Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wanneer ontspoort er een trein in Nederland?

treinongelukspanje.jpgGisteravond: een HSL-trein in Spanje rijdt 140 kilometer per uur te hard, schiet uit de rails en laat 77 doden achter. Maar geen Nederlandse slachtoffers, aldus de media, want dat is natuurlijk belangrijk voor het perspectief dat we van het ongeluk hebben. 12 juli: trein ontspoort bij Parijs, laat zes doden achter. 27 juni: trein ontspoort in Canada, fikt een half dorp af en laat tientallen doden achter. Op 1 juni ontspoort er een goederentrein in België en ook eentje op 17 juli in Frankrijk. Dan was er nog de toeristentrein in Thailand. Maar die tellen we niet mee, want daar is de rails gemaakt van eetstokjes. Kortom, treinen ontsporen harder dan de politieke carrière van Jos van Rey. Nu willen we geen angst zaaien, maar we doen het toch. Het Nederlandse spoor is ook aan de beurt binnen nu en snel. Het spoor in Nederland is onveilig als de neten. Al jarenlang: 2011, 2012, 2013. Vorig jaar hadden we bij Leiden en Amsterdam al twee lichtere ongelukken. Sterk verouderd materiaal, het weer en het feit dat de NS en ProRail dusdanig slecht met elkaar overweg kunnen dat er een stuurgroep nodig is, plus het feit dat het statistisch gezien wel weer tijd is, doet ons concluderen dat de kans aanwezig is dat Nederland de volgende is in het rijtje grote treinongelukken 2013. Aan de andere kant, dit is de NS. Die zijn talent in het niet halen van voorspellingen, verwachtingen en tijdsschema's. Dus dat kan in dit geval een voordeel zijn. Laten we het hopen. Misschien zijn de talloze ongelukken van de afgelopen tijd een goede reden voor de NS en ProRail om nog eens een extra rondje langs het spoor en overig materiaal te lopen.

Reaguursels

Inloggen

Wij hebben geen bestuurders die treinen kunnen laten rijden. En al helemaal niet op hoge snelheid.

Jerry Nick | 26-07-13 | 20:49

-weggejorist-

Dafman | 25-07-13 | 16:03

De opleidingen zijn veel korter geworden en de minimum leeftijd is nu 18 ipv 21.
Er is ook geen all round werk meer.
Rondje om de kerk en pendellijntjes.
Dat leidt tot concentratieverlies.
Om over de marktwerking op en rond het spoor maar niet te spreken.
Alles moet goedkoper, maar kwaliteit zou belangrijker moeten zijn.
Het is niet de vraag óf het gebeurt.... maar wanneer.

Schietmijmaarlek | 25-07-13 | 15:49

Die muur was wel ok, die staat er nog gewoon...
Een rail tegen die muur en wat zijwieltjes aan de trein, blijft hij gewoon als een rollercoaster of achtbaan in't spoor...

Hendrikaatje | 25-07-13 | 15:01

-weggejorist-

Hans_732 | 25-07-13 | 14:57

Treinen rijden hier niet met blaadjes op de rails, als het te hard waait, als het sneeuwt, als het te warm is of als er voor de 100e keer een brandalarm in een tunnel afgaat. En als ze dan eindelijk wel rijden (op tijd of niet) is het Nederlandse spoor zo overvol, dat echt hard rijden er niet in zit. EN we wonen allemaal dichter bij elkaar, uds voordat een trein op gang is ben je al weer bij een volgend station.

Dus echt groot acht ik de kans niet dat er in Nederland een trein zal ontsporen.

RugOp81 | 25-07-13 | 14:34

@Ad337 | 25-07-13 | 11:21
Koplopers hebben altijd al aan 1 kant motoren gehad en het is nooit mogelijk geweest ze overal in hun geheel om te draaien.

Het gevaar is wel groter, maar dat zit vooral in aanrijdingen met obstakels, vooral bij overwegen. Veel overwegen zijn de laatste jaren al weggewerkt en er volgen nog meer.

Expert Homo | 25-07-13 | 14:15

@Ad337 | 25-07-13 | 11:53
Eh, ja, die besloten vennootschappen behoren aan de staat, die is namelijk 100% aandeelhouder. Dat is slechts enkele honderden keren voorbij gekomen de afgelopen jaren. Minder in het verleden blijven plakken en wat beter opletten.

TheEgg | 25-07-13 | 12:12

@ad337

Ptivatisering betekent dat het gaat om private bedrijven waar de staat 0,0 zeggenschap in heeft. Wil je beweren dat dit bij de NS het geval is?
Sterker nog: juist deze polderconstructie met een verzelfstandigd bedrijf maar een staat en Tweede Kamer die zich er bij tij en ontij mee bemoeien resulteert in een hoop ellende.
Een echt geprivatiseerd bedrijf zal dat nooit toestaan.

Amsterdamsko | 25-07-13 | 12:12

@Amsterdamsko | 25-07-13 | 11:21
Wel mee eens: voor de privatisering was het vaak ook een zootje. En de enorme ambtenarenmentaliteit van die tijd is nu gelukkig aan het verdwijnen. Je ziet dat nog wel bij sommige van de al wat oudere conducteurs (die zitten vaak gewoon 2 uur in de trein met elkaar te ouwehoeren in een coupe, ipv op zijn minst 1 keer door de trein te lopen om kaartjes te controleren). Maar gewoon met 5 minuten vertraging vertrekken terwijl het sein op veilig staat maar de heren moeten nog even onder het genot van een bak koffie verder ouwehoeren, dat zie je tegenwoordig niet meer.

Waar het wel mis gaat is bij grootheidswaanzin van de directie, zoals bij de Fyra (het zijn net banken en woningbouw corporaties, dezelfde foute mensen in de top), kosten/baten analyses gemaakt door mensen in een auto met chauffeur (wc in een trein is soms geen overbodige luxe) en wat betreft doorpakken op vernieuwing. Een veiligheidssysteem gebaseerd op "electronica" uit de jaren 50/60. kom op zeg.

En dat laatste brengt ons weer mooi terug met waar het verhaal startte.

TheEgg | 25-07-13 | 12:00

Amsterdamsko | 25-07-13 | 11:21
Ik ben van middelbare leeftijd. In mijn jeugd ging ik met de trein naar school wanneer het te glad was, te hard vroor of er te veel sneeuw lag.
Vertraging kwam wel eens voor, maar niet noemenswaardig.
En die verzelfstandiging waarover je spreekt is OOK privatisering. Of dacht je echt dat die besloten vennootschappen aan de staat toebehoren?

Ad337 | 25-07-13 | 11:53

Als de NS (& ProRail) brokken willen maken op het spoor dienen ze eerst te rijden, daarna nog eens door te rijden (die nieuwe TRAX locomotieven gaan dat niet doen) en natuurlijk zorgen dat er genoeg andere treinen op het spoor rijden.
Ons spoor is nu veilig omdat het onderbelast is, hoeveel % van de treinen rijd vandaag optijd? (vertraa.gd)?

ManMetDeHamer | 25-07-13 | 11:46

Expert Homo | 25-07-13 | 10:17
Bij mijn weten hebben ze pas na privatisering toestemming om achteruit te rijden. Uit kostenoverweging uiteraard.
Maar je bent het toch met me eens dat hiermee veel groter risico op een ramp ontstaat?

Ad337 | 25-07-13 | 11:21

@Evocatus | 25-07-13 | 09:59 |

Ja, hoor: daar gaan we weer.
De NS is niet geprivatiseerd maar verzelfstandigd.
Dat is toch een totaal ander verhaal, hoor.

Het valt overigens op hoe kort mensen van memorie zijn. Dacht je nou echt dat er in het verleden geen gedonder was met de NS? Vertragingen e.d. zijn van alle tijden.
Ik reis zeer regelmatig met de trein en toegegeven: soms gaat er wel iets mis maar het beeld van de NS als 100% faalbedrijf herken ik totaal niet.
Maar ja: tegenwoordig hoef je maar de termen, NS, faalbedrijf, neoliberaal en privatisering te laten vallen en je hebt de negatievelingen aan je zijde.

Amsterdamsko | 25-07-13 | 11:21

Goed nieuws voor de autobranche.

Jappiejo | 25-07-13 | 11:06

Sensatie. Maak me maar wakker als de levensverwachting weer onder de 80 zakt. Voor het perspectief: in 1952 werkte de Nederlandse man strikt 6 dagen per week tot 65 en stierf met 68.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 25-07-13 | 11:04

Kom niet zo vaak in de trein, maar afgelopen dinsdag schommelde de trein als een boot toen die vanuit het gooi a'dam binnen reed. Hoop voor de mensen dat die niet een keer te herd rijdt.

watazooi | 25-07-13 | 10:56

Om te kunnen ontsporen moet je eerst wel rijden.

fender06 | 25-07-13 | 10:44

Nou, dan hebben we geluk dat de Fyra op tijd van de rails gehaald is. Om ongelukken te voorkomen laat je ze gewoon niet rijden, maar dat kan nooit de oplossing zijn.

Mark van Leeuwen | 25-07-13 | 10:42

Er ontspoort wel af en toe een redacteur van GeenStijl, JQ genaamd.

doskabouter | 25-07-13 | 10:30

@basweetutwel | 25-07-13 | 09:59

Dat artikel laat vooral zien dat er heel veel discussie is of dat verhaal nou waar is of niet... niet echt een heel sterke bron voor je claim.

Ballenman | 25-07-13 | 10:29

Mark Smith | 25-07-13 | 09:34 | + 0

Ik denk niet dat je in Galicië meer zon hebt.

KarelMarks | 25-07-13 | 10:21

Overigens is de splitsing van reizigersbedrijf en infrabedrijf wel goed. Onze luchthaven Schiphol geeft ook toegang tot andere maatschappijen dan KLM alleen. Ook de verkeersleiding is onafhankelijk van onze KLM.
Dat er grotere juridische problemen zijn bij een incident tussen twee of meer vervoerders, is wel duidelijk. De afhandeling van Barendrecht is meen ik ook nog niet rond. Toch is het beter dat het spoor toegankelijk is voor meerdere vervoerders. Eind volgend jaar gaat er bijv. een nieuwe vervoerder in opdracht van gemeente Den Haag een aantal malen per dag naar Brussel rijden. Zonder de privatisering had Den Haag die trein nooit gekregen, NSR steekt gewoon z'n vinger naar ze op.

hotnot | 25-07-13 | 10:17

@Ad337 | 25-07-13 | 10:09
Dat treinen achteruit rijden is toch niet nieuw in Nederland? Koplopers zijden sinds hun bouw (1980?) al 50% van de tijd 'achteruit'.

Expert Homo | 25-07-13 | 10:17

We hebben in Nederland ook veel te veel wissels. Kan best een stuk minder.

radioactieve banaan | 25-07-13 | 10:16

@Evocatus | 25-07-13 | 09:59 |

Brevetten van eigen onvermogen geeft de politiek het liefst zelf uit. Zelf plegen zij dat in de regel historische akkoorden te noemen...
.
Overigens krijgt u deze communisme-hater niet op stang. Ik denk dat we met zijn allen wel kunnen stellen dat de Nederlandse voorbeelden van privatisering in het geheel niets met marktwerking te maken heeft. Het zijn op zijn best kartelmarkten, en op zijn slechtst (o.a. Prorail, NS) monopolieën.

Parel van het Zuiden | 25-07-13 | 10:13

Expert Homo | 25-07-13 | 10:03
Sterker nog: sinds treinen achteruit mogen rijden ZULLEN ze veel eerder ontsporen en met veel ernstigere gevolgen.
Eerder ontsporen omdat een stuurwagon nu eenmaal gemakkelijker door een obstakel uit de rails kan worden getild dan een locomotief en veel ernstigere gevolgen omdat het gewicht van de locomotief achteraan in staat is de wagons in elkaar te persen.
Ik had al lang een zeer ernstig ongeluk verwacht en ben van mening dat we tot nu toe slechts zeer veel geluk hebben.

Ad337 | 25-07-13 | 10:09

Alhoewel, er zijn nog steeds plaatsen waar treinen moeten afremmen tot 90, 100 of 110 km/h en waar de ouderwetse ATB 130 blijft aangeven. Die kan alleen 40, 60, 80, 130 en 140 aangeven.

Expert Homo | 25-07-13 | 10:08

Voor de liefhebbers zijn er boeken: Spoorwegongevallen in Nederland, en een hele mooie: Railway Disasters. Dat laatste boek moet je eigenlijk gelezen hebben als je een beetje mee wil praten over dit onderwerp. Daar staan ongevallen in, dat je met je hoofd schud, hoe verzinnen de mensen het.
Het ongeval bij Harmelen in 1962 staat ergens op internet beschreven. Het rare van alles is, dat Barendrecht, enkele jaren terug, ongeveer op dezelfde manier verliep. Toen was er een vermoeide machinist, die ze tot aan Kijfhoek door lieten rijden, en daar voor een rood sein wilden laten stoppen. Ze wisten dat er iets was, de trein had vertraging opgelopen, was zelfs enkele malen tot stilstand gekomen. Het hangt er dus vanaf, of verkeersleiding, van ProRail, geleerd heeft van het verleden.
Het eerste wat ik deed, toen ik de kop las, was even op een stukje hout kloppen.

hotnot | 25-07-13 | 10:08

Als er in Nederland een trein ontspoort, dan is dat door te versleten wissels. De wissels die nu in Enschede bv. vervangen worden hadden in 2010 al vervangen moeten worden.

Expert Homo | 25-07-13 | 10:03

Dankzij de neo-liberale kapitalistische ideologie wilde Nederland weer eens het beste jongetje van de klas zijn en had de splitsing van de NS wat snel voor elkaar. Moest concurrentie op het spoor komen. Hoe gek kun je zijn, maar dat krijg nu eenmaal gratis erbij als je een geperverteerde ideologie aanhangt. Goed, we konden dus wachten op problemen. Eh, voilà...

Al deze politiek humbug leidt tot niets, hoewel degene die werkelijke ontvangen zijn de enkelingen en hun overbloezende inkomsten komen uit de zakken van de gewone man en vrouw.

(Zie ook de concurrentiegekte in de gezondheidszorg. In wezen beheren vier verzekeraars de markt. Concurrentie? Dalende prijzen? Aanpakken van waanzinnige tarieven? Aanpakken van Big Pharma? Haha. Gezondheidzorg en commercie horen niet bij elkaar. Neem een voorbeeld aan de oude USSR, was de gezondheidszorg beter geregeld. Ja, ik jaag als anarchist even de communistenhaters op stang.)

(Zie ook de concurrentiegekte bij de energiebedrijven. In Europa zo'n stuk of negen waarbij er vier of vijf de markt in Nederland beheersen. Vattenfall verslikt zich in NUON en bewijst dat men nauwelijks vooruit kan kijken. Maar ja, je moet de grootse zien te worden. Natuurlijk helemaal idioot is het feit de Zweedse staat 100% eigenaar van Vattenfall is. Nou Zweden bedankt voor de extra werkeloosheid. Geintje.)

Ergo: 't Enige wat de gedroomde neo-liberale privatisatie en wat dies meer zij heeft veroorzaakt zijn grotere problemen. Nou, problemen waren er al genoeg.

NS en ProRail benadrukken dat ze niet één directie gaan vormen, Nee, stel je voor dat je een brevet van onvermogen uitreikt aan de politiek.
Salut! Evocatus

Evocatus | 25-07-13 | 09:59

Johnny Quid is te stom om kansberekening te begrijpen en daarmee te concluderen dat de trein ondanks eventuele gebreken nog altijd een heel stuk veiliger is dan veel andere vervoersmiddelen....

Dude... | 25-07-13 | 09:59

"El maquinista conocía muy bien el trayecto. Tenía el destino de A Coruña desde hace tres años". (El Pais).
Die machinist kende het traject op zijn duimpje, zat er al drie jaar op.

Esprit77 | 25-07-13 | 09:57

De politieke trein loopt al jaren naast de rails, geen doden gelukkig wel heel veel gewonden.

Barbatruuk! | 25-07-13 | 09:57

-weggejorist-

chatboy16 | 25-07-13 | 09:56

Waarom zijn de treinen van de NS eigenlijk geel?

lady blabla | 25-07-13 | 09:55

Statistiek is toch heel wat anders dan journalistiek.

Bram8918 | 25-07-13 | 09:52

Ik zit elke dag in de trein, op kosten van de staat, meer winkansen dus!

TypischTypetje | 25-07-13 | 09:51

"In verband met een wisselstoring zal de trein vanuit Den Helder vandaag niet ontsporen. Ik herhaal..."

dlseth_ | 25-07-13 | 09:51

@louis6227
Reden waarom ik een cabrio met rolbeugel heb plus een flink buckmes in het handschoenenvakkie....

elfenstein | 25-07-13 | 09:51

Leuk, ik heb erom moeten lachen.
Erg humoristisch.

Einde van de Domheid | 25-07-13 | 09:50

Dit stukje mist heel veel statistische onderbouwing. Daar waar het er wel staat (.."statistisch gezien zijn we aan de beurt") klopt het niet. (vergelijk: "statistisch ben ik bijna aan de beurt om de loterij te winnen").

Zoveel fail... ik kan het stuk dan ook niet anders lezen dan als een sollicitatiebrief aan de NS ;)

Ballenman | 25-07-13 | 09:45


"In mijn auto kunnen er 4 ramen open (met handslinger, werkt altijd)."
@Necrosis,
jij behoort tot die NS-zeikerds, ook die handslinger = auto uit oostblok en zeker 15 jaar oud, gaat wel eens kapot en waarschijnlijk niet alleen dat, gaat je raampje echt niet open of niet dicht.

louis6227 | 25-07-13 | 09:44

KapiteinSjaakMus@Lees je niets over++++Dat is erg treurig voor de machinist die geen schuld treft. Van mij mag sabotage best in de krant komen. Zou me daar beslist niet onveiliger door gaan voelen.

Esprit77 | 25-07-13 | 09:41

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-07-13 | 09:38
U weet dat het artikel over treinen gaat?

Mark Smith | 25-07-13 | 09:40

140 kilometer te hard ???? reken maar dat er heel wat Nederlandse flitsertjes nu denken : verrek had ik daar maar staan te flitsen, lekker veel centjes binnen halen voor de kassa van Hollandia.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-07-13 | 09:38

1992

siorog | 25-07-13 | 09:37

@Mark Smith | 25-07-13 | 09:32 | + -1 -
Verdomd, t' is nog vroeg hèh.

Noepje | 25-07-13 | 09:37

KarelMarks | 25-07-13 | 09:33
Heb je wel meer zonuren gehad, eerlijk is eerlijk.

Mark Smith | 25-07-13 | 09:34

@ Esprit77 | 25-07-13 | 09:27 |
Treinsabotage wordt angstvallig uit de krant gehouden.
Zoals bijvoorbeeld die keer dat onverlaten het stuur van een Intercity hadden losgedraaid.
Lees je niets over.

Kapitein Sjaak Mus | 25-07-13 | 09:33

En gelukkig geen Nederlandse doden aldus de media. Spanjaard zijn en dood gaan is minder erg natuurlijk.

KarelMarks | 25-07-13 | 09:33

Noepje | 25-07-13 | 09:26
Blaadt rijmt op praat.. Waarom nou in godsnaam die dt?

Mark Smith | 25-07-13 | 09:32

Zowel in Frankrijk als in Spanje ontspoorden de treinen bij binnenkomst van een station. Dat is toch opmerkelijk. Kijk zelf op tegen machinisten, want zijn altijd knappe bestuurders. Waarom hoor je steeds niks over wat bijvoorbeeld sabotage kan doen.

Esprit77 | 25-07-13 | 09:27

Wat een stigmatiserend kulschrijfsel. In Nederland ligt het meest moderne spoor binnen Europa. Menselijke fouten (machinisten, wagenmeesters, treindienstleiders, vandalisme aan de infra et cetera) veroorzaken de meeste vertragingen en ongevallen op het spoor. Dat verouderd materieel een verhoogd risico geeft voor ontsporing is grote onzin. Materieel wordt namelijk volcontinu gecontroleerd en gereviseerd. Enkel maar kritiek en negatieviteit over Prorail en de NS, lekker makkelijk scoren Quid. Weet waar je over praat voordat je iets de ether in blaadt.

Noepje | 25-07-13 | 09:26

Laten we wel zijn: onze eigen politiek heeft NS en ProRail uit elkaar getrokken en tegen elkaar uitgespeeld. En nu moeten ze weer samenwerken.

niet voor de hond | 25-07-13 | 09:22

@basweetutwel | 25-07-13 | 09:17
Een website die een "I stand with Israel" vlag heeft neem ik net zo serieus met zijn nieuws over moslims als een website met een stormfront vlag met zijn nieuws over joden.

TheEgg | 25-07-13 | 09:22

Tien van dit soort topics. En over een maand heb je een gerede kans op zo`n "zie je wel, we zeiden het toch" topic.

roze_bril | 25-07-13 | 09:18

Bij dat "ongeluk" in Brétigny-sur-Orge werden slachtoffers uitgekleed door rovende rifapen,

ejbron.wordpress.com/2013/07/24/explos...

Maar daar lees je dan niets over in het VK artikel.

basweetutwel | 25-07-13 | 09:17

@Boris Kapotjeplof | 25-07-13 | 09:15
Japan?

necrosis | 25-07-13 | 09:16

Weet je wie de treinen wèl goed liet rijden?

Boris Kapotjeplof | 25-07-13 | 09:15

Quid je spoort niet

Mommas lttle monster | 25-07-13 | 09:13

Quid je spoort niet

Mommas lttle monster | 25-07-13 | 09:13

Er ontsporen genoeg treinen, wees blij dat het gros daarvan niet in Nederland is. Altijd wat te zeiken he Quid...

verpauperaar | 25-07-13 | 09:12

@louis6227 | 25-07-13 | 09:07
In mijn auto kunnen er 4 ramen open (met handslinger, werkt altijd).
En jij, neem jij een ruitenhamertje mee in de trein.....?
*gnehe*

necrosis | 25-07-13 | 09:11

Volgens mij is er iedere week 2x brand in de Schipholtunnel, dus dat gaat wel goed komen.

James St John Smythe | 25-07-13 | 09:10

@taxhond | 25-07-13 | 08:58
Het lijkt een Talgo S102 te zijn.

TheEgg | 25-07-13 | 09:09

Quid is duidelijk nog nooit in Thailand geweest.

jonam | 25-07-13 | 09:09

-weggejorist-

ras-le-bol | 25-07-13 | 09:07

oh ja, en alles bij elkaar helemaal niet zoveel dooien per treinpassagier per jaar. Zeikerds, die op de minuut af op tijd willen aankomen, moeten lekker met de auto gaan file-rijden.

louis6227 | 25-07-13 | 09:07

Kaas de Vries nog niet wakker?

botteslopert | 25-07-13 | 09:07

@louis6227 | 25-07-13 | 09:02
Zeg je dat omdat je geen rijbewijs hebt?
Of werk je bij NS/ ProRail?

necrosis | 25-07-13 | 09:06

Diemdenkertje kwit,
Er is is ook al tijden geen heftig vliegtuig ongeluk geweest met onze nationale nederl.... franse lamme vliegeend.
Ga je nog op vliegvakantie deze zomer Johnny?

irma zonderboezem | 25-07-13 | 09:04

Ik snap een ding niet, hoe kun je 220 rijden waar maar 80 is toegestaan, zal later wel een verklaring voor zijn maar holy shit je zal er maar in zitten.

joyriders | 25-07-13 | 09:04

De NS ontspoort hier in z'n geheel bij elk weer alarm.

Welles! Nietes! | 25-07-13 | 09:04

In Nederland heb je veel ontspoorde gebieden/steden die de trein aandoet. Alsof dat geen ramp is.

toetanchamon | 25-07-13 | 09:04

België, Frankrijk, Spanje..
Vooralsnog een Zuidwaartse tendens. Geen reden tot paniek.

Mark Smith | 25-07-13 | 09:02

De trein is fijn.

louis6227 | 25-07-13 | 09:02

In Nederland heb je op het spoor beveiligingssystemen die voorkomen dat een trein 140 km per uur te hard gaan. Waarom heeft het spaanse systeem niet ingegrepen?

radioactieve banaan | 25-07-13 | 09:01

Volgens mij is het FYRA project ook stevig ontspoord.

Charles Swietert | 25-07-13 | 08:59

Nou ben ik eigenlijk wel eens benieuwd naar de fabrikanten van die verschillende treinen want daar hoor je nou nooit wat over, terwijl bij vliegongevallen steevast zowel de maatschappij als de fabrikant genoemd worden.

taxhond | 25-07-13 | 08:58

Uit de buurt blijven van het gele faalbedrijf is het enige verstandige wat je kan doen.... pak wat vaker de auto!

Fatwabuster | 25-07-13 | 08:58

In Nederland mag je al blij zijn als een trein het spoor vindt

Che_cuevara | 25-07-13 | 08:58

Er wordt nogal vaak gezeken op de NS, volgens mij meer om het zeiken dan dat er echt reden is. Als hier een trein uitvalt en passagiers oververhit raken, dan denken de criticasters van de NS dat dat altijd gebeurt...

Quichegerechtigde | 25-07-13 | 08:57

-weggejorist-

Klappernoot | 25-07-13 | 08:55

Moet de kop niet zijn: Nederland is al ontspoord?

Smorrie | 25-07-13 | 08:55

Maar Spanje heeft wél treinen die 220 km/ uur halen.
Die hebben ze zeker niet gekocht bij AnsaldoBreda......

necrosis | 25-07-13 | 08:55

Preventief schrijven, dat kan die Quid wel.

Conan de Rabarber | 25-07-13 | 08:55

Dont worry. NS haalt de kritische snelheid van zn leven niet

Godsammekraken | 25-07-13 | 08:54

Er ontspoort hier in Nederland al meer dan genoeg.

botteslopert | 25-07-13 | 08:54

Nederland staat bekend om kwaliteit. En juist door dit feit gebeuren er zelden ongelukken.

kokane187 | 25-07-13 | 08:54

De fyra rijd niet meer dus we hebben weer een jaartje extra er bij!

SanderN | 25-07-13 | 08:53

Hoe kunnen hier nou ongelukken gebeuren, als de NS continue treinen uit de dienstregeling schrapt vanwege het weer?

necrosis | 25-07-13 | 08:53

Een trein die niet rijdt kan ook geen ongeluk veroorzaken.

Eduardo- | 25-07-13 | 08:53

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken