Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NL moet sorry zeggen voor Zwarte Holocaust

Totaalmalloot aan de NPO-tafel bij Halfwatt & Lichtgewicht van de EO. Klaas van der Kamp van de Raad van Kerken vindt dat "we" "ons" zo'n 150 jaar geleden onfatsoendelijk hebben gedragen tegenover de gepigmenteerde medemens, die "wij" als een soort van Polen naar NL haalden. Kerken Klaas gebruikte de term "zwarte holocaust" voor het slavernijverleden van de "witte Nederlanders" van Nederland. Alsof vrolijk zingen tussen de zonovergoten katoenplantjes hetzelfde is als kaalgeschoren douchen in de hellholes van Sobibor en Treblinka. Anyways. Die malle reli's gaan vandaag schuld bekennen -let wel: geen excuus maken- voor iets wat HONDERDVIJFTIG (150) jaar geleden is gebeurd, met welwillende medewerking van Afrikaanse marktkoopmannen die hun grootmoeders nog zouden verkopen. Weet u wat ook erg is? We hadden plaggenhutten tot ver in de jaren zestig van de vorige eeuw. Misschien dat Henk Kamp zich daar ook eens voor gaat verantwoorden. En dat de Cro-Magnons de Neanderthalers de hersens hebben ingeslagen, daar zou MinBiza Ronald Plasterk ook eens afstand van moeten nemen...

Reaguursels

Inloggen

Goed. Als we dan van het gezeik af zijn, namens heel NL: Sorry. SORRY! Sorrysorrysorry! (Genoeg zo?)

VanBukkem | 16-06-13 | 00:27

Ben het meestal met GS eens, maar nu even niet. Of excuses verschil gaan maken, betwijfel ik. We zitten al genoeg in een sorry-cultuur en het is een leeg, hol woord geworden. Dus steek die sorry's en 'weg met ons' maar in je reet.
Maar dat neemt niet weg dat slavernij afschuwelijk was, een periode in de geschiedenis waar we ons ALLEMAAL - zwart en wit, want iedereen deed mee - diep voor moeten schamen.
Mensen zijn geen vee. Mensen mogen niet een brandmerk krijgen. Mensen mogen niet bezit zijn. Het is onmenselijk om gezinnen uit elkaar te rukken. En als slavernij iets bewijst, is het wel hoe duister de menselijke geest kan zijn als ze in groepsverband opereert.

Wilhelmina Kuttje | 15-06-13 | 16:15

Zwarte holocaust? Ik heb daar behoorlijk problemen mee. Alsof de mensen uit hun land van oorsprong zo bij ons de gaskamers in liepen. Uitendelijk ging het om goedkope arbeidskrachten.

hader | 15-06-13 | 11:06

De slaverij is een vreselijk drama wat zich vier honderd jaar geleden heeft afgespeeld.

Slaverij speelt nog steeds een grote rol in de wereld (kinderarbeid, kindermisbruik, kinderhandel, etc. etc)en daar hoor je de hypocriet Klaas van der Wal niet over. Selectieve verontwaardiging c.q. selectieve betrokkenheid.

Laat Klaas van de Wal zich maar eens goed verdiepen in de indrukwekkende ellende die de kerk heeft aangericht. Wat een intens schrijnend leed vanuit en door de kerk is aangericht en wat met de mantel der liefde wordt bedekt.

Ik wordt echt onpasselijk van dit type mens.

Tenslotte, Nederland heeft heel veel goed gemaakt richting de nabestaanden van de slavernij die zich vier honderd jaar heeft afgespeeld.

De kerk daarentegen heeft nog heel veel goed te maken.

Claire | 15-06-13 | 10:32

@ ondergang
Ik heb het niet gehad over excuses aanbieden, dus waar je dat vandaan haalt is me een raadsel. Maar ja, als je niet kunt schrijven (het is: dommer dan IK) dan kun je waarschijnlijk ook niet lezen. Dus voor de duidelijkheid: ik vind het zinloos. En onnodig om excuses aan te bieden voor iets dat anderen eeuwen geleden hebben gedaan of niet gedaan, enkel en alleen omdat die anderen ook Nederlander of ook blank waren. Ik vind het wel ongepast om zaken nu te bagatelliseren. Wat alle amateur revisionisten hier ook mogen vinden, er in ca. 250 jaar tijd, uit puur winstbejag, meer dan 30 miljoen mensen verhandeld en daarbij zijn er zeker 10 miljoen omgekomen. Dat nog los van het uiteenrijten van gezinnen, van de martelingen en tal van andere ontberingen en ontmenselijking. Daar hoeven jij en ik geen excuses voor aan te bieden, of ons schuldig over te voelen, maar het is wel een feit.

7anPau1 | 15-06-13 | 00:39

Zonder "onze slavernij" was er nooit bluesmuziek ontstaan.

Een bedankje zou op zijn plaats zijn.

Anijsblokje | 15-06-13 | 00:38

Strenggelovigen christenen, vooral gereformeerden zijn verslaafd aan zondebesef en boetedoening. Op zich niks mis mee, zolang ze alleen maar zichzelf ermee pijnigen en het oprecht is.
Zelfs Kierkegaard vond dat het ware christenzijn bestaat uit een verinnerlijkt gevecht met schuld en angst, uit existentieel lijden. Dus voortdurend op zoek naar geestelijke pijn door zwaar schuldgevoel (althans als ik het goed heb begrepen).
En die bestaansvorm zie je zich dus in die Van der Kamp manifesteren. En nogmaals, zonder zeker te weten of het niet slechts een gekunstelde houding is.

WirMachenMusik | 14-06-13 | 21:22

Ok, zeurnegers, jullie je zin.
Het spijt me dat jullie hier nu zijn door ons boze toedoen en jullie mogen dan ook en masse weer terug naar Afrika om het goed te maken.
Tevreden?

ZSU-23-4 | 14-06-13 | 19:55

Nog even en we gaan sorry zeggen tegen de maffia vanwege Fyra. (bron: nu.nl)

Shareholder II | 14-06-13 | 19:50

Kan die randdebiele landverrader niet ergens in de Sahel gaan wonen? Krijgtie ook een mooi kleurtje.

BTW: waar is mijn negerslaaf, ik mis hem zo!

Byter | 14-06-13 | 19:26

Volgens mij moeten wij excuus gaan aanbieden aan degenen die onze voorouders in Afrika hebben achtergelaten. Die zijn nog steeds slecht af....

woutrr | 14-06-13 | 19:04

De negers hebben de slavernij zelf uitgevonden. Ze verhandelden al millenia hun eigen mensen na oorlogen. Tot op de dag van vandaag doen ze dit trouwens en wij moeten ons schuldig voelen?

jodidor | 14-06-13 | 19:02

Ik begrijp het niet!!

Hoe durven ze om wat-dan-ook te vragen. En de dwazen die een soort van " excuus " willen aanbieden zijn stapelgek.

Mijn bet-over-over-over-grootvader heeft nog GELD te goed (plus de rente van ongeveer 5% per jaar) voor de schitterende cruise die ze hebben gekregen. Inclusief eten en drinken en een mooie reist van Afrika naar Amerika.

Reken eens uit wat dat vandaag de dag kost en vertaal dat naar de jaren 1700-1850

maandans | 14-06-13 | 18:30

In Afrika bestond al een uitgebreide slavenhandel.
Als de Negerts een andere stam overwonnen hadden, wilde ze de krijgsgevangenen liever verkopen dan een kopje kleiner maken.
Sommige Westerlingen kochten de slaven van deze Negerts.
Mijn ouders, grootouders en overgrootouders hebben nooit in de slavenhandel gezeten.
Waarom moet ik mij dan schuldig voelen?
Onze familie heeft nooit één cent verdient in deze slavenhandel.
.
Het opmerkelijke is dat de Negerts die hier in NL zo'n grote mond hebben over de slavenhandel en zich in hun slachtoffer rol wentelen, zelf vaak wél afstammen van de daders van de slavenhandel.
Een treffende omdraaiing van dader naar slachtoffer.

Ella | 14-06-13 | 17:51

ik zou wel eens een excuses willen zien van Desi Bouterse!

dutch-jack | 14-06-13 | 16:33

Alsof mijn voorouders ooit iets hebben verdiend aan slavernij. Alleen de zgn elite van dit land heeft hier destijds aan meegewerkt. Ik kan dus oprecht zeggen hier totaal geen (erf)schuld aan te hebben. Ik voel me dus ook niet aangesproken door enige claims van zielige negers en ik kan helemaal wel kotsen van zo'n kerel als die van der Kamp, bah!

Sytsevandekameleon | 14-06-13 | 15:29

Dit betekent weer veel subsidies naar allerlei onduidelijke praatclubjes. Wie gaat dat betalen, je dacht de kerken ?

lingo star | 14-06-13 | 15:25

@7anPau1:
Net zoalss Oboema dus geen nakomeling van slaven is, zijn 99% van de Nederlanders geen nakomelingen van slavenhandelaren. Dus laat die mafkezen maar excuus aanbieden uit hun eigen naam en niet vanuit Nederlands naam. Als je dat niet snapt ben je wellicht dommer dan mij.

Ondergang | 14-06-13 | 15:10

Ik eis excuses voor de veenkoloniën. En de kolonies van Weldadigheid. Ook die mensen zijn schandalig behandeld. Daar hoor je dan weer niemand over.

Overigens zou ik al die zielige negers wel eens willen vragen waar ze liever wonen tegenwoordig: In de Bijlmer met warm en koud stromend water, elektriciteit en een uitkering, of in de bush van West-Afrika, in een lemen hutje, vrezend voor burgeroorlog en malaria?

Stormageddon | 14-06-13 | 15:06

Hier komt weer de nare stem van de (blanke) elite die ver vervreemd is van de werkelijkheid, zoals die vroeger was en zoals die vandaag de dag is.
Deze man heeft het over dat de slavernij ons ook mentaal gevormd heeft.
Hij wijst op hoe fout wij destijds waren en hoe dat nog zijn doorwerking zou hebben in de huidige maatschappij. Hij interpreteert het feit dat negroïde mensen tegenwoordig op zoek gaan naar hun geschiedenis, en die van hun voorouderen, als dat zij zich nog steeds gekwetst voelen.
Echter: Achterhalen wat het verleden is geweest en of je daar nu nog gekwetst om bent, zijn natuurlijk niet onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Schandalig dat die man zo'n misbruik maakt van de situatie om een bepaald schuldgevoel aan te praten bij de Nederlanders, om een hoger doel te dienen. Namelijk: acceptatie van de multiculturele samenleving en daar bijna en een positie van nederigheid in nemen. (/aluhoedjemodus)
Al met al een nare man, die een nationaal podium krijgt van nare mensen om zijn nare boodschap te indoctrineren.

Datmagniethe | 14-06-13 | 15:05

De Veerboot | 14-06-13 | 13:24
Pritt heeft hier gelijk, Veerbootje. Plaggenhutten bestonden inderdaad tot in de jaren zestig vorige eeuw.
nl.wikipedia.org/wiki/Plaggenhut

gaffelbaard | 14-06-13 | 14:16

chroll | 14-06-13 | 13:21
Oh, niets bijzonders, die draag jij op je hoofd.

Boerenbrandtlul | 14-06-13 | 13:57

@stormtijd | 14-06-13 | 11:40
Die laatste zin is wederom een prachtig voorbeeld van invullen vanuit jouw eigen wereldbeeld.

rara | 14-06-13 | 13:57

dus je moet 150 jaar terug on kritiekloos politiek correct te zijn en krijg je alsnog kritiek.. HAHA FAIL

poli | 14-06-13 | 13:45

mmm houdt Joris niet van poezie of Pritt Stift niet van feiten en kritiek? Waarschijnlijk beide.

7anPau1 | 14-06-13 | 13:37

Wie van deze overheid zouden dan de excuses moeten maken? Frans Timmerfrans en consorten soms? Hoe zouden de aangesprokenen zich dan voelen? Beter?
Deze hele kwestie is te stompzinnig voor woorden, die Klaas van de Kamp is echt een totaal malloot!

lanexxx | 14-06-13 | 13:36

@ Ondergang | 14-06-13 | 12:39

haha, grappig.. die domheid van jou dan. Obama's moeder was een blanke Amerikaanse. Zijn vader was een Keniaan die in de VS (Hawai) was om te studeren.

7anPau1 | 14-06-13 | 13:33

We leven in een vrije wereld dus als ze graag naar Afrika terug willen kunnen ze zo gaan hoezo slavernij

stef3094 | 14-06-13 | 13:29

Psst Pritt, de vorige eeuw is de 20e eeuw will je zeggen dat er in 1960 nog vele mensen in NL in plaggenhutten woonden?

De Veerboot | 14-06-13 | 13:24

Boerenbrandtlul | 14-06-13 | 11:33
Wat is een onderbroek?

chroll | 14-06-13 | 13:21

gaffelbaard | 14-06-13 | 13:05
Correctie:
vandaag kwamen = vandaan kwamen

gaffelbaard | 14-06-13 | 13:07

NIET WAAR!
Het is de schuld van Lucy, want als die stomme zwarte mensaap niet van haar continent was weggetrokken, waren we allemaal 'getint' geweest, en hadden we nu dit gezeik niet gehad.

En dan nog iets.
Lekker makkelijk. Met kennis van nu oordelen over de situatie toen. Zo'n 150 jaar geleden waren slaven een bezit. Volgens de wetten van toen was wat toen gebeurde legaal.

En wat ook vergeten wordt is dat slavernij en slavenhandel is uitgevonden op het afrikaans continent. Kijk anders ff in de bijbel en zoek het verhaal over Jozef op, die door Egyptenaren werd verkocht als slaaf. Dezelfde Jozef die jaren later weer alle egyptenaren tot slaaf maakt (Gen. 47:20), waarna slavernij in de geschiedenis bijna soort van modetrend wordt ... met dank dus aan ons 'getinte' medemens.

Dus ... eigenlijk moeten de getinten 'sorry' zeggen tegen zichzelf. De bakermat van de slavernij ligt in de gebieden waar ze zelf vandaag kwamen.

(p.s. & slightly off-topic >> Slavendrijver Jozef was wel een o.k. vent. Z'n belastingtarief was maar 1/5e!! Belastingschaal nu is 38% tot 52%. Stel, je mocht kiezen tussen de belastingdienst of slavendrijver Jozef .. doe mij dan maar Jozef met z'n belastingtarief van 1/5. )

gaffelbaard | 14-06-13 | 13:05

"Zwarte holocaust"
Serieus?
Werden die gasten kaalgeschoren gedood om vervolgens in een gegraven gat met z'n allen gedumpt te worden?

Is hun volk opgejaagd tot bijna uitroeiing? Nee? Zullen we dit dan niet met elkaar vergelijken.

niemand specifiek | 14-06-13 | 13:04

@antilinks | 14-06-13 | 12:27 | + 0 -
Er zijn ontzettend veel Ieren verscheept richting Amerika. Deze Ierse slaven leefden meestal onder erbarmelijkere omstandigheden dan de gekleurde slaven. www.globalresearch.ca/the-irish-slave-...

Whydis | 14-06-13 | 13:01

Schroef maar bordjes op alle grachtenpanden.
Dit pand kwam tot stand dankzij slavenhandel.
Zo'n mooi schildje met de afbeelding van de slaven op de Gouden Koets van Wim Lex en Max.

Frankasd | 14-06-13 | 12:58

Ik vind het eerder tijd voor excuses aan de autochtone bevolking voor het zooite multicultureel ongeregeld waar ze ons mee opgescheept hebben.

Afgeschminkte Bassie | 14-06-13 | 12:47

Knekel en poephoofd preken voor eigen parochie: prima

kaasfondue | 14-06-13 | 12:40

Dus feitelijk heeft de USA hun eerste zwarte president aan onze handelsgeest te danken? Hey Oboema, zonder ons zat je nu met een vlieg op je neus naar een leeg bord te staren, mogen we ff vangen?

Ondergang | 14-06-13 | 12:39

Volgens Bouterse moeten wij niet zo zeuren over een paar moorden in december 1982, dus wat er 150 jaar geleden gebeurd is, daar hoeven wij dus ons ook niet druk over te maken.......

Zweistein | 14-06-13 | 12:29

Pritt Stift | 14-06-13 | 10:09 | -10000
Voor het plaatsen van een Silverlight movie.
Weg met die NSA software!

Methylfenidaat | 14-06-13 | 12:28

Ik was op Curacao in het slavernij museum en zag op een tekening blanke slaven. Ik heb dat nagevraagd en dat klopte inderdaad. Criminelen en prostituees en waarschijnlijk ex scharreltjes van hoger geplaatsten werden gewoon als slaven verkocht.

antilinks | 14-06-13 | 12:27

Ik hoop dat pauw en witteman snel weer terug zijn. Inhoudsloos kutdtprogramma van poephoofd en kritische vraag knevel.

doskabouter | 14-06-13 | 12:20

Mooi dat de gelovigen schuld bekennen voor wat uiteindelijk hun kerk gedaan heeft.

it s me | 14-06-13 | 12:13

@kicktherabbit | 14-06-13 | 10:53
Ach, wat leuk dat je Indonesie aanhaalt. Wat zeggen die over de Molukken, Papua, en meer van dat soort grappen?

frank87 | 14-06-13 | 12:09

Deze EU slaaf eist excuses voor de vele voedselbanken die helaas nodig zijn in Nederland!

number668 | 14-06-13 | 12:09

wanneer gaat de spaanse koning zich eens excuseren dat ze ergens in 1500 of zo de Hertog van Alva naar Nederland hebben gestuurd om alle ongelovigen op te stoken?

jan-lul-de-behanger | 14-06-13 | 12:07

Mijn over-over-grootvader wil nog even sorry zeggen voor die negertkindjes met blauwe ogen.
Maar ja, dan hadden ze maar niet zo verleidelijk met hun dikke negert reedt omhoog moeten staan tussen die katoenstruiken, zeg ik dan maar weer.

King of the Oneliner | 14-06-13 | 12:04

Die totale lul doet nog aan geschiedsvervalsing ook.

Kijk "Why we are afraid" van Bill Warner en je weet waarom.

Parsons | 14-06-13 | 11:58

@ole guapa | 14-06-13 | 10:22
He, en die Japanners die heel racistisch alle blanken in een kamp stopten omze weg te laten rotten? Oh, daar is ook een club voor www.jesinfo.org/

frank87 | 14-06-13 | 11:58

Een Nederlandse arbeider in die tijd was minder waard dan een slaaf.
Woonde in plagge hutjes in vochtige moerassen.
Kregen slecht betaald dus slecht of geen eten.
Ze maakten lange dagen
Het salaris dat ze kregen werd in de kroeg van de baas uitbetaald zodat het geld direct kon worden opgedronken.

Een slaaf was eigendom van de werkgever dus moest hij daar toch een beetje zuinig op zijn. Een arbeider werd direct vervangen wanneer hij niet voldoende presteerde.

Slavernij is natuurlijk fout. Maar het gros van de mensen in die tijd had een erbarmelijk leven en was in feite een slaaf.

metdedag | 14-06-13 | 11:58

@Hr. J. Ceasar | 14-06-13 | 10:20
Laatst toch ergens gelezen dat de slaven in ieder geval geen slechtere overlevingskansen hadden dan de bemanning onderweg.
Het leven was gewoon zwaar kut in die tijd ben ik bang.

frank87 | 14-06-13 | 11:56

@Itzamná|14-06-13|10:29
Goed u terug te zien!

pitsteen | 14-06-13 | 11:55

@trotse-ambtenar | 14-06-13 | 10:15
En hoe verhouden de arbeidsomstandigheden van de slaven zicht met die van hun tijdgenoten? Veen uitgraven of katoen plukken, beide geen droombaan (om maar een paar voorbeelden te noemen).

frank87 | 14-06-13 | 11:52

Vraag is wie moet er sorry zeggen. De nederlandse staat of de nederlandse slavenhandelaren.
De slavenhandel in nederland is geintoriduceerd door protugese joden. Misschien moeten zij daar maar en verhaal halen.

Wie moet het hebben de oorsprong suninamers of juist de creolen, een versmelting van rassen van mensen die dan door nederlanders daar heen zijn getransporteerd.

Hoeveel nederlandse slaven waren er in het verleden.
Daarnaast is er al veel geld naar suriname gegaan om te zorgen dat er een beter bestaan zou worden opgebouwd.

De nabestaanden van de slavenhandelaren mogen gewoon sorry zeggen voor wat pappa heeft gedaan en daarmee is de kous af.
Eventuele vergoedingen kunnen gehaald worden bij de erfgenamen.
De nederlandse staat zal het allemaal wel gedoogd hebben maar kijk ook even naar het tijdsbeeld.

Gewoon de geschiedenis kompleet maken en daarmee verder niet zeuren. Wij weten ook wel in de recente geschiedenis dat de nederlanders geen helden waren gewoon opschrijven.

dolffie | 14-06-13 | 11:46

Hanz Ziezo | 14-06-13 | 11:35
Het begrip Holocaust moet je voorzichtig inzetten om de lading niet uit te hollen. Anders krijgen we bijvoorbeeld: "er is een ware holocaust gepleegd onder de Rotterdamse eindexamenkandidaten". Ik ben niet zo van het verbieden, maar dit zouden we niet moeten willen.

Boerenbrandtlul | 14-06-13 | 11:40

@stormtijd | 14-06-13 | 11:04
Ik vraag me in gemoede af waarom je denkt te weten wat ik denk. Een vriend van me dacht dat-ie ook gedachten kon lezen, maar volgens de psych was het gewoon paranoia.
rara | 14-06-13 | 11:09 | + 0

Hahaha, je bent grappig, je reaguursels geven je bloot dat is wat anders dan gedachten lezen.
Kom op niet zo zwartgallig en gefrustreerd reageren.

Het kronkelige pad naar boven is vermoeiend voor de dwaas, de wijze geniet van het uitzicht en de natuur.

stormtijd | 14-06-13 | 11:40

@neemjemoederindemali | 14-06-13 | 11:34 | + 0 -
Moest van Mark; Koop een nieuwe Muis!

7anPau1 | 14-06-13 | 11:38

Vermeld dan ook nog even dit (geniet.gelderlander.nl/overig/evenemen...). Horigheid bestond in Nederland tot in de Franse tijd (dus na de VOC slavernij tijd). De horigheid is uiteindelijk afgekocht, de horigen werden dus niet van rechtswege vrij. Slavernij kende geen kleur -multiculuralisme en rascisme zijn moderne concepten.

Fred Janssen | 14-06-13 | 11:37

En ik vind van kerkelijken dat "ze" zich vandaag de dag nog steeds misdragen tegenover kinderen, hongernegers en andersdenkenden.

Badderbeest! | 14-06-13 | 11:37

Veel linkse kerkgangers bagetaliseren de verschrikkingen van WOll om een punt te maken. Ik vrees dat hierdoor steeds meer mensen gaan denken dat het allemaal wel meeviel met die holocaust.

Hanz Ziezo | 14-06-13 | 11:35

@7anPau1 | 14-06-13 | 11:23

Je kunt natuurlijk ook ff een linkje naar die lap tekst plempen ipv mijn scrollagers lopen te vernielen. #LUL

neemjemoederindemali | 14-06-13 | 11:34

endofdays | 14-06-13 | 11:30

Ik heet u, als fervent tegenstander van haatzaaier greet, van harte welkom in de panelen.

Skunk57 | 14-06-13 | 11:34

chroll | 14-06-13 | 11:30
Sporen zul je bij m/v aantreffen in je onderbroek, aan de voor- respectievelijk achterkant.

Boerenbrandtlul | 14-06-13 | 11:33

Maar dan mogen onze Joodse vrienden ook ophouden met dat kattengejank over de holocaust, want dat is tenslotte ook alweer een pensioenleeftijd geleden.


Ook wordt het hoog tijd dat Volkert van der Graaf vrijkomt, want het is alweer dik tien jaar geleden dat Pim het lood door zijn lijf geslingerd kreeg.

Strohond | 14-06-13 | 11:33

@Bakito | 14-06-13 | 10:13

Is je familie wat aan gedaan of ben je van nature een azijnzeiker?

Mr_Pikibelly | 14-06-13 | 11:33

Mag ik dan excuses van die afstammeling van de slaven die verleden week in de Bijlmer mijn autoruit heeft ingetikt op zoek naar een radio?

sinar2 | 14-06-13 | 11:33

@Bakito
Toch raar dan dat de welvaart pas flink begon toe te nemen nadat de slavernij was afgeschaft.
Arjan | 14-06-13 | 11:23 | + 0

Dat is niet zo raar, dan kwam door de industriële revolutie en dat heeft weer met intelligentie te maken.
Bijna alle landen met een hoge welvaart daar hebben de inwoners een hoog gemiddelde intelligentie.
Oeps, wat zeg ik nu weer das nie politiek correct!!

stormtijd | 14-06-13 | 11:33

Zeg sorry en klaar. We leven in 2013. Een periode waarin iedereen gelijke kansen heeft, maar dit wordt door bepaalde slachterofferrol mensen niet gezien. Iedereen geeft je nu de ruimte en schitterende sociale voorzieningen die je in vele landen niet zult tegenkomen, dus pak deze en maak er wat moois van in je leven.

harry poster | 14-06-13 | 11:33

jemoeder29 | 14-06-13 | 10:33 | + 5 -
De negers van nu mogen niet klagen

Wel handig, internet op de camping.

Skunk57 | 14-06-13 | 11:31

Mijn betovergrootmoeder was een surinaamse slavin en heeft de opheffing van de slavernij meegemaakt. Een interessant feit in onze familiegeschiedenis. Maar waar moet ik zoeken naar de sporen die dit op mij heeft nagelaten?

chroll | 14-06-13 | 11:30

Hoe ver zullen wij terug gaan.
Duisters, Spanjaarden, Romeinen of de Engelsen die flink hebben huisgehouden in zuid Afrika onder de Nederlandse boeren waarvan ze niet goed van konden winnen.
En ze toen maar de eerste concentratiekampen hebben gebouwd en Nederlandse vrouwen en kinderen in hebben laten creperen.
Het nieuws van hoe fout wij waren zie je trouwens op gezette tijden terugkomen, dan is het een standbeeld voor de slaven van toen, dan weer over hoe fout we waren met de Molukkers, dan is er weer wat gevonden over Srebrenica en hoe fout Nederland wel niet was en ga zo maar door.
Het is volgens mij maar voor een ding bedoeld om haat te kweken en het volk te verdelen.
Verdeel en heers zullen we maar zeggen.

endofdays | 14-06-13 | 11:30

Wat belachelijk om excuses aan te bieden voor iets waar je part noch deel aan hebt gehad en wat een achterlijke waanzin om het te vergelijken met de Holocaust. Wanneer gaan de inwoners uit Rome (de Romeinen) excuses aanbieden dat ze ons als Germanen hebben aangevallen? Zo kan je nog wel even.. Dankzij de slavernij leven veel negers nu in ongekende welvaart. Slaven werden meestentijds goed behandeld en het waren met name Arabieren (jawel weer moslims) en stamhoofden die de slavernij in het leven hebben geroepen daar in Afrika. Weg-met-ons-Klaas spreekt niet voor mij!

Jordert | 14-06-13 | 11:28

Ik zelf zou al heel tevreden zijn met een min of meer objektieve kijk op het verleden. Excuses lijken zelfs mij onze. Waarom excuses voor iets waar de huidige generaties part noch deel aan hebben gehad ? Blijft staan dat ik op de lagere school (in Suriname notabene) een niet te verteren lading leugenachtige patriotische propaganda heb moeten verwerken wat dan voor "geschiedenisles" moest doorgaan. Het is niet voor niets dat ik later geschiedenis ben gaan studeren.

Bigi Bana Boy | 14-06-13 | 11:28

@Arjan | 14-06-13 | 11:23
Op een gegeven moment moeten de machthebbers hebben gedacht: dat schiet niet op zo. Veel te weinig slaven, te veel logistiek en gewoon te veel gedoe. Ze bedachten het lumineuze idee dat de beste slaaf een gelukkige slaaf het. Het hele zooitje 'bevrijdt' en aanvang gemaakt met slavernij 2.0. Zorg er gewoon voor dat het klootjesvolk elke ochtend braaf naar zijn werk gaat, zelfde effect minder gezeik. Dat salaris en die arbeidsvoorwaarden daar verzinnen we wel wat op.

Gerd Hardleers | 14-06-13 | 11:27

Wat is dat toch dat grapjes over Bakito worden weggejorist? Graag even een toelichting van Joris welke huisregel ik dan overtreed.

Boerenbrandtlul | 14-06-13 | 11:25

Het spijt me. En nu aan het werk, stelletje uitkerings en subsidie trekkers. ( zijn negerzoen op eet)

Het leven is zwaar | 14-06-13 | 11:24

@Bakito
Toch raar dan dat de welvaart pas flink begon toe te nemen nadat de slavernij was afgeschaft.

Arjan | 14-06-13 | 11:23

-weggejorist-

7anPau1 | 14-06-13 | 11:23

Bigi Bana Boy | 14-06-13 | 11:17
En ik bedoel "over schrijven" en niet "overschrijven". Ik doe niet aan plagiaat.

Bigi Bana Boy | 14-06-13 | 11:20

@jeanmondo | 14-06-13 | 11:15 | + 0 -
Dat moet ik onthouden, het waren de joden! De Marokkanen waren er ook niet vies van trouwens. Waar blijven de excuses van die barbaren?

Gerd Hardleers | 14-06-13 | 11:20

Blijft leuk hoe sommige mensen zich in alle bochten wringen om het probleem bij anderen te leggen. Ja maar Spanje, Duitsland, de Afrikanen... De mosselims, ja de mosselims hebben de blanke mensjes gedwongen om de slaven naar hun kolonie te brengen. De blanke mensch ia onschuldig natuurlijk. Het waren de mosselims dat al die arme slaafjes nu aam de overkant van de grote plas zijn.

Kan je nagaan nu loopt minder dan 20% van de Surinaamse bevolking te roepen op verzoening. Dat is alleen de creoolse bevolkingsgroep. De Javanen zijn daar ook belachelijk behandeld, de Hindoestanen & Chinezen wat beter maar die stonden onder bescherming van de Britten en hun leefomstandigheden werden gecontroleerd door de Britten.

Stel dat iedereen klaagt, een land waar de autochtone bevolkingsgroep 1.2% van de totaal is. De overige 98.8% zijn door de Nederlanders en Britten daar gebracht. Er zitten daar ook Joden die toen voor Spanje waren gevlucht in 1600 zoveel.
Het ICC kan zo die zaak behandelen.

Horagha | 14-06-13 | 11:19

Ik heb liever dat de overheid nu eindelijk eens gaat stoppen om onze toekomstige arbeid te verkopen middels het aangaan van staatsschulden.

Als ik € 1.000,- wil lenen van een bank oid moet mijn vrouw mee tekenen voor de schuld, de overheid gaat schulden aan die onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen mogen gaan betalen, ik heb nooit ergens voor getekend, jullie dan?

neemjemoederindemali | 14-06-13 | 11:19

Latrinalia wel leuk dat je niks schrijf over je andere helft. iets met glas half vol half leeg

dedwarsligger | 14-06-13 | 11:18

@Rain Man | 14-06-13 | 11:12
Voetbal je?

rara | 14-06-13 | 11:18

dlseth_ | 14-06-13 | 11:08
Ik verwacht niks. Als historicus en misantroop geniet ik echter altijd intens van het verdraaien, opleuken, goedpraten, (her)uitvinden en ontkennen van de eigen geschiedenis van volkeren. Maar het is hét kenmerk van het vak hoor en vrijwel alle volkeren doen het. Ik kan daar een boek overschrijven. Objektief en eerlijk naar jezelf kijken is al lastig voor het individu, laat staan voor het kollektief. Met je billen bloot gaan is niet zo makkelijk voor de ijdele mens.

Bigi Bana Boy | 14-06-13 | 11:17

Slavernij was niet leuk... 'Vrolijk zingen tussen de zonovergoten katoenplantjes' was niet aan de orde.
Hoe haal je het echter in je bolle kop om te doen alsof heel blank Nederland daar bij betrokken was en nu nog verantwoordelijk is.
Een klein deel van de Nederlanders, vrijwel allemaal Nederlanders uit de steden en Sefardische Joden (de latere slachtoffers van de holocaust), hield zich hiermee bezig. De rest zag pas voor het eerst een zwart persoon in de jaren '60. De gemiddelde Surinamer/Antilliaan heeft meer slavendrijvers als voorouders dan de gemiddelde Nederlander. Als er iemand racistisch bezig is is het wel die kerkgek die het over 'ons witte' en 'hullie zwarte' mensen heeft.
Plukken we vandaag nog de vruchten van de slavernij? Nauwelijks... De grootste winsten werden behaald met andere handel. En al was het zo, dan profiteren Surinamers en Antillianen er eerder van dan dat ze er onder lijden. Zo'n 50% woont in NL en heeft dezelfde sociale voorzieningen als Nederlanders en de andere 50% heeft een mooi tropisch oord gekregen als woonplaats.

jeanmondo | 14-06-13 | 11:15

@Bigi Bana Boy | 14-06-13 | 11:05: Ik behoor niet tot de Engelstalige wereld. Ik zet alleen wat voorbeelden op een rij. Mijn punt blijft: 'iedereen' handelde in slaven. 'Iedereen' was dus schuldig. Het zou louter arrogant zijn om er excuses voor aan te bieden. Met het aanbieden van excuses stel je jezelf immers juist moreel op een hoger standpunt. Kijk ons eens correct zijn. En de rest van de wereld die ook in slaven handelde is slechter dan wij. Nee. Echt eerlijk over het slavernijverleden zouden we zijn door te zeggen: "Ja. Destijds waren er Hollanders die aardig wat slaven hebben verhandeld. Zo ging dat toen in de wereld.".

Hommel | 14-06-13 | 11:14

stormtijd | 14-06-13 | 11:02 | + 0 Ik, de HERE, uw God, ben een naijverige God die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht. :)Succes ermee!

truusch | 14-06-13 | 11:13

Rain Man | 14-06-13 | 10:58

"ik ben het niet met je eens"

Ja, en?

Rain Man | 14-06-13 | 11:12

Ik vind dat schuld bekennen eigenlijk niet ver genoeg gaan. Terugbetalen in natura, hand- en spandiensten verrichten voor negers dus. Want dat zijn we ze verschuldigd, stelletje witte kampbeue=len dat we zijn.

Gerd Hardleers | 14-06-13 | 11:12

mocht ik mee ooit schuldig gaan voelen, dan heb ik al over mijn boetedoening nagedacht: ik betaal voor iedereen een enkele overtocht terug naar afrika. dan draaien we alles gewoon terug. alleen een reli-idioot kan zich verontschuldigen voor iets waar hij/zij part noch deel aan heeft gehad. je kan iets afkeurenswaardig vinden, maar jezelf schuldig voelen over iets waar je niet bij betrokken was is onzin. en het de deur open naar graaiers die uit puur opportunisme dit zelfopgelegde leed gaan uitboeten. ik kan me de handophoudenden linksche huil negerinnen al op at5 voorstellen die een uitkeringenfabriek voor zielige negers willen opstarten omdat ze zo lijden onder de slavernij. ik noem zoiets een inverted racism. huilie huilie doen in een zelfopgelegde slachtoffer omdat het graties geld oplevert.

minimá-armezusvan.. | 14-06-13 | 11:12

Bigi Bana Boy | 14-06-13 | 10:48 | + -5 -
Zeg, dat we superieur zijn is zelfs bij links geen discussiepunt in dit land. Waarom denk je anders dat Mauro mocht blijven? Omdat hij anders terug had gemoeten naar een land vol achterlijke negers. Tenminste dat is het geschetste beeld. En alleen hier op dit van racistische motieven vrije blog is men het met deze zienswijze niet eens. We geloven alleen niet in erfzonden. En terecht. We zijn voor onze eigen daden verantwoordelijk, niet die van anderen. Daarom zeggen we daar ook geen sorry voor.

me,myself and IK | 14-06-13 | 11:12

Rain Man | 14-06-13 | 10:58
Zie hier het probleem van onze maatschappij heden ten dage....... ik ben het niet met je eens dus schop je in je ballen.......... teken van zwakte, gelukkig ben je sterk met cijfers

ITEACHYOU | 14-06-13 | 11:10

Ik erken het, het was verschrikkelijk. Maar wie ben ik om geforceerd sorry te zeggen. Ben zelf half neger, dat zou een beetje raar zijn.

Latrinalia | 14-06-13 | 11:10

gelukkig vertegenwoordigen deze christenen slechts een klein deel van ons volk. Hoewel toen de slaven verhandelden waren het allemaal christenen die het deden. Dus als christen mogen zij wel hun excuus aanbieden. Ik betreur ook de slavernij, maar mijn opa was ook slaaf (boerenknecht) in Brabant.

Bobby1 | 14-06-13 | 11:09

Het enige wat ik nu weet is dat de boeroepers onder de surinaamse medemens van tegenwoordig toch echt zelf in het vliegtuig zijn gestapt richting Nederland. Die hebben dat trouwens ook niet gedaan om zich alhier te onderwerpen aan de witte duivels, toch? Die kerkneus kan zich beter druk maken over het misbruiken van minderjarigen door diezelfde kerk.

legomuis | 14-06-13 | 11:09

@gooi en smijtwerker | 14-06-13 | 10:12
Weggejorist?
Doe eens terugjorissen!

wakkere_nederlander | 14-06-13 | 11:09

@stormtijd | 14-06-13 | 11:04
Ik vraag me in gemoede af waarom je denkt te weten wat ik denk. Een vriend van me dacht dat-ie ook gedachten kon lezen, maar volgens de psych was het gewoon paranoia.

rara | 14-06-13 | 11:09

@Bakito | 14-06-13 | 10:27
Trut; doe eens geen normaal antwoord geven maar lekker verder trollen.

@Bigi Bana Boy | 14-06-13 | 10:48
Slavernij was fout en het moet niet opnieuw gebeuren. Daarom is slavernij nu bij wet verboden in Nederland en staan er zware straffen op zaken welke gerelateerd zijn aan slavernij, zoals mensenhandel, ontvoering, opsluiting en dergelijke.

Wat verwacht je nog meer?

dlseth_ | 14-06-13 | 11:08

Ik zou hier graag de 14e eeuwse historicus Ibn Ghaldoun citeren. Hij probeert de slavernij te verklaren:

"The only people who accept slavery are the Negroes, owing to their low degree of humanity and proximity to the animal stage. Other persons who accept the status of slave do so as a means of attaining high rank, or power, or wealth, as is the case with the Mameluke Turks in the East and with those Franks and Galicians who enter the service of the state [in Spain]."

Ik dank u allen voor uw aandacht.

Bezorgdenverjaagster | 14-06-13 | 11:08

t lup uit dn heand | 14-06-13 | 10:33
Voor je iemand aanraadt even kennis te nemen van de geschiedenis alvorens iets te plempen, is het natuurlijk raadzaam dan zelf de feiten even op orde te hebben. De VOC heeft geen rol gehad in de transatlantische slavenhandel.

Wolveshead | 14-06-13 | 11:08

Als ik al mijn belastingaanslagen mag ruilen voor een plaggenhut op de Strabrechtse Heide dan weet ik het wel.

wakkere_nederlander | 14-06-13 | 11:07

Slavernij? Dit schijnt nogal eens te worden vergeten!

youtu.be/P84ptd0dYjE

Rain Man | 14-06-13 | 11:06

Troef | 14-06-13 | 11:01 | 

Bravo, jij kent de waarheid en geeft niet toe aan het aangelulde schuldgevoeldilemma.

Oktoberfest | 14-06-13 | 11:06

Excuses, of je helemaal gek bent geworden.
Niet voor holocaust ( ik was er niet bij en ik maak voor niemand anders excuses) en niet voor de slavernij om dezelfde reden.

irma zonderboezem | 14-06-13 | 11:06

@Rain Man | 14-06-13 | 10:58
Hoezo, kan je hem met woorden niet aan?

rara | 14-06-13 | 11:06

Hommel | 14-06-13 | 10:58 |
De Engelstalige wereld is er uitstekend ingeslaagd om de aandacht af te leiden van het barbaarse gedrag van hun eigen WASP kolonisten jegens de inheemse Indianen, door voortdurend te blijven hameren op de wandaden van Spanje en conquistadores. Dat zullen ongetwijfeld geen lekkertjes zijn geweest maar in Zuid-Amerika breek je anno 2013 bijkans je nek over de Indianen waar die in Noord-Amerika zo goed als uitgeroeid zijn.

Bigi Bana Boy | 14-06-13 | 11:05

Max Cherry: "Is white guilt supposed to make me forget that I run a business"?

BASinnic | 14-06-13 | 11:05

Zou het niet beter zijn dat de regeringspartijen excuses aanbiedt voor zaken waar ze WEL voor verantwoordelijk zijn:
- uitleveren van Nederland aan de EU;
- economie kapotbezuinigen;
- harder met geld strooien dan Sint en Piet met pepernoten;
- niet aanpakken fraude;
- sluiten gevangenissen;
- het onderwijssysteem vernietigen.

NiceGuysFinishLast | 14-06-13 | 11:05

rara | 14-06-13 | 11:03 | + 0

Het houd je wel bezig, mooi!!!
Dat was mijn bedoeling.

stormtijd | 14-06-13 | 11:04

Barbarous_Relic | 14-06-13 | 11:02 | + 0 Top idee

truusch | 14-06-13 | 11:04

@stormtijd | 14-06-13 | 10:44
Uiteindelijk weet je dus niet wat ik jou verwijt, maar je denkt wel dat je een snaar geraakt hebt. Alleen al het idee dat jij zou kunnen weten wat ik denk is natuurlijk al vrij paranormaal.

Excuses, ik bedoelde paranoide.

rara | 14-06-13 | 11:03

Als alle mensen gelijk geboren worden waarom worden blanke mensen dan bij hun geboorte belast met erfzondes????

stormtijd | 14-06-13 | 11:02

Op Java deed men nog aan kannibalisme toen de Nederlanders daar kwamen. Hebben die ons eigenlijk wel een bedankt voor het brengen van beschaving onderwijs vooruitgang en hogere levensstandaard? Nee dus. Grote schande!

me,myself and IK | 14-06-13 | 11:02

Wanneer onze voorouders die slaven niet van hun mede-afrikanen hadden gekocht, waren ze hoogstwaarschijnlijk opgegeten. En dan waren die nazaten die nu zo hard roepen er nooit geweest. Dus wees blij dat jouw over-over-overgrootouders naar Amerika werden gebracht, waar de overlevingskansen een ietsie pietsie beter waren.

Polletje Piekhaar | 14-06-13 | 11:02

En wanneer komt de eerste zwarte Nederlander die zijn Afrikaanse maskers en andere kunstvoorwerpen komt opeisen bij de staat ? En een leuk origineel Dogon masker levert al gauw een paar ton op.

Barbarous_Relic | 14-06-13 | 11:02

Bigi Bana Boy | 14-06-13 | 10:48
Het is in de mode in dit land om mea culpa roepend onze voorouders verantwoordelijk te houden voor het bestaan van de slavernij. De slavenhandel is in Nederland nooit geliefd geweest en er waren maar een handvol Nederlanders die er ooit mee te maken heeft gehad. Verantwoordelijk voor de slavernij van de negers zijn in de eerste plaats de Arabieren en de Afrikanen zelf. Wij of onze voorouders hebben het instituut niet bedacht maar het wel in 1863 in onze koloniën afgeschaft. Dat is nu anderhalve eeuw geleden.

Burgemeester Adriaen Heindricxsen ten Haefft protesteerde tegen de voorgenomen veiling van de slaven bij de Staten van Zeeland. Zijn protest wordt op 15 november 1596 tijdens de Statenvergadering behandeld. In de Statennotulen is protest opgetekend:
“…dat hier waeren ingebracht mette Schepen uyt Guynéa, hier in gecommen veele Mooren, wel by de hondert, zoo Mans als Vrouwen ende Kinderen, wesende alle gedoopte Christenen, ende dat die daeromme nyet en behooren by yemanden gehouden oft vercocht te worden als Slaeven, maar gestelt in heure vrye liberteyt, zonder dat yemandt van derselver eygendom behoort te pretenderen.”

Troef | 14-06-13 | 11:01

Ook dienen kerken zich te verontschuldigen en schadeloos-betalingen te doen (verre nabestaanden) aan de gevolgen van de heksenverbrandingen en inquisitie van ongelovigen (levend vebranden).

meneer Q | 14-06-13 | 10:59

We zitten niet in een enorme samenzwering, wou u zeggen? Er wordt heel voorzichtig met onze gegevens omgegaan en we worden niet afgeluisterd en in de gaten gehouden, wou u ook zeggen? Er is wel geld voor onze kinderen, ouderen en zorgbehoevenden, maar niet voor bonussen voor topmannen die ons armer en armoediger maken? U gelooft zeker ook dat een interventie in Syrië nu weleens noodzakelijk is. Chemische wapens? Ik geloof u op uw woord. Daar doen de beschaafde Amerikanen en Europeanen natuurlijk niet aan. Pedofilie gebeurt alleen onder arme mensen en in religieuze gezinnen, denkt u? Vrijheid zoals je die hier hebt, heb je nergens anders, vermoedt u? Dat dachten ze in de USSR ook.

Comfortabel | 14-06-13 | 10:59

Kan iemand die Bakito eens schofterig hard in z'n zak trappen?

Rain Man | 14-06-13 | 10:58

@Bigi Bana Boy | 14-06-13 | 10:48 Spanje? Hihi. Daar leren ze op school nog dat de Conquistadores naar Zuid-Amerika gingen om het woord van God te verspreiden. Geen beste vergelijking dus. Nederland heeft het niet moeilijk met het verleden: politiek correcte mensen zonder historisch besef in Nederland hebben het moeilijk met onze geschiedenis. Destijd handelde iedereen in slaven. Maar je hoort niemand excuses eisen van de Afrikanen die de slaven gevangen namen en ze verkochten aan de kust aan wie ze maar wilde kopen. Of de Chinezen die slaven verhandelden. Niemand vraagt excuses aan de Indische radja's en sultans die de inheemse bevolking van Indië eeuwenlang uitkneep. Steeds maar weer zeiken over slavernij getuigt slechts van een enorm gebrek aan historische kennis.

Hommel | 14-06-13 | 10:58

ook sorry voor het CJIB die van onze centen een gebouwtje in elkaar liet prutsen.

Iwmac | 14-06-13 | 10:56

@Bigi Bana Boy | 14-06-13 | 10:48
Excuses voor die slavenperiode zijn al veel vaker aangeboden, maar zoals altijd gaat het hier om geld.

Niemand hier zal de slavernij-periode ontkennen zoals Turkije de Armeense genocide ontkent. Laatst hoorde ik iemand op de radio 9 ton eisen wegens 'niet-uitbetaald loon' aan een voorouder uit de slavenperiode. Moeen jij en ik dat betalen, beste Bigi?

rara | 14-06-13 | 10:56

En wat te denken van kerken die vorige eeuw KINDEREN in de meest zware omstandigheden lieten werken in fabrieken onder leiding van zwartjurken.

meneer Q | 14-06-13 | 10:55

gooi en smijtwerker | 14-06-13 | 10:12 | + 71 -

Godallemachtig Pritt, sinds wanneer zijn jullie zo politiek correct geworden?

Wc-kip | 14-06-13 | 10:55

Gisteren ook nog in Zandvoort aan elke Duitser excuus gevraagd. En wie het niet gaf gemept. Wie na excuus geen herstelbetaling deed of bunkers wilde gaan ruimen ook gemept...

Zelf nooit last gehad van de bezetting en mijn ouders ook niet. Ik ben geen slachtoffer. Net als Duitsers die je nu tegenkomt niet meegedaan hebben er ook niet voor verantwoordelijk te houden zijn.

Ik praat niet goed wat er gebeurd is, maar kan er alleen maar van leren. Excuses en verantwoordelijkheid slaat in beide gevallen nergens op.

TheseDays00 | 14-06-13 | 10:53

Bigi Bana Boy | 14-06-13 | 10:48 | + 0 De gemiddelde reaguurder stamt eerder af van paupers dan van de elite destijds. De meeste Nederlanders hadden het in die tijd niet makkelijk. Dus excuses aanbieden uit naam van Nederland gaat ver. Als excuses al nodig is, dan moet het komen van het Koninklijkhuis of namens de Regering. Slavernij bestaat nog en we supporten het allemaal door massaal naar winkels als bijvoorbeeld Primark te gaan. Het zwaar onderbetalen, uitbuiten, en mishandelen van mensen in Zuid Oost Azie is ook Slavernij. Prostitutie, draait ook nog goed en ook daar zitten verhandelde de vrouwen tussen. Ik stel voor dat we kijken naar het heden.

truusch | 14-06-13 | 10:53

jemoeder29 | 14-06-13 | 10:33 |
Ik heb het helemaal niet over jou en mij.
En ach als Geenstijl een Indonesische site was geweest was 90% het met me eens geweest. Dat bedoel ik met Nederland dat liever de andere kant op kijkt en niks fout kan doen. Met het vingertje wijzen naar anderen, hoe slecht ze wel niet zijn, maar nog te schijt om naar zichzelf te wijzen. Zo heel lang is een land als Indonesië nog niet onafhankelijk, het is niet 'te laat'. Ik vind het laf en arrogant. Het ligt in veel landen nog erg gevoelig.

kicktherabbit | 14-06-13 | 10:53

Itzamná | 14-06-13 | 10:42 |
Hoi! Eindexamens goed doorgekomen? [email protected]

Moishe Pipik | 14-06-13 | 10:52

Ja doei! Die nakomelingen die nu in Nederland wonen kunnen ons beter op hun blootte knietjes danken dat ze hier wonen, en niet in een hut gemaakt van stront in Afrika. Terwijl ze met een gezicht vol vliegen en een waterbuikje zitten te wachten op ontwikkelingshulp.

Rimpeldoos | 14-06-13 | 10:52

blinde kip | 14-06-13 | 10:18
Laat die Engelsen eerst maar eens zorgen dat ze de kosten voor de wederopbouw van Terschelling vergoeden. Daarna kijken we verder.

Ingeniero de Montes | 14-06-13 | 10:51

Blijft lastig hé om met je eigen verleden om te gaan ? Wél altijd andere landen vertellen hoe ze het allemaal moeten doen, maar als het om ons bedenkelijke verleden in Indonesië, de Antillen en Suriname gaat in een kramp schieten. Neem een voorbeeld aan Spanje en Portugal die zelfs na 400 jaar nog hun excuses aan de Sefardische Joden aanbieden. Wat is er zo moeilijk aan toegeven dat je fout zat en je niet het moreel superieure land bent waar je jezelf al jaren voor gehouden hebt ? Wat dat anbelangt zijn jullie net zo erg als linkse moraalridders hoor met jullie verwrongen zelfbeeld.

Bigi Bana Boy | 14-06-13 | 10:48

Ja. Een excuus zal zeker een toegevoegde maatschappelijk, sociale en economische waarde hebben in deze tijd.... gaap... #zetzweepinvet #aanhetwerk

Oktoberfest | 14-06-13 | 10:48

50 dollars or more

Bamzaaiert | 14-06-13 | 10:47

En het ironische is dat in Suriname veel slaven eigenaar waren van joden.Kun je ook zien aan hun namen die ze daar gekregen hebben.Davids,Geduld,Geluk,Dennenboom,Goudmijn,Rijkaard,Rosenblad,Purperhart etc etc etc.Verder waren de meeste Nederlanders in die jaren zelfs ook nog slaaf en waren zo arm als kerkratten.Slechts een hele kleine bovenlaag heeft er van geprofiteerd,net als van de opbrengsten van de kolonieën trouwens.Het aandeel van Nederland in de totale verhandeling van de slaven was 5% maar we worden voor 100% een oor aan genaaid door die onderdanige multiculti slaafjes,

Ikhebergenoegvan. | 14-06-13 | 10:46

Heeft de kerk al excuses gemaakt voor het eeuwenlang onderdrukken van vrouwen/gehandicapten?

Wc-kip | 14-06-13 | 10:45

En het zijn niet onze voor-voor-voor-etc-ouders die dit hebben gedaan, dommies. Tenzij je uit een adellijke familie of iets dergelijks komt, was je familie bijna net zo zwart als die slaven. Hoe kan je dat nou in je hoofd halen? We hebben het wel allemaal toegestaan, dat is iets om je kapot voor te schamen. Maar beter kijken we naar nu, wat we nu allemaal toestaan. Daar kunnen we namelijk iets aan veranderen.

Comfortabel | 14-06-13 | 10:45

En het zijn niet onze voor-voor-voor-etc-ouders die dit hebben gedaan, dommies. Tenzij je uit een adellijke familie of iets dergelijks komt, was je familie bijna net zo zwart als die slaven. Hoe kan je dat nou in je hoofd halen? We hebben het wel allemaal toegestaan, dat is iets om je kapot voor te schamen. Maar beter kijken we naar nu, wat we nu allemaal toestaan. Daar kunnen we namelijk iets aan veranderen.

Comfortabel | 14-06-13 | 10:45

@stormtijd | 14-06-13 | 10:33
Wat verwijt ik jou, beste jongen?
rara | 14-06-13 | 10:36 | + -1 -

Ach, je bent aan het nadenken beter dan die stompzinnige opmerking over het Stormfront bij gebrek aan argumentaties!

stormtijd | 14-06-13 | 10:44

De volgende stap wordt hopelijk om excuses aan te bieden voor alle ellende die uit naam van religie is aangericht.

Dreverhaven | 14-06-13 | 10:43

Die malle reli’s hebben dermate veel as op het eigen hoofd gestrooid dat hun oogjes ervan dicht zijn gaan zitten.

Troef | 14-06-13 | 10:43

Ach daar hebben we weer de mannen die geilen op iedere vorm van aandacht. Pleurt op en neem die EO ook mee, want de laatste tijd worden we al veel te veel geconfronteerd met sprookjesboeken. Het wordt een beetje teveel.

wallenberg | 14-06-13 | 10:43

Ik vind het een goed initiatief, maar dan wil ik ook excuses van Oboema.

breakingnews | 14-06-13 | 10:42

Comfortabel | 14-06-13 | 10:41 | + 0
We zitten midden in een Enorme Samenzwering, is dat wat je zegt?

Grappig.

Itzamná | 14-06-13 | 10:42

Dat die man niet spoort moge duidelijk zijn, maar hé, als je gelooft in een opperwezen die vrouwen kon schapen uit slechts één spare-rib, spoor je per definitie niet.

En over die slaven, volgens mij zijn de laatste vorige week bevrijd door Daenerys Targaryen met haar leger van The Unsulied en the Second Sons, maar daar hoor je meneer dan weer niet over, de hypocriet.

Cuyahoga | 14-06-13 | 10:42

kicktherabbit | 14-06-13 | 10:23 |
dat heeft nederland al vaker gedaan en daar is ook voor betaald.

wontan | 14-06-13 | 10:42

En over kindermisbruik gesproken: Joris Demmink.

Comfortabel | 14-06-13 | 10:42

aardappelninja | 14-06-13 | 10:40 | + 2 -

*proest*

Wc-kip | 14-06-13 | 10:41

Daar komt dat volkomen misplaatste schuldgevoel weer. Geschiednis beschouwen door een sleutelgat, zonder context, zonder hiistorisch besef. Wat zaken op een rij: De WIC verhandelde 350.000 slaven. Die eerst gevangen werden genomen en verkocht aan de WIC door Afrikanen. Daar moeten klagers dus zijn: bij die Afrikanen. Daarnaast werden er door de Arabieren in dezelfde tijd 4.500.000 slaven verhandeld. Meer dan tienmaal zoveel slaven als de WIC verhandelde. De verontwaardiging zou zich beter op de arabieren richten (die overigens de moderne slavernij vrolijk handhaven). Tot slot: slavernij werd in Nederland in 1863 afgeschaft. Pakweg veertig jaar laten werd de kinderarbeid, die we nu in Bangladesh allemaal zo vreselijk vinden, pas afgeschaft. Daar hoor je niemand over, terwijl het om heel wat meer kinderen (kindslaven, kunnen we stellen) in Nederland ging dan om geëxporteerde slaven uit Afrika. Nederlanders moeten leren trots te zijn op hun geschiedenis. Dat is ze afgeleerd door het blind politiek correct georiënteerde onderwijs sinds de jaren '70, waardoor je een rare conservatief lijkt als je trots bent op je land en je geschiedenis. Alsof die geschiedenis louter bestaat uit slavenhandel en uitbuiting.

Hommel | 14-06-13 | 10:41

Is de slavernij ooit afgeschaft? We zijn nog steeds slaven, alleen zien en voelen de schaapjes dat niet zo...

Megalomaantje | 14-06-13 | 10:41

U denkt in welvaart te leven, maar u leeft in de hel. Dacht u dat het bij Griekenland, Spanje, Italië, Turkije bleef? (De opstanden verder naar het oosten zijn natuurlijk compleet ontwikkeld door geheime diensten van 'onze' kant.) Dan bent u naïef. Ook u en ik komen aan de beurt. We gaan naar een totalitaire staat met 'martial law'. En de meeste van jullie denken waarschijnlijk ook nog dat dát het beste is. Uw heersers zijn de minste onder ons - zij zijn praktisch nog simpeler dan uzelf. U leeft onder controle en onder de gratie van een stel gestoorden en bent daar blij mee zolang u wordt verteld dat het elders een stuk erger is. U ziet wel misstanden maar raakt gauw afgeleid zodra er naar andere landen, huidskleuren, geloven wordt gewezen. Kijk eens! Daar zijn ze slecht, ohhhh! De kerk is slechts een instrument geweest. Nu wordt de kerk en religie helemaal belachelijk gemaakt. Nergens in geloven en 'hang loose', YOLO etc. is wat er gepropageerd wordt. En u slikt het allemaal als zoete koek. U gelooft straks echt nergens meer in. Dat is precies wat zij willen.

Comfortabel | 14-06-13 | 10:41

Bakito | 14-06-13 | 10:31 | + 0
Ik wist het, u bent gewoon een schandknaapje.

joyriders | 14-06-13 | 10:40

Begint dat Sinterklaas gezeur nu al in juni?

aardappelninja | 14-06-13 | 10:40

t lup uit dn heand | 14-06-13 | 10:33 | + -1 -

Heb jezelf wel eens verdiept in de slavenhandel mbt de Arabische wereld die veel langer geduurd heeft en tot aan de dag van vandaag voortduurt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_slavenhandel

En hoe zit het met de meer dan 1 miljoen blanke christenslaven die er buit werden gemaakt tijdens strooptochten?

stormtijd | 14-06-13 | 10:39

Het is ook nooit goed, zelfs het aanbieden van geheel verzorgde cruises aan negers destijds wordt weer niet gewaardeerd.

vanhetvarken | 14-06-13 | 10:39

sorry voor kindermisbruik, sorry voor slavernij,sorry voor kindermoord, het uitmoorden van hele dorpen, sorry voor slavernij, sorry voor de rol van de kerk in de tweede wereld oorlog.Sorry voor het promoten van onveilige seks en het op deze manier steunen van verdere verspreiding van HIV. Ze hebben het er maar druk mee!!

truusch | 14-06-13 | 10:39

@Bakito | 14-06-13 | 10:29
Nou, we hebben inmiddels een hoop import stemmers uit noord afrika die onze opgebouwde sociale ruif leegvreten. Kunnen we die dan niet meer als slaaf inzetten dan. gewoon om het moraal weer op te krikken enw eer wat te verdienen?

ik ben voor... :D

GekkeDave | 14-06-13 | 10:39

Ehh ja, dat was 150 jaar geleden niet best, sorry.
Er zijn *nu* veel dingen ook niet best, reli-gekkies.
Doe daar er wat aan.

hotmint | 14-06-13 | 10:39

Niemand neemt zijn verantwoordelijkheid? Sorry, maar ik kan geen verantwoordelijkheid nemen voor acties die onze voor-voor-voor-voor-voor ouders hebben gedaan.

__dictatuur | 14-06-13 | 10:39

Als er nou iemand zn verontschuldigingen aan zou moeten bieden dan is het de raad v kerken wel dus deze clown moet lekker zn smoel houden. Typisch ontkenningsgedrag van ja maar dat was ook heel erg. Misselijk wordt ik van die kudtkerk.

zooishettoch | 14-06-13 | 10:38

Laten we dit omarmen en voorgoed deze misstanden rechtzetten. Ik stel voor dat we nagaan welke mensen hier vroeger aan verdient hebben en het vervolgens verhalen op hun familieleden.
Moet je kijken hoe snel dit gezeik dan is afgelopen.

BigusDickus | 14-06-13 | 10:37

@Wc-kip | 14-06-13 | 10:32
Bakito trolde een trol, en dat is altijd okee.

rara | 14-06-13 | 10:37

Ik kan zo tien andere landen opnoemen met een vergelijkbare/nog ergere slavenhandelverleden, zullen we die ook maar ter verantwoording roepen, Klaas? Of bent u volledig ingedoctrineerd in het ''weg met ons'' principe? Oude wonden openkrabben HELPT NIET

Wc-kip | 14-06-13 | 10:37

-weggejorist-

Boerenbrandtlul | 14-06-13 | 10:36

Hr. J. Ceasar | 14-06-13 | 10:20 |
Er was veel betaald voor een slaaf, dus daar was men zuinig op. Het was de bron van inkomsten voor een plantage-eigenaar, dus die moest je gezond houden.
Een eigenaar moest de slaven ook te vriend houden, want als eigenaar was je uiteraard kansloos tegen 150 boze negerts.
www.nieuws.leidenuniv.nl/nieuws-2012/a...
www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel...

wontan | 14-06-13 | 10:36

En toen hun land, Suriname, onafhankelijk werd, wisten ze niet hoe snel ze allemaal op het vliegtuig moesten stappen naar Nederland. Daar kreeg je tenminste gratis geld. En daar zeiken ze nu almaar door over het slavernij verleden.

BekiekUtMoar | 14-06-13 | 10:36

@stormtijd | 14-06-13 | 10:33
Wat verwijt ik jou, beste jongen?

rara | 14-06-13 | 10:36

Ze kunnen lekker de tering krijgen

nietzofotograferen | 14-06-13 | 10:35

@stormtijd | 14-06-13 | 10:25
Zonder slavernij en oorlogsexcessein hadden we überhaupt geen welvaart gehad.
Bakito | 14-06-13 | 10:29 | + 2 -

Daar heb je gelijk in, maar zijn we daar een uitzondering in?
Het verleden is er om van te leren en niet om erin te blijven hangen!

stormtijd | 14-06-13 | 10:35

gooi en smijtwerker | 14-06-13 | 10:12 |
Sorry........ nu hoef je niet meer te wachten......

ITEACHYOU | 14-06-13 | 10:35

in het denken van de kerken is de erfzonde natuurlijk altijd nog aanwezig.
.
Sins of the father drukken op de ziel van de gereformeerde jongen. En daarom blijft hij serviel.
.
En vanwege de erfzonde kunnen we dus lekker antisemitisch zijn; de joden hebben jezus verraden en aan de romeinen uitgeleverd voor de kruisiging. Dat jezus ook een jood was doet er in dat verwarde denken dan niet meer zo toe.
.
en in datzelfde stramien nu dus ook de slavernij. en dan later ook de ongelijkheid van man en vrouw. en de kruistochten. en ons eigen bestaan.
.
wat een hopeloos verward stelletje. helemaal van het pad.

gooi en smijtwerker | 14-06-13 | 10:35

Zij dit, ik dat, jij moet sorry zeggen,... nou bij deze sorry, is toch niet gemeend en dan? Nederlands gemeentegoed na sorry zeggen = knip trekken. Ja dikke lul, kan ik er wat aan doen.

ikdenkwat | 14-06-13 | 10:35

I wacht op de excuses van geenstijl voor het plaatsen van Microsoft Silverlight videos. Zyclon b van het internet.

de reaguurbuur | 14-06-13 | 10:34

@Pritt
Requiescat in pace | 14-06-13 | 10:24 |Wat een volslagen onzin,...... hoe kan je in godsnaam een vergelijk maken tussen zoveel leed als de holocaust en de slavernij en de slavernij wegzetten als een klein dingetje vergeleken met de holocaust? Lul maar recht wat krom is, makkelijker om met je vingertje naar onze Oosterburen te wijzen dan hand in eigen boezem te steken. Jezus, wat slaan jullie nu door.

ITEACHYOU | 14-06-13 | 10:34

De extra- zwaargetinte medemensen waren op dat moment net aan het wordfeuden toen ze opeens MIDDEN IN HET SPEL werden weggerukt en aan Desi Bouterse werden verkocht. Jawel, een veroordeelde drugsverdeler en eigenaar van een bananenrepubliek. Gewoon omdat Piet Hein net een Zilvervloot had gewonnen en StarBuckskoffie wilde. En de West-Indische Compagnie maar flink doen op Twitter van me dit en van me dat! COMPENSATIE NU!

ojédiaré | 14-06-13 | 10:34

Ik zeg nergens sorry voor. Iedereen die toen leefde zou hier aan mee hebben gedaan. We hebben vanaf dat we kunnen lopen al geïndoctrineerd gekregen dat we 'fout' waren toen dus steek die excuses maar ergens waar het goed donker (lol) is. Ik zeg pas ergens sorry voor wanneer het gehele donkere ras sorry zegt voor de teringzooi die ze in elk land voor elkaar weten te brengen. Van Somalie tot de Antillen en nu Zuid Afrika weer. Stik er maar lekker in.

Hussar1683 | 14-06-13 | 10:34

Volgens mij zit Bakito gewoon op de redactie van GS. Ja je moet wat doen tegenwoordig om dit soort onzintopics lopende te houden.

sjipsknip | 14-06-13 | 10:33

En dit is niet de enige misstand, uiteraard moeten ook de nakomelingen van galeislaven excuses en veel geld ontvangen en de nakomelingen van de slaven en slavinnen van de Noord Afrikanen (de Barbarijse kust), zoals wij.

vanhetvarken | 14-06-13 | 10:33

-weggejorist-

jemoeder29 | 14-06-13 | 10:33

rara | 14-06-13 | 10:27 | + 0 -

Heb schijnbaar de juiste snaar geraakt en je doet precies wat ik beschreven heb, vooral niet naar jezelf kijken maar de ander verwijten/zwart maken.
En dan voel je jezelf weer helemaal top want jij bent goed en de ander is fout.
Jullie zijn zo voorspelbaar!!!

stormtijd | 14-06-13 | 10:33

pritt, volgensmij heb jij niet zo goed opgelet tijdens geschiedenis. De slavenhandel is een van de meest zwarte bladzijden uit onze geschiedenis. Slaven werden onder erbarmelijke manieren wekenlang vastgeketend en opgestapeld vervoerd in de smerige en donkere onderdekken van onze VOC schepen, gemarteld en gebrandmerkt. vervolgens werden ze door de plantagehouder vaak zodanig te lang te werk gesteld dat ze het nét overleefden. Vrouwelijke slaven werden vaak verkracht.

Bovendien eisen wij van een hoop landen dat ze verantwoordelijkheid nemen voor hun daden, de Armeense genocide is ook al 100 jaar geleden, en daar wordt hier ook vrijwel dagelijks over gesproken.

Het is dus niet meer als normaal dat wij de daden van onze voor erkennen, er afstand van nemen en onze kinderen er lering uit laten trekken. Een officieel excuus zou een mooi gebaar zijn, alleen wel wat laat, wie moeten we immers nu nog excuseren?

een vergelijking met de holocaust is absoluut smakeloos, onterecht en onjuist, maar we moeten niet onze geschiedenis willen bagatelliseren of onbesproken laten. Dan verlaag je je immers tot het niveau van een staat als Turkije.

t lup uit dn heand | 14-06-13 | 10:33

Wc-kip | 14-06-13 | 10:30 |
Beter lezen, ik zeg toch duidelijk:
"Wij hoeven geen excuses aan te bieden maar het land Nederland moet dat doen."

Maar mocht je het nog steeds niet begrijpen, nee ik houd geen willekeurige Duitser op straat verantwoordelijk voor WOII.

kicktherabbit | 14-06-13 | 10:33

kicktherabbit | 14-06-13 | 10:23
Gelul Nederland en de voormalige koloniën zijn volgeplempt met monumenten.

antilinks | 14-06-13 | 10:32

kicktherabbit | 14-06-13 | 10:23
Wat een onzin, als er al excuus had moeten worden aangeboden was dat op het moment van beëindiging. Niet 150 jaar later. Ik heb persoonlijk geen enkel profijt gehad van de slavernij, noch enige andere huidige Nederlander.

Mark Smith | 14-06-13 | 10:32

Bakito | 14-06-13 | 10:29 |

Voordat elke reaguurders als een dolle op de minkudoknop begint te hengsten, Bakito heeft voor de verandering eens een keer gelijk * screenshot maken doet *

Wc-kip | 14-06-13 | 10:32

Ik sprak onlangs iemand met Afrikaanse roots. Die had zelf nog maar recent ontdekt dat het niet enkel de blanken waren die aan slavenhandel deden. Dat zou volgens hem wel eens vaker benoemd mogen worden om het wij/zij gehalte uit de discussie te halen. Best wel een redelijk standpunt.

De slavenhandel bestond al voordat de blanken zich ermee gingen bemoeien. In Afrika was het hebben en verhandelen van een slaaf heel normaal. De blanken hebben er met name een logistiek sausje overheen gegoten.

Boerenbrandtlul | 14-06-13 | 10:31

Zo, werken jullie nog ff door, ga ik naar het bos en daarna naar de sauna...

Stelletje idioten, hahahaha!

Bakito | 14-06-13 | 10:31

kicktherabbit | 14-06-13 | 10:23 | + -5 -

U bent zeker ook zo'n persoon die een willekeurige Duitser op straat mede-verantwoordelijk houdt voor de Tweede Wereldoorlog?

Wc-kip | 14-06-13 | 10:30

@stormtijd | 14-06-13 | 10:25
Zonder slavernij en oorlogsexcessein hadden we überhaupt geen welvaart gehad.

Bakito | 14-06-13 | 10:29

Wel jammer trouwens dat je anno nu niet meer een planter kunt zijn met enorme katoenplantages en allemaal goedkope werkkrachten, terwijl er eentje achter je staat die je met een groot palmblad koelte toewuift.

Ik bedoel, er zaten ook goeie kanten aan.

Itzamná | 14-06-13 | 10:29

Volgens mij hebben de Afrikanen die wij hebben verscheept het beter in Amerika, dan de gemiddelde Afrikaan die achtergebleven is in Afrika. De beelden van Vice over de straatgevechten in Mali is een klein voorbeeldje van de continue oorlog op dat continent. Eentje is nu zelfs president van een setje blanken. Volgens mij mag de VOC nog een factuurtje sturen voor bewezen diensten.

Afrikanen die nu naar het beloofde land willen voor de niet bestaande droom betalen rustig tienduizenden dollars. Kunnen we dat als basistarief hanteren voor bewezen diensten? Of als we moeten gaan betalen, mogen we dan een deel van de schade verhalen op de stammen die deze slaven verkochten?

We hebben al genoeg schulden op deze wereld die nooit betaald gaan worden. Als we daar ook nog ereschulden aan toe gaan voegen wordt het systeem alleen maar fictiever. Als of je slagroom op de taart blijft gooien. Waar zullen we stoppen? 100 jaar terug, 1000 jaar terug? 10.000 jaar terug?

Aan de andere kant, stuur die euro`s maar op, die dingen zijn toch fictief.

Feynman | 14-06-13 | 10:28

Ronduit belachelijk statement. Mijn voorouders waren dwangarbeiders in het veen, maar wel blank. Daar hoor je nu nooit iemand over. Ook mij niet, tot vandaag.

Mark Smith | 14-06-13 | 10:27

@stormtijd | 14-06-13 | 10:25
Jouw stormpost zou niet misstaan op Stormfront, beste Stormtijd.

rara | 14-06-13 | 10:27

De enige manier om dit weer recht te zetten is; alle afstammelingen van slaven terug naar Afrika.

de honden blaffen... | 14-06-13 | 10:27

Het zou me niet verwonderen als Klaas van de Kamp bij het excuseren zou uitroepen:
"Hun bloed kome over ons en onze kinderen"

No guts no glory | 14-06-13 | 10:27

Je kunt veel zeggen, maar de reli-meneer heeft wel zelfkennis.

"Ik voel me inclusief bij die mensen. ... Het zijn witte Nederlanders, mensen die er net zo uit zagen als ik, die niet in staat zijn geweest om zichzelf kritische vragen te stellen."

Ik viel van m'n stoel van het lachen. Van m'n Ikea stoel dan, ik werk tenslotte niet bij het CJIB.

geylegerrit | 14-06-13 | 10:27

De Islamieten waren de allergrootste en meest wrede slavenhandelaren in de geschiedenis. Maar daar hoor je niemand over. Google het maar.

MichelDenHaag | 14-06-13 | 10:27

@dlseth_ | 14-06-13 | 10:21
De slavernij zet zich voort. Alleen speelt deze zich tegenwoordig af in de file op de A1, onder de systeemplafonds op vacuümverpakte bedrijventerreinen en 's avonds op de bank naast moeders de zeug.

Het slavernijverleden wordt slechts om het huidige gebrek aan vrijheid te verhullen.

Bakito | 14-06-13 | 10:27

Zelfs voor een gelovige getuigt dit dit van een verbazende hoeveelheid achterlijkheid.
Er moet een punt komen dat je als lid van een groep niet meer verantwoordelijk bent voor de daden van die groep voordat jij er deel van uitmaakte.
Alsof elke Amerikaan het lot van de indianen aangerekend kan worden, of dat elke Leidenaar dode heksen op zijn geweten heeft.
Uitzondering is uiteraard als je besluit lid te worden of te blijven van een club die recente wandaden begaan heeft. Dan ben je wat mij betreft hoofdelijk aansprakelijk. Ik noem bij voorbeeld het geloof van de vrede.

Freddie Stobart | 14-06-13 | 10:26

En weten jullie GeeVeeDee eigenlijk wel wat dat nu kost, zo'n cruise naar de Cariben? Ondankbaar volk! Negerts waren gewoon het toenmalige equivalent van de hedendaagse Finnen...

KaiserSoza | 14-06-13 | 10:26

Bakito | 14-06-13 | 10:13

Wat is ons onfraai verleden, als het niet voldoet aan jouw politiek correcte toets?
Door "jouw soort mensen" en hun politiek correcte gelul worden er al decennia lang miljarden over de balk gesmeten om maar het beste jongetje van de politiek correcte klas te zijn.
En aach we hebben maar een staatsschuld van een kleine 500 miljard!!
Mensen willen zich beter voordoen dan ze zijn door zich op deze manier te profileren en waardoor ze zichzelf superieur voelen "kijk mij eens hoe goed ik ben en wat ik voor de medemens doe" en ondertussen gaan hun echte gedachten de andere kant op.
En zo kunnen ze hun schuldgevoelens afschuiven op andere mensen en dat vinden ze zo lekker!!

stormtijd | 14-06-13 | 10:25

Het staat al lang weer gelijk hoor.

ElMatadero | 14-06-13 | 10:25

-weggejorist-

Detlev Tarnowitz | 14-06-13 | 10:25

Ronduit belachelijk statement. Mijn voorouders waren dwangarbeiders in het veen, maar wel blank. Daar hoor je nu nooit iemand over. Ook mij niet, tot vandaag.

Mark Smith | 14-06-13 | 10:24

die mensen waren al slaven voordat europeanen er iets mee te maken hadden. En hun levensverwachting nam toe (als ze de reis hadden overleefd).

wontan | 14-06-13 | 10:24

Zwarte holocaust. Het zou hilarisch zijn als het niet zo diep triest was. Waarom willen 'slachtoffers' en hun sympathisanten toch zo overdrijven? Slavernij is natuurlijk diep triest en verwerpelijk, maar dat is toch echt niet te vergelijken met genocide hoor.

Requiescat in pace | 14-06-13 | 10:24

Als we echt een excuus statement willen maken dan moeten we ze allemaal weer netjes terugbrengen naar het land van herkomst...

Er was gisteren op Radio1 bij linkse bejaarden presentator Felix Meurders ook al een mevrouw die vond, dat er in Suriname een slaven monument moest komen. Met 2 ton zou het kunnen, of 4 ton dat kon ook, maar meer was beter. Ik zou zeggen, pak het monument in 020 netjes in, stuur het met de tsjoeketsjoeke boot naar Paramaribo, probleem opgelost.

BroodenSpelen | 14-06-13 | 10:23

Waarom is dat een 'totaalmalloot'? Hij heeft helemaal gelijk. Er is nooit enige verantwoordelijkheid voor ons duistere verleden genomen. Dat is gewoon laf en diep triest. Wij hoeven geen excuses aan te bieden maar het land Nederland moet dat doen.

Typisch Nederlands, wij doen nooit wat fout, wij zijn de beste. Liever vergeten we dit soort dingen. We hebben commentaar op alles en iedereen in de wereld, maar als er iemand commentaar heeft op ons vanwege ons slavernij verleden dan noemen we hem gewoon een totaalmalloot.

kicktherabbit | 14-06-13 | 10:23

@Hr. J. Ceasar
Zal ik je een geheimpje vertellen? Die mensen zijn dood. En de mensen die ze hebben mishandeld ook. Niet verder vertellen hoor!

Merkava | 14-06-13 | 10:22

Vanmiddag groot feest op het Bijlmerplein als voorschot op de te ontvangen schadevergoeding.

Dreverhaven | 14-06-13 | 10:22

De vikingen die Wijk bij Duurstede kapot trollden?
De romeinen die heel Frankrijk overhoop haalden (op een klein dorpje na)
De Fransen voor de Napoleontische overheersing?
De Bataven die dit land kwamen bezetten?
Ehm en de Turken en de Armeense genocide?

ole guapa | 14-06-13 | 10:22

Waar blijven de excuses van de kerken voor de inquisitie?

Energya | 14-06-13 | 10:21

@Bakito | 14-06-13 | 10:13
Ik wacht echter nog steeds op de eerste voormalige slaaf tegen wie ik mijn excuses kan aanbieden. Ik ben zelfs bereid om repatriatie te faciliteren en een schadeloosstelling neer te leggen voor het minimumloon van 2013 per maand voor iedere maand slavernij.

Dus kom maar op.

dlseth_ | 14-06-13 | 10:21

@rien6139 | 14-06-13 | 10:19

Echt? Nog steeds?
Het is zo voorspelbaar.

Koninging Beatricks | 14-06-13 | 10:21

Zwarte Holocaust? Dan zou ik wel eens willen weten waar de gaskamers en vernietigingskampen stonden.

rara | 14-06-13 | 10:20

De slavenhandel zelf zou je kunnen bagatelliseren. Maar de mishandeling van de slaven in dienst (en tijdens vervoer) werd door velen ook in die tijd als ronduit misdadig gezien. De simpele statistieken die laten zien hoeveel slaven er tijdens het werk stierven geven inkijk in de misdadige behandeling van deze mensen. "vrolijk zingen tussen de zonovergoten katoenplantjes" is dan misschien iets te rooskleurig gesteld.

Hr. J. Ceasar | 14-06-13 | 10:20

Denk dat die slaven achteraf bezien juist heel blij moeten zijn dat ze verscheept zijn.

Itzamná | 14-06-13 | 10:20

Moeten we ook sorry zeggen voor het plukken van de appel?

FenderXT | 14-06-13 | 10:19

Wat?? Wij hebben die zwarten helemaal van Afrika naar Amerika gevaren. De halve wereld over. Kaartje kopen, ho maar. We krijgen nog een heleboel geld van ze. Laten we het daar eens over hebben...

klaas.heitinga | 14-06-13 | 10:19

@bakito 10.13 uur sorry. Maar ik moet wel om je lachen. Ouwe provocateur, haha.

rien6139 | 14-06-13 | 10:19

Met de moraal van nú het verleden beoordelen en verwerpen?
Dat vind ik eerlijk gezegd iets voor naïeve tienermeisjes, die de schijn van een zaak voor de zaak zelf houden.

Simon de Danser | 14-06-13 | 10:18

waar blijven de excuses van die spanjaarden, die Alva was geen lieverdje volgens mij.

dedwarsligger | 14-06-13 | 10:18

Kerken weten altijd de tijdgeest perfect aan te voelen.

Dreverhaven | 14-06-13 | 10:18

Vrolijk zingen tussen de zonovergoten katoenplantjes??

Chow | 14-06-13 | 10:18

Wij, stelletje vandalisten, moeten die Medway-ketting vergoeden aan de Engelsen.

blinde kip | 14-06-13 | 10:18

Slavenerijbelasting, vast duur.

newray | 14-06-13 | 10:18

Zal ik dan maar? Het spijt me dat mijn voorouders misschien slaven hebben gehandeld en dat daardoor de Antillen zijn ontstaan. Het spijt mij vervolgens ook dat de Antillen onderdeel van Nederland zijn geworden. Het spijt mij ook dat de bewoners van die betreffende Antillen hier naar Nederland komen om een uitkering te trekken en de "gangsta" uit te hangen en verder vrijwel niets bijdragen aan deze samenleving. Het spijt mij ook dat gutmenschen ons slavernijverleden gebruiken om de eindeloze import van kansloze mensen uit Afrika te rechtvaardigen. Het spijt mij echt enorm om te zien hoe een domme fout uit het verleden zoveel kapot maakt in ons huidige maatschappij.

Merkava | 14-06-13 | 10:17

Ik voel me totaal niet schuldig en ik distantieer me dan ook van iedereen die schuld bekent namens mij. Als iemand excuses gaat maken, wil ik nog overwegen om me daarbij aan te sluiten. Excuses impliceren namelijk niet dat ik ook nog op een financiële, dan wel andere wijze, de bevolkingsgroep in kwestie schadeloos moet stellen.

Teiltjes Tekort | 14-06-13 | 10:17

How are we going to get rid of racism?

"Stop talking about it" - Morgan Freeman

PeteyPrecise | 14-06-13 | 10:17

Not Muhammad | 14-06-13 | 10:14 |
Die gasten snappen gelukkig wel dat alle verantwoordelijken al een paar jaar dood zijn.

niemand specifiek | 14-06-13 | 10:17

Kan er een permaban komen op die zuigers Knevel en vd Brink? En alles wat riekt naar religieuze TV mag van mij geen euro staatssteun meer krijgen!

Sunabalk | 14-06-13 | 10:16

En voor alle do-gooders: als je in die tijd geleefd had, had je gewoon leuk meegedaan. Krokodillentranen op het 'weg met ons'-altaar.

Rest In Privacy | 14-06-13 | 10:16

"De Raad van Kerken"…? Da's vast een ondergrondse grootmacht in dit land. Wat een gezeik!

pitsteen | 14-06-13 | 10:16

Da's goed maar dan moet al dat ontwikkelingsgeld en al die uitkeringen ook met terugwerkende kracht teruggeboekt worden.

Conan de Rabarber | 14-06-13 | 10:15

Met alle respect natuurlijk en slavernij is geen lolletje, maar hebben onze verre voorouders daar niet feitelijk krijgsgevangenen van stammentwisten behoed voor kannibalisme?

trotse-ambtenar | 14-06-13 | 10:15

Dat de Spanjaarden eerst maar eens beginnen met Sorry.
En er was nog iets met kinderen en gelovigen, wat was dat ook alweer?

Not Muhammad | 14-06-13 | 10:14

Klaas van der Kamp, is eigenlijk een witte neger dat zie je zo, bij zo'n (zeikerig) onderwerp verwacht je dikke negerinnen met kleurige klederdracht en een grote muil, dus ik vond het wel wat vreemd.

(c)ZWITSUL | 14-06-13 | 10:13

Ons onfraaie verleden in de oorlog(en) en koloniën wordt altijd angstvallig uit de MSM gehouden.

Goede zaak dat Geenstijl roert waar het stinkt. Hier betaal ik dus graag voor . Hulde !

Bakito | 14-06-13 | 10:13

Ok, maar dan alleen wanneer de kerken eens verantwoordelijk nemen voor iets recenter misbruik..

Absoluut niet waar | 14-06-13 | 10:12

-weggejorist-

gooi en smijtwerker | 14-06-13 | 10:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken