem | 04-11-13 | 17:44
Ach ja, marineschepen kopen, in het buitenland laten bouwen en dan hier er achter komen dat ze er geen emplooi voor kunnen hebben vanwege bezuinigingen. En dan toch door gaan met de afbouw.

Graaf van Egmont | 04-11-13 | 17:50

Dat betekent natuurlijk ook voor de NS top dat ze salaris inleveren.

bas ooms53686289 | 04-11-13 | 17:50

De politiek roept "met de kennis van nu", "ik herken me daar niet in", "de kamer niet volledig geinformeerd" en noem maar op verder. Feit is wel dat we gewoon voor ongelofelijk lul staan en dat het de belastingbetaler weer kapitalen kost. Prutsers. Een ander woord heb ik er niet voor.

Mr. Neon | 04-11-13 | 17:48

@VanBukkem | 04-11-13 | 17:44 |

linkje?

bon | 04-11-13 | 17:46

Hebben we het weer over de Fyra. En terecht. Maar nog steeds geen woord over dat gigantische en peperdure marineschip dat onze marine onlangs heeft gekocht na een geslaagde lobby. De water-JSF. Een schuit die naar nu blijkt eigenlijk een maatje te groot is voor onze marine, en die we nu waarschijnlijk weer met fors verlies moeten verkopen.
Misschien omdat het leger een sponsor is van de GeenStijl...?

VanBukkem | 04-11-13 | 17:44

NS amateurs???
Dames hebben we wel even gezien dat POWNED ook weer knoetjes vraagt??
www.powned.tv/nieuws/media/2013/11/_wo...
Iets met incapabel... pot.. ketel... zwart .... fiasco

bon | 04-11-13 | 17:40

OK, dan besluit ik ook maar om geen hogesnelheidslijn te laten rijden. Ik denk dat ik dat bij nader inzien toch niet zo goed kan.

Maar mag ik dan alsnog wel even een rekening van een half miljard declareren bij de belastingbetalert?

Lijkt me logisch... | 04-11-13 | 17:38

Vijf piemols in de mond?
Heb ik zo vaak.
Wordt mijn reputatie alleen maar beter van.

plaszak | 04-11-13 | 17:29

Het kost de staat geen cent, ze krijgen echter geen 119 miljoen euro dividend uitgekeerd. Best gek, want de NS maakte over 2012 een winst van ruim 260 miljoen.

Borrelende Boris | 04-11-13 | 17:28

Grappig dat men blijft hameren op dat Italiaanse bedrijf terwijl inmiddels met de gelekte rapporten en het Nederlandse binnenlands vingertje wijzen, weten het niet, ehh, ohh met de kennis van nu we toch wel mogen aannemen dat het probleem niet daar maar hier ligt. Iets met schip van 400 miljoen wat we oeps toch iet nodig hebben, paar miljard aan ict projecten die verdampen of gewoon vergeten dat men ergens mee bezig was.

Wat doe je met een product waar je eigenlijk vanaf wil maar contractueel verplicht bent om af te nemen? Juist, Die downplay je zoveel mogelijk en laat het aankomen op een jarenlange juridische zaak zodat men tegen die tijd weer eens kan roepen. Met de kennis van nu.

Bedenk | 04-11-13 | 17:26

Tja staatsbedrijf wat geen staatsbedrijf is en bevooroordeeld wordt door de staat... En dan gaat janken als een baby.

Ommie de HaatMoker | 04-11-13 | 17:26

Ach, het leek zo mooi.. youtu.be/EfBUsxItV68
Zie touwens in het filmpje hoe de trein 2x strandt op de wisselpunten in de beveiliging. Niet specifiek een V250 probleem, de Thalys en de TRAXX-Fyra hebben daar ook moeite mee.

Lex Trumbauer | 04-11-13 | 17:21

Niets mis met amateurs. Het is zelfs een van mijn favoriete categorieen van Xhamster.

Eric Blair | 04-11-13 | 17:21

Waarom kost het de staat geld? Ik mag er toch van uitgaan dat deze HSL kostendekkend is, en dat de kosten van die neptreinen geheel door de Italianen terugbetaald gaan worden (mèt rente)? Toch?

Die hele Fyra-affaire doet me trouwens denken aan die aflevering van de Simpsons met die monorail.

Muxje | 04-11-13 | 17:20

Ding Dong
'De Fyra van Amsterdam CS naar Paris CS heeft een vertraging van ‡ minuten'.

r04drunn3r | 04-11-13 | 17:19

Kost een half miljard, maar dan heb je ook niks. 't Is altijd nog goedkoper dan ABN-Amro. Of Griekenland.

Stormageddon | 04-11-13 | 17:19

Ik investeer liever in een auto die ALTIJD start, en geen problemen heeft met sneeuw en blaadjes!

necrosis | 04-11-13 | 17:18

Ze kunnen beter geld investeren in een goede dienstregeling.

Eurotokkie | 04-11-13 | 17:16

Ach, de regering betaalt bij. Betalen wij gewoon wat extra belasting.
Who cares.

Yabadabedoe | 04-11-13 | 17:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken