Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pensioenfonds veroorzaakt grote rel in Mexico

De-windmolen-invasieNEW.gifWe leven in een wereld waarin pensioenfondsen met uw oudedagvoorziening naar het casino van de wereldeconomie moet stappen om te proberen er meer geld bij te gokken. Beleggen. Investeren. Met geld nog meer geld maken. Want dat wij gewoon netjes maandelijks een bedrag op zij leggen - of onze werkgevers - en dat dit één op één gebruikt wordt om ons straks na ons 61e 63e 65e 67e 71e 84e maandelijks van een leuk pensioencentje te voorzien, dat schijnt dus echt een onmogelijke constructie te zijn. Afijn. PGGM. Die hebben 33 procent aandeel gekocht in een windmolenproject ter waarde van 840 miljoen euro in Mexico. En dat loopt nu vol-le-dig uit de hand. Ze schuiven de schuld in de schoenen van corrupte lokale leiders, maar dat is bullshit. Die waren er al voordat ze aan het project begonnen, als ze er al zijn. Bovendien is het niet heel veel moeite om vooraf aan de lokale bevolking te vragen of ze er okee mee zijn dat buitenlandse investeerders 132 faalpalen op hun tropische schiereiland komen plempen. Klinkt weer als een gevalletje stuitende arrogantie van een Nederlands pensioenfonds. Mareña Renovables no pasará, zeggen de Mexicanen zelf. Kijk, hier een video van ruim dertig minuten waarin die lui uitleggen hoe kut ze PGGM en hun prestigeproject vinden. Inclusief rellen. Tegen PGGM. Holy shit, PGGM, dan maak je het wel bont, als ze zelfs aan de andere kant van de oceaan pislink op je zijn. Overigens mooi dat de MilieuMaffia hier in 2012 over berichtte en probeert eerlijk te zijn over de gevolgen van windmolens (verkloot het ecosysteem, kut voor de lokalio's), zonder toe te geven dat we misschien maar gewoon moeten kappen met windmolens. Windmolens, pensioenfondsen en megalomanie. De ultieme clusterfuck. En daar zijn een kudde Mexicanen en over een paar jaar een kudde pensioengerechtigden compleet de sjaak van. Maar nee joh, lekker blijven beleggen en investeren met die pensioenfondsen. Komt goed.

Reaguursels

Inloggen

het oprollen van ons banksterkartel,zal enorm veel geld opleveren,maar daar kijkt bijna niemand naar....
Intussen zijn de banken druk bezig om drones e.d. te bestellen om het volk te controleren..

gimme a beat,rix | 27-07-13 | 11:14

Ik snap niet dat pensioenfondsen niet veel meer in Nederland beleggen. De rendementen die je kunt halen zijn uitstekend, en een leuk bijeffect is dat de lokale economie en de werkgelegenheid hier gestimuleerd worden.

Max Navelstaar | 27-07-13 | 09:51

-weggejorist-

jacobh-59 | 26-07-13 | 15:01

Ik zit bij dat pensioenfonds en ze sturen ook regelmatig van die blije glossies. Allemaal zijn we blij en we doen ook nog blij vrijwilligerswerk.. Nou echt niet en stop met die onzin, dat scheelt weer een hoop (pensioen)gelg godverdomme

lightpole | 26-07-13 | 14:24

Nederland is een handels land, en we doen het nog goed ook!
Die handelaars doen handel met eigen geld en risico voor zichzelf.
Dat soort handelaars en ook bedrijven die producten voor die handel produceren of klaarmaken worden geleid door mensen die persoonlijk risico lopen bij verkeerd inschatten of een verkeerde behandeling.
Deze mensen en hun personeel brengen belastinggeld binnen.
Van dit belasting geld moeten veel dingen gedaan worden, wegen, spoorwegen, gezondheidszorg, scholing enz.
Dat is lange tijd redelijk goed gegaan, ondanks dat we voor het landsbestuur alleen maar konden kiezen uit incapabelen die lid zijn van een politieke partij.
Bij gemeente raden waren dat vaak burgers die zich al bewezen hadden zichzelf goed te kunnen redden; niks mis mee!
Voor provincie bestuur werd veel geput uit de gemeenten in de provincie, en alzo voor het lands bestuur.
De laatste 30? jaar kan eigenlijk iedereen een studie met succes afronden.
Veel van deze 'studenten' werden lid van een politieke partij, daarmee de capabelen verdringend.
Een stille revolutie kwam over ons; incapabelen kwamen in de regering en deden volop mee in de baantjes carrousel die daar ontstaan was.
In een nog redelijk florerend Nederland werden er besturen en managers over de overheids bedrijven uitgestort; alzo allerlei zelfstandige bestuursorganen bedacht...
Incapabelen die hun eigen zwaarte 'marktconform' bepaalden en zich absurde 'passende' salarissen toekenden.
Dit alles parasiterend op de binnenkomende belasting gelden.
Tja, budgetten werden verhoogd en de nieuwe bestuurslaag verhoogde de eigen salarissen , en om uit te komen reorganiseerden bedrijfsonkundige managers het goed functionerende personeel aan de basis weg...
En zo gaat Nederland naar de klote...


Hendrikaatje | 26-07-13 | 14:10

@rechtsliberaal | 26-07-13 | 13:06

Natuurlijk is beleggen noodzakelijk. daar zijn we het over eens. Maar dit moet wel met beleid gebeuren en de eerste de beste havo-scholier met economie in het pakket kan u vertellen dat beleggen in Mexico, in casu een land met veel onrust en corrupt tot op het bot,(te) grote risico's met zich meedraagt.

daytripper | 26-07-13 | 13:43

Koop land, verbouw groenten. Wek uw eigen energie op en maakt een constructie om technisch gezien in het buitenland te werken zodat uw pensioen onder uw eigen beheer valt. Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

Myrkie | 26-07-13 | 13:38

daytripper | 26-07-13 | 11:03 |
Veel succes met het bij elkaar 'sparen' van een waardevol pensioen met 2 à 4+ procent inflatie. Belegging is zowel nuttig als noodzakelijk.

rechtsliberaal | 26-07-13 | 13:06

@Nilfisk | 26-07-13 | 10:28
Risicospreiding is risicobeperking. Een fonds heeft meerdere investeringen. Spreiding betekent dat sommige tegen kunnen vallen, waar andere meevallen. Totale risico van het fonds wordt daarmee verlaagt. Als fondsen alleen in NL hadden geinvesteerd hadden we rake klappen gekregen de laatste jaren.

Suubi Musajja | 26-07-13 | 12:43

Toch krijg je wel (een klein beetje) medelijden met de pensioenfondsen. Eerst werden ze vermanend aangesproken op stabiele beleggingen in clusterbommen. Nu gaan ze over op 'ethisch verantwoorde' beleggingen als windmolens en blijkt het een financiële clusterbom te zijn.

mayor_pickwick | 26-07-13 | 12:40

@zeg maar jansen | 26-07-13 | 10:20
Is niet waar. Ik heb wel eens investeringen in de laatste projecten in NL bekeken, en die waren zeer, zeer rendabel. ROI van boven de 20%. Weliswaar met subsidies, maar die hebben ze ook bij dit project in Mexico.

Suubi Musajja | 26-07-13 | 12:40

@swassannuf | 26-07-13 | 12:24
Haha, daar staan we denk ik aan dezelfde kant. Ze hebben daar de NSSF, waar iedereen altijd netjes aan betaalde, en toen de auditor eens ging kijken bleek alles schoon verdwenen. Niet 5%, niet 10%, alles, tot de laatste shilling. Zo'n overheid gun je wel wat reaguurders :). Nu lijkt het beter gemanaged trouwens, en betaal ik iedere maand braaf voor mn werknemers...

Suubi Musajja | 26-07-13 | 12:31

In chili mag je je pensioenfonds kiezen, met als resultaat 50% meer opbrengst. Hoe ingewikkeld kan het zijn?

van heinde en verre | 26-07-13 | 12:28

Suubi Musajja | 26-07-13 | 12:19
Over investeringen van pensioengelden in Oeganda?

swassannuf | 26-07-13 | 12:24

@swassannuf | 26-07-13 | 12:15
Ha swassanuf, mooi je weer eens te zien! Waar gaan we vandaag de degens over kruisen?

Suubi Musajja | 26-07-13 | 12:19

Suubi Musajja | 26-07-13 | 10:19
Ha Suubi,alles kits?

swassannuf | 26-07-13 | 12:15

Goeie les voor de toekomst: investeer je geld niet in de plannen van gewetenloze corrupte geldwolven, want die leveren minder rendement op dan ze beloven.

simpelman | 26-07-13 | 12:06

@Evocatus | 26-07-13 | 11:34 |

Eerste punt van aandacht voor een alternatief stelsel. Het geld moet zover mogelijk buiten bereik van de politiek gelegd worden. Nu zijn het vooral roofpotten waar de politiek periodiek een greep uitneemt om het eigen gebrek aan financiële discipline te compenseren.

Parel van het Zuiden | 26-07-13 | 12:03

Zo, het dagelijkse Volkskrant copy-paste'tje ook weer geplaatst.

Wester82 | 26-07-13 | 11:58

@rara | 26-07-13 | 11:34
Interessant om te lezen.

Suubi Musajja | 26-07-13 | 11:56

wordt tijd dat ze die faal bestuurders en graaiers eens ophangen aan een windmolen.
Of barbecueën op een zonnepaneel.

According2Mark | 26-07-13 | 11:38

Windmolens...

Als die krengen echt zo rendabel waren, werden ze wel belast in plaats van gesubsidieerd.

dlseth_ | 26-07-13 | 11:36

@Suubi Musajja | 26-07-13 | 11:27
Je weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat, beste jongen.

rara | 26-07-13 | 11:34

@dhr. Quid,
Wat is nu het alternatief voor het huidige pensioenstelsel?
Zelf sparen? Samen een fonds opzetten binnen een bedrijf, sector of...

Nu kan er hier natuurlijk vrolijk op los gekankerd worden en dat zal zeer bevrijdend werken voor diverse geestelijke kleinburger alhier, maar nooit lees ik een fatsoenlijke bespiegeling hier hoe het dan wel zou moeten. Of heb ik dat gemist? Wel bijvoorbeeld dreigement van een dappere rebel die in de toekomst zijn RECHT gaat halen.
@ReBel
U spaart al voor een illegale bazooka of zo?
Nou succes dan.

Dus laat Geenstij nu eens met een doorwrocht voorstel komen, waarover men elkaar de kop in kan slaan.
Salut! Evocatus

Evocatus | 26-07-13 | 11:34

Deze bestuurders zijn goedgelovige onbenullen.
En de rekening wordt bij de ouderen ingediend.

Bataaf | 26-07-13 | 11:30

Je hebt een plank voor je hoofd als je nog steeds gelooft dat je met je maandelijkse inleg een onbekommerde oude dag zult gaan hebben. De waarheid is dat er voor 30'rs straks helemaal niets meer is, ook zonder dit soort blunders.

Pensioen? niet doen.

Tepijtje | 26-07-13 | 11:30

@rara | 26-07-13 | 11:10
Inderdaad nieuw voor me...

Suubi Musajja | 26-07-13 | 11:27

Het doet mij goed om te lezen dat GeenStijl het zgn investeren toch even omschrijft als gokken, want is dat is het namelijk grotendeels. Gezien de vaak kapitalistische instelling van vele artikelen valt dat natuurlijk ook onder het standaard schok/shockbeleid, maar desalnietemin...
Salut! Evocatus

Evocatus | 26-07-13 | 11:25

Ik heb de docu toch maar even bekeken, op een punt moet ik de bevolking toch gelijk geven, ze zullen er op het eind van de rit toch niet veel beter van worden: financieel niet, betrouwbare elektriciteit ook niet en werk (wegens gebrek aan opleiding ook niet). Verder is het klassiek Mexicaans, beetje Zapata (de grond is van de gene die hem bewerkt), beetje totaal gebrek aan ambitie (mijn op was visser, mijn vader ook, ik ook, mijn zoon ook en mijn kleinkinderen ook, etc. ook) en een beetje gebrek aan kennis (de garnalen en de vissen schrikken van het geluid van de windmolens). Daarbij zijn de dames en heren bang om hun tradities te verliezen die ze de laatste millenia hebben opgebouwd.
Verder is het een grote aanklacht tegen het kapitalisme, in het kort: het gebied gaat op de schop zodat het groot kapitaal er geld aan kan verdienen met de CO2 certificaten waarvan ik alijd begrepen heb dat de handel daarvan is ingestort. Als er gecashed is het gebied dood, alle vissen belly-up en de garnalen uitgestorven.
Conclusie, een typisch gevalletje NIMBY waar een paar groenlinksige figuren handig gebruik van maken.

JeanDragage | 26-07-13 | 11:22

Windmolens, niet aan beginnen.

The real McCoy | 26-07-13 | 11:17

Men moet in NL investeren in innovatie en onderzoek. Dan komen er vanzelf nieuwe banen, kansen en mogelijkheden. Ik begrijp echter niet waarom er zoveel van u van mening zijn dat men niet moet beleggen met dit geld. Doet men dit niet, dan wordt dit geld steeds minder waard door inflatie, die nu hoger ligt dan de rente. Als je met 1000 miljard gaat beleggen, dan gaat het wel eens fout ja, maar wijs ook even op de keren dat het goed gaat. Zo eenzijdig dit weer. Dat de pensioenen gekort worden heeft niets te maken met het totaal aan geld van de fondsen, dat is gelijk of zelfs meer dan in het begin van de crisis. het probleem zit m in het feit dat we steeds ouder worden. waren er vroeger 1000 mensen die overleden in een bepaald jaar, zijn het er nu nog 500, dus moet er voor 500 mensen minstens een jaar langer pensioen worden doorbetaald. Sommigen van u willen af van het gedwongen karakter van pensioenfondsen, maar bedenk wel dat er dan hele groepen zijn die niks zullen regelen voor zichzelf. Eigen schuld, dikke bult zegt u dan, maar vervolgens zit de maatschappij opgescheept met een grote groep ouderen die niet rond kunnen komen.

ITEACHYOU | 26-07-13 | 11:14

Ze moeten en ze zullen volgen wat dit linkse faalkabinet voorzet, investeren in projecten waarin je zeker weet dat het een mislukking wordt. Maakt niet uit, deze bestuurders hebben goed voor zichzelf gezorgd het is toch geld van anderen waarin er gespeculeerd wordt.
Geef de verantwoordelijkheid terug aan de burger om zelf te sparen of te beleggen en schaf die instituties af met hun waardeloze bestuurders.

lanexxx | 26-07-13 | 11:12

Die reclame met die gokkast onder het bericht... Hoe toepasselijk!

Misterwolf | 26-07-13 | 11:08

@ Freakster1986 | 26-07-13 | 10:34 | + 4 -
Ja, spaarrekening goed idee... En wat stel je voor dat de houder van de spaarrekening doet om rente te krijgen en zijn kosten te dekken?

TheseDays00 | 26-07-13 | 11:07

Doet het er werkelijk toe of indivduele "investeringsprojecten" falen of niet?
.
In feite heeft de politiek al gezegd dat een groot deel van de Nederlanders pensioen afgenomen wordt met de bijstelling van pensioenleeftijd naar 70,5. En dat is slechts het begin.
.
Heb ik het nog niet eens over de begerige blikken van Europese Unie richting de pensioenpotten. De grijpgrage vingertjes zullen snel volgen en we weten op basis van eerder handelen dat de VVD, PvdA, CDA, D66, CU, en GL ze in ieder geval geen duimbreed in de weg zal leggen.
.
De pensioenpotten zijn al vergeven. U moet het alleen nog even willen zien.

Parel van het Zuiden | 26-07-13 | 11:05

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 26-07-13 | 10:17
Bluf.

ITEACHYOU | 26-07-13 | 11:05


@rechtsliberaal | 26-07-13 | 10:41 | + 1 -

Makkelijk gezegd. Leg is uit mr Wiseguy. Ben 1 en al oor.

daytripper | 26-07-13 | 11:03

ZDEV | 26-07-13 | 10:14
Wat bedoel je? Wel eens gehoord van een verplichtstelling?

ITEACHYOU | 26-07-13 | 11:03

@Cuyahoga | 26-07-13 | 10:20
Ja, laten we nooit meer zaken doen met corrupte regimes. Jammer dat er geen economische groei meer is in landen zonder corrupte regimes. Je zou een goede investeerder zijn Cuyahoga.

Suubi Musajja | 26-07-13 | 10:57

"Klinkt weer als een gevalletje stuitende arrogantie van een Nederlands pensioenfonds."
Maak daar maar de Arrogante Linkse Groene Milieu Hippies van.

Overigens niet alleen de pensioenfondsen menen zich schuldig te moeten maken aan de klimaatgekte maar ook andere bedrijven zoals de Rabobank die de hele Sahara kennelijk wil vol plempen met zonnepanelen.

ProAsfalt | 26-07-13 | 10:56

-weggejorist-

Snuck | 26-07-13 | 10:54

en dit gebeurde onder de ogen en met toestemming van de ziener en hervormer van Rhijn. Zal je zien hoe kut het gaat met de zorg met deze impotente zaadbal als staatssecretaris .

arlen | 26-07-13 | 10:54

Welke mongool gaat nu in dat soort instabiele, tot op het bot corrupte landen je spaarcenten vergokken???
Misschien nog een zonnepanelen park in Afganistan ??
Veel zon daar.

daytripper | 26-07-13 | 10:52

Mark Smith | 26-07-13 | 10:45 |
Het land biedt inderdaad vele uitstekende mogelijkheden voor ondernemers. Windmolens horen daar niet bij.

CoffeePatch | 26-07-13 | 10:49

Tot pakweg 2008 had ik er geen idee van dat mijn pensioenfonds een casino was .. een Godkolere-schandaal.

daytripper | 26-07-13 | 10:49

Goed. Ieder jaar gaat er een kleine 5 miljard gemeenschapsgeld officieel in het zwarte gat dat "Ontwikkelingssamenwerking" heet.

Daarna doen gemeenten, zoals Amsterdam, nog miljoenen duiten in datzelfde zakje verdwijnen. Als dat geld duurzaam is verdwenen komen de pensionfondsen dus ook nog even uw zak uitschudden over de rand van de kuil.

Om hoeveel miljarden gaat het nu werkelijk? 10? Meer? Wie profiteert?

Jan Passant mk2 | 26-07-13 | 10:48

Das een aardig rijtje van Quid : 61e 63e 65e 67e 71e 84e.. maar er zou nog voor kunnen ..: begin jaren 90: 58/59... en incidenteel ... ja echt waar het gebeurde: 49

daytripper | 26-07-13 | 10:47

Ik wil verder geen Mexicaans kartel opruien tegen bestuurders van PGGM. Maar ik zou het niet pikken hoor.

LibertasSimplex | 26-07-13 | 10:46

CoffeePatch | 26-07-13 | 10:43
Meer aan drugslaboratoria.

Mark Smith | 26-07-13 | 10:45

Mexico, dan denk je toch aan zonne-energie.

CoffeePatch | 26-07-13 | 10:43

De eerste vijf zinnen van dit artikel zijn werkelijk zeldzaam dom.

rechtsliberaal | 26-07-13 | 10:41

Freakster1986 | 26-07-13 | 10:34 | + 0 -
U om schrijft nu de pensioenregeling bij mijn Zwitserse werkgever. Geen domme jongens die Zwitsers. Enige nadeel is wel dat men geen inflatie correctie belooft en krijgt. De uitkering wordt op pensioendatum vastgesteld en daarmee moet u het doen. Toen ik de Zwitsers vertelde dat in NL pensioenfondsen indexatie beloven dachten ze dat ik Maerli (sprookjes) aan het vertellen was, blijkt nu ook zo te zijn. Daarbij kan ik mijn tegoed opnemen als ik een huis wil kopen of een bedrijf wil beginnen.
Eigenlijk zo te kopieren voor NL lijkt me

Zatkniss | 26-07-13 | 10:40

@HYF_070 | 26-07-13 | 10:30 | + 1 -
Ook weer zo'n mooi truukje dat ze dit allemaal gesplitst hebben. Nu hebben we 2x mooie glimmende gebouwen, 2x ICT infrastructuur, 2x Bestuur, 2x RvC.

Echt een meerwaarde.

Kaas de Vies | 26-07-13 | 10:38

Mogen we nou eindelijk een keer van die fokking pensioenfondsen en het bijbehorende verplichte deelname aan een bepaald pensioenfonds af? Ik wil godverdomme ZELF bepalen hoe ik mijn oudedagsvoorziening regel!!

Tietmier | 26-07-13 | 10:36

Hee, goed idee!

* dit weekeinde Heer Bommel en de Windhandel herlezen gaat *

Kapitein Sjaak Mus | 26-07-13 | 10:35

De roverheid naait de burgers STEEDS MAAR WEER.

Karel Popper | 26-07-13 | 10:35

De ophef zal wel weer overwaaien en de bestuursvoorzitter zal het financieel wel weer meer voor de wind gaan krijgen. Bonusje hier, oprotpremietje daar.

arie181818 | 26-07-13 | 10:35

Die windmolen energie is totaal niet milieu vriendelijk, kost veel geld om te onderhouden etc.. Groene energie is een smerig spelletje.

Mommas lttle monster | 26-07-13 | 10:35

Als we nu eens het volgende doen:
- Alle pensioenfondsen afschaffen
= enorme besparing op peperdure wannabe managers en beleggers
- Alle Nederlanders (verplicht) een belastingvrije pensioenrekening
- Maandelijks wordt daar naar gestort. Gewoon sparen, niet beleggen.
- Ga je met pensioen, kun je daarvan gaan leven.
- Ga je eerder dood? Dan belastingvrij in de pensioenrekening van je erfgenamen.
- Ga je later dood en is je geld dus op. Dan kan de staat bijspringen met een minimaal AOWtje. Hier betaalt iedereen gewoon een klein beetje belasting voor.
=
Lekker solidair. Lekker goedkoop. Lekker risicoloos.

Freakster1986 | 26-07-13 | 10:34

Zatkniss | 26-07-13 | 10:30
*High five*

Cuyahoga | 26-07-13 | 10:34

-weggejorist-

ras-le-bol | 26-07-13 | 10:32

@fail | 26-07-13 | 10:27
Ook in Mexico krijgen ze subsidies voor dit project, wat de risico's sterk verlaagt. En het lijkt me inderdaad verstandig dat ze het geld over de grenzen investeren. Wij hebben geld maar geen groeiende economie, zij hebben een groeiende economie maar geen geld.

Suubi Musajja | 26-07-13 | 10:31

Andersom dag | 26-07-13 | 10:26
Als je, zoals in dit geval, met 7-2 offsuit all in gaat is het wél gokken.

Cuyahoga | 26-07-13 | 10:31

@ Johny Quid: PGGM is een pensioenuitvoeringsorganisatie; zoals APG, MN en Achmea. PFZW is het grootste pensioenfonds waar PGGM de pensioenregeling voor aan het uitvoeren is. niet dom de krant overschrijven!

HYF_070 | 26-07-13 | 10:30

@rara | 26-07-13 | 10:17
Wat is er misgegaan met de Zuidas? Noord-zuidlijn bedoel je misschien...

Suubi Musajja | 26-07-13 | 10:28

Schaf die verplichte gestelde pensioenfondsen toch af en geef mensen een hoger salaris. Dan kunnen ze zelf wel sparen voor hun oude dag. Is het dan op, dan kun je jezelf de schuld geven. Nu valt er niets te kiezen en bepalen anderen wat er met je pensioengeld gebeurd. Ze doen dat bovendien tegen een bovengemiddelde vergoeding.

de euro middenweg | 26-07-13 | 10:28

@fail | 26-07-13 | 10:24
Risicospreiding? Ze kunnen beter aan risicobeperking doen...

Nilfisk | 26-07-13 | 10:28

Suubi Musajja | 26-07-13 | 10:19 | + -1 -
Helemaal prima dat ze het geld laten werken natuurlijk. Alleen zeggen de pensioenfondsen niet (alles) in de NL economie te willen investeren, vanwege teveel risico. Daar steekt dit verhaal een beetje triest bij af natuurlijk.
Een windmolenpark is al dubieus en kan bijna alleen maar bestaan met subsidies... en dan ook nog in een niet zo stabiel, redelijk corrupt land. Dat is gewoon laag rendement bij hoog risico.

fail | 26-07-13 | 10:27

Kheb eens gezien hoe ze onderhoud plegen aan de windmolen bij Siemens in Zoetermeer. Daar moest een kraanwagen aan te pas komen, die de wieken er "even" vanaf tilt. Kan me voorstellen dat het onderhoud van die dingen een fortuin kost.

zelf_bedacht | 26-07-13 | 10:27

Het NL-pensioenvermogen ligt rond de 1 biljoen (!) euro.

Dan is 855 mln echt een joekelbedrag.

Itzamná | 26-07-13 | 10:27

Ik ben gelukkig in de gelegenheid om zelf iedere maand wat apart te zetten voor mijn pensioen.
Daar wordt niks, nulkommanulniks van belegd, alleen een beetje handig kiezen met looptijd en rentepercentage, en dat bevalt prima.
Voordeel is dat ik straks wel op tijd kan stoppen met werken en dat ik niet afhankelijk hoef te zijn van dit soort megeaulen.
En van Schülz en van Rompuy natuurlijk, die bij het horen van het woord 'pensioenfondsen' meteen een stijfje in hun broek en kwijl in hun bek krijgen.

Cuyahoga | 26-07-13 | 10:26

Nou gokken is overdreven je moet het vergelijken met pokeren. (Pensioen)fondsen in de gehele wereld leggen hun inleg in krijgen kaarten uitgedeeld en gaan dan potje pokeren met geld van de oudjes. En zoals iedere pokeraar weet soms zit het mee soms zit het tegen.

Andersom dag | 26-07-13 | 10:26

In het buitenland beleggen heeft vast te maken met risicospreiding. .. en risicospreiding houdt vast in dat je naast beleggingen met lage risico's ook zorgt voor beleggingen met gigantische politieke, commerciële en financiële risico's.

fail | 26-07-13 | 10:24

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 26-07-13 | 10:17 Stap dan nu maar vast uit je pensioenfonds en ga zelf sparen. Want elk pensioenfonds wordt leeggeroofd door hen die er geen recht op hebben.

zeg maar jansen | 26-07-13 | 10:22

@Kaas de Vies | 26-07-13 | 10:16
'Gelukkig' gaat de EU binnenkort ons pensioengeld beheren..........

necrosis | 26-07-13 | 10:21

In windmolens investeren is het domste wat je kunt doen. De terugverdientijd is langer dan de levensduur.

zeg maar jansen | 26-07-13 | 10:20

Dus ze gaan met Nederlandse pensioenen naar één van de corrupste landen ter wereld om er daar windmolens van te laten bouwen?
Zelfs Kafka had dat niet kunnen verzinnen.

Cuyahoga | 26-07-13 | 10:20

De pensioenfondsen hebben een erg groot deel van het geld van dit land onder beheer. Het zou compleet idioot zijn om te willen dat er niks met dit geld gebeurt - dat het gewoon stil ligt en op ons wacht. Dat betekent dat we een belangrijk deel van de economie gewoon bevriezen. Dit kleinzierige gezeur als het een keer fout gaat...

Suubi Musajja | 26-07-13 | 10:19

Ze hadden beter kunnen investeren in drugstunnels van Mexico naar de V.S. Of in guillotine's dat scheelt de bendes daar weer vieze handen.

deboerenlul | 26-07-13 | 10:19

Gelukkig is nederland geen socialistische heilstaat. Want dan was het nog veel erger. Stel u voor, dat je verplicht wordt voor je pensioen te sparen bij een door wetten, regelgeving en collectieve uitvoeringsbesluiten verplicht gestelde beheerder. Die de ballonnen van vermogensbeheer weet en uw geld,onder aftrek van de nodige eigen werkingsmiddelen, ergens parkeert namens u, en voor uw risico. Dat, dames en heren, zou ook uw lot kunnen zijn. Met andere woorden: het had nog veel erger kunnen zijn.

BellaBella | 26-07-13 | 10:18

Ik heb het al 100 keer gezegd, maar nog maar een keer, als ik NIET krijg waar ik RECHT op heb als ik 65 ben (en geen jaar ouder, dus 65) van Delta Lloyd pensioenfonds, dan kom ik MIJN geld persoonlijk halen.
Is het niet goedschiks dan kwaadschiks, want gaan er rare dingen gebeuren.
Wat een ander doet, zich laten bestelen moet men zelf weten, maar deze jongeman laat zich door niets en niemand bestelen.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 26-07-13 | 10:17

De PGGM had dat geld in de Nederlandse economie moeten investeren, bijvoorbeeld in de HSL, de Zuidas of andere succesprojecten.

rara | 26-07-13 | 10:17

@necrosis | 26-07-13 | 10:15 | + 0 -
Inderdaad. Het wordt weer eens tijd dat pensioenfondsen weer in NL gaan investeren.

Kaas de Vies | 26-07-13 | 10:16

Een pensioenfonds zou moeten investeren in projecten die op de lange termijn winst opleveren.
En van windmolenparken laat Duitsland wel zien dat deze parken vanaf de eerste dag tot in de verre toekomst alleen maar geld kosten.
Dan kan je als premiebetaler wel aan zien komen dat de rendementen die je voor je pensioen
voorgespiegeld worden straks als het zo ver is volledig verdwenen zijn.

sinar2 | 26-07-13 | 10:16

You win some, you lose some. In the Netherlands you lose a lot.

Botte Hork | 26-07-13 | 10:16

gebakken-wind-ei-lucht

Simon de Danser | 26-07-13 | 10:15

Investeer nou eens in Thoriumcentrales in Nederland, veel stroom voor weinig geld!

necrosis | 26-07-13 | 10:15

Pensioenfondsen leven nog steeds in de waan dat ze met dubbeltjes kwartjes kunnen oogsten. Het wordt tijd voor een grote schoonmaak, of beter nog afschaffing van de pensioenfondsen. Geld terug in de economie pompen is op dit moment de beste investering.

Mark Smith | 26-07-13 | 10:14

Ach pensioenfondsen zijn koningen in gebakken lucht, dus deze windhandel kan er ook nog wel bij.

Kaas de Vies | 26-07-13 | 10:14

Goed werkgeverschap is je personeel behoeden voor pensioenfondsen.
Werkgevers en werknemers: laat je niet meer belazeren met verplichte pensioenen. Werknemers en werkgevers: werk samen en tief die fondsen en de vakbonden eruit: ze parasiteren op jullie geld.

ZDEV | 26-07-13 | 10:14

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland