Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

TU Delft: Bereken de woei en win een trui

tudelftchallenge.jpgHumor. Dit waarschuwingsbord bij de TU in Delft dat fietsers adviseert af te stappen bij harde woei is deze week omgewoeid door de Oktoberstorm des Doods. Hoe is het toch mogelijk? Zouden De Weergoden, of misschien God zelf er iets mee bedoelen? HELEGAAR NIET zeggen ze bij de TU. Er is maar 1 God en dat is De Wetenschap. Lang leve de natuurkunde! Klik op deze FeestBoek van de TU voor alle gegevens (afmetingen bord, soort materiaal, dikte paal) en bereken hoe hard de windstoot was die het bord deed knakken als het welbekende luciferhoutje. Challenge sluit vrijdag 1 november. Succes, en veel plezier met uw TU-trui.

Reaguursels

Inloggen

Mensen, mensen! Dat het Delftse verkeerbord als een slappe naar beneden hangt is niets nieuws. We hebben dat al veel eerder gezien op Geen Stijl Zie:
.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/09/...
.
Veel reaguurders hebben dat verschijnsel al geanalyseerd. Windbelasting hoeft blijkbaar geen enkele rol te spelen.

ljcoster | 31-10-13 | 19:28

Hoezo, windspeed?
Er is gewoon een balorige kneuter aan dat bord gaan hangen, en die trok het naar beneden.
De vraagstelling is dus fundamenteel fout. Niet: welke windsnelheid, maar wel gewicht van die heikneuter? Tog?

ljcoster | 31-10-13 | 16:07

Dat bord had helemaal niet mogen omwaaien. Kon die aannemer niet rekenen? Was er geen controle bij de bestelling? Vragen, vragen. Pijnlijke vragen.

ljcoster | 31-10-13 | 15:59

@ Vidi Veni Verdommi | 31-10-13 | 09:00 |

Weer zo'n simpele digitale constructeur. De bevestigings punten hebben geen invloed. Zwaarte punt aangrijpende belasting voldoet. Assimetrische bevestigingen worden door momenten gecompenseerd. Snel je computer uit doen en een beetje nadenken.

foka | 31-10-13 | 13:05

@Jan Dribbel | 31-10-13 | 01:07
U doet een poging een vraag voor berekening van windkracht op een verkeersbord te buigen naar moslims met bomgordels in een ander land?
Waarschijnlijk heeft u hulp nodig..

Ben_online NL | 31-10-13 | 11:45

@Jan Dribbel | 31-10-13 | 01:07
U doet een poging een vraag voor berekening van windkracht op een verkeersbord te buigen naar moslims met bomgordels in een ander land?
Waarschijnlijk heeft u hulp nodig..

Ben_online NL | 31-10-13 | 11:44

Wat?!? Geen meerkeuzevraag?!

geenial | 31-10-13 | 11:02

@Webcare team TU Delft
Helaas de dictaten stijfheid en sterkte heb ik niet meer. En ik doe niet aan Fakebook sorry...

Enrique C | 31-10-13 | 10:50

@Enrique C
Deze procedure zit in de goede richting. Mocht je hem verder uitwerken en PM sturen op Facebook dan kijken wij hem voor je na!
.
Webcare team TU Delft

TU Delft | 31-10-13 | 10:25

@Bob de boarder
Je vermoedens kloppen. Het materiaal van de buis is gegalvaniseerd staal, niet aluminium (Al7075).
Daarnaast klopt het ook dat een dikte van 6 mm niet reëel is. Ter vergelijking, een vliegtuigvleugel is slechts 0.6 mm dik!
De berekening is met versimpelde modellen te doen, als we de las bijv. verwaarlozen. Al7075 kan bijv. niet gelast worden.
.
@algemeen
Eigenlijk zijn alle modellen goed. Belangrijk is wel dat je de aannames bijhoudt en deze ook een beetje redelijk zijn: dan controleren wij de berekening. Diegene met een correct model, dat het dichts bij de werkelijkheid zit, zal uiteindelijk winnen. Succes aan diegene die meedoen!
.
Webcare team TU Delft.

TU Delft | 31-10-13 | 10:22

De procedure.

Aan de foto is te zien dat de paal geknikt is bij het begin van de smalle buis (hoeft niet noodzakelijkerwijs te betekenen dat er een productiefout gemaakt is). De buisdiameter, wanddikte en het materiaal zijn gegeven. Constructeurs kunnen even snel opzoeken bij welk moment de buis knikt (immers het traagheidsmoment en de elasticiteitsmodulus zijn opgegeven). Hiermee is het moment M bekend.

Moment is kracht vermenigvuldigd met de arm. Het aangrijpingspunt (aerodynamisch centrum) van de kracht op de borden zal iets boven het middelpunt van het onderste bord bevinden (de hoek van de wind op de borden was haaks, zie de foto van het omgeknikte bord). Laten we voor het gemak het zwaartepunt van de combinatie recht- en driehoek nemen. Hiermee is de arm tot de buisovergang L bekend, en dus is ook de kracht F bekend.

De weerstandscoëfficiënt Cd van een bord, met (aerodynamisch) scherpe randen, kan even afgeschat worden op 1.2. Het oppervlak S van de borden was gegeven. Nu is de weerstand van een object gelijk aan de weerstandscoëfficiënt vermenigvuldigd met de dynamische druk (1/2 rho V**2) en het oppervlak S. De luchtdichtheid rho zal in de buurt van 1.2 kg/m3 zijn (even opzoeken kan ook: standaardatmosfeer, Delft ligt ongeveer op zeeniveau, en de luchtdruk bij het KNMI vandaan plukken). De wrijving van wind langs en over de borden (en dus hoe glad het oppervlak is) is in dit geval van ondergeschikt belang (en valt in het niet bij de andere aannamen). Ook de weerstand van de buis kan voor het gemak verwaarloosd worden.

Nu is alles bekend en dus ook de windsnelheid van de bewuste vlaag:

V = sqrt(M/L/(Cd 1/2 rho)) [m/s]

Deze vlaag is nog niet de windsterkte. Die wordt door het KNMI gemeten op 10 m hoogte en op onbeschut terrein. De gebouwen van de TH zullen tot wat sterkere vlagen geleid hebben. Maar dat was de vraag niet.

Klaar.

Enrique C | 31-10-13 | 10:19

Het antwoord is 3.6*wortel(1400)=135 km/u. Groetjes.

Kota Kinabalu | 31-10-13 | 10:10

@ knappe koppen op de TU-Delft:
Iedereen die denkt dat het onderste plaatje de doorsnede van 1 buis is heeft het fout, je ziet de grote onderste buis van 60mm en de bovenste buis van 48mm.
Dikte staat er inderdaad niet bij.
Als het waar is dat dat de dikte is zou het dus een aluminium buis zijn van rond 60 en 6mm dik !? 100% zeker dat een verkeersbord niet op een buis staat van aluminium 6mm dik.
.
Het is gewoon thermisch verzinkte stalen pijp van 2" (2 duim) (60,3x3,6) en de bovenste is 1,5" (Anderhalf duim) 48,3x2,9).
.
Daarbij is hij ook nog eens op de las gebroken en de buis is op het breekpunt niet eens krom dus het heeft niks met de sterkte en/of het breekpunt van de buis te maken. Als het aan de buis had gelegen was deze alleen omgebogen en/of geknikt en niet afgebroken zonder krom te gaan.
.
Waar kan ik mijn trui ophalen ?

bob de boarder | 31-10-13 | 09:35

Owww en je dient trouwens ook nog rekening te houden met de windkracht OP de paal!
En zuigende werking ACHTER de paal en borden!

Vidi Veni Verdommi | 31-10-13 | 09:08

En ik zie hier enkele opmerkingen over windrichting..
gewoon frontaal aanhouden.
Paal is geknakt "in de richting van de wind"

Het is nogal opmerkelijk als de wind in een hoek op de borden valt en de paal hierna "onder een hoek/tegen de wind in" ombuigt.

Vidi Veni Verdommi | 31-10-13 | 09:07

Duidelijk geval vernielzucht. Nergens maar dan ook nergens waaien kleine verkeersborden om of breken. De TU is ook niet meer wat het geweest is.

behangtafel | 31-10-13 | 09:06

Heb geen feestboek, maar zou graag de volgende gegevens willen weten:
Lengte/breedte maten van beide borden.
Hoe deze borden zijn vastgezet aan de paal (enkele verbinding of dubbele)
De lengte van de paal + de lengte vanaf bezweken deel tot bovenkant bord.
Materiaal van de paal.

Kwestie van opzoeken maximaal belastbaar moment.
En dat reken je weer terug naar de afstand van de bevestigingspunten van de borden.
uitgaande van 2 bevestigingspunten per bord:
Ma = l1*F1+l2*F2+l3*F3+l4*F4
F1 en F2 zijn de krachten uit het onderste bord.
F3 en F4 zijn de krachten uit het bovenste bord.

F1+F2 = de totale druk op het bord/cm2 gelijkmatig verdeeld over de 2 verbindingspunten
Voor F3-4 geld hetzelfde.

Hierin moet je rekening houden met het feit dat het bovenste bord een minder grote kracht nodig heeft (ivm afstand tot moment) om hem op de verbinding te doen bezwijken. Dus deze is hierin bepalend.
Hou het rechthoekige bord als controle berekening achter de hand, want groter oppervlak dus meer kracht op te vangen.

Helaas heb ik nu niet de middelen om eea uit te zoeken, maar met wat ik hierboven aangeef, moeten de constructeurs onder ons toch een heel eind komen.

Vidi Veni Verdommi | 31-10-13 | 09:00

Inderdaad Willianus, de gemiddelde verkeersbordpaal is gewoon pisbakkenstaal.

Hoeki Oekema | 31-10-13 | 08:38

Erg grappig dat ze bij de TU Delft enkel en alleen in Alu 7075 kunnen denken.

Willianus Wortelus | 31-10-13 | 08:25

@Mark Smith | 30-10-13 | 22:47
Drie min één Roemeen, anders was de paal wel verdwenen.

Petrus de Rewa | 31-10-13 | 08:14

@ necrosis 08:00

Yep, jij gaat door voor de broodrooster!

eerstneukendanpraten | 31-10-13 | 08:05

Windkracht lullo !

Simon_GS | 31-10-13 | 08:04

@eerstneukendanpraten | 31-10-13 | 07:56
Een sneeuwpiemol?

necrosis | 31-10-13 | 08:00

@ Irma Zonderboezem 07:48

Medereaguurder Nacho_Vidal stelt een prijs beschikbaar in natura...

eerstneukendanpraten | 31-10-13 | 07:56

@irma zonderboezem | 31-10-13 | 07:21
Als je het lief vraagt (niet aan mij!), krijg je misschien wel een Zalando-bon.....

necrosis | 31-10-13 | 07:48

@roze_bril | 31-10-13 | 07:41 Onzin. "De wetenschap is het er over eens dat God niet bestaat"
Gaat prima samen.

DaughtersofLot | 31-10-13 | 07:46

Nooit god en wetenschap in 1 zin graag. Dat is al zo vaak, zonder succes, geprobeerd.

roze_bril | 31-10-13 | 07:41

Kijk dat zijn nog eens de echte vragen die er toe doen. Ik ga ff aan het rekenen. *sterkteleer boek er bij pakt*

postmodernismisdead | 31-10-13 | 07:31

Zijn er kekke schoenen te winnen? Want voor een boekenbon neem ik de moeite niet.

irma zonderboezem | 31-10-13 | 07:21

Dat bord heeft dezelfde ruggengraat als Mark Rutte. Uitkomst = Geen.
En doneer die typhus trui maar aan een dakloze of zo.

Botte Hork | 31-10-13 | 01:51

VanBukkem | 30-10-13 | 22:43 | + -2 -

Een gat in je knie

harstef | 31-10-13 | 01:28

@Jan Dribbel | 31-10-13 | 01:07
Dat heeft niets met wind te maken dribbeltje, des te meer met luchtdruk.

INH.30CL | 31-10-13 | 01:21

bord is niet omgewaaid maar gesloopt door prittstift om wat op geenstijl te plaatsen

53 n.o. | 31-10-13 | 01:15

In Tunesië berekenen ze niets, daar doen ze proefondervindelijk onderzoek. Je hebt als booslim een plofgordel om en dan test je dat op het strand.
En ja, de booslim plofte. Proef geslaagd. Zo doe je dat, testen in het vrije veld, zonder omstanders.
De volgende.. svp

Jan Dribbel | 31-10-13 | 01:07

Het ligt ergens tussen de 116 en 152 Km per uur.

INH.30CL | 31-10-13 | 01:00

10 Jack, 10.

Plukkiehaar | 31-10-13 | 00:40

TU-trui. Is dat een spekmantrui? Dan ga ik geen moeite doen op deze late nacht.

reageerbuis | 31-10-13 | 00:37

46,3 m/s ofwel 166 km/h.
appeltje eitje.

smoover | 31-10-13 | 00:31

Het zou best kunnen dat dat bord heeft gestaan aan de toenmalige Mekelweg tussen de gebouwen waar in 1993 nog de faculteiten van elektrotechniek en civiele techniek zaten. Ik kan me daar herinneren dat een studente daar met fiets en al in de bosjes werd geblazen. Toen was er ook een heftige storm. Aan de onderkant van het gebouw van civiele techniek zaten doorgangen waar de wind doorheen werd geperst.

gozoman | 31-10-13 | 00:31

godverdomme het enige wat telt is de wetenschap.

reageerbuis | 31-10-13 | 00:19

Wat een kutbord.

neemjemoederindemali | 31-10-13 | 00:15

Zoals al door anderen aangegeven, er zit daar geen las. Deze palen worden met behulp van een geavanceerde forceermachine tot het flesformaat getrokken. Al deze palen hebben een verloop van 76/48mm.
.
"In eerste instantie wordt een cilindrische buis ø76 x 2,5 mm inductief verhit tot circa 750°C. Bij deze temperatuur verslechteren de materiaaleigenschappen niet, maar het staal kan wel zeer eenvoudig worden vervormd. Het vervormen van de verwarmde buis geschiedt middels twee computergestuurde drukrollen, waarmee de diameter van de ronddraaiende buis wordt
gereduceerd tot ø48 mm. Bij het reduceren van de diameter wordt de wanddikte van de buis vergroot, waardoor de stevigheid van de paal toeneemt."
.
Bron www.hrgroep.nl/Assortiment_HR_Groep/Ve... (download Getrokken.rar en hernoem naar Getrokken.pdf, open dan in PDF lezer).

Ageless | 31-10-13 | 00:00

Daar hoef je geen berekening op los te laten, om een paar % materiaal te besparen is er voor gekozen terug te gaan in diameter, dan is er nog eens voor gekozen uit besparing om het materiaal koud op elkaar te lassen.
Laat je het materiaal elkaar overlappen door het in elkaar te schuiven, los je het probleem van een mindere las verbinding op.

durfniet | 31-10-13 | 00:00

De berekening maken = je maagdelijkheid veiligstellen.

blinde kip | 30-10-13 | 23:50

Gaat die mongool serieus typen dat steden bewoond worden...

Terpen-tijn | 30-10-13 | 23:49

Niet uit te rekenen, de vraagstelling is incompleet. de windrichting wordt niet genoemd. En ook de orientatie van het bord niet. dat kan nogal een slok op een borrel schelen. verder is het boed presies geknakt op de las van de overgang. Een materiaalfout ligt voor de hand. verder kan metaalmoehied door het steeds maar weer been en weer buigen niet worden uitgesloten. Met andere woorden de sommetkes maken is totaal onzinnig alsook irrelevant. als je wil weten wat er voor nodig was surf je gewoon even naar www.knmi.nl. De praktijk is altijd mooier dan de theorie. stelletje sufnerds

Badderbeest! | 30-10-13 | 23:45

@Itzamná | 30-10-13 | 23:32
Nope, hooguit een trui.

necrosis | 30-10-13 | 23:45

De exacte windrichting tov de paal lijkt me toch een redelijk essentieel gegeven wil je hier een enigzins gefundeerde uitspraak over doen.

Harry Turtle | 30-10-13 | 23:42

@Willis Boole | 30-10-13 | 23:25
Niet weten dat zo een paal van pisbakkestaal gemaakt is ipv AL7075? Geen gegevens over de las meeleveren voor het vraagstukje? Geen factor metaalmoeheid meeleveren. Capabele mensen dat is zeker, maar hieruit blijkt wel weer dat TU'ers vaak wat te theoretisch denken en theorie is niet altijd praktijk.

Roeieber | 30-10-13 | 23:39

Da's geen paal, maar een faal; zo u ziet buigt deze richting richting mekka.

Tjemig | 30-10-13 | 23:36

Alt tag zegt 11,9876543234098765432345679876.

Krijg ik nu een medalje?

Itzamná | 30-10-13 | 23:32

Lobo vindt dit leuk. (goede actie van de TU)

Lobo | 30-10-13 | 23:28

TU Delft altijd +1, capabele mensen voortbrengend sinds 1842.

Willis Boole | 30-10-13 | 23:25

TU Delft altijd +1, capabele mensen voortbrengend sinds 1842.

Willis Boole | 30-10-13 | 23:25

Genoeg over palen. Weltrusten en CU.

Jim Lovell | 30-10-13 | 23:25

@necrosis | 30-10-13 | 23:18
Bij harde wind moet je beschut pissen, anders waait het in je gezicht.

Jim Lovell | 30-10-13 | 23:21

Does not compute.

zetje01 | 30-10-13 | 23:21

Zouden ze in Engeland ook borden vertalen voor ons?

oomKonijn | 30-10-13 | 23:20

Supermatthijs | 30-10-13 | 23:02 | + -2
Dat er in Mekka en Medina ook mensen wonen snap ik ook wel.

Jij ziet iets verkeerd. Die mensen gaan allemaal naar de Hema en krijgen 72 extra-graties druiven als ze gaan hemelen.

Wie ben jij, in godsnaam, om die mensen dat geluk te misgunnen?
Egoïstische ongelovige zak, dat ben jij.

Plus, de wereld zou er van opknappen. Win-win dus. Nu jij weder, al komt er zelden tot nooit iets zinnigs uit je policor-bek.
Dat laatste is een grapje hoor, het is in feite nog veel erger.

Itzamná | 30-10-13 | 23:19

Het favoriete pispaaltje van wildpis-studenten.
Het paaltje was al door corrosie aangetast.

Jan Dribbel | 30-10-13 | 23:18

@Jim Lovell | 30-10-13 | 23:13
Zolang je maar niet aan de rechterkant op dat bord gaat pissen, dan loopt het in je schoenen....

necrosis | 30-10-13 | 23:18

Die bereken-opdracht van de TU slaat nergens op.

Je ziet duidelijk op het plaatje dat die paal is geknapt op de lasnaad. Met die gegevens die ze leveren kan je onmogelijk de kwaliteit van het laswerk bepalen. Daarvoor zou je röntgen-scans moeten doen.

Patrickvanc | 30-10-13 | 23:18

Die bereken-opdracht van de TU slaat nergens op.

Je ziet duidelijk op het plaatje dat die paal is geknapt op de lasnaad. Met die gegevens die ze leveren kan je onmogelijk de kwaliteit van het laswerk bepalen. Daarvoor zou je röntgen-scans moeten doen.

Patrickvanc | 30-10-13 | 23:17

42 is toch het getal voor lutsers en het Franse departement Loire, dat is dubbelop.

Jim Lovell | 30-10-13 | 23:17

NPO.nl is helaas op dit moment niet bereikbaar. We werken aan een oplossing.
Probeer het later nog een keer.

newray | 30-10-13 | 23:17

Wist niet dat vandalisme ook in Beaufort gemeten werd...

Mousehunter | 30-10-13 | 23:16

npo is ddoodd

newray | 30-10-13 | 23:15

-weggejorist-

ik--+ | 30-10-13 | 23:15

Itzamná | 30-10-13 | 23:00 | + 2 -
Waarom alleen Mekka en Medina? Gewoon de hele MO zandbak. Scheelt een hoop ellende.

Mark Smith | 30-10-13 | 23:14

@necrosis | 30-10-13 | 23:11
Het bord hangt nu wel op pishoogte.

Jim Lovell | 30-10-13 | 23:13

Stormageddon | 30-10-13 | 23:10 |

Ik had je hoger ingeschat, maar natuurlijk is dat het enige juiste antwoord.duhhhhh

newray | 30-10-13 | 23:12

Dat bord heeft gewoon een veel te groot oppervlak.
Dat bord wat er naast staat, is namelijk nog intact.
En verder gok ik erop dat die paal van Italiaans pisbakijzer is gemaakt, waarschijnlijk bij AnsaldoBreda...

necrosis | 30-10-13 | 23:11

@Cuyahoga | 30-10-13 | 23:09
Lul.

Stormageddon | 30-10-13 | 23:10

42. Het antwoord is altijd 42.
Laat die trui maar zitten.

Stormageddon | 30-10-13 | 23:10

42

Cuyahoga | 30-10-13 | 23:09

Ook kan het galvaniseer proces van de paal niet optimaal zijn geweest waardoor er ongewenste interkristallijne corrosie is ontstaan. Zoals altijd is het zo sterk als de zwakste schakel...

realwest | 30-10-13 | 23:09

Er mag ook bij staan dat ietsje verderop een relatief hoog gebouw staat die nog even meehelpt voor het funnel effect

uwgandalf | 30-10-13 | 23:07

@noerg OK niet gelast maar is hij daar koud of warm verdunt. Dus heeft de kwaliteit staal (ja het is echt geen alu zo te zien) een homogene structuur.
Bij koud gewalst is dat niet het geval.

Miezerig | 30-10-13 | 23:05

@ Supermatthijs | 30-10-13 | 23:02
Ja, maar als er een God bestaat dan zijn die mensen zeker niet zijn lievelingen

ZonderNaam | 30-10-13 | 23:05

... of het is gewoon een "maandag-ochtend paal "geweest.

AlsBoter | 30-10-13 | 23:04

Supermatthijs | 30-10-13 | 23:02 |
In Urk ook.

newray | 30-10-13 | 23:04

@Itzamná | 30-10-13 | 23:00
Ik geloof niet in god, maar nuken is een goed idee.

Jim Lovell | 30-10-13 | 23:03

Itzamná | 30-10-13 | 23:00 | + 1 -

In Mekka en Medina wonen ook gewoon mensen hoor.

Supermatthijs | 30-10-13 | 23:02

Ik moet het nog hebben over het oppervlak van de borden zelf.
Wat is daarvan de wrijvingscoëfficiënten.
Ook dat scheelt in de berekening bij een heel glad opp. heb je gewoon meer wind nodig dan bij een stroef opp.

Miezerig | 30-10-13 | 23:01

Pas als je omver geblazen bent, moet je afstappen.
Mietjes.

Terpen-tijn | 30-10-13 | 23:00

@zeg maar jansen | 30-10-13 | 22:58
Schiet eens op met die trui papzak, anders pak ik hem af, haha.

Jim Lovell | 30-10-13 | 23:00

Mark Smith | 30-10-13 | 22:55 | + -2
Badhoevedorp is ook vreselijk, eensch.

Dat omgewaaide bordje is volgens mij een teken, een bevel, van Godt om Mekka en Medina te nuken met Westerse technologie. Dat is vergezocht natuurlijk, maar ja, beter wel dan niet even geplempt op GS.

Dat maakt het hier juist zo levendig, wat jij!

Itzamná | 30-10-13 | 23:00

Mark Smith | 30-10-13 | 22:55 En het is geen van drie.

zeg maar jansen | 30-10-13 | 22:58

Desi Bouterse kan dat beter. Hij heeft land 4,5 keer groter dan Nederland cadeau gekregen van Den Uyl en Jan Pronk, het waait daar nooit zo hard, en alle palen waren van gratis geld uit Nederland. Hij heeft pas zes nieuwe pantser SUV's besteld voor zijn beveiliging. Nederland kan hem nooit pakken.

Brabant hier | 30-10-13 | 22:57

190kmh maar dat is natuurlijk geen 7075

joooop | 30-10-13 | 22:56

Itzamná | 30-10-13 | 22:52 | + 0 -
Dat heb ik met Badhoevedorp. Make up your mind denk ik dan.

Mark Smith | 30-10-13 | 22:55

Loopt morgen trots in nieuwe trui rond, begon al wat koud te worden.

newray | 30-10-13 | 22:54

Miezerig | 30-10-13 | 22:39 | + 1
Daar zit geen las.. beter opletten bij productietechniek/fabricagemethoden.

noerg | 30-10-13 | 22:53

En die paal heeft voordat hij knikte al behoorlijk staan bewegen door de wind.
de factor metaalmoeheid moet je ook niet uitvlakken.
Vaak zal de berekende windkracht veel hoger zijn om hem direct om te buigen dan de windkracht in de praktijk.
Die is veel lager maar wel hoger dan de windkracht ervoor maar die heeft het materiaal al dusdanig verzwakt. Kortom theorie en praktijk gaat een beetje mank hier maar ja dat is gebruikelijk.

Miezerig | 30-10-13 | 22:53

Jezus..... hier gewoon een simpele LTS lassen gehad zo,n paal breekt op het punt waar de wind het zwakke punt vindt.

AlsBoter | 30-10-13 | 22:53

Downward draft 8bft with slight rain.

newray | 30-10-13 | 22:52

Het zal nog wel steeds zo zijn dat Delft (Uni en studenten) bekend staat als het loodgietersgilde.

Hebben nu Polen ingehuurd of zo.

Tja, dat zie je alleen maar in Delft.
Wat een kutnaam trouwens, moet je eens 8x achtereen 'Delft' zeggen, word je doodziek van.

Itzamná | 30-10-13 | 22:52

Die de te winnen trui, is dat een echte Spekman?

Jackanders | 30-10-13 | 22:52

@zeg maar jansen | 30-10-13 | 22:47
Dan ruil ik hem wel om, en afvallen heeft geen zin bij spiermassa, het is geen vet ;)

Jim Lovell | 30-10-13 | 22:52

Nou nou, dat zijn de moeilijke sommetjes hoor.

noerg | 30-10-13 | 22:52

Eigenlijk moeten er nog een miljoen borden extra geplaatst worden.
Of waait het alleen in Delft zo hard?

Terpen-tijn | 30-10-13 | 22:50

Mark Smith | 30-10-13 | 22:47 Eén PvdA-ert. Want er was geld voor een betere paal maar dat is verduisterd door één PvdA-ert. En dus moesten ze het met een goedkopere paal doen.

zeg maar jansen | 30-10-13 | 22:49

Jim Lovell | 30-10-13 | 22:46 Die trui heeft nu eenmaal die maat. Als je hem van mij afpakt tenminste.

Op dieet dus. Je valt maar wat af.

zeg maar jansen | 30-10-13 | 22:47

Het antwoord is drie Marokkanen.

Mark Smith | 30-10-13 | 22:47

Tsss... Delft ligt niet eens aan zee.

Terpen-tijn | 30-10-13 | 22:46

VanBukkem | 30-10-13 | 22:43 Dan ga je er moderner uit zien. Een gat in je spijkerbroek is geweldig in momenteel.

zeg maar jansen | 30-10-13 | 22:46

Als ik naar de foto kijk,staat de paalvoet niet meer vast. De paal is daardoor gaan schudden en dan breekt deze op het zwakke punt door tordering. De las van dik naar dun is het zwakke punt.
*pakt trui af van zeg maar jansen*
Maat XXXL graag.

Jim Lovell | 30-10-13 | 22:46

The correct answer is: 'no'

tipo | 30-10-13 | 22:45

Die paal is een standaard rond 50x5 stalen pijp in de handel. Zie ook stalen steigerpijp. Het is niet de wetenschap die die paal bedacht heeft, maar gewoon een raamambtenaar die wat standaard dinges uit een tabellenboekje en het schap heeft gepakt. Voorts is de paal geknakt bij de verjonging waar het gelast is. Dat is weer de schuld van de buizenfabrikant die niet kan lassen.
.
Maar het blijft wel een van de grotere blunders van de wetenschap, net zoals het gebouw van Bouwkunde, precies daar gelegen, helemaal afbrandde omdat er kortsluiting was in een koffieautomaat en de brandweer niet zo hoog kon rijken met de brandspuit. Dus ik kan uw conclusie vatten dat u de wetenschap maar een mallotig gedoe vindt.

Brabant hier | 30-10-13 | 22:43

Wat kost het eigenlijk als je stiekem toch niet afstapt?

VanBukkem | 30-10-13 | 22:43

@zeg maar jansen | 30-10-13 | 22:40
Nope, die temperatuurwisselingen worden doorberekend in de materiaalsterkte. 42 is idd juist.

Jim Lovell | 30-10-13 | 22:43

Bovendien.
Kijk hoe groot het bord is ten opzichte van de paal.
Oooeeh!
Conspiracies!

Nacho_Vidal | 30-10-13 | 22:42

Ik denk eerder dat er 1 zatte knar in de top hing, en dat er 2 onder hebben staan schudden, dan breekt 'ie ook af, op exact hetzelfde punt.

j0shua | 30-10-13 | 22:42

@eric blair
Dat heb je nou eenmaal. En ook al maak je gebouwen nog zo sterk. De natuur sloopt het toch wel.

Net als zeiken dat het OV niet reed. Nou dan blijf je maar lekker thuis.

Klaar.

Nacho_Vidal | 30-10-13 | 22:41

wat een afknapper

gedachtespinsel | 30-10-13 | 22:41

Dat bord staat er altijd, omdat het bij EWI gebouw altijd keihard waait. Begrijp de grap eigenlijk niet zo

Rikumaru | 30-10-13 | 22:41

@Miezerig | 30-10-13 | 22:39
Dat zeg ik, lezen!

Jim Lovell | 30-10-13 | 22:41

Miezerig | 30-10-13 | 22:39 Ik heb al even gekeken op die site. Ze zeggen aluminium maar waarschijnlijker is gegalvaniseerd staal.

Dan heeft het al aan temperatuurwisselingen blootgestaan waardoor de eigenschappen van staal veranderd kunnen zijn.

Het antwoord, het enige juiste antwoord is 42.

zeg maar jansen | 30-10-13 | 22:40

Ja en dus?
Gebouw slopen?
Het is de natuur, daar doe je niets tegen. Je moet daar gewoon niet lopen dus (als buiten windkracht 11 is).

Nacho_Vidal | 30-10-13 | 22:40

Een meer relevante vraag lijkt me: staat dat bord daar altijd of is het speciaal voor de storm geplaatst? En zo ja, als het laatste het geval is, waarom is er dan geen stormbestendige constructie gekozen door de TU?
En zo nee, staan er in Delft ook borden die je bijv in augustus waarschuwen om af te stappen tijdens ijzel?

Eric Blair | 30-10-13 | 22:39

Hij is geknakt op de overgang van dik naar dun.
Wie zegt dat het materiaal daar voldoende aanwezig was, of dat er daar een voldoende sterke las aanwezig was.
Ik moet eerst de goede aannames weten anders is het in het wilde weg gokken.

Miezerig | 30-10-13 | 22:39

Dat was een windstoot van 140 km/u.

Komt u maar met die trui. XXL graag.

zeg maar jansen | 30-10-13 | 22:37

Het bord gaf in ieder geval het goede voorbeeld. Hij probeerde al af te stappen.

Boerenhoofd | 30-10-13 | 22:37

Hoax!
(Toch...?)

VanBukkem | 30-10-13 | 22:37

Daar is vast een Corpsgleuf tegenaam gedrukt.

Charles Swietert | 30-10-13 | 22:37

Inferieur materiaal geleverd gekregen, kun je dat meeberekenen?

zeg maar jansen | 30-10-13 | 22:36

Er zijn meerdere antwoorden mogelijk. Ik denk dat de paal slecht gelast is bij de overgang van de paaldiameter.

Jim Lovell | 30-10-13 | 22:35

Ik ben erg benieuwd naar het boetebedrag in het geval van het niet opvolgen van deze richtlijn...

Parel van het Zuiden | 30-10-13 | 22:34

"Er is maar 1 God en dat is De Wetenschap", zo waar.

smdyasc | 30-10-13 | 22:33

Fucking hard.

Nietvoordekat | 30-10-13 | 22:33

Ongeveer windkracht 12 denk ik

Tsjernodebiel | 30-10-13 | 22:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken