Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kabinet: 'Nederlanders tanken niet over de grens'

Lidl-logo.gifHet fenomeen 'tanken en boodschappen doen in Duitsland' bestaat niet, volgens de regering. Is niets van waar. Doen mensen helemaal niet. Dit verhaal van een Nederlander die maandelijks tientallen euro's huishoudgeld uitspaart door zijn Opel Astra vol te laden met Duitse worst en dito diesel is een hoax. Verzonnen door een of andere gierige lolbroek. En die Rode Stippellijn Des Economische Doods dan, die aangeeft dat het voor Nederlanders die tot 54 kilometer van de grens wonen loont om naar Euroknallië te karren voor Kraftstoff voor Mensch und Auto? Ook onzin. Willekeurig op het kaartje van Nederland gestippeld door de opmaakmoekes van De Telegraaf. Nee hoor. Alle Nederlanders geven hun zuurverdiende salariscentjes (of wat er van over blijft) keurig netjes in Nederland uit aan accijnzen, heffingen en btw. Oók als op 1 januari een extra accijnsverhoging op diesel (3 cent) en LPG (7 cent) per liter wordt doorgevoerd, blijft iedereen in eigen land tanken. Grenseffecten? Bestaan niet. Als de regering de accijnzen verhoogt, stijgen de inkomsten voor de schatkist gewoon keurig mee. Rutte is daar zó zeker van, dat hij niet eens onderzoek wil doen naar de effecten van belastingverhogingen. Nergens voor nodig. Belastingverhogingen = pure winstmaximalisatie voor de staatskas. Niks economisch schrikbewind om ondernemers in de grensstreek mee van hun brood te beroven. En als u dat nou nog steeds niet gelooft, kijk dan even deze elf minuten durende speciale uitzending van Knoop in je Zakdoek met de MinPres. Die legt alles nog 1 keer heel langzaam in Jeugdjournaaltaal uit.

Reaguursels

Inloggen

Shoppen in Duitsland
Tanken in Duitsland
Restaureren in Duitsland
En niet te vergeten:
Auto laten repareren in Duitsland... (150 hier, 90 over de grens)
En winterbanden, de toppertjes zijn 70 per stuk, incl. gratis omleggen... Hier begint het met 100...

Dream-on Mark...

BarneyBoner | 23-09-13 | 19:04

Dit weekeinde een volle boodschappenkar, een volle tank en een slof 3/4 zware shag bij de oosterburen gehaald. Boodschappen en bezine weten we allemaal dat het goedkoper is, maar shag wist ik nog niet.
Door mijn rookwaar in Duitsland te halen bespaar ik 18 euro en 12,5 cent per 500 gram shag!! dat is 1euro45 per 40 gram pakje! Bij een slof per maand een dikke 200 euro per jaar.
Nee Rutte, mensen blijven wel in NL veel en veel te veel betalen... zucht.

Supreme Fatt Ass | 23-09-13 | 10:29

Rutte, het is overduidelijk: deze minkukel is DIEP, DIEP GESTOORD!
Moet dringend uit onze samenleving verwijdert worden, dringend.

Theemutz | 23-09-13 | 00:10

Ik doe altijd mijn boodschappen in Duitsland. Scheelt een hoop knaken. Gelijk even tanken a 1,56 per liter.

JanJ | 22-09-13 | 22:39

ik tank uit principe juist wel over de grens. Ik gun Duitsland en Belgie accijns, die verrotte zieke Nederlandse staat gun in geen cent meer!

Faragefan | 22-09-13 | 21:55

"Glashard ontkennen dat je faalt" kent vele mogelijkheden

AsEl | 22-09-13 | 19:23

Wraak is zoet.
Gisteren weer even lekker naar Kleve geweest en Mevrouw Merkel nog wat succesvoller gemaakt: Zo'n 100 zeuro aan NL belastingen en accijnzen uitgespaard.
Voor de grap eens uitgerekend wat er - grofweg - op zo'n zaterdag aan NL overheidsdiefstal wordt uitgespaard. Gezien de volle (gratis) parkeerterreinen een eenvoudig rekensommetje.
Voor Kleve schat ik het op zo'n 20.000 tot 30.000 NL klanten. Als die allemaal (boodschappen, benzine, tabak, drank) gemiddeld zo'n 75 euries NIET in NL aftikken: 1,5 miljoen tot 2,25 miljoen wat mark de lachende hark misloopt op zo'n zaterdag.
Alleen dus al in Kleve.
Blijf dromen mark, jouw beleid is prima.
Want je zorgt voor je eigen verdwijning. Wel jammer van al die kreperende middenstanders in de grensstreek. Zeker 4 gesloten tankstations gezien en in de bebouwde kommen was het RONDUIT rustig bij de supers..........

pennestront | 22-09-13 | 17:55

Gisteren (p)Rutte(lend) naar die Heimat gereden. Kilometerje of 30. Je bent er zo. Even kleertjes kopen voor de vrouw omdat die in de eerste plaats goedkoper zijn en in de tweede plaats het assortiment van een bepaald merk veel en veel groter is dan in onze grote woonplaats.De vriendelijkheid van het personeel is ook altijd top. Dat kun je vaak van "de meiden" in Nederlandse modewinkels niet zeggen.

En, het stikte van de Nederlanders in de winkel. Hoezo geen vlucht van kapitaal enzovoorts? Rutte en consorten>>>> vooral doorgaan!

jetztgehtslos | 22-09-13 | 17:53

morgen gaan we weer naar de Lidl in Emlichheim. Goedkope drank, goedkopere wasmiddelen etc.
En gelijk even euro95 tanken.

bebogard | 22-09-13 | 17:00

De Grappenmakers AMIGO gaat regelmatig naar Centro Oberhausen en merkte daar al dat Shoppen veel leuker is aldaar als in Nederland vriendelijk winkelpersoneel , alles is netjes en ordelijk in de winkels , een Lunch kost niet zoveel , parkeren is gratis en alles wat je koopt is gemiddeld 10-20% goedkoper als in Nederland ,, Als ik dat vergelijk met Rotterdam centrum met mijn Fiat Eco Diesel haal ik met alleen de Rotterdamse parkeerkosten voor een dag de brandstof er al bijna uit !!

Amigo1973 | 22-09-13 | 16:34

@Old_Spice | 22-09-13 | 14:07

Ik kan me anders nog goed voor de geest halen dat ik met 2 20L cans liep te sjouwen naast een volle tank en da's toch minstens 25 jaar geleden, sindsdien ga ik regelmatig even de grens over voor peut,drank en al die andere dingen.

Mask | 22-09-13 | 14:39

@Mask | 22-09-13 | 13:38
Euhm, neen. Vroeger was de brandstof goedkoper in NL, vergeleken met D en BE.

Old_Spice | 22-09-13 | 14:07

Oke, deze regering is niet alleen funest voor onze economie, maar steken bewust de koppen in het zand voor de neveneffecten van hun beleid. Verantwoordelijkheid nemen was toch het credo? Neem eens verantwoordelijkheid voor jullie beleid!!!

Old_Spice | 22-09-13 | 14:06

tiqo | 22-09-13 | 13:36
Zo hee, bedank voor de gouden pertoleum tip, want ik
sla elke keer weer stijlloos achterover als ik in de winter een kan van 20 liter moet halen voor m'n heteluchtkanon voor m'n werkplaats, van ik dacht rond de 37 euro! Btw, hebben ze daar ook rode diesel, en weet je toevallig wat die daar kost?

von sokkenstopfen | 22-09-13 | 13:49

Ik woon op 5 minuten van de Belgische grens. Niet alleen voor benzine en tabak gaat men hier massaal over de grens, ook tandarts en dokter en ziekenhuis zitten vol met nederlanders. Kleuter, peuter en lager onderwijs idem ditto. Ooglaseren in het ziekenhuis in Maastricht, dit kan men goedkoper laten doen door een arts die die zelfde operatiekamer huurt en zijn personeel mee brengt uit belgie. etc etc etc.

*lloyd* | 22-09-13 | 13:49

Bestaat niet of komt niet voor lijkt me nogal wiedes.
Als ik me niet vergis deden we 30 jaar geleden hetzelfde al. Dus al die accijnsen zijn ze al minstens 30 jaar kwijt, dan voel je dat nu echt niet meer, maar drank,peut,vlees,wasmiddelen,shampoo en aanverwant spul koop je al deccenialang veel goedkoper in de pruis.

Mask | 22-09-13 | 13:38

Ik woon in Landgraaf. Ik tank in Belgie voor 1,49 euro de liter. Ik koop meteen de petroleum voor mijn verwarming in belgie : 1,05 per liter VERSCHIL met Nederland. Oh.. en ik doe meteen boodschappen bij de Lidl in Duitsland. Dus wij gaan wel degelijk over de grens! Beat it.

tiqo | 22-09-13 | 13:36

Nou laat ze maar lullen van de week scheelde de benzine 18 cent doen wij al jaren. Slof shag en wat jenever kan het al uit. En we wonen 70 km van de grens alle boodschappen is goedkoper behalve koffie en brood

nico40728261 | 22-09-13 | 13:34

(Sterke) drank is cheap in Duitsland. Benzine en diesel niet. Duitsers doen veel boodschappen in NL, koffiepads, vis en andere zooi. Ik denk idd dat de nadelige effecten van grensverkeer wel meevallen.
Ik vind eigenlijk dat Rutte het wel goed doet als je in gedachten neemt dat half NL rood stemt en de andere helft rechts. Neem erbij een economie die kapot gemaakt is door de subsidies van de afgelopen decennia. Ga er maar aan staan....

Jean Kloot | 22-09-13 | 13:13

Ben vrijdag j.l. juist weer even naar Duitsland geweest. Benzine 22 eurocent goedkoper. Twee uitstekende koppen koffie 4 euro. Een eenvoudige maaltijd evenwel van uitstekende kwaliteit, grote lappen vlees, perfect flesje bier erbij, 18 euro. En als klap op de vuurpijl: 6 flessen wodka, 1 fles rum 54% en een fles kentucky wiskey samen 45.80 euro. Tel uit je winst. En dan ook nog een zeer vriendelijke bediening. Maar volgens onze m.p. heb ik waarschijnlijk gehallucineerd.

das dom | 22-09-13 | 13:13

Willem van Rood | 22-09-13 | 08:42
Ik ben blij dat ik huur, want stel ik kom zonder werk, dan hoef ik niet eerst m'n eigen huis op te vreten. Daarnaast komt de woningbouw geregeld de boel onderhouden, en word de buitenkant om de 5 jaar compleet opnieuw geschilderd, en als er iets stuk is, dan staat er binnen een week een bedrijf op de stoep om het te maken. Ik heb dan ook een huis met 3 slaapkamers, en een tuin van 6 bij 11 meter en betaal maar 244 euro huur per maand! Voor dat geld heb je nog geen studentenkamer, dus mij krijgen ze hier noooooooit meer weg!

von sokkenstopfen | 22-09-13 | 12:55

Nee, hoor, ik tank er nauwelijks maar vulde gisteren wel m'n voorraad sterke drank weer aan in Kleef: tientallen procenten goedkoper. De cassière wist me te melden dat er "sehr viel" klanten uit Nederland kwamen en dat een deel van de winkels hun bestaansrecht ontlenen uit het feit dat er zoveel Nederlanders kopen.

Alexander de Kleine | 22-09-13 | 12:42

Ik woon in 013 en dat is 15 km van poppel vandaan, en ben ik eergisteren even naar een bedrijf in belgië gemoeten, en bij de grens was het stampdruk, want
de diesel is daar ruim 10 cent per liter goedkoper, en ook rookwaar scheelt enorm daar, dus zit ik er ook over te denken om voortaan daar m'n inkopen te gaan doen. Ik zou er zelfs wel willen wonen, want ik las hier dat een ziekenkostenverzekering daar maar 6 euro per maand kost, dus van dat verschil alleen al zou ik al maanden m'n koelkast kunnen vullen. en als je dan kijkt hoe mooi de ene na de andere vrijstaande villa is, dan begrijp je wel dat het leven in belgië stukken goedkoper en beter is, dan in dit verneukte tiefus nederland!

von sokkenstopfen | 22-09-13 | 12:42

Haha, ik vlieg meerdere keren per jaar met een duitse vliegmaatschappij. Veel goedkoper! En raad eens? Schiphol is voor mij vele malen dichterbij dan Frankfurt Airpoirt (5 uur rijden met de auto).

Boterhammetworst | 22-09-13 | 12:36

Ach, en het is allemaal zo simpel; de btw terug naar 19%... gaan de mensen weer geld uitgeven , de bedrijven weer winst maken en als ze winst maken weer BELASTING betalen en komt alles weer op z,n pootjes terecht. Enige nadeel is dat de regering even wat minder geld binnenkrijgt van de BTW.... maar dat weegt niet op tegen een weer gezonde economie!

neverywhere | 22-09-13 | 12:23

LP it is...

lidlbier | 22-09-13 | 12:14

@dolffie | 22-09-13 | 12:06
Ik voel mij er niet bezwaard door, ik denk aan mijn knip zoals vele met mij.

naaktopdefiets | 22-09-13 | 12:11

bestaan of niet bestaan maakt niet uit.

Duitse bedrijven met vestigingen hier maken in nederland bijna geen winst. Dat verdwijnt allemaal naar het buitenland. Dus er verdwijnt wel degelijk geld van onze dagelijkse boodschappen naar de andere kant van de grens.

Nederland wordt sneller een provincie van duitsland dan wij denken.

wanneer ik berlijn rondloop met vreidenlijke bediening lage prijzen schone straten. Aardige mensen dan mis je nederland niet met de onbeschofte domme gedrag van hoerca hulpjes en schandalige prijzen. Weinig en slecht eten voor de hoofdprijs.

dolffie | 22-09-13 | 12:10

bestaan of niet bestaan maakt niet uit.

Duitse bedrijven met vestigingen hier maken in nederland bijna geen winst. Dat verdwijnt allemaal naar het buitenland. Dus er verdwijnt wel degelijk geld van onze dagelijkse boodschappen naar de andere kant van de grens.

Nederland wordt sneller een provincie van duitsland dan wij denken.

wanneer ik berlijn rondloop met vreidenlijke bediening lage prijzen schone straten. Aardige mensen dan mis je nederland niet met de onbeschofte domme gedrag van hoerca hulpjes en schandalige prijzen. Weinig en slecht eten voor de hoofdprijs.

dolffie | 22-09-13 | 12:10

bestaan of niet bestaan maakt niet uit.

Duitse bedrijven met vestigingen hier maken in nederland bijna geen winst. Dat verdwijnt allemaal naar het buitenland. Dus er verdwijnt wel degelijk geld van onze dagelijkse boodschappen naar de andere kant van de grens.

Nederland wordt sneller een provincie van duitsland dan wij denken.

wanneer ik berlijn rondloop met vreidenlijke bediening lage prijzen schone straten. Aardige mensen dan mis je nederland niet met de onbeschofte domme gedrag van hoerca hulpjes en schandalige prijzen. Weinig en slecht eten voor de hoofdprijs.

dolffie | 22-09-13 | 12:10

bestaan of niet bestaan maakt niet uit.

Duitse bedrijven met vestigingen hier maken in nederland bijna geen winst. Dat verdwijnt allemaal naar het buitenland. Dus er verdwijnt wel degelijk geld van onze dagelijkse boodschappen naar de andere kant van de grens.

dolffie | 22-09-13 | 12:06

bestaan of niet bestaan maakt niet uit.

Duitse bedrijven met vestigingen hier maken in nederland bijna geen winst. Dat verdwijnt allemaal naar het buitenland. Dus er verdwijnt wel degelijk geld van onze dagelijkse boodschappen naar de andere kant van de grens.

dolffie | 22-09-13 | 12:06

Kom maar op met die scans van kassabonnetjes in de reply's.
Je kunt ze heel makkelijk uppen en sharen via Tinypic: tinypic.com/

Lenco | 22-09-13 | 11:58

Dus volgens Pieprik en de Lullende Stropdas bestaan deze grens-effecten helemaal niet.
Tuurlijk niet joh !
Want dat zou inhouden dat je verkeerd beleid voert en dat je dus boel dus zou moeten bijstellen.
Gebeurd dus niet want politiek gezichtsverlies en ze staan er al zo slecht voor in de peilingen.
Ik heb het al eens geschreven, moet nog duurder worden zodat die grens nog verder naar het westen (lees randstad) opschuift.

Lenco | 22-09-13 | 11:53

Woon midden in de Randstad. Ik ga al jaren minstens elke maand of om de maand naar België om inkopen te doen, jawel per trein. Veel betere kwaliteit voor een vaak lagere prijs en ook gelijk een leuk dagje uit. Heb nu een studenten OV, dus ga ik nu 2x per maand op kosten van Rutte. Bedankt Mark!

Ricardoolden | 22-09-13 | 11:52

@Heiner | 21-09-13 | 18:14

Guilty as charged.

shindai | 22-09-13 | 11:16

Omzigt komt wel redelijk over, alleen als je op hem stemt krijg je er wat engerds en griezels er gratis bij. Herinnert u zich van Agt, Lubbers, Balkende, Hirsh-Balin, Donner, Verhagen, Eurlings, Brinkman, om een willekeurige selectie te nemen. Brinkman, noemt zich volksvertegenwoordiger is tegelijkertijd lid van een Lobby club, die man die met droge ogen beweert dat er niks mis is in de bouw. Omzigt was op een onverkiesbare plek gezet is alleen dankzij voorkeursstemmen de kamer binnen gekomen.

bijna_raak | 22-09-13 | 11:15

U hoeft ook niet meer te gaan stemmen, het kabinet weet wat u wilt en heeft de uitslagen al ingevuld.

bijna_raak | 22-09-13 | 10:58

-weggejorist-

Goorbatsjov | 22-09-13 | 10:45

-weggejorist-

Goorbatsjov | 22-09-13 | 10:38

De verhoging van indirecte belastingen binnen de eurozone zijn natuurlijk je reinste wereldvreemdheid. Zones vanaf de grenzen zullen willen profiteren van lagere heffingen over de grens.Nou ja we zullen eens zien of dit land zich met grenscontroles gaat indekken. Dat is dan het bewijs dat de Haagse bende nog wereld-vreemder is.Het zou me niet verbazen van zulke slechte "schaakspelers".

Dolphi | 22-09-13 | 10:35

Management les 1:
Elk probleem dat je ontkent bestaat niet en hoef je dus ook niet op te lossen.

Ben benieuwd wanneer er een schavot wordt gebouwd in Den Haag om al deze lieden eens feestelijk te nivelleren... Dat punt kan niet ver meer weg zijn...

geshem411 | 22-09-13 | 10:33

-weggejorist-

Goorbatsjov | 22-09-13 | 10:32

Winkels hier in Duitsland, 80% Nederlandse kentekenplaten.
Pas wel op met je leaseauto, de Ned fiscus staat regelmatig foto's te maken.
Tankstations idem dito.

naaktopdefiets | 22-09-13 | 10:29

In Zelzate is 70% van de auto's die gaan tanken NL, dit zal dan wel een uitzondering zijn

pbl | 22-09-13 | 10:08

@depruus | 22-09-13 | 00:07
Vraag ik me wel af waar in D je dan woont, want ga op zaterdag eens kijken in Leer.. gele platen veruit in de meerderheid.
En Meppen. Wat niet echt een grensplaats is maar ook overwegend gele platen. Winkeleigenaren nemen zelfs Nederlands sprekende verkopers aan en adverteren hier ook mee in NL dagbladen. Regelmatig grote advertenties in DvhN en ook op rtv Drenthe. Wat natuurlijk belasing inkomsten betekend voor NL. Dat dan weer wel.

Hunebedbouwer | 22-09-13 | 09:46

Ik heb eeuwenlang in Enschede (Glanerbrug) gewoond en het was vaste prik: iedere zaterdag stond het verkeer vast vanuit Duitsland richting het centrum van Enschede. De stad puilde uit van de Duitsers: dagjesmensen die gewoon eens kwamen shoppen of de vaste garde die kwam voor de wekelijkse boodschappen.

Afgelopen weekend - na een aantal jaren - weer eens op visite geweest in het Enschedese en het viel me gelijk op: ik werd in het centrum niet meer omringd door mijn Duits sprekende medemens. Alleen maar Nederlanders. Het was ook opvallend veel rustiger.
En toen ik richting Duitsland ging om te tanken, zag ik veel meer Nederlanders richting Duitsland gaan, dan Duitsers naar Nederland. Lijkt me dat dat genoeg zegt!

SuperGrover | 22-09-13 | 09:19

Niet alleen onze overheid, maar ook een groot deel van ons zelf kieperen het geld het land uit.

Eens is dat toch op?

ZKH EénOog | 22-09-13 | 09:14

tank allang (meer dan 20 jaar) in Duitsland of België, winkelen meestal in Duitsland. makkelijk zat Duitsland 3km België 15 km. als ze in den haag een keer iets zinnigs deden met ons geld tankte ik misschien eens hier, ..... misschien ook niet.

gentle_giant_58 | 22-09-13 | 08:45

Nederlanders tanken niet over de grens.
Huurders kopen allemaal een huis.
Het MKB merkt niets van de BTW verhoging.
Ondanks de lagere koopkracht kopen mensen allemaal een nieuwe auto.

Kortom, het kabinet (en hun hun gedoogpartners natuurlijk)zijn of of gek als een deur of bezig met het invoeren van de slavernij.

Willem van Rood | 22-09-13 | 08:42

Mogguh @ All,
Downplayen, bagatelliseren, van de opkomst bij die demonstraties, door de Media het kan allemaal.
Maar het lont is gisteren aangestoken, het smeult nog een beetje. Maar afhankelijk hoe in de nabije toekomst de wind opsteekt is het goed mogelijk dat het volledig gaat ontbranden en dan komt het kruidvat tot ontploffing. Daar is alleen nog maar zuchtje wind voor nodig.
Den Haag c.s. wordt eens eindelijk wakker, het is allang vijf voor twaalf voorbij of oogst wat je zelf gezaaid hebt.

Sjeng de helle | 22-09-13 | 07:47

Ja hallo, als ik zo die commentaren hier lees ... En ik als Belg altijd maar gedacht dat Nederland een rijk land is dat zijn zaakjes prima voor elkaar heeft, vol met tevreden Nederlanders die het véél beter hebben dan wij. Niet dus.

Hier, dichtbij de Franse grens, hebben wij ook een aantal mensen die regelmatig gaan kopen in Frankrijk, bij Auchan, en die beweren dat het daar veel goedkoper is dan bij ons. Misschien toch eens de moeite waard om te gaan kijken want per slot van rekening moet je hier om 1 euro te kunnen uitgeven er eerst 2,50 verdiend hebben.

Harry6423 | 22-09-13 | 07:40

Waarom praat hij niet over JSF, uitkeringen naar buitenland, kosten Brussel, wachtgeldregelingen ed?

ET007 | 22-09-13 | 06:37

Wat een kul verhaal.

ET007 | 22-09-13 | 06:29

Ik ken er een die heeft een aardig handeltje met shag en benzine , maar er is niks aan de hand hoor , die jongen haalt ong 1000 liter benzine en 50 sloffen zware van Nelle iedere week, maar het gekke is word iedere week drukker met ze handel. Vind het wel grappig dat mensen hier goed mee kunnen verdienen. Is maar 5 euro op een slof shag en een duppie op een liter euro hahaha. Maar word inmiddels een heel netwerk, hij zal wel 2 keer per week gaan binnekort.

klote land | 22-09-13 | 02:35

@Chiant | 01:32 |

Voor vuurwerk moet je overigens in Belgie zijn.
Duits vuurwerk zuigt nogal.

Haloef | 22-09-13 | 01:41

Ik tank niet alleen elke week over de grens ik haal mij computerspullen ook in Duitsland en niet te vergeten jonge jenever. Scheelt 6 euro op een lier. Laat ze in Den Haag maar lullen.

grote haas | 22-09-13 | 01:39

@Car_55 | 21-09-13 | 19:09
Huh? Nu al vuurwerk te koop, of ernstige schendingen van het Schengenverdrag?

Chiant | 22-09-13 | 01:32

@playroll | 21-09-13 | 19:07
Yep.
En vliegtickets ook altijd bestellen via een proxy met een IP uit de VS.

Chiant | 22-09-13 | 01:26

Of bestaat kabinet nu uit de 3 monkeys, see no evil, hear no evil and talk no evil. Ja vanuit het westen tankt er idd weinig tot niemand buiten de landgrenzen, maar hoe verder je bij de grenzen komt hoe meer het voorkomt en van kennissen hoor ik dat er en wachttijd is voor hypotheken en prijs explosie in duitsland voor huizen dit zegt toch genoeg. Rutten en samson vooral vingers diep in de oren steken en ogen stevig dichtknijpen.

Umberto die trotzoni | 22-09-13 | 01:04

Je zou toch wel mogen verwachten dat met al die nieuw bedachte taxjes en accijnsverhogingen die schatkist inmiddels uit elkaar barst omdat ie overvol is geraakt met al dat graaiwerk vanuit de (r)overheid bij ons, al geruime tijd, kaalgeplukte burgers.

Bij elk tekort, of beter gezegd, onnodig verspild geld aan kansloze projecten, asielzoekersknuffelbeleid, ontwikkelingssamenwerking met 3e wereldlanden, vriendjespolitiek en het doneren aan die bodemloze put in Brussel, mogen wij, authentieke Nederlanders ons de PP werken om het hoofd boven water te houden terwijl die hersenloze zakkenvullers in Den Haag weer een nieuw taxje invoeren of de accijns weer verhogen EN daar BTW over berekenen.
Binnenkort is het zelfs rendabel om vanuit Friesland in België te tanken en dan gelijk maar ff peuken en drank inslaan.

Nog ff en dan moeten we ademtax betalen om de tekorten die ontstaan door de import van de in ons land overaccijnsde goederen uit onze buurlanden.

Het wordt tijd dat Rutte zijn brilletje eens schoonmaakt of eens naar Hans Anders gaat voor een nieuw exemplaar, welke de juiste sterkte heeft.
Misschien zie hij dan dat het echt niet goed gaat in ons landje.

effe vissen | 22-09-13 | 01:00

Het kabinet zit er toch een beetje naast.
80% van mijn besteedbaar inkomen gaat naar het buitenland.
Voor tabak/brandstof naar belgie.
Voor drank en boodschappen naar Duitsland.
Collage:
www.freebits.nl/images/958DSCN1662.jpg...

Haloef | 22-09-13 | 00:53

2 slofjes zware van nelle wordt weer meegenomen voor mij en door mijn buurman uit België.Bespaart mij meer als 55 Euro.Nederland loopt accijns en BTW mis.België dankt Nederland hiervoor.Door accijns en BTW verhogingen,raakt de Nederlandse staat enorme inkomsten kwijt.

020er | 22-09-13 | 00:31

weet je wie er ook altijd in Duitsland tankte?
Ook hij vond de belastingdruk in NL te hoog.
Alleen deed hij er wel wat aan....

dekogelkwamvanlinks | 22-09-13 | 00:27

Prinsjesdag 2014 zal ook weer lastenverzwaringen te zien geven. De belastinginkomsten gaan tegenvallen, dus zal er weer ingegegrepen worden.
Vanuit het buitenland kijk ik er erg naar uit.

Oerkoendoe | 22-09-13 | 00:19

Stormageddon | 21-09-13 | 23:55 |
Die 2 % heb je uit eigen waarneming,zal dus wel kloppen, die 10 en 30 % zijn gewoon aannames dus met andere woorden...... misschien wel/niet.
Duitsland is een mooi land,veel ruimte voor weinig,aardige mensen enz enz enz maar echt niet veel goedkoper dan Nederland gezien de vele witte nummerborden bij de supers waar ik altijd kom !!

depruus | 22-09-13 | 00:07

irma zonderboezem | 21-09-13 | 19:58 |

Natuurlijk, mijn auto draait ook op Duitse benzine.
Vroeger (25 jaar geleden) scheelde het heel veel, 5 jaar geleden was het verschil klein, maar altijd goedkoper daar.
Dit jaar heb ik niet 1 keer in NL getankt!
Laat Rutte maar slapen, hij maakt met zijn asociale PvdA kornuiten NL helemaal kapot!

Mega Mindie 2 | 22-09-13 | 00:05

als grote fan van rutten,onze weldoener in ultima forma
wil ik wel graag zijn adres,kan ik hem een kaart sturen uit duitsland,wel achter de postzegel kijken
ik denk dat alle pomphouders in de grensstreek massaal op king kong rutten stemmen.
de man van 6 miljard
grusse aus duitsland ich habe fur 80 euro benzin getankt

soledad | 21-09-13 | 23:58

@depruus | 21-09-13 | 23:31
Ik woon op ca. 50 km van de grens en ik hoor en zie het van veel mensen in m'n omgeving. Ze gaan regelmatig. En dan heus niet voor een dagje uit met koffie, kuchen en uit eten (hoewel dat laatste daar ook veel goedkoper is), maar gewoon: tankje benzine en de wekelijkse boodschappen. Laat het bij mij in de buurt 2% zijn. 15 km oostelijker is het al 10%. 30 km. oostelijker is het al snel 30% tot de helft. Als het niets zou besparen zouden ze het echt niet doen.

En nogmaals: daar gaat het mij niet eens om: het gaat mij erom dat ze het in Den Haag negeren. Ze berekenen het niet, ze hebben er geen inzicht in, ze onderzoeken het niet eens. Ze hebben geen idee hoeveel het is, dus doen ze net of het niet bestaat. Maar dat snap jij dus prima, begrijp ik?

Stormageddon | 21-09-13 | 23:55

Pinoccio.................

cogema94076446 | 21-09-13 | 23:53

Rutte is de meest vooruitstrevende PvdA'er sinds Den Uyl.

Oerkoendoe | 21-09-13 | 23:40

Niet alleen boodschappen doen in het buitenland, wonen in het buitenland!
Ik ben een paar jaar geleden vertrokken. Ben niet zo'n fan van een communistisch systeem en wil graag zelf voor mijn familie zorgen.

Oerkoendoe | 21-09-13 | 23:32

Stormageddon | 21-09-13 | 23:16
Dat er prijsverschillen zijn zal ik echt niet ontkennen, woon al 15 jaar in het duitse maar doe mijn normale boodschappen nog altijd gewoon in Nederland.
Hoeveel % zou nu echt over de grens gaan shoppen..... 2 a 3 %,te verwaarlozen dus.
Aan al die mensen die een leuk dagje shoppen in Duitsland( uurtje heen,uurtje terug )koffie,kuchen en een grote schnitzel... leuke dag gehad maar ook echt veel bespaart na aftrek onkosten ?

depruus | 21-09-13 | 23:31

Gebeurt niet? Een familielid van mij doet dit al zeker anderhalf jaar, helemaal bij Amsterdam in de buurt vandaan. Met zijn grote "beste of niks" bus zo hop naar de supermarkt in Kleve. Prachtig toch????!??!? Rutte ga eens ....

Nielszsz | 21-09-13 | 23:26

@depruus | 21-09-13 | 22:56
Tuurlijk is het geen walhalla. Sommige dingen zijn duurder, sommige veel goedkoper. Drank, tabak en benzine (toevallig de accijns-waren) als ook vlees, zeep en persoonlijke verzorgingsshit zijn in Duitsland vaak veel goedkoper. Als je een beetje gericht gaat shoppen, en je woont op 50 km van een Duitse supermarkt, dan loont het zeer de moeite om daar een zaterdag aan op te offeren. Je kan zo een paar honderd euro in de maand besparen. Als dat verschil een of twee tientjes in de maand is, dan doen mensen dat niet zo snel. Maar als je het echt kan merken dan gebeurt het dus wel. En massaal. Niet alleen particulieren, maar transporteurs ook. Die tanken allemaal in het buitenland, tenzij het echt niet anders kan.

En er zijn ook dingen waar Duitsers speciaal voor naar Nederland komen, omdat die hier goedkoper zijn. Maar dat zijn niet zo heul veul spullen. De Ikea in 050 draait voor de helft op Duitsers omdat er in Noord-West Duitsland geen Ikea is. En de tuincentra in Twente draaien bijna uitsluitend op Duitsers. Maar dat heft elkaar qua belastingopbrengsten bij lange na niet op. Never. Dat kun je mij niet wijsmaken.

Maar mijn punt is dit: dat effect wordt niet alleen *niet* berekend in de belastingverhogingsmaatregel, maar het wordt niet eens bedacht. Er word door het MinFin net gedaan of het niet bestaat, of er geen enkel effect is, dat er geen belastinginkomsten misgelopen worden en dat er dus niemand over de grens shopt.
En daar kan ik met mijn kop niet bij. Dat het niet berekend wordt en dat er net gedaan wordt alsof het niet bestaat. Wat werken daar dan voor stompzinnige minkukels op dat ministerie? Ik begrijp daar niets van.

Stormageddon | 21-09-13 | 23:16

Even commentaar van "bijna" over de grens. Vandaag geshopt in Herzogenrath (Bij het Duitse stadje Kerkrade). Bij de Kaufland +/- 90% Nederlandse kentekens. En dit al jaren lang. Wij Limbo's weten al jarenlang uit de graaiklauwen van Den Haag te blijven.
Dus MinPres Ruttie, bij ons in de donkere zuiden loop je al lang je taxpoet mis. En nu wordt de rest van Nederland ook wakker. Alleen bij de kaaskoppen op het Binnenhof in Den Haag rinkelt het belletje nog niet.

Veel plezier met het tellen van de vele Euri aan taxpoet en uiteraard met het bedenken van de volgende uitwringacties.

akoya | 21-09-13 | 23:11

depruus | 21-09-13 | 22:26
3700 meter

Geenstijlfiguur | 21-09-13 | 23:02

Stormageddon | 21-09-13 | 22:46
Ach... die prijsverschillen benzine/sterke drank zijn echt niet van de laatste paar maanden maar waren er 3 jaar geleden ook al. Voor ieder die denkt denkt dat Duitsland het koopjes walhalla is.... droom lekker verder !!

depruus | 21-09-13 | 22:56

Maar het grote nadeel van Duitsland is dat nivelleren daar geen feest is. Feesten doen ze met wein, weib ud gesang. Verkoop dat maar eens aan Spekman.

artie | 21-09-13 | 22:54

bestel niet alleen in Duitsland .. koop veel in UK, US enz en met de huidige Euro>dollar en Euro>pond koers bespaar je kapitaal ook nu je nog import heffing hebt met USA maar dat is straks ook voorbij als het EU vrijhandelsverdrag is getekend en kan ik daar ook vrij invoeren :P

markluitzen | 21-09-13 | 22:51

Tankte laatst voor 100 euro benzine. Jerrycan gaat ook vol. Daarnaast boodschappen. Ja, want Aldi, Lidl en nog een grotere supermarkt zitten ernaast. Veel Nederlanders. Daar ze minder BTW hebben is alles bijna goedkoper. Echt goedkoop zijn de wasmiddelen en toiletartikelen. Tank gewoon uit principe daar.

Elvis Costello | 21-09-13 | 22:50

Het wordt niet berekend, dus het bestaat niet.
[Hele diepe zucht]
En blijkbaar neemt de staatssecretaris genoegen met zo'n antwoord van zijn ambtenaren en de kamer ook.
[Nog diepere zucht]

En dan te bedenken dat je echt wel een bul economie of econometrie mee moet nemen wil je succesvol bij het ministerie van financiën solliciteren. Dan neem je toch aan dat het heus geen domme mensen zijn die zo'n belastingmaatregel bedenken en ook doorrekenen mét alle grenseffecten alvorens het kabinet daar een beslissing over neemt. Dat bedenken ze toch uit zichzelf wel, zou je denken. Verkeerde aanname, blijkbaar.
[double facepalm]

In de regio 070 waar wij wonen loont het niet, dus het loont nergens, volgens de ambtenaren. Maar ik vrees dat het zelfs niet eens wordt bedacht, daar aan het Korte Voorhout. Ze komen er nu pas achter na vragen van Omtzigt. "Goh, hebben wij een grens? En gaan daar mensen over? En die kopen in het buitenland? Jeetje. Goh. Zijn er vast niet veel, want achter Amersfoort woont toch bijna niemand?"
[headdesk]

Stormageddon | 21-09-13 | 22:46

Een keer per week gaat premier Mark Rutte met zijn moeder naar Madurodam, bekijkt de propere straatjes en frisse gordijntjes achter de fleurig geschilderde trapgevels en zegt: 'Hahaha! Niets aan de hand, zoals ik al dacht. Gewoon het land van de draaiorgels en Sparzegeltjes en de nationale voetbaltrots Kick Wilstra en Vrouwtje Tureluur in de radioreclame voor Sunlight zeep en op zaterdagavond voor jong en oud Pension Hommeles en dat gezeur over hoge benzineprijzen wil ik niet meer horen want er zijn pas 1000 autorijders in Nederland en het DAFje rijdt heel zuinig en van de pensioenen houdt de overheid een hoop over want de eerlijke ambachtsman en de arbeider met de rode knuisten gaan op hun 66ste dood. Zoals God, Vaderland en het Koningshuis het bedoelden.'
En 's avonds drukt Premier Rutte zijn teddybeer tegen zich aan en vertelt hem over zijn kleine Binnenhofse zorgjes en crisisjes, waarna hij in slaap valt en droomt als een prins. Prins Mark van het utopische koninkrijk Eurovisië.

dedeurs | 21-09-13 | 22:30

Geenstijlfiguur | 21-09-13 | 22:22
Nou nou, wel 5 € en hoever heb je er voor moeten rijden om deze geweldige winst te halen ?

depruus | 21-09-13 | 22:26

Ik heb vandaag geen 60 Euro boodschappen gehaald in Duitsland. Echt niet. Ga maandag ook niet nog wat halen. En je komt daar op de niet-bestaande parkeerplaats van de niet-bestaande supermarkt ook zeker geen 50% Nederlandse en Belgische kentekens tegen. Echt niet.

ZwarteKater | 21-09-13 | 22:24

depruus | 21-09-13 | 22:16
Laatste keer dat ik keek was 159,5 in +49 en 171,9 in +31. Da's 5 euro op een tank, dus in mijn geval zo'n 40 euro per maand.
Kan ik wel wat leukers mee verzinnen dan aan de heren in DH geven.

Geenstijlfiguur | 21-09-13 | 22:22

Het lijkt wel of er veel alcoholisten hun inkopen in Duitsland doen want voor die paar cent op de benzine hoef je het echt niet te doen !!

depruus | 21-09-13 | 22:16

HER-VOR-MEN
Zo moeilijk is dat toch niet, Rutte?

80 | 21-09-13 | 22:10

@duitse herder
Dat "Einkaufsparadies" ken ik wel. Ik rijd altijd zoveel mogelijk via de oude route van Nieuweschans naar Flensburg/Krusaa.
Via Wischhafen-Glückstadt, Itzehoe en dan Rendsburg, Schleswig, Flensburg.Dat gaat misschien niet zo snel, maar is leuker en beter dan die stomme Elbetunnel en de Autobahn naar Padborg.

Heiner | 21-09-13 | 22:02

@Grenshandel is zo oud als grenzen zelf.
ren-forrest-ren-e | 21-09-13 | 20:47 | + 0
.
Haha bs.
Mijn stad is door deze kabinetsmaatregelen qua winkels in een spookstad veranderd.
De helft staat leeg en wordt door het linkse stadsbestuur beschikbaar gesteld aan kunstenaars en andere onrendabelen!
Dit i.p.v dat men zich af vraagt waarom ze leeg komen te staan en de oorzaak aan pakt.
Men wil de oorzaak niet zien.
Exact zoals dit in dit artikel wordt omschreven.
ER IS GEEN PROBLEEM!
Niet met marokkanen
niet met de economie.
Niet met moelanders.
Niet met JSF's kopen.
Niet met enorme aantallen faillissementen.
Niet met ongestrafte criminelen.
niet met corruptie
Nergens heeft dit kabinet problemen mee.
.
Dus waarom wel met het feit dat enorme bedragen over de grens worden gespendeerd?

Prokapitaal | 21-09-13 | 21:56

Nee hoor sukkel Rutte we gaan niet naar duitsland voor de boodschappen. Hier in nijmegen wisselen we zelfs info uit waar je het beste en goedkoopst boodschappen kan doen bij welke winkel. Waar je het snelst goedkoop kan tanken in duitsland. Als je hier bij familie langsgaat is het eerste gesprek vaak al,ben je nog boodschappen wezen doen over de grens. Sterker nog vlak over de grens praten ze zelfs al in de winkels meestal nederlands ,ook die achter de kassa omdat in die winkels de nederlanders al over vertegenwoordigd zijn. De parkeer tereinen staan vol met auto's met een nederlands kenteken. Maar nee lul rutte pinokkio de tweede nog niet alle nederlanders doen al boodschappen in duitsland. Maar wel al heel veel en het worden er ook nog eens steeds meer. En dat door jullie kudt beleid. PvdA en VVD nooit meer. Wat een kudt partijen zijn dat. Leugenaars,draaiers en een stel kontneukers(sorry voor de homo medemens) Want met die partijen wil je niet geassioceerd worden.

tweetybird | 21-09-13 | 21:48

Heiner | 21-09-13 | 20:27 | + 0 -
Ik rij zo nu en dan met Duitse vrienden die hier wonen mee naar Flensburg.
De meeste ondernemers in Flensburg spreken overigens ook Deens. Daar staan giga gebouwen voor de consumenten, food en non-food.

duitse herder | 21-09-13 | 21:36

De wijsheid komt met de tijd. Voor sommigen althans

double punch | 21-09-13 | 21:35

Ik ben zelf bezig met de aankoop van een nieuwe plugin-hybride. Kost in Nederland ex. btw ca. 30.000 euro, in Duitsland 25.000 euro. Wordt ie voor leuk bedrag voor de deur afgeleverd, even naar de RDW voor een kenteken en klaar. Krijg dan wel ruim 7500 euro terug van de Nederlandse regering als extra aftrekkosten, 60 maanden geen bijtelling en tot 2015 geen wegenbelasting. Heb ik toch nog een beetje het idee dat ik dit kabinet een keer terugnaai.

FrankVeer | 21-09-13 | 21:32

Ik woon op 15 km van de Duitse grens. Haal daar vaak benzine en hoef er niet eens voor om te rijden. Want chauffeur en moet regelmatig in D zijn.
Achterin staat een 200 liter vat die ik daar vul.
En thuis staat een oude tank van 10.000 liter, daar kan het mooi bij.
Da's een oude petroleumtank van m'n ouders want die stookten dat tot in de jaren 80.
Vrienden tanken hier ook voor een kleine vergoeding dus nog handel ook. Het zal wel weer niet mogen, zoveel benzine achter 't huus, maar er mag wel meer niet.

Hunebedbouwer | 21-09-13 | 21:31

Ik geloof toch echt dat Rutte niet goed bij zijn hoofd is,ik tank wekelijks in duitsland en het scheelt me ongeveer 0,15 per liter super.Kom een keer kijken in Venlo over de grens je ziet bijna alleen Nederlanders.

Drieciel | 21-09-13 | 21:30

Kijk en daarom is Mark jouw MP. Hij flest neemt jouw geld met een glimlach en jij zegt: misschien heeft ie wel gelijk.

Bad Ass Justice | 21-09-13 | 21:29

Welnee joh, is toch alleen maar een onderbuikgevoel.

Olieboer | 21-09-13 | 21:28

Busje Nivea deodorant Nederland 3,89 euro.
Zelfde busje deodorant Duitsland, 1,65 euro...
Pak Page wc papier Nederland 5,99 euro.
Zelfde pak in DLD 2,69 euro...
Wasmiddelprijsverschillen zijn helemaal absurd.

Prokapitaal | 21-09-13 | 21:25

Mastermattie | 21-09-13 | 19:00
www.powned.tv/uitzendinggemist/2013/09...
Vanaf 10.41
*
Ah, iemand was me dus voor met dat idee.
Had deze aflevering gemist. Top!
Alleen uh.... ik vrees dat Markje hem ook gemist heeft.
Maar die mist wel meer.

Schietmijmaarlek | 21-09-13 | 21:24

Ben net weer terug van een retourtje Duitsland. Vanuit Noord-Holland.... Mooi uitje gehad, Donertje was lekker, alleen al op de Bacardi (die ik ook voor pa, oom, broer en buurman heb meegesleept) heb ik de trip er al dik uit. Fuck you Rutte.

Dima Beeline | 21-09-13 | 21:13

@Not Muhammad

Thanx!

Dietrich | 21-09-13 | 21:04

neuenlander strasse in bremen , diesel vanmiddag 134,9 cent

gatti500 | 21-09-13 | 20:59

Grenshandel is zo oud als grenzen zelf.

ren-forrest-ren-e | 21-09-13 | 20:47

Heiner | 21-09-13 | 20:01 | + 0
ja, dat is het grote nadeel. hoe meer je in huis hebt des te meer ga je drinken.

beetjestijl | 21-09-13 | 20:46

@Lord Sandwich 20:34: Jij snapt het. De overheid is over het algemeen nogal sterk in het meten van regeltes in plaats van de effecten daarvan.

De vorige accijnsverhoging op drank heeft de staat al 5 miljoen aan inkomsten *gekost*. Vrijwel alle voorgaande verhogingen hebben geld gekost in plaats van opgebracht. Toch staat de volgende verhoging gewoon weer met een positief resultaat op de begroting. Het gaat verder dan wensdenken; het is gewoon de kluit belazeren, geen echte keuzes durven maken en alleen bij wat makkelijke dingetjes aan de knoppen draaien. En worden de bezuinigingsdoelen niet gehaald? Ach, dan zien we wel weer. Helaas zijn de negatieve effecten op de middenstand maar al te reëel.

Muxje | 21-09-13 | 20:46

Zo loont het ook om je vakantie even via een Duitse website te boeken. Zelfde huisje kan zo tientallen euro's per week goedkoper zijn.

Mr. Bigglesworth | 21-09-13 | 20:40

Een tip voor de benzinekopers: 's avonds is de benzine in Duitsland vaak nog een stuk goedkoper dan overdag, een verschil van 3-4 c/l is heel normaal. Wat de boodschappen betreft: de meeste supermarkten zijn tot 20:00 open, dus dat is ook geen probleem.

Na jaren bij de grens gewoond te hebben, woon ik nu alweer 2 jaar in Duitsland. Ik heb hier een prachtig huis op een kleine hectare grond laten bouwen, voor zo'n 2 ton, in Nederland zou dat onbetaalbaar geweest zijn. Alleen al autorijden is hier véél goedkoper (aanschaf, wegenbelasting, benzine, zelfs de all-risk verzekering was tot mijn verbazing minder dan de helft van wat ik in Nederland betaalde). Nooit spijt gehad van de stap die ik toen genomen heb.

Argyronauta | 21-09-13 | 20:37

Ik woon in Nijmegen en het enige wat ik nog niet over de grens doe is er wonen. Misschien moet ik dat ook maar gaan doen, volgens mij zijn de belastingtarieven daar voordeliger als hoogopgeleide.

Pantheist | 21-09-13 | 20:35

Volgens mij snapt de regering prima dat er over de grens dingen gehaald worden. Maar als je dat wil gaan opnemen in de modellen (wat mij al redelijk giswerk lijkt) dan ga je aan het werkelijke doel van de verhogingen voorbij: het dichten van de begroting. Dat de daadwerkelijke opbrengsten lager uitpakken is daar niet zo belangrijk voor.

Zolang het op papier maar een sluitende begroting is. De normen moeten gehaald worden.

Lord Sandwich | 21-09-13 | 20:34

Ik tank meestal in België en dat scheelt me rond de 9 euro op een tankbeurt. Ik moet er toch zijn dus ik ga er niet speciaal voor rijden maar vroeger gooide ik hier m'n tank vol en nu daar, ik vind het verschil te groot.

Winkelman | 21-09-13 | 20:32

Y = I + S

En zo is het, en niet anders...

eerstneukendanpraten | 21-09-13 | 20:32

@duitse herder
Ik ken het. Maak als ik daar ben wel eens een rondje om het water via "White Sands" en ringköbing. Loont zich dus ook voor jou om af en toe eens naar Rudböl of Flensburg te rijden.

Heiner | 21-09-13 | 20:27

@Suz
Laat duidelijk zijn dat Duitsland voor veel Duitsers helemaal niet zo'n aantrekkelijk land is, om in te wonen. Er heerst veel verborgen armoede, alleen moet je ff goed kijken. Geen wettelijk minimum loon en veel loondumping, waardoor je je de tief werkt voor 460 Euro p/m en toch nog bij de overheid mag aankloppen voor een aanvulling. Dat Duitsland waar je enkel met 250 km/u wordt ingehaald door een BMW 5 serie is maar een heel klein deel van het werkelijke verhaal.

Heiner | 21-09-13 | 20:13

Ik zeg groeten uit Roermond!! Tanken in België à 1,40 voor E95 en boodschappen idd in D. Lekker die Randstad :)

TheMidasTouch | 21-09-13 | 20:12

Heiner | 21-09-13 | 19:33 | + 0 -
.
Tarm-Skjern

duitse herder | 21-09-13 | 20:08

Kranenburg bij berg en dal, getankt voor 1,53 en 35 ltr in jerrycan Drankvoorraad aangevuld, lekker gegeten voor 20€ (2pers) incl 4 glazen bier á 1.30 per stuk. Huizen zeker kwart goedkoper!! Wat doen we verkeerd in NL?? Linkse hobby's, subsidie's, fraude

Suz | 21-09-13 | 20:02

@beetjestijl
eigengebruik? Iedere drie weken?

Heiner | 21-09-13 | 20:01

Zelfs de familie Kamp koopt over de grens want zuinig opgevoed.
Maar nee hoor, nietes, zegt Mark.

niksneem | 21-09-13 | 20:01

Nou kent Duitsland dit probleem ook. Wie in Schwedt, Frankfurt/Oder of Görlitz woont, zoekt z'n heil ook in Polen. Maar daar hebben wij hier niets aan.

Heiner | 21-09-13 | 20:00

Mijn ouders die in Nijmegen wonen tankten vroeger ook al in Duitsland, even Berg en Dal door en tanken maar en dat doen ze nu nog. Zeker 30 jaar al.
Duizenden guldens en daarna Euro's hebben die mensen zo altijd bespaard.
Maar laat ze in Den Haag maar denken dat het niet zo is. Dit kabinet is nog stommer dan stom.

irma zonderboezem | 21-09-13 | 19:58

@Grasgriezel | 21-09-13 | 19:49
Je staat toch niet op de loonlijst van Rutte?

necrosis | 21-09-13 | 19:57

vroeger reed ik altijd naar de lidl in kleve en kocht dan 6 dozen doppelkorn.(dubbele graanjenever).€5,99 per fles 0,7ltr. 6 flessen in een doos. 36 keer 0,7 is 25,2 liter en 36 keer 5,99 is €215,64. hier kost een beetje jenever €13,- per liter. 25,2 liter keer 13 is €327,60. een besparing van €111,96. een tientje diesel eraf dus toch mooi €100,- bespaart. natuurlijk ook gelijk tanken en andere boodschapje meegenomen dus een grotere besparing. ZUCHT, 36 flessen jenever, de goeie ouwe tijd.

beetjestijl | 21-09-13 | 19:57

@Smaalpapil
Juist dat wegvloeien van geld door te hoge BTW percentages en het brodeloos maken van de lokale middenstanders en hun personeel(!) is mij een doorn in het oog. Dan zie ik een gepensioneerde NLer inkopen in Duitsland. Kan ik het niet laten om te denken: "Ja, ouwe, je brengt nu het geld weg waar je eigen uitkering van wordt betaald." Terwijl het juist de BTW is, die een enorm deel van de volksverzekeringen zoals AOW en kinderbijslag bekostigt. Maar echt ongelijk kan ik hem ook niet geven.

Heiner | 21-09-13 | 19:56

zou niet durven, veels te bang om opgepakt te worden voor smokkel, als ik terugkom uit Viva la France, stop ik toch nog effe in Luxemburg voor rooksel, volle tank en volle sherrie kennen.

thepinkpainter | 21-09-13 | 19:55

Te laat ingetuned op een heerlijk onderwerp, wat echt een lachertje is. Ik heb dit jaar echt een substantieel bedrag aan noodzakelijk kwaad uitgegeven en daarvan is geen cent in Nederland terecht gekomen, maar volledig bij onze oosterburen. Rutte kan de rambam krijgen, mocht het per ongeluk zo zijn dat iets net zo duur of zelfs duurder is bij de Duitsers (wat vrijwel nooit zo is) dan koop ik het nog bij hen. Geen dief van mijn eigen portemonnee he ....

En met die uitgavenhobby's of graaierij van ons land heb ik ook al helemaal niets. Wanneer mijn kinderen uit huis zijn vertrek helemaal die kant op.

BedrijfsTijgerT | 21-09-13 | 19:54

Ik zou liefst willen dat er in NL een totale voor een fikse tijd een belastingstaking uit breekt onder de productief werkenden.
Zijn we in no time verlost van dit links parasitaire zooitje.
Eens kijken hoe ze zelf dan de crisis ervaren als niet elke maand meer automatisch hun bij elkaar geroofde salaris wordt gestort.
Dat lijkt mij echt het mooiste dat er momenteel zou kunnen gebeuren.

Prokapitaal | 21-09-13 | 19:53

Ik ga iedere maand, soms vaker. Ik wil wel even de gele nummerborden fotograferen die er allemaal staan? Vaak zijn het er meer dan de witte met zwarte letters/cijfers.

Grasgriezel | 21-09-13 | 19:49

Parel van het Zuiden | 21-09-13 | 19:32 |Yes mijn waarde zuiderling. Op papier (grondwet)staat het zo mooi. Net als de dooddoener 'democratie' waar de dames en heren in DenHaag de mond vol van hebben. Geloof mij die gasten hebben maar een doel voor ogen een leuk betaalde job in Brussel, en wat Jan met de korte achternaam de pleb daarvan vindt
Fuck it Die paaien we weer als er verkiezingen zijn.
Ik woon een kleine 3 km verwijderd van de Selfkant, en vraag me af waarom alle kassiëres van Aldi-Lidl-Edeka-DM aldaar gewoon Nederlands spreken.. ik heb vanavond nog getankt 1,54 Liter.. Dus Rutte speel jij maar fijn voor struisvogel mij zal het een rotzorg wezen als de hele club van jullie nog maar 5 zetels overhouden. Salute eikel!

unneJoemie pieletuut | 21-09-13 | 19:49

@Smaalpapil
Ik woon niet in de grensstreek, maar in de buurt van Alkmaar. Verder van de grens kan je haast niet af zitten, omdat je altijd "om" het IJsselmeer heen moet.
Maar ik ben wel heel vaak in duitsland en ken de situatie dus wel een beetje. Je gaat toch prijzen vergelijken. Of ik er iets mee doe, is een tweede.

Heiner | 21-09-13 | 19:49

@ Parel van het Zuiden | 21-09-13 | 19:32 | + 3 -
Ik geef ook de voorkeur aan uw voorstel, maar ik vrees dat de grote verandering niet in deze generatie gaat plaatsvinden (niet ten voordele)

Mauguio | 21-09-13 | 19:48

Heiner | 21-09-13 | 19:40 |

Inderdaad, levert dus minder overdrachtsbelasting op. En jullie verdienen minder dus betalen minder sociale lasten. En jullie betalen minder accijnzen en btw omdat je spullen koopt bij den Duitser.

Smaalpapil | 21-09-13 | 19:43

@Smaalpapil | 21-09-13 | 19:37 | + 0
Hahaha. Ten eerste gegevens 2008, ten tweede; in het oosten betalen ze de helft voor een fatsoenlijk huis. Dus die verdiscontering valt wel mee...

Mauguio | 21-09-13 | 19:41

mijn ouwe werkgever is een echte ouderwetse jood en die zei in de jaren 80 al het volgende, "die duitsers, ze hebben de oorlog verloren maar ze hebben het veel beter dan ons".

beetjestijl | 21-09-13 | 19:40

Die rode lijn was natuurlijk ook flauwekul. Als je tien kilometer van de grens woont snap ik dat je over de grens gaat tanken / kopen. De grens lag echter in Overijssel bij Zwolle. Welke idioot gaat er van Zwolle helemaal naar Duitsland rijden om boodschappen te doen. Om 15 euro uit te sparen en dan de hele dag onder de pannen te zijn. Goedkoop dagje relaxed thuiszitten voor 15 euro.

Elmauro | 21-09-13 | 19:40

@Smaalpapil
Gemiddeld, daarmee wordt heel veel versluierd in dit land. De huizenprijzen liggen meestal ook iets lager in het Oosten.

Heiner | 21-09-13 | 19:40

@manmettas | 21-09-13 | 18:50
Vanuit Leiden (071) dat is een aardig eind rijden!

Mastermattie | 21-09-13 | 19:39

NEE NEE D Silence (21-o9-13 18.20)
Je mag Rutte,Samsom,en Spekman niet dumpen in een
gierput ,dit zou een gigantische millieu schandaal
betekenen voor NL .

chrissiepissie | 21-09-13 | 19:37

Mensen in het Oosten van Nederland verdienen gem. minder per maand dan Randstedelijken. Dus die grenseffecten zijn allang verdisconteert.

www.zorgatlas.nl/beinvloedende-factore...

Smaalpapil | 21-09-13 | 19:37

Het ergste vind ik nog dat ik heel goed de verhalen van Rutte herinner van een jaar of 5 geleden tot aan de verkiezingen. Auto, melkkoe, grenseffect, bekeuringen, hoogste belasting %,etc etc.

En nu totaal tegenovergesteld handelen. Wat een hypocriete huigelaar.

i-Wonder | 21-09-13 | 19:35

@duitse herder
Waar in de buurt woon je?

Heiner | 21-09-13 | 19:33

@Mauguio | 21-09-13 | 19:26 |

Gut, daar is er weer zo eentje. Nee, inderdaad iedereen die met argusogen naar de afbraak van dit land kijkt zou natuurlijk moeten emigreren in plaats van te pleiten voor veranderingen. Volstrekt redelijk.
.
Ik draai het zelf toch liever even terug naar hoe de afspraken in de Grondwet vastliggen. De premier, het Kabinet, de Tweede Kamer, zij horen in het belang van het land en haar burgers te handelen. Daar is geen sprake van en daar mogen zij hard en onverkort op worden aangesproken.
.
Maarre, als al het geklaag en ageren u niet zint.... U hoeft niet te blijven.

Parel van het Zuiden | 21-09-13 | 19:32

@Mauguio
U heeft dat niet gehoord, maar het gebeurt wel op grote schaal. Plaatsjes als Bunde, Weener en Gildehaus zijn voor een flink deel Nederlands.

Heiner | 21-09-13 | 19:32

Die Rutte is toch compleet de weg kwijt. Ik stem volgende keer op de Libertarische Partij. Op naar de nachtwakersstaat en sterf met je solidariteit.

Julius Pace Car | 21-09-13 | 19:32

@Mauguio:Ik hoef niet te verhuizen naar DE, woon er 500 meter vandaan :)
De minist. lult uit z'n nek. Heel de grensstreek doet boodschappen over de grens en tankt. Ik iig wel! Het wordt haast een sport om zoveel mogelijk voordeel eruit te halen. Jammer voor de ondernemers aan de grens. Maar Ik heb niet echt veel respect meer voor ondernemers.
Ik kan me nog heel goed herinneren dat toen de Euro ingevoerd werd, de ondernemers dezelfde prijskaartjes bleven hanteren, alleen waren het nu geen guldens meer, maar euri's... Was dus een prijsverdubbeling.. tja..

Papapanzer | 21-09-13 | 19:31

Mooie reden om dit soort grensgevallen Europees te nivelleren.

Smaalpapil | 21-09-13 | 19:31

Vanmiddag was euro 95 nog 1.59.9 de liter en mijn duitse vriendin nog even geil. win-win.

tiswat | 21-09-13 | 19:31

Gisteren Kaufland (Herzogenrath, Aachen) ,met lekker broodje met Duitse Bockwurst als ontbijt.
Vandaag noch ff langs Aldi en Tankstation
(1,60 euri/Ltr) .... Danke Frau merkel

Sh4dowCr4wler | 21-09-13 | 19:30

Hahahahahahahahahahahahahaha,ik lach het kabinet kei en keihard uit. Iets anders heeft geen zin. Iedereen zou het moeten doen. Uitlachen recht in het gezicht.

Koonkluk Huis | 21-09-13 | 19:30

Ik hoor overigens nog niemand over verhuizen naar DE. U hoeft niet te blijven...

Mauguio | 21-09-13 | 19:26

-weggejorist-

Parel van het Zuiden | 21-09-13 | 19:25

@duitse herder
Zolang het de moeite loont om vanuit Odense naar Flensburg en terug te rijden, of een tienrittenkaart voor de veerboten naar Duisland te kopen, blijft dat ook zo.
Heiner | 21-09-13 | 18:52 | + 0 -
.
Helt sikker... men koopt georganiseerd -met een lijstje van 3-6 gezinnen- in vanaf midden Denemarken in Dld... auto plus trailer erachter...

duitse herder | 21-09-13 | 19:22

D is een echt land. Nl is een enclave waar de regenten de onderdanen mogen zuigen en melken want iets anders kan er hier niet meer omdat ze de maakindustrie al decennia lang het leven zuur hebben gemaakt. In NL kun je veel verdienen met lullen en vergaderen zonder ooit ene keer echt te hebben hoeven werken, zie Jongerius zo uit het dispuut de FNV in, zie Doekle Terpstra zo na de mavo en havo de CNV in. Need I say more?

ecologiste | 21-09-13 | 19:21

@NiceGuysFinishLast
Wat nog het allerergste is: iedere verhoging van BTW of accijns is een point of no return.
Je kan de verhoging terugdraaien, maar over het algemeen merkt de consument daar niets van. Het werkt dan margeverhogend voor de handel, maar goedkoper wordt het niet.

Heiner | 21-09-13 | 19:21

Mark bezuinigt gewoon consequent. Zo heeft hij sedert lange tijd een veel goedkopere persvoorlichter. Al Sahaf zat al een tijdje te springen om een job. De match was snel gemaakt.
.
"zer ar noo dutsjmen in zermany!"

Parel van het Zuiden | 21-09-13 | 19:17

Mark Rutte erkende het probleem echter wel bij PW aka pauw en wasbak. Hij stelde echter dat dit de reden was waarom rookwaar accijns mogelijk verlaagd werd? of zelfs afgeschaft en dat juist deze aanpak justificatie was voor het verhogen van de frisdrank en alcohol accijns invoering/verhoging.

Hij stelde dat veel mensen bij de grensstreek juist wel de grens over gingen om hun rookwaar, olie en alcohol te kopen in een hoeveelheid dat het winstgevend is waardoor de staat geld misloopt.

Duidelijk gevalletje van slechte communicatie binnen in de overheid kwa standpunten en gedachtegoed. Het is wel degelijk een probleem en alle tweede kamer partijen zijn hiervan op de hoogte.

sickstyle | 21-09-13 | 19:17

@Playroll
Bij IKEA? Kan best zijn. Maar als je naar de echte keukenboeren gaat, kom je toch veel Nederlanders tegen. Maar zoals gezegd, de houding van Nederlandse handelaren was ook vaak arrogant.

Heiner | 21-09-13 | 19:15

Ze snappen het niet en zullen het nooit snappen. Belastingen zijn schadelijk. Iedere belastingverhoging heeft voor Nederland verkeerd uitgepakt. Vliegtaks, btw, loonheffing. Allemaal schadelijk.
Volgens mij heeft de VVD genoeg posters over belastingverlagingen. Dat zou Rutte een hint moeten geven.

NiceGuysFinishLast | 21-09-13 | 19:12

@ henriette | 21-09-13 | 18:33 |"Diesel was altijd goedkoper in NL. Dat kopen de Duiters hier".

Antwoord: transportlobby vrachtvervoer

ecologiste | 21-09-13 | 19:12

Het zijn allemaal struisvogels!

Lief meiske | 21-09-13 | 19:10

@Heiner | 21-09-13 | 19:04
En weed niet te vergeten!

VanBukkem | 21-09-13 | 19:09

Heb vandaag vrolijk mijn tank volgegooid in Emmerich, viel wel op dat er weer een razzia bezig was aan de grens voor alle terugkomende Nederlanders, wss controle op boodschappen en volle tank

Car_55 | 21-09-13 | 19:09

Kabinet is slim genoeg om accijns op benzine niet te verhogen. Verschil blijft daardoor te klein. Neem je ook drank en tabak mee slaat de balans wel door. En vergeet vooral het ritje ongestraft knallen op de autobahn niet, is echt onbetaalbare pret. Terug in NL weer truttig op de cruisecontrol doet je dat pas echt beseffen.

Duitsland als vakantieland is ook leuk als je doorrijdt naar Freistaat Bayern.

Bo Dreksma | 21-09-13 | 19:08

Heiner | 21-09-13 | 18:48 | + 0 -

Keukens zijn heel merkwaardig een stuk goedkoper in Nederland dan in Duitsland.

Zoek bijv. een willekeurige keuken op de website van Ikea uit, en wijzig dan de nl/nl in de/de. Ze zijn in Nederland goedkoop genoeg dat het voor veel Duitsers zou lonen om ze daar te halen.

Bij deze bijvoorbeeld 2879,00 tegen 1.986.83 euro:

www.ikea.com/de/de/catalog/categories/...

playroll | 21-09-13 | 19:07

Woehahahaha!!!
Wat een grapjassen, daar in het kabinet... Ik rij met liefde de 40km naar de grens om aldaar mijn tank en kofferbak te vullen. Man, dat scheelt me toch een bak geld (vandaag 1,559 euro betaalt per litertje benzine).

Maar ik snap Rutte wel, hoor. Wanneer je nog nooit buiten de stad bent geweest en al helemaal niet in het verre oosten/noorden of zuiden... Tja, dan weet je niet beter, he? Echt Randstedeling wat dat betreft...

SuperGrover | 21-09-13 | 19:07

Grappig Rutte zegt tabak wordt niet duurder omdat de mensen anders de grens overgaan...
Leugen op leugen op leugen....

Lullos PvdA zijn ook voor de JSF dus wat maakt het allemaal uit.

Ik tank, koop vlees en drank in Duitsland.
Welterusten...

Mega Mindie 2 | 21-09-13 | 19:07

Hoe gaat het eigenlijk met de middenstand in Dinxperlo of Baarle Nassau?

Heiner | 21-09-13 | 19:06

Mark schijnt een zwaar wapen in te zetten teneinde de Duitse concurrentie een halt toe te roepen;
'Oktoberfisten'

Jackanders | 21-09-13 | 19:05

gelukkig halen de Duitser hier koffie en pakken vla. Dat trekt het allemaal weer een beetje recht.

Heiner | 21-09-13 | 19:04

Nee hoor, wij hebben geen minpres die M. Rutte heet.
Nee hoor Samson is gek van vliegtuigen.
Ruttemodus aan:
Nee hoor, belastingverzwaring zorgt ervoor dat je meer geld overhoudt.
Nee hoor Nederland is het beste land in de EU.
Nee hoor ontkennen is altijd de waarheid.
Nee hoor ik heb het beste met de burger voor, dat blijkt toch uit de kabinetsmaatregelen.
Nee hoor, ik ben volkomen op de hoogte wat leeft bij de burger.
Ruttemodus uit!

ZUCHT......

Noobster | 21-09-13 | 19:02

-weggejorist-

Goorbatsjov | 21-09-13 | 19:01

In de grensstreek (twente) geldt dat overigens niet alleen voor de boodschappen en benzine maar ook voor de Buitenbaden.

ProAsfalt | 21-09-13 | 19:01

Vroeger alleen getankt in België als ik er toch moest zijn. Nu rijd ik er speciaal naar toe. Meteen een lot voor de EuroMillions kopen, twee keer winst.

Nogood Boyo | 21-09-13 | 19:01

Is het iedereen nu duidelijk dat onze autist in het torentje pas een probleem zal zien als hij een optrekkende massa met rieken en fakkels over het lange voorhout zijn richting op ziet optrekken?
.
Laten we wat gaan doen...

Parel van het Zuiden | 21-09-13 | 19:00

Wat een gekken hebben we in onze regering zeg.
Ik doe wekelijks al mijn inkopen in Duitsland en ik ben dan standaard omringd door Nederlanders.
De parkeerplaats staat vol gele kentekens.
Ook het bijbehorende tankstation idem gevuld met NL klanten.
Maar schijnbaar moet ik een een bril gaan aanschaffen want volgens markutte zie ik dus niet zo goed.
Moehahahaha.
Ik in mijn eentje doe al voor 6k aan boodschappen in DLD.
Daarnaast ga ik er ook steevast uit eten. 1,3k
Koop ik er al mijn kleren. 1,5k
Koop ik er al mijn elektronica 1k.
Doe ik mijn ebay aankopen standaard in DLD 2k
Mogelijk vergeet ik nog e.o.a. totaal zeker 12k per jaar dat Nederlandse winkeliers mis lopen door alleen maar mijn ontwijkgedrag.
Zodra de prijsverschillen verdwijnen zal ik nog steeds naar DLD blijven gaan, puur omdat ik het ons haatkabinet niet gun die belastinginkomsten.
Mijn motto is: Mrutte, val dood.

Prokapitaal | 21-09-13 | 18:59

Ik heb even naar dat filmpje van Knoop in je Zakdoek gekeken, en het eerste wat in me opkwam was een citaat van een groot denker en vermaard politicus: "Doe eens effe normaal man!" (Ik heb het filmpje niet uit kunnen zien.)

VanBukkem | 21-09-13 | 18:58

Waar ik die seniele zak niet over hoor is dat het hele nederlandse bedrijfs leven op zn gat zit en dat ondernemers geen cent krijgen om te investeren.En dan heeft hij het over werklozen,klopt dat bedrijven die niet groeien of op de fles gaan inderdaad geen personeel nodig hebben.Wat een lul een filmpje van 11 minuten vol ouwehoeren met zaken die op de 2e plaats komen.Eerst komen de inkomsten(betere omzetten bedrijven,meer mensen aan het werk, meer winst meer geld om in de eigen economie te investeren.)Dan pas de zorg kosten etc.Dat is wat anders dan in de portemonnee van de burgers zitten graaien telkens

dehandigesmeerlap | 21-09-13 | 18:58

Zatkniss | 21-09-13 | 18:54

Tsja alleen in dit kotsmimland kant dat weer niet gok ik zo...

manmettas | 21-09-13 | 18:58

Konden wij maar zeggen dat Rutte niet bestaat. *zucht*

Holycrap | 21-09-13 | 18:56

@manmettas | 21-09-13 | 18:50 |
En je kunt legaal, daar waar het kan en mag, de uitlaat schoonblazen.

ProAsfalt | 21-09-13 | 18:56

Daarom worden de accijnzen ook telkens extra verhoogd> als compensatie voor de gemiste inkomsten.

Terpen-tijn | 21-09-13 | 18:55

Rutte heeft zeker aan zijn moeder gevraagd of ze wel eens boodschappen in Duitsland doet.

Bo Dreksma | 21-09-13 | 18:55

-weggejorist-

Goorbatsjov | 21-09-13 | 18:55

@Mastermattie | 21-09-13 | 18:52
NL was beter afgeweest als wij D hadden bezet en geannexeerd.

pinda | 21-09-13 | 18:54

Het moet een zegen zijn om zo wereldvreemd als Rutte en zijn kornuiten te zijn. Door het leven gaan als een soort Alice in Wonderland, het moet heerlijk zijn. Helaas is dat voor mij als zijnde een cynische realist niet weggelegd.

brutus68 | 21-09-13 | 18:54

manmettas | 21-09-13 | 18:50 | + 0 -
Alcohol bij de pomp kan in heel Europa behalve in de neo marxistische hel. Wie is er gek?

Zatkniss | 21-09-13 | 18:54

@duitse herder
Zolang het de moeite loont om vanuit Odense naar Flensburg en terug te rijden, of een tienrittenkaart voor de veerboten naar Duisland te kopen, blijft dat ook zo.

Heiner | 21-09-13 | 18:52

Die man met die bloksnor in 40-45 had behoorlijk verkeerde en zieke ideeën maar achteraf gezien had NL beter af geweest als het nu bij Duitsland hoorde.

Mastermattie | 21-09-13 | 18:52

Als je weet dat er niks aan te doen valt, zou ik het ook ontkennen> straks gaat iedereen richting buitenland voor de boodschappen. Breng ze niet op kostenbesparende ideetjes, zaken zijn zaken.

Terpen-tijn | 21-09-13 | 18:51

Vorig jaar voor het eerst een vakantie in Duitsland gedaan. Wat denk je? Knipperende Audi's achter je op de autobaan die je willen passeren. Inwoners van het dorp waar ik verbleef begonnen telkens weer over het spuug incident mbt Rudi Völler en wreven ons bovendien in dat "zij" maar vijf dagen nodig hadden om ons land in het voorjaar van 40 vorige eeuw te bezetten!

Nee hoor niets van waar! Vriendelijke mensen in een wunderschön land!

Eten? Nou voor tien euro pp prima maaltijd met een goede fles wijn.

Biertje? Oh ik rij wel ff naar de benzinepomp en dan neem ik gelijk een slof zware van Nelle mee en tank ook nog ff.

Ik durf wel een weddenschap aan zelfs: vanaf 071 haal ik voor een week boodschappen in Duitsland of België bovendien gooi daar ook nog de tank vol,ik weet zeker dat ik goedkoper uit ben dan hier in Nederigland.

manmettas | 21-09-13 | 18:50

Eigenlijk moet er een cameraploeg opaf gaan.
Gewoon op een zaterdag eens even een kijkje nemen bij een paar Duitse pompen en winkels.
Wat gaat Markje dan zeggen?
Tis toeval? Een hoax? Een flashmob?
Of is het allemaal de schuld van Geert Wilders?

Schietmijmaarlek | 21-09-13 | 18:48

Hahaha.... nee.. we zijn achterlijk. Ik heb net mijn tank volgegooid in Hamont, België. Een liter Euro-95 kost daar 156,9 terwijl ik er maar 14 km retour voor hoef te rijden.

whetherthouwouldbe | 21-09-13 | 18:48

@pinda
Wat dacht u van nieuwe keukens, badkamers en meubelen? Komt weliswaar niet zo vaak voor als levensmiddelen, maar je weet zeker, dat iemand die een keuken koopt in Duitsland niet over twee weken een keuken in NL koopt. En dan gaat het heel hard met de BTW die wegvloeit.
Waarbij ik wel moet aantekenen, dat zo'n aankoop in NL, in de goede tijd, geen pretje was door het gedrag van de handelaren. Het lag niet alleen aan de BTW.

Heiner | 21-09-13 | 18:48

Laat ze maar lekker volhouden zo. Blijf ik in het buitenland shoppen.
Is er al een website waar je grensoverschrijdend prijzen kan vergelijken? Heb nog een accuboormachine nodig...

Mauguio | 21-09-13 | 18:47

Nog maar eens... Denemarken verliest WEKELIJKS 1,2 miljard euro aan belastingen daar de Deen in Duitsland veel en een beetje in Zweden inkoopt. Dit kost Denemarken 8000 arbeidsplaatsen.
De Deense regering weet absoluut niet hoe dit te stoppen... kunnen ze ook niet... never nooit, de Deen regelt het zelf wel.

duitse herder | 21-09-13 | 18:46

@CornholioNL | 21-09-13 | 18:38
Vind ik niet. KijZ was een sympathiek, schattig programma over NIET-agressieve debielen.

pinda | 21-09-13 | 18:43

Mark Rutte.... was dat die man die vond dat 'ie meer naar "het volk moest gaan luisteren".
Nou Mark, troost je met de wetenschap dat wie niet horen wil maar moet voelen. Weet je wat, ik ga m'n auto wel helemaal op Duits kenteken zetten, kun je die wegenbelasting ook ergens steken waar de zon nooit schijnt.

Mastermattie | 21-09-13 | 18:42

Als er maar genoeg mensen zijn die in Nederland hun dingetjes blijven kopen is er ook geen effect voor een regering.
Een miljoen maal een dubbeltje extra, is meer als duizend maal een euro. Het is net als bij de appie>> vies vreten voor de hoofdprijs verkopen, die ene sukkel die erin trapt zorgt wel voor voldoende winstmarge.
Ontkenning is hier een ontmoediging.

Terpen-tijn | 21-09-13 | 18:42

@Dikke Buschauffeur | 21-09-13 | 18:35
Alcohol, benzine, Duitsland, autorijden en lekker eten ZIJN leuke dingen....?

pinda | 21-09-13 | 18:40

Sow, echt wel. Vooral de wijn scheelt een slok op een roemer. Vandaag in de NRC: de 101 beste goedkope supermarktwijnen van Harold Hamersma. Dat gaat dus over een Chileen van 19,99 bij de Mitra. Daar koop je tien flessen dornfelder trocken voor bij de Pruis.

Jan Zand | 21-09-13 | 18:40

"knoop in je zakdoek" is wel het passende niveau voor dit kabinet...

CornholioNL | 21-09-13 | 18:38

@Dietrich | 21-09-13 | 18:28
1)Koop de auto bij een merkdealer, liefst met garantie, of nieuw (dat is nog beter).
2)De Duitse autodealer regelt een uitvoerkenteken. Dring hierbij aan op een rood kenteken, er bestaan ook gele maar die zijn hier eigenlijk verboden.
3)Vul op autotelex.nl (of een andere, ik wil geen reclame maken) de gegevens in. Je betaalt twee tientjes en er rolt een perfect ingevuld belastingformulier uit plus de meest gunstige BPM-berekening.
4) Hiermee ga je naar de RDW. Maak van te voren even een afspraak. De auto wordt snel gekeurd en daarna dien je bij de belastingdienst het formulier voor de BPM in. De belastingdienst zit altijd in het gebouw van de RDW.
5) Je krijgt per email het BPM bedrag toegestuurd. Na dit te hebben voldaan ontvang je het kentekenbewijs.
6) Elke garage, bandenboer of RDW-garage kan je helpen bij het drukken van de kentekenplaat.
Veel plezier met de nieuwe heilige koe.

Not Muhammad | 21-09-13 | 18:37

Hoe dan ook... tis eigenlijk wel triest dat veel Nederlanders hun vrije zaterdag opofferen om 100 kilometer verderop een paar tientjes te besparen door troep te kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben.
Kijk waar de Nederlander zijn Astra mee volstampt.
Als je die zooi nou eens besluit NIET te kopen.. hou je nog centen over voor leuke dingen.
En in de tijd dat je niet achter het stuur zit hou je ook nog eens TIJD over voor leuke dingen.

Dikke Buschauffeur | 21-09-13 | 18:35

Niet! Wel! Niet! Wel! Niet, jij liegt. Noh, jij liegt! Ok, genoeg mark, zonder eten naar bed en 2 weken niet meer bij vriendjes spelen.

maggoo | 21-09-13 | 18:33

Diesel was altijd goedkoper in NL. Dat kopen de Duiters hier.

henriette | 21-09-13 | 18:33

Godsammekraken | 21-09-13 | 18:01
Nope. En er is ook niemand die de vliegtax ontwijkt via Dusseldorf. Daarom heeft die vliegtax ook netto zoveel opgeleverd. Oww wacht...

Het was 2 jaar terug zelfs zo erg dat een retourtje Amsterdam - Addis Abeba 800 euro kostte, en diezelfde route vanaf Dusseldorf (die na een stop in AMS met precies dezelfde KLM vlucht verder ging), maar 440.

Verder wordt er over Duitsland dan veel gejammerd over gebrek aan minimum loon enzo, maar dat zorgt er wel voor dat veel basale zaken gewoon heel goedkoop zijn. De lonen voor mensen met een beetje opleiding liggen ook nog eens een stuk hoger (verdien hier zo'n 40-50% meer dan tot twee jaar terug in Nederland, en mijn Duits is nou niet bepaald super).

De belasting is lager, en dat is zelfs inclusief ruim 350 euro aan zorgverzekering (maandelijks dus). Iets wat in Nederland de komende jaren ook nog doorberekend moet worden aan "de burger".

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar het moge duidelijk zijn dat op familie en een broodje kroket na, weinig te missen is aan Nederland.

playroll | 21-09-13 | 18:33

Zelfs vanuit de Randstad loont het zich nog eens in de 2-4 weken naar Duitsland of Belgie te karren voor alcohol en peut. Regering kan aan het gas. Allemaal.

darmflora | 21-09-13 | 18:32

-weggejorist-

Goorbatsjov | 21-09-13 | 18:31

Mijn volgende BMW koop ik gewoon in Duitsland. En laat ik importeren door een daartoe gespecialiseerd bedrijf. Want zelf geen zin in die paperassen. En dan nog is hetgeen wat ik in mijn zak kan steken een bedrag tussen de 7 en 9 duizend euro. Ik vind dat serieus geld.

Dietrich | 21-09-13 | 18:28

Okee, da's duidelijk dan. Dank heer Rutte voor de geruststelling.
Koop ik mijn nieuwe huis toch maar in de grensstreek. Niet in D. En mijn nieuwe auto bij een lokale dealer. Niet in D. En ik open een drankenhal annex tankstation aan deze kant van de grens.

pinda | 21-09-13 | 18:28

Ik woon in de grensstreek, tussen Belgie en Duitsland. In Nederland geef ik geen cent meer uit. Electronica kost in Duitsland 30-50% minder. Eten 30%. Horeca ook bijna de helft goedkoper. Zak er maar in.

Dead Silence | 21-09-13 | 18:27

"Er zijn helaas geen snelle oplossingen" - minpres.

NATUURLIJK WEL, STOMME HOND, Zorgtoeslag weg, Belasting tarieven naar 16%, accijns op Benzine en Diesel verlagen naar Buurland tarieven, Wajong en uitkeringen omlaag zodat het weer rendabel wordt te werken. Belastingschijven van inkomens een procent of 2 terugschroeven en de topinkomens laten staan.

Echt, HOE DOM zijn die mensen? Dit zijn de tekens dat ze opereren vanuit Brussel en écht niet meer voor de Nederlandse bevolking zelf.

LangeTijdGeleden | 21-09-13 | 18:26

tinypic.com/r/148nqs/5
Bonnetje van een paar dagen terug, 1,529 euro per liter benzine. Ich bin ein Deutscher als het op tanken aankomt :)

SuperRogier | 21-09-13 | 18:26

Singen, rheinfelden en Konstanz zitten vol zwitsers, de grens steden bij de neo marxistische hel zitten vol met in nl woonachtige reaguurders. Tjonge die swaben zitten er weer warm bij. Volgende week weer een weekje in de neo marxistische hel om de emigratie van enkele zeer rijke klanten voor te bereiden. Nee Mark de quote 500 vind nivelleren ook een feest en laat zich gedwee scheren. Ik verdien er vanuit ch dik aan dat dan wel weer. Bedankt Mark een betere reclame dan jij voor mijn fiscale buitenland structuren kan ik niet wensen

Zatkniss | 21-09-13 | 18:25

Ze hebben nog niet eens door dat er een hoop echte Nederlanders zijn die niet alleen over de grens tanken maar er ook zijn gaan wonen.

Treurig varken | 21-09-13 | 18:23

Kan die Rutte niet vervolgd worden voor leugens en valse beloften? Hij heeft een voorbeeldfunctie en zet alle fatsoensnormen en waarden aan de kant. Hij is een stuk tuig pur sang. Ook aanklagen voor diefstal van zuurverdiende centen.

Dead Silence | 21-09-13 | 18:23

Wat een gekut in dit land. Tijd voor nieuwe verkiezingen!

Lina Mosa | 21-09-13 | 18:23

-weggejorist-

Goorbatsjov | 21-09-13 | 18:22

Ik heb al drie jaar niet meer in Nederland getankt. Als ik in Belgie kan tanken voor 1,48 dan zou ik toch wel gek zijn om hier in Nederland te tanken voor 1,72 of meer. In Duitsland is tanken voor 1,52 ook gewoon mogelijk.

jasser | 21-09-13 | 18:22

Woon in Rotterdam en heb al twee jaar niet in Nederland getankt.

ohhh kelly | 21-09-13 | 18:22

@TweetyV6 | 21-09-13 | 18:15 Saturn Aachen heeft Nederlands sprekend personeel in dienst. Voor de rest heeft Rutte gewoon helemaal gelijk, niemand koopt in die Heimat. Sure.

Not Muhammad | 21-09-13 | 18:21

Door een wonderbaarlijke speling van het lot (pomphouders die alles er aan doen om toch wat te vedienen) tank ik in ieder geval in Limburg de Diesel iets goedkoper dan in Duitsland of Belgie.
Andersdenkend | 21-09-13 | 18:19
De diesel is in Duitsland duurder omdat daar wegenbelasting in verweven zit. Ze betalen heel weinig per maand aan wegenbelasting en de rest via het tanken.

Moonwarrior | 21-09-13 | 18:21

Ben vandaag nog even naar Leer geweest. Got, wat veel Nederlanders zeg. 't Is maar goed dat die niet allemaal hun tank vullen met Duitsche benzine en hun kofferbak met Duitsche drank.

No Life | 21-09-13 | 18:21

Rutte is de ideale kerel om in de gierput de gooien. Samson en Spekman erbij.

Dead Silence | 21-09-13 | 18:20

Het is wachten op de eerste bussen van 40 personen met aanhanger, naar Duitsland voor de boodschappen, uit het Rijnmondgebied.

Havenwerker | 21-09-13 | 18:20

Ik heb geprobeerd dat filmpje te kijken, maar langer dan 4 seconden is niet gelukt. Braakneigingen.

BekiekUtMoar | 21-09-13 | 18:20

Aanbiedingsprijs Coca Cola:
Duitsland: € 0,85/ 1,5ltr
Nederland: € 1,25/ 1,5ltr

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Boodschappen doen in Duitsland loont evenals tanken in Belgie (benzine). Door een wonderbaarlijke speling van het lot (pomphouders die alles er aan doen om toch wat te vedienen) tank ik in ieder geval in Limburg de Diesel iets goedkoper dan in Duitsland of Belgie.
Voor de rest spek ik twee aangrenzende economien.

@ Rutte: dwing eens in de EU af dat Belgie en Duitsland ieder 20% van onze bijdrage aan de EU voor hun rekening nemen. Lijkt me wel zo fair gezien het eerste levensbehoefte toerisme dat er plaats vind.

Andersdenkend | 21-09-13 | 18:19

-weggejorist-

Goorbatsjov | 21-09-13 | 18:19

-weggejorist-

Superanalist | 21-09-13 | 18:18

Ik ga morgen rivella Halen in NL want dat hebben ze bij ons in B niet .

likmegaties | 21-09-13 | 18:18

Rutte is geen econoom, die snapt daar inderdaad geen zak van.
Wat hij wel snapt weet ik eigenlijk ook niet. Geschiedenis?

ZZP-er | 21-09-13 | 18:17

bron: site van het cda. Helemaal niet gekleurd of zo.
Maar ik geef toe: gisteren ook weer wezen shoppen bij de Adli. Terwijl de AH rondbazuint op de 'kleintjes te letten' ..

arie181818 | 21-09-13 | 18:17

Ongelofelijk... Alles proberen om je eigen fuckups te maskeren en te gooien op de belastingbetaler. Het is echt ongelofelijk, hoe dom kan je zijn als Minister? Bezuinigen IN de economische crisis, maar wacht even, "Bezuinigen" in de economische crisis is totaal geen probleem, maar wat doen ze? Ze Lastenverzwaren! In de Economische crisis! Wat is dit voor domme zooi.

Oh en de Minister houdt er van propaganda video'tjes te uploaden. "De feiten en de cijfers", maar dan zonder feiten en verzonnen 'cijfers voor de toekomst'.

LangeTijdGeleden | 21-09-13 | 18:17

Wat kun je hier nog tegen doen?

Wachten op de volgende tweede kamer verkiezingen als het tegen die tijd al niet te laat is.

ProAsfalt | 21-09-13 | 18:16

@Goorbatsjov | 21-09-13 | 18:13
Dank voor uw stem. Uw regering stelt het bijzonder op prijs dat u het gevoerde beleid waardeert.

Nivelleermarionet | 21-09-13 | 18:16

Het gaat me wat te ver om bonnetjes van mij, familie, kennissen en vele buurtgenoten te posten hier, maar ze zitten er weer eens stevig naast.
Dat is dan weer geen verrassing.

Jackanders | 21-09-13 | 18:16

Ik heb gisteren nog 95 getankt voor 1,509 per liter.

Scaldis | 21-09-13 | 18:15

Zullen we anders een keer een tankwagen vol halen en die in Utrecht neerzetten? Gewoon voor-inschrijven en lachend voor de camera de auto volgooien! Iemand die dit kan opzetten, of plegen we dan een misdrijf?

funkyd | 21-09-13 | 18:15

Mark, je bebt recht, menschen kopen ook niet bij Lidl, Ali of bij Plus, hun TV niet bij mediamarkt of saturn, zij leven geen opel auto's, geen bmw's mercedessen, noch audi's. Verder koopt niemand zijn muziekspulletjes bij thomann en haar jurkjes bij Zalando of Mexx. Duitse aannemers in de grensstreek zijn niet goedkoper en beter en duitse banken hebben nog slechtere hypotheken.
Maar, Mark, tanken over de grens gebeurt wel.

Einde van de Domheid | 21-09-13 | 18:15

Wahahaha...
Ik woon in Übach-Palenberg, meteen bij Landgraaf over de grens. Er is hier een Tankstation waar 95% Nederlanders komen, ze hebben zelfs een Nederlandse PIN-aansluiting. De parkeerplaatsen van de supermarkten hier in de buurt staan vol met Nederlandse auto's. Maar niet alleen de supermarkten, ook de kleinere winkels zoals de bakker en de slager hebben een grote Nederlandse klantenkring. De meesten hebben zelfs Nederlands personeel in dienst. En laten we het niet hebben over de horeca. De Griek, Italiaan en het steakhouse zitten propvol met voornamelijk Nederlanders. Vind ik ook niet gek, want voor nog geen €25 p.p. heb je goed gegeten en gedronken.

TweetyV6 | 21-09-13 | 18:15

Ik ben dus zo iemand die dit ECHT doet. Momenteel in Zuid-Limburg woonachtig op 30 km afstand van de Duitse grens. Sigaretten 5,60.
Bezine +/- 1.55 tot 1.63.
BMW elk model, incl kosten invoer, gemiddeld twee tot wel negenduizend euro verschil.
Maar ik ben natuurlijk de enige in deze regio die dat weet.

Not Muhammad | 21-09-13 | 18:14

De leden van dit kabinet zijn al jaren de Randstad niet meer uitgeweest. Zo weten ze wel van de aardschokken en aardgasbaten in Groningen, maar dat alles en iedereen ten oosten van Groningen-stad voor bijna alles naar Duitsland rijdt, weten ze niet. Om van Limburg en plekken als Zeeuws-Vlaanderen maar te zwijgen.
Wie één keer op zaterdagmorgen bij Combi in Bunde of Multi-Süd in Leer gaat kijken, ziet onmiddellijk wat er aan de hand is.

Heiner | 21-09-13 | 18:14

-weggejorist-

Goorbatsjov | 21-09-13 | 18:13

-weggejorist-

Goorbatsjov | 21-09-13 | 18:13

Nou , Rutte kom morgen naar Meppen DLD dan kun je zien hoeveel Hollanders er zijn bij de Marktkauf en hoeveel er mis wordt gelopen in de kas in Nederland!!

Bertuspur | 21-09-13 | 18:13

Ik doe al jaren mijn boodschappen in België, maar goed ik woon daar dan ook sinds enkele jaren. Ziektekosten verzekering kost 6 euro per maand, betere mayo en patat.. Maar ik voel met jullie mee :)

hetiskoffietijd | 21-09-13 | 18:12

unneJoemie pieletuut | 21-09-13 | 18:09 |
Omzigt zit gewoon bij de verkeerde partij. Vergeet niet dat alle kabinetten Balkenende met de plucheklevers van het CDA medeverantwoordelijk zijn voor de huidige situatie.

Nestorix | 21-09-13 | 18:12

@SamKoeman | 21-09-13 | 18:10
De complete Nederlandse regering zou erachteraan springen, want schapengedrag.

Nivelleermarionet | 21-09-13 | 18:12

Ondernemers in de grensstreek.... u zeikt teveel. Aldus uw regering.
Ik was nog niet zo lang geleden bij een Duitse Aldi.... zag er geel van de NL kentekens. En ja, ook ik heb mijn boodschappenkar en tank flink gevuld.
En verrassing.... ik ken meer mensen die dat doen.

Schietmijmaarlek | 21-09-13 | 18:11

Nee joh.
Het kabinet bedoelt dat alle Nederlanders in Europa tanken.
Dan heb je dus geen probleem met hoge prijzen binnenland en goedkope prijzen buitenland.

bas ooms53686289 | 21-09-13 | 18:11

Zoveel incompetentie verzamelt zich niet toevallig in één kabinet.
Dat wordt van bovenaf aangestuurd.

Endoxa | 21-09-13 | 18:11

Proest! Zo hebben we in Nederland wel meer niet bestaande "problemen" volgens Den Haag....

Parel van het Zuiden | 21-09-13 | 18:10

vraagstaart | 21-09-13 | 18:04 | + 8 -
Dat bedoel ik dus.

XaaD666 | 21-09-13 | 18:10

In het staatsrecht kan een Koning buiten staat worden verklaard. (ingeval van klinische geestesziekten en/of dissociatieve stoornissen ).
Kan iemand a.s.a.p. hiervoor een procedure starten bij de MinPres.

Nestorix | 21-09-13 | 18:10

De Nederlandse Regering is gestoord.
Kies uit de volgende psychische aandoeningen.
1. Pathologische leugenaars.
2. Compulsieve struisvogelpolitiek.
3. Psychose.
4. Geen mening.
5. Weet niet.
6. Aandoeningen 1, 2, en 3 samen.
Uw keuze [6] ?

Nivelleermarionet | 21-09-13 | 18:09

Ze weten wel wat ze doen. Diesel is ongeveer net zo duur als in Duitsland en België en je kunt geen jerrycan met LPG meenemen. De accijns of benzine durven ze niet te verhogen.

WieIsDeChef | 21-09-13 | 18:09

Als alle CDA politici zo eerlijk zouden zijn als deze Omtzigt twijfel ik naat wie mijn stem gaat. In ieder geval niet naar PvdA en VVD, nooit meer dus!

unneJoemie pieletuut | 21-09-13 | 18:09

Ooohw. En dat ik nu bij een andere zorgverzekering zit. Is niet om het geld, maar omdat ik het reclame spotje zo leuk vond. Gaaaap.

XaaD666 | 21-09-13 | 18:09

Net terug uit Kleve. Tank gevuld, 40 liter extra in jerrycans, en het wijnrek staat er ook weer mooi bij ..

libidoos | 21-09-13 | 18:07

Ook al tankt er niemand in Duitsland, de teringzooi wordt er niet minder om flapdrol Rutte.

trippert | 21-09-13 | 18:05

Nederlanders tanken niet over de grens, de mensen in het land hebben begrip voor het kabinetsbeleid, islamkritiek is racisme want alle moslims zijn lief, belasting betalen is fijn want nivelleren is een feest, iedereen omarmt de EU en de Euro en Sinterklaas bestaat.

Tot zover het realietisbesef in politiek Den Haag.

vraagstaart | 21-09-13 | 18:04

Ik snap nou waarom hij lesgaf aan het VMBO, eigenlijk was dat al te hoog gegrepen.

Watapatja | 21-09-13 | 18:02

struisvogelpolitiek moet toch een keer hun ondergang worden...
of zouden ze er zelf echt heilig in geloven??

de beer van de meer | 21-09-13 | 18:02

Nope. En er is ook niemand die de vliegtax ontwijkt via Dusseldorf. Daarom heeft die vliegtax ook netto zoveel opgeleverd. Oww wacht...

Godsammekraken | 21-09-13 | 18:01

Straks komen de Duitsers ons weer redden..

Pork & Beans | 21-09-13 | 18:01

Het fenomeen oogkleppen op en je ogen sluiten.

Boerenhoofd | 21-09-13 | 18:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken