Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gigapica. Motor City Detroit is bankroet

detroitvuilnisbelt.jpgAls je door voormalig autobouwersparadijs Detroit rijdt, snap je meteen waarom de deuren van Amerikaanse auto's automatisch in het slot springen als je de versnellingsbak in 'D' zet: troostelozer, desolater en onvriendelijker kan een betonnen jungle niet zijn. Lege straten in het centrum, half dicht gespijkerde maar wel bewoonde porch houses in de omliggende buurten en agressieve armoede in buitenwijken als 8 Mile, waar rapper Eminem zich uit z'n trailer park vandaan rapte. De rest van de Detroiters zit in de auto-industrie, maar de auto-industrie zit al jaren niet meer in Detroit. Dan ga je dus Chapter 9 - bankroet. Hoeveel bailouts Obama ook in het sprookje van een magische wederopstanding pompte. Hoeveel accountants ook met miljoenen goochelden om de boel overeind te houden. Of hoe hard Johnny Knoxville ook probeerde om Detroit als hippe art city met urban farming af te schilderen. Het was investeren in zwakte en geld pompen in armoede - très PvdA allemaal. De ironie wil dat Detroit is ingestort op de dag dat de Amerikaanse beurzen een record aantikten. Het is de Amerikaanse paradox: consumeren zonder consolideren. Voorspellinkje: er zal in Made in USA de komende jaren nog veel meer zuipend instorten & feestend ten onder gaan - allemaal terwijl het orkest van de overdaad gewoon door blijft spelen. Voor het laatste nieuws over Detroit ga je natuurlijk naar een car website. Voor grootbeeld pica's van wat ooit de muziek & motor van de Amerikaanse economie was, neem de afslag naar GIGAPICA.

Reaguursels

Inloggen

Detroit is natuurlijk een afspiegeling van de hele USA: Totaal failliet.Maar ja,een volk van 300 miljoen schuldslaven blijft wel overeind,vooral als militair industrieel complex.Elk economisch systeem blijft immers in laatste instantie overeind door zijn beveiliging. Schiet die tekort,dan is het snel afgelopen.Ik volsta met enige jaartallen :ca 480,ca 900,1453,1648,1789,1813, 1871,1918,1945,1989.Maar goed dat alle betrokken steden niet verdwenen ,zelfs niet na bijna totaal-vernietiging. Alleen Efeze (na Rome de enige stad met een miljoen inwoners) en Persepolis zijn verdwenen op wat ruïnes na.Stedelijke structuren zijn dus uiterst taai. Detroit zal geen uitzondering zijn.Voorlopig nog een schrale troost.

Dolphi | 20-07-13 | 16:49

Bij mijn Europese vierwieler springen de portieren ook op slot als hij in Drive gaat.
Gaat daardoor Europa binnenkort ook failliet?

bruine kikker | 20-07-13 | 15:00

"Detroit, city on the Move", 1965, een hoopvolle toekomst tegemoet ziend... ander soort inwoners ook vooral wat er toen woonde: www.youtube.com/watch?v=rXrf_Rah3sw

Sendis | 20-07-13 | 12:41

Amerika zijn vele steden al bankroet. Er zijn genoeg plekken waar de wegen zo slecht zijn dat ze deze verwijderen, zodat de kosten voor onderhoud dalen. De wegen worden overigens vervangen door grind.

Amerika (en NL ook) gaan ten onder aan de socialistische droom.

upbeat | 20-07-13 | 12:01

@hatsjepsoet | 19-07-13 | 21:06

Zoals elke US Stad dus...

CornholioNL | 20-07-13 | 11:16

Dat krijg je als alle goede mensen vertrekken. Dan blijven alleen de staatsafhankelijken over.
Dat is in west europa ook al jaren aan de gang, de zogenaamde White Flight. Hier leidt dat dus toe.
Maar ga vooral door met nivelleren hoor. Komt vast wel goed. Not.
Freddie Stobart | 19-07-13 | 20:26
.
Dit is volgens mensen die in Detroit wonen, precies wat er aan de hand is. Het zou een waarschuwing moeten zijn voor bestuurders in Nederlandse steden. Het vasthouden (het maken van "gemengde" wijken bv) van de werkwilligen in plaatsen van onveiligheid, roof, beledigingen, (lees maroc volk) wordt niet gezien als bevorderend voor het leefklimaat.

EvertsNL | 20-07-13 | 07:40

Detroit eens opzoeken op google maps.Het is echt overal een ghetto waar je ook kijkt..

RentaHam | 20-07-13 | 01:05

Kan ik al aandelen kopen in Omni Consumer Products?

Ploertendodert | 20-07-13 | 00:23

@Mortimerr | 19-07-13 | 22:27
De republikeinen hadden het anders niet beter gedaan. Lekker alle lonen omlaag of werknemers vervangen voor goedkope krachten uit het buitenland of zelfs naar landen waar burgers afgeknepen worden. Meer macht naar de aandeelhouders zodat die vervolgens de boel konden leegroven. Dat soort werk. In beide gevallen trekt een goedlopende industrie parasieten aan die mee willen happen.

blinde kip | 20-07-13 | 00:04

In 1960 was de stad voor 90% blank, nu voor 90% zwart, maar dat is toeval en heeft niets te maken met het bankroet en daarom terecht niet genoemd in het acht uur NOS journaal. In de komende jaren gaat nu de ene Amerikaanse stad na de andere omvallen en uiteindelijk het hele land. Hitlers revenge.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 19-07-13 | 22:51

Ik heb nog geen analyse gezien die het faillisement van Detroit wijt aan Obama.
In het Bushtijdperk was dat vast en zeker wel gebeurd.. Bush was immers overal voor verantwoordelijk.

Amsterdamsko | 19-07-13 | 22:48

Van Rossum!! Het is wel heel gemakkelijk om je darmkrampen te legen op de VS.
In mijn optiek heb je het recht om dat te doen als je leeft in een perfecte samenleving met de perfecte grondwet.
Aangezien NL het niet beter doet dan de VS, vind ik dat je je mond moet houden.

kp-usa | 19-07-13 | 22:41

Niet zo verwonderlijk dat men Afrikaansche toestanden krijgt wanneer een stad voor inmiddels 90%(!) uit zwarten bestaat.

scootah rijdert | 19-07-13 | 22:33

triest dit alles, de teloorgang van de autostad Detroit. Maar gister stond in de Volkskrant op de economiepagina een zeer klein artikel evenwel interessant genoeg om te vermelden lijkt me. Schiphol heeft in China 38 bussen besteld , electrisch aangedreven. Het Nederlandse bedrijf VDL dat allerhande bussen maakj met 8700 mensen personeel,ook over de grens in België, had het nakijken. Het is mij een raadsel waarom het oerhollandse Schiphol busssen bestelt die 20.000 km verderop gemaakt moeten worden terwijl er in ons eigen land er eveneens een oerdegelijk Hollands bedrijf is dat deze voertuigen ook kan maken. Het lijkt me opportuun dat hier een onderzoek naar gedaan wordt.

Jan Boule | 19-07-13 | 22:32

Het gevolg van jarenlang bestuur van Democraten en vakbonden.
.
"De Democratische Partij, die decennialang de dienst in Detroit heeft uitgemaakt, blijft zich, net als de vakbonden, verzetten tegen initiatieven die de stad wel een kans op herstel zouden kunnen geven. Zij houden liever hun hand op in Washington dan zelf de handen uit de mouwen te steken.
.
Zo kreeg de stad in 2003 nog een aanbod van een rijke Amerikaan die 200 miljoen dollar wilde steken in het onderwijsstelsel. Zijn eis: het geld moest gaan naar zogenoemde charter schools. Dat zijn privé-scholen die wel geld krijgen van de staat, maar meer vrijheid hebben om hun onderwijsprogramma in te richten. Zo onttrekken zij zich van alle regeltjes en vooral loonafspraken die de vakbonden met de staat hebben gemaakt. De lerarenvakbond van Detroit verzetten zich dan ook tegen het aanbod en de Democratische regering wees het van de hand.
.
Nu heeft de emergency manager van de stad, de man die is aangesteld om de boel op orde te krijgen, het voorstel gedaan alle openbare scholen in Detroit om te dopen tot charter schools. Maar ook al staat de stad op de rand van de afgrond, de vakbonden blijven tegen.
.
De linkse politici in Detroit konden lang teren op de auto-industrie. Zolang daar geld werd verdiend, kon flink belasting worden geïnd om in allerlei, ongetwijfeld goedbedoelde, sociale projecteren te 'investeren'. Alle eisen van de vakbonden konden worden ingewilligd. Er was immers geld zat. Maar naarmate het geld op begon te raken, weigerden dezelfde politici en vakbonden in te zien dat er iets moest veranderen. De politici gingen geld lenen. De vakbonden veranderden niets.
.
Sterker, dat weigeren zo nog steeds. Het water staat Detroit aan de lippen, maar de Democraten en hun bondgenoten vragen om meer geld. Dan kunnen ze rustig verdergaan met het aanleggen van mooie tramlijnen en krijgen ze geen last van concurrenti"
.
www.dagelijksestandaard.nl/2013/07/in-...

Mortimerr | 19-07-13 | 22:27

Detroit Motor City Rock(ed)

Oktoberfest | 19-07-13 | 22:04

Walhalla voor wietkwekers daar..

vakantieman | 19-07-13 | 21:56

Pica 5: zoek het blanke kind...

Enderman | 19-07-13 | 21:42

Detroit = Motor Town. Een garagehouder begon in zijn werkplaats een repetitiestudio en creeerde een geweldige nieuwe muziekstroming MoTown. Jammer dat die stad nu failliet is. Muziek blijft wel onsterfelijk gelukkig...

Jos Tiebent | 19-07-13 | 21:41

@self *incompetente

SDI | 19-07-13 | 21:37

Dit was te verwachten. Detroit is te lang gerund door imcompetente en corrupte machthebbers, zoals Kwame Kilpatrick die uiteindelijk gepakt is.

De kiezers daar bleven er maar op stemmen, en de parallel met pvda is te zien, want het had vooral te maken met het in stand houden van de "welfare" ofwel de sociale diensten.

Niet voor niets is sinds 2000 een groot deel van de middenklasse uit Detroit vertrokken.

Voeg daarbij de macht van de UAW (een der machtigste vakbonden voor de werknemers van autofabrieken) die zo ongeveer de Amerikaanse merken kapotmaakten en het recept was snel klaar. Voorbeeld was dat van een gemiddelde auto, zo'n 50 procent opging aan geld dat naar de vakbonden en hun pensioenfondsen moesten.

Het is niet voor niets dat de Amerikaanse merken hun Japanse concurrenten gevolgd zijn en fabrieken in "right-to-work" states zijn gaan bouwen. Dit tot ergernis van o.a. UAW die daarmee hun macht ziet afbrokkelen.

SDI | 19-07-13 | 21:36

Als reisbestemming een absolute must. Hoeft verder niet veel tijd te kosten; naar het centrum rijden om daar twee (niet één) hotdogs te eten is eigenlijk al voldoende voor een onvergetelijke ervaring.

waskuip-admiraal | 19-07-13 | 21:33

Leuk om 'Made in USA' te noemen, in combinatie met orkest. Francis Lai had ooit een toepasselijk liedje geschreven met die titel: www.youtube.com/watch?v=7aoyICAC8F8

Jos Tiebent | 19-07-13 | 21:32

-weggejorist-

hatsjepsoet | 19-07-13 | 21:31

@Terpen-tijn | 19-07-13 | 21:23
Wat een afgrijselijke onzin. Graaien gebeurt in een 'low trust' maatschappij. Graaien heeft niets met schaarste te maken. Kijk alleen maar naar de afgelopen 30 jaar in je eigen land.

Allemaal | 19-07-13 | 21:29

@Watapatja | 19-07-13 | 21:20
Ja hoor, ik weet nog wel heel veel plekken in de Randstad waar ik wat zou kunnen bouwen om die 20 mensen die ruimte te verhuren. Maar dat mag dan niet.

Allemaal | 19-07-13 | 21:25

@Van Duyvenbode | 19-07-13 | 21:11
Het signaal wordt niet begrepen, omdat het er niet is. Ze hebben meer dan genoeg gas in de USA en het is spotgoedkoop. Als auto's in de USA massaal werden omgebouwd en Detroit weer in de lift zat, had je misschien een punt.

Allemaal | 19-07-13 | 21:23

Graaien moet, omdat er te veel mensen zijn voor een normaal bestaan. Niet genoeg grondstoffen en energie voor iedereen.
Het is ieder voor zich, nergens zie je dat beter dan over de grens.
In Congo laat de dokter je gewoon doodgaan zonder geld.
Patienten heeft hij toch niet, want van die habbekrats kan die geen dikke vette Jeep rijden.
Nee, hij verhuurt liever huizen (krotten) die die allemaal opgekocht heeft, want de dokter kan je uitstellen, maar op straat leven betekent een gewisse dood.
Zaken zijn zaken.

Terpen-tijn | 19-07-13 | 21:23

Willem van Rood | 19-07-13 | 21:20 | + 0 -
En Blof. Oh wacht.

Freddie Stobart | 19-07-13 | 21:22

@Absoluut niet waar | 19-07-13
De beste muziek komt altijd uit troosteloze plaatsen.
Denk maar aan de blues.

Willem van Rood | 19-07-13 | 21:20

Allemaal | 19-07-13 | 21:15 |
Dus jij kunt nog wel een mannetje of 20 onderdak bieden, dan krijg je alleen maar meer ruimte.

Watapatja | 19-07-13 | 21:20

@Terpen-tijn | 19-07-13 | 21:06
Bij 4 miljard zou ons rampspoed treffen met 5 miljard.
Met 5 miljard bij 6 miljard.
Met 6 miljard bij 7 miljard.
En met 7 miljard is het alweer hetzelfde liedje.
-
Leer je er nu nooit eens van? Er zijn nu meer mensen dan ooit, maar ze hebben ook meer te eten dan ooit, het percentage onder de armoedegrens is ook kleiner dan ooit en de gezondheid is beter dan ooit. Statistisch is het overduidelijk: Hoe meer mensen, hoe beter het gaat. Maar jij ontkent de *feiten* van vandaag omdat je het *gevoel* hebt dat het morgen wel eens verkeerd kan gaan. Maar ja, er zijn al decennia angstpoepers zoals jij. En die hebben *allemaal* ongelijk gekregen.

Allemaal | 19-07-13 | 21:15

Supermatthijs | 19-07-13 | 21:03

Had ik met de vuilnisbak gerammeld, nietsnut?

brutus68 | 19-07-13 | 21:13

Als je wilt werken is dat er altijd, dus liep ik pas een winkel binnen wat personeel vroeg.
Kijken ze je meewarig aan en gaan ze je beleefd uit leggen dat ze liever een jonge vrouw hebben met wat ervaring.
De jeugd is lui, niet ik.

Terpen-tijn | 19-07-13 | 21:13

@ Treurig varken | 19-07-13 | 20:51 | + 0 -
Tsjernobyl is hét voorbeeld van een stad, teruggenomen door de natuur.

Ik zou best in die oude gebouwen van Detroit rond willen lopen. Wat ooit was, en niet meer terugkomt. En waarschijnlijk stapels collecters-items. Dat ook.

BeunDeHaas | 19-07-13 | 21:12

Reykjavik | 19-07-13 | 21:02 |
Een deel van onze werkloosheid is zo ontstaan. Philips bijv heeft haar productie langzamerhand naar lage lonen landen verplaatst. Nu doen bedrijven het nog een stap groffer en zetten de Nederlanders werkloos thuis, vervangen door veelal Moe-landers tegen Moelanderbeloningen.

Watapatja | 19-07-13 | 21:11

Het bankroet van "auto-stad" Detroit valt mooi samen met het moment van de piek van de conventionele olie. Het signaal wordt echter niet begrepen, peak oil is helemaal weg van de radar.
Het was een mooie zomer, die van 1939...

Rest In Privacy | 19-07-13 | 21:11

@Parel van het Zuiden | 19-07-13 | 20:46

Inderdaad, men hoeft maar een keer aandachtig te kijken naar de verschillen in vloot, blue water en brown water navy, en het is al snel duidelijk dat er nog altijd maar één echte supermacht is.

Desmoulins | 19-07-13 | 21:10

Terpen-tijn | 19-07-13 | 21:01 | + 0 -
En jij denkt niet dat je misschien een beetje geindoctrineerd bent door de media. Graaiers zie je vooral in de zorg, nutsbedrijven en semi-overheid. Zelden aan het roer van middelgrote bedrijven.

Freddie Stobart | 19-07-13 | 21:10

@Terpen-tijn | 19-07-13 | 21:06

Dat weten we eigenlijk allemaal, maar Agenda 21 zie ik toch niet zitten...

Desmoulins | 19-07-13 | 21:08

dani7902 | 19-07-13 | 21:07 |
Jij verwacht dat, door de opwarming van de aarde, de continenten weer naar elkaar toe gaan schuiven?

Ik was in Haren | 19-07-13 | 21:08

Zonde, zo'n mooie stad met rijke geschiedenis..
Had een mooi label bijgekund met: pas op nederland binnenkort ook bij u in de buurt!

dani7902 | 19-07-13 | 21:07

brutus 21:01
Inderdaad, we hebben dan zestien miljoen arme nietsnutten en een paar graaiers die op Bonaire eeuwig vakantie vieren.
Zitten we met zijn allen niet smoesjes te verzinnen en is de waarheid niet dat er gewoon een paar miljard mensen teveel zijn op aarde?

Terpen-tijn | 19-07-13 | 21:06

-weggejorist-

hatsjepsoet | 19-07-13 | 21:06

Freddie Stobart | 19-07-13 | 21:01 |
Triest dat je dat hebt moeten meemaken. De Europese situatie is echter niet te vergelijken met de Amerikaanse. Ik ken overigens wel wat transportondernemers die terugverlangen naar de tijden met hun Nederlandse chauffeurs. Het gezeik wat ze nu hebben zijn ze zat.

Watapatja | 19-07-13 | 21:06

Een logisch gevolg van jarenlang wegkijkende, dagdromende, werkschuwe liberals aan de macht.
Dit geldt dus voor diverse steden die in de ban waren van het maakbaarheidsideaal. En maar afgeven op de zogenaamd domme Texanen.

Desmoulins | 19-07-13 | 21:05

brutus68 | 19-07-13 | 21:01 | + 0 -

Optimist !

Supermatthijs | 19-07-13 | 21:03

Gelukkig hebben ze in detroit ook nog gewoon muziek .. i.mixcloud.com/CCcSZW

ThePriest | 19-07-13 | 21:02

Ik zie al jaren bij Hardcore Pawn dat het slecht gaat met Detroit.

Den_Deze | 19-07-13 | 21:02

En zo zien de steden in 0031 er over 10-20 jaar uit als gevolg van het afbraakbeleid van Rutte/Samsom...

Reykjavik | 19-07-13 | 21:02

Zo ligt Nederland er over een paar jaar ook bij. Wen maar vast aan het beeld.

brutus68 | 19-07-13 | 21:01

Freddie Stobart 20:56
Jij haat een vakbond die gewoon iedereen een goed inkomen gunt die werkt.
Want anders verdwijnt het geld in de zakken van een paar graaiers.
Heb ik toch liever dat eerste.

Terpen-tijn | 19-07-13 | 21:01

Watapatja | 19-07-13 | 20:54 | + 1
Dat is het andere uiterste. Ik heb in nederland een internationaal transportbedrijf gehad. De salarissen waren in een cao overeenkomst vastgelegd.
We konden genoeg mensen krijgen voor 75% cao, nog steeds zo'n 2800 euro netto per maand. Maar dat mag dus niet.
Als gevolg konden we niet meekomen met de europese markt. 50 man op straat en onze auto's rijden nu rond met poolse kentekenplaten.

Freddie Stobart | 19-07-13 | 21:01

Freddie Stobart | 19-07-13 | 20:56 |
Foute redenatie. De tijdelijke verlaging was een solidariteitsheffing waardoor er geen ontslagen vielen. Dat is echte solidariteit.

Watapatja | 19-07-13 | 20:59

Detroit is gewoon het voorland van het gehele Westen. Een stad gebouwd op de auto-industrie, zoals het hele Westen. Maar met de stijgende prijzen van de olie en de toenemende schaarste daaraan, staat ons allemaal hetzelfde lot te wachten als Detroit. En nou niet komen met die verhalen over schalie-gas en schalie-olie, dat zijn weliswaar grote voorraden en reserves, maar kan slechts langzaam geproduceerd worden en alleen wanneer de olieprijzen hoog blijven, anders is het niet rendabel.
De pica's van Detroit zijn de spiegels van onze eigen toekomst.

Rest In Privacy | 19-07-13 | 20:57

Terpen-tijn | 19-07-13 | 20:53
Dat is waar. BMW arbeiders zijn een paar jaar geleden accoord gegaan met een substantiele maar tijdelijke salarisverlaging om de boel rendabel te houden. En dat heeft gewerkt.
Met een militante marxistische vakbond er boven had dit nooit gelukt.

Freddie Stobart | 19-07-13 | 20:56

Als de stad totaal verlaten is --> massive paintball/Airsoft arena!

leown | 19-07-13 | 20:56

Freddie Stobart | 19-07-13 | 20:50 |
Onzin, het niet inspelen op veranderende markten was de doodsteek. Maar blijkbaar red je het nog steeds met je faxenfabriekje, zolang je maar steeds verder je personeel uitknijpt.

Watapatja | 19-07-13 | 20:54

Freddie Stobart 20:50
Hoge lonen zijn niet erg, als het produkt maar goed is, dus goed verkoopt.
Een Duitse werknemer in de auto industrie is goed voor minstens drieduizend euro per maand, kan makkelijk zolang de verkopen maar goed zijn.

Terpen-tijn | 19-07-13 | 20:53

Teruggeven aan de natuur. Als ze de boel zo laten staan heeft moeders dat binnen een jaar of tig afgebroken.

Treurig varken | 19-07-13 | 20:51

Hee van Rossem , je plempt wel linkjes maar lees je ook wat je plempt? volgens je carwebsite kink valt het allemaal best mee. okay stad is failliet (ikook) maar dat wil niet zeggen dat t volk dat r leeft dit ook zo beleeft, en zij moeten dar verder en jij niet.
slappehap stukkie.

tisnuechtop | 19-07-13 | 20:50

Watapatja | 19-07-13 | 20:44 | + 0
De echte maffiosi waren de vakbonden die weigerden in te zien dat de salarissen te hoog waren en de inzet te laag.
Resultaat is dat men elders betere en goedkopere producten maakt.
Een fabriek is geen sociale werkplaats.

Freddie Stobart | 19-07-13 | 20:50

Ok gasten, het is voorbij. De lichten staan aan. De speakers stil. Detroit Techno gaat underground.

balzac | 19-07-13 | 20:49

WirMachenMusik | 19-07-13 | 20:42 |
Detroit is ten onder gegaan aan de megalomane projecten van bestuurders en daarnaast een industrie die niet in staat was te innoveren, ook totaal wanbeleid. Het gehalte blanke bestuurders was in deze stad hoog, een stad die bekend stond om zijn tweedeling en de bijbehorende klassenstrijd die veel geweld kende.

Watapatja | 19-07-13 | 20:49

Waarom konden de mensen zich al eeuwen zelf redden en nu niet meer?
Terwijl de techniek en wetenschap nu veel verder is. Aan de kennis kan het niet liggen.
Zouden al die mensen lui zijn, of zijn er gewoon teveel?

Terpen-tijn | 19-07-13 | 20:47

@Terpen-tijn | 19-07-13 | 20:26 |

Quatsch opmerking.. Op de lange termijn komen andere factoren in het spel en daar trekken de Chinezen duidelijk aan het kortste eind. Geld is een tijdelijk fenomeen.
.
De VS hebben toegang tot alle wereldzeeën, de chinezen niet.
.
De VS hebben een ruim, divers en rijkelijk gevuld achterland, de Chinezen niet.
.
De VS kunnen makkelijk in eigen voedselbehoefte voorzien, de Chinezen niet.
.
De VS hebben een gezonde demografie, de Chinezen niet.
.
China is Japan van de jaren tachtig. Opkomend en sterk, maar de grenzen beginnen nu snel in zicht te komen.
.
Terug naar het nu. China bezit +/- 10% van het Amerikaanse schuldpapier. Veel, maar verre van het compleet in de zak hebben.
.
Er zijn overigens hele leuke boeken over geopolitiek, strategie, en lange termijneffecten. Geloof me, het zal wat voor u toevoegen...

Parel van het Zuiden | 19-07-13 | 20:46

@Watapatja | 19-07-13 | 20:44
Prachtig allemaal, maar je hebt ook werknemers nodig.
Als die (vaak zwarte) werknemers plotseling het licht gezien hebben en drugs en wapens gaan dealen dan gaat die hele stad in no time down the drain.

de grote Anti | 19-07-13 | 20:46

Freddie Stobart | 19-07-13 | 20:40 |
De ondernemers zijn achtergebleven, dat waren de restauranthouders, winkeliers etc. De autoindustrie is in handen van beursgenoteerde bedrijven, dus aandeelhouders vertegenwoordigd door maffiose bestuurders. Lees Ereschuld eens van Clancy.

Watapatja | 19-07-13 | 20:44

Watapatja | 19-07-13 | 20:30 |
Voor zover ik in Amerikaanse beschouwingen heb gelezen kwamen tijdens en ook nog na de bloeiperiode van Detroit in de vijftiger jaren, massaal Afro-Amerikanen vanuit het Zuiden naar Detroit.
Lijkt me wat fors om dan de witten de schuld van de ondergang toe te schuiven.

WirMachenMusik | 19-07-13 | 20:42

Robocop komt toch ook uit Detroit? Hoe zou het met hem gaan?

1+1 | 19-07-13 | 20:42

Natuurlijk is detroit ten onder gegaan.
Al die negerts die 24/7 in de autofabriek werkten zijn of deaud gegaan, of kregen het besef dat de wereld groter is dan detroit. Vroegah was alles makkelijker, hmm.

de grote Anti | 19-07-13 | 20:41

Freddie Stobart | 19-07-13 | 20:26 |
Je bedoelt de blanken die eerst een wangedrocht hebben gecreëerd en nu als ratten het zinkende schip verlaten.
Watapatja | 19-07-13 | 20:30 | + -3 -
Ik bedoel de ondernemers zie bedrijven opstarten en banen creeeren, hoog opgeleiden die nieuwe auto's kopen en in de plaatselijke restaurants eten.
Mensen die het druk hebben met hun carrière en dus mensen aannemen om het huis schoon te maken en de tuin bij te houden.
Deze sterkste schouders worden uiteindelijk zo zwaar belast dat het leven elders beter is en je niet met de nek aangekeken wordt omdat je in een dure auto rijdt.
Niet iedereen die wel iets van zijn leven gemaakt heeft is een graaier. Integendeel.

Freddie Stobart | 19-07-13 | 20:40

Is goed voor het sextoerisme. Straks kun je voor een reep kwatta en een paar nylons heerlijk van bil met zo'n vadsige welfare queen.

Conan de Rabarber | 19-07-13 | 20:39

Dit zou best wel eens een voorbode kunnen zijn voor wat Europese steden te wachten zal staan. Hier op GeenStijl zijn velen het erover eens dat het partijpolitieke systeem in onze tijd over de datum is en niet meer functioneert.

Dit voorzag Maurice de Hond (wat je verder ook van hem vindt) een jaartje of tien geleden al: www.maurice.nl/vernieuwing-democratie/...

Overigens herinner ik me dat er vanuit GeenStijl al eens een politiek initiatief genomen is: www.directedemocratie.eu/

Misschien een idee om dit weer eens af te stoffen en de roze hordes, naast een weblog op internet en een omroep in het bestel ook een politieke partij te geven om tegen de gevestigde orde aan te schoppen. Want ik lees hier ook vaak dat velen dit nodig vinden, maar verder dan dit 'vinden' komt het meestal niet.

Krieties | 19-07-13 | 20:34

Freddie Stobart 20:26
Wat zijn dan die goeien?
Niet iedereen kan of wil verhuizen, behalve een goeie graaiert.
Toch triest dat een miljoenenstad nu helemaal leeg is?
Probleem is echt niet opgelost zo, alleen verplaatst, want morgen is misschien een andere stad aan de beurt.

Terpen-tijn | 19-07-13 | 20:33

WirMachenMusik | 19-07-13 | 20:28 |
Hèhè, een 'niet' te veel 'houd je' dus.

WirMachenMusik | 19-07-13 | 20:30

Freddie Stobart | 19-07-13 | 20:26 |
Je bedoelt de blanken die eerst een wangedrocht hebben gecreëerd en nu als ratten het zinkende schip verlaten.

Watapatja | 19-07-13 | 20:30

En daarom is Hardcore Pawn Detroit zo leuk !

Aldus de Zegsman | 19-07-13 | 20:30

Detroit is ten gronde gegaan aan dat het zelf geen geldpers heeft zoals op het federale systeemniveau. En met het debacle Detroit kondigt zich het failliet van de socialistische, grootsteedse Westerse multiculturele sociale droomconstructies aan. Waarbij speciaal voor die stad niet de desastreuze invloed van corrupte vakbondsbonzen niet uitgevlakt mag worden. 80 Dollar uurloon voor halfanalfabeten houdt je nooit lang vol.
Er komt nog meer.

WirMachenMusik | 19-07-13 | 20:28

China kan zo de stekker uit Amerika trekken, maar dat zou de economische groei in eigen land flink temperen.
Pas als er echt niks meer te exporteren valt, zullen ze dat doen.

Terpen-tijn | 19-07-13 | 20:26

Dat krijg je als alle goede mensen vertrekken. Dan blijven alleen de staatsafhankelijken over.
Dat is in west europa ook al jaren aan de gang, de zogenaamde White Flight. Hier leidt dat dus toe.
Maar ga vooral door met nivelleren hoor. Komt vast wel goed. Not.

Freddie Stobart | 19-07-13 | 20:26

Mijn oude Kelvinator koelkast draait nog wel steeds prima.

Postvak IN (1) | 19-07-13 | 20:25

-weggejorist-

hatsjepsoet | 19-07-13 | 20:25

Deze stad is een mooi voorbeeld van het tanende kapitalisme.

De Dansende Kater ® | 19-07-13 | 20:24

Het hele land is al een behoorlijke tijd failliet.
Maar ach, zolang de geldpers de honger nog kan stillen is er niets aan de hand.
Toch, Obami?

Jackanders | 19-07-13 | 20:21

Dire Straits - Telegraph Road.

Santtulainen | 19-07-13 | 20:20

De United States of America, zijn zo flexibel er zijn genoeg steden en gebieden die heel dynamisch zijn en altijd voorop blijven lopen. China kan dan wel de grootste economie worden, maar China kan nooit op tegen de VS. China is geen democratie en het land mist gewoon van alles zoals showbizz entertainment etc zoals je dat wel in de VS hebt. Vanavond is een lekkere spannende Chinese film kijken haha.

belastingvrij | 19-07-13 | 20:19

Het is allemaal de schuld van Job Cohen.

VanBukkem | 19-07-13 | 20:19

Het bekende probleem: teveel afhankelijk van een sector. Kijk maar eens naar Belgische industriesteden, die zien er net zo somber uit. Als Dubai binnenkort instort kunnen we mooie pica's zien.

Saucony | 19-07-13 | 20:17

-weggejorist-

hatsjepsoet | 19-07-13 | 20:16

@Terpen-tijn | 19-07-13 | 20:07
Onze grote vriend Henry Ford draait zich om in zijn graf.

VanBukkem | 19-07-13 | 20:16

Amerika was het land van de ongekende mogelijkheden. Amerika wordt steeds meer het land van de gekende onmogelijkheden, waar de rest van de wereld lering uit zou moeten trekken.

Ik was in Haren | 19-07-13 | 20:15

-weggejorist-

hatsjepsoet | 19-07-13 | 20:14

Kapitaalvernietiging?
Ach, 14 miljard schuld plus een zooitje krotten.
Lekker slim bezig Amerika.

Terpen-tijn | 19-07-13 | 20:12

het begin van het einde van het kapitalisme? Allerlei beschavingen zijn gekomen en ten onder gegaan. Overblijven de gebouwen: de piramides, de Maya tempels, Angkor Watt

arie181818 | 19-07-13 | 20:11

-weggejorist-

ras-le-bol | 19-07-13 | 20:11

Dat de auto industrie is ingestort komt doordat ze niet innovatief genoeg waren, plus de matige kwaliteit.
Zuipende dweilauto s waren de norm.

Terpen-tijn | 19-07-13 | 20:07

Je denkt toch als eerste aan robocop?

BaldGefkens | 19-07-13 | 20:05

Interessant hoe een stad kan rijzen en versterven. Ik zou wel willen dwalen in die leegstaande gebouwen, tot ik val in een liftschacht.

De Dansende Kater ® | 19-07-13 | 20:02

Amerikanen denken te simpel, als hun gezin het goed heeft, dan is alles in orde.
Hoe het een ander vergaat interesseert ze niet.
Eigenlijk is de hele wereld zo, ook moslims en ander volkeren.
Als ze het kunnen betalen hebben ze tig wijven, dat de rest dan niet aan de bak komt, zal ze een zorg zijn.
Daarom zijn er ook zoveel verkrachtingen in India, teveel jonge mannen die nooit een vrouw krijgen, want op en geen cent te makken.

Terpen-tijn | 19-07-13 | 20:00

Detroit Files for Bankruptcy... www.youtube.com/watch?v=F5ksmmAFzcA
ik zie hun probleem niet zo, ze lopen een beetje te zeuren dat een stad failliet is en dat die een bailout krijgt
Hier in Europa krijgen landen een bailout, de grieken moet weer 10 miljard hebben geloof ik

janneman1977 | 19-07-13 | 19:58

Tsja, waarschijnlijk zal dit het beeld zijn van de "westerse" samenleving voor de komende decennia. Economische groei, grotere omzetten, meer macht en verdere vooruitgang zit er in onze regionen nu eenmaal niet meer in. Die tijd is voorbij.
De groei en economische macht moet tegenwoordig gezocht worden in Rusland, China, India en Brazilie.

Ronald1900 | 19-07-13 | 19:56

Het centrum is een mooi voorbeeld van mislukt modernistische stedenbouw. Doordat de gebouw te groot zijn en er geen menselijke schaal is gebruikt, worden de gebouwen een soort abstracte blokken, waar mensen zich niet meer 'thuis' voelen.

Ik was in Haren | 19-07-13 | 19:55

Is daar nog een middenklasse?

Canis Spurcus | 19-07-13 | 19:54

Je kunt wel zien dat Johnny Quid een echte visionair is.

Mister Quid in het topic van 2,5 jaar geleden;
,,In 2009 verklaarde Time Magazine de stad officieel dood. Te vroeg. Er broeit iets in de binnenstad. Put your hands up, Detroit is coming back."

Absoluut niet waar | 19-07-13 | 19:54

Maar alles ging toch weer fantastisch?

Pimp my Voortuin | 19-07-13 | 19:53

Dit zou in Europa nooit gebeuren, zat liefhebbers buiten Europa die er dan gaan wonen.
Gelukkig is Griekenland benoemd tot het nieuwe immigratieland, anders was Athene nu ook een lege spookstad geworden.

Terpen-tijn | 19-07-13 | 19:53

Las dit volgens mij op twitter. Daar schreef iemand iets in de trant van.

"Zie je nou wel dat je bankroet kan gaan in een muntunie"

Kaas de Vies | 19-07-13 | 19:53

Het 'moderne westen' wordt links en rechts ingehaald door opkomende economieën. Nog even en ik ga asiel aanvragen in India.

Rest In Privacy | 19-07-13 | 19:53

Rutte's banenmotor is trouwens ook bankroet.

Simon de Danser | 19-07-13 | 19:52

In Antwerpen staat ook nog een fabriek van General Motors . Ga maar es kijken , past zo in het plaatje .

likmegaties | 19-07-13 | 19:52

Een samenleving wordt gecreëerd door mensen, niet door geld.

Ik was in Haren | 19-07-13 | 19:48

De film Deepthroit zoog al in de jaren 90 een hoop valse lucht; het bankroet was onafwendbaar.

Simon de Danser | 19-07-13 | 19:46

Als je zou zeggen dat het een stad in Afrika zou zijn, dan zou ik het ook geloven.

EigenVolkEerst | 19-07-13 | 19:46

Parel van het Zuiden | 19-07-13
Rotterdam is allang failliet, alleen hebben ze het zelf nog niet in de gaten.
Amsterdam gaat in delen over de kop. De Bijlmer eerst.

Ommezwaai | 19-07-13 | 19:46

Rotterdam, Amsterdam,
.
Aanschouw uw voorland!

Parel van het Zuiden | 19-07-13 | 19:45

Detroit is al jaren kapot. Hele auto industrie naar de kloten. Als het in Nederland zo doorgaat, krijgen we hier hetzelfde.

jankerd | 19-07-13 | 19:44

Toekomstige Kolmanskop inderdaad!

MasterBraaier | 19-07-13 | 19:43

Wat een bizar contrast tussen de shithole die je op de foto`s ziet en de geweldige muziek (verschillende stromingen) die er vandaan komt zeg..

Absoluut niet waar | 19-07-13 | 19:43

Beetje het toekomstige beeld van de EU.

Botte Hork | 19-07-13 | 19:41

Ze testen *na* online zetten.

marlinn | 19-07-13 | 19:41

Laat maar, ik was te snel...

solax | 19-07-13 | 19:41

Link werkt niet.

solax | 19-07-13 | 19:41

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken