achtergrond

Geenstijl

NS geeft toe: wij zijn Fyramateurs

aldifyra.pngDe NS geeft het op. Ze beseffen dat ze er geen reetkever van kunnen. Het laten rijden van treinen op hoge snelheid, welteverstaan. Volgens bronnen in de spoorsector aan de altijd goed ingelichte Telegraaf is er binnen de NS besloten om nooit meer tijd en energie te steken in een hogesnelheidstraject. Dat soort professioneel spul laten ze voortaan over aan de grote jongens van Thalys of Eurostar. Maar zelf gaan ze hun fikken er niet meer aan branden. Waarmee de NS dus eindelijk toegeeft dat ze een stel spoorwegamateurs zijn die het niveau van boemeltje nooit zijn ontgroeid. Het lijkt ons in ieder geval een heel verstandig besluit. Een bedrijf dat jaarlijks de strijd met herfstblaadjes en sneeuwvlokjes verliest, moet niet proberen hypermoderne supertreinen te laten rijden. Het getuigt van zelfkennis dat de NS dat nu accepteert. Hoewel die zelfkennis wel komt met een enorm prijskaartje, jarenlang gefyrafaal en meer reputatieschade dan een SGP'er die betrapt wordt met vijf piemels in zijn mond. In zee gaan met een Italiaans bedrijf dat zo louche is, dat als het een Nintendo-spelletje was geweest Super Corrupt Bros. 3 had geheten. Het hele debacle had natuurlijk voorkomen kunnen worden als de NS gewoon wat eerder naar GeenStijl had geluisterd, maar uiteindelijk zijn we er nu ook. Kost wel honderden miljoenen euro's voor zowel de NS als de staat, maar hey, een Fyra ramt zich geen twee keer op hetzelfde stootblok, zoals het gezegde gaat. De NS moet zich lekker richten op het veredelde tramnetwerk wat we momenteel hebben en dat lekker soepel laten lopen. Zodra het op moderne prestigeprojecten met internationale uitstraling aankomt, kan het dat beter overlaten aan bedrijven die wel verstand hebben van treintechnologie. Verstandige keuze, NS. Eindelijk.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.