Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Housegoeroe pisboos op Andere Tijden

Get Microsoft Silverlight
Andere Tijden blikte gisteren terug op de opkomst van de housescene eind jaren '80. Een standaardrepo over beats, XTC en uiteraard de duistere kant van house & drugs. Want dat is journalistiek protocol in Nederland. Reportages over house en XTC zijn verplicht om de duistere kant te belichten. En dat was housegoeroe Joost van Bellen dus spaugzat. Die irriteerde zich dood aan de falsificatie van 'zijn' housescene eind jaren '80. Want Joost van Bellen, voor de nitwits onder ons, was één van de pioniers van die scene in Nederland. De reden dat Afrojack een privéjet kan aanschaffen is Joost van Bellen, zeg maar. Op zijn Facebook (mirror) ging Joost helemaal loesoe op de onjuistheden en negatieve benadering van Andere Tijden. En dat zijn er nogal wat. Wat betreft de drugs zegt Joost terecht: "Bij een programma over het levenslied en de Jordaan komt er toch ook geen zedenles over citroenjenever en alcoholisten die zelfmoord plegen?" Amen. VPRO en NTR die de geschiedenis naar hun eigen gelijk toe draaien. 'Je verwacht het niet'-rant hier zelf invullen, aub. Voor de meer positief ingestelde mensen: hierrr een docu over Joost van Bellen. Veel leuker. (via)

Reaguursels

Inloggen

Fact 1: wie is die Joost van bellen -nooit van gehoord
Fact 2: house kwam niet uit London, London draaide Jason Donnovan and shit -zeg maar Frits Spits kwijl.
Fact 3: Als je niet weet wat Boccassio is weet je nix van house
Fact 4: LA
Fact 5: Divine
Fact 6: Peter Slaghuis
Fact 7: Parkzicht
Fact 8: Roxy zag massaal de jeugd naar illegale feesten gaan, en hun voordeur uitlopen
Fact 9: Punk is depri is tegengestelde van house
Fact 10: XTC en alcohol gaat niet samen, dus NIX treetjes bier van de groothandel.
Fact 11: postzegeltjes, aarbeitjes en salmiakjes

Fred Janssen | 28-05-13 | 11:37

Sja ik kan niet oordelen over Nederland maar in België gingen wij in 1987 al los op New-Beat. Op verschillende plaatsen in Gent, later de Carrera en toen de Boccacio en de Carré. Ik weet nog dat wij toen op een camping in Spanje onze gekochte cassetjes a 500bfr (25gulden) lieten horen aan de daar aanwezige Nederlanders en die vonden het allemaal maar raar. Zo vanaf januari 1988 kwamen de eerste echte grote hits waarop wij allemaal "Ecstasy" blerden zonder te weten wat het was, bvb ; www.youtube.com/watch?v=4YdtxmzUwqQ

De drug zelf kwam er in het Gentse pas rond eind '90 begin 1991 echt in. Daarvoor had ik het nooit gezien, jehoorde er wel over maar dat was ook alles.

Een van de eerste platen die ik hoorde, begin 1987 ergens op zo'n party in Gent en me altijd bij gebleven is en tot op vandaag nog gerust gedraaid kan worden is Ma Foom Bey ; www.youtube.com/watch?v=WKaPMZSVrEU

krem | 27-05-13 | 21:17

Erg interessante aflevering, ik heb genoten en geleerd.

Bull3tPr00f | 27-05-13 | 20:16

NTR = Northkorean TV Radio. Heel krampachtig een filmpje Andere Tijden van Youtube jorrissen omdat er NTR rechten opzitten. Hoezo? BETAALT MET GELD VAN ONS ALLEMAAL! Bovendien neemt de NTR geld aan van Microsoft, zodat je het alleen kan zien met Silverlight. Ze stelen dus geld via Microsoft van de belastingbetaler. Ik vind dat ik het recht heb dit filmpje zichtbaar te maken voor iedereen, Linux, iPhone, iPad enz. Het is een schande dat ze de video hebben verwijderd! Zo gaan we niet om met belastinggeld. Afschaffen die NTR, PVV doe er wat aan!

glijkontbanaan | 27-05-13 | 20:05

Even een lans breken voor de kraakscene: De beste houseparty's werden toch georganiseerd door krakers in kraakpanden. (Flesje bier voor ÉÉN GULDEN VIJFTIG!!! en genoeg drugs! Die drugs waren trouwens wel een stuk duurder dan tegenwoordig. Maar dan had je ook wat.

VanBukkem | 27-05-13 | 19:49

-weggejorist-

Crypto Knight | 27-05-13 | 19:15

Mammeloe | 27-05-13 | 16:44 |
Hoest met Pipo?

bolkebeer | 27-05-13 | 19:09

-weggejorist-

Diepe Vuist | 27-05-13 | 17:35

@Dwaaas | 27-05-13 | 16:05
Iemand die in de knoop zit

Dat bleek toch niet uit die docu?

rara | 27-05-13 | 16:55

@Moishe Pipik | 27-05-13 | 16:46
Normaal xtc-gebruik heeft net als alcohol schadelijke bij-effecten. Als je er verstandig mee omgaat valt de schade dus wel te overleven.

De effecten van een goede kater kunnen 6 weken later nog meetbaar zijn, Korsakov kan al na korte tijd heftig zuipen optreden, dus waar hebben we het over?

rara | 27-05-13 | 16:54

rara | 27-05-13 | 15:16
Dank je. Ik was in de veronderstelling dat je naar een specifiek onderzoek refereerde, en dat wordt een beetje lastig googlen. Heeft dus weinig met luiheid te maken. Integendeel, de serotonine vloeit hier weelderig! (zonder xtc).

Overigens, zoals hierboven al opgemerkt: iemand die dag in dag uit twee jaar lang xtc slikt is natuurlijk niet representatief. Er is nog steeds onduidelijkheid of 'normaal' xtc-gebruik negatieve effecten heeft. Het ene onderzoek zegt van wel, het andere ontkent dat weer.

Moishe Pipik | 27-05-13 | 16:46

En Armin van Buuren heeft hiernaast net 2 kavels gekocht. Voor een nieuw optrekje, of de nieuwe Kuip. Dat moet nog blijken.

*plop*

Mammeloe | 27-05-13 | 16:44

Hossende junks die naar electronisch gedreun luisteren, lekker boeien. En dan nog even doen of we het hier over cultureel erfgoed hebben ook, tsssk.

QuelleFromage | 27-05-13 | 16:25

"De RoXY is dan al uitgegroeid tot een van de toonaangevende clubs op het gebied van Housemuziek. En XTC-gebruik."

Grappig, nooit van Parkzicht gehoort dan zeker.

Methylfenidaat | 27-05-13 | 16:16

Ik ga nog wel ff door hoor met dit topic, ben dan ook van de anarchitische vleugel van de VVd.

newray | 27-05-13 | 16:11

Mee eens , gekke toerist eet paddo en springt uit hotelraam, ligt niet aan de paddo.,\ofwel?

newray | 27-05-13 | 16:07

rara | 27-05-13 | 15:37 |
Ik sluit die relatie helemaal niet uit, al blijft het een hoog kip en ei gehalte hebben. Iemand die blij is met zijn leven gebruikt niet dagelijks XTC, laat staan twee jaar lang. Hetzelfde geldt voor antidepressiva. De correlatie tussen veelvuldig gebruik en zelfmoord is op dezelfde wijze aangetoond.

Iemand die in de knoop zit en twee jaar dagelijks XTC heeft gebruikt en daarna zelfmoord heeft gepleegd is niet exemplarisch voor het XTC gebruik in het algemeen en behoeft zeker geen aandacht in deze documentaire over House in Nederland.

Dwaaas | 27-05-13 | 16:05

Jij irriteert mij, kan dat wel waarde persoon.

klinkt als preSM. lol

newray | 27-05-13 | 16:03

Benblij |

groene boekje tog nog maar eens leze...

newray | 27-05-13 | 16:01

KoningvandeBende | 27-05-13
Jij irriteert mij, kan dat wel waarde persoon.

Benblij | 27-05-13 | 15:44

De hippietijd stond bol van de drugs maar daar zijn de vpro, vara en nos altijd lyrisch over.

lingo star | 27-05-13 | 15:43

Eh... Je ergert je ergens aan of iets irriteert je... Maar irriteren aan kan niet Quid!

KoningvandeBende | 27-05-13 | 15:41

Wat maakt het uit zuipen, slikken, prikken, snuiven, branden, bijten, likken, roken, doe het gewoon, de sterkste blijven over vanwege vrijheid blijheid. Kort maar snel leven moet je zelf weten, lang en langzaam vegeteren mag ook. Van mij dan! Alleen bij het laatste zit je je laatste 10 jaar ook aan de drugs hoor, maar dan haal je het via de dokter bij de apotheek. Ik ken zo iemand 92 jaar en al 16 jaar slikken en prikken 33 medicijnen, je moet het maar willen.

Benblij | 27-05-13 | 15:39

@Dwaaas | 27-05-13 | 14:58
Dat de relatie tussen jarenlang xtc-gebruik en depressie uitgebreid gedocumenteerd is, dus is het idee dat die zelfmoord door xtc kwam niet vergezocht of vreemd. Ze is wetenschappelijk onderbouwd.

rara | 27-05-13 | 15:37

seven | 27-05-13 | 15:33

ja ,maar commercie had in eerste instantie er niks mee te maken ,

newray | 27-05-13 | 15:36

House begon natuurlijk ook niet bij Joost van Bellen, maar bij 'muziekstelende' negers uit Chicago. 2½uur durende Channel4 docu, Pump Up The Volume: The History of House Music www.youtube.com/watch?v=Y1HpY65cXDA (link nu met betere beeldkwalteit)

seven | 27-05-13 | 15:33

SSRI's . jep maar van prozac schijn je dikker te worden.

newray | 27-05-13 | 15:17

@Moishe Pipik | 27-05-13 | 14:39
Nu ben je gewoon te lui om te googlen, maar dat geeft niet: www.circadian.nl/serotonine/

Voor meer informatie verwijs ik je graag naar wikipedia, de engelse versie.

rara | 27-05-13 | 15:16

rara | 27-05-13 | 14:32 |
Meer dan je denkt, SSRI's doen dat overigens ook en blijken veel meer verslavend te zijn dan XTC.
En je punt is ?

Dwaaas | 27-05-13 | 14:58

ik was in 88 5 jaar na de eerste houseparty al lang getrouwd.

newray | 27-05-13 | 14:55

Nog nooit van gehoord. Echt nog nooit. Ben wel van '71. Raar

PopperFlopper | 27-05-13 | 14:55

Willianus Wortelus | 27-05-13 | 14:50

Maarrrr, heb je nu dan ook kinderen??

newray | 27-05-13 | 14:53

hoe dan ook het was een schijt docu. andere tijden onwaardig.

braadlap | 27-05-13 | 14:53

Ik was erbij, bij de allereerste Houseparty ooit, in Europa...

We hebben het over 1988. 25 jaar geleden. Waalwijk. De Risico, de boot van de zeeverkenners, www.sleepschepen.nl/images/RISICO%2023... was afgehuurd door de iT uit Amsterdam. Via via via kon je in het uitgaansleven in Waalwijk aan kaarten komen. Op het entreekaartje zat een klein zakje geniet. Daar zat een xtc-pilletje in...

Man man man wat was dat een feest. Waalwijk stond tot diep in de morgen op zijn grondvesten te schudden.

Beter is het nooit meer geworden. Sweet memories, pakken ze je nooit meer af.

Willianus Wortelus | 27-05-13 | 14:50

Dat bedoel ik ,fucking 25 keer op en neer gereden naar de maasvlakte met de 504 om een beetje strand op de eerste verdieping te krijgen.. YOLO. :)

newray | 27-05-13 | 14:50

newray | 27-05-13 | 14:45
aaah de welbekende ziekte geraniumitis

ITEACHYOU | 27-05-13 | 14:46

rara | 27-05-13 | 14:32
ik was het al kwijt na 1 pilletje begin jaren 90, maar ik heb een avond gehad, dat wil jij niet weten :)

ITEACHYOU | 27-05-13 | 14:45

ITEACHYOU | 27-05-13 | 14:43

ik denk dat er meer aan ouderdomsverveling zijn gestorven.

newray | 27-05-13 | 14:45

Dwaaas | 27-05-13 | 14:35
Mee eens. Ik durf te stellen dat er tig, maar dan ook tig tig tig meer mensen dood zijn gegaan door alcoholgebruik/misbruik dan met XTC

ITEACHYOU | 27-05-13 | 14:43

Moishe Pipik

terug !! off anders google 't ff ofzo

newray | 27-05-13 | 14:42

rara | 27-05-13 | 14:32 |
Weet je toevallig in welke mate en heb je wellicht een bron? Dank alvast.

Moishe Pipik | 27-05-13 | 14:39

Dat Roxy bullshitverhaal.

Ja heel snel na anjerstr n.eiland gingen ze er geld aan verdienen. eikels.

newray | 27-05-13 | 14:38

ITEACHYOU | 27-05-13 | 14:22 |
Dat valt te betwisten en dat is prima.
Wat ik kwalijker vind is er een zelfmoord uitlichten en deze zonder verder degelijke argumenten direct met XTC in verband brengen. Ook heb ik mijn twijfels over de intentie van de makers door deze zelfmoord een plek te geven in zo'n documentaire voor de publieke omroep.

Dwaaas | 27-05-13 | 14:35

@pvpb | 27-05-13 | 14:33
Een zin zonder werkwoord schrijven, really, pvpb?

rara | 27-05-13 | 14:34

Irriteren als wederkerig werkwoord: really, Quid?

pvpb | 27-05-13 | 14:33

@Dwaaas | 27-05-13 | 14:27
Twee jaar XTC-gebruik put de serotonine-voorraad in je hersenen uit. Dat is klinisch bewezen.

Je weet wat serotonine doet?

rara | 27-05-13 | 14:32

Het heeft met eerlijke journalistiek in ieder geval niets te maken.

Dwaaas | 27-05-13 | 14:29

@Gerrit Funny | 27-05-13 | 14:21
Silverlight is een stopgap tussen het stervende Flash en het nieuwe HTML5. Dat laatste is bijna klaar voor prime time, maar nog niet helemaal. In de tussentijd moet de site wel blijven werken, ook op brakke browsers.

Toch, Joris?

rara | 27-05-13 | 14:28

@Dwaaas | 27-05-13 | 14:27
Van twee jaar lang acht keer per dag masturberen ga je niet dood.

*levend bewijs*

dlseth_ | 27-05-13 | 14:28

rara | 27-05-13 | 14:09 |
Misschien is dat inderdaad zo. Maar het aangehaalde voorbeeld van iemand die na twee jaar dagelijks XTC zelfmoord pleegt rammelt net zo hard als de verhalen rondom de paddo zelfmoord en paddo hondenslacht.
Misschien masturbeerde die persoon die zelfmoord pleegde ook 8 keer per dag. Dat is ongeveer net zo relevant om het punt "XTC=slecht" te maken.

Dwaaas | 27-05-13 | 14:27

Mijn eerste XTC pilletje in 1988... precies ervaren zoals beschreven wordt. Was nog pure MDMA.

Roxy, Oblemow, 36 op de Schaal van Richter!

bolkebeer | 27-05-13 | 14:26

Er is zelden zulke qudtmuziek gemaakt als house. Afgezien van Bieber dan natuurlijk.

sinar2 | 27-05-13 | 14:25

@ITEACHYOU | 27-05-13 | 14:22
Ze hebben elkaar bestaansrecht gegeven, volgens mij.

Overigens heeft Johnny Jordaan nog wel iets te zeggen over die opmerking over het levenslied en drank: www.youtube.com/watch?v=Tr_KApKBadM

rara | 27-05-13 | 14:24

Bij de volgende silverlight post ga ik addblocker installeren en block ik ook silverlight. Echt, alleen maar foutmeldingen en verneukte layout nu tot die post met silverlight uit zicht is.

Gerrit Funny | 27-05-13 | 14:24

Dwaaas | 27-05-13 | 13:51
zonder de drank was het levenslied ook geen succes mag je aannemen, dat klopt, maar dat verandert niets aan het feit dat ik van mening ben dat XTC de dancescene haar bestaansrecht heeft gegeven

ITEACHYOU | 27-05-13 | 14:22

rot op met dat silverlight! ik wil dat niet en heb dat niet.... site barst nu weer van de foutmeldingen....

Gerrit Funny | 27-05-13 | 14:21

VPRO is zo'n beetje GroenLinks. En GroenLinks is voor het legaliseren van XTC en andere (soft)drugs. Dus de in dit scribent veronderstelde anti-houding van de VPRO jegens drugs en party's snap ik niet helemaal. Waarom kan het niet gewoon een slechte aflevering zijn. Waarom moet er meteen weer een wannabe-generalisatie aan gekoppeld worden?

KlunsJohannus | 27-05-13 | 14:19

Hee minners, gaas terug naar sgool.

newray | 27-05-13 | 14:12

Wat heeft Joost een nazi kop. Ik kende die hele Joost niet... had van mij ook zo mogen blijven eigenlijk..

overVecht | 27-05-13 | 14:12

@harry poster | 27-05-13 | 14:09
Neuh, ik gebruik het voornamelijk als filter om ruis te scheiden van mensen die mij wel kunnen interesseren.

dlseth_ | 27-05-13 | 14:11

@0nz0 | 27-05-13 | 13:49 |

Ik denk het niet, want dit topic stuitert niet door het beeld.

ProAsfalt | 27-05-13 | 14:10

@Dwaaas | 27-05-13 | 13:51
Joost kent de cultuur rond het levenslied niet, vaak gaat het dus over drank en ellende:

www.youtube.com/watch?v=3C-gi_jAtBQ

rara | 27-05-13 | 14:09

house is dermate takkeherrie dat je die zonder pillen niet kunt verdragen.

JoopRe | 27-05-13 | 14:09

@dlseth_ | 27-05-13 | 14:06
Ok, maar vindt u iemands oordeel over een bepaalde muzieksoort (laten we zeggen, een negatief oordeel op wat u luistert) ook maar enigszins interessant?

harry poster | 27-05-13 | 14:09

Je gelooft toch niet echt dat afrojack een privejet kan kopen lol?

Dat huurt die gewoon. Stel hij heeft 30 miljoen (extreem). Dan gaat die toch geen vliegtuig kopen van 6 miljoen + jaarlijks onderhoud.

Keeper | 27-05-13 | 14:06

@harry poster | 27-05-13 | 14:04
Over smaak valt niet te twisten.. Maar wel te oordelen.

dlseth_ | 27-05-13 | 14:06

@Fatwabuster | 27-05-13 | 13:44

Ik heb heel wat klappen uitgedeeld aan gabbbers maar zeker ook mogen ontvangen. Nu.... jááááren later kom je elkaar dan op menig reünie tegen en doorgaans levert dat over en weer mooie verhalen op...

Wat was het leven toen nog heerlijk F5-loos...

overVecht | 27-05-13 | 14:05

"Die irriteerde zich dood aan de falsificatie van 'zijn' housescene eind jaren '80"
Je ergert je aan en je vindt iets irritant.

WaitingLine | 27-05-13 | 14:05

Iedereen zijn eigen muziek! Zo luidt het oude gezegde: over smaak valt niet te twisten. En dat is helemaal waar.

Vandaar dat ik me zo kapot kan ergens aan housefans die alles af lopen te zeiken wat niets met house te maken heeft ("Dat is toch geen muziek" hoor je dan.. terwijl mi house niets met muziek maken te maken heeft, maar dat terzijde) en meerdere pillen nodig hebben om zich te vermaken op een feest/concert.

harry poster | 27-05-13 | 14:04

Dus Joost, in een documentaire over Andre Hazes (levenslied) komt geen druppel drank voor? Bok toch eens op met die drugs subcultuur.

roze_bril | 27-05-13 | 14:03

4:40...

Smaakpapil | 27-05-13 | 14:02

Geschiedvervalsings Tijd hadden ze het beter kunnen noemen.

Ommie de HaatMoker | 27-05-13 | 14:02

Geschiedvervalsings Tijd hadden ze het beter kunnen noemen.

Ommie de HaatMoker | 27-05-13 | 14:02

Oww dus deze lul is schuldig aan het feit dat deze kudtmuziek zich in Nederland verspreide?
Mooi, kan iemand hem waterboarden voor mij?

miko | 27-05-13 | 13:52

Van Dikhout | 27-05-13 | 13:48
je doodschamen kan ook niet, tenzij je een zwak hart hebt....

ITEACHYOU | 27-05-13 | 13:51

De overheid is nog steeds boos omdat ze heel wat btw over drank zijn misgelopen in die tijd. Slechte zakenmensen in Den Haag. Hadden ze dus maar drugs moeten legaliseren.

blinde kip | 27-05-13 | 13:51

ITEACHYOU | 27-05-13 | 13:48
"Bij een programma over het levenslied en de Jordaan komt er toch ook geen zedenles over citroenjenever en alcoholisten die zelfmoord plegen?"

Dwaaas | 27-05-13 | 13:51

Van Dikhout | 27-05-13 | 13:48 |
Voornaamwoord. Ook goed? Of zoiets.

Van Dikhout | 27-05-13 | 13:49

Zo Johnny, ook flink aan de XTC?

0nz0 | 27-05-13 | 13:49

MSM zijn niet onafhankelijk. Zelfs als een journalist geen gekleurde berichtgeving wil doen, wordt het door de weg-met-eigen-volk-collega's wel opgelegd.

BekiekUtMoar | 27-05-13 | 13:48

Johnny Quid |
'Die irriteerde zich dood aan...'
.
Kan natuurlijk niet. Je zegt toch ook niet 'Ik schaam me aan je'?
.
Iets met wederkerig werkwoord.

Van Dikhout | 27-05-13 | 13:48

Dwaaas | 27-05-13 | 13:45
Hoezo hij heeft gelijk?

ITEACHYOU | 27-05-13 | 13:48

Dat hele drugsgeneuzel boeit mij eigenlijk geen fuck.

Ronman2k | 27-05-13 | 13:47

Joost van Bellen heeft gewoon gelijk, maar zo'n uitzending past natuurlijk wel perfect bij het huidige "mag niet" beleid van VVD/PvdA.

Dwaaas | 27-05-13 | 13:45

@overVecht | 27-05-13 | 13:38

Wees er blij om... je wil toch niet geïdentificeerd worden met die 'house' types?

Fatwabuster | 27-05-13 | 13:44

0 journalistieke waarde, geleuter over criminaliteit, next!

HTID | 27-05-13 | 13:44

"Joost van Bellen... Die irriteerde zich dood aan"

Dat krijgt ie met al die drugs; hij haalt 'ergeren aan' en 'irriteren' door elkaar.

Simon de Danser | 27-05-13 | 13:43

Och hemel, krijgen we zo die Tattooboer weer in de panelen om zijn kruistocht tegen drugs voort te zetten.

Moishe Pipik | 27-05-13 | 13:43

Nee, hoor, de NL dansscene is zo groot geworden door de geweldige plaatjes die ze draaien, niet door XTC, Ketamine, Cocaïne, GHB, Poppers, Speed, LSD, Paddos. Vreemd dat House oorspronkelijk uit Detroit komt, in NL een groot succes wordt en pas als men in de VS xtc verruilt voor die stink crack wordt het ook daar een succes. Echt hoor, ik gellof Joost. Die 10000 die hij pakt voor een paar uur draaien heeft hij uitsluitend te danken aan zijn goede plaatjes. *proest, lach, uit*

ITEACHYOU | 27-05-13 | 13:41

1e houseparty,entree twee liter coktail.voor diegene die het zich nog kunnen herinneren.

newray | 27-05-13 | 13:40

Hans Goedkoop, de presentator, nou ook niet echt een goede presentator, hij zucht, hijgt en wijft wat af, ik zou ook boos worden!

Hetty13 | 27-05-13 | 13:40

"History is written by the victor.", maar dan moet je wel eerst alle mensen die het tegendeel weten wel uitschakelen VPRO! Les 1 geschiedenis vervalsing VPRO, pfft, amateurs, beetje dom van jullie.

LangeTijdGeleden | 27-05-13 | 13:39

Alleen maar rondjes lopen. Gewoon rondjeslopen!

Pandapunten | 27-05-13 | 13:39

Ik word oud. De tijd dat ik als skater ruzie had met gabbers is wordt inmiddels als geschiedenis gebracht....

overVecht | 27-05-13 | 13:38

Pillen maakten die house dragelijk, dat weet iedereen.

rara | 27-05-13 | 13:34

En btw Houseparties zijn mijn idee.

newray | 27-05-13 | 13:34

Ik weet nog goed dat dit soort lui house met een grafkist en al ter grave droegen. Daarna werd house zo groot als het nu is. Een beetje een 020 kwaal denk ik, om te bepalen wat een ander hip moet vinden.

Pinocchio | 27-05-13 | 13:33

Joost bewijst dat XTC je geheugen toch niet aantast.

Eenzame Gek | 27-05-13 | 13:33

Toen was coke nog zuiver.

blinde kip | 27-05-13 | 13:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken