Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OM vraagt de burger: hoe moeten we straffen?

judge.jpgAltijd al eens op de stoel van de rechter willen zitten? Dit is uw kans. Het Openbaar Ministerie vraagt aan de hand van herkenbare, uit het leven gegrepen voorbeelden om uw mening over 'diefstal op straat'. Zo wordt er iemand op klaarlichte dag van zijn smartphone beroofd. Zegt u het maar, geachte leden van de jury: Geldstraf, taakstraf of gevangenisstraf? En wat nou als het al donker is en er zijn weinig mensen op straat, werkt dat dan strafverlagend, strafverhogend of zou het niets uit moeten maken? Wat als de dader geweld gebruikte? En wat nou als het slachtoffer stomdronken was? Of de dader zwakzinnig? Of hoe in vredesnaam tot een oordeel te komen als de dader wel netjes een ambulance belt voor zijn gewond geraakte slachtoffer? Is toch een omstandigheid die schreeuwt om strafvermindering. Kortom, allemaal belangwekkende zaken die in overweging genomen moeten worden bij het bepalen van de strafmaat op een ongewenste inbreuk op de persoonlijke levenssfeer en het onrechtmatig toe-eigenen van andermans bezittingen. Leuk hoor, vanachter uw toetsenbord de schijn van inspraak op de schijn van rechtspraak uitoefenen. Het gaat natuurlijk geen stuiver verschil op boetes opleveren en geen celdag extra voor steeltuig uitmaken, maar je hebt zo weer tien minuten arbeidstijd nuttig besteed aan een maatschappelijke bijdrage. Dus invullen maar dat handige multiple choice surveetje, en help het OM een eindje in de goede richting.

Reaguursels

Inloggen

@cloe
Niet straffen maar BETALEN !!
En "oninbaar" schrappen al is 't 40 jaar 2euro p/m.

lidlbier | 29-05-13 | 21:51

Wat en kudt multiple choice.
Stelen is stelen en dreigen is dreigen. De geldboete icm verliezen uitkering daartegen.......
"you beak it you"buy it"

lidlbier | 29-05-13 | 21:44

Ik zag nergens reden voor strafvermindering, wel voor verzwaring. Het OM zal wel schrikken straks.

Slappehap | 29-05-13 | 17:16

Allereerst zijn daders personen die bewust en met overtuiging hun daad uitvoeren. We moeten minimum straffen invoeren, die in het huidige rechtssysteem fors omhoog moeten. Als voorbeeld; iemand bewust een doodschop uitdelen, zoals in Eindhoven, dat mag een straf opleveren vanaf 10 jaar en niet minder. Ook het goed gedrag voordeel van 1/3 moet verdwijnen. Het rechtssysteem moet eens daadkracht tonen. Kortweg; bezint eer ge begint.

Cloe | 29-05-13 | 16:26

Prof. Dr. Ir. Toeter | 29-05-13 | 12:28
ok, maar bij een normale taakstarf mag je 's avonds naar huis

ITEACHYOU | 29-05-13 | 14:35

Alleen al een beroving een ''diefstal op straat'' noemen, daar begint de verkeerde aanpak al.

T.E.Meijer | 29-05-13 | 14:23

Met de aantekening dat de opsporingsstatistieken in Nederland en Duitsland niet één-op-één zijn te vergelijken, blijkt de Duitse politie veel effectiever. In 2006 werd 55% van de zaken opgelost. Uit een vergelijkend onderzoek naar de recherchediensten in Münster en Utrecht (Opsporing onder druk), waarvan het concept in bezit is van RTL Nieuws, blijkt dat er bij de Nederlandse politie veel mis gaat in de opsporing van misdrijven."

Genoeg gezegd dus.
BenBinnen | 29-05-13 | 11:14 | + 10 -

Klopt niet helemaal. Begin 2000 was er een onderzoek door Professor Tak, gespecialiseerd op vergelijking van internationale rechtssystemen. Dat rapport was vernietigend voor NL. De overheid heeft dat rapport toen van tafel geveegd met de opmerking dat het nog vertaald moest worden naar de Nederlandse situatie.

En dat was erg vreemd want de overheid had de opdracht gegeven om het vergelijk uit te voeren.

Hoe dan ook:
www.wolfpublishers.com/book.php?id=14

mister niet scherp | 29-05-13 | 14:03

Ik stel voor dat Viva - en Libellelezeressen om hun mening wordt gevraagd.
Dan ben je als kerel lekker als het gaat om bijv. verdenking van huiselijk geweld, kindermisbruik, etc.
De meeste mensen zijn stomme idioten en hun mening doet er niet toe.

löl met vingers | 29-05-13 | 13:55

@Einde van de Domheid | 29-05-13 | 11:54
Wat betreft het scooterincident: Er moet meer naar de samenhang van de feiten gekeken worden, en dat gebeurt nu niet.
Een scooterrijder die iemand dood rijdt en iemand achterop heeft: Als ze naar elkaar blijven wijzen en je kunt de schuldige niet aanwijzen: Je kunt iemand die er niets aan kon doen moeilijk bestraffen. Deze spreekt immers de waarheid en kon er ook weinig aan doen. Maar dit was natuurlijk niet zomaar een ongeluk. Dit was de vlucht na een overval.

Wat mij betreft hadden die twee veroordeelt moeten worden voor "overval met dodelijk afloop". Dat die dood een omstander betreft maakt niet uit. Sterker nog, ik vraag me af of het OM daar niet gewoon voor had kunnen vervolgen. De vlucht is immers onderdeel van de overval, en _wie_ er gedood wordt bij een overval doet ook net ter zake.

TheEgg | 29-05-13 | 13:44

Ik mis "op militaire basis geschoeide heropvoedings kampen", in plaats van "gevangenis", wat slechts status verhogend blijkt..

KaiserSoza | 29-05-13 | 13:34

@Koninging Beatricks | 29-05-13 | 11:48
Ik ben van mening dat er 2 soorten misdadiger bestaan. Zij die een fout maken, en zij die fout zijn. Iemand die een keer een fout maakt en dat mobieltje weggrist dient uiteraard bestraft te worden. En bij wetboek van strafrecht feiten horen gevangenis straffen. Maar je wil dat iemand er van leert. Mensen verdienen een tweede kans. Van mij mag er ook behoorlijk in geïnvesteerd worden met behulp van hulpverleners. (voordat mensen nu al ontploffen, lees even verder)

Anders wordt het bij recidive. Dan praten we niet over een fout maken, maar over mensen die fout zijn. Die ondanks alles, ondanks de vorige straf, ondanks de geboden hulp, niet (willen) snappen dat ze verkeerd bezig zijn. De straf is hier ook niet meer opvoedkundig. Vanaf nu wordt de straf afschrikkend en een methode om dit soort figuren uit de samenleving te houden.

Een fout maken is een lichte straf en een tweede kans. Niet willen leren van je fouten is een zware straf en geen kansen meer.

TheEgg | 29-05-13 | 13:32

@Einde van de Domheid | 29-05-13 | 11:54

Heel goed voorstel.

Meen ik.

La Vie En Rose | 29-05-13 | 13:19

Ik mis 'voorbeeld op TV' straffen. Vlak voor het acht uur Journaal elke dag 5 minuten life TV met een vonnis en rechter en dader vol in beeld.

Der Schnitzeljäger | 29-05-13 | 13:11

Als onomstotelijk bewezen is wie de dader is/daders zijn deze ook gewoon *alle* kosten laten betalen van het onderzoek, gerechtskosten, eventuele medische (na)zorg voor het slachtoffer, etc. Versoberde gevangenissen, niks geen TV en PlayStations. Laat ze maar lekker werken... En ook het verblijf in gevangenissen laten betalen. Je bent verdomme niet op vakantie!

davimore | 29-05-13 | 13:05

Prof. Dr. Ir. Toeter | 29-05-13 | 12:04
Ze moeten wel de gevangenis in, maar dan niet meer de hele dag luieren, maar dwangarbeid verrichten, en dan voor een minimum loontje zodat ze hun boetes kunnen terugbetalen
en de kosten voor hun detentie, zodat die niet meer door de belastingbetaler word opgehoest.
En minderarigen die wat jatten, beroven, whatever, moeten gewoon aan hun ouwelui worden overhandigd met een megavette boete er achteraan van minimaal 2000 euro.
Eens kijken hoe snel dat allochtonentuig hun broedsels
gaan opvoeden!

von sokkenstopfen | 29-05-13 | 13:00

@hendrikjandetuinman 11.07: Een paar dagen geleden probeerde een gauwdief in Brussel een toeriste van haar mobieltje te beroven. Ze verdedigde zich door hem een trap te verkopen waarop de fielt een mes trok en haar verwondde. Een toevallig aanwezige agent sommeerde hem om zijn wapen af te geven waarop de agent werd bedreigd, die na een waarschuwingsschot, de kerel de pijp uit popte.
Deze strafoptie vind ik niet in het "handige" multiple choice surveetje terug. Dus heb ik dat maar niet ingevuld.

bruine kikker | 29-05-13 | 12:52

Uit het onderzoek over de mate van strafverhoging: "De dader pakt de verdachte bij de keel"
Wat is het nou ben je als slachtoffer ook verdachte???

zegmaarF | 29-05-13 | 12:49

NiceGuysFinishLast | 29-05-13 | 12:06 | + 0 -
"Tijd voor Amerikaanse straffen. Daar doen ze niet moeilijk over een beetje aanpakken. Kan Teeven de gevangenissen ook open houden. Bespaar maar door het regime te versoberen."
.
Amerika is al bijna een derde wereldland waar nu al meer niet-blanken dan blanken worden geboren. De extreem hoge criminaliteit is de VS zijn daar een rechtstreeks gevolg van. Hardstikke leuk, allemaal die draconische straffen, maar het helpt geen moer en het is daarom veel belangrijker om te verhinderen dat Nederland zelf een derde wereldland wordt. Dat betekent dat we alle humanitaire ballast uit het verleden over boord kieperen en ons grondgebied botweg gaan verdedigen tegen de aanstormende zuiderling. Met alle mogelijke middelen met het schaamteloze, openlijk geformuleerde doel om Nederland zo Nederlands mogelijk te houden. Alleen nog maar Nederlandse nieuwslezers. Maximaal twee allochtonen in het nationale elftal. Geen allochtonen in het kabinet. Boodschap aan allochtonen: wij gaan U er niet uitknuppelen, niet eens wegpesten, U kunt blijven rekenen op rechtsgelijkheid, maar affirmative action en andere voorkeursbehandelingen zijn voorgoed voorbij. Boodschap: dit is het land van de Nederlanders en dat gaat zo blijven. Oh en als U plannen heeft om terug te keren dan hebben wij allemaal plannetjes klaar liggen om dat zo makkelijk mogelijk te maken. Turkije voor de Turken, Marokko voor de Marokkanen en Nederland voor de Nederlanders. Eerlijker kunnen we het niet maken.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 29-05-13 | 12:48

Zolang de daders uit het 'eigen circuit' van elkaar 'leren' dat ze er makkelijk met een boete of taakstraf van af kunnen komen met een lage pakkans worden er geen voorbeelden gesteld. Alles vanuit de wetgevende en uitvoerende macht zou er op gericht moeten zijn om recidive te voorkomen en de norm in Nederland zou weer moeten zijn: je blijft van anderen en andermans spullen af. Hou je je daar niet aan, dan zul je daar zwaar voor boeten. Dat is dan blijkbaar je eigen keuze. Dergelijke sujetten kunnen we in onze samenleving missen. Overigens, de eerste keer kan het een dader "per ongeluk" overkomen, dat kan resulteren in een mildere straf rekening houdend met de omstandigheden. Een tweede keer wordt al discutabel. Na een derde vergrijp is het helder: een draai-deurcrimineel die zelf moet voelen wat hij zijn slachtoffers heeft aangedaan en een maatschappij die klaar met hem is.
Van de laatste groep recidivisten wordt algemeen aangenomen dat strenger straffen niet helpt om toekomstige misdrijven te voorkomen; het argument is dat als je in de samenleving zo laag bent gezonken dat misdaad je enige alternatief is, helpt strenger straffen niet. Echter, ik denk dat complementerend aan het beleid voor een hogere en strengere strafmaat een tweede beleid moet worden ingezet om misdadigers in spé, die buiten de maatschappij dreigen te vallen, zoveel mogelijk te helpen. Maar dat mag nooit een argument zijn om niet te straffen wat onacceptabel is, een gevoel van onveiligheid teweeg brengt en vele slachtoffers maakt die traumatische ervaringen ondergaan.

DeMelkbroer | 29-05-13 | 12:40

@gider | 29-05-13 | 12:37
Inderdaad, mijn mening.

van_de_pot_gerukt | 29-05-13 | 12:38

ik vind alles wat met geweld en geldelijk gewin te doen heeft waarbij doodsangst of fysiek geweld bij word gebruikt moet gestraft worden met gevang!!!

gider | 29-05-13 | 12:37

@Semper Pecunia | 29-05-13 | 12:22
Sympathiek van u. Doch burgermans' participatie wordt hier van stal gehaald teneinde de lompe bezuinigingen wat te maskeren. Uw antwoorden belanden op een USB-stickje dat na loting door een ambtenaar mag worden kwijtgeraakt. Des te fijner dat u het hier samenvat, opdat de KB het voor de toekomst conserveert.

Shareholder II | 29-05-13 | 12:33

ITEACHYOU | 29-05-13 | 12:12 | + 0 -
"Waarom een taakstraf? Gevangenisstraf en verplicht werk verrichten in de bak met zo een ketting en ijzeren bal aan je voet het veld in asperges steken in plaats van Polen dit te laten doen."
.
Asperges steken IS een taakstraf en daar ben ik helemaal voor. Ik ben er tegen een gevangene de hele dag op een bed te laten liggen op kosten van de belastingbetaler. Het is prima om een pool op te zetten van 'dwangarbeiders' waar ondernemers tegen gereduceerde betaling gebruik van kunnen maken. Die ijzeren bal kunnen we overslaan. Dwangarbeid is altijd te verkiezen boven een tijd uitzitten in het gevang.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 29-05-13 | 12:28

Leuke survey, maar word er wa mee gedaan?

FapMaster | 29-05-13 | 12:27

Enkelband verbieden graag.
Lekker in je eigen omgeving... tv... pc... telefoon... eten in de koelkast... beetje oppassen op je kleine neefje/nichtje.
Dat is toch geen straf voor een crimineel, die toch al te lui was om te werken??
Als je als invalide eenzaam thuis zit, dan vind de regering dat je een prima leven hebt.
Een veroordeelde crimineel met een prima leven?
Dat moeten we toch niet willen met z'n allen.

Schietmijmaarlek | 29-05-13 | 12:25

Het OM straft niet, dat doet de rechter. De rechter moet het volgende doen. 1. Toetsen van de feiten. Heeft verdachte de diefstal gepleegd? Xo ja, het desbetreffende wetsartikel toepassen. Art 310 WvSr. voor diefstal zonder braak. Max straf 4 jaar cel. Bij eerste vergrijp 1 jaar cel opleggen, (kwart van de max. straf) bij tweede vergrijp 2 jaar, etc. Diefstal met braak, art 311 geeft 6 jaar max, tenzij tijdens de voor de nachtrust bestemde uren, dan is 9 jaar de max. En voor diefstal.met geweld 12 jaar max. Art 312. De rechter moet dus lezen wat er in de wet staat en de wet tlepassen, dat is zijn taak. Alleen verzachtende omstandigheden kunnen grond zijn om van de standaardstraf af te wijken. Maar die zijn er zelden, net als die er zelden zijn als we te hard of door rood rijden, of met een slok op. Een rechter die taakstrafjes uitdeelt voor misdrijven waarop jaren cel staat veegt zijn reet af met de strafmaat die de wetgever niet voor niks in de wet heeft vastgelegd. Omdat er taakstrafjes worden uitgedeeld loopt het gespuis vrij rond en is onze maatschappij vergeven van de criminaliteit. De schuldigen zijn de rechters die niet straffen maar pamperen.

Jos Schmitz | 29-05-13 | 12:25

Overigens niet dat ik de illusie heb dat het ook maar een heel klein beetje invloed zal hebben, maar het voelt wel alsof je iets aan de verpaupering/ondergang/criminalisering van dit land hebt gedaan.

Semper Pecunia | 29-05-13 | 12:24

Zo, die hebben we ingevuld. Met het onderstaande als commentaar:
Het wordt hoog tijd dat het eens afgelopen is met de empathische houding van justitie ten opzichte van dader(s) in plaats van slachtoffer(s). Wanneer een dader bijvoorbeeld een (jeugd)trauma heeft, in een achterstandswijk woont of zwakzinnig is moet dit niet uitmaken voor de strafmaat. Het is krankzinnig om dit ook maar te overwegen. Zwakzinnig of niet, als diegene een risico is voor de samenleving dient diegene te worden aangepakt om de samenleving leefbaar te maken (ik heb het hier expres niet over leefbaar houden, aangezien veel mensen die ik ken zich op dit moment absoluut niet veilig voelen). Door de huidige, onrechtvaardige, softe houding van justitie is het een kwestie van tijd dat goede, rechtvaardige burgers vaker naar rechtvaardigheid zullen gaan streven door middel van eigenrichting (zoals bijvoorbeeld in het geval van Gijsbert Ruiter), aangezien de overheid rechtvaardigheid op dit moment alleen maar dwarsboomt. Tevens dient het pamperen van criminelen in gevangenissen/huizen van bewaring gestopt te worden. Geen fitnessruimte, niet 'luchten', geen geestelijke verzorgers en een verbod op heilige geschriften (de laatste twee in verband met radicalisering). Een gevangenis dient immers een plaats te zijn waar men niet wilt komen. Op dit moment kun je beter in de gevangenis belanden dan in een verzorgingstehuis of de bijstand.

Semper Pecunia | 29-05-13 | 12:22

hunny | 29-05-13 | 12:09
???????????????? WTF, waar gaat dit over?

ITEACHYOU | 29-05-13 | 12:14

Prof. Dr. Ir. Toeter | 29-05-13 | 12:04
Waarom een taakstraf? Gevangenisstraf en verplicht werk verrichten in de bak met zo een ketting en ijzeren bal aan je voet het veld in asperges steken in plaats van Polen dit te laten doen.

ITEACHYOU | 29-05-13 | 12:12

Een rechter kan in zijn uitspraak in het geval van de doodgeschopte grensrechter zomaar bepalen dat de schoppen tegen het hoofd niet fataal waren en dat de slagader zonder de schoppen ook had kunnen springen, geheel toevallig.
me,myself and IK | 29-05-13 | 11:53 |

Nee hoor, je lult uit je nekslagader.

1) Een rechter kan in de eerste plaats helemaal niet 'zomaar iets bepalen'. Nou ja, dat kan hij natuurlijk wel doen, maar daar veegt de volgende rechter (die van hoger beroep) zijn reet mee af, als de advocaat en/of het OM de rechter al niet meteen wraakt.
2) Als het verweer van de verdachten al overgenomen wordt dan is dat niet omdat de halsslagader 'geheel toevallig' is gesprongen, maar omdat de (vermeende) geconstateerde zwakke plek in die ader inderdaad de oorzaak zou kunnen zijn. Dat er dus een oorzakelijk verband is tussen springen van de ader en de zwakke plek.

En dan nog, openlijke geweldpleging staat wel als een paal boven water, dus daar zal zeker een veroordeling op volgen. Tenzij het OM dat de jochies niet ten laste heeft gelegd, maar daar kan de rechter niet zomaar(!) plotseling een oordeel over gaan zitten vellen. Gelukkig maar, hij/zij hoort te oordelen over het ten laste gelegde, niet over wat hij daarnaast wel of niet door de beugel vindt kunnen.

Red mij niet | 29-05-13 | 12:10

Het ligt eraan, hoeveel hij wil dokken.

Corruptie is niet in Nederland,alleen in andere landen.

Slaap lekker nederlandse stemmers

Jullie sufferds stemmen op die gasten.

Hoeveel hebben jullie betaald voor de grieken?

PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF weg geld ,jouw geld1

hunny | 29-05-13 | 12:09

Koninging Beatricks | 29-05-13 | 11:57
scherp

ITEACHYOU | 29-05-13 | 12:08

-weggejorist-

Bankzombie | 29-05-13 | 12:07

Tijd voor Amerikaanse straffen. Daar doen ze niet moeilijk over een beetje aanpakken. Kan Teeven de gevangenissen ook open houden. Bespaar maar door het regime te versoberen.

NiceGuysFinishLast | 29-05-13 | 12:06

Er wordt in ieder geval vanuit de overheid geluisterd naar signalen vanuit de maatschappij en dat is alleen maar aan te moedigen, dus hulde voor dit initiatief.
.
Maar het hoofdsignaal, beste overheid, wat jullie moeten opvangen is dat Nederland dood- en dood-ziek wordt van het binnenslepen van allerlei allochtonen in dit reeds overbevolkte land en die zonder uitzondering zwaar boventallig in criminaliteitsstatistieken zijn terug te vinden. We hebben helemaal NIEMAND nodig. Geen Afghanen, geen Irakezen, geen Ghanezen, geen Bulgaren, etc., etc. We zijn helemaal klaar met buitenlanders en we willen ons voor zover dat gaat afschotten.
.
Het bepalen van de juiste strafmaat is juridisch handwerk en kan gerust aan juridische specialisten worden overgelaten en niet aan het publiek dat uit jolijt toch maar naar lijfstraffen begint te roepen.
.
Over straffen: altijd eerst het slachtoffer schadeloosstellen, dan een straf er boven op. Bij weggrissen telefoon: slachtoffer telefoon terug + flinke boete. Gevangenisstraf gaat toch maar ten koste van de belastingbetaler en moet worden ontmoedigd. Het beste is inderdaad een taakstraf, waarin de dader tijd moet offeren om de schade te herstellen met no-nonsense dwangarbeid, niet een beetje schoffelen. Het probleem natuurlijk is dat in een hoog ontwikkelde economie als de onze er nauwelijks vraag is naar ongeschoolde prutsers. Veel effectiever is het dat als iemand een onzekere verblijfsstatus heeft, die meteen daarop af te rekenen en hem meteen in de uitzettingsprocedure te parkeren. Dat is maatschappelijk het voordeligst: oprotten van iedereen die hier niet thuishoort.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 29-05-13 | 12:04

@Absoluut niet waar | 29-05-13 | 11:11
Daarom heb ik als e-mailadres ook '[email protected]' gebruikt.

Cor Rupteling | 29-05-13 | 12:02

Geen tijd om dit soort enquetes in te vullen, OM! Ik moet hard werken en belasting betalen doordat u stelselmatig weigert om boefjes harder aan te pakken.

harry poster | 29-05-13 | 12:00

E

supah | 29-05-13 | 11:59

me,myself and IK | 29-05-13 | 11:53
Dat heet poging tot doodslag of ernstige mishandeling.
Ik weet niet wat Spong aan het doen is, het is geen moord, maar het lijkt wel alsof hij ze van moord probeert vrij te pleiten. Wellicht een show voor de buhne zodat zijn uurloon weer omhoog kan.

Einde van de Domheid | 29-05-13 | 11:59

Leuke survey maar wordt niks mee gedaan. Gevangenissen zitten vol of willen ze niet vullen met dit soort daders. Jammer, want ik heb overal gevangenisstraf staan en zo hoort het gvd ook.
En 6 maanden voor diefstal van 1 mobiel > Yeah right die straf is werkelijk waar nog nooit uitgedeeld voor dat misdrijf.

Barbarous_Relic | 29-05-13 | 11:58

@ITEACHYOU | 29-05-13 | 11:56 "Zijn er serieus mensen die dit inhumaan vinden?"

Ja, vooral verslaafden en veelpegers.

Koninging Beatricks | 29-05-13 | 11:57

TheEgg | 29-05-13 | 11:45
Recidive is inderdaad wat mij betreft het toverwoord. We vergeven je 1 fout, krijg je een relatief milde straf voor, maar bij recidive gaat de strafmaat flink omhoog en bij meer dan X keer word je voorgoed uit de maatschappij genomen.

Verslaafden die gepakt worden voor diefstal/agressie moeten verplicht afkicken. Helpt dit niet, na X keer definitief uit de maatschappij halen.

Zo vreemd zijn deze regels toch niet? Waarom is dit niet mogelijk? Zijn er serieus mensen die dit inhumaan vinden?

ITEACHYOU | 29-05-13 | 11:56

Het aanvullen van het WvS is noodzakelijk omdat er meestal wel sprake was van delicten als individu gepleegd. Wanneer er een cultuur ontstaat van het 'plegen van delicten in vereniging' dan moet het strafrecht zich niet alleen richten op de daadwerkelijke pleger maar ook op de groep.
Als samenleving willen wij 'nooit meer het Nijmeegse scooterincident' (2 jongens op een scooter rijden een voetganger dood, beiden ontkennen, tot een veroordeling komt het dus niet...)
Als de paragraaf die ik voorstel wordt ingevoerd hebben ze die daad in vereniging gepleegd. Wellicht een lagere straf dan feitelijk doodrijden maar zeker hoger dan vrijspraak!

Einde van de Domheid | 29-05-13 | 11:54

Als je overvallers (dus uit op geldelijk gewin) geldboetes gaat opleggen, lijkt het mij dat je ze eerder aanspoort om weer een overval te plegen. Gewoon vastzetten dat tuig. Harder straffen en langer.

whatsinaname | 29-05-13 | 11:54

Een voorbeeld over hoe er gestraft wordt in Nederland:
www.nrc.nl/nieuws/2013/05/24/schoppen-...
Een rechter kan in zijn uitspraak in het geval van de doodgeschopte grensrechter zomaar bepalen dat de schoppen tegen het hoofd niet fataal waren en dat de slagader zonder de schoppen ook had kunnen springen, geheel toevallig. Met als gevolg een zeer lichte straf voor de daders.
De rechter zou moeten oordelen dat schoppen tegen het hoofd altijd een poging tot doodslag zijn en daarom daarop zijn strafmaat bepalen.
Schop tegen het hoofd, minimaal vijf jaar. Als het slachtoffer overlijd en de oorzaak was niet de schoppen, toch minimaal 10 jaar, want de dader(s) hadden kunnen weten dat hun daad de dood tot gevolg kan hebben.

me,myself and IK | 29-05-13 | 11:53

Wel jammer dat weer het simpele voorbeeld van 'straatroof' is gekozen overigens. Het gaat om de roof, niet om de straat, me dunkt.

Tha One | 29-05-13 | 11:51

Eens.
Deee-Lite | 29-05-13 | 11:31 | + 1 -
Einde van de Domheid | 29-05-13 | 11:04 | EENS!
mental K | 29-05-13 | 11:32 | + 0 -
-
Ik had eigenlijk gehoopt dat u het eens zou zijn met:
'Iedereen in de groep die niet actief het geweld/overval/verkrachting tegen heeft gehouden meestraffen voor intimidatie, en door fysieke aanwezigheid, aanmoedigen -dan niet tegenhouden- van geweld/overval/verkrachting in vergadering gepleegd!'
-
Dat is namelijk een paragraaf die zo het WvS in kan.

Einde van de Domheid | 29-05-13 | 11:49

provocativo | 29-05-13 | 11:13
je kan ook wat minder drinken zodat je niet dronken op straat hoeft te lopen........ Kan dat ook niet 1 van de redenen zijn waarom het OM dit soort zaken meeneemt in haar afweging?

Uiteraard moeten ze dan nog met hun poten van je spullen afblijven.....

ITEACHYOU | 29-05-13 | 11:49

@Adblockgebruiker | 29-05-13 | 11:46 |
F) Bam! Dood.........

Hobbykip | 29-05-13 | 11:49

@TheEgg | 29-05-13 | 11:45

Waarom is 6 maanden voor diefstal teveel?

Koninging Beatricks | 29-05-13 | 11:48

Een 22 jarige werkeloze nietsnut rijdt door rood.

A) geld boete 180€ + 6€ Euro administratie kosten
B) 3 jaar gevangenis straf + 76€ Euro administratie kosten
C) stokslagen + 200€ Euro administratie kosten
D) openbare ophanging + 300€ Euro administratie kosten
E) onthoofding + 450€ Euro administratie kosten

Adblockgebruiker | 29-05-13 | 11:46

Wat een wassen neus dit. Het OM moet bezuinigen en er vliegen daar mensen uit waardoor de crimineel nóg minder kans loopt op problemen. Men zal ze eerder naar huis laten, voordat de wachtlijsten politiektechnisch te lang worden. Verder zit mevrouw Teeven met een gat van een miljard in haar toch al sterk gereduceerde gevangeniswezen, waarin o.a. de nieuwste duurste en beste bajes gesloten wordt.
Eén grote farce dit. Het OM kan samen met de politiek ongezien de makrelen-tering krijgen met de vragenlijst. Ik voel mij als burger in het gezicht gespuugd.

Shareholder II | 29-05-13 | 11:46

@Fart Fader | 29-05-13 | 11:23
*zweepje pakt

rara | 29-05-13 | 11:46

Mag je je mening geven: Doe het dan ipv daarover te zeiken.
En mijn opmerkingen in het kort: 6 maanden voor diefstal is teveel MAAR bij recidive gaan de straffen snel omhoog. Bij je derde veroordeling voor diefstal (zonder geweld) sta je wat mij betreft op 2-4 jaar.

TheEgg | 29-05-13 | 11:45

@Bigi Bana Boy | 29-05-13 | 11:43

Vooral gedwongen arbeid in de kolenmijnen in Limburg lijkt mij een aantrekkelijk alternatief voor de huidige taakstraf.... kogel aan de poot en hakken met je luie donder!!

Fatwabuster | 29-05-13 | 11:45

Ik pleit voor showprocessen en invoering van dwangarbeid. Met slavenarbeid zijn de voormalige Nederlandse textielindustrie, scheepsbouw en de kolenmijnen best economisch rendabel te exploiteren. Je moet iets in de internationale concurrentiestrijd tegen China en Bangladesh. En ik meen het ook nog.

Bigi Bana Boy | 29-05-13 | 11:43

Rémy Martin ® | 29-05-13 | 11:30 |

4x 'maakt niet uit'.

Red mij niet | 29-05-13 | 11:42

@Deee-Lite | 29-05-13 | 11:35
-
Kijk aan: u heeft diepgaand onderzoek gepleegd naar het effect van chemische castratie, zoveel is wel duidelijk.
-
Aan welke universiteit mogen wij uw leerstoel aantreffen?

azoturie | 29-05-13 | 11:41

Wat is de gepaste straf als een groepje kansenpareltjes een grensrechter doodtrappen?
() Geen, het is niet bekend wie de fatale trap heeft gegeven
() Geen, ze ontkennen allemaal getrapt te hebben, de foto´s zijn niet duidelijk genoeg en getuigenverklaringen spreken elkaar tegen
() Geen, volgens hun geloof mogen ze dit doen en die grensrechter toonde geen respect dus riep het over zichzelf af (Hoi Peter R.)
()Geen, want hun toekomstkansen zijn belangrijker en gevangenisstraf werkt negatief
() Geen, want de rechters willen graag hun onafhankelijkheid benadrukken en vooral niet naar de roep om strengere straffen van het volk luisteren.

spanarchist | 29-05-13 | 11:40

-weggejorist-

Deee-Lite | 29-05-13 | 11:39

Dank voor de tip. Ingevuld en aangemeld voor aanvullende participatie bij hun onderzoeken.

Goed initiatief van het OM, al heeft van Rossem terecht opgemerkt dat we maar moeten afwachten of er ook naar geluisterd gaat worden en het geen schaamlap is.

Red mij niet | 29-05-13 | 11:39

@kapotte_stofzuiger | 29-05-13 | 11:32
-
Ook al mis. Probeert u het nóg eens.

azoturie | 29-05-13 | 11:38

Ik miste de optie: "Geen straf. Kansenjongeren hebben allemaal recht op een smartphone", want dat is ongeveer de overtuiging van de meeste rechters.

Ja nee, geen mening | 29-05-13 | 11:37

Zo. De volgende keer ga ik hier geld voor vragen.

Tha One | 29-05-13 | 11:36

-weggejorist-

Deee-Lite | 29-05-13 | 11:35

Het nag opgemerkt worden dat de discussie zich richt op laagbetaald en laagopgeleid. Vraagt OM ook wel eens wat voor straf ze mogen geven voor bonus bij wanprestatie, nepotisme bij het uitdelen van contracten, wat voor straf moet Benk Korthals krijgen voor de waardeloze schikking bij de bouwfraude? Wouter Bos voor het opzetten van het lekke belastingdienst-betaald-huursubsideisysteem?
Dat soort dingen.

Einde van de Domheid | 29-05-13 | 11:35

@Cuyahoga | 29-05-13 | 11:14

@vraag: alle drie zijn van toepassing.... maar wat ik erger vind is dat er door Spong allerlei peperdure deskundigen worden ingevlogen om zijn stelling te onderbouwen dat het slachtoffer een wandelende tijdbom was en ieder moment dood kon neervallen door één of andere afwijking in zijn slagader.
.
Met andere woorden, het tuig die deze man hebben in elkaar getrapt met de dood als gevolg (om het maar even netjes uit te drukken) zijn in zijn ogen niet verantwoordelijk voor de dood van de grensrechter.... Al die dure jongens, om zijn stelling te onderbouwen, worden uiteraard betaald door de Staat en dus door de belastingbetaler!

Fatwabuster | 29-05-13 | 11:35

*verdienDT boete vanwege grove taalfout*

kapotte_stofzuiger | 29-05-13 | 11:32

-weggejorist-

Deee-Lite | 29-05-13 | 11:32

Einde van de Domheid | 29-05-13 | 11:04 | EENS!

mental K | 29-05-13 | 11:32

Hierbij enkele voorstellen:
1. Een gegeven straf moet volledig uitgediend worden
2. Schrap het hele begrip "strafvermindering" uit het wetboek
3. Voeg de kreet "strafVERMEERDERING" toe aan het wetboek.
4. De strafmaat wordt al naar gelang een delict in een etnische bevolkingsgroep vaker voorkomt dan gemiddeld VERMEERDERD met datzelfde bovengemiddelde percentage. Dat is geen discriminatie, dat is een wegingsfactor waarmee het probleem van een bevolkingsgroep onderkend en aangepakt wordt.

Waarvan akte.

Sunabalk | 29-05-13 | 11:32

Hebben ze eens de kans om hun mening te geven, lopen ze nog te zeiken.. Ok twijfel ook of het echt zoden aan de dijk zet maar misschien komt er weer zon mooi rapport uit waar ze toch weer denken van...

Maar het zal idd al helpen dat ze van de taakstraffen afstappen voor diefstal en geweld. Daarnaast een goede verhoging van de straf bij herhaling.
En als we toch plek hebben een ander soort gevangenis voor dit soort kortdurende straffen van b.v max jaar. Maar hierin omsluiting zonder TV spelcomputer of whatever... paar uurtjes luchten/sporten en weer op slot de zooi. Extra stimulans is om hierbij de kost en inwoning ook gewoon in rekening te brengen of de uitkeringen/subsidies te stoppen tijdens het verblijf hoe kort dit ook is.
Ook mag de verkorting van de straf best verdient worden ipv dat dit nu automatisch gebeurd. Je misdraagt je éénmaal in de gevangenis en je verspilt je vervroegde vrijlating.

Zolang ze niet daadkrachtig gestraft worden zal de politie nooit ontlast worden van de vele aangiften die worden gedaan door types die er niet van hebben geleerd.

Blijft een moeilijk zaak om een goede balans te vinden aangezien je ook kan doorslaan zoals in de USA. En hier zien we ook al dat het niet echt een oplossing is.

@ZDEV | 29-05-13 | 11:20
"Een kansenjongere schopt tegen een kliko aan die door de eigenaar om 21:00 heeft buitengezet. De kliko staat nu scheef op de stoep.

Wie heeft volgens u een boete verdient?
[ ] De eigenaar, omdat hij de kliko niet na 22:00 buiten heeft gezet
[ ] De eigenaar, omdat hij verantwoordelijk blijft voor het recht laten staan van de kliko
[ ] De eigenaar, omdat hij baldadigheid van kansenjongeren uit heeft gelokt

www.telegraaf.nl/binnenland/article203...

kapotte_stofzuiger | 29-05-13 | 11:31

@Blasfemie | 29-05-13 | 11:28

Klinkt islamistisch op de één of andere manier.

Koninging Beatricks | 29-05-13 | 11:31

-weggejorist-

Deee-Lite | 29-05-13 | 11:31

Graag zie ik de vragenlijst uitgebreid worden met vragen in de volgende trend:

"Een zorgmanager (PvdA) graait voor tienduizenden euro's uit de staatsruif door vals te declareren en een (te) dure auto met chauffeur te gebruiken. Vindt de de volgende omstandigheden strafverhogen of strafverlagend?"

Het betreft roof van belastinggeld.
[]strafverhogend
[]strafverlagend
[]maakt niet uit

De manager is van de PvdA
[]strafverhogend
[]strafverlagend
[]maakt niet uit

De zorgmanager praat het goed, hij heeft immers een erg verantwoordelijke functie.
[]strafverhogend
[]strafverlagend
[]maakt niet uit

Het gegraai vindt plaats in tijden van economische crisis.
[]strafverhogend
[]strafverlagend
[]maakt niet uit

Rémy Martin ® | 29-05-13 | 11:30

Done. Vooral die vraagstelling met dat schoolplein was erg sneaky. proberen op je gevoel te spelen. Ik zeg gewoon een week de bak in op water en brood (met kwijtschelding van strafblad na 5 jaar goed gedrag) en alleen indien een het een jeugdbende is het straf verhogend de andere omstandigheden hebben geen invloed op de straf, ook niet de leeftijd.

ENER-GY | 29-05-13 | 11:30

-weggejorist-

Deee-Lite | 29-05-13 | 11:29

Wat is dít nu weer voor kúl van onze belastingcenten?
-
Sinds wanneer bepalen burgers (mede) de richtlijnen voor strafvordering??
-
A: als het inderdaad zo zou zijn (quod non) dat de burgers straffen mede mochten bepalen dan zouden in dit land de pedofielen aan de lantaarnpalen hangen en Mohammed Bouyeri boven de Noordzee achter uit een Hercules zijn geflikkerd. Nu dat niet het geval is, is dit soort van enquêtes zonder enig nut of doel.
-
B: ga aan het werk waarvoor je door ons allemaal meer dan riant betaald wordt, stelletje jammerlijke faalhazen- doe je huiswerk eens beter en zorg bijvoorbeeld eens voor foutloze dagvaardingen, zodat er in dit land geen tientallen mensen die dat bepaald niet verdienen per week (jawel!) worden vrij gelaten!

azoturie | 29-05-13 | 11:29

De rechter laten straffen.

Niet de rechter de straf laten opleggen.
De rechters laten zich de strafmaast opleggen onder druk van het OM

De schande van Nederland het OM

De bezem door het OM.
De geschiedenis wijst uit dat ze zomaar wat doen.
(puttense moordzaak enz enz enz)

Hoe zit de rechterlijke in elkaar?
je controleert je zelf!

Bah en dan de centenkwestie geld scoren voor de overheid.

De onafhankelijke rechtspraak ?(Moskowitz)

Hoe kan dat nou?.

Zolang deze instanties zichzelf controleren veranderd er niets.

hunny | 29-05-13 | 11:29

Koninging Beatricks | 29-05-13 | 11:16

Had m'n koffie nog niet helemaal op geloof ik.

Blasfemie | 29-05-13 | 11:28

Hard en diep!

Hobbykip | 29-05-13 | 11:27

Toch +1 voor geen surveymonkey

Damnayshun | 29-05-13 | 11:26

Als later vandaag die 8 'jochies' (Marokkaans straattuig) worden vrijgesproken van het doodschoppen van De Scheids, moet je deze vraag nog maar eens stellen.

962ZyAd6nu82n79A | 29-05-13 | 11:26

Vaak wordt de discussie op academisch of professioneel niveau toch gedomineerd door de statistieken die door criminologen en sociologen worden aangeleverd. Hiermee maakt men - bij het Openbaar Ministerie en elders - een denkfout, namelijk door niet verder te kijken dan pure technische gegevens zonder daarbij de maatschappij in het algemeen te bekijken. Die wordt toch gekenmerkt door een daling in het veiligheidsgevoel, ten dele ook omdat het idee sterk heerst dat het al een wonder is als een overvaller überhaupt voor de rechter komt.

In deze gevallen gaat het om misdrijven die bijzonder zichtbaar zijn en juist daarom fnuikend zijn voor het gevoel van veiligheid bij de burger. Dit is waar het vertrouwen van de burger in de rechterlijke macht begint - de strafmaat bij misdrijven waar hij soms oprecht bang voor is. Het gevoel dat hij goed op zijn bezittingen moet letten als hij op de bus staat te wachten en het gevoel van machteloosheid als hij wordt bestolen. Het gevoel dat niemand, van de ongeïnteresseerde agent op het politiebureau tot de president van de Hoge Raad, hem serieus neemt als hij komt vertellen dat zijn koptelefoon gejat is.

Als in deze gevallen geen hoge straf wordt geëist, zal de burger het weinige vertrouwen dat hij nog heeft in de rechterlijke macht verliezen. En bovenal - boven de statistieken van criminologen en sociologen, boven de maakbaarheidsidealen van juristen en politici - is elk strafrechtelijk systeem gebaseerd op een soort intrinsiek vertrouwen bij de mensen die eraan onderhevig zijn. Als een overheid - en daartoe reken ik gemakshalve ook de rechterlijke macht - er niet in slaagt dat vertrouwen te behouden, dan verliest die overheid het respect en de medewerking van de burger. En daarmee dus uiteindelijk ook het geweldsmonopolie.

-------------------

Zo, dat moest ik even kwijt in 't open veld.

Nequebard | 29-05-13 | 11:24

rechtspraak in NL gaat niet over rechtvaardigheid maar over big business en over machtspolitiek.

ecologiste | 29-05-13 | 11:24

@rara | 29-05-13 | 11:21
Als ik nu gewoon het mobieltje teruggeef en zielug doe?

Fart Fader | 29-05-13 | 11:23

Iedereen in de groep die niet actief het geweld/overval/verkrachting tegen heeft gehouden meestraffen voor intimidatie, en door fysieke aanwezigheid, aanmoedigen -dan niet tegenhouden- van geweld/overval/verkrachting in vergadering gepleegd!

Einde van de Domheid | 29-05-13 | 11:23

BenBinnen | 29-05-13 | 11:14 | + 0 -
Nederlandse Politie is al jaren de slechtste van al ons omringende landen... triest maar waar.
Maar wat betreft hoge boetes geven voor flut dingen staan ze op eenzame hoogte... ook triest maar waar.
-
In Duitsland is de politie nog politie.
In Nederland is de politie gedegradeerd tot geldophaler van de staat.
Niet de schuld van de politieman/vrouw maar van de op geld beluste kabinet(ten) die de politiemacht zien als middel om de begroting kloppend te maken.

Moi2 | 29-05-13 | 11:23

@provocativo | 29-05-13 | 11:13
Bij multiple choice-vragen zitten er altijd onzinantwoorden tussen. Heeft de juffrouw dat nooit aan je uitgelegd?

rara | 29-05-13 | 11:22

Cuyahoga | 29-05-13 | 11:14

Aha Spong, die naaktlopende homo die alles weet van pedofiele rechters en net als die rechters een hekel heeft aan een hetero als Bram die open en bloot showt dat hij een lekkere meid kan versieren en remee denkt weg te komen. Spong net zo'n engerd als die Docters van Leeuwen. Het soort mannen dat in NL over justitie gaat.

ecologiste | 29-05-13 | 11:21

@Fart Fader | 29-05-13 | 11:03
Bukt u maar.

rara | 29-05-13 | 11:21

Nog een multiple choice:

Je rijdt op een voorrangsweg.
Iemand komt van rechts, schiet de weg op.
Je ziet dat degene niet handsfree aan het bellen is.
De auto voor je waggelt van links naar rechts over de strepen.
De auto rijdt veel te langzaam.
De situatie is gevaarlijk.
Dus je kijkt of de weg leeg is, geeft gas en haalt de beller zo snel mogelijk in.

Wie heeft volgens u een boete verdiend?
[ ] De bellende automobilist
[ ] Jij
[ ] De agent die niet stond op te letten maar door het oogje van een lasergun tuurde.

Het goede antwoord volgens de agent is dat ik een boete verdien wegens te hard rijden.

GOD-VER-DOM-ME.

ZDEV | 29-05-13 | 11:20

Ingevuld bij wijze van aanmoediging voor communicatie met ons burgerts.

Muggenmepper | 29-05-13 | 11:20

Nergens onder de "8" uitgekomen.

R.B.Scott | 29-05-13 | 11:19

De vraagstelling van de strafverhoging geeft al aan hoe clueless het OM is. (Geef voor iedere situatie een cijfer van 1 t/m 10, waarbij geldt: hoe hoger het cijfer, hoe zwaarder de dader gestraft moet worden)

Bluto Blutarsky | 29-05-13 | 11:18

Dat ligt uiteraard aan de etniciteit van de dader. Een autochtoon moet zitten, een allochtoon krijgt een taakstraf en een cursus kickboxen.

Boris Kapotjeplof | 29-05-13 | 11:16

Eerst maar eens kijken wat het doodschoppen van een gresnrechter voor straf oplevert.

Afgeschminkte Bassie | 29-05-13 | 11:16

@Blasfemie | 29-05-13 | 11:14

poging tot doodstraf?

Koninging Beatricks | 29-05-13 | 11:16

Mensen met dubbelpaspoort het Nl-se afpakken, land uitzetten als persona nongrata, nooit meer erin laten en de straf in homeland op kosten van homeland uit laten zitten. Klaar.
Dit geintje gaat ons enkele miljarden euro's per jaar opleveren en het zal het aantal criminelen in Nl snel laten verminderen, immers de meeste crinimelen in NL hebben dubbelpaspoort of een buitenlands, in dat laatste geval terug naar Oost-Europa en daar straf laten uitzitten op kosten van die staat en teven als persona nongrata verklaren dus nooit meer binnen komen en ook niet in andere EU landen.

ecologiste | 29-05-13 | 11:15

Al zou het geheel toevallig zijn, dan hadden die kopschoppers daar maar over na moeten denken voordat ze hem in elkaar schopten, dat hij door een toevallig iets kon overlijden, en dat zij dan als schuldige aangewezen zouden worden. Iemand die op grond ligt een trap tegen het gezicht geven lijkt me ten alle tijden poging tot doodstraf.

Blasfemie | 29-05-13 | 11:14

"Duitse politie effectiever

Met de aantekening dat de opsporingsstatistieken in Nederland en Duitsland niet één-op-één zijn te vergelijken, blijkt de Duitse politie veel effectiever. In 2006 werd 55% van de zaken opgelost. Uit een vergelijkend onderzoek naar de recherchediensten in Münster en Utrecht (Opsporing onder druk), waarvan het concept in bezit is van RTL Nieuws, blijkt dat er bij de Nederlandse politie veel mis gaat in de opsporing van misdrijven."

Genoeg gezegd dus.

BenBinnen | 29-05-13 | 11:14

De dader wordt bij de rechtszaak verdedigd door Gerard Spong die een smerige truuk uithaalt waardoor deze vrijgesproken wordt.
Vindt u dat:

[0] Kotsen in het gezicht van het slachtoffer
[0] Een fout in de wet
[0] Abject en infaam

Cuyahoga | 29-05-13 | 11:14

Ik vind alle situaties strafverhogend en een score 10 op de schaal van multiculturelecriminele verrijkking.

BedrijfsTijgerT | 29-05-13 | 11:13

De hypothese "het slachtoffer is stomdronken" is echt te gek voor woorden. Wat heeft dat nou te maken met het vergrijp? Is het terecht dat hij wordt beroofd omdat hij dronken is, wtf? Hoe denken ze daar bij het OM wel niet om dit soort vraagstellingen te maken.

provocativo | 29-05-13 | 11:13

Met een 2% pakkans lijkt me de strafmaat niet het belangrijkste probleem.

spanarchist | 29-05-13 | 11:13

Mijn e-mailadres op de site van het OM achterlaten? Ja dahaag.

Wedden dat dit een truc is om te kijken of er mensen reageren die nog verkeersboetes open hebben staan?

Absoluut niet waar | 29-05-13 | 11:11

@datzouzomaarkunnen | 29-05-13 | 11:08
Dan waren de vragen vast van tevoren al uitgelekt.

rara | 29-05-13 | 11:11

Geldboete voor overtreding, gevangenisstraf voor misdaad, bij een misdrijf is het afhankelijk van de zwaarte en afschaffen van taakstraffen, want die werken statusverhogend. Een straf is een stukje communicatie en die moet doelgroepgericht zijn. Zo moeilijk is het niet.

DOUK | 29-05-13 | 11:11

Kunnen ze dan niets zelf ?

watsinneneem | 29-05-13 | 11:10

Deze is nog makkelijker dan het examen Frans van morgen.

CornholioNL | 29-05-13 | 11:10

Misschien eerst meer boeven vangen. Dat oplossingspercentage kan omhoog. Wees eens ambitieus, heren van de politie, en streef naar 2%. Of doe gek en streef naar 3%. Ja, dan moet er maar wat minder geflitst worden.

Dmitri Dmitrievitsj | 29-05-13 | 11:09

Einde van de Domheid | 29-05-13 | 11:04
Wie gaat die kinderen dan zwemles geven?

Strohond | 29-05-13 | 11:09

Volgens mij bepaald de zittende magistratuur (rechter) de straf,en niet de staande (OM).

Peter_K | 29-05-13 | 11:08

Ik vond de vragen erg makkelijk, volgens mij heb ik ze allemaal goed.

datzouzomaarkunnen | 29-05-13 | 11:08

Chemische castratie voor een in herhaling vallende pedofiel.

pistol-pete | 29-05-13 | 11:08

Begin met de juiste prioriteiten: boeven vangen i.p.v. onzinnige vragen op internet plempen.

kapotte_stofzuiger | 29-05-13 | 11:07

Begin eens met rechters die niet in dader/slachtoffer-omkerende gewetensnood komen als ze moeten doen waar ze voor aangenomen zijn.

De Regeering | 29-05-13 | 11:07

Wacht ff. Iemand wordt beroofd van zijn telefoon en daarna gestraft? Wat is dit voor een land?!

hendrikjandetuinman | 29-05-13 | 11:07

Nog steeds aan het afrekenen ?!

hawie | 29-05-13 | 11:07

Afschaffen die taakstraffen.
Daarmee maak je jezelf belachelijk.
O, wacht...

Dostranamus | 29-05-13 | 11:06

Ik mis het realistische voorbeeld:
Drie lichtgetinte daders beroven aan het begin van de avond een bejaarde van zijn bonuskaart, zijn laatste 3 euro en zijn trouwring.

Eenzame Gek | 29-05-13 | 11:06

'Het land uitzetten' staat hoog op mijn wensenlijst.

Eric Blair | 29-05-13 | 11:05

Doodstraf op pedofilie.

Einde van de Domheid | 29-05-13 | 11:04

Antwoord:

Hard en meedogenloos... en 10 jaar is 10 jaar en geen 6 jaar!!

Fatwabuster | 29-05-13 | 11:04

Misschien gewoon eens beginnen met de straf uit laten zitten?

opblaasschaap | 29-05-13 | 11:04

"Het gaat natuurlijk geen stuiver verschil op boetes opleveren en geen celdag extra voor steeltuig uitmaken"

... en dus ontgaat CornholioNL het nut hier van, de tyfus.

CornholioNL | 29-05-13 | 11:03

Ik mis lijfstraffen.

Fart Fader | 29-05-13 | 11:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken