Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Leuk! Fyra-Italianen en Belgen bezoeken Binnenhof

wisselwachtgeldregeling.jpg Met een beetje fantasie kun je de Fyra zien als een symbool van de Europese eenwordingsdrang: de politieke besluitvorming gaat in internationaal overleg en bij de aanbesteding werden Europese fabrikanten betrokken, maar uiteindelijk draait de individuele consument op voor de kosten van een gammel product dat niet in staat is om grenzen te overschrijden en Europeanen met elkaar te verbinden. In een standaard reflex gingen onze politici vervolgens glashard liegen dat ze wisten dat de Belgen met de Fyra gingen stoppen (niet waar), dat dit heus niet als een verrassing kwam (lol, dit gelooft echt helemaal niemand), dat er niet met keuringsrapporten is gerotzooid, en dat de zogenaamd 'uit zichzelf opgestapte' NS-topman Bert Meerstadt heus geen oprotpremie krijgt. Die hij dan even later natuurlijk toch krijgt. Om de schijn op te houden gaan alle partijen aansluitend 'met elkaar om de tafel' om 'tot een oplossing te komen'. Dat is vanmiddag: Italianen van AnfaaldoBreda, Belgen van NMBS & regering en poppetjes van NS & ProRail gaan met een Kamercommissie besluiten hoe ze den belastingh betalende burgher verder voor zullen liegen over De Te Nemen Vervolgstappen Waarmee Alles Goed Zal Komen. Blok 3 van de gesprekken heeft derhalve alvast de optimistische titel 'Structurele Oplossing' meegekregen. Prima. Maar hou dit in uw achterhoofd: De Denen hadden ook faalbarrels van Ansaldo gekocht, maar de noorderburen hebben de Italiaanse dubbellinkshandigen al lang de tiefus gewenst en ruimen de rotzooi zelf wel op. Kost de Deense belastingbetaler net zo goed een vermogen, maar die krijgen er tenminste een gratis middelvinger naar de stroperige Europese vergadercultuur bij. Nederland niet. Wij gaan nog maandenlang voor en over vele miljoenen weggegooid geld MOOI WEER SPELEN OVER DE FAALFYRAE. Update: Natuurlijk begint het voor 16:00 uur geplande gesprek met een schorsing en daarmee een vertraging tot half 5...

Reaguursels

Inloggen

@James Lastig | 18-06-13 | 22:20 | + 1
"Wat wil je met de PvdA (portemonnee van de ander) in de regering?"
De aanbesteding voor de treinen vond plaats in 2004, tijdens Balkenende II. Dus lijkt het me logischer oe schuld te leggen bij de VVD, CDA en D'66...

alcor | 19-06-13 | 10:00

Mooie pandjes in toscane en umbrie.

BellaBella | 19-06-13 | 08:21

Iwmac | 18-06-13 | 22:10
Wat wil je met de PvdA (portemonnee van de ander) in de regering?

James Lastig | 18-06-13 | 22:20

Fyra project wordt vast doorgedrukt. Het is immers maffiose faalstaal dat burgers irriteert. Politicians are having a fieldday on this one.

Shareholder II | 18-06-13 | 22:17

Europa, "geld verspillen" tot kunst verheven. Update: "Andermens geld verspillen".

Iwmac | 18-06-13 | 22:10

@Watapatja | 18-06-13 | 16:48
het is nog erger. er word vaak ook een minimum prijs bepaald, eentje waarvan de bestuurder vind dat het niet goed geleverd kan worden. maar er is hier zoveel mis gegaan.

LordNobady | 18-06-13 | 20:48

Bigi Bana Boy | 18-06-13 | 18:46

Dat was het niet, alleen ik heb al eens vaker discussies gelezen hier en bereidde me slechts voor dat het voor kon komen, je beargumentatie was uiterst correct ;)

speedyy | 18-06-13 | 20:27

Bigi Bana Boy | 18-06-13 | 18:49 | + 1 -
Ligt er heel erg aan wat de spoorweg autoriteit allemaal moet controleren cq mag controleren aan een trein. Als dat net zo`n sprookje als de APK voor auto`s is, dan kan dat best eens vooral een controle op buitenmaten en dergelijke zijn.

Van die controles waarbij niemand opvalt dat de panieksluiting van café het hemeltje fout gemonteerd was, waardoor die niet direct open ging dat werk. Café was regelmatig gecontroleerd, net zoals SE Fireworks dat was.

Maar dan nog, al is je trein goedgekeurd en gecertificeerd, als maar 2 van de 9 werken ben je toch gewoon klaar?

Feynman | 18-06-13 | 19:58

@ wontan | 18-06-13 | 18:19 | + 2 -
Juist, en met die wetenschap gaat de Ansaldo-baas ook zo tekeer.

TheseDays00 | 18-06-13 | 19:22

@Bigi Bana Boy | 18-06-13 | 18:49 |
Lloyds certificering jongens hebben een probleem, ze hebben die dingen in stilstaande toestand gekeurd.
Lloyds wenst verder geen commentaar te leveren.

Uw Verzekeringsadvis | 18-06-13 | 19:19

kut-Ito's

maruyama | 18-06-13 | 19:15

-kutverdomme-
Ik heb iets met m'n computer gedaan en nu doet m'n extensions het niet meer. Help.

VanBukkem | 18-06-13 | 18:49

Feynman | 18-06-13 | 16:34
Ik heb rapport al direct bij publicatie gelezen en was ook verbijsterd. Blijft staan dat die treinen door diverse instanties goedgekeurd zijn. En precies daar moeten journalisten en rechters eens flink doorwroeten want hoe kan dat in godsnaam ? Daar zit de roote plek in mijn ogen. Blijft staan dat ik denk dat Ansaldo daar een grote juridische troef in handen heeft.

Bigi Bana Boy | 18-06-13 | 18:49

Die Italiaanse topman heeft natuurlijk wel een punt als ie zegt dat de NS-leiding een stelletje incompetente prutsers zijn. En zakkenvullers. Okee, hij zegt het wat anders, maar de strekking is duidelijk.

VanBukkem | 18-06-13 | 18:47

speedyy | 18-06-13 | 16:40
Sorry man, ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt, maar zo gaat dat bij geschreven tekst zonder non-verbale communicatie. Als je meent dat ik je beledig dan hierbij mijn excuses. Dat was namelijk zeker niet mijn bedoeling.

Bigi Bana Boy | 18-06-13 | 18:46

@Not Muhammad | 18-06-13 | 18:25
Die is niet moeilijk, toch?
Als Tinus de metselaar vertrekt gaat hij ook nog zes maanden, met behoud van salaris, aan zijn opvolger uitleggen hoe stenen gestapeld moeten worden. Maar dan alleen telefonisch en nog een 'patience' vergadering hier of daar. En die laatste tegen extra vergoeding uiteraard.

van Griendsven454572 | 18-06-13 | 18:32

Bashir (SP) verzoekt om een reactie van de NS.
Tevens verzoekt hij vertrekkend NS-directeur van Meerstadt uitleg te geven over zijn 'vertrekregeling'.
Wordt nog boeiend.

Not Muhammad | 18-06-13 | 18:25

Kan hier nou niet eens het een en ander naar boven gewob't worden?
Daarnaast lijkt het me niet meer dan normaal dat wanneer personen vals hebben gespeeld dat dat die personen persoonlijk aangerekend wordt.
De boel besodemieteren doe je niet uit naam van je functie, maar op persoonlijke titel. Lijkt me sterk dat zoiets in een functieomschrijving staat.
Dus het gevang in. En dus geen enkelbandje, maar water en brood.

van Griendsven454572 | 18-06-13 | 18:24

jon86 | 18-06-13 | 17:45 | + -6 -
Waarom zouden ze, de wereld stopt toch bij de Nederlandse grenzen.

De Troet | 18-06-13 | 18:20

TheseDays00 | 18-06-13 | 16:17 |
de fout die elke ambtenaar maakt (ook bij andere faal-projecten) is dat ze denken met een bedrijf te onderhandelen, maar in werkelijkheid is het een leger van juristen. Die juristen geven pas een 'go' als ze alle kosten en risico's bij de NL overheid hebben kunnen leggen. Je ziet het nu ook weer gebeuren; contractueel zal blijken dat NL voor de kosten gaat opdraaien (lees: dure onderhoudscontracten, waar AB zich achter kan verschuilen)

wontan | 18-06-13 | 18:19

Een burger mag een tv kopen die niet deugd.
Maar als de overheid eens een foutje maakt... oweeee!!!
De beste stuurlui....

Skunk57 | 18-06-13 | 18:16

Ik zeg pek en veren

Duck Twacy | 18-06-13 | 18:12

Feynman | 18-06-13 | 17:43 |

Dat "allo allo" gebrabbel durf ik geen Engels te noemen hoor..

CornholioNL | 18-06-13 | 18:04

je therapeut | 18-06-13 | 17:25 |
Wie er omgekocht is denk ik een betere vraag dan wie er verantwoordelijk is.
Ik gok op Eurlings.

wontan | 18-06-13 | 18:01

Wel bij de feiten blijven: bij sneeuw rijdt er geen enkele trein hier, dus ook die Fyra niet.. Nederlandse treinen staan ook altijd in de reparatie.. ik woon er vlak naast in L.dam..
Wat zit er achter die hetze tegen de Fyra?
Lobbyisten van de TGV ?.. Bombardier..?
Dit zaakje stinkt!

070 | 18-06-13 | 17:58

Hoe zijn ze hier gekomen die Italianen, met de ICE? (Brute treinen zijn dat! En ze verkopen er currywursten aan boord!)

VanBukkem | 18-06-13 | 17:55

Goed zo afgelopen met z n allen de kroeg in, regel het onder een biertje.

Uw Verzekeringsadvis | 18-06-13 | 17:50

@Feynman

Tolk is vast nodig omdat de leden van SP en PVV geen engels kunnen.

jon86 | 18-06-13 | 17:45

Nederland moest weer het wiel opnieuw uitvinden.
We hadden gewoon twee hogesnelheidslijnen moeten maken (richting zuiden en oosten) en dan aan die Fransen/ Belgen / Duitsers heel beleefd moeten vragen of hun treinen ajb een stukje verder willen rijden.
Is peanuts voor die treinen, kleine moeite groot plezier.

Terpen-tijn | 18-06-13 | 17:43

Okay de man spreekt Engels, wij spreken Engels, waarom zitten we met een tolk te kloten?!?

Feynman | 18-06-13 | 17:43

Het lijkt erop dat het niet uitmaakt wie er zit van welke partij. Alle gevestigde partijen zijn schijnbaar knudde als het op OV aankomt...

je therapeut | 18-06-13 | 17:25

Die laatste vijf woorden had je weg kunnen laten.

James Lastig | 18-06-13 | 17:40

de *ahum* volksvertegenwoordigers laten zich weer afschepen en in een hoek lullen.
Straks gaan ze ook nog excuses aanbieden ook.

wontan | 18-06-13 | 17:38

Hij zit er alleen om persoonlijk gezichtsverlies te beperken.

Canis Spurcus | 18-06-13 | 17:35

Kan iemand die vertaalster uit haar lijden verlossen aub...

CornholioNL | 18-06-13 | 17:34

Een Double Irish with a Dutch sandwich is leuk voor de graaiers maar uiteindelijk mag de gewone belastingbetaler het driedubbele betalen.

Bertus Brulbroek | 18-06-13 | 17:30

CornholioNL | 18-06-13 | 17:18 |
zoals die nederlandse IT-bedrijven die allemaal opdrachten voor de overheid doen, bedoel je?

wontan | 18-06-13 | 17:27

CEO Manfellotto vecht hier voor het leven van zijn bedrijf. Tevergeefs lijkt me.

SamKoeman | 18-06-13 | 17:26

Verantwoordelijke partijen voor de bende in OV.
2010- Heden Melanie Schultz- van Hagen (VVD)
2007- 2010 Camiel Eurlings (CDA)
2003- 2007 Karla Peijs (CDA)
2002- 2003 Roelf de Boer (LPF)
Speciale staatssecretaris melding: Tineke Huizinga (CU) voor de OV-chipkaart (en bedankt).
Ook speciale vermelding voor de PvdA, doen leuk mee als staatssecretarissen, en altijd in het kabinet.
Het lijkt erop dat het niet uitmaakt wie er zit van welke partij. Alle gevestigde partijen zijn schijnbaar knudde als het op OV aankomt...
Gaat lekker Den Haag.

je therapeut | 18-06-13 | 17:25

@ vidamax | 18-06-13 | 17:21 | + 0 -
Ja, precies. En wat is hieruit de conclusie over Nederland belastingparadijs?

TheseDays00 | 18-06-13 | 17:25

AlsaldoBreda heeft met de vorige generatie ingenieurs in Italië dertig jaar geleden een goede trein opgeleverd. Met die geschiedenis probeert hij nu de problemen in Noorwegen, Zweden, Denemarken, Nederland en België te pareren. Denemarken is boos over 64 dure HSL treinen die defect zijn, maar zou heel blij zijn met zijn metro.

Feynman | 18-06-13 | 17:24

Jackanders | 18-06-13 | 17:19 |

Ja, een Italiaanse, maar die stottert nog wel eens :-P

CornholioNL | 18-06-13 | 17:21

De officiële opdrachtgever vd Fyra blijkt NS Financial Services in Ierland te zijn. Vanwege voordelige belastingen neem ik aan
??????????

vidamax | 18-06-13 | 17:21

Verlos die man uit zijn lijden. Stop deze hoorzitting.

Canis Spurcus | 18-06-13 | 17:21

Iemand nog een hogesnelheidstolk in de aanbieding?

Jackanders | 18-06-13 | 17:19

Die directeur is gewoon slim, lever een product wat elke dag onderhoud nodig heeft of anders uit elkaar valt, onderhoudscontractje erbij en kassa voor 20 jaar...

CornholioNL | 18-06-13 | 17:18

waarom praten die *ahum* volksvertegenwoordigers allemaal als een kleuterjuf? met hun kinderachtige vraagjes.
Krijgen ze daar les in misschien?

wontan | 18-06-13 | 17:18

Terpen-tijn | 18-06-13 | 17:10
Hoeft niet aan Frankrijk of Duitsland uitbesteed te worden. De Belgen rijden al bijna 20 jaar zeer succesvol en zonder ook maar één zwaar ongeluk met de Thalys.

De Belgische NMBS werkt daarin samen met de Franse SNCF en de Duitse DB. Zoals ik al zie, al vanaf 1996 zeer succesvol.

Ook in Italië zelf rijdt er al jaren een hoge snelheidstrein met groot succes.

En dan komt de NS zich er mee bemoeien en het resulteert in een clusterfuck van epische proporties.

En dan nog proberen iedereen de schuld te geven ook behalve zichzelf. Ik vind het niet zo raar dat Nederland internationaal steeds meer aan geloofwaardigheid en betrouwbaarheid verliest.

James Lastig | 18-06-13 | 17:16

Jahoor, de PVV stelt een vraag: Waarom hebben jullie een trein aan Khaddaffi geleverd?

-edet- | 18-06-13 | 17:16

Een vrouwtjes TK hamster met een bril op gaat het ff oplossen.

Uw Verzekeringsadvis | 18-06-13 | 17:16

Godallejezustiefus... Denemarken, Noorwegen en Zweden als voorbeeld... en nog iemand die dacht: Goh, laten we die dingen uit Italie halen, betrouwbaar spul.
Ik wil koppen zien rollen, nu!

Dat politiek24 is echt Jiskefet in het kwadraat...

CornholioNL | 18-06-13 | 17:16

*touw en krukje aanbiedt aan Manfellotto* Wel dagelijks onderhouden anders werkt het niet.

Canis Spurcus | 18-06-13 | 17:14

Humor, AlsaldoBreda kreeg 11 januari een sommatie om eens aan hun contract te gaan voldoen en dan toch eens WERKENDE treinen te gaan leveren. Deze CEO gebruikt die brief om aan te tonen dat ze zijn fantastische treinen nog steeds wilden hebben.

Feynman | 18-06-13 | 17:12

Zeg maar dag met je handen naar die treinen, die gaan ergens jarenlang ergens stilletjes wegroesten in een remise.
Slopen gebeurt nog niet, daar is eerst nog 10 jaar bakkeleien voor nodig.
Niets heeft nog nut in dit project, Nederland moet zijn verlies nemen, want ze krijgen geen cent terug en de hsl maar uitbesteden aan Duitsland of Frankrijk.
Wij kunnen er niks van, teveel incompetenten die er een zooitje van hebben gemaakt

Terpen-tijn | 18-06-13 | 17:10

pius | 18-06-13 | 16:51

Jij geeft toch ook altijd ruiterlijk toe als je verkeerd zit?

vocareadregnum | 18-06-13 | 17:09

Interessant een Ierse financial als opdrachtgever voor een HS trein. Belastingontwijking om kosten te drukken hebben zeker niet bijgedragen aan de algehele kwaliteit van het project.

Bertus Brulbroek | 18-06-13 | 17:06

Onweerlegbaar punt twee.
Alle drie zijn oplossingen voor sneeuwproblemen, de trein reinigingen, een veegtrein inzetten of het spoor verkennen hadden alle drie niet geleid tot een gebrek aan sneeuwopbouw.

Onweerlegbaar punt drie.
Hij was altijd competent te leveren. - Hij was zes jaar te laat.

Als hij slim was geweest had hij in ieder geval gemeld dat Nederland, België en de EU een paar jaar nodig gehad om een spoorbeveiligingssysteem te leveren

Onweerlegbaar punt vier
Nu gaat hij bitchen dat de treinen op naam staan van een NS holding uit Ierland en dat ze in Ierland niet zo`n trein in ontvangst kunnen nemen. Terwijl hij eerder in zijn EIGEN betoog aangeeft veel met de Nederlandse medewerkers van NS intensief heeft samengewerkt om een mooie trein te maken en dat die medewerker meer respect verdienen.

Ik zit te wachten op een leuk verweer, maar als dit alles is, wordt het een saaie middag. Alsof je naar Ajax tegen het bierteam van drie hoog achter zit te kijken.

Feynman | 18-06-13 | 17:05

Cuyahoga | 18-06-13 | 16:08 | + 12 -

Een echte reaguurder kan overal een Godwin uit halen, derhalve +1

Wc-kip | 18-06-13 | 17:04

@PythonJunkie | 18-06-13 | 17:01 |
Nee.

SamKoeman | 18-06-13 | 17:03

James Lastig | 18-06-13 | 16:58
Jesus Kristus te paard!

Canis Spurcus | 18-06-13 | 17:03

Even een schijnbeweging met een parlementaire enquête…, ach laat maar zitten, die hard werkende Nederlander betaald toch wel.

Lepelsteeltje | 18-06-13 | 17:02

CEO van een miljoenenbedrijf spreekt geen woord engels... ben ik de enige die dat raar vindt?

PythonJunkie | 18-06-13 | 17:01

Als ik die baas van AnsaldoBreda had gezien met zijn Hans Anders brilletje had ik nog geen pleepot van hem gekocht voor in mijn trein!

Ommie de HaatMoker | 18-06-13 | 17:00

James Lastig | 18-06-13 | 16:54 |

Niet nodig :-)

Wel bedankt voor de uitleg.

CornholioNL | 18-06-13 | 16:59

Fyra moet zich kapot schamen, het was niet aan hun te danken dat er geen doden of gewonden zijn gevallen, maar omdat wij ze voortijdig van het spoor hebben gehaald.
Anders kon je erop wachten dat er een ongeluk zou gebeuren.

Terpen-tijn | 18-06-13 | 16:59

De hangende plaat van AlsaldoBreda gaat verder over het rare procedurele verloop van goedkeuringen. De V250 heeft inderdaad een aantal keuringen met de hakken over de sloot gehaald. Dat betekend niet dat het een goede trein is. Dat bewijst 91% op tijd rijden als je je eigen spoorbaan hebt namelijk ook totaal niet. Je hebt geen file voor je neus, die negen procent meer dan drie minuten te laat komen of uitval is dus helemaal eigen schuld.

Hij snapt niet dat Nederland NIETS heeft aan een internationale hogesnelheidstrein die niet meer in België mag rijden.

Onweerlegbare punt! - door mij weer legt.
Leuk dat de trein gecertificeerd veilig is, hij fikt zichzelf bij stilstand af, breekt zijn eigen assen door roest en gebruik dakplaten om zichzelf te elektrocuteren. Alle drie LOS van de sneeuwproblemen.

Feynman | 18-06-13 | 16:59

De huilie huilie is strong with this one!

Canis Spurcus | 18-06-13 | 16:58

@Fatwabuster | 18-06-13 | 16:54

Proost Fatwa!

pius | 18-06-13 | 16:58

@CornholioNL | 18-06-13 | 16:55

Vreemd die laatste zin, dat weet jij helemaal niet namelijk.

Evenzeer kudo's.

pius | 18-06-13 | 16:58

Alonso-Breda begrijpt er helemaal niets van.
Oh wonder.

Not Muhammad | 18-06-13 | 16:56

pius | 18-06-13 | 16:51 |

Ja hoor, geen probleem, ik zat er gewoon compleet naast in deze... shit happens. Wie een grote muil heeft moet ook mans genoeg zijn om zijn/haar fouten toe te geven en op de blaren te zitten.

Iets waar die kickboks parels van jou nog wel eens moeite mee hebben.

CornholioNL | 18-06-13 | 16:55

Maar goed.... ik ga me vandaag niet druk maken om een falende overheid, booslims, oost europa uitschot, de EU etc....
.
tijd voor het terras.... *plop*

Fatwabuster | 18-06-13 | 16:54

@Watapatja | 18-06-13 | 16:38 | + 0 -
Elke groep meiden die je bij uitgaan tegen komt heeft altijd een walvis of een lelijke potvis er tussen lopen...

De Multipla is de walvis/potvis van de Fiat familie.

LangeTijdGeleden | 18-06-13 | 16:54

CornholioNL | 18-06-13 | 16:47
Excuses voor het wellicht iets te directe taalgebruik.

James Lastig | 18-06-13 | 16:54

Of die treinen wel of niet deugen doet niet terzake voor die italiaantjes.
Zolang ze visueel zichtbaar zijn, hebben ze de troeven in handen.
Gewoon niet harder als 30 rijden, niet in de sneeuw ermee en regen geeft altijd roest.
What s the problem?

Terpen-tijn | 18-06-13 | 16:54

Fatwabuster | 18-06-13 | 16:38 | + 0 -
Dat zijn de echte vragen, is er alleen een visuele inspectie gedaan? Waar bestaat eigenlijk de goedkeuringsprocedure uit om op Nederlands en Belgisch spoor te mogen rijden. Daar heeft Alessandro Breda namelijk wel een pijnlijk punt, die dingen zijn tot twee keer toe toegelaten tot het spoor. De lijst met ontwerp en bestekfouten is veel langer. www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.3845...

De drang naar een zelf ontworpen trein kwam van de commerciële afdeling van de NS. Die wilde bij het lanceren van merknamen als Fyra en NS HiSpeed perse een op maat gemaakte trein. Waarom dan niet voor de Japanse Shinkansen gekozen is, is mij duister, omdat daarmee binnen Europa een zelfde commercieel effect van een unieke uitstraling.

De CEO doet nu net alsof de sneeuwproblematiek het enige probleem is. Zes jaar te laat leveren, het hoog vermogensdeel van de trein gevaarlijk en niet volgens bestek veilig uitvoeren. (Losse kabels, open kasten, slechte aarding) Dit soort fouten uiten zich zelfs in door elektrostatische processen versnelde roestvorming. www.hln.be/hln/nl/9096/Belgie/photoalb...

Nu start hij even weg over gebrek aan respect. Nou ik vind het behoorlijk respectvol dat we zes jaar lang hun de kans hebben gegeven iets op te leveren. Aan een partij die in een reeks landen als op zijn bek is gegaan. Vervolgens snapt meneer nog steeds niet dat de sneeuw opbouw de druppel was, niet de aanleiding.

Dit is hopeloos, deze man moet je uitkleden in de rechtbank. Blok beton voor zijn harses waar geen enkele trein doorheen rijdt.

Feynman | 18-06-13 | 16:53

Die tolk is ook in Italië in elkaar geschroefd?

Jackanders | 18-06-13 | 16:52

@CornholioNL | 18-06-13 | 16:47

Hear Hear!

Jij zegt gewoon dat je er naast zit en bied daar je excuses voor aan?

*C voordraagt voor de Nobelprijs voor het reaguren*

pius | 18-06-13 | 16:51

Tutti fiasco treino......

Lief meiske | 18-06-13 | 16:51

Waarom mogen we eigenlijk geen Russische treinen kopen?
Ze mogen wel meedoen aan ESF en EK, maar hun treinen (die bij -40 nog steeds rijden) mogen niet.
Putin, zeg er wat van!

necrosis | 18-06-13 | 16:51

Italiaanse auto's roesten ook al in de showroom. Dat weet je.

Supermatthijs | 18-06-13 | 16:51

HAHAHA Hij zei 'respect' en is 'beledigd' Rot.Toch.Op.

Canis Spurcus | 18-06-13 | 16:50

Arme vertaalster, die lijkt super gespannen.

Muntstuk | 18-06-13 | 16:49

Laar die trein nog eens testen door die mofjes>> die hebben er verstand van en als hun hem ook afkeuren, hebben we een vette poot om op te staan, wat betreft de garantie.

Terpen-tijn | 18-06-13 | 16:48

CornholioNL | 18-06-13 | 16:42 |
De overheid stelt per aanbesteding weegfactoren vast, meestal sturend om bij een bepaalde leverancier uit te komen. Aanbestedingen zijn een wassen neus.

Watapatja | 18-06-13 | 16:48

È pericoloso sporgersi, ik weet ook wel dat ik niet uit de ramen mag hangen. (vrij naar neerlands hoop)

oranjerood | 18-06-13 | 16:48

James Lastig | 18-06-13 | 16:35 |

Nou rustig maar hoor, ik was in de veronderstelling dat dit wel het geval was, dat is wat her en der gelezen had, ik zit er dus naast, mijn excuses, dit is dan idd een eigen NL clusterfuck...

CornholioNL | 18-06-13 | 16:47

De Italiaanse CEO kan geen Engels spreken. Typisch.

SamKoeman | 18-06-13 | 16:46

Je mag 10 'ies niet goed' punten halen. De Fyra had er meer dan 1000... Next!

Canis Spurcus | 18-06-13 | 16:46

necrosis | 18-06-13 | 16:40
Uiteindelijk wel ja ...

Maar ook dat buig je niet meer om. De groep die namelijk alle belastingen genereert is veel kleiner dan de groep die van die belastingen leeft. Anders gezegd, het leger aan ambtenaren, uitkeringstrekkers, quango's enz. is veel groter dan de groep mensen die in het bedrijfsleven werkt.

Daarom pleit ik voor een herinvoering van het censuskiesrecht:
nl.wikipedia.org/wiki/Censuskiesrecht

Van censuskiesrecht, cijnskiesrecht of cijnskiesstelsel, is sprake als bij verkiezingen het stemrecht is voorbehouden aan personen die vermogend genoeg zijn om minimaal een bepaald bedrag aan belastingen te betalen.

James Lastig | 18-06-13 | 16:45

Als ik die foto's zo zie, dan vraag ik me af of het er misschien een heel klein beetje mee te maken heeft dat de Italianen bij de lunch al een paar glazen wijn naar binnen klokken?
Serieus, zo zou ik ook een Ikea-kast in elkaar zetten als ik bij een zomerse temperatuur een beetje rossig begin te worden.
Daarom, laat die Italianen lekker knutselen, maar zet bij de Alpen een héle grote container neer waar ze hun blik in kunnen gooien, voor ze het mee over de grens nemen.

Cuyahoga | 18-06-13 | 16:43

@rara | 18-06-13 | 16:40

Conclusie.... die veiligheidstest is een wassen neus, daar komt een trapkar ook nog door heen

Fatwabuster | 18-06-13 | 16:43

Gijzelen die fyramalloten.
Net zolang totdat de schade betaald is.
Zou mooi zijn toch, maar geloof mij> die italianen zullen nooit 1 cent dokken, integendeel, hun laatste snik zal zijn dat we alle treinwrakken af moeten nemen.
Ze gaan dus failliet.

Terpen-tijn | 18-06-13 | 16:43

Bigi Bana Boy | 18-06-13 | 16:24 |

Leg mij eens uit welke schuld wij hier aan hebben... zo ver ik weet wilden wij een trein, volgens de regels vanuit Brussel moesten wij de goedkoopste nemen (aanbesteding) en daar kwam de Faalra uit rollen en dat ding functioneerd vervolgens voor geen meter.

Ik vraag mij wel af wie dan al die TGV,s koopt als die duurder zijn...

CornholioNL | 18-06-13 | 16:42

Bigi Bana Boy | 18-06-13 | 16:24 | + 2 -

Je mag me erom beledigen hoor, ik heb wel een beetje huid.
Maar ik vind mijzelf inderdaad maar een eenvoudige burger met een simpele taak in de maatschappij, deze houd in dat ik mijn eigen broek moet kunnen ophouden en op enigerlei een toevoeging geef aan de maatschappij buiten mijn 4 muren.
Ik vind dat ik voldoe aan mijn simpele taak en ik vraag dus ook niet om meer taken met meerdere verantwoordelijkheden, dit kun je naief noemen, of dom houden, maar passief krijg ik zoveel informatie buiten mijn verantwoordelijkheden mee dat ik me erger aan het feit dat er een overgroot deel van de huidige bestuurders zich niet houden aan hun doelstellingen of verantwoordelijkheden, en daarom de plank misslaan als het gaat om iets toe te voegen aan de maatschappij.

En dat vind ik in mijn beperkte denkwereldje, let wel, ik hou deze expres beperkt om alles met simpele rekensommetjes te kunnen beantwoorden erg vreemd, een bestuurder heeft namelijk als hoofdtaak om iets toe te voegen aan de maatschappij, niet als secundair belang.

Ik zou gewoon graag willen dat er mensen zijn die op mijn denkmethode een kant en klare oplossing kunnen neerzetten van de politieke en maatschappelijke problemen zoals ik ze zie, tot nu toe lijkt het in ieder geval nergens op, geen analyses, geen commissies, maar knallen waar nodig!

ik disrespecteer je niet als mens, disrespecteer je mening erover ook niet maar kun je misschien begrijpen dat ik voor mezelf het gevoel heb dat jouw kennis in mijn simpele situatie nogal overbodig is?

speedyy | 18-06-13 | 16:40

@James Lastig | 18-06-13 | 16:35
Kortom: het is de schuld van de Nederlandse StemmerT!

necrosis | 18-06-13 | 16:40

@Fatwabuster | 18-06-13 | 16:38
Omdat het ontworpen was om door die test heen te komen.

Dat is iets anders dan een ontwerp dat gemaakt is om veilig te functioneren.

rara | 18-06-13 | 16:40

@Feynman | 18-06-13 | 16:34

En toch komt dat ding glansrijk door de veiligheidstest... hoe kan zo iets?

Fatwabuster | 18-06-13 | 16:38

LangeTijdGeleden | 18-06-13 | 16:29 |
Dus jij viel voor een Multipla.

Watapatja | 18-06-13 | 16:38

CornholioNL | 18-06-13 | 16:21
U lult uit uw nek. De EU schrijft helemaal niet voor dat je de goedkoopste moet nemen. Je kunt een hoop proberen af te schuiven op de EU maar deze clusterfuck komt 100% voor rekening van NL.

Een Thalys (of TGV) of een ICE trein (die al jaren hun kwaliteit bewezen hebben) kwam zo'n 20 a 25% duurder uit dan de Fyra. Dat komt omdat deze treinen zo'n 300 km/u kunnen rijden terwijl er maar 250 km/u nodig was.

En NL zou NL niet zijn als er niet iets specifieks voor NL ontwikkeld zou moeten worden. NL is namelijk zo vreselijk uniek (vindt het zelf) dat een oplossing die ergens anders al jaren perfect werkt nooit in NL ingezet kan worden. Nee, dan liever zelf iets (laten) ontwikkelen.

De gevolgen zijn bekend .... Fyra, OV chip kaart, JSF, ..
Allemaal clusterfucks van ongeziene proporties die de belastingbetaler vele tientallen miljarden heeft gekost.

James Lastig | 18-06-13 | 16:35

Bigi Bana Boy | 18-06-13 | 16:28 | + 0 -
Kijk de foto`s eens na en bedenk dan dat die trein wel drie hele weken in dienst is geweest. www.hln.be/hln/nl/16496/NMBS-dumpt-oms...

Alleen al de veel te late levering was al genoeg om tot weigering over te gaan. Zie bladzijde 3: www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.3845... “… one or more of the agreed dates of preliminary Take Over of the units set out in the Delivery Schedule has been delayed by more than nine consecutive months.”

Vervolgens voldoet die trein niet aan belangrijke delen van het bestek. De trein die geleverd is niet degene die besteld is. De remmen zijn zelfs ruk: (zie blz 33 van vorige PDF.

Het treinstel beschikt niet over een correct gedimensioneerde rheostatische rem”. ( Concept Risk, pagina 18 )
“De snelheidsvermindering met 20 km/uur kan slechts voorlopig zijn”. (Concept Risk, pagina 37)
“We herinneren eraan dat het algemene ontwerp van het remsysteem op de v250 verschilt van de ontwerpen die doorgaans te vinden zijn op hogesnelheidstreinen, wat betreft het samenvloeien van de effecten van de verschillende remsystemen” (Concept Risk, pagina 19)

Feynman | 18-06-13 | 16:34

Weten jullie, ik heb helemaal geen enkele zin meer om NOS politiek 24 te bekijken. De zoveelste vergadering om een faal waar toch niets zinnigs uitkomt. Eigenlijk kan me zo langzamerhand alles wat er besloten wordt in de Tweede Kamer gestolen worden. Maar weer verlies nemen en op naar de volgende faal. Lalala geld, bah!

Cirkelred | 18-06-13 | 16:33

Directeur Fyra: I'll make you an offer youi can't refuse.

Advocaat van Fyra: I'll make you an offer you can't understand.

rara | 18-06-13 | 16:32

Kapitein Sjaak Mus
Effe Selte belle.

kneuterzak | 18-06-13 | 16:32

Kapitalisme en privatisatie. Kapitalisme werkt doordat bedrijven (en banken) die troep leveren, failliet gaan.
Privatiseren werkt, als er daadwerkelijk sprake is van concurrentie.
Europa. you're doing it wrong.

je therapeut | 18-06-13 | 16:31

Alles wat Italiaans is ziet er gelikt uit, over het gebruik en degelijkheid mist het elke competentie.
@ kneuterzak | 18-06-13 | 16:27 | + 0 -
Hebben we het over dezelfde trein?

TheseDays00 | 18-06-13 | 16:31

@ stipjes | 18-06-13 | 16:27 |
Zitten niet op de publieke tribune.
Zijn druk bezig paardenhoofden af te zagen en her en der in bedden te verstoppen.
Als ze daarmee klaar zijn gaan ze alvast een molentje beton klaarmaken.

Kapitein Sjaak Mus | 18-06-13 | 16:30

@deboerenlul | 18-06-13 | 16:16
Je weet dat er dit keer een trein op af komt?

*goatse-visioen krijgt

rara | 18-06-13 | 16:30

Ik heb een Fiat, ik zeg maar niets over de degelijkheid van Italiaanse producten... Ervaar het elke winter al genoeg...

Maar goed, ben gevallen voor het design.

Italiaanse producten zijn eigenlijk als bloedmooie domme blondjes, gigantisch aantrekkelijk, je valt er meteen voor, kan er wilde 'avontuurtjes' mee beleven, maar als je een vaste en betrouwbare relatie wilt ben je toch echt aan het verkeerde adres.

LangeTijdGeleden | 18-06-13 | 16:29

En eerlijk gezegd denk ik dat NL nog wel eens van een koude kermis thuis kan komen als het werkelijk tot rechtzaken komt. Met mij lekenkennis op juridisch gebied denk ik namelijk toch dat Ansaldo helemaal niet zo zwak staat als men wel wil doen geloven.

Bigi Bana Boy | 18-06-13 | 16:28

Alles wat Italiaans is ziet er gelikt uit, over het gebruik en degelijkheid mist het elke competentie.

kneuterzak | 18-06-13 | 16:27

Ik wil die publieke tribune nu wel eens zien of ze hun maffioso vrienden hebben meegenomen.

stipjes | 18-06-13 | 16:27

speedyy | 18-06-13 | 16:18
Ik sta er altijd van versteld hoe lang het duurt voor het grote publiek en journalisten eindelijk begrijpen wat er gaande is en ik wijt dat aan naieviteit. Het scheelt een hoop tijd en energie als je begrijpt hoe die dingen werken. Het wordt ook meteen veel duidelijker wie je dan moet aanpakken. Ik neem aan dat jij niet in de positie bent om er überhaupt wel een donder aan te hebben, maar anderen, ik noemde al journalisten, wel. Ook erger ik mij aan dat stompzinnige en eenzijdige gehak op de Italianen, alsof ons geen enkele blaam treft. Alsof inderdaad niet de Ns en diverse testbureau's die treinen goedgekeurd hebben. Kijk eerst eens naar je eigen fouten als land/bedrijf voor je de schuld eenzijdig in Italiaanse schoenen probeert te schuiven zoals velen hier helaas doen. Want dat is het makkelijkste natuurlijk. Hunnie deden het.

Bigi Bana Boy | 18-06-13 | 16:24

We kunnen natuurlijk gaan zeiken over die italianen maar het is wel de lul die met ze in zee gaat en die lul(len) moeten ze zo snel mogelijk aansprakelijk stellen en tot in het 7e geslacht financieel laten bloeden!!

Fatwabuster | 18-06-13 | 16:23

hup.. zo de Hedwigepolder in, die noemen we dan de FYRA polder.. Brussel en de Belgen ook weer blij

(c)ZWITSUL | 18-06-13 | 16:21

Nogmaals, die treinen op de stoep van Brussel neer gooien en het wisselgeld mogen ze houden... wij moesten de goedkoopste nemen volgens hun regels, terwijl iedereen al wist van het debacle in Denemarken. Waarom bestaat dat bedrijf uberhaubt nog ?

CornholioNL | 18-06-13 | 16:21

Hmmm, laat me raden.
.
De staat der nederlanden besluit om zijn excuses te maken aan Finemccanica.
.
In het kader van de herstelbetalingen betaalt de staat per bestelde fyra een extra fee van de gehele nieuwprijs.
.
en om alles helemaal goed te maken bestelt de marine 20 helicopters van het type NH-90, die we overnemen van de belgische marine.
.
bert meerstadt wordt europees commissaris openbaar vervoer en mansvelt gaat op defensie.
.
en de staatskas naar de klote

gooi en smijtwerker | 18-06-13 | 16:18

Bigi Bana Boy | 18-06-13 | 16:14

Ik hoef vrij weinig te leren, ik wil gewoon dat er van mijn belastinggeld competente bestuurders aangesteld worden die de belangen ook behartigt van dezelfde belastingbetalers.

Want met jouw en andere praktijkvoorbeelden kan ik geen donder mee.

speedyy | 18-06-13 | 16:18

Fyra; is dat niet het scandinavische (lees Deense) woord voor 4? Zelfs op 4 uur kunnen ze nog niet op tijd zijn..

WittgensteinsNeffe | 18-06-13 | 16:18

Godsammekraken | 18-06-13 | 16:13

What a mistake-ah to make-ah !!!

James Lastig | 18-06-13 | 16:17

Blok 1: aan de Italianen om te vertellen hoe goed de trein is en het niet aan Ansaldo ligt en de Belgen om het slechte nieuws te bregen. Vervolgens over oplossingen schuift Nederland aan. Dan gaat het er dus voor NL alleen maar over hoe Ansaldo nog een kans krijgt?
Nederland stoprt dus helemaal niet met de Fyra. Ik naiëf.

TheseDays00 | 18-06-13 | 16:17

Er is maar één structurele oplossing: spooringenieurs aan het hoofd van een spoorbedrijf zetten. #MensenMetVerstandVanZaken

ole guapa | 18-06-13 | 16:17

Ach wat maakt het uit de overheid staat wel garant voor de kosten. En ik stond toch nog gebukt dus nog een keer genomen worden maakt mij niets uit.

deboerenlul | 18-06-13 | 16:16

@Absoluut niet waar | 18-06-13 | 16:04
Ik gooi liever met rotte treinen, die komen harder aan!

necrosis | 18-06-13 | 16:16

De Belgen hebben 35 miljoen aanbetaald met bankgarantie. Die krijgen hun geld dus gewoon terug.

Nederland daarentegen gaat voor een paar honderd miljoen het schip in.

En nou komt het mooiste .... de gemiddelde Nederlander vindt zichzelf veruit superieur boven alles en iedereen. Belgen zijn vooral heel dom en doen niks.

En wat doet die superslimme NL-er? Die stemt gewoon weer PVVDA en betaalt elk jaar een paar duizend meer aan belasting om dit soort faals te kunnen bekostigen (hallo JSF). En straks blijkt er geen AOW meer te zijn.

En maar stug volhouden dat het in NL zo goed gaat .....

James Lastig | 18-06-13 | 16:16

Leer twee dingen van Bigi : 1) Projekten waar dit soort bedragen in om gaan zijn nooit 100% eerlijk. Het gaat eenvoudigweg om te veel geld en te grote belangen. Denk daarbij aan omkoping en (bedrijfs)spionage, zelfs door overheden. 2) Het gaat nooit enkel en alleen om de prijs en om de kwaliteit. Wees niet zo naief. Bij het aanschaffen van duur defensiematerieel, vliegtuigen en andere kapitaalinstensieve goederen wordt ALLES uit de kast gehaald. Omkoping, impliciete bedreigingen (koop je het niet, dan heeft dat gevolgen voor je bedrijf/land en kun je tegenorders of mooie en invloedrijke internationale benoemingen ook wel vergeten) en ga zo maar door. Zo werkt het. Alle landen doen het zo. Eerlijk zaken doen bestaat niet op dat niveau.

Bigi Bana Boy | 18-06-13 | 16:14

Ben oprecht benieuwd welk vervoermiddel deze spaghettivreters hebben genomen om in Den Haag, en dan wel redelijk op tijd aan te komen.

speedyy | 18-06-13 | 16:14

'Debat begint om 16:30'

Canis Spurcus | 18-06-13 | 16:13

ja dat is de bekende 'terrasvertraging'

(c)ZWITSUL | 18-06-13 | 16:10

@Mark Smith | 18-06-13 | 16:05 | + 0 -

Kan niet wegens krom getrokken wissels. (Zomerdienstregeling)

Frietje_Oorlog | 18-06-13 | 16:10

Italiaanse vakbonden staan geheel achter de Fyra. Niet omdat het zo'n goed produkt is maar uitsluitend in verband met de werkgelegenheid.
Dat er in Nederland en België gegarandeerd doden waren gevallen door die ramptreinen laat die spaghettivreters volkomen koud.

sinar2 | 18-06-13 | 16:09

Nooit problemen benoemen, laat staan er adequaat naar handelen! Niet in dit land, tenminste.

Lewis | 18-06-13 | 16:09

Weet je wie ook structurele oplossingen zocht met treinen?

Cuyahoga | 18-06-13 | 16:08

Als je treinstellen voor Denemarken ergens in Libië worden gevonden, is er wel heel heel wat mis met je bedrijf. AnsaldoBreda.

Snackbar van Allah | 18-06-13 | 16:07

De Fyra/Al-Sahaf trein gaat rijden hoor. Nee niets aan de hand, prima trein, geen problemen, nooit problemen! Gas erop en gaan.

Pandapunten | 18-06-13 | 16:05

Met een beetje lef zijn ze met de trein.

Mark Smith | 18-06-13 | 16:05

Eieren te koop! Rotte eieren te koop!

Absoluut niet waar | 18-06-13 | 16:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken