Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Och gut. Journalistiek verdient geen zak

ava0120.gifWelkom bij een nieuwe aflevering van onze favoriete show 'Boehoehoe ik verdien geen rooie rotcent met m'n schrijfsels'. In deze episode: Conny van den Bor. Mevrouw Van den Bor werkte vijftien jaar voor de Wereldomroep en werd met zo'n 250 collega's vorig jaar op straat gepleurd. Bezuinigingen, maar dan echt. Nu moet mw. vd Bor ineens als freelance journalist door het leven. En dat schijnt nogal te zuigen. Mevrouw is dagen bezig om d'r verhalen rond te krijgen en verdient daarmee een schamel loon van ongeveer 10 cent per woord. Daarvan kun je inderdaad geen vette plak kaas op je boterham bonken. Maar het is nog erger. Meneer Van den Bor zat namelijk ook 15 jaar als eindredacteur bij de Wereldomroep (met nog 25 andere eindredacteuren, WTF.) Gezellig samen naar je werk, en dus ook samen ontslag. Met inclusief uiteraard een zak geld, maar vooruit, de baas kreeg acht ton dus daar doen we niet moeilijk over. Beiden komen maar niet echt aan de bak, ondanks alle goede pogingen (waarvoor hulde), getuige hun eigen verhaal in Villamedia Magazine in PDF1 en PDF2. Ze zitten inmiddels al dik een half jaar 'buitenissige tosti's' te maken aan de keukentafel, en van neuken komt het ook al niet meer. Verdrietig. En dus schrijft mevrouw Van den Bor vandaag haar emoties van zich af, hiero. Titel: 'Het AD bezorgen verdient beter'. Gejammer over dat er zoveel freelancers zijn, dat het AD zo weinig poen overmaakt. Beste meneer en mevrouw vd Bor. Dat heet nou marktwerking. Inderdaad wennen na jarenlang gratis publiek geld. Zomaar een idee. Stop met janken en zoek een andere professie. Krantenjongen (m/v) bijvoorbeeld.

Reaguursels

Inloggen

Valt tegen de echte wereld, na Hilversum.

dubbert | 19-07-13 | 14:20

Hehe, eindelijk hebben ze het door: als je bezorgers wilt hebben moet je ze betalen, en geen reclamecampagne beginnen.

Zouden ze eindelijk gaan betalen op grond van de uitzonderlijke kwaliteiten(betrouwbaar iedere ochtend kranten in de goede bussen stoppen) in plaats van wie op de vergaderingen komt (ik blijf dromen).

frank87 | 19-07-13 | 10:26

Dus leef in de marge of ga wat anders doen.

hotmint | 19-07-13 | 09:32

'Het AD bezorgen verdient beter'
Kansloze titel van dit stuk die aangeeft dat ze het nog *steeds* niet begrijpen.
Nieuws is nu van *ons*, niet meer van *jullie*.

hotmint | 19-07-13 | 09:29

"Na 34 afscheidsborrels werd het tijd
om eens flink bij de pakken neer te
gaan zitten.."
Betaald door?... Ja daar komt ie ...!

daytripper | 19-07-13 | 09:17

@raskol | 19-07-13 | 08:01
Ik heb niet onder een steen gelegen, ik heb keihard gewerkt zodat dit soort nutteloze mensen een heerlijk gesubsidieerd baantje kon hebben.
Inderdaad zijn er in Nederland behoorlijk veel mensen die ,wellicht zelfs beter maar dit terzijde, een stukje kunnen schrijven.

Kutmaatschappij | 19-07-13 | 08:53

"Ik kwam er al gauw achter dat weinig mensen zaten te wachten op mijn mooie radiostem en scherpe pennetje."

En dan snap je niet waarom het slecht verdient? Sommige mensen zijn echt te naïef voor woorden. Lalala, GELD.

Barry Hay | 19-07-13 | 08:53

Allebei geboren in de jaren '60. Lost generation types. Hebben al die jaren nou nog niet door dat ze vierkant genaaid worden door de babyboomers. Altijd meegelopen met hun idealen (Wereldomroep for God's sake!), maar nu puntje bij paaltje komt: de babyboomer krijgt de bonus/goudenhanddruk/whatever kortom de poen, en zij aan de bedelstaf. Als je dat na al die jaren nou nog niet door hebt dan verdien je dit gewoon. Snurkers.

Never trust a hippie!

postmodernismisdead | 19-07-13 | 08:07

"Hebben wij geklaagd toen deze mevrouw een dikbetaalde baan had bij de Wereldomroep waar haast geen hond interesse in had?Nee, dit hebben wij niet gedaan"

Haha onder welke steen lag jij de laatste jaren? Er wordt voortdurend (en terecht) geklaagd over dikbetaalde staatsruifvreters in de publieke omroep...

Mw. v/d Bor heeft trouwens een behoorlijk verkeerd zelfbeeld met haar 'mooie radiostem en scherpe pennetje'. Dat is geen uniek talent mevrouw, tienduizenden Nederlanders schrijven minstens zo goed of beter dan u... leuk hoor, overbetaalde (ex-)ambtenaartjes die menen dat ze hun belachelijk hoge salaris écht waard zijn (of waren)...

raskol | 19-07-13 | 08:01

@Kutmaatschappij | 19-07-13 | 07:27
Nog even vergeten te vertellen Conny, ik heb een dienstverlenend bedrijf, en mijn prijzen zijn de afgelopen 4 jaar conform de markt 30% gezakt.Weet jij wellicht waar ik subsidie kan halen om mijn gestegen loonkosten, gestegen benzineprijzen, gestegen gereedschapsprijzen, en daarnaast de gestegen kosten voor mijn eigen levensonderhoud ( incl alimentatie die ook maar blijft stijgen) te compenseren?

Kutmaatschappij | 19-07-13 | 07:56

Er is wellicht iemand die het voor 9 cent per woord wil doen?Zoiets heet marktwerking, en dat is gewoon de keiharde realiteit in een niet-gesubsidieerde wereld, waarin een groot aantal Nederlandse mensen moeten leven.
Hebben wij geklaagd toen deze mevrouw een dikbetaalde baan had bij de Wereldomroep waar haast geen hond interesse in had?Nee, dit hebben wij niet gedaan, dus mevrouw, klaag niet, maar draag, en als de randvoorwaarden je niet bevallen, ga dan inderdaad kranten bezorgen, of wellicht is er ergens een baantje op een terras alwaar je misschien op een mooie dag als deze iemand tegenkomt die je weer omhoog kan helpen in de vaart der volkeren.Sommige mensen missen gewoon de nodige creativiteit om eens verder te kijken dan hun neus lang is.In die zin zou deze mevrouw wellicht goed passen in het oude communistische systeem, alwaar alles op subsidie draait.
Zo genoeg gereageerd... ten strijde Conny!

Kutmaatschappij | 19-07-13 | 07:27

25 eindredacteurs is inderdaad een behoorlijke wtf. Staat wat mij betreft symbool voor de geldverspilling bij de publieke omroep

Bokito ergo sum | 19-07-13 | 06:25

Schrijven wordt overschat.

Spielmacher | 19-07-13 | 01:48

gekocht = gekost.

NulKommaNul | 19-07-13 | 01:03

'Het AD bezorgen verdient beter'. Dan ga je dat toch doen? Ik verdiende een tijdje aardig met een fulltime baan in een sector die mij ligt. Maar daar moest ik weg. Vervolgens kwam ik niet meer aan het werk in dezelfde sector. Ok, het heeft me wat moeite gekocht (het is wel een drempel), maar doe nu ook een TOTAAL ander (en simpel) baantje. Iedere idioot kan wat ik nu doe. Maar hey, ik krijg er wel knaken voor en kan gewoon m'n huur betalen EN een vette plak kaas op brood bonken.

NulKommaNul | 19-07-13 | 01:02

10 cent per wood voor een AD regiokatern. Wegenener dokt dan slects 5 ct per woord defreelancer.tumblr.com/
Enfin, misschien wordt ze nu niet onder betaald, maar was haar tijd bij de wereldomoep (NPO CAO) nogal vet overbetaald.
PS Wel slim dat ze leegoopt bij Villamedia, 38cent per woord.

seven | 19-07-13 | 00:48

Weet je wie ook columnist is?
Nee, die niet... Bobby Eden.

Den Heerscher | 18-07-13 | 23:48

@Stormageddon | 18-07-13 | 23:39
33,1% t/m 18.945 euro, 42% t/m 56.419 euro en daarna 52%. Om maar niet te spreken over btw., accijnsen, heffingen en overige verborgen belastingen. Van die 10 cent zal inderdaad uiteindelijk 9,9 cent weer naar de overheid gaan om mensen zoals zij (maar dan niet wegbezuinigd) te bekostigen. Punt was meer dat het wel kan als je je "journalistiek" gebruikt als promotiemiddel of als je je uit de naad werkt om een naam te creeeren. Zelfs Asha ten Tuinbroeke lijkt er van rond te komen, dus waar gaat het over.

Den Heerscher | 18-07-13 | 23:46

@Den Heerscher | 18-07-13 | 23:34
Je vergeet de belastingdienst die een jaar later 40% van de inkomsten wil hebben, maar inderdaad: dan nog.
10 ct. per woord is prima betaald.

Stormageddon | 18-07-13 | 23:39

Ik bedenk me net... Die Van den Bor, 10 cent per woord, dat is verrassend goed betaald voor een stukje typen, 2 e-mails en een klein interview. Dat zij daar 3 dagen voor nodig heeft en zwaar over in de stress zit, is haar probleem. Dat heeft vermoedelijk meer met de houding te maken, dan met de feitelijke inhoud.
.
Als je op die manier 5 stukjes per week oplevert, is 1 per werkdag, is 500 euro. Al met al is het een kwestie van niet "Een columpje per week en zeiken over je verdienste", maar zorgen voor 4 of 5 opdrachtgevers waar je 1 dag in de week vol voor gaat zitten.
.
Uiteindelijk komt dit met het door haar beschreven "scherpe pennetje" neer op 10 effectief gewerkte uren tegen 1800 netto in de maand. Iets meer gelezen betekent iets beter betaald. Blogje beginnen, linkje onder je columns, beetje advertenties erop en het moet wel lukken.
.
Die Van den Bor heeft het gewoon echt niet begrepen.
Dat blijkt ook duidelijk uit het hele verhaal: Ze is nog oprecht verbaasd over "wat haar overkomen is" ook.

Den Heerscher | 18-07-13 | 23:34

Wat ik Conny zo graag zou willen vragen: wat is nou in godesnaam jouw toegevoegde waarde? En waarom zouden wij daar geld voor moeten betalen?

van heinde en verre | 18-07-13 | 23:30

Zware Majesteit | 18-07-13 | 23:13
Hulde.
.
Ere wie ere toekomt. Een soort loon naar werken...

Den Heerscher | 18-07-13 | 23:25

-weggejorist-

Sporadus | 18-07-13 | 23:14

@Graaf van Egmont
Pensioen leg ik verplicht in bij een fonds dat precies nul motivatie heeft om z'n best te doen voor mij. Noem je dat sparen? Als je spaart, neemt je kapitaal door de tijd toe toch? Laatste jaren is inflatie een domper op de spaarvreugde maar met mijn "opgebouwde" pensioen boer ik de afgelopen jaren alleen nog maar harder achteruit en dan heb ik inflatie nog niet eens meegerekend. Maar dat geld zelf ergens wegzetten? Dan draaien we je gewoon nóg een keer een poot uit!

Als regeren vooruitzien was geweest, had men in 1957 al gezien dat ze wel heel erg veel schoolverlatertjes hadden op de lagere scholen en dat zo'n AOW dus nooit zou gaan werken op de lange termijn. Daar had vervolgens in 1967 iemand bij op z'n kop moeten gaan krabben want oei, nog steeds dalend geboortecijfer en in 1977 nog steeds dalende trend, en in 1987, en in 1997 en in 2007. Maar goed, de kak zou pas rond 2012/2013 tegen de ventilator gaan. Wie dan leeft, die dan zorgt.. En dat ben ik, nu, en ik ben er pislink over dat één of andere luchtfietser uit de jaren '50 alle effectieve mogelijkheden heeft afgesneden om zélf iets voor mezélf te doen aan de grijze golf die ik al sinds mijn twaalfde zie aankomen. Simpelweg omdat ik het van Den Haag of Brussel niet hoef te verwachten.

Maar goed, ik sterf wel in het harnas, maar verwacht alsjeblieft niet dat ik ook maar iemand van de huidige grijze generatie dankbaar ben, afgezien van mijn eigen ouders. En die wederopbouw kun je ook steken waar de zon niet schijnt. Was het land vorig jaar in puin geschoten in plaats van in 40-45, had ik nu zelf met m'n poten in de klei staan baggeren om het weer op te bouwen. Alsof dat zo'n uitzonderlijke verdienste is! Je leeft in de omgeving waar je ingepleurd wordt en daar maak je het beste van. Daar ga ik echt niet meer respect voor opbrengen dan voor hoe ik het zelf doe. Hard werken, en je geld pas uitgeven als je het verdiend hebt.

Zouden meer mensen moeten doen, dan kon er nu tenminste een menswaardige oudedagsvoorziening af voor mijn arme schoonmoeder van in de 70 die zelf nog geen luis heeft om dood te drukken. Je weet wel, van die mensen die het écht nodig hebben omdat ze écht tussen de mazen van de samenleving door gevallen zijn en die ik nu zelf af en toe maar bijspijker. De AOW in z'n huidige vorm komt echt rechtstreeks uit la-la-land. Gratis geld voor mensen die hun lang en breed afgeloste huis soms wel tien keer over de kop zagen gaan en de overwaarde bunkerhard verbrast hebben? Die lachen zich op mijn kosten de ballen uit hun broek! Ik draag daar alleen aan bij omdat ik er niet onderuit kom.

Zware Majesteit | 18-07-13 | 23:13

Een goed verhaal verkoopt zichzelf. Je moet dan niet achter de keukentafel gaan zitten en zeker niet de ik-vorm gebruiken. Valt voor die stakkers nog veel te leren, vooral als ze niets hebben te melden; daar draait het in de journalistiek immers om. Zielig.

Wachtloper | 18-07-13 | 22:58

Suggesties:
-In ploegendienst achter de lopende band in een kippenslachterij poten inpakken voor 900 E netto in de 4 weken.
-De plees schoonmaken van Holland Casino op uitzendbasis voor 920 E in de maand.

Ongeschoold werk, Conny.
Voor een krats.
Dat is het enige wat je kunt en dat is het enige wat je kunt verwachten. Want er is geen vraag meer naar jouw uitgestorven skills. En dan moet je nog mazzel hebben ook met die crisis, want ze staan er in rijen voor te dringen.
Werk ze.....
Staat jullie veel te grote en dure huis al te koop?
Hebben jullie je tweede auto al verkocht?
Hoe smaakt Aldi brood met margarine?
En macaroni van de voedselbank met zout en verder niks?
En kraanwater?
Wat zijn dit jaar de vakantieplannen?
Jardin de notre maison?
Ga je voortaan ook shoppen bij het Leger des Heils voor je kleren?
Wen er maar alvast aan.
Welcome to the real world, voormalige subsidie-parasiet.

Sporadus | 18-07-13 | 22:53

@Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:43
Wij hebben inderdaad een kapitalisatiestelsel. Van dezelfde wiki:
.
"Bij een dalende actieve bevolking kan een kapitalisatiestelsel zich enkel handhaven door beleggingen in het buitenland. In het andere geval is het even gevoelig aan de evolutie van de demografie.
De behoeften aan uit te betalen pensioenen zijn in beide systemen identiek. Wat critici ook mogen zeggen, de uitbetalingen van de pensioenen kan enkel maar ten gevolge van de meerwaarde gecreëerd op dat ogenblik. De creatie van reële meerwaarde gebeurt enkel ten gevolge van arbeid. En arbeid tenslotte wordt verricht door de actieve bevolking van het ogenblik."
.
Geef het beestje een naam.

Den Heerscher | 18-07-13 | 22:45

Zware Majesteit | 18-07-13 | 22:38
Je betaalt alleen voor de AOW van de huidige ouderen. Het pensioen daar spaar je voor. Waarbij ik de aantekening maakt dat twintig jaar geleden al werd gesteld dat de regering voor de AOW een pot zou moeten aanleggen en de AOW niet zou moeten betalen uit de lopende begroting, zoals nog steeds gebeurt. Maar regeren is kennelijk nog nooit vooruitzien geweest in NL.

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:43

@Den Heerscher | 18-07-13 | 22:40
Om even bij het betere "ctrl+c ctrl+v"-werk te blijven.

Den Heerscher | 18-07-13 | 22:41

@Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:35
"Het omslagstelsel is echter gevoelig voor demografische veranderingen: als de bevolking vergrijst verandert de verhouding tussen gepensioneerden en werkenden. Werkenden moeten meer gepensioneerden onderhouden, dus de premie moet stijgen of de pensioenuitkeringen moeten worden gekort. Landen met een omslagstelsel lossen dit in veel gevallen tijdelijk op door de pensioenverplichtingen uit de algemene middelen bij te springen, maar ook deze algemene middelen moeten uiteindelijk worden opgebracht door de belastingbetaler."
nl.wikipedia.org/wiki/Omslagstelsel

.
"The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money" - DIXIT - Thatcher

Den Heerscher | 18-07-13 | 22:40

Dus betaal ik nu het pensioen van de huidige ouden van dagen, en zij destijds dat van de veel kleinere groep ouderen voor hen, en kan ik er tegen de tijd dat ik 300 ben er zelf naar fluiten. Op een enigzins rechtvaardige manier zelf sparen voor je eigen oude dag wordt ondertussen bijkans onmogelijk gemaakt.

Zware Majesteit | 18-07-13 | 22:38

Zware Majesteit | 18-07-13 | 22:33
Ja dus????

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:35

@Graaf van Egmont
Eén woord: omslagstelsel.

Zware Majesteit | 18-07-13 | 22:33

Conny, ik heb absoluut niet de wens om je sexleven nog meer te verrampeneren maar als jij het als free lance journalist niet redt is het wellicht de waarheid dat jouw tijd als ''journalist'' bij de wereldomroep een melkertbaan was. Erg dure WW.

DeSjaak1000 | 18-07-13 | 22:33

Den Heerscher | 18-07-13 | 22:20
Ik hou niet zo van het principe "de vraag stellen is hem beantwoorden." Je kunt pensionado's imo niet in een hoek drukken omdat ze bijvoorbeeld Nederland hebben opgebouwd, omdat we net in een langdurige economische crises zitten en ze dus nu ineens zogenaamd te duur zouden zijn. Ga eerst eens zelf aan de slag met werken, premies betalen en werken aan je eigen oude dag. Daarna mag jij ook uitrusten wat mij betreft.

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:31

Maar de vraag is:
Wat verdienden ze per persoon voorheen?
(Das dan 1,00 Euro)

Atlantis-95 | 18-07-13 | 22:31

@Zware Majesteit | 18-07-13 | 22:16
Dank.

Den Heerscher | 18-07-13 | 22:24

@Esprit77 | 18-07-13 | 22:15
Overigens val je me ook nog eens aan op een standpunt dat ik nooit ingenomen heb. Wie zegt dat ik het eens ben met de hedendaagse eendagsvliegjes? Misschien heb ik wel helemaal niets op met de hedendaagse parlementaire democratie. Wie zal het zeggen...

Den Heerscher | 18-07-13 | 22:23

@Kaas de Vies | 18-07-13 | 22:10
"Waarover"?? Dat zit natuurlijk in die 10 cent inbegrepen dat je dat zelf moet bedenken.

Maar vooruit: "Mijn leven als reaguurder", met hoe het zo gekomen is, talloze nuttige tips voor de beginner maar ook inzichten voor de al wat meer gevorderde reaguurder. Een alleraardigst presentje ter vervanging van Youp.

Arjan | 18-07-13 | 22:21

@seven | 18-07-13 | 22:13
Ik vind 10 cent per woord ook veel. Ik heb in een grijsverleden ook wel eens wat getikseld en ik kreeg nog niet eens de helft in ouderwetsche (gulden-)centen, 1000 woorden, 25 piek: die orde van grootte. En ook vertaalwerk gedaan (verdient nog veel beroerder) maar ja... dat kratje bier in de week stond wel in de koelkast.
En daar was het ook om te doen.

Stormageddon | 18-07-13 | 22:20

@Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:12
Mijn antwoord kon worden samengevat als: "Nou, je zegt het eigenlijk zelf al..."

Den Heerscher | 18-07-13 | 22:20

@Esprit77: de handelsbarrières in de jaren '50 en '60 waren ook net even wat anders. Energiecrisis hadden we nog niet van gehoord, Slochteren-bel was net ontdekt. Leuke dingen voor de mensen! Echt.. Den Uyl.. die lul moeten ze opgraven, op z'n vergane muil stompen en laten afzinken in het IJsselmeer.

Zware Majesteit | 18-07-13 | 22:19

@Esprit77 | 18-07-13 | 22:15
Het niet eens zijn met uw conclusie betekent geenszins dat er niet over nagedacht wordt. Erover nadenken kan ik enkel aanmoedigen, uw standpunt niet.

Den Heerscher | 18-07-13 | 22:19

@Den Heerscher
Dit: "Overigens ontbreekt niet de persoonsvorm, maar congrueert de persoonsvorm niet met het onderwerp. Tevens ontbreekt een deel van het werkwoordelijk gezegde."

.. scherp.

Zware Majesteit | 18-07-13 | 22:16

Den Heerscher + Je klinkt als de PvdA van de jaren '50.
Rood en sociaal en onrealistisch en dom.+++ Als je nadenken over de positie van werknemers, rood, onrealistisch en dom vindt, dan is het beroerd gesteld met Nederland. Nu je het toch over die tijd hebt, de positie van werknemers was toen in heel wat opzichten beter dan nu. Maar ja, wie de voorkeur geeft aan de ééndagvliegjes van nu, kan kennelijk niet anders vinden.

Esprit77 | 18-07-13 | 22:15

@Esprit77
Ik lees: "Wij zijn nog steeds even briljant maar worden te oud gevonden. Aan onze keukentafel blijkt hoe briljant: het ene fantastische project na het andere." Nope, geen spoortje "zelftwijfel". Twijfel over de toekomst, ok. Twijfel over zichzelf: 0.

Arjan | 18-07-13 | 22:15

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:13 | + 0 -

Ja, qua niveau wel.

Supermatthijs | 18-07-13 | 22:15

400 woorde, *0,10€= 40euro, dat poept reaguurder Feynman er binnen 5 minuten na een vers topic uit. En dan staat er nog een coherente opinie ook. Dat is dus 480euro per uur. 10 cent is nog zwaar betaald, gewoon tempo maken.

seven | 18-07-13 | 22:13

Dus... Conny en Angelo hebben geen geld, alle tijd van de wereld én een keukentafel, kortom: alle randvoorwaarden om heel veel te neuken en juist dat doen ze niet meer.

Bijzonder.

Maar ik zal wel de enige zijn die juist dat opvalt.

Stormageddon | 18-07-13 | 22:13

Supermatthijs | 18-07-13 | 22:11
En Itzie is een shetlandpony?

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:13

@Kaas de Vies 22:09
Don't cross the Borderline. Haha.

AshleyJ"Ash"Williams | 18-07-13 | 22:12

Den Heerscher | 18-07-13 | 22:08
Je wordt er niet echt duidelijker op vriend. Met dat knip- plak- en jatwerk.

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:12

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:09 | + 0 -

De geruchten gaan dat hij en Itzie geplet zijn door een franse schone van 165 kilo schoon aan de haak.

Supermatthijs | 18-07-13 | 22:11

Kaas de Vies | 18-07-13 | 22:08
Eerlijk is eerlijk. De kratten komen naar je toe deze zomer. Zelf voor een opener zorgen.

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:10

@Arjan | 18-07-13 | 21:56 | + 0 -
Waarover?

Kaas de Vies | 18-07-13 | 22:10

Supermatthijs | 18-07-13 | 22:07

Ook apen hebben zo af en toe verkansie nodig. Als Bakito een WiFi puntje heeft gevonden, gaat hij ons hier weer stalken.
*stilletjes hoopt dat Bakito in Jemen verblijft*

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:09

@AshleyJ"Ash"Williams | 18-07-13 | 22:01 | + 1 -
En die gemoedstoestanden bewegen mee met je menstruatiecyclus?

Kaas de Vies | 18-07-13 | 22:09

@Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:04
Wat er mis is met pensionado's, is dat zij, afhankelijk van welke leeftijd je voor ogen hebt, dit land na de oorlog hebben "opgebouwd" en naar de kloten hebben geholpen.

Den Heerscher | 18-07-13 | 22:08

@Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:00 | + 0 -
0,000067 * 24492 tegels = 1,640964 per tegel. Tja hoeveel woorden gemiddeld per tegel....10? Kan ik volgens mij 3 kratten pilsch voor kopen. Deal!

Kaas de Vies | 18-07-13 | 22:08

@Graaf van Egmont
Wat er mis mee is, is dat we er teveel van hebben ten opzichte van het bevolkingsaandeel dat waarde toevoegt binnen de grenzen van Nederland. Wie dit land heeft opgebouwd of afgebroken kan me overigens geen reet schelen. Ik leef nu, en de belastingdruk is nu al hoog genoeg.

Zware Majesteit | 18-07-13 | 22:08

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:06 | + 0 -

Kaas hapt alleen naar die van Bakito en die is al dagenlang spoorloos geloof ik.

Supermatthijs | 18-07-13 | 22:07

Kom, kom zeg. Iedereen zit hier een beetje de journalist uit de hangen, en dan de collega's een beetje afkraken. Kom, kom.

Esprit77 | 18-07-13 | 22:07

Supermatthijs | 18-07-13 | 22:01
Weet ik. Ik wilde aas alleen even een lekkere worst voorhouden.;)

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:06

@The Green*Machine | 18-07-13 | 21:20
*Respect* betoont! Dit zijn de gasten waar we de oorlog wel degelijk mee gaan winnen mevr. de journalist!

Wolveshead | 18-07-13 | 22:06

Arjan +++++ Als je tussen de regels door leest, wel.

Esprit77 | 18-07-13 | 22:05

@Esprit77 | 18-07-13 | 21:57
Je klinkt als de PvdA van de jaren '50. Rood en sociaal en onrealistisch en dom. Het argument voor mijn stelling is de realiteit die het eindresultaat van een dergelijke koers is en je om je heen kunt aanschouwen.

Den Heerscher | 18-07-13 | 22:05

Zware Majesteit | 18-07-13 | 21:59
Wat is er nou weer mis met pensionado's. Afhankelijk van welke leeftijd dat je voor ogen hebt, hebben die dit land na de oorlog opgebouwd of naar de kloten geholpen. Aan jou de keus.

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:04

Als ik Bor zou heten, begon ik een praathuis..

Zware Majesteit | 18-07-13 | 22:03

EUR 100 per afgeleverd stukje (blijkbaar max 1.000 woorden?) is voor drie dagen werken een rotfooi. Kranten zijn achterhaalde media met overduidelijk ouderwetse vergoedingen.

@bor: begin een tosti bar, misschien levert dat nog iets op?

Boerenbrandtlul | 18-07-13 | 22:02

Journalistiek verdient geen zak.. nee daarom laat je je 'gijzelen' in een NL talig filmpje uit Jemen zonder enige kidnapper met sabel in de buurt die de ondervoede kippennekje van een van de partners doorklieft als voorbeeld.

Causa Sui | 18-07-13 | 22:02

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:00 | + 0 -

Pas op vriend, dat is bij Kaas nog steeds een godsvermogen.

Supermatthijs | 18-07-13 | 22:01

@Esprit77 | 18-07-13 | 21:57
Ik kom in het hele stuk geen letter "zelftwijfel" tegen.

Arjan | 18-07-13 | 22:01

@Kaas de Vies 21:49
Een glimlach.
Verbijstering.
Ergernis.
Hilarische schaterlachen.
Ontsteltenis
Instemming.

Kortom: Een achtbaan aan emoties. Hulde! - en dat is het dus waard.

AshleyJ"Ash"Williams | 18-07-13 | 22:01

Oh, en grammatica? Alleen als ik ervoor betaald word.

Zware Majesteit | 18-07-13 | 22:00

Kaas de Vies | 18-07-13 | 21:49
Wat dacht je zelf? Ik zou er wel 0,000067 cent per woord voor over hebben.

Graaf van Egmont | 18-07-13 | 22:00

@Esprit77
Ja, fijn, laten we de vergrijzing nog verder vergroten net als die VUT-figuren van een tijd geleden die er met 55 al tussenuit mochten. Iemand moet dit stinkland draaiende houden, en dat zijn niet de pensionado's of figuren in gesubsidieerde werkvoorziening zoals de publieke omroep.

Zware Majesteit | 18-07-13 | 21:59

Hoewel ik zelf niet werkloos ben, ben ik dat ooit wel eens een korte tijd geweest. Geconditioneerd als ik ben dat hard werken normaal is, vond ik werkloos zijn vreselijk. Als je nog nooit werkloos bent geweest terwijl je hypotheek doorloopt etc, kun je nauwelijks voorstellen wat zoveel andere werklozen aan dezelfde gevoelens hebben meegemaakt.
Tegenwoordig is de tijdsgeest anders, harder. Tegenwoordig weet je dat je geen vrijetijdswetenschap, sociologie, archeologie, journalistiek moet gaan studeren als je graag werkloos wilt worden. En de journalist kwam uit een tijd waarin men simpelweg niet beter wist dan dat journalistiek een goed beroep was. Nu weten we wel beter. Ik wil hiermee aangeven dat we onze jeugdige jaren80 frisheid voorgoed kwijt zijn. Ik geef de EU en de gevestigde partijen daarvoor de schuld. Zoals een andere commenter het zo mooi wist te verwoorden: dit krijg je er nou van als je politici een land laat besturen...

appeltjesgroeneweide | 18-07-13 | 21:59

De zelftwijfel is toch wel het typische voorbeeld van de nare gevolgen van plotseling ontslag. Er zal toch echt iets aan het ontslagrecht moeten worden gedaan en de pensioenleeftijd. De gevolgen van al deze maatregelen worden toch ernstig onderschat. Daar kunnen werkcoaches niks aan veranderen. Wel vakbonden en politiek. Meer ontslagbescherming en een lagere pensioenleeftijd.

Esprit77 | 18-07-13 | 21:57

@Den Heerscher
Ik ook niet. Ik heb vooral bier gedronken met dat heerschap. Van "studeren" is aan dat schooltje overigens nog nooit sprake geweest, door niemand. Blijft wel wennen om z'n tronie nu hier wekelijks tegen te komen.

Zware Majesteit | 18-07-13 | 21:57

@Kaas de Vies | 18-07-13 | 21:49
0 verstand van, maar maak 's een boekje zou ik zeggen!

Arjan | 18-07-13 | 21:56

@Zware Majesteit | 18-07-13 | 21:44
Overigens ontbreekt niet de persoonsvorm, maar congrueert de persoonsvorm niet met het onderwerp. Tevens ontbreekt een deel van het werkwoordelijk gezegde.
.
Inderdaad ook een krom plempsel mijnerzijds. Zoals ik al aangaf: U heeft groot gelijk.

Den Heerscher | 18-07-13 | 21:56

Tjonge jonge... Er zijn weer heel wat reaguurdertjes die echt geloven dat ze belangrijk werk doen.... Komende jaren zal er nog veel meer werk verdwijnen. Wie het laatst lacht, lacht het best...

liesbeth van ingen | 18-07-13 | 21:56

wc -w bor
842

Zo weer 84,20 verdiend. Minus datum/naam slaan we af op 83,40

boasatlas | 18-07-13 | 21:55

@Zware Majesteit | 18-07-13 | 21:44
Je hebt gelijk, maar goed: Ik heb dan ook geen journalistiek met Paternotte gestudeerd.

Den Heerscher | 18-07-13 | 21:53

Maar nergens in de 2 pdf´s de vragen ¨waren we ons inkomen wel waard? Wat raar dat de wereld nog steeds ronddraait terwijl wij onze maatschappelijk essentiele taak niet meer vervullen?¨. Verder lief tostie-stukje, mmaar wel een beetje naief/schaamteloos

goktrommelisttot | 18-07-13 | 21:50

Kudo's, daar moet je voor gaan. De euro's heb je geen reet aan.

Maar iemand er verstand van? Wat is mijn gebazel waard?

Kaas de Vies | 18-07-13 | 21:49

Oh ja, dat doe ik uiteraard op freelancebasis.

Lucille Werner | 18-07-13 | 21:47

Zucht. Dit soort typetjes liepen er zat rond tijdens mijn tijd op de School voor Journalistiek. De 'kijk mij eens origineel en grappig schrijven'-typetjes: enorm overtuigd van hun eigen talent (vaak niet eens het geval), grote waffel en bij tegenslag ligt het vooral niet aan hunzelf. Nu is zo'n ontslagreeks natuurlijk heel lullig als het je persoonlijk treft, maar enige realiteit en relativering ontbreekt vervolgens compleet. Maar de 'kijk mij goed zijn'-mentaliteit, al dan wel of niet terecht, blijft natuurlijk als een paal boven water staan. En zich vooral te goed voelen voor veel klussen, als ik het sarcasme in dit irriterende artikel goed begrijp. Het dedain druipt er vanaf. Mensen die nooit tegenslag hebben gekend door hun grote waffel, hebben het nu eventjes lastig. Nouja: twee jaar lang een gunstige regeling, waar ze in het artikel maar al te graag mee pronken. Typische ivoren toren-lui. Brr. Ik ga morgen weer fluitend aan het werk voor een klein 'kutkrantje'. Laten zij zich aan de keukentafel maar lekker druk maken om hun seksleven.

Lucille Werner | 18-07-13 | 21:46

Het is net als met de winterschilder> als je het zelf ook kan, beter zelfs, dan doe je dat ook zelf. Je weet dan zeker dat het goed gebeurd en het kost alleen de verf. Want een echte schilder maakt er een zooitje van door de tijdsdruk.
Betaald broddelwerk is zo vorige eeuw.

Terpen-tijn | 18-07-13 | 21:45

@Den Heerscher
"Het zal het armetierige hoofdlettergebruik en het feit dat je als een olifant door de porseleinkast van de Nederlandse grammatica strompelt."
Het zal dan ook die olifant zijn, die de persoonsvorm uit bovenstaand plempsel heeft opgevroten?

Zware Majesteit | 18-07-13 | 21:44

Toen ik de godvergeten directeur van Wegener Uitgeverijen destijds met z'n uitgestreken zelfvoldane smoelwerk in de kantine van het inmiddels terecht opgeheven Utrechts Nieuwsblad hoorde verkondigen dat 'ie Marktplaats.nl voor één symbolische kut-euro had verkocht (aan TMG meen ik me te herinneren), heb ik de geïnstitutionaliseerde journalistiek voor dood achter me gelaten. Een bedrijfstak met de visie van een kleibintje onder de grond, dan wordt nooit meer wat.

Zware Majesteit | 18-07-13 | 21:41

"gewoon.. om de marktprijs per woord nog wat verder te drukken."
Zware Majesteit | 18-07-13 | 21:31

Tendentieus, ongefundeerd, nodeloos kwetsend. Het zal het armetierige hoofdlettergebruik en het feit dat je als een olifant door de porseleinkast van de Nederlandse grammatica strompelt. Gelukkig is er de IT.
.
Overigens heeft u groot gelijk.

Den Heerscher | 18-07-13 | 21:40

subsidie en afgerekend.
Weer twee vette fouten, maar daar hoeft gs dan ook geen cent voor te betalen.

Terpen-tijn | 18-07-13 | 21:38

250 maar? In mijn "bedrijfstak" zijn het 12.000 banen die geschrapt zijn en in de toekomst waarschijnlijk meer. Die gasten zijn, met dank voor bewezen diensten, zoals inzet van eigen lijf en leden, aan de kant gezet. Lijkt me iets wranger als voortaan zelf de inkt te moeten betalen van wat voorheen ook al niet de kosten waard was.

Wolveshead | 18-07-13 | 21:37

Gewoon even aan Paul de Leeuw vragen hoe je al jaren niet functionerend toch vet geld kunt toucheren.

Der Schnitzeljäger | 18-07-13 | 21:34

Vind het nivo van de reageerders over het algemeen beter als de "journalisten" van powned.
Journalistje spelen kan iedereen met een vette pot susidie.
Ook waar>> een reageerder wordt zwaarder aangerekend op taalfoutjes dan een journalist op pow ned... geen beginnen aan en ook de moeite niet waard.

Terpen-tijn | 18-07-13 | 21:34

@blango | 18-07-13 | 21:09
Marktwerking heeft geen mentaliteit, het is enkel een fenomeen. Er zit geen gedachte achter, het kent geen moraliteit, het is geen filosofie. Het is gewoon een gegeven.
.
Binnen de journalistiek is er ook niet echt sprake van marktwerking, eerder van corruptie. Dit zien we ook terug bij de NPO: Schrijf wat men wil horen en krijg betaald. De echte journalistiek, de onderzoeksjournalistiek, de onafhankelijke journalistiek die zaken aan de kaak stelt omdat dat hun journalistieke taak en ethische verantwoordelijkheid is, dat zijn hobbyisten. Die worden voor gek verklaard en monddood gemaakt door het overheidsgefinancieerde propaganda-apparaat. Als die hobbyisten echter scherp genoeg zijn, dan zullen ze er op een gegeven moment misschien van rond kunnen komen door advertentieinkomsten e.d.
.
Een nobele hobby is het. Als het je lukt daarvan je werk te maken in de harde koude realiteit in plaats van binnen de propagandamachine, dan kom je van goede huize. Dat is net zoiets als gitarist van een beroemde band zijn: Iedereen kent je, weinigen weten je naam.
.
Voor Van den Bor: Helaas. Einde relaas.

Den Heerscher | 18-07-13 | 21:31

Ghe.. De journalist die dit niet al jáááren geleden zag aankomen en daar actie op ondernomen heeft, is dom. Zelf heb ik het schooltje voor journalistiekje te U. ook afgerond, dus ken het wereldje. Ik zat daar nota bene één jaar achter GS-broodschrijver Paternotte van wie ik me eigenlijk vooral de niet geheel onverdienstelijke Sinatra-imitatie herinner. Daar het mij aan schriftelijke spitsvondigheid danig ontbreekt om er fatsoenlijk geld mee te verdienen, doe ik dat nu wél in de IT. Bevalt uitstekend, nog wekelijks headhunters in de mail, en in mijn vrije tijd reaguur ik eens wat.. gewoon.. om de marktprijs per woord nog wat verder te drukken.

Zware Majesteit | 18-07-13 | 21:31

@Karel de 1e | 18-07-13 | 21:13
Ik ben 15 jaar geleden een keer bij Beeld en Geluid langsgeweest (toen nog Nederlands Audio-visueel Archief oid). Kamertje waar 2 mensen uitzendingen aan het beschrijven waren. Bandje in de speler, programma aandachtig beluisteren. Paar regels typen ("Presentator: Piet Jansen. Johan Cruyff vindt dat wedstrijd best goed ging. Omroep: NOS. Duur: 52min 20s"). En dan even pauze nemen, koffie pakken en weer door.

Arjan | 18-07-13 | 21:30

Ik zou stukjes schrijven in Yemen. Zeg dat het gevaarlijk is en dat je zo ontvoerd kan worden. Oeps, das wat. De journalisten worden zelf ontvoerd. Of NL even snel over de brug wil komen. Soms vraag ik mij af of het een trukje is om gezicht te worden bij P/W, K/B, DWDD ?
Je moet nergens meer van opkijken tegenwoordig.

Kamervraag | 18-07-13 | 21:30

Watapatja | 18-07-13 | 21:23 |
Dat bedoel ik, daarom kom ik daar ook niet. Dat arme schaap anders weer van streek.

ZSU-23-4 | 18-07-13 | 21:28

@DeSjaak1000 | 18-07-13 | 20:58 | + 15
U slaat de spijker op z'n kop met uw opmerking dat de wereldomroep meer personeel dan luisteraars had. In de jaren 50 en 60 stelden ze nog wat voor toen al die Nederlandse emigranten in Australië, Zuid Afrika en Canada er naar luisterde. De kentering is gekomen toen iedereen internet kreeg (zo'n beetje 15 jaar geleden). En voor de vakantiegangers in Europa hoef je het ook niet te doen. Die hebben al 20 jaar een campingsetje van Canal Digitaal waarmee ze het nieuws in Nederland volgen vanaf de camping in Frankrijk en Italië.

Osdorpertje | 18-07-13 | 21:24

Ik dacht even dat dat Ebru Umar was op het gifje. +1 als je dat ook dacht!

Ion Susai | 18-07-13 | 21:24

ZSU-23-4 | 18-07-13 | 21:21 |
Mijn vrouw schrikt altijd aan de kassa bij o.a. de Makro.

Watapatja | 18-07-13 | 21:23

Niet iedereen heet Ebru Umar, dat bekt wat beter dan "Mevrouw van den Bor".

Den Heerscher | 18-07-13 | 21:22

Ik hou van Ebru :-)

MyCatIsDoingThis | 18-07-13 | 21:22

Watapatja | 18-07-13 | 21:13 |
Dat is waar, daarom zijn import-groothandelsondernemers ook altijd zo irritant als ik weer eens onder de prijs iets kom ophalen bij ze. Je blijft rekenen.
Mijn vrouw durf ik dan nooit mee te nemen, die denkt dan steevast 21% korting te krijgen tov winkelprijzen.

ZSU-23-4 | 18-07-13 | 21:21

Op een dag is iedereen zzper of zit in de bijstand.

Terpen-tijn | 18-07-13 | 21:20

Typisch van die lui die nog nooit een voet in het echte bedrijfsleven hebben gezet. Ja: het bedrijfsleven waar het echte geld wordt verdiend, het geld waarmee die treurige Wereldomroep en haar makkelijke fopbaantje decennia betaald is. Na decennia lekker warm op een vaste plek zitten met een naar verhouding veel te hoog salaris, voelen ze zich ineens een soort bourgeoisie en vallen ze extra hard op hun muil.
.
Maar zo werkt de wereld. Ik als zevenentwintigjarige heb rechten gestudeerd en kon met geen mogelijkheid aan de bak komen binnen mijn werkveld. Maar niets getreurd, ik heb gewoon anderhalf jaar bij een groothandel als orderpikker en chauffeur gewerkt: bierfusten sjouwen, kratten stapelen en
stinkende emballage wegwerken. Welkom in de echte wereld mevrouw. Met mijn volharding heb ik nu eindelijk een fatsoenlijk betaalde baan als junior bedrijfsjurist, maar dat ging niet zonder zelfstudie, solliciteren tot ik erbij neerviel, en vernederd te worden tijdens sollicitatiegesprekken.
.
Als dat mevrouwtje het bovenstaande moet meemaken wordt ze gillend gek. Welkom in de ECHTE wereld, mevrouw.

The Green*Machine | 18-07-13 | 21:20

-weggejorist-

hatsjepsoet | 18-07-13 | 21:20

Van gratis publiek geld naar gratis publiek geld...

aherzenberger | 18-07-13 | 21:20

RedSplat | 18-07-13 | 20:52 | + 5 -
-weggejorist- Voor het beestje bij de naam noemen. Okay..Fail.

RedSplat | 18-07-13 | 21:20

Stop dan ook met schrijven, daar doe je iedereen een plezier mee! ...

deleraarspreekt | 18-07-13 | 21:19

Watapatja | 18-07-13 | 21:16 | + -1 -

Idd. ik krijg ze normaal zelden.

Supermatthijs | 18-07-13 | 21:19

Ze kunnen wellicht ook nog aan de bak als letterzetter.
Bij het AD.
Freelance.

Boris Poepnagel | 18-07-13 | 21:18

@Watapatja | 18-07-13 | 21:16
Sorry. Mijn minkudo knop zat vast.

VanBukkem | 18-07-13 | 21:18

Watapatja | 18-07-13 | 21:16

We worden uitbetaald in minkudo's. Net echt.

Botte Hork | 18-07-13 | 21:18

Mag hopen dat Elsevier snel failliet gaat, dat zal ze leren om hun lezers zomaar te censureren.

Terpen-tijn | 18-07-13 | 21:18

Mag hopen dat Elsevier snel failliet gaat, dat zal ze leren om hun lezers zomaar te censureren.

Terpen-tijn | 18-07-13 | 21:18

Het minkudomonster heeft een zonnesteek opgelopen zo te zien.

Watapatja | 18-07-13 | 21:16

Als journalist schijnt tegenwoordig je enige taak te zijn om de gevoelstemperatuur van de publieke opinie en politieke correctheid te peilen en aan de hand daarvan stukje over te pennen. Dan is het terecht dat je niet al teveel verdient.
Btw, de oude-bomen-industrie kan je beter maar achter je laten nu er nog wel werk is.

Allemaal | 18-07-13 | 21:16

Ik kwam nog al eens ambshalve bij de Wereldomroep. Tjonge jonge jonge daar zat echt iedereen uit zn neus te vreten. Overal hadden ze een mannetje of vrouwtje voor. Verwend kutvolk was het!

Karel de 1e | 18-07-13 | 21:13

ZSU-23-4 | 18-07-13 | 21:11 |
En jij bent beslist niet geschikt als zelfstandige, BTW mag je weer afdragen.

Watapatja | 18-07-13 | 21:13

Werkloosheid is de ultieme vorm van nivelleren, Spekman's feest wordt alsmaar groter, Samson kan zijn dank niet op en ondertussen lacht Rutte mevrouw en meneer vrolijk uit, het kan zoveel socialer!

smdyasc | 18-07-13 | 21:13

Jemen heeft wellicht binnenkort een nieuwe buitenlandse correspondent nodig. Ik zou zeggen, gaan met die banaan. Niemand zal je missen Conny. En neem je man mee.

RedSplat | 18-07-13 | 21:12

-weggejorist-

hatsjepsoet | 18-07-13 | 21:12

Watapatja | 18-07-13 | 21:08 |
10 om 12, het is ex btw.

ZSU-23-4 | 18-07-13 | 21:11

Zonder reclames zouden er een triljard journalisten werkeloos zijn, want wie koopt er nou nog een krant?

Terpen-tijn | 18-07-13 | 21:11

De gele kanarie,
die staat op de bar
Ik zit in de penarie,
Ik ben echt in de war
De tap gaat weer open
Ze schenkt hem weer eens in
Ik kan niet meer lopen
En heb het toch naar mijn zin
(bis)

gooi en smijtwerker | 18-07-13 | 21:10

Terpen-tijn | 18-07-13 | 21:08 |
En dan van die handige programma's die automatisch woorden aanvullen.

Watapatja | 18-07-13 | 21:10

Ze wil schrijver worden en blijven en wordt door de marktwerking tegen gehouden. Dat is het punt met marktwerking er kunnen er maar een paar de beste zijn? De rest mag niet meedoen? Zorg dat je aan de top komt zo niet dikke vette pech, hoeveel echte mooie plekken zijn er? Dat is de mentaliteit van marktwerking?

blango | 18-07-13 | 21:09

Wc-kip | 18-07-13 | 21:07 | + 0 -

Hé, niet flauw aan doen over mijn twee favoriete stukjes schrijvers hier. Maar het lijkt inderdaad wel op hedendaagse slavenarbeid. Ik denk ik lees dat stukje van die mevrouw ook eens. Voor zulk verantwoordelijk werk zou je gewoon een fatsoenlijke beloning moeten krijgen en niet zo'n fooi.

Supermatthijs | 18-07-13 | 21:09

.
..
...
sh*t zo verdien ik niks

Den Meester | 18-07-13 | 21:08

Zie je wel dat reageren ook werk is.
Zou al heel blij zijn met een cent per woord en Kaas de Vies doet het wel voor een halve cent>> dan nog wordt hij schatrijk.

Terpen-tijn | 18-07-13 | 21:08

ojee, zijn ze zomaar even geconfronteerd met het echte leven.
Schokkende ervaring. (semi)ambtenaren die altijd maar riepen dat het bedrijfsleven veeel beter verdiende, en nu ze zelf ondernemer zijn er achter komen dat je goddome wel heel hard moet werken. tis wat...

Als je geen droog brood verdient als zzp-er dan ben je gewoon werkloos. geen freelancer.
Ik ken enkele freelance-journalisten, die hebben 3 dagen p/w een vaste baan ('iets met communicatie', oftewel tekstjes typen voor bedrijfswebsites), de overige dagen zijn voor hun journalisten-hobby; op die manier is het prima te doen volgens hun (2000€ bruto p/m).

Kaosu | 18-07-13 | 21:08

ZwarteKater | 18-07-13 | 20:57 |
Jij bent bestuurder zeker, 11 woorden schrijven, 12 in rekening brengen.

Watapatja | 18-07-13 | 21:08

MyCatIsDoingThis | 18-07-13 | 21:05 | + 0 -

Laat Quid dit maar niet lezen. Of mevrouw E. Umar.

Wc-kip | 18-07-13 | 21:07

Ok. Tien cent per woord. Wauw.
Halve euro.
70 cent.
90
1

MyCatIsDoingThis | 18-07-13 | 21:05

andalucia | 18-07-13 | 21:01 |
Heb je de CAO voor journalisten wel eens gezien. Je weet meteen waarom er zoveel met freelancers gewerkt wordt.

Watapatja | 18-07-13 | 21:03

Hema magazijn Laagraven Utrecht kan nog wel een Borretje of twee gebruiken.

meneer der meneren | 18-07-13 | 21:03

Supermatthijs | 18-07-13 | 20:58 | + -1 -
Greet? Wat heeft Gretta Duisenberg hier mee te maken?

Wc-kip | 18-07-13 | 21:02

@Vakonov | 18-07-13 | 20:38
Ik zie die mevrouw nog geen kranten bezorgen. Kranten bezorgen is iets voor kleine bikkeltjes. Niet iets voor huilmevrouwen.

VanBukkem | 18-07-13 | 21:02

Los van dit is het natuurlijk moeilijk om van professie te veranderen.
Ik bedoel een vorkheftruckchauffeur wordt ook geen neuroloog.

Nacho_Vidal | 18-07-13 | 21:01

Enne, wij reaguurders doen het voor de helft van de prijs, 5 cent per woord is mooi.
GS komt u maar over de brug... (op geld voor kinderijsje wachtend)

ZSU-23-4 | 18-07-13 | 21:01

Lulverhaal van GS. Met de nodige humor en zelfspot legt ze een serieus probleem (opdrachtgevers die zzp-ers steeds verder leegzuigen) op tafel. Ze is eerder optimistisch vanwege de noodzakelijke creativiteit dan dat ze zit te janken hoe slecht het gaat. Tendentieus gelieg van GS derhalve.

andalucia | 18-07-13 | 21:01

Ah gut... Mandenmakers en ketellappers schijnen ook al zo beroerd te verdienen. Misschien schuift lantaarnaansteker nog wat?

Rommelende Onderbuik | 18-07-13 | 21:00

journalistiek verdient op het moment inderdaad niet zoveel.. Ze krijgen toch nog wel wat. Protest!

of was dat niet het issue?

:)

Joffri | 18-07-13 | 20:59

Ok, mevrouw van der Bor, u kunt toch ook, geheel in overeenstemming met uw vorige multiculturele baan, een grote negers erbij nemen om uw sexleven weer een beetje tot leven te bonken, want u gaat me toch niet vertellen dat u naast werkloos ook racistisch bent geworden en geen grootgeschapen neger wil hebben?

ZSU-23-4 | 18-07-13 | 20:59

Watapatja | 18-07-13 | 20:53 | + 0 -

Klopt, kijk maar naar Greet.

Supermatthijs | 18-07-13 | 20:58

''Ik kwam er al gauw achter dat weinig mensen zaten te wachten op mijn mooie radiostem en scherpe pennetje.''
.
Lieverd, dat was ook al zo toen je nog bij de wereldomroep ''werkte''. Hoeveel luisteraars had de wereldomroep ook al weer? Er waren meer mensen in dienst bij de wereldomroep dan er naar luisterden.
Lekker op kosten van de belastingbetaler totaal onbelangrijk werk doen waar niemand naar luisterde. Beetje frobelend taxpoet er door jagen. Want er is toch genoeg budget.
En nu, terug in de grote-mensen-wereld met beide voeten op de grond. 10 cent per woord: weet je waarom slechts 10 cent per woord? Omdat er zovelen zijn die kunnen wat jij denkt te kunnen. En dan krijg je de wet van vraag en aanbod. Is het aanbod hoog dan daalt de prijs.
Denk gelijk even na over wat je al die jaren verdiende bij de wereldomroep terwijl de going rate 10 cent per woord was/is in de grote-mensen-wereld. Dan kunnen we toch concluderen dat je salaris eigenlijk graaien uit de staatsruif was. Toch?

DeSjaak1000 | 18-07-13 | 20:58

Voor 10 cent per woord zou dit dus 1,20 euro waard zijn

ZwarteKater | 18-07-13 | 20:57

Volg het geld spoor naar de geldpers en onderweg gewoon blijven schrijven? Zijn er wel meer die dat doen.

blango | 18-07-13 | 20:56

Conny, tip: schrijf langere stukkies. Graag gedaan.

Den Meester | 18-07-13 | 20:55

Hier geldt wat mij betreft nou echt: als je pinda's betaalt, dan krijg je apen. Journalistiek, althans freelance, verdient echt heel slecht in NL. En we hebben ook slechte journalisten. Wat was er eerst? De slechte betaling of dito journalisten??

Hans Hillen | 18-07-13 | 20:55

Oeloeboeloe | 18-07-13 | 20:51 |
Liegen schijnt sowieso goed beloond te worden.

Watapatja | 18-07-13 | 20:53

-weggejorist-

RedSplat | 18-07-13 | 20:52

Journalistiek is ook geen vak maar een hobby. En daarom beloont de markt het ook als een hobby; met 10 cent per woord. En als je kijkt naar de tienduizenden journalistiek studenten die elk jaar van het HBO afkomen dan is het mijns inziens nog 10 cent te veel.

fietskettingslot | 18-07-13 | 20:52

Had ze maar niet PvdA / VVD moeten stemmen.

Botte Hork | 18-07-13 | 20:52

Niet alleen journalisten die tegenwoordig geen ene zak verdienen.
De EU proletariërs zijn voor zover ik zie de enigen die nog een beetje geld bij elkaar scharrelen/roven enzovoorts, alles behalve verdienen.

Dezenaamhier | 18-07-13 | 20:51

Of lieg 50.000 mensen voor en begin een omroep.

Oeloeboeloe | 18-07-13 | 20:51

kicktherabbit | 18-07-13 | 20:38 | + 5 -

Of onder valse beloftes een eigen omroep starten en dan lui achterover zitten en 226k euro's per jaar te vangen.

Wc-kip | 18-07-13 | 20:50

Ach gossie (mag ik dan even 80 cent vangen).

faz | 18-07-13 | 20:50

Reality strikes.

Botte Hork | 18-07-13 | 20:50

Weer een voorbeeld waarom iedereen zzp-er zou moeten worden. Je ontdekt dan heel snel je marktwaarde. In het geval van deze dame minder dan een plak kaas.

Watapatja | 18-07-13 | 20:50

Welcome to the real world.

Ornoisliefde | 18-07-13 | 20:50

-weggejorist-

FireFox1 | 18-07-13 | 20:49

10 cent per woord vind ik nog overbetaald.

Botte Hork | 18-07-13 | 20:48

Misschien is de journalistieke invalshoek een beetj een wake-up call dat alle dingen die digitaal verspreid kunnen worden theoretisch niet 'gratis' kunnen zijn.
Oja, en van welk bouwjaar is CvdB?

Einde van de Domheid | 18-07-13 | 20:46

Zouden haar schrijfsels soms Boring zijn?

AshleyJ"Ash"Williams | 18-07-13 | 20:46

Freelancers die zonder werk zitten.... Welkom in de crisis Conny.

VanBukkem | 18-07-13 | 20:46

Hahaha, in één klap verteld hoe alle ambtenaren denken zodra ze van het staatsinfuus af gaan en écht moeten gaan werken voor hun centen.

En ja, dit is écht ernstig. Zo zie je maar weer hoe overbetaald overheidsgesubsidieerde bedrijven zijn... Hier moeten we INDERDAAD op bezuinigen! EN NIET ZO'N KLEIN BEETJE OOK.

Laat die parasieten op overheidssubsidie maar BLOEDEN.

LangeTijdGeleden | 18-07-13 | 20:45

Logisch, al het geld is nodig voor de reisjes van Floortje Dessing.

blinde kip | 18-07-13 | 20:39

Als het AD bezorgen meer verdient, ga je toch het AD bezorgen? Ik zal het wel weer niet snappen...

Vakonov | 18-07-13 | 20:38

Ze moet een weblog beginnen waarop ze tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend op nieuwsberichtjes reageert. Schijnt aardig te boeren.

kicktherabbit | 18-07-13 | 20:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken