Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ebru Umar - ELITAIRE BITCH (op armoedesafari)

ebruplaatje.jpegJa, ik heb het gezien hoor, schrijnende armoe maar ik moest er wel eerst voor in een vliegtuig stappen. Naar India. Op armoedesafari met Cordaid of Icco – een van die beide organisaties. Femke Halsema was ook mee. Die hele trip was misselijkmakend. Armoede in de meest optimale vorm: gezinnen die op straat leven. Op de vuilnisbelt wonen. In lompen gehuld zijn. Afval bij elkaar schrapen om geld te verdienen. Veel armer wordt het niet. Om 5 uur ’s ochtends stonden we op om een of aander station te bezoeken waar ze sliepen. Vader, moeder en kindertjes. Ik had moeite met m’n tranen, ik walgde van mezelf, mijn spiegelreflexcamera en Femke sprak me streng toe dat dit hún werkelijkheid was en niet de mijne. Ik was hier om te werken. Oké dan. Die éne dag dat ik alleen was, nam ik een taxi naar een 5-sterrenhotel, bezocht de juwelier en behing mezelf met robijnen en parels: míjn werkelijkheid. Mijn volgende armoedesafari ging naar Nepal, waar hoog in de bergen vrouwen bij het vee moesten slapen omdat ze vrouw waren. En de laatste was naar Oeganda. Diep donker Afrika. Nou, moet ik het spellen? Lemen hutten, droogte, donkere kindertjes met bolle buikjes. En Jacobien Geel die na vijf dagen bij een willekeurige lemen hut en een willekeurige alleenstaande moeder met baby opeens bedacht dat ze dat kind ging adopteren en die moeder ging helpen. Dat er een draaiende camera bovenop stond kan er natuurlijk ook wat mee te maken gehad hebben. Jacobien Geel. Vreselijk mens – in ieders werkelijkheid. Dus heus, ik heb het gezien, armoede. Ik kreeg de reizen gratis en daar bovenop werd ik betaald voor de artikelen die ik schreef. Goede artikelen, al zeg ik het zelf. Doordrenkt van afschuw, walging en woede – eentje was zelfs zo erg dat ‘ie VIVA niet haalde wegens niet vrolijk genoeg. Maar wel realistisch: terwijl ik mijn huis in 020 voor anderhalve ton liet opknappen, stapte ik in het vliegtuig om verkrachte vrouwen in Oeganda (want oorlog) op de foto te zetten. Ramptoerist Umar. Wat was ik blij dat mijn rainshower geïnstalleerd was bij thuiskomst: míjn werkelijkheid. Maar ik heb in Nederland nog nooit armoede gezien. Ik weet niet van mensen die de tandarts niet kunnen betalen. Ik ken niemand die zijn pinpas niet gebruikt – anders dan om fiscale redenen. En dat de term ‘gratis’ werkt als een rode lap op Nederlanders, pff, daar hoef je niet arm of rijk voor te zijn. Eerlijk? We horen over armoe in Nederland. We zien het op tv. Maar ermee geconfronteerd worden? In Bos en Lommer – waar ik woon? Mwah. Nee. Ik zie hooguit mensen die niet bij de Albert Heijn kopen maar bij Vomar (net als ik trouwens). Mensen die gepast afrekenen – ik geloof dat ik zelfs een keer voor een kind iets betaalde, het gepriegel met die afgepaste centjes duurde me te lang. Maar échte armoe zoals Monique Burgers omschreef kén ik niet en ik durf te wedden dat 98% van de shit-uitstorters armoede ook alleen van horen zeggen kennen. Dus die bagger die ze over zich heen kreeg dat ze sloebers in haar boekwinkel kreeg, kan het wat minder?! Maar goed, dat was voor ze opeens 'sorry' ging zeggen in Het Parool Sorry?! Omdat je schrikt van armoe? 'Sorry' omdat mensen boos worden om de woorden (de vórm!) waarmee je beschrijft wat je meemaakt? Sorry?! Omdat mensen je een elitaire bitch noemen? Of is het omdat je bang bent dat je geen boekjes meer mag promoten bij DWDD – het elitaire bitchen bolwerk pur sang?! Die boekwinkel van haar meed ik al en dat zal ik blijven doen. Maar nooit zal ik mij schamen voor wie ik ben: Ebru Umar. Een elitaire bitch die nooit meer op armoedesafari wil gaan. Welkom in míjn werkelijkheid.

Reaguursels

Inloggen

Armoe word bewust in stand gehouden.
En verdwijnt daarom ook nooit.

Real Dutch Meat | 23-09-13 | 17:59

@ el Che in al je bereisdheid Ben je dus niet in Cuba geweest , anders had je zelf ook wel door dat het behoorlijk arrogant ( om niet te zeggen waanzinnig) is , om je el Che te noemen .. Che heeft Ernesto gekregen Na Zijn dood , en betel end Cubana Hermano examplo ... De voorbeeld broeder van iedere Cubaan .. ( dat hij het erg fijn vond om familieleden te dwingen om naar executies te kijken , dat terzijde .. Dat het een Argentina was die gewoon genoot van oorlog ook , hij is uiteindelijk in Bolivia neergeknald l.

sparrow | 23-09-13 | 15:46

Benblij | 23-09-13 | 13:01 |
Alle BNers moeten voor hun goede fatsoen naar Afrika, eentje op de arm in een glamoureuze pose en hup weer de wereld vertellen hoe erg het daar is, kun je allemaal op je BNer cv zetten. Wat een farce!

lanexxx | 23-09-13 | 14:45

Bitch.. please! Nu was je al niet te pruimen maar dit moet wel het alleslechtste stukje zijn die je ooit geschreven hebt. Waarom ga je uberhaupt mee als je weet dat je geen affectie kan tonen met je versteende hart en dus geen helpende hand wil bieden maar alleen een elitair 'lekker puh' stukje wil uitkotsen op GS? Gatver wat walg ik toch van meisjes als jou en wens je hetzelfde ellende toe waar je zo neerbuigend over schrijft. Hopelijk komt er dan ook een of andere bitch langs die je ook geen helpende hand zal bieden en neer zal kijken op jou situatie. Bah vies goor viswijf dat je bemt.

Bolt1Wolt | 23-09-13 | 13:49

lanexxx | 23-09-13 | 12:54 |
Dat bedoel ik maar, hoe zie je het, en hoe voel je het.
Het hele aapjes kijken is hiermee wat mij betreft allemaal onzin en geld klopperij, schuldgevoelens kweken aan onze burgerij.

Benblij | 23-09-13 | 13:01

Benblij | 23-09-13 | 12:32 |
Ook weer een dooddoener. Hier zijn mensen die ook keihard moeten werken maar niks overhouden om fatsoenlijk te eten, het is net hoe je het wil zien.

lanexxx | 23-09-13 | 12:54

Mark Smith | 22-09-13 | 21:06 |
Ik heb ook liever niet dat jij er wat van vind, vanwege dat je het toch niet begrijpt! Ook niet na enige uitleg!

Benblij | 23-09-13 | 12:39

Wat is armoede, het punt dat maakt dat je naar eigen en of culturele maatstaf niet meer kunt leven dat is armoede.
De mensen die hier in nederland armoede beleven, zouden met hun geklaag belachelijk gevonden worden door mensen die in andere landen in kartonnen dozen of minder leven.
Er zijn mensen op aarde die leven van één maaltijd per dag, wonen onder een zelfgemaakt dak boven hun hoofd en volmaakt tevreden zijn.
Zij zouden de laagste klasse hier in nederland schatrijk vinden.

Benblij | 23-09-13 | 12:32

De vaagheid druipt er weer vanaf.

Bulloch | 23-09-13 | 12:19

Mark Smith | 22-09-13 | 20:58 | + 132
Zeg nou gewoon "ik begrijp je niet" dit is zo politiek correct maar tegelijk zegt het zoveel over Mark Smithhhhh

Benblij | 23-09-13 | 12:11

Geen armoede in Nederland??? Integendeel zelfs! Wij hebben de eer om hier 'nieuwe' armoede te kennen: ondanks dat je een redelijk goed betaalde baan hebt, kan je hier niet meer rondkomen vanwege alle lastenverzwaringen.

Let maar op, als de kabinetsplannen doorgaan, wordt het allemaal nog veel erger. Nu al wachtlijsten voor de voedselbank, straks nog veel meer. De eerste ondervoede mensen zullen gaan rondlopen. En natuurlijk hebben ze gewoon een baan met een gewoon salaris. Maar dat is gewoon niet meer toereikend...

SuperGrover | 23-09-13 | 11:01

Ik volg Ebru (nog steeds) op twitter, en de eindeloze stroom oppervlakkig consumentialisme die je dan over je heen krijgt is misselijkmakend. Als je echt zo begaan bent met het lot van de minder bedeelden, dan past het je om wat bescheidener te zijn over je eigen voorrechten. Als je flinke stukjes schrijft, terwijl de cocktails worden aangeleverd, wie verwacht je dan te mobiliseren?

Max Navelstaar | 23-09-13 | 10:35

Wat een ellende he? En dan ook nog samen met Femke Halsema!! Das pas armoede!

KannieWaarZijn | 23-09-13 | 10:32

Ik lees de stukjes, en vraag me altijd af, waarom en wat bedoelt ze?
Het is leuk dat ze voor zichzelf zorgt, maar echt, Ebru kan niet schrijven en heeft geen mening, maar rijgt slechts zinnen en uitspraken aan elkaar die ze elders oppikt.
Maar goed, gelukkig heeft Nederland voor ieder hokje een bN'er uit de C categorie, en Ebru valt precies in ht hokje linkse donkergetinte schrijfjuffrouw.

captainobvious | 23-09-13 | 10:31

Ik heb groot wantrouwen in deze dames die allemaal naar een arm land gaan om hun menslievendheid te tonen, ja wel aan alle kranten en glossy's, het liefst met een kindje op schoot.
Het is zo verschrikkelijk doorzichtig.Hier heerst ook armoede, wel anders maar het is wel armoede!
En Ebru, wat is precies het punt wat je met dit tranendal wil maken?

lanexxx | 23-09-13 | 10:27

Ik wil meer Ebru!

BarneyBoner | 23-09-13 | 10:14

Armoe relativeren: GS applaudiseert!

Islam relativeren: GS roept 'boe'!

Reactie GS: je mag geen onvergelijkbare grootheden met elkaar vergelijken ...

Reactie Eelcontrast: ... behalve als jullie dat zelf wel doen, natuurlijk.

Zucht ...

Eelcontrast | 23-09-13 | 09:36

De fout die de meeste mensen maken is dat ze zichzelf altijd vergelijken met een ander. Daardoor krijg je begrippen als "rijk" en "arm". Doe het maar eens een keer niet. Wat valt je op? Je maakt je nergens meer druk om. Dus die armoede reisjes zijn dan overbodig. Niet meer doen dus. Alleen naar jezelf kijken is veel beter, en het schept ook meer rust in de samenleving.

ip | 23-09-13 | 09:19

Gelukkig, weer een echte Ebru waar kop noch staart aan zit. Dat is míjn werkelijkheid.

milky bar | 23-09-13 | 09:18

Het is een kwestie van definitie:
Je bent pas rijk als er ook armen zijn.

India is een rijk land (en kent ook zelf gekozen armoede).

Nederland wordt met de -zelf gekozen- kabinetten steeds rijker, omdat er steeds meer sloebers bijkomen.

BraadWorstLul | 23-09-13 | 08:33

In Nederland bestaat idd geen financieel-economische armoede, maar wel een schrijnend tekort aan rationele intelligentie. En Ebru behoort niet tot de elite maar tot de materialistisch georienteerde hogere middenklasse van economisch succesvolle immigrantenkinderen.

49 | 23-09-13 | 08:31

Als je geen armoede ziet moet je beter rondkijken en meer lezen.

droomwerker | 23-09-13 | 08:25

Ebru, bel me / mail me

En ik geef je het artikel van je leven.

samsamsam | 23-09-13 | 08:08

Ebru, bel me / mail me

En ik geef je het artikel van je leven.

samsamsam | 23-09-13 | 08:08

En met die trip, betaald door ons, willen al die duurbetaalde flikkers al die armeluizen naar Nederland halen.
Ebru, hun armoede is de schuld van een eeuwenoud feodaal stelsel waar ze zelf aan mee willen doen, en van hun corrupte regeringen.
Als jij de behoefte voelt om hun economie, met je veel te duur betaalde columns te gaan herstellen, ga je gang., maar laat ons hier onze ellende herstellen

mothersfinest | 23-09-13 | 07:59

Tegenwoordig ziet men zichzelf al heel snel als elitair... nu zelfs stukjesschrijvers die ook nog eens de tijd hebben om de hele dag te twitteren.

harry poster | 23-09-13 | 07:47

Dit soort reportages en verslagen kun je sinds 1955 op de televisie zien, op de radio horen en in vele tijdschriften en kranten lezen.
Sinds 1955 zijn ze hetzelfde, er is niets veranderd en er zal ook niets veranderen.
Waarom dan nog deze reportage ?

duitse herder | 23-09-13 | 07:42

@Macmiep. Je vergeet er nog bij te zeggen dat als je na alle pech een Droomboek gaat halen, je ook nog wordt afgezeken over je uiterlijk door Monique Burgers.

Maria.1 | 23-09-13 | 07:16

1 miljard is er in een paar dagen uitgegeven aan een spel, GTA 5, die moeder in die hut heeft geen idee waar je het over hebt als je het uit probeert te leggen, de onbenul.....

Flipus | 23-09-13 | 06:30

Conclusie:

a/ vrouwtje Umar is dus hard bezig om een salonfahig wezentje in de Amsterdamse grachtengordel te worden en

b/ wij kunnen hier best verder nivelleren want we hebben nog lang niet het armoedeniveau van India bereikt.

Jopie2009 | 23-09-13 | 06:29

Goed geschreven .. En een keer niet over de JSF omdat dit nieuws zou Zijn !! Je hoort mij niet klagen heb een leuke baan op schepen .. Vind me salaris goed , en houd ook van reizen .. Waardoor je naast (in mijn geval. 3 sterren hotels , ook echt arme mensen tegenkomt ; helaas ! Als Ik in Nederland mijn bedenkinen uit over armoede ; wordt mij vaak blindheid verweten , maar Als Ik Dan Zie dat het inkomensverschil tussen mij en iemand die Alleen maar Zijn bank rekening nummer beschikbaar heeft gesteld ( hand ophouden was te inspannend) , minimaal is .

sparrow | 23-09-13 | 05:33

Goed geschreven .. En een keer niet over de JSF omdat dit nieuws zou Zijn !! Je hoort mij niet klagen heb een leuke baan op schepen .. Vind me salaris goed , en houd ook van reizen .. Waardoor je naast (in mijn geval. 3 sterren hotels , ook echt arme mensen tegenkomt ; helaas ! Als Ik in Nederland mijn bedenkinen uit over armoede ; wordt mij vaak blindheid verweten , maar Als Ik Dan Zie dat het inkomensverschil tussen mij en iemand die Alleen maar Zijn bank rekening nummer beschikbaar heeft gesteld ( hand ophouden was te inspannend) , minimaal is .

sparrow | 23-09-13 | 05:33

Ik sta achte Monique Burgers. Ze heeft het goed gezien en juist geformuleerd. Ik snap haar volkomen. Is geen speld tussen te krijgen. Ze beledigt niemand. Ze omschrijft wat ze ziet.

grote haas | 23-09-13 | 02:54

@Ebru
Je bedoelingen en ideeen zijn goed, maar je schrijft onlogische, onbegrijpelijke, warrige stukjes, kortom: vrouwenstukjes. En ja, dat is als belediging bedoeld. Vertrek asjeblieft naar een damesblaadje en laat desgewenst kanjer Nanninga jouw ideetjes uitwerken.

huh, ian? | 23-09-13 | 02:30

Er zijn ook arme mensen die er wel netjes proberen uit te zien. (Dit n.a.v. de beschrijvingen van extreem onverzorgde Amsterdamse plebejers door die boekwinkelmevrouw...)
-
Het is afschuwelijk dat we ook hier op GS weer allerlei volk moeten tegenkomen dat voortdurend loopt te jeremiëren over alles wat zwak, zielig en mislukt is. En met al die "schrijnende" voorbeelden over gestolen fietsen en kapotte wasmachines. Of je midden tussen de PvdAajers zit. Bah!
-
Ebru is liev en schrijft leuk. Ik vrees dat bijna iedereen hier de ironie in haar stukje heeft gemist. (Je gelooft toch niet echt dat ze in India die juwelen is gaan kopen???) Zijn jullie nou zo dom of ben ik nou zo slim? Weinigen ook ergeren zich aan de tranentrekkende hypocrisie van zo'n Halsema, die overigens ook een elitaire bitch is.
-
En er is toch godverdomme niks mis mee dat een journaliste betaald wordt om over verre streken te schrijven en dat ze dan haar vervoer krijgt vergoed?
Wel erg zijn die figuren die op kosten van de belastingbetaler naar verre streken gaan om zich weer lekker links te voelen... Och och, wat is er toch veel ellende! Er moet nodig meer ontwikkelingshulp komen!!! Met hun gezeik daarover denken ze dat ze de kosten van hun kaartje gerechtvaardigd hebben.
-
Als ik een wijf was, zou ik ook graag een elitaire bitch willen zijn. Nou moet ik het er maar meee doen dat ik gewoon een elitaire klootzak ben. Proud to be so! En verdorie niet eens rijk. Maar nee, ook niet arm, nee!
Welgesteld genoeg om straatkrantverkopers en andere bedelaars regelmaatig euromuntjes toe te stoppen. Hebben ze trouwens meer aan dan aan links geschreeuw!
-
@Chiant:
You're so right!

caudillo | 23-09-13 | 01:40

Doe mij Hans Jansen maar.

Conan de Rabarber | 23-09-13 | 01:32

Nee Ebru , die boekentrut is niet. " geschrokken " van

zo veel armoede.
Deze boekentrut voelde zich VERHEVEN , en wil niet dat " zulke " mensen, in haar winkel komen, die zijn haar nl te min .

En , Ebru ,,ik kan alleen maar het basis gebeuren bij de tandarts laten doen, want ik heb geen geld meer .......

Dit is het slechtste artikel ooit .

Lief meiske | 23-09-13 | 01:24

Punt is volgens mij dat iedereen de tering kan krijgen. Prima punt.

De Aarsonaut | 23-09-13 | 01:21

Wij geen clou en zij de kluts kwijt.
Het is natuurlijk volstrekte onzin om te beweren dat armoede in Nederland niet bestaat. Armoede relateer je aan de omgeving, hier kan ze ermee door ons Ebrutje. In LA had ze ingezien dat er toch voor een 50.000$ verbouwd moet worden om het nog hebbelijk eruit te laten zien.

Frankasd | 23-09-13 | 01:16

Ebru toch ! Foei !
Wat heb ik toch een hekel aan die z.g BN ers die naar zo een land gaan, in dure hotels overnachten, zeker ook duur dineren , alles wordt betaald , en dan alles zo " zielig " vinden.
Deze mensen doen het voor zich zelf , laten zich graag als gutmensch fotograferen , bah, wat heb ik toch een hekel aan zulke mensen ! Gadverdamme . Maar ja , als ze maar in de Picture staan ......

Lief meiske | 23-09-13 | 01:10

Ebru, spijker, kop. Heb het zelf ook helaas moeten aanschouwen.
Dit in tegenstelling tot de gemiddelde reaguurder die nog nooit verder is geweest dan een all-inclusive resort in Turkije.
Maar wel een grote bek want ze hebben een stempeltje in het paspoort, dus ze zijn alwetende wereldburger.
Armoede in NL, flikker toch een eind op. Ga werken voor je geld.

Boeloeboe | 23-09-13 | 01:06

@ Chiant | 22-09-13 | 21:53 | + 3
Wat jij, en veel mensen met jou, niet beseffen is dat we momenteel in een situatie zitten in Nederland, dat dit IEDEREEN kan overkomen. Dat wil ik duidelijk maken.
Uiteraard zijn er genoeg die roken en drinken, schulden hebben gemaakt tot in de hemel. Die mensen bedoel ik ook helemaal niet. Alhoewel er genoeg mensen zijn met een top-hypotheek uit de tijd dat de bomen in de hemel groeiden...

Heb jij snel een nieuwe baan als je je huidige verliest? Weet je dat zeker? Ben jij Pool-bestendig? Hoelang heb jij dan recht op WW? En daarna?
Of denk eens in dat jij morgen arbeidsongeschikt wordt. Je kunt je huidige baan niet meer doen, maar je bent nog goed genoeg voor iets anders. Omscholen dan maar?
Hoe oud ben je dan? Wil een nieuwe werkgever je wel hebben? Je hebt dan ook nog een vlekje. Dat risico willen ze echt niet nemen in het MKB.
En dan neem je een baan voor het minimum loon. Kun jij leven van 1000 Euro netto in de maand, inclusief alles?

MacMiep.nl | 23-09-13 | 00:54

Ik wist niet dat je kwaad werd.

De Geus | 23-09-13 | 00:47

Ach. Aan de kudometer af te lezen heeft de Joop, of enig ander gremium van fatsoensmensen, een link met bindend stemadvies naar dit vuig-rechtse fascistenblog gepost.
Tegen u zeg ik: search-geenstijl.thruhere.net/#@612990...

Chiant | 23-09-13 | 00:33

Helaas, schrijven kan Umar niet. Krom taaltje, warrig geheel, deze onbewerkte streamofconsciousness.

Argyronauta | 23-09-13 | 00:16

En dan vragen mensen mij nog hoe ik toch zo koud kan zijn door geen cent richting genoemde organisaties te doneren? Een roedel BN'ers fêteren versta ik niet onder ontwikkelings/armoedehulp, directieleden die met meer dat een ton thuis komen trouwens ook niet. Daarom.

Trutkip | 23-09-13 | 00:07

En wie nu het punt nog niet snapt dat Ebru probeert te maken is te dom om te peOpen.

Baby Rasta | 22-09-13 | 23:59

O dat is nog niets hoor. Ik ben werkelijk waar, junkies tegen gekomen in Denhaag de 21ste. Je weet wel, een groepje bosmenschen bij een beeldje die boe riepen, tegen G. Wilders!

Mr_Pikibelly | 22-09-13 | 23:58

Goed, nu uitgeraasd op mijn Ebru. Die Monique Burgers is pas een elitaire bitch. Goed ik houd niet van bitch fights en dus ach, elitaire bitch Monique Burgers heeft die bedreigingen die ze had verdiend. Als jij je op een elitaire kut poduim neerzet als een elitaire bitch, moet je de consequenties ervan accepteren. Een beetje als bakfiets je winkel in een buurt zetten en dan zeiken dat de buren je niet lief vinden? Jammer dat die hele zooi niet met kind en al de gracht in is geduwd. Ach wij pleebeers hebben ook humor, niet waar?

Baby Rasta | 22-09-13 | 23:57

Het kan aan het tijdstip van de dag liggen, maar ik begrijp bar weinig van dit stukje, Ebru...

Ornoisliefde | 22-09-13 | 23:51

"Femke sprak me streng toe dat dit hún werkelijkheid was en niet de mijne."

Ja, ja, ik ken eigenlijk maar een werkelijkheid en dat is de mondiale, waarin 0,5% van de volwassen wereldbevolking 38,5% bezit van alle rijkdom op de planeet. Peter Mertens, Hoe durven ze? blz. 34.
Ergo, Femkeplaatst een kut-met-peren*-opmerking. (Ja, ik probeer een beetje feministischsjes te zijn.)

""Bei den Hochgestellten gilt das Reden vom Essen als niedrig. Das kommt: sie haben schon gegessen." Bertold Brecht

@el che 23:16
H.U.L.D.E!
Salut! Evocatus
*Geintje. "Kut-met..." stamt af van "cut with pears".

Evocatus | 22-09-13 | 23:45

@Febofiel | 22-09-13 | 23:38
Amen.

Chiant | 22-09-13 | 23:43

@Ongeblustekalk | 22-09-13 | 22:33
Maar nooit zal ik mij schamen voor wie ik ben.. mijn werkelijkheid... Typische blabla van onzekere vrouwen. Het legitimeert helemaal niks.

Detlev Tarnowitz | 22-09-13 | 23:42

Ben zelf in Nepal geweest en de plaatsen waar ik sliep in de bergen, daar lagen de eigenaren van het pension gewoon met hun kinderen in de keuken te slapen. Dus niet elke vrouw slaapt daar bij de koeien.

En de vuilnisbelten van Bombay zijn inderdaad niet fijn om in te leven. Maar daar staan ook hutten op waar mensen die afval scheiden etc in leven. En deze hutten hebben een waarde en iedereen heeft er een. Dus maakt zo'n hut een goed bezit.

In grote steden in India slapen zelfs hoog opgeleiden in het treinstation. Dit zijn bijvoorbeeld beginnende advocaten die geen geld hebben om direct een appartement te betalen.

Voor ons is dit allemaal ondenkbaar, maar daar min of meer gewoon. Daar heeft armoede weer een andere betekenins dan bij ons. Hier ben je arm als je niet dat kunt doen wat je buurman doet. Daar ben je slecht af als je echt helemaal niets te eten hebt.

Febofiel | 22-09-13 | 23:38

ik ben blij als ooit de dag komt waarop iedereen openbaar, zichtbaar en hardop mag genieten van wat ie heeft. zonder dat je je van bepaalde groeperingen moet schamen, of je moet verstoppen, of je spullen of geld moet afstaan omdat een ander land het voor zn burgers verkloot. ik gun alle mensen in die landen van harte een pijnloze natuurlijke dood en onvruchtbaarheid. dat is het enige dat ze van de ellende afhelpt. ontwikkelingsgeld, medicijnen, kennis en spullen werken niet. anders was afrika nu al lang op het niveau van de westerse wereld.

kobuskamper | 22-09-13 | 23:34

el che | 22-09-13 | 23:16 | + 0

Die koeien moet je ze leren melken en niet gelijk op laten vreten. Aan die Soja zullen we niet ontkomen.
Om alle monden te voeden.
Moeten alle monden gevoed worden?

caravaggio | 22-09-13 | 23:33

Goorbatsjov | 22-09-13 | 21:19 |
Klopt, weet ik uit de praktijk van voor 1998.
Kwam ook wel doordat het uitgaven- en het handelingspatroon van de moeders en vaders* in kwestie niet spoorde met de normale dagelijkse behoeften van hun kinderen , dat dan weer wel.
*Sommigen castrerens waard.
Salut!

Evocatus | 22-09-13 | 23:23

el che | 22-09-13 | 23:16 | + 0 -

Sorry maar ik kan u niet steunen in uw geurillaleven. Hoe mooi het ook mocht zijn. Maar soja is the root of all evil.

Baby Rasta | 22-09-13 | 23:19

Okay voor diegene die het niet begrijpen , na 17 jaar buitenland voor eigen rekening dwz zonder voor een ONG of Multinationals gewerkt te hebben maar puur geleefd van handel en wandel tussen arabieren , afrikaners , chinezen , vietnamiten , guaranee indianen , tobi indianen , waarvan de laatste 11 jaar de villas en falabelas van zuid amerika .Ik heb welvarende momenten gehad maar ook van pure armoede in pensiontjes gewoond met niets meer dan een matras op de vloer , tussen arbeiders , militanten , vrouwen die door economische misere zich prostitueren om hun kinderen te onderhouden. Ik denk dat ik wel kan meepraten over dit thema .

Er zijn 2 voornamelijke oorzaken en 2 voornamelijke oplossingen . Eerste oorzaak de corruptie van de overheid in die landen , tweede oorzaak hoe de westerse wereld in hun zoektocht naar grondstoffen die landen gijzelen met onbehoorlijke leningen en condities via de IMF , Wereldbank of ONG s . Dwz wij helpen jullie de armoede bestrijden met sjieke ontwikkelings projecten en leningen maar geef ons toegang tot jullie rijkdommen en als je niet danst naar de smaak van de westerse wereld dan helpen ze zo een land falliet te gaan.

Er is een tijd geweest in zuid amerika dat er een tekort was aan capabele mensen , denkers of goede bestuurders als u wilt , waarna links denkend europa zich genoodzaakt zag om die mensen te helpen . Vaak wordt vergeten dat hetzelfde europa bij gedragen heeft aan het uitmoorden van talentvolle studenten in de jaren 60 , 70 , en 80 en daarmee de dictaturen hebben ondersteund. Immers we belven handelen met die landen .
.
De eerste en tweede oorzaak gaan hand in hand corruptie en omkopingen zijn noodzakelijk om handels proces te versoepelen met de westerse wereld . Die zelfde coruptir werkt door op de hele bevolking want als de leiders corrupt zijn en geen goed voorbeelds rol hebben dan neemt de gewone mens die gewoonte over .

In dat licht is erg discriminerend zoniet denigrerend als weer eens een jan klaas naar een arm land gaat liefst bussiness class en zichzelf incheckt in een sjiek hotel .Vervolgens met een profesionele uitrusting aan met een SUV onder zijn aars , uit hematassen kleren uit delen aan arme mensen ( kleren die waarschijnlijk in de 3 e wereld geproduceerd zijn de ironie ) . Het allerbeste is nog als je met je sjieke Nikon camera fotos neemt van jezelf tussen de armen en dat post op een fotoblog of op facebook om het te delen met het thuisfront . Dat natuurlijk om jezelf te overtuigen dat je onderdeel bent van de oplossing en niet van het probleem . Het zogenaamde feelgood moment . Big fucking mistake .

Enkele voorbeelden eens op een vlucht gezeten naar Asuncion Paraguay vol met FNV leden en Pvda lui ( meer dan 15 koppen telde ik )met een missie om mensen in Paraguay te leren hoe ze een vakbond op moeten zetten , bussines class uiteraard , sjiek hotel . Feit dat er in Paraguay bijna geen industrie is maar voornamelijk leeft van handel , smokkel van electronica auto onderdelen , canabis en de export van agrarische prodcuten , doet er verder niet toe . Doet er ook niet aan toe dat er in paraguay uitstekende gratis en prive universiteiten zijn met links denkers die ook wel weten hoe je een vakbond kan organiseren .
In hetzelfde Paraguay ook gezien dat Nederlandse mileu beweging gingen protesteren ter plekke tegen genetische geplante soya , want dat is namelijk slecht , zonder ook maar rekenschap mee te houden dat soya export voor banen eten , en inkomsten zorgt in Paraguay waar weer de publieke gratis hospitalen en scholen mee betaald kunnen worden . Echt waar mensen ik lieg niet . Oh ze maakte ook nog een promo voor vegatarisch leven , vooral geen koeien eten ( een koe van 200 dollar die 900 kilo weegt kunnen velen mensen van eten en is goedkoper dan de import producten uit europa ) .

Er zijn twee voornamelijke oplossingen , velen landen in zuid amerika hebben geen economisch probleem gronstoffen en land genoeg . De eerste oplossing is die landen te bevrijden van de wurg greep van IMF , Wereldbank en ONG s , tweede oplossing is sterk investeren in onderwijs en de nieuwe generaties te leren de corroptie en diefstal niet goed is.

Ik heb gesproken .. El che

el che | 22-09-13 | 23:16

Het ergste wat India en Afrika is overkomen is dat een paar Amerikaanse boertjes samen met de Soviets Europa molden en vervolgens zeiden dat India en Afrika gedekoloniseerd moesten worden.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 22-09-13 | 23:16

ZZP-er | 22-09-13 | 23:00 |
Ben meerdere malen in India geweest als gast van een Indiër die in Nederland woont en heb de armoede van dichtbij gezien. Dat geeft me nog niet het recht om de ogen te sluiten voor de situatie in Nederland. Een situatir die eigenlijk schrijnender is, aangezien het hier niet nodig is.

Watapatja | 22-09-13 | 23:14

Chiant | 22-09-13 | 22:58 | + 0 -

Om mij hoef je je geen zorgen te maken. Lees mn plemp van 21.30 Zoals ik zei, ik ben opgegroeid in het continent van de plaggenhutten. Voor mij was die avond storm in het Zuiderpark slechts survival.
Op de avond kwam ik een Fins gezin tegen(vrouw was Hageneese Hippie) en ik mocht aanschuiven.

Baby Rasta | 22-09-13 | 23:12

Leuke column. Heb je zelf kinderen Umar? Zo niet, zoek er een paar op. Die kunnen je goed uitleggen wat armoede in Nederland is =)

Hulporganisatie | 22-09-13 | 23:02

@Chiant | 22-09-13 | 22:58
achterop mijN auto

Chiant | 22-09-13 | 23:01

Ik ben even uit de discussie,
Oant moarn!

ZZP-er | 22-09-13 | 23:01

Watapatja | 22-09-13 | 22:25 | + 1
Wet je wel hoeveel er India op straat leven? Nee, vast niet..

ZZP-er | 22-09-13 | 23:00

Watapatja | 22-09-13 | 22:25 | + 1
Wet je wel hoeveel er India op straat leven? Nee, vast niet..

ZZP-er | 22-09-13 | 22:59

@Baby Rasta | 22-09-13 | 22:44
Armoede als in slapen in het Zuiderpark?
Ze hebben me gevraagd om een slaapplaats waar geen kogels insloegen en waar geen hoofden afgehakt werden.

Vragen om eten of aanschuiven bij een bbq?
Ze hebben me gevraagd of ik de geit achterop mij auto wilde ruilen tegen een meisje van een jaar of 10.

Doordrenkt van de regen door de stad trekken om te kunnen douchen?
Er was geen regen. Er was geen stad. Er was geen douche.

Armoede. Wiens perceptie? Welke maatstaven?

Chiant | 22-09-13 | 22:58

Lewis Lewinsky | 22-09-13 | 22:47 | + 0 -
Ik snap je verhaal, en ook mee eens.
India is ver weg..

ZZP-er | 22-09-13 | 22:56

Chiant | 22-09-13 | 22:48 | + 0 -

En wat als je een fiat punto hebt? Een smartphone met beltegoed. Ik daag u uit om geen stimulerende middelen te gebruiken voor gemoedsrust als u in die situatie zit. Sommigen drinken bier en anderen krijgen hun rust uit de naaierij die de ziekenfonds heet, want opeens moet je slaappillen en heb je ADHD waar de bigfarma aan verdient.

Baby Rasta | 22-09-13 | 22:55

@Baby Rasta | 22-09-13 | 22:44
Ja,dat heb ik. Althans tijdelijk.
Niet alleen in Nederland, maar ook in Afrika en Azië. Daarom zet ik mijn vraagtekens bij het woord "armoede" als het in een Nederlandse context wordt -gebruikt- misbruikt.

Chiant | 22-09-13 | 22:51

@Baby Rasta | 22-09-13 | 22:38
Ja natuurlijk is het kut als je er ineens flink op achteruit gaat in inkomen. Net zoals het heel erg fijn is als je er ineens heel er veel op vooruit gaat in inkomen.
Maar ik kijk graag naar de absolute getallen. Kort en goed: iemand die een auto rijdt is NIET arm. Iemand die een smartphone bezit is NIET arm. Iemand die rookt en drinkt, of wellicht zelfs andere middelen vrijwillig gebruikt, is NIET arm.
Het feit dat iemand niet meer kan of heeft wat hij eerder wel kon of had, maakt iemand nog niet arm. Het feit dat iemand minder luxe heeft dan een ander, maakt iemand nog niet arm. Natuurlijk is het erg vervelend. Ik zou ook best in een dikke villa willen wonen.

Chiant | 22-09-13 | 22:48

@ZZP-er | 22-09-13 | 22:29
Verhongeren terwijl je een huis hebt, is niet erg? Bedoel je dat?

Lewis Lewinsky | 22-09-13 | 22:47

Chiant | 22-09-13 | 22:30 | + 0 -

Mag ik wat vragen? Heb jij armoede meegemaakt? Weet je wat armoede is? Armoede als slapen in het Zuiderpark? Armoede dat je iemand om eten moet vragen of je aan mag schuiven bij een bbq? Armoede als doordrenkt van de regen door de stad trekken om een te kunnen douchen?

Baby Rasta | 22-09-13 | 22:44

@Watapatja | 22-09-13 | 22:40
Zo, ik wist niet dat het aktivisme hier zo leeft onder sommigen.

Ongeblustekalk | 22-09-13 | 22:43

@peeppeep | 22-09-13 | 22:34
Mijn principes zijn zo veel sterker dan mijn "geldingsdrang" dat ik volgaarne genoegen neem met een "lagere" levensstandaard. De elite bestaat niet, maar wordt slechts gecreëerd door een gefrustreerde, wanhopige en zelfbenoemde onderklasse. Deze bejubelt succes en verfoeit tegelijkertijd de succesvollen.

Chiant | 22-09-13 | 22:41

Lewis Lewinsky | 22-09-13 | 22:35 |
Succes, precedent is er.

Watapatja | 22-09-13 | 22:40

Chiant | 22-09-13 | 22:30 | + 0 -

En daar heeft u dan ook een punt. Maar u moet wel indenken dat sommige mensen radeloos zijn en misschien wel net hun huis uit zijn gezet en niet op de hoogte zijn van de regels. Van de soos mag je 5000 euro eigen vermogen hebben en tja taxeer dat maar eens als je auto je slaapplaats is en je 3 kinderen hebt. Kijk, als iemand net voor komt rijden bij de soos met zn nieuwe BMW met bril en eruit ziet als patser dan geef ik u gelijk. Maar zulke mensen moet je gewoon met rust laten. https://www.youtube.com/watch?v=y7kRfNQj5Yc

Baby Rasta | 22-09-13 | 22:38

@Watapatja | 22-09-13 | 22:15
Tx!

Lewis Lewinsky | 22-09-13 | 22:35

CornholioNL | 22-09-13 | 22:10 | + 1 -
Jij snapt precies wat ik denk...

davimore | 22-09-13 | 22:35

Bijna iedereen wil bij de elite horen, wil daarvoor worden aangezien, maar dan kan je niet te kritisch worden want je wordt er zó uitgekwakt en wat dan?

peeppeep | 22-09-13 | 22:34

@Detlev Tarnowitz | 22-09-13 | 22:20
Samsom?

Ongeblustekalk | 22-09-13 | 22:33

@Graaf van Egmont | 22-09-13 | 22:15
Dat staat in een van je comments, Rijkspolitie toch?
Recherche was een gokje van me, weet ik veul of dat echt zo is.
Controle vraag: Welk persoon had bij de Rijkspolitie de bijnaam, "de stip" ?

Ongeblustekalk | 22-09-13 | 22:33

Over 25 jaar kun je in NL ook op armoede safari.
Hoef je niet naar Afrika voor een jaartje aflaat, CV vulling en leuke foto's voor de kinders later.
Armoede lijkt een erg oneerlijk gebeuren in onze westerse ogen. Maar ik ben meer van het standpunt: "Wij de CO2 vervuiling, de file's de stress, alzheimer, en zij de safaridieren, en de oerwouden.
Onze projectie en daaruit voortvloeiend protectie van armoede werkt niet.Wij hebben armoede nodig om in te zien dat we dat zelf niet willen.
Het is als een bizar auto-ongeluk, waar we stiekem van genieten en denken erg he, blij dat ik er zelf niet inzit. Deze perceptie heeft Ebru prima verwoord.

caravaggio | 22-09-13 | 22:31

@Baby Rasta | 22-09-13 | 22:24
Zolang al die armen met de auto blijven komen, dan weet ik ook zeker dat zij in staat zijn om te participeren en zal ik ze geen cent toeschuiven.

Chiant | 22-09-13 | 22:30

Lewis Lewinsky | 22-09-13 | 22:13 | + 0
Nou, want dan hebben ze dat ook allemaal niet meer.

ZZP-er | 22-09-13 | 22:29

Voor iemand,die weliswaar op andermans kosten,de wereld is rond gesleept om daar zielige huilstukjes over te schrijven die geld voor de betreffende zielepoten te genereren,vind ik dat Ebru nogal wereldvreemd over komt.
Gezien de kwaliteit van dit gedrocht,weggegooid geld trouwens.
Bovendien,als je je Amsterdamse hut blijkbaar voor anderhalve ton kunt verbouwen van dit soort "werk"
zou ik er maar eens wat beter m'n best voor gaan doen,de tijd dat dit soort schrijvers shit rijkelijk beloond word is bijna afgelopen.

zwellevertje | 22-09-13 | 22:28

Toch leuk als het stukje ergens over zou gaan.

Djengo123 | 22-09-13 | 22:26

ZZP-er | 22-09-13 | 22:23 |
In Nederland leven meer mensen op straat dan jij je kunt voorstellen. Alleen bij strenge vorst zorgen gemeentes dat ze onderdak hebben.

Watapatja | 22-09-13 | 22:25

Chiant | 22-09-13 | 21:53 | + 1 -

Misschien is het juist tekenend dat er in deze welvaart maatschappij juist zoveel mensen zijn die bij u voor de deur parkeren. Armoede kan iedereen overkomen en het is niet alleen voorbehouden aan de de minder rendabelen. En geloof me, het zal nog drukker worden voor uw deur gezien die plannen voor de participatiemaatschappij.

Baby Rasta | 22-09-13 | 22:24

Lewis | 22-09-13 | 22:14 | + 1 -
Waarom niet?
Is dat daar dan anders als je met je gezin op straat leeft?
Hier leeft niemand op straat. Hier heeft iedereen een huis.
Maar waarom mogen die mensen in India dan wel op straat leven? Is dat dan anders?

ZZP-er | 22-09-13 | 22:23

Mark Smith | 22-09-13 | 20:58 | Ik moest het ook 2x lezen; het was niet zo to the point geschreven als we van mevrouw Umar gewend zijn. Ik meen dat de boodschap is dat ze geschrokken is van de armoede.

BellaBella | 22-09-13 | 22:21

Je bent rijp voor de 1% Umar. Rijke(re) man of vrouw vinden en klaar is Umar.

Dat is nu precies het probleem: hun werkelijkheid vs mijn werkelijkheid. Wat een onzin. En precies de oorzaak van alle problemen.

Want wanneer ze hier in Nederland aan komen kloppen lukt het plotseling niet meer om de zaken te scheiden. Zijn het gelukszoekers.

Hebben ze geen recht op ONZE werkelijkheid.

Je hebt duidelijk iets geleerd, maar moet nog zo ontzettend veel leren. Heel veel succes daarmee.

P.S. Wat is Nairobi? Clash of realities? Of heeft dat niets met arm en rijk te maken?

Herman957 | 22-09-13 | 22:21

Weet je wie zich ook niet schaamde voor wie hij was?

Detlev Tarnowitz | 22-09-13 | 22:20

Baby Rasta | 22-09-13 | 22:17 | + 0
Mee eens: elitaire ophef..

ZZP-er | 22-09-13 | 22:19

Supermatthijs | 22-09-13 | 22:12 | + 0
De Sikhs doen goed werk, maar die staan dan ook buiten het systeem van de kasten.
En, ja die gaarkeukens op straat heb ik ook gezien...

ZZP-er | 22-09-13 | 22:18

ZZP-er | 22-09-13 | 22:13 | + 0 -

Dat is niet mijn punt. Ik vind het een beetje onbeschoft van Ebru om te zitten "braggen" dat ze armoe heeft gezien. Ze hoeft niet met Halsema op een ver snoepreisje om ons dat op de neus te drukken.

Baby Rasta | 22-09-13 | 22:17

zeeman73 | 22-09-13 | 22:14 | + -1
gelaagdheid en ironie.
laat me niet lachen

checkmate123 | 22-09-13 | 22:17

Arme landen kampen overigens ook met overpopulatie, dit is een vicieuze cirkel en het lijkt me niet gezond om dit als leiddraad te gebruiken of te proberen te bewerkstelligen in Nederland.

Anoniemtje | 22-09-13 | 22:17

Ik weet het, echt arm ben ik niet, maar ik ga al drie jaar hooguit eens per jaar naar de kroeg, hooguit eens per jaar uit eten of de bios en ik ga niet meer op vakantie. Ja, ik heb een auto, maar als die het begeeft kan ik geen nieuwe meer kopen. Idem voor koelkast en was- en vaatmachine. Anderhalve ton om je huis te verbouwen? Ik wilde dat ik het had. Maar goed, wie weet wat de toekomst in het verschiet heeft.

Uriël Fack | 22-09-13 | 22:17

Lewis Lewinsky | 22-09-13 |
Off topic.
Er ligt sinds 2 weken overigens een uitspraak die langdurige tewerkstelling verbiedt, was tegen gem Leiden. Je vindt de link op doorbraak.

Watapatja | 22-09-13 | 22:15

Ongeblustekalk | 22-09-13 | 22:07
Je hebt gelijk maar hoe kun jij dat nou weten?

Graaf van Egmont | 22-09-13 | 22:15

@ ZZP-er | 22-09-13 | 22:10 |
Je kunt armoede hier niet 1 op 1 vergelijken met armoede elders. Appels en peren.

Lewis | 22-09-13 | 22:14

De gelaagdheid en de ironie gaan de meeste reaguurders hier boven de pet.
wat bedoelt ze nou? Is ze nou tegen de linksche grachtengordelelite of juist voor? Vindt ze ontwikkelingshulp nou goed of juist niet.
voorbij aan het zwartwituniversum waarin de mesten van ons leven.
kortom: uitstekende column.

zeeman73 | 22-09-13 | 22:14

Simon de Danser | 22-09-13 | 22:06
Eensch. Zowiezo is dichten in de Duitse taal het mooiste wat er is. Met zo weinig woorden zoveel kunnen zeggen en dan nog prachtig ook.

Graaf van Egmont | 22-09-13 | 22:13

@ZZP-er | 22-09-13 | 22:10
Die ik ken hebben inderdaad een huis. Er zijn er ook zonder huis.
Geen idee of ze willen ruilen met de armen van India. Waarom is dat interessant?

Lewis Lewinsky | 22-09-13 | 22:13

Baby Rasta | 22-09-13 | 22:07 | + 1
Je hebt wel een punt.
Maar toch: Nederland is geen India.
Daar zou je op straat leven met je hele gezin. Wil je dat?

ZZP-er | 22-09-13 | 22:13

@Baby Rasta | 22-09-13 | 22:07
Vervelend ja.
Maar waarom zouden wij moeten bijdragen aan de inrichting van uw huis? Wij dragen via de fiscus ook al bij aan uw basisvoorzieningen. Daarvoor verwachten wij niet eens een 'dankuwel', want we verwachten hetzelfde als het ons ook overkomt. Maar verwacht van ons ook niet dat wij u graag op dezelfde levensstandaard onderhouden als waarvoor wij belastingplichtig zijn.

Chiant | 22-09-13 | 22:13

@Crak-ho | 22-09-13 | 21:53
Inderdaad. Doe net als Femke in Oeganda, sla een neger aan de haak in de hotelbar en laat je eens lekker uitwonen. Cordaid betaalt.

VanBukkem | 22-09-13 | 22:12

ZZP-er | 22-09-13 | 22:10 | + 1 -

De voedselbanken in India stellen niet zoveel voor hoor.

Supermatthijs | 22-09-13 | 22:12

Lewis Lewinsky | 22-09-13 | 22:07 | +
Maar, ze hebben een huis en ..
Vraag:
Willen ze ruilen met de armen van India?

ZZP-er | 22-09-13 | 22:10

davimore | 22-09-13 | 22:06 |

Afkopen van je geweten... ik doneer dus ik ben een goed mens en kan rustig slapen.

Dat je vervolgens naar de C&A gaat om voor 10 euro dat leuke truitje te kopen wat door een 8 jarig meisje in Bangladesh in elkaar is gefrutselt doet er niet toe... mensen zijn dom.

Ik geef geen flikker aan goede doelen, het verdwijnt altijd in de verkeerde zakken, hoeveel voorbeelden hebben we niet voorbij zien komen de laatste tijd ?

CornholioNL | 22-09-13 | 22:10

volgende week maar weer over moslims want het armoedevraagstuk ligt je niet zo.

checkmate123 | 22-09-13 | 22:09

Ik heb geen idee hoe boeken-mensen zoals die mevrouw Burgers hun leven doorbrengen. Het zal wel vreselijk hoogdravend zijn. Daar verdient ze haar geld mee, met aanstellerij & nepfijngevoeligheid.

Of hier in Nederland armoede is? Ik weet zeker dat mensen uit heel arme gebieden zich zouden verbazen over mijn maaltijden. En mijn huiskloffie is ook al niet om aan te zien.

Ik denk zelf dat armoe is: pijn om dat wat je niet hebt. Pijn, jaloezie, omdat je meer wil, beter wil, staat te watertanden over wat anderen hebben.

Een worm die in een wortel leeft, weet niet hoe het in een appel is. Zolang hij die appel nooit gezien heeft, is er geen probleem. Niets wat hij niet kan handlen. De problemen komen pas als hij weet dat er appels zijn en meent daar ook recht op te hebben.

peeppeep | 22-09-13 | 22:08

Ik ken ze wel, Ebru, hier in Amsterdam. De mensen die geen geld hebben voor de tandarts, die kleren dragen van meer dan 20 jaar oud, die de hele winter zonder verwarming hebben doorstaan want de kachel was stuk. En ik ken 70-plussers die nog zoveel mogelijk uren werken, maakt niet uit wat, om voldoende geld te hebben voor eten, want met de AOW redden ze het niet.
Ik ken ze en kan goed met ze opschieten.

Lewis Lewinsky | 22-09-13 | 22:07

@Graaf van Egmont | 22-09-13 | 22:00
Je hebt zeker bij de recherche gezeten, ofnie?

Ongeblustekalk | 22-09-13 | 22:07

macmiep.nl | 22-09-13 | 21:37 | + 9 -

Hear Hear!

In mijn gemeente hebben ze een hoop afgeschaft. Je moet het maar zien te redden met die 600 euro. Ik vroeg bijzondere bijstand aan een paar maanden geleden toen ik verhuisde. Nou, vroeger kreeg je nog inrichtingskosten, maar nu wordt het afgewezen. Dus vertel mij hoe ik dan een huis in moet richten als zelfs de soos niet meer je inrichtingskosten betaalt? 600 euro, daar moet je het mee doen. Er is geen geld meer voor bv een fiets, dat eigenlijk standaard zou moeten zijn, aangezien iedereen mobiel zou moeten zijn. Fiets is wegbezuinigd en oja. Ze verwachten wel dat je solliciteert en als je wat hebt, dan is daar geen potje voor, want dan mag je 4e hands met een bon naar pakkie deftig in je vod en de volgende dag met rare kleding naar een gesprek. http://www.youtube.com/watch?v=ai3ISSNFmDs

Baby Rasta | 22-09-13 | 22:07

Mijn excuses voor 'vindt ik' hierboven.

Simon de Danser | 22-09-13 | 22:07

Chiant | 22-09-13 | 22:03 |

Ik vind het al knap dat mensen nog iets overhouden om te sparen, mij lukt het niet... niet dat ik zielig ben ofzeau hoor... ik red mij wel.

Maar als je eens op een rijtje zet wat je hier per jaar kwijt bent aan al die gemeentebelastingen man man man... eigenlijk van de zotte...

CornholioNL | 22-09-13 | 22:06

@Graaf van Egmont | 21:50 |:
'Wer jetzt kein Haus hat, baut sich keines mehr.
Wer jetzt allein ist, wird es lange bleiben,'
vindt ik misschien de meest tot de verbeelding sprekende zinnen uit het gedicht van Rilke, prachtig!

Simon de Danser | 22-09-13 | 22:06

En toch... en toch hé? Blijf ik me afvragen wat er nou werkelijk met al die miljarden (ondertussen al in de biljoenen?) is gebeurd die al naar dat soort arme gebieden zijn verscheept (zowel via collectes als van via de politiek)?
...
Al 5, 10, 15+ jaar en langer (kan ik me nog herinneren dat er iedere maandag geld opgehaald werd op school voor goede doelen, dus gaf je weer een gulden). En de jaren zullen nog lekker doortikken. Maar er veranderd niets. *N*I*E*T*S*

davimore | 22-09-13 | 22:06

De echte armoede is hier duidelijk geestelijke armoede en een excellent struisvogelgedrag.

Watapatja | 22-09-13 | 22:05

@CornholioNL | 22-09-13 | 21:59
Van de andere kant: als je in Nederland nog spaargeld op de bank zet, dan moet je opgenomen worden in een GGZ-kliniek.
De rente is zo laag dat deze nog net niet negatief is en de staat steelt je geld volkomen legaal via de fiscus.

Chiant | 22-09-13 | 22:03

Ok, nog twee vraagjes;
a) waar kwam t vuilnis vandaan en wat deden die vuilismakers tegen die armoede?
b) wat slaapt beter, nabij de ezel of nabij de baardaap?

Causa Sui | 22-09-13 | 22:02

Obstiopaat | 22-09-13 | 21:55
Bakito wil alleen maar echte mensen nakend door de straten zien rennen in plaats van elke keer naar een website te moeten voor die shit.

Graaf van Egmont | 22-09-13 | 22:00

-weggejorist-

Goorbatsjov | 22-09-13 | 22:00

macmiep.nl | 22-09-13 | 21:37 |

Even als reactie op je laatste zin:

Het is eigenlijk ook bizar hoeveel die onzin moet kosten hier...

CornholioNL | 22-09-13 | 21:59

Wil je zeggen dat er geen armoede is Ebru of dat mevrouw de boekhandel een enorme kudt is die armoedzaaiers die voor een gratis boek koen zo een behandeling niet verdienen?

miko | 22-09-13 | 21:56

Kinderen die van blijdschap rennen in een tropische regenbui. Je roeit met de riemen die je hebt, even alle ellende vergeten, vergeten dat je naakt rennend door de straat kans loopt op bilharzia of cholera. Veel mensen zouden ook eens naakt door de straat moeten lopen tijdens een regenbui in de zomer.
Baby Rasta | 22-09-13 | 21:30

Door naakt in de regen te lopen loop je geen bilharzia en cholera op, mafkees.
www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/...
www.tropencentrum.nl/reizigersbureau.a...

Obstiopaat | 22-09-13 | 21:55

@Prokapitaal | 22-09-13 | 21:49
Okay, maar dan niet wanneer je oud en hulpbehoevend bent terugkomen voor een plekje binnen ons zorgstelsel, indien dat dan nog bestaat. Deal?

Ongeblustekalk | 22-09-13 | 21:55

Ik lees en lees maar kan de strekking van het wellicht in Ebru's ogen goede artikel weer eens niet volgen.
Wellicht betreft de strekking het wederom misplaatst opkomen voor de vrijheid van meningsuiting?
Als ondernemer nooit echt een goed idee om je klanten te bespotten, vandaar haar nuance in het verhaal van de boekenverkoopster op een later moment. helemaal prima.
Helaas gaan weer aantal mensen met een kleine quote van een plaatselijk ondernemer aan de haal om hun eigen ideologische zaak te bepleiten.

Als jouw werkelijkheid juwelier-shoppen is tijdens een Cordaid betaalde safari vind ik het niet verwonderlijk dat je hier geen armoede ziet.


checkmate123 | 22-09-13 | 21:55

De hardenkaftencolumn is inmiddels stiekem verwijderd. Staat er niet meer. Is nooit gebeurd, mensen. Niemand heeft ooit geschreven dat alleen pinnen fatsoenlijk is, en arm onfatsoeblijk. Zeker Monique Burger niet. En al helemaal niet op de website van het door en door fatsoenlijke Boekblad.
www.boekblad.nl/blog-monique-burger-dr...

Lewis Lewinsky | 22-09-13 | 21:55

Bakito | 22-09-13 | 21:48
Appels met peren, zure..

Ommezwaai | 22-09-13 | 21:54

Crak-ho | 22-09-13 | 21:53 | + 0 -

Zit wel iets in, je hebt daar in ieder geval geen Greet !

Supermatthijs | 22-09-13 | 21:54

-weggejorist-

Goorbatsjov | 22-09-13 | 21:54

@macmiep.nl | 22-09-13 | 21:37
Klinkt vreselijk. Komt zo iemand om van de honger? Of blijft zo iemand verstoken van geneeskundige zorg?
Begrijp me goed, ik vind het best erg als iemand in Nederland in die omstandigheden moet leven. Maar:

1. Vaak constateer ik dan ook dat die omstandigheden het gevolg zijn van foute keuzes of verkeerde prioriteiten gemaakt/gelegd door het "slachtoffer". Zelfs ook nog foute keuzes tijdens deze ontstane situatie. Bijvoorbeeld geen geld voor een verjaardagscadeautje voor de kinderen, maar wel geld voor shag of sigaretten en een smartphone. De tranentrekker "voedselbank" hoef je bij mij inmiddels niet meer mee aan te komen, sinds er zo'n ding hier twee straten verderop zit en ik daar parkeerhinder van ondervind.

2. Waarom heeft de overheid een taak om iedereen het recht op een nieuwe koelkast, wasmachine, kleding, etc. te garanderen? Ik zie best een taak voor de overheid om een vangnet te bieden. Dat vangnet mag ook best een ietsiepietsie ruimer zijn dan het "bare minimum", maar ook weer niet te veel ruimer. De verzorgingsstaat maakt iemand lui en onverantwoordelijk. Werken moet lonen en familie, kennissen en vrienden hebben hier ook verantwoordelijkheden.

Chiant | 22-09-13 | 21:53

629 Woorden, waarvan 36 maal 'ik'. Het is gewoon knap.

Spiritus Sancti | 22-09-13 | 21:53

Als je daar alleen maar verdriet en armoede ziet, ben je naïef en bekrompen.

Crak-ho | 22-09-13 | 21:53

Mooi stukje Ebru. Orginele insteek!

arie181818 | 22-09-13 | 21:52

Maar vertel eens Ebru, jullie (jij en Femke) kregen de reizen gratis.
Van wie en waarom?
En waarvoor willen jullie deze shit eigenlijk zien?
.
Ga eens naar Brazilië, Venezuela of Midden-Amerika, dito met een dikke ster.
Ga volgende keer maar naar de Malediven of Isla Margarita, is het geld beter besteed.

Ommezwaai | 22-09-13 | 21:52

Simon de Danser | 22-09-13 | 21:46
Niet gelijk boos worden om de door mij gebezigde uitdrukking "jatwerk". En ik heb het gelezen. Vooral het gedicht van Rilke sprak mij aan. Alhoewel het ook best een tekst van de popgroep Rammstein had kunnen zijn.

Graaf van Egmont | 22-09-13 | 21:50

Ik kom regelmatig in Indonesië, ook niet echt een rijk land.
Toch zijn de mensen met het weinige dat ze vaak bezitten veel gelukkiger dan de gemiddelde Nederlander.
Dat komt puur omdat onze maatschappij zo veel van ons eist.
Werken volgens vast stramien.
80% belasting betalen waardoor leuke dingen doen bijkans onmogelijk is.
Een overal aanwezige en controlerende overheid die tot doel heeft alles te verbieden.
.
Maatschappelijke armoede is veel erger dan geen/niet veel geld.
In feite leiden wij allemaal maar kut leventjes.
In vergelijk met derdewereldlanden hebben we ook geen vrijheid.
Ik ga wel weg hier.
En dat is exact

Prokapitaal | 22-09-13 | 21:49

ZZP-er | 22-09-13 | 21:33 | + 0 -
Hup Harkemase boys! Weet je wat triest is? Tranen en huilen en ondertussen huilen over arme kindertjes terwijl je zelf in een Vinex woont.Ebru is besmet met het Halsema virus.

Baby Rasta | 22-09-13 | 21:49

@UncleAlbert | NaN-NaN-N | NaN:NaN
Ze kan er zelfs voor 1,5k haar huis van laten verspijkeren blijkbaar, ongelofelijk eigenlijk.....

Nilfisk | 22-09-13 | 21:48

Ommezwaai | 22-09-13 | 21:45 | + 0 -

http://vorige.nrc.nl/economie/article2635905.ece/Mogelijk_miljarden_betaald_aan_smeergeld

Bakito | 22-09-13 | 21:48

Ik kom ook wel eens in landen waar sprake is van schrijnende armoede. Overigens niet op kosten van anderen en al helemaal niet om arme aapjes te kijken, maar dat terzijde.
Alles goed en wel, het zijn vreselijke beelden, dat snap ik.
Maar hoe decadent en verzonken in je eigen beleving van de wereld ben je wel niet, als je denkt dat er ook maar iets van een vergelijking kan bestaan. In Nederland hoeft het armlastig volksdeel niet naar de put voor water. Maar er is wel degelijk sprake van kinderen die, soms door toedoen van onverantwoordelijke ouders, in verdomd moeilijke omstandigheden leven. Die hierdoor zijn buitengesloten op vele sociale vlakken en soms eenmaal per week een warme maaltijd krijgen. Ik vind het tegen het beledigende aan om dat af te doen met een verhaaltje over de lessen die je hebt getrokken uit een snoepreisje naar Afrika.

Not Muhammad | 22-09-13 | 21:48

MacG | 22-09-13 | 21:40 |
Je hebt gelijk. Drie maanden na de tsunami ben ik eens langs de kust getrokken in Thailand. Ontmoette daar een restauranthoudertje. Zijn restaurantje was weggespoeld, samen met zijn kokkin en zijn auto lag nog op de kop 400 meter landinwaarts. Toen ik hem vroeg of hij wat geld had gekregen voor het opbouwen van zijn restaurantje moest hij ontkennen. Hij had bij de bank een lening kunnen krijgen, maar alleen als een vriend garant voor hem ging staan. Kosten voor dat alles. Omgerekend 1500 euro. Sindsdien geef ik geen flikker meer aan goede doelen.

Graaf van Egmont | 22-09-13 | 21:48

@Graaf van Egmont | 21:40 |: 'jatwerk'
Zeg Graaf, als u de links echt zou lezen, dan zult u inzien dat het géén jatwerk is, maar inventief gebruik van bestaande oude ideeën, van mensen die natuurlijk veel meer autoriteit hebben dan armzalige Simon.

Simon de Danser | 22-09-13 | 21:46

Eeehhm, waarom ben je dan überhaubt gegaan Ebru?

CornholioNL | 22-09-13 | 21:46

Wauw! Ebru Umar over Ebru Umar! De laatste keer dat ik zoiets geweldigs las was het Ebru Umar over Ebru Umar die zei dat Ebru Umar echt super duper awesome is.

www.youtube.com/watch?v=TMTkedIUX8U

Spiritus Sancti | 22-09-13 | 21:46

We moeten juist trots zijn op ons elitair zijn. In Nederland kan je dat namelijk geheel uit eigen verdienste worden.

Zyprexa20mg | 22-09-13 | 21:46

Wel grappig, een keer in India geweest en Ebru zou hoogstpersoonlijk de ontwikkelingsgelden willen verhogen.
Ik ben in de ergere shitholes geweest, maar de werkelijke reden van de armoede in India is de enorme corruptie.
Indiërs hebben daar een patent op, waar ze ook zitten....

Ommezwaai | 22-09-13 | 21:45

Nilfisk | 22-09-13 | 21:42 | + 0 -

Gaat nu zelfs mijn stofzuiger hier reaguuren ?

Supermatthijs | 22-09-13 | 21:45

Prima toko de Vomar...

Nilfisk | 22-09-13 | 21:42

@ Mark Smith 21:36

Wat ben je toch scherp vandaag! En doe de groeten aan je buurman, dat is toch Boer Harms?

eerstneukendanpraten | 22-09-13 | 21:42

Cordaid, ook al weer zo'n zwendelende NGO met een pantserslot op de knip (zie Tsunamiramp en het geld dat nooit is gebruikt).

MacG | 22-09-13 | 21:40

Lewis | 22-09-13 | 21:35 |
Dat vind ik natuurlijk ook leuk, al die verscheidenheid hier. Maar het blijft natuurlijk jatwerk van Simon de Danser. Maar zoals gezegd, dat is niet erg, want hij weet het tenminste te vinden.

Graaf van Egmont | 22-09-13 | 21:40

Fijn dat je armoede over het hoofd ziet, dan is het er niet. Maar wat is er zo elitair aan dit stukkie schrijven?

roodgrapje | 22-09-13 | 21:40

De armste Nederlander heeft het nog altijd beter dan de armste Nigeriaan, maar moet je dan maar tevreden zijn? Misschien heeft de armste Nigeriaan het nog altijd veel beter dan de armste Somaliër. Dus moet die Nigeriaan dan maar z'n bek houden? Armoede is relatief en zodra het hier in Nederland een beetje eerlijk en rechtvaardig is ben ik bereid me boos te maken over armoede in het verre donkere buitenland.

sarcastro | 22-09-13 | 21:39

-weggejorist-

Goorbatsjov | 22-09-13 | 21:38

Ik zou Ebru er niet van willen beschuldigen dat ze een stukje schreef om haar quota te halen.
Denk eerder dat ze er aan begonnen is en vastgelopen zodat er geen begin noch eind meer aan zit.
Kan de beste gebeuren.

Logic | 22-09-13 | 21:38

Ik heb een idee Ebru.
Ga eens een maand, het liefst meer, leven van 50 Euro per week. Dat is voor eten, kleding, schoeisel, huishoudelijke zaken, uitjes, kadootjes etcetera.
Het beste is dit een paar maanden vol te houden. Want op een gegeven moment is toch die winterjas versleten. Schoenen. Dan kom je er achter dat je niet meer naar een gewone winkel kunt voor kleren. De kringloop is ook te duur. Het Leger Des Heils is dan goed en goedkoop met tweedehands kleding. Sportclubs, uitgaan,
En dan begeeft de wasmachine het. En de koelkast. En je fiets wordt gejat.

Veel mensen in Nederland hebben hier mee te maken, maar lopen er niet mee te koop. Schaamte? Velen zullen hier nog mee te maken krijgen. Baan kwijt, WW. Solliciteren... niks... Na verloop van tijd... WW afgelopen. Bijstand in. Huis en spaargeld opeten tot de norm. Vaste lasten blijven doorgaan. Bijstand is voor een volwassen alleenstaande 661,77 Euro. Hangt van de gemeente af of je er maximaal 264 Euro aan toeslagen bijkrijgt.
Heb je nog een beetje spaargeld, dan krijg je geen kwijtschelding van OZB, Afval, waterschap enzo.

MacMiep.nl | 22-09-13 | 21:37

eerstneukendanpraten | 22-09-13 | 21:33 | + -1 -
Waar jij woont spreekt iedereen nauwelijks een woord ABN.

Mark Smith | 22-09-13 | 21:36

Je verwacht hier tussen de panelen niet gauw iemand die op eigen kracht dat soort mooie dingen weet te zeggen.
Graaf van Egmont | 22-09-13 | 21:27
Och, weet ik niet. Je hebt ze hier in alle soorten en maten. Dat vind ik een van de leuke dingen van GS.

Lewis | 22-09-13 | 21:35

Misschien kan je eens op een lagere school in een kutwijk gaan kijken, waar kindertjes 's ochtends ontbijt krijgen omdat ze thuis niets te vreten hebben. Verder is je gemaakte arrogantie zo geloofwaardig als de balvastheid van ene Vermeer.

Biff Eagleburger | 22-09-13 | 21:35

Lewis | 22-09-13 | 21:28 |
Dan denk je er hetzelfde over als ik. Ik denk dat ze vanmorgen wakker is geworden met de gedachte "elitaire bitch, hier moet ik iets mee doen"
Of zoals dominee Gremdaat altijd zei: "Elitaire bitch, kent u die uitdrukking?"

Graaf van Egmont | 22-09-13 | 21:35

-weggejorist-

UncleAlbert | 22-09-13 | 21:34

Als dit het resultaat is van het Nederlands ontwikkelingssamenwerkingsbeleid heeft één populist in ieder geval groot gelijk.

Endoxa | 22-09-13 | 21:34

macmiep.nl | 22-09-13 | 21:12 | + 14 -
wel 10 jaar hoor !

ZZP-er | 22-09-13 | 21:34

@ Mark Smith 21:25

Maar goed dat jij er dan nog bent om mij daar op te wijzen middels jouw superieure plempsels. En die gezellige koffieleutjes die nauwelijks een woord ABN spreken kun je ook nog regelmatig tegenkomen bij de Jumbo btw...

eerstneukendanpraten | 22-09-13 | 21:33

@Bakito | 22-09-13 | 21:31
Heb je weer je hulplijn gebeld, hahaha.

Ongeblustekalk | 22-09-13 | 21:33

Baby Rasta | 22-09-13 | 21:30 | + 1
Ha!
Je komt uit Harkema!

ZZP-er | 22-09-13 | 21:33

Weet je wat pas armoede is? De Islam.

Ongeblustekalk | 22-09-13 | 21:32

trippert | 22-09-13 | 21:28 | + 0 -
Ach, wat denk je wat die reisjes van Nederlandse militairen kosten naar het buitenland?

Bakito | 22-09-13 | 21:31

Jezelf "born columnist" noemen, om vervolgens dit soort broddelwerkjes af te leveren. Dat is pas literaire armoede.

Borrelende Boris | 22-09-13 | 21:31

@ Wc-kip | 22-09-13 | 21:13 |'
Maar bewonder je die ook dan?
Ik was een paar weken (of zijn het alweer maanden?) geleden bijvoorbeeld echt diep onder indruk van Ebru's optreden bij K&vdB. Het verhaal dat ze toen had was me uit het hart gegrepen.
En met deze column kan ik dan weer helemaal niks.

Lewis | 22-09-13 | 21:31

Weet je wat pas erg is? Armoede.

Ongeblustekalk | 22-09-13 | 21:31

Ik ken dat boek van Monique Burgers niet, en het interesseert me ook geen fuck.
Maar wat wil je nu eigenlijk zelf met dit stuk zeggen?

ZZP-er | 22-09-13 | 21:30

Waarom überhaupt op armoedesafari gaan voor zo'n hulporganisatie? Want als je weet dat Femke meegaat, dan weet je ook wat je ongeveer te wachten staat.

VanBukkem | 22-09-13 | 21:30

Armoe is relatief. Ik zelf ben opgegroeid in het continent van de "plaggenhutten". Als je dan ziet hoe mensen blij zijn met weinig, kun je daar alleen maar restecp voor hebben. Kinderen die van blijdschap rennen in een tropische regenbui. Je roeit met de riemen die je hebt, even alle ellende vergeten, vergeten dat je naakt rennend door de straat kans loopt op bilharzia of cholera. Veel mensen zouden ook eens naakt door de straat moeten lopen tijdens een regenbui in de zomer.

Baby Rasta | 22-09-13 | 21:30

Er is een steeds groter wordende kluwe Hollanders die dergelijke linkse 'oooh wat zielig' snoepreisjes niet eens kunnen betalen en geen een is er arm.

Dat je je kan begeven met dat vieze liegende linkse volk als een jacobine geel en een halsema, gatverdamme ik zie hun schijnheilige koppen al begrip en medelijden strooien bij de arme mensjes buiten hun grachtengordel.

Gat ver de gatverredamme wat smerig.

trippert | 22-09-13 | 21:28

@ Graaf van Egmont | 22-09-13 | 21:11 |
Ik vind het een warrig verhaal en erger me daar wel aan.

Lewis | 22-09-13 | 21:28

Beste Ebru,
ik ben daar ook geweest, (maar dan zelf betaald). Ik heb wel dezelfde armoede gezien in India. Echt alles, inderdaad tot tranens toe.
Maar ik heb daar ook puissante rijkdom gezien, en ook gezien dat die rijken de armen niet helpen.
En de armen menen dat dit hun lot is en klagen niet.
Dit is allemaal het gevolg van het decadente kastensysteem wat in India heerst en algemeen geaccepteerd wordt.
Lees het boek: De witte tijger van Aravind Adiga.

ZZP-er | 22-09-13 | 21:27

@ Goorbatsjov 21:24

Maar die naar de Appie gaan alleen voor de koffie komen het huis tenminste nog uit...

eerstneukendanpraten | 22-09-13 | 21:27

Simon de Danser | 22-09-13 | 21:24
Dank voor de linkjes. Je verwacht hier tussen de panelen niet gauw iemand die op eigen kracht dat soort mooie dingen weet te zeggen. Maar als je als reaguurder weet waar je al dat moois kunt vinden, dan vind ik het al prima.

Graaf van Egmont | 22-09-13 | 21:27

@Mark Smith | 22-09-13 | 20:58
You go Mark, ik snap het ook niet.
't Is een beetje slappenstukjesdag bij GS vandaag. Eerder ook al onbegrijpelijke verontwaardiging over die rallyecrash hieronder.

Ik denk dat er een nieuw schip met MDMA (goeie, dit keer) is binnengekomen. Of de zomibo hakte erin.

pinda | 22-09-13 | 21:26

eerstneukendanpraten | 22-09-13 | 21:19 | + -1 -
Weet je wat ook armoede is? Nog even het woord kopvod in je toch al niet terzake doende reaguursel moffelen.

Mark Smith | 22-09-13 | 21:25

Ja en?

rechtsdwalendeautist | 22-09-13 | 21:25

Kern van het verhaal. "Honger? In Afrika hebben ze pas honger."
Is waar, klopt als een bus. Maar is dat nu echt het hoogst haalbare voor een column op een website als GeenStijl?
Misschien niet dankbaar om een gegeven paard in de bek te spugen, maar ik meen oprecht dat deze zondagse column pet met een rietje is.
Nog los van de kwaliteit vraag ik me oprecht af welk doel het noemen van de kosten van uw verbouwing bedragen. Het lijkt chique (en ik hoop dat het resultaat bevalt) maar eigenlijk is dat soort exhibitionisme een tikkeltje ordinair.
Just saying. Volgende column zal ongetwijfeld weer vermakelijk zijn. Dit is een pijnlijke (luie?) misser.

Not Muhammad | 22-09-13 | 21:25

Ah, wacht even, ik heb het nog een keer gelezen en het muntje valt nu.

Ebru is pissed off to the max dat ze niet meer gevraagd wordt door DWDD.

Het is maar waar je je over op kunt winden.

Parsons | 22-09-13 | 21:25

Wat een slecht verhaal. Monique Burgers was arrogant, dat ziet Ebru over het hoofd. Die arrogantie is uitermate misplaatst.

i-Wonder | 22-09-13 | 21:25

>Overblijfselen van het kastensysteem gemengd met de Westerse individuele schoonheids-mentaliteit.

DevinNull | 22-09-13 | 21:24

-weggejorist-

Goorbatsjov | 22-09-13 | 21:24

3x gelezen en ik snap er niks van. Dat zegt ook niet veel, ik weet het.

Ongeblustekalk | 22-09-13 | 21:24

Dhr. W. Anhoop | 22-09-13 | 21:20 | + 0 -
Als je naar India zou gaan zou je zien dat de sociale armoede daar meerdere malen groter is dan hier.

DevinNull | 22-09-13 | 21:22

@Bakito | 22-09-13 | 21:18
Je moet de douche niet zo lang laten lopen, dat is water verspilling.;)

Ongeblustekalk | 22-09-13 | 21:22

Ebru je bent zo arm als je jezelf voelt, goed gezien!

Het gaat er hier in NL om dat de overheid schulden maakt op kosten van toekomstige generaties, criminelen niet berecht en verder algemeen de hele tent afbreekt op kosten van de belastingbetaler en alle vrijheden van de burgers afneemt. Daar gaat het om.

Mensen die schreeuwen dat ze arm zijn en alles van de staat willen, dat is al helemaal afgelopen. Zelfs bij de SP snappen ze dat het allemaal niet meer gratis wordt.

Elitaire be-atch

trippert | 22-09-13 | 21:22

In "onze werkelijkheid" wordt de kloof tussen rijk en arm met de dag groter. De grootste armoede zit bij de hard werkende man/vrouw die geen gebruik mag maken van toeslagen en premies omdat hij/zij niet voldoet. In ons mooie landje loont het de moeite om niets te doen en ongemotiveerd jezelf van dag naar dag slepen. Enkel dan wordt je door onze participatiemaatschappij voorzien van allerlei fiscale voordelen. Nee Ebru, ons land kent dan wel niet de armoede zoals jij hebt gezien in het buitenland maar sociale armoede bij ons is ongeëvenaard

Dhr. W. Anhoop | 22-09-13 | 21:20

In "onze werkelijkheid" wordt de kloof tussen rijk en arm met de dag groter. De grootste armoede zit bij de hard werkende man/vrouw die geen gebruik mag maken van toeslagen en premies omdat hij/zij niet voldoet. In ons mooie landje loont het de moeite om niets te doen en ongemotiveerd jezelf van dag naar dag slepen. Enkel dan wordt je door onze participatiemaatschappij voorzien van allerlei fiscale voordelen. Nee Ebru, ons land kent dan wel niet de armoede zoals jij hebt gezien in het buitenland maar sociale armoede bij ons is ongeëvenaard

Dhr. W. Anhoop | 22-09-13 | 21:20

-weggejorist-

Goorbatsjov | 22-09-13 | 21:19

Weet je wat pas armoede is? Als vrouw met een kopvod op naar de Albert Heijn en daar dan alleen maar twee koppen gratis koffie gebruiken...

eerstneukendanpraten | 22-09-13 | 21:19

Simon de Danser | 22-09-13 | 21:14 | + 2 -
In het geheel niet het gevolg van de daden van mensen.

DevinNull | 22-09-13 | 21:18

@mark smith

Gekkie toch ... Gaat over armoede safari nederlanders in de buitenlanden die de nederlandse feel good evangelie gaan verspreiden .

el che | 22-09-13 | 21:18

Mark Smith | 22-09-13 | 20:58 | + 5 -
Ik snap het ook niet.

ZZP-er | 22-09-13 | 21:18

@redactie:

Kan er een update komen? De groep wordt onrustig en ik wil er zo een eind aan breien. Vandaar.

Bakito | 22-09-13 | 21:18

Wat een semi-correct geneuzel. Hoe komt zo'n iemand in Godsnaam aan een uitnodiging voor die wereldreis?
En betalen wij dit indirect? Of heeft ze het zelf betaald? ( of is het een hij...?? )

070 | 22-09-13 | 21:17

Hoi, ik ga niet na de tandarts omdat ik hem niet kan betalen.

Anoniemtje | 22-09-13 | 21:16

Simon de Danser | 22-09-13 | 21:14 |
Wat kun je het toch mooi en poëtisch verwoorden. Uit welk boek?

Graaf van Egmont | 22-09-13 | 21:16

Weekhartig en angstig teruggrijpend op de funderingen van westers imperialisme dat deze deplorabele staat van zaken huisvest en exporteert.

DevinNull | 22-09-13 | 21:15

Een armoedig stukje proza..

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 21:15

En de clou komt volgende week!?

Parsons | 22-09-13 | 21:14

Ebru u waant uzelf, of in een iets groter verband Nederland, de maat der dingen. Dat is bijna net zo onnozel subjectief als het geloven in astrologische voorspellingen.
De natuur is enerzijds een enorme verspiller van vruchten, die zwanger van rijping op de aarde vallen en ongeplukt wegrotten en anderzijds een nietsontziende moordenaar met droogte en honger als zijn handlangers.

Simon de Danser | 22-09-13 | 21:14

"Maar ik heb in Nederland nog nooit armoede gezien."

De armoede van Nederland, is dat je een handjevol mensen hebt, dat er voor moet zorgen dat de rest er schijnbaar niet in hoeft te leven, en als zij zelf onder water dreigen te raken, krijgen ze een koekje van eigen deeg onder de noemer 'toeslag'.

Dat handjevol mensen zijn de echte armoedigen, maar gelukkig voor de rest hebben de meesten van hen dat niet eens door.

ZKH EénOog | 22-09-13 | 21:14

Lewis | 22-09-13 | 21:09 | + 0 -

Ik wel. Johnny Quid/Alexander Peggold/de hele EU-kliek. Om slechts een paar te noemen.

Wc-kip | 22-09-13 | 21:13

Dit soort artikel hoort toch meer in libelle.
Ik kan er niks mee i.i.g.
Waar gaat dit over, waar moet dit heen?

Prokapitaal | 22-09-13 | 21:13

Koninging Beatricks | 22-09-13 | 21:06
Een goede column heeft een bepaalde mate van urgentie. Dat hoeft niet direct op het moment zelf te zijn, ook reflectie kan een mooie aanleiding zijn. Maar dat mis ik hier. Wat ik wel zie is een reactie van een tikje elitaire mevrouw die ingaat op de excuses van een andere elitaire mevrouw in hetzelfde postcodegebied over een opmerking in een lokaal blaadje van meer dan een week geleden. Hoe *gaap* is dat? Los van de uitermate rammelende vergelijking die Ebru in haar column trekt; ze kan beter, véél beter.

andalucia | 22-09-13 | 21:13

India is een kernmacht en ook in Afrika heb je een hele rijke volgevreten elite. En van jouw en Femke en co. 's vliegticket kan een gezin daar jaren vreten.
Dáár wordt ik nu boos van.

MacMiep.nl | 22-09-13 | 21:12

Stormageddon | 22-09-13 | 21:08 | + 0 -

Volgens mij wil onze knuffelturk zeggen dat voor de meeste Nederlanders armoede in bijv. Afrika een ver-van-mij-bed show is, tenzij er een camera ineens bovenop ze zit en ze zo kunnen laten zien hoe ''erg ze het vinden''.

Als dat het niet is, weet ik het ook niet.

Wc-kip | 22-09-13 | 21:12

Lewis | 22-09-13 | 21:09
Mijn vraag aan jou is dan ook: wat doe je nu na het lezen van dit stukje? Anders is je tegel zo waardevrij zal ik maar zeggen.

Graaf van Egmont | 22-09-13 | 21:11

Ik ga ooit met Ebru trouwen, ze is lief als ze boos is

Bokito ergo sum | 22-09-13 | 21:11

En toch zijn er mensen die uitrekenen dat ze exact de 28,35 die nog op hun pinpas staat tot over twee weken hun geld binnenkomt gebruiken om eten te kopen.
Mensen die hun sieraden verkopen omdat ze anders op straat staan. Mensen tegen wie de overheid zegt "u krijgt deze maand niets, dat is onze regel, zoek het maar uit".
Ebru mag blij zijn dat het haar werkelijkheid niet is.

ZwarteKater | 22-09-13 | 21:11

Armoedesafari is fijn als je een grachtengordelmoralist bent. Bij mensen met echte gevoelens en moraliteit gaan dingen knagen, daarom Ebru, je bent er achter gekomen dat je een mens bent en daar hoef je je niet voor te schamen.

smdyasc | 22-09-13 | 21:10

Nee, je kapot schamen voor het werk dat je eerder hebt gedaan. Daar worden we met zijn allen vrolijk van. In onze werkelijkheid dan hè.

Graaf van Egmont | 22-09-13 | 21:09

Met anderhalve ton zou ik niet in BOLO gaan wonen.

PrinsesStoepje | 22-09-13 | 21:09

Ik geloof niet dat ik verder iemand ken die ik zó kan bewonderen en aan wie ik me soms zó kan ergeren als Ebru.

Lewis | 22-09-13 | 21:09

@Koninging Beatricks | 22-09-13 | 21:00
Ik ben het zelden met MS eens, maar het punt van deze column ontgaat mij ook een beetje. Het is mij niet duidelijk wat Ebru hiermee wil zeggen.

Stormageddon | 22-09-13 | 21:08

vansuyle.com | 22-09-13 | 21:07 | + 0 -

En ik durf te wedden dat ze minder hard klagen dan wij hier doen.

Supermatthijs | 22-09-13 | 21:08

Op pad gaan met zoveel linkse idealisten tegelijk is al een 'geestelijke armoede safari', zou je haast zeggen.

trotse-ambtenar | 22-09-13 | 21:08

Jouw werkelijkheid is niet mijn werkelijkheid. Lekker postmodern weer. Ik dacht dat we dat wel hadden gehad.

Ow ja, en India heeft een ruimtevaart- en kernwapenprogramma. En nucleaire onderzeeërs. Hebben ze ook.

Zal hun werkelijkheid wel weer zijn. Ofzo.

postmodernismisdead | 22-09-13 | 21:07

Telkens als je zegt dat armoede in Nederland niet bestaat, dan wordt je uitgemaakt voor vuile dit of dat. Overigens Ebru, armoede kan je dichter bij huis vinden. Bijvoorbeeld bij de koerden in Oost-Turkije. Ben er geweest, wist niet wat ik zag. Plaggenhutten, echt waar, en mensen die helemaal niets hadden.

vansuyle.com | 22-09-13 | 21:07

@andalucia | 22-09-13 | 21:05

Projectie?

Koninging Beatricks | 22-09-13 | 21:06

Koninging Beatricks | 22-09-13 | 21:00 | + -1 -
Ik heb het gelezen, maar heb werkelijk geen idee wat ik ervan moet vinden. Ik ben in ieder geval niet geprikkeld tot nadenken noch heb ik er om kunnen lachen, vandaar mijn vraag.
Maar misschien kunt u het mij uitleggen?

Mark Smith | 22-09-13 | 21:06

Je bent in NL arm als je een modaal inkomen hebt d.m.v. uitkeringen en toeslagen.
Je bent in NL rijk als je een baan hebt die zo zwaar belast wordt dat je netto minder overhoudt dat de uitkeringstrekker.

Tot zover de logica van de socialisten van de PVVDA.

James Lastig | 22-09-13 | 21:06

Met alle respect. Maar vergelijkt u nu werkelijk de deplorabele financiële status van door AIDS-aangevreten Afrika met de (vermeende) armoede in Nederland?
Dat mag met gevoel voor understatement een beetje opmerkelijk genoemd worden. Nog los van het cliché zo groot als een olietanker.

Not Muhammad | 22-09-13 | 21:05

Tja.

In the morning! | 22-09-13 | 21:05

Beetje laat Ebru, dit (het lompe geneuzel van Monique Burgers) is dermate oud nieuws dat de gemiddelde GS-lezert het alweer vergeten is.

andalucia | 22-09-13 | 21:05

''Ebru Umar. Een elitaire bitch die nooit meer op armoedesafari wil gaan.''

En toch blijf ik je een topwijf vinden met Bambi-ogen. Vlijmscherpe column weer.

Wc-kip | 22-09-13 | 21:04

Deze reis werd mede mogelijk gemaakt door linksch gutmens.

funkyd | 22-09-13 | 21:03

?

De-oude-bok | 22-09-13 | 21:01

@Mark Smith | 22-09-13 | 20:58

Misschien moet je eerst even lezen en daarna domme vragen stellen.

Koninging Beatricks | 22-09-13 | 21:00

Mark Smith | 22-09-13 | 20:58 | + 0 -
Ze neemt het op voor een linkse grachtengordelintellectueel.

Bakito | 22-09-13 | 21:00

Goedzo Ebru, dat we het allemaal weer een beetje in de juiste verhouding gaan zien. Kom er maar in Watapatja.

Supermatthijs | 22-09-13 | 20:59

Wat is je punt?

Mark Smith | 22-09-13 | 20:58

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken