Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

21 juni 2013. RIP Nederlands middelbaar onderwijs

Goedemorgen klas. Laat je boeken maar in je tas en de schriftjes mogen dicht blijven. Onderwijs heeft totaal geen zin meer. Kijk allemaal naar het scherm, dan beginnen we vandaag met een clipje uit Zeden & Van den Biecht. In beeld: Harm Beertema, oud-leraar Nederlands op een mbo en thans de meest suave sik van de PVV. Tegenover hem: Ayhan Tonca, de bestuursvoorzitter van Ibn Ghaldoun die al wekenlang dagelijks op televee verkondigt dat schoolreisjes naar Mekka best wel OK zijn en dat zijn geloofsgenoten recht hebben op een islamitisch onderwijs in Nederland. Bovendien is er verder niets aan de hand op zijn school, waar heel 6vwo gefraudeerd heeft met de eindexamens. Beertema daarentegen wil de school gisteren nog gesloten hebben, maar zijn argumenten ("Er is maar 1 eervolle benadering van zo'n probleem: zo'n bestuur treedt terug") vinden geen grond bij Tonca, die de PVV'er aan probeert te wrijven dat hij de school louter wil sluiten omdat het een islamitische school is. Waarop die anti-islamitische aap inderdaad uit de mouw komt en het gesprek niets meer met onderwijs te maken heeft. Terwijl u smult van dit kwartiertje oppervlakkig zwartepieten met koppige non-argumenten die al wekenlang hetzelfde zijn, begint de tweede corrector achterin de klas met het uitdelen van de nagekeken eindexamens. Huiswerkvraag: hoe lang duurt het totdat iedereen door krijgt dat de uitholling van het Nederlandse onderwijs niet beperkt blijft tot een anti-islamitische fraudeerhype (of een joods misbruikdingetje), maar dat het gaat om stelselmatige betonrot in de fundamenten van de kenniseconomie?

Reaguursels

Inloggen

Religie, politiek (soort van religie) en gedoctrineerde mensen vinden dat alles wat uit hun (gedoctrineerde) brein komt waar is.
Jammer.

sTiRf | 22-06-13 | 11:03

Het is goed dat het zo gegaan is, want je ziet weinig schaamte, spijt of verdriet over wat er mis is gegaan. Wel veel zelfbeklag over de reacties uit de buitenwereld. Dan verbaast het me niet dat het gebeuren gebagatelliseerd wordt.


Esprit77 | 21-06-13 | 23:45

Mooi in dat stukje in de intro: 1 woord 3 letters...

Rob Oudkerk kan de rest wel aanvullen.

joooop | 21-06-13 | 21:24

Het feit dat er examens gestolen zijn is niet zozeer het pijnpunt. Het feit dat iemand het in zijn kop haalt om zoiets te doen geeft de islamitische cultuur-mentaliteit aan. Een hele klas wist dat dit gebeurd was en men hield het collectief onder de pet. Niemand maar ook niemand met een gezond verstand die aan de bel wilde trekken? Dacht niemand aan de gevolgen? Een gehele lichting wordt hierdoor gelijk gebrandmerkt of je je herexamen nu wel of niet haalt. Men denkt toch van "hee! Die geslaagden stalen op school examens, hij/haar is na een herexamen toch geslaagd. Waarom zou ik een risico nemen om hem/haar in dienst te nemen..." De islamitische medemens staat al niet bijster positief bekend in onze samenleving. En maar blijven piepen over discriminatie. De gehele islamitische samenleving is zoals gewoonlijk in dit soort kwesties oorverdovend stil. Als ik het geloof zou aanhangen zou ik lynch partijen organiseren richting de overtreders die het zo onwijs verpesten voor de rest. Blijkbaar vinden ze wel allemaal OK dat er gefraudeerd c.q. geroofd wordt op het leven. Alsof men zo de rest van Nederland zo willen indoctrineren met hun haat imams. Triest volk.

hader | 21-06-13 | 20:53

-weggejorist-

Tricephalus | 21-06-13 | 18:15

@Kamervraag | 21-06-13 | 09:22 | + 44

Precies. Ik herinner me nog 'Zo vreselijk dat onze geweldige school in diskrediet wordt gebracht door 3 rotte appelen'.

Iedereen die wist dat het een leugen was. Want zo rollen 'ze'. Bah. Rustig wachten tot je gelijk krijgt is toch minder.

DebraCadabra | 21-06-13 | 16:35

2013? Kom op zeg. Het onderwijs in Nederland zuigt al veel langer, en niet alleen inhoudelijk. En fraude en belangenverstrengeling komen echt niet alleen voor op middelbare scholen, ook op de uni's is het schering en inslag.
Is er werkelijk iemand die denkt dat een Mohammed Enait, en zo zijn er nog veel meer, zijn diploma waardig is?

sitzkrieg | 21-06-13 | 16:20

Zwart gat | 21-06-13 | 12:20 |
Beertema ging hier iets teveel in mee terwijl hij wat meer had moeten wijzen op de gevaren voor het Nederlandse onderwijssysteem, en dat fraude daar op geen enkele manier mag worden getolereerd. Deze school moet gewoon worden gesloten.
---------------
Voorzover ik gehoord heb was de uitstraling van deze affaire op het hele onderwijssysteem en de waarde van diploma's duidelijk het hoofdargument voor sluiting van Beertema.

WirMachenMusik | 21-06-13 | 16:15

Hier een artikel uit de azijnbode over de toestand van ons MBO met impliciet islamverband.
www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/ar...
Ken zelf overigens iemand die een MTS-wtb diploma kreeg maar geen breuken kon optellen of vermenigvuldigen. En, geloof het of niet: zelfs voor drie-maal-vier het rekenapparaat moest gebruiken. Om over het niveau van taalbeheersing maar te zwijgen.

WirMachenMusik | 21-06-13 | 16:07

Wat een zwak verhaal van Tonca. Bol van drogredeneringen, persoonlijke aanvallen en Calimero-opmerkingen. Verder: eens met Beertema, die school presteert onder de maat. Als ik als werkgever Ibn Ghaldoun op een diploma zou zien staan, gooide ik de sollicitatie meteen bij het oud papier. Sluiten die hap.

Nietvoordekat | 21-06-13 | 15:43

@BellaBella
"I ga turven hoeveel minnetjes ik deze keer krijg, nu ik reeds lang voorheen - en herhaaldelijk - zei dat het onderwijs 30 jaar geleden al afgeschaft is en die opmerking me ook steeds op minnetjes kwam te staan. Veel minnetjes. Maar ja, er zijn dan ook veel slachtoffers. Zo ongeveer 30 jaar lang slachtoffers. Die keihard 'snie!' lopen te roepen. En sommigen zelfs nog opponeerden met 'me school' en 'me diploma'. Let the games begin."
BellaBella | 21-06-13 | 09:56 |

Volkomen met je eens en heb ook je bijdrage op " DasKapital" gelezen en van plusje voorzien (geen dank :)). Zou overigens wel leuk zijn als je(nog eens?)kort wilt aangeven waarom in jouw ogen het onderwijs 30 jaar geleden is afgeschaft,wat ik,qua eindresultaat, volkomen met je eens ben en eveneens gefundeerd kan aantonen.

daytripper | 21-06-13 | 15:31

Wat een drogredenen weer... Dat het de enige islamitische school is kan nooit voldoende reden zijn om de school open te houden. En als dit bestuur enig fatsoen had, waren ze met z'n allen afgetreden, met de mededeling dat ze gefaald hebben, en dat het nieuwe bestuur zo veel mogelijk zal bijstaan om orde op zaken te stellen. Deze vent probeert de hele zaak te bagatelliseren. Maar zelf hij kan niet ontkennen dat hij hopeloos gefaald heeft. Alleen vind hij zijn falen kennelijk geen probleem.

TheLuggs | 21-06-13 | 15:18

@wakkere_nederlander | 21-06-13 | 09:07
Dat komt omdat de Islam de sterkst groeiende religie is in Nederland, en daarmee het grootste gevaar voor onze seculiere samenleving op dit moment. Heel goed dat de PVV dat benoemt, en wil aanpakken. Volgende stap is religie totaal uit de publieke ruimte verbannen. Dat doe je maar lekker thuis.

Old_Spice | 21-06-13 | 15:09

Tonca is 1 van de weinige moslims die accentloos Nederlands spreekt, toch komt hij niet erg geloofwaardig over, hij spreekt met een gespleten tong en hij deugt niet.

Onderbuik | 21-06-13 | 14:33

Groot pluspunt van deze affaire is dat je als voormalig Ghaldounertje na afwijzing bij een sollicitatieronde kan jammeren gediscrimineerd te zijn omdat de werkgever niet voor jou koos.

natte krant | 21-06-13 | 14:32

Die Ayhan Tonca , die lult zelfs een kromzwaard nog recht.

ja,diedus! | 21-06-13 | 14:20

Al is het alleen maar om Beertema van de PVV dwars te zitten zal de PvdA alles doen om deze "school" open te houden!

lanexxx | 21-06-13 | 13:47

@Bakito | 21-06-13 | 09:04 | + -31 -

Wat?! Een tegel van Bakito waar ik het mee eens ben? Sapperdeflap, ik mag de redactie wel tippen!

@wakkere_nederlander | 21-06-13 | 09:07 | + -50 -
Zo wakker bent u niet. De joden, christenen, boeddhisten, zoroastriërs, rasta's, satanisten, winti's, hindoes, hare Krishnas, en dergelijke zijn niet dagelijks in het nieuws. En zijn ook niet de voornaamste groep waartoe stoute mensen behoren.

Vrije Nator | 21-06-13 | 13:38

-weggejorist-

Boombast | 21-06-13 | 13:21

we zullen zien in oktober hahahahahah

Benblij | 21-06-13 | 13:18

Pffffff | 21-06-13 | 12:32 |

Helemaal met je eens dat Beertema het goed deed in die op voorhand vijandige omgeving. Alle andere gasten zaten op het puntje van hun stoel om de PVV-er van katoen te geven en het op te nemen voor die arme moslims. De übercorrecte Max Westerman gaf de aftrap.
Tegelijk keken ze allemaal met diep respect, instemming en welwillendheid naar Ayhan Tonca toen die zei dat zijn school in ieder geval hoe dan ook nooit zou sluiten. Niemand die daar bovenop sprong, behalve Knevel en vd Brink.
Beertema liet het allemaal rustig en beschaafd over zich heenkomen.

Peyronie | 21-06-13 | 13:09

Het erge van die discussie is nog dat die van Groen links en die RTL reporter ( ben even zijn naam kwijt (die homo is) zoveel sympathie hebben voor het moslims onderwijs en zich nogal laatdunkend uitlaten over die man van de PVV die leraar is geweest en weet waarover het praat.
.
Beseft die man niet dat als moslims meer macht krijgen het eerste de homo's zijn die daar de negatieve gevolgen van ondervinden.
.
De PVV zal de rechten van homo's verdedigen; de moslims zullen dat niet doen.

Mortimerr | 21-06-13 | 13:00

Maar hij *PROBEERT* (en het lukt hem) nu die niet-neutrale, discriminatie/racistische beelden te projecteren op de onschuldige kwetsbare kinderen.*

-correctie

LangeTijdGeleden | 21-06-13 | 12:52

Hij (meneer Tonca) heeft zichzelf in een valkuil geworpen. Hij zegt zelf "Volgens de nederlandse grondwet mogen wij zelf bepalen hoe wij tegen bepaalde zaken aankijken."

Maar hij projecteert nu die niet-neutrale, discriminatie/racistische beelden te projecteren op de onschuldige kwetsbare kinderen.

Deze man moet oprotten uit het land! Hier aan zullen we kapot gaan.

LangeTijdGeleden | 21-06-13 | 12:51

@wakkere_nederlander | 21-06-13 | 09:09

Als anti-theist ben ik van mening dat er geen vrijheid van religie moet zijn in de publieke sfeer. Geloof en religie zijn persoonlijke zaken waar je een ander niet lastig mee moet vallen.

Wat mij betreft verlies je ook je vrijheid van religie als die religie aanzet tot afzonderen, minachting van anderen, asociaal gedrag, rare kleding en symbolen en onaanvaardbaar behandelen van vrouwen.

Bovenstaande daargelaten, mag vrijheid van religie ook niet inhouden dat je kinderen met jouw religie mag indoctrineren. Kinderen moeten het recht hebben vrij van religie op te groeien totdat ze zelf in staat zijn te fatsoenlijk te kunnen beoordelen of ze daar aan mee willen doen.

Ik denk dat ieder wel-denkend mens het daar met me eens is.

CornFlakey | 21-06-13 | 12:46

BellaBella | 21-06-13 | 11:57 |

Beste meneer BellaBella, het lijkt me verstandig dat we het hierbij laten, aangezien discussiëren met onwetenden niet zoveel zin heeft. Ik ben blij te horen dat het vroeger allemaal beter was en dat wij als docenten-arbeiders in verhouding tot uw leven niet zoveel voorstellen. Het zal u goed doen. Zalig zijn de onwetenden.

Sponsdude | 21-06-13 | 12:46

Je lult echt uit je nek van Rossem. Beertema heeft keurig netjes gereageerd op inhoud. Het zijn de andere leden van het gezelschap die bewust hebben gestuurd richting het 'anti-islam' standpunt van de PVV. En dan zeggen 'dat hij te ver is gegaan' als hij komt met feiten. Het is weer dezelfde fuik waar elke willekeurige PVV'er dan ook inge(s)luisd wordt bij de NPO. Alle lof voor Beertema.

Pffffff | 21-06-13 | 12:32

Krijgen we het volgend schooljaar ook een opleiding tot dansjongen? Die kunnen na de opleiding per omgaande naar Afghanistan om als bukjongetje te dienen voor de stamhoofden daar.

eerstneukendanpraten | 21-06-13 | 12:22

Natuurlijk moet deze school worden gesloten, het is misschien niet te bewijzen maar waarschijnlijk frauderen ze al veel langer omdat ook de examenresultaten in 2011 en 2012 'uitmuntend' waren bij de leerlingen van deze school. Scholen zoals de hierboven genoemde zijn een groot gevaar voor de integriteit van het Nederlandse onderwijs, en integriteit is de belangrijkste voorwaarde om een diploma z'n waarde te laten behouden. Tonca schoot gelijk weer in de verdedigingsreflex en opperde min of meer dat we weer met zijn allen een Islamitische school aan het bashen zijn. Beertema ging hier iets teveel in mee terwijl hij wat meer had moeten wijzen op de gevaren voor het Nederlandse onderwijssysteem, en dat fraude daar op geen enkele manier mag worden getolereerd. Deze school moet gewoon worden gesloten.

Zwart gat | 21-06-13 | 12:20

BellaBella | 21-06-13 | 11:57 |

Je weet echt totaal niet waar je het over hebt. Wat doe je zelf eigenlijk?
Op je lauweren rusten, dankzij geld van je briljante opa, met een hoofdletter O?
Schoenveters verkopen?
Als iemand zich gedraagt als een anachronistische, provinciale "schoolmeester" met hooguit een kweekschooldiploma ben jij het wel.
Als je werkelijk denkt dat jij het redt als docent op school, hogeschool, universiteit of waar dan ook met alleen je verlopen "bullen" zonder je lessen/colleges of wat dan ook gedegen voor te bereiden, dan ben je echt totaal wereldvreemd.
Je valt binnen een uur door de mand en wordt met pek en veren het gebouw uitgejaagd door directie, studenten en collega's.

Peyronie | 21-06-13 | 12:17

PeteyPrecise | 21-06-13 | 08:56 | + 128

Precies! Of beter nog: rot gewoon lekker op naar je land van herkomst. Als Nederlander zien ze zichzelf toch niet, dus dan ik begrijp niet dat je dan net zo goed een enkele reis Marokko kan nemen... Als ik mij ergens niet tuis voel ga ik op een gegeven moment toch ook weg?

MPdeH9 | 21-06-13 | 12:11

Er zijn Gudsjangruwelijk talloze scholen gesloten na een examen fraude van 2 tot 5 examens. En deze school mag blijven bestaan vanwege dat ouders "keuze" krijgen voor 'normaal' of 'islamitisch' onderwijs.

LangeTijdGeleden | 21-06-13 | 12:02

@Sponsdude | 21-06-13 | 11:15
Mijnheer: na uw eerste zin, die niet alleen drogredenen bevat, als een ongefundeerde aanval opgevat kan worden en overigens inhoudelijk niet onderbouwd wordt, heb ik al geen zin meer om met u te kletsen over uw leventje als schoolmeester. U moet zich eens afvragen waarom u elke week 'lessen moet voorbereiden': zegt dat niet alles over u? Uw laatste zin is overigens van eenzelfde type als uw eerste zin. U bent wat vermoeiend met deze herhaling van zetten. Ah ja, een vraag nog: u weet dat 'gymnasium' nu te vergelijken is met 'havo' 30 jaar geleden. Ik wens u veel trots toe, en een zeer (zelf-)genoegzaam leven.

BellaBella | 21-06-13 | 11:57

Let ook op hoe vuil de overige gasten naar Beertema kijken en zowat in de reet van Tonca kruipen. Gutmenschen die met gevouwen handjes klaar staan om de islam te verdedigen, gatverdamme!

PrinsesStoepje | 21-06-13 | 11:54

@Boris Poepnagel | 21-06-13 | 11:07
Mijnheer, dat het *u* zwaar valt (subjectief) wil niet zeggen dat het ook zwaar *is* (objectief). U verwart een aantal zaken met elkaar. Waar geeft u les in?

BellaBella | 21-06-13 | 11:53

BellaBella | 21-06-13 | 10:42 |

Hou toch eens op met je parmantige, protserige zelfingenomen gezeur dat het onderwijs 30 jaar geleden zou zijn afgeschaft.
Je kan trouwens niet eens rekenen, als je althans doelt op de invoering van de Mammoetwet.
Ik heb mijn HBS-B diploma in 1971 gehaald en behoorde daarmee tot een van de laatste examenlichtingen van dat type onderwijs.
In jouw kromredenering is het onderwijs dus al 40 jaar geleden afgeschaft.
Ik heb verder in de jaren zeventig een academische studie gevolgd, maar heb ook nog een jaar of 6 geleden uit interesse een deeltijdbachelor gedaan.
Bij die laatste studie verbaasde ik me juist over het ongekend hoge niveau van mijn medestudenten. Bijna zonder uitzondering meertalig, zeer intelligent en algemeen ontwikkeld, en energiek genoeg om naast hun doorgaans volledige dagtaak toch een academische studie te volgen.
Het is dus absolute onzin dat het niveau van studenten tegenwoordig over de hele linie lager zou zijn dan pakweg 30/40 jaar geleden.
Er zijn inderdaad onzinnige pretstudies, een deel van de studenten heeft moeite met een beetje fatsoenlijk Nederlands en bij nogal wat studies wordt genoegen genomen met ondermaatse prestaties.
Maar de meer briljante studenten komen nog even goed aan hun trekken als vroeger. Iets met kaf en koren.
Dat het beroepsonderwijs de afgelopen tientallen jaren nogal heeft gefaald, klopt voor een deel weer wel. Maar ook de jongens en meisjes die vroeger hooguit naar de huishoudschool of LTS gingen, waren nooit bijster goed in taal en andere algemene vakken.
Daar zou jij je net zo goed aan hebben geërgerd als aan de mensen die nu schrijven over "me school" of "me diploma".
Voor de rest blijkt uit alles dat je geen enkel benul hebt van hoe het er in de echte wereld aan toegaat. Dat zou niet zo erg zijn, ware het niet dat je volgens mij werkelijk denkt dat jij de maat aller dingen bent. Potsierlijker kan bijna niet.
Of denk je werkelijk dat je gesprekje met een directeur van de al lang uitgestorven “moedermavo”, waarvoor jouw briljante onderwijs “te moeilijk” zou zijn, je tot een ervaringsdeskundige maakt?

Peyronie | 21-06-13 | 11:52

Eindelijk eens een PVV'er die niet populistisch loopt te schreeuwen. Kan Geert nog wat van leren wat mij betreft.

Der Roedie | 21-06-13 | 11:43

@Petrus de Rewa | 21-06-13 | 09:17
Chapeau!

Cor Rupteling | 21-06-13 | 11:41

Mochten de vwo leerlingen nu massaal zakken heeft deze school komend jaren een probleem omdat er dan teveel leerlingen zijn in verhouding met het aantal leerkrachten die de nederlandse onderwijsbevoegheid op dit niveau hebben, je kunt maar 1 ding zeggen ze hebben gegokt en schromelijk verloren. de leerlingen en bestuur hebben meer voor elkaar gekregen dan de pvv ooit voor mogelijk heeft gehouden, laat ze daar maar eens over nadenken.

Umberto die trotzoni | 21-06-13 | 11:38

@Muxje | 21-06-13 | 10:28
Ze zijn door gemeentes in de Wajong gedumpt omdat ze voorheen in de bijstand zaten die moesten de gemeentes zelf gaan betalen dus de hele jongerenkostenpost overgeheveld naar een door het Rijk gefinancierd potje : de Wajong.
Dat is de reden.

Uw Verzekeringsadvis | 21-06-13 | 11:33

Dit geeft aan hoe dom sommige ouders zijn, dat ze hun kinderen voor deze school inschrijven. De naam van deze school is nog meer besmet dan InHolland en met Ibn Ghaldoun op je cv weet je bij voorbaat dat je hard uitgelachen gaat worden en kunt fluiten naar een baan. Maar dit wordt natuurlijk opgelost door het discriminatie van werkgevers te noemen.

flashforward | 21-06-13 | 11:33

Heel slim van K&B... nodig een PVV'er uit. Die kun je klem zetten danwel op het beklaagdenbankje plaatsen omhuld met anti-islam en je hebt zo de kern van het probleem uit het oog en kweek je sympathie voor de school en toeschouwer.
Hulde. Het zijn oude technieken in een modern jasje.

Randvoorwaarde | 21-06-13 | 11:30

Die allochtonen helpen elkaar wel, wij autochtonen helpen elkaar nooit.

Als jij bijvoorbeeld een auto wilt kopen bij een Turkse dealer zal jij altijd € 500 of € 1000 euro meer betalen dan één van zijn "broeders". Maar het is toch al bekend dat wij autochtonen -eigenlijk- niks aan elkaar gunnen.

Repeltepeltje | 21-06-13 | 11:18

BellaBella | 21-06-13 | 11:01 |

Visies zijn er om verschillend te zijn, maar uit uw verhaal kan ik duidelijk opmaken dat u OF zelden in een school geweest bent OF op een school bent geweest waar die fijne collega's werken waar ik eerder over sprak.

De collega's die voldoen aan de situatie die u schetst, dat zijn de collega's waarvoor in mijn ogen het ontslag wat versoepeld mag worden. Wat overigens niet wegneemt dat het onderwijs veel bestaat uit het overleggen, vergaderen en voorbereiden. Wat uiteraard wel naast de lessen gedaan wordt. We hebben het tenslotte over kinderen, dus is overleg nodig. Mijn lessen bereid ik elke week uitvoerig voor, betrek actualiteit, bewaak de diversiteit in de klas, daag kinderen uit die slimmer zijn dan de rest en zorg ervoor dat deze kinderen met plezier en meer dan voldoende kennis het gymnasium diploma halen.
.
Daarnaast kan ik u begrijpen over het modale salaris. Ik mag als docent niet arm genoemd worden. Al zie ik mijn vrienden met soortgelijke hoeveelheden aan diploma's (ja, u leest het goed, ik heb meer gedaan dan een vierjarige vergaderopleiding) minimaal het dubbele verdienen. Ik vind dan zelf weer dat mijn werk het allerleukste werk ter wereld is, waardoor ik het voor mijzelf wel kan verantwoorden. Neemt niet weg dat ik het relatief wat weinig vind.
.
Overigens heeft u het nog niet gehad over die vele vakanties. Misschien moet u daar ook nog even iets over vinden.

Sponsdude | 21-06-13 | 11:15

Gewoon ongelofelijk, dat artikel on de Volkskrant.
Dit land is echt door en door verrot.

me,myself and IK | 21-06-13 | 11:15

Hou die school open, en laat de linkse politici van D66, GL enz maar verdedigen waarom ze de school openhouden.. Ha ha wat een vertoning.. Overigens lijkt die Beertema een goede vent, zou nog wel eens naar de PVV top kunnen doorstoten..

denoorman | 21-06-13 | 11:14

AUB openhouden die school. Die school is helemaal waardeloos, het bestuur is rot, de opleiding is kut, de leerlingen zijn fraudeurs en oplichters. Maar hou die school open, dan kunnen we elk jaar weer een paar keer terug om de misstanden weer te laten zien. Beter open laten, dat toont beter aan hoe groot het probleem is en hoe waardeloos de school is..

denoorman | 21-06-13 | 11:12

Ik vind Beertema één van de betere PVV'ers maar het is jammer dat hij in de val van Tonca liep, gedreven door zijn inderdaad aanwezige anti-islam sentimenten. Verder heeft Tonca gelijk dat moslims de vrijheid meoten hebben huhn eigen onderwijs te organiseren. De wet is voor een ieder gelijk dus ook voor hen. Het punt is namelijk dat die hele onderwijsvrijheid van tafel moet wat mij betreft. Ik pleit voor de totale afschaffing van bijzonder onderwijs. Ergens geneit ik ook wel van het politiek-korrekte geworstel van met name het CDA die nu gewoon in het eigen zwaard valt. Want ze bijten liever hun tong af dan toe te geven dat ze geen islamtisch onderwijs willen en blijven maar draaien met drogargumenten om er vanaf te komen. Prachtig om te zien hoe partijen vast lopen in hun eigen policor werkelijkheid.

Bigi Bana Boy | 21-06-13 | 11:07

@BellaBella | 21-06-13 | 11:01

Nee, U weet niet waar U het over heeft!

Leraar zijn is ongekend hard werken; wie het vak heeft uitgeoefend op een middelbare school weet dat ie na 5 a 6 lesuren kapot is. Het is geestelijk vermoeiend werk, en ik spreek uit eigen ervaring. Ik heb een kleine 8 jaren les gegegeven op VBO-MAVO-HAVO en kan U dit uit eigen ervaring melden.
Uiteraard geldt dit niet voor een ieder, maar over het algemeen is het hard aanpoten.

Boris Poepnagel | 21-06-13 | 11:07

@GekkeDave | 21-06-13 | 11:01
U bent niet zo gek, Dave; het is exact dit waarom mijn Opa, die wat bedrijfjes had, mij destijds naar onderwijs buiten nederland gestuurd heeft. Ik herinner me nog dat mijn Opa woest kon worden over het sociale stelsel: 'gaarkeukens met slappe soep en oud brood, 3x per dag, en slapen in tentjes in Drenthe, zo krijg je dat luie volk gemotiveerd', brieste hij regelmatig. Ik snap nu beter dan toen, toen ik nog een klein ventje was, dat mijn Opa gelijk had. Ik vermoed, zou hij nog geleefd hebben, dat hij u bij een sollicitatie aangenomen zou hebben.

BellaBella | 21-06-13 | 11:06

@Sponsdude | 21-06-13 | 10:52
Ik ben niet zeker dat leraren te weinig verdienen. Vooropgesteld dat deze cijfers correct zijn, dan, door de bank genomen, krijgt een 'leraar' zodra hij van school komt gemiddeld gezien direct al modaal (ik weet bij sommige mensen door deze zinsconstructie nu de hersens onmiddellijk ontploffen :-)). Ik vind dat erg veel geld voor iemand die een boekje voor staat te lezen, en meer bezig is met 'vergaderen' (waarover???) en 'lessen voorbereiden' (daar had u toch juist zelf uw 4-jarige opleiding voor gedaan??) dan met kinderen opbouwen tot een nieuwe generatie. Nee, ik ben niet overtuigd dat 'leraren' het zo slecht hebben. Integendeel: ik denk dat het een lekker makkelijk geld binnen harken-baantje is.

BellaBella | 21-06-13 | 11:01

stelselmatige betonrot in de fundamenten van de kenniseconomie klinkt skitterend echter, de 'palenpest' was beter geweest aangezien onze kenniseconomie zich van oorsprong op een houten fundering heeft genesteld.
Betonrot kun je repareren, palenpest is niet te herstellen..

schoon-schip-maken | 21-06-13 | 11:01

@BellaBella | 21-06-13 | 10:46
voedselbonnen, huurbonnen enrde rest van de bonnen. het liefst allemaal verkrijgbaar door urenlang in de rij te staan tov alle werkende mensen. om ff duidelijk te maken dat je daar niet wilt komen te staan en je hard moet werken voor je geld ;)

GekkeDave | 21-06-13 | 11:01

-weggejorist-

Boombast | 21-06-13 | 11:00

@blinde kip | 21-06-13 | 10:40
geheel eens.. misschien extra toevoeging aan de islamitische diploma's (gehaald met stelen) ;)

GekkeDave | 21-06-13 | 10:58

Als docent maak ik mij elke week boos over de uitholling van het onderwijs op alle mogelijke niveaus. Belangrijke oorzaken zijn enerzijds de bezuinigingen en kromme regels van de overheid, die overigens gesteld worden door mensen die er totaal geen verstand van hebben. Kan me nog goed herinneren, op de voorpagina van de krant stond een epistel over het feit dat NL in de top 5 van de wereld qua onderwijs moest komen te staan. Vervolgens stond er op de volgende pagina in de krant dat er op het onderwijs flink bezuinigd gaat worden. Docenten staan al 5 jaar stil in de groei van hun salaris (wat al laag is) en nu zijn wij in de volgende ronde weer aan de beurt. En wij maar werken en het goed vinden.

En daarnaast is de intellectuele diversiteit binnen het docentenkorps schrikbarend groot. Er zijn echt wel toppers, maar mijn god, wat zijn er slechte collega's.

Als we de docenten die slecht presteren makkelijker kunnen ontslaan en het onderwijs de komende 10 jaar financieel even met rust laten, kan het misschien nog goed komen. Tot die tijd gaan we steeds harder in die spiraal naar beneden.

Sponsdude | 21-06-13 | 10:52

EEnzame SchizofrEEN | 21-06-13 | 10:22
Ik heb mijn dochter afgelopen week overhoord over geschiedenis van 1880! tot heden. De situatie voor de twee wereldoorlogen lijken heel erg veel op de situatie nu. We mogen ons beslist zorgen maken.

bonje | 21-06-13 | 10:51

"islamitische school" in een westers land....
ik heb m'n hoop al opgegeven..

polishLuke | 21-06-13 | 10:51

Ah ja, ter afsluiting van mijn bijdragen alhier wilde ik nog even naar dit verwijzen:

www.powned.tv/nieuws/binnenland/2013/0...

Zuiver vanwege de context qua 'promoveren' en zo: in China promoveerden tegelijkertijd 1900 ingenieurs op een nieuwe batterijtechniek, waardoor het stroomverbruik met 99% daalt. Binnenkort in alle Chinese producten. Die ze dan vrolijk exporteren. Waardoor ze als land rijker worden. Geinig concept, dat communisme in China. Maar neemt u van mij aan: zoiets zou nooit werken in ons 'rijke' Westen, u weet wel, wij, de 'kenniseconomie'.

BellaBella | 21-06-13 | 10:50

Nederland is vanaf de jaren 60 vorige eeuw aardig ontzuild, behalve de politiek en daarom ook het schoolwezen. Daarom eerst nieuwe politiek, herziening van artikel 23 van de grondwet en dan neutrale basisscholen of particulierenscholen toestaan, uitgesloten van levensbeschouwingen en religie dan pas kan je voor nuchter en goed onderwijs gaan. Denk niet dat ik het in mijn leven nog zal mee maken…, oude politiek heeft geen zelf lerend vermogen.

Lepelsteeltje | 21-06-13 | 10:48

@Kees1960, zelfs bewijzen/onderzoeken over antichristelijke/antisemitische ideeën onder islamitische jongeren worden weggemoffeld als ook maar meningen.

D.Stapel | 21-06-13 | 10:46

@Boris Poepnagel | 21-06-13 | 10:40
Ik vond uw eerste zin wel grappig :-) En overigens, ter aanvulling: ik kan er maar niet mee in het reine komen dat sgolieren en suudenten moeten *lenen*, terwijl uitkeringstrekkers *gratis* geld krijgen. Waarom is een uitkering niet ook gewoon een lening dan? En net als een maximale studieduur ook een maximale uitkeringsduur, waarna je, net als de schoolgangers, je uitkering terug mag betalen?

BellaBella | 21-06-13 | 10:46

Criminaliteit, fraude en het veroorzaken van overlast zijn werkelijk de enige routines waarin een te groot deel van de moslims uitblinkt. En wij, belastingbetalers, alles maar bekostigen.
Hoe lang nog?

pennestront | 21-06-13 | 10:45

@reageerbuis | 21-06-13 | 08:57
Het Reformatorisch onderwijs doet het kwalitatief gewoon bijzonder goed. Dat leest u niet enkel alleen in de jaarlijkse resultaten van de onderwijsinspectie of de Elsevier. Dat is ook al decennia te zien aan de achterban van de SGP. Bovengemiddeld inkomen, bijzonder laag percentage bijstandstrekkers, bijzonder laag percentage strafbladhouders en vooral veel ondernemers. Dus het onderwijs is daar een voorbeeld voor openbaar onderwijs of het gemiddelde schoolgaande kind is een stukje beter opgevoed dan die van een openbare school, meer kan ik er niet van maken.

Inferi0r | 21-06-13 | 10:45

Rechten, rechten, rechten... heeft meneer misschien ook nog plichten?

Lustobject | 21-06-13 | 10:45

het was weer duidelijk kop in het zand steken. Beertema kwam met het haatzaaien op moslim scholen en een of andere trut begon direct met 'daar is geen bewijs voor' Beertema deelde zijn eigenn ervaringen met kinderen die uit het moslim onderwijs kwamen en dat werd weggewuifd als 'incidenten'.

Dat Tonca verkonmdigde dat hij recht had op zijn eigen mening over homoseksuelen is natuurlijk waar, maar deze op scholen verkondigen is natuurlijk waar het om gaat.

Uiteindelijk hoeft van mij de school niet weg zolang er nog recht is op religieus ondewijs, maar me dunkt dat het hele bestuur ontslagen moet worden en de school onder zeer strict toezicht dient te komen.

Dat Tonca nog het lef heeft om de Mekka reisjes -wat gewoon fraude is- weg te wijven met 'de school heeft keurig een afbetalingsregeling getroffen' Ja, ze betalen terug uit de onderwijs middelen en daar mee wordt voorgaande fraude eigenlijk alleen maar overgeheveld naar latere jaren

kees1960 | 21-06-13 | 10:42

@daytripper | 21-06-13 | 10:25
Ik heb ook alle lesbevoegdheden die er maar zijn. Kreeg ik gratis cadeau bij mijn bullen. Een bedenkelijke ontwikkeling, dat ben ik met u eens. Waarbij ik verzachting pleit: ik heb buitenlandse bullen. Op een van die bullen staat trouwens nogal een 'geil' logo. Kennelijk. Zo leerde ik toen de 'rector' van een naar 'universiteit' hernoemde moedermavo me zei dat hij 'zo iemand (...) wel heel graag in zijn docentenkorps wilde hebben'. Toen ik hem zei dat ik er toch binnen no time weer uit zou liggen omdat mijn onderwijs te moeilijk zou zijn voor zijn 'studenten' en er dus teveel zouden zakken, kreeg ik een antwoord dat een verhelderend inzicht geeft in hoe die dingen werken: 'dan geef je toch wat minder moeilijk onderwijs, en dan zijn we wel rond, toch?'. Ah ja, op die toer, dus. Ik ben dus ook geen 'docent' geworden. Ik was het daar zelf wel mee eens.

BellaBella | 21-06-13 | 10:42

Gadverdamme, op het laatste ook nog even lekker in die slachtofferrol kruipen.

Recht op islamitisch onderwijs is geen plicht tot het leveren van islamitisch onderwijs....

D.Stapel | 21-06-13 | 10:42

@GekkeDave | 21-06-13 | 10:27
Precies, openbare scholen zijn nog steeds teveel verzamelbakken voor zwakke scholieren waar ze de betere mee naar beneden trekken en bijkomend voordeel is dat er gewoon gezegd kan worden dat scholen als Ibn Galdoun niet moeten sluiten vanwege antireligieuze argumenten maar gewoon omdat ze niet deugen.

blinde kip | 21-06-13 | 10:40

Goedemorgen kindertjes, neemt aanstaande maandag maar een stoeptegel mee naar school waarop U deze bij binnenkomst meteen in de voorste tandenrij van één der bestuursleden van Uw favoriete kennisinstituut plant. Want, lieve kindertjes, de afgelopen 35 jaar hebben deze lieden Uw 'recht op onderwijs' vooral gebruikt om hun broekzakken vol met gratis geld (= belastinggeld) te stoppen. En niet zomaar geld, nee kof-fers en bak-ken met graaigeld.
Nu zullen sommigen van U wellicht slim opmerken: 'hela, maar de docenten dan?' Welnu, die docenten zijn door bestuursleden al die jaren zo lam en murw geslagen als een bevoorrecht arbeidertje uit 1939 op een partijdag in Neurenberg. Deelname door docenten aan een schoolbestuur zou immers alleen maar belangenverstrengeling in de hand werken en dat moeten we met zijn allen niet willen. En die ideeënbox voor ideetjes door leerlingen hangt daar ook uitsluitend om de lessen maatschappijleer enig cachet te geven.
Nee, kindertjes, er werd en wordt nog steeds ongekend veel gratis geld verdiend over Uw maagdelijke ruggetjes zónder dat U daar iets van opsteekt.

Boris Poepnagel | 21-06-13 | 10:40

-weggejorist-

Phoenixcore | 21-06-13 | 10:38

In vragenlijsten over genoten opleidingen wordt het MULO-diploma consequent gelijkgesteld met een MAVO-diploma. Gezien de ophef over het niveau van het tegenwoordige onderwijs en de correctie van de examens denk ik dat het niveau van een MULO-diploma ergens tussen HAVO en VWO ligt.

bruin1 | 21-06-13 | 10:38

@ Muxje | 21-06-13 | 10:28
Bedankt voor de toelichting. Dat belooft nog wat voor de toekomst..

Dr Denker | 21-06-13 | 10:31

@Dr Denker 10:24: Het is tegenwoordig weer zo. Vandaag de dag worden er hele hordes jongeren in de WA-jong gedumpt, omdat ze onbemiddelbaar en/of onhandelbaar zijn. Meestal met een psychische indicatie, maar gezien de aantallen gaat het hier opnieuw over een klein percentage echte arbeidsongeschikten en een grote groep waar men gewoon niets meer mee kan. Die worden nu op een zijspoor gezet, klaar voor een leven lang niets doen. Het CPB waarschuwde al dat de WA-jong net zo'n debacle als de WAO destijds gaat worden.

Muxje | 21-06-13 | 10:28

@reageerbuis | 21-06-13 | 08:57
no, om heel eerlijk te zijn ben ik niet gelovig maar heb ik mijn zoontje wel op een christelijke school gedaan.

dit om te voorkomen dat mijn zoontje word geterroriseerd door onze zuid afrikaanse cultuurverrijkers.
dus ben blij dat er ook nog gelovige scholen bestaan.
laat die smerige paupervolk lekker hun islamitische scholen behouden, dan kunnen onze kinderen nog een leuke schooltijd hebben.

GekkeDave | 21-06-13 | 10:27

De verrotting zit diep menschen. Hier worden te hooi en te gras wat symptomen op een rijtje gezet en ik doe daar zelf ook aan mee omdat hier niet de plek is om ellenlange verhalen te houden, maar wat te zeggen van het verschijnsel in de jaren '90 dat iedereen die een bepaalde "competentie"..*proest*.. had en een paar woensdagmiddagen tijd had voor bijspijker-activiteiten, zich na een maand of wat "leraar" mocht noemen, een aanstelling kreeg en de collega's die in de jaren '70 een serieuze 4-jarige leraren-dagopleiding hadden gevolgd voor schut zette.
Voorbeeld? Had je een verzekeringskantoor en wilde je wat meer vastigheid? In no time kon je bij een ROC aan de slag als leraar economie.
Maar er is hoop: D66 weet de oplossing: hogere salarissen... lol

daytripper | 21-06-13 | 10:25

Waar deze school en daarmee de Islam in ieder geval voor heeft gezorgd is dat elke eindexamenkandidaat 2013 (200.000) een heel negatieve associatie heeft gekregen, immers de diploma's van dit jaar zijn eigenlijk zonder waarde.

van_de_pot_gerukt | 21-06-13 | 10:25

CheeseHead1992 | 21-06-13 | 09:37
Klopt niet helemaal wat je zegt. Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar enkele jaren geleden werd je heel gemakkelijk afgekeurd en kwam je in de WAO terecht. Dit werd ook wel verborgen werkloosheid genoemd.
Tel de werkloosheids- en WAO-cijfers bij elkaar op, trek daar een kleine marge vanaf voor de echt arbeidsongeschikten, en je hebt de werkelijke werkloosheidscijfers. Puur "window dressing" dus, onze werkloosheidscijfers.

Dr Denker | 21-06-13 | 10:24

@watazooi | 21-06-13 | 10:01: "Het oude Egypte, Romeinse Rijk zijn vrees ik onze grote voorbeelden."

Laat ik dat afgelopen week ook gezegd hebben, toen ik een leerling uit HAVO-1 moest helpen met geschiedenis. Onderwerp: opkomst en ondergang van het Romeinse Rijk. Uiteraard is het Romeinse Rijk niet één op één te vergelijken met de huidige situatie waarin ons land en de EU verkeert, maar ik vraag me echt af hoe lang het nog duurt tot er een revolutie uitbreekt. En etterende zaken zoals op religie of cultuur gebaseerde discrepanties en ongelijkheden helpen die revolutie alleen maar, als een katalysator.
Maar ja, als je op het Ibn Galdhoen hebt gezeten, heb je waarschijnlijk enkel de islam-mietische geschiedenis van Mo en zijn kompanen gehad.

EEnzame SchizofrEEN | 21-06-13 | 10:22

Een reisje naar Mekka, geen probleem ... Een examen jatten, geen probleem ... Een niet adequate directeur, geen probleem ... Een reisje naar Den Haag, te duur ... Een repetitie voorbereiden, 3 voorbereidingsuren ... Een adequate directeur, moet zich strikt houden aan opgelegde maximale uitgaven ...

deleraarspreekt | 21-06-13 | 10:21

Metvrouw FustViking id één van die docenten die zeer strenge tweede correcties uitvoert (Nederlands) en er stelselmatig punten aflult bij docenten de hun eigen leerlingen véél en véél te gunstig beoordelen. Is daar soms dagen mee bezig. Maar wat is het ding? Degene die de cijfers uiteindelijk invoert ("Wolft"), is de 'eigen' docent. De slager keurt dus zijn eigen vlees.

In minstens één geval is achteraf gebleken dat er met die naar beneden bijgestelde cijfers gewoon helemaal geen reet gedaan is. Was dat op de Islamitische School "Het Kromzwaard van Allah?". Nee. Op een BlaBla School of Excellence. Want daar zitten de prinsjes en prinsesjes voor wie papa het VWO examen koopt.

Oplossing? Laat de tweede corrector de cijfers invoeren. Het systeem is volstrekt onterecht gebaseerd op vertrouwen.

FustViking | 21-06-13 | 10:20

Dit debat is lollig om naar te kijken als het niet zo ernstig was. Beertema is een van de betere PVVers. Prima verwoord. Ibn Galdoun: De vijfde colonne in opleiding.

Amano | 21-06-13 | 10:19

Zorgelijk dat een collectief van mensen lak lijkt te hebben aan geldende conventies, en geen boodschap heeft aan een level playing field (hele vwo weet er van, maar zegt niets). De school is er blijkbaar niet in geslaagd om de wij-zij cultuur te doorbreken. Met het sluiten van een school is het fundamentele probleem niet opgelost, deze jongeren nemen dit soort denken mee in de samenleving, en er valt niet te verwachten dat men in andere omgevingen zich anders zal opstellen. "Dat zijn de conventies van de anderen, die gelden niet voor mij" Dit soort denken geldt denk ik bij meerdere groepen in het Nederlandse onderwijs, zie nu ook weer Joodse onderwijs, maar geldt ook voor strengere varianten van bijzonder onderwijs.
Om toch naar een duurzame 'samen'-leving te komen, is Art 23, de vrijheid van onderwijs, wellicht een heroverweging waard en er serieus over na te denken of de financiering vanuit publieke gelden van bijzonder onderwijs nog wel van deze (geseculariseerde) tijd is.

Mr. Oranda | 21-06-13 | 10:17

@Slome Duikelaar | 21-06-13 | 09:12 | + 25

Naamsverandering PvdA in PvT, paard van Troje.

Frikanknul | 21-06-13 | 10:16

@watazooi 10:01: Dat zit hem niet zozeer in de kwaliteit van het onderwijs, maar in de kwaliteit van ons bestuur (ook management in bedrijven), en de houding jegens wetenschap.

Wetenschap, bewijsvoering en rationele argumenten lijken er steeds minder toe te doen; discussies draaien meer om emotie, vermoedens, en gevoeligheden van de betrokkenen. De onderbuik, dus. Zo gaan we van kenniseconomie naar kanseneconomie.

Muxje | 21-06-13 | 10:15

Socialistiche afbraak van het Nederlandse onderwijs is al aan de gang sinds de Mamoetwet van 1967.

Klapsigaar | 21-06-13 | 10:14

Boeiuhhh.. je heb toch geen sgool nodig er is tog geen werk.

ikdenkwat | 21-06-13 | 10:13

De moslim kinderen moeten op een moslim school om later goed te kunnen integreren???????

BarneyBoner | 21-06-13 | 10:12

@Magdatkandat | 21-06-13 | 10:01
Ik gaf aan geen liefhebber te zijn van een bepaalde, inmiddels verouderde, media-plugin. En wel in onbedekte bewoordingen.

Godsammekraken | 21-06-13 | 10:06

@watazooi | 21-06-13 | 10:01

Je kunt veel zeggen van onze overheid maar ze leren er wel van want nu komt er een bloemenverkoper bij de NS.

Willem van Rood | 21-06-13 | 10:06

Not Muhammad | 21-06-13 | 09:12

Daar wilde ik het net over gaan hebben. Wat een aanfluiting was dat. Af en toe een poging om de PVV man in een hoek te drukken maar journalistiek hoor en wederhoor heb ik niet kunnen ontdekken. Geen enkele poging om de waarheid boven tafel te krijgen maar. Geef mij maar Pauw en Witteman.

doskabouter | 21-06-13 | 10:05

Na de examenuitslagen van het ibn Galdoun van de examens die nu onder toezicht hebben plaatsgevonden praat het vast een stuk makkelijker.

louis6227 | 21-06-13 | 10:05

@vraagstaart | 21-06-13 | 09:12
Ik ben het niet met u eens. In me boek staadt toch egt wel dad did gwoon goet izz!!

BellaBella | 21-06-13 | 10:04

@Bakito | 21-06-13 | 09:04
Als het op wikipedia staat dan is het waar! Kuch. Proest. Ik hap weer naar adem.

BellaBella | 21-06-13 | 10:02

Geen wonder dat NL zich een niet functionerende trein heeft laten aanpraten. De betrokkene zijn niet meer capabel genoeg om de kwaliteit te beoordelen. Vele voorbeelden van incompetent handelen zijn op te noemen en er zullen nog vele volgen. Het is zeer verontrustend dat de nieuwe generatie vanwege het slechte onderwijs niet meer in staat zal blijken om onze gecompliceerde samenleving in stand te houden.
Het oude Egypte, Romijnse Rijk zijn vrees ik onze grote voorbeelden.

watazooi | 21-06-13 | 10:01

@Professor Superhirn | 21-06-13 | 08:58
Nee, u bent in de zoveelste fallacy getrapt. Het heeft geen tas met 'geldgebrek' te maken. Wel met de opleiding van de 'leraren' en 'docenten', de slagingstargets (toch mooi, dat in de echte wereld target = actual nooit voorkomt, maar wel op 'scholen'), en natuurlijk niet te vergeten: de 'bonus' voor de 'managers' (wtf heeft een school 'managers', en wtf zijn er 'bonussen' in het onderwijs???).

BellaBella | 21-06-13 | 10:01

Die PVV-ert had het gesprek ook breder kunnen maken en zo de wind uit de zeilen van die islam-miet kunnen halen, door een aantal andere onderwijsinstellingen in Roffa te noemen; InHolland, Boor...
Die hebben ook redelijk op hun kloten gekregen en hoor je die janken op TV dat ze gediscrimineerd worden? Deze prutsers (want dat zijn het) zijn nu voor de tweede (of derde?) keer duidelijk in gebreken gebleven en dan moet het besef komen dat de stekker er uit moet.
Op zo'n moment kan die hele Tonka schreeuwen wat hij wil, hij maakt zichzelf dan alleen maar nog belachelijker. Die gasten hebben, na het hele Mekka-schoolreis debacle als de sodemieter op internet een excuus-hollander voor de 'directeursfunctie' gezocht en gevonden, die wordt hoogstens opgeofferd. Komt het volledig allochtone bestuur ook wel goed uit vermoed ik.

EEnzame SchizofrEEN | 21-06-13 | 10:01

Godsammekraken | 21-06-13 | 08:52

Nou ben ik toch benieuwd wat je bijdrage was. Of was dat -weggejorist- je bijdrage. Vernietigende kritiek, verpakt in zelfcensuur. Geestig.

Magdatkandat | 21-06-13 | 10:01

@wakkere_nederlander | 21-06-13 | 09:09
Hoe legt u de link tussen 'vrijheid van religie' en 'recht op een school die die religie uitdraagt'? Stond dat in de telegraaf? Want volgens mij zijn dit twee volstrekt los staande zaken.

BellaBella | 21-06-13 | 09:59

I ga turven hoeveel minnetjes ik deze keer krijg, nu ik reeds lang voorheen - en herhaaldelijk - zei dat het onderwijs 30 jaar geleden al afgeschaft is en die opmerking me ook steeds op minnetjes kwam te staan. Veel minnetjes. Maar ja, er zijn dan ook veel slachtoffers. Zo ongeveer 30 jaar lang slachtoffers. Die keihard 'snie!' lopen te roepen. En sommigen zelfs nog opponeerden met 'me school' en 'me diploma'. Let the games begin.

BellaBella | 21-06-13 | 09:56

Visiteur | 21-06-13 | 09:11 | + 6 -

Spot on!

Als zelfs expats nu al op GS beginnen te reaguren in het Engels over het abominabele Nederlandse ondewijs dan kun je nagaan hoe erg het is.

Ik spreek regelmatig buitenlanders in Nederland die zich enorm verbazen over het Nederlandse onderwijs en niet snappen waarom er niet iets aan gedaan wordt en het totale gebrek aan accountability binnen het onderwijs. Niemand is verantwoordelijk voor iets.

Merkwaardig inderdaad dat de Nederlanders zelf hier niet iets aan doen, blijkbaar zijn ze te bang om buiten de groep te vallen bij kritiek op de school of zien ze gewoon niet hoe wanstaltig slecht de kwaliteit is geworden omdat ze zelf ook slecht onderwijs gehad hebben.

Outsider-Inside | 21-06-13 | 09:55

Natuurlijk is die Rotterdamse islam school een blamage van de bovenste plank: enige islam school in NL en dan het grootste schandaal uit de geschiedenis van het schoolwezen.
Wat op dit moment schromelijk onderschat wordt is de verspreiding door Nederland van de gestolen examens.Men heeft kennelijk nog geen idee hoe in dit digitale tijdperk zoiets zich door den lande verspreid.
Alleen op die school in Rotterdam? Laat me niet lachen.

daytripper | 21-06-13 | 09:53

De stuitend arrogante houding en dito verongelijkheid van Mijnheer Tonka heeft mij ervan weerhouden om dit gesprek te volgen, maar denk niet dat ik hier veel aan heb gemist! Voor de rest is het onderwijs hier ten lande een grote farce en dat al jaren, helaas!

BadLieutenant | 21-06-13 | 09:51

TuuT | 21-06-13 | 09:45
Was dat maar waar.
Mark my words, binnen een paar jaar komen er verhalen van mensen met zo'n kalkoendiploma die zich gediscrimeerd voelen, waarna er wordt besloten dat het verboden wordt om bij sollicitaties naar de naam van de school te vragen.
Bovendien, bij overheidsinstellingen moeten ze hun quota middeleeuwiërs halen, dus dat maakt ze niks uit, en wat denk je van de stadsdeelraden in 020, daar zitten mensen met een IQ onder de 70 die amper Nederlands spreken.

Cuyahoga | 21-06-13 | 09:50

Deze school sluiten en géén nieuwe islamitische school voor voortgezet onderwijs meer openen.
Ergo vanaf groep 8 geen enkel religieus onderwijs meer om gezeik over uiterlijkheden van meisjes, godtsdienstondewijs, anti-intergratie, subsidieaanvragen, en examenfraude te vermijden. Daarbij komen kinderen na groep 8 in de leeftijd dat ze het meest beïnvloedbaar zijn op zoek naar hun eigen indentiteit, Openbaar onderwijs laat ze daar dan het meest vrij in. Geloven moet uit de school nadat de basis in LO is gelegd. Een beter compromis kan ik niet bedenken, want de van oudsher religies hier te lande hoef je dan niet geheel te duperen door de komst van de nieuwe, en de wet die ook voor hen van toepassing is.

Welles! Nietes! | 21-06-13 | 09:49

figuren als Tonca, met die islamitische plaat voor zijn kop, met geen enkele zelfreflectie kan Nederland missen als kiespijn.. erger dan betonrot.

(c)ZWITSUL | 21-06-13 | 09:48

in het artikel wordt meteen de loonkaart weer gespeeld. "Boehoe, we krijgen te weinig geld...."
.
Je moet godverdomme je werk gewoon doen! Hoe is het nu eigenlijk?

-=PyP=- | 21-06-13 | 09:47

Maar dit is toch weer zo'n onderwerpje waar politiek en bestuur niet gaan doen wat nodig is. Kunnen we nou eens aan de grote schoonmaak beginnen zodat de reset zo snel mogelijk plaatsvindt en we weer verder kunnen naar de toekomst?
.
" Dit stopt pas, als u het stopt. "

Parel van het Zuiden | 21-06-13 | 09:47

Staatssecretaris Dekker is een slappeling of omgekocht, correctie eindexamen eerst nakijken door andere docent dan eigen docent wordt verworpen en hij accepteert dat, ofwel hij gaat akkoord met corruptie en fraude.

louis6227 | 21-06-13 | 09:47

Heb ooit eens een Moslim collega gehad. Afgestudeerd ir. Na enkele dagen heb ik hem tot zijn ontslag niet meer in kunnen plannen omdat hij werkelijk niets begreep en alleen druk was met zijn geloof. Hij had zijn diploma in "Fin-"land gehaald...

BarneyBoner | 21-06-13 | 09:46

@ Seraphin 9:40

Ik begrijp ook niet waarom de 1e correctie niet door een andere school plaatsvindt.
Precies om deze reden is in 2010 (toen de Ibn Ghaldoun ook van die perfecte slagingspercentages had) 2 docenten weggestuurd door de inspectie omdat zij voor de leerlingen gefraudeerd hadden. In 2009 waren er ook zulke hoge slagingspercentages maar is niemand gepakt.

filibuster | 21-06-13 | 09:46

Eind jaren zestig van de vorige eeuw is de neergang begonnen. Inmiddels hebben vele commissies (wie kent nog de commissie van Es.." Het Gedroomde Koninkrijk" ?)zich over het vraagstuk van de teloorgang gebogen.
Zolang het besef niet doordringt dat onderwijs een publieke voorziening hoort te zijn en niet overgelaten mag worden aan "marktwerking" zullen zakkenvullende megalomane "managers" blijven bestaan. En zolang een school moet concurreren met andere scholen blijft de factor "leuk" de kwaliteit bepalen met alle ziekteverschijnselen van dien: fantasie"studies", projecten, reisjes en vooral veel bla bla bla en nivo's om te huilen.Eventuele aanzetten tot meer kwaliteit worden in de kiem gesmoord want : leerlingenverlies,minder geld, minder megalomane plannetjes.
Het resultaat van dit alles is dat niet alleen ROC's banenmachines zijn allereerst voor het personeel maar vooral veel jeugd van de straat houden. Dat MBO-ers nu geld moeten meebrengen voor een stageplaats is een volstrekt logisch gevolg.

daytripper | 21-06-13 | 09:46

Als er ibn ghaldoun op je CV staat, krijg je toch nooit een zinnige baan, of je nu wel of niet eerlijk je diploma hebt gehaald. Geef ze voortaan dus maar gewoon hun papiertje, dan kunnen ze verder met hun carrière en raken wij ze mooi kwijt!
Van nietsnut naar profiteur naar crimineel naar fundamentalist met als hoogtepunt naar Syrië als kanonnenvoer. Hoe vroeger ze op hun hoogtepunt zijn, hoe beter!

TuuT | 21-06-13 | 09:45

Toch blijft het bizar dat als één leerling de verspreiding van de examens niet aan de grote klok had gehangen, dan dezelfde school nu in het nieuws was geweest als één van onze topkennisinstituten voor Islamitisch talent vanwege de extreem hoge examenscores. Voor het examen Frans waren er ook examens afgelegd. Niemand die de verbroken verzegeling had opgemerkt? Geen enkele docent viel het op dat blowende Mo ineens wel een kei in Wiskunde was? Wie houdt hier wie de hand boven het hoofd?

Petrus de Rewa | 21-06-13 | 09:45

@Cuyahoga | 21-06-13 | 09:42 Als we snel zijn kunnen we de rechten nog claimen. ;)

Not Muhammad | 21-06-13 | 09:44

"Recht" menen te hebben op sprookjesonderwijs, betaald door gemeenschapsgeld, is sowieso te krankjorem om los te lopen.
School is gvd om kennis over te dragen, niet om religie te indoctrineren. Misselijkmakend.

panadol | 21-06-13 | 09:44

Merkava | 21-06-13 | 09:40 | + 0
Niet zo aanvallend, joh. Maar je hebt uiteraard wel gelijk.

CheeseHead1992 | 21-06-13 | 09:44

Reisjes naar Mekka? In mijn middelbare sgool tijd kwamen we niet verder dan een brak bungalowpark in de Ardennen. Daar moesten mijn ouders nog flink voor dokken ook....

bello | 21-06-13 | 09:44

Willy Tonca en de eindexamenfabriek.
"Iedereen is tegen moslims"
"Jai rasjiesjt"
"Iedereen maakt kleine foutjes"
"Altijd tegen ons, boehoehoe"
En nog veel meer tenhemelschreiende citaten.
Leuk voor op de theetafel of in de open haard.

Not Muhammad | 21-06-13 | 09:43

Ach, misschien maken ze er nog een leuke film van.
'Rachid en de fraudefabriek'
Met in de hoofdrol meneer Tonca die 5 gouden toegangstickets laat verstoppen in de broodjes döner in de kantine.
Wie ze vindt krijgt een rondleiding door de mysterieuze 'kluiskamer'.

Cuyahoga | 21-06-13 | 09:42

Dat laatste linkje over de 2e correctie; het erge is dat dit al jaren bekend is. Het is ook nog eens pismakkelijk op te lossen door de 1e correctie NIET door de eigen docent(en) te laten doen. Examens gewoon doorsturen naar een andere docent (van een andere school dus).

Seraphin | 21-06-13 | 09:40

@CheeseHead1992
unemployment rate.
-
Als je dan toch stoer wilt doen, doe het dan goed.

Merkava | 21-06-13 | 09:40

Al het geld in NL moet naar pensioenen, zorg voor gepensioneerden, VUT en nog meer pensioen. Dan nog hypothekrenteaftrek, en naar graaiers in de zorg, en vooral naar de pensioenvoorziening voor de graaiers in de zorg. En dan nog naar de prepensioenregeling van de bonden en hun leden.

Jeugd is de klos. F de jeugd. Universiteiten hebben 25 procent meer studenten dan 10 jaar terug, 25 procent minder docent. Halvering aantal docenten dus: beterrr onderwijs! Tuurlijk! F de toekomst: pakken wat je pakken kan 50 plussers!

Bor2601 | 21-06-13 | 09:39

Die school gaat sluiten, dat lijkt me duidelijk. De politiek (correcte partijen) wacht(en) alleen op het onderzoek omdat het hun een stuk makkelijker maakt om de school daadwerkelijk te sluiten zonder dat ze van islamofobie beticht kunnen worden. Want zeg nou zelf, niets is erger dan een islamofoob.

En meneer Tonca gaat heus niet zijn verantwoordelijkheid nemen als het puntje bij het paaltje komt. Die gaat natuurlijk alles en iedereen behalve hemzelf de schuld geven.

geylegerrit | 21-06-13 | 09:38

@omanders | 21-06-13 | 09:14
Precies. Ook: diegenen die de besten zijn, behandel je niet als deviante leerlingen, maar als toekomstige toptalenten. De aanpak van het Leonardoonderwijs in Nederland irriteert tot op het bot.

Petrus de Rewa | 21-06-13 | 09:38

@wakkere_nederlander | 21-06-13 | 09:09
Als niet religieus voel ik me steeds vaker steeds minder vrij van religie in dit land.
Tot zover 'vrijheid van religie'. Het is verdoemme geen vrijbrief om je ideologie krampachtig de samenleving in te persen. Op kosten van diezelfde samenleving ook nog.

van Griendsven454572 | 21-06-13 | 09:38

CheeseHead1992 | 21-06-13 | 09:36 |
First sentence should be: The Netherlands has a structural low UNemployment :P

CheeseHead1992 | 21-06-13 | 09:37

Visiteur | 21-06-13 | 09:11 | + 0
Actually, The Netherlands has a structural low employment (if you don't take economic fluctuations into account), far lower than the unemployment in the USA or the European average.
The "inability to get out of the crisis" is a very wrong statement. First of all, the economic decline is starting to stagnate. Secondly, we don't live in a closed economy. If Europe is doing bad, so is The Netherlands.

PS: Waarom geen Nederlands?

CheeseHead1992 | 21-06-13 | 09:36

Typisch weer een Islamiet. Zijn hele betoog is een grote drogreden en helaas wordt hij daar niet goed op aangesproken. Dat je de enige Islamitische school in Nederland bent geeft je nog geen vrijbrief of te prutsen! Er verandert helemaal niets aan de keuzevrijheid van de ouders als de school zou sluiten. Het enige dat verandert is het aantal keuzemogelijkheden! Dat er maar 1 van zulke achterlijke scholen is, is niet het probleem van de staat. Maar goed, ze zullen hier weg mee komen, want Islamitisch, dus boven de wet en alle andere Nederlandse normen en waarden. Ik spuug op jullie, PvdA en VVD!

Merkava | 21-06-13 | 09:34

Zolang silverlight ons niet door de strot geduwd wordt is er niets aan de hand en kunnen we volgens onze eigen identiteit en geloofsovertuiging leven.

amin | 21-06-13 | 09:32

Sowieso zijn de centrale examens een farce. Ten eerste het zwaartepunt, belachelijk dat een eenmalige toets de helft van je eindcijfer bepaalt. Waar slaat dat op?

Ten tweede de getoetste kennis, altijd maar een deel van wat er aan kennis moet zijn opgedaan. Je laat, bijvoorbeeld bij geschiedenis, grote delen liggen. Daarnaast richtten scholen zich vooral op de examenstof, waardoor het ene leerjaar zich richt op de VOC en het andere op de Tweede Wereldoorlog, want dat is de examenstof.

En als laatste zijn er nog andere kwesties, maar het belangrijkste is in mijn ogen de centralisering van het onderwijs, en daarmee veralgemenisering. Dat is verkeerd. Hierdoor gaat heel veel talent verloren, hierdoor kunnen leerfabrieken bij 2 or 3duizend leerlingen blijven bestaan. En dat is wat het Nederlandse onderwijs echt schaadt. De macht terug naar de docent en de school graag, en daarmee ook de verantwoordelijkheid!

Meeroever | 21-06-13 | 09:31

Groot, groter, grootst, Niks meer.

Heisessie | 21-06-13 | 09:30

Het bestuur ging erover, niet de directeur...
Fraudeurs mogen niet het slachtoffer worden
Is er sprake van verwijtbaarheid?

Iets teveel naar de advocaten van de Wrede geluisterd, tjonge tjonge wat een haatdemocraat weer lijkt wel een pleidooi in een gemiddelde kopschopzaak.

Achterbak | 21-06-13 | 09:30

Waar het in dit artikel werkelijk om gaat blijft onderbelicht. Zowel Beertema als die Tonca zijn irrelevant.
Dat er niet of nauwelijks tweede correcties op examens worden uitgevoerd is een voedingsbodem voor massale fraude. Wie weet hoe lang dat al aan de gang is. Weet toevallig van een zeer goede kennis dat dat klopt, hij kreeg de examens van een collega van een gereformeerde school die veel te licht was beoordeeld. Toen hij om opheldering vroeg werd hem gevraagd om een beetje mild te zijn want "hij wist toch wel hoe het werkte". M.a.w. gegokt en verloren. En zo gaat het veel vaker.

Mark Smith | 21-06-13 | 09:29

Jammer dat Beertema zich laat verleiden in het aloude argumentatie-spel "vrijheid van overtuiging", waarmee de immer gekwetste islamist opeens doet alsof iedereen alles mag geloven, doen en zeggen én dat de PVV de grote onderdrukker is. De realiteit is toch echt anders. Het is maar al te vaak de moslim-cultuur die geen tolerantie kent.

Jammer dat Beertema de discussie niet klein weet te houden; louter op de feiten rondom de gigantische examenfraude en de gevolgen voor het Nederlands onderwijs.

PureYak | 21-06-13 | 09:29

Als het zo is dat bij sluiting van deze school ook de 3 miljoen euro aan schulden nooit meer worden terugbetaald, dan zeg ik : openhouden die school.

lightpole | 21-06-13 | 09:28

Schaf dan alle scholen op geloofsbasis af. Je kunt niet zeggen dat alleen islamitische scholen niet mogen bestaan...

CheeseHead1992 | 21-06-13 | 09:28

In een reactie elders had ik een opmerking over schoolreisjes naar Mekka (van belastingbetalersgeld) geschrapt als zijnde ongefundeerd en hetzerig stigmatiserend, maar het blijkt dus waar? Krijg de hik.

dedeurs | 21-06-13 | 09:27

Overigens... de examens zijn toch gesealed? Waarom is dat bij het uitdelen / openen van de examens niet gemeld?!?

Fopspeen | 21-06-13 | 09:27

Eigenlijk is de school dus gewoon het slachtoffer van de anti-Islamitische houding van de Westerse samenleving... en Groen Links vindt dat ook omdat de PVV niet mag zeggen dat de school dicht moet. Het argument dat een school (ongeacht religieuze benadering) dicht zou moeten bij zo'n misstand wordt hier even makkelijk weg gezet als discriminatie. Bah, moslims die zichzelf weer in de slachtofferrol plaatsen terwijl ze de daders zijn en vervolgens de linksmensch die ze daarbij steunt... en het dan gek vinden dat Nederland steeds meer een afkeer krijgt van deze groep?

Fopspeen | 21-06-13 | 09:26

Die school heeft geen enkel bestaansrecht meer en moet dicht. Er is al zolang op zoveel verschillende fronten door het bestuur gefaald dat sluiten nu de enige optie is.

Tietmier | 21-06-13 | 09:25

En dat in een praatprogramma van de EO die ons dagelijks probeert te trakteren op een flinke portie God.

Schoorsteenveger | 21-06-13 | 09:25

Kan je die apenheul niet sluiten daar!. Toch een grote liegende criminele bende

brentjuh | 21-06-13 | 09:25

Het verval van het Nederlandse onderwijs is een historisch topic, geen nieuwstopic. En ook de effecten van dat verval op onze economie en maatschappij zijn niet nieuw. Zelfs het zoveelste bewijs dat op de Islam geinspireerde en gebaseerde organisaties en instituten niet passen in de Nederlandse samenleving is niet nieuw.
.
Weet u wat wel nieuws zou zijn? Als er in Nederland gewoon eens bikkelhard ingegrepen zou worden. De Ibn Ghaldoun school moet dicht. Ter onderbouwing van zo'n besluit kan gekozen worden uit heel rijtje redenen die rlk apart al voldoende zijn.

Parel van het Zuiden | 21-06-13 | 09:23

In het verleden zijn in Nederland Staat en Kerk gescheiden, maar door de ontwikkelingen de laatste jaren begin ik het gevoel te krijgen dat de Staat al reeds lange tijd in het geheime een nieuwe relatie heeft... #vulderestselfmaarin

verlegenmaarlief | 21-06-13 | 09:23

6VWO wat alle ruimte kreeg bij de Staatsomroep om te vertellen hoe zielig ze waren. Ze werden gediscrimineerd omdat "hunnie" het hadden gedaan. Tuurlijk. De staatsomroep gelooft maar al te graag in die sprookjes.

Kamervraag | 21-06-13 | 09:22

Beertema had de onderwijstroela tegen, Bram van Ojik natuurlijk en Max Westerman en dan nog die irritante Tonca, die meteen in de slachtofferrol kroop toen 74 procent voor sluiting van de fraudeschool was.

lingo star | 21-06-13 | 09:20

Mr Tonca, het is ons recht !?. Zo en wat zijn uw plichten ? ( denkt na, wij hebben alleen rechten ).

nan6896 | 21-06-13 | 09:18

Zat Tonca vroeger niet bij het Lagerhuis in 't panel?
Lagerhuis: een VARA-show ter meerdere eer en glorie van het Grote Gelijk van Marcel van Dam.

Not Muhammad | 21-06-13 | 09:18

Ik wil dat stukkie beeld best bekijken, maar ga geen geld betalen aan de Ster. Ik betaal al genoeg belasting voor iets dat ik helemaal niet eens wil zien. Die school moet natuurlijk dicht. Dat staat buiten iedere discussie. Ook daar heb ik dit stukje reli-propaganda niet voor nodig.

dubbert | 21-06-13 | 09:17

In ieder geval hoef ik als bijna 40er niet bang te zijn, dat de jonge generatie mij voorbij rent als ik de 50 gepasseerd ben. Flikker de generatie solidariteit maar uit het raam wat mij betreft

3Xniks | 21-06-13 | 09:17

@Bakito | 21-06-13 | 09:04
Er is een verschil in informatie en kennisvergaring. Het lijkt een beetje op de discrepantie tussen ongericht trollen en een afgewogen mening uiten.

Petrus de Rewa | 21-06-13 | 09:17

De kwaliteit van het onderwijs is volgens Tonca niet van belang als het maar islamitisch is. En dat is precies wat er gebeurt: Alleen maar koran in het arabisch reciteren zonder enig idee te hebben wat het betekent. En als er examens moeten worden gedaan, worden de opgaven plus de antwoorden van te voren uitgereikt.

lulleficatie | 21-06-13 | 09:16

Gaan we nou ineens allemaal in het engels posten ofzo?

supah | 21-06-13 | 09:14

Hou ook maar eens op met de term "kenniseconomie". Begin gewoon met kennis en kunde. Gewoon terug naar de situatie van de mammoetwet of zelfs er nog voor. Ontakel zowel de VVD-marktwerkings-drang als de socialistische natte droom om via het onderwijs maatschappelijke zaken te regelen. Marktwerking is goed voor de handel en om lage prijzen voor dit of dat regelen en maatschappelijke zaken regel je in de politiek. Op scholen leer je taal, rekenen en aarderijkskunde. Diegene die het beste zijn koester je en voed je met meer.

omanders | 21-06-13 | 09:14

Ik ben van mening dat we wel uitgepraat zijn, betreffende deze school. Op alle fronten heeft de school en bestuur aangetoont niet te kunnen functioneren. Tevens faalt op vele plekken alles wat Islamachtig is en ik vind ook dat je deze groep moet degraderen. School dicht, bestuur en directie ontslaan. Tevens moeten alle die enigzins op voorhand op de hoogte waren van deze fraude voor de rechter en veroordeeld worden voor deze strafbare zaak. Alle diploma's die uitgereikt zijn voor 2013 onder de loep nemen. enz: Tijd voor aktie!

Mr_Pikibelly | 21-06-13 | 09:14

@wakkere_nederlander | 21-06-13 | 09:12 |
En de Islam komt voort uit de Arabische cultuur... Het wordt tijd dat men dat ook gaat begrijpen.

Moriarty | 21-06-13 | 09:14

Grenzeloze immigratie levert overal problemen op die niet te tackelen zijn. Waarom dan nog je kop in het zand steken en er miljarden (andermans) geld tegenaan smijten is mij een raadsel.

Stroopdoos | 21-06-13 | 09:13

Inmiddels is de kwaliteit van het onderwijs (contradictio in terminis alert) in Nederland van zodanig niveau dat leerlingen:
- zonder calculator niet weten hoeveel 7 maal 14 is;
- denken dat Hitler de leadzanger was van de Beatles;
- Nederland op de wereldkaart positioneren ter hoogte van Burkina Fasso;
- de -d en -dt uitgangen niet weten te onderschijden en dan hept ik het noch nie eens over hunnie speling;

Kortom: we staan bij een nog lauw lijk te discussiëren over levenskansen.

Nul, mensen. Nul.

vraagstaart | 21-06-13 | 09:12

Jaren geleden als aftiteling van een film over de ondergang van het Romeinse rijk: "Een volk kan pas van buiten worden overmeesterd als het zichzelf van binnen uit heeft vernietigd." Nederland is hard op weg om zichzelf van binnenuit te vernietigen. Teveel bevoegdheden naar Brussel, kenniseconomie naar de knoppen geholpen, te lang niets gedaan aan het allochtonenprobleem etc. Hoelang zal het nog duren voordat dit land ten onder gaat aan zijn eigen (linksche) onkunde?

Slome Duikelaar | 21-06-13 | 09:12

Fuck religie, simpel en klaar.
Islam voorop. En wat een slechte interviewtechniek van die gristenkoppen zeg. Die doceer-Turk krijgt alle tijd, PVV'er moet z'n mond houden. En dan die politiek correcte slijmzakken van een Max Westerman en die Groen-Links feldwebel.

Not Muhammad | 21-06-13 | 09:12

@Moriarty | 21-06-13 | 09:07
Ja maar als ze zich succesvol zouden mengen van de autochtone bevolking was er geen sprake meer van racisme.

Als we maar goed onthouden dat de oorsprong van de tweedeling in onze samenleving *wel degelijk* bij de islam ligt.

wakkere_nederlander | 21-06-13 | 09:12

And as to the quality of education in Holland, it all looks nice but I guess that the country's inability to get out of the crisis and the level of unemployment clearly demonstrate that it has been educating its population to all sorts of professions for which there is no need in this world.

Once the teachers of useful subjects and courses are gone, what really can you expect from the school system and the students it educates? The world has no need for more lawyers, accountants, artists, and a North Korean sized army of managers. And all that becomes painfully clear in a crisis - for all those 'professions' the need disappears immediately only to discover that the majority of the population hasn't had any useful education.

So, I guess it's going to take a while for the system to reboot itself - give or take 10 to 15 years and we'll be all fine again.

Visiteur | 21-06-13 | 09:11

wakkere_nederlander | 21-06-13 | 09:07
Vrijdenkers bij de PVV?? Misschien dat Bosma nog een beetje in de buurt komt. De overigen zijn volgzame schaapjes.

Strohond | 21-06-13 | 09:11

Die Harm Beertema gaat nog eens heel groot worden. Maar waarom hebben alle PVV politici van die eigenaardige uiterlijke kenmerken? Wilders met zijn haar, Graus met zijn bril, Beertema met zijn sik, ze hebben allemaal wel iets excentrieks.

1nfidel | 21-06-13 | 09:10

Je mag niets meer roepen in dit land of je wordt weggezet als racist, iemand die discrimineert of een hater. Terwijl toch echt het omgekeerde het geval is. NL is failliet. Trek de stekker er maar uit.

harry poster | 21-06-13 | 09:10

Islamitisch onderwijs, zoals zelf beschreven in de beginselen van Ibn Ghaldoun, hoor NIET in Nederland thuis.

LJBrinkhorst | 21-06-13 | 09:10

@Cuyahoga | 21-06-13 | 08:57
Er bestaat wel degelijk 'vrijheid van religie'
En er bestaat helaas ook een wet die het verbiedt dat mensen op grond van hun religie gediscrimineerd worden.
Daar zijn we dus mooi klaar mee.

wakkere_nederlander | 21-06-13 | 09:09

Het zelfde met die burka. Die moet je niet verbieden, die moet je verplichten...

Moriarty | 21-06-13 | 09:09

Een seculier politicus zou nooit het woord islam, christendom of jodendom in de mond moeten nemen.
Ik zeg niet dat de PVV een one-issue partij is maar ze nemen wel slechts 1 religie op de hak en doen dat onverbloemd.
Een vrijdenken intellect persoon zou daar boven moeten staan want religieuze mensen zijn heel zielige, bange en naïeve individuen die onwetend de erfzonde van haat met zich meedragen.

wakkere_nederlander | 21-06-13 | 09:07

Islamitische scholen moet je niet sluiten. Laten we blij zijn dat dat stelletje racisten zich totaal afzonderd en zich niet wil mixen met de autochtone ongelovige honden...

Moriarty | 21-06-13 | 09:07

Dat islamitische begint al meer te etteren in dit Land. Vervelend..

Mommas lttle monster | 21-06-13 | 09:05

Het einde van het gesprek was nog wel het meest typerend: Meneer de Islamiet dook volop in de slachtofferrol: de meerderheid van de Nederlanders zouden de school sowieso gesloten willen hebben. Al jaren terug, want Islam.

Nu kan ik hem niet echt ongelijk geven, want iedereen met een beetje gezond verstand kon (tientallen) jaren terug al bedenken dat we met deze import aan de wortels van onze samenleving laten knagen.

BedrijfsTijgerT | 21-06-13 | 09:04

En de Partij van de Afgrond waste zijn handen (tevergeefs) in onschuld.

trotse-ambtenar | 21-06-13 | 09:04

Door de opkomst van internet is onderwijs een achterhaald begrip geworden..

Google en Wiki zijn stukken goedkoper en geven de jeugd hun rechtmatige vrijheid terug, om met Pat Condell te spreken.

win-win!

Bakito | 21-06-13 | 09:04

This has nothing to do with Islam. Any school that fails to manage the ultimate test of its students to an extent this large has simply qualified itself as an incapable institution.

The extent itself in this case is so fundamental and widespread that the solution to close down operations is more than justified.

Visiteur | 21-06-13 | 09:03

Onderwijs is al een farce sinds het moment dat de exameneisen aan het nivo van de scholieren zijn aangepast. U bent te dom om mavo/havo/vwo/hbo/wo te doen? prima passen wij de eisen wel aan in uw voordeel.

jack and friends | 21-06-13 | 09:00

De uitholling hebben we allang door. Zie die megascholen met bestuursvoorzitter die dvd-spelers in hun leasejaguar laten zetten.
Hier gaat het om de indruk die veel mensen krijgen dat er grof gefraudeerd wordt op een school en deze school vervolgens alles wegschuift omdat deze ophef enkel zou bestaan omdat dit een islamitische school is. Een flinke mea culpa was voldoende geweest ALS ze in voorgaande jaren al niet meer incidenten hadden gehad.
Daar gaat het denk om.

Tommygunner | 21-06-13 | 08:59

kut Silverlight

Camoth | 21-06-13 | 08:58

Daarom vertrekken steeds meer scholieren naar een particuliere school of naar het buitenland.

Petrus de Rewa | 21-06-13 | 08:58

Volgens mij is die "stelselmatige betonrot in de fundamenten van de kenniseconomie" vooral ook een gevolg van geldgebrek. Geld dat namelijk eerder in bodemloze putten zoals deze haatschool en andere multiculti faalprojecten is gegooid. Om maar niet te spreken van de schade door de criminele types die u en ik elke week in Opsporing Verzocht mogen bewonderen.

Professor Superhirn | 21-06-13 | 08:58

"Hoe lang duurt het totdat..."
Nederland kennende nog wel een jaar of veertig á vijftig.

gtrNL | 21-06-13 | 08:57

Er bestaat maar een soort onderwijs en dat is openbaar onderwijs.

reageerbuis | 21-06-13 | 08:57

Er bestaat geen 'recht op islamitisch onderwijs'.
maar als ze dat maar vaak zat roepen, gaat het stemvee het vanzelf geloven.
Er is ook geen 'recht op vliegend spaghettimonster onderwijs'.

Cuyahoga | 21-06-13 | 08:57

Kaders islamitische identiteit
De volgende kaders worden door het management en het overige personeel van Ibn Ghaldoun gebruikt voor het nader concretiseren van de islamitische identiteit op schoolniveau:

1: Personeelsbeleid, aannamebeleid, beleid met betrekking tot waarden en normen en sociaal gedrag, afspraken
2:(Pedagogisch) handelen van de docenten, voorbeeldgedrag
3: Ontwikkeling of aanpassing van concrete onderwijsactiviteiten, afgestemd op de islamitische identiteit, activiteiten rond islamitische feestdagen, gebed e.d.
4: Handhaving van de schoolregels in het algemeen.
5: Handhaving van specifiek islamitische regels m.b.t. muziek, uitstapjes, kleding, reinheid, omgang tussen jongens en meisjes enz.
6:Ontwikkelen en handhaven van gemeenschappelijk regels met betrekking tot de veiligheid op school
7:Creëren van een structuur die de samenhang met en naleving van de islamitische identiteit waarborgt
8:Opname van het agendapunt identiteit als onderdeel van team- en bouwoverleggen

We wonen toch in Nederland? DONDER LEKKER OP met je ideologische HAAT cultuur. leer NEDERLANDS en INTEGREER GVD

PeteyPrecise | 21-06-13 | 08:56

Je mag hier ook gerust academisch onderwijs bij zetten. Sterker nog, promoveren zonder publicaties is mogelijk en hoogleraar worden is meer een kwestie van wie-ken-ik dan wat-kan-ik.

En daar is bewijs genoeg van.

Snackbar van Allah | 21-06-13 | 08:55

Twan Huis deed het aanzienlijk beter met Ayhan Tonca. Het interview werd zichtbaar onderbroken omdat de reli-onderwijsterrorist op ontploffen stond.

Stroopdoos | 21-06-13 | 08:55

Ongezien de typhus aan alle PvdA- en aanverwante idioten die mensen als Tonca het idee hebben gegeven dat ze hier wat te vertellen hebben.

Cuyahoga | 21-06-13 | 08:55

Elke volk krijgt het onderwijs dat het verdient.

GoedenMorgenDezeMorg | 21-06-13 | 08:54

-weggejorist-

Godsammekraken | 21-06-13 | 08:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken