Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Goedmaakgeld voor slavernij door Noord-Afrikanen!

christeneninslavernij.jpgIn een jaarlijks terugkerend ritueel wordt van Nederland geëist dat er een miljoenmiljard euro op tafel wordt gelegd ter compensatie van de slavenhandel voor Caribische landen. Schier onmogelijk om dat correct te doen, maar soit. De Nederlanders waren gewetenloze slavenhandelaren. Die hun slaven overigens aan de Afrikaanse westkust kochten van de Afrikanen zelf en waar slavernij tot 2007 nog voorkwam, maar daar wordt dan weer nooit compensatie aan gevraagd. Vreemd. En nu we het er toch over hebben. De Barbarijse zeerovers uit Marokko, Tunesië, Algerije en Libië hebben miljoenen Europeanen ontvoerd en tot slaaf gemaakt. Hier het historische stuk dat vandaag in Trouw staat en hier het artikel van de BBC uit 2011 waar het losjes op gebaseerd lijkt te zijn. Jawel, die Noord-Afrikanen hebben eeuwenlang gewetenloos gehandeld in Europeanen. Daar hebben wij generaties later nog last van. Kijk maar naar de huidige staat van de EU, bijvoorbeeld. Ook is er een hoog scheidingspercentage onder blanke Europeanen. Allemaal de schuld van ons slavernijverleden. Voor het leed dat we hebben geleden eisen wij, namens onze ontvoerde Europese voorouders, een honderdduizendmiljoen euro van Marokko, Libië, Tunesië en Algerije ter compensatie. Goedmaakgeld nu! En een paar monumentjes en festivals in de kuststeden ter herinnering aan onze tijd als Euroslaven onder moslimsmeesters zouden we ook fijn vinden. En zolang dat allemaal niet gebeurt, kunnen wij onmogelijk ons traumatische verleden achter ons laten. Noord-Afrikaanse moslimmerige slavenhouders hebben diepe littekens achtergelaten op de Europese ziel. En als de nazaten van de Afrikaans-Atlantische slavenhandel non-stop goedmaakgeld mogen eisen, hebben wij daar ook recht op.

Reaguursels

Inloggen

Wat ook altijd wat onderbelicht wordt, is dat de levensomstandigheden van iedereen destijds onvergelijkbaar waren met heden ten dage. Hoeveel slechter af was een slaaf toen ?

vanhetvarken | 16-08-13 | 18:24

ZKH | 16-08-13 | 17:05
Je zou toch zeggen, zodra ze de kans krijgen om aan hun slavendrijvers te ontkomen gaan ze als de wiedeweerga terug naar hun voorvaderlijk tehuis. Maar nee hoor, ze blijven met volgepropte bootjes, zij het zonder blanke kapitein komen.

vanhetvarken | 16-08-13 | 18:20

Zonder ons was er geen blues geweest.
tslerf | 16-08-13 | 11:33

Kijk dat bedoel ik, dat negers tot slaaf maken was dus duidelijk een poging om de cultuur te verrijken. Totale faal natuurlijk, net als de huidige pogingen om de cultuur te verrijken.

vanhetvarken | 16-08-13 | 18:16

Ik weet een redelijk alternatief, ipv ons te betalen, kunnen ze ook vrijwillig terugekeren naar hun land van herkomst. dan zullen ze van mij nooit meer iets horen, beloof ik met de hand op mijn hart.

ZKH | 16-08-13 | 17:05

Zonder ons was er geen blues geweest.

tslerf | 16-08-13 | 11:33

@Baby Rasta | 15-08-13 | 19:39
Grenzen zijn altijd subjectief. Hoe verklaar je anders Duits sprekende gemeenschappen in België en Frankrijk.

miko | 16-08-13 | 04:43

@homerpimpson | 16-08-13 | 01:17
Ze mochten helemaal niet neuken. Hetzelfde effect.

miko | 16-08-13 | 03:55

en niemand heeft het over de moderne slavernij in 2013 in hartje Amsterdam. Hoi! Mevrouw achter het raam!

Lefgozer | 16-08-13 | 03:22

We hebben slavernij niet uitgevonden, we hebben het alleen afgeschaft. Willen ze het weer ingevoerd hebben ofzo?

De Aarsonaut | 16-08-13 | 02:52

@Wolveshead | 15-08-13 | 19:26 |
".. aangezien mannelijke slaven daar in de regel tot eunuch werden gemaakt.."

Interessante bewering maar helaas leugenachtig.
Slechts een klein deel van de Arabische slaven waren gecastreerde haremslaven.

homerpimpson | 16-08-13 | 01:17

Ik wil ook een vergoeding voor al het leed wat ons Nederlanders is aangedaan in oorlogen met Spanje, Engeland, Frankrijk en Duitsland een paar honderd jaar geleden....

Hou. Toch. Op.

Craets | 16-08-13 | 00:31

Jullie hebben geen last van rascisme hier in Europa, waar de Noord Afrikanen, en eigenlijk wel elke niet-westerse allochtoon wel last van heeft. Dus niet zo janken, damn.

DamntasticKaboom | 15-08-13 | 23:41

de nazaten van die slaven hebben we al ruimschoots gecompenseerd door ze hierheen te halen en met voorrang in een huurwoning te proppen met een levenslange uitkering, ziekenfonds, en straks een pensioen, na hun carriere bij de soos, waar ze 50 jaar trouw zijn gebleven.

von sokkenstopfen | 15-08-13 | 23:11

Hoe lang moet je over iets doorzeiken?

doskabouter | 15-08-13 | 21:52

En de Turken moeten ook nog miljarden aan wiedergutmachung aan de Balkan, Cyprus en Armenië betalen, plus nog een vergoeding aan Oostenrijk voor het beleg van Wenen en een tegemoetkoming aan ons omdat Turken in Europa bovenmatig veel gebruik hebben gemaakt van uitkeringen.

Angelica | 15-08-13 | 21:43

Het blijft toch Trouw hè. Een artikel schrijven over moslims die Europeanen systematisch tot slaaf maken, en dan toch schrijven: "De halve maan en het kruis hebben elkaar geregeld pijn gedaan." De harde realiteit onder ogen zien: ze willen wel, maar ze kúnnen het gewoon niet bij Trouw. De politieke correctheid zit hardcoded in hun ruggemerg. Reddeloos verloren. Het is de reden dat ik een paar jaar geleden mijn abonnement heb opgezegd.

Ivoren Toren | 15-08-13 | 21:42

Laten we de slavernij weer invoeren. Heerlijk, hup vooruit, de VOC mentaliteit. Kom op.

denoorman | 15-08-13 | 21:35

Idi Amin is ook een klassieker, en volgens Rasta nog van het juiste ras ook.

goktrommelisttot | 15-08-13 | 21:16

@goktrommel
Stalin, saddam, pol pot, mandela, ghandi ?

de grote Anti | 15-08-13 | 21:14

Mensen het recht van spreken ontzeggen, weet je wie dat ook goed kon?

goktrommelisttot | 15-08-13 | 21:00

Europeanen die door Noord-Afrikanan gekaapt en als slaaf verhandeld werden: sta me toe Cervantes’ Quijote warm aan te bevelen.

Friedrich Frayek | 15-08-13 | 20:56

goktrommelisttot | 15-08-13 | 20:45 | + 0 -

Tot jouw voorouders gelyncht zijn heb je geen recht van spreken. https://www.youtube.com/watch?v=AmQbyR9DXmk

Baby Rasta | 15-08-13 | 20:52

@ gingerted: dank voor stuk. Maar Rasta´s dwangmatige ¨ik heb gelijk-stukjes¨ mogen er ook zijn. Al is het maar om de inferioriteit van bepaalde rassen aan te tonen :)

goktrommelisttot | 15-08-13 | 20:45

appeltjesgroeneweide | 15-08-13 | 20:32 | + 0 -

Blijkbaar niks geleerd van het verleden, want diezelfde VVD en CDA haalt nu weer nieuwe mensen binnen. Niet dat ik het erg vind, ik heb het altijd wel kunnen vinden met Peulen. Roemenen is ander volk.

Baby Rasta | 15-08-13 | 20:40

Van Ginger Ted:
Slavernij gaat over van moeder op kind. Slaven hebben geen rechten. Ze zijn eigendom van hun meester, kunnen worden verhandeld of geërfd, maar mogen zelf niets bezitten. Ze werken zonder loon, hebben meestal beperkte bewegingsvrijheid (vooral de vrouwen) en zijn onderworpen aan mishandeling, seksueel misbruik en geweld. Soms zijn ze onderdeel van de huishouding van hun meester, als personeel, soms wonen ze in een apart dorp en bewerken ze zijn land, als middeleeuwse lijfeigenen.
--
Ik geloof in reïncarnatie. Ik zou daarom graag willen zien dat de wereld een betere plek wordt voor een ieder om in te wonen. Maar wat een monsterlijke krachten heersen er in de wereld.

appeltjesgroeneweide | 15-08-13 | 20:37

@rasta
Het begon met kabinet Cals maar het was wel degelijk de PvdA die daarna gezinshereniging als recht invoerde. Dat was niet de oorspronkelijke bedoeling van Cals, getuige de vele Italianen en aanvankelijk ook de marokkanen die terug gingen.

appeltjesgroeneweide | 15-08-13 | 20:32

appeltjesgroeneweide | 15-08-13 | 20:17 | + 0 -

Grappig genoeg lees ik altijd van zeurders dat de PVDA schuldig is. Ik ben blij dat u toegeeft dat het de schuld is van de KVP ofwel het CDA.

Baby Rasta | 15-08-13 | 20:24

In het begeleidend artikel staat dat slavernij tot 2007 nog voorkwam in Afrika. Dat is onjuist. Deze traditie diep verbonden met de volkscultuur gaat er nog gewoon door blijkens een artikel in de Volkskrant afgelopen maand:

DOOR BEN VAN RAAIJ − 05/07/13, 00:00

Officieel is het verboden, maar in de Sahel geldt nog steeds een vorm van erfelijke slavernij. Honderdduizenden Afrikanen worden er als slaaf geboren. 'Ook rechters hebben slaven.'

'Slavernij is totale onderwerping. Je merkt het als je met de mensen praat: ze durven je niet aan te kijken of uit zichzelf iets te zeggen. Ze zijn gewend bevelen te krijgen en geloven dat hun situatie Gods wil is', zegt Sarah Mathewson van Anti-Slavery International, een Britse ngo die zich inzet voor de bestrijding van slavernij.

Mathewson reist als coördinator veelvuldig door Afrika en spreekt met slaven en voormalige slaven. Ze weet dat je mensen kunt vrijmaken, maar ze daarmee nog niet hebt bevrijd. 'Ze hebben geen enkel zelfrespect en zijn volledig getraumatiseerd. De grote uitdaging is dan ook ze niet alleen vrij te maken, maar echt te emanciperen.'

'Moderne slavernij' kent, 150 jaar na de deze week herdachte afschaffing door Nederland, talloze vormen; van schuldslavernij en gedwongen (kinder-) arbeid tot gedwongen huwelijken en vrouwenhandel. Eén vorm springt er echter uit omdat het onvoorstelbaar lijkt dat die anno 2013 nog steeds bestaat, namelijk de erfelijke slavernij, waarbij mensen geboren worden als slaaf of lid van een slavenkaste.

Erfelijke slavernij komt als traditionele vorm van slavernij vooral voor in de Sahel, van Mauritanië tot Soedan, zegt Mathewson. En dan met name onder nomadische woestijnstammen als de Toearegs. Het gaat om forse aantallen. Schattingen spreken van 120 duizend mensen in Niger, 250 duizend in Mali en 600 duizend in Mauritanië, ofwel 10 tot 20 procent van de bevolking.

De situatie verschilt van land tot land. 'In Mauritanië is de slavernij echt overal, tot in de hoofdstad Nouakchott, en is de regering er actief bij betrokken. In Mali en Niger komt het vooral voor in afgelegen gebieden in de woestijn, regio's waar de Toearegs de lakens uitdelen.De regering kijkt er weg uit angst de Toearegs te provoceren.'

Slavernij gaat over van moeder op kind. Slaven hebben geen rechten. Ze zijn eigendom van hun meester, kunnen worden verhandeld of geërfd, maar mogen zelf niets bezitten. Ze werken zonder loon, hebben meestal beperkte bewegingsvrijheid (vooral de vrouwen) en zijn onderworpen aan mishandeling, seksueel misbruik en geweld. Soms zijn ze onderdeel van de huishouding van hun meester, als personeel, soms wonen ze in een apart dorp en bewerken ze zijn land, als middeleeuwse lijfeigenen.

Publieke slavenmarkten bestaan niet meer, maar slavenhandel vindt nog steeds plaats, aldus Mathewson. 'Slaven worden via familienetwerken verkocht of verhuurd, omdat sommige families meer slaven hebben dan ze nodig hebben. Kinderen van slaven worden vaak cadeau gedaan als huwelijksgeschenk.'

In Niger bestaat de praktijk van de 'vijfde vrouw'. 'De Koran staat een man toe vier vrouwen te hebben. Mannen in Niger willen daarnaast graag een slavin als vijfde vrouw, want die telt niet mee. En waarom zou je geen tien 'vijfde vrouwen' hebben? De vrouwen worden verkocht voor zo'n 400 dollar, het merendeel is jonger dan 15 jaar.'

Systematische vernedering is eigen aan het systeem. 'Slaven zijn moslims zoals hun meesters, maar krijgen geen moslimnamen, want dat zou maar status geven.' Dus worden ze vernoemd naar een favoriet voorwerp of gerecht. Slavinnen mogen geen sluier dragen of hun armen bedekken zoals gewone vrouwen. 'Mogelijk omdat moslims geen moslimslaven mogen hebben. Men doet dus maar of die slaven geen moslims zijn.'

Dat was ook de reden dat de bella, de zwarte slaven in Mali, vorig jaar tijdens de burgeroorlog zwaar te lijden hadden onder de opmars van de islamisten. Als armste en meest gemarginaliseerde groep konden ze niet wegkomen. En als tweederangs moslims waren ze een makkelijk doelwit voor de sharia-extremisten, vooral de ongesluierde vrouwen.

De slavernij in de Sahel heeft ook een etnische component, zegt Mathewson. 'De meeste slaven in Mauritanië behoren tot de hratine, een kaste van zwarte groepen uit het zuiden die al eeuwen door Arabisch sprekende blanke Berbers uit het noorden worden overheerst. De Toearegs kennen de Witte Tamasheq, de edelen en vazallen, en de Zwarte Tamasheq, de slaven. Maar bij de Peul zijn zowel meesters als slaven zwart.'

Officieel geldt ook in deze landen een verbod op de slavernij. Mali en Niger schaften die af in de jaren zestig. Mauritanië, als laatste land ter wereld, in 1981. Mathewson: 'Dat klopt, maar een misdrijf werd slavernij pas veel later, in Niger in 2003, in Mauritanië in 2007. In Mali moet het nog altijd gebeuren.'

In Mauritanië is tot nu toe pas één slavenhouder vervolgd, in 2011. 'Hij kreeg twee jaar cel, maar ging in beroep en is op borgtocht vrijgelaten. Die zaak moet nog altijd voorkomen.'

Een zaak uit Niger werd in 2008 behandeld bij het internationale hof van Ecowas (Economische Gemeenschap van West-Afrikaanse Staten). 'Dat hof veroordeelde het vonnis van een Nigerese rechtbank. Die had een slaveneigenaar in het gelijk gesteld die de baby opeiste van een gevluchte slavin met wie hij twee kinderen had. De vrouw en haar nieuwe man waren vervolgens veroordeeld wegens bigamie.'

Dat de wet een dode letter blijft en rechtbanken ten gunste van de meesters oordelen, is niet verwonderlijk. 'Slavernij is gebaseerd op gewoonterecht en dat is vaak sterker dan het nationale recht. Slavernij is zeker in Mauritanië verbonden met de heersende klasse. Politici en rechters hebben vaak zelf slaven. Niemand heeft belang bij hun emancipatie.'

Toch kiest Mathewson de juridische weg om de slavernij te bestrijden. 'We richten ons op de wetgeving en de handhaving ervan, als afschrikwekkend middel. Je moet de internationale reputatie van de heersende klasse in diskrediet brengen. Ze moeten er last van gaan krijgen. Daarnaast hebben we programma's voor educatie en emancipatie.'

GingerTed | 15-08-13 | 20:23

Ja, maar Quit, ter compensatie hebben ze in de jaren '60 en '70 busladingen vol rotte appels gestuurd.

Boerenbrandtlul | 15-08-13 | 20:21

Gelukkig zijn ze door koning Mo Afrika uit getrapt. Zie dat als aanbetaling en boetedoening.
-----
Je bedoelt toch hopelijk niet op sarcastische wijze dat wij dat spul geïmporteerd hebben (kabinet Cals,moge de man vervloekt zijn)?

appeltjesgroeneweide | 15-08-13 | 20:17

appeltjesgroeneweide | 15-08-13 | 20:00 | + 0 -

Daarom zei ik al in een eerder comment dat Afrika beter af zonder die roversbende uit de rif. Gelukkig zijn ze door koning Mo Afrika uit getrapt. Zie dat als aanbetaling en boetedoening.

Baby Rasta | 15-08-13 | 20:13

@baby
Misschien mag ik nog aanvoeren dat kolonialisme in bijna alle gevallen de kiem heeft gelegd voor een toenemend zelfbewustzijn en een afrekening met de overheerser. Iets wat niet toe te schrijven is aan het leegroven van Moord en midden Afrika door Arabieren. Maar zeker weten kun je dit natuurlijk niet. Kolonialisme bleek achteraf een zichzelf vernietigend kwaad te zijn. Maar hoe dan ook, slechtheid blijft slechtheid.

appeltjesgroeneweide | 15-08-13 | 20:00

@Baby Rasta | 15-08-13 | 19:43
Hehe, nee.. ik laat het even rusten.

de grote Anti | 15-08-13 | 19:47

En hoe dacht je dat de Vikingen handel dreven met o.a. de landen rond de mediterranee? Ook vaak gewoon met slaven als betaalmiddel. Alleen maakte het toen niet uit of je blank of zwart was. Als je maar geld opleverde.

Thunderchild | 15-08-13 | 19:44

de grote Anti | 15-08-13 | 19:35 | + 0 -

Gaat u nou weer beginnen over Priscilla?

Baby Rasta | 15-08-13 | 19:43

appeltjesgroeneweide | 15-08-13 | 19:35 | + 0 -

Dat is uw inzicht. Maar het trekken van rechte lijnen over google maps en zo volksstammen van elkaar te scheiden heeft meer oorlogen opgeleverd dan vrede. De Britten en de Fransen hebben misschien infrastructuur aangelegd, maar de Portugezen waren echte krenten, die legden niks aan. En leuk zo'n slavenfort als aandenken. Ik denk niet dat de Senegalees in Goré daar op zat te wachten.

Baby Rasta | 15-08-13 | 19:39

@ Chiant | 15-08-13 | 19:29
Meteen maar gewoon nøqen dan?

Pa Cartwright | 15-08-13 | 19:36

Hmm, ik schreef gisteren nog tegen ene @julia dat ik al honderden comments heb gewijdt aan de blanke slavernij, met name over de blanke sexslavinnen .. En nu een column in Trouw.

Iemand ooit bij stilgestaan dat de handel in blanke sexslavinnen weer volop in bloei is, en dat het misschien niet geheel toevallig is dat je achter de schermen toch aardig wat arabische namen tegenkomt?
Je ziet deze arabieren natuurlijk zelden in commercieele pr0n, ze zijn niet helemaal achterlijk.

de grote Anti | 15-08-13 | 19:35

Misschien nog aardig om aan te voeren dat de Westerse kolonisatie van oa Afrika juist een einde maakte aan de slavenhandel van de moslims.
Goed, het ene kwaad werd voor een minder erger kwaad ingeruild toch?
Wacht even. Wat deden de Westerse kolonialen: aanleg van infrastructuut, doorbreken macht warlord, relatief meer rechten voor de inlander dan ooit, einde aan interne oorlogen oeff...

appeltjesgroeneweide | 15-08-13 | 19:35

Chiant | 15-08-13 | 19:28 | + 0 -

Mijns zijds was ook sarcastisch bedoeld.;)

Baby Rasta | 15-08-13 | 19:32

Pa Cartwright | 15-08-13 | 19:20 | + -3
Mijn beste vriend komt uit Parijs een voorstad en heeft een kleurtje. Ik weet hoe het leven is hoe het gaat en wat er bij komt kijken.
Nooit bang geweest en weet je waarom? Het is een vriend en we gaan normaal met elkaar om want meer heb je niet nodig.
Hij niet en ik niet want een normaal mens kijkt door kleur heen.

joyriders | 15-08-13 | 19:30

@Pa Cartwright | 15-08-13 | 19:24 |
Waarom zou ik? Ik heb nooit last van ze.

Hobbykip | 15-08-13 | 19:29

@Pa Cartwright
Armpje drukken?

Chiant | 15-08-13 | 19:29

@Baby Rasta
Als u zich verdiept in het oeuvre van @Pa Cartwright, dan weet u dat hij dit uiterst sarcastisch bedoelt.

Chiant | 15-08-13 | 19:28

@ Chiant | 15-08-13 | 19:26
Nog zo'n held. Morgen weer de hele dag achter het bureautje. Boehoehoehoe.

Pa Cartwright | 15-08-13 | 19:28

Pa Cartwright | 15-08-13 | 19:24 | + 0 -

U zet aan tot geweld jegens minderheden en dat bevalt mij niet.

Baby Rasta | 15-08-13 | 19:27

@homerpimpson | 15-08-13 | 19:22
Waarschijnlijk bestaan die inderdaad niet in grote getale (if at all) aangezien mannelijke slaven daar in de regel tot eunuch werden gemaakt en zich dus niet meer konden voortplanten.

Wolveshead | 15-08-13 | 19:26

@Pa Cartwright @19:20
Wat @Hobbykip zegt.

Chiant | 15-08-13 | 19:26

"In the seventeenth and eighteenth centuries, more than 300,000 white people were shipped to America as slaves. Urchins were swept up from London's streets to labor in the tobacco fields, where life expectancy was no more than two years."
De slaven uit Ierland en Schotland waren veel slechter af. Ze kosten ook maar de helft van wat een afrikaan kostte.

books.google.de/books/about/White_Carg...

Kaosu | 15-08-13 | 19:24

@ Hobbykip | 15-08-13 | 19:22
Ach homo, jij kruipt ook gewoon snel weer onder de rok van moeders de vrouw. En 's avond weer stoere praat op Geenstijl. Watje.

Sla die Marokkaan of neger dan eens goed voor z'n giechel, flapdrol.

Pa Cartwright | 15-08-13 | 19:24

@Pa Cartwright | 15-08-13 | 19:20 |
Speak for yourself!

Hobbykip | 15-08-13 | 19:22

Ik word nog steeds uitgebuit. De fiscus naait mij dagelijks zo enorm hard in mijn reet dat mijn kringspier niet meer sluiten wil en ik inmiddels gedwongen ben om incontinentieluiers te dragen. Die dan weer onder het eigen risico van de zorgverzekering vallen uiteraard.

Chiant | 15-08-13 | 19:22

Ja, Johnny, heel gek dat in de voormalige Arabische en Afrikaanse koloniën die roep om compensatie ontbreekt.
Curieus dat de miljoenen nazaten van slaven die nu als minderheden in de Arabische en Afrikaanse werelddelen leven dit geluid niet laten horen.
Waar blijft hun deel van de winsten van de overzeese industrieën die Arabieren en Afrikanen bouwden en die bovendien de vraag naar slaven explosief deed groeien?
De van hun sociale status en menselijkheid gestripte en tot lastdier en productiemiddel gedegradeerde slaven in Afrika en het Midden-Oosten zijn kennelijk niet zulke zeikers.(of ze bestaan niet (in zulke massale getalen)).

homerpimpson | 15-08-13 | 19:22

Nequebard | 15-08-13 | 19:17 | + 0 -

Wie zich als een nar gedraagt zal ook zo behandeld worden. http://www.youtube.com/watch?v=17vC8qZILJE

Baby Rasta | 15-08-13 | 19:21

@Santtulainen | 15-08-13 | 18:39
Verassend dat in de tijd van Noord Afrikaanse slavenhandel, mannenliefde in Noord Afrika ook heel gewoon was.
.
Dat is tot op de dag van vandaag nog steeds zo, alleen praten ze er liever niet over.

copywriter | 15-08-13 | 19:21

Maar als de reaguurdertjes alhier onverhoopt eens een neger of Marokkaan tegenkomen, loopt het hen dun door de string.

Dé toetsenbordheldjes.

Pa Cartwright | 15-08-13 | 19:20

Soms lijkt het wel alsof slavenhandel door Nederlanders is uitgevonden......... wij hebben het alleen maar op een hoger niveau gebracht haha......

Hobbykip | 15-08-13 | 19:18

Ze zitten nog steeds in Den Haag.

lidlbier | 15-08-13 | 19:18

Ik denk niet dat we ooit een dollar zullen zien uit die landen. Want wij staan in die landen bekend als domme, naïeve blanken die bestaan om geëxploiteerd te worden. In Noord-Afrika, maar eigenlijk in alle delen van Afrika.

Het zijn de mensen die aankomen om weeshuizen en kinderdorpen en waterputten te bekijken die met hun geld worden aangelegd - want Afrikanen kunnen zich klaarblijkelijk geen schep veroorloven. Mensen die zichzelf schouderklopjes geven terwijl hun zakken worden leeggejat door de lokale bevolking en de lokale milities wachten tot dochterlief ergens onbewaakt heen gaat.

Natuurlijk worden we dan aangezien voor idioten die bestaan als wandelende geldmachine. En een geldmachine heeft niets te wensen en niets te eisen, alleen maar te leveren.

Nequebard | 15-08-13 | 19:17

Hoogtijd dat onze lachende MP zich sterk gaat maken voor een jaarlijkse herdenkingsdag te vieren in Rabat. Uiteraard zal Marokko als start van de schadevergoeding voor dit enorme leed de rekening moeten betalen. Ik stel voor als eerste een prijsvraag onder Nederlandse kunstenaars uit te schrijven voor een herdenkingsmonument. Ik denk zelf dat dit gigantische drama ook een groot gebaar nodig heeft, soort van Vrijheidsbeeld voor de kust van Rabat maar dan groter. Zou aardig zijn om op een heldere dag op de pier van Scheveningen het net te kunnen zien aan het eind van de horizon (brotip houd rekening met aardkromming). Verder zal er een nieuw vliegveld moeten worden aangelegd voor al die honderden miljoenen die geraakt zijn door dit onrecht. Nogmaals geheel op kosten van de Noord Afrikaanse staten, mogelijk is er een kredietlijntje te openen bij het IMF of Wereldbank.

Bertus Brulbroek | 15-08-13 | 19:14

Baby Rasta | 15-08-13 | 19:06
Je beseft toch wel dat je jezelf in 1 draadje tegenspreekt?
*out*

paridae | 15-08-13 | 19:13

@ paridae | 15-08-13 | 19:01 |
Nee joh. Ik heb wel iets beters te doen dan dat. Ik maak een observatie. Die is generaliserend en persoonlijk gekleurd. Maar om er even op door te gaan. Compensatie zie ik ook niet zitten. Allerlei redenen voor. Hoef ik verder niet op in te gaan. Maar hier houdt het wel op voor mij. Voor veel anderen niet blijkbaar. Die zoeken een excuus in de trant dat we niet de enige schuldigen waren of dat er uberhaupt niks slechts gedaan is. Dat is wel wrang vind ik.

D.Turpin | 15-08-13 | 19:10

eagleye | 15-08-13 | 19:05 | En de laatsten die het ooit af gaan schaffen.

Willianus Wortelus | 15-08-13 | 19:09

Volgens mij was het plunderen al begonnen...

Mask | 15-08-13 | 19:07

paridae | 15-08-13 | 18:56 | + 1 -

Dat is dan ook waarom elke Afrikaan mijn broeder is, afgezien die touareg klootzakken. Wat mij betreft kan de Afrikaner ook gewoon blijven. De criminele finnen richting NL sturen.

Baby Rasta | 15-08-13 | 19:06

@D.Turpin | 15-08-13 | 18:59
Ik heb meer het idee dat het gaat over gelijke behandeling, ik vind dat een lovenswaardig streven.

Wolveshead | 15-08-13 | 19:06

De Arabieren waren de eersten die slavernij instelden.

eagleye | 15-08-13 | 19:05

D.Turpin | 15-08-13 | 18:59
Het lijkt op het zoeken naar een excuus. Toch weer hokje zoeken hè?

paridae | 15-08-13 | 19:01

Ik had in een paradijs kunnen wonen.

Die slang met die appel. Als de eigenaar van de slang even over de brug komt hebben we het nergens meer over.

zeg maar jansen | 15-08-13 | 19:00

Vind het verder wel best dat er nuances worden gezocht. De wereld is niet zwart-wit. Toch heb ik het idee dat de motivatie tot nuancering bij het onderwerp slavernij wel een beetje wrang is. Het lijkt op het zoeken naar een excuus. Het idee dat we die negers een gunst hebben verleend is wel de mooiste. De schuldvraag vind ik zelf overigens niet zo boeiend. De schuldigen zijn al lang dood. Laat onverlet dat het een slechte zaak was om in mensen te handelen. Dat hoeft niet te worden genuanceerd.

D.Turpin | 15-08-13 | 18:59

-weggejorist-

HaagscheHarry | 15-08-13 | 18:56

Baby Rasta | 15-08-13 | 18:50
Je broeders uit Ghana liggen uren vliegen van Zuid Afrika. Maar goed je bedoelt wellicht je Bantoe broeders. En die zitten over heel Afrika. Namibië of zo en de pygmeeën uitgezonderd.

paridae | 15-08-13 | 18:56

@Baby Rasta | 15-08-13 | 18:48
Dan is er in 400 jaar weinig veranderd.
Diegene die n Afrika niet gewenst zijn worden bij de Europeanen gedumpt.
Het wordt tijd dat wij daar vergoeding voor krijgen.

Ing. eslapen | 15-08-13 | 18:55

Net als de €1000,- van Rutte zal ik hier ook nooit wat van zien

cestca | 15-08-13 | 18:51

Schopt de T dr af. Nee geen dyslectie. Gewoon laks geweest op de basisschool.

Shadow112 | 15-08-13 | 18:50

Ing. eslapen | 15-08-13 | 18:43 | + 0 -

En wat mij betreft, vind ik de situatie van mede Afrikanen in Zuid-Afrika schrijnender dan die van Anti's en Suri's die nu een eigen land hebben.

Baby Rasta | 15-08-13 | 18:50

Ing. eslapen | 15-08-13 | 18:43 | + 0 -

Dat is een manier om het te verwoorden.

Baby Rasta | 15-08-13 | 18:48

@Ingeslapen

Ik vermoedt dat dit compleet wederzijds is.

Shadow112 | 15-08-13 | 18:47

Toch vinden aanhangers van Desi Bouterse de Decembermoorden van 1982 al zo lang geleden dat we het daar niet meer over zouden moeten hebben.

Wolveshead | 15-08-13 | 18:46

Jan Passant mk2 | 15-08-13 | 18:32 | + 2 -

Die meisjes zoeken het zelf op. Wie wil er nou gedekt worden door een beest als Badr of Saban? Gek genoeg zul je nooit horen dat Elize, Emmely of Julia slachtoffer zijn van die beesten. Tis altijd maar weer Priscilla. Hoe zou dat komen?

Baby Rasta | 15-08-13 | 18:45

Baby Rasta | 15-08-13 | 18:42
diskrieminaasie?

paridae | 15-08-13 | 18:44

@Baby Rasta | 15-08-13 | 18:42
Ghanegers zijn degene die de meeste mensen verhandeld hebben .

miko | 15-08-13 | 18:44

@Baby Rasta | 15-08-13 | 18:42
Dus zelfs afrikaners willen niets te maken hebben met de nazaten van slaven...

Ing. eslapen | 15-08-13 | 18:43

Nou, als 1000 jaren lang,een arabier zien betekende gegarandeerd in handen van slavendrijvers vallen, het kan verklaren een soort ingebouwde antipathie of argwaam tegen deze groep.Sowiezo, islam is vanaf dag een, altijd en overal gekkopeld geweest met slavernij,tot de colonisatie van africa door europeanen.

Aydont Giveufeuq | 15-08-13 | 18:43

@irma zonderboezem | 15-08-13 | 18:16
Er lopen er genoeg van in Nederland. Zowel nazaten van slaven als slaven uit het oosten

miko | 15-08-13 | 18:43

paridae | 15-08-13 | 18:26 | + 0 -
Is een Antilliaan een Afrikaan dan? Ik kom slechts op voor mijn broeders uit Ghana en contreien. Wat NL allemaal in huis heeft gehaald qua Suri en Anti beschouw ik niet als mede Afrikaan. Dat is een probleem die NL zelf in huis heeft gehaald. Leer er mee leven.

Baby Rasta | 15-08-13 | 18:42

Verassend dat in de tijd van Noord Afrikaanse slavenhandel, mannenliefde in Noord Afrika ook heel gewoon was.

Santtulainen | 15-08-13 | 18:39

D.Turpin | 15-08-13 | 18:28
Mooi toch? De GS reaguurder past niet in 1 hokje.

paridae | 15-08-13 | 18:39

In Niger bestaat de praktijk van de 'vijfde vrouw'. De Koran staat een man toe vier vrouwen te hebben. Mannen in Niger willen daarnaast graag een slavin als vijfde vrouw, want die telt niet mee. En waarom zou je geen tien 'vijfde vrouwen' hebben? De vrouwen worden verkocht voor zo'n 400 dollar, het merendeel is jonger dan 15 jaar.

Troef | 15-08-13 | 18:35

Het is dat we tegenwoordig machines hebben die het werk voor ons doen, maar anders hadden de meesten van ons toch heel anders naar slavernij gekeken.

Van Duyvenbode | 15-08-13 | 18:34

d

Jan Passant mk2 | 15-08-13 | 18:33

Ik hoef geen geld lieve regering van Marokko, Turkije, Tunesië, Libië, Algerije, Kenia, Somalië, Ethiopië, Iran, Irak, enz. enz. als jullie beloven ze allemaal terug te nemen!

Kobus Kloothamer | 15-08-13 | 18:33

@D.Turpin | 15-08-13 | 18:28
Oh ja? Ik vind niet dat er veel te nuanceren valt over slavernij. Vaker dan gewoon worden Nederlandse meisjes vandaag den dag nog door o.a. Marokkanen als slaaf verkocht/verhuurt.

Jan Passant mk2 | 15-08-13 | 18:32

D.Turpin | 15-08-13 | 18:28 |
We zijn net mensen!

irma zonderboezem | 15-08-13 | 18:31

Koopt alvast wat Royal P&O Nedlloyd aandelen.

newray | 15-08-13 | 18:31

Toch wel interessant altijd GS en de reaguurders. Als er iets is met moslims, de PvdA or whatever is elke nuancering ver te zoeken. Maar bij een onderwerp als dit blijkt dat de gemiddelde reaguurder heel goed kan nuanceren.

D.Turpin | 15-08-13 | 18:28

Ik wil goedmaakgeld voor al die tering rapmuzak.
Geld genoeg als ik die clippies mag geloven.

Anijsblokje | 15-08-13 | 18:27

Baby Rasta | 15-08-13 | 18:23
Heb ik meer gehoord van antillianen: 'It's payback time'.

paridae | 15-08-13 | 18:26

Steeds. Maar. Weer.

winnertakesitalll | 15-08-13 | 18:26

@Mark Smith | 15-08-13 | 18:15 |

Je let niet op. Hij zegt dat het nu zo`n beetje wel voorbij is. Je zegt het zelf ook al. Decennia lang moffenhaat. Maar daar is met deze en misschien al wel de vorige generatie een eind aan gekomen. IK ken van geen schadevergoeding die Duitsland heeft betaald na 2000 aan Nederland. Maar misschien weet jij meer. Wat de rest er mee te maken heeft, mag Joost weten. Die lol zal derhalve wel te maken hebben met het herlezen van je eigen post.

roze_bril | 15-08-13 | 18:25

En dat onze vrouwen steeds minder sex willen. En wij nu sexslavinnen uit Tjechië moeten importeren. Allemaal een gevolg van de slavernij.

Petrus Poortwachter | 15-08-13 | 18:24

Karma is a bitch

Zorbadon | 15-08-13 | 18:24

Wacht maar, als door overbevolking en schaarste de economie finaal in elkaar flikkert, is de slavernij snel weer ingevoerd.
Ironisch. Terwijl wij dromen over robots, heeft de toekomst iets heel anders in petto. Een rauwe overlevingsstrijd op de vuilnishopen van wat eens de industriële beschaving was.

Van Duyvenbode | 15-08-13 | 18:24

Goed zo mede Afrikanen. Speel het slachoffer voor altijd en pak de roversbende terug met hun eigen tactiek. Gratis uitkering. man wat is dit land prachtig.

Baby Rasta | 15-08-13 | 18:23

@Jopie2009 | 15-08-13 | 18:09
Tuurlijk joh, heb je Jan Boskamp wel eens horen orakelen op de TV?
En al die gedenkdagen ? En het probleem met de aanwezigheid van Duitsers daarbij?

miko | 15-08-13 | 18:21

@irma zonderboezem | 15-08-13 | 18:16
Ik zou bijna een link plaatsen...

Ing. eslapen | 15-08-13 | 18:20

@Schoorsteenveger | 15-08-13 | 18:13
En daarvan afgeleide opties op compensatierechten. Als windhandel met CO2-emissies kan, dan kan het ook met iets dat nog minder is dan gebakken lucht.

Het is eigenlijk gewoon een nieuwe vorm van geld. Schuldbekentenissen waarvan de schuldenaar niet weet wat de schuld is, die nooit betaald hoeft te worden, maar waar je natuurlijk wel rente over rekenen en waarmee je kan handelen. (Verdomd! Dat *is* geld!).

Stormageddon | 15-08-13 | 18:20

Oktoberfest | 15-08-13 | 18:01 | + 0 -

Accoord, maken we er de Engelsen van. aangezien we hun vloot in die tijd ook kontschopten. Al blijft mijn eerste keus een Duitser.

Shadow112 | 15-08-13 | 18:19

Ik zou ook wel een slaafje willen hebben!..... Of gaat het daar nu niet over?

irma zonderboezem | 15-08-13 | 18:16

Jopie2009 | 15-08-13 | 18:09 | + 0 -
" neem bijv de onderdrukking door de Duitsers tussen 40-45"
*proest*
4 en 5 mei
Decennia lang moffenhaat
Schadevergoedingen
Koude oorlog
Godwin' s law
Neo nazi's
Israel
De EU
Etc.
Man, voor heel veel mensen begint de geschiedenis in WO II. Met je orde van de dag.
Lol!!

Mark Smith | 15-08-13 | 18:15

Kan ik trouwens de behartigers van de collectieve slavernij, de EU, aanklagen: zelfbeschikking wegnemen en werken voor een ander, waarvoor ik niet wil? Is 'solidariteit' geen Newspeak voor knechting? Vragen, vragen, vragen.

Oktoberfest | 15-08-13 | 18:14

Nog even en we hebben het over compensatieregelingen inzake reeds uitbetaalde compensatiegelden. Daar zit handel in!

Schoorsteenveger | 15-08-13 | 18:13

Okay, nu is het genoeg geweest: alle Naffers direct per boot terug naar Woestijnië.

Spielmacher | 15-08-13 | 18:13

Praat eens met mijn baas Quid, volgens mij is slavenhandel nog steeds niet afgeschaft!

Rest In Privacy | 15-08-13 | 18:12

Ik kan een ieder het werk van Piet Emmer (mijn favoriete hoogleraar tijdens mijn studie) aanbevelen voor een genuanceerde kijk op de slavenhandel.

Jopie2009 | 15-08-13 | 18:12

Kom op Kwit, je dacht toch niet dat "onze" regering dit stukje slavernijverleden van landen als Marokko was vergeten? Een paar jaar geleden hebben ze Marokko nog vele cadeautjes gegeven vanwege ons "gezamenlijke handelsverleden". Ja, polletiek correcte zweetsokken noemen het loskopen van onze eigen mensen "handel".
Doen ze nog steeds, maar nu in het geheim.

Ze kennen "onze" lafheid in Lichtgetintië, vandaar dat ze doorgaan met geld eisen.

Jan Passant mk2 | 15-08-13 | 18:12

Je zou bijna gaan denken dat het slaaf zijn aan de genen ligt.

BBmetR | 15-08-13 | 18:11

Het verschil tussen echter Nederlanders en negers (+ ander aangespoeld volk) is dat wij gewoon niet zeiken over wat er in het nabije verleden gebeurd is, neem bijv de onderdrukking door de Duitsers tussen 40-45. We gaan over tot de orde van de dag en zetten de schouders eronder.

Negers zijn niet te beroerd om bijna 2 eeuw na dato nog de slavernij kaart uit te spelen om nog wat doekoe's los te krijgen van de overheid.

Jopie2009 | 15-08-13 | 18:09

@Schoorsteenveger | 15-08-13 | 18:07
De vrouwen.

Stormageddon | 15-08-13 | 18:08

Is inmiddels al bekend welke de beste slaven waren, de blanke of de zwarte?

Schoorsteenveger | 15-08-13 | 18:07

Komt er ook een compensatie voor afrikanen die zich hier illegaal bevinden en alle ellende die ze hier komen veroorzaken ?

primastofzuiger | 15-08-13 | 18:06

Sorry

roze_bril | 15-08-13 | 18:06

Totale slavenhandel in periode 16e-19e eeuw 26 mln.
Aandeel van de Nederlanders hierin: 500.000
Aandeel van de Noord-Afrikanen 13 mln

Laatste land dat officieel de slavernij afschafte: Mauretanië 1981

"In bepaalde delen van Azië en Afrika, onder andere in Arabië, Liberia en Ethiopië, heeft de officiële slavernij nog bestaan tot in de 20e eeuw. In Ethiopië werd de slavernij in 1931 afgeschaft, in 1937 in Bahrein, in 1949 in Koeweit en in 1952 in Katar. In Jemen werd de slavernij afgeschaft in 1962. Prins Faisal van Saoedi-Arabië liet in datzelfde jaar circa 100.000 tot 200.000 Oost-Afrikaanse slaven vrij. In 1981 werd in Mauritanië officieel de slavernij afgeschaft, waarmee Mauritanië de laatste slavenstaat ter wereld was. Strafbaar werd slavernij in Mauritanië pas in 2007."

Bron: wiki

Boretti | 15-08-13 | 18:05

Overigens vind ik genoegdoening niet genoeg. We zouden eigenlijk alle negers weer terug moeten brengen naar Afrika. En dan sorry zeggen dat we hun betovergrootouders daar ooit tegen hun wil vandaan hebben gehaald.

Want is natuurlijk schandelijk dat wij ze uit dat paradijselijke Afrika hebben gehaald en dat hun nazaten nu gedwongen in stenen huizen met warm en koud stromend water, elektriciteit, internet moeten wonen. De horror! De hel!

Nee, alle nazaten van voormalige slaven moeten weer naar hun rechtmatige thuislanden. Omdat: eerlijk. En correctie van een historische fout.
Of eh... bedoelen ze dat niet?

Stormageddon | 15-08-13 | 18:05

"kochten van de Afrikanen zelf". Kunnen we ajb het hunnie deden het ook argument 'ns droppen?

Kopen = verantwoordelijkheid nemen voor de waar.

Willis Boole | 15-08-13 | 18:05

Stormageddon | 15-08-13 | 17:59
Ach ja, je hebt gelijk.

paridae | 15-08-13 | 18:01

Shadow112 | 15-08-13 | 17:42 | + 0 -

Die Germanen van toen zouden je hoofd hebben bijgezet op het kozijn boven de ingang van hun boerderijtje als souvenier.

tja, de goede oude tijd.

Oktoberfest | 15-08-13 | 18:01

Toch zie ik een wereld van verschil in de twee geschiedenislijnen.

Ons slavernijverleden ligt al anderhalve eeuw achter ons (nou, die op etniciteitsbasis in ieder geval), en geen van de nazaten heeft er nog een reële herinnering aan en wil er nog naar terug.

De nazaten van de Barbarijse zeerovers, die na Algiers platgelegd werd het binnenland, het rifgebergte, invluchtten, doen als landpiraat daarentegen alle mogelijke moeite om ons alsnog te onderdrukken, martelen en beroven. Op onze eigen bodem!

ZKH EénOog | 15-08-13 | 18:00

brutus68 | 15-08-13 | 17:55 | + 0 -
En dat nog zonder internet.

Mark Smith | 15-08-13 | 18:00

Wordt het niet eens tijd dat wij compensatie gaan eisen voor die boottochten ?

Ing. eslapen | 15-08-13 | 17:59

@paridae | 15-08-13 | 17:50
Je kunt toch lezen? Dat is gebaseerd op een hele heldere steekproef (van *ÉÉN* voorbeeld).

Stormageddon | 15-08-13 | 17:59

Ik heb er nog zo last van !

Lief meiske | 15-08-13 | 17:58

Ik zal het wel weer mis hebben. Slavernij = werken voor voedsel en onderdak. Wat is het verschil met nu? Iemand? Vertel?

sbennieke | 15-08-13 | 17:57

@zeurnegers
Kappen met dat gedram. Ja, het was kudt om een slaaf te zijn. Tot dat voortschrijdend inzicht is men al 150 jaar geleden gekomen. Deal with it.

Mark Smith | 15-08-13 | 17:57

Wij zijn allen nog altijd slaven van de almaar uitdijende en steeds hebberiger en steeds repressiever wordende overheid, van het huis Oranje en van de banken. Deze slavernij zal niet vanzelf ophouden. Wij zullen onszelf moeten bevrijden.

Dmitri Dmitrievitsj | 15-08-13 | 17:57

En, om nog even terug te komen op die beruchte antisemitische 'ginger Turk' en de vermeldingen dat het hier om 'kruistocht dna' ging: nee, kan nazaat van een blonde/roodharige slavin zijn. Blonde en roodharige slavinnen waren erg geliefd.

paridae | 15-08-13 | 17:55

Aha dus daarom heb ik een bloedhekel aan ze, ik vroeg me al af waar dat toch vandaan kwam

m-kwadraat | 15-08-13 | 17:55

@Bubba de Vuystneuqer | 15-08-13 | 17:41

Google maar eens op Simon de Danser.... Hij verworf respect bij de Moren door juist niet voor de islam te buigen....

brutus68 | 15-08-13 | 17:55

@Terpen-tijn | 15-08-13 | 17:41
Heeft de yes-men een leuk verhaal over:
Slavenhouden is duur: Slaven moet je voeden, onderdak bieden, gezondheidszorg.

frank87 | 15-08-13 | 17:54

@Bubba de Vuystneuqer | 15-08-13 | 17:41

Je bedoelt verguisde, criminele Hollanders die zich als islamitische bekeerling aangesloten hadden bij de Turkse piraat Roodbaard, om een veilig onderkomen te vinden in het piratennest Algiers?

Hetzelfde Algiers, dat vanwege het zijn van een piratennest, door de Britten in samenwerking met de Hollanders in de as is gelegd?

ZKH EénOog | 15-08-13 | 17:52

@miko | 15-08-13 | 17:49
Haha, goed plan.

LibertasSimplex | 15-08-13 | 17:52

Aha, nu snap ik ook waarom ik maar geen vast contract krijg op m'n werk. Discriminatie, alleen maar omdat ik blank ben en afstam van een slavenras.

KlunsJohannus | 15-08-13 | 17:50

Bubba de Vuystneuqer | 15-08-13 | 17:41
"Die Barbarijse slavenhandelaren waren vaak ook Hollanders"
Wat nou 'vaak'? Bronnen?

paridae | 15-08-13 | 17:50

Over het algemeenontvoerde zeevarende en haalde ze de slaven uit dorpen en steden langs de kust. Allemaal een soort van volendam tokkies dus.
ik zou zeggen geef ze de laatste smits tol en keizers alsnog. Hun hebben blanke snollen en eunuchen en wij zijn va die kudtmuziek verlost!

miko | 15-08-13 | 17:49

Om maar niet te spreken van de het lot van de vele NL-pubermeisjes die tot (commerciele) seks-slavernij gedreven zijn door vooral de beruchte ''Noord-Afrikanen''...
En wat doen we aan dit onrechtvaardig leed??

Hufter | 15-08-13 | 17:48

Whoah! Eén keer was ook voldoende geweest, Kriebelmans!

kriebeltjes | 15-08-13 | 17:45

-weggejorist-

kriebeltjes | 15-08-13 | 17:45

Die Barbarijse slavenhandelaren waren vaak ook Hollanders, zie bijv. nl.wikipedia.org... (Jan Janszoon was een beruchte, zie nl.wikipedia.org... ).
Bubba de Vuystneuqer | 15-08-13 | 17:41
-
Voor nuances ga je maar naar www.sargasso.nl hoor.

kriebeltjes | 15-08-13 | 17:45

Vraag maar aan Mark, die geeft alles weg.

beschuitjekaas | 15-08-13 | 17:44

Honderdduizendmiljoen is veel te weinig. Honderdduizendmiljoenmiljard komt dichter in de buurt.

kriebeltjes | 15-08-13 | 17:43

Ach. waarom we het meest luie volk ter wereld daar voor gebruikten is mij nog een raadsel. Als wij daar andere germaanse volkeren (Duitsers) hadden gebruikt konden we nu de hele euro zone financieel op de been kunnen houden.

Shadow112 | 15-08-13 | 17:42

Uiteindelijk zijn we dan verkocht aan de Ambtenarijse rovers.

LibertasSimplex | 15-08-13 | 17:41

Slavernij is niet afgeschaft omdat ze nu werknemers heten.
Slaven van vroeger werkten minder en ook niet zo hard als de moderne slaaf. Want 100 uur in de week voor dertig euro per maand is natuurlijk ook een slavenbestaan. Kan makkelijk, de wereld is toch zwaar overbevolkt..
Ons geweten is gesust met woorden.

Terpen-tijn | 15-08-13 | 17:41

Wat een geneuzel, gratis vervoer van Afrika naar de Caraiben, dan mag je dankbaar zijn.

Watapatja | 15-08-13 | 17:41

De E.U. is te dom om in te zien dat het ''terug betalen'' al jaren aan de gang is dmv het oeverloos dumpen van rifapen...

CornholioNL | 15-08-13 | 17:40

Je zou nog denken dat ze t zelf hebben uitgevonden...

Causa Sui | 15-08-13 | 17:38

Is vrij veel literatuur over terug te vinden, met vaak boeiende verhalen. Heel interessant detail is dat ze gek waren op vooral de wat jongere, knappe mannelijke exemplaren die dan in een soort harem verdwenen.

brutus68 | 15-08-13 | 17:38

We hebben ze eeuwenlang bijgebracht hoe je met mes en vork kunt eten, decennia lang miljarden ontwikkelingshulp gegeven, miljoenen paupers opgenomen, nu zijn we er dus wel ongeveer klaar mee. Ipv nog eens de beurs te trekken moeten we eerder denken aan dreunende, zwaar bewapende Eurocopters boven de Middellandse Zee, op zoek naar wrakke bootjes die de verkeerde kant opvaren.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 15-08-13 | 17:38

35.000? het waren er veel meer.
'Davis, by contrast, has calculated that between 1 million and 1.25 million European Christians were captured and forced to work in North Africa from the 16th to 18th centuries.
researchnews.osu.edu/archive/whtslav.h...

paridae | 15-08-13 | 17:38

Hey, ik ga niet betalen voor de nog levende cultuur van anderen... er is nog meer dan genoeg slavernij as we speak in Afrika, zelfs erfelijk.
en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_conte...

Causa Sui | 15-08-13 | 17:38

Kaas de Vies | 15-08-13 | 17:34 | + 0
Witte wijn doet wonderen Kaas.

joyriders | 15-08-13 | 17:37

Het hoge percentage van ADHD-kinderen in Nederland is natuurlijk ook rechtstreeks te verklaren door die vreselijke slavendrijvers van een Noormannen. Kom op met die ikeakronen!

Rommelende Onderbuik | 15-08-13 | 17:37

honderdduizendmiljoenMILJARD graag. we kunnen ons natuurlijk niet met en fooi laten afschepen.

49 | 15-08-13 | 17:37

Was dom van ons om die slaven eten en onderdak te geven, een beetje slaaf van nu, zorgt daar zelf voor.

Terpen-tijn | 15-08-13 | 17:36

Dat geld hebben we allang ruimschoots betaald, aan kinderbijslag en uitkeringen, aan die marokktokkies

KannieWaarZijn | 15-08-13 | 17:36

Ze mogen blij zijn dat wij ze enige beschaving hebben meegegeven, dat lijkt mij onbetaalbaar. Als wij ze niet hadden gebruikt, liepen ze nu nog in het bos met pijlpunten.

ElMatadero | 15-08-13 | 17:35

ah, toen waren ze dus al te lui om zelf te werken

cucaracha | 15-08-13 | 17:35

Alsof er al niet genoeg lalalageld aan de nazaten word overgemaakt.

/ racifasistische modus off/

Rest In Privacy | 15-08-13 | 17:35

@joyriders | 15-08-13 | 17:31 | + 2 -
Dit wordt hopelijk comment van het jaar! Hulde.

Kaas de Vies | 15-08-13 | 17:34

1 juli werd mijn compensatieregeling weer naar boven bijgesteld.

Ikweethetooknietmeer | 15-08-13 | 17:34

Europeanen zijn overwegend blank, dus dan mag het.

DreqNeqSchot | 15-08-13 | 17:34

Ook graag honderduizendmiljard van turken en een veelvoud van dat in oliedollars van Arabieren die deze ellende zo'n beetje hebben uitgevonden! http://nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_slavenhandel

Rommelende Onderbuik | 15-08-13 | 17:34

Maar die Wiedergutmachung krijgen we toch al tijden lang, dagelijks weer, in de vorm van Noord-Afrikaanse Cultuurverrijkers die ons saaie kikkerlandje opfleuren?

Reinaert | 15-08-13 | 17:33

Voorbeelden erbij halen hoeft van mij niet zo. Het is verleden tijd.
Dat ging toen zo.
We kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld wat ze tóén hebben gedaan.

Nacho_Vidal | 15-08-13 | 17:33

Vraag/jammer dat dit jaar maar aan de Arabieren en inheemse stammen. Die maakten jacht op ze en verkochten die lui aan de hoogste bieder.

Oktoberfest | 15-08-13 | 17:32

Nou en... handel is handel... Je hoort ons toch ook niet zeiken op die ene dinsdag in september?

j0shua | 15-08-13 | 17:32

Ik heb geen geheugen, maar ik meen me te herinneren dat er in de 14e eeuw al een Gelderse hertog op strafexepdetie richting Noord-Afrika is vertrokken. Tegen diezelfde Barbarijse zeerovers.

waskuip-admiraal | 15-08-13 | 17:32

Ik weet het wel goedgemaakt met die Noord Afrikanen. Als zij hun eigen volk gaan importeren zien wij af van een schadevergoeding.

joyriders | 15-08-13 | 17:31

Gratis olie! Goed plan!

Godsammekraken | 15-08-13 | 17:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken