
Nederland gaat met 90 Nederlandse
special forces naar Mali, ondersteund door honderden normale militairen. Die negentig zijn
het beste wat Nederland te bieden heeft, jarenlange keiharde training zal in de praktijk worden gebracht. De inferieure jihadisten zullen zich te pletter lopen op een stalen muur van nietsontziende Hollandse kogels. Het Vrije Westen zal uiteindelijk de overhand krijgen op het moslim-extremisme in Mali omdat onze slagkracht,
intelligence en moraal nu eenmaal superieur zijn aan die van de terrorist. Wikipedia leert mij ondertussen dat op 15 juni 1914 overste
Lodewijk Thomson in Albanië dodelijk getroffen werd door een kogel tijdens de eerste Nederlandse vredesmissie ooit. Korporaal 1ste klasse
Luc Janzen was nummer 186 toen hij op 22 mei 2010 zijn leven verloor door een bermbom in Deh Rawod, Afghanistan. De knal, de gevoelloze pijn, maatjes die je naam schreeuwen, de laatste blik op een zanderige weg, herinneringen aan gelukkiger tijden die plotsklaps als een film voorbijtrekken, bloedsmaak, alles wordt rood, dan donker, dan zwart:
bodybag. Ik heb geen idee of het zo gaat, maar dit stel ik mij voor wat er gebeurt als er naast je een fatale bermbom ontploft.
In dat zaaltje in Nieuwspoort duizenden kilometers van Timboektoe - waar minister-president Mark Rutte vrijdagmiddag de missie aankondigde, werd gelachen toen de premier de uitspraak van minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans (PvdA) van 'Mali' aanstipte. De geboren Limburger noemt het Malí, normale Nederlanders zeggen Máli. Nu ja, het was lachen, gieren en brullen wat de klok sloeg.
De top van het ministerie van Buitenlandse Zaken is erg ingenomen met het besluit naar het schijnt. De militaire inzet zorgt voor een zeker aanzien op het wereldtoneel, de missie is een mooie ondersteuning voor de lobby om een tijdelijke zetel in de VN-Veiligheidsraad te bemachtigen en ook civiel VN-missieleider Bert Koenders (PvdA) zal ingenomen zijn met de steun van het VVD-PVDA-kabinet. Het VN-onderzoek naar Zwarte Piet zal nu ook wel van de baan zijn.
Belangrijker, net zoals in Korea, Libanon, voormalig Joegoslavië, Irak, Afghanistan en andere brandhaarden waar Nederlandse militairen in VN-verband sneuvelden, is de kans niet uitgesloten dat ook in Mali Nederlands bloed zal worden vergoten op het altaar van de vrijheid. Daarom voelde ik enige gêne bij de grappen en grollen van Rutte en Timmermans afgelopen vrijdag. Nederlandse militairen verdienen namelijk respect en decorum. Ze stellen hun leven in de waagschaal voor onze vrijheid.
Grappende bewindslieden in een veilig zaaltje in Nieuwspoort horen daar niet bij.
Reaguursels
Inloggen@Bas Paternotte: je moet je WikiPedia wat beter lezen vriend. De Nederlandse deelname aan SIFR (Irak) was onder aanvoering van de VS, niet de VN. We zaten (zitten) in Afghanistan onder aanvoering van NAVO in de ISAF-missie. En KFOR (Kosovo) was ook een NAVO-missie (na UNPROFOR).
Waarom nu naar Mali om zogenaamd reli-fundies te bestrijden Bas ?
Nou, gewoon hierom: www.joop.nl/politiek/detail/artikel/23...
mijn buurjongen ging destijds als chauffeur naar Bosnië. Volkomen opgefokt en gehersenspoeld. Hij ging de "goeden" van de "slechten" bevrijden. 2 dagen later schoten de "goeden" een RPG in zijn VN vrachtauto die volledig affikte. Een half jaar later kwam hij terug als geestelijk wrak en is het nooit meer te boven gekomen... Iedereen die de dienstplicht nog heeft meegemaakt weet wat een kneuzenbende het Nederlandse leger is. Het enige wat ik er geleerd heb is hoe je 25 bier per avond achteroversloeg gedurende 5 dagen per week. En pokeren om grof geld. Dat ook. Dus helemaal waardeloos was het ook niet.
Wat zei Farage ook al weer tegen Hollande toen hij naar Mali trok? 'Een klassieke afleidingsmaneuvre van binnenlands wanbeleid'. Dat vond Rutte waarschijnlijk ook een slim idee. En laat het eigen volk maar verrekken.
@Papapanzer | 03-11-13 | 18:00
Dat deden wij ook in onze Gordel van Smaragd, en we weten allemaal hoe er nu tegen onze dappere strijders wordt aangekeken. Niet alleen worden de Van Heutz-monumenten gesloopt, 'onze' regering biedt zelfs excuses en schadevergoedingen aan.
Ik denk alleen dat 300 man niet genoeg zijn. Je kan er beter vol tegen aan.
Ik haal graag het boek van Nathan Sassaman aan, Amerikaans overste bd. Zijn tactiek was wars van "appeasing" en de 'knuffelpolitiek' En gewoon keihard afrekenen met terroristen!
Goed stuk! Het was mij ontgaan dat gegrap maar wel typisch Timmerfrans maar ook typisch Rutte. Helaas. En dat om Koenders te helpen en om uiteindelijk in die V-raad te komen, als dat lukt wil Timmerfrans dat . oh oh oh dan is dit land te klein voor deze uber irritante man. Dus, mijn voorstel, als we in de V-raad komen dan een duo baan voor Geer & Goor. Eens?
Goed stuk, Bas Paternotte! Alleen hebben politici geen enkel respect voor haar soldaten, ook niet voor haar bevolking trouwens.
De bevolking in Mali kan ze ook geen fluit schelen. Het enige wat telt is dat de PvdA gepleased moest worden, en Koenders (ook PvdA) een zetje in de rug moest krijgen. Dit alles over de ruggen van 400 militairen die hun leven in de waagschaal mogen leggen voor politiek gewin van een paar PvdA-ers. En de VVD? Die hebben er een schamele 37 F-35's voor terug (tegenover 213! jachtvliegtuigen die we 20 jaar geleden hadden om ons veilig te houden van Communisme).
Er valt geen eer te behalen als militair en ik zou zeker niet willen sneuvelen in Mali (of all places!) ter meerdere glorie van die kneuzen in Den Haag, die de gesneuvelde hollandse militairen alleen maar zien als 'collateral damage' voor het behalen van een wit voetje bij de grote spelers op het wereldtoneel.
Het zegt ook alles over het verstand van de Nederlandse militair, dat ze zich naar een nutteloos oord als Mali laten sturen om daar nutteloos te sneuvelen. Echt schandalig dat er serieus mensen daarheen gestuurd worden, walgelijk.
In the eyes of the empire builders men are not men, but instruments
- Napoleon Bonaparte
Ach, wat zijn nou een paar dode Nederlandse militairen voor incompetente, pluchegeile, narcistische en corrupte politici? Niks toch?!
Ik ben er in ieder geval voor dat Nederland militairen stuurt naar brandhaarden om ze te vechten voor de vrijheid.. Als je niks doet en thuis blijft waar heb je dan een leger voor nodig. Als je niks doet zak je in en gaat er voor niets belastinggeld naar het leger... dus af en toe oorlog voeren is goed om zo bij te blijven wanneer Nederland echt in gevaar dreigt te komen...
Ik vraag me wel af waarom Mali en niet bijvoorbeeld Nigeria... OOk vraag ik mij af wie de wapens levert aan de teroristen in Mali.. Ze kunnen beter de internationale wapenhandel aanpakken...
Vroeger, in de 17e eeuw, huurden wij Zwitsers om onze oorlogen uit te vechten. En in onze kolonien hadden wij ons eigen vreemdelingen legioen, het KNIL. Kunnen we deze aloude praktijken niet nieuw leven inblazen?
kicktherabbit | 03-11-13 | 12:40 | + 0
Tja, als militair ben je bereid te helpen en te sterven. Maar is Mali nu die bondgenoot, of die bevriende staat. Of gewoon nog een laatste kolonie van het Franse rijk waar onze jongens een leven voor op het spel mogen zetten. Waarvoor, een beetje politiek gewin.... Niet echt het doel wat ik voor ogen heb als het op sterven aankomt.
Heb ineens heel ander beeld bij de plempsels van @neemjemoederin
demali...
De status van Mali: van "heb ik wel eens van gehoord" tot "dit is onze achtertuin" binnen 1 week tijd.
En de meerderheid van de Nederlanders kijkt niet eens verbaasd.
Van politiek wordt ik ziek.
Mali is onder de voet gelopen en verscheurd door islamisten die de sharia kwamen brengen. In het land wonen volken die daar niet van gediend zijn. Daar kan ik me van alles bij voorstellen en ik juich toe dat onze belastingcenten gebruikt worden om die volken of wat er nog van over is te beschermen en zoveel mogelijk haatbaarden te ruimen. Overal en altijd, in tijden van crisis en van voorspoed. Ik wens alle militairen succes, laat ze ons staal proeven en kom veilig weer thuis.
De kamers in het Militair Revalidatiecentrum worden al in gereedschap gebracht om de eerste stukgeschoten commando's die voor koning en vaderland..... oh nee. Deze jongens zijn 'alleen maar' levenslang invalide.
Janvier. Tffffffoe!
Hetzelfde geldt overigens voor Voorhoeve.
gentle giant | 03-11-13 | 11:16 |
Janvier probeerde inzake Sebrenica zijn straatje schoon te vegen. Het was immers hijzelf die luchtsteun, verzocht door de Nl militairen, afwees. Tegenover de numerieke meerderheid van Mladic, hadden de Nl troepen operationeel geen kans, bovendien ontrbrak het hen aan voldoende geweldsinstructies om feitelijk ook iets uit te kunnen halen. Politiek heft Dutchbat hier de das om gedaan door onvoldoende mandaat mee te geven en onvoldoende steun toen deze nodig was. Janvier heeft zich tijdens de eerste golfoorlog overigens ook niet als een doortastend en besluitvaardige leider getoond, had nooit op deze positive terecht mogen komen.
We hebben helemaal niets te zoeken daar, ons leger hoort alleen ons land en onze belangen te beschermen, in Mali hebben we geen belangen en is ook geen dreiging voor west Europa.
Een prestige oorlog waar die mafketel, die onze minister van BZ moet voorstellen, lekker goede sier mee kan maken, met zijn vriendje Bert Koenders, ook zo'n PvdA huichelaar.
Het zijn de grootste racisten van allemaal, ze weten namelijk wat goed is voor de zwartjes.
Juist als je je niet bemoeit met andere landen, niet hen volk wegkaapt om werk te doen in jou land, dan ben je pas iemand die een ander volk respecteert.
Je eigen volk opzadelen met vreemden die hier totaal niet passen en je overal mee bemoeien is juist verwerpelijk, en dat is wat de PvdA is!
Ze zijn racisten tegen zowel de eigen bevolking als elk ander land, want de PvdA'ers weten wat goed is voor een ander.
Er komt een tijd dat ze tegen moslims moeten vechten in Nederland....
"Die negentig zijn het beste wat Nederland te bieden heeft,"
Niet alleen wat wij te bieden hebben. Wereldwijd zijn er niet zo gek veel teams die hoger eindigen en het eerste dat washington en new york doen zodra ze écht bang worden is naar den haag bellen om te janken om commando's of mariniers, maar bij voorkeur allebei.
Daarom zou het zo leuk zijn als onze haagse vrinden die jongens eens voor vol zou aanzien.
Verder is mali het een voormalige Franse kolonie. Laat het legioen het maar oplossen. En als de VS zonodig een koloniale oorlog van Frankrijk willen overnemen, moeten ze dat maar doen. Zal ook de eerste keer niet zijn, al meen ik me te herinneren dat de vorige keer niet echt een succes was.
De huidige regering staat momenteel zo ongelofelijk ver van de publieke af, ze hebben werkelijk geen flauw idee. Mali het zoveelste onderwerp waar iedere burger over zegt "niet doen". Wat doen ze? Uranium voor de Fransen veilig stellen met een grap een en grol over het woord Mali. Ze verdienen het om zelf een pak aan te trekken en daar te worden gedropt. Allemaal!
@vander F | 03-11-13 | 13:26
Ben geen pacifist maar om te gaan vechten in een land waar ze er zelf voor gezorgd hebben dat ze dit soort malloten hebben.
Verder ben ik die propaganda ook beuh dat 'onze' jongens en meisjes daar vechten voor 'onze' vrijheid.
Wat een gelul huurlingen van groot industrie dat zijn ze.
Dus of ze er een of twintig neerschieten zal me worst wezen.
Blackwater of het Nederlandse leger, geen verschil
@Feynman | 03-11-13 | 12:30
Geef militairen carte blanche for all out war en die landen waren van de kaart geveegd.
@Kaas de Vies | 03-11-13 | 11:41
Van Mierlo, Van Eekelen, Bukman, De Grave en Korthals - wie kent ze nog - hebben in ieder geval hun militaire dienstplicht vervuld. Dat is al heel wat voor een Nederlandse MinDef, helaas...
De Geus (80-81 onder Van Agt) is beroepsmilitair geweest, Kapitein-ter-Zee.
Als je als Nederlandse militair dat soort dingen nog niet weet ben je wel heel erg dom. Hoe debiel het gedrag van de verantwoordelijke ministers ook is.
Maar gelukkig krijgen we in het kader van de participatiemaatschappij de dienstplicht zeker weer terug, zodat je voor een habbekrats zelf kan controleren of doodgaan zo is als Bassie het beschrijft.
@miko | 03-11-13 | 13:11,
niet zo zeuren, von Clausewitz zei het al;
"Oorlog is de voortzetting van politiek met andere middelen"
Bas, wij hebben geen soldaten we hebben huurlingen. betaald worden ze om te gaan vechten in landen waar geen veiligheidsbelangen voor ons liggen alleen prestige op het toneel van de wereld politiek.
www.youtube.com/watch?v=2dmyq_ro4JU
kees1960 | 03-11-13 | 13:07 |
Ja echt wel... laten we het leger inzetten tegen al die moordpartijen van al die Moslimterroristen hier.
Stel je aan zeg.
wat kunnen mij moslimterroristen in Mali schelen als we ze tegeijkertijd vanover de hele wereld in nederland verwelkomen. We hebben ons leger hard thuis nodig
Nou nou, niet ze denigrerend doen jegens onze politici heur.
Rutte lacht de eventuele doden gewoon weer tot leven, en Jeanine zandstormt hoogstpersoonlijk alle haatjurken zo de zandbak uit, al wapperend met haar Schoevers-papiertje.
Bertje als woestijnrat voorop... met getrokken zwaard en schreeuwend: volg mij... volg mij
Mali kolder
Ik dacht dat er voor Mali een negatief reisadvies was afgegeven. Niet dus.
JensDensen | 03-11-13 | 12:59
Ik neem aan dat Geenstijl zo de advertentieinkomsten uit die richting weer veilig heeft gesteld. Zie het maar als een advertorial ;)
@necrosis | 03-11-13 | 12:13
Of vredesmissies per auto verbieden, dat zou ook een conclusie kunnen zijn.
Jammer dat het alleen maar showboaten is
Met alle respect voor de Nederlandse en andere militairen die daar hun leven riskeren, het lost uiteindelijk niets op. Dat is het bittere aan dit soort missies.
BRRRR!!! ik kijk nog liever 'jeugdjournaal' dan deze staatspropaganda!!
'onze' soldaten vechten voor 'onze' vrijheid in Mali?? hoezo??
(welke 'vrijheid'? om eindeloos centjes te verdienen voor vadertje staat?) En ze vechten voor de VN, de fukking VN, de wannabee communistische wereldstaat VN.. Ik geloof er helemaal niks van er zal vast wel weer geopolitieke spelletjes gespeeld worden net als in kosovo destijds daar klopte ook helemaal niks van wat is dit voor een propaganda?
Mijn militaire tijd bestond vooral uit het poetsen van legerkistjes, het heel spannond wachtlopen met VIJF scherpe patronen op zak, en het verorberen van bier in de mess.
Voor het abknallen van opstandige negerts moest een verzoek in drievoud worden ingediend, en de hulzen ingeleverd, zoniet, hele peleton extra corveedienst.
pokkejong | 03-11-13 | 12:41
Cool story bro, tell it again.
Afghanistan op herhaling. Het gaat gewoon om het imago van de Nederlandse regering, en misschien nog wel meer om dat van de leden van die regering. Ze doen gewoon wat er van ze verwacht wordt door de bondgenoten. Dat deze missie zinloos is, staat nu al vast.
kicktherabbit | 03-11-13 | 12:45
Die jongens staan te popelen om al hun training ergens in de praktijk te kunnen brengen. De ultieme FP-shooter. Moet het natuurlijk allemaal weer niet te lang gaan duren en niet te zwaar worden, want dan zijn het net zulke laffe huilebalken als elk ander normaal nadenkend mensen in zo'n situatie.
Toen ik terug kwam uit Libanon na 8 maanden stond ik binnen 2 dagen op straat hup zo de maatschappij in.
Tsja, dat ging niet helemaal goed!
Kort daarna als portier aan de slag met enkele ex commando's,deze gasten zijn gehersenspoeld, eer en dood. Eentje daarvan is nog als vrijwilliger naar Joegoslavië gegaan maar zijn supermachodroom was zeer vlug over toen hij na korte tijd aan stukken werd geblazen.
pokkejong | 03-11-13 | 12:41 |
Op Netflix staan verschillende documentaires over de Navy Seals en andere special forces in de VS. En die zeggen exact hetzelfde wat jij hier zegt. Het zijn gewoon moordmachines en dat hele politieke gedoe er omheen boeit ze ook niet. Hoeft ook niet. Uiteraard zijn ze wel heel professioneel en ze voeren netjes hun opdracht uit. Zij leven voor dit soort missies, hebben er jaren keihard voor getraind.
Nu ken ik de Nederlanders niet, maar het lijkt me dat ze op dezelfde manier worden getraind.
Ik deed vroeger wel opdrachten met onze special forces, vooral de diverse arrestatieteams, en dan hing ik wel eens een paar dagen lang op en af aan een parachutje met die gasten of zo, dan gaan ze wat vrijer met je praten. Dan krijg je aan de ene kant wel respect voor hun kunde en training, maar aan de andere ga je ze ook anders zien voor wat betreft hun motieven.
.
Het ('the big picture', de politiek) interesseert ze allemaal geen reet, ze zijn er voor de actie en ze doen gewoon hun ding. Of het nu goed of slecht is. Gewoon guns for hire.
.
Het interesseert ze ook geen reet wie ze eventueel mogen schieten. Ooit een jongen die op en af in Afghanistan rondreed waar de Nederlandse troepen 'officieel' helemaal niet zou horen te zijn. Had de prachtige naam Rataplan onder z'n maten. De manier waarop hij zijn avonturen vertelde zij mij genoeg: 'Als wij een dorp betraden stuurden we eerst onze eigen theedoeken naar binnen (tolks en lokale strijders) en als daar niet op geschoten werd, kwamen wij heel voorzichtig'. 'Bij onraad gewoon eerst schieten tot er niets meer beweegt en dan voorzichtig onze eigen theedoeken vooruit sturen'. Zo op die manier gaat dat ongeveer.
.
Hij was er dus voor de actie. Meer niet, verder wilde hij ook niet denken.
.
Wat ik die tijd dus vooral geleerd heb: met 'onze' jongens hoef je echt geen medelijden te hebben.
@Uw Verzekeringsadvis u geeft een deels verkeerde voorstelling van zaken vooral wie aan stukken geschoten gaat worden.
@ --sql error-- | 03-11-13 | 12:22 |
Helemaal mee eens. Je kunt beter niet wachten tot ze vanuit de Islamitische Maghreb voor de Middellandse Zee staan.
Verder vooral de hele hemel dichttimmeren met drones.
Wees blij dat je in NL woont, wanneer Israel Iran niet aanvalt voor midden December is het op termijn gebeurt met dat land.
Israel heeft het niet meer in de hand, maar dat is het aard vh beestje. BTW ik ben niet anti-Israel, voordat je denkt dat ik een kaalkopje ben.
Je weet dat als je het leger in gaat dat je uitgezonden kunt worden en je weet dat als je wordt uitgezonden je geen kopjes koffie in gaat schenken in een of ander bejaardentehuis ergens ver weg. Iedere militair weet dat hij in Afghanistan of in Mali kan sneuvelen. Maar een militair is bereid dat risico te nemen om anderen juist te helpen of ons land en dat van onze bondgenoten te verdedigen. Daar ben je militair voor.
Schattig dat de media zich daar nu druk over maakt, maar je zou het eerst eens aan militairen zelf moeten vragen.
@byebyeholland | 03-11-13 | 12:24
Idd best wel dubbel, daar schieten we ze aan stukkies en hier krijgen ze een uitkering en een moskee.
Nederland meet met twee maten. Wel Israel de maat opnemen, als het strijdt tegen Islamitisch terreur en voor haar voortbestaan, maar zelf die zelfde islamitische terroristen kapot knallen in half donker Afrika, terwijl Nederland als land en maatschappij niet in gevaar is.
Bah! En dan noemen ze in dit land Israel agressief en een schurkenstaat.
@Feynman | 03-11-13 | 12:07
Politici... altijd liegen, verdraaien en om de feiten heen draaien, nooit doen wat ze beloven. Behalve als het om militair gevoelige operationele informatie gaat, dan spelen ze open kaart.
Overigens ben ik het met calamiteitje eens dat die Malinesiërs het inderdaad niet kunnen lezen. (Ook al doen we er een Malinese vertaling bij.)
Bizar dat ze zonder Medevac en transporthelicopters gaan en zich daarmee volledig afhankelijk maken van de Fransen. Werkt de NH90 niet goed? Of zijn de Apaches daar voor? Riding shotgun op een Apache, het kan wel: www.strategypage.com/gallery/images/r...
Nederland is lid van de knokploeg van de wereld. Dat heeft te maken met de afloop van WO2 en de manier waarop toen de belangen verdeeld werden. Een belangrijke rol daarbij en vooral daarna speelde ZKH Bernhard, die verkeerde met zowel de (naar Z-Am. gevluchte) Nazi's, de Engelse en Amerikaanse bankiers/industriëlen, de Fransen en het Vaticaan.
Als één vd leden van de knokploeg een probleem heeft, dan helpen de anderen met vechten. Economische belangen spelen de hoofdrol.
Het is ook belangrijk dàt er vaak en lang problemen zijn, want de knokploeg moet getraind blijven en het hele spel is uiterst winstgevend.
Zomaar uit de knokploeg stappen is alleen voor een die-hard pacifist een optie, maar voor de realist op dit moment niet. Dus moet je meevechten, ...òf je moet genoeg individuele 2e Kamerleden met een eigen geweten (en geen bindende stemopdracht van de partij) hebben, die zien dat alleen zij het spel kunnen doorbreken.
Feynman | 03-11-13 | 12:30 |
In die landen is ontzettend veel gepresteerd. Al is het maar het communisme /moslimisme beperken.
Het is een puur humanitaire keuze van Westerse politici om de tegenstander niet totaal te vernietigen met al die "printplaten".
calamiteiltje | 03-11-13 | 12:27 | + 0 -
Jij vergeet Vietnam, Korea, Srebrenica en vele andere middelen waar we met al die printplaten weinig presteerden.
Feynman | 03-11-13 | 12:20 |
Je vergeet de absoluut superieure middelen van het Westen.
Je kan weten wat de tegenstander ongeveer met je van plan is en er toch niets tegen kunnen doen.
@byebyeholland | 03-11-13 | 12:24
Inderdaad, eigen oorlog eerst!
70% Woestijn, 80% islam en een beetje water. Succes jongens met jullie bij voorbaad al verloren missie. Laat de politiek de Islam in eigenland eerst eens onder handen nemen.
@necrosis | 03-11-13 | 12:10
Moet erg moeilijk zijn voor de militairen, loyaal blijven aan hare excellentie die totaal geen ene malle moer verstand heeft van soldaatje spelen. De generaals moeten hun onderlip stukbijten.
Onder Franse leiding gaan vechten, dat wordt het, kan bijna niet anders, hoe dom kan je zijn?
Jim Lovell | 03-11-13 | 11:28
S. Choft | 03-11-13 | 11:13 |
de strategie is om de oorlog in de zandbak te houden, en te voorkomen dat het overwaait naar Europa (zoals in de jaren 90 in yugoslavie).
Lijkt me een prima strategie: zolang ze elkaar afknallen in Syrie of Mali blijven de problemen op een veilige afstand.
calamiteiltje | 03-11-13 | 12:13 | + 0 -
Jij verwacht dat het internationale terrorisme, onder die onder leiding van Al Quida en andere malloten in het Nederlands Syrië gangers kan werven NIET in staat is Nederlandse publicaties te vertalen en aan de idioten in Mali door te geven?
Ja ik denk dat de vijand deze informatie van een publieke website kan lezen, kan vertalen en kan misbruiken. Net zoals de Serven dat in Srebrenica ook deden.
Sterkte en succes voor "onze" jongens (en meisjes natuurlijk)!
.
Dat zij allemaal maar veilig terug mogen komen.
@Fijnstoffer | 03-11-13 | 11:39
Helden bestaan niet.
@Ongeblustekalk | 03-11-13 | 12:13 | + 0 -
Als jij lief bent krijg jij hem binnenkort in je schoen.
@calamiteiltje | 03-11-13 | 11:58
Dan moet je automobilisten verbieden, en geen auto's!
Feynman | 03-11-13 | 12:07 |
En jij denkt dat de negers in Noord_Mali Nederlands kunnen lezen?
Of sowieso lezen?
@rara | 03-11-13 | 11:44
komt de huisaap al eens een keer terug, weet jij dat?
rechtsdwalendeautist | 03-11-13 | 12:00 |
JankerT
De eerste 100 miljoen varkensvleeshandel met Amerikkka zijn al binnen.
@VanBukkem | 03-11-13 | 12:00
Onze defensieMilf zit op een plek waar ze geen reedT verstand van heeft, net zoals vrijwel al haar collega's.
Het zou haar en haar collega's sieren als ze zouden opstappen wegens vergaande incompetentie!
@Wees_eens_creatief | 03-11-13 | 12:00
Doe dan niet zo dom.
Aardige achtergrond informatie over dit geo-politieke schaakspel is de documentaire reeks "The French African Connection" www.dailymotion.com/video/x12vvno_the-...
Wees_eens_creatief | 03-11-13 | 11:56 | + 0 -
Lees tussen de regels door. We sturen wel het KCT, Iets wat we niet hoeven te melden. Daarnaast vertellen wat ze gaan doen, waar ze dat gaan doen, onder welke omstandigheden.
Vervolgens zie je nergens in de artikel 100 brief of de persconferentie met welke troepen we bijvoorbeeld een extractie kunnen doen. Je moet gewoon in zo`n brief al de deur open zetten om indien nodig per direct op te schalen.
De rode kaart die het blondje zo trots presenteerde, dat de hoogste officier ter plaatse de bevoegdheid heeft de missie te beëindigen en zich terug te trekken is een papieren tijger. Hij heeft de troepen niet om zoiets uit te voeren.
Lees de artikel 100 brief eens na, je schrikt hoeveel operationele info er staat en tijdens de persconferentie gingen ze daar vrolijk op door.
Eigenlijks zouden we eens moeten beginnen met het aanpakken van de islamietjes in dit land,schop die maar eens richting Mekka. Daarna zien we wel weer.
Ach, de condoleance brieven voor de nabestaanden van de gesneuvelde militairen zullen alweer klaar liggen. En generaal b.d. Uhm weet anders vast wel een goeie tekst....
Als ik n een dwarsdoorsnede van Nederland een morele pikorde aan moet wijzen staan militairen samen met verpleegsters en onderwijspersoneel.
Politici komen op ruime afstand...
@Mark Smith | 03-11-13 | 11:43
De EU doet al al jaren en daar hoor ik niet over.....
@necrosis | 03-11-13 | 11:52
Onze defensiemilf heeft de situatie volledig onder controle. Ze heeft geen idee waar het over gaat, maar dat zul je aan haar niet merken. Ze verdedigt gewoon het standpunt van de kliek om haar heen die haar influistert wat ze moet zeggen.
@Datzegiktoch Deze missie is politiek. Het is helaas niet anders. De soldaten worden gewoon misbruikt, zoals in de historie zo vaak. Het is een nep-missie die tot niets zal leiden. Behalve een heleboel ellende voor de mensen die daar naartoe moeten omdat de krijgsheren volkomen leip zijn. Lees de Art of War, een oorlog die je niet kunt winnen moet je niet voeren. Het wordt een nieuw soort Vietnam, maar dan in de Sahara om de belangen van de gouddelving veilig te stellen.
Misschien kunnen we het hele kabinet daar een weekje neerzetten met een liter water per dag.
Kijken hij lang ze het uithouden.
Maar achteraf is niemand verantwoordelijk van die
lui die werkelijk zo gek als een ui zijn om te denken dat ze in die corrupte zandbak iets zullen bereiken.
Wedden dat het meer dan 800 miljoen gaat kosten?
@Ongeblustekalk | 03-11-13 | 11:58, nergens op, vergeet wat ik gezegd heb
@Wees_eens_creatief | 03-11-13 | 11:56
Volgens mij wordt elke opdracht getoetst aan politieke en juridische kaders, waar doel U op?
Geen idee waarom je opeens geen (flauwe) grapjes zou mogen maken over Mali, allen omdat daar wat Nederlandse militairen heen gaan.
Om mij hoeven die "special forces" helemaal niet naar Mali. Ze doen dat om Bert Koenders en Nederland internationaal aanzien te geven en om de budgetten voor defensie op peil te kunnen houden.
Met de bescherming van mijn veiligheid heeft dat niks te maken.
Hetzelfde Nederlandse leger heeft overigens eerder meegeholpen om van Libië een failed state te maken en om de Arabische Toearegs richting het noorden van Mali te verdrijven, waar ze in samenwerking met de gebruikelijke internationale fundamentalistische Al Kaida-achtigen een eigen islamitisch terreurstaatje zijn begonnen.
Ik heb de afgelopen dertig jaar bij alle "vredes" missies van ons leger eigenlijk nooit meer het idee gehad dat onze militairen hun leven in de waagschaal stelden voor mijn vrijheid.
Tijdens honderd jaar vredesmissies nog geen 200 doden. Automobilisten doen dat in 3 maanden.
Mensen gaan nu eenmaal dood. Wen er maar aan.
Respect voor de gesneuvelden? Daar heb ik als zoon van een gesneuvelde militair weinig van gemerkt.
Vooral veel decorum maar respect? Ho maar.
Overigens blijkt uit de volledige overgave van ons land aan een vreemde mogendheid, genaamd EU, weinig respect voor de militairen die voor het behoud van vrijheid en het recht op zelfbeschikking voor ons land zijn gesneuveld
@Wees_eens_creatief | 03-11-13 | 11:50
Nou, nou in het woord toetsenbordhelden zit het woord held, ik zou NUKUBU van maken.
@Feynman: Wie zegt dat dit niet zo is? De missie is alleen in politieke beschrijving gedeeld, puur omdat dit moet. Operationeel is er niet veel bekend.
*
Btw, KCT doet wel meer dingen zonder politieke goedkeuring van TK/kabinet. Alleen omdat er "gewone" soldaten meegaan wordt deze missie bekend.
Dat Zimmerschwanz Mali anders uit spreek is om aan te tonen dat hij een polyglot is en zichzelf heel erg slim vindt.
@Datzegiktoch | 03-11-13 | 11:47
Applaus!
Soldaten weten heel goed dat ze vechten voor economische belangen van de kubu en het hachje van politici. Daarom krijgen ze ook flinke bonussen, gevarengeld e.d.
Het is gewoon prettig om op missie te zijn en niet het gejank van bureaucraten te hoeven aanhoren wanneer je een paar patronen nodig hebt om te oefenen. Je bent even weg van je wijf en kunt negerinnen neuken met geld toe.
Als 18 jarige voor 6 euro per uur door een Harry Piekema verteld worden in welk schap je het maandverband moeten zetten of op je 18de met een voertuig van een miljoen rondrijden en voor honderden euro munitie afvuren geeft toch andere verhalen in het bejaardenhuis.
Wat vind MilfDef Hennis trouwens van deze zaak?
@Mark Smith | 03-11-13 | 11:43 | + 0 -
Kan je mij de soevereine staat van de Toearegs aanwijzen?
@Datzegiktoch: Hear Hear! Wellicht kunt u menig reaguurder daarin onderwijzen; De toetsenbord helden die het weer beter weten....
Ik heb dikke maling aan Mali, ze zoeken het zelf maar uit met de miljarden aan ontwikkelingshulp die Nederland geeft aan Afrika.
Ik ben benieuwd of de kosten die een dergelijk 'oorlogje voeren' begrip kunnen opbrengen in de de Nederlandse bejaardentehuizen waar men inmiddels verplicht aan de 48-uurs luier zit en waar pyjamadagen een al dan niet geaccepteerd 'iets' is door volkomen overbodige managementlagen waarvan de meeste nog nooit in dienst hebben gezeten.
Stuur maar een aantal 'drones', dat is goedkoper dan het opofferen van NL soldaten die meestal een vrouw, vriendin of ouders achterlaten als ze moeten vechten tegen een stel [MagNie].....
Wees_eens_creatief | 03-11-13 | 11:42 | + -1 -
Nee, met de juiste spullen, de juiste _geheime_ plannen en in de juiste aantallen dit soort dingen problemen proberen aan te pakken. Dat je bijvoorbeeld voor je manschappen je EIGEN reddingsplan hebt. (Les 4 Srebrenica.)
Vertel gewoon aan je generaals als politiek wat je wil en laat die dan zelf kiezen hoe ze het uitvoeren.
Ik heb een aantal heren en dame die mogelijk deze missie gaan uitvoer erover gehoord. Ze zijn bereid en staan paraat voor dergelijke missies. Ze zijn helemaal niet bezig met het politieke spel. Deze mensen laten zich niet meeslepen in de waan van het wereldje van zeiken en zeuren om hoe iemand iets zegt. Het wereldje van rechts en links lullen. Dus Bas ik snap dat je respect wil uiten, maar volgens mij weet je zelf helemaal niet wat "onze" mannen en vrouwen hierover denken. Je gebruikt in feite deze missie en diegene die het uitvoeren als springplank om de politiek de les te lezen. Laat het de mensen wie het betreft zelf uitmaken of het grappen en grollen wel of niet mag. Onze missies wegzetten als politieke steekspelletjes is misschien nog wel minder respectvol dan hier en daar een grapje.
@rara | 03-11-13 | 11:44
Nu vast wel, ze zijn vast goed geinformeerd.
Het wordt overigens tijd dat de VN een onderzoek gaat doen naar verborgen racisme binnen de top van de Nederlandse politiek. Ze zeggen hier immers open en bloot dat de islam een probleem is. Zoals we allemaal weten is dat islamofobie, en dan hoor je de treinen alweer rijden. (Zu den Gleisen! Nächtser Halt: Polen.)
Het gaat gewoon om de pegels (het franse goud)
www.dewereldmorgen.be/blogs/raf/2013/0...
Kan het kabinet wellicht uitleggen waarom men Syrië-gangers bij terugkomst in Nederland pampert en in de maatschappij laat wederkeren, en tegelijkertijd in een zandbak duizenden kilometers verder in het geweer komt tegen ditzelfde soort Moslim extremisten.
@Jim Lovell | 03-11-13 | 11:36
Die zorg was al gecentraliseerd, maar op een verkeerde plek. Defensie vond het niet belangrijk, blijkbaar.
"De militaire inzet zorgt voor een zeker aanzien op het wereldtoneel."
We gaan ons weer eens in de kijker spelen. Ik hou mijn hart vast.
Gelukkig hebben we een defensiemilf die van wanten weet. (Enige wapenfeit: het pijpen van een dienstplichtige militair in de jaren '90)
Ingrijpen in soevereine staten is een gevaarlijke ontwikkeling, niet doen!
Malí is de franse uitspraak. Dan weten we meteen door wie meneer Timmermans in deze missie is geluld, de socialistische collega's uit Parijs.
@hfakker | 03-11-13 | 11:41 | + 0 -
Akkoord.
Dan moet je een keuze maken. Of je defensie serieus van geld voorzien en materieel en door dik en dun steunen, of niet doen. Niet dit.
@Jim Lovell | 03-11-13 | 11:40
Ik denk moet zijn, ik weet zeker.
Sinterklaas plukte tot voor kort zijn Zwarte pieten uit Mali. Echter, via internet leerden de inwoners van Mali dat het helemaal niet rendabel is om voor 2,50 Euro per week de zwarte piet uit te hangen. Daarnaast vertikte de Sint het om pensioenpremie en sociale lasten af te dragen.
Dat zette kwaad bloed en in januari 2013 kwam een gewapende opstand op gang onder leiding van vakbondpiet. Deze opstand heeft inmiddels al aan 100.000-en het leven gekost.
In juli 2013 bereikten de eerste anti-zwarte-pieten-geluiden Nederland en in begin oktober 2013 sloeg de vlam dan ook finaal in de pan. Daarop besloot Nederland dan ook om een missie op te zetten naar Mali om haar Zwarte pieten weer op de knieën te krijgen.
U ziet, mensen: U moet zich niks wijs laten maken. Het één hangt weer samen met de samenhang van de andere dingen.
Hahaha Feynman. Die "krijgers" hebben geen medelijden nodig maar steun. Het zijn vrijwillige professionals. Bespaar ons dat pacifistische geleuter. Moeten ze dan de godganse dag op de kazerne blijven of iets dergelijks?
Wanneer is het de laatste keer geweest dat een hoge officier minister van defensie is geweest?
@Kaas de Vies | 03-11-13 | 11:17
Kan ik niet met je eens zijn, Kaas. Meepraten is meedóen (of méédoen). Van lokaal sportclubje, schoolplein, oranjecomité tot personeelsvereniging, zakencircuit, familieoverleg of coalitiecompromis. Het is een illusie, pure naïviteit gedreven, te denken dat het voornamelijk van Internationale betrekkingen afhankelijke Nederland op huidig niveau kan voortbestaan zonder serieuze internationale (defensie-) betrokkenheid.
You're in the game or you're out.
The Voice Of Holland is ongehoord zonder dit.
Alleen... Wij nederlandertjes met onze Dutch Disease zijn verworden tot de poesjes van de wereld. Individueel, met een 'air' van onovertroffen bemoeizucht en zelfzuchtig eigengelijk. Iedere hollander meent iedereen de maat te nemen, holle hardklinkende vaten, stuurlui aan de wal.
En we zoen het niet, exact door wie we zijn. Totaalhypocrisie, gebrek- nee afwezigheid van zelfreflectie.
Als een gefailleerde ondernemer die probeert te pochen met zijn business know how.
We moeten weer 'bouwen' en het hebben van een mening is voorlopig even 'uit'.
Stil zijn en bijdragen.
Geven totdat/terwijl je weer groeit.
Totdat zijn we een west-Duitse deelstaat van vergane glorie, dat mort oppassen dat het uit gezaaide bitterheid niet de opdeling door de grote jongens oogst.
Want wat houdt Europa tegen om ons, als een supergemeente a la 020+030+Almere idee, om te vormen tot een Beneluxerig hoopje logistiek rangeerterrein?
`Het Vrije Westen zal uiteindelijk de overhand krijgen op het moslim-extremisme.`
Laat ze dan maar beginnen in het(nu nog) Vrije Westen.
Kunnen ook lekker in hun eigen bedje slapen.
@necrosis | 03-11-13 | 11:35
Ik denk dat Parsons niet zo goed is in het voorspellen van toekomstige zaken en deze missie met Bosnie vergelijken is kansloos.
Het is voor mij eenvoudig om dat te begrijpen en die zandbak lijkt mij geen goede omgeving om te vertoeven, maar jou advies wordt niet gehoord, behalve hier.
Je kunt het een militaire missie naar Mali noemen, je kunt het de PvdA exit strategie uit dit Kabinet noemen. Wat als een paal boven water staat is dat het uiteindelijk over de ruggen van Nederlandse soldaten gaat en dat als puntje bij paaltje komt zij wederom geschoffeerd en terzijde geschoven zullen worden door politiek, media, en niet te vergeten het ondankbare Nederlandse volk. Hoewel ik militairen hoog heb zitten vanwege de belangrijke rol die zij op zich nemen, snap ik eigenlijk niet dat zij dit land nog willen dienen.
.
Ik zal verder niet beginnen over de gevaarlijke bezuinigingen op de krijgsmacht en hoe dit onmogelijk valt de rijmen met dit soort inzet. Geen discussie meer over nodig. Wie niet begrijpt dat dit volkomen van de pot gerukt is, WIL het gewoon niet begrijpen...
@Feynman | 03-11-13 | 11:37 | + 0 -
Join the club.
Het juist analyseren van problemen geeft altijd voldoening maar des te groot is de frustratie als niemand er iets mee doet.
Op het moment dat ik dat besefte... ben ik maar stomme grappen gaan bedenken, je moet toch wat. Ik zie aan afsluiting van jouw betoog dat je ook op dit punt aan beland bent.
OK gewoon 1/3 van het leger sturen dat we in 1986 hadden, oh nee kan niet meer zo groot is ons leger niet eens meer, even om aan te geven wat er nog over is van ons volgens de NAVO toen al veels te kleine leger.
Hulde voor onze helden. Ze zijn wat mij betreft al held door zich door deze politici te laten gebruiken, zonder in opstand te komen.
Want, politici die de islamisten waartegen onze helden gaan vechten, bij tienduizenden tegelijk ons land en Europa hebben laten binnen stromen.
De helden gaan dweilen. De politici houden de kraan met alle macht open.
Waarom ging de PvdA nu zo snel akkoord met een vechtmissie in Mali?
En lees Timmermans motivatie om destijds niet in te stemmen met een nieuwe vechtmissie in Afghanistan:
www.pvda.nl/berichten/2011/01/Geen-nie...
Symboolpolitiek, Bassie. We willen erbij horen, daar gaat het om.
Je vergeet nog die blonde hoer die zich minister van defensie mag noemen en net zoals in het TV programma SynDROOM de hele tijd haar tong uit haar mond hield. Na de keuze voor de JSFyra had ik al een deuk in mijn vertrouwen. Niet omdat het ding te duur is, maar omdat hij volgens tekening al niet voldoet, grote technische problemen heeft en veel te laat is.
Na deze "presentatie" ben ik er klaar mee. Te veel info, verkeerde info, incomplete info, staatsgeheime info en dat gecombineerd met een persiflage van een geestelijk gehandicapte gezichtsuitdrukking. Er wordt door de politiek op geen enkel moment rekening gehouden met de belangen van onze krijgers. Ze worden genaaid. Anaal.
Naast de verkeerde voorstelling van zaken, stonden de heren en dame ook nog hard te liegen. Alle lessen uit Srebrenica zouden geleerd zijn. Les 1, stuur voldoende manschappen, zakken ze al voor. We sturen als back-up vier apaches, waarvan er gemiddeld in de zandbak 1 werkt. De luchtmobiele brigade, blijft bijvoorbeeld maar hier. Hoe zoiets uitpakt voor de commando`s wanneer het misgaat kunt u zien in de film Bravo Two Zero. pirateproxy.net/torrent/5955425/Bravo....
We sturen slechts een paar honderd militairen. Die stationeren we vervolgens 1192 km rijden uit elkaar. Slechts 15 uur doorrijden zodat volledig uitgesloten is dat de twee groepen elkaar bijstand kunnen verlenen. Ook les 2, dat militairen niet kunnen worden afgesneden is niet gelukt.
Een van de fundamentele oorzaken van het Srebrenica drama was dat de tegenstander exact wist met hoeveel mensen we daar waren, met welke spullen en met welk mandaat. Daarom hadden de Serven geen ballen nodig om over ons heen te lopen en genocide te plegen. Ze wisten, dat de Nederlanders daar puur als toneelspelers aanwezig waren. Ook les drie van Srebrenica is niet gelukt.
Onze jongens worden niet alleen door dit gelach op 1 nul achter gezet, ook de mate van strategische informatie die zomaar wordt weggeven is stuitend. We publiceren gewoon welke jongens en meisjes we met welke spullen welk werk laten doen. De vijand heeft geen inlichtingendienst nodig, alles ligt al op straat.
Enige transparantie over de kosten wordt bewust ontweken. Er worden de hele tijd in de artikel 100 brief bedragen genoemd. Maar geen enkele keer komt er iemand op het idee de boel op te tellen. Iets wat lastig is omdat men vaag is of bedragen eenmalig of jaarlijks zijn. Ik zeg nu begroting 300-400 miljoen euro en een veelvoud bij nacalculatie.
De keuze Mali is ook verwonderlijk. Ook in Somalië en Eritrea zien we dezelfde problemen met islamitisch ingegeven strijders. Alleen zitten daar minder schatten in de grond, dus Mali. Verwachtte buit: www.globalresearch.ca/the-war-on-mali-... minimale prijzen: www.indexmundi.com/commodities/
Als we landen niet in extremistische islamitische handen willen laten vallen, dan moeten we dat in Syrië, Eritrea en Somalië ook niet laten gebeuren. Iets wat we al decennia doen. Ons wordt een oorlog tegen Al Quida verkocht, maar de grote jongens zijn gewoon aan het winkelen.
We sturen weer schietschijven bewapend met politieke illusies. Het is weer een VN missie zonder voldoende militairen om de wereld te veranderen. Het grote überdübber plan is om met 12600 mensen een land van 1.240.192 km² te veranderen. Dat is 1 soldaat voor 98 vierkante kilometer. Tien duizend hectare per cowboy. Hallo longe ranger, wat kom je doen? Kopje thee?
Mocht u wat tijd over hebben deze zondagochtend, dan kunt u zich in een half uurtje een veel beter beeld vormen van de situatie op de grond. www.youtube.com/watch?v=5hQLrbfxeiQ, www.vice.com/ground-zero/mali-part-2 en www.youtube.com/watch?v=wMI7VUSIouk Volwassen doorgewinterde militairen die daar islamitisch gehersenspoelde kindsoldaten spelenderwijs afschieten.
Onze kinderen krijgen volgende maand een PS4 of XBOX1 om een First Person Shooter te spelen, daar mogen kinderen met een lege maag, de koran en een AK47 het opnemen tegen onze jongens.
Deze wereld is ziek en ik heb geen oplossing.
@rara | 03-11-13 | 11:33
Goede zorg zal dan gecentraliseerd moeten worden op één punt, om problemen in eigen hand te houden. Dat advies zou ik geven.
Islam is vrede.
Sterven voor nuffige Bertje - wie wil dat nou niet?
Een grote schande dat onze jongens daarheen moeten zodat de pluche zitters kans maken op een hogere functie voor zichzelf. Om naar van te worden!
@Jim Lovell | 03-11-13 | 11:28
Waarom niet?
'onze' jongens en meiden werden op pad gestuurd naar een kansloze missie en kregen achteraf nog een flinke trap na!
Wat je weet, kun je voorspellen (met dank aan @Parsons) en daarom adviseer ik geheel gratis om die post-koloniale oorlog aan ons voorbij te laten gaan.
Is het zo lastig om dat te begrijpen?
Mali is ruim 1,2 miljoen vierkante kilometer, daar leveren wij in totaal 400 man voor. Da's dus 1 soldaat per 3000 km2. De Fransen hebben er 4000 man. dat zijn er dus nog eens 10 extra per 3000 km2. 11 man per 3000 km2. Gaat helemaal goed komen.
Die jongens gaan nog heel wat ellende tegemoet, zelfs na thuiskomst:
www.nationaleombudsman.nl/rapporten/20...
De gemiddelde militair heeft meer solidariteit en loyaliteit met Nederland in zijn vinger, dan een Rutte; Timmermans; Koenders bij elkaar - en in hun hele lijf.
Maar daar gaat het dan ook niet om: militairen zijn in dit "spel" het kleingeld waarmee zulke bewindslieden hun imago opvijzelen bij de vrinden in de Varkensstal van George Orwell te Brussel. En in de megastal van de VN te New York.
Een kleine prijs voor een mooie plaats aan de eeuwig lopende buffetten van "onze" moslimknuffelende regenten.
Als er oprecht iets tegen de oprukkende armoede&achterlijkheid van de islam werd gedaan, dan hoefden de heren niet verder te zoeken dan loopafstand van het Torentje. Liever doen ze alsof er twee soorten islam bestaan, zoals dat in regentenkringen gaat. De "slechte" van die twee islams laten ze een beetje beschieten in een ver land waar toch niets meer stuk kan.
The farce van de naam 'Miniserie van Defensie':
Je tekent vanuit een al dan niet patriottistisch hart om te helpen je land defensief te beschermen, maar wordt voor allerlei politieke en corporate machtsspelletjes moeiteloos OFFENSIEF voor de leeuwen geworpen.
Laten wij vooral niet vergeten dat die Franse generaal Janvier het verzoek om luchtsteun van overste Karremans heeft afgewezen, en met YP voertuigen waar op last van onze politici de 4 cm kanonnen waren vervangen door .50 mitrailleurs waren zijn mannen kansloos. Toen later bij Sarajevo onze mariniers met hulp van het vreemdelingen legioen hun partijtje meebliezen, ging het er heel anders aan toe. Maar dat schijnt iedereen inmiddels vergeten te zijn.....
Ik weet een groep mensen die ik liever in Mali zag vechten tegen de islamitische rebellen. Ze hebben een clubnaam: "kabinet".
Of het is van strategisch belang, en dan roei je die hele ellende in Mali met wortel en tak uit, of het sop is de kool niet waard en je blijft weg. Niks geen vredesmissies. Dit is weer alleen bedoeld om enkele incompetenten na de val van Rutte II een dik betaald baantje in een internationale organisatie te garanderen.
@Chiant | 03-11-13 | 11:27
Een heel goed betoog en ik heb U toen geplust.
Pff... militairen geven zich vrijwillig op om als kanonnenvoer te dienen. Respect daarvoor maar doe er niet zo pathetisch over. In mijn tijd bij de Roozendalers ging dat iets anders, to put it mild
In Massa en Macht stelt Elias Canetti het zo naar aanleiding van het verraad van Flavius Josephus, de auteur van Geschiedenis van de Joodse oorlog:
'Het bedrog is volkomen. Het is het bedrog van alle leiders. Zij doen het zo voorkomen alsof zij hun mensen in de dood voorgaan. In werkelijkheid echter sturen ze hen vooruit de dood in, om zelf langer in leven te blijven. De list is altijd dezelfde. De leider wil overleven; daaruit put hij zijn kracht. Als hij vijanden heeft om te overleven is het goed; zo niet, dan heeft hij eigen mensen. In elk geval gebruikt hij beiden, afwisselend of tegelijkertijd. De vijanden gebruikt hij openlijk, daar zijn ze immers vijanden voor. Zijn eigen mensen kan hij slechts verkapt gebruiken.'
De militairen verdienen inderdaad alle lof, de bewindslieden, de zogenaamde leiders, die de militairen alleen gebruiken als speelstukken op het wereldwijde geopolitieke RISK bord absoluut NIET.
Het feit dat Rutte c.s. het in hun hoofd halen mee te doen aan een nieuwe zandbakmissie terwijl we op alle fronten de broekriem moeten aanhalen (financieel gezien), plus dat we hier in Nederland tal van interne problemen hebben waardoor we zelfs moeten bezuinigen op de krijgsmacht. Mensen die werken voor het leger zijn niet eens meer zeker van hun baan, is ronduit belachelijk te noemen. Wij hebben daar als klein kikkerlandje met kapot bezuinigd legertje niks te zoeken. Als Nederland te maken zou krijgen met een invasie zouden we het nog geen dag uithouden. Maar we gaan wel naar Afrika om spierballetjes te laten zien. Te debiel voor woorden.
@gentle giant | 03-11-13 | 11:16
Srebrenica erbij halen, hoe dwaas kan je zijn.
Ik heb hier pas al eens een betoog over geplempt. search-geenstijl.thruhere.net/#@621461...
Aan die sippe kudometer kon ik zien dat mijn standpunt niet op de populariteitsprijs hoeft te rekenen. Toch blijf ik erbij.
300 jongens op pad sturen in een zandbak groter dan Frankrijk en Duitsland samen naar een land waar alleen corruptie telt. Ik weet heus wel dat onze volksvertegenwoordigers niet goed snik zijn en kruipen voor de oranje belangen maar mogen we ze straks een voor een verantwoordelijk stellen voor de nutteloze doden die daar gaan vallen?
Krijgen de Nederlandse soldaten in tegenstelling tot Srebrenica dit keer wél kogels mee, of krijgen we straks de 'dwaze moeders van Mali' op onze nek?
Ik zie Rutte nu al buigen voor de misstanden die onze militairen nog niet eens begaan hebben......
Mijn advies: niet gaan!
Laat ze het maar zelf uitzoeken zonder Nederland nog voor aanvang als zondebok aan te wijzen!
Ach zolang de politicie nog steeds wapens iets zien wat eng is en ze militairen naar gevechten sturen met iets dat meer weg heeft van een paintbalgeweer omdat al het andere te agressief overkomt staat zo'n missie bij voorbaat al een 1-0 achterstand, vraag me af hoeveel militairen er nu weer mogen sneuvelen voor het goede doel voordat ze de keutel intrekken, tis godsgeklaagd, gewoon 50 L2A6 erheen met 100 CV90 en PZH2000 en MRLS (die we ooit hadden) ter ondersteuning das een vechtmissie , niets ten nadele van het KCT die zijn dodelijk maar laat ze dat dan op hun manier doen, daar zijn ze het best in.
"... De inferieure jihadisten zullen zich te pletter lopen op een stalen muur van nietsontziende Hollandse kogels..."
Een gedachte van misplaatste superioriteit, die menig missie tegen guerrillastrijders een onnodig bloedbad laat worden. Zeker wanneer deze strijders een kamikazementaliteit hebben.
Groot respect voor deze mannen van onze elitetroepen. Uit eerste hand weet ik wat die gasten meemaken en meegemaakt hebben. Hartverscheurend ellendig. En ondanks dat ze door de politiek genaaid en genomen worden, blijven ze hun werk gewoon doen. Diepe buiging.
Wij hebben daar NIETS te zoeken. De islam beschikt over een zelfreinigend effect wat ik graag tot volle wasdom zou laten komen.
Dat dubbele moraal van Nederland. Gad. Ver. Damme.
Bas Paternotte | 03-11-13 | 11:11
Kaas de Vies | 03-11-13 | 11:17
Goed stuk.
We gaan nog eens enorm de mist in met dat oorlogvoeren in verre streken.
Wat Kaas zegt.
En verder denk ik dat het eerder Malí is gezien de Franse koloniale activiteiten daar. Pardon my French and my dubious knowledge of history.
Mali is een heel erg ander kopje thee dan bijvoorbeeld Afghanistan. Veel tribaler. Zoveel maler beestachtiger, zoveel malen onterender. Dat kunnen onze kaaskoppen niet aan. Echt niet. Dit is eenvoudigweg te rauw voor ons. Daarvoor moet je uit ander hout gesneden zijn dan, in ieder geval, polderhout. PTSS gaat nog eens heel groot worden. Mark My Words.
Om maar te zwijgen over de kans dat ze leuk voor het gerecht gesleept worden. Dat ze naderhand door de politiek bij het oud vuil gezet worden is zeker.
All your base are belong to us .. Daar gaan we weer ..
"Respect voor gesneuvelden en helden"
Altijd en overal, ik denk dat een groot deel van de Nederlandse bevolking hetzelfde denkt.
Maar wat vreemd zal blijven is dat onze soldaten ingezet worden voor dubieuze missies, die eigenlijk niet zo veel met Nederland te maken hebben, tenzij je het veiligstellen van posities voor internationale banenjagers. Dezelfde banenjagers die net een besluit hebben genomen om kazernes te sluiten en mensen te ontslaan, zodat de jongens en dames die uitgezonden werden eigenlijk nooit terug kunnen komen. Of dat een hyperactieve Officier van Justite die in je nek gaat zitten hijgen omdat je in een oorlogssituatie een afketste kogel moet verantwoorden voor de rechter. Laten we ook niet vergeten dat zodra de militairen terug zijn de nazorg ook wordt vergeten.
Soldaat zijn, het meest belangrijke en ondergewaardeerde beroep dat er bestaat.
Worden misbruikt door politici, maar blijven loyaal aan de politici. Waarom blijft mij een raadsel.
Ik zou er Malí of Máli aan hebben.
"Janvier is niet te spreken over het optreden van de Nederlandse Dutchbat-militairen: "Als er in plaats van 400 Nederlanders 400 Fransen in Srebrenica hadden gezeten, was de enclave niet gevallen". Op 10 juli beval Janvier de Nederlanders om met hun pantserwagens een defensieve 'blocking position' in te nemen om zo de Servische opmars te stuiten. "De Nederlanders hadden de opdracht om zich te verweren. Als men de order krijgt een route te blokkeren, dan levert men strijd, dat is de missie. Wij zouden hebben gevochten, en dat zou alles hebben veranderd".
nl.wikipedia.org/wiki/Bernard_Janvier
Wat leren wij hiervan? Geen fuck.
Goed gebruld, leeuw.
Hear Hear @baspaternote Zeer goed stuk.
Je gaat er abusievelijk van uit dat onze politici respect hebben voor onze soldaten, Bas.
"Ze stellen hun leven in de waagschaal voor onze vrijheid."
Wanneer gaan deze militairen dan ons eens bevrijden van Europa? Stuk nuttiger dan naar 'n zandbak gaan..
REAGEER OOK