Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pensioenmaffia: 4,5 miljard aan bonussen in 2012

panieeekk.gifEen welgemeende 'hallo daar' vanuit de krochten van Sodom en Gomorra, beter bekend als de luxe kantoren van de pensioenbeheerders. Nieuws! In 2012 werden er door de Nederlandse pensioenfondsen niet minder dan vier-en-een-half miljard keiharde euro's uitgegeven aan 'vermogensbeheer'. Dat zijn kosten die de pensioenfondsen maken om hun beleggingen te laten doen door handige jongens met pakken en brillen en is een stijging van 0,38% van het pensioenvermogen naar 0,53%. O, nog niet eens één procent, denkt u nu! Ja, tegenover het complete vermogen lijkt het bijna niets. In normale mensen termen betekent het dat er in 1 jaar anderhalf miljard meer is uitgegeven aan vermogensbeheer. Neme bijvoorbeeld het grootste pensioenfonds van Nederland, ABP, die gaven in 2012 maar liefst 650 miljoen uit aan 'prestatievergoedingen', een opgeleukte term voor 'dikke vette bonus'. 650 miljoen, dat is al gauw 230 euro per deelnemer van het ABP, of ruim 800 euro per jaar per gepensioneerde. Jep. Dat geld had inderdaad ook in de grote spaarpot gekund, en nu verdwijnt het in de zakken van de vermogensbeheerders. Ook niet vergeten, de uitvoeringskosten van 125 euro per deelnemer. Nog meer pensioennieuws: u gaat per 2015 vermoedelijk 14% meer pensioenpremie betalen, terwijl de opbouw omlaag gaat van 2,25% naar 1,75%. Meer inleg voor minder pensioen. Leuk niet, dat verplichte inleggen? Vieze gore dieven.

Reaguursels

Inloggen

Stoppen met die pensioenfondsen. De stropdas-figuren van de pensioenfondsen vullen hier hun zakken mee ten koste van de betaler. Laat ieder individu (verplicht)een eigen persoonlijke rekening opbouwen, zodat je zelf kan beslissen wanneer te kunnen stoppen met werken. Van de premies die ik ondertussen betaald heb is er een vermogen gegaan naar mooie gebouwen; Audi's, BMW's en mooipraters.

Hendrikmaurits | 02-10-13 | 02:11

Toch even wat relativeren dit nieuws: in Polen heeft de overheid besloten alle private pensioentegoeden in beslag te nemen, hopsakee!
www.zerohedge.com/news/2013-09-06/pola...

Bereid je dus maar voor op een 100 procent daling van je pensioen, want ja ook in Nederland is de staatsschuld hoog dus pakken ze ook dat straks af ...

Atlas Shruggs 10 | 01-10-13 | 20:01

Het pensioenstelsel is een legale Ponzifraude.

Pepp1 | 01-10-13 | 19:05

ze zitten allemaal in dezelfde vijver te vissen. De winst voor de ene pensioenpipo is het verlies voor de andere. Daarbovenop komt nog die belachelijke bonussen als ze een keer geluk hebben.

Andersom dag | 01-10-13 | 18:53

Kom maar met die participatie samenleving. Iedereen alles zelf regelen. Niks geen verplichte premies meer. Niks geen subsidies en toeslagen. Niks geen belastingen meer, want geen subsidies en toeslagen. Vrije markt, geen overheids dwang en iedereen een hogere koopkracht, want geen inefficiënt overheidsapparaat meer dat de helft van al het vermogen verbrand door het rondpompen van geld.

... vast niet he?

Tobus | 01-10-13 | 18:16

Pensioenfondsen zitten vuistdiep in wapenhandel,dus laten we maar hopen dat het snel oorlog word..
Goh wat hebben we toch een veiligheid gecreeerd met al die spaarpotjes.. u kunt gerust verder slapen.

gimme a beat,rix | 01-10-13 | 18:08

Neoliberalisme in zn zuiverste vorm. Het 'pensioenakkoord' waar vanavond of de komende avonden vrolijk getekend voor gaat worden door de partijen die nu voor de bühne nog stennis maken, de 'onderhandelingen' beginnen niet voor niets vanaf 19.00, dat betekent dat ze alleen maar hun kruisje mogen komen zetten, is bedoeld om jaarlijks minimaal 3 miljard uit de pensioenkas te trekken. Oftewel, de werkenden moeten 6 miljard meer opbrengen dmv meer inleg. En daar kunnen de "bestuurderen" weer 3 miljard meer bonussen aan zichzelf uitkeren. 'HAHAHAHAHAHA' klonk het uit het Torentje...

G. Raayer | 01-10-13 | 18:08

Crowdfundinkje opzetten. Deze lutsers helemaal kapotprocederen, klaar.

Johanvb | 01-10-13 | 17:41

-weggejorist-

grote haas | 01-10-13 | 16:38

bonus is niets mis mee als je goed presteert. Dus ALS JE GOED PRESTEERT. En dat doen die sukkels niet. Hebben veel belegd in stenen. Hoe dom kun je zijn?
En als ze niet presteren worden ze dan gekort op hun loon?
Het is gewoon misdadig hoe dit is geregeld. Als de overheid pensioenen verplicht dan moet de overheid ook het geld beheren/beleggen. En al deze ambtenaren moeten een normaal salaris krijgen en geen exorbitante achterlijk hoge vergoedingen voor slecht werk. Want hoe goed is het als we weer meer moeten betalen en langer moeten werken?
Die eikels zorgen voor 1 ding : zichzelf.
Het wachten is op de eerste pensioen terrorist. Een bejaarde met een bomgordel die de hele boel opblaast omdat ie geflest is.

According2Mark | 01-10-13 | 16:35

Hoe Lang gaat dit nog door??????
Hoe komt het dat er niets gebeurt?
Ik word RAZEND van deze berichtgeving.

Windvogel123 | 01-10-13 | 16:26

Fuk Joooeee!........ pensioen...
Back to the stoneages..

Gewoon doodgaan als je wat mankeert.. Nu leven. Maximaal.

Pensioen draaien we er nu gewoon doorheen. Daar komt geen bonusgraaier meer tussen.
Ik raad iedereen aan hetzelfde te doen.

BV opstarten kost niks meer tegenwoordig. Vraag je werkgever je niet meer als arbeidskracht te betalen maar als opdrachtnemer.

Kun je lekker zelf je pensioen verbrassen.

-dvh- | 01-10-13 | 16:24

@jackvanderveen | 01-10-13 | 13:27 | + -2
Goedzo jongen. *aai over de bol geeft*.

de reaguurbuur | 01-10-13 | 16:06

-weggejorist-

vanlullum | 01-10-13 | 15:34

ik roep het al jaren en het is nog steeds mijn motto...
vertrouw nooit iemand met een pak aan of een stropdas om.

Gix | 01-10-13 | 15:15

Gotsamme VanLeeuwen. Verdiep je nou eerst 'ns in de materie voordat je de sp gaat na-roeptoeteren. Pensioenfondsen maken heule dikke rendementen (dit jaar tussen de 10 en 20% over het totaal aan belegd vermogen) die jij met je Alex-accountje nooit zult halen. Daar zitten ook resultaatvergoedingen voor bijvoorbeeld beleggingen in die ontzettend hoge rendementen halen (en dat gaat echt met honderden miljoenen tegelijk). En daarbij: delen is het nieuwe hebben.

bartjeau | 01-10-13 | 15:08

Met zulke bedragen in kas maar 0,58% rendement maken is echt belabberd. Een bonus is dan al helemaal niet op z'n plaats lijkt me.

Old_Spice | 01-10-13 | 15:03

zolang men niet kort op mijn bijna 110.000 euro pensioen per MAAND, mogen jullie alleen hier kankeren, ik leef tevreden.
voor mij mag men 10 miljard beheerskosten declareren.
MIJN kinderen en ik voelen daar niets van, wij hebben privé opgebouwd en genieten elke maand, zij in de vorm van een balkenende-norm salaris en ik zoals bovengenoemd.

jackvanderveen | 01-10-13 | 13:27

Je zou bijna een stuk grond kopen en alles zelf doen. Even een schriftelijke cursus volgen. Dat de mensheid zo ver gekomen is. Misschien is het goed dat het een keer in elkaar stort. Hopelijk hoef ik dat niet mee te maken en ik ben blij dat ik geen kinderen heb. Zouden we ooit gaan inzien dat het niet gaat om bezit en monopolie op de waarheid, maar om gezondheid en een beetje normaal toen tegen elkaar? Ik vrees het ergste. Aan de andere kant, de zon schijnt, ik ga mijn boodschappenwagentje weer vol gooien. Carpe diem. (off-topic: al paar dagen technische problemen om op de site te komen en te commenten).

Djengo123 | 01-10-13 | 13:15

Opheffen. Want het is een slecht idee om anderen 40 jaar op je geld te laten passen. En altijd gezeur over dekkingsgraden en zo. Maak er een doorgeefluik van net als de AOW en al die pensioenmeneren en -mevrouwen, al dan niet bebrild, kunnen iets zinnigs gaan bijdragen aan onze economie.

Ribero | 01-10-13 | 12:53

In mijn optiek zijn we hier niet veel minder corrupt dan landen als Turkije en China. Enige verschil is dat corruptie hier volledig bij wet geregeld is, als in bonusregelingen en riante vertrekpremies. In de kern komt het op hetzelfde neer; bergen geld verdwijnt in zakken van mensen die daar moreel gezien geen recht op hebben.
Bovendien, bescheidenheid siert de mensch. Maar probeer dat die zakkenvullers maar eens uit te leggen. Lukt je niet, want die lui zijn klaarblijkelijk) volledig van God los.

VanBukkem | 01-10-13 | 12:52

Nee beleg toch lekker in veilige staatsleningen, van Griekenland, Cyprus, Italië, Spanje. Vet rendement en volgens de EU nul risico. Helemaal geen vermogensbeheerder nodig.

bijna_raak | 01-10-13 | 12:47

Ik zou het liever direct uitgekeerd krijgen zodat ik mijn hypotheek sneller kan aflossen, maar soit.
ViagraFalls | 01-10-13 | 12:31 | + 1

Ja maar damagnie he! Met een huis in eigendom ben je geen slaaf meer!

hurenisvoorpaupers | 01-10-13 | 12:45

Ik ben het vertrouwen in de Nederlandse pensioenen al heel lang gelden kwijtgeraakt.
.
Je wordt gedwongen je geld in een pot te stoppen. Die pot wordt beheerd door een veelal aan de overheid gelieerde kliek die ermee naar het casino gaat. Als ze winnen krijgt u een beetje extra geld. Als ze verliezen dan betaalt u de rekening.
.
Daarnaast zit de overheid met zijn vieze vingers in dezelfde pot, en krijgt u nog een keer de inflatie er overheen.
.
Tegen de tijd dat de gemiddelde reaguurder met pensioen mag, zijn de potten leeg. U wordt in principe gewoon bestolen.
.
Ik ben geemigreerd, en het wordt me onmogelijk gemaakt mijn geld uit mijn Nederlandse pensioen naar een Deens pensioenfonds te verhuizen. In principe heb ik mijn opgebouwde pensioen in 0031 al lang en breed afgeschreven.
.

Hier in Denemarken werkt alles gelukkig wel nog zoals het ooit bedoeld is, hoewel ook hier ervan uit wordt gegaan dat iedereen te dom is om te schijten, en je dus gewdongen moet deelnemen in dit soort constructies. Ik zou het liever direct uitgekeerd krijgen zodat ik mijn hypotheek sneller kan aflossen, maar soit.

ViagraFalls | 01-10-13 | 12:31

Pensioenfondsen zijn graaiers met toestemming van de vakbond en overheid die daar goed van vreten.

Je zou maar zo'n pauper zijn. Of nog triester, nog lid van de vakbond ook die in jou belang de boel aan het leegroven is.

hurenisvoorpaupers | 01-10-13 | 12:30

Heeft die Verhofstad nog een baantje bij ons grootste pensioenfonds?

Pimp my Voortuin | 01-10-13 | 12:28

Van mij krijgen ze geen duppie, dat doe ik lekker in eigen beheer.

TheStef | 01-10-13 | 12:23

@Kaas de Vies | 01-10-13 | 11:44
ik zou ook niet willen beweren dat een fell swoop zomaar alles oplost.
.
op een meta niveau is het doorblazen van de geldbubbel door voortgaande geldcreatie uiteindelijk hetzelfde als afstrepen. bezittingen worden waardeloos en schulden verdwijnen.
.
alleen is hyperinflatie een vragen om maatschappelijke ontwrichting die nog erger is dan een vrijwillige sanering.

gooi en smijtwerker | 01-10-13 | 11:48

Toen er negatieve rendementen waren zullen de beheerders wel geen 1,5 miljard hebben moeten betalen hè.

Loterij zonder nieten...

Peter_K | 01-10-13 | 11:47

@Andersom dag | 01-10-13 | 11:42 | + 0 -
Dus niet de pensioenfondsen. Pensioenfondsvervoer betaalt niet die 33 miljoen, dat doet de overnemende partij, uit mijn hoofd een bank uit Japan/Azie.

Kaas de Vies | 01-10-13 | 11:46

ApexAlpha | 01-10-13 | 11:42 |
Hahaha... scherp hoor. U is hoogbegaafd?

bolkebeer | 01-10-13 | 11:45

@gooi en smijtwerker | 01-10-13 | 11:42 | + 0 -
Deel voor het grootste gedeelte de mening, maar je gaat aan 2 dingen voorbij.

Het geld in de pensioenfondsen is uitgesteld loon en is niet eigendom van pensioenfondsen.

Het wegstrepen zou juridisch onmogelijk moeten zijn.

Het gevaar is dat als er zo veel wordt weggestreept, iedereen zich weer rijk gaat rekenen en vooral de overheden weer heerlijk gaan zitten lenen. Dat doen ze nu al namelijk.

Er zijn een hoop problemen in Nederland, ik zou eerder focussen op de fiscale roof van de werkenden dan op het wegstrepen van schulden tegen reserves.

Kaas de Vies | 01-10-13 | 11:44

"Nog meer pensioennieuws: u gaat per 2015 vermoedelijk 14% meer pensioenpremie betalen, terwijl de opbouw omlaag gaat van 2,25% naar 1,75%. Meer inleg voor minder pensioen."
Niet helemaal. Ik betaal nu geen cent en ga dat ook in de toekomst niet doen. Dit omdat ik zeker ben dat de babyboomers de gehele pensioenpot leeg gaan trekken. Mochten zij iets overlaten dan komt de EU wel weer op bezoek.
Van iedere euro die ik in zo'n dom fonds steek zie ik er in de toekomst nul terug.

NiceGuysFinishLast | 01-10-13 | 11:44

@ApexAlpha | 01-10-13 | 11:42
wat een domme reflex. 2 maal.

gooi en smijtwerker | 01-10-13 | 11:44

@ApexAlpha | 01-10-13 | 11:42

Goed tegenargument.

Ga zo door.

Koninging Beatricks | 01-10-13 | 11:43

gooi en smijtwerker | 01-10-13 | 11:34
U heeft geen idee waar u het over heeft zo te lezen. PVV stemvee?

ApexAlpha | 01-10-13 | 11:42

@Kaas de Vies | 01-10-13 | 11:37
nederland is op macro schaal een extreem gehefboomd hedgefund. pensioenfondsen zuigen ongehoorde hoeveelheden cash verplicht naar zich toe. vrije besparingen worden - dus - een stuk moeilijker ook vanwege het fiscale roofsysteem dat we hier hebben. de banken daarentegen moeten geld lenen uit het buitenland en zijn dus ook kwetsbaarder voor de bewegingen op kapitaalmarkten. de overheid leent zich uit de problemen en doet dat weer vooral in het buitenland.
.
Kaas, dat kan allemaal een stuk makkelijker en overzichtelijker door de schulden en de pensioenreserves tegen elkaar weg te strepen, de fiscale behandeling van pensioenbesparingen en vrije besparingen gelijk te trekken en de beleggingen van wat er overblijft meer nationaal te doen.
.
maar dan minder opgeblazen. dan zijn de risico's van oververhitting en risicobeheer ook een stuk kleiner.

gooi en smijtwerker | 01-10-13 | 11:42

de eigenaar Kaas.

Andersom dag | 01-10-13 | 11:42

Pensioenfonds is altijd een Pyramidespel geweest.
Enige manier om dit in stand te houden is groei, groei, groei.
Maar ja, burgers gaan nadenken en willen niet meer groeien. 1 kind is genoeg, als men uberhaupt nog aan kinderen begint. De grootste generatie gaat even met vervroegd pensioen en dan krijg je ook nog crisis.
En dan is het ineens moeilijk om mensen de door hun zelf betaalde, en door het pensioenfonds voorgehouden, worst te consumeren.
Wanneer werden managers van pensioenfondsen ooit gekort op hun salaris omdat hun beleggingen een negatief rendement hadden? Juist ja, nooit.
Ik wil ook graag iedere avond naar het casino van andermans geld en als ik winst maak deel ik mee, maak ik verlies dan kom ik voor meer.

Andersdenkend | 01-10-13 | 11:41

@Andersom dag | 01-10-13 | 11:37 | + 0 -
Volgens mij haal je bepaalde dingen door mekaar.

Wie betaalde die 33 miljoen?

Kaas de Vies | 01-10-13 | 11:40

Je hoeft niet verder dan 010 te kijken. Bij Robeco 33 miljoen aan een 50man omdat ze het werk zijn blijven doen wat ze al deden. Als je over 100 miljard pensioenen van wat arme sloebers waaronder vervoer, www.pfvervoer.nl/english/nieuws/pensi..., hebt te managen valt 33 miljoen toch niet op?

Andersom dag | 01-10-13 | 11:37

@gooi en smijtwerker | 01-10-13 | 11:34 | + 0 -
Dat is een goed punt. Maar alles volledig in NLse economie pompen zorgt voor oververhitting en slechte risicobeheersing.

Kaas de Vies | 01-10-13 | 11:37

Als de pensioenboy's een goede gok maken, dan vangen ze een bonus, maar bij een verlies gok, geen malus.
Eigenlijk is dit heel vreemd.
Lekker gokken met de centen van een ander.

kneuterzak | 01-10-13 | 11:35

de pensioenfondsen hebben een rendement geboekt van 13,6%. dat is dus ongeveer 136 miljard euro.
.
en toch gaan de premies volgend jaar weer met 14% omhoog, hoewel de opbouw per jaar met 22% omlaag gaat.
.
het nederlandse pensioensysteem moet op de schop en wel heel snel. het is een knellende band geworden die ons de laatste restjes lucht ontneemt.
.
het systeem onttrekt geld aan het systeem hier door de verplichte besparing en vervolgens wordt het belegd in een of ander buitenland - mexicaanse windmolens, hypotheken op de filippijnen, heel veel amerikaanse treasuries.
.
deze gekte moet stoppen.

gooi en smijtwerker | 01-10-13 | 11:34

Pensioen, is dat een abonnement wat je op kunt zeggen? Bij deze.

Sneeschuiver | 01-10-13 | 11:34

Kunnen we niet een keer al de pensioenen alsmede uitkering terugvorderen van de allochtone medemens die naast een Nederlands huis, ook een huis in het land van herkomst hebben? Dat is een kapitaalvlucht van miljoenen per jaar. Geld dat bestemd is voor de ouderen (pensioenen) en minderbedeelden (uitkeringen) van Nederland, niet voor een zomerhuis in het Midden-Oosten.

DoorDraaiDeur | 01-10-13 | 11:33

Voor de goede orde, de stijging is toe te schrijven aan de hogere betalingen van de prestatieafhankelijke vergoedingen aan vermogensbeheerders. Voorwaar een gemiddeld beleggingsrendement van 13,6% is niet slechts. De 4,5 mld beheerskosten zijn 0,53% van het totale pensioenvermogen. Voordat iedereen weer gaat schieten uit de onderbuik zonder te lezen.

botteslopert | 01-10-13 | 11:32

Vreemd dat je je eigen pensioenpot niet mag beheren, veiliger en het levert meer op omdat er geen kosten aan vermogensbeheerders uit gaan. Win-win, maar nee wij moeten een collectief systeem in stand houden omdat dat het beste voor ons is. Wat nou participatie samenleving? Gezien de toekomstige uitkering vermoed ik zo dat we voor de kat zijn viool gespaard hebben. Pensioen regelen in eigen hand nu, roep ik. Wie wat spaart heeft wat.

Springbank | 01-10-13 | 11:31

Donvanelli | 01-10-13 | 11:27
Inderdaad. Maar gelukkig weten al die ambtenaren die hier de comment-sectie vullen het wel allemaal beter op het gebied van hedge-funds, derivaten, rente-swaps en private-equity fondsen.

ApexAlpha | 01-10-13 | 11:31

@MarcS | 01-10-13 | 11:27

Zo lang Nederlandse politici alles doen wat de EU zegt wel ja.

Koninging Beatricks | 01-10-13 | 11:29

Ik citeer:

"De onderzoekers schrijven de scherpe stijging vooral toe aan hogere betalingen van prestatieafhankelijke vergoedingen aan vermogensbeheerders. Zij behaalden vorig jaar een gemiddeld beleggingsrendement van 13,6 procent."

Een rendement van 13.6 procent is m.i. wel bonuswaardig.

Donvanelli | 01-10-13 | 11:27

Ik ga het straks wel zelf doen. Verpruts het liever zelf dan dat anderen dat voor mij doen.

botteslopert | 01-10-13 | 11:27

Kayleighb | 01-10-13 | 11:15 |
oudhollandsche Lafheid & Naieviteit.

Kaosu | 01-10-13 | 11:27

@Koninging Beatricks | 01-10-13 | 11:25
Dan is ieder verzet heilloos.

MarcS | 01-10-13 | 11:27

@witwas | 01-10-13 | 11:22 Ja maar dit zijn marktconforme salrissen voor hedge-funds en private-equity bedrijven met een kapitaal van meer dan 40 miljard euro. Dit laat je toch niet beleggen door iemand die bij een bank in the City of op Wall street niet aan de bak zou kunnen?

If you pay peanuts, you get monkeys...

ApexAlpha | 01-10-13 | 11:27

Mooi he, zo'n socialistisch land waarin de overheid je verplicht bij welke pensioenaanbieder je je zuurverdiende centen moet achterlaten en hoeveel je maandelijks moet afdragen. Want zelf nadenken en eigen verantwoordelijkheid, dat is vrijheid en dat is maar eng.
Tip: zoveel mogelijk zwart oppotten of op banken zetten waar de EU niet bij kan. Want wanneer die hongere parasieten ons alles hebben afgepakt zijn onze pensioenpotten aan de beurt.

DutchLibertarian | 01-10-13 | 11:25

@MarcS | 01-10-13 | 11:22

Ik denk in dit geval niet dat het de graaiers zijn die belissen of er iets overgedragen gaat worden. Ik denk dat dat sowieso niet in/door Nederlanders beslist wordt.

Koninging Beatricks | 01-10-13 | 11:25

vermogens beheerders zijn gewoon werknemers en krijgen gewoon salaris een kerstpakket en een 13e maand hoezo een bonus. Is dit in overleg gegaan met de nederlandse bevolking dit is namelijk wel ons geld ik zeg terug en wel per direct stelletje gewoon gore dieven. ps ik denk dat het kookpunt van de bevolking nu redelijk dichtbij komt en hoe stop je laten we zeggen 2 miljoen man.vrouw als ze op je af komen gaan we dan net als ik turkije , iran . ect ect op de bevolking schieten. daarnaast welke politieagent gaat dat doen die worden ook knalhard van achteren genomen door de staat .

rukkieduck | 01-10-13 | 11:25

Poen genoeg hè!

ElMatadero | 01-10-13 | 11:25

Tja, wat verwacht je als er charlatanten als Nijpels daar aan het hoofd hebben gestaan.

watazooi | 01-10-13 | 11:25

@Kaas de Vies | 01-10-13 | 11:21
Dat is precies het probleem Kaas, als je dan al eens probeert uit te leggen waarom de EU niet de oplossing is. Is men na 3 minuten verveeld want geen soundbites of men zet je weg als rechtse rakker die niets over heeft voor zijn medemens. Hoe dan ook, de verjaardagen waren toch al minder gezellig doordat er alleen maar op facebook en twitter gekeken wordt.

MarcS | 01-10-13 | 11:24

@Kaas de Vies | 01-10-13 | 11:21

Je doet alsof er twee keuzes zijn.
1) 4.5 miljard
2) EU

Een derde keuze is
3) Mindern dan 4.5 miljard en geen EU.

Jammer dat je niet meer zo vaak uitgenodigd word, dan hadden wij hier af en toe ook eens een half uurtje rust ;)

Koninging Beatricks | 01-10-13 | 11:24

Gewoon korter gaan leven dus.

lady blabla | 01-10-13 | 11:24

de realiteit is dat het "beste pensioensysteem van de wereld" op zichzelf al een van de grootste problemen van onze huidige economische realiteit zijn.
.
de hele market value benadering maakt dat we volstrekt procyclisch bezig zijn om de laatste restanten casflow uit de nederlandse economie te trekken. en dat is helemaal bizar wanneer je beseft dat 85% van de beleggingen in het buitenland plaatsvinden.
.
geen cash = geen bestedingen = geen omzet in het bedrijfsleven = nog minder cash.
.
vanmorgen was er nog iemand van de pensioenfederatie ofzoiets op radio 1 en die beweerde dat de pensioenleeftijd variabel is geworden (lees oploopt tot 71 of 71 - nu al). en dat de verantwoordelijkheid om pensioen op te bouwen meer en meer bij de ontvanger komt te liggen.
.
dus het model wordt nog mooier wanneer we op deze weg doorgaan: nog hogere premies tegenover nog lagere ontvangsten, meer private besparingen, nog minder bestedingen.
.
doorgaan op deze weg is heilloos. de pensioenpremies stijgen volgend jaar met 14%, terwijl de aangroei wordt beperkt. nu al gaat een kwart van de loonsom op aan pensioenverplichtingen. daar moeten we gewoon mee ophouden in deze tijd. interen op vermogen in slechte tijden is helemaal niet zo erg. daar zijn spaarpotten ook voor. Of nog beter: streep pensioenbeleggingen weg tegen binnenlandse schuld. sla je twee vliegen in een klap. en wanneer je het nu doet heb je nog een first mover advantage. want laten we heel wel zijn: de beleggingen van pensioenfondsen in schulden uitgegeven door derde landen zullen nooit meer worden afgelost. dat is al geen geld meer.
.
maar dat soort van gedachten zijn weer een paar stappen te ver wanneer we ook kunnen schelden op de bonussen. ja, wie let er op de olifant in de kamer wanneer de plinten nodig geschilderd moeten worden?

gooi en smijtwerker | 01-10-13 | 11:24

NL heeft grootste particuliere hypotheekschulden ter wereld. NL heeft grootste pensioenpotten ter wereld.
Ergo Pensioenfondsen moeten leeggezogen worden. Eerst 300 miljard naar de banken voor hypotheken die mensen niet meer kunnen terugbetalen en dan enkele honderden miljarden naar Brussel en dan doorwerken tot je deaud gaat. Zo we zsullen die NL-ers wel klein krijgen. GvDGVDEGVDEGVDE. Vuile rovers.

ecologiste | 01-10-13 | 11:23

Als je in de veronderstelling bent dat je van een pensioen kunt leven, ben je wel heel erg naïef. Take care of yourself.

bottlebaby | 01-10-13 | 11:22

@ApexAlpha | 01-10-13 | 11:17 Dit gaat niet over de vermogensbeheerders maar alleen over de uitvoerders. De directeur van Alpinvest (een bedrijf dat een groot deel van de belggingen van het ABP beheert) kreeg een beloning van ruim € 11 miljoen.

witwas | 01-10-13 | 11:22

@Koninging Beatricks | 01-10-13 | 11:19
Zolang deze graaiers het voor het zegen hebben, vechten ze de EU wel buiten de deur. Zodra hun 'bonus' afgeschaft wordt kunnen ze beter overdragen aan de EU waardoor ze wel een aardig salaris overhouden zonder er ook maar iets voor te hoeven doen. Ik ben het eens met Kaas in dezen.

MarcS | 01-10-13 | 11:22

Zoveel bonussen terwijl ze het niet beter doen dan de gemiddelde geblinddoekte chimpansee met een dartpijltje

sinar2 | 01-10-13 | 11:21

@Koninging Beatricks | 01-10-13 | 11:19 | + 0 -
Er wordt een keuze voorgelegd door de politiek.

Schande 4,5 miljard -> oplossing is EU.

En wij zitten allemaal op de verjaardagen, ja ja schande 4,5 miljard, houzee voor de EU.

Maar dan zeg ik op je verjaardag, kies voor de 4,5 miljard en begin ik een half uur een betoog te houden. Hmm verklaart waarom ik niet meer zo vaak uitgenodigd word.

Kaas de Vies | 01-10-13 | 11:21

Voor een goed pensioen moet je voor een pensioenfirma gaan werken. Lekker je zakken vullen. Kan je het zelf regelen.

Dima Beeline | 01-10-13 | 11:20

@Kaas de Vies | 01-10-13 | 11:17

Ja, dat klopt ook allemaal wel.

Je zin "Daar heb ik best 4,5 miljard aan bonussen voor over." slaat alleen nergens op.

Alsof de graaiers gaan/kunnen verhinderen dat de pensioenen door de EU beheerd gaan worden

Koninging Beatricks | 01-10-13 | 11:19

Al die klagende pensioengerechtigden vergeten massaal dat ze inspraak hebben. En maar klagen en mekkeren en jammeren.

Strohond | 01-10-13 | 11:19

ik vraag me echt af hoelang t gaat duren voor we weer een openbare schavot krijgen waar we deftig alles wat goor is op mogen gooien.

GekkeDave | 01-10-13 | 11:19

Nog maar wat harder werken, dus.

Petrus de Rewa | 01-10-13 | 11:17

@Koninging Beatricks | 01-10-13 | 11:15 | + 0 -
Er komen problemen aan met onze pensioenen. Ik probeer op voorhand de geest al te laten rijpen dat de "white horse" uit Brussel niet bestaat.

Wellicht wil Brussel deze problemen ten aanzien bonussen NL pensioenfondsen Europees regelen. En dat is het begin van het einde.
Want straks worden onze pensioenen gekort. En zegt EU, weet je wat, laten we dit Europees doen. Schaalvergroting, leverage, bla bla bla. Ga je dus naar een omslagstelsel.

Zo gaat het, en niet anders.

Dus rijp alvast je geest met de waarschuwende voorspellende woorden van Kaas de Vies.

Het is niet de 1e keer dat ik gelijk kreeg.

Kaas de Vies | 01-10-13 | 11:17

Ik heb liever een goede bankier/belegger die ook naar marktprijzen betaald wordt dan een mongool die voor €50,000 per jaar mijn pensioen verneukt. Just my 2 cents...

ApexAlpha | 01-10-13 | 11:17

Het beste pensioenplan voor je zelf? Begin ook een pensioenfonds.

Snuck | 01-10-13 | 11:16

@Kaas de Vies | 01-10-13 | 11:14

Je doet net alsof de bonus gekoppeld is aan het wel of niet overdragen aan de EU.

Koninging Beatricks | 01-10-13 | 11:15

Als iedere werknemer een prestatievergoeding zou krijgen omdat hij zijn normale werk doet zoals het hoort is het hele land binnen een halve dag failliet. Je hoort je werk gewoon te doen zoals het hoort en doe je dat niet dan rot je maar op.
Maar ik denk te simpel waarschijnlijk.

Herr Knäckebröd | 01-10-13 | 11:15

Wat is er toch mis met ons dat we dit allemaal maar laten gebeuren?

Kayleighb | 01-10-13 | 11:15

*knoop dit in je oren*

Hoe slecht onze pensioenen ook beheerd worden, hoe slecht het ook gaat. Geef nooit de sleutel aan Brussel. Dat is nooit de oplossing. We moeten onze eigen problemen ten aanzien pensioenen ALTIJD zelf in de hand houden. Geen valse oplossingen uit Brussel, zoals een Europese bankenunie.

Daar heb ik best 4,5 miljard aan bonussen voor over.

Kaas de Vies | 01-10-13 | 11:14

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken