Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Brigadier Kats: Cowboys zijn het!

brigadierkats.jpgHulpverlening moet in je bloed zitten. En hulpverleners kiezen inderdaad zelf voor dit vak. Immers actie, stress, presteren onder druk, slagkracht en hulpvaardigheid zijn dé woorden voor hulpverleners. Met als ideaal een “happy end”. Maar helaas voor hulpverleners gaat het zo niet altijd en kan het eindigen met een kater. Op een vroege donderdagochtend kregen we een melding van een ongeval met letsel ergens in de regio Rotterdam. Om herkenning door familie te voorkomen heb ik bewust details weggelaten. Het gaat om de strekking van het verhaal en de on(begrijpelijke) reacties van burgers. Ter plaatse was de situatie van het slachtoffer zeer ernstig, zo ernstig dat men besloot om het slachtoffer, welke nog goed aanspreekbaar was, niet te bevrijden maar met spoed de familie erbij te halen zodat deze op de plaats van het ongeval afscheid kon nemen. Het medisch noodteam, dat ook ter plaatse was, was bang dat na de bevrijding van het slachtoffer deze direct zou komen te overlijden. Aangezien ik op de motor ter plaatse was en er zo gigantisch veel file inmiddels stond dat de wegen ervoor verstopt waren, werd mij de opdracht gegeven om met spoed de familie op te halen in dorp X, 15 kilometer voor het ongeval. De heenweg verliep vlot en al snel was ik ter plaatse bij het woonhuis, waar ik werd opgewacht door collega’s van de noodhulp, die inmiddels de familie hadden kennisgegeven. De vader en moeder waren beiden thuis en afgesproken werd dat ik voorop zou rijden, desnoods gebruik makend van zwaailicht en sirene, maar wel met gepaste snelheid om het verkeer niet in gevaar te brengen. Zij zouden hun gevarenlichten aanzetten, zodat het duidelijk was dat de auto bij mij hoorde en mij moest volgen. Al snel reden we de file in en toen begon mijn taak pas echt goed. Ik probeerde met in het kielzog de auto zo goed mogelijk door het verkeer te manoeuvreren. Mij als motorrijder lukte dat uiteraard prima maar de auto achter me aan te krijgen was moeilijk. We reden op de provinciale weg eerst een heel stuk voorbij de stilstaande file. Telkens weer werden we geblokkeerd door automobilisten, die hun voertuig keerden over de doorgetrokken streep om terug te rijden. Diverse automobilisten, die buiten hun voertuig stonden, keken met boze blikken naar het voertuig met daarin de ouders van het slachtoffer en de woorden die erbij gebruikt werden, waren ver beneden peil. 'Jaja, het zal wel' Toen konden we niet verder. Een kerende automobilist stapte uit zijn auto en wilde even zijn ongerief uiten over de lange file en dat de politie helemaal niets deed. Ik had helemaal geen zin en tijd om de discussie aan te gaan en sommeerde hem onmiddellijk zijn voertuig weg te halen, zodat wij erlangs konden. Hij weigerde in eerste instantie, omdat hij eerst wilde weten waarom dat voertuig mij wel mocht volgen en of dat soms familie van mij was die ik dan op deze manier wel even voorbij de file kon loodsen. Of zij dan meer recht hadden dan hij. Ik werd woest en diverse dingen borrelden in mij op. Zou ik hem pepperspray in de ogen spuiten, opzij smijten, de auto in de berm rijden en verder rijden? Je zou in staat zijn om iemand te mishandelen, maar ik vermaande mezelf en sommeerde hem nogmaals om weg te gaan, omdat de mensen met spoed naar het ongeval moesten. Tergend langzaam liep hij naar zijn auto, nog even zeggen “Jaja, het zal wel!”. Eindelijk konden we verder tot we wederom geblokkeerd werden door een tegemoetkomend voertuig. Ik had geen zin om weer zoiets mee te moeten maken en reed, omdat het op die plaats mogelijk was, via de berm het fietspad, de auto volgend. Maar helaas was het op het fietspad ook druk. En wat was het onbegrip weer groot. Je wilt niet weten wat een commentaar er was over het volgende voertuig. Dat die zomaar op een fietspad reed, dat het levensgevaarlijk was en dat een auto daar helemaal niet mocht rijden. Dat ik dat nou nog niet wist! Ik heb toen continue mijn zwaailicht en sirene aan laten staan, zodat ik de commentaren niet meer hoorde. We arriveerden veilig op de plaats van het ongeval. Wat voor schrijnende toestand ik toen gehoord en gezien heb vergeet ik mijn hele leven niet meer. Er werd door de vader en moeder afscheid genomen van hun kind. Deze was nog goed aanspreekbaar, maar ze wisten dat het na bevrijding afgelopen was. Hoeveel vragen er nog niet afgevuurd werden aan het medisch noodteam of het echt niet mogelijk was. Als hulpverleners sta je er verslagen bij, je weet je geen houding te geven. De brandweermensen begonnen met hun gruwelijke werk, de bevrijding. Wat een rotklus Na de bevrijding werd het slachtoffer direct naar de ambulance gebracht en met spoed naar het ziekenhuis gereden. Ondanks directe verzorging en het spoedtransport naar het ziekenhuis hoorden we later dat het slachtoffer was overleden. Ik bleef achter bij de plaats van het ongeval. Zwijgend pakten de brandweermensen hun spullen in. Zwijgend pakten de GGD mensen hun spullen in. Zwijgend pakte de ANWB-er zijn pylonen. Zwijgend keek de man van Rijkswaterstaat naar de plaats van het ongeval. Zwijgend begon de chauffeur van de takeldienst aan zijn werk. Iedereen had zo zijn gedachten, wat een rotklus! Wij hadden ons best gedaan, maar die dag hadden we als hulpverleners, als ik voor iedereen mag spreken, een kater. Ik denk dat die zeurende mensen, als ze dit geweten hadden, spijt hadden gehad van hun commentaar. De stoere cowboys die met die rode brandweerwagen, die gele ambulance of die gestreepte politie-wagen met veel bombarie voorbij reden, waren stil. Gelukkig hadden (en hebben) we als hulpverleners goede ondersteuning van de BOT-teams, Bedrijfs Opvang Teams, gevormd door collega’s waar je als het nodig is je verhaal aan kwijt kan. Dat was die dag voor mij wel even nodig. Brigadier Piet Kats Met permissie overgenomen van zijn blog.

Reaguursels

Inloggen

Als de collega's van de noodhulp al bij die mensen thuis waren waarom konden die hen dan niet met politiewagen met sirene naar het ongeval rijden maar moest brigadier Piet met zijn motor vanaf het ongeval nog eerst 15 km naar hun rijden? Lijkt mij ook dat je na zulk nieuws niet echt in staat bent veilig een auto te besturen.

theemuts | 19-09-13 | 19:25

@BellaBella | 19-09-13 | 13:26
Ik heb doorgaans inderdaad mijn mond vol over en soms ook tegen de politie. En we staan ook niet aan dezelfde kant (zij vóór de regering, ik tegen). Maar ik belemmer ze nooit in hun werkzaamheden. Vorig jaar mochten ze zelfs mijn portieksleutel lenen om de onderbuurman op te halen.
Flitsen reken ik trouwens niet tot de werkzaamheden van de politie.

VanBukkem | 19-09-13 | 18:12

@BellaBella | 19-09-13 | 13:26
Voor een deel van de commentaren heb je gelijk maar een groot aantal hier moppert toch vooral op het systeemfalen mbt politie & justitie ipv de uitvoerende agenten zelf.

Onze overheid heeft zich namelijk een geweldsmonopolie toegeëigend waarbij de burger in maar een zeer beperkt aantal gevallen zelf geweld mag toepassen om zichzelf, de zijnen of zijn eigendommen te beschermen. Dat geweldsmonopolie is vervolgens toegekend aan de politie, waarmee ze onze veiligheid moeten waarborgen en criminelen dienen op te pakken.

Ondertussen zien ze dat deze politie zelf door onze overheid de hele tijd verkeerd -wordt- moet worden ingezet en hun mogelijkheden tot het toepassen van dat geweld beperkt wordt, door allerlei protocollen obv opportunistische symboolpolitiek na elk tragisch 'Rishi' geval.

Al die politie-overuren voor voetbalwedstrijden? Liever weer ouderwets (zoals bij de guardia civil nog wel het geval is) een knuppel in de nek en niet klagen want anders wordt je in de ondervragingsruimte nog even extra onder handen genomen. Dan leren ze het snel af en heb je lang niet zo veel politie-inzet nodig. En dan alle capaciteit die naar onze 'verkeersveiligheid' gaat, wat werkelijk niet meer zijn dan verkapte belastingen. En dan al die misdadigers die nadat ze aangehouden zijn, dezelfde dag hun activiteiten weer op kunnen pakken.

Nee, ik heb het te doen met agent Jan met de pet. En vooral alle andere hulpverleners, die hebben helemaal geen pepperspray want het monopolie op pepperspraygebruik ligt namelijk ook bij de politie. Doe er dan wat mee!

Ven1V1d1V1c1 | 19-09-13 | 16:46

@Liroy | 19-09-13 | 14:08
Wettelijk niet. Punt.

noorderling | 19-09-13 | 14:17

@noorderling | 19-09-13 | 13:34:
Wat gaat jou het aan wat het probleem is? Als de politie er langs wilt, dan heb je ze er langs te laten, en de auto die zij begeleiden ook. Punt.

Liroy | 19-09-13 | 14:08

Ach fijn om te lezen dat de politie ook nog is wat anders doet dan mensen pesten.

shit | 19-09-13 | 13:38

iets anders doet moet het zijn.

shit | 19-09-13 | 13:38

Ach fijn om te lezen dat de politie ook nog is wat anders meemaakt dan mensen pesten.

shit | 19-09-13 | 13:36

Wel een gekleurd verhaal. Tenslotte staat er nergens op zo'n volgende auto wat het probleem is. En als ik op het fietspad opzij moet vluchten voor een auto krijgt ie de wind van voren. Punt. Als ik op de snelweg ga fietsen staat mij hetzelfde lot te wachten. Wat die auto op het fietspad doet kan ik niet weten, maar hij hoort er niet.
En dan .. " Ik heb toen continue mijn zwaailicht en sirene aan laten staan". Dat lijkt me niet meer dan normaal. Zonder die signalen heeft ook een politiemotor niks op het fietspad te zoeken.
Het is een triest verhaal natuurlijk, maar die agent lijkt gewoon zijn eigen trauma te willen verwerken door een flinke scheldpartij.

noorderling | 19-09-13 | 13:34

Ik lees de commentaren hier, en er moet me toch iets van het hart: het merendeel (de 90-95%) is *exact* wat ik zeg: misselijke josties. Hypocriet. Nu opeens staan de lege mensjes aan de kant van de politie. De rest van het jaar schelden ze ze verrot. Ik hoor dit soort verhalen periodiek in de familie, aangezien familieleden bij de bijzondere diensten zitten. In eerdere reacties op eerdere onderwerpen alhier heb ik het steeds opgenomen voor de politie; niets dan hoon, en afvalopmerkingen van afval, vielen mij ten deel. Hetzelfde volk dat nu opeens 'het grootst mogelijke respect voor de politie heeft'. En u klaagt allemaal over buitenlands uitschot?

BellaBella | 19-09-13 | 13:26

Gisteren bij GeenStijl, vandaag bij de msm.

VanBukkem | 19-09-13 | 11:59

Wat een triest verhaal. Brigadier Kats heeft mijn hoogste respect. Je kan zeggen wat je wilt maar op het moment dat het er echt toe doet ben je blij dat er politie en hulpverleners zijn. Dezelfde tokkie die de weg blokkeert zal dezelfde agent huilend van angst om hulp smeken als hij zelf ligt te creperen.

Nivelleermarionet | 19-09-13 | 11:36

Het is allang duidelijk dat de politie in Nederland helemaal geen autoriteit meer is, we barsten van de ego's op de weg die niets pikken. Dit is het beleid aan te rekenen van de linkse partijen, de politie moest toch je grootste vriend worden en altijd proberen in overleg te gaan, kijk het resultaat op de weg en overal in het land. In Spanje had die dwarse kerel allang een knuppel in de nek gehad en geen sancties voor de agent.

lanexxx | 19-09-13 | 11:04

Heel vervelend voor Piet. Maar vertel wel even tegen je collega's dat ze niet met sirene en zwaailichten voorbij moeten komen in de file om vervolgens koffie te gaan drinken bij het dichtstbijzijnde tankstation!
En zo nog vele voorbeelden.
Wat jullie zaaien is wat jullie oogsten!

r04drunn3r | 19-09-13 | 10:49

Triest en indrukwekkend verhaal.
Ik weet zeker dat de betreffende weggebruikers zich schamen nu ze de ware reden kennen.
Triest is het ook dat een dergelijk topic wordt misbruikt voor trollende gedachtenkronkels.
Dergelijke reacties zijn zo mogelijk nog triester dan het topic zelf.
Petje af voor de hulpverleners en veel sterkte voor de nabestaanden.

2close | 19-09-13 | 10:18

koolteer | 18-09-13 | 19:45

Dit soort ervaringen heb ik niet.
Zonder teveel woorden; Mijn voertuig werd geparkeerd aangereden door een onbekende. Getuige had kenteken.
Binnen 12 uur had ik, door bemiddeling van agent, probleem opgelost. Zonder iemand verrot te schelden, zonder geweld, zonder boosheid. Deze agent is geen uitzondering. Net zoals niet alle reaguurders racisten zijn.

Skunk57 | 19-09-13 | 09:41

-weggejorist-

simonsniep | 19-09-13 | 09:27

Ik ben 1 keer bij een kop- staartbotsing betrokken geweest op de A28 met een file tot gevolg. Terwijl de ambulance, politie en slepers hun best deden om de boel op te ruimen zijn we continu uitgescholden en bekogeld met blikjes en rotzooi door bestuurders die door het ongeluk ietsje langzamer moesten rijden. Walgelijk volk.

rasoptimist | 19-09-13 | 09:20

Diepe buiging voor de hulpverleners. Het gedrag van 'de Nederlander' op dergelijke momenten geeft de mate aan waarin de samenleving aan het vertokkieficeren is.

Schreeuwmeeuw | 19-09-13 | 09:19

Ik ben 1 keer bij een kop- staart boti

rasoptimist | 19-09-13 | 09:17

-weggejorist-

simonsniep | 19-09-13 | 09:14

(klap) (klap) (klap) | 19-09-13 | 02:54 | + -2
HET IS EEN VOERTUIG MET ZWAAILICHTEN EN SIRENES KLEAUTVIOOL!

Aatje | 19-09-13 | 09:04

JA PIET! Dat soort lui moet je inderdaad gewoon met pepperspray behandelen, een knuppel op zijn/haar smoelwerk leggen. In andere landen, neem een Spanje, laat je het wel uit je hoofd om de politie in zijn werk te hinderen, te verwensen etc.
.
Dat mag je wat mij betreft ook gewoon als DIENSTBAAR zien, ten opzichte van de samenleving.... Maakt het allemaal weer een stukje leefbaarder, als zo'n tokkie na een pak rammel de volgende keer eerst een keer nadenkt voordat hij/zij die scheur opentrekt.

Aatje | 19-09-13 | 09:04

Respect. Ik heb weer wat geleerd

Hoogerheide | 19-09-13 | 09:02

Dit probleem gaat niet eens zozeer om de gebeurtenis en het overlijden, dat is zeer triest maar het gebeurd en de veiligheid kan altijd beter. Daarintegen, respect voor de politie kan er alleen komen als ze eens wat daadkrachtiger worden, niet luisteren, actie ondernemen. Dat softe gedoe moet nu echt eens voorbij zijn. De politie wordt uitgelachen omdat ze dikwijls een mediator functie hebben en autoriteit hebben ze nauwelijks.

kovariant | 19-09-13 | 08:50

Helaas zijn er heel veel mensen die zelfs na het lezen van dit verhaal nog steeds niets begrijpen van het leven. Het lijken er steeds meer te worden...

* | 19-09-13 | 08:05

t is ook fucking verrot als er een voertuig over t fietspad komt. als fietser ben je al calimero en je leven heb je te danken aan de goodwill van auto's die je niet overrijden. en vind je t absoluut niet leuk als ze even van het fietspad gebruikmaken (wat dikwijls gebeurt, vooral wagens die het als parkeerplaats zien).

wat dat betreft: niemand weet waarvoor je komt dus klagen over reacties is zinloos. hoort bij je vak. deal with it.

triest verhaal verder.

(klap) (klap) (klap) | 19-09-13 | 02:54

#Aart Z. | 19-09-13 | 02:02
Nou nou... dat is ook weer overdreven. Tuurlijk mag je zeiken op de politie als er iets niet goed gaat.
Er is vaak zat lullige zooi geflikt bij de burgers. Ook van die flitsknakkers die zelf met 190 over de snelweg heen schieten.
Ja, daar wordt je pissed van: en terecht.

Je mag dus wel zeiken als er daadwerkelijk iets mis is, maar als je dit doet terwijl je niet eens weet wat er in godsnaam aan de hand is zoals de mensen die beschreven worden in dit artikel: hou dan gewoon lekker je muil.

Liroy | 19-09-13 | 02:40

Respect voor deze agent. Niet per definitie omdat hij zijn werk heeft gedaan, dat is nou eenmaal een kuttaak met al die pleuris hufters die je overal tegenkomt. (En een paar rotte collegae die soms de goede naam en eer van de politie onderuit halen)(En even tussendoor... Moest je vroeger eens proberen, zo'n grote bek opzetten tegen politie agenten.) Maar voornamelijk omdat hij het gewoon opschrijft op z'n blog. Dat is nou nog eens een goed artikel. Het somt precies op wat er mis is met het gedrag van veel automobilisten, hoe weinig medeleven mensen hebben en hoe men niet even nadenkt voordat ze wat roepen. Want nee, die burgerauto kan natuurlijk de politieagent niet volgen omdat het nodig is om de een of andere reden (en waarom stond men ook alweer in die file?), neen dat moet meteen zijn omdat meneer agent een corrupte lul is die zijn familie langs de file wil loodsen.
Wat voor tokkie ben je dan?

Piet, respecp dat je dit opschrijft. En ook respect voor je werk! Met dit soort agenten gaat het algehele beeld van de politie weer een stuk beter omhoog in de ratings.
En natuurlijk... Het meest trieste van alles... RIP aan de familie! Dat jullie niet alleen zoiets vreselijks mochten meemaken (dat wens je echt niemand toe :(), maar ook nog eens verwensingen naar jullie hoofd toe kregen in de moeilijkste periode uit jullie leven... Ooit. Echt... Bizar. Na dit relaas wordt ik er gewoon even stil van. Sterkte!

Liroy | 19-09-13 | 02:38

Zal nooit een hekel krijgen aan agenten, me er niet mee bemoeien, doen wat ze zeggen, boete betalen als ik die krijg.
Het zou ons sieren als we op een volgend flitstopic niet zouden reageren, maarja ....

Aart Z. | 19-09-13 | 02:02

@ratelaar | 18-09-13 | 23:50

Je weet toch wel dat een conclusie trekken een vorm van oordeel vellen is?

geomario | 19-09-13 | 00:48

File in Duitsland: voertuigen op linker weghelft ('Überholstreifen') stellen helemaal naar links op, voertuigen op rechter weghelft ('Fahrspur') stellen helemaal naar rechts op.
-
Gevolg: een keurige vrije baan door het midden.
-
En haal het gerust niet in je harses om het niet te doen.

azoturie | 19-09-13 | 00:06

@Koettoerk | 18-09-13 | 21:40 |
Ah, dus jij bent de uitzondering op de door jezelf gestelde regel, fijn, welk een zelfreflectie! Hoezee!
.
Over "intense domheid" gesproken...
.
Het zou overigens prettig zijn wanneer je daadwerkelijk eerst begrijpend leest wat anderen zeggen voordat je als een autist op je toetsenbord begint te rammen. Probeer het nog eens zou ik zo zeggen.
.
Dikke kus,
.
dhr. Lul

Jodelahiti | 19-09-13 | 00:00

Klote voor die agent en de andere hulpverleners, RIP voor het slachtoffer en sterkte voor de nabestaanden.
Helaas kan ik me de weigerachtige automobilisten ook wel voorstellen.
Politici die menen op tijd ergens bij een borrel te moeten zijn maken ook op deze wijze misbruik van de politie...

Hendrikaatje | 18-09-13 | 23:58

Harry40823960 | 18-09-13 | 22:36,
Ik oordeel niet , ik trek een conclusie. Het grappige is dat iedereen een hekel heeft aan ramp toeristen en niemand stopt als er een ongeluk is gebeurd en toch staat er altijd een kijkersfile. Veroorzaakt door; niemand!
Als ik in de file sta ben ik geiriteerd. Als ik dan politie voorbij zie racen denk ik: er heeft weer een idioot niet zitten opletten en daarom heeft hij een ongeluk veroorzaakt en daarom sta ik vast. In 90% van de gevallen gaat het om blikschade en als ik dan eindelijk voorbij het ongeval, veroorzaakt door de sms-ende chauffeur ben denk ik zie je wel.
Dit verhaal is uniek, het zet me aan het denken. Maar ik ben blij dat jij een verlichte geest bent en altijd vanuit het juiste doet. Bij deze meld ik bij het vaticaan als nieuwe heilige. Ik voel me vereerd dat je tot mij hebt gesproken. Amen.

ratelaar | 18-09-13 | 23:50

Het is jammer dat het uitermate goede werk van dit soort "dienders" in diskrediet gebracht wordt door een misselijkmakende obsessie van de overheid om deze mensen en hun organisatie te misbruiken om de gaten in de rijksbegroting te stoppen.

ad melkert | 18-09-13 | 23:27

Ik stond ook in die file op weg afscheid te nemen van een geliefd, dankzij deze hersenloze actie heb ik ik het niet gehaald. bedankt...

ohhh kelly | 18-09-13 | 23:00

Swean | 18-09-13 | 18:24 |

Wat zit je nou te janken? Hoezo moet het voor jou duidelijk zijn waarom een burgerauto een motoragent met zwaailicht volgt? Wie ben jij dat men jou een antwoord verschuldigd is? Wat ben jij voor pipo de clown?

Harry40823960 | 18-09-13 | 22:41

ratelaar | 18-09-13 | 18:33 |

Wie ben jij om hierover te oordelen? Blijkbaar ben jij een alwetend figuur dat je op basis van je "kennis" bereid bent dit hufterige gedrag te vertonen... Goed dat je in ieder geval weet dat je waarschijnlijk een hufter bent. Die kennis heb je dan in ieder geval weer wel.

Harry40823960 | 18-09-13 | 22:36

@ phantom2 | 18-09-13 | 20:57

Zit niet zo te janken gast. De regels zijn nog altijd hetzelfde, je zit gewoon smoesjes te verzinnen en de schuld bij een ander te leggen. Klein verwend kind.

Harry40823960 | 18-09-13 | 22:31

Het besef dat Nederland vol is dringt nu pas echt tot me door. Vol met tokkies, wel te verstaan.

guurderea | 18-09-13 | 22:28

Sommige commentaren hierboven laten nog maar eens zien wat een trieste mensen er onder ons zijn. Dat gejank over "ik heb wel eens een politieauto dit zien doen wat niet mocht" en "ik kan me die frustratie van de automobilisten wel voorstellen"... Sodemieter toch op met dat zielige gedoe. Politie, ambulance, brandweer met zwaailicht en/of sirene = opzouten, aan de kant. Punt. Als er maar een piepklein kansje is dat er iemand zwaargewond is en politie of hulpdiensten daar op weg naar zijn, dan zet je je ego maar even opzij. Zonder gemekker.

Harry40823960 | 18-09-13 | 22:28

ze moeten aso tokkies die hulpverleners lastig vallen ter plekke een knieschot geven. onze maatschappij is veel te soft geworden waardoor de goeden onder de kwaden lijden. aanpakken die ellendelingen.
ik vind het vreselijk voor het slachtoffer en de familie.
voor hulpverleners heb ik respect. (behalve die flitsers dan want dat is geen hulpverlening). maar gewone politie, ambulance en brandweer mensen doen goed werk en dat doen ze voor ons. Die Teeven is een dikke lul dat ie die gevangenissen wil sluiten. Ik zou er juist nog een paar bouwen om alle aso's op te pakken en vast te houden. Enkelbandjes zijn alleen goed als er een sloopkogel van 500 kg aan hangt.
Ons land gaat steeds verder achteruit zoals dit trieste verhaal weer bewijst. Ik hoop dat die klagers tegen een boom rijden en dan heel lang moeten wachten op hulp. hebben ze wat om over na te denken.

According2Mark | 18-09-13 | 22:12

Holy crap, dit is een aangrijpend stuk! Wat bezielt mensen nou om niet gewoon ruimbaan te maken voor zwaailicht en sirenes. Christ!

Gen. Maximus | 18-09-13 | 22:10

Kats is uit het juiste hout gesneden en laat mensen zien dat de meeste politiemensen geen macho's uit de beeldvorming zijn en hun roeping vinden in het dienen van de medeburger, het oppakken van criminelen en het keihard aanpakken van verkeershufters die het verdienen, al wordt het hen door regeltjeszucht en zuigadvocaten hier vaak moeilijk gemaakt. Ook tragische verhalen zoals in Kat's blog horen hierbij. Ga maar eens een moeder vertellen dat haar kind op de fiets naar school is verongelukt. Hiervoor is ook diep respect. Alleen jammer dat het hogere politiemanagement met hun lakschoenen en kwabhandjes hier weinig oog voor heeft en het vooral nodig vindt het imago van de politie al jaren te bezoedelen door met massale inzet van materieel en middelen dagelijks de politietaak te misbruiken voor het draaiend houden van de BV bonnenfabriek, die uitsluitend en alleen is gericht op het spekken van de staatskas met het in hoog tempo prijsschieten op de makkelijk te pakken doelgroep, zoals de forens die een paar km te hard rijdt of de bejaarden die vanaf het winkelcentrum zonder gordel wegrijden.

Nestorix | 18-09-13 | 21:58

@Koettoerk | 18-09-13 | 20:36
Als je nou eens gewoon aan de kant gaat voor hulpverleners met flitsers en toeters is het probleem uit de wereld.
.
Het gebruik van flitsers en toetsers wordt van hogerhand geregeld door de meldkamer, dus als er flitsers en toeters zijn gaat het gewoon om een serieuze zaak: aan de kant dus zonder vragen.

Zupschufter | 18-09-13 | 21:52

En dan staan we allemaal weer te drommen voor de winkels om een spel te kunnen kopen waarin je agenten af kan knallen.

fender06 | 18-09-13 | 21:49

Koettoerk | 18-09-13 | 21:40,

Het is misschien onlogisch... Maa reigenlijk zou het gewoon logisch moeten zijn dat ze wel aan de kant gaan.

Ach zal koeltoer zijn, bah.

basweetutwel | 18-09-13 | 21:42

@Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:42
Sukkel, vertrek gewoon op tijd, en val andere weggebruikers niet lastig met uw gebrek aan planning.

Zupschufter | 18-09-13 | 21:40

@Jodelhati
Nee lul, ik zou wel aan de kant gaan. Maar je moet intens dom zijn om te denken dat je in een totaal vaststaand zooitje ongeregeld op een B weg wel even een burger auto erdoorheen escortserviced. Ik zeg ook nergens dat die agent verantwoording moet afleggen wie hij in zijn kielzog heeft. Maar tevens is het zo logisch als wat dat je niet massaal al die koekblikken aan de kant krijgt.

Koettoerk | 18-09-13 | 21:40

Het jarenlang pamperen van tokkies, aso's, onaangepasten en andere maatschappijontwrichters leidt nou eenmaal tot dit soort gedrag. Streng maar rechtvaardig al op jonge leeftijd discipline bijbrengen. En wanneer nodig er desnoods inrammen. Het moet nou eindelijk eens afgelopen zijn met die "alles moet kunnen"-mentaliteit. Rechten gaan hand in hand met plichten.

uwesbeki | 18-09-13 | 21:39

Bij dit soort berichten schieten mijn ogen soms gewoon vol, is Nederland nu echt zo verrot? Waar is dat kleine beetje respect voor elkaar, iedere 1-cellige kan toch nagaan dat die burgerauto niet voor jan-lul achter die politiemotor zit. Misschien is dit iets voor het CBR, als aanvulling op de theorie.

Een paar jaar geleden iets gelijkwaardig meegemaakt, een vader die een verdomd vervelende smak van de trap maakte en op het randje zweefde van haal hij het of haalt hij het niet. Het volledige hulpverlening apparaat van het dorp rukte uit, een traumaheli. De straat stond vol blauw. Echter was ik in 150 km verderop in hartje amsterdam bezig met overuurtjes op een vrijdagavond spitsuur, regen, pokkenweer en een volgelopen A1 en A2... Het telefoontje wat ik kreeg van de politie kwam binnen als een schock, op dat moment stopt je hart even met kloppen. om vervolgens in no time om hoog te schieten tot je max hartslag. De rust die de politiemevrouw mij op dat moment gaf kan ik niet beschrijven, wat zij heeft geleerd is meer waard dan welke psycholoog ook kon doen. Anderhalf uur lang heeft zij mij telefonisch ondersteund, zodat ik zo snel mogelijk naar mijn vader kon. Via via kreeg zij actuele verkeersinformatie en werd ik in notime langs de file geloodst.

Zonder bullshit, ik ben nog nooit zo snel van Amsterdam naar Nijmegen gereden in rushhour. Gelijk opgevangen in het ziekenhuis en al rennende naar de intensive care waar je dan een hoopje mens ziet liggen... God wat was dat een kut gezicht. Je bloed eigen vader die vol slangen, kunstmatig in coma wordt gehouden.. rillingen... ik krijg ze nog steeds als ik aan dat beeld denk.

De ondersteuning die ik kreeg van het politieteam was ongekend, en weet je wat het lullige is? ik weet niet wie die ontzettend geduldige politie agente was die ik anderhalf uur aan de telefoon heb gehad, ik heb haar nooit kunnen bedanken. diverse malen gebeld met het korps maar nooit die persoon gesproken, als reactie" Meneer: het is ons werk" Het is ons werk... die woorden, werk om mensen te helpen, te steunen en ja, ook de kutklussen op te lossen. Deze mensen worden echt zo zwaar onderschat.

Gelukkig heeft mijn vader zijn rotsmak van de trap overleefd dankzij de hulp van dat peloton hulpverleners. Dankzij die mensen die hun leven op het spel zetten om iemand anders te helpen, die mensen die respect verdienen en waarbij elke vorm van agressie, tegenwerken, irritatie, etc etc hard moet worden gestraft. Wat dat is wat in Nederland ontbreekt RESPECT voor iedereen die zijn best doet om "Nederland" te helpen in geval van nood.

Natuurlijk scheld ik op de poltie als ze weer als een bermtoerist staan te flitsen op de 3km te hard. ik pleit er dan ook voor om de politie weer politie te maken en verdienen van geld voor de staatsruif over te laten aan de belastingdienst. Zo kan de politie in NL weer het respect krijgen die ze meer dan verdient.

gummetjes | 18-09-13 | 21:38

Wil niet lullig doen maar waarom niet een politieauto om die mensen te vervoeren? Waarom niet nog een motor of 2 ervoor om de weg vrij te maken. Natuurlijk moeten die debielen gewoon opzij, maar doen alsof debielen er niet zijn en hopen dat het meevalt is ook vrij stom.

Dit doet niets af aan de nare ervaring van deze agent, het is ook niet de schuld van de politie maar er moet toch wel ergens een protocol liggen voor dit soort situaties. Update dat protocol even naar debielen-level 2013 ipv 1953.

Verder: gaat opzij stelletje hondekoppen!

ams | 18-09-13 | 21:27

Ik heb last van plaatsvervangende schaamte wat betreft enkele reaguursels.

De rotte appels in het verkeer haal je er hier zo uit. Zijn waarschijnlijk dezelfde die de politie haten omdat het net zij zijn die 'toevallig' een bekeuring krijgen.

Nog maar 1 keer in aanraking gekomen met de politie omdat ik een 4 km lange weg had genomen die tijdelijk enkel voor plaatselijk verkeer was bestemd n.a.v. werken die nog moesten beginnen op 100m van mijn woning. Die agenten hebben mij, terecht, de les gespeld, ik bied mijn excuses aan en meld dat ik voortaan de omleiding zal volgen. Resultaat: de boete van 3 * 150 euro heb ik niet moeten betalen.

Anderen dienden deze boete wel te betalen, gewoon wegens het onbeschoft omgaan met de agenten in kwestie. Types als ohhh Kelly en Dmitri, that is. Wat vriendelijk omgaan met mensen waar je misschien ooit beroep moet op doen is maar een kleine moeite (en kan u een hoop geld uitsparen).

simpsonwoman | 18-09-13 | 21:25

@Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:58
Haha, waarom MOET u erlangs? U bent belangrijker dan uw mede-weggebruikers? Die moeten opzij omdat u nadert? Die andere weggebruikers MOETEN namelijk ook graag langs de mensen die voor hun rijden.

Sukkel!

Zupschufter | 18-09-13 | 21:10

Ja we hebben namelijk in Nederland RECHT om alles te MOETEN weten. Zal wel een Audie rijder zijn geweest, die hebben wat mij betreft het ASO stokje overgenomen van de BMW rijder

Kwatz | 18-09-13 | 21:10

Vreselijk verhaal om te lezen, maar niet het gedeelte over Piet's frustratie. Als iemand vanuit zijn/haar onwetendheid reageert kun je dat mensen niet kwalijk nemen en als je dat zoals hij wel doet dien je een andere job te zoeken want dan is het met je empathisch vermogen wel erg slecht gesteld. Helaas voor deze man lijdt hij nu onder de oogst die de politie als geheel de afgelopen jaren heeft gezaaid. En alleen de politie zelf kan dit -hopelijk- ombuigen naar een situatie zoals die hoort te zijn, waarin hulpdiensten het respect krijgen wat ze horen te hebben.

phantom2 | 18-09-13 | 20:57

@Koettoerk

Natuurlijk had de diender in kwestie alle tijd moeten nemen om iedere weggebruiker in te lichten over de reden van zijn haast. Daar hebben we recht op nietwaar? Wat dom om dat te roepen over die 99%. Je vraagt je toch ook niet om uitleg als het stoplicht op rood staat? Neen, dan stop je, en als er blauwe lichten achter je flikkeren, dan flikker je op naar de kant. Ik kan me er iets bij voostellen dat de agent "du moment" iets anders aan zijn hoofd dan het overdenken van de teloorgang van de Nederlandse samenleving, zoals je graag zou willen. Oh, geloof me, ik heb ook een hekel aan de struikrovers met flistfetish, maar in dit geval is je comment dom, misplaatst en kom je nog niet eens in de buurt van de plank waarop je tracht te slaan. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat iedere agent zich in de aanloop van zijn/haar carrière zich ten doel stelt om zo veel mogelijk boetes uit te schrijven, neen, ik vermoed zelfs een vorm van idealisme bij velen. Je generaliseert een hele beroepsgroep, volkomen onterecht.
.
Ik vermoed dat jij zo'n lulhannes bent die ook niet aan de kant zou gaan, om alle redenen die je in je voorgaande posts aangeeft; je wist namelijk niet WAAROM die agent zo'n haast had... Knap hoor!

Jodelahiti | 18-09-13 | 20:50

BedrijfsTijgerT | 18-09-13 | 18:35 | ,
Die motor liet ook iedereen erdoor. Er zijn namelijk ook genoeg hufters die achter hulpverleners meeliften de file voorbij te rijden... Dat is mijn punt, context vriend, context.

ratelaar | 18-09-13 | 20:45

Ik hoop echt dat die “Jaja, het zal wel!” idioot zijn kind zal verliezen door een andere “Jaja, het zal wel!” idioot.

JohnDee | 18-09-13 | 20:43

Zeikerds heb je overal.

kweetitwel | 18-09-13 | 20:43

BTW: Veel respect voor Kats: ik had de blokkeerhufter echt wel met grof geweld opzijgezet. En daarom is het goed dat Kats agent is en ik niet.

Rideo Ergo Sum | 18-09-13 | 20:39

Graag alle voertuigen van hulpverleners van een dashcam voorzien, zodat blokkerende huftertjes achteraf nog even door oom agent met een huisbezoekje verrast kunnen worden.

Rideo Ergo Sum | 18-09-13 | 20:37

Niet overdrijven. 99% die had geweten dat dit de ouders waren, waren massaal aan de kant gegaan. Je hebt altijd eikels, ook onder de pliesie. Een slimme agent gaat hier niet over klagen maar probeert eens na te denken hoe dat het uberhaupt zo ver is gekomen dat NL massaal de laatste decennia een ontiegelijke afkeer kreeg voor de politie, en waarom iedereen er een schurfthekel aan heeft. Zolang dat het complete landelijke corps zich niet openlijk distantieert van het smerige gegraai dat hen wekelijks opgelegd wordt door de overheid wordt het niks met dat respect waar oom agent om bedelt. En zolang ze zich slaafs conformeren aan Opstelten en Teeven als een stel meningsloze nsb-zombies, en ze dus dagelijks massaal geld uit de zakken stelen van burgers met o.a. dat geflits tegen burgers die hun salaris betalen, mogen ze keihard opdonderen met elk gejank over respect. Dit is een abc'tje die kennelijk niet in de gedachten van menig diender opkomt. Waar zijn de dienders die openlijk roepen: wij willen niet flitsen maar aangiftes oplossen en echte boeven vangen. Laffe nichten. Jullie zullen nevernooit respect afdwingen met die gelegaliseerde kleptomanie. En het wordt alleen maar erger. Gewoon een heel heel domme club mensen die tegen stront aanlopen die ze zelf uitgescheten hebben. Zo simpel is het.

Koettoerk | 18-09-13 | 20:36

eigenlijk zow dit bericht main stream op alle voorpagina's en journals moeten komen zodat de betrokken mensen die allemaal met de mond en gebaar hun ding hebben gedaan worden geconfronteerd wat ze eigenlijk aan het doen waren, misschien denken ze een volgende keer na, maar ben toch nog blij dat de ouders afscheid van hun kind hebben kunnen nemen hoe erg dit ook was. en alle hulpverleners kop op je kunt ondanks jullie inzet niet iedereen redden, soms is dit het beste wat je kunt doen. en voor ohhh kelly, jij was zeker iemand in die file die zich niet kon gedragen.

Umberto die trotzoni | 18-09-13 | 20:22

@ohhh kelly | 18-09-13 | 20:06,

Kelly wilde niet pijpen na een dag hard werken?

basweetutwel | 18-09-13 | 20:16

laten we een ding afspreken, een agent is GEEN hulpverlener...
ohhh kelly | 18-09-13 | 20:04 | + 0 -
...
met geen enkel ReSpEcT voor de burger hier een beetje gaan zitten janken.. moet je aan danken als je er weer een op de bon slingert eikel
ohhh kelly | 18-09-13 | 20:06 | + -1 -
...
Laten we afspreken dat je wat meer respect zult hebben voor hulpverleners... maar vooral dat je zelf ook wat hulp gaat zoeken.

davimore | 18-09-13 | 20:13

@ohhh kelly | 18-09-13 | 20:04

Dus als agenten als eerste arriveren met een defibrilator als een geliefde van je hartritmestoornissen heeft weiger je de hulp?

geomario | 18-09-13 | 20:12

Word je toch ff stil van, normaal heb ik een grote bek nu rest alleen maar stilte en respect.

bunbun | 18-09-13 | 20:09

met geen enkel ReSpEcT voor de burger hier een beetje gaan zitten janken.. moet je aan danken als je er weer een op de bon slingert eikel

ohhh kelly | 18-09-13 | 20:06

laten we een ding afspreken, een agent is GEEN hulpverlener...

ohhh kelly | 18-09-13 | 20:04

Wat een amsteurisme. Hoe moeten al die chagrijnige filestaanders ruiken dat dit de ouders waren. Neem in het vervolg een blauw LED zwaailicht mee voor op de burgerauto, of laat ze door een pliesieauto ophalen. Dit gezeik had je vantevoren kunnen weten. Hier kan ik niks mee, hoe triest ook voor ouders en slachtoffer.

Koettoerk | 18-09-13 | 20:01

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 19:15
Wat moet jij ongelooflijk teleurgesteld zijn in je jeugd om dat zo te moeten compenseren.

bottlebaby | 18-09-13 | 19:51

Mijn respect voor de politie is ver te zoeken. Echter ben ik niet degene die 'dwars' gaat liggen mocht ik in een dergelijke situatie terecht komen. Mezelf druk maken in een file doe ik al lang niet meer. Laat staan dat ik verhaal ga/wil halen bij een hulpverlener.

Politie in het algemeen: -heul veul
hulpdiensten in welke vorm dan ook: + heul veul.

Piet, ik heb het gelezen, vind sommige reacties van medeweggebruikers misselijkmakend en als het aan mij gelegen had, had je ze inderdaad neer mogen knuppelen en zijn/haar auto de plomp in mogen rijden.

Tante Rikie | 18-09-13 | 19:51

@Skunk57 | 18-09-13 | 19:27
Mijn persoonlijke ervaring met de politie is:
- Binnen een half jaar drie bijna frontaaltjes met politieauto's, alle drie zonder sirene/zwaailicht. En alle drie zinloos (trambaan gebruiken om in te halen, en oeps.. een tram, dus maar voor mijn neus spookrijden. Etc.)

-Vandaag nog een motoragent die een vrachtwagen over het hoofd zag, en mij daardoor de vangrails in drukte. Of ik had hem in m'n flank gehad.

- Eveneens vandaag, te hard in bebouwde kom en een meisje van +/- 6 bijna van haar fiets rijden op een rotonde.

Er zijn absoluut een paar zeer goede en betrokken agenten, mijn buurjongen en mijn EHBO medeleerling zijn daar voorbeelden van. Maar ook zij weten hoeveel schade er aangericht wordt door hun collegae die denken dat een ontheffing gelijkstaat aan een vrijbrief om altijd boven de wet te staan.

Ze zullen altijd voorrang van me krijgen, maar er vanuit gaan dat ze altijd het goede doen is er voor mij niet meer bij.

koolteer | 18-09-13 | 19:45

duitse herder | 18-09-13 | 18:31
Wat fijn voor je, dat je een goed besluit hebt genomen om te emigreren, zeg! Ik ben ook blij voor je dat je weer een topic hebt gevonden waaronder je je gal kon spuien over ons kutlandje. Heb je er lang op moeten wachten? Je hebt uiteraard groot gelijk: in Denemarken wonen geen hufters. Geen één. In Nederland, daarentegen, is iedereen een hufter. Allemaal. Dat blijkt ook wel uit alle blije reacties hierboven, waarin iedereen de hufterige automobilisten gelijk geeft.
De echte Stolwijker | 18-09-13 | 19:00 | + 2 -
.
Vanmorgen vergeten om je rode pilletje in te nemen?

duitse herder | 18-09-13 | 19:40

Hulde voor brigges Kats!

Wat een shit. Mijn vrouw is ambulancier bij de vrijwillige brandweer buiten DC, en die komt ook wel eens thuis met verhalen over nukubu's (dat zijn het, vind ik) die hufterig doen tegen first responders. Het is hier niet zo erg als in NL, maar het is onbegrijpelijk dat mensen die dit werk doen hierin worden belemmerd.

A hearty "fuck you" tegen de nukubu's.

SDI | 18-09-13 | 19:38

Voordat jullie Piet en zijn collega's morgen weer uitmaken voor oud vuil omdat ze hun werk doen en dat jullie net even niet aanstaat, denk dan even hieraan terug.
Mijn persoonlijke ervaring met de politie is uitsluitend positief. Misschien komt dat omdat ik mijzelf verantwoordelijk acht voor mijn daden en niet onmiddellijk de samenleving de schuld geef van mijn eigen te hard rijden.

Skunk57 | 18-09-13 | 19:27

Hartverscheurend verhaal. Gedrag van de toeschouwers komt puur voort door jarenlang gedogen, dat resulteert in respectloos gedrag jegens de hulpverleners.

mental K | 18-09-13 | 19:27

@Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 19:07,

Leuke manieren van afdwingen maar ik zie nog steeds geen reden om voor jou een uitzondering te maken. En daarnaast je brengt anderen in gevaer met je idiote gedrag.

basweetutwel | 18-09-13 | 19:26

De triestheid dat dit dus echt gebeurt! Helaas geen stomme sketch van Koefnoen of zo. heel erg jammer maar respect voor elkaar lijkt wel iets vies te zijn geworden.

irma zonderboezem | 18-09-13 | 19:22

Ik las het vanmiddag op de Telegraaf. Ik vroeg mij al af of zoiets hier ook geplaats zou worden. Is wel eens een keer nodig hier gezien de vaak ongenuanceerde reacties over de politie zonder te weten waarom. +veel kudos @ Redactie!
-
Respect voor de agent en vooral ook hoe rustig hij zich hield tov van die klootzakjes...
Dat het in je botte onnozele kop niet opkomt als iemand onder begeleiding ergens heen wordt geleid MET een reden.
-
Agenten en hulpverleners maken regelmatig verschrikkelijke dingen mee die wij, als bestuurder, niet altijd realiseren. Heb daar respect voor.

Draaikolk | 18-09-13 | 19:22

Er is weinig respect meer voor de politie. En dat ligt niet alleen maar aan het Tokkie-volk dat meent dat ze ergens recht op hebben.

Jonkheer Wttewaall | 18-09-13 | 19:22

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 19:15
Valt wel mee hoor. Vertegenwoordigers in WC-papier zijn er ongetwijfeld meer dan voldoende te vinden.

spanarchist | 18-09-13 | 19:21

Je wordt er gewoon stil van... Helaas is zoiets niet meer uitzonderlijk...

jan v.d. pot gerukt | 18-09-13 | 19:21

Dus procentueel zullen daar best allochtonies hebben bij gezeten.

prof Nice | 18-09-13 | 19:20

Was laatst in Frankrijk bij de EHBO in een ziekenhuis. Daar hing aangeplakt wat je kunt verwachten bij agressie... 3 jaar cel + 30.000 boete bij bedreiging; 5 jaar cel + 75.000 boete bij doodsbedreiging en maar liefst 10 jaar cel + 150.000 boete bij geweld tegen een hulpverlener. Misschien moeten wij onze straffen ook maar eens upgraden.

Von Rimmelestein | 18-09-13 | 19:20

bottlebaby | 18-09-13 | 19:12
Dimitri is de koning van de snelweg, voelt alle verkeerssituaties perfect aan, weet precies wat andere verkeersgebruikers gaan doen en zal er vermoedelijk ook geen problemen mee hebben om achter het stuur te whatsappen, want voor goede chauffeurs is dat absoluut geen probleem. Als iedereen als Dimitri was zouden er nooit verkeersongelukken gebeuren.

spanarchist | 18-09-13 | 19:18

Dit moet je dus eens in de States proberen. Keren als een agent eraan komt, en dan een grote waffel. Dan kan je niet meer keren, dan is er versterking om je 'sorry ass' in jail te zetten wegens obstructie.

BeunDeHaas | 18-09-13 | 19:18

Zij natuurlijk he ..

prof Nice | 18-09-13 | 19:18

Zelfs onze negers, Marokkanen, MOE landers zijn een stuk onbeschofter dan in de omringende landen.
Omdat wij van die slapjanussen zijn.

niksneem | 18-09-13 | 19:17

Nederland, Nederlanders neeee de Nederlandse samenleving jaaa ... met zijn 30-40% allochtonies bedoelen jullie zekers. In de grote steden 55% + en counting bedoelen jullie zekers.
Zei hebben iig geen respect vr hulpverleners. bron: Krant van iedere willekeurige dag.

prof Nice | 18-09-13 | 19:17

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 19:09
Liever een domme en verantwoordelijke chauffeur dan een zelfbenoemde intelligente proleet. Moge de vrachtwagenchauffeurs op uw weg zich van hun milde kant laten zien.

De echte Stolwijker | 18-09-13 | 19:16

Kippenvel en tranen in mijn ogen bij dit verhaal...

Jodelahiti | 18-09-13 | 19:15

@bottlebaby | 18-09-13 | 19:12
Toevallig bèn ik belangrijk. Waar mensen als u een pestpokkepleurishekel aan hebben is daarentegen totaal niet belangrijk.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 19:15

@Datzegiktoch | 18-09-13 | 19:11
Haha.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 19:13

@duitseherder: schön ist der Heimat!

Juriaan Schraamhaar | 18-09-13 | 19:13

@Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:58
Misselijke kloodtzak. Met je '... ik er voorbij moet'. Wat hebben weggebruikers toch een pest pokke pleuris hekel aan jouw soort. Met je aan de kant ik ben belangrijk mentaliteit. Rij jezelf hartstikke dood.

bottlebaby | 18-09-13 | 19:12

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 19:07 | + 0
Hee Dimitri. Is die naam echt? Zoja tief dan op naar waar je vandaan komt. Daar maken ze zich niet zo druk over verkeersveiligheid.

Datzegiktoch | 18-09-13 | 19:11

Herkenbaar.... Sta vanwege mijn werk regelmatig bij dodelijke ongevallen, en het is werkelijk verschrikkelijk gesteld met het respect van sommige automobilisten. Laatst nog mee gemaakt dat er een stoffelijk overschot lag op een kruispunt en dat een automobilist het maar niet kon begrijpen dat hij er niet langs mocht. Hij moest nu zeker wel 10 minuten omrijden.....

Mr. Bigglesworth | 18-09-13 | 19:11

@Datzegiktoch | 18-09-13 | 19:06
Eh, nee. Ik beweerde nergens dat ik wel snel reageer. en bij een klapband staat een auto niet direct stil.
Maar laat maar. U zult vast heel intelligent zijn. Misschien zullen we dat ooit zelfs eens merken in de panelen.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 19:09

Datzegiktoch | 18-09-13 | 19:06
Nee, deze Nederlandse Fernando Alonso is een geweldige chauffeur en houdt met alles rekening. Typisch zo´n figuur dat geen babystoeltje nodig heeft omdat zijn vrouw of vriendin de baby stevig in haar handen houdt en niet los zal laten bij een ongeluk.

spanarchist | 18-09-13 | 19:09

Nederland is zo verschrikkelijk stuk. Door en door stuk.

bottlebaby | 18-09-13 | 19:08

@RayHolland | 18-09-13 | 18:32
Als ik die agent was, dan had ik me al schietend met mijn dienstwapen een weg gebaand.

VanBukkem | 18-09-13 | 19:08

@spanarchist | 18-09-13 | 19:05
Er zijn drie manieren om duidelijk te maken dat je er langs wilt. Vriendelijk vragen kan niet, want dat hoort de ander niet. Blijven over: toeteren, seinen met groot licht en bumperkleven. Van toeteren is moeilijk uit te maken voor wie het precies bedoeld is. Dus ik bumperkleef. Seinen met groot licht kan ook, maar daar kies ik dan weer niet voor.

Duidelijk of moet het dumbovriendelijker?

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 19:07

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 19:02 | + 0
Daar was ie al. Zoals ik voorspeld had. Het "ik kan wel snel reageren" argument. Ooit bij stilgestaan dat de auto voor je een klapband kan krijgen? Dan heb je niks aan het feit dat je de auto daarvoor in de gaten hebt gehouden. Hahaha. Het bewijst mijn stelling dom als een baksteen..

Datzegiktoch | 18-09-13 | 19:06

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:58
"Ik bumperkleef als ik duidelijk wil maken dat ik er langs moet."
Ik schat het IQ van de gemiddelde baksteen iets hoger in.

spanarchist | 18-09-13 | 19:05

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:52 | + 0
Dus je brengt iemand in gevaar omdat je vind dat diegene net zo snel moet inhalen als dat jij dat doet? Als ik aan het inhalen ben denk ik echt niet "laat ik de mensen achter mee eens lekker ophouden." Het enige wat ik wil is voorbij een vrachtwagen of iemand anders inhalen die een lager tempo dan mij rijd.

Datzegiktoch | 18-09-13 | 19:04

@Mark Smith | 18-09-13 | 18:18 |

Ik zou dat soort dingen apart willen benaderen. Op zich is er namelijk van alles te zeggen over de politionele prioriteiten voor wat betreft verkeershandhaving en ordehandhaving. Laten we zeggen dat ik die prioriteitsstelling niet begrijp en dat die mede bijdraagt aan het verminderde draagvlak voor politieactiviteiten. Neemt natuurlijk niet weg dat handhaving alleen kan functioneren met een basaal respect voor de politie en dat dit bij tijd en wijlen afgedwongen dient te worden.
.
Eigenlijk is dit weer zo'n onderwerp dat door de decennialang bestuurlijk, politiek, en uitvoerend gemodder niet zomaar is op te lossen.

Parel van het Zuiden | 18-09-13 | 19:04

Pittig verhaal. En goed gereageerd door oom agent. Toch heb ik ook enig begrip voor de reacties van het publiek.

Ik rijd zo'n 1500 km per week, en wordt te vaak geconfronteerd met klunzig of ronduit hufterig rijgedrag van de politie. Dat wekt irritatie en onbegrip op.

Voor de agenten die dit lezen, als jullie je op de weg normaal gedragen, dan zullen je collegae je dankbaar zijn.

koolteer | 18-09-13 | 19:03

Ikdus | 18-09-13 | 18:11 |
Onze fijne regering heeft jaren geleden zelf verordonneerd dat de burger niet hoeft te wijken voor ambulance en brandweer ook niet met zwaailicht de normen en waarden zijn daarmee wat dit betreft voor velen gedaald tot een nulpunt. Het waarom van deze maatregel is nooit duidelijk geworden. Voordien ging het goed, zwaailicht dan verplicht oprotten aan de kant en of vrij baan maken.

Benblij | 18-09-13 | 19:02

@klaasd | 18-09-13 | 18:52

Ik had hem alsnog opgezocht voor een pak slaag.

brutus68 | 18-09-13 | 19:02

@Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:56
Ik rem al voordat de auto voor mij afremt. Omdat ik let op wat er voor die auto gebeurt. Ik bumperkleef als er zo veel ruimte is voor de auto waar ik langs wil dat niet te verwachten is dat deze zal remmen. Dus een onmenselijk korte reactietijd heb ik niet nodig. Tenzij er zo'n kinderachtige homo in de auto voor me zit die expres zonder reden remt. Omdat bumperkleven gevaarlijk is.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 19:02

Tsja, daar springen je als cynische klootzak toch even de tranen in de ogen.

CoJoNes | 18-09-13 | 19:02

Eerder op de dag dit al in op de Televaag gelezen, en de koude rillingen liepen me over de rug. Respect voor u dat u kalm uw werk heeft gedaan.
Van mij had u terug mogen gaan naar die eikels in de file, en ze alsnog pepperspray in de ogen mogen spuiten. Na ze eerst in het nekvel te hebben gepakt en hun gezicht in het bloed van het slachtoffer te hebben gewreven.

macmiep.nl | 18-09-13 | 19:02

Deze hulpverlener mogen zich troosten aan de gedachte, dat ondanks deze rit, men er in het collectief toch in geslaagd is het maximale te bieden aan de nabestaanden.

En dat is de mogelijkheid tot afscheid daar waar het einde niet meer te voorkomen was. Hiermee hebben zij bij de nabestaanden, binnen het leed, heel veel leed weggenomen.

netniet | 18-09-13 | 19:01

duitse herder | 18-09-13 | 18:31
Wat fijn voor je, dat je een goed besluit hebt genomen om te emigreren, zeg! Ik ben ook blij voor je dat je weer een topic hebt gevonden waaronder je je gal kon spuien over ons kutlandje. Heb je er lang op moeten wachten? Je hebt uiteraard groot gelijk: in Denemarken wonen geen hufters. Geen één. In Nederland, daarentegen, is iedereen een hufter. Allemaal. Dat blijkt ook wel uit alle blije reacties hierboven, waarin iedereen de hufterige automobilisten gelijk geeft.

De echte Stolwijker | 18-09-13 | 19:00

Als er dan een vip in geblindeerde auto over de vluchtstrook scheurt met politiebegeleiding, dus meerdere motoren, dan blijft iedereen strak voor zich uit kijken.

Maar 1 agentje op een motor.... Lafbekken!

basweetutwel | 18-09-13 | 19:00

@Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:53
Ik bumperkleef als ik duidelijk wil maken dat ik er langs moet. Wie is nu een hufter, degene die een medeweggebruiker ophoudt en opzettelijk niet opzij gaat terwijl dat wel kan, of degene die opgehouden wordt?
En kritiek geven is niet hufterig, ook niet als het kritiek op de politie is en helemaal niet als de kritiek terecht is.
Hoe dan ook volgt uit die twee zaken niet dat ik iemand ben die het een ander niet gunt dat hij door de politie langs een file wordt geëscorteerd en zo ben ik ook niet. Daar zat u er dus naast met uw inschatting.

Zeg het maar als u het niet begrijpt hoor, dan leg ik het wat dumbovriendelijker uit. Met mijn IQ van een baksteen.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:58

Swedish Chef | 18-09-13 | 18:51
Dit is de meest inhoudelijke en kwalitatieve reactie die ik hier in maanden heb gezien.

Strohond | 18-09-13 | 18:56

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:52 | + 0
Ik laat mensen voorbij zodra ik heb ingehaald. Gewoon zoals het hoort. Een bumperklever wil dat ik er op zijn/haar tempo (150+) voorbij ga en dat doe ik niet. Maar goed ga lekker door met je kleven, hoop alleen niet dat je een keer te laat bent met remmen en dat iemand zijn/haar familie gehaald moet worden om afscheid te nemen. Want dat doe je met bumperkleven, een ander in gevaar brengen omdat je zelf haast hebt. En dan ga je me nu vast vertellen dat je een geweldig onmenselijk reflex hebt en dat dat nooit zal gebeuren..

Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:56

@davimore | 18-09-13 | 18:46
Dat zou u ook kunnen denken als het een burgerauto is die te hard rijdt, over de stoep rijdt of een ander regeltje aan de laars lapt. Bumperklever? Die wil er langs, meer niet. Gewoon opzij gaan.
Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:48 | + -1 -

Politie heeft vrijstelling om van algemene verkeersregels af te wijken. Dus waneer ik een OPVALLEND voertuig zoiets zie doen, tja, dan zal dat wel nodig zijn? Bovendien werd deze burgerauto begeleid door een OPVALLEND voertuig, dus ja, dan zal dat ook niet voor niets zijn (en dat moge blijken uit het verhaal hierboven)?

davimore | 18-09-13 | 18:56

Dit verhaal is te ziek voor woorden, wat mij betreft hebben die lieden die daar zo misselijk reageerden het recht verloren zich mens te noemen.

Piet, kuddo's voor jou en veel sterkte aan de nabestaanden en andere betrokkenen

boy_wulfe | 18-09-13 | 18:54

Zo´n man die van een politieagent die met zwaailicht en sirene aan komt rijden een uitleg eist, zou die niet verplicht naar de begrafenis gestuurd kunnen worden? Als een soort van reality check.

spanarchist | 18-09-13 | 18:54

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:51 | + 0 -
Ik noem precies wat er in je tegeltjes staat. En die 2 zaken maken je wat mij betreft net zo'n hufter.

Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:53

Maar... toch snap ik een paar dingen niet. Waarom niet die mensen met een politieauto van huis gehaald en naar de plaats van het ongeval gebracht. Want veel agenten hebben al moeite met het rijden met sirene, dus wat verwacht je van een gewone burger. En dan, als het allemaal voorbij is en die ouders net hun zoon hebben zien sterven, die ouders gewoon zelf terug laten rijden?

VanBukkem | 18-09-13 | 18:53

@Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:51
Weer mis. Geef het toch op.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:52

Flikker toch op met je randstad vooroordeel.Ik heb het hier in een gezellige Brabant meegemaakt dat een hoogzwangere vrouw onwel wordt en achterop mijn auto knalt omdat ze vol op gaspedaal trapt . Airbag gaat bij haar af en iedereen in paniek omdat airbag tegen buik hoogzwangere vrouw is "ontploft" . Er komt een busje van bekend bedrijf die ziekenvervoer/kinderonderwijs enz doet langsrijden . Chauffeur komt met kop naar buiten en scheldt ons verrot dat het onze eigen schuld is ,hadden we maar niet zo kort op elkaar moeten rijden.... tis dat je te geschokt bent op dat moment, maar wat heb ik de dagen erna spijt gehad dat ik z'n kenteken niet had onthouden of minimaal de chauffeur uit z'n bus heb getrokken door het raampje .

klaasd | 18-09-13 | 18:52

@Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:47
Dan nog. U wordt er niets slechter van als u ze voorbij laat.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:52

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:48 | + -1
Man man jij heb echt het IQ van een baksteen of niet?

Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:51

 

Swedish Chef | 18-09-13 | 18:51

@Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:48
U kunt het niet erger mis hebben. Geeft niet hoor: u kent mij niet en blijkbaar heeft u niet de gave om iemand in te schatten aan de hand van ee reaguursel.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:51

Dizzydent | 18-09-13 | 18:45 | + 1 -
Hiep hiep hoera !!!

Bakito | 18-09-13 | 18:50

Hulpverleners krijgen van mij altijd alle ruimte.
Maar wat een verhaal, zeg.
Daar word ik zelfs stil van.
Respect voor onze hulpverleners!
En voor de familie, die dit verhaal ongetwijfeld herkend..... heel veel sterkte.

Schietmijmaarlek | 18-09-13 | 18:49

*snik*
R.E.S.P.E.C.T...

da wizard | 18-09-13 | 18:49

@papapanzer, ik ben het helemaal met je eens hoor. Maar er zijn zat agenten op GeenStijl door het slijk gehaald. En ook dat zijn stuk voor stuk mensen die kinderen hebben gereanimeerd en slachtoffers hebben bijgestaan aanhoudingen hebben verricht van kopschoppers etc etc.

chiel_labiel | 18-09-13 | 18:49

Een verhaal als dit, zie je niet op joop.nl.

Sjaak uit Dordt | 18-09-13 | 18:49

@davimore | 18-09-13 | 18:46
Dat zou u ook kunnen denken als het een burgerauto is die te hard rijdt, over de stoep rijdt of een ander regeltje aan de laars lapt. Bumperklever? Die wil er langs, meer niet. Gewoon opzij gaan.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:48

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:47 | + -1
Haten op de politie en bumperkleven, zeg mij genoeg watvoor persoon jij bent. Net zo'n hufter als in dit stuk door de brigadier wordt omschreven.

Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:48

Als Geert MP wordt, dan gaat iedereen netjes aan de kant.

Strohond | 18-09-13 | 18:47

Petje af meneer Kats.
Alleen jammer dat (te) veel van uw collega's wèl zulke enorme hufters zijn dat ze met plezier hun aangemeten macht misbruiken.
Wat geen excuus is voor voornoemd walgelijk gedrag van de fotomobilisten die hierboven zijn aangehaald.
Jullie zijn mensen, klopt. Maar wij (jullie salarisbetalers) ook!
Sterkte, familie......

pennestront | 18-09-13 | 18:47

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:42 | + 0
Bumperklevers die haast hebben moeten eerder van huis weggaan. Ik vreet honderden km per week en elke dag heb ik zo'n 10 bumperklevers op mijn bumpert. En dan rij ik 110 waar ik 100 mag. Je gaat mij niet vertellen dat die allemaal er langs moeten omdat hun het noodlot staat te wachten. Dit zijn veelal leasemannetjes die denken dat ze de weg alleen bezitten en vinden dat iedereen die links rijdt minstend 150 km/u moet rijden.

Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:47

@Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:38
Ho ho. Politie hoeft nu ook weer niet geïdealiseerd te worden. Het grootste deel van de tijd naaien ze burgers door ze boetes aan te smeren voor lullige overtredinkjes. Boeven vangen, waar ze in de eerste plaats voor zijn, doen ze niet, of in ieder geval heel beperkt.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:47

In- en in triest verhaal, respect voor de hulpverleners. (kan imo niet vaak genoeg gezegd worden).
...
En mischien worden ze (vooral politie) wel eens te kakken neergezet op GeenStijl, als er wat gebeurd is zijn ZIJ degene die de gruwelijke details van dichtbij meemaken. Dag in dag uit.
...
En mischien ben ik één van de weinigen, maar als er een voertuig van ambulance brandweer of (voornamelijk) politie harder rijdt dan toegestaan, zonder zwaailicht of sirene door rood rijdt, over de stoep scheurt of wat dan ook komt er altijd maar 1 ding in mij op: die heeft vast en zeker haast met een reden...

davimore | 18-09-13 | 18:46

@Bakito
Wat het kapitalisme hiermee te maken heeft, kan alleen jouw verziekte geest weten. Maar lang leve de dag dat jij weggejorist & opgerot bent.

Dizzydent | 18-09-13 | 18:45

Bakito | 18-09-13 | 18:39 | + 0 -
Ja, galt me ook op dat de vaste politiehaters in de panelen nu uitblinken in zwijgen in plaats van het een keer oneens zijn met de redactie.

Mark Smith | 18-09-13 | 18:45

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:42 | + 0 -
Het wetboek hangt aan elkaar van tegenstrijdige en onnatuurlijke bepalingen.

Bakito | 18-09-13 | 18:45

@Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:38 | + 0 -
Oh dat snap ik echt wel! Mijn excuses als het als een aso over kwam, was niet mijn bedoeling.

Ik heb super agenten meegemaakt, 1 keer hielden ze me aan vanwege een kapot remlicht, ter plekke m'n garage gebeld, kon de volgende ochtend langskomen, agent liet me gaan zonder boete. Dit had ook anders gekund. Als je maar vriendelijk blijft is het goed.

Maar ik heb ook een keer VOLOP in m'n ankers moeten staan vanwege een agent dat door rood reed zonder signalen, met de auto achter me bijna in m'n achterbumper.

Ik bedoelde de voorbeelden ook meer als... Voorbeelden voor wantrouwen. Ik heb maten van me die de Politie als tuig van de samenleving ziet, omdat die alléén maar negatieve dingen meemaken in het verkeer (terwijl het verder goede gasten zijn). Maar we leven tegenwoordig in zo'n drukke samenleving waarbij de grootste aso's en domme mensen uit de hoeken van de samenleving komen en dan krijg je dit soort taferelen.

Ik keur het verre van goed en je bent niet goed in je hoofd als je dat doet. Vertrouwen in de Politie moet weer terugkeren, dat is het enige wat ik wil zeggen.

LangeTijdGeleden | 18-09-13 | 18:45

Vreselijk.
En dan ook te weten dat menig ass-holling agent olie op dit vuur gooit door regels zelf aan de laars te lappen.

hfakker | 18-09-13 | 18:44

Gek he? Politieagenten zijn gewoon menselijk! Net als scheidrechters, conducteurs en buschauffeurs.

oeleboele | 18-09-13 | 18:43

Ik ben ben blij met mensen zoals u meneer Kats

Bokito ergo sum | 18-09-13 | 18:43

@Bakito | 18-09-13 | 18:39
Het is ook tegenstrijdig. Aan de ene kant wordt mensen aangeleerd dat zij het volste recht hebben om een medeweggebruiker met haast op te houden - ja, deze zelfs asociaal te vinden als hij door bumperkleven duidelijk probeert te maken dat hij er langs wil - aan de andere kant moeten mensen deze aangeleerde houding laten varen als het politie is die er langs wil.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:42

@Swean | 18-09-13 | 18:37

In dit geval wel, ja. Gewoon opzij gaan als de politie daar toe verzoekt. Zo moeilijk is dat niet. Mierenneuken doe je maar lekker thuis.

brutus68 | 18-09-13 | 18:42

Hartverscheurend verhaal, echt waar. Ik wou ook dat dit anders was gegaan. Petje af voor deze agent en zijn verhaal.

Maar.. Waarom regeren deze mensen zo? Deze mensen staan in de file en weten niet wat er verderop aan de hand is. Het enigste is dat zij balen omdat zij in de file staan en vluchtstrookrijders willen blokkeren omdat het tegenwoordig een doodnormale zaak is dat mensen de vluchtstrook gebruiken om langs de file te rijden.

Het probleem is dat er geen enkele politieagent hierop bekeurd omdat zij er gewoon niet zijn als dit zich voordoet. Deze politieman heeft het toch zelf te danken aan het feit dat er niet hard genoeg wordt opgetreden tegen vluchtstrookrijders.

Minimaal € 1000.- boete voor vluchtstrookrijders. En volledige controle.

In Duitsland doen ze dat wel, daar rijden politieauto's achteruit over de vluchtstrook met een minimale afstand van 500 meter. De laatste (gezien vanaf het beginpunt van de file) rijdt waar de file begint. Iemand die daar het lef heeft om via de vluchtstrook te file te vermijden is daar geweldig aan de beurt.

Baueren Pizza | 18-09-13 | 18:41

Ik ben maar een simpele boerenlul, maar als een politie-, brandweerwagen of ambulance met sirene en lichtsignalen op me af komt of achterop komt, dan ga ik opzij en vraag me verder niet af of het noodzakelijk is of wat dan ook. Ze doen het niet voor niets, denk ik dan.

Er zal heus ook wel eens misbruik van verkeersprivileges gemaakt worden maar da's geen reden om niet aan de kant te gaan. Als ik ooit slachtoffer wordt dan wil ik ook dat ze zo snel mogelijk komen en niet worden opgehouden door een stel achterlijke idioten.

Stormageddon | 18-09-13 | 18:40

tjawatmoetjeermee | 18-09-13 | 18:34 | + 1
Amen

Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:39

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:35 | + 0 -
Thuis is het inderdaad makkelijk oordelen. Ik zou de meesten hier wel eens willen zien als hun dit schandalig oponthoud was overkomen.

Bakito | 18-09-13 | 18:39

@tjawatmoetjeermee | 18-09-13 | 18:34 | + 0 -
Het gaat er ook om dat jij niet weet of zij jouw of je gezin zien terwijl ze een actie uithalen zonder doeltreffend signaal. Ik keur niet snel dingen af van de politie, integendeel, ik heb nog maar 1 keer iets meegemaakt waar ik al snel een grote twijfel bij trok, maar het enige wat ik opnoemde waren de redenen wat veel mensen al laat fronzen en bij mensen 'wantrouwen' creëert.

Het vertrouwen moet terug komen in de Politie macht, anders wordt het net als op de Russische wegen. Maar als ik zo de plannen lees van het kabinet... Gaan we een nog ergere tijd voor de Politie tegemoet, jammergenoeg...

LangeTijdGeleden | 18-09-13 | 18:39

@Xirdalan | 18-09-13 | 18:30
Spanningen, geldzorgen, onzekerheid maken mensen psychisch minder weerbaar. Er ontstaat meer ruzie, er is meer geweld en er is meer haat. Helaas is het van onze leiders niet te verwachten dat zij iets aan de spanningen, geldzorgen en onzekerheid onder de NL bevolking zullen doen. U heeft de juiste keuze gemaakt. Denk aan ons.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:38

LangeTijdGeleden | 18-09-13 | 18:30 | + -1
Eigen gewin!? Ik kom op voor deze mensen. Waarom kun jij niet gewoon zeggen dat ze goed werk doen en dan punt? Niet een "maar" over dat je op je teentjes bent getrapt omdat je een agent een keer 150 heb zien rijden zonder zwaailichten etc. Je bedoelt het dan misschien niet zo en daarom neem ik mijn woorden ook terug. Maar denk dan zelf ook na welke lading je met je woorden meegeeft. Elke nuance kan bepalend zijn voor het beeld wat je oproept. Daarom vraag ik de redactie van GS om dan ook geen denigrerende stukjes te schrijven zoals een agent die in de bosjes staat pissen bijv. Het is azijnzeiken wat bijdraagt aan een negatief klimaat over mensen die voor 90% van hun werk nobel en eerlijk werk doen.

Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:38

Nee, chiel_labiel | 18-09-13 | 18:26 , dat denk ik niet.
Het is over het algemeen sowieso onterecht om de politie de schuld te geven van boetes etc. Eigenlijk is het gewoon wat de overheid wil waar de focus op ligt. Ik denk dat menig agent zich ook mateloos opwindt over dit beleid, en ook over het strafrecht en het asociale gedrag van veel mensen. Ik kan geen excuus bedenken voor die hufters in de file.. Maar die zullen zich er wel niet in herkennen, want zijn vast allemaal ´brave burgers´die de schuld altijd bij de ander leggen..

Papapanzer | 18-09-13 | 18:38

brutus68 | 18-09-13 | 18:32 
Alsnog, je hoort maar 1 kant van het verhaal. Oordelen zo is lekker makkelijk.

Swean | 18-09-13 | 18:37

@duitse herder | 18-09-13 | 18:31 |

Bingo! Same here!

Xirdalan | 18-09-13 | 18:36

Ik neem alles terug wat ik ooit over de politie heb gezegd...

VanBukkem | 18-09-13 | 18:35

Zo rollen wij Nederlanders.
ratelaar | 18-09-13 | 18:33
Spreek voor jezelf. Als ik een voertuig met alarmlichten zie naderen, weet ik niet hoe snel ik aan de kant moet .... en zo zijn er velen.

BedrijfsTijgerT | 18-09-13 | 18:35

@Bakito | 18-09-13 | 18:30
Ja, jammer dat zich in de panelen niemand aandient die brig Kats heeft geblokkeerd. Of iemand die het voor die nijdassen opneemt.
Gek. Ik ben helemaal geen vriend van de politie, maar kan me niet voorstellen dat ik zou gaan zitten schuimbekken als ik iemand door de politie voorbij de file geloodst zou zien worden.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:35

LangeTijdGeleden | 18-09-13 | 18:25 | + 0 -
Het gaat erom dat jij nooit kan weten waar de politie naartoe onderweg is, als ze zonder sirene door rood rijden, wat overigens gewoon is toegestaan. Het gaat er ook om dat jij je oordeel klaar hebt als ze dit doen, terwijl dat nergens op is gebaseerd.

tjawatmoetjeermee | 18-09-13 | 18:34

Zo rollen wij Nederlanders. Ik had me waarschijnlijk ook schuldig gemaakt aan hufterig gedrag. Je ziet toch een burger voertuig hufterig de makkelijkste weg kiezen en achter een politie motor aanrijden. Dat is het beeld wat ik ook zou hebben. Helaas is de mens toch bevooroordeeld.

ratelaar | 18-09-13 | 18:33

De mensen zijn hier zo goed beschermt in NL dat ze een beetje suffe schapen zijn geworden, van mij mogen er nog veel meer toeslagen verdwijnen, beetje op eigen benen staan, is het wel tijd voor, wellicht dat de ogen dan ook weer een beetje open gaan.

Tinus Trekveer | 18-09-13 | 18:33

Ik denk dat die zeurende mensen, als ze dit geweten hadden, helemaal spijt hebben van hun commentaar.
Want wat snap je nou niet aan een auto met alarmlichten die een motorpolitie met zwaailicht volgt.

Willem van Rood | 18-09-13 | 18:33

Ik zou het helemaal niet erg vinden als de privacy van dat meer dan asociaal tuig geschonden zou worden. Naam en toenaam, dan weten we met wat voor een omhoog gevallen ondersoort te maken hebben. Ik zou het wel weten als dat in mijn kennissen- vriendenkring zou zitten .... toedeledokie .... u kunt ter plekke neervallen.

BedrijfsTijgerT | 18-09-13 | 18:32

Jezus nog aan toe wat een tragisch verhaal, en goed dat dit blog is geschreven. Maar het zou niet in mijn kop opkomen om niet onmiddellijk opzij te gaan als er een politievaartuig gevolgd door wat dan ook voorbij wil. Ik zou me afvragen wat er aan de hand is, maar er tevens vertrouwen in hebben dat deze bijzondere stoet een goede reden heeft. Maar ja, het is nu eenmaal mode om politiemensen met argwaan te bekijken en het leven zuur te maken. Het is al knap dat de politieman in kwestie die lul die hem tegenhield niet uit woede een knal voor zijn kop heeft gegeven. Ik ben ongeschikt voor dat vak, want ik zou het gedaan hebben. Petje af voor het blog en voor de keuze van GS er een topic aan te wijden.

RayHolland | 18-09-13 | 18:32

Ah ja. De Randstad.

Fryske Pugilist | 18-09-13 | 18:32

8terlijk | 18-09-13 | 18:27 | + 1 -
Hulde.

Mark Smith | 18-09-13 | 18:32

@Swean | 18-09-13 | 18:24

Klets niet zo dom. Er kan van alles aan de hand zijn. Hoogzwangere vrouw, iemand die doodziek is etc etc. En politieauto's zijn niet onbeperkt voorradig. Nogmaals: je hebt gewoon opzij te gaan, onduidelijk of niet.

brutus68 | 18-09-13 | 18:32

Mede door deze te vele asociale mensen in Nederland ben ik geëmigreerd. Ik kom ook niet meer terug, voor mij onleefbaar geworden.
In mijn nieuwe vaderland zie ik nu overduidelijk het grote verschil en daardoor de juistheid van mijn besluit.
Ik was zo even bij mijn buurman en vertelde hem dit verhaal. Hij geloofde mij niet eens, dacht dat ik stemming zat te maken.
Zo groot is dus het verschil tov een ander west europees land qua moraliteit van de bevolking.
Triest...

duitse herder | 18-09-13 | 18:31

@Gallemies | 18-09-13 | 18:27
Dat is waar. Het leven is veel plezieriger voor de man die zijn medemens wat gunt. Het voortdurend alert zijn op situaties waarin een ander ten onrechte voordeel heeft is vermoeiend en geeft alleen negatieve gevoelens.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:31

Wat een kuttopic: iedereen is het eens.

Hee @redactie, doe eens gauw iets controversieels; ik zit hier helemaal te shaken.

Bakito | 18-09-13 | 18:30

Tja, da's Nederland op z'n smalst. Jaloezie en egoïsme worden iedereen van kinds af aan met de paplepel ingegoten. Alles is "ikke ikke ikke, en de rest kan stikken," en dit alles overgoten met een socialistisch, politiek correct en milieuvriendelijk sausje als de buurman een dikkere auto heeft.

"Ik in kleine kut-Japanner in de file? Dan jij ook maar in de file!"

Maar goed, zou het misschien een verzachtende omstandigheid kunnen zijn dat Nederlanders inmiddels zo opgefokt zijn van al die files, die smalle kut-wegen (Europa's smalste wegen!), die torenhoge belastingen, de flitscontroles, het hutjemutje op mekaar gepropt wonen in kleine kut-huisjes in kut-Vinexwijken?

Net als ratten die je te dicht op mekaar propt, die gaan ook aan elkaar vreten...

Ik woon alweer iets van >15 jaar in het buitenland, en iedere keer weer als ik in Nederland ben (slechts een paar keer per jaar) verbaas ik me over de agressiviteit en de kortzichtigheid van Nederlanders.

Xirdalan | 18-09-13 | 18:30

@Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:25 | + 0 -
Ja joh, haal m'n plempsel maar uit context voor je eigen ego en gewin. Voelt dat goed? Lekker warm gevoel in de borstkast? Succes verder met je leven.

LangeTijdGeleden | 18-09-13 | 18:30

alwayslearning | 18-09-13 | 18:20 | + -4
Hoe weet jij zo goed dat ze die straat in rijden omdat ze "te lui" zijn? Wat doet het jou kwaad als ze dat wel doen? Tief op met je gezeik en laat deze mensen hun beroep uitoefenen.

Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:29

Het wordt nog veel erger.. zoals beschreven in de troonreden.

TimoteoGrimbundecimo | 18-09-13 | 18:27

De ik cultuur viert hoogtij,in het geleasde ijzeren territorium in de wachtrij naar het onzekere arbeid in gedachten bij moeders de vrouw en ADHD kids.Gefrustreerde mannetjes die afgunstig zijn naar de andere Alpha mannetjes,bah,bah!!!

8terlijk | 18-09-13 | 18:27

De keerzijde van de Boze Blanke Burger. Opgefokt, gestrest en permanent verontwaardigd zijn we, terecht of niet. Maar laten we nou toch opletten dat we niet zo zuur worden, dat we onszelf verteren. Sommige mensen zijn ook wel zo aso, constant driftig, om het minst eindeloos klagend, giftig, ervan overtuigd dat hen veel tekort gedaan is.

Het zal wel iets met zelfbeheersing te maken hebben. Dergelijke kleinzielige, miesmuizerige emmerende figuren hebben uiteindelijk vooral zichzelf.

Gallemies | 18-09-13 | 18:27

Het eerste wat je moet doen bij een sirene is kijken waar je kan uitwijken.
Brigadier Piet heeft zeker geen camera? Allemaal (achteraf) bekeuren op kenteken, zal ze leren.

Terpen-tijn | 18-09-13 | 18:26

En de grap is dat u morgen brigadier Kats een klootzak vindt omdat hij u een bekeuring geeft. Zoals vroeger in de Donald Duck al stond " de ene dag de held de andere dag een hufter"

chiel_labiel | 18-09-13 | 18:26

-weggejorist-

Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:25

Elisabeth2 | 18-09-13 | 18:23 | + 0
Het negatieve imago wordt vooral in stand gehouden door hufters zoals omschreven in het stuk en mensen LangeTijdGeleden die denken te weten wat de politie wel en niet mag. Jij sluit blijkbaar ook aan in die rij....

Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:25

@tjawatmoetjeermee | 18-09-13 | 18:17 | + 0 -
Ho ho, ik bedoelde het niet hufterig, ik bedoel het zoals Not Muhammad | 18-09-13 | 18:16 | + 2 - het zei.

De Politie doet veel dingen niet (meer) goed in dit land, vaak natuurlijk gestuurd door hun superieuren en kleaute regeltjes die nergens op slaan, maar het is van de zotte dat je ze gaat blokkeren (en zelfs tijdens blokkeren aanspreken!) terwijl je niet weet wat ze precies doen.

Maar door rood rijden zonder lichten/sirenes, 150+ KM/U rijden zonder lichten/sirenes en al die andere dingen die de veiligheid van de burgers (en zichzelf) zwaar in geding brengen om onverklaarbare reden want, geen lichten/sirenes, dat is van de zotte. Tel daarbij het onnodige geflits op, de minder dan 2% pakkans en torenhoge boetes en je hebt een grote orgie aan redenen voor mensen om Politie te 'wantrouwen'.

Vertrouwens werkt 2 kanten op. Alhoewel ik het NOOIT in m'n hoofd zou kunnen opbrengen om de Politie aan te spreken op hun gedrag, laat staan Blokkeren bij een escorte! Maarja, sommige tokkies denken hier anders over.

LangeTijdGeleden | 18-09-13 | 18:25

@alwayslearning | 18-09-13 | 18:20
Daar wordt u toch niet slechter van? Dat gezeik over die regeltjes altijd. Dan ga je even uit de weg en dan kunnen die politiewagen en u er beiden langs.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:25

En toch moet je deze situatie bekijken vanuit het perspectief van de automobilist / fietsers. Het is een zeer onduidelijke situatie als een burgerauto een politie motor op deze manier achtervolgd.

Het roept vragen op en diegene in de file waren dusdanig gefrustreerd daardoor dat ze vragen gingen stellen. Alsnog arrogant van deze mensen maar het kan begrijpelijk zijn.

Waarom ging de familie niet mee in een politie auto? Daar heb je toch meer voordeel mee.

Swean | 18-09-13 | 18:24

Piet en collega's: diepe buiging en dank, dank, dank.

balustrade | 18-09-13 | 18:23

Dick Luyenlomp | 18-09-13 | 18:19 | + 2
Spijker en kop. Daarom kom ik graag in Duitsland, maar snap ik er geen snars van waarom zij NLers net zo aardig vinden.

Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:23

Waarom heb ik mijn vorige post aan R-ettertje gericht?
Oh ja, ik was het van plan en veranderde van gedachten.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:23

LangeTijdGeleden | 18-09-13 | 18:13
Je hebt gelijk. Hulpverleners zijn helden maar hun negatieve imago zit ze erg in de weg. Diepe hulde voor deze en vele andere hulpverleners die uit het goede hout zijn gesneden.

Elisabeth2 | 18-09-13 | 18:23

Je bent elke vorm van beschaving voorbij als je zoiets flikt. Je hebt gewoon opzij te gaan als zo'n agent met een gevolg er langs wilt. Je weet nooit wat er aan de hand is. Nederlanders zijn dat in dat opzicht een buitengewoon naar volkje. En maar een grote bek hebben over anderen.

brutus68 | 18-09-13 | 18:22

@R-ettertje | 18-09-13 | 18:12
Nederlanders zijn een kleinzielig volkje dat voortdurend bang is dat anderen niets gunt, bang om achtergesteld te worden. Regelneukers die vooral vinden dat anderen zich aan de regels moeten houden. Tekenend, maar het komt niet uit het niets. De hele samenleving draait om deze gevoelens en ze worden van overheidswege gepropageerd. Een voorbeeld is het YouTubekanaal uit een eerder topic dat de politie gebruikt om mensen die regeltjes overtreden aan de schandpaal te nagelen. De boodschap is duidelijk: haat uw medemens die een regeltje overtreedt.
Beter zou het zijn om te benadrukken dat niemand er slechter van wordt om een ander iets te gunnen. Daar wordt de samenleving menselijker van.

Verder veel kudo's voor brigadier Kats. Het is een naar gevoel, maar u heeft gedaan wat u kon.

Dmitri Dmitrievitsj | 18-09-13 | 18:21

Triest verhaal. Maar de idioterie en knulligheid die de politie zelf uithaalt helpt hun imago naar de kloten en verklaart (naast algehele hufterigheid) de kudt reacties van de burgers.
Voorbeeld: Zie een paar keer per week de politieauto's de 1-richtingsstraat van de verkeerde kant inrijden omdat ze te beroerd zijn om om te rijden.

alwayslearning | 18-09-13 | 18:20

LangeTijdGeleden | 18-09-13 | 18:13 | + -2
Je zit op hetzelfde pad als de hufters omschreven in het stuk. Je denkt uit te kunnen maken wanneer de politie iets wel en niet mag. Ja misschien doen ze soms iets wat je niet kan plaatsen maar daar tegenover staan tientallen keren dat ze mensenlevens redden of iets anders wat de wereld een beter plekje maakt.

Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:20

Hulpverleners: Vrijwel de enige ambtenaren die het belastinggeld waard zijn.

stoethaspel | 18-09-13 | 18:19

Nederland moet inderdaad wel het meest hufterige klootjesvolk van Europa zijn. Man, man, man, wat een onbeschofte kleinzieligheid.
Ben net terug van een week vakantie in Duitsland. Wat een contrast. Hoffelijkheid, klantvriendelijkheid, elegantie.
Nederlanders hebben een grote bek en de mazzel dat we geografisch gunstig liggen. Anders waren we er slechter aan toe dan pakweg Wallonië of Polen.

Dick Luyenlomp | 18-09-13 | 18:19

Echt een verrijking voor het mensdom, zulke figuren.

WM7213 | 18-09-13 | 18:18

Onlangs hebben vrienden van mij hun dochter van 19 verloren door een verkeersongeluk.
Zo'n gebeurtenis kom je nooit meer overheen. Zij zijn gebroken, voor altijd.
+ veel voor de hulpdiensten die alles op alles zetten in hun moeilijke werk.
En dat voor een salaris wat je best een maandelijkse belediging kan noemen.

Botte Hork | 18-09-13 | 18:18

Parel van het Zuiden | 18-09-13 | 18:14 | + 1 -
Ja, en nu maar wachten op de eerste zeikerd die begint over zijn flitsboete van 4 km. te snel..

Mark Smith | 18-09-13 | 18:18

LangeTijdGeleden | 18-09-13 | 18:13 | + 0 -
Het grootste probleem is dat mensen zoals jij denken dat de politie dit doet omdat ze het leuk vinden, ipv dat ze met serieus werk bezig zijn. Daardoor krijg je dit soort hufterige reacties.

tjawatmoetjeermee | 18-09-13 | 18:17

helaas is brigadier Piets Kats niet bereikbaar voor commentaar. zijn functie is opgeheven wegens bezuinigingen binnen het politie-corps. wel hebben we nu hele kekke vliegtuigen die al bijna vliegen!

stayawhileandlisten | 18-09-13 | 18:16

We zijn een naar volkje geworden. Hollandse Hufterigheid ten top! Kankeren op alles en iedereen maar ondertussen....

Broeder | 18-09-13 | 18:16

Parels van de samenleving, je hebt er gelijk een beeld bij. De politie doet veel dingen Niet Goed. Kun je over praten, je ongenoegen uiten tijdens het uitschrijven van een bekeuring etc etc. Maar je haalt het toch niet in je botte hersenen om een politievoertuig met actief zwaailicht en sirenes de weg te versperren, om je miserabele zegje te doen?!? Tegen dit soort lieden zou de politie een taser moeten inzetten. Is zo'n figuur nou helemaal gek geworden?

Not Muhammad | 18-09-13 | 18:16

Van mij had Piet met scherp mogen schieten om de samenleving eens even goed wakker te schudden dat we zo langzamerhand verworden tot een stel egoïstische chagrijnige tokkies.

Mark Smith | 18-09-13 | 18:15

Moeilijk vak Piet. De eigen rechters groeien enorm in aantallen en intensiteit. Een ietwat meer Amerikaanse aanpak zou niet misstaan. Harde hand.

Stroopdoos | 18-09-13 | 18:15

Wat een verhaal man man. Hoe laag ben je dat je hulpdiensten (dus ook een agent he mensen) dwars gaat zitten. Dus GS, vanaf nu geen denigrerende stukjes meer over de mensen die alles ervoor geven om iets goeds te doen in deze letterlijk boze wereld.

Datzegiktoch | 18-09-13 | 18:15

Tsja, de uitwassen van decennialang niet handhaven, autoriteit laten gelden, en vergoeilijken komen op de naarste momenten aan de oppervlakte.
.
Mijn deelneming aan de familie en betrokkenen van het verkeersslachtoffer.

Parel van het Zuiden | 18-09-13 | 18:14

Toen we met 10 miljoen op dit kleine stukje aarde zaten hadden we dit gedoe een stuk minder. #feit. Jammer dat vol = vol toen zo beladen was.

zonder_moeite | 18-09-13 | 18:14

Piet, mocht je dit lezen: Je bent een held. Je stukje heeft mij enorm aangegrepen en nog meer dan voorheen zal ik ervoor zorgen dat hulpverleners hun werk kunnen doen, mocht ik onverhoopt in de situatie komen.

Boretti | 18-09-13 | 18:13

@R-ettertje | 18-09-13 | 18:12
Het kind stierf.

Tommygunner | 18-09-13 | 18:13

Inderdaad een kutervaring en onbegrijpelijk die reacties van andere automobilisten. Tenminste, niet geheel onbegrijpelijk helaas.
Mensen zijn het zat dat ze geintjes geflikt worden. Alles kan maar bij politici en niets heeft consequenties. Voor veel mensen is overheid overheid en politie dus ook.
Met als gevolg het totaal verkeerd inschatten van bepaalde situaties. Zoals deze dus.

Tommygunner | 18-09-13 | 18:13

Respect en veel kudo's voor deze hulpverleners.

Maar de ophef rond Politie is ook begrijpelijk tegenwoordig. Je ziet het bijna overal. Politie rijdt zonder sirene en/of zwaailichten door rood, Politie scheurt makkelijk 150+ over de snelwegen en forceren daar bijna iedereen mee aan de kant en natuurlijk, de politie staat overal te flitsen op wegen waar in geen 100 jaar een ongeluk is gebeurt uit de naam van 'veiligheid'.

Dan kan je wel zeggen dat die mensen 'de rotte appels' zijn, maar het gebeurt te vaak om er nog lof over te spreken.

Al blijft het nog steeds niet normaal om politie te blokkeren omdat je denkt dat het 'familie' van de agent is die hij begeleid. Beetje normaal nadenken zit er niet meer in. Maarja, Rotterdam.

LangeTijdGeleden | 18-09-13 | 18:13

-weggejorist en opgerot-

R-ettertje | 18-09-13 | 18:12

Typisch. Zodra een Nederlander ook maar even het idee bekruipt dat 'ie wordt achtergesteld ten opzichte van een ander of in z'n zelf uitgeroepen "recht" wordt aangetast, dan beginnen 'ie te knetteren. Maar alleen zolang het tegen oom agent of iemand anders is die 'm niet meteen een grote bek terug geeft of wellicht:op z'n grote bek slaat. Zielig, laf en gefrustreerd volkje zijn we eigenlijk.

wasbeer1860 | 18-09-13 | 18:12

Moraal van het verhaal:

Iedereen voelt zich erg belangrijk in Nederland en wil overal en altijd het waarom weten.

Best vaak is dat terecht maar als er een motoragent met sirene en zwaailichten lanskomt moet je je eigen belangrijkheid even aan de kant zetten en zeker je auto.

Ikdus | 18-09-13 | 18:11

Ik word hier even stil van...

Kikkerzz | 18-09-13 | 18:11

RIP aan het slachtoffer, sterkte aan de familie en hulde aan Piet.
En de typhus met die tokkie ramptoeristen.

Botte Hork | 18-09-13 | 18:10

Volgende keer collega's van de bonnenschrijfbrigade mee en eens even een paar echte bekeuringen uitdelen

Den Meester | 18-09-13 | 18:10

Had het al gelezen, toont fijntjes de hufterigheid van de nederlandsche samenleving waar men overal ''recht'' op denkt te hebben.

Thechronicles | 18-09-13 | 18:07

Het gedrag van een Nederlandse automobilist in een file is illustratief voor het failliet van het kapitalisme en westerse "beschaving"

Bakito | 18-09-13 | 18:07

Wat een kut job heb je dan.... dit is land is wel heel ver afgegleden en het gaat maar door....

Fatwabuster | 18-09-13 | 18:06

Probeer eens in welk ander willekeurig Europees land dit te flikken. Rijbewijs kwijt, zware boete. Hier niet en zo ontaardt de Nederlander in een hufter van heb ik jou daar. Misselijkmakend!

Gezwel | 18-09-13 | 18:05

Petje af voor Piet.

rara | 18-09-13 | 18:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken