Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Officieel. Heel Holland heeft vreselijke spijt

slaven100.pngBeste pigmentair royaal bedeelde medemensvrienden. Om maar direct met de zweep in de hut te vallen. Het Spijt Ons. Het spijt ons ontzettend. We hebben zo bizar veel spijt. We hebben nog nooit ergens zoveel spijt van gehad. Weet u waar we momenteel zo oneindig veel spijt van hebben? Van ons slavernijverleden. Mensen kinderen huisdieren slaven, wat hebben we een klappende superspijt van ons slavernijverleden. En zeg niet dat we er niet naar handelen. Negerzoenen bijvoorbeeld. Afgeschaft. Afgeschaft omdat we zo onmeetbaar veel spijt hebben. Zwarte Piet ook bijna afgeschaft. Zogenaamd een 'leuk kinderfeestje', in feite een viering van ons schandelijke slavernijverleden. Moeten we vanaf. Vinden wij bij De GeenStijl, ons bewust van de enorme spijt die we hebben, al langer. Afschuwelijk barbaars kinderfeestje is afschuwelijk barbaars. Ook daar hebben ieder jaar al maanden van te voren extreme spijt van. Manmanman wat een spijt. Al 150 jaar spijt, en over 1500 jaar nog steeds. Gelukkig heeft onze regering (met enkel witmensen, waarvoor ook sorry) ook afschuwelijke spijt. Nee maar nu echt. Net als Koning Willy, die was er ook bij. Gelooft u ons niet? Kijk dan naar Minister Asscher, die vanmiddag namens de regering en De Geenstijl niet zomaar spijt betuigde, nee, die heeft Diepe Spijt betuigd: SORRY-video! Mooi. Kunnen we het na 150 jaar eindelijk ergens anders over gaan hebben. Of nee, toch niet. Diepe spijt is namelijk niet hetzelfde als excuses.

Reaguursels

Inloggen

@Causa Sui | 01-07-13 | 14:42
ik had ze helemaal door;
www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2013...
Boutersde grijpt de niet gemeende excuses wel aan, kan ie toch zijn ego ding doen, zie hem eens nobel zweven boven de oude kolonisator.

Causa Sui | 02-07-13 | 12:04

Die Asscher. Er waren drie wereldkampioenen slavenhandel: Britten, Nederlanders... en de joden. Hier de zwarte domineer Farakhan (een echte leider, geweldige man) over de joodse rol in de slavenhandel. Laat Asscher maar excuses aanbieden namens zijn eigen volk en dat zijn niet de Nederlanders.
.
www.youtube.com/watch?v=fUXoOiSXYDY
.
Het moet worden toegegeven, dat de Nederlanders een vuile rol hebben gespeeld, net als die andere protestanten, de Britten, die maar wat graag slaven aanleverden aan de Amerikanen. Maar het past de hedendaagse getinte medemens niet om om compensatie te komen leuren voor onrecht dat is aangedaan aan wel heel verre voorouders. Er is geen niet-blanke die er ook maar over piekert om terug te keren naar de Afrikaanse hellegaten, waar 99% van de slaven werden aangeleverd aan blanken en joden... door andere zwarten, die er geen probleem mee hadden concurrenten uit een naburig dorp in te wisselen voor wat spiegeltjes en kralen. Wij Nederlanders gaan toch ook proberen geld in te zamelen bij niets-vermoedende Spanjaarden op het strand van Torremolinos voor dat 80-jarige onrecht wat ons is aangedaan.lol. Verjaard is verjaard.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 02-07-13 | 11:19

Bouterse heeft het vergeven. Hij zegt zonder vergeving kun je niet voorwaarts.
Na vergeving moet t klaar zijn, dan moet je niet meer drammen.
Suriname, voorwaarts, luistert. naar uw president.
Als je zelfs niet naar je eigen ppresident luistert, heb je blijkbaar gewoon schijt aan autoriteit en aan alles wat geboden en/of voorgesteld wordt.
Dat maakt n hoop duidelijk. En geeft een betekenis aan t woord Surinamer dat velen malen erger is dan het woord (ex)slaaf.
Je moet maar willen.

amin | 02-07-13 | 10:07

Op je in bangladesh onder kinderarbeid gemaakte nike's.

henkdekanarie | 02-07-13 | 05:46

500.000 verhandelde slaven eeuwen geleden toen dat nog vrij gebruikelijk was over de hele wereld, en 'de Nederlanders' moeten zich nog altijd verontschuldigen?
Er is geen haar op mijn hoofd die een willekeurige duitser anno 2013 nog verantwoordelijk houdt voor het de dood in jagen van tientallen miljoenen mensen inclusief mijn overgrootvader of het vergassen van treinladingen joden 70 jaar geleden.

henkdekanarie | 02-07-13 | 05:43

In het Westen zijn de slavenketens verworden tot misplaatst, aangepraat en vals schuldgevoel.

Dat maakt mij een vrij man.

Oktoberfest | 02-07-13 | 01:43

@ lilluke halve hoan | 01-07-13 | 20:39 |
had niet gehoeven joh!

L.aster | 02-07-13 | 01:35

In het Midden-Oosten (waar o.a. de bam ook actief is)werken Chinezen, Indiërs etc in volle slavernij. Hebben ze daar ook krachtig tegen geprotesteerd of was het alleen een klaagzang voor eeuwen terug en de eigen buidel?

eastender | 02-07-13 | 00:58

Kan die pvda ook eens optiefen met altijd hun reet aan de multiculti groeperingen aan te bieden?

eastender | 02-07-13 | 00:53

Al bijna 40 jaar lang een uitkering en dan nog zeiken over sorry. Inmiddels mag er andersom weleens een sorry komen voor dat altijd Holland-bashen. Wat denken jullie, dat het hier een pretje was in die tijd? Uitbuiting van arme sukkels was in de 19 eeuw wereldwijd aan de orde. BTW, is een DNA test voor het gehalte Arabisch een idee? Dat levert weliswaar geen pegels op maar ook dat is duidelijkheid.

eastender | 02-07-13 | 00:50

Jaa, officieel wel ja.
Buiten de glazen kaasstolp die Poitiek Den Haag heet lachen wij Nederlanders er inmiddels om.

ZSU-23-4 | 01-07-13 | 23:54

Ze zullen hier wel net zo lang over blijven zeuren tot ze schadevergoeding krijgen, want dat is uiteindelijk het doel.Moesten al die gasten die daar zitten niet werken vandaag trouwens, of hadden ze en snipperdag.....

Hendrikmaurits | 01-07-13 | 23:37

Bijna alle Surinamers stammen af van een slavenhouder en zeer weinig Nederlanders.
Ze zouden die excuses aan zichzelf moeten maken.

garagedeur | 01-07-13 | 23:15

@Ikbeneenzelfbouwer | 01-07-13 | 19:02
Het feit dat er nu . . . . . daar zijn tegenwoordig machines voor.
Barani517 | 01-07-13 | 19:31 | + 3 -
.
In de Verenigde Staten kwam de onafhankelijkheid van binnenuit. Iedere boerenpummel met een riek in de hand of meer vocht mee met Georg Washington. Die onafhankelijkheid heeft gewerkt. Dat was nogal een overwinning, een zootje ongeregeld koloniale boerenpummels slagen erin de grootste zeemacht ter wereld te verslaan, die van Groot-Britannië.
.
In Suriname kwam de onafhankelijkheid niet van binnenuit, die is van buitenaf opgelegd. Door het Statuut kon Nederland Suriname niet onafhankelijk maken. Dat kon alleen als Suriname daar zelf om vroeg. Hoe moet je dat doen, Suriname zelf laten vragen om onafhankelijkheid? Dan heb je Jan Pronk, die is de architect van het PvdA-beleid omtrent wat te doen met Suriname. Land leverde al nooit een fuck op, alleen maar last. In 1968 valt het kabinet Pengel omdat wis- en natuurkundeleraar ingenieur Devid midden in het schooljaar werd overgeplaatst naar een ministerie. Er kwam een lerarenstaking en toen ging heel het land staken. Pengel gaat nog de verkiezingen in met Wees Gerust Alles Komt Terecht, maar verliest en is een jaar later dood. De hindoestanen gaan regeren. Bij de verkiezingen van 1971 wint de partij van Pengel weer. Inmiddels opgevolgd door Henck Arron. Die roept volstrekt uit het niets opeens de onafhankelijkheid uit. Henck Arron is een studievriendje van Jan Pronk geweest, die kenden elkaar. Daar komt de onafhankelijkheidsgedachte vandaan.
.
Als de onafhankelijkheid van binnenuit kwam, dan zouden de eindexamens atheneum in 1969 en 1970 daar vol mee hebben gestaan en was het uitvoerig besproken geweest in de lessen. Niets daarvan. Je kreeg sommen hoeveel kilowatt energie levert het stuwmeer als het een hele week regent. Meer niet.
.
Henck Arron duwt samen met Jan Pronck en Joop den Uyl Suriname de onafhankelijkheid door de strot. Maar er is totaal geen draagvlak onder de bevolking. Eenderde van de bevolking gaat naar Nederland omdat het nog kan. Henbck Arron peutert 3,5 miljard gulden los als steun voor allerlei projecten, maar het ambtenarenapparaat wil die projecten niet uitvoeren. Er komen grote potten met geld, er liggen stapels plannen in de kast, maar niemand die ze uitvoert. De leidinggevende ambtenaren met het verstand om die projecten te doen, zijn al weg naar Nederland. Alle geld verdwijnt in een grote bodemloze put. Henck Arron zit compleet klem en kan geen kant op. Na vijf jaar plegen de militaire sergeanten een coup. Het ging hun slechts om de groetplicht en lange haren mogen dragen, maar ze kregen de hele winkel.
.
Het is alsof Flevoland met Lelystad onafhankelijk wordt en een grote pot met geld kregen. Veel mensen zagen van tevoren al dat dat niets zou worden.

Ikbeneenzelfbouwer | 01-07-13 | 22:31

De ultieme ironie is natuurlijk dat die Raymann zonder de slavernij, nu geen inkopen zou kunnen doen met zijn door de NPO gefinancierde PC-tractor.
Hoeveel boter op je hoofd kun je hebben?

boasatlas | 01-07-13 | 22:28

Mij spijt het immigratiebeleid.

natte krant | 01-07-13 | 22:07

Ten eerste: Waarom eigenlijk niet? Het is . . .
Ten tweede: Waarom industrialisering? Men zou . . .
omanders | 01-07-13 | 19:20 | + 2 -
.
Om de simpele reden dat Suriname 4,5 keer groter is dan Nederland, maar de bevolking in 1945 maar 150000 mensen, in 1967 450000, in 1975 375000 en nu in de buurt van 650000. In 1863 aan het einde van de slavernij is de bevolking maar 50000 mensen. Het bestuur van Suriname in de koloniale tijd bestond hoofdzakelijk uit ongehuwde jonge blanke mannen uit Nederland met een 8-jaar contract. Als ze die rit uitzaten kregen ze een bonus van 5 jaarsalarissen of zoiets. Je moet van Suriname niet meer verwachten dan wat een stad als Utrecht in 300 jaar tijd kon voortbrengen.

Ikbeneenzelfbouwer | 01-07-13 | 22:06

omanders | 01-07-13 | 20:24
Doen we. Proost!

Gargamel2012 | 01-07-13 | 21:35

Als ze dan toch excuses willen, laten ze dan eens bij de Arabieren gaan zeuren, daar heb je tenminste nog levende ex-slaven en slavenhouders (en valt ook nog veel meer te halen dan hier, alleen hebben ze wat minder last van schuldcomplexen dan wij).

en.wikipedia.org/wiki/Arab_slave_trade...
From approximately 650 until around the 1960s, the Arab slave trade continued in one form or another. In 1953, sheikhs from Qatar attending the coronation of Queen Elizabeth II included slaves in their retinues, and they did so again on another visit five years later.

As recently as the 1950s, Saudi Arabia's slave population was estimated at 450,000 — approximately 20% of the population. Slavery in Mauritania was legally abolished by laws passed in 1905, 1961, and 1981. It was finally criminalized in August 2007.

Zoltar | 01-07-13 | 20:58

Zonder slavernij had Afrika nu nog meer hongernegers gehad en hadden hun nazaten in Westerse landen het nu niet zo goed, we hebben ze dus een dienst bewezen. Ik eis hiervoor compensatie !

Roffel | 01-07-13 | 20:58

Ik ga het OOK nog een keer zeggen:
Ja, sorry wat mijn over over over grootvader gedaan heeft. Dat was echt niet fijn.
.
Maar voor extra poen hiervoor hoef je niet aan te komen.
Er is al gratis school en gratis bijstand bij ongeluk.
Kansen zat, *maak* er wat van.

hotmint | 01-07-13 | 20:55

@Gargamel 2012
Het eerste dat gedaan moet worden is stoppen met dat jullie en wij gelul. Dat doe je door gewoon met zn allen de schouders er onder te zetten en er wat van te maken. Jullie en wij.
Als ik me niet vergis hebben wij en jullie al decennia lang allerlei afspraken over jullie onafhankelijkheid. En wij pogen op allerlei manier om jullie je te laten ontwikkelen. Nu is t aan jullie om dat te doen. Maar doe dat niet door te zeggen dat wij verantwoordelijk zijn voor jullie want dat is jezelf afhankelijk maken en een slachtofferrol aannemen. Herdenk wat je wilt dat doen wij ook schreef ik al. Maar zolang jullie vinden dat wij verantwoordelijk zijn voor jullie heden en toekomst. Is er toch nog iets dat jullie niet snappen.
Allen van jullie die hier geboren zijn behoren idd tot ONS en hebben de zelfde rechten en plichten als ons. Ons derhalve aanspreken op oude schuld is dus jullie zelf aanspreken.
Wij houden jullie ontwikkeling anno nu niet tegen. Snapt u... wij en jullie bestaat niet meer . Vroeger en nu wel, maar om vroeger nou het nu in de weg te laten staan is erg sneu.
Doe niet de pot verwijten dat ie zwart ziet of de ketel dat ie wit was.
In de huidige tijd is oudzeer onnodig zeer, er zijn door de afgelopen decennia namelijk genoeg pijnbestrijdingsmiddelen mogelijk gemaakt.

amin | 01-07-13 | 20:25

@Gargamel2012 | 01-07-13 | 20:16


"Verder gaat het mij er niet om een punt te maken dat Nederlanders slecht zijn, maar de geschiedenis is nou eenmaal wat het is en 150 jaar geleden is een goede beslissing genomen. That's it, that's all, wat mij betreft tenminste."


Dan zijn we het gewoon eens. Biertje?

omanders | 01-07-13 | 20:24

Rroma zigeuners waren in Oost-Europa tot het begin van vorige eeuw slaven, en hoor je hun klagen? Ik zou zeggen; iedereen die hier nog over loopt te zeiken krijgt een gratis enkeltje naar een Rroma-negorij in de Balkan!

Rommelende Onderbuik | 01-07-13 | 20:23

De reden voor de kleine aandacht die in Nederland bestond voor de slavernij is dat Suriname en de Antillen een verwaarloosbaar klein onderdeel waren van Nederlands koloniale verleden. Een kleine provinciestad met achterliggende jungle, drie waddeneilanden en drie keer Urk. Vergelijk dat eens met Nederlands-Indie. Dat was Nederlands koloniale erfenis, waarover schaamte en schuld (Jan Pieterzn Coen, Westerling) is gevoeld, waarover gedacht is, gesproken is. En daar hebben Nederlanders gebloed zoals ze hebben laten bloeden.

omanders | 01-07-13 | 20:23

omanders | 01-07-13 | 20:02 | + 0 -
Jij voelt je niet ongemakkelijk. Ok, prima, die geef ik je, maar lees de rest van de reacties en je ziet dat er toch een bepaald ongemak spreekt. Ik het voornamelijk gehad over dat vandaag een dag is dat gevierd mag worden door een ieder die daar behoefte aan heeft. Kennelijk zitten de excuses van Asscher, die ik persoonlijk niet gevraagd heb, maar dat terzijde, mensen enorm hoog, en zoals altijd wanneer deze discussie begint, schiet men in de verdediging of probeert het te ridiculiseren. Ik begrijp het wel, maar juist deze reflex zorgt ervoor dat deze oude koe niet wil sterven. Verder gaat het mij er niet om een punt te maken dat Nederlanders slecht zijn, maar de geschiedenis is nou eenmaal wat het is en 150 jaar geleden is een goede beslissing genomen. That's it, that's all, wat mij betreft tenminste.

Gargamel2012 | 01-07-13 | 20:16

Net even alle spiegeltjes en kraaltjes van vrouw en dochters in beslag genomen. Waar kan ik ze inleveren?

niksneem | 01-07-13 | 20:11

@Gargamel2012 | 01-07-13 | 19:52


"worden jullie nog steeds zo ongemakkelijk als men er alleen al over praat. "


Ongemakkelijk? Ik niet. Maar ik ben dan ook al jaren geen moral faggot meer.

omanders | 01-07-13 | 20:02

Ik mis de spijtbetuigingen van de Surinamers en bewoners van de Antillen aan ons autochtonen. Het is immers een om de een of andere reden goed bewaard geheim dat de Surinamers en Antillianen voor een groot deel afstammen van slavenhouders, waar het percentage slavenhouders onder autochtonen volkomen verwaarloosbaar is.

HoogToontje | 01-07-13 | 19:54

@Gargamel2012 | 01-07-13 | 19:23


"[W]ij moeten <knip> de vroegere kolonisten zien als helden en het verleden gewoon even vergeten"


Nee, je zou het beter als geschiedenis kunnen zien. Als voorbij. Over. Achter de rug. Niet meer gebeurend. Historie. Iets van vroeger. Niemand hier ziet slavenhouders als helden. Vraag je af waarom een land als Brazilie, net zo goed een land van slavernij, koffie produceert en Suriname het importeert. Vraag je daarna af waarom Brazilie klaarblijkelijk niet ligt te wachten op excuses van Portugal of Nederland ligt te wachen.

omanders | 01-07-13 | 19:54

Barani517 | 01-07-13 | 19:34 | + 0 -
Je hebt mij nergens zien plempen dat Nederland zo'n verschrikkelijk land is, dat zit in jouw hoofd vriend. Daarnaast hebben mijn beide ouders altijd, ook vanaf hun geboorte een Nederlands paspoort gehad, vanwege de kolonialisatie. Suriname was niets meer dan een extra provincie, waardoor ze zonder moeite konden reizen naar de rest van het koninkrijk. Daarnaast heeft mijn moeder ook een flink deel van haar jeugd hier door gebracht al ver voor de onafhankelijkheid, niet dat het je iets aangaat. Mijn ouders hebben niets gezegd over hoe naar Nederland is, noch andere leden van mijn familie. Nogmaals dat zijn jouw woorden. Maar het geeft wel aan dat ondanks dat ik hier geboren en getogen ben, ik nooit als een van "ons" zal worden gezien, daar ik moet verantwoorden waarom ik hier woon. Jouw voorouders verantwoordden ook geen moer, daarom hangt het nog steeds in de lucht, en worden jullie nog steeds zo ongemakkelijk als men er alleen al over praat.

Gargamel2012 | 01-07-13 | 19:52

De zwarte mensen in Nederland anno nu zijn nooit slaaf geweest en de blanken anno nu hebben nooit slaven gehouden. Puur racisme dus om nu omdat je toevallig zwart bent zielig te gaan zitten doen en als je blank bent je op een Noordkoreaanse manier door het stof moet.
En hoe zit het met de de mensen die een zwarte en een blanke ouder hebben ?
Pure nonsens met een racistisch randje.

Herr Vorragend | 01-07-13 | 19:46

@Barani517 | 01-07-13 | 19:31


Ja, daar moest ik ook al aan denken. Bijna een derde van Nederland is op dergelijke wijze ontgonnen. Met exact dezelfde slootjes die gegraven werden, ontwateringskanalen waar ontelbare autochtonen zich kapot op hebben geploeterd.

omanders | 01-07-13 | 19:41

@Gargamel2012 | 01-07-13 | 19:23
Dan zou ik de vraag waarom ze hier naar toe zijn verhuisd eens aan je ouders stellen. En jezelf de vraag stellen waarom je niet verhuist uit dit verschrikkelijke land.

Barani517 | 01-07-13 | 19:34

@Ikbeneenzelfbouwer | 01-07-13 | 15:49
En denkt u dat al de polders en veengebieden in Nederland met machines zijn uitgegraven?
@Ikbeneenzelfbouwer | 01-07-13 | 19:02
Het feit dat er nu niets van enige industrie / economie in Suriname is, ligt puur aan het feit dat het gros van de Surinaamse bevolking liever naar het land van de verfoeide onderdrukker ging, dan het eigen land op te bouwen. Niet aan het feit dat er te weinig mensen zijn om de akkers te bewerken, daar zijn tegenwoordig machines voor.

Barani517 | 01-07-13 | 19:31

@ikbeneenzelfbouwer |19:02|
Pracht en lang verhaal.
Heb dergerlijk dingen vaak gelezen op des wiki's etc.
Blijft nog steeds waarom die shit overwoekerd is en er niet iets mee gedaan wordt?

amin | 01-07-13 | 19:25

Barani517 | 01-07-13 | 19:17
Ik ben hier geboren, ouwe. nu jij weer.

Gargamel2012 | 01-07-13 | 19:23

Sorry voor al die negerslaven die ik al jaren uitbuit, maar ff serieus wat een nonsens, net alsof de Nederlandse mensen die nu leven daar schuldig aan zijn.
Dat willen ze je maar al te graag aanpraten natuurlijk, dan durf je geen commentaar meer te hebben op het wangedrag en geldtrekkerij van deze bevolkingsgroep.

Rimpeldoos | 01-07-13 | 19:22

@Ikbeneenzelfbouwer | 01-07-13 | 19:02

"Dat verander je niet in een eeuw naar industrieland."


Ten eerste: Waarom eigenlijk niet? Het is geen wet van meden en perzen. Duitsland katapultiseerde van een boerenland naar een spil van de industrialisering in de negentiende eeuw.


Ten tweede: Waarom industrialisering? Men zou producten voor de markt kunnen verkopen. Door de mechanisering van de landbouw is het echt geen slavenbaan meer. Waarom geen choclade, koffie, wat al niet kweken?

omanders | 01-07-13 | 19:20

@Gargamel2012 | 01-07-13 | 15:13
"Nee, wij moeten integreren en de vroegere kolonisten zien als helden en het verleden gewoon even "vergeten"... en als het even kan, graag ook Zwarte Piet omarmen..." Ik ben toch erg benieuwd wie u gedwongen heeft om naar Nederland te verhuizen, het land van uw verdoemde onderdrukkers, in plaats van in uw eigen land iets op te bouwen.

Barani517 | 01-07-13 | 19:17

Geen beter politiek dan symboolpolitiek.
-
Ik zeg hier nu alvast: de eerste de beste Minister President die het in de komende jaren in z'n harses haalt om excuses aan te bieden, doet dat -nu reeds voor alsdan- NIET namens Ome Azo.
-
Er leeft een hele generatie Amsterdamse Bijlmer schuldgevoel-surfers zeer riant van deze abjecte vorm zieligheidsmelkindustrie.
-
Stelling: Slavernij is van alle tijden. Het is er altijd al geweest - en het zal er altijd zijn -en het is zeker geen monopolie van Guyana - of West Indië bewonerts. (hoewel je dat aan de schuldsubsidiestromen naar allerlei vage clubjes in de Bijlmer wel zou denken)
-
Ome Azo heeft Zeeuwse reders als voorouders, die met hun schepen een behoorlijk aantal malen voor de kust van wat tegenwoordig Benin is zijn verschenen om na enig onderhandelen met een lading mensenvlees richting Recife te scheren.
-
Ik kan die mensen bepaald niet kwalijk nemen dat ze een graantje hebben willen meepikken van wat voornamelijk een Portugees/Braziliaans, Engels, Deens en Frans monopolie was.
-
Geen excuses, alstublieft, na 283 jaar!
-
(liever -terechte- excuses dat dit spul na al die jaren vrijheid en onafhankelijkheid NOG STEEDS riant op onze zak teert en in al die jaren niets van de eigen samenleving heeft gebakken...)

azoturie | 01-07-13 | 19:04

Ikbeneenzelfbouwer | 01-07-13 | 15:49 | -1
Informatief enzo, waarvoor dank.
Maar ik zit nu met 1 vraag.
Hoe komt het dat er geen 1 inheemse die overwoekering van plantages tegengaat en ze exploiteert om lokaal geld en banen en voorspoed te brengen?
amin | 01-07-13 | 16:01 | + 4 -
.
Dat kan ik uitleggen. Alle kolonies van de Nieuwe Wereld waren van begin af aan onderhevig aan het mercantilisme. De kolonies moeten de grondstoffen en zonodig het halffabrikaat leveren aan Europa. Die heeft de industriën om van een cacaonoot chocola te maken en van suikerriet poedersuiker en van indigo blauwsel voor de witte lakens te wassen. De plantages hebben de afmetingen van de moestuin voor de toenmalige Nederlandse bevolking, 2 miljoen en meer. En de Republiek der Verenigde Nederlanden moest poen verdienen als enige burger geregeerde staat in een verder feodaal Europa. Dus de plantages waren ook voor de handel. Elke vorm van industrie in de kolonies om eindfabrikaat te maken voor de handel was verboden. Dat is mercantilisme. In Amerika ontstaat de industrie pas tijdens de onafhankelijkheids revolutie van 1764-1787.
.
Voor de huidige bevolking van max 550000 mensen zijn de plantages te groot. Voor de lokale markt is het niet rendabel. Daarvoor zijn de kostgrondjes van de kleinlandbouwers die hun spullen dagelijks naar de markt brengen. Dus die mensen werken echt wel, maar op hun kostgrondjes, niet op die grote plantages.
.
Er is nog steeds amper industrie in Suriname. Ja, van bauxiet wordt aluinaarde gemaakt en geexporteerd naar Trinidad waar drie Surinaamse boten in één grote oceaanboot gaan naar Alcoa in Canada. Pas na 1966 wordt er met het stuwmeer ook aluminium gesmolten uit aluinaarde, maar dat is maar een klein beetje.
.
De hele economische en infrastructuur in Suriname is van oudsher ingericht geweest als moestuin voor het rijke Nederland. Dat verander je niet in een eeuw naar industrieland.

Ikbeneenzelfbouwer | 01-07-13 | 19:02

Hou toch eens op met dat gezeik. De grootste slavenhandelaren waren de stamhoofden, die de mensen verkochten. Wij verzorgden het transport. En in die tijd had je nog geen loveboats.
Trouwens, wanneer krijgen we excuses van de romeinen, de fransen, de spanjoekels, de duitsers en van de Marokkanen. En misschien ben ik er een paar vergeten.

Rest In Privacy | 01-07-13 | 19:02

Inmiddels zijn de rollen omgedraaid en werken wij ons het lazarus voor die gasten. Over 150 jaar krijgen wij weer netjes excuses. Toch?

Vindefin | 01-07-13 | 18:49

In deze vermeende schuldkwestie is het simpele onderscheid tussen zwart (goed) en wit (slecht)niet houdbaar. De meeste vermeende nazaten van (zwarte) slaven zijn tevens nazaten van (blanke) slavenhouders en hun familie. Ze zijn dus net zo goed schuldenaar als schuldeiser - als je al schuld kunt hebben aan het doen en laten van je voorouders...

colonnecinco | 01-07-13 | 18:49

Sommige reacties laten zien dat de personen achter de reacties zich beter en meer voelen dan negers.
Generaliseren, nee joh!
Voor mij is een mens een mens, waarom altijd de kleur er bij halen?
Jammer.

purkpurkson | 01-07-13 | 18:45

Laat eerst die Scandinaviers maar eens excuses maken voor het plunderen van Dorestad.

L.H. Oswald | 01-07-13 | 18:45

Het heeft de muziek anders wel goed gedaan, denk aan blues, reggea, hiphop, funk, soul en wat al niet meer. Muziek heeft een grote rol gespeeld als het gaat om burgerrechten voor zwarte in Amerika. Muziek zou de redding moeten zijn voor de wereld maar tegenwoordig is de muziek nogal naar de klote. Anyways. youtu.be/txlL6bvdZvw

Robertski | 01-07-13 | 18:44

Schadevergoeding prima, maar dan snel weer terug naar Afrika.

Wachtloper | 01-07-13 | 18:38

Ze mogen de Hollanders ondertussen wel eens op de blote knietjes danken dan ze Nederlander mochten worden met alle rechten van dien. Collectief Broki kan de pot op, gewoon werken!! voor je geld en niet meer de ziele (zwarte-)piet uithangen.

denoorman | 01-07-13 | 18:08

Ik hoor er net weer eentje huilen over gratis geld... err herstel betalingen. Sorry maar die ruif is leeg hoor.

Ranja Drinker | 01-07-13 | 18:07

Hoe zit dat met de excuses van de heren Romeinen, Vikingen en Spanjaarden?

Dr. Doom | 01-07-13 | 18:07

Kan Asscher misschien ook sorry zeggen voor de wandaden van zijn eigen voorouders? De Joodsche raad waarin zijn opa zat heulde met de moffen en bepaalde wie Goed Volk was en wie op de trein moest. En nu heult zijn kleinzoon met de EU fascisten.

Afgeschminkte Bassie | 01-07-13 | 18:03

@Bigi Bana Boy | 01-07-13 | 15:53

Ik ken ze zelf ook. En dan hebben we het nog niet eens over de hongi-tochten en Jan Pieterzn Coen gehad. Maar dat is allemaal verleden tijd. Of dat dit land als een van de laatste de slavernij afschafte.


Maar de volstrekt doorgeslagen spijt- en excusescultuur moet stoppen. Je ziet het bij alles wat mis is gegaan in het verleden. In Berlijn staan meer mahnmalen dan dat er inwoners zijn. Het lijkt wel dat hoe verder we van het feit komen des te schuldiger men zich voelt. Maar het effect is dat excuses tegenwoordig op de lachspieren begint te werken.


Erger is dat deze spijt leidt tot niets anders dan dat maar weer eens is aangehaald dat zwarten voormalige slaven zijn. Dat is dan het (zelf-)beeld wat iedereen houdt. Wat baat dat? Het is opvallend dat in Indonesie, waar nederland een veel en veel grotere invloed heeft gehad, waar nog veel meer misdadige verhalen liggen, niemand ligt te wachten op excuses. Waarom? Omdat men daar al lang op eigen benen staat.


Met als gevolg dat Indonesie inmiddels haar eigen misdaden begaat waar ze zich al dan niet voor zou kunnen excuseren.

omanders | 01-07-13 | 18:03

Deze discussie is triest. En een rookgordijn. Moderne slavernij verdient de aandacht. Geschiedenis herkauwen en vervalsen is zooooo makkelijk.

Ik leef geen 2-3 eeuwen terug. Ik leef nu.
Dus, zeg ik geen 'sorry'. Waarom zou ik? En, tegen wie zou je dat moeten zeggen dan? Tegen de slaven die ong. 20 generaties en meer terug geboren zijn? Daar valt niks meer te zeggen. Die zijn dood.

Tegen de slaven van NU kan je wel 'sorry' zeggen.

Pakistanen en Moslims zijn het die sorry moeten zeggen, om maar 2 groepen te noemen. SORRY! tegen de slaven van nu dan. Want het is die groep waardoor er wereldwijd maar slechts nog 27 miljoen slaven zijn wereldwijd. :O
Ja, en ook in Europa. Ook hier, maar dat is een taboo-onderwerp in de NL-media, dus SSssst. In Engeland en Duitsland doen ze daar veel minder moeilijk over.
Kijk maar:
www.clarionproject.org/videos/forgotte...
www.checkthepulse.com/2013/05/islam-se...

Zomaar 2 voorbeelden.

Als u nieuwsgierig bent naar hoe de moderne slavendrijver er uit ziet, moet u hier klikken. (je verwacht het niet he!!!)
www.dailymail.co.uk/news/article-23120...

gaffelbaard | 01-07-13 | 17:44

wat een gezeik , laten we nou gelijk alle schade herstellen , paar cruischepen in haven van rotterdam , amsterdam , schevingen , willemstad , paramaribo , st maarten aruba .. en een ieder die zich meld met slachtoffer-kont-verhalen over slavernij , niet aarzelen , maar gewoon een ticket geven .. en vervolgens alles terug vervoeren naar west afrika geef ze een emmer en een schepje en wat spiegeltjes en kralen mee .....
maar dan moet het toch eens afgelopen zijn !!

sparrow | 01-07-13 | 17:21

Raar, in al die filmpjes met slaven heb ik nog nooit een negerin gezien met zo'n rode bal in de bek.

Tsjernodebiel | 01-07-13 | 17:17

-weggejorist-

dr hook | 01-07-13 | 17:10

@Gargamel2012 | 01-07-13 | 16:49

Nee hoor. Van 'ons' mogen jullie in Afrika iedere dag stil staan bij jullie eigen zieligheid. Niemand die er wat van zegt.
Het lijkt me volkomen logisch dat de autochtone bevolking wél een gerechtvaardigde mening heeft over hoe het er in óns land (vandaar dus autochtoon!) aan toe gaat. Zeker als een groepje driedelige paljassen zogenaamd namens óns spijt gaat betuigen.

zeauzitdat | 01-07-13 | 17:07

Haha, komisch om te zien:

De (overwegend) blanke regenten van nu willen hun zgn. 'respect' betonen aan dit verleden door bloemenkransen te leggen bij het slavernijmonument.
Aangezien ze zelf te lui zijn om de kransen te dragen laten zij dit doen door... jawel: negertjes!
Vervolgens hangen ze helemaal zelf nog even de lintjes recht.

Maar goed, zoals eerder hier gezegd: Allemaal weer de boot op en terug naar hun zo geliefde Afrika. Dan valt er niks meer goed te maken.

zeauzitdat | 01-07-13 | 17:04

Je zal je er maar druk om moeten maken.
*zucht*

truusch | 01-07-13 | 16:58

Die goeie ouwe tijd waar Balkie het over had? VOC mentaliteit! Hebben we daar nu ineens spijt van?
Dacht ut nie.

Mask | 01-07-13 | 16:53

Sorry hor, ik had ook liever dat ze jullie in Afrika hadden gelaten. Net zoals dat ik het reuze betreurenswaardig vind dat Afrikanen, die toen de boot misten, nu nog aanschuiven in het Beloofde land van de Eeuwige Slavernijherdenkingen.

Jan Passant mk2 | 01-07-13 | 16:49

Het blijft toch grappig hoe autochtone Nederlanders willen bepalen of we wel of niet bij iets stil staan en hoe lang. Is bijna net zoiets als Duitsers die de Nederlanders gaan vertellen hoe ze 4 en 5 mei moeten vieren.

Gargamel2012 | 01-07-13 | 16:49

Sorry hoor, maar speak for yourself. Ik heb geen spijt. Waarom zou ik? Heb er niets mee te maken gehad. O, wacht, dat geldt voor iedereen die nu leeft...

zuiderduin | 01-07-13 | 16:48

@wilmeister00 | 01-07-13 | 16:42
Maar dan wil ik ze nooit, maar dan ook nooit meer horen!

Slipsnifter | 01-07-13 | 16:47

En daar gaan we weer deel 12753.....................

Slipsnifter | 01-07-13 | 16:46

Weet je wat, we brengen ze allemaal terug naar Afrika

wilmeister00 | 01-07-13 | 16:42

Tuurlijk is spijt niet hetzelfde als excuses. eexcuses zijn doekoe. Snap dat dan!

Ulanbator | 01-07-13 | 16:41

Ah dus excuus zodat ze doekoe kunnen vangen??
.
Zo kennen we onze broeders met pigment overvloed weer.

fifi23 | 01-07-13 | 16:39

Die spijt en excuses zal ze aan de black ass roesten. Het gaat om de herstelbetalingen. Meer gratis geld is nooit weg.

BASinnic | 01-07-13 | 16:36

Zulke herdenkingen en sinterklaasprotesten leveren in ieder geval weer wat extra schijnargumentatief geschut tegen strenger controleren op uitkeringen. Dat hebben de 'tegen hun wil hier verblijvende' nazaten en goedmenschen dan sowieso weer voor elkaar.

WirMachenMusik | 01-07-13 | 16:35

@ Bigi Bana Boy | 01-07-13 | 16:14 |
Natúúrlijk schamen wij ons over deze periode.
Daarom hebben wij, de nazaten der watergeuzen, indertijd besloten om als goedmakertije een jaarlijks terugkerend feest te organiseren rondom een Roomsche Bisschop, die in Spanje woont.

Het is ook nooit goed.

Kapitein Sjaak Mus | 01-07-13 | 16:35

@ kees1960 | 01-07-13 | 15:42 |
" the keyboard has been drinking,
Not me,
Not me,
Not me..."

(vrij naar Tom Waits)

Kapitein Sjaak Mus | 01-07-13 | 16:25

Ik heb geen spijt en ik bied geen excuus aan want ik heb nog nooit een slaaf gehad, wel een slave-unit op mijn flashlight maar dat is andere koek.

BBmetR | 01-07-13 | 16:22

Natuurlijk is het schandalig dat de ene mens de andere uitbuit. Daarvoor mogen naties best hun excuses aanbieden. De apartheidsbesturen in Zuid-Afrika en het Zuiden van de Verenigde Staten zijn schandvlekken in onze geschiedenis. Aan de andere kant, als wij nooit massaal negerTs hadden geëxporteerd naar de VS was iemand als Obama nooit president van machtigste land van de wereld geworden.

LJBrinkhorst | 01-07-13 | 16:22

Als we toen geen negershadden vervoert zouden onze huidige negers het lang zo goed niet hebben als ze het nu hier hebben en nog steeds in donker Africa in de blote reet in de rondte lopen met pijl en boog

Alt | 01-07-13 | 16:22

ZKH | 01-07-13 | 16:03
Hebben julie Spanje eigenlijk wel eens excuses aangeboden voor die ordinaire volksopstand en het in de ban doen van de enige ware kerk, namelijk die van Rome ? Ketterse oproerkraaiers.

Bigi Bana Boy | 01-07-13 | 16:14

@Mazzeltov | 01-07-13 | 15:33
Dan ga ik voor een goedkoper modelletje, ze hebben assortiment genoeg.

Conan de Rabarber | 01-07-13 | 16:14

Slavernij bestaat nog steeds hoor. Maar dan in iets andere gedaante.
.
Waarom zou je ze in levende lijve willen bezitten en ook moeten verzorgen, als beheersing over hun geest ook uitstekend werkt?
.
Welkom op de belastingboerderij Nederland.

Greetje Duisenberg | 01-07-13 | 16:12

Heeft Rutte al spijt betuigd over het naar de kloten helpen van de werkgelegenheid in Nederland en veroordeling van honderdduizenden tot slaafs hand ophouden?

daytripper | 01-07-13 | 16:11

Krijg ik dan een "Het spijt me voor alle criminaliteit, fraude en andere sores die wij surinamers opleveren" terug?
.
Eerlijk oversteken ja?
.
Of een sorry voor HIV/AIDS, omdat één van mijn voorvaderen een aap moest neuken? Of kunnen jullie daar niets aan doen? Wij ook niet aan ons verleden luie klerelijers

Aatje | 01-07-13 | 16:08

Ach, spijt betuigen namens de Nederlandse staat, van mij mag het, en kan dat - als er behoefte aan is - ook voor de kinderarbeid ooit en de eeuwenlange discriminatie van de vrouw, enz, enz.

Maar 'excuses'?? Aan wie dan? De slachtoffers leven niet meer.

schoneslapert | 01-07-13 | 16:07

Naar het geleuter van Ascher luisteren 2 minuten volgehouden ... pffffff...
Wat een treurig land is dit geworden. Volgende sorry-herdenking... ehhh Indie ??.. moord op Willem van Oranje?... Srebenica... ??

daytripper | 01-07-13 | 16:06

"de nationale viering van het afschaffen van de slavernij".

Je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben wel een smoes om iets te vieren. Proost!

Ageless | 01-07-13 | 16:05

Waarom heeft dhr. Melkert geen excuus gemaakt? Hij nog steeds steeds slaven in zijn SM kelder!

Klefbekje | 01-07-13 | 16:03

heeft Spanje eigenlijk al excuses aangeboden voor wat zij ons hebben aangedaan, zo'n 500 jaar geleden?
En de Italianen dan, hebben die ooit excuses gedaan voor wat de Romeinen ons hebben aangedaan?
Het zou toch mooi zijn als de niet inheemse Nederlanders een keertje dankje wel zou zeggen voor het feit dat ze hier in luxe, vrede en veiligheid mogen wonen. Maar dat is in 50 jaar nog nooit gebeurd!

ZKH | 01-07-13 | 16:03

Men beseft vast niet dat dus ook Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders hiermee evenzeer spijt betuigen als alle andere Nederlandse burgers, dus net zozeer als de blanke autochtonen, en dus ook alle Marokkaanse, Somalische, Kaap-Verdiaanse Nederlanders. Zij allen betuigen spijt. Ik ga mijn Surinaamse en Marokkaanse buren straks eens vragen of zij als Nederlands burger dus net zozeer spijt hebben van dat Nederlandse slavernijverleden als ik dat heb. Ik wil hun reacties wel eens zien en horen. En trouwens: Straks heeft die Marokkaanse buur met een dubbel paspoort als Marokko het ook spijt ook dubbel spijt?

GingerTed | 01-07-13 | 16:02

Ikbeneenzelfbouwer | 01-07-13 | 15:49 | -1
Informatief enzo, waarvoor dank.
Maar ik zit nu met 1 vraag.
Hoe komt het dat er geen 1 inheemse die overwoekering van plantages tegengaat en ze exploiteert om lokaal geld en banen en voorspoed te brengen?

amin | 01-07-13 | 16:01

De blanken, autochtonen c.q. De Nederlander wordt langzaam geassimileerd, met terugwerkende kracht.

Exact de vinger erop leggen kan niemand maar het is wel duidelijk dat de Nederlander is gedoemd om van de aardbodem te verdwijnen.

Nederland is te seculier, intellectueel, hardwerkend, welvarend, geografisch... wat is het? Afgunst?

Het lijkt wel of een land als de onze niet in het totale wereldbeeld past.

Bestuurders van andere landen die vingertjes wijzen naar ons? Op grond van wat? Mensenrechten, onderwijs, welvaart, zorg?

Waarom lijkt dit op een totale afbraak/nivellering op (zuid)EU niveau?

Ik kan niet eens een fatsoenlijk stukje tekst hierover typen omdat ik de woorden er niet voor kan vinden...

Nadruk op lijkt.

Excogitate | 01-07-13 | 15:59

Slavernij was een wereldwijd instituut, en de normaalste zaak ter wereld. Zelfs in ongecontacteerd donker Afrika, met haar rieten rokjes en modderhutjes. Tot er een eind aan gemaakt werd door... de blanken. Wereldwijd. Oh ja, even vergeten. Waar blijven de kudo's voor Westerse beschaving voor het in de ban doen van dit gebruik? Nergens. Nee, elk jaar moeten we van volledig gelijken horen hoe slecht "wij" wel niet waren voor hun arme voorouders! En moeten we op de knieën voor één ras dat getroffen is door een gebruik dat ELK ras op de planeet heeft getroffen, niet op zijn minst het blanke, waarvan er miljoenen zijn ontvreemd uit Europa door Islamitische rovers.

Ik ben het beu, en ik ga niet huilend sorry lopen zeggen voor iets dat door landgenoten met dezelfde huiskleur als de mijne is gedaan, zo'n 150 jaar geleden, toen het de gewoonste zaak op de wereld was. We blijven verdomme bezig, tot de Italianen sorry gaan eisen voor het verstieren van hun eens zo mooie beschaving (het Romeinse rijk, dus). Als je de geschiedenis niet kan verkroppen, verhuis je maar lekker. Naar Liberia, ofzo. Speciaal gesticht voor zielige slaafjes.

Helemaal wrang vind ik dat het hier gaat om een Surinaamse beweging. Letterlijk de helft van de bevolking van dat land is naar Nederland geëmigreerd nadat het onafhankelijk werd. En ze zitten er nog steeds. Zo verschrikkelijk waren we dus blijkbaar niet, als slavenmeesters en koloniale onderdrukkers.

Piet van het Padje | 01-07-13 | 15:58

Ikbeneenzelfbouwer | 01-07-13 | 15:49
Wat jammer dat alles braak ligt en overwoekerd is...
Heeft dat iets met zelfredzaamheid en ijver van doen?

Hendrikaatje | 01-07-13 | 15:58

Hierbij bied ik namens alle Dokkumers.
Mijn oprechte excuses aan, voor de gruwelijke en totaal zinloze moord op Bonifatius...

number668 | 01-07-13 | 15:57

Verontwaardigde Chocolademenschen? Laat me niet lachen. Willen uiteindelijk geld, Wat een Slijmland zijn we toch geworden. Kots!

zwemverbrander | 01-07-13 | 15:56

@Gargamel2012 | 01-07-13 | 15:29 | 0
Vier u feestje der bevrijding etc.
Herdenk wie en wat u wilt.
Doen wij ook.
Op 4/5 mei.
Wees vrij en onafhankelijk en selfsupporting.
Het mag, sterker nog,... het moet.
:)(:

amin | 01-07-13 | 15:53

Volkeren zien worstelen met het eigen verleden. Priceless. Dit soort postings zijn altijd wel goed voor een paar honderd reakties. dat zegt alles. Het blijft lastig om niet aan je eigen glorieuze en gekoesterde zelfbeeld te kunnen voldoen, toch ? Kan ik jullie, als historicus zijnde, menig smakelijk verhaaltje over vertellen.

Bigi Bana Boy | 01-07-13 | 15:53

Ik kan moeilijk spijt hebben van iets dat ik niet heb gedaan.

Rest In Privacy | 01-07-13 | 15:52

Jezus Fokking Christus!! Ik heb niks met spijt of excuses voor de slavernij, maar ik begrijp erg ECHT geen hol van dat je van Joris voor het minste of geringste een ban krijgt, maar dat je hier wel naar hartelust de meest racistische taal mag uitkramen. Grappen; prima. Maar de ban-verhouding échte grappen en puur racisme is hier totaal uit balans.
.
En nee, ik moet ook niks hebben van meldpunt discriminatie. Ben wél voor enige beschaving, godverdomme.

Moederneuk | 01-07-13 | 15:52

In Surname zijn nog altijd die meer dan 600 plantages van gemiddeld 700ha per stuk die door die slaven zijn aangelegd. Dat is 7 vierkante kilometer per stuk! Ze liggen allemaal naast elkaar langs de Surinamerivier, de Commewijnerivier, de Cotticarivier en deels de Saramaccarivier. Elke plantage heeft drie of vier kanalen 10km lang, de middelste heet bantama (vaartrens met regelbaar waternivo), en dwars daarop om de circa 200 meter (tien kettingen) de dwarsdammen met aan weerszijden dwarstrenzen.

Aldus was elke plantage opgedeeld in blokken van circa 200x200 meter, elk blok opgedeeld in bedden van een halve ketting breed met kleine slootjes tussen de bedden. Al deze slootjes, de bedden, de dwarstrenzen en de loostrenzen zijn met de hand gegraven door die circa 500000 slaven die naar Suriname zijn gebracht.

Al die plantages zijn tegenwoordig overwoekerd door de bush bush, de gebouwen zijn vervallen of compleet weg. De begraafplaatsen niet meer te vinden. De houten slavenwoningen en later kampongs zijn compleet verdwenen. Maar nog altijd zijn die handgegraven slootjes, bedden, dwarstrenzen, loostrenzen, gemetselde brug naar de directeurswoning, een gemetselde waterput en de sluis in de dijk langs de rivier terug te vinden. Als memorie van het erbarmelijk slavernijverleden van Nederland. Je ziet het niet in Nederland, maar het is er nog altijd, netjes verborgen in de bush bush. Komt elke keer weer tevoorschijn zodra een stagiaire het oppikt voor zijn afstudeerscriptie.

1 Juli 2013, een dag om te memoreren dat de Nederlandse mens bij wet (pas) 150 jaar fatsoenlijk en menslievend met de medemens omgaat als zijn gelijke!

Ikbeneenzelfbouwer | 01-07-13 | 15:49

Eigenlijk hebben we spijt dat we die negertjes - die nu in Nederland in de weg lopen cq rondlopen ipv er wat van te maken in Suriname of terug te gaan naar Afrika- niet in Afrika hebben gelaten en witte keuterboeren uit Groningen naar Suriname hebben gestuurd, want dan was Suriname nu wel een normaal land misschien, zoals Argentinië, hoewel Argentinië teveel Italiaanse en Spaanse migranten heeft, ook niet echt lekker volk en dan krijg je Videla types die de macht grijpen.

IndoFortuyn | 01-07-13 | 15:49

milky bar | 01-07-13 | 15:45 | + 0 -
Ja, want slavenhandel is natuurlijk veel minder verwerpelijk... try again. Daarnaast was er in de Nederlandse kolonies wel degelijk slavernij, maar dat wist je natuurlijk al.

Gargamel2012 | 01-07-13 | 15:48

-weggejorist-

HdJ& | 01-07-13 | 15:45

Deze prachtdag wordt mede mogelijk gemaakt door het (gesubsidieerde) Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis, ofwel NiNSee. In het jaarverslag van 2011 en 2012 (die binnen de verplichte 6 maanden gupubliceerd zijn) staat precies hoe nuttig de taxpoet wordt verdeeld. Zie: www.ninsee.nl/Over-het-NiNsee
...... oh wacht.......

Zweistein | 01-07-13 | 15:45

Nederlanders (Hollanders) deden aan slavenhandel, niet aan slaven houden. Ga maar uithuilen bij de Amerikanen, maar wees gewaarschuwd: die zijn niet zo scheutig met huilhuilsoepsidies.

milky bar | 01-07-13 | 15:45

Diepe spijt en berouw betuigt de Nederlandse regering voor het doorlopend falen en het verraad wat we plegen.
Diepe spijt en berouw betuigt de Nederlandse regering voor de meineden gepleegd bij aanvang en de kroning van de Koning.
Diepe spijt en berouw betuigt de Nederlandse regering voor het versjacheren van Nederland aan het 4e rijk.
Diepe spijt en berouw betuigt de Nederlandse regering voor het plunderen van het Nederlandse volk ten gunste van knoflook consumerende landen.
Tja, zegt de rechter, U had een mandaat van Uw kiezers, doch heeft dit misbruikt, was in plaats van voor Uw kiezers meer bezig met verraad aan het 4e rijk en aldaar een baan te verwerven.
De bewijslast is moeilijk rond te krijgen voor deze zaken, doch de meineed staat vast.
Ik veroordeel U wegens de meineed tot 16 maanden detentie en een boete van 1 bruto jaarsalaris.

Hendrikaatje | 01-07-13 | 15:42

ik zie het maar simpel: ik heb geen slaven gehouden en de huidige negerts hier zijn nooit slaaf geweest. Maar weet je wat? laten we ze gewon terugsturen naar Afrika. Na 150 jaar toch weer alles goedgemaakt. Nee, niet terug naar Suriname, maar naar Afrika. Hoeveel vrijwilligers zouden er daarvoor zijn.

Stelletje schreeuwlelijken.
Laten we ook nog maar es in herinnering roepen dat de slaven toch echt gekochtw erden van lokale koninkjes, dat slavernij al voor de kjomst van de europeanen in afika bestond en nog steeds bestaat.

Krijg ik ook herestelbetalingen van Rome??

kees1960 | 01-07-13 | 15:42

Het Nederlandse Sorry zal door deze mensen nooit geaccepteerd worden ,

Het gaat deze mensen namelijk om geld , zodra zij kunnen claimen zullen ze pas tevreden zijn ,dat is wat zij proberen te bewerkstelligen

Sorry heeft in deze geen prioriteit ,het gaat om geld !

Mark my words

andjing | 01-07-13 | 15:39

Prosecut-er | 01-07-13 | 15:29
Nee, geen slaaf, een slavin. Jaartje of twintig en moet er lekker uitzien. ;)

miff | 01-07-13 | 15:37

Slavernij: mensen dwingen te werken en dan desnoods met geweld afpakken wat ze gemaakt hebben.

Belasting is slavernij. Gedwongen worden af te dragen voor een contract wat je nooit getekend hebt.

Karel Popper | 01-07-13 | 15:34

Omdat zeuren over decembermoorden een nare jijbak is, en die moorden al zó lang geleden zijn gepleegd, zal ik daar maar niets over zeggen.

Kapitein Sjaak Mus | 01-07-13 | 15:34

@Conan de Rabarber | 01-07-13 | 14:09 : Voor die 100 koeien ga je het niet redden, op MP is meer geboden : 100 koeien en 50 krokodillen van 4 meter lang.

Mazzeltov | 01-07-13 | 15:33

-weggejorist-

Sylvan | 01-07-13 | 15:31

Ja sorry, sorry, sorry, sorry, sorry enzo.. whatever... gelukkig bestaat de nergerzoen al niet meer en is zwarte Piet ook al bijna passé. Dus nogmaal sorry, sorry, sorry enzo.

Sylvan | 01-07-13 | 15:31

Trouwens. NL is in 40-45 in de steek gelaten door Oranje. (Bossen van Canada/Londen/Argentinië e.o. en waar de meisjes zijn.)
Ik verwacht wel een hele vette spijt. Rekeningnummer ligt klaar.

Kamervraag | 01-07-13 | 15:31

Iedereen die hier roept dat hij best wel graag nog een slaaf had willen hebben moet zich toch kapot schamen.

Prosecut-er | 01-07-13 | 15:29

Dus vandaag is het precies 150 jaar geleden afgeschaft en we mogen daar niet eens aandacht aan geven? Hoe hadden we hierbij stil moeten staan dan? Is er een manier waarop we dit konden vieren, zonder dat jullie je zo ongemakkelijk voelen? Just checking...

Gargamel2012 | 01-07-13 | 15:29

Ooit hebben we een grote humanitaire actie gehad die ook nog eens succes had.
We brachten door Arabieren geselecteerde negers gratis, inclusief eten en drinken met schepen vol naar Amerika.
Aldaar aangekomen waren die Amerikanen zo blij dat ze de schippers hun onkosten ruimschoots vergoeden.
De Amerikanen wilden deze mensen zo graag helpen dat ze er zelfs geld op toe legden om er een of meerdere te mogen verzorgen.
Er waren in den beginne wat taal problemen.
De Afrikanen kregen onderdak en voedsel en de Amerikanen dachten: allemaal mooi, maar voor wat hoort wat.
De taal problemen werden overwonnen; de zweep begrepen ze.
Zo werd deze Afrikanen een eerste behoefte geleerd: Werken!
Tja, toen volgden onderwijs en scholing en met die verworven kennis verspreidden ze zich over Amerika.
Ze zijn redelijk geïntegreerd en vervullen alle voorkomende banen en functies.
Een is er nu zelfs president geworden...
Geen enkele heeft er behoefte om terug te gaan naar Afrika, dus een goed geslaagd project!
Door dit succes, en dat is wel jammer, kijken ze nu zelfs neer op hun familie die nog in Afrika leeft...

Hendrikaatje | 01-07-13 | 15:27

Begin over fascisme/racisme.
Vraag om spijt.
Incasseer geld.
Herhaal dit over twee jaar.

Kamervraag | 01-07-13 | 15:24

krelus | 01-07-13 | 15:15
Geweeklaag? Men viert juist dat het 150 jaar geleden is dat we vrijheid kregen. We werden nog niet volledig als mens behandeld, maar het was een grote stap. Waar komt die angst toch vandaan dat iedere zwarte uit is op jouw centen? Ik spreek alleen voor mezelf, maar ik heb jouw geld niet nodig, evenmin als elk ander geld dat niet van mij is. Wees maar niet bang hoor, van mij hoef je geen schadeclaim te verwachten. Ik heb een full time baan en verdien goed genoeg op mezelf, daar heb ik geen blank bloedgeld voor nodig. Ik heb liever dat dit soort racisme liever nooit meer voorkomt dan een paar euro schadevergoeding. De schade die is gedaan kun je op geen enkele manier met geld goedmaken. Dat is mijn mening.

Gargamel2012 | 01-07-13 | 15:23

Volgens mij heeft Nederland met miljarden euro's aan ontwikkelingshulp (bijvoorbeeld aan Suriname, Afrika) en de surplus aan sociale uitkeringen aan Surinamers en niet te vergeten Antillianen deze vermeende "slavernijschuld" al vele malen afgekocht, maar voor sommige negerts is het uiteraard nooit genoeg.

Schweinchen Dick | 01-07-13 | 15:22

Nederland kennende volgt er op veel spijt en excuses altijd de eis voor een royale zak geld. Dus vertel maar, wat gaat dat grapje de belastingbetaler -150 jaar na dato- als verlate "wiedergutmachung" kosten?

miff | 01-07-13 | 15:21

Sorry, ik heb geen spijt.

Fred Janssen | 01-07-13 | 15:20

Stop eindelijk eens met dat jaarlijks terugkerende geweeklaag ! Het zijn valse , onoprechte emoties met slechts één doel: hopen dat de Nederlandse pinautomaat gaat ratelen. Schijnheilige emotie-opportunisten.

krelus | 01-07-13 | 15:15

@Semper Pecunia | 01-07-13 | 14:31

Da's waar, het is ook anno tegenwoordig kennelijk nog buitengewoon lucratief om mensen uit te buiten (en dan doel ik niet op mijn eerste comment in dit topic, dat begrijp je ook wel). Het is een pijnlijke waarheid waar we het als wereldbevolking maar mee moeten doen want uitroeien heeft ook z'n negatieve neveneffecten: moderne slavernij houdt wel mensen in leven die anders geen bestaan zouden hebben gehad. "Ieder voordeel heb ze nadeel" zou Johan Cruyff roepen. En Kafka zou instemmend knikken.

Begeleidend leesvoer hier: www.independent.co.uk/voices/commentat... (klassieker).

Reinaert | 01-07-13 | 15:14

Die afstammelingen zwarte slaven moeten toch sinds hun komt met de beruchte KLM slavenjumbo,s 747 heel wat meemaken in Neerlands JoodschXristelijke traditie vooral als je bedenkt dat menig zwartmens ervan uitgaat dat Jesus was zwart, de Apostelen waren zwart behalve Judas die was blanc! Wordt je daar uitgerekend toegesproken door een soort politieke uitvoering Judas Iskariot die namens NL potdomme geeneens sorrie zegt maar enkel f**king spijt en ook nog eensch je f**king Wajong-uitkering afpakt, dus namens de joodsche Surinaamse plantagehouders toendertijd sorrie!

william7055 | 01-07-13 | 15:14

Hoeveel African Americans willen terug naar Afrika ? Precies, ze mogen ons beter bedanken.

Sjonnie Drama | 01-07-13 | 15:13

Het zijn niet onze voorouders die massaal in slaven dreven en slaven hielden, maar hun eigen voorouders. Dan heb ik het niet eens over de slavenhandelaars uit Afrika, nee ik heb het over de blanke plantagehouders die massaal kinderen hebben verwekt bij de zwarte slavinnen. Je kan er voor het gemak van uit gaan dat iedere Surinamer met Afrikaanse roots (misschien op de Marrons na) een plantagehouder als voorouder heeft. Het lijkt mij duidelijk dat deze vlieger lang niet op gaat voor iedere blanke Nederlander.

Coffeeblend | 01-07-13 | 15:13

We herdenken na 70 jaar nog steeds WO2, wat "slechts" 5 jaar heeft geduurd, maar zwarten moeten ruim 400 jaar onmenselijke behandeling maar snel vergeten, want de tere blanke zieltjes kunnen er niet zo goed tegen om herinnerd te worden aan de misdaden van hun voorouders. Nee, wij moeten integreren en de vroegere kolonisten zien als helden en het verleden gewoon even "vergeten"... en als het even kan, graag ook Zwarte Piet omarmen, want "we hebben sinds kort besloten dat het niet meer racistisch is"... "zo'n leuk kinderfeest"... echt waar hoor

Gargamel2012 | 01-07-13 | 15:13

Lang geleden gingen christenen naar Jeruzalem op bedevaart. Onderweg kwamen ze dan langs de zuidkust van Turkije. Daar was de stad Myra, waar sint Nicolaas vereert werd met een kathedraal. Sint Nicolaas had kinderen gered. Nota bene. Daardoor werd ie heilig.

Prima, alles was leuk en aardig, totdat de Turken besloten in de naam van allah de oorlog aan de christenen te verklaren. Al snel hadden ze de christenen van Myra overwonnen, en gingen ze eisen stellen.

Slaven wilden ze. SLAVEN. en.wikipedia.org/wiki/Dev%C5%9Firme

Dev&#351;irme heette dat: de Turkse sultan eiste dan een bepaald aantal kindertjes op, en die moesten dan in zijn leger dienen, of op het land, of als seksslaaf. Het hele janitsarencorps zat vol met zulke geroofde kindslaven.

Als snel hadden ze in myra geen kinderen meer over, en ging de bisschop van myra op zoek naar andere kinderen nabij (balkan) tot aan spanje aan toe, en verder. (engeland en ... Nederland!)

Wat zag je dan?

De bisschop van Myra kwam kindertjes halen, om aan zijn quotum te voldoen die hem gesteld was door de sultan. Tot in Nederland. Hier konden we er nog wel om lachen: we gaven gewoon alle zwervers etc mee. Zonen van burgemeesters etc waren uitgezonderd.

Er moest namelijk aan eisen worden voldaan. Die had de moor bij zich: in het boek. Daarin stond wie mee moest, en wie niet. In de zak. Naar Spanje, en van daar naar Myra. Als slaaf.

En daar moeten wij ons voor verontschuldigen?

Karel Popper | 01-07-13 | 15:08

Ik eis een excuses van de Duitsers, Spanjaarden, Fransen, Britten, Portugezen, Bataven, Vikingen en Romeinen!! En wel snel een beetje!

papiJ | 01-07-13 | 15:07

-weggejorist-

Bugsy Malone | 01-07-13 | 15:06

Waarvan spijt? De mensen die slaven hebben gehad ken ik niet want al heul veel jaren dood. Daar heb ik verder niets mee te maken. Hoe verschrikkelijk het ook is, slavernij hoorde bij de tijdsgeest. Laat die koeien lekker in de sloot en maak zelf wat van je leven.

WaitingLine | 01-07-13 | 15:06

Ik eis excuses van Frankrijk en Spanje dat ze ons bezet hebben. Én herstelbetalingen. Ik wil de rest van mijn leven niet meer hoeven werken. Doen die Antillianen per slot van rekening ook niet.

MAD1950 | 01-07-13 | 15:05

@Mozeskriebels | 01-07-13 | 15:02 | + 0 -
You mad, son? Yeah, you mad... :D

Gargamel2012 | 01-07-13 | 15:05

Zo. Nu dit eindelijk uit de weg is kunnen we vrolijk verder met het tot economisch slaaf maken van de Nederlandse bevolking.

o)+ | 01-07-13 | 15:03

Heb r spijt van dat het is afgeschaft! Nu moet ik een werkster inhuren, tuinman laten komen en zelf mijn auto wassen!
En dat terwijl die nazaten alleen maar niets zitten te doen in de Bijlmer, beetje dealen en hoeren stallen, uitkeringen trekken, maar werken ho maar!
Zeg daar maar een sorry voor, en die klote eilanden die ons al vele miljarden hebben gekost, zeg maar sorry!
Want de slavenhandel daar waren maar een select aantal mensen mee bezig, de normale Nederlander had toen nog nooit een neger gezien!
Totdat ze hierheen kwamen van die klote eilanden en Suriname om hier lekker gratis op den luie reedt te gaan zitten met het plan ons allemaal een schuldgevoel aan te praten zodat we het allemaal wel goed vonden.
Dikke Bull shit is het, ik wet mijn familie verleden tot 1450 en geen slaaf komt er in voor.

Mozeskriebels | 01-07-13 | 15:02

Hebben ze ook al spijtbetuigingen van de negers uit land van herkomst die het allemaal mogelijk hebben gemaakt? Of past dat niet helemaal in de zij zijn wit en wij zijn zwart (en dus per definitie zielig) retoriek.

Datzegiktoch | 01-07-13 | 15:01

Non! Rien de rien
Non! Je ne regrette rien
Ni le bien qu´on m´a fait
Ni le mal tout ça m´est bien égal!

Temazepam60milligram | 01-07-13 | 15:00

Ik heb me laten vertellen dat er tegenwoordig vele malen meer vrouwen en meisjes slachtoffer zijn van mensenhandel dan er ooit door ons als slaven zijn afgevoerd naar de overzeese gebieden. Maakt het niet minder erg maar is het niet beter ons daar op te richten, heden ten daagse slavernij te bevechten?

de Botte Bijl | 01-07-13 | 14:59

Lijkt me dat al die lui die hier lopen te zaniken over spijt beter naar hun opperhoofden in Afrika kunnen gaan. Die hebben destijds al hun onderdanen verkocht en die hebben nu daar vast vreselijke spijt van, haha !!

Bertus Bolknak | 01-07-13 | 14:59

Nietus,ik heb nergens spijt van. En als wel dan alleen omdat we er mee gestopt zijn. Ipv geld aan ze te verdienen kosten ze ons jaarlijks 6 miljard. En onze bejaarden maar in hun eigen ontlasting liggen. We moeten ons schamen en diep!

MarcS | 01-07-13 | 14:58

Excuses voor slavernij? Waarom dan? Zijn er nog levende ex-slaven dan? Eist Nederland dan ook excuses en financiële compensatie van de Spanjaarden, de Fransen, de Britten, de Italianen, de Noren en noem nog maar wat volken op die hevig hebben huisgehouden in ONS land? Dit kan ook alleen maar van de PvdA en andere linkse gekkies komen. Asscher biedt maar excuses aan namens zichzelf, maar niet namens MIJ. Best een gênant detail is dat de roots van meneer Asscher liggen in de Amsterdamse diamanthandel. Hoe humaan zouden deze verkregen zijn, en hoe humaan is het kapitaal Asscher dus ooit verkregen. Moet de hele natie daar nu ook tot in de eeuwigheid "sorry" voor zeggen richting de negroïde mens???

Nederlanddraaitdoor | 01-07-13 | 14:58

Dit jaar vieren toevallig ook de bewoners van de Atlantische kust van Europa dat precies 200 jaar geleden een einde werd gemaakt aan de roof van hun bevolking door Noordafrikanen (Algerijnen en Marokkanen, beter bekend als de Barbarijse zeerovers). Wie kent niet de verhalen over de slavenmarkt van Casablanca waar blanke slavinnen werden verkocht. Die waren daar echt niet door hun familie te koop aangeboden. De slaven die wij hadden, waren door de eigen Afrikaanse bevolking verkocht.

bruin1 | 01-07-13 | 14:57

Ok sorry het spijt ons maar ga nu wat maken van je leven. Oh nee wacht....

Datzegiktoch | 01-07-13 | 14:56

Deze sorry is wel de meest belachelijke potsierlijke nonsense die we in lange tijd hebben gezien. Zeg Asscher, je hebt geen excuses aangeboden namens mij. Ik wil namelijk geen excuses aanbieden. Wat een slap stuk rubber ruggegraat. Get a life.

Masturwasbeert | 01-07-13 | 14:56

@Not Muhammad | 01-07-13 | 14:12 "Overig nochtans." Sukkel.

Not Muhammad | 01-07-13 | 14:54

Als we vooraf van al dat gezeik 150 jaar na dato weet hadden gehad dan hadden die mensen nog lekker onder een Afrikaanse klapper gezeten. Nu vernaggelen ze alleen mijn humeur elk jaar. Dus. Spijt? Welzeker.

Psycheltje | 01-07-13 | 14:53

Waarom gaf de regering er niet tegelijk de tekst bij van het nieuwe Nederlandse Volkslied? En nieuwe namen voor de zeeheldenstraten? Woorden zijn hol. Daden zijn beter.

noorderlink | 01-07-13 | 14:52

God weet wel raad met slaven. Vooral deze is mooi: Exodus 21: 20 Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. 21 Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft.
Die malle bijbel toch!

Rest In Privacy | 01-07-13 | 14:50

2000 jaar zondebesef getransformeerd van het christendom naar goed-volk partijen, zijn we mooi klaar mee.

Nina Haanzuiger | 01-07-13 | 14:49

tslerf | 01-07-13 | 14:41

Dat bedoel ik !! Moet je toch ook niet aan denken !

andjing | 01-07-13 | 14:48

-weggejorist-

frenchy | 01-07-13 | 14:48

Het is NIET genoeg!!!
Figuren die NU in de Grachtengordel wonen (gefinancierd door slaven) dienen onverwijld per persoon een substansieel aantal euro's (25.000) over te maken aan het F.S.S (Fonds Schulden Slaven).

meneer Q | 01-07-13 | 14:48

Nee hoor, dat heb IK niet betuigt ... wat een flauwe kul. Die mensen moeten daarmee eens ophouden. wat een schijnheilige flapdrol is Asscher toch .

Lief meiske | 01-07-13 | 14:47

Ik heb geen spijt. En ik zeg ook zeker geen sorry, en naar excuses kun je helemaal fluiten. Val toch even hardstikke dood stelletje afschuwelijke zeiknegerts.

Slavernij is afgeschaft door blanken. De westerse cultuur heeft deze revolutie teweeggebracht. Als er -zo ver- teruggekeken moet worden voor wat betreft slavernij, moeten jullie _ons_ op de zwarte knietjes bedanken dat wij hebben gezegd: Ho.. Dit kan zo niet. We zijn allemaal mensen. En mensen horen elkaar niet te behandelen alsof het beesten zijn. Wij! Blanken! Hebben dat gedaan.

Vóór die tijd deed IEDEREEN aan slavernij, en was even schuldig. Ook jullie, donkergetinte 'broeders en zusters'. Allemaal boter op het hoofd.

Godverdegodverdegodver.. Als ik ergens spijt van heb, is het van dat clubje slapjanussen die zich laten chanteren en koeioneren om 'spijt te betuigen'. Namens Holland (?) De arrogantie! Waar blijft jullie nederige 'Dankjewel witten'?

Kom maar door met een gulle lach en een vrolijk liedje, waarin jullie, ex-slaven, feesten en dansen en zeggen: Dank je wel, westerlingen, voor het afschaffen. Hiephiep. Duizend maal dank.

Bah!

Embla | 01-07-13 | 14:46

Tja nu moeten deze mensen toch echt iets anders gaan verzinnen

Na 150 jaar vanuit de hangmat klagen nu maar eens zelf aan het werk gaan bijvoorbeeld

En niet nogmaals 150 jaar vanuit de hangmat blijven roepen dat die Nederlanders alles mee genomen hebben !

andjing | 01-07-13 | 14:46

Het gaat natuurlijk veel dieper en eigenlijk niet om ons hoor, ze willen onze voorouders vergeven en hoe moet dat nou als die er niet meer zijn om spijt te tonen, dan komt het niet aan he, die vergeving.
Die nobele daad vervalt dan tot een soort ego-dingetje, dat zit al generaties vastgekleefd aan de vergevingsgezinde nazaten die blijkbaar niet in staat zijn heden van het verre verleden los te koppelen als het om persoonlijke ervaringen gaat.
Een oudbakken, vererfd taartje wat je niet kwijtraakt, aan niemand, dat is toch ook een marteling, wat moet je er dan nog mee?
Lijden dus! Ja, klaar. En niet over zeuren, volkomen zinloos.

Causa Sui | 01-07-13 | 14:42

Overigens had Johan Maurits van Nassau namens de WIC beschermingsmaatregelen voor de slaven in het huidige Brazilië ingevoerd. Op verkrachting van vrouwen stond bijvoorbeeld een fikse straf. Gemeten naar de tijdgeest een enorme voorsprong op de andere volken, waaronder de Afrikanen zelf en de Portugezen. In Brazilie wordt deze Nederlander mede daarom op handen gedragen!
Voor spijt acht ik dan ook geen grondslag in de feiten aanwezig.

jodidor | 01-07-13 | 14:41
-weggejorist-
tslerf | 01-07-13 | 14:41

Ik denk dat Asscher met zijn jankkop vanavond wél in het journaal te zien is.
En in het jeugdjournaal, zodat mijn nichtje van 9 vanavond weer niet in slaap komt omdat ze moet huilen om alle verschrikkelijk dingen waaraan zij en haar familie mede schuldig zijn.
Morgen in groep 7 wordt er ook nog even aandacht aan besteed, tussen de lessen over bio-industrie en de opwarming van de aarde, wat ook allemaal de schuld is van de werkende witmens en het kind is weer helemaal gehersenspoeld en klaar voor een volgende generatie weg-met-ons.

Cuyahoga | 01-07-13 | 14:40

Spijt = gratis, excuses kosten geld. Naast de bakken die allang die kanten op zijn gegaan....

Ruben Koene | 01-07-13 | 14:40

150 jaar geleden waren negers een slaaf. Anno 2013 zijn we het allemaal en de zweep die hanteert ons kabinet in opdracht van de EUSSR. Wat nou spijt!

StijlvolRechts | 01-07-13 | 14:39

Door dat Surinaamsche eten van gister
heb ik momenteel vooral erge schijt

Tobi | 01-07-13 | 14:39

Ze zouden de slavernij onmiddelijk weer moeten invoeren!

VanBukkem | 01-07-13 | 14:38

Ik niet, ik heb heel die tijd niet eens meegemaakt!
Sterker nog ik ben zelf een (loon)slaaf geworden van de eussr en mogelijk die van de hakbars!!

En niemand die sorry tegen mij zegt!

dani7902 | 01-07-13 | 14:38

hebben de negers in Afrika de shanti etc. ook spijt. Zij hebben hun eigen volk opgejaagd uitgezocht gevangen genomen gemarteld en verkocht, de Nederlanders hebben er bitter weinig aan verdiend met het vervoeren.
Slaven waren heel normaal toen, tot de roomsen in naam van god er een eind aanmaakte.
Het is krommetenend vernederend dat een volk dat zichzelf verkocht heeft, nu ook nog spijt eist van de kopers die trouwens niet uit nederland kwamen, wat een helden.
Hier en daar zijn er wat opstanden van slaven geweest dat ging meer om de levensomstandigheden dan om hun vrijheid, zich zelf vrijgevochten nou nee dus,de witman heeft uiteindelijk zelf gezorgd dat het eindigde.

Benblij | 01-07-13 | 14:37

... tijd voor herstel. Hoe ziet u dat 150 jaar na dato het liefst gebeuren Broki? Hoogste tijd om de comfortabele slachtofferrol los te laten en vooruit te kijken. Nog genoeg verbeterpuntjes waar de Broki gemeenschap haar tijd beter aan kan besteden...

HEvD | 01-07-13 | 14:37

segalkjesaljksgahbi | 01-07-13 | 14:29
Zie je Rutte al aan de Scandinavische landen om excuus vragen voor wat de Noormannen in dit land hebben gedaan? Ze zouden zich daar de ballen uit de broek lachen.
Kan je nagaan hoe achterlijk dat constante gezeur voor sorry over ons slavernij verleden is, want dat is precies hetzelfde.

me,myself and IK | 01-07-13 | 14:36

En de negers uit Afrika dan die hun eigen volk aan anderen doorverkochten als slaven? Moeten die geen sorry zeggen dan? De slavernij is een uitvinding van de negers en niet van de blanken. Veel negers en ook arabieren hebben er veel geld aan verdiend. Maar wij moeten ons weer schuldig voelen? Je kan niet eindeloos blijven zeuren over het verleden, op een gegeven moment moet je een streep er onder zetten en zelf aan het werk gaan en je leven opbouwen. Is het u wel eens opgevallen hoe weinig negers een eigen zaak hebben? En hoe slecht ze kunnen autorijden?

jodidor | 01-07-13 | 14:35

Asscher past 'Taqiyya' toe, ouwe multiknuffel dat hij er is! Heeft die PVDA'er toch nog wat geleerd van dat tuig dat op hem stemt.

Rest In Privacy | 01-07-13 | 14:31

Sorry zeggen is voor zwakke mensen.
Zo van 'sorry', dan ben ik er maar makkelijk vanaf.
Louis van Gaal zei een keer in een interview dat hij nooit sorry zegt, omdat hij het blijkbaar op het moment meende.
Echte mannen zeggen nooit sorry.

me,myself and IK | 01-07-13 | 14:31

Ik blijf erbij dat, if anything, de huidige lichting donkere Nederlanders juist blij moeten zijn dat zoiets barbaars als slavernij bestaan heeft. Hun voorouders hebben natuurlijk een verschrikkelijke prijs betaald maar de huidige generaties plukken daar nu en masse de vruchten van.

Ales | 01-07-13 | 14:31

@ Reinaert | 01-07-13 | 14:03 | + 14
Echte slavernij bestaat ook nog steeds. In Afrika, de Arabische wereld, India, Oost-Europa en Zuid-Oost Azië zijn naar schatting nog ruim 1 miljoen slaven te vinden.
Het illegale deel van de prostitutie meerekenend bestaat het eigenlijk ook nog op kleine schaal in Nederland.

Semper Pecunia | 01-07-13 | 14:31

@SamKoeman | 01-07-13 | 14:27

Inderdaad, totaal zinloos ook.
Het is misschien cru, maar het was simpelweg de tijdgeest.
Dat de eigen bevolking, machthebbers deze mensen verhandelden mag ook wel eens worden vermeld en voorzien van een spijtbetuiging. Door je eigen volk verkocht worden is toch wel de overtreffende trap.

Desmoulins | 01-07-13 | 14:31

Oh, trouwens: Noord-Afrikaanse piraten hebben eeuwenlang gehandeld in Europese slaven. Zullen we Algerije, Tunesië, Marokko, Libië en Egypte - en ook Turkije, gezien de Ottomaanse soevereiniteit over Noord-Afrika in die tijd - eens aansprakelijk houden?

Zullen we eens beginnen door zes miljard te eisen en daarna te kijken hoe ver we dat op kunnen voeren?

Nequebard | 01-07-13 | 14:31

Ali-B zegt dat hij zich niet hoeft te excuseren voor wat andere Marokkanen doen. Geldt dit eigenlijk ook voor Nederlanders? Ik heb namelijk niet bijgedragen aan de slavernij. En generaliseren, dat moeten we natuurlijk niet willen met z'n allen…

Blote Bertus 2000 | 01-07-13 | 14:30

Ach... hopelijk krijgen we sneller spijt van het Europroject!

Kikkerzz | 01-07-13 | 14:29

Als ze echt herstel van de situatie willen, dan kunnen we ze een enkeltje West-Afrika aanbieden. Maar ik denk niet dat het herstel is wat ze willen - ze willen volgens mij gewoon geld zien van de blanke man.

Maar ja, als we die 'herstelbetalingen' verrekenen met kosten voor uitkeringen, criminaliteit, kinderopvang en geleden economisch nadeel, dan denk ik dat we ze eerder een fikse rekening moeten sturen.

Nequebard | 01-07-13 | 14:29

Zo het hoge woord is eruit. Dat wordt de portemonnee trekken.....

ikdenkwat | 01-07-13 | 14:29

De Nederlandse bevolking heeft geen slaven gehouden. Nederlandse bedrijven hebben wel in slaven gehandeld, maar dan moet je die bedrijven aansprakelijk stellen en niet te bevolking van Nederland. En een schadevergoeding is helemaal niet aan de orde, want er is al voldoende poen naar Suriname gegaan. Bovendien kunnen we dan wel ieder land dat ons land ooit heeft benadeeld om een schadevergoeding vragen. De Duitsers, de Spanjaarden, de Fransen, de Noormannen...

segalkjesaljksgahbi | 01-07-13 | 14:29

Honderden jaren geleden was de situatie tenminste nog overzichtelijk. Als slaaf was je eigendom van je meester. Dat was een duidelijke zaak, je wist waar je aan toe was.

Tegenwoordig weet je niet meer van wie je de slaaf bent. Van een vrijheidshatende overheid, die burgers uitzuigt, bespioneert en criminaliseert? Van de financiële elite, die haar onderdanen "muppets" noemt? Je meesters vermommen zich als vrienden, zakenrelaties of al dan niet gekozen volksvertegenwoordigers. Maar niemand spreekt de magische woorden "I own you" uit.

Vroeger kon je je vrijheid kopen, of krijgen als je meester kwam te overlijden - maar tegenwoordig ziten je ouders, jezelf, je kinderen en kleinkinderen levenslang vastgeketend aan het Systeem. Hoe lang moet het duren voordat daarvoor excuses komen?

Gootbalkoning | 01-07-13 | 14:28

Zo, en nu uit die slachtofferrol en je niet meer zo ten onrechte gediscrimineerd voelen. Ja, de slavernij was verschrikkelijk en had nooit mogen gebeuren. Maar ook: het is inmiddels 150 jaar geleden en iedereen om u heen kan er simpelweg niets mee te maken hebben gehad om het simpele feit dat nog niemand ouder geworden is dan laten we zeggen 180.

harry poster | 01-07-13 | 14:28

Ze kunnen juist ook dankbaar zijn dat ze hier uiteindelijk terecht zijn gekomen...
Met je blote klabanus de hele dag jagen voor je tjoeki tjoeki dorp is ook geen leven.

Desmoulins | 01-07-13 | 14:28

dat de motorpak community zich zelf nog serieus neemt.

braadlap | 01-07-13 | 14:28

@Desmoulins | 01-07-13 | 14:24 |
Dank u voor de uitleg. Excuses aanbieden kan dan sowieso niet meer. De slachtoffers en hun naaste familie - de enigen die mijns inziens excuses kunnen accepteren - zijn na 150 jaar allemaal al overleden.

SamKoeman | 01-07-13 | 14:27

bovendien, als we die voorouders niet hadden meegenomen waren ze afgeslacht door hun buren, van wie ze immers de strijd al van hadden verloren.

waren het dan in feite vluchtelingtransporten?

49 | 01-07-13 | 14:26

Sorry en alle negerts een enkeltje Africa.

max_laadvermogen | 01-07-13 | 14:26

We hebben er wel een mooie zegswijze aan overgehouden: Iets op de kop tikken.

Wedstrijdkrokodil | 01-07-13 | 14:25

Wat nou spijt. Zo lang we last hebben van nieuwe en/of import nederlanders hebben we nog steeds last|!
Dus tot die tijd dat het anders wordt is er nog niets concreets om te zeggen dat we spijt hebben.

Het zogenaamde spijt valt makkelijk via subsidies terug te halen voor alle zieligerds.

Rest In Privacy | 01-07-13 | 14:25

Kan die Asher gelijk Diepe Spijt betuigen waar z'n vader medeverantwoordelijk voor was nl de deportatie van A'damse Joden....
Ken uw geschiedenis!

Zoek_ook | 01-07-13 | 14:25

Ik heb vooral spijt van t feit dat er zoveel geld wordt verkwist aan luie rovende licht- en donkergetinten.
Alle anderen licht- en donker getinten heb ik al vanaf mn geboorte geaccepteerd. En ze ook alle voorspoed gegund .

amin | 01-07-13 | 14:25

Weg met jullie!

Mahatma | 01-07-13 | 14:24

@SamKoeman | 01-07-13 | 14:23

Bij excuses aanbieden verwacht men impliciet dat dit excuses geaccepteerd wordt, bij spijt betuigen is dat om het even.

Desmoulins | 01-07-13 | 14:24

Wat een grote onzin! Het is 150 jaar geleden. Gaan de Spanjaarden zich ook verontschuldigen omdat zij ons land binnen zijn gevallen in 1568? De slavernij moet je in de context plaatsen. Het was destijds heel gewoon. Zelfs Afrikanen zelf hadden slaven. De Afrikaanse stammen verkochten hun slaven aan de kust. Arabieren lieten hele karavanen met slaven door de woestijn trekken. Daarbij kwam gemiddeld 60% om tijdens het transport. Een veel hoger percentage dan op een gemiddeld Europees schip. Het is zo'n onzin om te zeggen dat 'wij' er spijt van hebben. De Europeanen hebben/hadden tenminste het fatsoen om in te zien dat slavernij verkeerd is en het hebben afgeschaft. In het Midden-Oosten komt het nog steeds voor. Als ze in het Midden-Oosten nu de slavernij zouden afschaffen, dan zijn excuses wel op z'n plek... maar 150 jaar na dato...? Dat zijn wel hele oude koeien die uit de sloot gehaald worden.

Orator | 01-07-13 | 14:24

Ook namens het dorp Luttelebroek betuig ik diepe spijt. Had had anders gemoeten...

voorwaarschuwing | 01-07-13 | 14:24

Geen dank voor de beschaving die wij zo ruimhartig hebben geexporteerd.

En asscher moet gewoon weer hoeren gaan tellen ofzo.

maggoo | 01-07-13 | 14:23

Gewoon alle negers negeren.

--neus-- | 01-07-13 | 14:23

zonder onze historische transportdiensten hadden die protesterende individuen nooit het levenslicht gezien.

waar blijven die kuddo's nou dan?

49 | 01-07-13 | 14:23

Intussen ergens in de V.S.: 'Had we known that it would bring us so much trouble, we would've picked the damned cotton ourselves!'

Simon de Danser | 01-07-13 | 14:23

Spijt komt na de zonde en spijt is als een koe die schijt.
Kortom, aan spijt heb je geen klote en is een rotgevoel waar je zo snel als mogelijk van af moet.
Ik heb wel eens spijt gehad van zaken die ik vroeger gedaan heb, maar daar koop ik geen brood voor.
Zonder ons zaten de SurinamerTs en Antillianen nog steeds op een houtje te kauwen in een donker oerwoud in Ghana. Wie moet hier spijt van hebben?

Ommezwaai | 01-07-13 | 14:23

Wat is eigenlijk het verschil tussen spijt betuigen en excuses aanbieden?

SamKoeman | 01-07-13 | 14:23

Het was de tijdgeest, excuses zijn onnodig.
Al de steun betreft hulptegoeden is een overblijfsel van onze spijt.

Desmoulins | 01-07-13 | 14:23

Ik denk dat deze claimende groep uber-gepigmenteerden de waarde van zo'n excuses beter kan inschalen wanneer ze zelf een dagje slaaf zijn geweest.

The prosecutor | 01-07-13 | 14:22

Slavernij is nooit afgeschaft, het heeft nu een ander naampje genaamd mensenhandel.
-
Ga maar eens kijken bij de kleine kindertjes in India en China en vraag ze over slavernij.
-
Maar ja wie wilt er 650 euro uitgeven aan een broek of paar schoenen?

Tomonic | 01-07-13 | 14:22

Ik sluit me aan. Ik heb ook spijt. Ik wil zwarte pieten voortaan in alle kleuren van de regenboog verfen. Maar dan wil ik ook iets terug. Laten we stoppen met blanco cheques naar Suriname en de Nederlandse Antillen te sturen, want als we gelijk zijn, dan zijn we ook ECHT gelijk, en dan past het niet als één van ons geeft, en één van ons krijgt. En stop dan ook met elkaar nikker te noemen. Want als wij het niet mogen, dan mogen jullie het ook niet, anders zijn we toch weer ongelijk, en eigenlijk willen we dat allemaal niet.

Max Navelstaar | 01-07-13 | 14:22

Ik wil graag een beweging op poten zetten om de bezetting door Napoleon (lees: Frankrijk) en de ko-ho-ning van Hispanje te gedenken en eisen te stellen ten aanzien van het leed wat ónze voorouders is aangedaan en dat als een heavy burden (op z'n Drenths) op o.a. mijn schouders rust...

Hyppo Kriet | 01-07-13 | 14:22

En ik mis nog steeds mijn slaaf!

Byter | 01-07-13 | 14:21

Zo dat is eruit. Kunnen die afstammelingen van voormalig slaafjes dan nu gewoon aan het werk gaan?

Slome Duikelaar | 01-07-13 | 14:21

Sorry, namens mij geen spijt. ik voel me totaal niet aangesproken, Ik sta er ook op dat Ascher niet namens mij diepe spijt betuigd want mijn voorouders hebben op geen enkele wijze geprofiteerd van de slavernij. Mijn grootouders werden wel uitgebuit door Groningse hereboeren. Daar willen we wel eens een gemeend sorry voor horen.
Een groepje Hollanders heeft geprofiteerd van het transporteren van slaven en daar aardig aan verdiend. Het moge hopelijk een ieder duidelijk zijn dat de Nederlandse staat veel meer geld heeft verdiend aan de handel met graan, hout en dergelijke via de Oostzee. Nauwelijks uitval aan materieel gehad.

Stekeltje | 01-07-13 | 14:21

Slavernij wordt pas afgeschaft als Brussel dat beslist.
Nooit dus. Alleen noemen we tegenwoordig slaven ook wel 'belastingbetalers'.

Mike2054 | 01-07-13 | 14:21

Knettergek dit land. Stelletje randebielen in den haag.

KollenbergSittard | 01-07-13 | 14:19

Asscher, spreek voor jezelf.

Nietvoordekat | 01-07-13 | 14:19

Als goedmakertje iedereen een traytje Fernandes. Heb het zelf nog erg moeilijk met de Duitsers en Spanjaarden, maar dat geheel terzijde.

Latrinalia | 01-07-13 | 14:18

Heb helemaal geen spijt. Zeau.

ole guapa | 01-07-13 | 14:18

@Amigo1973 | 01-07-13 | 14:11 |
Dank je wel ! Altijd fijn om erkenning te krijgen.

L.aster | 01-07-13 | 14:18

ASScher roept dat dus niet namens mij, vriend !

Mazzeltov | 01-07-13 | 14:18

Geen spijt...
.
Daarnaast wil ik toch even duidelijk maken dat ik niets tegen negers heb, ik vind dat iedereen op zijn minst een paar moet hebben...

Aatje | 01-07-13 | 14:18

-weggejorist-

Rest In Privacy | 01-07-13 | 14:17

Vroeger heeft Nederland hun kolonisten (onder dwang) alles afgenomen, en dan willen ze het goed praten op deze manier. Gevalletje van "Thanks for the money, sorry for the mess but no hard feelings, right?".

Roy1988 | 01-07-13 | 14:17

Asscher lult maar voor zichzelf want ik echt geen spijt.

zooishettoch | 01-07-13 | 14:17

Tjeetje, wat hebben we spijt. Jammer, zo'n privé slaafje is toch handig, ook na 150 jaar!

Mr_Pikibelly | 01-07-13 | 14:17

Huilbaby`s, allemaal.

--neus-- | 01-07-13 | 14:16

Ik vind die zelfingenomenheid waarmee Ascher trouwens die excuses namens Nederland staat te verkondigen ook wel een gigantisch sneu hoor..

Hij trekt ook echt zo`n gezicht dat oprechte berouw moet uitstralen, te doorzichtig gewoon.. Met die vuile grijns toen er een applausje doorbrak terwijl hij gedacht moet hebben;,,Weer een paar stemmen in de pocket.."

Wanneer diegenen die excuses op zijn plek vinden dit aanhoren, kunnen zij toch ook niet anders dan gniffelen om de absurditeit en zieligheid van dit opgevoerde toneelstukje?

Absoluut niet waar | 01-07-13 | 14:15

''Afschuwelijk barbaars kinderfeestje is afschuwelijk barbaars.''

Nu we toch bezig zijn : Weet je wat ook barbaars is? Nog meer dan een kinderfeestje? En wat al langer dan 1000 jaar bestaat op dezze aaardkloot? Hebben die al eens/ooit hun excuses aangeboden? Zonee, gaan ze dat ooit doen?

Duw die slavernijverledenschuldgevoelens toch in uw negroïde anus.

Wc-kip | 01-07-13 | 14:15

Ik heb nooit spijt voor iets wat ik niet gedaan heb en een spijtbetuiging van iemand die mij niets aangedaan heeft, wat zou ik er mee moeten?

Causa Sui | 01-07-13 | 14:14

De Barbaryse zeerovers uit het huidige Marokko handelden in Nederlandse slaven, die afkomstig waren van de geroofde Hollandse schepen. De Nederlandse gezant in Constantinopel was onder meer in 1612 daar gestationeerd om Nederlandse slaven vrij te kopen. Nederland had nooit Marokkaanse of Turkse slaven.

Petrus de Rewa | 01-07-13 | 14:14

Die excuses Ijn niet namens mij. Ik bied alleen excuses aan voor mijn eigen fouten en niet voor die van een ander. bij dit kabinet is het kennelijk andersom.
Hopelijk is dat excuses-gezeik en slavernij-gejank nu voor eens en altijd voor bij.

NiceGuysFinishLast | 01-07-13 | 14:13

Excuses voor de slavernij? Sorry, maar dat kan ik niet!

SamKoeman | 01-07-13 | 14:13

Prachtig verwoord L.aster

Omdat ik het zeg! | 01-07-13 | 14:13

Krijgen nou alle blanken een taakstrafje?

Conan de Rabarber | 01-07-13 | 14:13

Excuus-negers, go fuck yourself!

Merkava | 01-07-13 | 14:13

Snorrie!

Maar krijgen wij dan ook nog een Sorry van Noord-Afrikaanse volken die in dezelfde periode 1.2 miljoen blanken Europeanen als slaaf hielden?

George Soros | 01-07-13 | 14:12

Vooral spijt dat de slavernij NIET is afgeschaft. Dan hadden we dat nu mooi kunnen doen MITS een enkeltje thuisland...

Dr.Zeldenrust | 01-07-13 | 14:12

En de Ghanezen, (Ashanti stam) die alle slaven 'ronselden' en vervolgens verkochten aan de Hollandse handelaar, hoeven die geen sorry te zeggen?

Masuka | 01-07-13 | 14:12

We zouden collectief met name spijt van de slavernij moeten hebben vanuit de invalshoek dat dat op ons nu moreel verplichtend werkt om een groot deel van de overheidsactiviteiten te richten op het ondersteunen van bevolkingsgroepen die niet voor zichzelf kunnen zorgen, maar die zonder de slavernij waarschijnlijk nog steeds ergens in hun nakie als "inboorling" rondgelopen zouden hebben. Dat hadden we achteraf bezien dus beter zo kunnen laten, maar ja, ook toen waren onze voorouders al liever zelf lui dan moe.

CynicalBastard | 01-07-13 | 14:12

Het spijt mij ook nog elke dag. Ik ga er onder gebukt.
Dat we 150 jaar geleden niet exact zoveel wisten als vandaag de dag. Dat we 150 jaar geleden slaven kochten van Arabieren, in een tijd waarin slavernij (een Bijbels fenomeen, vergis u niet) net zo gewoon was als Roemeense 'arbeiders' anno 2013 die in containers slapen tussen het asperge steken door.
Bij mij is overigens nochtans niets bekend over 'zwart verzet' tegen al die hippe smartphones, gemaakt met Chinese slavenhandjes.
Nee, daar doen we anno 2013 niet al te principieel over.
Net als 150 jaar geleden. Stelletje hypocrieten. He Willy, hoe bevalt die nieuwe Apple uit New York?

Not Muhammad | 01-07-13 | 14:12

Ik heb nergens spijt van. Hooguit dat we de niet-produktieven niet teruggestuurd hebben.

snokkertje | 01-07-13 | 14:12

Goed de kleine lettertjes lezen: niet alleen Excuses maar ook Herstel. Katsjing!

OhJee | 01-07-13 | 14:12

Ik was een keer in een museum,daar lag een folder voor de nakomelingen van de slaven. Er stond een adres in waar ze hulp konden zoeken als ze last hadden van trauma's. Ben benieuwd of deze folder er ook komt voor de 5 generaties na de 2e wereldoorlog.

Nifelheim | 01-07-13 | 14:12

@L.aster | 01-07-13 | 14:06

HEAR !! HEAR !! Schreeuwend en op de tafel roffelend om instemming te bekrachtigen .

Amigo1973 | 01-07-13 | 14:11

Ik wil eerst een paar jaar gebruik kunnen maken van privé slaven, en dan praten we wel weer verder.

Energya | 01-07-13 | 14:11

Je tante op een lorry.

swassannuf | 01-07-13 | 14:11

En tijdens het Rotterdamse zomerfestival dan,waren dat allemaal slaafnazaten?
Je gelooft het bijna niet.

swassannuf | 01-07-13 | 14:10

Het geld komt terug jullie kant op met rente.

stipjes | 01-07-13 | 14:10

Wat een poppenkast zeg.. Iemand die sorry zegt over iets waar hij zelf niets mee te maken heeft gehad tegen iemand die nergens schade van heeft ondervonden.

Ik bied hierbij iedere reaguurder excuses aan vanwege het feit dat de hond van mijn buren tegen de schutting van een andere buurman heeft gepist.

Absoluut niet waar | 01-07-13 | 14:08

Sorry voor die lange reis die jullie hebben moeten maken naar ons landje waar we voor iedereen willen zorgen. Dat gaat totaal tegen het recht van de sterkste in.

blinde kip | 01-07-13 | 14:08

Maar hebben zij dan spijt van Mamjo?

Canis Spurcus | 01-07-13 | 14:08

Het enige waar ik spijt van heb zijn al die verspilde doekoes richting onze eilanden.
Eat that!

Spokoynoy Nochi | 01-07-13 | 14:08

Stuur het geld maar naar Desi.. oh, nee wacht.

Mammeloe | 01-07-13 | 14:07

Hoe kan ik nou spijt hebben van iets waar ik niets mee te maken heb.

Che_cuevara | 01-07-13 | 14:07

Excuses zijn mooi, maar uitkeringen en soepsidies hebben we nog liever.

BroodenSpelen | 01-07-13 | 14:06

Al goed, we praten er niet meer over!

Einde van de Domheid | 01-07-13 | 14:06

Slavernijoptocht 1-VII-2013.

Daarnet liep er een optocht langs mijn huis. Het is vandaag maandag 1 juli. Voor de meesten een normale werkdag. Ook voor mij, al werk ik 's avonds en in de weekends ook overdag.
Een vrolijke meute negertjes, ritmisch musicerend op trommeltjes en toetertjes in kleurige kleertjes met protestbordjes waarop stond dat Nederland excuses moest maken voor de slavernij... van 150+jaar geleden. Alsof dat wat oplost of goed maakt. Ik zag de vrolijke "slaafjes" die symbolisch geketend waren aan een rood-wit koord er een heerlijke dag hebben en dacht: "Nou dat hebben ze toch maar weer mooi te danken aan ons, met ons foute slavernijverleden."
En juist! Dank zij die vreselijke slavernij zitten ze nu hier. Dank zij de slavernij hebben de nazaten van de slaven van weleer nu een heerlijk luizenleven. Terend op de staat met hun (WW-)uitkerinkjes - die vandaag zelfs zijn gestegen! Lekker bij elkaar conglomererend in de 'prachtwijk' de Bijlmer. Als ze niet hier zouden zitten zouden ze meet een beetje geluk nu in Afrika wonen. In de armoe daar. Smekend om een glas water, een kop rijst.
Het feit dat de Nederlandse staat hun levensonderhoud mogelijk maakt is wat mij betreft de enige excuses die we hoeven te maken. Bij dezen dan. Nu wil ik als Nederlander een enorm groot "Dank U wel" horen van hun kant zodat ik kan zeggen: " Graag gedaan!", al heb ik net zo min met de hele toestand te maken als zij die nu over straat feest lopen te vieren.
Mij een schuldgevoel aan proberen te praten met hun achterlijke optocht en denken dat ze gelijk hebben. Grapjurkjes zijn het. Is dat misschien de reden waarom ik geen hoge pet van ze op heb? Oh, nee... ik ben natuurlijk gewoon een racist. Want iemand afkeuren op hun denkbeelden in plaats van huidkleur of afkomst, dat is 'slegs vir blankes'.

L.aster | 01-07-13 | 14:06

Oke! hoeveel doekoes willen ze nog hebben voor ze zwarte piet met rust willen laten?

Welles! Nietes! | 01-07-13 | 14:05

Gezien het werkloosheid gehalte onder nakomelingen van voormalige slaven, zijn die nakomelingen kennelijk nog steeds moe van de inspanningen van hun over-over grootvader.
En dat spijt ons, voor Nederland....

Diareeremmer | 01-07-13 | 14:03

Over 150 jaar zegt Marokko sorry

AIVD-medewerker | 01-07-13 | 14:03

Ik heb ook spijt van de sambal die ik gisteren over de roti heb gegooid

hendrikjandetuinman | 01-07-13 | 14:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl