Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

PvdA-econoom: minimumloon is waanzin

katjepoet110.gifBoze PvdA-econoom Bas Jacobs is boos. Boos op vicepremier Lodewijk Asscher (PvdA) die afgelopen weekend in de Volkskrant pleitte om iets (maar wat dan eigenlijk) te doen tegen de tsunami van MOElandisering (ofzo) die zich dankzij de open grenzen meester maakt van de Nederlandse arbeidsmarkt. Hun tokkies pikken de banen van onze tokkies in, aldus Asscher. Dat is helemaal niet waar, aldus hoogleraar Jacobs. Of nouja, niet helemaal. Er zijn nog altijd een heleboel Nederlanders aan het werk in, om maar eens een clichésector te noemen, de tuinbouw. Enfin, wat moet er volgens prof. Jacobs gebeuren om problemen (zwart werk, illegaal werk, oneigenlijke concurrentie) aan de onderkant van de arbeidsmarkt op te lossen? Simpel: grenzen open houden ('mobiele werknemers' zijn volgens Jacobs nu eenmaal een gegeven), minimumloon omlaag zo niet afschaffen en om te repareren de belastingen voor de 'laagstbetaalden' omlaag. Logisch, zo lijkt. Maar is dat het wel? Een minimumloner in Nederland betaalt iets van 250 euro belasting (op bijna 1500e p/m bruto). Ook al laat je het minimumloon los, dan is er nog no way in hell dat het nettoloon van een Nederlandse werknemer kan concurreren met het loonniveau in bijvoorbeeld Roemenië, alwaar het minimumloon rond de 160 euro per maand zweeft. Levensonderhoud is hier duurder, en hoeveel belastingvoordelen kun je laagstbetaalden na het afschaffen van het minimumloon geven? Een kale kip... Oneigenlijke concurrentie stoppen? Gaat niet gebeuren. Kelderende lonen in Nederland dankzij de open grenzen en het afschaffen van het minimumloon, onmogelijk te repareren door belastingverlaging? Geen probleem. Open grenzen, een leuk ideaal. Met nadruk op ideaal. Dit is een archetypische race to the bottom, maar volgens hoogleraar Bas Jacobs is dit het enige juiste 'sociaal-democratische' beleid. Weten we dat ook weer, wat sociaal-democratie tegenwoordig is. Nationaal is het in ieder geval zo dood als een pier, om met die malle Grunberg te spreken. Asscher, aan de slag, te beginnen bij Kleeflul en Poephoofd!

Reaguursels

Inloggen

Louise Cypher | 20-08-13 | 12:31 |
Geen wonder dat dit land kapot gaat, met deze bedragen heb je een vol salaris bij nodig, dus subsidie om alleen al een sociaal huurhuis en vaste te laten bekostigen.
Het is een vicieuze cirkel wat niet doorbroken wordt.

lanexxx | 20-08-13 | 19:32

Salarisindicatie voor een baan bij KPN aan de telefoon, een droombaan.
21 jaar: € 6,56 bruto per uur
22 jaar: 7,14 bruto per uur
>23 jaar: 8,54 bruto per uur

Louise Cypher | 20-08-13 | 12:31

Minimum loon afschaffen en evt aanvullen naar iets meer dan bijstandsniveau dmv toeslagen. Vervolgens een heffing op iedereen die hier werkt om dat geld op te hoesten.

Lijkt mij de beste oplossing, hoeft niemand thuis te zitten en we kunnen toch concurreren

Continuum | 20-08-13 | 11:54

Minimum loon afschaffen en evt aanvullen naar iets meer dan bijstandsniveau dmv toeslagen. Vervolgens een heffing op iedereen die hier werkt om dat geld op te hoesten.

Lijkt mij de beste oplossing, hoeft niemand thuis te zitten en we kunnen toch concurreren

Continuum | 20-08-13 | 11:49

PvdA is knettergek. Ze denken door 10 euro te fragmenteren uiteindelijk 11 euro te maken? Asscher blijft ook nog steeds de meest domme, knettergekke, egoïstische en hardleerse klootzak. En zijn bek straalt ook nog eens chromosoom foutjes uit!

Parelmoer | 20-08-13 | 11:26

Snap trouwens niet dat de PvdA zogenaamd nog tegenstribbelt tegen de komst van al die goedkope werkers, waarom geven ze hen niet massaal stemrecht, dan staat de PvdA ten koste van de oorspronkelijke bevolking zo weer op 65 zetels, want zoals het nu gaat komen ze stemvee tekort.
Dus ik verwacht dat de PvdA er uiteindelijk niets aan zal doen, ze moeten alleen nog even de indruk blijven wekken voor het volk op te komen. Slechts een politieke formaliteit.

ZSU-23-4 | 20-08-13 | 11:15

vrije markt?
Djong | 20-08-13 | 01:55
Welke vrije markt?
Oh, u bedoelt de vrijheid voor Bulgaren om voor 5 Euro per uur te komen werken, met 20 man een woning voor 500 per maand te huren en daarna weer te vertrekken om een tijdje betaalde vakantie te vieren in Bulgarije, waar de prijzen voor een gezin aanmerkelijk lager liggen?
En is het niet zo dat buitenlandse ondernemingen werk in Nederland mogen verrichten en dan belasting kunnen afdragen in het buitenland?
Wat er nu gaat gebeuren is dat MOE-landers de autochtone bevolking de bijstand in gaan jagen, het verdiende geld meenemen naar het eigen land en zullen zorgen dat ons systeem in elkaar zal storten.

ZSU-23-4 | 20-08-13 | 11:07

Oh herder Jacobs, leidt ons naar het door u zo vurig gewenste ideaal. En idealist als u bent, gaat u natuurlijk nu zelf het goede voorbeeld hierin geven door voor 400 euri in de maand te gaan werken. U heeft een missie, oh herder Jacobs, veel succes!

Zwart gat | 20-08-13 | 11:02

als het kalf verdronken is dempt men de put.
je ziet ze overal rijden,ze werken hier,en ze jatten hier.
open grenzen moet van de eu.
er zijn ondertussen al stopwoorden voor werklozen,b.v tokki,s
we zitten in de tang van de eu.
het oosteuropa probleem is als een sprinkhanen plaag
daarbij komt dat nog steeds hordes economisch vluchtelingen worden toegelaten,en het barst van de illegalen.
ik leg hier de vinger op de open wonde,de n.l stigmata
we horen steeds dat we een rijk land zijn.
het lijkt er anders niet op met de verstikkende bezuinigingen,die ons door de eu worden opgedrongen.
daar mogen we straks ook weer voor stemmen
de uitslag leggen ze naast zich neer.

soledad | 20-08-13 | 10:49

Uiteindelijk komt er een keer een moment dat Bas Jacobs geen riant salaris meer ontvangt en dat hij zijn HRA niet meer krijgt omdat er niet meer genoeg belastingbetalende Nederlanders meer zijn.

Willem van Rood | 20-08-13 | 10:47

PvdA is echt helemaal van het pad af. Wat een idioten! EN DAT OP BELASTINGGELD!

LangeTijdGeleden | 20-08-13 | 10:44

Waar halen dit soort mensen hun verstand vandaan?! En krijgen er nog (veel) voor betaald ook! Hoe wereldvreemd zijn deze kleaudzakken?!

Ik heb al aan vaste lasten per maand rond de 1200 eu p/m.
En ik ga weinig uit en koop (te) weinig nieuwe kleding.
Ik verdien veel minder dan 2000 eu bruto p/m.

Kijk, al kwam ik uit Roemenië/Bulgarije, betaalde geen tot zeer weinig wegenbelasting, kreeg een volledig gefinancierde (huur)woning, dan kon ik ook MAKKELIJK rond komen van 400 eu p/m. MAAR DAT KAN JE NIET ALS NEDERLANDER.

Deze econoom is volledig GESCHIFT. Ook zijn er in Bulgarije en Roemenië bureaus gespecialiseerd om mensen een baan te geven vanuit NL. Ik zie anders nergens in Nederland dat soort bureaus. Je moet zelf verdomme op zoek en ALS je mazzel hebt dan vind je een goede baan in het buitenland, want NL'ers zijn duur.

LangeTijdGeleden | 20-08-13 | 10:41

Wat Jacobs eigenlijk zegt is dat ons belastingstelsel veel te duur is. Laten we ministers uit Polen halen, dat scheelt ons alvast een stukje premiedruk.

Ad337 | 20-08-13 | 10:10

Van Leeuwen heeft een punt. 'Sociaal-democratische' beleid *is* een race to the bottom. Dat is ook de bedoeling, alleen noemen we het liever 'nivelleren'. Dat klinkt minder erg.
 
Wat is er eigenlijk mis met onze uitkeringstokkies uit het Westland verplicht tewerkstellen in de kas? 'Gratis' is goedkoper dan 160 Euro en moet je eens zien hoe hard die gasten dan 'ineens' in de buurt gaan solliciteren in plaats van in Oost-Groningen.
 
En dat hoeft zich niet te beperken tot de kas. Ga maar bejaarden omdraaien en rolstoelen duwen.

pietvanvliet | 20-08-13 | 09:54

300.000 bijstandtrekkers, 300.000 wajongers, 300.000 wao-ers en dan klagen over arbeidsmigratie. nederland gedraagt zich als het romeinse rijk, goedkope import van arbeidskrachten (slaven/huurlingen) en de massa wordt bezig gehouden met brood en spelen (uitkeringen). het onderliggende probleem is het onhoudbare verdienmodel waarbij steeds meer inactieven parasiteren op steeds minder actieven. om die last te kunnen dragen gaan de actieven natuurlijk kijken om de kosten te verlagen. als morgen nu eens de helft van de bijstandsmoeders met kinderen op de kinderen van de andere helft van de bijstandsmoeders met kinderen zou gaan passen, dan zou de arbeidsparticipatie al opmerkelijk verbeteren. waar een wil is een weg, waar bureaucratie heerst is er slechts stagnatie.

minimá-armezusvan.. | 20-08-13 | 09:49

Bas Jacobs is een halve zool met een zuurpruim gezicht. 5 jaar lang zit ie te zaniken: bezuinigen, bezuinigen we moeten meer bezuinigen. En nu we flink gaan bezuinigen verkondigt ie doodleuk: We moeten meer uitgeven, uitgeven, minder bezuinigen. Hij lult maar wat, maar wel altijd consequent tegendraads. Inderdaad een PvdA-er.

lulleficatie | 20-08-13 | 09:38

De EU-trein dendert door: open grenzen, vrij verkeer van personen, de onderste laag van de arbeidsmarkt is het kind van de rekening. Hier wordt mensen echt het mes op de keel gezet.
Asscher stribbelt formeel nog wat tegen, allemaal theater.
Terwijl internationale bedrijven hier in NL een belastingparadijs aantreffen. En zoals bekend in de top en zeker in de EU veel te veel geld wordt "verdiend".
We zitten midden in een autoritaire oligarchie.

Van Duyvenbode | 20-08-13 | 09:35

@Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:47
Je denkt toch niet dat die Zwitsers gek zijn geworden?

Anarchus_Rex | 20-08-13 | 09:19

Ze zouden al die zogenoemde specialisten en economen zelf eens een jaar op €800,- netto p.m. moeten laten leven.
En niet in een studentenkot, maar met een heel gezin in een hut van €750.p.m.
En zoek zelf maar uit hoe je aan de rest gaat komen om je lasten mee te betalen.

mothersfinest | 20-08-13 | 09:08

@miko | 20-08-13 | 00:53
Nee, kneus. Je bent zelf te simpel om het verschil tussen loon en loonkosten te begrijpen. En blijkbaar wekt dat ergernis op.

Anarchus_Rex | 20-08-13 | 09:08

Zouden de hoge heren ook vrij verkeer van personen toelaten aan de bovenkant van de arbeidsmarkt, zodat daar ook de lonen kelderen. Engels is toch inmiddels de voertaal. OK. Dus hoog opgeleide Grieken, Spanjaarden, Ghanezen, Nigerianen, Chinezen,
etc. kunnen bij ons dan commissaris der Koenigin worden, of minister van onderwijs, of CEO van Shell, of directeur van een grote school, ziekenhuis, etc. etc. worden. En zij doen dit voor VEEEEEL minder GELD! Dus de straat opschoppen al die economen in maatpakken, en vervangen door Kwameh, Juan en Kostas!!

Van Duyvenbode | 20-08-13 | 08:55

Wissel om te beginnen die Bas Jacobs maar in voor een Bulgaar. Die kan vast veel goedkoper dan Jacobs.

Angelica | 20-08-13 | 08:52

Die mijnheer is compleet hersendood en al helemaal geen 'hoogleraar'. Die hebben we namelijk niet in nederland. Alleen maar geinflatteerde mavoklanten die al schrikken als ze een kwantitatief product moeten tonen. Van die mislukte vmbo-ers voor wie een gewogen gemiddelde berekenen al heel wat is, en van die mislukkelingen die blij zijn met n=2, die controlegroepen maar 'overbodig duur' vinden en van die sukkels die doel- en vraagstelling bij voortduring verwarren en vermengen.

BellaBella | 20-08-13 | 08:51

Ze zijn allemaal van 't padje af hiero. Minimumloon afschaffen? lol welkom terug in de 19e eeuw.

Maarja, hoe kun je je ook een voorstelling maken van mensen op of onder het minimumloon, als je zelf een ton of meer per jaar binnenharkt?

Allemaal geschoffeld die figuren, en eigenlijk beschouw ik dat soort voorstellen als misdaden jegens de mensheid.

Tripps | 20-08-13 | 08:46

Het gaat om het verlagen van de kosten voor de werkgever, niet om het inkomen van de minimumloner zelf. In het eerste zit veel meer rek. Als die kosten omlaag kunnen, dan zullen er aan de onderkant van de arbeidsmarkt meer banen terugkomen ( koffiejuf, secretaressen etc. etc. )

3Xniks | 20-08-13 | 08:44

Wat nou, al dat commentaar.
Die man weet waarover hij praat.. . . .
.
.
Net als alle andere PvdA'ers.
.
.
Mhoehahahahaha

bas ooms53686289 | 20-08-13 | 08:41

Wat is erger dan een nationaal-socialist?
Een INTERnationaal-socialist!

Karel Popper | 20-08-13 | 08:34

Ben net wakker maar zit nu al de hele tijd dat plaatje van kleeflul en poephoofd te visualiseren, ben bang dat het de hele dag blijft hangen.

extrasaus | 20-08-13 | 08:34

Ik heb hem al eens eerder gepost, maar de term 'Grunberg' triggert me er toe:

Uit de bundel 'verrek, kijk daar', het gedicht 'nog veel erger'
//Arnon Grunberg modus on
Ik ben een jood
de islam wil mij dood
maar als ik daar wat van zeg
ben ik een racist
en dat lijkt mij
nog veel erger
//Arnon Grunberg modus uit

Karel Popper | 20-08-13 | 08:31

Javello | 20-08-13 | 08:15 | + 0 -
de commissie: ik heb het over de europese commissie
Inventariseren: mensen die misstanden kunnen melden bij een meldpunt (aka moelandermeldpunt of polenmeldpunt van de PVV)

janneman1977 | 20-08-13 | 08:31

Gewoon de slavernij weer invoeren. Alle gewone lui worden gebrandmerkt en als lijfeigene verkocht aan de hoogste bieder. Dit zijn uiteraard de superieuren die nu o.a. het land besturen en dergelijke. Klinkt dit overdreven?

niksneem | 20-08-13 | 08:27

Haha PvdA heeft heimwee naar de slavernij zo blijkt.

* | 20-08-13 | 08:21

@kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:07
In Duitsland heb je geen algemeen minimum loon (nog niet tenminste). Dat is per sector geregeld (kort geleden de kappers bijvoorbeeld). Laag betaald werk wordt hier nog steeds erg laag betaald. Hier is het verschil tussen arm en rijk extreem, maar ze pikken het hier vreemd genoeg. Persoonlijk denk ik echter dat het geen 10 jaar meer duurt voordat men het hier niet meer pikt. En als de FDP de kiesdrempel niet haalt in september moet Merkel wel naar de SDP luisteren. Dan gaat er hier wel wat veranderen denk ik... Persoonlijk ben ik zwaar tegen wat voor invloed van de overheid dan ook en daarom tegen socialisme in wat voor vorm ook, maar als ik hier vaak zie dat de baas van een klein bedrijf (10-20 man personeel) elk jaar een dikke nieuw Audi koopt terwijl hij 80% van z'n tijd lekker rondhangt in het kantoor aan huis als anderen voor een hongerloon het echte werk doen, dan is dat voor mij ook een signaal dat het kapitalisme doorgeslagen is en niet kan blijven werken... Het werkt natuurlijk ook niet als de overheid het concept geld geen kracht kan bijzetten met geweld...

synchronicity | 20-08-13 | 08:17

@janneman1977

"Inventariseren" is gebrek aan doorzettingvermogen, zoals tegenwoordig overal een commisie voor opgericht dient te worden

Javello | 20-08-13 | 08:15

links of rechts maakt niks uit.
U wordt bezeikt waar u bij staat door het elitair gepeupel.
Van de paar rotcenten kunt u straks nog naar het bejaardenhuis rijden om cliniclown te spelen voor een stel bejaarden die daar waarschijnlijk ook geen zin in hebben.
En zo worden betaalde krachten weggesanneerd en helpt u mee om de zorgbestuurders aan hun bonus te helpen.
Achterbaks elitair graaituig.
...
En waarom doen ze dat ?
Omdat ze het kunnen doordat het volk cynisme afkeurt en verstart in apatie.
...
Met dank aan Brussel NV.

0.9-FTE | 20-08-13 | 08:15

Bas Jacobs is een lamlul!

Weer een hoogopgeleide randdebiel die even komt vertelen hoe het in nederland in elkaar steekt! Géén idee hoe het werkelijk in elkaar zit, maar meneer komt wel even vertellen dat U vooral mag gaan genieten van de belastingaftrek zodat u maar vooral even levelt met de oost-europese arbeider en HIJZELF er niet op achteruitgaat!

Wat een lamlul! Aanpakken dit soort gajes en hard!

Javello | 20-08-13 | 08:11

asscher kan wel van als willen, maar om wat gedaan te krijgen moet hij langs de EU commissie
net als Kamp en Leers in rutte 1 de commissie op hun weg tegen kwamen
maar misschien krijgt asscher het wel voor elkaar of zou hij de uitspraken over moelanders voor de bühne hebben gedaan?
Ach, misschien is het een idee om het probleem eerst te inventariseren misschien is meldpunt daarbij wel handig
www.nrc.nl/nieuws/2012/02/29/commissie...

janneman1977 | 20-08-13 | 08:10

Natuurlijk moet er marktwerking zijn, maar wel binnen Nederland. Ik woon niet in de EUSSR.
Watapatja | 20-08-13 | 02:01

In de USSR was nou juist geen marktwerking.
En verdringing van arbeid bestaat altijd, hoe groot of klein je het gebied ook maakt.
Zo werd Amsterdam in de negentiende eeuw overspoeld door goedkope Friese havenarbeiders. Uit het nog veel armere Duitsland kwamen eeuwenlang landarbeiders naar Friesland.
Niks nieuws onder de zon.

Djong | 20-08-13 | 08:10

@WirMachenMusik | 20-08-13 | 02:07
Ik dacht zoiets te lezen bij de opmerking dat er niemand te vinden was. Maar dat hangt natuurlijk ook van die dorpen af. Zeker als het in Limburg is.

blinde kip | 20-08-13 | 08:08

Als het minimumloon er aan gaat dan wordt het hele loongebouw vanaf modaal naar beneden uitgerekt, denk daar maar eens aan als je weer hard gaat schreeuwen over afschaffing.

Jack1000 | 20-08-13 | 07:46

Mogguh @ All,
Zw blijven me verbazen die PvdA figuren, trouwens die van de VVD ook.
Zeuren over open grenzen voor Arbeid en personen conform het Europees verdrag. Raar dat Dhr. Jacobs met geen woord rept over het belastingparadijs Nederland, voor MulitiNationals. Aple, Google, Microsoft etc hebben hier een inkomsten paradijs ze betalen nagenoeg geen cent aan vennootschaps belasting.
Een bedrijf produceert in Duitsland hun produkt en betaalt tantiemes aan de Nederlandse vestiging waar dus niet geproduceerd wordt en daardoor geen belasting wordt geheven. Datzelfde gebeurt via Luxemburg en Ierland. De producerende landen willen hier vanaf maar die Belastingprofiteurs trekken daar niet aan( Stel je voor waar kun je later na je Politieke loopbaan aan de slag).Elke Middenstander/KMB'er die mag dokken dat hij/zij scheel ziet/

Sjeng de helle | 20-08-13 | 07:22

Als het op concurentie aankomt dan is het UWV paradijs en vrienden de grootste concurrent. Daar doe je als ondernemer niets aan.

duitse herder | 20-08-13 | 07:19

@ INH.30CL | 20-08-13 | 04:25 |
Het enige wat fout kan aflopen met die Chinezen is dat ze nogal hebberig zijn. In de handel zijn ze vrij hard. Ponzi-schemes zijn een groot probleem.

D.Turpin | 20-08-13 | 04:57

@D.Turpin | 20-08-13 | 03:48
En China heeft grenzen?

INH.30CL | 20-08-13 | 04:25

@D.Turpin | 20-08-13 | 03:48
En China heeft grenzen?

INH.30CL | 20-08-13 | 04:25

Wat een mooie wereld hebben we toch gecreerd. Was een tijdje leuk met de USA, West-Europa en Japan. Met ongeveer gelijke lonen was het heel gezellig om elkaar dingetjes te verkopen. Totdat bepaalde gasten een concurrentie voordeel zagen door de productie naar China te verschepen. Toen werd het minder gezellig en het einde is nog lang niet in zicht. Met de productie zijn ook de lonen verhuisd. Uiteindelijk wint er niemand, behalve China natuurlijk. Die overigens hiermee ook gratis toegang verkreeg tot allerlei know-how. Via de wet van communicerende vaten hebben we nu minder know-how dan voorheen. Er zijn een aantal verschillen met wat voorheen de Aziatische tijgers werden genoemd. Die bouwden de know-how zelf op (een veel langzamer proces) en waren veel kleiner dan China.
-
Zo onderhand duurt het trouwens wel heel erg lang voordat China eens een keer onderuitgaat. Dat wordt steeds voorspeld, maar vooralsnog gebeurt er niks. Gaat ook niet gebeuren. Met de kaarten die ze nu hebben gaan ze het spel ook uitspelen ook. Met of zonder goedkope Roemenen, we are doomed.
-
Kunnen grapjes maken over plastic rotzooi, maar die Chinezen maken wel dingetjes. Dat is belangrijk. Dingetjes maken. Daar kun je verder op bouwen. Wat wij hebben gedaan is het omgekeerde. Wij leerden op school dat de diensten-economie een kenmerk van vooruitgang was. Was gelul. Het geld moet ergens vandaan komen. Je moet wat maken. Innovatie gaat het ook niet worden. Met de industrie die China nu heeft, is er aldaar ook een betere infrastructuur voor innovatie.

D.Turpin | 20-08-13 | 03:48

En voor de bedrijfseconomische perikelen van die fruitboer enigermate interessant vond nog het volgende verschil tussen Nederland enerzijds en België en Duitsland anderzijds.
Hij vertelde me dat fruitboeren in Nederland belasting betalen over kilo's geoogst fruit. In België en Duitsland daarentegen wordt belasting geheven per hectare. Dat betekende volgens hem dus dat je in Duitsland/België beloond wordt voor verhoging van oppervlakte-productiviteit en in Nederland daarentegen net bestraft. "En wat denk je dat dat en die andere concurrentienadelen op den duur voor consequenties gaat hebben voor onze nu nog technololische voorsprong?"
Tja het is best een slimme boer, samen met broer MULO-B op de kostschool van de broeders in Bleijerheide in drie jaar (nooit iets gemerkt van pedofiele broeders) en daarna zoiets als een middelbare tuinbouwschool met stage in Boskoop voor hem, en iets dergelijks voor melkvee voor zijn broer met stage in Friesland.
Op Wilders was hij trouwens vorig jaar nog behoorlijk pissig omdat die 'het kabinet had laten vallen', met als consequentie dat de toenmalige landbouwminister die uitermate vakkundig was ook moest vertrekken en waardoor we nu (volgens hem) de domste landbouwminster sinds mensenheugenis hebben. Inmiddels heeft hij Wilders vergeven en zegt hij te begrijpen dat Wilders toen geen andere keuze had.

WirMachenMusik | 20-08-13 | 03:34

INH.30CL / Biertje aanneemt, tot 21 september!

Houtbar | 20-08-13 | 03:31

@123 je proef / 02:53
Nee klopt die waren weggerend. Jij ook nog een hekel aan jonge mensen welke heel graag een appartementje willen kopen/huren? Of moeten die maar naar het buitenland?

Houtbar | 20-08-13 | 03:27

@Houtbar | 20-08-13 | 03:19
Had ik begrepen.............. dus.

INH.30CL | 20-08-13 | 03:23

@Houtbar | 20-08-13 | 03:14
Ok, nu ben je tenminste duidelijk! Weet niet of je gelijk hebt over genoemde reaguurders maar dat boeit me ook niet.Ik weet wel dat ik mijn ongenoegen laat blijken in persoon en wel op de 21e van september. ik schuif er eentje door..... bier!

INH.30CL | 20-08-13 | 03:22

INH 30 : Post was voor 02:49

Houtbar | 20-08-13 | 03:19

@Parsons | 20-08-13 | 03:11
We hebben het er nog wel eens over. Goodnight.

INH.30CL | 20-08-13 | 03:15

@ INH.30CL / 20:36
Juist als je tegenslagen kent en op eigen kracht weer overeind komt erken je het mindere.

Lieden die dit niet ervaren hebben maar wel een grote bek hebben daar spuug ik op.. steeds weer.

Cobie is gewoon een verwend meisje welke roeptoeterd vanuit haar wereldje. Itzamnaaj is weer een ander "figuur" en heeft de zoveelste nick. Iets met ontkenning en angst is mijn idee.

Ja, ik spuug op deze verwende mensen. Omdat ze geen nohow hebben en ignorant zijn naar eigen bevolking.

En ja, natuurlijk heb ik een hekel aan onverlaten !

Houtbar | 20-08-13 | 03:14

@INH.30CL | 20-08-13 | 02:56
Niet daar waar het feiten betreft.

Enfin.

*Het licht uit doet*

Parsons | 20-08-13 | 03:11

@Parsons | 20-08-13 | 02:50
Waar. Maar aan duiden liggen ook grenzen verbonden me dunkt.

INH.30CL | 20-08-13 | 02:56

Mik is mij

123 je proeft het zo | 20-08-13 | 02:55

-weggejorist-

123 je proeft het zo | 20-08-13 | 02:54

outbar | 20-08-13 | 02:44 | + 0 -
Weet je wie ook spuugde?
Fobie heeft niet gereageerd on deze draad
En die andere expo ook niet volgens mik

123 je proeft het zo | 20-08-13 | 02:54

@INH.30CL | 20-08-13 | 02:36
Waar zij elkaar uit naam van ene pedofiele debiel tussen de ogen schieten doen wij hier geweldloos duiden op basis van feiten.

Parsons | 20-08-13 | 02:50

@Houtbar | 20-08-13 | 02:44
Je moet niet spugen, je moet vooruit! En je moet op zeker niet spugen op figuren, die ondanks tegenslagen, het wel gemaakt hebben. Je kunt er slechts van leren.

INH.30CL | 20-08-13 | 02:49

Je zult maar na tig jaar in de WW belanden en na sales naar beneden gecalculeerd aan het minimum staan...

Vervolgens mag je gaan concurreren met je mede straatkrantverkopers.

Voor mensen als cobie en itzamnaggel moet je oprotten want zij zijn van nu!

Ik spuug op deze "figuren"

BEIDE, steeds maar weer..

Houtbar | 20-08-13 | 02:44

@blinde kip | 20-08-13 | 02:25
Een postbus is genoeg hoor.

INH.30CL | 20-08-13 | 02:38

@Parsons | 20-08-13 | 02:24
En wij maar kritiek leveren op het midden oosten, terwijl hier min of meer hetzelfde aan de hand is. Zij *daar* gaan tenminste de straat op, wat doen jij en ik Parsons?

INH.30CL | 20-08-13 | 02:36

@miko | 20-08-13 | 01:13
Trouwens, waarom verplaats je je hele bedrijf niet Brazilië? Kun je daar je handel kwijt of is er dan teveel concurrentie? Moeten alleen werknemers de lasten dragen?

blinde kip | 20-08-13 | 02:25

123, waarom ben je niet aan het werk?

doitdoit | 20-08-13 | 02:25

@Watapatja | 20-08-13 | 01:25
Geldt ook voor die megalomane malloten in Brussel hoor.

Parsons | 20-08-13 | 02:24

Minimum loon is overigens geen waanzin.
Anders kapen de Polen een appartement bij cobie in de buurt terwijl ik in de moestuin een huisje betimmer.

*boomhut bij itzamnaaj bouwen gaat*

Houtbar | 20-08-13 | 02:24

@Watapatja | 20-08-13 | 02:12
Kom net terug van de Noordkaap. Wat denk jezelf:-)

INH.30CL | 20-08-13 | 02:22

In 76 had ik rww 1045 gulden ik kon toen goed rondkomen. Hield makkelijk 300 per maand over. Ergo ik kon kleding kopen en een kop koffie, lid zijn van clubs
Nu 1650 netto,aan huur en vaste lasten 1100 euro kwijt. Gewoon huurhuis, geen schulden. Ik heb het relatief goed. 550 voor eten, kat, hond, kleding uitgaan. Ik heb het in vergelijking slechter als in 76. Begin jaren90 gingen de lasten omhoog, en die tendens is niet gestopt. En ik heb het goed. Bijstandsnivo is mensonwaardig zo laag.
Rijken worden rijker, geld halen waar het zit. Elk hedgefonds verbieden, speculaties zuiverder maken. Je bent een smerige laffe kuthond als je over bijstandstrekkers klaagt, sla degene boven je ipv van beneden je

123 je proeft het zo | 20-08-13 | 02:21

Ghe nou, nou...

Ik woon in een mooie buurt. Zo eentje waarvan cobie zou zeggen: Geen flat in mijn buurt! En waarvan itzamnaaj zou zeggen: incapcelaan.

Kinderen verwens je niet dit soort ouders.

Itzamnaaj, je bent verloren en dat is jammer...

Cobie, zoals de waard is... vul maar in

Houtbar | 20-08-13 | 02:18

Gaat pitten.

Tot een volgende keer.

Zoloft | 20-08-13 | 02:16

@ Watapatja | 20-08-13 | 02:03

Dank! Ik heb een bedrijf waarin de gemeenschap veel inbrengt, maar ik probeer ook veel terug te geven.
Niet iedere ondernemer is een kl**tzak.

Zoloft | 20-08-13 | 02:13

INH.30CL | 20-08-13 | 01:44 |
Heb je die rekensom nou al opgelost.

Watapatja | 20-08-13 | 02:12

blinde kip | 20-08-13 | 02:00 |
Ik heb toch ook niet gezegd dat zijn ervaringen betrekking hadden op hoger opgeleiden? Ik denk eerlijk gezegd eerder dat hij het had over werkonwillige Maastrichtenaren. Want in de dorpen hier rondom is er voor zover ik dat kan waarnemen vooralsnog nauwelijks sprake van werkeloosheid. Zelfs de gepensioneerde vaklui zijn hier nog volop aan het bijverdienen.

WirMachenMusik | 20-08-13 | 02:07

Zoloft | 20-08-13 | 02:01 |
Sorry, bedoelde het niet zo scherp. Jij werkt dan met de doelgroep waar het voor is bedoeld.

Watapatja | 20-08-13 | 02:03

Djong | 20-08-13 | 01:55 |
Natuurlijk moet er marktwerking zijn, maar wel binnen Nederland. Ik woon niet in de EUSSR.

Watapatja | 20-08-13 | 02:01

@ Watapatja | 20-08-13 | 01:50

Dat ben ik met je eens. Ik roei graag tegen de stroom in. Van deze 7 gaan er waarschijnlijk 4 afvallen omdat zij vinden dat "gratis geld" eenvoudiger is. De overige 3 zijn werknemers waar het bedrijf nog jaren op kan bouwen.

Zoloft | 20-08-13 | 02:01

WirMachenMusik | 20-08-13 | 01:44 |
Ook leuk: Hij stemt volgende keer op Wilders in plaats van het CDA, ONDANKS dat de pastoor hem heeft aangeraden dat niet te doen omdat Wilders een ongelovige is.

WirMachenMusik | 20-08-13 | 02:00

@WirMachenMusik | 20-08-13 | 01:44
Toch raar want ik ken een aantal HBO-ers die na langdurige werkloosheid best dit soort klusjes willen doen. Helaas worden ze door het uitzendbureau slechts gebeld voor een klus in een magazijn voor 4 uur in de week. Mits ze niet afgebeld worden. Ik ken er ook een paar die niet ingeschreven werden omdat ze te hoog opgeleid waren. Toch raar dat men denkt dat hoge opgeleiden dit soort werk niet willen doen of dat ze snel iets anders zoeken. Ten eerste hebben ze jarenlang discipline getoond om netjes in de boeken te duiken dus waarom zouden ze onbetrouwbaar zijn? En zeker in de komende jaren zal de werkloosheid verergeren. Die gaan niet volgende maand al weg.

blinde kip | 20-08-13 | 02:00

Bas Jacobs was vroeger - ten tijde van Niet Nix - lid van de PvdA.
Nu al een hele tijd niet meer.
En verder: wat hij bepleit is dat 'de markt' zijn werk moet doen.
Ben ik het niet mee eens, maar ik dacht het reagurkenvolkje daar juist voor was, voor die vrije markt?
Maar kennelijk weer niet als het minder goed uitkomt?

Djong | 20-08-13 | 01:55

De discussie dooft hier een weinig heb ik de indruk. Tijd dus om naar de sponde te gaan
*out*

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:53

Zoloft | 20-08-13 | 01:44 |
Arbeidsproces wordt altijd gewaardeerd. Jammer genoeg is er een trend ontstaan om mensen tewerk te stellen zonder dat het ooit leidt tot regulier werk. De grenzen tussen uitkering en werk vervagen daardoor.

Watapatja | 20-08-13 | 01:50

@WirMachenMusik | 20-08-13 | 01:44
En dan heb jij het over een *welvarende* boer. Er zijn ook voorbeelden van mensen die *niets* te verkopen hebben doch 6 dagen per week werken en in grote nood verkeren. Man, een uitkering biedt uitkomst in dit zieke land.

INH.30CL | 20-08-13 | 01:49

Slim van Asscher om nu ineens te zeggen dat hij het toch wel eng vind en het eigenlijk opneemt voor den arbeider.
Is natuurlijk een bull shit verhaaltje want hij weet ook wel dat het niet te stoppen is. Nee meneer verwijst heel laf naar Brussel. Dus zijn verantwoordelijkheid is gedekt.
Die pisvlek weet heel goed dat het on omkeerbaar is. Lekker populistisch gelul.

Of het is een "jodenstreek"en is hij langzaam bezig de eerste stap naar realisme te zetten. Geert ik zou maar vast thee en koekies klaar zetten.

hero_of_heaven | 20-08-13 | 01:46

IkBenMoe | 20-08-13 | 01:43 |
Ook zo'n dooddoener, waarmee je een hoop mensen kwetst. En ja, we hebben ook een groep structureel werklozen, men schat ca 200.000.

Watapatja | 20-08-13 | 01:45

@Ommie de HaatMoker | 20-08-13 | 01:40
Wie ben jij, oh simpele ziel.

INH.30CL | 20-08-13 | 01:44

Watapatja | 20-08-13 | 01:41
Helemaal mee eensch. Ik ben al lang geleden afgestapt van het bedrag dat ik verdien of netto over houdt. Daarom zit ik nu ook in Frankrijk. Kan met hetzelfde bedrag hier veel meer doen. De dingen die er echt toe doen zijn hier gewoon veel goedkoper. En dat scheelt behoorlijk in koopkracht.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:44

Sprak vorige week tijdens mijn dagelijkse veldwandeling met een fruitboer in actie. Vertelde me dat hij fruitplukkers vorig jaar 13 euro per uur moest betalen. (En geloof maar dat hij dat ook deed. Omdat ik daar altijd met zijn toestemming altijd 'n appel of een peer, vers geplukt opeet, heb ik hem enkele jaren geleden alweer, aangeboden om een dag zonder loon te komen plukken. Wilde hij niet vanwege de 'papierkraam' en liet me toen de stapel formulieren van plukkers zien die hij in zijn tractor had liggen.)
Voor dit jaar is het uurloon weer verplicht verhoogd naar 13,50 euro. 500 Meter westelijker in België hoeven ze slechts 9 euro te betalen (plus minder belastingen en soepeler bespuitingsregels). 20 kilometer oostelijker in Duitsland zelfs nog minder van 6 tot 7 euro.
Desalniettemin werkt hij met voornamelijk Polen en wat huisvrouwen uit het dorp. (Andere) Nederlanders kon hij voor die 13 euro niet krijgen. Er werden er wel eens door het arbeidsbureau gestuurd, maar die kwamen dan na een dag niet meer opdagen of ze stuurden zelfs op een 'ontslag' aan.
Hij rekende me trouwens geloofwaardig voor dat hij zelf ook niet veel meer dan 13 euro uurloon heeft. Ik ken hem goed en weet dat hij zowat het hele jaar van zonsopgang tot zonsondergang en dat zes dagen per week, op zijn plantages bezig is. En, dat weet ik ook zeker, met heel veel plezier.
Dus ook nauwelijks meer dan 13 euro voor hem. Maar hij is desalniettemin rijk geworden. Was hij eigenlijk altijd al omdat zijn voorouders al tich generaties-lang met dezelfde vlijt die velden bewerkten en net zo spaarzaam leefden. En ik gun het hem van harte.
Hij is trouwens allenstaand. Vertelde me dat hij pas zijn bedrijf belastingtechnisch heeft beëindigd, en zijn eigendom erfrechtelijk of zoiets, al eerder heeft overgedragen aan de twee zoons van zijn broer, waarmee hij samenwoont en die melkveegedeelte van de boerderij runnen.
"Man, dat geloof jij niet wat die beëindiging me wel niet gekost heeft. Ik heb gelukkig genoeg, maar desalniettemin was ik even bang dat ik land moest verkopen."
En grote bedragen is hij trouwens wel gewend, want alleen al voor de hagelschadeverzekering van zijn plantages betaalt hij volgens eigen zeggen 55.000 euro jaarlijks aan verzekeringspremie. En toen had hij het nog even over verhoging van assurantiebelasting en zo, en dat hij de volgende keer niet meer op de CDA maar op Wilders zou stemmen.

WirMachenMusik | 20-08-13 | 01:44

@ Watapatja | 20-08-13 | 01:39

Alle 7 hebben een contract, als je een beter beetje had gelezen had je dat kunnen weten.
Wat ik vreemd vind is je vijandige houding. Ik probeer mensen uit "achterstands" situaties te betrekken in het arbeidsproces. Blijkbaar wordt dat door minima steunende mensen niet zo gewaardeerd. Beetje jammer.

Zoloft | 20-08-13 | 01:44

Is alleen een prima idee als de bijstand wordt afgeschaft. Het probleem is de motivatie om te werken.

IkBenMoe | 20-08-13 | 01:43

Ommie de HaatMoker | 20-08-13 | 01:40 |
Heb vrijdag een bijeenkomst met werkloze bouwvakkers, zou dat daar maar niet herhalen.

Watapatja | 20-08-13 | 01:42

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:39 |
Het zit hem niet in de bedragen, toen konden we er veel meer mee.

Watapatja | 20-08-13 | 01:41

Het is je eigen kutschuld dat je geen werk kan krijgen, oh je wou liever drugs gebruiken en zuipen in plaats van studeren wat zielig nou!

Ommie de HaatMoker | 20-08-13 | 01:40

Zoloft | 20-08-13 | 01:35 |
Hoeveel procent van je werknemers betreft dit en hoeveel denk je er aan te nemen na 6 maanden.

Watapatja | 20-08-13 | 01:39

Watapatja | 20-08-13 | 01:31
Ach ik begon met 600 gulden netto toen ik 16 was. Maar das al hééél lang geleden. Pas aan het eind van mijn carrière had ik het goed, maar in de tussentijd waren er ook jaren dat ik niet op vakantie kon. Ik heb er niks van geleden en het heeft bij mijn pensioen goed uitgepakt. Laat onverlet, dat ik het te doen heb met de na mij komende generatie die het beduidend slechter heeft.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:39

ProAsfalt | 20-08-13 | 01:30 |
Werken met behoud van uitkering, walgelijk systeem dat de grens tussen werk en uitkering doet vervagen. Was ooit bedoeld voor echte probleemgevallen. Werkgever betaalt meestal wel een inleenvergoeding, schrik niet bijv £ 2 per uur.

Watapatja | 20-08-13 | 01:38

@Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:03
Zelfde hier! Dat deed ik ook en ik zelfs een lineaire hypotheek, vond ook iedereen gek. Maar ik na 20 jaar van mijn grootste lasten af.

miko | 20-08-13 | 01:37

@ Watapatja | 20-08-13 | 01:32

WAT voor een werkgever ben ik?

Zoloft | 20-08-13 | 01:35

@blinde kip | 20-08-13 | 01:28
Het echte probleem zit 'm in mensen zoals jij en (ik) die te lui zijn van hun reaguurdersstoel te komen. IK ga daar de 21e van september verandering in aanbrengen.

INH.30CL | 20-08-13 | 01:34

@ ProAsfalt | 20-08-13 | 01:30

Sinds wanneer zijn werknemers gratis?

Zoloft | 20-08-13 | 01:34

@ Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:28

Dan bestaat daar geen twijfel over.

Zoloft | 20-08-13 | 01:32

Zoloft | 20-08-13 | 01:29 |
Ah, zo'n werkgever ben jij.

Watapatja | 20-08-13 | 01:32

We moeten een beetje af van dat hele, "zonder geld geen leven" idee.. We zijn tegenwoordig technologisch zo ver dat we iedereen goed kunnen laten leven en de mensen die dit verzorgen nog beter.
Het extreme voorbeeld (maar stiekem dichterbij dan je denkt) is natuurlijk dat we straks zulke slimme machines/robotten hebben dat ze zichzelf onderhouden en bouwen en dat de enigste menselijke interactie die er aan te pas komt de aan knop omzetten is. Moet de hele wereld dan verhongeren en in armoede leven en die paar knopomzetters in gigantische luxe omdat zij toevallig de gene zijn die wat knopjes omzetten?

DaJonkel | 20-08-13 | 01:31

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:27 |
Ik ben ook begonnen met 1500 gulden. Kon ik alles van. Zou me nu niet meer lukken met € 2000.

Watapatja | 20-08-13 | 01:31

@Zoloft | 20-08-13 | 01:29 |
Gratis arbeid??

ProAsfalt | 20-08-13 | 01:30

@ Watapatja | 20-08-13 | 01:23

Beste Wadja, ik heb momenteel 7 mensen in dienst die vanuit een bijstandsuitkering werkervaring proberen op te doen om als zodanig terug te keren in het arbeidsproces. Werkelijk geen van die 7 zit kwa totale uitkering onder het minimumloon.

Maar misschien zijn de begeleiders is Flevoland een beetje inventiever.

Zoloft | 20-08-13 | 01:29

Zoloft | 20-08-13 | 01:24 |
Ik bezie besteedbaar inkomen gewoon als koopkracht hoor!

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:28

Zoloft | 20-08-13 | 01:21 |
Ik heb met de feiten te maken en ik kan je wel zeggen dat deze groep het niet gemakkelijk heeft. Gemeentes hebben geld tekort en snoeien juist bij deze doelgroep.

Watapatja | 20-08-13 | 01:28

@miko | 20-08-13 | 01:03
Nogmaals, de overheid is het probleem. Niet de arbeider en zijn loon.

blinde kip | 20-08-13 | 01:28

Dit werkt dus alleen als je ook een basisinkomen invoert, waar iedere Nederlander recht op heeft.
www.visionair.nl/politiek-en-maatschap...
Zo kan je inboorlingen oneerlijk bevoordelen.

Vimana | 20-08-13 | 01:27

Watapatja | 20-08-13 | 01:12
Vwb de instroom van nieuwe mensen op de arbeidmarkt heb je gelijk. De Gravin en ik zeggen altijd, dat we niet meer zouden willen ruilen met de jeugd zoals ook onze zoon er één van is. Die acht ik vrij kansloos om nog een bestaan op te bouwen zoals wij dat wel konden.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:27

@blinde kip | 20-08-13 | 00:55 |
Dat is ook boeiend inzake Luxemburg.
Veel hogere inkomen per hoofd van de bevolking dan NL.
Veel meer koopkracht.
Veel minder werklozen.
Veel hogere minimumloon dan NL.

Kortom het wordt tijd voor de kaskraker wat CH ook heeft: het bankgeheim invoeren. NL'se crisis opgelost. Alleen dan moeten wij niet van die aasgieren hebben zoals Didi, etc.

ProAsfalt | 20-08-13 | 01:26

Parsons | 20-08-13 | 01:23 |
Voor een kleuterklas, ons kabinet, nog net te hoog gegrepen.

Watapatja | 20-08-13 | 01:25

@ Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:19

Nee, ik heb het over besteedbaar inkomen, inclusief alle toeslagen die blijkbaar uit diverse potjes te halen zijn.

Het is soms bijna bewonderenswaardig hoe men geld weet los te kloppen.

Zoloft | 20-08-13 | 01:24

Zoloft | 20-08-13 | 01:21 |
Loop eens een dag mee, dan verdwijnen die oogkleppen vanzelf.

Watapatja | 20-08-13 | 01:23

@blinde kip | 20-08-13 | 00:51 |
Triest filmpje.
Daar gaat het in NL ook nog wel naar toe.

ProAsfalt | 20-08-13 | 01:23

Ah, ook wakker geworden?

Dat bedoel ik dus met dat een open grenzen unie niet *kan* werken zonder fiscale eenheid.

Weet een kind.

Parsons | 20-08-13 | 01:23

@ Watapatja | 20-08-13 | 01:14

Luister, als je mij daarin niet gelooft is dat jouw zaak. Wat ik absoluut zeker weet is dat jouw klaagzang op de minima een resultaat is van slechte begeleiding.
Zolang sollicitanten die 3 jaar op bijstandsniveau hebben geleefd bij mij komen voorfietsen op elektrische fietsjes van 2000 piek kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat zij goede adviseurs hebben en het met de bijstandtrekkers nog niet zo heel slecht gesteld is.

Heb je het als bijstandstrekker slecht in Nederland, dan heb je de verkeerde adviseur.

Zoloft | 20-08-13 | 01:21

Zoloft | 20-08-13 | 01:11 |
Maar dan heb je het over koopkracht natuurlijk.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:19

Hans Hillen | 20-08-13 | 01:09
Als je mijn tegel interpreteert als borstklopperij dan spijt me dat. Ik ben maar een gewoon mens die nog wel eens naar de geschiedenis kijkt en het zogenaamde histomat uit Das kapitaal tot zich heeft genomen. Niet alles uit dat boek is uit de duim gezogen. Verder verwijs ik naar de bijbel met de parabel van de zeven vette en de zeven magere jaren. Dus gewoon even achterom kijken om je plan voor de toekomst te trekken.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:17

miko | 20-08-13 | 01:09
10 jaar?
Minstens 5 generaties.

de honden blaffen... | 20-08-13 | 01:15

Zoloft | 20-08-13 | 01:11 |
Concrete berekeningen graag.

Watapatja | 20-08-13 | 01:14

@blinde kip | 20-08-13 | 00:51
Dus als Duitsland een zeer duur land was gebleven dan hadden ze nergens last van gehad? Dan was de export blijven gaan?
Yeah ,right.

miko | 20-08-13 | 01:13

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:09 |
Je vergeet dat er altijd nieuwe instroom is op de arbeidsmarkt. De mensen die na 2000 zijn ingestroomd zitten vrijwel allemaal in de gevarenzone.

Watapatja | 20-08-13 | 01:12

Trouwens, als je als PvdA econoom nog een beetje uit de ruif wil blijven meevreten, moet je natuurlijk wel met dit soort voorstellen komen.
Wiegel lacht zich een ongeluk.

de honden blaffen... | 20-08-13 | 01:11

@ Watapatja | 20-08-13 | 01:07

Je weet blijkbaar niet de juiste wegen te bewandelen in Nederland subsidieland. Ik heb werknemers gehad die met € 1600 netto minder "verdienden" dan via de sociale dienst.

Zoloft | 20-08-13 | 01:11

En daarmee wordt in het kort gewoon bevestigd wat we al een hele tijd zien gebeuren. Voor de top geldt dat salarissen en bonussen echt omhoog moeten omdat ze "marktconform" zouden moeten zijn, omdat er elders meer betaald wordt dan in Nederland. Voor de rest van de burgers geldt dat de salarissen naar beneden moeten, "marktconform" moeten worden, omdat er elders minder betaald wordt.

Kortom, de BV Nederland gaat gierend uit de bocht midden een berg wrekende, het land brekende, de maakbare samenleving weersprekende en uiteindelijk revolutie prekende, verzengende hooibalen.

taxhond | 20-08-13 | 01:11

Hans Hillen | 20-08-13 | 01:04 |
Die graaiers aan de top mogen ze van mij kielhalen.

Watapatja | 20-08-13 | 01:09

@Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:03 | + 0
Je bent geweldig. En dat niemand anders dat nou toch doet ... bah, die borstklopperij van mensen die mensen dat zij het zo fijn voor elkaar hebben. Weet je Graaf, ik heb nog een hypotheek van 28.000 euro want bijna afbetaald. Ik heb geen schulden, want luxe interesseert mij niet. Ben ik dan nu geweldig? Had iedereen dat dan maar moeten doen? Wat mij betreft niet. Ik vind het afschuwelijk: de race naar de bottom die de EU ons brengt. De lastenverzwaringen en toenemende armoede in NL. En dat alles terwijl de salarissen aan de top stijgen en stijgen en stijgen. Probeer eens wat verder te kijken dan je eigen (financiële) situatie en neem daarbij nou eens niet jezelf als uitgangspunt.

Hans Hillen | 20-08-13 | 01:09

@zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:48
Daarom moet het recht op uitkeringen van nieuwe Nederlanders afgeschaft worden. eerst tien jaar werken voor je ook maar ergens recht op hebt buiten ziektekostenverzekering. Pensioen alleen over de gewerkte jaren.Geen kinderbijslag, geen uitkering voor mee gebrachte man of vrouw.
werk kwijt vergunning kwijt.

miko | 20-08-13 | 01:09

Hans Hillen | 20-08-13 | 01:02 |
Zie mijn reactie aan Watapaja van 01:03. Een van de vuistregels bij een crisis is, dat je zoveel mogelijk schuldenvrij moet zijn. Voor je hypotheek kan dat niet natuurlijk, maar niemand eist van je dat je je nieuwe auto of keuken laat financieren door de bank, of je goederen op de pof koopt bij Wehkamp en Neckermann. En je hebt gelijk, de lonen zijn niet meer gestegen en Nederland wordt steeds duurder. Maar dat kon je 10 jaar geleden al zien aankomen.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:09

Watapatja | 20-08-13 | 01:01 | + 0 
.
Calvinisme, ik noem het liever realisme. Wie in de hoogtijdagen van de conjunctuur zijn bestedingspatroon afstemt op het inkomen dat ie op dat moment heeft kijkt niet verder dan z'n neus lang is. En dat is dom. Dus anticiperen is geen zuinig calvinisme maar een wijze les die bij menig campingvolk aan dovemansoren is besteedt.

Rest In Privacy | 20-08-13 | 01:08

Zoloft | 20-08-13 | 01:03 |
Ik zie heel wat budget berekeningen voorbijkomen en maak ze zelf. Kom op met een voorbeeld, anders blijft het een hardnekkig broodje aap.

Watapatja | 20-08-13 | 01:07

@ Kaas de Vies | 19-08-13 | 23:08
Ik vrees dat je het toch een beetje verkeerd ziet. Het minimum loon is echt wel nodig, en het is iets goeds. We moeten het hoger zien te krijgen.

De werknemer heeft in het arbeidsproces een hele zwakke positie. In je eentje met je werkgever onderhandelen is vrijwel onmogelijk. Je verliest het altijd. Een bedrijf, met name een beursgenoteerd groot bedrijf, is een rechtspersoon zonder geweten. Die proberen altijd op arbeidskosten te besparen. Als werknemer kan je niet veel doen, en is het een "race to the bottom".

We zien nu al dat lonen de afgelopen jaren omlaag zijn gegaan. We zien geen vaste contracten meer, en we zien "innovatieve" constructies zoals die van TNTPost om van werknemers ZZP'ers te maken om zo onder het minimum loon uit te komen.

Wat men vaak vergeet, is dat het gaat juist om de werknemers. De economie, de overheid en de bedrijven horen ten dienste te staan voor de "normale" burger op een manier dat iedereen er beter van word. Dat is inmiddels niet meer het geval. Onze overheid zorgt ervoor dat het met "de economie" en de overheid zelf goed gaat, maar dat gaat ten koste van de welvaart van de gewone burger, die zijn relatieve koopkracht sinds de jaren '80 heeft zien dalen.

CornFlakey | 20-08-13 | 01:06

Beetje Calvinisme is zo gek nog niet,;-).
Watapatja | 20-08-13 | 01:01 | + 0
.
Ja, calvinisme voor de gemiddelde Nederlander en graaien aan de top. Prima verdeling.

Hans Hillen | 20-08-13 | 01:04

@ Watapatja | 20-08-13 | 00:43

Dan zal je toch iets beter je best moeten doen. Ik ken legio voorbeelden van mensen die vanuit een bijstandssituatie zijn gaan werken en er kwa inkomen op achteruit gingen.

Zoloft | 20-08-13 | 01:03

Watapatja | 20-08-13 | 00:58
In de gouden jaren kon ik een woning kopen van 370.000 gulden toendertijd. Gebaseerd op 2 inkomens. Vond iedereen het gek dat ik een twee onder een kap kocht van 162.000 gebaseerd op enkel mijn salaris. En daarbij bleef ik gewoon in een 2e hands auto rijden en iets moderns werd pas aangeschaft als het oude kapot ging en ik natuurlijk wel het geld daarvoor had. Dit soort inkomenspolitiek kan toch iedereen voor zichzelf bedenken?

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 01:03

miko | 20-08-13 | 00:57 |
Er zijn al gemeenten met moestuintjes voor bijstandsgerechtigden.

Watapatja | 20-08-13 | 01:03

@blinde kip | 20-08-13 | 00:38
Tuurlijk houd maar vast aan het feit dat fysieke arbeid zowat niet meer mag in Nederland, hoog minimum loon. 36/38 urige werkweek. Lekker afgeladen stoppen met je 65. Maar niet miepen dat er steeds minder werk is. Steeds meer illegalen het werk doen.
Als dat minimumloon zo goed voor iedereen is. Waarom niet 300 euro erbij?
Kan geen kwaad toch?

@Watapatja | 20-08-13 | 00:56
In bepaalde sectoren kan dat prima. Vaak is het ook een afweging of je een machine neemt of niet (volgens mij heeft Cliteur hier ooit een leuk stukje over geschreven) En tien werknemers in de inpak en je weet wat ze opleveren.
Laat ik het zo zeggen als je meer dan 15 werknemers in dienst hebt die voor minimumloon werken dan kun je het werk bijna altijd beter outsourcen naar een lage lonen land.
Zelfs bollen pellen en dat soort werk kun je beter exporteren. (doen ze al)

miko | 20-08-13 | 01:03

@Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:55
Ik vind het zo'n fout fabeltje dat alleen mensen die boven hun stand hebben geleefd nu in de financiële problemen zitten. Leven in NL is gewoon duur, te duur. De belastingdruk is hoog, de huren/huizenprijzen zijn hoog, energielasten en zorg idem dito. Ondertussen zijn de lonen - zeker netto - niet gestegen en raken veel mensen hun baan kwijt. Dat eigen schuld dikke bult is totaal achterhaald en malicieus.

Hans Hillen | 20-08-13 | 01:02

Grote stamper | 20-08-13 | 00:58 |
Beetje Calvinisme is zo gek nog niet,;-).

Watapatja | 20-08-13 | 01:01

blinde kip | 20-08-13 | 00:51 | + 0
Bah, dat is nieuwe slavernij. De EU brengt welvaart voor een wel heel selecte groep en daar horen werknemers niet bij.

Hans Hillen | 20-08-13 | 00:59

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:55 |
Dat was idd totale waanzin, de gevolgen komen hard aan bij deze mensen. Het zijn met name de mensen die roepen dat het hun niet kon gebeuren.

Watapatja | 20-08-13 | 00:58

Watapatja | 20-08-13 | 00:52 | + 0 -
.
Tja, ik heb altijd geleerd dat je moet anticiperen op tijden dat het minder kan gaan. Tweeverdieners die hun vaste lasten dusdanig hebben laten oplopen dat ze bij het wegvallen van de baan van één van de twee direct in de problemen komen leven toch echt boven hun stand.

Rest In Privacy | 20-08-13 | 00:58

@Watapatja | 20-08-13 | 00:36
Voedselbanken, dat is dan weer gratis eten?

miko | 20-08-13 | 00:57

miko | 20-08-13 | 00:53 |
Je kunt niet van iedere werknemer een rendement berekenen, is onmogelijk.

Watapatja | 20-08-13 | 00:56

Grote stamper | 20-08-13 | 00:49
Ik snap ook niet waarom die mensen zich niet bescheidener konden opstellen. Ze leven in een te duur huis, willen alles en wel nu en tegen de kinderen durven ze geen nee te zeggen, omdat de oorzaak, namelijk hun beider banen moet worden afgekocht in materiële dingen.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:55

@miko | 19-08-13 | 23:39
Zoveel minnen? Stikt hier van de minkukels.

@zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:17
Als een werknemer minder oplevert dan ik hem minimum moet betalen kick ik hem eruit. Tevreden of niet, goede werknemer of niet. Beneden aan de streep et een plus staan. Wat begrijp je daarvan niet?

miko | 20-08-13 | 00:53

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:36 |

Jansen U loopt een jaar of zes achter wat betreft vrijstelling van Gemeentelijke belasting voor mensen in de Bijstand. Dat is afgeschaft, behalve voor mensen in de schuldsanering.
Maar het is wel makkelijk om een mening te hebben zonder de feiten te kennen.
Doet het goed op verjaardagen.

Jan Dribbel | 20-08-13 | 00:53

Grote stamper | 20-08-13 | 00:49 |
Ja, en waar nu 1 baan wegvalt. Rampzalig, die zitten muurvast. Mooi huis, maar niks te vreten. Vaste lasten soms hoger dan inkomen.

Watapatja | 20-08-13 | 00:52

Ik plemp hem nog maar een keer. Kijk hoe ze in Duitsland, (ons voorland) weten een nieuwe onderklasse te creëren door lonen los te laten, omlaag wel te verstaan. Alles voor de export, ook al profiteert niet iedereen daar van.

Opvallend is dat steeds meer hoogopgeleiden hierin terechtkomen en er niet meer uitraken. Dus denk maar niet dat dit slechts voor pestkop pietje van de MAVO geldt.
www.youtube.com/watch?v=6oI5qxrsrbM

blinde kip | 20-08-13 | 00:51

Watapatja | 20-08-13 | 00:43 | + 0 
.
Bedoel je met nieuwe minima die ruim modaal inkomen hebben soms diegene die stonden te popelen om een tophypotheek af te sluiten? Die gigasnel internet willen, de nieuwste smartphone, spelcomputers voor de kids, twee keer op vakantie en auto voor de deur? Waar de kids op twee sportverenigingen moeten? Met een modaal inkomen kun je niet meer wat je vroeger kan, maar je kan er nog zeker van leven.

Rest In Privacy | 20-08-13 | 00:49

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:46

Polen die al jaren lang koper en andere edelmetalen jatten.

Roemenen die al jarenlang onze bankpasjes proberen te kopiëren.

En Bulgaren die misbruik maken van de toeslagenwetgeving.

Nee, fijn stel.

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:48

Het is zo godvergeten pervers dat open grenzen leiden tot lage lonen voor 'gewone' werknemers, want internationale concurrentie en tot hoge lonen voor de elite, want internationale concurrentie. En de lage lonen kunnen blijkbaar nog lager, vindt Jacobs. Dan subsidieer je die mensen toch met belastinggeld. En waar moet dat belastinggeld dan weer vandaan komen, meneer Jacobs? Van die drie mensen die nog net niet door de bodem van de middenklasse heen gedonderd zijn? De EU is voor werknemers écht een race naar de bottom.

Hans Hillen | 20-08-13 | 00:47

Watapatja | 20-08-13 | 00:44 |
Zo'n wet moet een belediging zijn voor de EU. Die dient meteen afgeschaft, als Zwitserland zich bij de EU wil melden.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:47

blinde kip | 20-08-13 | 00:41 |
Ik ken ze, boven hun stand gekocht, nu onverkoopbaar en bij voorbaat restschuld.

Watapatja | 20-08-13 | 00:47

Iedereen die vóór de toestroom van laagbetaalde gastarbeiders uit het voormalig oostblok is heeft niets geleerd van de overlast die we nu dagelijks ondervinden van een andere ggrote groep wier ouders ooit kwamen om laaggeschoold werk te doen.

We weten toch nog wel wat er van kwam? Vijf jaar werken, nationalisatie en paspoort en meteen last van rug en nooit meer werken.

Ik ga dat met de Polen, Roemenen en Bulgaren ook zien gebeuren. Want hier werken is hier premie afdragen en dus ook incasseren zodra het kan.

Of denkt er iemand dat ze dat niet zullen doen? Dat het eerlijke hardwerkende mensen zijn? Het misbruik met de toeslagen heeft hun ware aard al getoond.

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:46

@kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:04
Vrijwel alle liberalen in Nederland zijn wel voor een zorgsysteem. Veel minder uitgebreid als het nu is maar ze zijn wel voor. Zonder minimum loon is dat onmogelijk dus nee hij verwoordt niet het 'liberale' beleid waar veel reaguurders mee pochen.

DerUnterMensch | 20-08-13 | 00:45

ProAsfalt | 20-08-13 | 00:41 |
De door mij aangegeven nieuwe wet kennen ze in Zwitserland. Een Zwitser kan altijd een baan opeisen van gastarbeiders bij gebleken geschiktheid.

Watapatja | 20-08-13 | 00:44

ProAsfalt | 20-08-13 | 00:41 | + 0 
.
Ze zeggen dat de frisse berglucht goed voor je is...

Rest In Privacy | 20-08-13 | 00:43

Als je met een sociaal stelsel wilt werken is een minimum loon een vereiste. Anders levert het sociale stelsel voor werkeloze meer op als werken. Dat is nu al vaak genoeg het geval maar dan helemaal. Overigens een PvdA-econoom? Grappig. Dat noemen ze een oxymoron. In werkelijkheid ben je of geen echte (goede) econoom of geen socialist. Je kunt het niet alle twee zijn.

DerUnterMensch | 20-08-13 | 00:43

Ons leven is ingericht op het salaris. Daar is onze hypotheek op gebaseerd, de grootte en locatie van ons huis, onze plichten qua belasting etc.
Wanneer nu onder dit salaris gewerkt gaat worden, dan gaan er veel midden-inkomen-verdieners en degene die minder verdienen failliet. Want de concurrentie is te groot. Lijkt me logisch. Wat een nare toestand.

AntiSoof | 20-08-13 | 00:43

Grote stamper | 20-08-13 | 00:40 |
Hier spreekt iemand die 1 dag per week voor een stichting minima helpt. De nieuwe minima is overigens tot ruim modaal.

Watapatja | 20-08-13 | 00:43

Ik vraag mij af wat het minimumloon van Zwitserland is. Die zullen zij vast wel hebben. Gemiddeld inkomen is een dikke 50% meer dan dat van Nederland. Koopkracht is meer. De werkloosheid is vet minder.
Hoe kan dat?

ProAsfalt | 20-08-13 | 00:41

@Watapatja | 20-08-13 | 00:36
Ik mensen die de schijn goed weten op te houden maar thuis in hun peperdure woning (uiteraard geleased van de bank) zitten op zeepkistjes.
Dat heeft 30 jaar loonmatiging ons opgeleverd. Weinig te besteden tenzij men (uiteraard op tijd) met de hypotheekbubbel meeliftte. Een schuldeconomie, die bovendien innovatie en echte arbeid remt. Wat een waanzin.

blinde kip | 20-08-13 | 00:41

Watapatja | 20-08-13 | 00:40 Met de toestroom van Moelanders schieten we straks in onze belastingvrije voet.

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:41

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:36 |
Dan nog, pak je terug in je belastingvrije voet.

Watapatja | 20-08-13 | 00:40

Watapatja | 20-08-13 | 00:36 | + 0 -
.
Spreekt hier soms een uitkeringtrekkende ervaringsdeskundige? Uitkeringen zijn niet lager geworden, het dagelijks leven is duurder geworden. Wel zijn ze iets strenger geworden met het uitdelen van uitkeringen en kan je niet meer zo makkelijk tot aan je 65 de tijd uitzitten.

Rest In Privacy | 20-08-13 | 00:40

miko | 20-08-13 | 00:13 Ik was je nog een reactie schuldig.

Simpel werk hebben we hier ook nodig. Niet iedereen is hoogbegaafd. De minder slimme hebben ook recht op een leuk leven met gezin en zo.

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:39

@Watapatja | 20-08-13 | 00:34 |
Knal maar van de ene kant van het land naar de andere kant van het land dagelijks met een gemaximaliseerde reiskostenvergoeding ad E 150,00. Dat kost E 1460 per maand minus de reiskostenvergoeding.
Dat is wat de overheid wil en de werkgevertjes.

ProAsfalt | 20-08-13 | 00:39

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:36
En de hondenbelasting niet vergeten.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:38

@miko | 20-08-13 | 00:13
Het probleem is dat de arbeiders de schuld krijgen terwijl de overheid het probleem veroorzaakt. Ook lekker comfortabel dat men in andere landen niet zo let op arbeidsomstandigheden. Mooi hoor die offshoring.

blinde kip | 20-08-13 | 00:38

Leuke discussie hier, maar kan iemand mij uitleggen waarom we in godsnaam bijstandsuitkeringen hebben? Of je werkt, of je werkt niet, dan tijdelijk WW. Of je werkt, of je bent ziek, dan WIA. Maar een bijstandsuitkering voor zwakbegaafde tokkiemoeders, grasrokende paupers en allahlikkende moelanders, wie heeft dat ooit verzonnen??

Rest In Privacy | 20-08-13 | 00:38

@Watapatja | 20-08-13 | 00:27
Sorry 100 euro!
Dat zijn grachtenpand prijzen!

miko | 20-08-13 | 00:37

Watapatja | 20-08-13 | 00:34 Vrijstelling van gemeentelijke heffingen als de afvalstoffenheffing en de rioolwaterzuivering moet je niet uitvlakken. Als je in de bijstand zit betaal je dat niet. Wanneer je gaat werken op 10% boven bijstand ben je die vrijstellingen kwijt.

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:36

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:34 |
Er is in de afgelopen 10 jaar enorm met de kaasschaaf gerommeld. Vandaar de explosieve groei van voedselbanken en het aantal huisuitzettingen. Er is een hoop stille armoede, trouwens niet alleen onder de minima.

Watapatja | 20-08-13 | 00:36

@ProAsfalt | 20-08-13 | 00:27
USA heeft wel degelijk minimum. het verschilt per staat maar ligt ergens tussen de 6 en 7 $ dacht ik.
Dat is inderdaad niet veel maar veel illegalen willen het voor nog minder doen.Amerika heeft alleen de Wall marts en de Fastfoods nog die dit betalen want al het andere goedkope werk is allang en breed naar Vietnam, China of Cambodja gegaan.
Je kunt er tegen zijn maar het helpt niets!! Alleen dat je bakker op de hoek met steeds minder personeel staat want die kan dat minimum salaris niet ophoesten.

miko | 20-08-13 | 00:36

misschien moeten onze werkschuwe tokkies dan naar roemenie verhuizen?

141535979 | 20-08-13 | 00:35

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:32 |
Allemaal gelul. Heb nog nooit een berekening gezien waarbij je inlevert als je gaat werken.

Watapatja | 20-08-13 | 00:34

Watapatja | 20-08-13 | 00:31 |
Mijn voorbeeld dateert van 1976 of daaromtrent. Maar daar waar het gaat om de bijkomende emolumenten is er sindsdien niets veranderd. Althans tot 2006 dan, want toen heb ik de kuierlatten uit het prachtige Nederland genomen.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:34

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:30 Valt nog mee. Er zijn er die dankzij de vrijstellingen in de bijstand geld inleveren zodra ze gaan werken. En er is ook nog zoiets als reiskosten van en naar dat werk toe.

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:32

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:20 |
Maak eens een berekening waar minima van moeten rondkomen, dan maak je zo'n domme opmerking nooit weer. Het is geen 1970 meer.

Watapatja | 20-08-13 | 00:31

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:27
Whatever. Wat ik bedoel te zeggen is dat het voor iemand in de bijstand eigenlijk niet meer loont om te werken. Ik had ooit een buurman die "geheel onterecht" in de WAO zat en die moest verplicht weer aan het werk. Ging ie echt uitrekenen wat dat hem ging kosten. Hij kwam tot de slotsom dat ie voor 3 tientjes per maand meer, niet om 6 uur uit zijn bed kwam.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:30

Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:28 Landal in Vaals. Echt. Je thuis weg van huis.

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:30

@Watapatja | 19-08-13 | 23:56
Eerste wet van miko.
Groeien als rups, zorgen dat je een goede cocon hebt en daarna een vlinder worden! dat is wat we in Nederland ook zouden moeten doen in plaats van steeds hetzelfde als de rest van de wereld die het veel goedkoper kunnen. (en vaak beter)

miko | 20-08-13 | 00:30

-weggejorist-

Rest In Privacy | 20-08-13 | 00:29

@graaf van egmont
Serieus, bestaan die dingen echt? Dat is het onderzoeken waard. Dit wordt een omzetverdubbelaar. Eindelijk weer eens op vakantie in meppel.

Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:28

@Schoorsteenveger | 19-08-13 | 23:44
En die mensen waren oliedom dat ze de banken geloofde.
Les een: Banken en verzekeraars liegen altijd!! ALLEMAAL!

miko | 20-08-13 | 00:28

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:20 Als het minimumloon wordt afgeschaft voor werkenden krijgen ze er nog een donzen dekbed bij in die sociale hangmat.

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:27

@miko | 20-08-13 | 00:19 |
Niet allemaal maar wel veel.
Zoals in USA de 1 dollar-baantjes en in Duitsland de 1 mark-baantjes.
Het is kwestie van simpel van vraag en aanbod.
Het aanbod van arbeiders is vele malen groter dan de vraag. De lonen (uitgezonderd enkele sectoren) zullen dan gewoon onder het (hopelijk nooit voormalig) miniloon zakken.
Zo simpel is het.
Afschaffen van het minimum zou alleen kunnen werken (zonder nadelige gevolgen voor de arbeiders) in een krappe arbeidsmarkt. Alleen gebeurt dit slechts 1 tot 2 jaren in de 8 tot 10 jaren. Sla de grafiekjes er maar op na.

ProAsfalt | 20-08-13 | 00:27

miko | 20-08-13 | 00:23 |
Een studentenkamer doet meer.

Watapatja | 20-08-13 | 00:27

@cucaracha | 19-08-13 | 23:50
Diederik is het voorbeeld dat je mongolen moet steriliseren voor ze er nog meer op de wereld zetten.

miko | 20-08-13 | 00:27

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:24
Doen we die er voor Kaas nog bij. En natuurlijk zo'n kartonnen bord met "hulde aan het 25/40/50/60 jarig paar".

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:26

cucaracha | 20-08-13 | 00:13

Je bent wel in vorm. :D

Topperke | 20-08-13 | 00:26

Nederland gaat naar de klote
we stonden ooit aan nog de top
Nederland gaat naar de klote
de centen zijn nu op
Nederland gaat naar de klote
dit keer geen korte dip
Nederland gaat naar de klote
maar een zinkend schip
Nederland gaat naar de klote
teveel bestuurders aan het roer
Nederland gaat naar de klote
interesseert ze echt geen moer
Nederland gaat naar de klote
Jan met de pet is dufgenaaid
Nederland gaat naar de klote
en zijn beurs volledig leegegraaid
Nederland gaat naar de klote
helaas geen positief bericht
Nederland gaat naar de klote
onder zijn eigen arrogantie gezwicht

Rest In Privacy | 20-08-13 | 00:26

Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:10 |

Hmm ok. Was ik even erg nieuwsgierig naar.

--

Topperke | 20-08-13 | 00:25

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:22 Je bent het lekkende glas vergeten. Die met gaatjes onder de rand.

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:24

@seven | 20-08-13 | 00:04
10 euro per vierkante meter huuropbrengst per maand.
Dat is niet slecht

miko | 20-08-13 | 00:23

Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:21 Nee, nee, nee. Ik ben geïntegreerd.

Want ik ben dan wel een Hollander, ik loop dus al lang niet meer op klompen.

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:23

Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:19
Feestwinkels worden zo genoemd omdat het één van de droevigste winkels is die men zich kan voorstellen. Met hun feestmutsjes, schetenzakken en kunstdrollen. Daar heb je geen werknemers nodig, want je hebt geen omzet.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:22

@zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:20 | + 0 -
Racist!

Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:21

Niet zo zwaar tillen aan het begrip "werkgever" hoor.
Als je een vakantiehuisje op, ik noem maar een park, Landal met de grond gelijk maakt, ben je in principe óók een werkgever.
Of neem nu eens de gemiddelde asielzoeker, die houdt óók hele volksstammen aan het werk, en niet eens zo onverdienstelijk.

Jackanders | 20-08-13 | 00:20

Kneushoofd en Balhoofd.
Zijn ze dom, onnozel of onwetend?
Vanavond een reportage op de Duitse TV over ongeschoolde Bulgaren in de grote steden.
Met 30 in een melkershuisje á € 500 huur per persoon.
De Bulgaren ontvangen € 25 per week.
Prachtig die open grenzen, tenminste voor de huisjesmelkers en koppelbazen.
Mevrouw Merkel zit er niet mee. Tot de Bulgaren ontdekken dat criminaliteit beter betaald.

Jan Dribbel | 20-08-13 | 00:20

Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:10 En daarna? Albaniërs om de Polen te ontslaan?

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:20

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:17 |
Maar die werknemer is in de bijstand nog steeds beter af dan een MOE lander. Dat merkt ie meteen omdat alle extra belastingen worden kwijtgescholden. Dit noemt men in Nederland een sociaal vangnet. Maar het is een vangnet met een donzen matras er in.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:20

@ProAsfalt | 19-08-13 | 23:59
Afschaffen minimum loon betekent niet dat mensen allemaal uit geknepen worden.(dat doen ze nu wel met illegalen.)
Goede mensen zullen altijd beter beloont worden. Ziektekosten zijn gewoon verplicht.

miko | 20-08-13 | 00:19

@Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:06 | + 1 -
Ik heb een feestwinkel.

Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:19

@cucaracha | 20-08-13 | 00:13 | + 0 -
Hahaha serieus, een van de weinige goede afzeikerige grappen ooit.

Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:18

nduss | 19-08-13 | 23:55 Werken moet lonen. Een tevreden werknemer is geen onruststoker.

Een werknemer die elke dag moet vrezen voor z'n baantje omdat er Polen, Roemenen en Bulgaren zijn werk wel voor veel minder willen doen gaat z'n werk minder goed doen.

zeg maar jansen | 20-08-13 | 00:17

@kneuterzak | 20-08-13 | 00:08
Nee dat zegt hij niet. Maar Nederland is een doorvoer land met een beetje productie wil je dat volhouden zul je wat aan de salarissen moeten doen. Maar goed, houd ze lekker hoog hef er veel belasting over en de polen en Roemenen komen op 'werk'vakantie. Gaan niks mee helpen aan de opbouw en instandhouding van Nederland en er komt een tijd dat de wal het schip keert.

miko | 20-08-13 | 00:17

De zoveelste "derde weg / neo-liberaal" van socialistische huize. Over verraders van de werkende klasse. Van de VVD verwacht ik niet anders, maar alle sociaal-democratische partijen in Europa zijn onder invloed van die elitaire kwal van een Tony Blair een oorlog tegen de arbeidersklasse begonnen.

Bigi Bana Boy | 20-08-13 | 00:16

PvdA. Tsja. Hebben jaaaren geleden een paar afslagen gemist op de weg naar de realiteit van nu. Ik zou het zelfs sneu kunnen vinden als ik er niet zo pissed-off over zou zijn.

DeVrijDenker | 20-08-13 | 00:14

@nduss | 19-08-13 | 23:55
Laat maar, ze zijn hier liberaal met sex,meningsuiting,etc maar niet met arbeid. Dat moet de overheid streng regulieren!!
Pff alsof dat een baan garantie geeft.

miko | 20-08-13 | 00:14

Topperke | 20-08-13 | 00:07 | + 0 -

Kaas reaguurt vanuit Rotterdam, geeft mensen ongevraagd en onverdiend loonsverhoging, heeft veel tijd tijdens kantooruren en een hekel aan voetbal. Kaas is Martin van Geel

cucaracha | 20-08-13 | 00:13

kneuterzak | 20-08-13 | 00:08
jammer dat het kleiner dan teken niet word geaccepeerd, hierbij dus de aanvulling op mijn veurig plempsel, kleiner dan 80.
Dank U.

kneuterzak | 20-08-13 | 00:13

@zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:44
Gelul, zolang we willen dat simpel werk in nederland word gedaan kun je dat minimum loon wel los laten zo niet verdwijnt het werk wel naar een goedkoop land.Ik liet mijn producten ook lange tijd in Nederland verpakken en doe dat nu in Colombia. Het transport haal ik er dubbel en dwars uit.
Verder zie ik niet in wat het minimumloon voor voordelen heeft. Veel simpele diensten zoals receptionistes, portiers service in winkels etc zijn er niet omdat ze simpel weg te duur zijn.
Iemand die met zijn 58 zijn oude baan verliest zal nooit iets anders krijgen omdat hij te duur is.

miko | 20-08-13 | 00:13

Wat een wijsheid van de PvdA. Het wordt alsmaar maffer en maffer. Ik zou hopen dat je een keer gaat keren naar o.a. ontwikkelingswerk en de instroom van buitenlanders. Maar dat is as usual not done om dat argument in te brengen.
.
Je moet even kijken naar Duitsland. Die economie draait op papier 'goed'. Wat de meesten vergeten is dat men daar geen minimum loon kent. Maar je begrijpt natuurlijk wel dat dat ook site-effects gaat geven op de huren en wat menigeen koopt. Anderzijds zal het een reset geven in de economie, omdat bepaald weer terug komt (voorzover het niet in buitenlandse handen is).

Atlantis-95 | 20-08-13 | 00:12

@Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:06 | + 0 -
Ik huur Polen in om mijn Bulgaren te ontslaan.

Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:10

@Topperke | 20-08-13 | 00:07 | + 0 -
Bouw / IT / Consultancy / Finance.

Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:10

@de euro middenweg | 19-08-13 | 23:34
Dat is zo. Maar beter Nederlandse fabrieken in Roemenië. Laat ze zelf maar een welvaart staat opbouwen.

miko | 20-08-13 | 00:09

@zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:35
En zeer regelmatige controle.Even langs komen en je gezicht laten zien

miko | 20-08-13 | 00:08

@ nduss | 19-08-13 | 23:55
Ach ja ik begrijp het helemaal, we moeten dus eigenlijk een soort van fokprogramma gaan opzetten, dat er alleen high-end nakomelingen komen.
Om over inteelt en de nare gevolgen hiervan maar te zwijgen.
Nduss je bent een naar mannetje. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, en heeft niet altijd de mogelijkheid, capaciteit om zich te ontwikkelen zoals jij dat voorstelt.
Je staat heel ver weg van de maatschappij, ik hoop dat je verdere leven je wat meer inzicht kan verschaffen, alhoewel ik dit betwijfel, met een geschat IQ van <80.

kneuterzak | 20-08-13 | 00:08

Kaas de Vies | 20-08-13
Werkgever? In welke sector??

Topperke | 20-08-13 | 00:07

"je" naar boven slingert.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:06

Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:01
Jij bent helegaar geen werkgever. Daar ben te net iets te abnormaal voor. Hier op GS althans.

Graaf van Egmont | 20-08-13 | 00:06

Oh hoi hardwerkend Nederland, concurreer hier eens mee. 'huisvesting 37 Polen in loods is in orde' www.l1.nl/nieuws/221894-gemeente-horst... Das 4 Polen per 10m² hok die daar 250 pp pm ofwel 1000e per 10² hok voor dokken. Ingehouden op het loon natuurlijk.

seven | 20-08-13 | 00:04

@Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:01
U voorziet redactie, Joris en reaguurders inderdaad van veel werk.

kapotte_stofzuiger | 20-08-13 | 00:03

@ProAsfalt | 19-08-13 | 23:59 | + 0 -
Ik ben werkgever. En dit is niet mijn natte droom. Ik geef mensen (ongevraagd) loonsverhoging omdat het in mijn voordeel werkt als mijn personeel juist beloond wordt. Op de lange termijn goedkoper en beter.

Kaas de Vies | 20-08-13 | 00:01

@Axel073 | 19-08-13 | 23:58
Proficiat! U heeft een nieuwe reaguurdersnick verdiend: "kapotte_sarcasmedetector".

kapotte_stofzuiger | 20-08-13 | 00:00

Afschaffen van het minimumloon.
Ongetwijfeld de natte droom van de werkgevers.
Wel is het hek van de dam.
Dat wordt onder de brug slapen.
Geen ziektekosten verzekering.
Bidden (of hopen voor de ongelovigen) dat je niet van de honger omkomt.

ProAsfalt | 19-08-13 | 23:59

"Van 160 euro per maand kan je prima leven", maar dan moet je stofzuiger niet dood gaan, he kapotte stofzuiger. Denk eens na man, je woont zeker in een kartonnen doos, of loop je met een winkelwagentje op straat? Met je I-pad..............

Axel073 | 19-08-13 | 23:58

cucaracha | 19-08-13 | 23:50

Het venijn zit in de staart. +1

Topperke | 19-08-13 | 23:57

"PvdA-econoom", ja, dan ben je mij al kwijt.

Jackanders | 19-08-13 | 23:56

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:38 |
Sowieso is eeuwige groei tegen alle natuurwetten in.
De eerste wet van Watapatja.
Eeuwige groei is onmogelijk. Indien iets blijft groeien zal het uiteindelijk exploderen.

Watapatja | 19-08-13 | 23:56

@ zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:44

Snap je wel wat Miko bedoelt? De laagbetaalde Nederlanders zijn gewoon te duur waardoor een hoop werk nu zwart wordt gedaan dan wel wordt gedaan in lage-lonenlanden. Waar heeft ons mooie stelsel van minimumloon toe geleid? Geen Fokker meer, die vliegtuigen worden nu in Brazilië gebouwd. Philips laat alles in China en Korea maken en zo kan ik nog wel even doorgaan. In de europese landen waar nog wel geproduceerd kan worden, zie je dat de economie weer aantrekt.
Door de grenzen dicht te gooien, voedsel op de bon te gooien en meer van jouw mooie kroegoplossingen, verander je er niet mee dat de Nederlandse minimumloonkosten te hoog zijn om internationaal mee te kunnen komen.

nduss | 19-08-13 | 23:55

cucaracha | 19-08-13 | 23:50
Ongefundeerd en nodeloos kwetsend. Heerlijk!

Graaf van Egmont | 19-08-13 | 23:53

En 1 nieuwe wet, waarin Nederlanders een baan kunnen opeisen van gastarbeiders bij gebleken geschiktheid. En dan wel CAO loon.

Watapatja | 19-08-13 | 23:52

Overigens; een PvdA-econoom serieus nemen is hetzelfde als een stier melken.

INH.30CL | 19-08-13 | 23:51

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:38 | + 2 -

Sterk punt, denkt u ook eens aan de verminderde file's ; voor de tattooboer, snackbar en UWV's that is.

Het wordt tijd dat NL eens inziet dat we helemaal geen minimumloonbanen moeten willen creeren met elkaar, maar de noodzaak weg moeten nemen.

Hoop dat om te beginnen Diederik er notie van neemt, voordat die z'n nieuwe dinnetje een liefdesbaby schenkt, die vorige van hem was ook geen succes geloof ik.

cucaracha | 19-08-13 | 23:50

@Watapatja | 19-08-13 | 23:42
Veel toeslagen voor rijke mensen kunnen ook weg. Het is simpel rond pompen van geld. meer controle is dan nodig en dus meer ambtenaren. En zo is de cirkel rond.

miko | 19-08-13 | 23:49

@kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:26
Dat is ook zo een gelul. Alsof elke oude vandaag na zijn 65 in de kreukels ligt en zich niet meer kan wassen.
Dan moeten ze daar ook maar wat meer innovatie in tonen.
Meer machines en andere hulpmiddelen uitvinden voor die ouwe gekken.

miko | 19-08-13 | 23:48

@Watapatja | 19-08-13 | 23:42
Hypotheekrenteaftrek.
Schaf je dat af, heeft de overheid ineens geld genoeg om de grenzen 24 uur per dag te bewaken. En hebben de rijken minder belastingvoordeel.

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:45

miko | 19-08-13 | 23:41 |
Eerder door de banken en andere financiële instellingen die hun argeloze klanten vertelden dat ze oliedom waren áls ze niet zouden besluiten om te gaan speculeren.

Schoorsteenveger | 19-08-13 | 23:44

miko | 19-08-13 | 23:39 Lieve Miko. Als je het minimum afschaft en er mensen zijn die bereid zijn om zwaar lichamelijke arbeid te verrichten voor de helft van wat een Hollander zou verdienen omdat het in z'n thuislandje zo vreselijk veel geld is dan zit de onderlaag der Nederlandse bevolking binnen de kortste keren in de bijstand.

Omdat je daar dan meer krijgt dan dat je met dubbele diensten kunt verdienen.

Moeten we niet willen. Al dat geld wat naar het buitenland vertrekt verdwijnt ook uit ons MKB. Daar kan geen belastingverlaging wat aan redden.

zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:44

Er zit al een arbeidsongelijkheid(lees welvaartsongelijkheid) in het feit dat de Nederlander.. ook de laaggeschoolde,geen uitdaging op economische vooruitgang krijgt aangeboden door de meest zwakkere economieën binnen het dus oneerlijke EU verband.
Andersom zijn wij en de Duitsers bv een welvaartsmagneet.
En daar helpt geen verlaging van minimumloon aan, want ook onze infrastructuur, onze huizing,onze oudedagvoorzieningen,en onze cultuur van verzorgingsstaat ligt ver boven dat van de rest van de meeste lidstaten, al worden deze onderdelen de laatste jaren onder invloed van Brussel ook al rap afgebroken.

Welles! Nietes! | 19-08-13 | 23:44

@zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:26
Wat zeg je???
*container weer uitlaad*

miko | 19-08-13 | 23:43

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:36 |
Het gaat mij om het totaalplaatje. Het plaatje waarin de rijken veel grotere voordelen plukken dan de minima. Minima die niet eens zonder deze tegemoetkomingen kunnen. Kinderbijslag mag wat mij betreft ook direct afgeschaft worden.

Watapatja | 19-08-13 | 23:42

@ecologiste | 19-08-13 | 23:21
Huizen prijzen in Nederland zijn zo hoog geworden door alle speculerende huizenkopers die in gouden bergen geloofde die hansje pandje en gerrit geld ze in het vooruit zicht stelde

miko | 19-08-13 | 23:41

Die rode das van Asscher, wat een valsigheid.

Schoorsteenveger | 19-08-13 | 23:41

Minimum loon had allang afgeschaft moeten worden. verder moet de belastingheffing van lage lonen verdwijnen en uitkeringen op een strikt minimum, en het stempelen terug.

miko | 19-08-13 | 23:39

@cucaracha | 19-08-13 | 23:34
Bevolkingskrimp is goed, zelfs beter voor het milieu (hallo "progressief" Nederland!).
Helaas zijn we gewend aan groei, meer mensen is meer consumptie.

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:38

Fred van Ria | 19-08-13 | 23:36 Dan sturen ze die presentielijsten tekenende ruifeters van ons terug.

Wij betalen er dan niet meer aan mee.

zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:38

Iets met een rus in de keuken of een russin, weet niet helemaal meer.Ik zou Zwitserland volgen .

newray | 19-08-13 | 23:37

@Watapatja | 19-08-13 | 23:30
Bedankt voor uw aanvulling, maar het ging mij specifiek over (in)directe fokpremies: van kinderbijslag tot alleenstaande ouderkorting tot gratis ziektekostenverzekering. Voor (laat ik het netjes zeggen) mensen met een laag inkomen veel interessanter dan met een hoog inkomen.

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:36

@zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:14 | + 12
Wat zou er eigenlijk 'gebeuren' vanuit Brussel, mochten we dat doen?

Fred van Ria | 19-08-13 | 23:36

Hulde Van Leeuwen! Een race to the bottom indeed! Altijd weer dat verhaaltje dat men hier te verwend is. Ik kan dat soort defaitisten op verjaardagsfeestjes wel schieten. Grote bek over dat we hier luxe leven en anderen van buiten de grenzen ook kansen verdienen. Uiteraard vooral al kostenbesparing op lonen in hun bedrijven. Hoe liberaal. En natuurlijk janken ze wel als hun woning in waarde gedaald is en dat de overheid daar wat aan moet doen.

Dus of het belastingregime wordt hier grondig aangepakt (wat ik zo snel niet zie gebeuren) of de grenzen moeten dichter (kan ook nog lastig worden).

blinde kip | 19-08-13 | 23:36

Ven1V1d1V1c1 | 19-08-13 | 23:33 En de uitkeringen aanpassen aan wat je werkelijk nodig hebt.

De Dienst betaalt je huur en gas, water, en licht. Je krijgt nog 50 euro per week om van te eten en te kleden en dat is dat. Bonnetjes bewaren.

Dan wordt zo'n uitkering uitermate oninteressant.

zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:35

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:26 | + 3 -

Herkenbaar, wel vind ik uw vergelijking (4 tokkies <> 1 kansrijke) nog wat aan de positieve kant.

Bijkomend voordeel van geboorteregulering (via een financiele weg/Godwin alert) is dat er uiteindelijk ook minder reten zijn af te vegen en pensioenen zijn af te vegen. Daarbij komt dat deze reten in een eerder stadium in kleinere klasjes fatsoenlijk onderwijs volgen en meer bijdragen aan hun eigen pensioen, indien noodzakelijk.

cucaracha | 19-08-13 | 23:34

-weggejorist-

Goorbatsjov | 19-08-13 | 23:34

Je mag kiezen: Roemenen in Nederlandse fabrieken of Nederlandse fabrieken in Roemenië.

de euro middenweg | 19-08-13 | 23:34

Minimumloon afschaffen in een land, waar de sociale lasten en aantal belastende semi-overheden zó ziek hoog zijn, dat minimumloners aan tientallen toeslaginfuzen (van hun eigen belastinggeld) moeten om net met hun neus een rietje boven water te kunnen houden?

Ik zeg doen!! Het land kan niet snel genoeg kapot.

ZKH EénOog | 19-08-13 | 23:34

vicecity | 19-08-13 | 23:30 | + 0
Erger dan poephoofd kun je ze niet vinden, die is wereldvreemd maar krijgt elke avond waarschijnlijk nog een glaasje warme melk en een kusje + dat hij het zo geweldig heeft gedaan, zum kotzen.

joyriders | 19-08-13 | 23:34

Het grote probleem hier is dat het niet loont om te werken voor een minimum (+) niveau tov de bijstand met alle toeslagen en voordeeltjes die je verliest.

Dus moeten er elke keer nieuwe arbeidsmigranten worden ingevlogen die het vuile/vervelende werk gaan doen en na hun (seizoen)arbeidsperiode vervolgens ook weer in de bijstand gaan zitten.

Dat leidt automatisch tot een onhoudbare situatie. Beetje gek idee misschien tijdens crisistijd, maar waarom niet die € 250,- belasting over die € 1.500,- minimum loon afschaffen om werken weer (meer) aantrekkelijk te maken.

Ven1V1d1V1c1 | 19-08-13 | 23:33

Leve de man van het CPB, van je hiep hiep hiep ...


Het toenmalige kabinet Balkenende vroeg in 2004 het Centraal Planbureau (CPB) een raming te maken van het aantal te verwachten arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa. Het CPB schatte toen in dat er 4.000 tot 8.000 per jaar naar Nederland zouden komen als er volledig vrij werknemersverkeer zou zijn vanaf 2007.

De schattingen bleken aan de lage kant: het aantal Oost- en Midden-Europese migranten lag vanaf 2007 jaarlijks rond de 12.000. De eerste jaren er zelfs flink boven.

Daarnaast zijn er nog de seizoenswerkers; dat zijn Polen, Tsjechen of Slovenen die een paar maanden naar Nederland komen om hier bollen te pellen of asperges te steken. Hoeveel er daarvan naar Nederland zouden komen, heeft het CPB niet geraamd in 2004. Wel is bekend dat er in 2010 zo’n 100.000 naar Nederland kwamen."


Een foutmarche van zo'n 1500 %.
Dat alleen al zou een reden moeten zijn het CPB af te schaffen.
En iedereen die nog enige waarde hecht aan de uitspraken van dat buro naar de psychiater te verwijzen.

de honden blaffen... | 19-08-13 | 23:32

hoe wakker je haat aan? het lijkt wel alsof ze dit express doen... een voedingsbodem creeren voor extreme ideen en gedachtegangen, zodat ze later hun handen kunnen wassen in onschuld en zeggen: zie je nou wel? Die PVV weer!
Onthou: elke politieke idee heeft een uiteindelijk doel
Zo niet: dan zijn de banken meer dan bereid om bepaalde plannen in uitvoer te brengen middels het veroorzaken van een economische crisis. Zoals dat in het verleden al zo vaak is gebeurd. U gelooft mij niet?
kijkt u dan maar naar: The Secret of Oz:
www.youtube.com/watch?v=7qIhDdST27g
een haarfijne registratie over hoe banken geopolitiek beheersen doormiddel van economische repressie.
Voor de reaguurders die hun aandacht hier niet aan kunnen vasthouden wegens gebrek aan interesse:
succes met je verdere "leven!"

kapitein_iglo | 19-08-13 | 23:31

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:26 |
De grootste belastingvoordelen verdwijnen nog altijd in de zakken van de rijken. 50% van het geld gaat naar de rijkste 10%.

Watapatja | 19-08-13 | 23:30

Poephoofd :"Maar wat als u nou niet genoeg bondgenoten vind in Europa ? dan komen de Bulgaren etc over 4 mnd " Antwoord :"Dan blijf ik net zolang bondgenoten zoeken tot het lukt ".. Poephoofd : "Ok volgend onderwerp " . Tot zover journalistiek op de Publieke Omroep. Je kan rustig bezuinigen op de PO hoor .. Slechter als dit niveau krijg je het niet !

vicecity | 19-08-13 | 23:30

Ik heb heul vroeger wel eens een strip gelezen over een verstrooide professor, ben even zijn naam kwijt.
P.S. die Jacobs vreet uit de staatsruif, dus ik zou hem adviseren, effe dimme.

kneuterzak | 19-08-13 | 23:29

Ooit stonden de PvdA en de vakbonden aan de basis van de rechten van de arbeider. Inmiddels hebben ze dit in recordtempo verkwanseld. Nog even dan zijn de Nederlandse minima de nieuwe Roma.

Watapatja | 19-08-13 | 23:28

Vrijheid creëert welvaart. Minimum loon creëert werkloosheid.

blabam | 19-08-13 | 23:27

@cucaracha | 19-08-13 | 23:24
Roep ik al tijden, maar helaas, dan is het argument altijd: "wie moet dan jouw pensioen betalen en jouw billen straks afvegen". Die mensen niet beseffende dat 4 tokkiekinderen als volwassenen net zoveel bijdragen als 1 beschaafd kind uit een gezin dat nu wel de financiele middelen heeft een kind op te voeden.

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:26

21 September!

INH.30CL | 19-08-13 | 23:26

nduss | 19-08-13 | 23:23 Maar, wij grenzen niet aan Mexico.

Mexicanen hierheen smokkelen is financieel hoogst oninteressant.

zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:26

zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:23
LOL

Graaf van Egmont | 19-08-13 | 23:26

Op de achtergrond hoor ik de Internationale. Maar het klinkt een beetje vals inmiddels, want de onderklasse hier is kennelijk een andere onderklasse dan die in andere Europese landen. Solidariteit wordt door Asscher, ten bate van de positie der PvdA, volledig te grabbel gegooid, solidariteit houdt op bij de grens. Die rooie haan kraait niet meer zo hard, nu de PvdA verraad moet plegen aan de eigen beginselen om de kiezer te kunnen paaien, de nederlandse kiezer uiteraard, want buiten de nederlandse grenzen kaan niemand op de PvdA stemmen. Was dat wel het geval, dan zou dat verraad uiteraard niet plaats hoeven vinden en ook niet plaatsvinden, en zou de PvdA het "eerlijke verhaal" vol kunnen blijven houden.

Schoorsteenveger | 19-08-13 | 23:26

Een kale kip plukken met belastingvoordelen? Leest lekker weg dit.

A New Today | 19-08-13 | 23:25

Schaf eerst maar eens de fokpremie's en tokkie-toeslagen af. De toekomst van NL ligt sowieso niet in minimumloondagbestedingen. Duurt een generatie of wat, maar dan heb je ook wat (lees; minder kanslozen)

cucaracha | 19-08-13 | 23:24

@ zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:14

Groot gelijk van die grenzen dichtgooien en douaniers aan te stellen. Dat werkt ook uitstekend in de VS tegen Mexicaanse illegalen. En net zoals daar leidt ook absoluut niet tot een corrupt douanestelsel en een bloeiende handel in mensensmokkel. Wanneer stel je je verkiesbaar?

nduss | 19-08-13 | 23:23

Graaf van Egmont | 19-08-13 | 23:22 Vooruit, koekoekshorloges dan.

zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:23

SamKoeman | 19-08-13 | 23:20 We zijn wel totaal draadloos met alles tien jaar voor de rest van de wereld.

Niet omdat het zo goed werkt maar omdat alle koper naar Polen is verhuisd.

zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:22

zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:16
Koekoeksklokken komen uit het Schwarzwald Jansen.

Graaf van Egmont | 19-08-13 | 23:22

Lodevicus zegr het is allemaal eerlijk vogens de Europese wet. Waar lult hij over, het merendeel der democratisch gevormde nederlanders heeft tegen deze wet gestemd. Toen werd het zonder democratisch recht een verdrag

gaper | 19-08-13 | 23:22

de honden blaffen... | 19-08-13 | 23:10
"Een huis in het voormalige oostblok is te verkrijgen voor zo'n €20.000.
Als de huizenprijzen hier in Nederland met terugwerkende kracht aangepast worden, kan de EU alsnog een succes worden...
Nivelleren is toch feest?"

Ik hoor nog steeds JPB: nee de HRA is niet bespreekbaar. En ik hoorde net nog op tv Ger Koopmans die partijgenoot uit Venlo en nu loco-burgemeester Stein prediken over level playing field. Kleaudtzak. Jullie hebben de huizenprijzen in NL sinds jaren 90 met 200% laten stijgen maar zo niet de salarissen flapdrol. Naar de guillotine met jou en de jouwen.

ecologiste | 19-08-13 | 23:21

nduss | 19-08-13 | 23:19 Mark en Didi die de belastingen verlagen?

Hahahaha. Niet in dit leven.

zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:21

OT) Gefeliciteerd met het bereiken van de halve finale Heren !!!

Russ Meyer | 19-08-13 | 23:21

Ik ben niet zo bang dat MOE-landers hier de banen inpikken. Ik vrees meer voor koperen en bronzen standbeelden.

SamKoeman | 19-08-13 | 23:20

Eerst het brondocument goed lezen voordat je een oordeel vormt. Volgens mij zegt Jacobs niet meer dan dat wanneer je de bruto lonen omlaag gooit, het voor werkgevers en opdrachtgevers minder aantrekkelijk is om mensen zwart en/of illegaal te laten werken. Met als simpele reden dat zolang brutolonen voor simpel werk dat iedere ongeschoolde idioot kan doen te hoog zijn, dit illegaliteit in de hand werkt. Om dit te compenseren, verlaag je de loonbelasting en werkgeverslasten.

Overigens is het natuurlijk wel lekker om even lekker los te gaan op MOElanders en sociaaldemocraten, dat dan weer wel :)

nduss | 19-08-13 | 23:19

@mezelf
ON topic eigenlijk ;)

goedverstaander | 19-08-13 | 23:18

Kaas de Vies | 19-08-13 | 23:08 | + 1
Zo wilde ik het eigenlijk ook verwoorden maar ik had last van kortsluiting.
Inmiddels een witte gepot en het gaat weer
*Plop*

joyriders | 19-08-13 | 23:17

Off Topic: Asscher aan het MOE-lander bashen op Knevel en Co.

goedverstaander | 19-08-13 | 23:17

zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:14 Oh, wacht. Stel een bankgeheim in.

Moet jij eens kijken hoeveel buitenlanders geld komen brengen.

Ook al maken we hier geen koekoeksklokken.

zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:16

@wakkere_nederlander | 19-08-13 | 23:11
Wat een spelfouten... *schaam*

wakkere_nederlander | 19-08-13 | 23:15

Die meneer Jacobs staat een heel eind van de echtemensenwereld af, zoals de meeste hoogleraren.

Alleen daarom al past ie naadloos bij de PvdA.

goedverstaander | 19-08-13 | 23:14

Hoewel het minimumloon een instrument is om onrendabele arbeid nog onrendabeler te maken en dus best een goed idee om af te schaffen, zou de werkelijke discussie moeten gaan over de sociale verzorgingsstaat in combinatie met open grenzen.
.
Dat kan dus helemaal niet. De laagstbetaalden gaan dan gewoon niet meer werken omdat niks doen in de bijstand een uitstekende carrierekeuze wordt. En iemend moet de belastingen opbrengen om die bijstandsuitkeringen te betalen, mijnheer de professor.
.
Dus als het een pleidooi is om de verzorgingsstaat die we nu kennen definitief af te breken en / of de marxistische verelendung over onze drempel te duwen, een prima idee. De sociale onrust die dat met zich meebrengt is dan een vorm van collateral damage, zullen we maar zeggen.

gooi en smijtwerker | 19-08-13 | 23:14

Ik maak me overigens meer zorgen over de sarcasmedetector van anonieme lafbekjes, dan over MOElanders.

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:14

Lonen kunnen wel omlaag maar eerst de belasting, de huur, de hypotheek, de voedsel- en kleding prijzen die bijv. in Duitsland stukken lager liggen. Probleem: de hofhouding, de regenten, bestuurders graaiers die ons land leegzuigen nen de burgers kapotstukmaken. Hebben Moelanders beetje last van maar die kunnen nog vluchten naar eigen land waar enige vrijheid en lage prijzen gelden voor zolang het duurt want ook daar zal Brussel toeslaan en ook daar zullen de Brusselse hofdienaren met hun grijpgrage vingers beslag gaan leggen met mooie praatjes en tuchtige regels, decreten en wetten.

ecologiste | 19-08-13 | 23:14

Flikker de grenzen dicht. Neem Douaniers aan om de overgangen te bewaken. Stel werkvergunningen in en hef een tol middels een vignet voor alle buitenlandse kentekens.

En steek een dikke vinger op naar Brussel en zeg ze dat we niet meer meedoen. De tiefus.

zeg maar jansen | 19-08-13 | 23:14

de honden blaffen... | 19-08-13 | 23:13
Pardon.

de honden blaffen... | 19-08-13 | 23:13

-weggejorist-

de honden blaffen... | 19-08-13 | 23:13

Kaas de Vies | 19-08-13 | 23:08
Anno 2001 ook nog niet:http://www.art1.nl/artikel/1865-Roepen_van_Eigen_volk_eerst_is_aanzetten_tot_discriminatie

de honden blaffen... | 19-08-13 | 23:13

Het afschaffen van het minimumloon gaat alleen werken als de prijzen en belasting een flink stuk zakken. Aangezien dat niet gaat gebeuren, en Bas Jacobs dit weet, zou je mogen zeggen dat Jacobs pleit voor het invoeren van verregaande armoede in Nederland.

De man is gestoord!

Topperke | 19-08-13 | 23:12

'Open grenzen, een leuk ideaal. Met nadruk op ideaal'

Precies. Wat nu eigenlijk het voordeel voor ons, Nederlanders, van die open grenzen? Ik kan me zo gauw niets bedenken.

Lol, en dat te bedenken dat we ons vroeger moesten identificeren als we het land in en uit wilden gaan.
Nu hebben we een permanente identificatie plicht.
Wij wel...

wakkere_nederlander | 19-08-13 | 23:11

Dit land is ernstig terminaal..... Daar is ook alles me gezegd.
Het begon met een onschuldig bultje, maar we zijn ver heen in 0031 (het brave jongetje in de klas)
.
.
.
En val 1001 keer dood met je rovers. #tyfuslul/Rutte

H.A. Ram | 19-08-13 | 23:11

Hoogleraren economie voegen ook niets toe, reëel salaris kan naar 500 pm, bruto natuurlijk.

Watapatja | 19-08-13 | 23:11

Nog een reden om acuut te stoppen met dat sociale gedachtegoed te handhaven in vak K.
Op naar nieuwe verkiezingen en grote schoonmaak na vertrek aankondiging uit de socialistische Brusselse bolwerk!

Welles! Nietes! | 19-08-13 | 23:11

Als we in eerste instantie die grenzen gewoon dicht hadden gehouden, ach laat ook maar want ik kan me hier zo aan ergeren aan die fucking kut PVDA die denken dat ze het wiel hebben uitgevonden.
. Over en sluiten ik als ondernemer ga wel even werken, het geld moet toch ergens vandaan komen niet waar meneer Jacobs en als je met die lui en debat wil verschuilen ze zich in ondenkbare termen als u bent niet reëel, we moeten ons aanpassen etc.

joyriders | 19-08-13 | 23:10

Een huis in het voormalige oostblok is te verkrijgen voor zo'n €20.000.
Als de huizenprijzen hier in Nederland met terugwerkende kracht aangepast worden, kan de EU alsnog een succes worden...
Nivelleren is toch feest?

de honden blaffen... | 19-08-13 | 23:10

Nationaal-sociaal-democratie, maar ja, dan gaat iedereen weer Godwinnen.

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:10

jaa klopt lukt makkelijk. daar betaal ik mijn boodschappen, huur, water, elektriciteit, en zorg makkelijk van! voor de rest heb ik toch geen leven

a-part | 19-08-13 | 23:09

In principe is minimumloon niet nodig indien er een "level playing field" is op de arbeidsmarkt. Een echte open markt waar geen concurrentievervalsing plaatsvindt. Helaas is dit totaal niet het geval. Er is volledige concurrentievervalsing voor de brave burger die volgens de regels wil spelen. Concurreer je niet met zwartwerkers die in de bijstand zitten dan concurreer je met de economische vluchtelingen uit staten die een ander welvaartsniveau hebben.

Hoe kan je hier nu tegen concurrenen? Met je huis, je belastingen en verplichtingen?
Jou vaste lasten per maand zijn, even een ruwe schatting, 1500 euro per maand netto minimaal?

Onze Roemeense economische vluchteling doet het voor minder. Huurt illegaal of legaal, als hij boft kan hij nog iets meepikken van het sociale vangnet waar hij nooit voor heeft ingelegd. Veiligheidsregels en diploma's zijn opeens niet noodzakelijk.

Het toelaten van deze op korte termijn goedkope arbeidskrachten is uitholling van de kwaliteit van de Nederlandse arbeidspopulatie. Iedereen in de bijstand, kennis verloren, ambachten zeldzaam maar de EU en de bestuurders zagen dat goed was.

Dit heeft niets met socialistiche waanbeelden te maken, dit heeft te maken met passief protectonisme en gezond nationalisme.

Eigen arbeiders eerst..........20 jaar geleden kon je dit niet zeggen.

Kaas de Vies | 19-08-13 | 23:08

Overigens is het de vraag of een MOElander voor een minimumloon van, zie Duitsland, bijvoorbeeld 400 euro netto per maand nog wel naar Nederland wil komen.

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:07

Geschift

IdiotSavant | 19-08-13 | 23:06

Stop z'on vent een gesticht, helemaal de weg kwijt en dat noemt zich econoom. Werkelijk waar niet te geloven en deze knakkers verdienen nog geld ook. Ik ga er even uit wijn drinken ofzo.

joyriders | 19-08-13 | 23:06

Prof. Jacobs verwoordt het 'liberale' beleid waar veel reaguurders mee pochen.

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:04

Van 160 euro per maand kan je prima leven, maar dan moet je niet steeds een nieuwe plasma of iPhone 5 willen, toch????

kapotte_stofzuiger | 19-08-13 | 23:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken