Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Unilever wil meer macht naar de Europese Unie

catraa100.gifHet gaat niet meer zo hard met de dictaten uit Brussel, er is steeds meer weerstand van de lidstaten tegen de dwingende opstelling van de Brusselse technocraten. De Britten zijn steeds rebelser, Rutte probeert tussen het lachen door wat kritiek te laten horen en de gemiddelde burger in Europa is een boze boe-roepende anti-EUpiaan. Tijd voor de burgers met een groot EU-hart om in opstand te komen tegen de rijzende anti-mentaliteit. Zij zien hun droom van een groot verenigd Europa in duigen vallen en zijn als de dood voor De Chinezen en overige enge volken. Of nee wacht. Het gaat niet goed met Europa en dus krijgt de opper-lobbyist van Unilever de ruimte in het FD(*) om aan de alarmbel te gaan hangen. Volgens giga-corporate Unilever gaat het niet goed met de eenwording van Europa en dan met name met de interne markt: 'Ik besef dat de roep om meer uniformiteit en meer zeggenschap in Brussel tegen de tijdgeest in gaat, maar als de structuur van de interne markt (...) wegvalt, dan verliest de Europese Unie zijn bestaansrecht'. Dat u weer even duidelijk heeft waar de EU voor is: voor de multinational en zijn omzetcijfers, niet voor de kleine ondernemer en al helemaal niet voor Jan Lul en zijn welzijn. Sloop alle grenzen zodat Unilever maximaal winst kan maken. Is het typisch dat de opper-lobbyist van Unilever in het FD mag leeglopen in plaats van een door de massa gedragen burgerinitiatief? Ja, dat is typisch. De EU, voor al uw corporate interests.

Reaguursels

Inloggen

@therealbraindump:
Maar wat je zegt, klopt gewoonweg niet. De enige bevoegdheid die de Europese Unie heeft gekregen is initiatiefrecht. Dat wil zeggen dat ze voorstellen mogen doen. Maar initiatiefrecht is nog niet hetzelfde als stemrecht.

Vergelijk het met de Tweede Kamer: een minister kan voorstellen wat hij wil, maar als de Tweede Kamer het er niet mee eens is, komt het er niet door. Zoals een minister zich aanpast en zorgt dat hij de Tweede Kamer mee krijgt, zo past ook de commissie zich aan aan wat de regeringsleiders willen.

En zo krijgen de regeringsleiders precies wat ze willen: ze krijgen impopulaire maatregelen doorgevoerd en krijgen er een zondebok bij kado.

En geenstijl gedraagt zich als het schoothondje van die regeringsleiders door lekker mee te doen met het verschuiven van de schuld.

Betreft je voorbeeld van balkenende en timmermans: je hebt gelijk, en dat laat precies zien dat we het eens zijn: het zijn de nationale regeringsleiders die iets doordrukken, niet 'brussel'. 'Brussel' doet niets wat de regeringsleiders niet willen. Brussel drukt door wat de regeringsleiders wil dat Brussel doordrukt.

Betreft het subsidiareitsbeginsel: helemaal mee eens, dat is een goed beginsel om te bepalen of we iets op EU-niveau moeten regelen of niet. En van sommige dingen denk ik inderdaad: nou nou, moet dat nu op EU-niveau? Maar soms denk ik ook: dat is best handig om op EU-niveau te doen. Zo had ik bijvoorbeeld best graag gehad dat de Europese Voedselveiligheidsautoriteit iets meer bevoegdheden had gehad om grensoverschrijdende voedselbedrijven te kunnen controleren.

absinthe | 06-08-13 | 19:51

@absinthe

Er zijn door Nederlandse politici veel teveel bevoegdheden overgedragen naar de Europese Unie. Over deze beleidsterreinen heeft Nederlandse regering dus direct niets meer te zeggen. Zelfs de Europese grondwet, waar 2/3 van de stemmers tegen hebben gestemd, is gewoon integraal door het duo Frans Timmermans en Jan Peter Balkenende doorgezet. Daar lopen we met zijn allen nu tegen aan, daar zijn veel burgers spuug zat van. En ja, verdragstechnisch zal het allemaal wel goed in elkaar zitten maar waar het juist aan ontbreekt is een gebrek aan commitment en democratische legitimiteit van de burger. Zo bekeken zou gewoon een gedeelte van de bevoegdheden terug moeten naar de natiestaat (subsidiariteitsbeginsel).

therealbraindump | 06-08-13 | 19:31

En voor de minners: hier zijn de feiten:

en.wikipedia.org/wiki/Legislature_of_t...

Waarin staat: de council moet alles van de commissie goedkeuren. En wie is de coucil? Juist ja: nationale regeringsleiders.

Dus nogmaals: alles wat uit Brussel komt is goedgekeurd door onze nationale leiders. Niks geen 'dictatuur uit Brussel', dus.

Ik snap wel dat dat confronterend is, dat jouw eigen kleine meningkjes worden tegengesproken door zoiets praktisch als de feiten.

absinthe | 06-08-13 | 13:30

Europa kan van mij de boom in. Gewoon Zwitsers voorbeeld volgen. Of gewoon helemaal kappen met de EU als je het mij vraagt.

upbeat | 06-08-13 | 12:38

Vind ik best laat ze direct ook opdraaien voor de crisis en alles zelf betalen.............

HerpDerpLoL | 06-08-13 | 11:41

Wat een jankverhaal van geenstijl weer over dictatuur uit Brussel. Er is geen enkele regel uit Brussel gekomen die niet eerst is goedgekeurd door de lidstaten zelf. Één rondje wikipedia leert dat: de commissie kan niks uitvoeren of bedenken als de landen zelf het niet eerst willen. Het komt de regeringsleiders alleen goed uit om te zeggen 'dat ze iets moeten van Brussel' - zo kunnen ze impopulaire maatregelen nemen en tegelijkertijd populair blijven bij de kiezer. Jammer dat Geenstijl in die doorzichtige truc trapt.

absinthe | 06-08-13 | 11:34


De EU is voor de grote bedrijven en grote banken natuurlijk verdomde handig, want dan hoeven ze niet elk land afzonderlijk om te kopen (sorry, lobbyen), en kunnen ze voortaan voor al hun boodschappen terecht op 1 adres in Brussel. En dankzij de grootte van de EU hebben de steekpenningen van de grote bedrijven ook meteen een grotere hefboomwerking, om maar een term te gebruiken uit de financiële jungle.

Van Duyvenbode | 06-08-13 | 08:03

Unilever is zo gigantisch.
Dat valt niet te boycotten.
Ik denk dat zeker 60% misschien 70% van alle food en nonfood wat er in de winkels ligt , afkomstige is van Unilever.
Daar is ook geen klein of midden bv tegen opgewassen.

cobie | 06-08-13 | 07:35

Unilever een van de lobbyisten die de politiek sturen en de crisis voor de burgers verergeren.
0.9-FTE | 05-08-13 | 20:39 | + 0

Mark Rutte heeft tien jaar voor Unilever gewerkt.

dwalmpje | 06-08-13 | 00:29

De open markt van de EU was een geweldig idee. Maar het is misbruikt door politici, vooral die met linkse instelling, om de bevolking in te delen naar eigen inzicht. Om de maatschappij te maken. Door een hoop allochtonen verplicht toe te laten, door ons verplicht de schulden van de zuidelijke landen te laten betalen. Alles zonder enige nut of reden, puur met het excuus dat er in de 2e wereldoorlog een stel gekken in Duitsland zat.

Patatter | 05-08-13 | 23:58

Unilever wil alleen maar meer wasmiddel,worstjes en ijs omzetten in een steeds groeiende markt.
-
Waarom moet er anders steeds weer een nieuwe pauperbananenrepubliek bij de EU?

azoturie | 05-08-13 | 23:31

@D.Turpin | 05-08-13 | 21:02

Kijk eens goed om je heen.

ZKH EénOog | 05-08-13 | 23:21

Wat een jankverhaal van deze lobbyist van Unilever, een goed functionerende interne markt heeft helemaal niets met corporatisme van doen. Het is volkomen terecht dat de burgers in de diverse Europese landen nu een keer het signaal afgeven dat de politiek en bestuurlijke elite te ver is gegaan met hun Europese project, de politiek dient de burgers te dienen en niet omgekeerd, zo iets heet democratie (iets wat de Europese unie nooit kan worden omdat de Europese demos niet bestaat en de europese volkeren onderling maar in een beperkte mate solidair zijn)..

therealbraindump | 05-08-13 | 23:17

Het hele idee dat multinationals een soort bron der wijsheid zijn is al absurd. Alleen politici en journalisten zijn zo achterlijk dom om zoiets voor zoete koek te slikken.

Tarak | 05-08-13 | 23:01

De Europese Unie heeft alleen Nederland al zo'n 1.000 miljard euro gekost. Wellicht is het een idee - daar Unilever blijkbaar profiteert van de EU - dat de overheid Unilever een factuur stuurt van 1.000 miljard euro te sturen. Als Unilever minder geprofiteerd heeft dan 1.000 miljard euro dan kunnen ze deze factuur uiteraard delen met hun andere corporatistische vrindjes.

Nu zijn de opbrengsten voor de multinational en de kosten van de samenleving, dezelfde truc die multinationals eerder uithaalden met de massamigratie. En dat terwijl bedrijven als Unilever nauwelijks bijdragen aan de Nederlandse belastingopbrensten. Wellicht handig om je bek dicht te houden Unilever, en dat zeg ik als een kind dat in letterlijke zin dankzij Unilever ter wereld is gekomen.

Tarak | 05-08-13 | 23:00

Natuurlijk is de EU bedoeld als speelweide voor de multinationals. Daarom worden ook de lagelonenlanden in het voormalige Oostblok en masse toegevoegd. Veel autofabrikanten zijn al gevestigd in Polen, Roemenië en Hongarije. Dat is ook de reden waarom de EU nog steeds zo verlekkerd kijkt naar Turkije. Daar wonen nog tig miljoen besnorde bijzettafeltjes die voor een appel en ei in de fabrieken willen werken. Multinationals laten de EU dit soort landen volpompen met subsidies (zie o.a. Polen), waardoor de bevolking als plofkippen worden opgeblazen voor de consumptiemarkt. In West-Europa is de consumptiemarkt verzadigd, dus moet men op zoek naar nieuwe grazige weiden in het oosten.

FrankVeer | 05-08-13 | 22:56

Whats in a name? E-Unilever

Rest In Privacy | 05-08-13 | 22:37

Shit zeg, ik was het plusknopje aan het zoeken bij dit topic.

frank87 | 05-08-13 | 22:34

Mensen : gebruik de hersenen en kijk eens naar de geschiedenis. Wil er iemand geld zetten op blijvende vrede tussen Israël en de Palestijnen?
Hetzelfde is 1 verenigd Europa. Dat gaat nooit gebeuren.
We kunnen in ons eigen land al niet eens opschieten met de Mocros. Hoe kunnen we dan 1 blij Europa krijgen?
Ze werken alleen aan 1 doel : het maken van goedkope loonslaven die gecontroleerd kunnen worden. chip in de auto, en in de toekomst in je hoofd. Zogenaamd voor je eigen veiligheid.
Waarom maken ze zich niet druk over zinnige zaken?
- zelfde verkeers regels in alle landen
- zelfde snelheden in alle landen
- zelfde vuurwerk en wapen regels in alle landen
- zelfde btw in alle landen

nee hoor, wij worden langzaam uit elkaar getrokken als land. alle grote bedrijven weg of geprivatiseerd.
iedere zzper voor een kut loontje.
over 10 jaar woont 1 % in een kartonnen doos.

According2Mark | 05-08-13 | 22:17

Dankzij de EU heeft straks niemand nog geld om de producten van Unilever te kopen. Het probleem (corporatisme) lost zichzelf op.

Kromme Tenen | 05-08-13 | 22:01

EU-baasjes mentaliteit: hoogmoed. En hoogmoed komt voor de val. Altijd.

Iwmac | 05-08-13 | 21:49

De tyfus voor Unilever. Er ligt veel te veel nadruk op de macro economie waar die gasten deel van uit maken. Wij de mense kunnen beter aandacht aan onze eigen micro economie besteden. Want die wordt heel hard naar de sodemieter geholpen door dit soort grote jongens. En natuurlijk mede mogelijk gemaakt door de EU en onze eigen kabinetten. Fuck jullie. De burger moet zichzelf kunnen redden? De burger zal zichzelf redden. Hou alleen rekening dat er aan belastingen niet veel meer zal binnen komen.

Thunderchild | 05-08-13 | 21:47

 
Okay, boycotten die uni producten en stuur ook al je oude plastic of andere rommel naar een Unilever Antwoordnummer b.v.
 
 Unilever
 Antwoordnummer 226
 3000 VB Rotterdam
 

Rebellis | 05-08-13 | 21:30

bestaat er al een #euongewenst?

checkmate123 | 05-08-13 | 21:24

Mijdt die Unilever rommel al jaren en niet omdat ze lobbyen bij de EU maar omdat het smakeloze rommel is.

Bo Dreksma | 05-08-13 | 21:15

Unilever gaat nooit kapot, iedereen moet eten.

Terpen-tijn | 05-08-13 | 21:14

@dwalmpje | 05-08-13 | 19:58
Hoewel ik van mening ben dat zaken doen een "level playing field" moet zijn, en de grote bedrijven wat dat betreft altijd een streepje voor hebben, dus, ja, betaal maar vennootschapsbelasting zoals ook de kleinere ondernemers.

Ik ben ook een voorstander van het vereenvoudigen van het systeem, en vennootschapsbelasting zou er wat mij betreft helemaal tussenuit kunnen. Het is weer een belasting dat uiteindelijk via de product- of dienstenverkoop weer bij de burger terecht komt. Als het weg was, zouden producten en diensten goedkoper kunnen worden, maar dan zonder de kosten van de boekhouders en controleurs die er voor moeten zorgen dat die belasting ge-ind, betaald en ontlopen wordt.

CornFlakey | 05-08-13 | 21:12

Lobbyfabriek EU, met Markel als opperbeschermvrouwe, wat met name het Duitse bedrijfsleven behartigt.
Commercie is de baas geworden.

Terpen-tijn | 05-08-13 | 21:10

Unilever is dus voor de slavernij.
Weg met die toko.

Willem van Rood | 05-08-13 | 21:06

Het probleem is niet Unilever, of welke multinational dan ook. Het probleem is met de EU en politici c.q. volksvertegenwoordigers in het algemeen, zowel in de EU als in de landen. Die moeten weer eens er aan herinnerd worden dat ze daar zitten om ONS belang te vertegenwoordigen, en helemaal niet die van bedrijven, geloven of welke ander organisatie dan ook.

Ja maar, hoor ik al zeggen; "bedrijven hebben toch ook rechten?". Het antwoord is: NEE, dat is niet het geval. Wettelijk heeft een bedrijf de status van een rechtspersoon, maar dat moet wat mij betreft ook eens afgelopen zijn. Bedrijven zijn constructies die wij, de burger, gedogen omdat het ze een waardevol onderdeel zijn van de economie, die ons dienen. In eerste instantie de aandeelhouders c.q. eigenaren, en dan de werknemers en klanten. Wij, de burgers, gedogen bedrijven zo lang dat het geval is. Als bedrijven boven burgers gesteld worden, of misbruik (volgens ons) maken van de gedoogde rechten, moeten de bedrijven weer op hun plaats gezet worden.

Bedrijven zijn ondergeschikt aan burgers en hebben GEEN bijzonder recht on te lobbyen. Politici dienen zich NIETS van de bedrijven aan te trekken, en zuiver in het belang van de burger te handelen. Soms komt dat ook ten goede van de bedrijven. Het fenomeen "lobby" moet gestopt worden. Bedrijven mogen geen bijzonder toegang hebben tot beïnvloedbare politici.

CornFlakey | 05-08-13 | 21:04

@Bruno Alaska | 05-08-13 | 20:54 |

Een menselijk paradigma dat niet snel zal veranderen. Het veranderen van dit paradigma kan de mensheid naar the next level brengen. Gaan wij niet meer meemaken. Er is zelfs sprake van regressie op dit terrein....

Parel van het Zuiden | 05-08-13 | 21:03

@ ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:45 |
Je bent nogal stellig zie ik. Leg mij dan maar uit waar vooruitgang vandaan komt. In een zero-sum game waar jij vanuit gaat kan dat namelijk niet of slechts tijdelijk. Als we beginnen met een groep waarin alles eerlijk verdeeld is kan een kleine groep slechts tijdelijk vooruitgang boeken ten koste van de rest. Op het punt dat die rest niks meer heeft dan houdt het op.

D.Turpin | 05-08-13 | 21:02

Op een apenrots zitten ook nooit meer als 30-40 apen...
Klopt!
Dat weet de dierentuin ook en daarom is dat ook het maximum voor een groep.

Terpen-tijn | 05-08-13 | 21:02

Anijsblokje | 05-08-13 | 20:57 | + 0 -
Nogmaals, de meeste oplossingen zijn te vinden in de Apenheul.

Openingstijden in 2013

25 maart t/m 30 juni
van 10.00 tot 17.00 uur
1 juli t/m 31 augustus
van 10.00 tot 18.00 uur
1 september t/m 27 oktober
van 10.00 tot 17.00 uur.

Bakito | 05-08-13 | 21:01

@vansuyle.com | 05-08-13 | 20:55

"... Wel is het zo dat de prijs van aardappels dan mogelijk omlaag gaat..."

Meer produceren voor mindergeld is óók een verliesfactor. Je produceert meer voor hetzelfde. De consument wint, de producent verliest.

ZKH EénOog | 05-08-13 | 21:00

alle producten van Unilever boycotten... dat us de halve supermarkt.. moeilijk lijkt me!

dewaarheid.nl | 05-08-13 | 20:58

Bakito | 05-08-13 | 20:50 | + 0 -

Ik kan ook eigenlijk geen historisch voorbeeld bedenken, waarbij een sterk gecentraliseerd bestel tot langdurige, stabiele voorspoed heeft geleid.

Meestal betekent een sterk centraal gezag het begin van het einde.

Anijsblokje | 05-08-13 | 20:57

@Bruno Alaska | 05-08-13 | 20:54

Op zijn minst een duidelijk vertegenwoordiger of woordvoerder die één boodschap uitdraagt, om kaping te voorkomen. Blijkt helaas nodig, dat is hiermee bewezen.

ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:57

Dus de chips van NXP gaan straks in het voer van Unilever zodat keizer Herman de Naakte zich van al uw gedragingen kan vergewissen...

Parel van het Zuiden | 05-08-13 | 20:56

Stel voor dat onze regering fuseert met een andere regering, we hebben echt geen honderden boodschappenjongens nodig.

Terpen-tijn | 05-08-13 | 20:55

ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:45 |

Het is mij niet duidelijk waar u het over heeft, maar in een kapitalistische economie draait alls om productie: ik kan in mijn tuin aardappels verbouwen, of niet. Maar als ik dat doe betekent het niet ineens dat mijn buurman die dat ook doet opeens minder aardappels heeft: het is én-én

Wel is het zo dat de prijs van aardappels dan mogelijk omlaag gaat, wat weer betekent dat de consument ruimte heeft om een ander product aan te schaffen, wat iemand anders dan mag maken, enzovoorts. Het kapitalistisch potentiëel is vrijwel oneindig, alleen socialisten/communisten/malthusianen denken dat de economie een taart is die verdeeld moet worden.

vansuyle.com | 05-08-13 | 20:55

Unilever laat haar ware gezicht zien.

0.9-FTE | 05-08-13 | 20:54

@ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:36

Ai, altijd die hang naar een leider..

Bruno Alaska | 05-08-13 | 20:54

@Bakito | 05-08-13 | 20:50
Wacht... Zeg je zowaar iets zinnigs. Plusje voor Bakito. Dat ik dit mee mag maken...

Den Heerscher | 05-08-13 | 20:52

ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:36 | + 1 -
Schaalvergroting en machtsconcentratie zijn onnatuurlijke mechanismen. Vanuit utilistisch of materialistisch opzicht wellicht te rechtvaardigen, op sociaal gebied leidt het tot vervreemding en gefrustreerde individuen. Dit geldt voor zowel publieke als private context.

Enfin, ga maar naar de apenheul, daar zie je ook nooit meer dan 30 / 40 apen op een rots.

Bakito | 05-08-13 | 20:50

DerUnterMensch 20:44
Juist!
Wat is er nou mis als de ministers van de gezamenlijke landen een paar keer per jaar vergaderen?
Ging voor die tijd toch ook goed, daar hebben we helemaal geen eu voor nodig.

Terpen-tijn | 05-08-13 | 20:48

de blije libertarier | 05-08-13 | 20:39 |

Psst: ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Libertarische Toine eigenlijk gewoon Twan heet. Maar niet verder vertellen hoor.

vansuyle.com | 05-08-13 | 20:47

@D.Turpin | 05-08-13 | 20:37

Het is ALTIJD waar. Als één iemand iets meer krijgt, gaat dat altijd ten koste van wat een ander heeft. Al is het maar in waarde (waardeinflatie door toename van totale hoeveelheid).

Waar gewonnen wordt, wordt verloren. PUNT.

Als iedereen Product A wil hebben, dan moet er meer van Product A gemaakt worden. En als er meer van Product A gemaakt en verspreidt wordt (de winst), gaat de waarde per eenheid naar beneden (het verlies).

Gaat op voor ALLES.

ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:45

Overigens kun je zulke regels ook maken zonder een EU / USE. Het enige verschil is dat de vanzelfsprekendheid dat elk land (gedwongen) mee doet er niet. Landen kunnen dan hun eigen beslissingen nemen. Zoals het zou moeten.

DerUnterMensch | 05-08-13 | 20:44

Denk na en vraag je af wat er mis kan gaan als Nederland uit de eu zou stappen?
De euro houden we wel, dat is praktischer en goedkoper.

Terpen-tijn | 05-08-13 | 20:44

@faz | 05-08-13 | 20:33
Die enge VVD Toine of die Toine van de Libertarische Partij?
Daar zit namelijk een wereld van verschil tussen.

de blije libertarier | 05-08-13 | 20:39

@Anijsblokje | 05-08-13 | 20:28

Uitkijken: volgens Big Pharma krijg je (borst)kanker en Alzheimer van aluminium.

{Twijfelt tussen wel of geen aluhoedje}

ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:39

Een europa : een grote markt voor de globaliserende corporaties met vrij personen, goederen en dienstenverkeer.
Een grote markt graaimarkt voor europese beursgenoteerde bedrijven waarvan unielever van meet af aan een van de grootste Nederlandse lobbyisten was.
Op de site Europa,nu staat : dit kan tot lagere prijzen lijden. let wel : dit KAN.
Wat het wel gaat doen is dat het tot grotere bonussen gaat leiden van de greed is good mensen.
Unilever een van de lobbyisten die de politiek sturen en de crisis voor de burgers verergeren.

0.9-FTE | 05-08-13 | 20:39

@ ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:22 |
"Waar gewonnen wordt wordt, wordt verloren" Dat bedoel je? Tja als je het hebt over sport, dan is er geen speld tussen te krijgen. In een economie kan het waar zijn (dan heb je een hele nare samenleving en zero-sum game) of niet. Het hele idee dat kapitalisme een goed systeem zou kunnen zijn is erop gebaseerd dat het tot algemene vooruitgang leidt.

D.Turpin | 05-08-13 | 20:37

Unilever is de grootste veroorzaker van kanker in de samenleving met al die rommel die ze in hun producten proppen.
Maar de EU vindt dit blijkbaar allemaal prima..

FYGS | 05-08-13 | 20:37

@Bakito | 05-08-13 | 20:26

Eens. Het van oorsprong goed bedoelde initiatief is van binnenuit gesloopt en gekraakt (letterlijk en figuurlijk), terwijl het een mooi protest had kunnen zijn.

Vanaf het begin heb ik de actie, gestart door werklustige zuiderlingen die hun banen en toekomst door zowel de Europese als eigen bureaucratieën gesloopt zagen, zien evolueren in acties van chronisch werkschuwen en subsidiesponzen, tot en met landsverkwanselende politici aan toe, die alleen maar uit waren op heibel en verwarring.

En dit kon vooral slagen, omdat er ook geen duidelijke leider of vertegenwoordiger opstond die de werkelijke bedoeling uitdroeg. Zonde.

ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:36

Nog maar een keer; net zolang tot het kwartje valt!
Unilever, Nestle Procter & Gamble enz; be aware, be very aware!
Ceo Nestle vindt het belachelijk om te stellen dat het vrijelijk beschikken over drinkwater een fundamenteel mensenrecht zou zijn.
www.youtube.com/watch?v=TPY64EJcsG4
Dit soort "mensen" trekken aan de touwtjes.

pfffft! | 05-08-13 | 20:36

Het bedrijfsleven heeft een dikke vinger in de pap bij de EU.
Commerciele motieven i.p.v. politieke. Zie ik met onze regering niet zo gebeuren,
De eu is er niet voor de burger, ze willen er alleen zelf graag beter van worden, zaken zijn zaken.

Terpen-tijn | 05-08-13 | 20:35

@ Ko Ranzig 20:31

Heeft Unilever eigenlijk ook bier in het assortiment?

eerstneukendanpraten | 05-08-13 | 20:35

Hoe is het met Toine Manders?

faz | 05-08-13 | 20:33

ach, volgens de interne markt mag een product dat in één lidstaat is toegelaten/gecertificeerd/gehomologeerd ook in alle andere landen op de markt gebracht worden, zonder dat andere landen daar aanvullende/beperkende restricties op toepassen.
En goh, raad eens: kleinere bedrijven die geen miljoenmiljard multinational zijn worden in de praktijk nog steeds gehinderd, ook door Nederland.
Vraag Den Haag maar eens waarom b.v. diefstalbestendige kentekenplaten al 7 jaar door Nederland worden tegengehouden....

FW Ta-183 Huckebein | 05-08-13 | 20:33

Tja als zelfs de appie met hun basic-standaard-ultra lijn centjes wil verdienen en de overige consumenten.
Allang naar lidl/aldi rennen moet je wat he......
sta je dadelijk je A merk zelluf uit de doos te rommelen...."hoe moeten ze Piekema dat laten aanprijzen"

lidlbier | 05-08-13 | 20:32

@likmegaties | 05-08-13 | 19:50
En dan merk je plotseling dat Appie Heijn eigenlijk alleen maar rotzooi verkoopt en ook nog veel te duur is.

Stormageddon | 05-08-13 | 20:31

Laten we eens beginnen met het boycotten van onder meer: Axe, Omo, Knorr, Unox, Biotex, Robijn, Becel, Calve, Conimex, Cromex en Beatrix von A.

Ko Ranzig | 05-08-13 | 20:31

@Druiv | 05-08-13 | 20:09 |

De vrije markt staat los van de Europese Unie. Dat was in de EEG prima geregeld. Ik weet dat ik met deze voorstelling van feiten wel heel veel nuance vraag van een verstokte eurofiel.
.
Concurrentie bevorderen is altijd een goed streven. Laat de Europese Unie nou net zo'n beetje elke markt frustreren. Het vernietigen van het MKB ten bate van grootbedrijven is niet goed voor concurrentie.
.
Maar dat is allemaal gelul in de marge. De Europese Unie is levensgevaarlijk voor rechtstaat, democratie en vrijheid. In feite zie je nu al dat de meest zwaarwegende onderwerpen buiten bereik van democratische invloed zijn gebracht en dat eigen regels aan de laars gelapt worden wanneer het ze uitkomt.
.
Ik zal mij ten alle tijden verzetten tegen de Europese Unie en ik denk tientallen miljoenen Europeanen met mij. Nog zo'n EU-killing argument trouwens. Een staatsvorm opleggen heeft nog nooit gewerkt en moet je dus niet willen.
.
" The Eurocrats must be stopped, no matter the cost! "

Parel van het Zuiden | 05-08-13 | 20:31

Ik vind dat hele Unilever sowieso maar een schimmig fenomeen. Dat ik ze niet zie of ruik, maakt mij achterdochtig.

VanBukkem | 05-08-13 | 20:31

Ik zweer het je: 'Ze stoppen stiekem een spulletje in het wasmiddel zodat we spontane erecties krijgen bij de term EU.' De schavuiten.

Ik gebruik daarom ook al jaren alleen nog maar aluminium condooms.

Anijsblokje | 05-08-13 | 20:28

Iedereen weet nu dat het groot klote en de hele EU een oplichters roversbende is. Daar hebben jullie bij GeenStijl goed aan bijgedragen.

Nu graag overgaan tot het helpen organiseren van de opstand.

trippert | 05-08-13 | 20:28

Dacht altijd dat het de U van unie was.

Terpen-tijn | 05-08-13 | 20:27

ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:17 | + 0 -
Dat is een beetje overdreven.

Anyway, tussen de tegenstanders van de EU worden op simpele wijze tweespalt gedreven, door de uiterlijke kenmerken als okselhaar of juist een kaalgeschoren kop te benadrukken.
Zeer effectieve beeldvorming.

Bakito | 05-08-13 | 20:26

@ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:20
En als je niet werkt, en het geld zelf gaat halen, krijg je nog cursus ook.
Kosten te verhalen op het slachtoffer.

Ing. eslapen | 05-08-13 | 20:23

@D.Turpin | 05-08-13 | 20:20

Het argument kwam erna. Even verder lezen. Maar denken over wat er staat zal wel vermoeiend zijn.

ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:22

Het MKB heeft last van regulering vanuit EU, niet van open grenzen. Die zijn namelijk juist een vorm van deregulering. VanLeeuwen heeft de klok hoeren luiden...
.
Maar zo´n Unilever lobbiyist, met halve leugentjes de burgers bang proberen te maken. De mensen zijn over het algemeen niet tegen open grenzen en een grote interne vrije markt: ze zijn tegen een politieke unie geregeerd door ongekozen technocraten in de Brusselse Doema.
EEG ja - EU nee

vansuyle.com | 05-08-13 | 20:22

@ ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:12 |
Mooi man, gewoon bullshit roepen. Argumenteren is ook zo vermoeiend.

D.Turpin | 05-08-13 | 20:20

Wat vindt Procter & Gamble van de EU of heeft het FD dat niet gevraagd?

CoffeePatch | 05-08-13 | 20:20

@Ing. eslapen | 05-08-13 | 20:14

Nee, erger nog: binnenste buiten gekeerd...

Wie iets eerlijk verdient heeft het af te staan, en wie geen tyfus verdient heeft recht op alles. Zolang er maar een deel aan de overheid blijft kleven, dat dan weer wel.

ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:20

Druiv | 05-08-13 | 20:09 |
Ah, Unilever lobbyt voor lagere prijzen, voor jou en voor mij. Sympathiek.

aardappelninja | 05-08-13 | 20:20

@Bakito | 05-08-13 | 20:07

Ok, terechte tik op mijn vingers: een zeer aanzienlijk deel van de occupants waren op zijn extreemvolkertslinks op hommeles en rotzooi uit, daar zijn weinig hippies ooit op betrapt.

ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:17

@ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:12
De grenzen tussen mijn en dijn zijn al jaren geleden door de overheid opgeheven.

Ing. eslapen | 05-08-13 | 20:14

-weggejorist-

XperiaxperiA | 05-08-13 | 20:14

@ Bakito | 05-08-13 | 20:03 |
Hoe nobel!

Lewis | 05-08-13 | 20:12

@D.Turpin | 05-08-13 | 20:03

Bullshit. Waar gewonnen wordt, wordt verloren.

Het belang dat er op toegezien wordt, dat de grenzen tussen mijn en dijn daar niet bij geschonden worden is een ander verhaal.

ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:12

De enige voorstanders zijn ook de multinationals. En de politiek. Dat zegt al genoeg.

Grasgriezel | 05-08-13 | 20:11

@XperiaxperiA | 05-08-13 | 19:34
Haha uw Zwitsal is zelfs onderdeel van Unilever!

wakkere_nederlander | 05-08-13 | 20:11

Beste unilever,

Ik ben niet bereid mijn persoonlijke vrijheid in te leveren voor uw bedrijfsresultaat. Ik ben niet bereid te leven in een dictatuur voor uw bestuursbonussen.
.
Aangezien u sinds lange tijd veel werkgelegenheid uit Nederland aan het weghalen bent zie ik u sowieso niet meer als relevante gesprekspartner in een Nederlandse maatschappelijke discussie.
.
Wellicht kunt u beter wat ruimte in de agenda van het wekelijkse directieoverleg plannen om het eens te hebben over ondernemen en hoe u geld kunt verdienen door toegevoegde waarde in plaats van het ondersteunen van een totalitaire staatsvorm in wording.
.
Onze grootouders zijn godverdomme gesneuveld voor vrijheid en niet voor een parmantige winst/verliesrekening!

Parel van het Zuiden | 05-08-13 | 20:10

@applaus voor de paus | 05-08-13 | 19:57
Twee dingen:
1. Als je dat al een lang stuk vind, dan concludeer ik bij dezen dat je de attentiespanne van een goudvis hebt.
2. Dank voor de vergelijking met 2 van de meest invloedrijke werken uit de geschiedenis.
.
Verder wat @de blije libertarier | 05-08-13 | 20:05 zegt.

Den Heerscher | 05-08-13 | 20:10

gewoon een noordelin | 05-08-13 | 20:01 | + 0
Ik mag toch verwachten dat iedereen weet dat een beetje concurrentie en een vrij markt leidt tot lagere prijzen voor de consument, dat ben jij dus...
Tegen een vrije markt zijn staat zo ongeveer gelijk aan het slopen van de Nederlandse economie omdat we het meeste van ons geld in het buitenland verdienen.

Druiv | 05-08-13 | 20:09

Zo. Net een wasje in de wasmachine gedaan (OMO).
Daarvoor wat Oosters gekookt (Conimex) en als toetje wat ijs gegeten (Cookie Dough B&J's). Nu even douchen en goed inzepen (Douchegel Dove), afronden met wat deo voor onder de okseltjes (Rexona ... gevoelige huid -zonder parabenen). Oow over een half uurtje VI op RTLUnilever 7! Jeuj, life is good. Thanks to Unilever - rulers of the Galaxy.

AshleyJ"Ash"Williams | 05-08-13 | 20:08

De visie van Unilever, let vooral op de laatste.
Zie daar de verklaring in het FD.

- Wij werken aan een betere toekomst, iedere dag.
- Wij helpen mensen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen met merken en diensten die goed zijn voor hen én voor anderen.
- Wij zullen mensen inspireren tot kleine alledaagse acties die samen een groot verschil kunnen maken voor de wereld.
- Wij zullen nieuwe manieren van zakendoen ontwikkelen met als doel de omvang van onze onderneming te verdubbelen en tegelijkertijd onze invloed op het milieu te verkleinen.

ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:04 | + 0 -
De meeste rechtspopulistische thema's komen uiteindelijk uit de koker van de hippies. Het is maar de vraag wie hier sloom en werkschuw zijn.

www.eurodusnie.nl/

Bakito | 05-08-13 | 20:07

Unilevert vrij veel onzinproducten zoals maandverband in tien verschillende smaken voor alle mogelijke soorten lekkende kutten, waar eigenlijk vooral reclameburelen heel blij van worden, als je er goed over nadenkt, wat ik zelf bij voorkeur niet al te veel probeer te doen.
*naar adem hapt na veel te veel bijzinnen*

Hedieho | 05-08-13 | 20:07

@applaus voor de paus | 05-08-13 | 19:52
NL heeft inderdaad vrije handel nodig, maar daar heb je alleen handelsverdagen voor nodig, geen EU.
.
De EU houdt zich dan ook niet bezig met het faciliteren van vrijhandel. In plaats daarvan maakt ze het leven van burgers en MKB zuur, dmv allerlei hinderlijke en dure regeltjes en belastingen.
Daar zijn de grote internationals heel blij mee want zij kunnen wel makkelijk aan die regels voldoen en ze hebben weinig concurrentie van MKB te duchten.
.
Multinationals willen helemaal geen vrijhandel, ze willen minder concurentie.

de blije libertarier | 05-08-13 | 20:05

"There is but one special interest that we should be working for, and that would solve just about all of our problems, and that is our liberty."

Willem Hollander | 05-08-13 | 20:05

-weggejorist-

XperiaxperiA | 05-08-13 | 20:04

@Bakito | 05-08-13 | 19:46

Nee, de indignado's hadden gelijk. De ongewassen stinkende communistische werkschuwe aluhoedhippy occupants kaapten het initiatief en verneukten de enige vreedzame kans.

ZKH EénOog | 05-08-13 | 20:04

Lewis | 05-08-13 | 19:53 | + 0 -
Eerlijk gezegd hou ik van jullie allemaal evenveel. Lief he?

Bakito | 05-08-13 | 20:03

Hoe geef je Joop den Uyl hier de schuld van?
-
Even zonder gekheid. Liberalen zien de overheid het liefst als een orgaan dat het eigendom van de winnaars beschermt tegen de losers. Indien mogelijk moet de staat ook de spelregels zo regelen opdat de winnaars blijven winnen. Marx had toch wel goed door wat er uiteindelijk gebeurt in zo'n systeem. De winnaars blijven winnen en de rest blijft verliezen tot het punt is bereikt dat de losers er genoeg van hebben.
-
Voor zover er mensen zijn die het allemaal vergeten zijn. Het is mogelijk dat je een systeem draaiende houdt waarin de winnaars kunnen winnen zonder dat dit ten koste gaat van anderen. In zo'n systeem zorgt de overheid ervoor dat winnen niet ten koste mag gaan van anderen. Maar ja zo'n systeem riekt naar socialisme. Anyway, het Wirtschaftswunder van onze buren was gebaseert op zo'n systeem.

D.Turpin | 05-08-13 | 20:03

@druiv jij bent een typische eurofiel. Beledigen zonder argumenten, vandaar dat de meeste eurofielen op nazis lijken.
O.t. als unilever dat wil ken het de pest pleuris krijgen. De burger zou gvd moeten bepalen wat er gebeurt niet een stel fascistische communisten die geen fuck geven om mensen, en alleen om zichzelf. POWER TO THE PEOPLE?

gewoon een noordelin | 05-08-13 | 20:01

om ijsjes en wasmiddel te pushen over een continent heb je heus geen technocratisch vehikel als de EUSSR nodig hoor. Kijk maar naar het recente verleden.
Het lobbyt natuurlijk wel een stuk makkelijker als je voor een heel continent alleen maar van doen hebt met een corrupte, niet verkozen charlatan van het grootkapitaal om je zin door te drijven op het vlak van wetgeving, fiscaliteit en mededinging.

jemagookniksmeer | 05-08-13 | 20:01

Is toch allang bekend joh, de USA is al owned door multinationals en banken, nu de EU nog.

Methylfenidaat | 05-08-13 | 20:00

Ga eerst maar eens vennootschap belasting betalen Unilever, zoals elk kleiner bedrijf, voordat je je grote muil opentrekt.

dwalmpje | 05-08-13 | 19:58

@Den Heerscher | 05-08-13 | 19:56 |

Lange stukken ideologie = hetzij Mein Kampf hetzij Das Kapital

applaus voor de paus | 05-08-13 | 19:57

-weggejorist-

ras-le-bol | 05-08-13 | 19:57

Rutte probeert tussen het lachen door wat kritiek te laten horen en de gemiddelde burger in Europa is een boze boe-roepende anti-EUpiaan

Ik kan haast niet wachten tot die grijns van zn porum af is.
En de gemiddelde burger ziet t aan de rode cijfertjes op de bank wel.
Boe-boe weg met de eu.
( liever gister als vandaag )

cobie | 05-08-13 | 19:57

XperiaxperiA | 05-08-13 | 19:34 |
Haal die zwitsal dan een gauw weg.

CoffeePatch | 05-08-13 | 19:56

Maar het gaat helemaal niet om de interne markt. Vrije handel is prima mogelijk zonder centrale munt en zonder centrale regering.
Men is ook helemaal niet zat van zonder 2 uur file de grens naar Duitsland over kunnen of lekker door kunnen gassen naar het oostblok. Ook niet van import/export binnen Europa.
We zijn er klaar mee dat we ons blauw betalen voor de ontwikkeling regionen waar we geen flikker mee te maken hebben. We zijn er nog meer klaar mee dat misschien 10% van het budget daarvoor er ook echt voor gebruikt wordt. We zijn er klaar mee dat er een stel ongekozen politici met allerlei bullshitregeltjes komen (babyfoto's op babyvoeding, olijfolie, etc.) We zijn er klaar mee dat nepotisme en belangenverstrengeling de boventoon voeren.
Het gaat niet om een Europese Unie, het gaat om een geldverslindende overheidsmoloch waar we niet op zitten te wachten. Men is wat dat betreft ook niet alleen klaar met de EU, maar ook met de Nederlandse overheid en met regionale overheden. Men is er klaar mee dat we ons blauw betalen aan een zorgverzekering en daarna meteen een eigen risico voor de kiezen krijgen. Men is er flauw van dat we door geldverkwisting en machtsmisbruik en een door en door verrot systeem niet meer zelf de vruchten van onze arbeid plukken. Dat men gedwongen wordt om megalomane slecht uitgevoerde projecten te financieren. Men is klaar met corruptie. Met een systeem dat er is om het werkende volk uit te knijpen. Met een politiemacht die niets uitvoert. Met onderwijs dat langzaam maar zeker verslechterd omdat het kapotgemanaged wordt. Met bejaarden waar niet voor gezorgd wordt omdat de handen aan het bed wegbezuinigd worden door een of andere totaalmalloot die een half miljoen binnen moet harken. Met een volkomen lek toeslagensysteem. Met doelbewuste uitkeringstrekkers. Moet ik door gaan?
.
Zeggen dat het gaat om "het anti-EU-sentiment" en "de interne markt" is nogal kortzichtig. Prima dat je als multinational miljarden binnen harkt. Prima dat er een markt is.
Unilever, zolang de werknemers niet bestolen worden van het salaris dat jullie uitkeren, kan het niemand ook maar iets schelen dat jullie miljarden verdienen.
Men wil gewoon rondkomen, geen gezeik van religekkies en politici en verder vindt men het wel best. Is dat nou nog niet duidelijk?

Den Heerscher | 05-08-13 | 19:56

Kijk eens rond in een supermarkt, de meeste spullen zou je over moeten slaan, allemaal geproduceerd door Unilever en dus nep eten. Deze multinational heeft al veel te veel in de melk te brokkelen, zij sturen het eet en koopgedrag van mensen, zij zijn verantwoordelijk voor de rotzooi die mensen eten en obese worden, en dat straks voor heel de EU!

lanexxx | 05-08-13 | 19:56

Ja..... En door. Poep aan Unilever! Poep aan de EU!!

bosmaloot | 05-08-13 | 19:54

Wat een kleindenkererij zeg... verschrikkelijk, wat een ongelofelijke simpele ziel die VanLeeuwen.

Druiv | 05-08-13 | 19:54

@Bakito | 05-08-13 | 19:46

Elke idioot heeft wel een keer gelijk.

Bruno Alaska | 05-08-13 | 19:54

@XperiaxperiA | 05-08-13 | 19:34 | + 14

Succes!

Live Aid | 05-08-13 | 19:54

@ Bakito | 05-08-13 | 19:46
Net het volk, nu weer het plebs... je hebt het vast zwaar met al die onwetenden.

Lewis | 05-08-13 | 19:53

Face it: NL leeft van handel en open grenzen = handel.

EU. Om zakelijke redenen.

applaus voor de paus | 05-08-13 | 19:52

Ik laat al mijn eten en drinken rechtstreeks uit Israël komen.

fuckje | 05-08-13 | 19:52

Nou, stoppen dus met die gasten. 21/9 geef een signaal af in Den Haag.

funkyd | 05-08-13 | 19:50

Op een dag ga je niet meer naar de appie maar naar de lidl of de aldi , uit noodzaak

likmegaties | 05-08-13 | 19:50

@XperiaxperiA | 05-08-13 | 19:34
Nou dat wordt dan hongerlijden voor je.
En zolang ik je alleen maar online tegenkom zal ik je niet ruiken wanneer je je niet gewassen hebt.

Eigenaar_IJsland | 05-08-13 | 19:47

Ah, Unilever doet aan de Siemens-doctrine.

Parsons | 05-08-13 | 19:47

Wederom bewijs dat de Occupy-beweging gelijk had. Gelukkig wordt het plebs nu ook eens wakker. Beter laat dan nooit!

Bakito | 05-08-13 | 19:46

XperiaxperiA | 05-08-13 | 19:34 | + 6 -
Dat wordt nog lastig, gezien Unilever zo ongeveer een monopoliepositie heeft binnen de levensmiddelenindustrie. Het zou wel goed zijn, een door consumenten geïnitieerde boycot.

carramba | 05-08-13 | 19:46

We moeten dan ook stoppen naar faalhaasmedia te luisteren, op faalhaaspolitici te stemmen, en bij faalhaasbedrijven te kopen(die laatste is nog het lastigst), dan worden die lui vanzelf irrelevant. Maar maak dat de meerderheid maar beens wijs.

Willem Hollander | 05-08-13 | 19:44

FD(*) De betekenis van (*) is me nu ook duidelijk.

CoffeePatch | 05-08-13 | 19:43

De corporatisten willen nog dichter tegen elkaar aan gaan schurken tot een feitelijke planeconomie. Concurrentie is niet iets waar bedrijven van houden. Net zomin als generaals van oorlogen vechten houden. Generaals houden alleen van winnen.

Marktwerking is er voor consumenten. Denk erom.

Godsammekraken | 05-08-13 | 19:43

De EU, waar corporate geld het altijd wint van de burger, schoothondjes van vaseline-makers.

smdyasc | 05-08-13 | 19:43

Vanuit zijn perspectief snap ik zo'n man wel. Ik ben het alleen van harte met hem oneens.

Lewis | 05-08-13 | 19:42

Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld. Volgens mij moeten we ons focussen op het daadwerkelijk invoeren van een open markt in Europa. Nu verliezen we alleen maar tijd omdat de politicor baasjes zonodig meer macht willen hebben. Beste prutsers: zorg eens dat wat we al hebben gewoon goed werkt.

Publius | 05-08-13 | 19:40

De ban op Unilever, hoe eerder die EU weer van het toneel gaat, des te eerder is de crisis weg uit ons land.
Ik ben zo erg anti EU dat ik iedereen die voor de EU pleit als een gevaar voor mijn toekomst zie.
De EU zal alleen maar oorlogen brengen en wanorde, je kan de eeuwenoude culturen niet zomaar dwingen om opeens een ongekozen orgaan als de EU te omarmen.
EU is niets meer dan een dictatuur om het volk nog meer te knechten.

Mozeskriebels | 05-08-13 | 19:40

Duidelijk voorbeeld van hoe multinationals en politiek met elkaar verweven zijn en er samen voor zorgen dat er meer en meer regeltjes komen en dus geen vrije concurentie meer mogelijk is.

de blije libertarier | 05-08-13 | 19:39

Alle regels binnen de EU worden op een hoop gegooid en daarna wordt er ongeveer 5% geschrapt. Die hele blurp aan regels wordt vervolgens weer over de Europese economieen uitgekotst. Voor de multinationals betekend het iets minder regels, voor het veel meer lokaal opererende MKB komt het neer op *veel en veel meer* regels.

Nu begrijpt u ook waarom de multinationals het zo graag willen.

Godsammekraken | 05-08-13 | 19:39

-weggejorist-

XperiaxperiA | 05-08-13 | 19:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken