Nederlandse staatsschuld dik in orde!
Mooie grafiekjes weer bij de soepsidieslurpers van FTM. Kunnen wij ook, maar dan met mooi roze, en daarom veel stoerder. U kunt ook met uw muis over de grafiek en dan komen er cijfertjes op uw beeld, echt waar! Enfin. Wat zien wij grafiekmagiekers direct? In historisch perspectief blijkt die staatsschuld van nu hartstikke mee te vallen. Laat maar oplopen die zooi, tijd voor belastingverlaging en vlug een beetje. Die hoge staatsschuld fiksen we later wel, deden we vroeger ook.
Reaguursels
InloggenDe enige manier om eruit te komen is kappen met dat verenigde europa.
De staatsschuld gaat nooit (vrijwillig) weg. Het is een manier van de rentevangers om ons tot het einde der dagen uit te kunnen melken. Zalm heeft het geprobeerd en zit nu aan de rosé en lacht vrolijk verder.
"Las laatst ergens dat onze totale schuld 400% van het bnp is."
.
Maak daar maar 500% van. Het is nu absoluut niet de tijd om met geld te gaan smijten:
www.welt.de/img/wirtschaft/origs111865...
We gaan nu zelfs zo ver om de EU de schuld te geven van het kan niet schelen wat. Het laag houden van je schuld is gewoon degelijk, schulden laten oplopen voor tokkies. Het is ook nooit goed. Zoals anderen al zeiden, we moeten ons nu concentreren op priveschulden, vnmlk hypotheken, die tgv de massaimmigratie en rente-aftrek tot astronomische hoogte zijn gestegen. Een paar jaar de broekriem aanhalen is wat we nu moeten doen. Destijds vormde de loonmatiging onder Kok eveneens de voorbereiding tot een flink aantal gouden jaren en waren we tot de crash van 2008 zo ongeveer het beste jongetje van de europese klas. Kunnen we weer uithalen, maar nu eerst vijf grijze jaren de eigen schulden afbouwen.
En ook hierom leve de republiek(en) der Nederlanden!
Decentraliseren die hap.
"For as the States-General cannot make War or Peace, or any new Alliance, or LEVIES OF MONEY, without the consent of every Province; so cannot the States-Provincial conclude of any of those points, without the consent of each of the Cities, that, by their Constitution, has a Voice in that Assembly. "
Elke euro overheidsschuld is er één te veel, mijns inziens. Neemt niet weg dat in Nederland inderdaad niet de staatsschuld het probleem vormt, eerder de private schuld. Dat heeft als enige voordeel dat je wat minder hard in de smiezen loopt als land zijnde, best raar eigenlijk, want zoals die irritante Keiser laatst terecht zei in zijn filmpje over NL is het zo dat hoge private schulden sneller problematisch zijn voor consumentenbestedingen dan hoge overheidsschulden.
Is maar wat je mee vind vallen. We moeten geen schuld maar een tegoed hebben. Een tegoed waar we pak en breed zo'n 3 jaar van rond kunnen komen.. En wie denk dat dat een onzinnig hoog bedrag is moet zich beseffen dat de huidige schuld richting de totale NL inkomsten van 2 jaar gaat. Als dat dus niets voor stelt (niet mijn woorden wel van flink wat economen) dan hoeft het ook niets voor te stellen om een flink tegoed op te bouwen. Een voordeel is dat de overheid iets positiefs als deflatie niet meer als negatief gaat zien... Voor mensen.... overheden met schulden is inflatie namelijk beter maar voor iemand met een tegoed is deflatie of iig een stabiele waarde het beste. Tevens is het maken van deflatie niets anders dan diefstal.. diefstal waar overheden tot op heden zonder vervolging mee weg komen. (momenteel zit die macht door de Euro overigens niet meer bij NL maar bij de EU).
Aan de grafiek te zien hebben we flink verdiend aan WOI.
Eigenlijk was dat België dus vóór 1832 een veel te dure last voor dit land.
Good riddance, eigenlijk...
Nietszeggende grafiek. Het is een percentage van het bnp. Dat bnp heeft is jarenlang gegroeid... En het is alleen de staatsschuld, het is bij ons vooral wat we aan hypotheken hebben openstaan waarmee over geprijsde huizen zijn gekocht... Las laatst ergens dat onze totale schuld 400% van het bnp is.
Laat maar oplopen die zooi, tijd voor belastingverlaging en vlug een beetje.
VanLeeuwen | 02-09-13 | 10:45
Ongeacht de staatsschuld (dat schuld is die nieuwgeborenen erven zonder dat ze daar iets aan kunnen doen, laat staan dat ze daar om gevraagd hebben) de overheid heeft een uitgavenprobleem, geen inkomstenprobleem. Zo hadden we in de jaren '60 geen BTW en het eerste BTW-tarief was 12.5% in 1969. Het is ongeacht de staatsschuld al decennia tijd voor belastingverlaging!
Als ik die grafiek zo zie, wil ik Thorbecke terug.
Ik denk dat het weer tijd wordt een niet zo ontwikkeld land in te vallen, en hun natuurlijke resources te stelen.
De grote staatsschuld in de periode 1830-1842 heeft alles te maken met de Belgische opstand. Een nieuw leger vormen (aangezien de belgen deserteerden uit ons Nederlandse leger) kost enorm veel geld. Na de Tiendaagse Veldtocht in 1831 is het leger met de grens aan België nog tot 1842 volledig gemobiliseerd gebleven, met alle kosten van dien.
Rente was het laagst in de periode 40-45. Betekend dit nu dat Duitsland het goed met ons voor had?
Zet de private schulden van de Nederlanders daar eens bij... voor bronmateriaal: zie laatst jullie filmpje van Max Keiser.
@Umberto die trotzoni | 02-09-13 | 12:51 |
Als die Vlamingen zich nou eindelijk aansluiten bij Nederland, zou dat dan een positieve invloed op de staatsschuld? Antwoord: ja want de Belgische staatsschuld is nog steeds een stuk hoger dus in zo een geval gaat die van Nederland omhoog, en dat is numeriek positief.
Ok grafiekje een bekeken oorlog en afscheiding vormen de grootste pieken dus al die lieden die friesland ed willen laten afdrijven, gaat wel maar kost vermogen.
Wat waren we rond 1830/1840 in godsnaam aan het doen??
jojojo22 | 02-09-13 | 11:02
Muitzieke Belgen schieten.
Je hebt leugens, gore leugens en statistieken.
De verhouding is niet het argument. De omvang van de staatsschuld in Euro's is extreem en de overheid parasiteert dusdanig op de economie dat de verhouding straks helemaal scheef gaat lopen.
De overheidsfinanciën moeten op orde. 0 euro overschot en aflossen. Punt.
Samengevat: de economische situatie is nu niet zo erg als in het begin van de 19e eeuw, toen een spilzieke koning Nederland naar een bankroet leidde en niet zo erg als in 1940-1945 toen er een akkefietje was in Europa met een Duitse kunstschilder. Niets aan de hand dus: gewoon doorlopen.
@ProAsfalt | 02-09-13 | 11:48
Rutte, afgestudeerd historicus, kent niet eens de Hollandsche Schouwburg. www.at5.nl/artikelen/79747/rutte-kent-...
'FTM', het is vandag toch TFM?!:D
@Kaosu | 02-09-13 | 11:54 | + 0 -
erger nog.
een van de redenen waarom de rente op de nederlandse staatsschuld kan gaan stijgen is de twijfel die internationale geldleners hebben aan het vermogen van de staat der nederlanden om af te lossen.
dan zit je pas echt tussen de twee bladen van de schaar.
Goed te zien waar de linkschen regeerden de schuld opliep.
@Petrus de Rewa | 02-09-13 | 11:51
Als boetedoening kunnen de knoflooklanden ons nu ongestraft leeghalen.
In historisch perspectief gezien hebben wij nu ook veel meer werkenden in Nederland en zijn we veel welvarender. Weg met die staatsschuld. En dat kan prima als je maar op de juiste plekken bezuinigd.
gooi en smijtwerker | 02-09-13 | 11:35 |
dat het nu oploopt is dus niet zo erg, als het maar weer teruggedraaid wordt zodra de rente oploopt, maar dat zullen ze dan vast weer niet doen.
@steven paul | 02-09-13 | 11:31
Precies, daarom heeft het Rijksmuseum ontstellend weinig Rembrandts. In termen van nu is er ongeveer voor een miljard euro aan schilderijen richting de Russen gegaan.
hoor de VVD D66 en het CDA al roepen we moeten onze kleinkinderen niet opzadelen met een hoge schuldenlast
@Ven1V1d1V1c1 | 02-09-13 | 11:49 |
Er was voor die tijd grote strijd tussen orangisten en republikeinen of hoe je ze moet noemen. Nu hebben we misschien het beste van twee werelden: de orangisten hebben hun koning maar in feite zijn we terug bij de republiek waar de koning/stadhouder niks te zeggen heeft.
Ooit is er een volksopstand uitgebroken tegen Spanje bij een verhoging van de btw naar 10%. Toen hadden we nog geen staatsschuld.
Even off topic: Stop de Brinkmeter!!
Hero Brinkman heeft een baan.
www.politie.nl/nieuws/2013/september/2...
In de 19e eeuw konden we nog ongestraft Indie leeghalen, die staatsschuld verdween als sneeuw voor de zon.
@roverheid alleen jammer dat die kosten nog geen 2% van alle uitgaven zijn van de Nederlandse overheid. Bijvoorbeeld, van alle kosten is 0,39% Aan de EU. De echte discussies moeten gaan over "Gezondheidszorg en sociale zaken" Goed voor 150 Miljard per jaar.
Leuk als straks de rente niet op 0,1% staat, maar op 10%, zoals ook al eens is geweest. Dan krijg je een staatsschuldmultiplyer waardoor we nog generaties op een houtje mogen bijten.
@jojojo22 | 02-09-13 | 11:02
Toen werd onze republiek ons koningshuis opnieuw opgedrongen door de monarchen van Europa.
Bron Wiki:
"Willem was de eerste kapitalistische heerser van Europa, die met enigszins moderne methoden zijn inkomsten enorm vergrootte terwijl de arbeidersklasse verpauperde. Het vermogen van de koning werd in 1815 geschat op 10 miljoen en werd 25 jaar later geschat op 200 miljoen gulden, het twintigvoudige." [....] "Investeringen in zulke grote nationale projecten deed hij bij politieke tegenstand buiten de begroting om met behulp van het Amortisatiesyndicaat, waarin de kroondomeinen tot zekerheid waren ondergebracht. Winsten waren op deze wijze in zijn voordeel, verlies belastte deze staatseigendommen."
Wat dat betreft is er 200 jaar later niets veranderd.
Rutte de Historicus zou dit toch ook moeten weten?
@Einde van de Domheid | 02-09-13 | 10:55
Helemaal mee eens, daarnaast waren de structuren destijds volledig verschillend: terwijl nu een groot deel van het budget opgaat aan het boven water houden van allerlei mensen, ging het destijds in het opbouwen van het land.
Welke staatsschuld?
@Welles! Nietes! | 02-09-13 | 11:14
Oeps 1e linkje is fout dus vervangen met deze.
www.telegraaf.nl/dft/21858006/__Huizen...
wat zeker zo interessant is, is de greep van de overheid op de economie en de vrijheden die er bestaan in bestedingen.
.
nu al komt de overheid een bedrag van een miljard of twintig tekort op de rijksbegroting.
.
loopt de rente op de staatsschuld op van twee naar vier procent - historisch helemaal nog niet zo gek - dan stijgt het overheidstekort met nog eens 9 miljard. en stelselmatig dertig milard meer uitgeven dan er binnenkomt is wel heel erg speculeren over verdienvermogen in de toekomst.
.
even voor het perspectief:
- dertig miljard is de hele nederlandse onderwijsbegroting
- dertig miljard is 5 keer de defensiebegroting
- derit miljard is een bedrag ter grootte van 60% van de opbrengst van de inkomstenbelastingen in nederland.
.
ftm: "wiens brood met eet, wiens woord men spreekt" zeiden we vroeger. en zo is het ook.
Wat ook meteen opvalt is dat sinds bezuinigingsvoorman Lubbers in '82 (en daarna alle volgende kabinetten) het woord miljardenbezuinigingen in de mond nam, de staatschuld ieder jaar groter en groter werd. Rara?
Alleen zat er 'vroegah' nogal wat rek in de economische groei. Die rek is er nu toch wel een beetje uit, althans daar lijkt het toch sterk op.
@Benno | 02-09-13 | 11:28 |
Staatsschuld wordt gerelateerd aan het BNP, dus die getallen delen door 100 of als percentage lezen. Op de X-as moet je verjaardag van jezus gristus erbij zetten, dat zijn dus geen schapen.
Het dipje van Zalm. Wel geinig.
@jojojo22 | 02-09-13 | 11:02
Willem I had nogal een gat in z'n hand. Financieel was Nederland een complete puinhoop. De prive-uitgaven en staatsuitgaven liepen compleet door elkaar en niemand wist eigenlijk hoe de financiele toestand van de Nederlandse staat was. Pas na zijn overlijden kon de balans opgemaakt worden. De tsaar van Rusland heeft nog een deel van de schilderijen van de Oranjes overgenomen om de schuld wat te vereffenen. Deze zijn nu te bewonderen in de Hermitage te Sint Petersburg.
Hmmm nu ben ik verre van een macro econoom, maar zijn beide dalingen niet bewerkstelligd door 1) de industriële revolutie 2) Marshall hulp na WOII?
Ik weet niet of we daar op willen gokken.
Deze crisis gaat niet meer voorbij. Simpelweg omdat we geen afzetmarkten meer hebben. Wen er maar aan
wat staat er op de y-as dan? aantal koeien?
Nietvoordekat | 02-09-13 | 10:49 | + 2 -
Hij heeft gewoon gelijk. Dit artikel laat het lijken of we een lage staatsschuld hebben door het in percentages uit te drukken. Absoluut gezien is de staatsschuld van 642 miljoen (1900) naar
436 170 miljoen(2012) gegaan. Oftewel de staatsschuld ligt nu 700 keer hoger. Bron = wiki staatsschuld nederland.
jojojo22 | 02-09-13 | 11:02 |
toen waren de meesten zelfvoorzienend, wat niet meetelt in het BBP.
Het BBP was zeer laag, en als percentage van de staatsschuld dus hoog (maar de leefomstandigheden onvergelijkbaar, daar faalt deze grafiek ).
@Nietvoordekat | 02-09-13 | 11:05
Deze zal je waarschijnlijk ook vaak hebben gehoord. Maar het is inderdaad "jouW".
"can't win the argument, correct the grammar"
Dok in orde, ja. Laten voor het gemak maar even de stijgende lijn vergeten die net zo stijl is als in de tweede wereldoorlog.
Ach waarom denk ik dat het voor het grootste gedeelte bang makerij is.
Eerst hadden we de koude oorlog om het gepeupel onder de duim te houden , toen dat in 1989 wegviel kwam er ineens het hele klimaat gezeik om de hoek kijken wat ook weer vreselijk meevalt en eigenlijk gewoon natuurlijk schijnt te zijn.
Dus nu is het de "schulden crisis" die gebruikt wordt om het klootjesvolk onder de duim te houden.
Ik wordt zo langzaam aan doodziek van all het opgeklopte doom denken wat aan het einde van de rit niet meer is dan een scheet in een glas water.
werkt niet in Firefox.
"De huidige staatsschuld is historisch laag" is een aperte leugen, en dan zetten ze bij ftm.nl "keeping them honest", lekker bezig daar. Ja het valt nog wel een beetje mee en het kan nog veel en veel erger, die 60% is ook maar iets wat we met z'n allen hebben afgesproken en geen natuurwet. Als we zo doorgaan zitten we op een niveau dat we al 55 jaar niet gehad hebben dus ombuigen die hap.
@eerstneukendanpraten | 02-09-13 | 10:47
Oftewel, wat geenstijl altijd zegt
C.q. geenstijl-naar-de-mond-praat fipo
Als we al het geld wat we hebben uitgegeven aan ontwikkelingshulp, subsidies, JSF, Brussel, 'leningen' aan Griekenland, wachtgelden voor oud-bestuurders, onterechte uitkeringen, publieke omroep nu allemaal hadden gebracht om EERST de staatschuld af te lossen, dan hadden we op dit moment:
1) Helemaal geen staatsschuld meer gehad.
2) En waren we ook niet meer verplicht geweest, om ieder jaar 10 tot 11 miljard euro aan rente te betalen over deze staatsschuld!
Moet je je voorstellen dat we geen staatsschuld meer zouden hebben gehad. Dan had Lakei Rutte iedere burger, ieder jaar weer een bedrag van bijna 600.- op zijn/haar bankrekening kunnen overmaken. Allerlei lastenverzwaringen en belastingverhogingen waren nu dan ook niet aan de orde geweest.
Het had allemaal zo mooi kunnen zijn.
@ZegMaarWilly | 02-09-13 | 11:04 klopt. De aardgasbaten over de laatste 30 jaar, circa 200 miljard, zijn opgegaan aan de multiculturele samenleving a 7 miljard per jaar. Maar nu hebben we ook iets moois om trots op zijn!
Ah ja, die drogreden weer: 'het is niet erg want vroeger was het erger'. Speciaal geintroduceerd voor de 90-95%. Ik zou trouwens ook eens naar de kwaliteit van de schuld kijken; dan ga je pas echt heel hard huilen.
Na de watersnoodramp van 1953 werd het alleen maar beter....
Dus doorsteken die dijken.
Of komt het water toch wel vanwege jarenlang slecht onderhoud?
Ja joh. Laten wij ons baseren op de schulden in 1840, waar een zelf verrijkende Willem 1, bijna oorlog met België en een totaal ingestorte economie en mislukte graanoogsten en hongersnood ons bijna aan de afgrond brachten. Over de schuld aan het einde van de oorlog hoef ik ook weinig te zeggen.
Verschil met vroeger is echter dat de politiek nu niet meer de belastingen kunnen verhogen omdat dat de economie kapot maakt.
Het meeste van ons geld gaat al naar de staat, en nog komen ze tekort, de prutsers.
Als je deze berichten moet geloven heeft iedereen straks een heerlijke feestdagen.
ejbron.wordpress.com/2013/04/21/grote-...
www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/21857915/...
www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/218578...
Waarom bekruipt me nu toch ineens het gevoel dat we in de maling genomen worden met 6 miljard bezuinigingen/lastenverzwaringen?
@Tobi | 02-09-13 | 11:08
hebben we daar voor betaald dan?
Ik dacht meer aan één symbolische Florijn.
Het is erger dat Nederland in de jaren 90, de 'betere tijden', geen staatsschuld heeft afgelost. In deze slechte tijden is het niet erg als het wat oploopt. Over 2 jaar is die crisis wel over; alles wat om kan vallen door de crisis is dan wel omgevallen; vanaf dat gegeven moment kan het alleen nog maar omhoog.
@roze_bril | 02-09-13 | 11:02
De Amerikanen pompen nog steeds miljarden in de economie, maar de inwoners begrijpen niet dat een Ben Bernanke dat geld een keer terug wil hebben!
De staatsschuld van Nederland is een flink bedrag, maar nog altijd een kleiner bedrag dan die 15.000 miljard die Obama nog even moet ophoesten......
En dan wil Obama nog even een 'dictator' afzetten...
*god bless America*
@ jojojo22 / 11:02
Van België af zijn
Ach, al die cijfertjes.
Als de sfeer maar goed is.
@Fray | 02-09-13 | 10:59
Wat een goei. Knul, als je denkt hiermee ook maar in de buurt te komen van mijn niveau heb je het gigantisch fout. "jou niveau", really?
seven | 02-09-13 | 10:56 |
De inkomsten van het aardgas is een druppel op de gloeiende plaat vergeleken met de uitgaven die zorgden dat de staatsschuld zo hoog is opgelopen. Het sociale opvangnet is/was simpelweg te duur. Politici hebben zich in de jaren 60/70/80 populair gemaakt door de sociale voorzieningen uit te bouwen en te roepen dat we dat wel konden betalen door de inkomsten van de aardgas export. De staatsschuld steeg exponentieel in die jaren. Kortom de staatsschuld was nooit te verdragen en aardgas heeft nooit bijgedragen aan een verminderde schuldenlast.
De linkse oplossing: haal bataljons Roemeense en Bulgaarse struikrovers deze kant op! Dan trekt de economie vast wel aan. Net zoals de ciminaliteit, maar dat maakt men niks uit zoals ze maar linksom kunnen rausen uit UW portemonnee....
Ik denk als we ons deze keer door Duitsland laten annexeren - hetgeen ik van harte aanbeveel - het beeld heel anders wordt.
Ja, laten we de economie stimuleren. Dat heeft in Japan en de VS ook geholpen.
Wat waren we rond 1830/1840 in godsnaam aan het doen??
@Nietvoordekat | 02-09-13 | 10:56 |
Kudt dat je maar 1 keer op die min-knop kan drukken,vind je ook niet?
Lekker. Oorlogsschulden gebruiken als argument dat onze staatsschuld nog best meevalt, zo komen we er wel.
*Geld lenen kost geld*
@Fray | 02-09-13 | 10:54
Ik blijf op jou niveau, dan begrijp je het beter.
Zal wel aan mijn cursor liggen maar ik zie hem toch focking snel oplopen, maar het zal vast beter gaan als in 2014 de Bulgaren hier komen werken en belasting komen betalen!
@Balsaq | 02-09-13 | 10:54 En met die groeiende voetafdruk van de staat in onze economie worden de privé-schulden steeds nijpender. Dus overheid moet terug in zijn hok, te beginnen op de grootste afstand tot de burger = EU.
De staatsschuld was vroeger eenvoudig te dragen omdat de beroepsbevolking vw het hoge kindertal elk generatie verdubbelde. Those days are over met anderhalve kid per paar gemiddeld.
(Daarbij, staatsschuldgroei neemt a pari sterk toe als komende 10 jaar ons eigen (dus niet geïmporteerd) aardgas op raakt en mede door het lage kindertal de verhouding jong/oud permanent verslechtert.
@Fray | 02-09-13 | 10:54
U bent echt wel van de goede argumenten, of niet?
Je kunt veel of weinig praten over aflossen van staatsschuld, maar waarmee alles valt of staat is met wat we verdienen. We verkopen en splitsen al onze bedrijven (Hoi Neelie!) kopen onze TV's en studio's in de heimat) we ondernemen ons suf en zien op intl beurzen dat Vlaanderen, Wallonie, GB, Zwitserland Beieren hun ondernemers steunen maar dat de lichten van EZ hier debiteren: 'ondernemen moet je zelf doen'.
We hebben dus een regering die burgers EN ondernemen haat!
@Nietvoordekat | 02-09-13 | 10:49
Huilebalk
ja, laten we terug gaan naar niveau WOII, de export ging destijds als een trein!
De staatsschuld wel ja, de privéschulden daarentegen; daar staat nog ~EUR 1e+12. (600-700 Miljard aan hypotheekSCHULDen), die deels onder water staan.
We zitten nu dus op het niveau van vóór de groe oorlogsklapper. Oei.
Waarom zijn we uberhaupt aan het bezuinigen? voor wie wat en waarom? dit is peanuts bij de Yanks, Smijt met dat geld stoffige badmuts aka Rutte.
De piek in de jaren veertig geeft een indicatie van de kosten van een Europese Verzorgingsstaat. Maak uw borst maar nat.
Ook daarom moet Nederland zich niet bang laten maken door D66 dat een breuk met de EU ons zo gigantisch veel gaat kosten. 2 jaar administratief steggelen en we zijn eruit, zodat de grote schoonmaak kan beginnen en wij weer richting behoorlijk overschot kunnen opstomen.
Maar dan moet weg uit Brussel de eerste stap zijn.
Wel of geen hoge staatsschuld zou er ook eigenlijk niet toe hoeven doen.
Voor de technisch analisten onder ons. Er is in 2007 een higher low gezet. De kans dat we boven de 78.5% gaan uitkomen is dus niet onaanzienlijk.
FTM.nl is al omgevallen...
1945. Wat een rotjaar hè?
Maar hij begint alweer lekker op te lopen dus.
Is dit overigens in of exclusief die extra 6 miljard, steun aan de banken en de Grieken?
Met een mooi grafiekje is niet ineens de enorme staatsschuld weg gelogen. Willen wij niet net als die knoflook landen aan een financieel infuus komen te liggen moeten we daar toch echt iets aan doen. Keynes helpt niet meer als je een staatsschuld hebt die even groot is als je BBP.
Komt nog bij dat we nog heel veel rente krijgen van de Grieken.
Omgekeerde hockey-stick van de klimaatmongool Mann.
Fray | 02-09-13 | 10:47 |
idd; er zijn leugens, grote leugens, een hele tijd niets en dan pas komen de statistieken.
Is de Tour de France alweer begonnen ?
@Fray | 02-09-13 | 10:47
Wat een inhoudsloos argument tegen statistieken is dat toch altijd. Onder het mom van "ik heb niks inhoudelijks te melden maar ik heb nog een grijsgespeelde anekdote over statistieken klaar liggen".
Na het hippietijdperk ging het allemaal niet zo lekker meer. Wat vreemd.
legenda vergeten? geen tegel.
Weet je nog, toen we die inmenging van de EU nog niet hadden?
Mooie tijden... Soms was het vroeger gewoon wel beter.
Dat doet de overheid nu met inflatie, vroeger kon dat niet!
Leugens, grove leugens en statistieken
Oftwel, fuck de EU, we regelen het zelf wel!
REAGEER OOK