Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ingezonden brief van een NPO'er: Omroepsoldaten

matthijsvangraaikerk.jpgHet zijn zware tijden voor de publieke omroep. Ze hebben al 200 miljoen euro aan bezuinigingen moeten verwerken en nu hangt er nog eens 100 miljoen boven hun hoofd. Maar dat slikken ze niet zomaar. Woensdag trekken de omroepsoldaten richting het Malieveld. In de aanloop naar dit massaprotest werden kijker en luisteraar gebombardeerd met onvervalste propaganda: "Teken de petitie. Kom ook op 9 oktober en red het publieke bestel." Maar terwijl de omroepmedewerker moord en brand schreeuwt betaalt de belastingbetaler zich scheel aan de exorbitante salarissen van omroepdirecteuren, talloze managers en sterpresentatoren. Aan de kijkcijferkanonnen, vaak bestaand uit plat amusement dat (als excuses voor de concurrentievervalsing) direct aan de commerciëlen zouden moeten worden overgedragen. Aan de voetbaluitzendrechten waarmee we met publiek geld een door en door rot systeem in stand houden. Aan fossiele ledenomroepen die al lang geen achterban meer vertegenwoordigen. Hoe vaak ontmoet je nog iemand die zich op en top TROS of AVRO voelt? Maar in één ding hebben de omroepsoldaten gelijk: honderden miljoenen snijden zonder visie is niet slim. Snij wat je wil, maar zeg dan ook wat je wil. Laat alsjeblieft de invulling van de bezuinigingen niet aan de omroepen zelf over. Dat kunnen ze niet. Een blik op het Media Park toont waarom. Het begint al in de ochtend. Niet al te vroeg, pas rond een uurtje of half 10. Station Hilversum Noord. Een kudde van vrolijke hipsters en zure oude rotten begeeft zich en masse richting de looptunnel die leidt naar het Media Park. Tree voor tree de sleur tegemoet, een polonaise van gemaakte verschilligheid. Het keurkorps van de vaderlandse journalistiek en mediaprofessionals zou een afspiegeling van de samenleving moeten zijn. Maar in deze samenleving woon ik niet. Hip, blank, met moeilijke bril en gesponsord door Apple. De tunnel uit. Je loopt tegen Bar Boon op. De place to be op het Mediapark. Feitelijk niet veel meer dan een portakabin van golfplaten. Met veel te dure broodjes en "van die lekkere koffie". Als je hier regelmatig gaat eten verdien je te veel. Simpel. Het is er altijd druk. Het parkeerterrein naast Bar Boon spreekt boekdelen. Het wordt weliswaar gedeeld met de commerciëlen, maar ook op de voor de markt beschermde parkeerterreinen is het beeld hetzelfde: te dure Volvo's voor de degelijke familieman, cabrio's voor het sportieve type en een Lexus voor de baas. Omroep MAX-baas Jan Slagter had gelijk toen hij zei dat de CAO voor omroepmedewerkers best wat minder riant kan. Als je met belastinggeld betaald wordt, siert zuinigheid. Dat geldt overigens ook voor Jan zelf, zelfs na zijn vrijwillige salarisverlaging. Het lobbyt toch een beetje stroef als de staatssecretaris minder verdient dan de omroepbobo’s aan de overkant van de tafel. Toch zullen ze blijven schreeuwen dat het echt niet minder kan. Want er moet toch brood op de plank komen voor het management en de werknemers met 'markttoeslag', zoals de CAO Omroeppersoneel het verwoordt. Glutenvrij, takkeduur speltbrood. Vers, met vijgen en nootjes, en een zachte geitenkaas met een laagje heidehoning. Zolang er met belastinggeld gesmeten wordt, verwateren zelfs de meest krachtige argumenten tegen extra bezuinigingen. Want het kan goedkoper, en dat weet de staatssecretaris ook. En als hij weer eens de nieuwe entree van het NOS-gebouw betreedt kan hij niet anders dan constateren dat deze pracht en praal een pijnlijke conclusie verbergt: er is geld zat, maar aan mooie programma's geven we het niet uit. Wel aan een decadente inrichting. Omroepsoldaten, laad uw geweer. Maar vraag u af wie uw vijand is. Is het de staatssecretaris, of zijn het degenen die vandaag de microfoon in handen hebben? Was getekend, Uw collega

Reaguursels

Inloggen

Dmonique Feessie (van uw geld?)

Bezorgde vader | 09-10-13 | 07:32

Ooit komt bakito erachter wat links lullen rechts vullen nu daadwerkelijk betekent.

Bad Ass Justice | 08-10-13 | 21:15

Gejammer, gejammer, gejammer.... PO die zo'n begrip heeft voor Mauro en vele andere gelukszoekers die vindt dat iedereen moet kunnen blijven en dat de grenzen "open" moeten. Nu moeten ze de rekening voor zoveel goedsgeefsheid betalen waar blijft hun "solidariteit"?

meneer Q | 08-10-13 | 14:51

Meeroever | 07-10-13 | 21:03

Naar mijn mening komt de kunstliefhebber aan zijn trekken bij de Publieke Omroep, universiteitsstudenten zijn eerder geneigd naar de commerciëlen te trekken of trekken films/series van het Internet.

Codeschrijvert | 08-10-13 | 14:04

-weggejorist-

Dat was het .... | 08-10-13 | 10:57

Die organisator doet mij denken aan een zekere Ceaușescu. Die stond ook te roepen vanaf zijn balkon tot hij er in eens achter kwam dat zijn volk hem haatte.

Dat was het .... | 08-10-13 | 10:56

nog geen 60,- pppj kost de PO ons. Ga lekker huilen met z'n allen. Beetje klagen, beetje zuigen. En vooraan staan als je straks alleen nog voebele (en ook de samenvattingen) achter een peperdure decodert kunt bekijken. Om maar het minst belangrijke onderwerp te noemen.
Hoeveel miljard gaat er naar de JSF terwijl dat ook goedkoper had gekund, hoeveel storten we in die bodemloze put die Zuid Europa heet? Brussel?
Nee man, die 60,- is gvd de moeite van het klagen waard. Hebben we eindelijk iets met een Nederlandse identiteit (een soort van poldermodel PO) is het weer niet goed. Het is niet zo dat je die besparing terugziet op je loonstrook voor hen die daar op hopen.
Ga es werken :-)

datzaltochniet | 08-10-13 | 10:22

nog geen 60,- pppj kost de PO ons. Ga lekker huilen met z'n allen. Beetje klagen, beetje zuigen. En vooraan staan als je straks alleen nog voebele (en ook de samenvattingen) achter een peperdure decodert kunt bekijken. Om maar het minst belangrijke onderwerp te noemen.
Hoeveel miljard gaat er naar de JSF terwijl dat ook goedkoper had gekund, hoeveel storten we in die bodemloze put die Zuid Europa heet? Brussel?
Nee man, die 60,- is gvd de moeite van het klagen waard. Hebben we eindelijk iets met een Nederlandse identiteit (een soort van poldermodel PO) is het weer niet goed. Het is niet zo dat je die besparing terugziet op je loonstrook voor hen die daar op hopen.
Ga es werken :-)

datzaltochniet | 08-10-13 | 10:21

Tijdens een borrel afgelopen vrijdag nog eens goed gemerkt hoe zoiets werkt bij de linksmensen. Zo'n vegetariër zat te wauwelen over dat ze de kaalslag bij de publieken zo'n ramp vindt. Prima als dat haar mening is. Alleen was ze blijkbaar vergeten dat ze zelf thuis al jarenlang geen televisie meer heeft en dat ze dat ook te pas en te onpas loopt te verkondigen. Haar mening was dus puur ingegeven door wat ze erover gelezen had bij de 'Fatsoenlijke krant'.

The_iron_boar | 08-10-13 | 09:36

Snap niet dat er nog mensen zijn die naar 1,2 en 3 kijken. Ik heb 15 jaar geleden die stekker er al uitgegooid.
Begin pas met zoeken naar iets bij nr. 5 en zap door tot ik iets zie wat wel in mijn straatje past.
Heel zelden komt daar gelukkig iets ned. langs.

realmoon | 08-10-13 | 09:26

Is ook, maarrrr wat zou jij doen als je eigen baas was en alles om je heen stort in? Jezelf meer salaris geven!
Als we met zijn allen wat verder de toekomst in zouden plannen dan komt het misschien ook niet zo ver, overheid en omroepen.
Koning Willem aan de macht!

mennie | 08-10-13 | 09:22

Ze moeten ook optiefen met het maken van kutprogramma's van mijn belastinggeld. De publieke omroep moet programma's maken die ze bij de commerciele zenders niet kunnen maken. Dus mooie documentaires, kunst en geschiedenis, niet-commerciele muziek en wetenschaps programma's. Ik den k dat de VPRO de enige zender is die voldoet aan deze voorwarden. die meuk op de tros en de avro moeten ze per direct verbieden, net als de neuk-en reis uitjes van de BNN-ers. met dat ittitante kutwijf met die paardebek voorop.

beetjemoe | 08-10-13 | 08:50

Opdoeken die hap, zo simpel is het.

2close | 08-10-13 | 08:33

213000 euro krijgt Weesie om een programma te presenteren waar niet eens 290.000 mensen naar kijken. Schandalige zakkenvuller. Van mijn part doeken ze die publieke omroep gelijk op.

maraboe | 08-10-13 | 08:22

Niet zeiken bij de NPO, 2012 hadden ze een aardig budget.... kan best wat van af:

Het budget van de landelijke publieke omroep (zijnde alle landelijke publieke
omroepen, het CoBO en de NPO) wordt beschikbaar gesteld aan de Raad van
Bestuur van de NPO. Het budget door OCW beschikbaar gestelde budget
voor 201 2 bedroeg in totaal 780,8 miljoen euro:

Kutwereld | 08-10-13 | 08:19

Ik ben dat topic met al die reisprogramma's nog niet vergeten. Als ze die, en nog wat andere grappen weglaten, kan er gerust een hele zender af.

Offtopic: m.telegraaf.nl/article/21953515/geboei...
Georganiseerde misdaadpraktijken... nom nom spannend. Wat zou 'ie hebben geflikt?

Houtbar | 08-10-13 | 08:19

Sowieso beter helemaal afschaffen die PO, meer dan bagger die ook prima door de commerciëlen gemaakt kan worden en politiek correcte indoctrinatie wordt er toch niet gemaakt.

Borakh | 08-10-13 | 08:18

Er kan veel meer bezuinigd worden op de NPO. Het aantal programma's dat werkelijk past op een NPO die bij de commerciële geen plek zouden vinden zijn op twee handen te tellen en vullen amper de programmering van één zender. Er kunnen er gewoon twee weg.

Qippie | 08-10-13 | 08:15

'Als' naar boven schopt

cobie | 08-10-13 | 08:12

@ necrosis 08:00
Ze staren zich blind op wat Brussel wil.
Ze vergeten welk land met welk volk ze vertegenwoordigt.
Diesel is officieel in nl goedkoper dan in Duitsland, maar in Duitsland krijgen truckers zodanig veel korting dat we daar 7 cent per lieter goedkoper tanken.
Ze kunnen dat hier wel wéér omhoog willen gooien met het gas maar ook dan zullen hun inkomsten minder worden.
Geld voor tabak trouwens ook hoor.
En ze pakken met die enorme verhogingen van de btw en andere zaken óók de touristen.
En ook de investeerders.
Wij zijn nog lang niet uit de crisis.
En zullen er opnieuw invallen hun wil word doorgevoerd.

cobie | 08-10-13 | 08:11

Ligt Van Leeuwen weer uit te slapen?

Botte Hork | 08-10-13 | 08:09

@cobie | 08-10-13 | 07:53
Den Haag kijkt in de toekomst, en daar baseren zij hun uitgaven op.
Ze hadden zich alvast rijk gerekend vanwege de verhoging van de BTW.
Jammer voor hun gingen mensen juist minder kopen waardoor de extra BTW-opbrengst een fiasco werd.
Hetzelfde geldt straks voor de accijnsverhoging op Diesel en LPG, het benzinetoerisme in België en Duitsland zal hierdoor verder toenemen waardoor die maatregel per saldo geen extra inkomsten genereert.
De politiek snapt het gewoon niet!

necrosis | 08-10-13 | 08:00

@ necrosis 07:46
Maar ook zonder ons geld geeft den haag meer uit dan wat er binnenkomt.

cobie | 08-10-13 | 07:53

@Parel van het Zuiden | 08-10-13 | 07:42
Maar dan kan 'Den Haag' niet meer met geld smijten richting megalomane projecten.
Een burger die zijn eigen geld mag uitgeven?
Dat moeten we toch niet willen.......

necrosis | 08-10-13 | 07:47

@michello | 08-10-13 | 07:14 |

Het kan nog een stuk eenvoudiger. Als Den Haag eenieder gewoon eens zijn eigen verdiende loon zelf liet uitgeven in plaats van uit te persen.

Parel van het Zuiden | 08-10-13 | 07:42

Er wordt lekker verdiend in Hilversum, dat is waar en het mag misschien ook best een tandje minder. Maar er wordt in ieder geval flink afgeroomd in onze samenleving. Er blijft straks geen jeux meer over.
Politiek Den Haag zou eens wat minder moeten uitgeven aan "het gezond maken van de banken" en "Europa" van ons belastinggeld en het gewoon in onze samenleving moeten pompen.

michello | 08-10-13 | 07:14

Dat de VPRO maar mag blijven. Wie anders zendt marathons uit (ik reken binnenkort op een wekelijkse uitzending van de Sopranos, seizoen voor seizoen, vanaf het begin).
U can dö idt!(%)

Strotgrondel | 08-10-13 | 06:35

700 miljoen is nog steeds een pervers hoog bedrag, wat krijg er voor terug. Allemaal losse omroepjes met eigen raad van bestuur, directeurtjes, managers. Kijk eens wat de BBC maakt, prachtige documentaires en series met productiewaarden die zich kunnen meten met een Hollywood-productie. Weg met de publieke omroep.

Bokito ergo sum | 08-10-13 | 05:42

Bedenk me net dat Max er ook nog zit... nou ja hoe dan ook, het MediaPark is lang niet enkel ambtenaren, zou fijn zijn als jullie er een spaan heel van laten.

WorkAholix | 08-10-13 | 03:54

-weggejorist-

WorkAholix | 08-10-13 | 03:50

Hey GeenStijl - op het MediaPark zitten enkel de NOS en VPRO/NPO nog toch? De rest is commercieel (zo ook ik en mijn bedrijf) en ook de facilitaire bedrijven (niet enkel TV) .. het zou jullie sieren als jullie de hardwerkenden, vele kleine en grotere commerciele bedrijven niet naar de klote proberen te helpen met enkel negatieve berichtgeving over het "MediaPark" - zo alles over één kam is jullie toch niet waardig?

WorkAholix | 08-10-13 | 03:50

Wat ik me dan afvraag, kijken de mensen hier wel eens een film op de commerciëlen?
Of kijken jullie naar een film tussen de reclame door. Blokken van 6, 7 of zelfs 8 minuten zijn géén uitzondering. En twee of drie keer hetzelfde blok, het komt je strot uit! Een film op de PO, Belg of BBC is een verademing. Zelfs een programma als "Dit was het nieuws", toch een kijkcijferkanon weten de commerciëlen te verkloten.
Van mij mag er best wat af bij de PO, en zeker van de belachelijke salarissen, maar ga mij niet vertellen dat de commerciëlen zaligmakend zijn.

K1100 | 08-10-13 | 02:29

Snake eyes 4 da Ruktor and da Weesie!

fleischer | 08-10-13 | 02:12

De publieke omroep is een draak uit de tijd van de verzuiling, relatief geven we weinig uit aan belastinggeld voor een publieke omroep als je kijkt naar de kosten per hoofd van de bevolking, maar tel daar bij op dat de publieken ook reclame uitzenden en leden hebben die betalen en je constateert dat het te duur is. Dat de overheid geld bespaard op de PO is logisch. Het probleem is ook dat de commerciële omroepen domweg programma's hebben die de doelgroep van sommige publieken beter bedienen. Mijn inziens is er met name op het gebied van onafhankelijke journalistiek voldoende mogelijkheid om te differentiëren, de VPRO en de RVU doen dit op zich ook wel. Met name 3FM, DWDD en veel Tros programmering is gewoon overkill, vooral als je naar de enorme salarissen kijkt. Het meest schrijnende vind ik dat veel jonge mensen bij de omroep die bijvoorbeeld bij de faciliteiten, de productie of redactie werken door stagiaires overbodig worden gemaakt en dat de gene die daar mogen werken, hard aan de slag zijn voor bitter weinig salaris. Het verdienmodel van de publieke omroep is gewoon verkeerd en men zou minder programma's moeten maken en wat men maakt zou logisch moeten aansluiten op de zaken die commerciële zenders niet doen. Ik noem de Keuringsdienst van Waarde, Andere Tijden, HollandDoc, TVlab en arthouse films en nog veel meer zaken die echt waarde toevoegen. DWDD, Sterren op het plein, Lingo en nog veel meer kan prima bij een RTL of SBS en laat van Nieuwkerk daar maar een dik salaris uit onderhandelen.

huismerk | 08-10-13 | 01:56

Goh, eerst linken naar brandpunt ( publieke) en daarna dit posten ?
En je naam er niet onder omdat je bang bent voor je carriere? Hulde

Aart Z. | 08-10-13 | 00:23

Ik duik ook mn bed in.
Morgen weer vroeg dag.
Fijne nacht allen.

cobie | 08-10-13 | 00:21

Oeps twordt mistig, ga mn bed opzoeken voor ik m niemeer kan vinden.
Nightynight all.
Ja all!! jij ook opdegrondligpiet, ouwe janknegert.

amin | 08-10-13 | 00:13

Top top top, alleen zender 1 2 3 erop!

anita7609 | 08-10-13 | 00:13

Bindmiddel bindt.

Strohond | 08-10-13 | 00:13

Kan hier ook nog iemand voor zichzelf denken!!

anita7609 | 08-10-13 | 00:11

spanarchist | 08-10-13 | 00:06
Ik weet het:
bijv. de € 1000,- worst die Mark ze voor gehangen heeft. Mark wist het: het klootjesvolk trapt, enmasse in een gratis worst.

Doorzichtige MARKeting technieken:
Angst
Gratis

BedrijfsTijgerT | 08-10-13 | 00:11

Wat is waar?

Strohond | 08-10-13 | 00:10

I

Het absurde bevrijdt niet, het bindt.
~ Albert Camus

* out *

Ashtrey | 08-10-13 | 00:10

@ BedrijfsTijgerT .
Hmm ja je hebt gelijk.
Je slaat ook meteen de spijker op zn kop.
Eu en Brussel.
Wat ik meer bedoelde was dat ze beter eens kunnen kijken naar hun eigen volk ipv naar Brussel.
Als ze dát met een beetje emotie zouden doen zouden ze zien dat het helemaal niet goed gaat.

cobie | 08-10-13 | 00:09

Morgen is er toch een demootje in het Haagsche. Zou grappig wezen wanneer er een paar mallotige mafketels daar met oranjewitblauw gaan wapperen. Gewoon omdat het kan en voor de foto's in de VK.

Strohond | 08-10-13 | 00:07

BedrijfsTijgerT | 08-10-13 | 00:03
Partijen, alle partijen, proberen hun achterbannen te paaien met allerlei leuke presentjes. Een politieke partij die als harde eis heeft dat er niet meer uitgegeven mag worden dan er binnenkort zal nooit veel stemmen vergaren, het klootjesvolk stemt liever partijen die hun van alles beloven, ook al krijgen ze de rekening later gepresenteerd.

spanarchist | 08-10-13 | 00:06

Ik kijk geen tv, mag ik mijn geld terug?

van heinde en verre | 08-10-13 | 00:05

Als ze nu eens wat oude series op de teelevee gooien zet ik m misschien wel weer eens aan.
Mc gyver of airwolf ofzo.

cobie | 08-10-13 | 00:04

@redactie
Scan svp ff de boel ofzo.
Copypasten doet ook al raar, dr komen allemaal vreemde puntkomma tekens enzo, duurt lang voor posts geplaatst zijn, verdwijnen leestekens, echt rare shit.
heb er meer mensen vdaag al over zien plempen, kan toch niet zo zijn dat t aan ons ligt?!
bvd.

amin | 08-10-13 | 00:03

cobie | 07-10-13 | 23:53
Je slaat een paar stappen over:
Omdat de politiek hier "continue het beste jongentje van de EU klas" wil zijn lopen de emoties torenhoog op, omdat er (bijv.) ooit eens geroepen is: 3% is de limit.

Omdat de politici niet voor paal willen staan worden er nu beslissingen genomen op basis van emoties. Terwijl iedere JanLul met boerenverstand weet dat je mensen niet kapot kunt belasten. Dan keert de wal het schip: hetgeen we nu zien gebeuren.

Maar het allerbeste emotieloze besluit wat al heel lang geleden genomen had moeten worden was, als overheid, geen cent meer eruit dan er binnen komt.

BedrijfsTijgerT | 08-10-13 | 00:03

Het arrogante hypocriete linkse gewauwel mag van mij voorgoed van het scherm.
Overigens zit ik ook niet te wachten op het type platvloers amusement van de commerciëlen.
TV zoals we dat kennen is gedoemd te verdwijnen en zal worden vervangen door iets dat "on demand" is. Zo kunnen meer doelgroepen bediend worden, en zal de markt het aanbod en de prijs kunnen bepalen.

j.m.de graaff | 08-10-13 | 00:01

En voor de zekerheid probeerde Witteman, tevergeefs, Westbroek onderuit te halen. Een burgemeester die niet van pvda-huize is, en bovendien populair en de keuze van de stad, dat moet je niet willen. Burgemeesters worden door Ons Soort Mensen bepaald, fuck de democratie. En meer geld naar de PO graag, voor nog meer objectief nieuws.

spanarchist | 07-10-13 | 23:57

BedrijfsTijgerT
Btw. kdenk dat henk bij leefbaar utrecht zit ofzo.
Lijkt me logisch.

amin | 07-10-13 | 23:57

S omhoog gooit.

amin | 07-10-13 | 23:53

BedrijfsTijgerT 23:48
Hoezo geen emotie?
Als volksvertegenwoordigers mogen ze best eens iets van emotie tonen.
Ipv emotieloze bezuinigingen en nivileringen.

cobie | 07-10-13 | 23:53

BedrijfsTijgerT
Onderling mischien. maar de enige echt goeie en te vertrouwen politicus is n vriend van t volk en niet die vijandige graaiers van nu.

amin | 07-10-13 | 23:51

Daarnaast als je vriendschap een illusie vindt moet je zeker geen burgervader worden, een stad heeft een echte vriend nodig en geen illusie.
amin | 07-10-13 | 23:42

In de politiek horen geen vriendschappen en al helemaal geen emoties t.o.v. van wie of wat dan ook. Gewoon pure rationele weloverwogen beslissingen.

BedrijfsTijgerT | 07-10-13 | 23:48

@cobie
mmm..*stinkdier vangen doet en naar nsa mailen doet*
Samen met dat ding... uh .. biba bo;-)mmel ding.

amin | 07-10-13 | 23:46

@BedrijfsTijgert
Ach kweet niet, ik vind dat je als je uit de showbiz komt niet de politiek in moet.
Ik denk dat het 'schwarzeneggersyndroom' geen verbetering wordt.
Daarnaast als je vriendschap een illusie vindt moet je zeker geen burgervader worden, een stad heeft een echte vriend nodig en geen illusie .
Maar dat ie opdegrondligpiet afzeikt .. ja dat maakt m vnavond ff meer vriend.. boewaha.
Kzal m dan ook vnaaf nie de zwarte piet toespelen.:-)

amin | 07-10-13 | 23:42

Strohond | 07-10-13 | 22:03 Iets wat regelmatig het contact kwijt is.

zeg maar jansen | 07-10-13 | 23:41

@ zeg maar jansen.

Er zijn er genoeg die veel te veel verdienen over de rug van de burger.

@ amin.
Oh zo ... * stinkdier bij redactie neerzetten doet *

cobie | 07-10-13 | 23:40

@BedrijfsTijgerT 23:31
Zwarte Piet, zelfs je naam is mooi.

Ashtrey | 07-10-13 | 23:37

Ruim twee ton voor een Weensie met een uurtje of drie in de week ís ook veel te veel.

Dat kan best wat minder.

zeg maar jansen | 07-10-13 | 23:36

cobie
yep we worden gehackt.
er gebeuren vreemde dingen.
post worden laat geplaatst (of helemaal niet)
kdenk dat alles eerst via n server in the usa gaat.
of zou joris soms onder dwang van nsa staan?

amin | 07-10-13 | 23:33

amin | 07-10-13 | 23:27
Ik weet niet bij welke partij Westbroek "hoort", maar hij lijkt mij een prima no-nonsense kandidaat voor de gemeente Utrecht.

Daarnaast weet Henk al heel lang dat vriendschap een illusie is.

BedrijfsTijgerT | 07-10-13 | 23:31

Ligt het aan mijn serverT of heeft de redactie de NSA binnen gelaten?

cobie | 07-10-13 | 23:29

Botte Hork
Simpele keus.. GTA V tuurlijk.

amin | 07-10-13 | 23:29

Het moet de omroepen verboden worden om hun zendtijd te gebruiken voor eigen reclame waaronder ook de walgelijke spotjes over hun eigen onmisbaarheid. Alle reclame voor een omroep gewoon via het geldende tarief en binnen de geldende regels bij de Ster bestellen.

Pieter V | 07-10-13 | 23:28

Ondertussen op de po bij pnw is opdegrondligpiet weer huiliehuilie aan t doen.
En de nieuwe burgemeester van uitrecht zeikt m lekker sarcastisch af. Heerlijk.

amin | 07-10-13 | 23:27

Heeft staatspropaganda zender NieuwZuur vandaag nog noemenswaardige leugens die ik moet kijken, of kan ik beter verder gaan met GTA V?

Botte Hork | 07-10-13 | 23:25

Ook leuk:
beetje praten met Zwarte Piet en daar dan een paar ton voor opstrijken.

BedrijfsTijgerT | 07-10-13 | 23:21

Als ze gaan bezuinigen gaan wij dan ook minder betalen?

cobie | 07-10-13 | 23:20

Het is volstrekt begrijpelijk *kuch* dat ene Matthijs van Nieuwmoskee tien keer(!) het salaris verdient van een leraar die dagelijks uren voor de klas staat.

Van Duyvenbode | 07-10-13 | 23:20

@Bakito | 07-10-13 | 20:35 |
Klimaathysterie en overige Linkse Hobby's.

ProAsfalt | 07-10-13 | 23:11

Het moet de omroepen verboden worden om hun zendtijd te gebruiken voor eigen reclame waaronder ook de walgelijke spotjes over hun eigen "onmisbaarheid". Alle reclame voor een omroep gewoon via het geldende tarief en binnen de geldende regels bij de Ster bestellen.

Pieter V | 07-10-13 | 23:08

Ach als ik de staatsecretaris was zou ik zeggen die honderd miljoen is publieksgeld en daar moet dan wel wat tegenover staan. We beginnen met het salaris van mathijs terug te brengen tot een derde van wat hij nu krijgt. En wil die dat niet probeert hij het maar bij de commerciele. Dat zelfde doen we ook voor paul de leeuw,en ook de omroepbazen flink laten inleveren. Dat bezuinigt al lekker. Gewoon een norm aan salaris wat verdient mag worden. Het geld van het publiek dan ook echt en enkel ingezet mag worden voor betere programma's en nederland 3 opheffen. En bij iedere ovdrtreding van te hoog salaris 20 miljoen subsidie eraf. Dan kan die po nog wel eens wat worden. En komt het geld waar het hoort. Bij goede inhoudelijke programma's en niet bij achterlijke salarisen.

tweetybird | 07-10-13 | 23:02

Daarom, Europa! Twee zenders voor alle Europeanen.

Niet dat ik dan wel ga kijken.

calamiteiltje | 07-10-13 | 22:54

Van mijn belastinggeld mogen jullie de anonieme schrijver van dit stukje wel bekend maken.

Eshek | 07-10-13 | 22:51

Straks Atlas met Kraaikamp de vrouwenmolesteerder. En wat C-acteurs met een zakdoek op de kop. We kunnen niet zonder. Echt niet.

Normpje | 07-10-13 | 22:43

Zijn de uitzendrechten van die PO-demo nog te koop?

Guy Veropzoudten | 07-10-13 | 22:41

@spanarchist | 07-10-13 | 22:32
Yep dit land is hun speeltuin, die lastige greet gooit alleen maar roet in hun biologisch vreten.
Met al zijn 'foute' vrienden hmm, waarom kan die greet niet gewoon een keer lachen en meedoen met hun schijnheilig gedoe?

de grote Anti | 07-10-13 | 22:38

En nu bij Nieuwsuur een item over de foute Europese vrienden van Wilders, om de onafhankelijkheid en objectiviteit van de Publieke Omroep te onderstrepen.

spanarchist | 07-10-13 | 22:32

Als die PO kneuzen met eigen geld programma's kunnen blijven maken zoals Penoza of Overspel dan mogen ze van mijn part in een Maserati tuffen! Tot die tijd past niets anders dan nederigheid! Eerst je eigen broek op zien te houden met je eigen centen en daarna kan en mag je alsnog de grote patser uithangen, eerder niet!!!

JackJersey | 07-10-13 | 22:28

Zo zag ik gisteravond per ongeluk ook Joop van den Ende in een eindeloze bedelreclame voor de PO. Wanneer Joop het zo belangrijk vind kan hij ook van zijn vermogen ven Drie Miljard Euro iets bijdragen.
.
Bracht me wel op de vraag hoeveel van de bestedingen van de PO niet bij Endemol en die jongen van GTST terecht komt, zo op jaarbasis.
.
Wanneer ik naar de armoedige programma' s op de zenders kijk, altijd te veel.
.
Net als er te veel wordt uitgegeven aan verschillige reisprogramma' s die me niks interesseren. Of aan onroerend goed investeringen van de diverse omroepen, want wanneer ik weer eens door Hilversum rij zie ik dat ze er meer dan prima gehuisvest zijn en altijd bezig met weer een andere verhuizing.
.
En altijd weer de vergelijking die ze maken met buitenlandse PO. Het enige wat ze gemeen hebben met de BBC is de slaafse onderwerping aan de multiculturele samenleving, maar dan kwalitatief ver onder de maat.
.
In een land met 17 miljoen inwoners en een klein taalgebied is een - ja, 1 - publieke zender meer dan voldoende.
.
100 miljoen bezuinigen is nog lang niet genoeg.

gooi en smijtwerker | 07-10-13 | 22:27

Belastinggeld een microfoon en evt. een tv-camera trekken vooral linkse roeptoeters aan, is al zo'n 40 jaar zo.
Mag dat nu eindelijk eens afgelopen zijn, nu is de rest van Nederland aan de beurt.

Onderbuik | 07-10-13 | 22:21

het is wel zo dat het geld dat ze uitgeven weer anderen aan werk helpt.
verder vind ik de kwaliteit van commerciële omroepen belabberd. het is allemaal niveau nihil.
maar dat de publieke omroepen te veel verdienen staat als een zendmast boven water.
zo een matthijs van nieuwkerk, waarom moet ie meer dan een ton verdienen? als ie zo hard werkt zou het beter zijn om zijn werk door 2 mensen te laten doen. is er weer iemand van de straat. ik misgun niemand iets. maar dat mensen van de publieke omroep meer dan een ton per jaar krijgen is een grof schandaal. in feite bestelen ze ons gewoon van ons belasting geld.
voor dat geld zijn heus wel goede mensen te vinden die dat werk willen doen.

According2Mark | 07-10-13 | 22:17

Het meest ziekmakende is dat zelfs de koffiejuffrouw van de PO met haar Volvo80 naar de demonstratie komt... Om over de honderden volstrekt overbodige en vetbetaalde managers-types niet te spreken. Dit land is inderdaad ziek, heel ziek.

070 | 07-10-13 | 22:15

Geen idee wat de 'inkomsten' en uitgaven zijn per omroep. Zou daar wel eens een gedetailleerd overzicht van willen zien. Gewoon de hele boekhouding, als het kan. Men wordt bestookt met spotjes en banners om een petitie te tekenen en te protesteren, maar de boodschap is nogal summier: 'Nu wil Den Haag ons nog eens 100 miljoen euro korten. Dat is de strop in plaats van de broekriem. De doodsteek voor veel te veel van die mooie programma’s en dat gaat te ver.' Welke 'mooie programma's'? Dan maar geen Jan Smit ergens op een eiland etc, dat terzijde, maar er kan toch ook gesneden worden in zaken achter de schermen?

Latrinalia | 07-10-13 | 22:04

Hoen | 07-10-13 | 22:01 | + 0 -

Natuurlijk niet, je zal toch niet willen dat Paultje en Matthijsje aan de geeuwhonger gaan ?

Supermatthijs | 07-10-13 | 22:04

Wat is gscdn.nl/ eigenlijk voor een ding?

Strohond | 07-10-13 | 22:03

Gelukkig kan ik lachen om al die focking (s)linkse hippies met hun geimporteerde speciale koffie en speltbrood met duur biologisch vleeswaar (uiteraard ook niet uit nederland), ik haal nog betere shidt in huis als ik daar zin in heb.. Toch raakt het mij als ik mensen/gezinnen met goedkope huismerk rommel van de supermarkt zie rondlopen. Die in hun zakken moeten zoeken of er nog kleingeld in zit ergens. Mensen die waarschijnlijk een trouw kijker zijn van de omhooggevallen NPO hippies met hun programma's.

Echt een soort van religie hmm.
Pretenderen 'tussen' de mensen te staan, maar ondertussen.. Als je eenmaal een bn-er bent dan zit je gebeiteld. Je mag elke week wel ergens aanschuiven en als je het goed doet dan heb je tot aan je oude dag een luizenleventje met tokkies vermaken thuis.
Waar je uiteraard erg veel van houdt, hmm?

de grote Anti | 07-10-13 | 22:02

Wie herinnert zich "we gaan iets nieuws doen" van Sport 7 nog? De eerste commerciële zenders kwamen en meteen werd het voetbal op de zondagavond onbetaalbaar. Na een monopolie van vele jaren, kwam er concurrentie en wilde de NPO zich meten met de commerciëlen. Als men destijds de hand op de knip had gehouden, waren er nu geen mega salarissen of torenhoge programma budgetten geweest.

Borrelende Boris | 07-10-13 | 22:02

Ooit is het kijk- en luistergeld afgeschaft in combinatie met een belastingverhoging van 1.1%. [Idioot]Zal die verhoging nu ook deels worden teruggedraaid?[/Idioot]

Hoen | 07-10-13 | 22:01

Loebas | 07-10-13 | 21:33
Alsof jij een toetsenbordloze bent.

Strohond | 07-10-13 | 21:59

neemjemoederindemali | 07-10-13 | 21:37
Pluriformidinges en iets met jaren vijftig verzuiling.
Geen idee wat dat in de 21ste eeuw nog voor waarde heeft, maar de babyboomende babyboommanagers varen er wel bij.

Strohond | 07-10-13 | 21:57

@ dekruisvaarder | Terug naar de kernwaarden bij de NPO

Wat zijn die eigenlijk volgens de NPO zelf? Wil wel eens weten of dat een beetje lukt.

kloopindeslootjijook | 07-10-13 | 21:57

@Meeroever | 07-10-13 | 21:43

Kun je nagaan hoe slecht de NPO is. Btw, ik kijk zo goed als geen televee.

neemjemoederindemali | 07-10-13 | 21:56

@Meeroever
Straks kun je tegelijk met je mobiel gaan spelen en D kijken. En dan komt de vraag; kijk je nu uit luie verveling Discovery of zit je uit luie verveling met je phone te prutsen met de tv aan tot je chargrijnig bent geworden van je hersenpassiviteit. Naaaahh, valt toch wel mee met D?

kloopindeslootjijook | 07-10-13 | 21:54

Lijkt me een goeie oplossing voor geen visie... gewoon het hele budget bezuinigen. Zie? Geen visie meer nodig.

Komkommertijd549 | 07-10-13 | 21:48

@ kloopindeslootjijook Terug naar de kernwaarden bij de NPO.

dekruisvaarder | 07-10-13 | 21:46

@dekruisvaarder | "Das ware einmal"

Voorbij, voorbij die tijd ...
Waar is het toch misgegaan ......

Dat de ego's van de netbeheerders en kijkcijferkanonnen belangrijker werden dan het doel; iets teweeg brengen in het hoofd van de kijker-luisteraar?

We zijn eigenlijk een arm land aan het worden. En een lelijk land ook.

kloopindeslootjijook | 07-10-13 | 21:44

@neemjemoederindemali | 07-10-13 | 21:37 | + 0 -

Over pulp gesproken.. Discovery? Serieus? Wat een domme pulp is dat zeg. Verschrikkelijke programma's op al hun zenders. Macho voice over past niet bij de nuchtere Nederlandse cultuur, maar dat niet alleen. Wat een enorme pulpzender is dat geworden zeg.

Kijk dan naar de BBC (ook PO)...

Meeroever | 07-10-13 | 21:43

@Meeroever | 07-10-13 | 21:23

Pleur op, ik heb hier meer dan 200 zenders, nou ja, zou ik kunnen hebben als ik er voor zou willen betalen. Discovery is 1000x interessanter dan de NPO.

En dan praat ik nog niet eens over buitenlandse zenders. Waarom moet ik betalen voor zenders waar ik toch nooit naar kijk? Sterker, zenders moeten betalen bij de kabelboer als ze uitgezonden willen worden.

neemjemoederindemali | 07-10-13 | 21:37

@ klompindesloorjijook "Das ware einmal" denk ik. Die lange man, piere jansen heette die geloof ik, die je iets vertelde over een schilderij. Overigens noemt u kernwaarden.

Verder, toen ik een paar jaar geleden terug kwam in Nederland deed ik op een zondag de tv aan en zapte naar Nederland 3. Er rolden koran teksten over de beeldbuis. Stijf van schrik deed ik de tv uit. Trauma..!! Nooit meer aangedaan op Zondagmiddag.

dekruisvaarder | 07-10-13 | 21:36

Werden ze alleen maar betaald door de belastingbetaler. Het zijn de concurrentievervalsende reclame-inkomsten die de exorbitante salarissen mogelijk maken.

Koonkluk Huis | 07-10-13 | 21:36

Gaan we weer... het toetsenbord zal het allemaal goedmaken...

Loebas | 07-10-13 | 21:33

Naar schijnt heeft een aantal(verschillige)omroepen nog steeds onroerend goed portefeuilles bestaande uit diverse panden in de regio Hilversum die netjes worden verhuurd aan bedrijven etc.

Ik zou zeggen: Verkopen die boel en stop het geld direct in de algemene middelen. Omroepen, houd je bij programma's maken ipv het exploiteren van onroerend goed!

hank_nozemans | 07-10-13 | 21:32

@ Meeroever | 07-10-13 | 21:19 | + 0

aanrechtsubsidie bestaat allang niet meer hoor.

Ben zelf alleen verdiener en mijn buren die met z'n tweetjes bruto hetzelfde salaris verdienen houden voor hun gezin 700 euro NETTO per maand meer over dan ik voor mijn gezin.

On topic: we betalen in Nederland via onze inkomensbelasting voor de omroep. Ongeveer 25% van dat ingehouden bedrag wordt besteedt aan de publieke omroep. Per persoon van de bevolking betaald een Duitser meer dan 2 x zoveel als een Nederlander aan de PO. Het is hier helemaal niet zo duur. Het is een ideologisch vehikel voor de VVD, die wil amerikaanse toestanden in de media.

De Treinende Rechter | 07-10-13 | 21:32

@Meeroever | 07-10-13 | 21:19 |

De NPO als voorbeeld stellen is een uitstekend begin. Een verminderde propagandastroom heeft tevens een gunstig effect op het bespreekbaar maken van echte bezuinigingen. Decimeren van subsidies, zieligheidsindustrieën, quango's, ZBO's, ambtenarenapparaten, beloningen van politiek en bestuur, EU -afdrachten, garantstellingen, en buitenlandse steunoperaties. Daarna inderdaad het zinloze geschuif met geld tussen delen van de bevolking.
.
Overigens vind ik uw keuze van gewenste bezuinigingen erg interessant. Vrijwel elke maatregel die u voorstelt raakt direct de inmiddels door de voortwoekerende overheid zwaar getroffen burgerij en er zit geen enkele maatregel bij die de (semi)publieke sector raakt. Vertelt u eens? Bent u actief in de politiek, bestuur, of (semi)publieke sector? Bij de NPO?
.
PS u gaat wel heel gemakkelijk voorbij aan (mijn schets van) de hoeveelheid productie en bedrijvigheid die nodig is om honderden miljoenen Euro's bij elkaar te brengen...

Parel van het Zuiden | 07-10-13 | 21:32

@CoJoNes | 07-10-13 | 20:46
Een beetje held had z'n naam eronder gezet.

De Badtegelzetter | 07-10-13 | 21:29

@De Badtegelzetter | 07-10-13 | 20:53
Niet elke zwitsal begrijpt klaarblijkelijk sarcasme.

De Badtegelzetter | 07-10-13 | 21:28

@brutus68 | 07-10-13 | 21:04
*hap*hap*nom*nom*hap*ssssslurrrrrp*

De Badtegelzetter | 07-10-13 | 21:27

Helemaal mee eens. Punt.

Reykjavik | 07-10-13 | 21:26

Meeroever | 07-10-13 | 21:19
Of op ontwikkelingshulp. Maar hé, dan begint hetzelfde volk dat nu klaagt over de bezuinigingen bij de PO weer te protesteren. Want zolang het om het geld van de anderen gaat en zij er zelf niet de gevolgen van ondervinden is die moreel hoogstaande verontwaardiging zo makkelijk.

spanarchist | 07-10-13 | 21:26

Meeroever | 07-10-13 | 20:59
De vergelijking met het banksysteem gaat voor mij niet op. Daar vind ik nou juíst dat een democratische overheid de controle moet nemen ipv de particulieren die nu de DNB en dus de geldschepping (lees: schuldschepping) runnen. Zie eerder Knot-topic vandaag.

Verder is mijn basis: de overheid moet voorlichting verzorgen over essentiële basiszaken (gezondheid met name) die commerciëlen niet interessant genoeg vinden.
Dat kan prima via bestaande kanalen op tv, radio internet en papier.

Guy Veropzoudten | 07-10-13 | 21:25

Op de BBC hebben ze Horizon, en interessante geschiedenis programma's en mooie kostuumdrama's, hier hebben we Vrije Geluiden van de VPRO.

Tuinverlichting | 07-10-13 | 21:25

@neemjemoederindemali | 07-10-13 | 21:19 | + 0 -

Concurentie vervalser? Hoezo? De PO was er eerder dan RTL.

De markt is helemaal niet noodzakelijk democratischer dan de PO, sterker nog, geld is daar veel machtiger en invloedrijker.

En kranten vergelijken met TV gaat niet op, tenzij je leden TV gaat maken, lid worden van een netwerk of zender en verolgens enkel die gaan kijken. Dat is pas democratisch, maar dan staan alle andere zenders wel op zwart he, tenzij je daar ook 200/300 euro per jaar voor gaat betalen, zoals bij de kranten.

Meeroever | 07-10-13 | 21:23

Het is zo simpel: geen losse omroepen, geen reclame, misschien 1 of 2 publieke zenders voor programma's die inhoudelijk de moeite waard zijn en geld kosten (bijv. docu's). Geen dingen die de commercielen beter doen zoals zoeken naar een nieuwe musicalster met sms-nummers en dat soort onzin.

Djengo123 | 07-10-13 | 21:23

Hoho, niet iedereen krijgt bakken met geld in elleboog- en slangenkuilland. Er zijn er ook die met hart ziel proberen iets moois te maken of achter de schermen werken. En die krijgen niet allemaal het salaris van Pauw, Witteman of Nieuwkerk. Vroegah was de NPO een heiligdom van kennis en cultuur, nieuws en educatie. Maar nu zijn er teveel opgepompte kijkcijfershijgers gekomen.

kloopindeslootjijook | 07-10-13 | 21:22

@Meeroever | 07-10-13 | 21:19

Laten we om te beginnen de NPO gewoon afschaffen wegens niet meer van deze tijd. Praten we daarna verder over het zinloos rondpompen van belastinggelden.

neemjemoederindemali | 07-10-13 | 21:22

En vandaag wilde ik fijn naar ' Schilderen met Gary Jankins' kijken bij omroep Max, maar de hele dag geen NPO 1,2 of 3 te krijgen want het beeld stond op zwart.

Tuinverlichting | 07-10-13 | 21:21

@Meeroever | 07-10-13 | 21:13

Die NPO is een enorme concurrentievervalser en heeft geen enkele meerwaarde. Kortom, niemand zal het missen en het valse argument van meer betalen bij commerciële omroepen klopt eenvoudig niet.

Er zijn gratis huis aan huis krantjes en betaalde dagbladen. Afhankelijk van wat u wilt kunt u zelf kiezen wat en hoeveel u bereidt bent te betalen. Of zijn er ook Publieke kranten ofzo?

neemjemoederindemali | 07-10-13 | 21:19

@Parel van het Zuiden | 07-10-13 | 21:14 | + 0 -

Als we toch gaan bezuinigen laten we dan beginnen met dat totaal waanzinnige systeem van het heen en weer slepen van geld van en naar burgers en bedrijven.

Kinderbijslag geven en mensen die netto meer belasting betalen dan ontvangen is waanzin, geef ze dan niks en laat ze minder belasting betalen.

Afschaffen of beperken van: kinderbijslag, zorgtoeslag, huursubsidie, hypotheekrente-aftrek, aanrechtssubsidie, enz..

Dat eerst, helpen we de economie en ons veeeeeel meer mee dan bezuinigen op de PO.

Meeroever | 07-10-13 | 21:19

Altijd maar weer die domme spelletjes op tv, altijd maar weer dezelfde gezichten, altijd maar weer de zelfde programma makers, van mij mogen ze het houden.
NOS en p&w geven eenzijdig nieuws, wat in hun straatje past, niet om aan te horen.

KannieWaarZijn | 07-10-13 | 21:18

Een veld vol 'verschilligen' die zelfbevlekt strijden voor het behoud van Matthijs van Nieuwkerk zijn salaris ..., braakopwekkend beeld.

smdyasc | 07-10-13 | 21:17

En de bezwaren die steeds meer mensen hebben tegen de PO heeft dit volk toch echt aan zichzelf te danken, door hun schaamteloze gegraai terwijl ze onderwijl met geheven vinger de pvda-ideologie uitdragen en alles ter rechterzijde bekritiseren.
De publieke omroep wordt door alle belastingbetalers betaald en zou dus ook alle stromingen moeten vertegenwoordigen, wat absoluut niet het geval is.

spanarchist | 07-10-13 | 21:14

Maar goed, opnieuw een duidelijk teken dat dit land doodziek is. Een omroepbestel dat moet bezuinigen jaren nadat talloze bedrijven die de echte geldverdienende, waardetoevoegende, reële economie vertegenwoordigen diep hebben moeten snijden in eigen vlees, en de wereld is te klein. 100 miljoen Euro moet er vanaf.
.
Hebben die mensen eigenlijk nog enig idee hoeveel flesjes bier de brouwerijen moeten produceren en verkopen om aan dat bedrag te komen?
.
Hoeveel zeecontainers goederen er in de havens gelost moeten worden om zoveel geld te verdienen?
.
Hoeveel vrachtwagenladingen door het land gesleept moeten worden om deze klinkende munten in de portomonnee te krijgen?
.
Dat lijkt niet in de "talking (over)heads" op te komen en dus maar miemelen en miepen over verlies van eigen inkomsten, eigen secondaire voorwaarden, en de eigen koninkrijkjes. En ondertussen blijft het Nederlandse bedrijfsleven en de Nederlandse burgerij zuchten onder de overheidslasten waar zij deel van uitmaken.
.
Het is hoog tijd dat de NPO de "weg met ons" -mentaliteit die zij decennialang over de Nederlander hebben uitgestort op zichzelf toepassen. "Weg met ons", het enige passende thema voor de geplande demonstratie woensdag!

Parel van het Zuiden | 07-10-13 | 21:14

@dekruisvaarder | 07-10-13 | 21:07 | + 0 -

Die 500 miljoen gaat niet alleen naar Nederland 1,2 en 3. Die gaat ook naar regionale omroepen, naar radiozenders, naar een netwerk van journalisten in binnen en buitenland...

Maar goed, de salarissen van de directeuren en enkele presentatoren kunnen wel naar beneden. Omroepen kunnen fuseren of een gebouw delen.

Maar zeggen hier is een zak met geld, meer of minder krijg je niet, doe er wat mee is waanzin.

Dan moeten we zeggen wat we willen? Willen we televisie en radio voor alle Nederlanders zonder dat de markt/geld daar grote invloed op heeft? Willen we een informatievoorziening naast de commerciële die ons op de hoogte houdt van wat er gebeurd in binnen- en buiteland? Willen we gewoon kunnen kijken naar sport, als dat iets is van ons allemaal, of willen we daar 100 keer zoveel voor betalen bij de commerciëlen? Hoort vermaak ook bij de PO, die we met zijn allen betalen?

Afhankelijk van het antwoord op die vragen kunnen we verder.

Meeroever | 07-10-13 | 21:13

Als de publieke omroep in z'n geheel weg is, blijven we achter met Barbie op de camping, met je SOA van een duikplank, Astro TV en het hele repertoire van Geer en Goor. Een beter argument voor behoud van de PO is er niet, lijkt me.

Borrelende Boris | 07-10-13 | 21:13

@ Herstel 1 miljoen jaarsalaris (afgezien van de bonussen).

dekruisvaarder | 07-10-13 | 21:10

Ik heb een TV maar kijk er amper naar. Kan me niet heugen dat ik naar de staatstelevisie heb gekeken. Hooguit naar HBO, commerciële en wat Discovery en aanverwanten. Kinderen kijken wel, maar nooit 1, 2 of 3. Ik zou het niet missen als het opgedoekt wordt.

Zijn er programma's die *echt* alleen maar door de staatsomroep uitgezonden kunnen worden? Echt?

LieberLiber | 07-10-13 | 21:09

@ Meeroever Schijnt ook zo bij banken te zijn. Las een recensie van een programma over bankmedewerkers met 1 miljoen dollar die klaagden met dat budget niet te kunnen rondkomen...?

dekruisvaarder | 07-10-13 | 21:09

Je kunt dus de hele woensdag testen dat als ze staken je er niks van merkt?

Mauguio | 07-10-13 | 21:09

@ Meeroever U beweert eigenlijk dat ze voor 500 miljoen niks meer kunnen in Mediapark?

dekruisvaarder | 07-10-13 | 21:07

Youp van ´t Hek, Matthijs van Nieuwkerk en Joop van den Ende die op de televisie protesteren tegen de bezuinigingen bij de PO. En daar zelf de ironie niet van in zien.

spanarchist | 07-10-13 | 21:05

De Badtegelzetter | 07-10-13 | 20:54

Hoezo? Is dat een fantasie van je dan?

brutus68 | 07-10-13 | 21:04

Merkwaardige redenering in de column.

Hoezo moet het personeelsbestand van het mediapark een afspiegeling van de samenleving zijn?
De kwaliteit of diversiteit van de programma's zal bepaald niet toenemen als daar analfabeten, havenarbeiders, thuiszorgers, administratief medewerkers, orthodoxe salafisten, uitkeringstrekkers, bankmedewerkers en gangstarappers aan de slag gaan.

En als er alleen patatjes oorlog in plaats van hippe gezonde broodjes worden gegeten gaat de kwaliteit ook niet toenemen, of de handel minder kosten.

En of mensen nu met een verkeerde auto of foute fiets naar hun werk komen, maakt ook geen ruk uit.

Mensen die voor de commerciëlen op het mediapark werken, verschillen overigens in niets van de werknemers van de publieken. Ze zijn in ieder geval doorgaans hipper, inventiever, intelligenter en creatiever dan de doorsnee slager, politieagent, salafist of politicus.

Tot zover mijn verdediging van omroepmedewerkers.

Dat ons omroepbestel bepaald niet pluriform is als het gaat om nieuws en opinievorming, is natuurlijk helemaal juist.

Dat vind ik ook het grootste probleem.

Maar wat er aan "rechtse" geluiden is bijgekomen - WNL en Powned - is ook niet echt waar ik op zit te wachten.
Ik ben lid van Powned en vind Pownews erg grappig, maar het heeft werkelijk geen enkele diepgang.

WNL is een soort brave Hendrikken omroep met eigenlijk geen enkel diepgravend ideologisch tegengeluid.

Ik zou graag een beetje een serieuze conservatieve omroep zien, met jonge intellectuele denkers als bijvoorbeeld Thierry Baudet en Ad Verbrugge in een hoofdrol.

Om mij mag er best bezuinigd worden op de Publieke Omroep, maar het gebrek aan diversiteit los je daarmee niet op.

Peyronie | 07-10-13 | 21:04

@dekruisvaarder | 07-10-13 | 21:00 | + 0 -

Jij kunt enkel kiezen de televisie aan of uit te zetten bij de commerciëlen. Bij de commerciëlen regeert voornamelijk het geld, en dat geld komt vooral van één bepaalde groep, de groep die geld laat rollen.

Sowieso wordt het dan snijden op programma's gericht op minderheden. Van de kunstliefhebber tot de universiteitsstudent, tot het religekkie.

Meeroever | 07-10-13 | 21:03

Er is maar één publieke omroep die wel degelijk een achterban vertegenwoordigt, en dat is de EO. En gek genoeg denk ik dat die club ook de enige van de publieke omroepen is, die het zou gaan redden als ze 'commercieel' gingen. Hup EO, laat zien wat je kunt!

malang | 07-10-13 | 21:02

Hebben jullie dan nog publieke omroepen in Nederland? Allemachtig wat ouderwetsch achterlijk achterlopend...

duitse herder | 07-10-13 | 21:01

Hoe dan ook, ben ik dus blij dat ze een hoop van die bagger van mijn beeldbuis gaan wegsnijden waar ik en u voor betalen. Via de commerciële betaalknop dadelijk je eigen bagger kiezen en voor betalen is een stuk rechtvaardiger.

dekruisvaarder | 07-10-13 | 21:00

@CoJoNes | 07-10-13 | 20:51

Mwoh, volgens mij valt dat nogal mee, tenminste als het een bevallig kontje is.

neemjemoederindemali | 07-10-13 | 20:59

@Guy Veropzoudten | 07-10-13 | 20:52 | + 0 -

Ja aan de markt overlaten is een goed idee.. Toen we ze zelf de controle over het banksysteem lieten doen ging er ook helemaal niks mis..

De markt is helemaal geen vrije liberale plaats, geld praat daar. Ik ben zelf liberaal, kapitalist, maar dat is de markt helemaal niet per definitie.

Trouwens, de markt heeft al alle middelen om zelf met kwaliteit te komen. 2/3de van alle reclameinkomsten op TV gaat naar de commerciëlen, en wat krijgen we daar voor terug? Top Gear op Veronica? Nota bene gemaakt door de Britse PO.

Vermaak zonder bijbedoelingen (namelijk je verleiden om een product te kopen), heeft wel degelijk haar plaats bij de PO.

Meeroever | 07-10-13 | 20:59

"Teken de petitie. Kom ook op 9 oktober en red het publieke bestel."

Redden? Het publieke bestel? Met zulke salarissen?
Laat dat publieke bestel dan maar in elkaar storten.
Nee. Dussss...

gaffelbaard | 07-10-13 | 20:57

-weggejorist-

kenny harder | 07-10-13 | 20:56

@CoJones
Denk je om je hart.

kenny harder | 07-10-13 | 20:56

Twee publieke omroepen is zat dus een besparing van 30% moet realistisch gezien wel lukken.

Freddie | 07-10-13 | 20:55

@Meeroever | 07-10-13 | 20:51
Je gaat dan compleet aan mijn argument voorbij dat elk van deze programma's door een commerciële partij gemaakt kan worden.

Tommygunner | 07-10-13 | 20:54

Zolang een publieke omroep blijkbaar zo veel geld binnenkrijgt dat ze het niet alleen aan televisie maar ook aan een linkse haatwebsite uit kan geven valt er nog genoeg te bezuinigen.

spanarchist | 07-10-13 | 20:54

@CoJoNes | 07-10-13 | 20:51
Zijn er dan ook mensen hier die wel eens met Bakito hebben geslapen?

De Badtegelzetter | 07-10-13 | 20:54

@BedrijfsTijgerT | 07-10-13 | 20:48 | + 0 -

Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat. Inderdaad lopen sommige alsnog een SOA op, prima, hou je toch. Maar een veel grotere groep weet wel degelijk wat de doen om een SOA te voorkomen of te verhelpen.

Meeroever | 07-10-13 | 20:53

Meeroever | 07-10-13 | 20:46
Ik vind dat het iedereen in de samenleving educatief nieuws en wetenschappelijk onderzoek voor de kiezen zou moeten krijgen van publiek geld. Ook de liefhebber(s) van Frans Bauer (juist die).

Dat hoeft natuurlijk niet allemaal op universiteits niveau. Vermaak zoeken ze maar buiten de deur of bij de commercielen.

BedrijfsTijgerT | 07-10-13 | 20:53

Ik vind Boer zoekt Vrouw anders een haaaaaartstikke leuk programma.

De Badtegelzetter | 07-10-13 | 20:53

@Bakito | 07-10-13 | 20:39
Succes met de kaft...

Tommygunner | 07-10-13 | 20:52

Meeroever | 07-10-13 | 20:42
Ik denk juist dat als je het aan 'de markt' overlaat dat er wel slimme ondernemers opstaan die echte kwaliteit gaan bieden. De overheid kan op zo'n zender dan zendtijd inkopen, maar dan alleen voor echte voorlichting over echt belangrijke dingen.
Daarnaast redeneren mensen teveel vanuit een soort van grondrecht op televisie. Het is maar een van de vele media, groot geworden dankzij overheidssubsidiëring en aankoop van sportrechten. Pas daarna zijn de commerciële zenders gekomen, die profiteerden van een reeds populair gemaakt medium.

Guy Veropzoudten | 07-10-13 | 20:52

@Tommygunner | 07-10-13 | 20:45 | + 0 -

Daar raak je een punt, maar dat is geen argument om de PO af te schaffen.

Dat is een argument eens iets aan de afspiegeling van de bevolking in de PO te doen.

Overigens is niet de Vara schuldig, maar de Avro, Tros en VPRO. Deze wat meer rechts omroepen hebben zich in respectievelijke volgorde gerecht op kunst, Frans Bauer en consorten en kunst en docu's.

Hadden de Tros, Avro en VPRO hun versie van P&W gemaakt dan was de PO al een stuk beter.

Meeroever | 07-10-13 | 20:51

@neemjemoederindemali | 07-10-13 | 20:43
Wat een gelul. Ik ken Bakito IRL en hij ziet eruit als iemand die het verdomd om konten te kussen. Kon iedereen dat maar zeggen.

CoJoNes | 07-10-13 | 20:51

brutus68 | 07-10-13 | 20:48 | + 0 -

Al draagt een aap een gouden ring het is en blijft een lelijk ding.

Sorry baas, ik zal nu stoppen met aap- grapjes.

Supermatthijs | 07-10-13 | 20:51

De Wereld Leert Door
De beste singer songwriter
De kunst van het maken
De Prooi
In Goed Gezelschap
Kassa Groen
Kinderen Geen Bezwaar
Langs de Leeuw
Panache
Per Seconde Wijzer
Twee voor Twaalf
Uitgezet
Vroege Vogels TV
Volgens Robert

flikker deze maar in de kliko vara

vidamax | 07-10-13 | 20:50

-het

BedrijfsTijgerT | 07-10-13 | 20:50

"Maar het heeft heel wat van deze idioten wel degelijk duidelijk gemaakt hoe dan nu precies zit met drugs, wat allemaal doet. Wat een SOA nu precies is."
Meeroever | 07-10-13 | 20:42

Wordt wakker man. De doelgroep waar jij het over hebt kan de gevaren nog geen 5 minuten onthouden, maar vindt het wel geinig om het die ziekte's\verslavingen op te lopen.

BedrijfsTijgerT | 07-10-13 | 20:48

Maar wie moeten zonder de PO dan de verkiezingen manipuleren ?

Supermatthijs | 07-10-13 | 20:48

En wat CoJoNes zegt natuurlijk.

spanarchist | 07-10-13 | 20:48

Supermatthijs | 07-10-13 | 20:43

Wat heb jij tegen met mensen met smaakvolle brillen?

brutus68 | 07-10-13 | 20:48

@spanarchist | 07-10-13 | 20:46 | + 0 -

Hoezo, talloze ouders die dichtklappen bij het woord seks, zeker als ze het hun kind moeten uitleggen. En alsof ouders altijd weten wat een SOA is. Of de leraar. Spuiten en Slikken sluit prima aan bij de belevingswereld van pubers.

Meeroever | 07-10-13 | 20:48

@Supermatthijs | 07-10-13 | 20:46
@Bakito | 07-10-13 | 20:44
Echt fijn voor jullie deze vriendschap. +1 *Pinkt traan weg*

Tommygunner | 07-10-13 | 20:48

Gewoon 1 omroep met een saaie nieuwslezer, 2* modaal, vooruit dan, en wat noodzakelijke berichtgeving. De rest is helemaal de rol van de overheid niet en leidt aleen maar tot de bekende sociaal democratische heb- en bedilzucht en morele arrogantie.

aceofspades | 07-10-13 | 20:46

Meeroever | 07-10-13 | 20:42
Als je van spuiten & slikken moet leren wat een SOA is is er toch iets misgegaan bij je opvoeding.

spanarchist | 07-10-13 | 20:46

@BedrijfsTijgerT | 07-10-13 | 20:40 | + 1 -

Hoezo? Zodat jij lekker naar de PO kunt kijken, maar je buurman, groot liefhebber van Frans Bauer dan?

Links of rechtsom, we betalen allemaal voor de PO, dus zouden we er ook allemaal wat aan moeten hebben. De universiteitsstudent, de leraar, de secretaresse, de directeur, de ZZP'er, de gepensioneerde.. Allemaal.

Meeroever | 07-10-13 | 20:46

En als ik het stuk teruglees, word ik alleen maar pissiger.
Het is juist de instelling van dit soort goedmensen bij proxy die dit land naar de kloten helpen. Klikspanen bij Geenstijl en zelf wel de geneugten van gejat belastinggeld genieten.
Een riant pensioen op z'n 65e maar ondertussen als laffe rat pissen op het zinkende schip waar hij op een zandbank vanaf kan stappen.

Dit soort minne lage straatjeschoonvegers. Het soort mensen dat foto's maakt van een mishandeling, niet ingrijpt maar wel iedereen achteraf de maat gaat lopen nemen.

Echt, beste NPO-er, als er mensen uit moeten hoop ik dat jij de eerste bent. OP staande voet, en dat iedereen bij bar Boon je vol in je bek tuft omdat je een laffe hond bent.
Je bezwaren zijn zo vreselijk gratuit, het is om van te kotsen.
Het feit dat je collega's zoveel verdienen, is dezelfde reden dat jij in dat veel te dure huis van je woont. Exact dezelfde!
Sterf. Hyopcriete lul.

CoJoNes | 07-10-13 | 20:46

Bakito | 07-10-13 | 20:44 | + 0 -

Oké, we moeten eens ernstig praten over een nieuwe koers die we hier gaan varen. En ik heb weer sappige roddels over Brutus zoals gewoonlijk.

Supermatthijs | 07-10-13 | 20:46

@Bakito | 07-10-13 | 20:29
Dan ga ik er tussenin zitten met 4.
PenW, DWDD, Buitenhof, Langs de Leeuw.
Allemaal politiek gekleurde PvdA-TV en compleet overbodig omdat ook een commerciële partij dergelijk bagger kan maken.
En dan heb ik het nog geeneens over Joop.nl gehad.

Tommygunner | 07-10-13 | 20:45

Supermatthijs | 07-10-13 | 20:41 | + 0 -
Whahaha.

Doe jij straks het licht uit? Kzie je morgen bij het teamoverleg.

////

Bakito | 07-10-13 | 20:44

@Cacas | 07-10-13 | 20:28

Lol, ik ken Bakitoo irl en kan je verzekeren dat hij er idd uitziet als een uitkeringstrekker.

neemjemoederindemali | 07-10-13 | 20:43

Mark Smith | 07-10-13 | 20:41 | + 0 -

Nou die zure Eerdmans kunnen we missen als kiespijn.

Supermatthijs | 07-10-13 | 20:43

@Guy Veropzoudten | 07-10-13 | 20:36 | + 0 -

Ik heb er wel een rationeel argument voor. Het is verkeerd wanneer de gehele informatievoorziening komt vanuit de markt. Klinkt allemaal wel erg liberaal, maar eigenlijk geef je een klein clubje bedrijven/rijken een enorme invloed over de informatievoorziening.

Kijk naar RTL, daar zal een programma als Spuiten en Slikken nooit gemaakt worden, hooguit wat semi-porno met een wat stout ogende presentatrice in de late avonduren/nacht. Maar primetime een programma als Spuiten en Slikken op RTL Unilever? Geen sponsor die zijn merk aan drank, drugs en seks wil binden, zijn ze serieus bang voor, op een paar na. Maar Unilever heeft liever niet een stout imago.

En je kunt Spuiten en Slikken pulp vinden die met goedkope maniertjes de pubers van Nederland opgeilen. Maar het heeft heel wat van deze idioten wel degelijk duidelijk gemaakt hoe dan nu precies zit met drugs, wat allemaal doet. Wat een SOA nu precies is.

Ik zou daarom een programma als Spuiten en Slikken niet willen missen. Heb er persoonlijk misschien niet direct wat aan, de maatschappij wel, en dus is het indirect wel belangrijk voor mij.

Meeroever | 07-10-13 | 20:42

@blinde kip | 07-10-13 | 20:32

Ter aanvulling: Ik ken bergen ruifvullers (zowel ondernemers als mensen in loondienst), die nog niet eens half modaal meenemen, omdat hun lonen en omzetten zover worden afgeroomd ten behoeve van de ruifvreters.

En aangezien ZIJ degenen zijn waar het land werkelijk op draait, hebben we er toch alle belang bij om eerst die sectoren weer eens gezond te gaan krijgen, me dunkt. Dan kan de rest er vanzelf weer onbeschaamd op mee drijven.

ZKH EénOog | 07-10-13 | 20:42

We kunnen inderdaad prima zonder powned en wakker nederland.

Mark Smith | 07-10-13 | 20:41

Bij een Vandaag hebben ze er een omroepdeskundologisch professor bijgesleept. Die zei dat omroep voor het hele volk is en wij willen zelf Jan Smit en Lingo en zo dus. Nooit geweten, dat ik dat heel diep in mijn onderbewuste dus...? Dus ik wil ook massa-integratie, voedselbanken, geïmplodeerd banken, recessie!?

dekruisvaarder | 07-10-13 | 20:41

Meeroever | 07-10-13 | 20:30
De publieke omroep(en) zouden zich moeten beperken tot echte Journalistiek en (semi-)wetenschappelijk nieuws\onderzoeken.

Budget: € 100.000.000,- ...
nou vooruit € 150.000.000,- meer en meer dan voldoende. In de huidige verhoudingen betekent dat inderdaad de nek omdraaien van de PO. Lijkt me prima.

BedrijfsTijgerT | 07-10-13 | 20:40

Enfin, ik ga een goed boek lezen, iets nobelprijswinnend uit de wereldliteratuur. Zin in!

#oergh

Bakito | 07-10-13 | 20:39

@blinde kip | 07-10-13 | 20:32

Die zijn zeker nodig, en wat mij betreft samen met de overige nuttige dienstverleners (politie (m.u.v. struikrovers), brandweer, hulp- en zorgverleners, etc.) de laatsten op de lijst waar gesneden zou moeten worden. Maar juist van een wetenschapper mag je het realisme verwachten, dat ze niet betaald kunnen worden van geld dat er niet meer is, is het niet?

ZKH EénOog | 07-10-13 | 20:38

Overigens bewijst een programma als Tegenlicht dat je met heel bescheiden middelen een uitstekend programma kunt maken. Waar het bij de peperduurbetaalde jongens als Paul de Leeuw en Matthijs van Nieuwkerk vooral om zelfbevlekking en oppervlakkig vermaak gaat en er dagelijks/wekelijks dezelfde oninteressante gasten aan tafel zitten die niet-kritisch ondervraagd worden en louter zelfpromotie voeren, daar slaagt Tegenlicht erin om kritische, onbevooroordeelde journalistiek te bedrijven. Waar de duurbetaalde Pauw en Witteman wekelijks dezelfde grachtengordelgasten aan tafel hebben zitten met hun repetatieve policore gezwets, daar durft Tegenlicht kritisch te zijn, tegen de stroom in te roeien en de politieke correctheid die de PO kenmerkt te schuwen. Zie bijvoorbeeld de uitzendingen over de "superschool" en de zeer eurokritische uitzending "Het Duitse Alternatief. Waar DwDD en PenW niets toevoegen doet Tegenlicht dit wél. En dat allemaal met een zeer bescheiden budget aan (belasting)geld.

Dus, beste jankerds van de PO, schouders eronder en aan de slag. Waren het niet de jongens als Van Nieuwkerk en Witteman die hun torenhoge salaris immer verdedigden met het 'argument' dat zij zulke hoge kwaliteit leveren? Nou, dan verkoopt die kwaliteit zichzelf dus wel, daar is geen belastinggeld voor nodig.

Rémy Martin ® | 07-10-13 | 20:38

1. Ik teken geen petitie
2. Ik kom niet naar het Malieveld
3. IK WIL MIJN GELD TE-RUG !!

binary-coded decimal | 07-10-13 | 20:38

Supermatthijs | 07-10-13 | 20:36

Had ik met de vuilnisbak gerammeld? Ik ben met je meester in discussie. Dus tsssskkkk...!!

brutus68 | 07-10-13 | 20:38

Als niet-televisiekijker mag van mij de publieke omroepfinanciering sowieso terug naar nul. Waarom moet een overheid televisie maken? Ik weet daar geen enkel rationeel argument voor.
Misschien een beetje educatie over gezond eten en bewegen, maar verder niets. Of echte onderzoeksjournalistiek, maar daar zijn geen journalisten meer toe in staat helaas. En dat wil de overheid ook helemaal niet.
Nee, het is echter de bedoeling dat u oneindig veel brood & spelen wordt voorgeschoteld, zodat u niet zelf gaat nadenken hoe u zinnig of geanimeerd uw tijd doorbrengt. En die subsidiëring van de corrupte topsport is al helemaal van den zotte.
En vergeet tot slot niet dat de Van Nieuwkerken, Paulen en Wittemannen hun echte bingo beleven in het schnabbelcircuit, alwaar zijn toptarieven kunnen vragen DANKZIJ de door de belastingbetaler betaalde bekendheid. Anders gezegd: ze zouden voor niks bij de televisie moeten werken, het geld verdien ze daarbuiten al in de markt.

Guy Veropzoudten | 07-10-13 | 20:36

brutus68 | 07-10-13 | 20:34 | + 0 -

Het is wat, de Vara links ? Dat meen je niet. Maar wedden dat je medebewoners van huize Avondrood er massaal naar kijken ?

Supermatthijs | 07-10-13 | 20:36

Overigens kan hetzelfde verhaal worden getypt over onderwijs, dure gebouwen en dikke salarissen voor de managers..

De zorg, weer dikke salarissen voor de managers, projecten die geen bal met zorg te maken hebben..

Wanneer je salaris van de belastingbetaler komt siert zuinigheid. Sowieso mag het best eens minder hebberig, ook bij banken en bedrijven.

Meeroever | 07-10-13 | 20:36

brutus68 | 07-10-13 | 20:34 | + 0 -
Wat is linkse propaganda?

Bakito | 07-10-13 | 20:35

Bakito | 07-10-13 | 20:29

DWWDD: linkse propaganda
P&W: linkse propaganda
Kassa: hardwerkende ondernemers het leven zuur maken
Paul de Leeuw: omdat het Paul de Leeuw is
VARA-cabaret: Youp en dergelijke

brutus68 | 07-10-13 | 20:34

Cacas | 07-10-13 | 20:32 | + 0 -
Welk programma en wat wordt daarin geïndoctrineerd? Concreet a.u.b. niet dat domrechtse gepapegaai

Bakito | 07-10-13 | 20:33

Uit de betreffende CAO:
Met behulp van een beoordelingssysteem worden de resultaten en de wijze waarop de
functie is uitgeoefend jaarlijks vastgesteld. De totaalbeoordeling leidt tot een kwalificatie
welke bepalend is voor het verhogingspercentage. Met ingang van 1 januari 2008 zijn er
vijf verschillende kwalificaties:

Kwalificatie Verhogingspercentage
Ver onder de norm 0%
Te ontwikkelen 1,25%
Conform de norm 2,5%
Boven de norm 3%
Ver boven de norm 4%
www.roosrtv.nl/downloads/Download%20hi...

Ofwel, iemand die ver onder de norm presteert wordt dus niet ontslagen, maar gaat er enkel niet standaard op vooruit (los van de inflatiecorrectie die iedereen sowieso krijgt). Bizar en eigenlijk om te huilen van ons belastinggeld.

du Roi Soleil | 07-10-13 | 20:33

@ZKH EénOog | NaN-NaN-N | NaN:NaN
Maar hoe zit het dan met wetenschappers? Ik ken er genoeg die niet veel meer dan modaal verdienen en onbetaald tot in de late uurtjes zoeken naar geneesmiddelen tegen o.a. kanker en AIDS.

blinde kip | 07-10-13 | 20:32

Afgunst en gereformeerdheid druipen af van dit stuk.

De Geus | 07-10-13 | 20:32

Cacas | 07-10-13 | 20:28 | + 0 -
Bijna goed.

Wat doe jij voor de kost?

Bakito | 07-10-13 | 20:32

Bakito | 07-10-13 | 20:29 | + 0 -
Wat zeg je van alles dat linksche indoctrinatie bevat? Dan is het volgens mij al teveel om op te noemen.

Cacas | 07-10-13 | 20:32

Er is wat mis met de Publieke Omroep. Zo is er op dit moment geen goede afspiegeling van de bevolking bij de PO. Het vreemde is dat juist deze bezuinigingen dit probleem verergeren. Juist de commerciële meuk die net zo goed bij RTL Unilever op de buis kan, is een belangrijk deel van de PO.

Want niet alleen zorgt het voor meer STERinkomsten (en met dat geld worden andere programma's weer op poten gezet), het is wat een deel van het publiek wil zien en het is ook hun PO.

Daarnaast moet RTL niet zeuren over concurrentievervalsing, de PO was er al ruim voordat RTL kwam. Ze wisten en weten dat de markt in Nederland niet helemaal commercieel is en dat een deel overheidssteun ontvangt.

Daarnaast zet ik vraagtekens bij de kwaliteit van de commerciële zenders. RTL nieuws is sterk, maar daar houdt het ook snel op. De rest is afkomstig van productiehuizen, die dan weer vooral pulp en meuk maken.

Inderdaad, salarissen kunnen omlaag, er mogen meer vraagtekens worden gesteld bij het klakkeloos uitzenden van voetbal en andere dopingsport en er mag meer aandacht komen voor de juiste afspiegeling/samenstelling.

Maar dan nog ben ik er niet voor om de PO de nek om te draaien.

Meeroever | 07-10-13 | 20:30

Tommygunner | 07-10-13 | 20:25 | + 0 -
Noem eens vijf slechte Vara-programma's plus motivatie.

Lukt je niet. Noem er maar drie. Ben benieuwd.

Bakito | 07-10-13 | 20:29

mmmmmmMm, jullie beweren dus dat de PO de kolchozen zijn van onze samenleving.
Maar dit is wel de dag dat debiel Arnie een blootdateshow lanceert.
'Smaakvol en niet plat.'
Timing had beter gekund!

Einde van de Domheid | 07-10-13 | 20:29

@Tommygunner | 07-10-13 | 20:25

Wtf moet een publieke omroep met effecten?

neemjemoederindemali | 07-10-13 | 20:28

@Cacas | 07-10-13 | 20:02
Inderdaad. Dit is weer zo'n typisch geval van de olifant in de kamer. Terwijl iedereen met een beetje gezond verstand weet dat het logisch is dat we gewoon 2/3 van ons publieke omroepbestel wegbezuinigen, lopen hier we een beetje te muggenziften over een miezerige 100 miljoen euro meer of minder. Eigenlijk zijn we gewoon knettergek. Die omroepbaasjes mogen dan wel moord en brand schreeuwen, eigenlijk hebben ze ons precies waar ze ons hebben willen.

VanBukkem | 07-10-13 | 20:28

@Bakito
Eén vraagje, hoe kunt u een dag lang hard werken en bij bijna elk topic een van de eerste reaguurders zijn? Dat zou uw baas vast niet leuk vinden, als u de hele dag op GeenStijl zit in plaats van keihard werken.
Of bent u zo'n uitkeringstrekker die op ons belastinggeld de hele dag op de bank op z'n luie reedt zit omdat hij niet wil werken?

Cacas | 07-10-13 | 20:28

@Skunk57 | 07-10-13 | 20:21 |

GeenStijl is inderdaad erg effectief. Nog geen rechts-radicale politieke of religieuze moord in Nederland te melden. In dat opzicht doet de NPO het toch een stuk minder....

Parel van het Zuiden | 07-10-13 | 20:28

@Bakito | 07-10-13 | 20:21

Flikker je fiscalistenteam maar bij het oud vuil dan, kun je gewoon een intra communautaire levering van maken. Wel even overleggen en zo maar is dan verder geen probleem.

neemjemoederindemali | 07-10-13 | 20:27

Inderdaad. Dit is weer zo'n typisch geval van de olifant in de kamer. Terwijl iedereen met een beetje gezond verstand weet dat het logisch is dat we gewoon 2/3 van ons publieke omroepbestel wegbezuinigen, lopen hier we een beetje te muggenziften over een miezerige 100 miljoen euro meer of minder. Eigenlijk zijn we gewoon knettergek. Die omroepbaasjes mogen dan wel moord en brand schreeuwen, eigenlijk hebben ze ons precies waar ze ons hebben willen.

VanBukkem | 07-10-13 | 20:27

Dus Maiwand moet straks maar aanschuiven bij Humberto?

Tsjernodebiel | 07-10-13 | 20:25

Ik las net dat VARA een raad van toezicht heeft met vrijwel allemaal PvdA-ers. Met het bestuur kosten deze lui 800k per jaar. Ook heeft VARA 32 miljoen euro aan reserves en 24 miljoen euro aan effecten(!)
Ik denk dat als je enkel de VARA opheft je al aan die 100 miljoen zit.

Tommygunner | 07-10-13 | 20:25

Maar ik heb ook een mening.

Strohond | 07-10-13 | 20:24

Bakito | 07-10-13 | 20:20

Terugverlangen naar de Euro?

brutus68 | 07-10-13 | 20:23

Rémy Martin ® | 07-10-13 | 20:15 | + 1 -
Ho ho, ik ben de enige reaguurder die NIET gaat tanken in Duitsland, omdat ik volgens mijn fiscalistenteam daarmee btw-technisch niks opschiet.

Bakito | 07-10-13 | 20:21

Zonder publieke omroepen zullen er meer plekken als deze ontstaan, de rechts-radicale reaguurders kliek zal dan versnipperen. Ik ben daar tegen, er is dan helemaal geen controle meer op u.

Skunk57 | 07-10-13 | 20:21

lanexxx | 07-10-13 | 20:17 | + 0 -
Mee eens, NOS alleen voor nieuws (mits neutraal, wat lastig zal worden met een linksche bril), en de andere omroepen moeten gewoon commerciëel worden.

Cacas | 07-10-13 | 20:21

@CoJoNes; tjee man, wat kort en krachtig. Maar wel met een neqschot, neem ik aan?

Febofiel | 07-10-13 | 20:21

Bezuinigen op de publieke omroep moeten we niet willen. Stel je toch eens voor dat P&W niet meer gesubsidieerd wordt. Dan financieren ze het programma door een webcam op te hangen in de woonboot van Jeroen Pauw. Kun je na de uitzending voor 1,50 euro per SMS stemmen of hij zijn vrouwelijke gast van voren of van achteren moet nemen.

Borrelende Boris | 07-10-13 | 20:20

Botte Hork | 07-10-13 | 20:13

Veel slechter kan inderdaad niet.

brutus68 | 07-10-13 | 20:20

brutus68 | 07-10-13 | 20:16 | + 0 -
Ik denk dat als internet zou worden afgeschaft, iedereen weer braaf naar Ned1 2 en 3 kijkt.

Uiteindelijk verlangen al die PVVers niet terug naar de Euro, maar naar Swiebertje en Ter Land, Ter Zee en in de

Bakito | 07-10-13 | 20:20

€ 200.000.000,- = Fl. 500.000.000,-) bezuinigen:
Ik heb er geen flikker van gemerkt.
€ 100.000.000,- = € 250.000.000,- extra bezuinigen:
ik ben ervan overtuigd dat ik er nog niets van zal merken.

Wat voor een enorm waanzinnig belastingbedrag gaat er eigenlijk naar dat mediapark? En hoe krijgen ze het voor elkaar om daar tenenkrommend slechte televisieprogramma's voor te maken?

BedrijfsTijgerT | 07-10-13 | 20:20

Nul belastinggeld kostend, zeer educatief programma over een minuut of tien.

Jackanders | 07-10-13 | 20:19

@ rommelmaker 20:10

Ze hadden net op de PO een spotje met een dominee die bijkans zelfmoord zou plegen als zijn preek niet meer nationwide zou worden uitgezonden. Nou beste vriend, je geloof uitdragen doe je maar als je het niet kunt laten maar doe dat dan goddomme maar van je eigen centen!

eerstneukendanpraten | 07-10-13 | 20:18

@Bakito | 07-10-13 | 20:15

Ah, vandaar dat ik de facturen per postduif naar je moet sturen.

neemjemoederindemali | 07-10-13 | 20:17

De NOS is al genoeg en dat is al teveel. We hebben onafhankelijke tv nodig en geen platform voor de socialisten en hun broeders van het journaille!

lanexxx | 07-10-13 | 20:17

Bakito | 07-10-13 | 20:10

Waar jij op doelt is dat de PO een opvoedkundige taak zou moeten hebben. Een compleet achterhaald concept. Zestig jaar geleden misschien nog wel, anno nu kletspraat. De PO loopt al jaren achter de muziek aan, ingehaald door een totaal veranderende samenleving.

brutus68 | 07-10-13 | 20:16

Er is maar 1 visie. Televisie. Maar juist daar gaat het niet over.

deministerpresident | 07-10-13 | 20:15

Volgens Klaas Knot hoeft het ook helegaar niet meer.
Maar Mammeloe vindt dat de PO toch volledig mag sterven of verdrinken in hun linkse soep.
Kijk er niet meer naar. Betaal zelf maar.

Mammeloe | 07-10-13 | 20:15

@Bakito | 07-10-13 | 20:10
" Kortom, ik denk dat wij als belastingbetalende burgers best wel positief zouden kunnen staan tegenover de publieke omroep, maar dan moet zij wel normaal doen.

Hoezo "wij" belastingbetalende burgers?

Rémy Martin ® | 07-10-13 | 20:15

brutus68 | 07-10-13 | 20:11 | + 0 -
Man, ik heb niet eens een brievenbus....

Bakito | 07-10-13 | 20:15

Het Malieveld heeft woensdag meer afbrokkelende zuiltjes dan het Parthenon...

Parel van het Zuiden | 07-10-13 | 20:14

Hoeveel miljoen er ook op de PO bezuinigd wordt, Powned zal er echt geen slechtere programma's door gaan maken.

Botte Hork | 07-10-13 | 20:13

Cacas | 07-10-13 | 20:10 | + 0

Graaien is een groot feest, maar de hardwerkende burger moet de slingers ophangen. *nieuw spreekwoord introduceert*

Pork & Beans | 07-10-13 | 20:12

Bakito lijkt me inderdaad zo'n verzuurd VPRO-lid. Van het soort dat een boos belletje pleegt als de VPRO-gids een dagje te laat wordt bezorgd.

brutus68 | 07-10-13 | 20:11

Alle gekheid op een stokje, we moeten terug naar het oude systeem, waarin de diverse omroepen weer goede programma's gaan maken voor de desbetreffende doelgroepen. Belangrijk hierbij is dat het televisie-produkt dat wordt aangeboden voldoet aan zogenaamde "criteria" die op hun beurt weer moeten worden vastgesteld door bepaalde vertegenwoordigers uit diverse bevolkingsgroepen: Jong, oud etc.

De tweede stap is dat deze programma-concepten vervolgens concreet gemaakt moeten worden door ze in een bepaalde format te gieten. Ook daarvoor zijn mensen nodig met know-how op dat gebied.

Laatste stap is het daadwerkelijk uitzenden van het tot stand gebrachte programma op televisie op uitgekiende tijdstippen.Dat kan overdag, maar ik kan me indenken dat er ook 's avonds ruimte is voor een specifiek soort televisie.

Kortom, ik denk dat wij als belastingbetalende burgers best wel positief zouden kunnen staan tegenover de publieke omroep, maar dan moet zij wel normaal doen. Dit lijkt inderdaad verrekte weiniges op. Pun intended.

Bakito | 07-10-13 | 20:10

@Rémy Martin ® | 07-10-13 | 20:07: Een week op water en brood? Heeft u die volgevreten koppen goed bekeken?
 
Kan ook wel een weekje zonder. Noemen we dat het Dekker-Crash-Diet. Camera's erop en reality-tv van maken. Ik voorspel u een kijkcijferhit.

pietvanvliet | 07-10-13 | 20:10

De heer Weesie "verdiende" zelf in 2012 € 213000-

"Ik draaide drie banen van 0830 tot 2330" was het excuus.

Om mij verdwijnen die publieke omroepen gelijk. Wat is er nu eigenlijk op? Jan Smit met zijn liederen. Die EO'er met zijn familie diner. Die flapoor van een Mathijs van Nieuwkerk…. Hef op dit overblijfsel...

rommelmaker | 07-10-13 | 20:10

Ik neem aan dat er een VIP-sectie voor de unieke talenten is?

Parel van het Zuiden | 07-10-13 | 20:10

eerstneukendanpraten | 07-10-13 | 20:08 | + 0

Om nog maar over Ali B, en die ik, ik, ik, samen op de wereld en al het andere te zwijgen.

Pork & Beans | 07-10-13 | 20:10

Goed punt, behalve VPRO en VARA is dat hele zooitje overbodig geworden.
Bakito | 07-10-13 | 19:56 | + -12 -
.
Deze omroepen schreeuwen wel constant dat ze opkomen voor de armen, zwakkeren, luie kontzitters etc., maar in de tussentijd blijven ze maar graaien in andermans belastinggeld, en als ze dan iets moeten inleveren staan ze vooraan om te janken.
Over achterbaks gesproken.

Cacas | 07-10-13 | 20:10

Van mij mag de verheerlijking van de multiculturele samenleving voor de jeugd genaamd Spangas per omgaande van het scherm verdwijnen. Doe daarvoor in de plaats maar iets met historische vaderlandse waarde zoals de serie Floris. Bassie en Adriaan zijn trouwens ook van alle tijden...

eerstneukendanpraten | 07-10-13 | 20:08

Denkt met weemoed terug aan de Avro-vogels die bovenaan je beeld voorbij vlogen, moet zo rond 1989 zijn geweest.
Joep v/h Hek noemde ze ook wel de blinde vinken van Hans v/d Togt... dat waren nog eens tijden, een echt rechtse omroep. Nu zijn het allemaal verlinkste clubjes geworden, hef maar op (incl. Powned), alleen nog vrije omroepen graag die zelf de broek ophouden.

Mazzeltov | 07-10-13 | 20:07

Wat is het ook een stel grachtengordeleske, wereldvreemde nonvaleurs bij de PO. Die weten echt niet meer welk jaar het is en wat er in de maatschappij speelt. Demonstreren tegen bezuingingen op *radio* en *TV* ?? Man man man. Laat ze demonstreren tegen duurbetaalde graaiers als Matthijs van Nieuwkerk, Paul de Leeuw, Pauw en Witteman en consorten. Die PO is al compleet murw gesubsidieerd de afgelopen decennia. Waarom moet ik belasting betalen om onineteressante, aandachtsgeile nietskunners als Halina Onrein, Roel van Velzen en Frenk vd Linden dagelijks bij Matthijs hun kleffe praatje te laten houden?

Hoogste tijd dat er flink in de PO gesneden wordt. Laat ze hun eigen broek ophouden. Vervolgens: hek om het Malieveld zetten en dat tuig een week lang in de kou laten staan op water en brood.

Rémy Martin ® | 07-10-13 | 20:07

@Bakito | 07-10-13 | 19:56

Huh? Was er dan nog meer keus dan de VARA?

ZKH EénOog | 07-10-13 | 20:07

@Bakito | 07-10-13 | 20:01,

Dat mag jij toch helegaar niet van je geleauf?

basweetutwel | 07-10-13 | 20:06

Behalve varkensworst, daarvan krijg ik puistjes op munne rug.
Bakito | 07-10-13 | 20:01 | + -1 -
.
Zo, bekeerd tot islam, Bakito?

Cacas | 07-10-13 | 20:06

* Prinsenvlag klaarlegt voor woensdag *

Parel van het Zuiden | 07-10-13 | 20:06

"kan hij niet anders dan constateren dat deze pracht en praal een pijnlijke conclusie verbergt: er is geld zat"
 
Das niet echt verborgen dan he?
Voor de Bookies hierboven: de quotes voor journalisten kunnen omlaag.

pietvanvliet | 07-10-13 | 20:05

Te zot voor woorden dat er uberhaupt zoiets als NPO bestaat. Opheffen dat hele zooitje, niet meer van deze tijd.

neemjemoederindemali | 07-10-13 | 20:05

Als je je inkomen te danken hebt door het parasiteren op afgeroomd hardwerkgeld van een ander, heb je totaal geen recht om te huilen als je eens wat minder KRIJGT.

Als je het recht wil hebben om te huilen wanneer de overheid je bestaan in gevaar brengt, had je maar in de private sector moeten gaan werken.

ZKH EénOog | 07-10-13 | 20:05

Een beetje slimme minister heeft alle ontslagbrieven dinsdagavond klaar en staat ze woensdag op het Malieveld uit te delen...

Parel van het Zuiden | 07-10-13 | 20:04

En hoeveel heeft deze omroepmedewerker zelf vrijwillig ingeleverd omdat hij teveel verdient?
Niks?
Sterf dan lekker man, NSB-erige lamlul.

CoJoNes | 07-10-13 | 20:04

Lingo moet blijven!

VanBukkem | 07-10-13 | 20:04

Zelfs joris wil niet door bakito....

Ing. eslapen | 07-10-13 | 20:04

Waarom moeten er in deze tijd nog publieke omroepen zijn? De NOS is toch genoeg? (op de voorwaarde dat ze wat minder linksche salon-wegkijktechnieken gaan hanteren)

Cacas | 07-10-13 | 20:02

Kaas de Vies | 07-10-13 | 19:59 | + 0

Klopt, maar ik zoek naar de kern van het probleem. Joris. *wegjorisje ontwijkt*

Pork & Beans | 07-10-13 | 20:01

@Kaas de Vies | 07-10-13 | 19:59 | + 0 -
Ghe, Joris schiet sneller dan ik kan reaguren. Er is blijkbaar baas boven kaas.

Kaas de Vies | 07-10-13 | 20:01

Kaas de Vies | 07-10-13 | 19:59 | + 0 -
Behalve varkensworst, daarvan krijg ik puistjes op munne rug.

Bakito | 07-10-13 | 20:01

Bakito zuigt elke reaguurder, heb je dat nog niet door?
Kaas de Vies | 07-10-13 | 19:59

Bakito, hier. Nu! Zuigen kreng.

Botte Hork | 07-10-13 | 20:01

@Pork & Beans | 07-10-13 | 19:58 | + 0 -
Bakito zuigt elke reaguurder, heb je dat nog niet door?

Kaas de Vies | 07-10-13 | 19:59

-weggejorist-

Pork & Beans | 07-10-13 | 19:58

Een soort van omroep jihad dus.
Goed plan... weg met alle ongelovige honden.

amin | 07-10-13 | 19:58

Het is totale onzin.

Je kan gewoon zonder visie prima 200 miljoen korten op het NPO.

Waarom zou hier nu een visie moeten zijn, het is namelijk totaal overbodig.

Ik kan zo zonder visie stellen dat het ook 204 miljoen kan zijn, want overbodig.

Kaas de Vies | 07-10-13 | 19:58

It's all about the money, it's all about the dumdumdudedemdum

Pork & Beans | 07-10-13 | 19:57

Goed punt, behalve VPRO en VARA is dat hele zooitje overbodig geworden.

Bakito | 07-10-13 | 19:56

Iedereen moet de broekriem wat strakker aantrekken jongens, goedschiks dan wel kwaadschiks

Eric Blair | 07-10-13 | 19:56

"Ingezonden brief van een NPO'er"

Dominicus Weesie of Rutger Castricum, place your bets!

Kaas de Vies | 07-10-13 | 19:56

Topstuk Rutger.

Tommygunner | 07-10-13 | 19:56

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken