
Laat liggen dat werk. Ambtenaren, stop met uit het raam staren. Hoepel op met die koetspaardjes op het Scheveningse strand. Laat gaan die klote CPB-cijfers voor 2014. Dit is gigatotalo spectacularissimo! De optakeling van het gecrashte cruisebootje [
infograph:] Costa Concordia bij
Giglio, Italië. Over 50 jaar kunt u vertellen dat u erbij was. Beelden, audio en liveblog bij
REUTERS. Webcams en alles
hierrr. Vade a bordo, cazzo.
Update: Reservestream bij
RT.COM.
Update: Animasie van de
bergingoperatie.
Update: Reuters heeft
PICA'S.

Om 1300 uur was de Costa Concordia 3% gekanteld. Schiet al op!

18:00 uur. FF eton.

22:00 uur. Piano piano. Nu eerst een Peroni. *plop*
Reaguursels
InloggenHet ziet er mijns inziens toch een beetje vreemd uit:
Als je het camerashot vanaf de voorkant ziet, en de "donkere" verdieping volgt naar de achterkant. Dan ligt de voorkant hoog boven het water en de achterkant nog op\in de waterlijn. De andere camerahoek lijkt dat te bevestigen.
Andersom dag | 16-09-13 | 23:32
Ja, dat lijkt er wel op:
i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/09/12/art...
Daarna pompen ze "zijcontainers" vol lucht om hem te liften. Daarmee zou de taak volbracht zijn voor Titan. Een ander, nog nader te bepalen bedrijf, mag hem dan vervoeren naar een, nog nader te bepalen, plek om de Costa te strippen.
Het zag er best goed uit, vanaf de zijkant ziet het er nog steeds uit alsof die compleet slagzij heeft gemaakt, maar nu ie met een mugshot toch behoorlijk rechtop lijkt te komen te staan ligt dat ding wel heel erg diep.
Rechtop en wat schoorstenen en brug die boven water uitsteken is dat wat ze willen?
www.vgtv.no/#!/video/70349/direkte-cos...
Live stream
@BedrijfsTijgerT | 16-09-13 | 22:07
Graag gedaan
toetanchamon | 16-09-13 | 22:01
Okee. Dank voor je reactie.
@BedrijfsTijgerT | 16-09-13 | 19:25
Nee helaas was het te rumoerig in de tent, de tolk was zeer slecht te verstaan, wat ik mee kreeg dat het typisch op zijn Italiaan ging de hele bergingsoperatie.
(verwachting was dat het schip na 12 uur rechtop zou staan)
Ik vind het toch wel aardig gaan eigenlijk.
Tot nu toe dan.
Deze webcam doet het prima:
nieuws.vtm.be/buitenland/60408-live-be...
Andersom dag | 16-09-13 | 20:51
4500 jaar geleden was men bezig met de bouw van de Piramide van Cheops. Ik vind dat nog steeds een vrij sterk staaltje vakwerk.
Altijd weer domani met die Italianen, nooit even doorzetten. Domani komen ze er achter dat de kabels uitgerekt zijn, kunnen ze weer van voren af aan beginnen. Weer een meerwerkfactuurtje. Ik las dat de berging begroot was op 300 mlj, nu staat de teller al op 600 mlj en dat alleen voor een bult oud ijzer en cement. Er gaat iemand heel rijk hier van worden. Het schip zelf kostte iets van 400 mlj. De verhoudingen zijn helemaal zoek. Costa del Fyra of zoiets.
Hoe zullen ze over 500-1000 jaar tegen zo'n operatie aankijken als de tracktorbeams zijn verwezenlijkt.
hier is een nieuwe: www.huffingtonpost.com/2013/09/16/cost...
BBC livestream is deaud.
toetanchamon | 16-09-13 | 19:21
Weet jij wat dat gedoe was met die kerel die (een beetje) applaus kreeg tijdens de persconferentie? Ik schakelde te laat in.
Grote Joop | 16-09-13 | 16:56
Kan natuurlijk.
Maar ik blijf het een enorme bak met geld vinden.
Zojuist maken ze bekent dat het vandaag niet gaat lukken (blijven italianen) morgen achtend op zijn vroegst staat het schip recht.
Wat weer een gigantische energie verspilling en co2 uitstoot. Maar met dit soort projecten hoor je daar geen politikus over.
Zo te zien is het "uurtje, factuurtje" werk, het gaat tergend langzaam.
Respect hoor. Wat een collosale constructie. Dit is niet een klein klusje. Op dit moment is die al een stukje overeind :)
BedrijfsTijgerT | 16-09-13 | 15:29 | + 0 -
Blijkbaar hebben ze onder water een plateau gemaakt van een hoeveelheid staal waar je drie Eifeltorens van kan bouwen. Dat zal wat kosten.
Italië en techniek, een betere combinatie is er niet...
persconf. op RT. Wel in Italiaans dat dan weer wel. Maar alles gaat fantastisch, er is steeds minder kracht nodig zoals verwacht etc etc.
Als die schuit op de Nederlandse kust was vastgelopen, dan lag het nu al lang in kleine stukjes ergens op een schroothoop in oost europa. (En de politie maar met sonar de Noordzee afzoeken. "Waar kan dat ding toch gebleven zijn?")
ikdenkwat | 16-09-13 | 15:24 | + 0
excuus link wijzigde in een of andere schietpartij in de USA.
800.000.000 dollar (600.000.000 Euro)
Ik zie het aan deze operatie niet af. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Jammer dat er geen live-communicatie te volgen is of sensoren van de kabeltrekkertjes. Gemiste kans. Hoewel je natuurlijk niet graag in een falende keuken laat kijken.
Schietpartij op Amerikaanse Marinebasis, stream is verplaatst naar de link van ikdenkwat.
rt.com/on-air/costa-concordia-salavage...
Wtf is er aan de hand??
brutus68 | 16-09-13 | 11:41
Laatst een docu gezien hierover, de lokale hotels en restaurants zitten sinds de ramp elke avond compleet volgeboekt met engineers van deze operatie. Zo'n ramp is het niet voor de middenstand...
Ze hadden hem even mogen schoonmaken!;
Zo vlak voor die filmcamera-opname
oh jee is hij nu aan het torderen??? een gedeelte is al 3% de andere kant niet?
Ziet er best gezellig uit dat filmpje!
Blonde Arie | 16-09-13 | 14:01
"Eis van Costa Cruises hierbij was dat de Costa Concordia in zijn geheel zou worden verwijderd."
Jij weet wat het klusje bij Smit had gekost? Of roep je maar wat?
Mozeskriebel wat een "mooie" beelden. Maar was het niet veel sneller en goedkoper geweest wat families uit niet nader gespecificeerde bevolkingsgroepen uit te nodigen om 'm weg te halen (in stukjes dat dan weer wel)?
Waarom dat schip niet gewoon in stukken geknipt? Deze stunt kost 500 miljoen heb ik gehoord. SMIT Salvage had het voor minder gedaan.
Laat dit maar over aan de Italianen. Ze hebben geoefend in Pisa met een toren.
Ze hadden beter Chuck Norris kunnen vragen. Die heeft het in een minuutje gefixt.
Er is inmiddels wel wat beweging ingekomen, maar daar is ook alles mee gezegd. Over een uur of wat maar weer eens kijken...
Ze zeggen dat het aan het einde van de dag geklaard moet zijn, maar als ik naar dit tempo kijk zal dat nog een harde noot om te kraken zijn. Als ik kijk naar de ruiten van de stuurhut die onder water hebben gelegen, zie ik dat er na twee uur nog maar twee omhoog gekomen zijn (kanteling van een graadje of twee of zo, en ze moeten er 90)
James St John Smythe | 16-09-13 | 12:17
Dat ze er over nagedacht hebben lijkt me helder, had alleen het technische plaatje nog niet volledig. Plaatje is duidelijk nu, hoop dat het ze gaat lukken. Kennelijk moet ik toch vaker het refomatorisch dagblad lezen, dank voor de link.
maps.google.nl/maps?q=Tuscany,+Itali%...
@sparxx | 16-09-13 | 12:11
De Reuters-link werkt nog prima.
hoc expectabatur | 16-09-13 | 11:24
Ze zullen hier vast en zeker niet over nagedacht hebben.
Hier ziet het er vrij logisch uit, me dunkt:
www.refdag.nl/nieuws/buitenland/costa_...
Verstandig van die Italianen dat ze dit klusje uitbesteed hebben. Aan Smit (+31 10 454 8911) was beter geweest, maar die Amerikanen moeten dit ook kunnen.
De livestream is gestopt. Nieuwe link, redactie?
Waarom niet gewoon dat schip opblazen met explosieven. Vervolgens vis je de stukjes uit het water. Klaar. Stuk goedkoper.
Hey what happend! Was net zo spannend. Ergens nog livestream?
zangerrinus | 16-09-13 | 11:28 |
mooi linkje. Geeft duidelijk aan hoe ze dit gaan doen. Containers worden dus inderdaad wel gevuld met water en naderhand weer leeggepompt, daarmee direct een drijvend ponton creërend. Ga nu ff via Outsider-Inside | 16-09-13 | 11:45 | zijn link bij de BBC kijken. Reuters haar commentaar en ondersteuning is niet echt verhelderend te noemen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat die vierkante bakken die eraan gehangen zijn met lucht vol zitten. Dat zou het doorslaan tegen moeten gaan dan?
Ze hadden de troep eerst wel een beetje mogen opruimen. Zelfs de ligbedden/strandstoelen liggen nog op het dek bij de zwembaden.
Bij de BBC tenminste nog een beetje goede uitleg en animaties hoe de operatie precies in zijn werk gaat.
Dit zie ik onze Nederlandse School voor de journalistiek-amateurtjes nog niet zo snel produceren. Veel te veel werk ook natuurlijk.
www.bbc.co.uk/news/world-europe-199621...
Voor de locals die daar van het toerisme moeten leven is het beter dat het ding wordt weggehaald. Bepaald geen reclame zo'n roestige graftombe voor je deur. Plus dat het een tikkende tijdbom is in een ecologisch zeer kwetsbaar en uniek gebied.
Volgens mij komt er al wat beweging in!
Shiplifting ipv shoplifting, Nederland wordt steeds positiever. Nu die nieuwe auto nog, Rutte !
hoc expectabatur | 16-09-13 | 11:24 | + 0 -
Dat is wat ik ook al bedoelde ja... Ziet er erg onlogisch uit allemaal...
www.bbc.co.uk/news/special/2012/newssp...
Hier een animatie hoe ze het gaan aanpakken. Scheelt uren kijk en denk werk video.repubblica.it/dossier/naufragio-...
Telefoonnummer Smit Tak: +31 10 454 9911
Voor als het niet lukt....
Vraag me af of de pontons aan de zijkant inderdaad met water worden gevold. Het klinkt wel logisch maar het kan volgens mij nooit het gewicht van het schip compenseren. Het zou kunnen dat hiermee een groter kantelpunt wordt verkregen ook gezien de hoek van de kabels. Wat mij hogelijk verbaasd is dat de containers aan de onderkant onder de waterlijn van het schip lijken te liggen. Aan de ene kant stopt dit waarchijnlijk het doorslaan van het schip zodra het verder recht op komt maar het komt hierdoor ook niet horizontaal te liggen uiteindelijk. Iemand?
Vraag me ook af waarom aan de andere kant van het schip geen kussens worden gebruikt die meehelpen de handel recht te trekken. Er moet nu een gigantische spanning op die kabels staan.
@ mezelf
Sorry, verkeerd topic...
Zeg Jeroentje, wat was een 'template' ook nog maar? Het is gewoon maar een simpel vraagje...
@Petrus de Rewa | 16-09-13 | 10:07
U dient uw MARPOL te updaten.
Op google maps ligt ze er nog.
google op 42.365314,10.920922
Grafdelvers van de Costa Concorpsia ...
@Misterwolf,Als de afstand tot dieper water iets te groot is,leg je er toch wat pontons tussen ? De rotskust/ onderwater-afgrond is daar echter stijl hoor en ik denk dus niet dat het nodig is.
@BedrijfsTijgerT. Waarschijnlijk krijg je gelijk.De Indiërs zijn er echter beter in,maar ja de vervuiling van de zee hé ?
Ik zag net een sleepbootje van de Firma Biereco voorbij varen.
@Dolphi | 16-09-13 | 10:55
Misschien dat de kapitein van de oude supertanker wel zoveel verstand heeft dat ie niet in te ondiep water gaat varen ;)
Dolphi | 16-09-13 | 10:55
Of 1000 Afrikanen importeren.
Was dat ding zo gestript.
James St John Smythe | 16-09-13 | 10:47 | + 1 -
Nee hoor, die drijvende kranen kunnen zelfs boorplatforms takelen. Titan Salvage heeft geen goede reputatie lees ik net, dus ik ga de chips en nootjes ook op tafel zetten. ;)
Dolphi | 16-09-13 | 10:55 | | Reageer+ |
Beter kunnen is filmpje uploaden!
Wat een gedoe zeg.Je had toch veel gemakkelijker een oude supertanker langszij kunnen varen,lieren en kabels van de Concordia naar de zeekant van de tanker en maar trekken tot de Concordia te lood staat.Een paar grote sleepboten eraan en te tanker langzaam ballasten met zeewater.(In de raakvlakken van de 2 schepen wel teflon aanbrengen om schuren te voorkomen) . Water uit de Concordia en varen maar.Klaar is kees.
Ik ben in slaap gedonderd. Wat een trage bedoening.
Petrus Poortwachter | 16-09-13 | 10:52
Voor jou wel als poortwachter.
Hopenlijk krijg je het niet al te druk.
Het ziet er gewoon goed uit allemaal. Gezeik altijd...
Hé, werkzaamheden zijn begonnen.. schip is met een paar centimeter omhoog getakeld!
Zal wel fout gaan want Heerema doet niet mee. Was waarschijnlijk niet ingewikkeld genoeg voor ze.
Ik ben niet goed bij mijn hoofd, ik weet het.
Maar ik zie Rutte zitten, alleen in het torentje, laptop op de RT live stream. En met de mond open, ademloos toekijkend.
Rutte die niet lacht........ eindelijk.
En ik weet nu ook waar hij is, en dat hij zoals gewoonlijk alleen is.
We kunnen best nog even een extra koffie rondje doen hoor.Dit gaat nog wel een uurtje of wat duren denk ik zo.
Grote Joop | 16-09-13 | 10:39
Ik ben verre van een expert op dit gebied, maar het lijkt mij dat deze constructie veel stabieler is dan een drijvende kraan.
Yup Titan Salvage, *bier en chips klaar zet*
www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek...
Gaap, wat een gedoe, Nederland haalt met gemak een (nutteloze) provincie boven water.
Tip: Viagra toedienen!
Een zinkend schip overeind proberen te trekken.
Hoe symbolisch voor Europa is dat dan.
Nou ja, okee ....
Als Italianen er zich mee gaan bemoeien ga ik het ook heel spannend vinden.
Ah nu begrijp ik het. Volle drijvers zorgen voor een verplaatsing van het kantelpunt. Maar daarna moeten die staalkabels die over de drijvers lopen het schip recht gaat trekken. Dat vind ik vreemd aangezien de kabels in een rare hoek naar beneden lopen. Er moet op deze manier enorm veel druk op de drijvers komen.
Zou het niet logischer zijn als ze, met een paar grote kranen op potons, het schip schuin naar boven takelen, tot het kantelpunt is bereikt?
Iemand enig idee hoe laat je ongeveer moet gaan kijken? Er gebeurd nu namelijk vrij weinig maar als het nog lang duurt kijk ik de samenvatting wel
Jammer dat Smit Internationale de opdracht niet heeft gekregen, ze hebben immers wel - met succes - geholpen de stookolie uit dat schip te pompen. Ben benieuwd of de Italiaans-Amerikaanse combinatie (nationalisme speelde natuurlijk totaal geen rol in de selectie) het voor elkaar krijgt. Wel gaaf om te zien in ieder geval :-) !
Ik wacht wel op de timelapse gif.
Grote Joop | 16-09-13 | 10:26
www.bbc.co.uk/news/special/2012/newssp...
Grote Joop | 16-09-13 | 10:26 Drijvers. Nu pompen ze die vol water om het schip recht te zetten, daarna komen aan de andere kant ook van die bakken en als die er zijn pompen ze alles leeg en dan zou het versleepbaar moeten zijn.
@Welles! Nietes! | 16-09-13 | 10:29
wekt=werkt
@Mozeskriebels | 16-09-13 | 10:25
Smit Tak wekt zich uit de naad om de Staat der Nederlanden overeind te takelen,... maar die hebben daar ook moeite mee deze keer.
Het duurt wel lang.
deze stream werkt beter:
nieuws.vtm.be/buitenland/60408-live-be...
Ik ben geen expert, maar kan iemand mij uitleggen wat die witte blokken zijn die ze aan de zijkant van het schip (wat nu boven water ligt) hebben gelast?
Gaat keihard falen dit, er is er maar één die dit klusje allang had geklaard, en dat is smit tak.
Kijk vanavond wel hoe het is gegaan op t journaal.
Tering dat ding ligt me een partij vlak langs de kust. Typisch klusje voor Smit Tak. oh... als dit maar goed gaat...
bakito komt ook weer eeens langs
@BedrijfsTijgerT | 16-09-13 | 10:14
Ik hoorde het ook, zou hij niet van de pers zijn?
@BedrijfsTijgerT | 16-09-13 | 10:09
Ik ken iemand uit het vak. En die heeft geen goed woord over voor de hele operatie. Puur anekdotisch, ik weet het, maar toch iemand wiens mening zeer gewaardeerd wordt in 'het wereldje'.
Zal financieel ook wel weer duurder uitpakken als begroot!Allene al over zo'n project praten en op papier zetten kost al gauw een half miljoen,wel lekker transparant dat ze zulke dingen gewoon naar buiten brengen...
@Ongelovige atheïst | 16-09-13 | 10:08 Titan salvage is ook op de Noordzee (de Vinca Gorthon)bezig geweest, naar mijn beste weten zijn ze met achterlaten van schulden zonder resultaat afgevaren.
www.seamar.nl/news/titan-salvage-resum...
Is er al een Nederlandse woningcorporatie, die een interesse heeft getoond.
@Ongelovige atheïst | 16-09-13 | 10:08
Zo blijft er meer verzekeringsgeld aan de strijkstok hangen.
Amerikanen en Italianen gaan dat ding bergen? Oh, nu ga ik het zeker even volgen >> en episch lachen straks als het fout gaat. Als ze uberhaupt zo ver komen dat ze het schip getakeld gaan krijgen.
Petrus de Rewa | 16-09-13 | 10:07 | + 0 -
Terwijl op wildplassen aan wal een boete staat van meer dan 20 euro. Compleet scheve verhoudingen in mijn ogen.
toetanchamon | 16-09-13 | 10:13
Ik hoorde net op de livestream van Reuters in beschaafd Nederlands "goedemorgen" zeggen.
Dus dan ga ik er vanuit dat dat goed gaat komen.
@L.ul | 16-09-13 | 10:05
Door de Herald of Free Enterprise in maart 1986 hebben de Belgen natuurlijk ervaring met een gekapseisde boot.
@BedrijfsTijgerT | 16-09-13 | 10:09
Denk het wel, als ie straks rechtop staat en de klus geklaard is dan vind ik dat je dat soort uitspraken kunt doen. ;)
Biff Eagleburger | 16-09-13 | 10:07 | + 0 -
-
Daar waren geen Italianen bij betrokken. Middellandse knoflookvreters doen overal wat langer over.
Bakito | 16-09-13 | 10:05 Het bouwen van zo'n museum, gaat dat dan niet ten koste van natuur?
Nou, dan ben ik de enige zeker die dit top-engineering vindt?
@Pritt Stift
Vade -> VadA a bordo, cazzo
knowyourmeme.com/memes/events/costa-co...
Letterlijk: "gaat u aan boord, lul", maar een betere Nederlandse vertaling zou zijn "ga aan boord, verdomme"
@gentle giant | 16-09-13 | 09:50
nos.nl/artikel/364760-smit-loopt-klus-...
.
Helaas, geen Smit maar Amerikanen en Italianen samen, als dat maar goed gaat...
@L.ul | 16-09-13 | 10:05 | + 0 -
Ja heel belgie zit massaal aan het scherm geplakt.
Ik niet ik kijk buiten of het gras nog een beetje groeit. En ik kan vertellen. Dat gaat sneller!
@Deus Ex Vagina | 16-09-13 | 10:03
Die lichamen zullen er na 20 maanden onder water niet echt prettig uitzien.....
@Deus Ex Vagina | 16-09-13 | 10:03
Zou je denken na zo'n lange tijd in het water?
Apart wel dat dit zo lang heeft moeten duren. De Koersk was binnen 14 maanden al boven water en dat was een nucleaire onderzeeër.
@Bakito | 16-09-13 | 10:05
Sloeps=sloepen.
Een groter probleem is dat een dergelijk schip een drijvende wc is. Het rioolwater van de opvarenden wordt rechtstreeks op de zee geloosd.
Volgens mij kun je beter naar het journaal kijken vanavond, zie je de hele berging in een paar minuten. De belgen hebben ook een livestream: nieuws.vtm.be/buitenland/60408-live-be...
De ramp met dit schip heeft maar weer eens aangetoond dat pleziervaart en cruisevakanties niet meer van deze tijd zijn. Er verdrinken jaarlijks duizenden onschuldige slachtoffers door fouten van corrupte kapiteinen, dronken stuurlui of, nog erger, bewust goedkoop geproduceerde nooduitgangen en sloeps.
Over de destrastreuze gevolgen van deze milieuramp nog maar te zwijgen.
Hopelijk komt er snel een regeling die deze praktijken aan banden legt. Schepen horen in een museum, niet in de natuur!
Er zijn nog steeds twee personen niet gevonden. Hopelijk worden hun lichamen snel gevonden en hebben hun families dan eindelijk rust gevonden.
Is scetino al weer aan boord?
Het is wel verdomde lekker weer daar.
Wie heeft dat ding eigenlijk gebouwd?
AnsaldoBreda?
Nuke it. Dat is veel efficiënter.
@ Biff Eagleburger 09:49
Ik las "gigolonews"...
Hebben ze Regilio nog gebeld?
Had Regilio nou even gebeld.
Fraaie allegorie van Zuid-Europa.
wat een verspilling van geld weer, laat maar liggen dat ding
In dit tempo staat hij met de Kerst overeind.
Jammer, was een leuk duikparadijs geweest.
Leuk, die webcam bij iemand in de huiskamer met fluitende vogeltjes.
Als Smit Tak er niet bij betrokken is geloof ik nooit dat het goed gaat.
Dat webcamlinkje is al zo dood als Gordon in een crackhuis. Dit werkt, alhoewel geen streaming.
www.giglionews.com/isoladelgiglio_port...
Lieve Pritt, bericht dan morgen ook niet over het hoedjescircus!
REAGEER OOK