Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gifgas Syrië: Frankrijk wil LA GUERRE!

surie100.pngDe nare beelden zitten nog op ons netvlies gebrand. Maar dat is nog altijd een stuk minder erg dan dat er gifgas door ons netvlies heen brandt. Zoals bij Syrische babytjes die al dan niet het slachtoffer zijn geworden van een gifgasdinges van Assad. Waarbij momenteel zelfs nog onduidelijk is welk type gifgas gebruikt. Dat zal ook voorlopig wel zo blijven, want China en Rusland vetoën een onderzoek in de VN Veiligheidsraad stuk. Wellicht stierven er duizenden onschuldige vaders, moeders en kindertjes aan smerig chemisch spul. Nee, laten we dat vooral niet onderzoeken. Wat nou als Assad inderdaad helemaal Saddam Hoessein op zijn burgers gaat? Nou, in dat geval... LA GUERRE! Jup. Als het bevestigd wordt dat het gaat om een chemische aanval, dan is het tijd voor militaire actie. Volgens de Franse minister van buitenlandse zaken is de enige goede chemische aanval eentje in kaasvorm op je smaakpapillen. Feest. Nog een oorlog in het Midden-Oosten waar we westerse twintigers heen sturen om te sterven. Sinds wanneer is het de verantwoordelijkheid van het westen om andere landen ter verantwoording te roepen met ons zogenaamde superieure vrijheidsideaal. Gaat elke keer fout. De Amerikanen zeggen al 'nee, stik maar lekker in je oorlog', en terecht. Dus niet gaan lopen jammeren dat die gifgas aanval eigenlijk de schuld is van het westen. Niemand hier propageert gifgasaanvallen op baby's, en haalt al helemaal niet de trekker over. Dit is simpelweg een moeras waar we niet in moeten willen verzuipen. Joehoe, Arabische Liga, het is hommeles in jullie wijk. Los zelf eens een keer op. BREEEEEEEEEKKKKK: The Syrian government is ready for “maximum” cooperation with UN experts working to clarify the alleged use of chemical weapon in attacks, Russia’s Foreign Ministry says. Syria will provide all materials related to the investigation.

Reaguursels

Inloggen

Giskard Reventlov | 22-08-13 | 16:36
Ja zo kan je alles wat zeer onwaarschijnlijk is geloofwaardig maken. Maar aangezien de fout eerder is gemaakt (in Irak) moet men 100% zekerheid hebben en niet weer een historische vergissing maken.

Simon_GS | 22-08-13 | 16:50

Er zijn wel vaker "rare dingen" voorgevallen. Zo herinner ik me dat een ene Oric in Den Haag heeft gezeten en dat ie niet veroordeeld is. Over Izetbegovic gaat het gerucht dat ie niet wilde onderhandelen over Srebenica, daarin gesteund door de USA. Er gaan verhalen dat men aan Bosnische kant aanstuurde op wat uiteindelijk gebeurde in Srebenica. Met een Oric in de regio was het duidelijk dat de Serviers vroeg of laat iets moesten doen. De idee was om zo het slachtoffer te spelen. In essentie echter waren beide partijen even fout. Oric en Mladic, Izetbegovic en Milosevic, ze hebben allemaal bloed aan hun handen.

D.Turpin | 22-08-13 | 16:42

@Simon_GS | 22-08-13 | 16:28 |
Zeker maar dat is dan meteen ook de manier om 'plausible deniability' te creëren. "We gaan toch niet onze eigen hoofdstad aanvallen en net nu er een team van controleurs in de stad is. We zijn niet gek!" En hupsakee we hebben een geloofwaardige ontkenning.

Giskard Reventlov | 22-08-13 | 16:36

Het lijkt mij nogal ongeloofwaardig dat men juist nu er een team in het land is om dit soort onderzoek te doen een grote chemische aanval opent. En dan ook nog vlak bij de plek waar ze verblijven. Ze zijn niet gek. Over het alternatieve scenario ... dat de rebellen dit doen om aandacht af te dwingen .... denk ik liever niet na omdat ik het ZIEK vind.

Simon_GS | 22-08-13 | 16:28

@Giskard Reventlov | 22-08-13 | 16:10 | + 0 -,
Dat zou ook kunnen. Ik denk echter niet dat Assad het risico neemt dat de VN of de NAVO zich met Syrië gaan bemoeien. Dat zou zijn ondergang betekenen. Ik zet mijn geld op de oppositie. Die heeft er belang bij dat ze een sterke bondgenoot vinden.

ratelaar | 22-08-13 | 16:17

@ratelaar | 22-08-13 | 16:00 |
Het lijkt er meer op dat de opstandelingen in deze gevallen niet te onderscheiden zijn van de burgerbevolking, waardoor je het verzet alleen definitief kan breken met niet-militaire middelen of met bijvoorbeeld zo een gifgasaanval... Om het op een normale politie manier te doen heb je voldoende inlichtingen nodig. Dat is blijkbaar erg moeilijk op te bouwen als je de taal niet spreekt en de mensen niet kent. De NAVO mensen worden in Afghanistan zo te zien continu bedonderd.

Giskard Reventlov | 22-08-13 | 16:10

@filibuster | 22-08-13 | 15:02 | + 0 -
Natuurlijk is dit propaganda, maar ook van de andere kant. De kunst is om te proberen tussen de lijnen door te lezen.

Kaas de Vies | 22-08-13 | 16:04

@afwasmiddel | 22-08-13 | 14:04
Toch wel makkelijk, zo iemand in de panelen die het allemaal begrijpt en duidt <sarcasm off>

Anarchus_Rex | 22-08-13 | 16:02

@Giskard Reventlov | 22-08-13 | 15:45 |,
In Irak, en Afghanistan trouwens ook, hebben de strijdende partijen geen schijn van kans om de macht te grijpen. In beide landen sneuvelen invloed rijke-krijgsheren met bosjes hun houdbaarheid is in het beste geval enkele jaren. Dit zal zo blijven zolang er NAVO troepen daar zitten.
.
Het probleem wat jij aankaart is dat de volgende krijgsheer alweer klaar staat om de vorige over te nemen als deze is opgeruimd. Daarom duurt het erg lang voordat de weerstand is gebroken. Het is een kwestie van wie heeft de langste adem. Maar zolang er NAVO troepen daar zitten maakt geen enkel rebellen groepje een kans om serieus de macht te grijpen.
Dat is in Syrie niet anders.

ratelaar | 22-08-13 | 16:00

@ITEACHYOU | 22-08-13 | 15:10 | + -1 www.telegraaf.nl/buitenland/21811506/_...

Ja, dit is vrij recent en ze moeten zich strikt aan hun mandaat houden. Ze kunnen niet zomaar ergens anders gaan onderzoeken.

Kaas de Vies | 22-08-13 | 15:56

“... men can only be highly civilized while other men, inevitably less civilized, are there to guard and feed them.”
&#8213; George Orwell

Conan de Rabarber | 22-08-13 | 15:54

.. ach waar zijn den tyden dat Frankrijk vooraan "foei" stond te schreeuwen wanneer de Amerikanen weer wat Moslimbroeders in het zadel hielpen door een dictator te bombarderen.
Sinds die foute socialist er zit staat Frankrijk te trappelen om zijn Moslimbroeders aan de macht te helpen.

Jan Passant mk2 | 22-08-13 | 15:48

@ratelaar | 22-08-13 | 15:39 |
Dus hun vriendjes in Irak konden onmogelijk op tegen het goed uitgeruste en getrainde Amerikaanse regeringsleger? Daar zijn de Amerikanen het misschien niet helemaal mee eens. In een guerrilla oorlog heb je minder aan zwaar wapentuig, daarmee pak je vooral de niet strijdende burgers. Goed om angst te zaaien maar dat kan de tegenstander ook met autobommen en dergelijke.

Giskard Reventlov | 22-08-13 | 15:45

@Moi2 | 22-08-13 | 15:37 |
Al die extreme haatpredikers in Engeland en Nederland komen toch uit Syrië? Misschien hebben ze er nog meer.

Giskard Reventlov | 22-08-13 | 15:40

Ik durf te wedden, als het inderdaad een gifgas aanval betreft, dat deze is gepleegd door de oppositie. De oppositie is dusdanig versplintert dat zij onmogelijk op kunnen tegen het goed uitgeruste en getrainde Syrische regeringsleger. Bovendien zijn ze te verdeeld. De enige gemeenschappelijke deler die de oppositie heeft is dat het Syrische regeringsleger te sterk is.
.
Wat de oppositie nodig heeft is een militair sterke en machtige bondgenoot. Het probleem is echter; de NAVO en de VN niet staan te springen om in te grijpen. Deze hebben last van ofwel een economische crisis of zijn te verdeeld.
Tenzij Assad iets extreems doet, hoeft niemand erop te rekenen dat een van deze organisaties zich in Syrie gaat mengen.
.
Dus, denk ik dat deze vermeende gifgas aanval is gepleegd door de oppositie. En dat zij de schuld in de schoenen van Assad proberen te schuiven en en passant ook nog een paar Syriers hebben vermoord die net de verkeerde vorm van de Islam aanhangen. Een win-win situatie in de ogen van moslim extremisten lijkt mij.

ratelaar | 22-08-13 | 15:39

Frankrijk wilde ook graag een oorlog met Libie ... met de deal dat Frankrijk jaren lang heel goedkoop Libische olie krijgt.
Wat heeft Syrië?

Moi2 | 22-08-13 | 15:37

@Rittersport
Ik heb de politieke top van Rusland en China niet hoog zitten, maar van die Bilderbergers krijg ik helemaal de kriebels.

Bakult04 | 22-08-13 | 15:29

Fransen sturen is inderdaad beste optie...

ShagzModo | 22-08-13 | 15:21

Wat de Arabische Lente ons leert is dat geen van beide kampen hun kop laat hangen. Volgens de Islamitische leer is het doorgaan tot de laatste snik en beslist niet opgeven. Als de westerse wereld zich in deze oorlog mengt is het gelijk westers imperialisme dat in de pan gehakt moet worden. Niemand gaat deze strijd dus winnen. Alleen het volk van die landen kan het oplossen. Maar dat gaat niet zonder strijd.

Ikbeneenzelfbouwer | 22-08-13 | 15:21

Zou me niks verbazen als die Al Quaida hufters in Irak Sarin hebben geshopt en het er zelf hebben neergeflikkerd om Amerika nog een oorlog in te triggeren.

Dima Beeline | 22-08-13 | 15:17

Arabische oorlogen zijn media-oorlogen. Vreemde is dat Arabische landen ten tijde van oorlog zich ineens wél de mensenrechten aantrekken, om vooral maar te bewijzen hoe slecht de ander is. Ook een manier om de VN toe te passen; als het zoveelste geweer.

Daarbij hebben China en Rusland wél door dat zij hun handen van de Arabische wereld af moeten trekken. Rusland leerde dat na hun inval in Afghanistan. Amerika... Blijft arrogant genoeg om de toon te willen zetten.

Rittersport | 22-08-13 | 15:17

Syrië is voor Rusland en China niet wat Polen voor Frankrijk en Engeland was. Iran is Polen. Syrië bestaat niet meer.

Hulporganisatie | 22-08-13 | 15:16

@Kaas de Vies | 22-08-13 | 15:02 |
Het is gewoon een wijk van Damascus, een stad waar ze wel gewend zijn aan pottenkijkers. Verder is er in een woonwijk niet direct veel interessants te zien. Er is nu ook van te voren na veel gesteggel precies afgesproken waar de inspecteurs mogen komen, dus het valt allemaal te regelen. Het is wel de vraag of je als regime tijd kan vrijmaken voor de begeleiding van dit soort propagandatours.

Giskard Reventlov | 22-08-13 | 15:11

Kaas de Vies | 22-08-13 | 15:02
maar die inspecteurs waren er al......

ITEACHYOU | 22-08-13 | 15:10

De breeeekkkk geeft al aan dat er een grote kans is dat de gifaanval geprovoceerd is door rebellen.Beschouwt Frankrijk die dan als vijand ? Ik weet wel zeker van niet.Aan de oostkant van de Middellandse zee kan je absoluut niet van Arabische lente spreken.Het gaat daar om zeer bloedige burgeroorlogen en dan geldt de situatie als bij vechtscheidingen: 2 vechten,2 schuld.

Dolphi | 22-08-13 | 15:09

@ Kaas de Vies 14:55

Prima als je Poetins eigen propaganda zender serieus wil nemen. Maarre volgende keer dan geen kritiek op onze eigen staatszenders...

Hoe die maximale cooperatie werkt is al duidelijk: eerst een onderzoek tegenhouden, vandaag is diezelfde wijk gebombardeerd door Assad (en zo evt 'bewijs' vernietigd). En daarna zullen er zoveel voorwaarden aan het onderzoek zitten dat er niks uit gaat komen. Lang leve de VN.

filibuster | 22-08-13 | 15:02

@ITEACHYOU | 22-08-13 | 14:59 | + 0 -
Zeker vreemd, maar dit maakt ze niet direct de dader, dit blijkt ook later de mening van de VN. Alhoewel dit altijd beetje koffiedik kijken is.

Zal ik jou eens een geheimpje vertellen.

Ik snap best dat als je in een keiharde burgeroorlog verwikkeld bent je niet zit te wachten op een inspectieploeg van de VN, 12 man, waarvan 11 voor een geheime dienst werken. Ik verzin maar wat, uiteraard.....

Kaas de Vies | 22-08-13 | 15:02

Bakult04 | 22-08-13 | 14:51
oorlog is consumptie en dat is wat het Westen nu nodig heeft..........

ITEACHYOU | 22-08-13 | 15:02

Kaas de Vies | 22-08-13 | 14:55
Ok, dank, zo ver was ik nog niet, ben benieuwd. Blijft vreemd dat ze het eerst weigerden.

ITEACHYOU | 22-08-13 | 14:59

zeertegendradig | 22-08-13 | 14:51
oorlog = belangen
hutu's - tutsi's = geen belangen
klinkt hard, maar is de ware realiteit, kijk naar de Balkan. Hoe lang heeft het daar moeten duren? Maar toen Sadam Kuwait binnenviel kon het in, bij wijze van spreken, 48 uur.

ITEACHYOU | 22-08-13 | 14:57

"ITEACHYOU | 22-08-13 | 14:29 | + 1 "

"BREEEEEEEEEKKKKK: The Syrian government is ready for “maximum” cooperation with UN experts working to clarify the alleged use of chemical weapon in attacks, Russia’s Foreign Ministry says. Syria will provide all materials related to the investigation."

Ik refereer hier aan in de tegel.

Kaas de Vies | 22-08-13 | 14:55

De enige reden waarom er in Syrië wordt gevochten is omdat de Bilderbergers (De elite uit Europa, Amerika en het Midden Oosten) een oliepijpleiding door Syrië wil hebben naar Europa en Amerika en Assad gaat daar (na overleg met Rusland) niet mee akkoord. En de Amerikaanse politiek en fanatieke religieuzen laten zich weer voor hun karretje spannen.

En die Fransman roept nu het hardst om ingrijpen zodat ze zelf hun betrokkenheid (het gebruikte gas komt hoogstwaarschijnlijk uit Frankrijk) kunnen uitwissen.

En de hele wereld staat er bij en kijkt er naar.

Bakult04 | 22-08-13 | 14:51

En waar was Frankrijk toen er in landen als congo honderd duizenden kinderen werden onthoofd met kapmessen? Bij ruzies kan je het beste wachten tot ze uitgevochten zijn voordat je iets doet, zo is het ook met oorlog.

zeertegendradig | 22-08-13 | 14:51

Oorlog is goed voor de economie en het leidt de tokkies af van misstanden in eigen US of EU. Klassiek. No fucks were given. #CIA

Shareholder II | 22-08-13 | 14:49

Ik ben een aanhanger van de theorie van Arnold Karskens

Bobby1 | 22-08-13 | 14:48

Niemand beseft dat amerika,uiteindelijk bereidt zal zijn om,
'All in' te gaan!!!
Het is simpelweg alles of niets.. als ze de dollar kwijt zijn,is het einde oefening voor amerika.nu ze nog macht hebben,zullen ze die uiteindelijk grootschalig inzetten..
Het moet nog gaan beginnen,dit is nog niets.

gimme a beat,rix | 22-08-13 | 14:47

@Lewis | 22-08-13 | 14:21 |
Meer dan 60% van alle handel wereldwijd is in dollars. Maw als u internationaal wilt handelen (niet alleen in olie) dan moet u daarvoor in veel gevallen dollars aanschaffen. De prijs die u voor die dollars betaald bepaald dus mede hoeveel goederen u kunt kopen op de internationale markt.
Door de prijs van de dollar kunstmatig hoog te houden (oa door de koppeling van de dollar aan olie/gas) betaald u dus meer voor die dollars. Het percentage dat u extra betaald is in zekere zin een belasting die u betaald aan de VS.
_
De kosten van die oorlogen worden niet betaald door de mensen die er geld aan verdienen maar door oa u en de rest van de wereldbevolking door extra te betalen voor dollars en olie, en door de burgers van de VS die de staatschuld aldaar financieren.
_
Meer info over de dollar hier:
en.wikipedia.org/wiki/International_us...

de blije libertarier | 22-08-13 | 14:43

Goed dat dat onderzoek er komt en nou maar hopen dat er uitkomt wat we denken, staan de extremisten voor altijd in hun hemd.

Uw Verzekeringsadvis | 22-08-13 | 14:42

Ik denk wel dat het westen er schuld aan heeft. Die roepen al tijden "als er gifgas gebruikt wordt..."
En ze krijgen gifgas.

frank87 | 22-08-13 | 14:42

@Kapitein Sjaak Mus | 22-08-13 | 14:02
Lang leve de culturele smeltkroes. TBC en lepra zullen ook de kop wel weer opsteken in die lagen van de bevolking. Gelukkig hebben we zo goed als geen gezondheidszorg meer dus dat komt helemaal goed.

Conan de Rabarber | 22-08-13 | 14:41

@Renkum0317 | 22-08-13 | 14:13
Mwohh, justincase.

Conan de Rabarber | 22-08-13 | 14:38

Per liter benzine schiet je ongeveer 6.5kogels af in het midden oosten.. ga zo nog lekker een stukje rijden!

gimme a beat,rix | 22-08-13 | 14:37

ITEACHYOU | 22-08-13 | 14:29 |
Iets met een spijker en een kop, Rusland heeft al lang aan Assad gevraagd wat hij wil, onderzoek of geen onderzoek. Dus Assad wilde eerst geen onderzoek, en nu opeens wel? Ze hebben intussen vast een truc verzonnen.

Giskard Reventlov | 22-08-13 | 14:33

irma zonderboezem | 22-08-13 | 13:51
had je maar wat meer borsten gehad in plaats van hersenen, misschien dat je het dan wel bij het rechte eind had.....

ITEACHYOU | 22-08-13 | 14:32

anisblokje 14:01
hetgeen u zegt aangaande Obama klopt inderdaad volgens mij. Je kaarten op voorhand bloot geven op het wereldpolitieke toneel is zwak en zal een doorgewinterd politicus nooit moeten doen.De vraag luidt danook is het zijn naíviteit , onervarenheid of heeft hij slechte adviseurs om hem heen. W.b.t. de Franse diplomatie in deze vraag je je af waar ze naar toe willen. De Franse diplomatie is door de eeuwen heen beroemd en berucht gelet op het feit dat ze te allen tijde hun eigen belangen ( EU, Airbus-Fokker enz ) zullen behartigen. Wat is hun belang zo vraag je je af bij het verdwijnen van Assad die de middenklassen ( Alawieten / christenen ) en dus de motor van Syrië, altijd bescherming bood en biedt.

Jan Boule | 22-08-13 | 14:32

Ik denk niet puur als spring plank omdat ook daar nog olie ligt maar het heeft wel een bijdrage om Iran op zijn kop te zetten.

Het gevaar is alleen zoals een ander reaguurder al zei dat Iran, Rusland, China e.d heeft als steun dus dit kan flink uit de hand lopen.

afwasmiddel | 22-08-13 | 14:30

@Van Kamsteren | 22-08-13 | 14:19
Welke presidentsverkiezingen? Volgend jaar niet in de VS, pas in 2016 weer.

Giskard Reventlov | 22-08-13 | 14:30

Kaas de Vies | 22-08-13 | 13:18
ik snap je, maar andere kant...... Als het zo logisch is snap ik niet dat China en Rusland geen onderzoek willen..........

ITEACHYOU | 22-08-13 | 14:29

@afwasmiddel.

Suggereer je hiermee dat Amerika Syrië als springplank wil gebruiken om Iran binnen te vallen? Lijkt me omslachtig. Dat hadden ze al veel eerder kunnen doen.

Van Kamsteren | 22-08-13 | 14:28

@Lewis | 22-08-13 | 14:15 |
De VS hadden traditioneel meer dan genoeg olie voor zichzelf maar ten tijde van de laatste Irak oorlog begon hun eigen olie een beetje op te raken waardoor ze steeds meer zouden moeten importeren. Dat zou de olieprijs flink omhoog kunnen stuwen. Irak heeft zo veel olie dat ze misschien voldoende zouden hebben om die verwachte tekorten op te vangen. Dat hoeft dan helemaal niet direct naar de VS te gaan, als het maar op de markt komt. Intussen hebben ze in Noord Amerika veen schalie gas of zo waardoor dat hele binnenlandse olie tekort niet meer bestaat of zo. Geen idee verder!

Giskard Reventlov | 22-08-13 | 14:27

zolang je dagelijks tankt ,moet je niet zeuren!!!
Je betaalt er zelfs voor!

gimme a beat,rix | 22-08-13 | 14:27

Johnny, wat als er zo een bommetje op Tel Aviv valt? Moeten we dan wel ingrijpen of moet de Arabische liga het dan ook zelf oplossen?

ITEACHYOU | 22-08-13 | 14:27

@ mezelf
in dollars in plaats van euro's bedoel ik natuurlijk

Lewis | 22-08-13 | 14:25

Wanneer Frankrijk of zelfs Europa zich ermee gaan bemoeien moeten weer niet vergeten dat er hier een complete vijfde colonne klaarstaat om hun eigen onderlinge ruzies hier uit te vechten.

Toine Tussenbeen | 22-08-13 | 14:23

@ van kamsteren

Helaas heeft obama het hier niet voor het zeggen maar de banken. Die vinden wel weer een nieuwe "Puppet" als president, maar het belangrijkste voor Amerika is nu dat de dollar overeind blijft. Dat is prioriteit nr.1 omdat andere de controle wordt verloren.

Iran heeft ondertussen al 4000 militairen in syrie zitten en het is nu wachten tot de eerste kogel van een amerikaan die van een iraans soldaat raakt denk ik.

Ik weet ook niet alles natuurlijk maar volg dit al een tijdje vrij goed en alles wijst er op dat ze Iran MOETEN hebben om de olie weer in dollars te kunnen verkopen.

afwasmiddel | 22-08-13 | 14:22

@ afwasmiddel | 22-08-13 | 14:17 |
Aha, eindelijk snap ik het. Amerika is Irak binnengevallen om de Iraakse olie in euro's verkocht te laten worden in plaats van dollars. Moeten er wel heel wat vaten ge/verkocht worden om de gigantische oorlogskosten eruit te halen, maar soit.
Tjonge, dat ik dat nooit geweten heb.

Lewis | 22-08-13 | 14:21

@Troef | 22-08-13 | 14:07 |
Het hangt er helemaal vanaf wat het doel is. Als je het gebied alleen wil veroveren en daarna de bewoners wilt behandelen als gewone burgers dan slaat een gifgas aanval inderdaad nergens op. Maar als je het aandeel soennieten in Damascus wil verkleinen en tegelijkertijd wat woonruimte wil creëren voor supporters van het regime uit het oosten/zuiden dan is het misschien helemaal niet zo een rare optie.

Giskard Reventlov | 22-08-13 | 14:20

Al jarenlang worden er in de moslim landen van het Midden oosten Christenen gedood, uit hun huizen gejaagd en gediscrimineerd. En dat word alleen maar erger.
.
Er is een ware etnische opruiming van Christenen aan de gang. En toch zwijgt het Westen daarover.
.
Waarom horen we Frankrijk daar niet over?
.
Hoe dan ook , met de val van Assad zal de situatie niet beter worden in Syrië maar eerder veel erger. Kijk maar naar wat er in Lbie is gebeurt na de val van Kadaffi. In lbie is het momenteel een complete anarchie en is het gezondheid systeem en onderwijs systeem totaal in elkaar geklapt.

Mortimerr | 22-08-13 | 14:20

afwasmiddel | 22-08-13 | 14:04
We weten allemaal dat de USA al een tijdje een smoes zoekt om syrie binnen te vallen.

Ik vraag me af of dit zo is. Obama had beloofd zijn troepen terug te trekken uit Irak en Afghanistan. Lijkt me sterk dat hij vlak voor de presidentsverkiezingen (volgend jaar) een nieuwe oorlog gaat beginnen. Bovendien zal hij China en USSR niet willen tarten.

Van Kamsteren | 22-08-13 | 14:19

@ Lewis, Sinds de inval van amerika in irak, is de olie weer in dollar verkocht ipv euro. Als het je interesseert zoek op de term: Petrodollar..

afwasmiddel | 22-08-13 | 14:17

O ja, dat van die olie, da's ook zoiets. Iedereen riep (en roept) dat Amerika Irak alleen maar binnenviel 'om de olie'. Nu hoor je dat ook weer als het gaat om Syrië of Iran. Amerika is nu zo ongeveer weg uit Irak. Kan iemand mij even uitleggen in hoeverre ze olietechnisch wijzer zijn geworden van die oorlog?

Lewis | 22-08-13 | 14:15

Conan de Rabarber | 22-08-2013 | 13:37

Churchill had het klaarstaan voor op de stranden van Brittannië hoor.

Renkum0317 | 22-08-13 | 14:13

OT, maar toch leuk:

On Thursday, Bradley Manning's made the announcement through his attorney in a TODAY exclusive that he would like to live out the rest of his life as a woman. Below is Manning's full statement to the public:

Subject: The Next Stage of My Life

I want to thank everybody who has supported me over the last three years. Throughout this long ordeal, your letters of support and encouragement have helped keep me strong. I am forever indebted to those who wrote to me, made a donation to my defense fund, or came to watch a portion of the trial. I would especially like to thank Courage to Resist and the Bradley Manning Support Network for their tireless efforts in raising awareness for my case and providing for my legal representation.

As I transition into this next phase of my life, I want everyone to know the real me. I am Chelsea Manning. I am a female. Given the way that I feel, and have felt since childhood, I want to begin hormone therapy as soon as possible. I hope that you will support me in this transition. I also request that, starting today, you refer to me by my new name and use the feminine pronoun (except in official mail to the confinement facility). I look forward to receiving letters from supporters and having the opportunity to write back.

Thank you,

Chelsea E. Manning

gooi en smijtwerker | 22-08-13 | 14:13

Zowel Iran als Israël hebben het meeste baat bij een stabiel en voorspelbaar regime in Syrië. Wat je ook van Assad vindt, de man voldeed to nu toe aan die kriteria. Voor de Rusland maar ook voor de VS (ivm Israël) geldt hetzelfde. Geen van de genoemde landen zit te wachten op een Syrië dat bestuurd wordt door soennitische islamisten. Zolang Assad zich niet al te zeer misdraagt, zullen ze hem dus zijn gang laten gaan.

Bigi Bana Boy | 22-08-13 | 14:13

De russen zeggen dat er een raket is afgeschoten vanuit gebied dat word gecontroleerd door de Soennitische rebellen.
.
" The Russian Foreign Ministry, citing its sources, said that a homemade rocket carrying unidentified chemical substances had been launched from an area controlled by the opposition.
.
“A homemade rocket with a poisonous substance that has not been identified yet – one similar to the rocket used by terrorists on March 19 in Khan al-Assal - was fired early on August 21 from a position occupied by the insurgents,” Lukashevich said.
.
rt.com/news/unsc-chemical-investigatio...

Mortimerr | 22-08-13 | 14:12

Troef | 22-08-13 | 14:07 | + 0 -
Het waren ook bijna alleen kinderen.
Daar heb je militair gezien niet zoveel baat bij.
Publicitair wel, terwijl je weinig strijdbare manschappen verliest.
Verdacht.

Anijsblokje | 22-08-13 | 14:12

Wanneer begrijpen de mensen toch dat in die streken andere waarden en normen gelden.
.
In het Midden-Oosten is dit soort geweld gewoon onder moslims. Iedere partij in die streken begaat , in westerse ogen, wreedheden.
.
Er is geen "goede partij" in Syrië. Als de z.g moslim rebellen aan de macht komen in Syrië zal er waarschijnlijk nog veel meer geweld komen en wreedheden worden begaan.
.
Daarom moeten we ons niet bemoeien met wat daar gebeurt.

Mortimerr | 22-08-13 | 14:12

@Lewis | 22-08-13 | 13:51
Ja helemaal mee eens. Het begint hier een beetje op niburu te lijken. In het topic staat notabene nog dat de VS ingrijpen uitsluit maar de eerste reactie die suggereerd dat de VS oorlog wil en zelfs uitlokt blijkt razend enthousiast ontvangen te worden.

Het leuke aan dit soort theorieen is altijd dat dezelfde lui het ene moment suggereren dat de beelden fake zijn het volgende moment roepen dat de CIA achter de gifgas aanval zit.
Hilarisch.

BerendB | 22-08-13 | 14:09

Ik hoop voor de Franse militairen die straks sneuvelen wel dat eerst uitgezocht wordt WIE het gifgas heeft ingezet. De 'rebellen' beschikken namelijk ook over gifgas. Assad is heus niet zo achterlijk dat hij tegelijkertijd inspecteurs toe laat én zelf met gifgas smijt.

Guido | 22-08-13 | 14:08

brutus68 | 22-08-13 | 13:28 | + 7 -
Complottheorieen en aluhoedjes genoeg in die streken.
Alle vijanden worden tot een grote potpourri gesmeed.
Zometeen krijgen we nog te horen dat het Egyptische leger er achter zit.

Anijsblokje | 22-08-13 | 14:08

Het is zeer twijfelachtig dat Assad opdracht zou hebben gegeven voor een gasaanval in Damascus, maar dat hij zijn leger niet helemaal in de hand heeft is ook duidelijk.
Het islamistische deel van de oppositie deinst voor niets terug en het heeft de beschikking over sarin. Dat zenuwgas is in elk geval aangetroffen bij de bagage van een groep salafisten.
FSA Terrorists Threaten Alawites and Government Supporters with Genocide Using Chemical Weapons
www.youtube.com/watch?v=rs86RJR3ZUk

Troef | 22-08-13 | 14:07

Heren,

We weten allemaal dat de USA al een tijdje een smoes zoekt om syrie binnen te vallen. niet alleen voor zijn olie, maar zo hebben ze ook een smoes om met Iran naar de tering te helpen want Iran weigert nog altijd zijn olie in dollars te verkopen en er nog veel olie te halen valt uit Iran. OPEC de 12 landen waar zo'n beetje alle olie vandaan komt hebben een contract om hun olie alleen maar in de Dollar te verkopen (petrodollar) en dat is ook wat de dollar nog waarde geeft hedendaags. De echte reden waarom Libie ook neergehaald is omdat de heer Kaddafi ook zijn olie niet meer in dollars wilde verkopen, maar juist weer de Dinar wilde invoeren (echte goud munten). Dat is de echte reden waarom ook Libie is gevallen. De CIA speelt het zo slim dat ze in een land links en rechts simpelweg elkaar laten uitmoorden, daarna een reden hebben om in te grijpen en tot een "oplossing" te komen.

In Irak is precies het zelfde truukje uitgehaald omdat ze "Weapons of mass destruction" zouden hebben. Ook hier was de echte reden dat Irak niet meer in Dollars wilde verkopen.

Het gevaar van dit is dus dat de hele amerikaanse en de wereld economie op zijn kop gezet kan worden en de banken hun macht verliezen over de politiek, presidenten, en zo'n beetje alle andere zaken.

We leven in een vieze tijdperk waar het geoorloofd is om ten kosten van miljoenen levens je eigen voordeel er uit te halen om de wereld naar een wereld orde te sturen.

Alle bovenstaande kunnen gecontroleerd op google.

Tot slot wil ik dit nog zeggen. De eerste stap was om de wereld tegen de "islam" op te zetten door al-qaida te trainen (Osama bin laden werkte voor de CIA onder code naam "Tim Osman") De bovenste leiders zijn simpelweg omgekocht om "extremistische" handelingen uit te voeren en zelfmoord terrorist hassan denkt dat hij het serieus voor Allah doet (brainwashing).

De tweede stap is om de islam onderling tegen elkaar op te zetten en dat lukt ze nu ook uitermate goed.

De derde stap is de grote oorlog waardoor ze alle gelovigen de wereld uit willen helpen. De islam is zo'n beetje het enige geloof die niet meewerkt met de idealen van amerika en isreal en daarom moeten ze maar opgeruimd worden, terwijl als ze met rust gelaten zouden worden, geen vlieg kwaad zouden doen.

Hier nog een leuk filmpje van een amerikaanse generaal die een stuk van de plannen al in 2007 onthulde
www.youtube.com/watch?v=9RC1Mepk_Sw

afwasmiddel | 22-08-13 | 14:04

ja wie o wie , waarom en hoe.... that's the question..

geen makkelijke opgave voor de UN onderzoekers.
==================
tegen:
www.telegraph.co.uk/news/worldnews/mid...

www.sbs.com.au/news/article/2013/08/22...

www.theguardian.com/world/2013/aug/22/...
==================

voor:
==================

sana.sy/eng/22/2013/08/22/498558.htm
sana.sy/eng/22/2013/08/21/498486.htm
sana.sy/eng/337/2013/08/21/498376.htm
sana.sy/eng/22/2013/08/22/498579.htm

=======================
neutraal:

=======================

www.powned.tv/nieuws/buitenland/2013/0...
www.orlandosentinel.com/news/nationwor...
www.theweek.co.uk/world-news/54766/syr...

===================

maar wat is nu de waarheid:

nl.wikipedia.org/wiki/Propaganda_%28co...

olgens het pragmatisme is waarheid dat wat nuttig en bruikbaar is:
nl.wikipedia.org/wiki/Pragmatisme

ik vind het sneu voor de gewone burger dat die in een machst-spelletje als pion worden gebruikt en met de bosjes sterven, en "boosdoeners en aanstichters van dat gebeuren" ver weg van het gevaar aan de touwtjes trekken om hun greet!!!! te bevredigen.

en wij staan erbij en kijken erna, strakjes stonden we erbij en keken erna!!!

www.youtube.com/watch?v=u7lkz_1eGzw

rest my case

gider | 22-08-13 | 14:03

Gifgas of afgeslacht worden door een Amerikaanse drone, ik weet niet wat ik erger moet vinden.

ZegMaarWilly | 22-08-13 | 14:03

@ Conan de Rabarber | 22-08-13 | 13:55 |
Hoezo, binnenkort?
Doe maar eens google'en op "asielzoekers slaags".

Kapitein Sjaak Mus | 22-08-13 | 14:02

Jan Boule | 22-08-13 | 13:31 | + 11 -

Kan ik me grotendeels in vinden.
Vond het verhaal van Karskens bij K&Co ook to the point trouwens. Komt in grote lijnen overeen.

Bovendien vind ik het een enorme blunder dat Obama bij een voortlopend conflict van tevoren aangeeft dat voor hem de aanleiding voor een evt. interventie bij de inzet van gifgas ligt. Dat staat bijna gelijk aan het uitlokken van zo'n aanval door de onderliggende partij plus een hoop spin.

Anijsblokje | 22-08-13 | 14:01

Aan de heer Overdrevengeouwehoer: Frankrijk heeft een van de meest efffectieve en grote luchtmachten ter wereld. Ondanks dat ik de mening deel, dat Frankrijk op het wereldtoneel weinig in de melk te brokkelen heeft kunnen zij weldegelijk Assad op de knieën krijgen. In Libië heeft dit ook mede tot de val van Bedoeïententslaper Kadaffoes geleid ...

deleraarspreekt | 22-08-13 | 14:00

Nuke Rusland, China en Midden-Oosten en we kunnen weer over normale onderwerpen praten.

Be de Laer | 22-08-13 | 13:59

Één ding is zeker:
De Islam is geen DJ.

ProAsfalt | 22-08-13 | 13:57

@sinar2 | 22-08-13 | 13:45
Is ook zo maar binnenkort vechten asielzoekende bergstammen dat soort bloedvetes ook in Rotterdam Zuid uit.

Conan de Rabarber | 22-08-13 | 13:55

En het is nog hartstikke slecht voor het milieu ook dat gas...

HEvD | 22-08-13 | 13:53

Kunnen we niet overal in de Arabische wereld weer dictators installeren die minimaal 20 jaar mogen zitten? Keert de rust hopelijk een beetje terug

mart915 | 22-08-13 | 13:52

@vliegende hollander | 22-08-13 | 13:16
En zo'n opmerking krijgt nog 20 plussen ook.
De wereld is gek aan het worden, en het is hier niet anders.

Lewis | 22-08-13 | 13:51

Het zijn de zogenaamde rebellen geweest. Die offeren alles en iedereen op als ze maar aan de macht kunnen komen. En dat moeten wij als afvallige honden uit het westen nog bewerkstelligen ook , net als in dat kruidvat Egypte.
Laat die Moslimbroeders het lekker zelf uitzoeken. Het Westen moet zich distantiëren van alles wat ' vredelievende Moslim ' is.simpelweg omdat ze niet bestaan.

irma zonderboezem | 22-08-13 | 13:51

@ScumOfTheSea | 22-08-13 | 13:38
Ja, dat doe je met Google Translate.

rara | 22-08-13 | 13:49

@Bigi Bana Boy | 22-08-13 | 13:37
En dan heb ik het nog niet eens over Iran en Israël.

Dmitri Dmitrievitsj | 22-08-13 | 13:48

Als de politiek geen oplossing kan verzinnen, waarom doet de vrije markt het dan niet?
Waarom stapt niet een of andere drone-fabrikant naar de kansrijkste Syrische oppositiegroep, met het aanbod om de oude kliek uit hun paleizen te knallen in ruil voor wettelijke sanctionering achteraf en een leuk deel van de koek bij de komende heropbouwings-werkzaamheden? Het lijkt me goede business en nog goede reclame ook.

simpelman | 22-08-13 | 13:46

@Conan de Rabarber | 22-08-13 | 13:42
Ik weet. Was een flauwiteit.

Dmitri Dmitrievitsj | 22-08-13 | 13:45

Is het heel erg dat het me geen ruk kan schelen wat de ene islamfascistische bergstam de andere wat aandoet?
Beide stammen zien er ook geen enkel probleem in om niet-moslims aan bomen op te knopen.

sinar2 | 22-08-13 | 13:45

Watapatja | 22-08-13 | 13:42 | + 0 -
Komt er waarschijnlijk zoiets uit van;
"Willen jij een volledig kriekje?"
Beetje gammel.

ScumOfTheSea | 22-08-13 | 13:44

@Bigi Bana Boy | 22-08-13 | 13:37
Er zijn genoeg landen waar men zich zorgen maakt over de oorlog in Syrië. Hoe langer de oorlog duurt, des te groter wordt het destabiliserende effect op de omliggende landen. De stromen vluchtelingen nemen het conflict mee naar sektarische kruitvaten als Libanon, Irak, maar ook naar Turkije. Niemand zit op een nog instabieler Midden-Oosten te wachten. Misschien is het minder belangrijk wie wint dan dat er snel een einde aan de oorlog komt. Als er genoeg politieke wil is zal er heus ingegrepen worden.

Dmitri Dmitrievitsj | 22-08-13 | 13:44

@gooi en smijtwerker | 22-08-13 | 13:42
Klopt, en ik zou er niks van staan te kijken als Assad er totaal niks mee te maken heeft.

Conan de Rabarber | 22-08-13 | 13:44

Klusje voor het vreemdelingenlegioen?

Kapitein Sjaak Mus | 22-08-13 | 13:44

Grote Joop | 22-08-13 | 13:32
Dan moeten die 98% eens begrijpen dat ze hun samenleving moeten ontdoen van de religieuze invloeden en het tribalisme, dat die krijgsheren al eeuwen voortbrengt.
In dat recht-van-de-sterkste model heb je namelijk nóóit Goeden of Slechten.
Alleen "deze schurken" of "die schurken".
De gemeenste klootzakken blijven immers over uit dat soort strijd.

Die voortdurende ellende in die regio ligt dus wel degelijk aan de mensen zelf.
Stuur dus de imam terug naar zijn moskee en gebiedt hem daar te blijven - liefst op grond van een dienovereenkomstige grondwet.
En zet op iedere machtsvorming behalve de democratische, levenslange gevangenisstraf.

Zouden we hier ook moeten doen.
En vlug ook.
Want ook onze democratie staat er vanwege dezelfde mechanismen, inmiddels niet zo florissant meer bij.
Nooit anti-democratische klootzakken toelaten tot het democratische bestel!
Ze hollen het van binnen uit.
Je aanvaardt de spelregels ervan -- of je doet niet mee.
Religieen en etnische bewegingen zijn daarom per definitie uit te sluiten van het democratische discours.

Merlot | 22-08-13 | 13:43

Gisteren bij kvdb een goed verhaal van Arnold Karskens over de situatie in Syrië.

CoffeePatch | 22-08-13 | 13:43

De VN is een papieren tijger.

Rico Tampeloerus | 22-08-13 | 13:42

ScumOfTheSea | 22-08-13 | 13:38 |
Met Google translate van Duits naar Arabisch misschien.

Watapatja | 22-08-13 | 13:42

@Dmitri Dmitrievitsj | 22-08-13 | 13:40
Ik beweer niet dat het niet gebruikt werd. Na de loopgraven van WO I zat vrien of vijand niet meer op gifgas te wachten. Bovendien kon de wind zomaar draaien.

Conan de Rabarber | 22-08-13 | 13:42

@Conan de Rabarber | 22-08-13 | 13:37
jazeker, maar vooral vanwege het recht dat de andere partij heeft om het gebruik van zenuw- of gifgassen terug te doen. het was uit een terechte angst voor een mutual assured destruction, zoals later met kernwapens ook heel effectief bleek te zijn.
Nou is gas altijd een poor man's nuke geweest, dus ook echt iets voor de manier van oorlogsvoering in het midden-oosten. Even goed wel opmerkelijk dat sinds iedereen vermoedt - en waarschijnlijk terecht - dat Israel over kernwapens beschikt er geen grootschalige oorlog meer tegen het land is geweest.

gooi en smijtwerker | 22-08-13 | 13:42

@Conan de Rabarber | 22-08-13 | 13:37
Dat zullen de Joden, zigeuners en homo's vast beamen...

steven paul | 22-08-13 | 13:40

@Conan de Rabarber | 22-08-13 | 13:37
Behalve in de vernietigingskampen.

Dmitri Dmitrievitsj | 22-08-13 | 13:40

@blabam | 22-08-13 | 13:37 |
Die zijn wel zo wijs dat ze het slechts met Uranium ook kunnen redden.

ProAsfalt | 22-08-13 | 13:40

McDonalds en coca-cola staan te popelen om Syrie te veroveren, schiet toch eens op.

Getson | 22-08-13 | 13:39

@de reaguurbuur | 22-08-13 | 13:22 |
Niemand behalve een paar haatbaarden wil daar naartoe om een landoorlog te voeren dus het zal allemaal uit de lucht en vanuit zee gebeuren. De Syriërs zelf mogen dan de landoorlog doen. Dat kost vooral een paar duiten en heeft een klein risico dat er iets uit de lucht geschoten wordt en de inzittenden niet op tijd uit kunnen stappen. Om dat risico klein te houden heb je misschien de nieuwste vliegtuigen nodig (Russisch luchtafweergeschut) dan wordt het lastig als je die niet hebt.

Giskard Reventlov | 22-08-13 | 13:38

Iemand de break al gelezen?
Ik zeg; dikke vette rebellen-hoax.
Weet iemand hoe je "Wolht ihr den totalen Krieg?!" in het Arabisch vertaalt?

ScumOfTheSea | 22-08-13 | 13:38

Welke low life het ook gedaan heeft, zelfs in WO II werd gifgas als een grote no-no beschouwd.

Conan de Rabarber | 22-08-13 | 13:37

"Volgens de Franse minister van buitenlandse zaken is de enige goede chemische aanval eentje in kaasvorm op je smaakpapillen"
Dus toch een Kaas de Vies

Frietje_Oorlog | 22-08-13 | 13:37

Frankrijk wil dus geen gas Rusland.

blabam | 22-08-13 | 13:37

Frankrijk staat alleen in deze kwestie en dat ingrijpen gaat niet gebeuren.

Bigi Bana Boy | 22-08-13 | 13:37

In naam van Allah en met als doel de Religie van Vrede op te leggen aan een ieder, vechten ze daar een smerige strijd uit. Geen van de partijen zal zich houden aan het wereldlijke oorlogsrecht, aangezien zij zich daar niet aan gehouden achten. Er zijn veel slachtoffers van deze strijd te betreuren geweest en er zullen er nog velen volgen. We moeten ons er alleen niet bemoeien, want hun strijd zal nooit de onze worden.
Een kunstschaatsjury heeft ook geen rol van betekenis als scheidsrechter bij een rugbywedstrijd.

Boerenbrandtlul | 22-08-13 | 13:37

@Update.

Ik vraag me dus af wat het standpunt van Frankrijk zal zijn als blijkt dat de geliefde rebellen het gas hebben verspreid. Wat gaan ze dan doen? Wapens leveren aan Assad?
Dacht ik al.

Weet je wat het is in dit geopolitieke steekspel. Men heeft Rusland onderschat, die is weer heerlijk op het oude hoge niveau bezig met schaken. En schaken dat kunnen Russen, zie de update.

Kaas de Vies | 22-08-13 | 13:36

Nogal onwaarschijnlijk dat de troepen van Assad nu ineens gifgas zouden inzetten. Ze zijn aan de winnende hand en hebben alles te verliezen door een dergelijke domme aktie.
_
De rebellen daarintegen hebben alles te winnen met een gifgasaanval. Bovendien hebben ze het al eerder gedaan volgens Verenigde Naties: www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-2...
_
Als u even rond zoekt op internet zijn er bovendien legio filmpjes te vinden van rebellen met gasmaskers, chemische goedjes en andere enge zaken.

de blije libertarier | 22-08-13 | 13:36

We kunnen wel klagen over knoflook en gifgassen, maar hebben jullie we eens een socialist van dichtbij geroken?

funkyd | 22-08-13 | 13:36

@Jan Boule | 22-08-13 | 13:31
Dat vliegtuigongeluk in 2010 heeft niet zoveel met Katyn te maken. Het vliegtuig was op weg naar een herdenking van Katyn en niet meer. Er zijn slechts wat stekeligheden tussen Rusland en Polen vanwege de schuldvraag bij dit ongeluk.

steven paul | 22-08-13 | 13:35

De Arabische Liga komt alleen in actie als er wat over Israel te klagen valt. Als de moslims elkaar met duizenden tegelijk afslachten is de de moeite niet waard kennelijk. En als de AL het de moeite niet waard vindt, wie zijn wij dan om hun problemen op te lossen.

HEvD | 22-08-13 | 13:34

"Laat ze maar lekker an hun lot over daar, we hebben er geen belang bij". Er wordt even vergeten dat 98% van de inwoners van Syrie helemaal geen oorlog wil. Die mensen willen gewoon gaan werken, wat eten en hun kinderen naar school. Dit is wel even een ander land dan bijvoorbeeld Afghanistan, waar in elk dorp een idiote krijgsheer de boel terroriseert.

Grote Joop | 22-08-13 | 13:32

In maart 1940 gaf Stalin de opdracht 22.000 Poolse officieren en intellectuelen te executeren immers zij zouden een gevaar voor hem kunnen zijn . Toen de Duitsers in 1943 het massagraf bij Katyn ontdekten was dit koren op de molen van de naziprpoganda. Churchill wist zich gen raad met deze zaak daar in Engeland duizenden Vrije ( anti communistische ) Polen waren - de latere bevrijders van Breda- en hij tevens Stalin te vriend wilde / moest houden. De Russen op hun beurt gaven de Wehrmacht de schuld van deze moorden en hielden dat jaren na de oorlog vol. Toen in 2010 een Polose delegatie inclusief de premier Katyn wilde herdenken stortte hun vliegtuig neer bij Smolensk met 96 doden als gevolg. Propaganda wordt nog steeds gevoerd en je kunt je derhalve afvragen of Assad nu zijn reguliere leger steeds meer en beter de huurlingen uit de Balkan en de Kaukasus weet te bestrijden, baat heeft bij een masamoord. De shariasunnieten in elk geval wel immers het is aan Assad te bewijzen dat hij het niet heeft gedaan. Public relations en propaganda gaan nog steeds rûchtsichtlos hand in hand en dit over de ruggen van de gewone bevolking.

Jan Boule | 22-08-13 | 13:31

"Joehoe, Arabische Liga, het is hommeles in jullie wijk. Los zelf eens een keer op."
.
Inderdaad! Op de een of andere manier heb ik van die gasten altijd het idee dat het wel verrekte handig is dat het door hun zo verfoeide vrije westen toch wel elke keer de kastanjes uit het vuur haalt.....

frenkievee | 22-08-13 | 13:31

De door links Nederland bewierookte Arabische lente moet niet door westerse regiems worden verstoord want je moet de daar nu in al hun schoonheid opbloeiende democratieën niet voor de voeten lopen.

eerstneukendanpraten | 22-08-13 | 13:30

@ProAsfalt|22-08-13|13:27
Nou, die hulp was dan het Congres van Wenen. Verdere hulp is er niet geweest. Oh ja, wel van de Engelsen, die stonden een Oranje af.

pitsteen | 22-08-13 | 13:30

Yeah!! We worden weer een oorlog ingefrommeld!!

Weer mag het bloed van 'onze jongens' vloeien zodat mannen van strijdbare weerbare leeftijd van daar hierheen kunnen vluchten. Yippie!

Als degenen die het hardst om interventie schreeuwen dan ook nog eens vooraan zouden staan om te gaan...

Ach, wat droom ik nou.

ZKH EénOog | 22-08-13 | 13:30

Die stomme fransoossen moeten er zich niet mee bemoeien het is een stammenstrijd tussen shiieten en soenieten moet je niet tussen komen. Laat de arabische landen met hun geloofsstromingen het zelf maar oplossen

protonplof | 22-08-13 | 13:30

Die Johnny Quid is kennelijk door de hele aanloop naar de Irak oorlog heen geslapen. Of moet dit schrijven van iemand. Je moet wel heel dom en naief zijn om te denken dat Assad dit heeft gedaan. Eigenlijk zouden we de hele Geenstijl redactie eens op excursie naar Fallujah moeten sturen, om eens wat van de gevolgen van hun propaganda op te snuiven. Heerlijk, ons eigen kernafval in verpoederde vorm over je longen te laten gaan, jeweetwel, de depleted uranium waarvan er miljoenen tonnen in Irak, Afghanistan, Kosovo en straks ook Syrie zijn gepoederd.
.
In Irak zijn de mensen ook veel en veel slechter af dan onder Hussein. Dat land is nu 'legaal' in eigendom genomen door de grote multinationals. De ergste politiestaat op aarde. Zo'n plan ligt er vast ook al klaar voor Syrie.
.
Een troost, jullie kunnen je altijd nog verschuilen achter 'hebben we niet geweten'.

pokkejong | 22-08-13 | 13:29

Ze kunnen natuurlijk wat bewoners van de banlieus naar toe sturen om te vechten.

Ko Ranzig | 22-08-13 | 13:29

*Thee zetten gaat

Openbaar Mysterie | 22-08-13 | 13:29

Ik geloof niet dat Assad gifgas gaat gebruiken terwijl de rest van de wereld met argusogen naar hem kijkt wat hij uitspookt. Het is een klootzak, maar hij is niet achterlijk. Het zou me niks verbazen als dit uit de koker van de rebellen komt.

brutus68 | 22-08-13 | 13:28

Het is nog helemaal niet gezegd dat Assad voor de gifgasaanvallen verantwoordelijk is. Het zouden net zo goed de rebellen zelf geweest kunnen zijn juist om dit soort reacties van landen als Frankrijk te ontlokken.
Met dat soort smerige spelletjes zijn we destijds ook in de Balkan verzeild geraakt.

ZonderNaam | 22-08-13 | 13:28

@blinde kip | 22-08-13 | 13:23
Het zou de MB ook niet slecht uitkomen als de regering van Syrie de schuld krijgt van het gifgas. En dat er wat rebellen bij doodgaan is niet erg volgens de MB, die komen toch wel in de hemel volgens de koran.

Maar ook ik weet niet wat er precies gebeurd is.

rara | 22-08-13 | 13:28

Burgeroorlogen aan de noord- en zuidgrens van Israel en de VS zou zich er niet mee bemoeien? Same old shit, different public relations.

Petrus de Rewa | 22-08-13 | 13:28

Kaas de Vies | 22-08-13 | 13:22
Weten we niet en ik in ieder geval niet, omdat ik nog leef.

psycho_3 | 22-08-13 | 13:27

De slachtofferrol is onderdeel van de Jihad. Sterker nog. Ze jagen met alle liefde en hakbar roepend hun eigen mensen de dood in voor de 'goede' zaak. Daarnaast sterven deze mensen ook graag voor de goede zaak. Ze geloven immers dat ze in het paradijs zullen komen als ze sterven als martelaar. Hoe? Dat maakt niet zoveel uit als het middel maar het doel heiligt. Islamistische overheersing. De islam is een religie van oorlog list en bedrog en absoluut geen bondgenoot. Van niemand niet.

StijlvolRechts | 22-08-13 | 13:27

@Dmitri Dmitrievitsj | 22-08-13 | 13:25 |
Ik wijs u er gaarne op dat NL Napoleon ook het land heeft uitgetrapt (al dan niet zonder hulp).

ProAsfalt | 22-08-13 | 13:27

Iemand toevallig gisteren het NOS journaal gezien, met die reporter vanuit Beiroet?
Die kon zich "niet voorstellen dat het iemand anders was dan het Syrische leger".

Maar goed, oorlog genereert cashflow, voor iemand dan.
"The sinews of war are infinite money".
En verder wat Quid zegt.
Hou een sop met de Westerse moraal opdringen in een tribaal land.
Dat moeten we niet willen.

ScumOfTheSea | 22-08-13 | 13:26

Ik ben niet overtuigd dat er een gifgasaanval is geweest. Waar ik wel van overtuigd ben is dat er hele andere krachten aan het werk zijn om een Syrie-inval en Assadverwijdering te rechtvaardigen. Gelukkig zijn Rusland en China er nog om de boel te blokkeren.

Het enige wat mij echt zorgen baart is dat een wereldwijde oorlog (niet voor het eerst) voor het westen de enige escape route lijkt uit een imploderend kapitalistisch systeem. Het zal er dus wel van komen.

BedrijfsTijgerT | 22-08-13 | 13:26

Die beelden zijn zo nep als maar kan, daarom mag er niet gecontroleerd worden!

Radicalimero | 22-08-13 | 13:26

Staat het dan al vast dat Assad de dader was? Er zijn al meerdere wapenopslagplaatsen veroverd. Misschien beschikken rebellen ook wel over gifgas? Is er iets bekend over de achtergrond van de slachtoffers qua soenitisch/sjiitisch? Volgens mij zijn we nog steeds het beste af als Assad aan de macht blijft.

vindead | 22-08-13 | 13:25

De Arabische Liga vindt het allemaal wel best.
Kennelijk is Oorlogje voeren hun hobby.

ProAsfalt | 22-08-13 | 13:25

@OverdrevenGeouwehoer | 22-08-13 | 13:19
Frankrijk voert genoeg oorlog zonder de VS, bijvoorbeeld in Afrika. Het heeft een ervaren getrainde krijgsmacht, kernwapens en een vliegdekschip. Frankrijk zou militair gehakt van Nederland maken, als ze dat diplomatiek niet al zouden kunnen.

Dmitri Dmitrievitsj | 22-08-13 | 13:25

Als ze mekaar daar in die zandbak willen uitmoorden doen ze maar.
Mijn zegen hebben ze als wij er ons maar niet mee gaan bemoeien.

Laat ze het lekker zelf uitzoeken daar.

Che_cuevara | 22-08-13 | 13:24

Staat het dan al vast dat Assad de dader was? Er zijn al meerdere wapenopslagplaatsen veroverd. Misschien beschikken rebellen ook wel over gifgas? Is er iets bekend over de achtergrond van de slachtoffers qua soenitisch/sjiitisch? Volgens mij zijn we nog steeds het beste af als Assad aan de macht blijft.

vindead | 22-08-13 | 13:24

Haantjesgedrag van de Fransen. Hun laatste 5 grote oorlogen hebben ze feitelijk verloren. In 2 ervan hebben ze geallieerde hulp gekregen.

Laten we hier in Europa maar uit deze slachtpartij blijven. En laat de Fransen maar roepen!

pitsteen | 22-08-13 | 13:24

Gelukkig heeft Nederland daar al vrijwilligers zitten die de nodige kogels wegvangen voor onschuldige burgerts.

steven paul | 22-08-13 | 13:24

Watapatja | 22-08-13 | 13:20
Trouwens het gasgrapje van jou stond in de kaasvariant ook al in de tekst. Oordeel niet..

Mark Smith | 22-08-13 | 13:23

@liegende hollander | 22-08-13 | 13:16
Normaal ben ik niet zo van de ulahoedjes maar ik vroeg me hetzelfde af. Erg handig, een dergelijke afleiding aan de periferie van een onrustig Europa. Bovendien, de 'rebellen' zijn ook niet bepaald lieverdjes. De aanval kan uit alle hoeken komen, lijkt het wel.

blinde kip | 22-08-13 | 13:23

Fransen hebben weer eens last van grandeur. Erg allemaal maar Rusland en China geven wel duidelijk signaal af dat ze verdrietig zullen zijn als het westen zich ermee gaat bemoeien.

Bokito ergo sum | 22-08-13 | 13:22

Syrie heeft WEL olie.

Maar als Frankrijk militaire actie wil is de eigen bijdrage natuurlijk het vreemdelingen legioen.
En dankzij Franse acties hebben we o.a. wo 2 en Vietnam gehad.

Winston1 | 22-08-13 | 13:22

"As my brother was coming back downstairs he smelt the gas"

Hmmm is dat gas dat Assad heeft niet geurloos?

Kaas de Vies | 22-08-13 | 13:22

Watapatja | 22-08-13 | 13:20
Nee, een instemmend compliment aan Quid. Is nog nooit iemand aan deaud gegaan.

Mark Smith | 22-08-13 | 13:22

Kan iemand even de argumentatie voor en tegen een inval naast elkaar zetten? That would be great.

de reaguurbuur | 22-08-13 | 13:22

De Amerikanen (en een paar andere landen) zeggen al 'nee, stik? nou dat zeggen ze voor de bühne denk ik
want ze zijn maar wat druk met het trainen van Syrian opposition en dat doen ze als een tijdje articles.washingtonpost.com/2013-04-02...

janneman1977 | 22-08-13 | 13:21

Fransen gaan het vreemdelingen legioen er heen sturen let maar op. Als ze het goed doen is het vive la france en als het fout loopt kraait er geen fransman naar want het zijn tenslotte geen franssen.

Bobjandeman | 22-08-13 | 13:21

Syrie heeft geen olie. Klaar.

Eigenaar_IJsland | 22-08-13 | 13:21

Mark Smith | 22-08-13 | 13:17 |
Overbodige tegel dus.

Beter kan ik het niet verwoorden.

Watapatja | 22-08-13 | 13:20

Assad is aan het winnen. Logisch dat hij dan chemische wapens inzet! Wait.. wut?

blabam | 22-08-13 | 13:20

Maak niet uit wat ze doen, het is toch de schuld van de Joden en het Westen. Ik stel voor dat we voor de goedkoopste oplossing gaan en dat is met onze poten eraf blijven.

Merkava | 22-08-13 | 13:20

Frankrijk stelt qua internationale politiek sinds Chirac geen dernière meer voor. Puur aandachttrekkerij dit. "Kijk ons eens van ons afbijten". Gaat er ook echt komen die oorlog, zonder de VS.

OverdrevenGeouwehoer | 22-08-13 | 13:19

nou, allemaal vanwege een slecht geacteerde film uit de Pallywood studio's? Zelfs Radio 1 vanmorgen had zo zijn twijfels over de echtheid van de beelden. Volgens mij beter om het de Syriers zelf te laten uitzoeken en ons er niet mee te bemoeien.

gooi en smijtwerker | 22-08-13 | 13:19

Vreselijk wat die baardapen elkaar aandoen. Moeten we ons niet mee willen bemoeien. Kunnen het wel verwerpelijk vinden en afkeuren.

whatsinaname | 22-08-13 | 13:19

Ik geef toe dat als het Syrische regime gifgas echt heeft gebruikt dit zeer verwerpelijk is en ik ze liever verwijderd zie dan langer daar aan de macht.

Maar toch bekruipt mij het gevoel dat er weer niets klopt aan de 3de gifgasaanval die tot oorlog zou moeten leiden.

In een buitenwijk van Damascus een gifgasaanval plegen, zo dicht bij het machtscentrum terwijl er inspecteurs rondlopen loopt mij niet echt logisch. Hoe dom denk je dat het regime van Assad is? Waarom zouden ze het nu doen, nu ze toch redelijk aan de winnende hand zijn. Het is allemaal niet erg logisch.

Kaas de Vies | 22-08-13 | 13:18

Als de knoflookvreters zich er mee gaan bemoeien, krijg je pas echte giftige gassen, knoflookgassen.

Watapatja | 22-08-13 | 13:18

"Sinds wanneer is het de verantwoordelijkheid van het westen om andere landen ter verantwoording te roepen met ons zogenaamde superieure vrijheidsideaal."

Beter kan ik het niet verwoorden.

Mark Smith | 22-08-13 | 13:17

Ah, opzet geslaagd "weapons of mass destruction!!"

Echt creatief zijn ze niet hé

Stefannn | 22-08-13 | 13:16

Benieuwd of over 10 jaar bekend wordt dat de CIA het gifgas heeft losgelaten als excuus voor de inval in Syrie.

liegende hollander | 22-08-13 | 13:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken