Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Dag Dat Mark Rutte Iets Verstandigs Zei

zwartiszwart534.jpgEindelijk. We hebben er even op moeten wachten. Maar op deze gedenkwaardige dag in oktober roept onze minister-president Mark Rutte zowaar & eindelijk iets verstandigs. Jup, wij ook helemaal van de a propoo. Vandaar dat we er meteen een OudHollandsch tegeltje (!) van hebben gemaakt. Terwijl ze in 020 zwichten voor de emo-terreur van de gesubsidieerde beroepsboeroeper en kindertjesbangmaker Quinsy Gario houdt onze MinPres in het Haagse ferm stand tegen het weg-met-ons denken dat dit mooie land naar de vernieling helpt. Lang leve Zwarte Piet, de kindervriend van Paterswolde tot aan Paramaribo. Update: LOL. Prestigieuze NPO-prijs voor Sinterklaasjournaal.

Reaguursels

Inloggen

Kunnen jullie even een opklik van 2048x1600 maken aub? Ik wil 'm als wallpaper.

speash | 20-10-13 | 00:03

Vandaag riep een gekleurde cultuurverrijker tegen me op straat in een kansenwijk in 020: " he, blanke" en ik voelde me toch een portie gediscrimeerd.
Met regenboogpieten heb je het zelfde probleem als met een zwarte piet, beiden hebben een kleurtje en dan zit je met een zelfde probleem.
Ik vrees ook dat het probleem zich beperkt tot soepsidielurkende aandachtshoeren en wat nuttige idioten in een achterbuurt als in Amsterdam. Iets als elektronische stemmachines die zogenaamd niet meer konden omdat ze elektronisch waren.
Beetje erg zielige vertoning weer.

said_fred | 19-10-13 | 23:39

Markie, ik ben trots op je

ikwordermoevan | 19-10-13 | 18:20

OK Ik geef me gewonnen. Mijn allochtone neger kan weer de hele maand november en december gras maaien in plaats van rond huppelen in een ballonbroekje en snoep uitdelen. Iedereen weer tevreden ! Dan sluiten we deze nondicussie PUNT./

PS wat een kudtonderwerp zeg. Wel een leuk tegeltje. Hangt al boven mijn toilet. Verstandige uitspraken van Rutte hebben museale waarde. Want uniek.

Lichtstadfan | 19-10-13 | 12:19

Ik vind "we moeten de zorg, de pensioenen, het ontslagrecht en de huizenmarkt hervormen" anders ook niet slecht.

kicktherabbit | 19-10-13 | 10:45

Toen ik ontdekte, dat Sinterklaas niet bestond en zwarte Pieten in die tijd blanken waren, die zwart gemaakt werden, heb ik me als kind belazerd gevoeld. Mijn vertrouwen kreeg een grote deuk. Ik ben dan ook voorstander van het afschaffen van het Sinterklaasfeest.

Rik80073308 | 19-10-13 | 10:24

Jesus Christ! er ligt een bom onder de Nederlandse cultuur vanwege een kinderfeestje.
Tuurlijk legt een kind (tot max 8 jaar oud!) geen link naar rasisme. volgens mij hebben ze het daar op de peuterschool niet over. Ze denken alleen maar aan de kadootjes.
Ik ga nu even naar Staphorst om klompen te kopen.

pech63 | 19-10-13 | 09:42

REKEND: Samsom overweegt de stekker uit het kabinet te trekken als Rutte deze uitspraak niet terugneemt. Pechtold wil eerst de uitleg van Rutte afwachten, maar sluit openbreken akkoord niet uit....
Parel van het Zuiden | 18-10-13 | 19:14 | + 26

LOL..... hij is er gek genoeg voor,alles om het laatste beetje achterban binnen te houden

Djenghiz_ken_net | 19-10-13 | 09:00

Alles verandert in de loop der tijd. En hoewel men je het anders wilt voorstellen zijn tradities en religie hierop geen uitzonderingen. In mijn jeugd wisten je ouders je nog angst aan te jagen door te stellen dat Piet je meenam in een zak naar Spanje als je je niet behoorlijk gedroeg.

Moet de overheid zich daar mee bemoeien? Nope, demense regelen het zelf wel.

Jopie2009 | 19-10-13 | 07:51

INH.30CL | 19-10-13 | 04:43 |
Zelfs religieuze tradities veranderen in de loop der jaren. Dat betekent niet dat ze verdwijnen, maar er zijn altijd cosmetische veranderingen. Geen enkele traditie is precies hetzelfde als 2000 jaar geleden.
Ook het sinterklaasfeest heeft vele veranderingen ondergaan. Zoek op oude afbeeldingen van sinterklaas en merk dat hij er niet altijd hetzelfde uitzag. Dat kun je toch niet ontkennen? Waarom dan zo krampachtig vasthouden aan zo'n klein detail?

Mouth Of The South | 19-10-13 | 05:19

@Mouth Of The South | 19-10-13 | 04:29
Waarom onzin? Schaar de traditie eens onder het geloof, dan moet je ervan af blijven toch? Er zijn immers mensen die de tradities van 2000 jaar geleden met hand en tand verdedigen. En kinderen geloven (dankzij ons, de ouders die ze indoctrineren net als moslims en christenen doen) nu eenmaal in Sinterklaas en _Zwarte Piet_. Dat is dus het kernpunt, we laten kinderen geloven in iets waarvan we zelf weten dat het lulkoek is en vervolgens gaan volwassen mensen een serieus verhaal maken van een sprookje. Valt het kwartje een beetje hoe mensen zijn en denken?

INH.30CL | 19-10-13 | 04:43

INH.30CL | 19-10-13 | 03:37
Dat is onzin. Tradities zijn altijd aan verandering onderhevig. Of denk je dat we nog steeds precies dezelfde tradities hebben als 2000 jaar terug?

Mouth Of The South | 19-10-13 | 04:29

is de blauwe smurf er ook al bij betrokken ?

Zo neen... ?!? ... :

Blauwe smurf is blauw ... ,

Daar kunnen we weinig aan veranderen.

(Grote smurf)

(Uiteraard, alles in Delfts-blauw)

FredFlinstone | 19-10-13 | 04:14

@Mouth Of The South | 19-10-13 | 02:59
Alles wat veranderd wordt aan een traditie noem ik afbreuk daarvan. Het begint altijd met de zogenaamde kleine veranderingen waarna we na verloop van tijd niets meer overhouden en de traditie wordt afgeschaft.

INH.30CL | 19-10-13 | 03:37

Scarto46 | 19-10-13 | 02:34 |
Het probleem is niet dat piet zwart is, maar dat hij op een spotprent van een neger lijkt.
Wat nu als zwarte piet gewoon blijft, maar dan zonder de karikaturale neger trekjes. Dus wel zwart, maar geen dikke rode lippen en kroeshaar meer. Dat doet toch helemaal geen afbreuk aan het feest?

Mouth Of The South | 19-10-13 | 02:59

Sinterklaasfeest is een Hollandse traditie. Mensen die hier wonen en zich gediscrimineerd voelen zijn dus geen Hollander en al helemaal niet geïntegreerd, laten we het daar eens over hebben. Je hebt als Hollander verdomme toch schijt aan dat handje vol paniekzaaiers die, nu blijkt, ook de comités al laten zwichten voor hun geneuzel. Zullen we zwarte Piet eens de uitkeringen laten uitbetalen?

INH.30CL | 19-10-13 | 02:58

-weggejorist-

Scarto46 | 19-10-13 | 02:38

Zwarte piet racisme of geen racisme.
Zwarte piet is een van de steunpilaren van het volksfeest Sint Nicolaas en speelt hierin wellicht nog een belangrijkere rol dan de Sint zelf. Ik begrijp best dat in mensen het gevoel naar boven kan komen waarin het figuur geassocieerd wordt met racisme. Dit vind ik wel opmerkelijk aangezien het figuur staat voor begrippen als vriendelijk, plezant, grappig, vrolijkheid, vrijgevigheid en gezelligheid. Persoonlijk vraag ik mij wel af of dit onder het motto racisme valt. Een figuur is namelijk geen menselijk ras. Daarnaast bestaat er natuurlijk nog het discussiepunt: Is Sinterklaas superieur aan Zwarte Piet? Of is er tussen beide sprake van een samenwerkingsverband op basis van gelijkheid waarin zowel de Sint als de Zwarte Pieten streven naar een zo goed mogelijk eindresultaat, ieder jaar zoveel mogelijk kinderen blij maken door cadeau's uit te delen? Alleen een echte zwarte piet zou deze vitale verstandhouding tussen zwarte pieten en sinterklaas kunnen omschrijven. Jammer genoeg is dat niet mogelijk, aangezien een figuur geen mens is met gevoelens en opinies. Wel ben ik van mening dat de rolverdeling tussen de heiligman en zwarte piet er toe kan leiden dat deze niet in balans is. Hierdoor zouden verschillende negatieve historische gebeurtenissen geassocieerd kunnen worden met het volksfeest. Echter, dit zou ook kunnen komen doordat de heiligman ook niet meer de jongste is en het alleen uitvoeren van zo'n groot takenpakket al snel zou kunnen leiden tot een burn-out.
Ikzelf zie de onderverdeling tussen Sinterklaas en zwarte piet als 50%-50%. Zonder Sinterklaas is er geen boek waarin de wensen en behoeften van kinderen worden genoteerd. En zonder zwarte piet is er niemand die de operationele taken tot uitvoering brengt. Sinterklaas zou dan slechts een oude heiligman zijn met een gave: de balans opmaken tussen wie zich goed of slecht heeft gedragen.
Indien individuen het gevoel krijgen dat een nationaal volksfeest een racistische insteek heeft, vind ik wel dat deze gevoelens aandachtig moeten worden onderzocht. Met name de vragen: 'Waarom voelt u zich gediscrimineerd?' en 'Wanneer komen deze gevoelens in u naar boven?', spelen hierin een belangrijke rol. Ik denk namelijk dat het festijn op zichzelf geen probleem vormt, maar dat bepaalde onderbuikgevoelens en andere gebeurtenissen hier een belangrijke bijdrage aan leveren. In additie, misschien nog wel belangrijker, er moet gezocht worden naar een oplossing. Want in de huidige situatie kan niemand volledig genieten van onze nationale feestdag.
Ik vind dat het onmogelijk is om een traditie in grote mate aan te passen. Tradities zijn gebruiken en gewoonten die van de ene generatie op de andere worden doorgegeven. Een kleine wijziging, het veranderen van de naam zwarte piet naar bijvoorbeeld roet piet, zou ik acceptabel vinden. Echter, dan moeten we wellicht ook gelijk de zwarte prullenbak zakken en gele schrijfpotloden uit de Nederlandse samenleving verbannen. Als de individuen die ons nationale volksfestijn associëren met negatieve gevoelens deze wijziging niet voldoende vinden, en van mening zijn dat zwarte piet volledig uit het grote boek van sinterklaas moet verdwijnen om de racistische gevoelens volledig de das om te doen, dan vind ik dat we als samenleving voor een grote uitdaging staan. Het schrappen van zwarte piet uit het sinterklaasverhaal is naar mijn inziens onmogelijk. Immers, 50% weghalen van een traditie is geen traditie meer. Stelt u zich voor, om de een of andere reden moet de traditie van haring happen met 50% worden vermindert. Het happen van haring wordt door vegetariërs gezien als een negatief pijnpunt in het realiseren van rechten voor vissen. Een uitkomst is het veranderen van de traditie naar: haring zwemmen. In plaats van haring happen koopt iedere volger van deze traditie een vissenkom om daar vervolgens de haring in rond te laten zwemmen. Het moge duidelijk zijn, er is hier overduidelijk geen sprake meer van de traditie haring happen. In tegendeel, een nieuwe traditie is geboren.
Als zwarte piet wordt afgeschaft is er geen sprake meer van de traditie waarin vrijwel iedereen in ons land mee is opgegroeid. Zwarte piet speelt een vitale rol in het Sinterklaasverhaal. Als dit als enige uitweg wordt gezien om racistische gevoelens tegen te gaan, opper ik voor een nieuwe discussie:

Zonder zwarte piet moet Sinterklaas als volksfeest en nationale feestdag volledig worden opgeheven.

Laat ons dan, in trend met de globalisatie, massaal overstappen naar de Kerstman. Persoonlijk ben ik wel benieuwd naar wat hiervan de impact zal zijn op onze huidige (nog altijd herstellende) economische situatie.

Scarto46 | 19-10-13 | 02:34

Mouth Of The South | 19-10-13 | 00:32 |
Het feest aanpassen lijkt mij het probleem niet. Gedwongen te worden , door halve zolen, om het feest aan te passen is een groot probleem.

Schoorsteenveger | 19-10-13 | 02:25

Zwarte Pieten, het was een spel, een onschuldig spel. Nu mag het geen spel meer zijn, althans geen onschuldig spel. Alles is serieus, bloedserieus, en je gaat ervan overgeven, braken, kotsen.
Het Zwarte Pieten wordt nu gespeeld door mensen die ZwartePiet trachten te verbieden. Zwarte Pieten is het spel dat slechts enkelen nog mogen spelen, want als het spel niet in dienst staat van een Hoger Plan dient het verboden en uitgebannen te worden.
Zwarte Piet wordt niet uitgebannen, hij wordt eindelijk, na eeuwen, eindelijk tot slaaf gemaakt. Elke neger wordt ingezet, gebruikt, misbruikt om te winnen in het grote Zwarte Piet Spel.

Schoorsteenveger | 19-10-13 | 02:22

een tijdje bezig geweest mijn zoon wijs te maken dat Sinterklaas niet bestaat, ben ik nu geen racist meer?

d' 8hØker | 19-10-13 | 01:55

Er is natuurlijk ook een alternatieve oplossing.
We kunnen ook voortaan alle negers die een verblijfsvergunning aanvragen blauw schilderen.

Anijsblokje | 19-10-13 | 01:17

Bonte Pieten die met M&M's strooien terwijl het smurfenlied door de speakers knalt.

Een waar socialisch feestje.
Geboren uit angst voor contrast.
Afgekocht door variatie te stimuleren.

Contrast & variatie bijten elkaar.
Wees zuinig op het contrast.
Voor je het weet heb je een wereld vol eenheidsmeug in grijstinten.

Anijsblokje | 19-10-13 | 01:02

@blinde kip | 18-10-13 | 18:56
Je bent gewoon een vuile parasiet als je in deze tijd nog eerst een nieuwe woning koopt voor je de oude kwijtraakt.

blinde kip | 19-10-13 | 00:58

En zo is het, en niet anders.

worstvandehema | 19-10-13 | 00:54

Heeft die huilnicht van de PVDD al gereageerd op de rendieren van de Kerstman,dat dat dierenmishandeling is in die verrekte kou?

Of ons vuurpijltje op oude jaars avond?

Dit land is rot.. in en in verrot!

dehandigesmeerlap | 19-10-13 | 00:50

@david keel | 18-10-13 | 20:11 |
Ik zeg niet dat de mensen die zwarte piet spelen, racistisch zijn. Ook zeg ik niet dat kinderen het als racistisch zien. Ik zie een feest waarbij negers de knechten zijn van een witte baas. Ga mij nu niet bejegenen als zo'n zeikerd, ik constateer dit gewoon. Van mij hoeft het feest ook helemaal niet weg, maar ontkennen dat het racistisch is snap ik niet helemaal.

pluk-87 | 19-10-13 | 00:48

Heeft die huilnicht van de PVDD al gereageerd op de rendieren van de kerstman?Dat dat dierenmishandeling is in die verrekte kou?

En ons vuurpijltje op oudejaars avond?

Nederland is rot... door en door rot!

dehandigesmeerlap | 19-10-13 | 00:45

Rutte kennende zal hij snel een voorstel doen om zwarte piet te verbieden. In lijn met het breken van zijn verkiezingsbeloften.

Hanz Ziezo | 19-10-13 | 00:36

Het blijft me elke keer weer verbazen hoe fel en fanatiek het uiterlijk van zwarte piet wordt verdedigd door de meeste Nederlanders. Bijna met diepgewortelde religieuze passie. Alsof het werkelijk de laatste strohalm is die van onze cultuur is overgebleven.
Ik moet zeggen dat ik als kind ook ben opgegroeid met sint en piet. Vond het een reuze spannende en leuke periode, de aanloop naar sinterklaas. Maar ik begrijp die hysterie niet dat men zo krampachtig wil vasthouden aan het uiterlijk van piet. Als men de karikaturale neger trekjes (kroeshaar en rode lippen) weglaat, dan is zwarte piet nog steed zwart. Alleen lijkt hij niet meer zo op een spotprent van een neger. Kinderen merken dat toch helemaal niet? Kan iemand mij uitleggen hoe dat het hele feest bederft?

Mouth Of The South | 19-10-13 | 00:32

Ik schaam me Nederlander te zijn...
wat'n treurig en laf volk...

meneer Q | 19-10-13 | 00:15

De gouden stuiver? Dat is potdomme discriminerend voor de goudvissen!!

Afgeschminkte Bassie | 19-10-13 | 00:13

Je kan hem ook witwassen.

IndoFortuyn | 19-10-13 | 00:01

Weet je wie ook iets tegen zwarte Piet had?

huub2077 | 18-10-13 | 23:59

Pieten in alle kleuren... Hehe,.. dan is de Sint nog steeds de blanke heerser over de "kleurlingen". Policor op zijn best: averechtse effecten creëren.

Noordelijke Rukkert | 18-10-13 | 23:39

Hadden ze al in de jaren 80 moeten afschaffen was toen ook een issue, was er nog geen internet en kregen ze minder tegenstand van die dominante Hollanders met hun kneuterfeestje. Als ze dat hadden doorgezet was er nu geen zwarte piet meer geweest en was er niets aan de hand.
gz | 18-10-13 | 22:02 | + -3 -

Meneer u praat onzin. Ze hebben het 1 keer verandert naar een bonte piet om tegemoet te komen. Dit bleek geen succes. 94 procent van de nederlandse bevolking wilde zwarte piet terug. Detail dat daarbij opmerkelijk was dat ook de nedrlanders van surinaamse afkomst bijvoorbeeld ,ook de bonte piet niet zagen zitten en de zwarte piet terug wilde. Piet is wel verandert van de altijd wat dommige piet in een echte team piet,gelijkwaardig aan sinterklaas en als grote kindervriend meer op de voorgrond gekomen. Waarbij ook de piet als boeman is verdwenen. Bij veel kinderen is zwarte piet tegenover sinterklaas nu vaak populairder. Niet sint wordt gezien als de man die kadootjes uitdeelt. U praat dus poep. En van rassisme als het er al was is met zwarte piet al een tijd geen sprake meer daar zwarte piet nu een voor kinderen belangrijke functie bekleedt,hij in een goed daglicht staat en er van domheid bij zwarte piet geen sprake meer is of zo bedoeld wordt. Zwarte piet is zoals kinderen zeggen grappig,lief en geeft kadootjes. Niks rassisties aan dus. Zwarte piet is zwarte piet. Niks meer niks minder.

tweetybird | 18-10-13 | 23:31

Wie gaat zijn kind uitleggen dat die rode, witte, blauwe, paarse, gele, bruine, gestreepte en gecamoufleerde Piet en die Piet(in) met vrouwelijke vormen de nieuwe politiek correcte Zwarte Pieten zijn?

Ageless | 18-10-13 | 22:59

Al suggesties voor een andere naam van het onderstaande spel?

Zwartepieten is een kaartspel waarbij één van de boeren uit het spel wordt gehaald, evenals de kaarten met een waarde van twee tot zes, zodat er 31 kaarten overblijven.

De kaarten worden geschud en uitgedeeld onder alle spelers. Als iemand twee kaarten van dezelfde "waarde" (en kleur) heeft, legt hij deze open op tafel. Als iedereen dit gedaan heeft, dan moet de linkerbuurman van de gever bij hem (ongezien) een kaart trekken. Als dit een kaart van dezelfde waarde is als één van zijn eigen kaarten, dan moet hij deze ook open voor zich op tafel leggen. Als het een andere kaart is, moet hij deze bij zijn andere kaarten stoppen. Vervolgens moet hij zijn linkerbuurman bij hem een kaart laten trekken. Zo wordt er doorgespeeld totdat er nog maar één kaart over is. De speler die die boer overhoudt, is dan de zwartepiet en verliest het spel.

watazooi | 18-10-13 | 22:48

Ben benieuwd wanneer deze zeurpieten over het schaakspel gaan zitten zeuren. Wit mag namelijk beginnen en zwart komt altijd op de tweede plaats. Is toch gewoon puur racisme!

Niak | 18-10-13 | 22:46

konops | 18-10-13 | 22:27

De 'nieuwe' slaven van die vieze achterbakse ratten werkgevers, inderdaad.

gz | 18-10-13 | 22:43

Dat gezeik over het afschaffen van Zwarte Piet. Je zou er bijna racistisch van worden.

uwesbeki | 18-10-13 | 22:38

Zwart vind ik mooi en Zwarte Pieten aardige mensen, die, bij het korten der dagen, de boel wat opvrolijken en -fleuren.
Was er 25 jaar geleden al niet een dergelijke discussie?

Ribero | 18-10-13 | 22:34

Flex-werkers zijn de slaven van deze tijd.

konops | 18-10-13 | 22:27

Hadden ze al in de jaren 80 moeten afschaffen was toen ook een issue, was er nog geen internet en kregen ze minder tegenstand van die dominante Hollanders met hun kneuterfeestje. Als ze dat hadden doorgezet was er nu geen zwarte piet meer geweest en was er niets aan de hand.

gz | 18-10-13 | 22:02

ik snap niet waar dit ieder jaar weer over gaat.
dit heeft niets met slavernij te maken.
dit geeft een goed voorproefje waar ons land naartoe gaat : we worden geterroriseerd door een klein groepje mensen. van mij mogen die stikken in een pepernoot.
Als je je druk wilt maken om slavernij : er zijn genoeg vrouwen die hier een slaven bestaan leiden. De meeste zijn werkzaam in de prostitutie maar er is ook een grote groep moslima's die wordt onderdrukt door/voor een achterlijk geloof.
En het schijnt dat mensen die bij de aldi werken ook niet veraf zitten van een slaven bestaan.

According2Mark | 18-10-13 | 21:59


Laten ze zich maar druk gaan maken over al die steel-en roofpieten, die ik elke dinsdag te zien krijg bij Oprisping Verzocht.
I.p.v. onze Zwarte Piet aan te vallen.
Die is tenminste liev.
Deelt kadootjes en snoep uit.
Het paard van Sint mag daarna weer lekker terug in de wei.
Wordt niet halal geslacht, of zo.
Daar kan niks mis mee zijn.... toch?
Ik vind trouwens, dat dit wél een taak is van onze regering, ons culturele erfgoed beschermen.

Schietmijmaarlek | 18-10-13 | 21:54

-weggejorist-

Iwmac | 18-10-13 | 21:52

070 | 18-10-13 | 19:48 | + 1 -
Oei, geen rose. Want Roze Piet met een pofbroek,... oh kinderen!!!!! Ook geen geel, want dan hebben we niet alleen diplomatieke ruzie met Rusland maar ook met China !!!!! Oh nee, en ook geen rood..... Indianen en rode-stip-Indiers. En natuurlijk ook geen blank: ja ja, de blanken zijn de baasjes dus kunnen geen hulpjes zijn. En... en... en... Kunnen we al die racisme-roeptoeteraars niet in de zak doen met een roetje erbij.

Iwmac | 18-10-13 | 21:52

nav alle poeha heeft sinterklaas het een tijdje met bulgaarse pieten geprobeerd, maar die gingen er met de schoenen vandoor.

Bamzaaiert | 18-10-13 | 21:52

En over dat witte paard wat de hele tijd het dak op moet klimmen met die oude man op zijn rug hoor je ze niet

Tsjernodebiel | 18-10-13 | 21:46

@3Xniks | 18-10-13 | 21:05 die zijn bang dat zwarte piet ze mee naar Spanje neemt. De blanke slaafjes in spé.

* | 18-10-13 | 21:15

Laten we er pas een probleem van maken, als de kinderen gaan klagen.

3Xniks | 18-10-13 | 21:05

En nou maar hopen dat die dat niet gelogen heeft en wit blijkt te zijn ,maar zwart geverft. Die pinnokio rutte II

tweetybird | 18-10-13 | 21:02

Wat ik niet begrijp is het selectief racisme. Zodra het uit komt is een zwarte piet ineens gelijk aan een neger. Racistisch mogen we niet zijn, dus zijn negers welkom. Nu komt Sinterklaas het land in en moeten ze ineens weg. Dus laten we ze allebei accepteren, ik laat me niet voor die paar weken per jaar het land uit zetten.

ramf | 18-10-13 | 20:56

Goed, nog even wat argumenten in deze non-discussie, die je beter zou kunnen negeren, maar soit. Zwarte Pieten zijn geen negers / negroïden, meergepigmenteerden, afro-suri-antiliaanse Nederlanders, het zijn Pieten. PIETEN! Géén gekleurde medemensen, maar Pieten. Dat is geen ras, maar een functie. Een ambt zo u wil. Vergelijk laven of dwergen in andere sprookjes en / of kindervertellingen. Alleen al de naam Piet laat zien dat het hier geen racisme betreft: hoeveel oerhollandser kan je een naam krijgen?

henkvaningrid | 18-10-13 | 20:46

Eindelijk zijn Rutte en ik het ergens over eens.

* | 18-10-13 | 20:43

Zwarte Piet is niet discriminerend. Wante de echte Zwarte Piet komt cadeautjes bij je brengen. De Zwarte Pieten uit Opsporing Verzocht halen je huis leeg. Dat zijn twee heel verschillende zaken.

Taggart | 18-10-13 | 20:41

Bij ons in het dorp zijn we blij als we eens een zwarte of negert zin.

wakker worden | 18-10-13 | 20:40

@Parel van het Zuiden | 18-10-13 | 20:32
Jawel, want een neger is geen zwarte piet. Zwarte piet is een berserker en die laten we graag toe.

Ongeblustekalk | 18-10-13 | 20:39

Ik constateer dit jaar met plezier dat steeds meer Nederlanders klaar zijn met dit gezeik, en dat ook durven te uiten. Collega's, social media, her en der hoor ik Nederlanders hardop zeggen dat ze het zat zijn. Het komt goed. Hier durft men langzamerhand een lijn te trekken. Een mooi begin.

Hommel | 18-10-13 | 20:38

@basweetutwel | 18-10-13 | 20:30
Benny is een achterhooker bas ;)

Ongeblustekalk | 18-10-13 | 20:37

henkvaningrid | 18-10-13 | 20:28 | + 0 -

Ter leeringh en vermaeck. zie ze draaikonten.

Oktoberfest | 18-10-13 | 20:37

Oh, en ik ben geen 010-er, dus in die zin is er geen 020-aversie.

henkvaningrid | 18-10-13 | 20:37

Overigens is het probleem terug te brengen tot 'Amsterdam'. Dit soort onzin komt alleen maar (of in elk geval: vooral) dááar voor, in de (helaas) hoofdstad van ons prachtige land. Maar omdat het in Amsterdam voorkomt, lijkt het alsof het een Nederlands probleem is. Quod non. Tip: filter al het nieuws op 'Amsterdam' (nieuws met 'Amsterdam' in de tekst niet lezen) en de wereld wordt een stuk leefbaarder.

henkvaningrid | 18-10-13 | 20:36

@Ongeblustekalk | 18-10-13 | 20:29 |

Lijkt me een riskante oplossing. Ziet u het al voor zich, Zwarte Pieten door de 100% controle?

Parel van het Zuiden | 18-10-13 | 20:32

@calamiteiltje | 18-10-13 | 20:03 Haha....
Als het geld is wat jou gelukkig moet maken.... treurig.

Treurig varken | 18-10-13 | 20:32

Het getal 21 wordt geassocieerd met kaartspelen als Blackjack (Wiki).

colonnecinco | 18-10-13 | 20:31

@Ongeblustekalk | 18-10-13 | 20:19,

Die past prima in het linkse Amsterdam. Hoewel ie misschien schrikt van de multiculties want dat hebben ze in Twente dan weer niet.

basweetutwel | 18-10-13 | 20:30

@Parel van het Zuiden | 18-10-13 | 20:24
Ik heb dat er wel voor over, dan land de Sint volgend jaar maar op Amsterdam airport.

Ongeblustekalk | 18-10-13 | 20:29

Kwas zes toen ik er achter kwam, in de eerste klas. (nu groep 3)
Sint was op bezoek op school en naast ons stond een katholieke school en daar was die ook.
Dat kon niet!
De achterdocht zat er al vroeg in.

Terpen-tijn | 18-10-13 | 20:28

Het zou qua trololo wel hilarisch zijn overigens als besloten zou worden dat Pieten niet meer zwart MOGEN zijn, en dat alleen nog maar Witten Pieten geaccepteerd zouden worden als knechtjes van Sint Nicolaas.

henkvaningrid | 18-10-13 | 20:28

Zwarte Piet heeft niks met racisme te maken maar alles met de linkse onverdraagzaamheid en hun individuele frustraties,

zie deze Pvda mevrouw die het kinderfeest kapot dood wil slopen

twitter.com/peggyburke

basweetutwel | 18-10-13 | 20:27

Die Quinsy, samen met zijn zeurpieten en die angsthaas Van der Laan zijn niet te pruimen. Allemaal volledig ongeschikt om een rol te spelen in de Nederlandse maatschappij, beleid, discussie en culturele traditie.

Zwarte piet is zwart. De aarde is rond.
Quinsy en kornuiten zijn afgedankte policoroeptoeters!

En als je wil weten waarom staat dat heel verhelderend in de wikipedia; een Nederlandse traditie die zo diep geworteld is in Indo-Europese traditie en ook ECHTE verrijking is dat ZWARTE Piet een standbeeld en een ridderorde verdient... maar ik trek Quinsy & Co hun leesvermogen in twijfel... stelletje zieke drammertjes.

Ik zou voor KIKA dit jaar collecteren en als Sinterklaas verkleed gaan: ik ga nu als Zwarte Piet.

De middelvinger aan Quinsy & Van der Laan (pvda)

Oktoberfest | 18-10-13 | 20:27

@49 | 18-10-13 | 20:19
Geloof je nog in de Sint? Is het niet bedtijd voor je?
De Sint bestaat, zijn paard kan via de dakgoot naar boven klimmen, vraag morgen maar aan je moeder hoe die dat doet.

Ongeblustekalk | 18-10-13 | 20:26

Maar goed, dit zou wel eens een theoretische discussie kunnen blijken. Als het gedonder tussen Nederland en Rusland nog even zo doorgaat, ligt de stoomboot straks misschien wel aan de ketting naast de Arctic Sunrise...

Parel van het Zuiden | 18-10-13 | 20:24

‘Slaap maar zwartje slaap maar
Je vader is aan het werk op de akker
En tsjas daar komt de witte duivel
En die eet het eendje op’
Slecht vertaald maar aldus luidt een traditioneel Afrikaans kinderliedje. Schande! Rasiest! Zoiets kan tegenwoordig écht niet meer.

Friedrich Frayek | 18-10-13 | 20:24

Ik garandeer dat kindertjes die de roe krijgen, dat ook verdiend hebben. Rottige kleine etterbakjes. Welke Piet gaat Rutte de roe geven?

Nivelleermarionet | 18-10-13 | 20:21

De voortvarendheid om een eeuwenoud kinderfeestje om zeep te helpen, verbaast me.

Terpen-tijn | 18-10-13 | 20:21

"straks hebben we twee kampen"
ja, één kamp met zo'n 16 miljoen landgenoten en één kamp met zo'n 21 standvastige rebellen.
prutsers.
zwarte piet is net zo heilig als de sint, beetje respect voor mijn geloof graag.

49 | 18-10-13 | 20:19

@nan6896 | 18-10-13 | 20:07
Prima, maar van de zwarte cross blijven ze af, anders sturen we Benny Joling terug naar Amsterdam.

Ongeblustekalk | 18-10-13 | 20:19

-weggejorist-

Goorbatsjov | 18-10-13 | 20:18

Zwarte pieten bestaan geeneens, ze zijn alleen zwart geschminkt.
Bruin zou ook wel kunnen, zijn de echte zeurpieten ook weer blij.

Terpen-tijn | 18-10-13 | 20:17

Wanneer wordt er eigenlijk eens geluisterd naar de échte Hollanders?

HetMannetje! | 18-10-13 | 20:15

-weggejorist-

Goorbatsjov | 18-10-13 | 20:14

Het ergste is nog wel dat ik door al dat gezeik gewoon zin heb om tegen de kinderen te zeggen: "Kijk! Zwarte Piet!" bij elke willekeurige neger die langsloopt. Ik doe dat niet, hoor. De overgrote meerderheid heeft hier gewoon niets mee van doen. Maar de ballorigheid dringt zich wel degelijk een weg naar boven. Deze bezwaarschriftopstellers SMEKEN gewoon om eens goed en degelijk oudhollandsch getrolled te worden

omanders | 18-10-13 | 20:14

Piet is soewaat

Kaltsnautzige | 18-10-13 | 20:14

@pluk-87 | 18-10-13 | 19:05


Welk gedeelte van deze soap is volgens u racistisch? Ik zie elk jaar alleen maar een groep enthousiaste mensen moeite doen om zich te verkleden, in de kutkou vrolijk te blijven, en kinderen te vermaken. Alles in het kader van een ellenlange traditie die al veel te ver is uitgehold.
De eerste drammers eisten het verdwijnen van de roe, want dreigen met straf, oei oei tere kinderziel, dus geschrapt.
Liedjes over in de zak naar Spanje ook al in de ban, ook dankzij drammers. Daarna het woordje knecht vervangen door helper en lange tenen over "domme steken van de zwarte knecht, want stigmatiserend".

Zegt de term "kinderfeest" u iets? Dat is het namelijk, niet meer en niet minder. Kinderen zien geen racisme hierin maar wel verwachting, spanning en beloning.

Die interesseert kleur geen zak, of het moet de kleur van de laatste tablet zijn.

david keel | 18-10-13 | 20:11

@henkvaningrid | 18-10-13 | 19:31

Een waterkraan toch?

shindai | 18-10-13 | 20:10

@koolteer | 18-10-13 | 19:12 |

Rutte draait makkelijker als Bos en Balkenende bij elkaar. Persoonlijk lig ik, gezien de totale uitverkoop van onze vrijheid, rechtstaat, democratie, en welvaart aan Europa, niet echt wakker van de geschonden oldtimer-regeling, maar het is wel een duidelijk voorbeeld van Rutte's modus operandi. Inmiddels laat Mark tweedehands autoverkopers eruit zien als misdienaren.
.
Ik stem nooit meer VVD. Kunduz-akkoord was voor mij overigens al de druppel. En weet u, eigenlijk zie ik "old skool" liberalisme als enige oplossing voor een werkbare gezonde democratische rechtstaat. Om even aan te geven hoe zwaar ik til aan de verlakkerij van Rutte en zijn VVD.

Parel van het Zuiden | 18-10-13 | 20:09

HonderdEnEen | 18-10-13 | 20:05 |
Zwarte piet wordt gespeeld door oom, neef, nicht.

Logisch dat hun gezichten geverfd zijn om herkenning te voorkomen en ze dat kleine kloteneefje een keer terug kunnen pakken.

calamiteiltje | 18-10-13 | 20:09

Wat een Zeurpieten

iloeta | 18-10-13 | 20:07

vanaf heden verboden ;zwarte markt, zwarte cross, zwartrijden , zwartwerken ,zwarte zaterdag en het zwarte GAT.

nan6896 | 18-10-13 | 20:07

Of het nu racisme is of niet: Knecht zijn, dom praten en met de roe dreigen zijn kindonvriendelijke verkooppunten.

HonderdEnEen | 18-10-13 | 20:05

witchmaster | 18-10-13 | 20:03 |
Als Obama hier maar geen lucht van krijgt.

calamiteiltje | 18-10-13 | 20:05

@Schweinchen Dick | 18-10-13 | 19:57 Die zeurnegerts zijn meestal blank.

Treurig varken | 18-10-13 | 20:05

Ik vind trouwens het slavernijverwijt aan ons blanke Europeanen discriminerend en racistisch. Waar, beste gekwetste zwarte medeburgers, kwamen deze slaven vandaan? Hoe verkregen wij blanke Europeanen deze 'handelswaar'? Oh ja, van zwarte, Afrikaanse stamhoofden en handelaren die maar al te graag zaken deden met de Europeesche kooplieden. En wie waren eigenlijk ook alweer die fanatiekste slavenhandelaren? Verrek, dat waren de Arabieren. Soit, dat vergeten we allemaal voor het gemak maar even. De slachtofferrol is namelijk stukken comfortabeler.

Verder is het opvallend in dit land dat hoe minder een bepaalde bevokingsgroep bijdraagt/toevoegt aan de maatschappij, hoe harder men klaagt, huilt en zeikt over racisme. De Chinezen of Vietnamezen hoor ik nooit, werken gewoon voor hun geld en komen zelden negatief in het nieuws. Hoe kan dat toch? Zit er iets in het (licht)getinte gen waardoor men langere tenen kweekt?

Rémy Martin ® | 18-10-13 | 20:04

Treurig varken | 18-10-13 | 20:00 |

Spanje? Geen idee.
Nederland is een fantastisch land. Zorg dat je wat geld hebt en het is geweldig.

calamiteiltje | 18-10-13 | 20:03

@vanlinknaarrecht | 18-10-13 | 19:51
Wanneer de sheiks daar lucht van krijgen is dat ook afgelopen.

Ongeblustekalk | 18-10-13 | 20:03

even tussen door waarde mede gluurders met excuus aan oftopic .

Aan de Bijsterveld in Ede zijn 50 woningen ontruimd omdat er in een kelderbox van een flatgebouw mogelijk mosterdgas ligt.

Een woordvoerster van de gemeente zegt dat het gaat om ongeveer 110 mensen in het appartementencomplex. De brandweer gaat in Ede een ontsmettingsstraat inrichten, daarna onderzoekt Defensie de kelderbox. Een ontsmettingsstraat is een stellages met douches. Volgens Omroep Gelderland wordt de straat vooral uit voorzorg neergezet, mochten medewerkers van Defensie toch in contact komen met gevaarlijke stoffen.

De eigenaar van de kelderbox is overleden, zegt de burgemeester van Ede. De man, die leraar natuurkunde was, had als hobby chemische stoffen. Hij had een verzegelde brief achtergelaten voor zijn broer waarin hij hem waarschuwde dat er zeer gevaarlijke chemische stoffen in zijn kelderbox liggen.

witchmaster | 18-10-13 | 20:03

Maar laten we ons lekker druk maken om de anti homo stress in Rusland.

Misschien nog wel belangrijker dan de weg met ons politiek in eigen land.

Treurig varken | 18-10-13 | 20:02

Parel van het Zuiden | 18-10-13 | 19:59 |

De verkeerde Piet aan het roer.

calamiteiltje | 18-10-13 | 20:01

Maak er zwarte klaas van en witte Piet...

WO3 | 18-10-13 | 20:01

@calamiteiltje | 18-10-13 | 19:58 TOP. Volgens mij staat Spanje er beter voor ondanks de crisis.

Treurig varken | 18-10-13 | 20:00

@calamiteiltje | 18-10-13 | 19:56 |

Nou, met dat zeemanschap ligt de stoomboot spoedig op de bodem van de Noordzee...

Parel van het Zuiden | 18-10-13 | 19:59

Treurig varken | 18-10-13 | 19:53 | + 0 -

Binnenkort mag je mee in een zak. Mazzel!

calamiteiltje | 18-10-13 | 19:58

-weggejorist-

Schweinchen Dick | 18-10-13 | 19:57

Wat een zielige zeurnegerts heb je toch in Nederland. Hierdoor zet de hardwerkende (helaas vaak blanke) Nederlander alleen maar meer zijn voeten in het zand voor wat betreft Zwarte pPiet, maar het linkse gemeentebestuur van Amsterdam zal wel weer laf toegeven aan deze zeikerts bij de komende inhuldiging, let maar op. Deze zeurnegerts kunnen hun negatieve energie beter besteden aan het vinden van werk, want in de statistieken van de WW en andere Sociale (dienst) uitkeringen zijn deze klaags-Surinamers en vooral Antillianen ("ik weet waar je huis woont en waar je bed slaapt") nog steeds oververtegenwoordigd.

Schweinchen Dick | 18-10-13 | 19:57

Een tekort aan zwarte pieten valt niet te vrezen. Per bootlading komen ze elke dag vrijwillig naar Lampedusa.

calamiteiltje | 18-10-13 | 19:56

Jammer dan.

Prins Friso | 18-10-13 | 19:56

-weggejorist-

Treurig varken | 18-10-13 | 19:53

FUCK onze nwe medelanders die intussen de overhand hebben.
Ik denk er serieus over om naar Suriname te vertrekken. NL kan verrekken.

Treurig varken | 18-10-13 | 19:53

Die racisme-roepertjes beginnen me onderhand echt de strot uit te hangen en zorgen juist voor méér racisme en polarisatie.

Rico Tampeloerus | 18-10-13 | 19:53

De eerste gekozen politicus in minstens 20 jaar die eens een keer gewoon de Nederlandse Waarheid durft te vertellen. Hulde aan Rutte!

Vogelbeest | 18-10-13 | 19:52

Heeft ie vast niet zelf bedacht....

VanBukkem | 18-10-13 | 19:52

Zwarte Piet en Sinterklaas houden ook van donkere kindjes. Pas als dat niet het geval zou zijn werd het een smerig racistisch feestje.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 18-10-13 | 19:52

@Parel van het Zuiden | 18-10-13 | 19:14 | + 7 -

Geweldig !

WO3 | 18-10-13 | 19:52

Hoe zit het eigenlijk met oliebollen, mogen die nog wel?

vanlinknaarrecht | 18-10-13 | 19:51

21 debielen die wat vinden en Rutte gaat daar iets over zeggen, wat is dit voor een land. Niet waard om over te praten en zeker niet omdat het iets is wat in het rariteitenkabinet Amsterdam plaats vindt. En het nog lang geen 5 december, dus dat getal 020 gaat nog vaak langs komen. omg.

Ongeblustekalk | 18-10-13 | 19:49

Dat gelul over zwarte Piet. Je verkleden als bisschop om dan de kindervriend uit te gaan hangen.. dan zouden er belletjes moeten gaan rinkelen.

Bruno Alaska | 18-10-13 | 19:48

We kunnen ze geel, blauw, rood, roze, groen, etc verven, maar het blijven voor alle kinderen en ons gewoon Zwarte Pieten. Wat die zeikerds ook willen doordrukken!

070 | 18-10-13 | 19:48

Een jaar geleden.

The county's most widely read news blog, "GeenStijl" launched a blistering campaign against Black Pete_ surprising because GeenStijl prides itself on being tasteless and politically incorrect, and had mocked Gario after the 2011 incident.

www.huffingtonpost.com/2012/12/04/blac...

Wat gaat zo'n jaar toch snel voorbij, heb zin in de December maand. Lekker joh.

Ashtrey | 18-10-13 | 19:41

Kan tegenwoordig trouwens het kinderliedje "Moriaantje zo zwart als roet, ging eens wandelen zonder hoed" nog wel gezongen worden?

Graaf van Egmont | 18-10-13 | 19:39

Ik snap niet waarom een handjevol bananenplukkers ieder jaar dit kinderfeest willen verpesten.

Eurotokkie | 18-10-13 | 19:38

Maar van die hele discussie snap ik één ding niet: waarom werken er bij de Sinterklaascentrale ook Surinamers die zich zwart schminken om voor Zwarte Piet te spelen? En wat zijn deze mensen dan volgens die huilneger? Zijn met masochisten? Waren ze liever blank? Hebben ze een hang naar het slavernijverleden misschien?

Of zouden het gewoon mensen zijn die een culturele gewoonte delen en zich er niet druk om maken?

De grote eindbaas onder de negers zegt 't zelf al over racisme: "stop talking about it".

Je maakt namelijk een issue wanneer je er constant op loopt te hameren en niet elkaar als mens beschouwt. Die huilnegers en die linkse niksdoeners, het zijn juist zij die het onderscheid pijnlijk onderstrepen door hier con-stant een probleem van te maken.

Noordelijke Rukkert | 18-10-13 | 19:37

Het sinterklaasfeest is gebaseerd op een verhaal over een Turkse bisschop die geschenken weg gaf. In tegenstelling tot alle andere bisschoppen, was deze bisschop goed van aard.
Toen hij ouder werd had hij veel rijkdom vergaard. Hij was goed voor zijn personeel en zijn onderdanen, destijds bestaande uit Mooren (zwart). In zijn laatste jaren besloot hij zijn laatste jaren in Spanje te slijten. Hij nam zijn personeel mee, bestaande uit een grote groep Mooren die hem trouw waren.
Ook vanuit Spanje liet hij op zijn verjaardag door zijn personeel geschenken bezorgen aan die wie hem dierbaar waren, personen die hij gedurende de jaren had genoteerd in een groot boek, zijn boek met vrienden. Voor het personeel was het altijd een groot feest, met veel eten, drinken en saamhorigheid.
-
Kan iemand mij alsjeblieft vertellen wat het probleem is?
-
Oh, ik weet het al, er staat (zwart), tussen haakjes.

pawa | 18-10-13 | 19:34

henkvaningrid | 18-10-13 | 19:31 | + 0

Kijk zo leer je weer wat.

Eurotokkie | 18-10-13 | 19:33

Traditie. Stel je voor; 'Het zwanen meer'. Een witte zwaan sterft! Ik voel me gediscrimineerd, waar zijn de zwarte zwanen?
-
Bij ons thuis heet een 'Negerzoen' nog steeds een negerzoen. En de 'Jodenkoek' heet bij ons nog steeds een Jodenkoek! En lekker dat die zijn joh!

pawa | 18-10-13 | 19:32

Eurotokkie | 18-10-13 | 19:29 | + 0 -

Neen, dat zijn de Smurfen, en die zijn blauw.

henkvaningrid | 18-10-13 | 19:31

Simon de Danser | 18-10-13 | 19:16 | + 1 -

Hebben ze geprobeerd. De Ieren waren goedkoper maar gingen dood aan malaria.

calamiteiltje | 18-10-13 | 19:31

-weggejorist-

Goorbatsjov | 18-10-13 | 19:30

Gewoon terug gaan naar je eigen land als je de cultuur niet trekt van het zogenaamde beloofde land,

WO3 | 18-10-13 | 19:30

Mij is trouwens altijd vertelt dat Zwarte Piet zwart is zodat hij door een sleutelgat kan .

Eurotokkie | 18-10-13 | 19:29

http://www.tegelspreukmaker.nl/tegelgenerator.php?tt=Zwarte%20Pietendiscussie?[n]Negeren!&fs=52&yp=-25&lh=285&ltt=10&tg=1&tk=003370&bf=&fx=0&fy=0&se=0

henkvaningrid | 18-10-13 | 19:28

Precies; zwarte Piet is zwart en dat is al erg genoeg. Moeten we niet steeds opnieuw over beginnen.

metdedag | 18-10-13 | 19:28

-weggejorist-

Goorbatsjov | 18-10-13 | 19:27

We hebben het hier over een kinderfeest, een kinderfeest waar jaarlijks honderdduizenden kindjes zich op verheugen! Kindjes die geen seconde wakker liggen over de vraag of zwarte piet racistisch is of dat hij geassocieerd moet worden met de slavernij. Me dunkt kinderen weten daar (hoop ik tenminste) op die leeftijd nog helemaal niets vanaf. En laat dat aub ook lekker zo blijven.

ResSoniya | 18-10-13 | 19:27

Het volgende slachtoffer , Moriaantje zo zwart als roet. Moriaantje zo zwart als roet. Ging uit wandelen
zonder hoed.

Eurotokkie | 18-10-13 | 19:25

Werk je de hele dag voor je Zuiderburen en de uitkering van Fatima en Izmir, krijg je ook nog eens de zwarte piet toegeschoven.

Armin Langbaard | 18-10-13 | 19:25

Leon Tosti | 18-10-13 | 19:20

Hoezo slap? Je zal als eerzaam ondernemer maar te maken krijgen met dit soort lieden. Voordat je het weet procederen ze je kapot of nog erger, ze steken je toko in de fik. Ik zou ook water bij de wijn doen.

brutus68 | 18-10-13 | 19:24

Maar hoe moet het dan als een neger Zwarte Piet moet spelen? Moet die dan wit worden geschminkt...

eerstneukendanpraten | 18-10-13 | 19:22

Hoezo kunnen we niks aan veranderen. Negerzoenen heten tegenwoordig "zoenen" dankzij de slappe knieën van de firma van der Breggen. Zo'n overwinning smaakt natuurlijk naar meer.
Het wordt tijd dat de lieden die altijd staan te schreeuwen om respect voor hun cultuur ook eens een keer respect opbrengen voor de NL cultuur.

Leon Tosti | 18-10-13 | 19:20

Als Zwarte Piet geen ex-slaaf mag zijn, dan moet hetzelfde gelden voor al die klaag-Antillianen en -Surinamers. Dus geen slavernijexcuses, geen slavernijvergoeding, geen slavernijstandbeeld. Weet je, jullie zijn eigenlijk helemaal niet zwart en je voorouders ook geen slaaf; nee, jullie moesten je gezicht maar in alle kleuren van de regenboog schminken. Groen, geel, grijs of zelfs wit, alles mag, behalve bruin of zwart. Dat willen we niet meer zien want dan voelen we ons beledigd.

Professor Superhirn | 18-10-13 | 19:17

Intussen ergens in de V.S.: 'Had we known it would bring us so much trouble, we would've picked the damned cotton ourselves!'

Simon de Danser | 18-10-13 | 19:16

Het is eigenlijk intriest dat een MP daarover iets moet zeggen. Het beste kunnen we dat kleine clubje saboteurs en oproerkraaiers die een kinderfeestje en eeuwenoude willen verpesten gewoon negeren.

brutus68 | 18-10-13 | 19:15

Ik vind het trouwens wel misleidend zo'n zwarte piet, ik heb namelijk jaren lang gedacht dat negers hard werkte.

ElMatadero | 18-10-13 | 19:15

@Tipped Relic | 18-10-13 | 19:11
Het is een unieke stad met mooie gebouwen vol Nederlandse cultureelhistorie, oud wel maar meuk niet.

Ongeblustekalk | 18-10-13 | 19:14

BREKEND: Samsom overweegt de stekker uit het kabinet te trekken als Rutte deze uitspraak niet terugneemt. Pechtold wil eerst de uitleg van Rutte afwachten, maar sluit openbreken akkoord niet uit....

Parel van het Zuiden | 18-10-13 | 19:14

En alle donker gekleurde mensen zijn niet zwart,zij zijn BRUIN. Ondanks dat zij zich als zwart zien of noemen, zij zijn BRUIN.
Zwarte piet is altijd zwart, ook als een donker iemand voor Piet speelt, altijd zwart schminken, ALTIJD!!!!!!

mindblender | 18-10-13 | 19:13

@Parel van het Zuiden | 18-10-13 | 19:02
Helaas volledig eensch. De VVD heeft nog geen enkele belofte waargemaakt, noch hebben ze zich ook ook maar een keer geroepen gevoeld te handelen naar hetgeen ze zeiden.

De zwarte pieten zullen de oldtimers achterna gaan. "Deze regeling is betrouwbaar en voor de lange termijn"....

Morgen breng ik mijn schatje (uniek ding waar honderden uren en duizenden euro's in zitten)naar de nieuwe eigenaar. Voor minder dan een kwart van wat hij gekost heeft. Dit kabinet is in alle opzichten misselijkmakend. Met Rutte als lachend/lichtend voorbeeld.

koolteer | 18-10-13 | 19:12

Ik vind het niet rascistisch (eerder positief.. ze geven zowaar iets uit hun zak), maar ik kan wel slecht tegen die argumenten over ze...

Traditie? Ach hou op.. 100 jaar geleden was het ook traditie om je vrouw en kinderen te slaan als ze iets verkeerd deden... tegenwoordig zou traditie als argument hierop gebruiken ook nergens op slaan. En daarnaast schoorsteen.. tja.. dikke rode lippen en perfect wit ding om hun nek is dan ook vreemd..

Maar ikzelf legde als kind ook niet de link tussen hen en negers, laat staan slavernij. Dit is gezeur tussen volwassenen..

Dadavido | 18-10-13 | 19:12

Het is weer een of ander donker subsidieclubje die duizenden euro's krijgen voor dit kleutergeleuter.
Een paar centen besteden aan het onderwerp en van de overblijvenden duizenden euro's zitten ze lachend in de kroeg te zuipen...
Volgend jaar maar weer... en het volgende jaar... en het volgende jaar... en het volgende jaar...

duitse herder | 18-10-13 | 19:12

Zwarte Piet draagt een uitmonstering uit de tijd van de Spaanse inquisitie - daar doen we gelukkig niet moeilijk over.

colonnecinco | 18-10-13 | 19:11

@ Ongeblustekalk | 18-10-13 | 19:09

Zelfs die gebouwen daar zijn ouwe meuk

Tipped Relic | 18-10-13 | 19:11

Wat een aandacht voor die zwarte-piet-onzin toch. Kunnen we die roeptoeters niet gewoon negeren? Laat maar lekker schreeuwen als kleine kinderen en geen aandacht geven. Dan houden ze vanzelf wel op.

NiceGuysFinishLast | 18-10-13 | 19:10

Ik voel mij nog steeds onteerd door de Spaanse oorlog maar ik loop toch ook niet te zeiken over Sinterklaas

Rest In Privacy | 18-10-13 | 19:09

020, waar alleen de gebouwen mooi zijn, (+1 indivudu), voor de rest komt er alleen maar gore zooi uit die stad, elke dag weer in een topic hier.

Ongeblustekalk | 18-10-13 | 19:09

De ene helft van de pvda bestuurders zijn graaiers, de andere helft, zoals van der Laan, zijn zwakke meelopers, toegevers en draaikonten.
Waar ik nog niet uit ben is:
1. zijn er pvda-ers zowel graaiers als zwakke etc.?
2. zijn er meer pvda graaiers dan zwakke etc.?
3. zijn er meer zwakke broeders dan draaikonten?

Hier is een mooie taak weggelegd voor De Hond.
De uitslag van de peiling graag bij P&W.

Boy Cot | 18-10-13 | 19:09

Schreeuwmeeuw | 18-10-13 | 19:01 | + 4 -
Ik heb al die jaren nooit de link gelegd tussen zwarte mensen en een kudde totdat ik jouw post las.

De Troet | 18-10-13 | 19:08

Mooi; het werd hoog tijd voor weer eens een ander geluid. Ik word ook doodmoe van die eeuwige morele verontwaardiging over alles. Morele verontwaardiging, het protocol waarmee men vandaag de dag alles gedaan krijgt, wetten, subsidies, aandacht en voorrechten. Morele verontwaardiging sleet name toe als het gaat om pret, seks, drugs en geromantiseerd slachtofferschap. Vrijwel de hele politiek lijkt ermee besmet, in plaats van plezier aan succes, of de wil te winnen als grondhouding.

aceofspades | 18-10-13 | 19:08

Nou, dat is me een statement van jewelste maar niet heus.

Nope, dan deze tweet van:

Marcel Bas ‏@marcelbas
"Het Zwarte-Pietgebruik is een vd eeuwenoude Nicolaasmaskerades. Wittere pieten zouden herkenbaar zijn, en de maskerade opgedoekt. Niet doen."

twitter.com/marcelbas

Dát had Rutte moeten zeggen.

Ik zeg: Marcel Bas for president!

La Vie En Rose | 18-10-13 | 19:08

En mijn idee voor Zwartbonte Piet dan?

ZZP-er | 18-10-13 | 19:08

Zwwwwarrrte PIEIEIEIET
en iets anders NIET.

meneer Q | 18-10-13 | 19:07

*Naar verongelijkte aandachtpieten soewaaien doet

Tobi | 18-10-13 | 19:07

De zeiksnorren kunnen gewoon weg blijven van de intocht. Kadootjes kopen doen ze maar een andere keer of niet. Die vrijheid heb je in dit land. Simpel toch?

blinde kip | 18-10-13 | 19:06

Heeft Rutte trouwens ook iets gezegd over het gezwaai met vlaggen van andere landen en welke minachting naar Nederland, Nederlanders, Nederlandse tradities en gebruiken daarvan uitgaat?

Parel van het Zuiden | 18-10-13 | 19:06

Het is wel degelijk racistisch, dat lijkt me duidelijk. Maar dit neemt niet weg dat de Zeurpiet snel in de zak terug naar Spanje moet.

pluk-87 | 18-10-13 | 19:05

Ik zie het zo: we zijn allen gelijk. Gelul over de kleur is geheel irrelevant.
Verder gewoon met je takken van ons cultuurhistorisch erfgoed afblijven.

Fungus Amongus | 18-10-13 | 19:05

De dag die je niet verwacht dat zou komen. Mark, hou je veilig!

wczwaan | 18-10-13 | 19:04

Rutte bedoelt er ook mee dat een simpele naamswijziging de boel lekker openbreekt. De sukkel.

Campinggast | 18-10-13 | 19:04

He he de MP heeft zich erover uitgesproken, kunnen we ons dan nu weer op serieuze zaken richten.

bonje | 18-10-13 | 19:03

Zwarte Piet werkt twee weken per jaar en ligt verder op zijn reedt in Spanje. Ik zie wel overeenkomsten met de groep die op werkdagen alle tijd heeft om te protesteren.

Maar hij had dus ook Zwarte Rehwinkel kunnen heten.

vraagstaart | 18-10-13 | 19:03

Oh maar Mark Rutte zegt wel vaker iets verstandigs. Het grote probleem met het menneke is dat hij altijd tegengesteld handelt. Ik denk dat we in dit geval dus wel kunnen uitgaan van witte pieten per 2014...

Parel van het Zuiden | 18-10-13 | 19:02

Afknapper, de enige verstandige woorden die Rutte kan zeggen, zijn: "het kabinet heeft zijn ontslag ingediend bij de koning".

Watapatja | 18-10-13 | 19:01

Ik ben als kind opgegroeid met de traditie van Zwarte Piet en Sinterklaas. Jarenlang heb ik me verheugd op de komst van de Sint en zijn Pieten met zijn boot uit Spanje. Nooit maar dan ook nooit heb ik als kind de link gelegd met slavernij of racisme. Na al die jaren heb ik ook niet gedacht "laat ik mezelf eens een kudde negers nemen om voor mij het werk op te knappen, want negerts zijn minderwaardig volk". Nooit zijn dat soort gedachten bij me opgekomen. Nu er een stelletje beroepszeveraars zijn die de link per se met slavernij en onderdrukking en racisme willen leggen, begint er ongewild bij mij die associatie te komen maar dat is enkel omdat zij er over beginnen en dat racisme er zo ongeveer in willen rammen. Ik vind het echt om te janken zo zielig en bekrompen. Blijf met je verontwaardigde en gekrenkte tengels van onze tradities af en hou op met zoeken naar dingen die er niet zijn. Ik walg van jullie. Wat mij betreft gaan jullie 5 december lekker de zak in en in de bananenboot naar Spanje. Opgeruimd staat netjes.

Schreeuwmeeuw | 18-10-13 | 19:01

Als morgen de dijken doorbreken, Poetin besluit een atoombom op dit moeras te gooien, en de laatste middenstander falliet gaat, dan nog zal de discussie over Zwarte Piet en Geer en Goor gaan.
In vredesnaam waarom heb ik me ooit druk gemaakt over dit land en dit volk?

bakoenin | 18-10-13 | 19:00

Ik vind het wel een strak antwoord eigenlijk. Weinig woorden over vuil maken, dus non-issue. Hij had alleen wel mogen zeggen. Daar Willen we niets aan vweanderen ipv Kunnen.

RegseHippie | 18-10-13 | 19:00

"Zwarte Piet is een boeler." (Sinterklaas, boelerbaas)

LibertasSimplex | 18-10-13 | 19:00

Rutte: De belastingbetaler is zwarte Piet.

blinde kip | 18-10-13 | 18:59

Nou ja, zien we toch nog wat terug voor 8 jaar geschiedenisstudie zullen we maar zeggen.

Jopie2009 | 18-10-13 | 18:59

"De ambstperiode dat ik werkende ,niet op Zwarte Piet lijkende,Nederlanders uitkneep en vernederde."

(Mark Rutte, MinPres)

Tipped Relic | 18-10-13 | 18:58

Zwarte Piet is alleen bruin..

Maar inderdaad, is niet racistisch dus lekker houden zo.

Meeroever | 18-10-13 | 18:58

Zo dat was me een open deur van heb ik jou daar...

ElMatadero | 18-10-13 | 18:58

-weggejorist-

Goorbatsjov | 18-10-13 | 18:56

En zo is het, houd een sop ermee.

numlock1001 | 18-10-13 | 18:56

En de aftrek voor speculanten blijft bestaan, omdat de VVD graag geld verkwist van de belastingbetaler.

blinde kip | 18-10-13 | 18:56

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken