Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Plaatje. Duitsland en België slopen Nederland

cbss534.pngDaar staan we dan. Dat Duitsland qua economische groei niet door Nederland is bij te houden hebben we al een tijdje geaccepteerd, maar nu wordt glashelder dat zelfs ons manke broertje, België, ons alle hoeken van de kamer laat zien. Bovenstaand plaatje gaat over consumptie en besteedbaar inkomen. In Duitsland en België (waar ze ook crisis hebben (gehad)) stegen die de voorbije vier jaar allebei, bij ons zit iedereen op z'n schamele beetje geld vooral geen auto's te kopen. Maar wees gerust, volgens CBS-bobo Van Mulligen heeft de Nederlandse achteruitgang niets te maken met lastenverzwaringen. Komt gewoon door minder consumptie. Poe hé, hoe ingenieus. Hoe zou dat eigenlijk komen, dat geconsuminder? Ach. Misschien kan de PVVDA nog wat meer bejaarden en gehandicapten uitpersen, heeft volgens het CBS toch nauwelijks effect. Update: De Volkskrant gaat wat Van Mulligen betreft te kort door de bocht.

Reaguursels

Inloggen

Ik woon nu 3 jaar in Heerlen en haal nu benzine in Duitsland dat scheelt mij soms 15 cent per liter.
Ik hoef er maar 7km voor om te rijden, maar dan doe ik ook gelijk de boodschappen je bent toch gek als je dat niet zou doen.

jan5285 | 10-09-13 | 13:23

Zou graag een meerjarige grafiek willen zien van het CBS waarin duidelijk wordt wat de relatie tussen (draconische) bezuinigingen, consumenten bestedingen en economische groei is.

Nonbeliever | 10-09-13 | 12:07

Ga zo door, kabinet. Het is overduidelijk dat we op de goede weg zijn. Iets met 'beste kabinet sinds de Tweede Wereldoorlog'?...

#bordvoorjekop

M_Bulu | 10-09-13 | 11:50

Het is ook wel verwarrend. Men gaat `lastenverzwaringen´ en `bezuinigingen´ in dezelfde zin noemen terwijl er toch echt wel verschillen tussen zitten. In dat geval zouden we de `lastenverzwaringen´ in het `kontneukakkoord´ ook kunnen zien als `bezuinigingen´. Dit terwijl `bezuinigingen´ toch verkeerd waren volgens hullie.
Iets als koolzuurgas zien als milieuvervuiling of wat de Linksche Kerk nog maar meer aan sprookjes toevoegt aan hun -dikke- sprookjesboek.
Lijkt er weer erg op dat men zich weer heeft vastgeluld in hun gedraai en gekonkel om leugenverhalen te legitimeren.

said_fred | 10-09-13 | 09:55

Inmiddels mijn hobby om zo weinig mogelijk uit te geven in Nederland, ze hebben mij de pis goed lauw gemaakt. Als DGA mijn brutosalaris naar beneden toe bijgesteld in verband met het inleveren van 10 procent netto, krijgen dus minder loonheffing , oldtimers belast dus die staan inmiddels geschorst in de garage, wordt, niets meer aan uitgegeven. Rookwaar, wijn, bier en benzine worden alleen nog in België en Duitsland aangeschaft,evenals de boodschappen die daar aanmerkelijk goedkoper zijn. Ik heb medelijden met de Nederlanders die niet zo dicht bij de grens wonen. Auto in de WA-verzekering gedaan, minder assurantiebelasting en enkele andere verzekeringen opgezegd.
Investeer niets in huisvesting of bedrijfspanden,tegen de tijd dat dit zou moeten trekken wij de stekker er uit, is de BV leeg en zoeken ze het maar lekker uit. In Spanje staat genoeg te koop voor spotprijzen en is het iedere dag mooi weer. Economisch gaat het daar slecht, echter tegen die tijd zal Spanje voldoende hulp en garanties uit Europa ontvangen, niets aan de hand. Het MKB moet naar de kloten volgens de PVVDA, wij helpen ze wel, ze krijgen ons waar ze ons hebben willen. Je nek uitsteken in Nederland en mensen aan het werk houden wordt gestraft, ik laat me niet belazeren door een geschiedenis-student die veel te lang over zijn studie heeft gedaan en een "mileuactivist" die niet eens zijn gezin bij elkaar kan houden, slappe zak, het verstand hangt tussen zijn O-poten.

EX- VVD stemmer die zich verschrikkelijk belazerd voelt.

plywood | 10-09-13 | 00:08

Inmiddels mijn hobby om zo weinig mogelijk uit te geven in Nederland, ze hebben mij de pis goed lauw gemaakt. Als DGA mijn brutosalaris naar beneden toe bijgesteld in verband met het inleveren van 10 procent netto, krijgen dus minder loonheffing , oldtimers belast dus die staan inmiddels geschorst in de garage, wordt, niets meer aan uitgegeven. Rookwaar, wijn, bier en benzine worden alleen nog in België en Duitsland aangeschaft,evenals de boodschappen die daar aanmerkelijk goedkoper zijn. Ik heb medelijden met de Nederlanders die niet zo dicht bij de grens wonen. Auto in de WA-verzekering gedaan, minder assurantiebelasting en enkele andere verzekeringen opgezegd.
Investeer niets in huisvesting of bedrijfspanden,tegen de tijd dat dit zou moeten trekken wij de stekker er uit, is de BV leeg en zoeken ze het maar lekker uit. In Spanje staat genoeg te koop voor spotprijzen en is het iedere dag mooi weer. Economisch gaat het daar slecht, echter tegen die tijd zal Spanje voldoende hulp en garanties uit Europa ontvangen, niets aan de hand. Het MKB moet naar de kloten volgens de PVVDA, wij helpen ze wel, ze krijgen ons waar ze ons hebben willen. Je nek uitsteken in Nederland en mensen aan het werk houden wordt gestraft, ik laat me niet belazeren door een geschiedenis-student die veel te lang over zijn studie heeft gedaan en een "mileuactivist" die niet eens zijn gezin bij elkaar kan houden, slappe zak, het verstand hangt tussen zijn O-poten.

EX- VVD stemmer die zich verschrikkelijk belazerd voelt.

plywood | 10-09-13 | 00:08

Ik weet het niet hoor, in Frankrijk zorgen ze in ieder geval voor hun kleine middenstand,
floreren deslagerij en de bakker nog, zelfs met een mega Carrefour om de hoek,
gisteren door Duitsland gereden, mam man wat zijn die wegen daar in een belabberde staat vergeleken met de strakke wegdekjes in ons land.
Uitkeringen in Frankrijk n Duitsland, zo'n 450 euro per maand, hier een kleine 900,
.de arbeidsmarkt in Frankrijk zit moervast, je kunt er vrijwel niet ontslagen worden, iedereen lijkt wel een ambtenaar, waarbij iedereen overigens zeer graag een echte ambtenaar wil worden, staat daar hoog aangeschreven terwijl je hier een lulletje bent, werk vinden is daar dan ook verschrikkelijk moeilijk, men houdt z'n baan vast, al haat je je werk tot op het bot,
wat dan weer flink ten koste gaat van de productiviteit
Kinderbijslag en creche mogelijkheden zijn daar echter weer fantastisch, deeltijdwerk doen ze niet aan, vrouwen werken daar voltijds.
In duitsland moeten sommige bejaarden er bijbaantjes bijnemen om te overleven, geen minimumloon, dus twee banen hebben komt daar best veel voor.
Sprak gister een Fransoos die in Engeland werkt, werk zat daar, z'n baas kan bijna geen personeel vinden, gezondheidszorg gratis en van meer dan redelijke kwaliteit.

KORTOM, een boel appels met peren vergelijken, Europa is nog zo pluriform als vanouds, alleen die Euro hebben we allemaal, gevoelsmatig zeg ik dat we het in dit land zo slecht nog niet hebben, al loopt het met die lastenverzwaringen nu toch wat uit de klauwen,
en zo'n kul staatje als hierboven zegt werkelijk geen ruk over de realiteit van alle dag.

.

vander F | 09-09-13 | 21:07

blinde kip | 09-09-13 | 13:56 | Bouwen is nog *nooit* een 'economische motor'(hihihihi) geweest van welke economie dan ook. Tenzij dat bouwen in het *buitenland* gebeurt. Valt in hetzelfde rijtje nonsens als 'gezondheidszorg is een 'motor''. De klikjosties smullen er van. Samen door het afvoerputje, en ze hebben het niet eens door.

BellaBella | 09-09-13 | 18:53

Dit zijn weer mooie ingekleurde plaatjes voor klap,- klik- en minjosties. Zonder te kijken naar vermogen en schuld zeggen dit soort zaken niets. De meeste landen lenen deze groei van de toekomst. En lenen, zoals u allemaal weet, moet met *intrest* terugbetaald worden.

BellaBella | 09-09-13 | 18:51

CBS bobo lult uit zijn nek. Inkomens daalden al veel eerder door allerlei maatregelen van dit kabinet. Kijk alleen maar eens in de toeslagen. Verder verhoging van assurantiebelasting in twee stappen naar 21%. De eerste stap was toch echt eerder dan 2012. Als de mensen zien dat hun inkomen GAAT afnemen, dan besteden ze niet. Het heeft helemaal niets te maken met de invoer van de plannen, meer met het bekendmaken van de plannen. Ach CBS en KNMI weinig verschil.

wallenberg | 09-09-13 | 18:42

Het is heel simpel,we hebben die rug nog niet gehad.

Steenrijk | 09-09-13 | 17:59

"Topambtenaar Manon Leijten van het ministerie van Financiën rekende uit dat in één van de crisisjaren het verlies van consumptie voor de helft het gevolg was van de ingezonken woningmarkt. "

Ja, en de andere helft kwam door de zonsverduistering bij de Fiji-eilanden, denk ik....

Rem | 09-09-13 | 17:03

Loonmatigingen spelen ook parten; was natuurlijk al ingezet onder Bakkellende. Ik weet niet welke visie erachter zit, maar ik heb de laatste 10 jaar niet beter meegemaakt dan dat de regering van hier een lage-lonen-land van wil maken in de bedrijfstak groene-energie oid. Tel daarbij op dat veel in het bedrijfsleven veel mensen het mes op de keel gezet krijgen: inleveren of failliet en de bijkomende inflatie, en tel uit uw winst. Daar kan gematigde loonstijgingen in de publieke sector dus niet tegen op.

Ik ben zelf zo'n 30 procent in koopkracht achteruitgegaan in 5 jaar; de overheid, werkgever en inflatie hebben daar allen ongeveer evengrote schuld aan.

Rommelende Onderbuik | 09-09-13 | 17:01

In België hadden we geen beleid en gaat de economie nu beter in Nederland hebben we Rutte en gaat het veel slechter.

lingo star | 09-09-13 | 16:44

Bij elke verkiezing is Rutte weer de lachende en swingt hij vrolijk mee op de muziek van LA the Voices, en dat betekent weer heel wat economische ellende wanneer gaat dat publiek nou eindelijk eens een keer niet VVD stemmen.

lingo star | 09-09-13 | 16:38

Bezuinigen is erg goed. Dat zogenaamd investeren in de economie wat links wilt zal voor dit soort grafiekjes vaak wel leuke effecten hebben maar wat je feitelijk doet is niet geld in de economie pompen maar een nog grotere schuld in de economie pompen.

Helaas heeft Rutte 2 (in tegenstelling tot Rutte 1) niet bezuinigt maar de lasten verzwaard. Dit mede doordat de linkse partij dan wel zien, dan wel gedwongen worden om de schuld niet uit de handen te laten lopen maar bezuinigen nou eenmaal niet tot hun niet tot hun capaciteiten behoord (want moeilijk. Links mensen kunnen dan wel weer beter spellen). Echter laten ze ondanks de lastenverzwaringen de schuld toch nog oplopen, alleen niet uit de hand lopen. Dus nu hebben veel Nederlanders die wat te besteden hadden niets meer te besteden (behalve als je bij de onderkant hoort.. dan zat je nog een tijdje prima) en krijg je dat de economie ook niet groeit.

Landen die tijdens deze crisis schulden in de economie hebben gestopt (wat links dus investeren noemt) ondervinden hier later weer de nadelen van maar wij schieten op het moment ook niets op. Er had gewoon flink bezuinigt moeten worden. Zolang we geld hebben voor kunstwerken op rotondes te zetten en meer van dat soort onzin is er nog meer als genoeg ruimte om te bezuinigen.

DerUnterMensch | 09-09-13 | 15:37

Als je Brussel wegdenkt, blijft er niets meer over van Belgenland.

Oude Koekjes | 09-09-13 | 15:12

Wij moeten eens stoppen met het braafste jongetje van de klas te willen zijn. In Frankrijk, vlák voor de Spaanse grens, heb je een dorpje; Le Perthus. Drank en sigaretten zijn in Spanje goedkoper dan in Frankrijk. Denk je nu werkelijk dat ze in dat grensdorpje dezelfde belastingen betalen en accijnzen afdragen als in bijvoorbeeld Parijs? Welnee! Dan zou de middenstand daar onmiddelijk failliet zijn; iedereen uit de regio gaat dan naar Spanje. En dus wordt e.e.a. gedoogd, en floreert het dorpje behoorlijk onder het accijns- en belastingvoordeel. In NL een ondenkbare situatie. Nivelleren zul je, tot je omvalt.

Kloof2012 | 09-09-13 | 14:38

Dus in dit negatieve effect van het regeringsbeleid spelen de lastenverzwaringen van Rutte II geen rol, stellen ze ons gerust. Want van het negatieve effect van Ruttes lastenverzwaringen worden volgend jaar pas grafiekjes gemaakt.

simpelman | 09-09-13 | 14:36

Dat lastenverzwaringen pas in 2012 op "stoom komen" maakt niet uit, als je ze al jaren van te voren aankondigt. Blijkt dat mensen wat beter vooruit kunnen plannen dan overheden en anticiperen op "bezuinigingen".

Aiii | 09-09-13 | 14:35

@blinde kip | 09-09-13 | 13:58
wat heeft zeiken met strijdbaar te maken? Volgens mij is strijdbaar; niet bij de pakken neerzitten, je klauwen uitsteken, positief in het leven staan en er voor gaan!?

Kerejaan | 09-09-13 | 14:30

Marky101 | 09-09-13 | 13:01 | + -3 -
Wat is er mis met een lagere ww en geen minimumloon?

Kloof2012 | 09-09-13 | 14:29

Toch leuk, een land dat niet echt bestaat,met een niet-charismatisch koningshuis en zonder regering, weet Nederland eruit te lopen. Gefeliciteerd, Belgen.

Petrus de Rewa | 09-09-13 | 14:20

De verkoop van hooivorken, pek en veren zal binnenkort een scherpe piek doormaken.

Petrus de Rewa | 09-09-13 | 14:18

@roze_bril | 09-09-13 | 14:07
De crisis duurt nog tot zeker 2020. De daling van de huizenprijzen ook.

blinde kip | 09-09-13 | 14:18

@blinde kip | 09-09-13 | 13:56
Zo te merken is het tijd voor een nieuwe muis.

blinde kip | 09-09-13 | 14:09

-weggejorist-

FinFucker | 09-09-13 | 14:09

Wie is er hier nu het manke broertje van wie?!

FinFucker | 09-09-13 | 14:09

@blinde kip | 09-09-13 | 13:56 | + 0
Wel als ze de huren blijven verhogen en die groep de koopsector injaagt. De reden voor de koophype in de 90's had vooral te maken met het feit dat kopen goedkoper was dan huren.

zonder_moeite | 09-09-13 | 14:08

@blinde kip | 09-09-13 | 13:56 |

2020 pas he. Tot die tijd kan er nog veel gebeuren. Feit is wel dat de woningmarkt nu compleet op slot zit, op elk gebied.

roze_bril | 09-09-13 | 14:07

@Skunk57 | 09-09-13 | 13:01
In de UK zijn ze ook weer druk bezig met het opblazen van hun huizenbubble. En houden ze de rente extreem laag. Dat gaat weer fout.

blinde kip | 09-09-13 | 14:07

Het antwoord zit al min of meer in het woord 'Lastenverzwaringen' ingesloten. Hint: ze komen in ieder geval NIET bij de overheid te liggen...

Nibdib Niddib | 09-09-13 | 14:04

@Kerejaan | 09-09-13 | 13:03
Tuurlijk, gooi de pootjes maar in de lucht en geef je maar gewonnen. Weg met de strijdbaarheid en kritisch denken.
Er moet juist meer gezeikt worden, willen we uit de crisis komen.

blinde kip | 09-09-13 | 13:58

@roze_bril | 09-09-13 | 13:54 | + 0
Ik begreep het minnetje ook al niet :) Zou leuk zijn als die persoon dan gelijk even uitlegt wat er mis is met mijn post. Ik leer graag van andere meningen.

zonder_moeite | 09-09-13 | 13:58

@zonder_moeite | 09-09-13 | 13:37
Van de bouwsector hoef je het niet te verwachten de komende jaren. Bouwen zal geen economische motor zijn de komende jaren. www.huizenmarkt-zeepbel.nl/09-09-2013/...

Feit is dat er al teveel gebouwd is en teveel van het verkeerde. Te dure inloopkasten die niet aansluiten op de vraag van het aantal en soort huishoudens.

blinde kip | 09-09-13 | 13:56

@zonder_moeite | 09-09-13 | 13:37
Van de bouwsector hoef je het niet te verwachten de komende jaren. Bouwen zal geen economische motor zijn de komende jaren. www.huizenmarkt-zeepbel.nl/09-09-2013/...

Feit is dat er al teveel gebouwd is en teveel van het verkeerde. Te dure inloopkasten die niet aansluiten op de vraag van het aantal en soort huishoudens.

blinde kip | 09-09-13 | 13:56

Nivelleren is een feestje, alleen dan zonder slingers, drank, blokjes kaas en plakjes leverworst. Bijna iedereen arm, dus het grote ideaal is nabij! Hoera voor Spektrui & Friends!

Boerenbrandtlul | 09-09-13 | 13:55

In Belgie hebben ze twee jaar geen (demissionair) regering gehad. Bewijs dat je zonder regering kan en zelfs beter af bent.

Olieboer | 09-09-13 | 13:55

@Terpen-tijn | 09-09-13 | 13:22 | + 1 -
Ja, die loonverschillen komen echt alleen door papiertjes. Niet door inzet, capaciteiten, talenten en ander geneuzel. Jij zit waarschijnlijk elke dag om hetzelfde tijdstip in de auto/trein/bus op weg naar huis ontevreden te zijn waarom die andere collega's wel doorgroeien binnen het bedrijf met als conclusie dat het aan papiertjes ligt.

zonder_moeite | 09-09-13 | 13:55

@zonder_moeite | 09-09-13 | 13:37 |

Hahaha gewoon een minnetje. Dit stomme volk verdient ook niet beter.

roze_bril | 09-09-13 | 13:54

Ik zat een half jaar geleden met een Duitser aan de bar de verschillen tussen beide landen een beetje door te nemen. Hij kreeg van zijn bedrijf een door de staat vastgestelde vergoeding als hij in het buitenland werkte. Voor elk land verschillend. Werken in België: 100 Euro per dag, net als veel andere Europese landen. Voor Nederland lag dit bedrag echter op 130 Euro per dag voor onkosten. Dat zegt wel wat. Nederland is een duur land geworden.

Mark van Leeuwen | 09-09-13 | 13:51

Dat Belgie en Duitsland het beter doen dan NL is vooral te danken aan:

- Stijgende huizenprijzen in B en D en dalende prijzen in NL
- Geen wettelijk minimum loon in B en D al staat daar vaak wel iets over in de CAO's

Voor de rest zijn B en D niet veel beter af dan NL. Zelfde "Weg met ons" elite aan de macht.

Klefbekje | 09-09-13 | 13:50

Terpen-tijn | 09-09-13 | 13:22 |
Nivelleren dus.

Watapatja | 09-09-13 | 13:38

De crisis in Nederland is kennelijk voor een groot deel aan de stagnerende bouwsector te wijten. Voor de particuliere markt komt dat vooral omdat er geen huizen worden gebouwd/verbouwd/verkocht. De reden hiervoor is dat er bijna geen hypotheken worden verstrekt omdat langlopende leningen voor banken te duur zijn en het risico te groot is. Banken vragen daarom bij de klant om meer zekerheid zoals bijvoorbeeld een groter besteedbaar inkomen.

Als je dan niet de link met lastenverzwaring en inflatie durft te leggen, dan ben je politiek aan het bedrijven tenzij die interne woningmarkt niet zo zwaar drukt op de binnenlandse economie en we echt vooral afhankelijk zijn van de export. En dat zou echt zorgelijk zijn omdat we door het dure levensonderhoud in NL, wederom de link met groeiende lasten, niet kunnen concurreren met de goedkopere landen.

zonder_moeite | 09-09-13 | 13:37

Het CBS draait ook op belastingcenten, dus is gebaat bij een grote overheid. Bureaucratie is in Nederland allang geen ongemak meer maar een dodelijke parasiet geworden.

belastingvrij | 09-09-13 | 13:36

Ik stel voor dat we meer gaan privatiseren (als er nog wat is). Dat is goed voor de marktwerking!

Norther | 09-09-13 | 13:33

(waarbij Berlijn uiteraard niet in NRW ligt)

milky bar | 09-09-13 | 13:32

Wat jammer Nederland als een goed land,naar een armoede land onder in de eu ,bedankt, Judas Rutte.

Het smoesje dat nederland in overal de beste ter wereld is gaat niet op!

hunny | 09-09-13 | 13:31

Dit kabinet sloopt Nederland, niet de andere landen.

doskabouter | 09-09-13 | 13:31

@Klaus Herzog | 09-09-13 | 13:25

Zeker waar. Maar neerstorten doe je niet vanaf de bodem, is het wel?

ZKH EénOog | 09-09-13 | 13:31

Doc Damage | 09-09-13 | 13:23
Twee zussen in Frankrijk?

spanarchist | 09-09-13 | 13:30

Het saamhorigheidsgevoel is totaal verdwenen door de absurde loonverschillen, toen ik begon met werken had een directeur twee tot drie keer zoveel als een willekeurige werknemer.
Dat viel nog uit te leggen, nu niet meer.

Terpen-tijn | 09-09-13 | 13:30

Dit is nog maar het begin van vergaande Europese nivellering. Binnenkort worden de aardgasbaten ook onder Brussels toezicht gesteld en niet lang daarna onze pensioenpotten. En zeg niet dat ik niet heb gewaarschuwd!

eerstneukendanpraten | 09-09-13 | 13:30

Ach, hou toch op met je statistiekjes en hoe erg het allemaal is gesteld met de vieze luierbroeken van opa & oma. Kom maar eens GOED kijken in Duitsland, bijv. in NRW, ik wed dat het een 'böses Erwachen' zal zijn: veel lage lonen, veel slechte straten, weinig onderhoud, in het algemeen een bescheiden leven leiden, de eerste MOE-slums in Berlijn...

milky bar | 09-09-13 | 13:28

Dat is het effect van het stemmen op een geschiedenis leraar vbmo.

Waar is je duizend euro nu ?

Lekker dom stemvee in nederland.,

Ze zijn zo dom man ,ik bedoel die vinger wijzertjes

hunny | 09-09-13 | 13:28

Doc Damage | 09-09-13 | 13:22 |
De staat betaalt vermoedelijk de rest. Frankrijk heeft een van de ziekste overheidsfinanciën ter wereld. Dat gaat daar echt fout, daar wil je je kinderen niet groot laten worden. Maar goed, een beetje economische vluchteling met de NL nationaliteit is dan al lang weer vertrokken, op naar een volgend land zonder BPM.

De echte Stolwijker | 09-09-13 | 13:25

ZKH EénOog | 09-09-13 | 13:17 |
Klopt helemaal. Maar Balkenende had ons toen nog niet zover als Rutte ons nu heeft. Bij de ballen.

Klaus Herzog | 09-09-13 | 13:25

En ik heb echt maar 1 keer op post geklikt

Doc Damage | 09-09-13 | 13:23

Maak het verschil tussen bijstand en werken groter, bekostig dat met het loon van de graaiers, het is niet normaal dat de 1 twintig keer meer verdient als een ander, alleen maar omdat hij net niet te stom is om een paar papiertjes te halen.

Terpen-tijn | 09-09-13 | 13:22

Zou het misschien komen omdat onze overheid ons non-stop in onze reedt neukt? kap es met bezuinigen!

BozeHenk | 09-09-13 | 13:22

Die CBS bobo (foto www.welovetheiraqiinformationminister.... )is funny. Economie draait volgens hem niet slecht door de lastenverzwaringen&bezuinigingen, maar door lagere bestedingen. Ehh, door lastenverzwaringen en bezuinigingen is er per definitie minder te besteden.

Enne de exportriedel is al tig keer onderuitgehaald, export is belangrijk, maar is nog altijd slechts 29% (en geen 70%)vh bbp ('toegevoegde waarde van de export niet 69 maar 28,8 procent van het Nederlandse bbp' www.nrcnext.nl/blog/2012/02/28/next-ch... en maar 10% vd bedrijven werkt voor de export. Uiteindelijk draait het dus echt om de binnenlandse koopkracht. (En die is ooit uitgeholt door de zwakke euro, inderdaad voor de export)

seven | 09-09-13 | 13:22

James Lastig | 09-09-13 | 13:11
Mijn zusje in Frankrijk is per maand een paar tientjes kwijt aan zorg. Met 61 jaar pensioen en de brandstof is nog betaalbaar. Mooi man dat Europa waarvan wij alleen de nadelen oogsten...

Doc Damage | 09-09-13 | 13:22

James Lastig | 09-09-13 | 13:11
Mijn zusje in Frankrijk is per maand een paar tientjes kwijt aan zorg. Met 61 jaar pensioen en de brandstof is nog betaalbaar. Mooi man dat Europa waarvan wij alleen de nadelen oogsten...

Doc Damage | 09-09-13 | 13:22

Daar staat Rutte dan met z'n grote bek: 3% = 3%

Overal in Europa gaat het weer de goede kant op, behalve in Nederland. Lijkt mij wettig en overtuigend bewijs dat de Nederlandse politiek faalt en niet de rest van de wereld economie.

HJdeT | 09-09-13 | 13:22

Kerejaan | 09-09-13 | 13:03
Buiten dat er nog wel wat meer aan de hand is (lastenverzwaringen, nivelleren in plaats van crisismanagement, onvoorspelbaar beleid etc) deel ik je analyse geheel. De weg-met-ons-cultuur heeft zich volledig meester gemaakt van de reaguurderspanelen van GS. En de PvdA zag dat het goed was.

De echte Stolwijker | 09-09-13 | 13:21

@spanarchist | 09-09-13 | 13:16
Klopt, en dan hoeven ze er verder niets aan te doen en kunnen rustig verder -graaien- slapen.

Che_cuevara | 09-09-13 | 13:21

Ik ben mij aan het oriënteren op een mooi land buiten de EU. Ik ben er helemaal klaar mee hier.

Doc Damage | 09-09-13 | 13:19

Is dit de nieuwe FIFA ranglijst? Den Belgen heerschen op alle fronten.

Darkwater | 09-09-13 | 13:18

Misschien komt het wel gewoon omdat heel veel Nederlanders meer consumeren in Belgie en Duitsland...
Vrijwel alles is daar goedkoper..
.
De EU kan dan volgens velen de oorzaak van alle problemen zijn, vrij verkeer van mensen en goederen is ook de oplossing voor een falende nationale regering..

Deus Absurdia | 09-09-13 | 13:18

@Klaus Herzog | 09-09-13 | 13:13

Neemt niet weg dat het geven al afgedwongen werd van de burger. En ook toen de faillissementscijfers in een voortdurende vooral stijgende lijn waren.

ZKH EénOog | 09-09-13 | 13:17

Che_cuevara | 09-09-13 | 13:14
Het is veel makkelijker om de schuld van alle problemen bij Wilders te leggen. Het maakt het wereldbeeld zo veel overzichtelijker en men hoeft verder niet na te denken.

spanarchist | 09-09-13 | 13:16

@overVecht | 09-09-13 | 12:58

Die rottige geallieerden ook!

Temazepam60milligram | 09-09-13 | 13:15

@James Lastig | 09-09-13 | 13:11 Heeft u daar ook een linkje van?

witwas | 09-09-13 | 13:14

@Skunk57 | 09-09-13 | 13:01
Die man met dat verkeersbord heeft anders nog nooit in een regering gezeten.
Leg de schuld bij wie die hoort.
En dat is bij PvdA, VVD, CDA, D66 en in iets mindere mate GL.

Che_cuevara | 09-09-13 | 13:14

'PVVDA', het blijft een kromme samentrekking.

Der Schnitzeljäger | 09-09-13 | 13:13

Wanneer doeken ze het Centraal Bureau voor de Schimmige-cijfer-trucjes nu eens op?
Compleet overbodig, cijfers kloppen niet of leggen het uit zoals de 'klant' het wil. Dit zou dus eens een echte bezuinigingsmaatregel kunnen zijn..

TimoteoGrimbundecimo | 09-09-13 | 13:13

ZKH EénOog | 09-09-13 | 13:10 |
Toen waren er minder mensen werkloos dacht ik zo.

Klaus Herzog | 09-09-13 | 13:13

Net terug van een weekje Beierse economie spekken. Lekker vertoeven in "Der Freistaat" waar je Euro nog wat waard is.

Bo Dreksma | 09-09-13 | 13:12

Marky101 | 09-09-13 | 13:01
Vergrijzing is maar een heel tijdelijk probleem.
Immers 1 van de uitkomsten van het ouder worden is dat het leven stopt.
Dus de geboortegolf van vlak na ww2 is er over pakweg 20 jaar niet meer.
Weet je nog de grote angstschepper, we zouden enorme tekorten op de arbeidsmarkt krijgen als de babyboomers met pensioen zouden gaan. (in 1998 begon men met die paniek verhalen)
Een heel groot gedeelte van die generatie werkt momenteel al niet meer. Maar er komt geen baan bij.

bakoenin | 09-09-13 | 13:12

We zijn onze hypotheekrente-zeepbel aan het aflossen. Die hebben België en Duitsland niet. Boontje komt om zijn loontje, heet dat in goed Nederlands.

Gabr | 09-09-13 | 13:11

Ik zou de grafieken van België en en Duitsland wel eens willen zien mbt kosten in de gezondheidszorg
CornholioNL | 09-09-13 | 12:48

Die vraag stelde ik mezelf ook en heb het dus even uitgezocht.
De gezondheidszorg in NL is per hoofd van de bevolking 60% duurder dan in DE en BE, terwijl de kwaliteit van de zorg in de twee buurlanden zelfs beter is.

Als NL de zorg op dezelfde manier zou organiseren als DE of BE dan bespaar je elk jaar ruim 33 miljard (!) Euro .... elk jaar weer.

Het enige nadeel is dat dan de baantjescarrousel in de zorg tot stilstand komt en al die politiek bevriende bestuurders echt werk moeten gaan doen. En dat laat de PVVDA niet gebeuren. Dat mag best zo'n 2000 Euro per inwoner per jaar kosten.

James Lastig | 09-09-13 | 13:11

@Skunk57 | 09-09-13 | 13:01

Ja, want die man met dat bord is degene die stelselmatig lasten blijft verzwaren. Debiel.

ZKH EénOog | 09-09-13 | 13:11

@Klaus Herzog | 09-09-13 | 13:05

4 jaar? En die acht jaar zuur van Balkenende dan?

ZKH EénOog | 09-09-13 | 13:10

@VanBukkem | 09-09-13 | 13:00
Dat de Belgen het beter doen dan wij komt door onze regering. Door BTW en accijnzen alsmaar te verhogen gaan steeds meer mensen in België "shoppen" en dat vloeit dan weer naar de Belgische schatkist en economie.

Che_cuevara | 09-09-13 | 13:09

@Che_cuevara | 09-09-13 | 12:51
Het Binnenhof: een volledig door gebouwen als een muur afgesloten plein met slechts twee poorten en alle deuren die toegang geven tot de gebouwen aan de binnenkant. Fysiek is het een wereldje op zich. Niet zo gek dat ze daar ver van de (letterlijk) buitenwereld af staan en geen idee hebben wat zich buiten dat hofje afspeelt.

lekkurlinx | 09-09-13 | 13:09

@Marky101
Mee eens.

Zyprexa20mg | 09-09-13 | 13:09

Che_cuevara | 09-09-13 | 13:04 |
Inderdaad. En toch hoop je dat het de volgende verkiezing echt gaat gebeuren. Dat er echt wat aan de problemen gedaan zal worden. Maar iedere keer is het hetzelfde liedje. En iedere keer trappen we erin.

Klaus Herzog | 09-09-13 | 13:08

Greet, al een kopietje in je binnenzak ? Vliegtuigje van maken en naar vak K laten vliegen zodra je gehakt van Die Club maakt.

Kamervraag | 09-09-13 | 13:07

De kop van dit artikel had moeten zijn:

"Rutte en Samsom slopen Nederland!"

Overigens waarom geen aandacht op GS voor het nieuwe prima initiatief van Hans Biesheuvel?

www.onl.nl

Outsider-Inside | 09-09-13 | 13:07

Voor de PvdA is dit uitstekend nieuws.
Hoe meer werkelozen en hoe meer ellende in Nederland des te meer stemmers door tijdens verkiezingen een nieuw "nivelleer feestje" te beloven.
-
Ga er dus maar niet vanuit dat dit kabinet ook maar enige herstel in Nederland zal krijgen. Dat zou PvdA veel te veel stemmen kosten.

Moi2 | 09-09-13 | 13:07

Ach het CBS,die stuurt me nu al 2 x brieven die aandringen om mijn opinie over veiligheid en politie in te vullen op een idioot lange vragenlijst,die ik dus niet invul (als ze niet betalen).Het onderwerp van hierboven kan echter ook via spionage van AIVD en het samenwerkende NSA onderzocht worden.Dan val je ook niet iemand lastig. Verder:@ Jan-Joris-Jaap-Joop slaat de spijker op de kop.Dit land is een irrelevantie geworden,dat emigratie alleen maat opstuwt.

Dolphi | 09-09-13 | 13:06

De regering neemt en neemt en de burger geeft en geeft. Zo gaat dit al 4 jaar lang.

Klaus Herzog | 09-09-13 | 13:05

@overVecht | 09-09-13 | 12:58
Ja, en dat was dan weer de schuld van de Amerikanen en Engelsen.

Che_cuevara | 09-09-13 | 13:05

@Klaus Herzog | 09-09-13 | 12:57
Dat is ook logisch, de voornaamste reden waarom zoveel politici hun beloften niet houden, is dat zij ze nog nodig hebben voor de volgende verkiezingscampagne.

Che_cuevara | 09-09-13 | 13:04

Misschien heeft het er meer mee te maken dat wij en vooral de NL pers onszelf het dal in lullen over hoe slecht het wel niet gaat en hoe slecht de politiek het wel niet doet, etc, etc. We zijn met zijn alle gewoon een stelletje zure, negatieve, sukkels geworden die alleen maar naar een ander kunnen wijzen als er iets niet goed gaat. (waarom denk je dat geenstijl zo lekker loopt, lekker zeiken op anderen over wat ze allemaal niet fout doen....

Kerejaan | 09-09-13 | 13:03

We worden van binnenuit leeggevreten door (top)ambtenaren,semi overheids bestuurders (VVD en PvdA) en de EU.
21 september op naar Den Haag gvd.

funkyd | 09-09-13 | 13:03

Grappig, het besteedbaar inkomen daalt al jaren, maar dat ligt niet aan de lastenverzwaringen.
Waaraan dan wel?
Waaien Euro's vanzelf weg of zo?

bakoenin | 09-09-13 | 13:03

Marky101 | 09-09-13 | 13:00 | + 0 -
Vergrijzing is een fictief probleem dat in het leven is geroepen om ons nog meer multiculti door de strot te wringen.
Dus nee, deze landen zullen en hebben daar ook geen problemen door.

Moi2 | 09-09-13 | 13:03

Huizen prijzen in UK stijgen nog steeds ca 13% p/j.
Maar daar moet men in tegenstelling tot Nederland zelf ook wat centjes mee brengen.
Niet zo lopen zeuren. Nederland is door angst naar de k... geholpen, onder aanvoering van de man met verkeersbord, de debiel.

Skunk57 | 09-09-13 | 13:01

Zowel Duitsland als Belgie hebben een nog veel groter vooruitgeschoven probleem. Beide landen hebben nog geen serieuze stappen genomen om wat aan de vergrijzing en de kosten die dat met zich meebrengt gedaan. De Duitsers proberen nu wat met het stimuleren van het krijgen van kinderen maar dat is te laat. De Belgen hebben er nog helemaal niets aan gedaan. Verder moet je dit wel iets meer in perspectief zien. Het gaat nu dan minder met ons maar we hebben het echt nog steeds beter dan de Belgen. Eigenlijk ook als de Duitsers maar dat gelooft toch niemand. De staatsschuld bij de duitsers en belgen is vele malen hoger dan bij ons. Uiteindelijk moeten zij daar ook weer wat aan gaan doen. En wil je het zelfde als in duitsland vergeet dan niet dat ze in duitsland een veel lagere WW hebben en geen minimumloon.

Marky101 | 09-09-13 | 13:01

Maar wij hebben een premier die alle problemen kan weglachen en dat is ook veel waard... o wacht...

Moi2 | 09-09-13 | 13:00

Zowel Duitsland als Belgie hebben een nog veel groter vooruitgeschoven probleem. Beide landen hebben nog geen serieuze stappen genomen om wat aan de vergrijzing en de kosten die dat met zich meebrengt gedaan. De Duitsers proberen nu wat met het stimuleren van het krijgen van kinderen maar dat is te laat. De Belgen hebben er nog helemaal niets aan gedaan. Verder moet je dit wel iets meer in perspectief zien. Het gaat nu dan minder met ons maar we hebben het echt nog steeds beter dan de Belgen. Eigenlijk ook als de Duitsers maar dat gelooft toch niemand. De staatsschuld bij de duitsers en belgen is vele malen hoger dan bij ons. Uiteindelijk moeten zij daar ook weer wat aan gaan doen. En wil je het zelfde als in duitsland vergeet dan niet dat ze in duitsland een veel lagere WW hebben en geen minimumloon.

Marky101 | 09-09-13 | 13:00

Dat die Duitsers het beter doen dan wij komt omdat ze daar, in tegenstelling tot hier, degelijk bestuur hebben. En dat die Belgen het beter doen dan wij komt omdat.... ja, hoe komt dat eigenlijk?

VanBukkem | 09-09-13 | 13:00

Zit maar 1 ding op mensen en dat is NIET meer stemmen op PvdA en ook niet op VVD. Beide partijen hebben maar weer eens bewezen niet te vertrouwen te zijn.
Enige probleem is uiteraard waar wel op te stemmen aangezien het allemaal onbetrouwbare honden zijn.
De eerste partij die ervoor kiest om ipv de lasten te verzwaren de overheid kleiner te maken moet nog opgericht worden. En als deze opgericht wordt zal het net als de PVV dusdanig buiten de "inner-circle" gehouden worden dat het van meet af aan een kansloos vehikel is.

WatZalIkErvanZeggen | 09-09-13 | 12:59

Beide landen kennen geen belachelijke BPM-regeling, vandaar dat daar nog nieuwe auto's worden verkocht en de gemiddelde leeftijd van de auto's op de weg veel lager ligt dan in Nederland, waar de helft nog in een koekblik rijdt.

Scorsese | 09-09-13 | 12:59

Een extra BTW-verhoging in Nederland zal deze verhoudingen wel weer rechttrekken.

spanarchist | 09-09-13 | 12:58

Ik zit al tijden te twijfelen om naar Duitsland te verhuizen alleen moet ik voor mijn werk ten eerste goed Duits kunnen en ten tweede werk kunnen vinden in mijn vakgebied en dat zijn twee nogal grote obstakels.

Overigens... mijn opa had er ooit een prima baan maar toen hebben ze het kamp waar hij werkte gesloten ofzo. Eeuwig zonde.

overVecht | 09-09-13 | 12:58

Als de CBS-Hoofdeconoom geen verband ziet tussen lastenverzwaring en dalende consumptie dan krijgen Rutte en Samsom een warm, tevreden gevoel van binnen. Nog meer lastenverzwaringen in aantocht, want CBS keek en zag dat het goed was. Negatief saldo aan het eind van de maand? Geeft niet mensen, koop die auto maar gewoon. De bank leent u graag geld. Oh, wacht....

Frietvlaming | 09-09-13 | 12:58

Alles wat de politieke partijen ons hebben beloofd voor de verkiezingen hebben ze NIET gedaan. We zijn beetgenomen, voorgelogen en uigekotst.

Dit krijg je dus als je de PVDA en VVD laat regeren. Totale wanorde met als kers op de taart de 'zieke man van Europa'.

Well done! Well fuckin done!

Klaus Herzog | 09-09-13 | 12:57

Suup | 09-09-13 | 12:54 | + 1 -
Zo is dat.
Vooral die Duitsers zijn kampioen window-dressing.

jemagookniksmeer | 09-09-13 | 12:57

Ja maar ons beschikbaar inkomen is nog altijd hoger dan in die landen.

Detlev Tarnowitz | 09-09-13 | 12:57

Je kan dus beter niet geregeerd worden dan een stel prutsers achter het roer.

Rest In Privacy | 09-09-13 | 12:56

Op zich heeft hij gelijk. Onze economie wordt voornamelijk bepaald door export.
-
Alleen vergeet ons CBS lichtgewicht dat onze export voor 60% naar duitsland gaat en nog een redelijk percentage naar Belgie. Die landen hebben veel besteedbaar inkomen en toch neemt onze economie af. Wat klopt hier niet in het plaatje?

mister niet scherp | 09-09-13 | 12:55

Plaatje wordt al iets duidelijker als je de toename van de staatsschulden over de gelijke periode bij haalt.

Duitsland komt inmiddels ook langzaam tot stilstand. Wacht maar tot na de verkiezingen voor het echte nieuws.

En België gaat nog lekker dankzij het zwaar gesubsidieerde Wallonië, maar ook daar staat de huizenbubbel op barsten. Woningen in het duurdere segment zijn al aan de beurt.

Wacht voor het.

Suup | 09-09-13 | 12:54

De fout is dat Rutte en Samson geen visionairen zijn, maar enkel bezig met kleinzielige partijbelangen. Ze hadden de woningmarkt allang echt! moeten hervormen. (HRA er af) Arbeidsmarkt hadden ze ook allang moeten hervormen. Zorg en onderwijs hetzelfde. Al die managers er zo snel mogelijk uit. Ga maar een vak leren. Daarnaast hun vriendjes op semi-overheid en ambtenarij aanpakken.
Dan kun je nog twisten over meer geld uitgeven. Maar ik ben daar geen groot voorstander van. Hoeft ook helemaal niet naar mijn mening. In Japan heeft het niet gewerkt in de VS heeft het nauwelijks effect. En dan heb ik het nog niet eens over terugbetalen. Oh nee, gezien de hoeveelheid met een torenhoge private schuld hoef ik daar bij een Nederlander niet mee aan te komen.

roze_bril | 09-09-13 | 12:54

Het CBS snapt niet dat er bij hogere lasten minder geld overblijft om te consumeren. Wat een stelletje druiloren. Maar de roverheid is alles behalve wispelturig, ook de belastingcenten die naar het staats-persbureau CBS doorstromen worden verneuqt.

WillyVanOranje | 09-09-13 | 12:54

Moet je ook de prijzen van auto's in België en Duitsland eens vergelijken met die in Nederland.
Bij ons bestaat de prijs van een auto voornamelijk uit belasting.
Waren we gelijk aan Duitsland dan zouden we allemaal in een Mercedes kunnen rijden.

ZZP-er | 09-09-13 | 12:54

Radeloos, redeloos en reddeloos...

Zoek_ook | 09-09-13 | 12:54

Er is wel twijfel hoe lang het in Duitsland goed blijft gaan. Nederland heeft ook niet zoveel (lees: geen) invloed op de wereldeconomie. We kunnen alleen reageren en blijven daarbij de staatsschuld belangrijk vinden. Als 30 minner vind ik dat prima al legt dit kabinet de prioriteiten verkeerd.

kicktherabbit | 09-09-13 | 12:53

21 september komen wij zelfs met een busje , we gaan eens heel duidelijk kenbaar maken wat MIS , Geert heeft ook niet voor 100 % een oplossing maar vecht wel voor mijn (ons) land en krijgt hier voor mijn steun voor de vclle 100 %

witchmaster | 09-09-13 | 12:52

Nog even en ze staan ook nog boven ons in de Fifa ranglijst

beetjemoe | 09-09-13 | 12:52

Logisch. België was tot voor kort lange tijd regeringsloos. En nog steeds wordt het land nauwelijks bestuurd. En dat is goed voor de economie want weinig bemoei- en regelzuchtige bestuursonkunde kost niet veel. Behalve dan in Duitsland want die lui daar zijn gewoon grüntlich. En dan Nederland: Halfzacht beleid door een extreem bemoei- en regelzuchtige politieke kliek. En dat gaat dus niet goed.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 09-09-13 | 12:52

Het bedrag dat bespaard wordt op de chronisch zieken en gehandicapten komt ongeveer overeen met het bedrag dat Weekers onterecht aan Bulgaren uitgekeerd heeft.
Goed om te weten waar de prioriteiten liggen.

spanarchist | 09-09-13 | 12:52

En ze blijven gewoon blind in Den Haag.
Iedereen ziet het, iedereen weet het behalve die halve zolen in Den Haag.

Zou een blindengeleidehond misschien helpen?
Een hond zou het in ieder geval wel beter doen dan "onze" regering.

Che_cuevara | 09-09-13 | 12:51

@Borrelende Boris | 09-09-13 | 12:47
Zelfs daar gaan de Belgen ons voorbij.

Che_cuevara | 09-09-13 | 12:49

nog 12 dagen (21 sept) en dan begin het feest der feesten.

toetanchamon | 09-09-13 | 12:49

Wat ik van een naar België geëmigreerde collega begrepen heb is dat daar alles gewoon goedkoper is. Huizen kopen/huren, auto's, verzekeringen, onderwijs, kinderopvang, alcohol etc.

Als je die grafiek omdraait, staan wij weer bovenaan. Het is maar hoe je het bekijkt zal RutSam denken.

Boy Cot | 09-09-13 | 12:48

Ik zou graag helpen maar heb niet genoeg meer te besteden. Mijn nieuwe hobby is geldbesparen, onderbroken door consumptiereisjes naar Duitsland. Puik werk, regering.

panadol | 09-09-13 | 12:48

Duitsland en België hebben geen bellen geblazen op de huizenmarkt zoals Nederland. Al doen vooral de Belgen inmiddels hun best.

Maar daarnaast jagen alle accijnsverhogingen en lastenverzwaringen consumenten ook de grens over. Niet voor niets leveren ze de schatkist hoegenaamd niets op.

Onbegrijpelijk dat het onafhankelijke CBS zo expliciet stelling neemt voor het kabinetsbeleid. Waarom is het ineens de taak van het CBS om de oppositie van repliek te dienen?

Theo van Deursen | 09-09-13 | 12:48

Ik zal onze Duitse broers vast laten weten dat jullie alsnog bereid zijn tot een 'Anschluß'. Jullie horen spoedig weer van mij!

Klaus Herzog | 09-09-13 | 12:48

Net de FIFA-ranglijst.

Kraa! | 09-09-13 | 12:48

Ik zou de grafieken van België en en Duitsland wel eens willen zien mbt kosten in de gezondheidszorg en de kosten van uitkeringen en de belastingdruk... ik denk dat we dan meteen weten waar bij ons het probleem zit... niet dat het de PVVDA wakker zal schudden,die illusie heb ik niet, nivelleren is immers een feest.

CornholioNL | 09-09-13 | 12:48

Deze grafiek had ook zomaar de FIFA ranking kunnen zijn.

Borrelende Boris | 09-09-13 | 12:47

Conclusie: Dld. en BE zitten op het paard, wij hangen eronder.

Mark Smith | 09-09-13 | 12:47

Bij het CBS zitten voornamelijk vrienden uit de PvdA baantjes carrousel. Wel lief dat ze proberen het kabinet te redden, dat zal ze niet lukken.

i-Wonder | 09-09-13 | 12:46

@Che_cuevara | 09-09-13 | 12:43
verkrachten van de gewone man (en zijn kinderen)

Laat Demmink er buiten!

rara | 09-09-13 | 12:45

Negatief consumeren is kotsen. We kotsen ons vermogen de grenzen over. En dat voelt behoorlijk beroerd.

* | 09-09-13 | 12:44

ja Kutte, ik heb een hekel gekregen aan biertjes drinken in de kroeg en op vakantie gaan enzo.... stomme grijnsaap.

Seastorm | 09-09-13 | 12:44

Heeft niks met DE of BE te maken. Als er momenteel 1 volk excelleert in het stuk maken van zichzelf, dan is dat wel de Nederlander. En dan met name de regering. Daar hebben we niemand anders voor nodig.

smartexpat | 09-09-13 | 12:44

Sinds de grote leider Dierick Samsom zijn ‘PvdA-Banana’overal in hangt in “Banana-fraude-Nederland” en samen met de VVD maar door gaat met liegen, bedriegen, roven, plunderende en verkrachten van de gewone man
(en zijn kinderen) gaat het steeds verder bergafwaarts.

Vooral op die twee blijven stemmen.

Che_cuevara | 09-09-13 | 12:43

We gaan de Belgen na. Kabinet valt, verkiezingen en dan heel lang geen regering. Dat zal ons land goed doen. Dan is de economie zo weer op gang.

Watapatja | 09-09-13 | 12:43

@ZKH EénOog | 09-09-13 | 12:42

'no herder'? Moet zijn 'nog erger'.

ZKH EénOog | 09-09-13 | 12:43

Ik eis het ontslag van Rutte en Samson.
NU.

Botte Hork | 09-09-13 | 12:43

Amai den zuinigen Ollander wordt er een hond van he

Hedieho | 09-09-13 | 12:42

Houd het er maar op, dat het huidige kabinet (no herder dan zijn voorgangers) Nederland sloopt. Lijkt me dichter bij de waarheid.

ZKH EénOog | 09-09-13 | 12:42

België heeft een tijd lang geen regering gehad. Je ziet meteen het gunstig effect daarvan.

Borrelende Boris | 09-09-13 | 12:41

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken