Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BRIEF. TU/e discrimineert met vrouwenbeleid

top-ten-things-women-can-do-that-men-can-t-.jpg Zeer gewaardeerde redactie van Geenstijl, hierbij wil ik u graag attenderen op, en tevens mijn ongenoegen uiten over een staaltje virulente witte mannenhaat van mijn werkgever de Technische Universiteit in Eindhoven (TU/e). Graag verwijs ik u hiervoor door naar de volgende twee artikelen: "Rector: voorrang voor vrouwen" [1], en "In touw voor de vrouw" [pdf, p.12]. In deze artikelen wordt gerept over het op korte termijn doorvoeren van een, in mijn ogen, nogal kortzichtige en discriminatoire maatregel om vanaf 2014 alleen nog maar aanstellingen van vrouwelijke universitair docenten (UD's) goed te keuren. Met deze maatregel voorzie ik een groot probleem in de kwaliteitsborging van het onderzoek en onderwijs. Laten we er voor het gemak van uitgaan dat gemiddeld genomen vrouwen over hetzelfde (technische) intellect beschikken als mannen. Dan lijkt het me statistisch gezien zeer onwaarschijnlijk dat uit een erg kleine poule vrouwelijke medewerkers (in sommige vakgebieden wel 10 keer zo klein als de poule van mannen) evenveel technisch toptalent aangesteld kan worden als UD, dan uit een aanzienlijk grotere poule mannelijke medewerkers. Bovendien is het nog maar de vraag of vrouwen een positie als UD wel ambiëren [3]. Ook denk ik dat het voor vrouwen een erg dubbel gevoel moet geven om na 2014 te worden aangesteld als UD. Het doel van deze naar mijn mening ongepaste maatregel, namelijk het afdwingen van 50% vrouwelijke UD's, zal voor mijn hier niet nader te noemen faculteit niet eens behaald kunnen worden, zelfs wanneer we alle vrouwelijke studenten, secretaresses en vrouwelijke schoonmaaksters met onmiddellijke ingang zouden benoemen tot UD. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker voorstander van meer vrouwelijke UD's, maar niet wanneer dit bereikt wordt door symptoombestrijding. Namelijk door een korte termijn maatregel via een hard quotum in plaats van het selecteren op kwaliteit en talent. Het is beter om het probleem bij de wortel aan te pakken, namelijk het omkeren van de feminisering die het onderwijs afgelopen jaren heeft ondergaan [4, 5], en hierbij zo veel mogelijk vrouwen (en mannen) al op jonge leeftijd te interesseren voor de techniek. Op deze manier zal de poule met vrouwen verhoudingsgewijs gaan groeien, waardoor de uiteindelijk samenstelling van de groep UD's automatisch evenwichtiger zal worden in de toekomst. Dit heeft tijd nodig. Echter, vrouwen worden op dit moment aangetrokken door het niveau te verlagen met het aanbieden van softe, pseudowetenschappelijke en Stapeloïde 'beta' studies als psychology&technology [6], en Sustainable Innovation [7]. Bovenop de hierboven genoemde maatregel, komt ook nog dat buitenlandse PhD's vanaf 2013 dertig procent extra belastingvoordeel gaan genieten ten opzichte van hun Nederlandse collega's [8]. Ik en meerdere van mijn mannelijke collega's voelen zich hierdoor gediscrimineerd, gepasseerd en op onze pik getrapt. Met vriendelijke groeten, Een boze witte man

Reaguursels

Inloggen

Te gek voor woorden, terwijl ze wel op andere meer relevante manieren via publiciteit aan de weg timmeren maar dat maak je wel lekker ongedaan op zo'n manier.

Invalide blinden vrouwen negers heb je ook (bijna) niet als hoogleraar dus ga je dan een vakgroepje oprichten alleen om voor zo'n vrouw een soort van goed betaalde Melkertbaan te creeeren?

Andersom dag | 27-05-13 | 12:28

Als student Scheikundige Technologie aan de TU/e kan ik niets anders dan mij volledig aansluiten bij deze brief. Er zijn hier amper vrouwen en de helft van de vrouwen die er zijn, moet zich legitimeren voordat je door hebt dat het een vrouw is.
Daarnaast heeft mijn faculteit ongeveer twee jaar geleden de jongste vrouwelijke hoogleraar van Nederland aangenomen (www.intermediair.nl/carriere/doorgroei...). Na twee jaar kan ik definitief concluderen: deze 'Professor' is een lopende publiciteitsstunt. Ze beheert een eigen vakgroep, maar ik ken werkelijk niemand die daar overweegt af te studeren (excuses, ik ken er één, een vrouw en overtuigd feministe).
Mijn grootste ergernis in het dagelijke leven heet echter de 'vrouwencommissie,' kortweg de 'meicie.' Vrouwen die zichzelf veel te serieus nemen en dat ook door ons genomen willen worden, gaan (op kosten van de studievereniging waarvan ik lid ben, ik betaal er GVD zelf aan mee, dit doe ik alleen omdat het me financieel meer oplevert dan het me kost, principes zijn te koop) thee drinken of zoiets zonder dat mannen mee mogen doen. Alsof er ook maar één man is die überhaupt mee thee wil drinken. Het zuigt alleen enorm dat ik feministische activiteiten sponsor.

Marcus6 | 27-05-13 | 11:22

Het is een bekend feit dat feminisering van het lager en middelbaar onderwijs heeft geleid tot afname van interesse in de techniek. Als de TU Eindhoven inderdaad op de feminisatie-toer gaat, dan graaft zij daarmee haar eigen graf wat betreft opleiden en afleveren van energieke, competente, innoverende ingenieurs.
Nederland zakt al steeds meer af als producent van technologische ontwikkelingen. Mijn broek zakt af bij het constateren van dit soort ontwikkelingen. En Nederland zakt daarmee internationaal gezien nog sneller af dan mijn broek kan afzakken.
Selecteren op sexe in plaats van op kwaliteit? Hallo, Eindhoven, zijn jullie daar van de pot gerukt?

Chapaeau voor TU Eindhoven, de universiteit die het aandurft de beta wereld te alfaberiseren en te feminiseren. Ik hoop het resultaat niet meer mee te maken.

ljcoster | 27-05-13 | 10:14

Denk dat ze eens moeten denken dat er ook bedrijfstakken zijn waar ze al moeilijk mannen voor krijgen laat staan vrouwen, maar dat zijn denk ik ook niet de baantjes die ze bedoelen.

Umberto die trotzoni | 27-05-13 | 09:07

@Liegende Hollander: Meesterlijke reactie, ik zou er geld voor betalen als ik cabaretier was. Jullie zijn allemaal leuk bezig trouwens. Wat is het toch fijn om een blanke man te zijn. (En hetero, gratis bonus van moeder natuur. En atheïst, want moeder rookte niet dus volgroeid brein.) Het gebeurt niet vaak dat ik de dag vrolijk begin dankzij een item op GS maar vandaag dus wel!

QuelleFromage | 27-05-13 | 09:05

Maak het ook nog "vrouwelijker toegankelijk" voor ze, we hebben ook echt een behoefte aan broedkippen die met een "voor-de-sier" TU/HBO thuis gaan zitten. Dat glazen plafond moeten ze maar minder poetsen, dan hoeven ze niet te zien wat erboven zit.

Zorg gewoon dat iedereen bij de opleiding kan die ervoor in aanmerking komt. We hebben ook geen beleid voor vuilnisvrouwen, uitsmijtsters, vroedmannen of vrouwelijke monteurs.

Ploertendodert | 27-05-13 | 08:52

Dit is ook nog een leuke uit de NRC van vrijdag:
'Vrouwenquotum drukt winst bedrijf - ook negatieve invloed op omzet'
www.nrc.nl/nieuws/2013/05/25/vrouwenqu...
(Niet gecontroleerd of deze link al in deze draad aan de orde is geweest. Dus indien wel excuses)

WirMachenMusik | 27-05-13 | 05:29

Positieve discriminatie is de ergste vorm van discriminatie. Het BEWUST voortrekken en het nog goedpraten ook.
Bovendien wat doen we me de andere achtergestelde mensen die ondervertegenwoordigd zijn in het bestuur e.d.? Ik pleit dan ook voor een lesbische geestelijk gehandicapte als directeur voor dit jaren 70 bolwerk

4142 | 27-05-13 | 01:17

Volgens mij heb ik het min record!
lady blabla | 26-05-13 | 23:10 | + 0 -

"Ongelijk" heet dat.

The_Master_Bear | 27-05-13 | 00:14

Brief moet eigenlijk naar het management v/d TU, maar die leggen hem in de onderste la, want ze zijn te druk bezig om die aantrekkelijke overheidsstimulans binnen te halen.

Management zal het worst zijn wie UD's worden, maar als ze een groter aandeel vrouwen kunnen presenteren in die aanstelling, zal de overheid enthousiast financieel 'tegemoetkomen'.

Embla | 26-05-13 | 23:53

voorstel:
Het percentage vrouwelijke werknemers zou overeen moeten komen met het percentage vrouwelijke sollicitanten voor een functie.
Dat lijkt me de enige eerlijke werkbare methode.

Met een beetje research en gecombineerde data van andere uni's zou je hiervoor een prima model moeten kunnen opstellen dat 100% discriminatie vrij is.

wontan | 26-05-13 | 23:35

Volgens mij heb ik het min record!

lady blabla | 26-05-13 | 23:10

Ik vind het prima om excuus-truusen aan te nemen, maar dan moet er wel permanent een badge op om het competente gedeelte van de workforce te waarschuwen: "aangenomen wegens geslachtsdeel"

Prof. Dr. Ir. Toeter | 26-05-13 | 23:07

Prof. Dr. Ir. Toeter | 26-05-13 | 23:04 | + 0 -

Dat laat ik over aan jullie, de mannelijke slaaf!

lady blabla | 26-05-13 | 23:07

Boze blanke man, je hebt helemaal gelijk. Deze maatregelen worden door onze EU parlementariër Kroes gestimuleerd. Het is pure ordinaire discriminatie wat aanhangig gemaakt dient te worden. Waar blijven nu de Spong's en kompanen om deze kwalijke vorm van discriminatie te bestrijden?

lanexxx | 26-05-13 | 23:05

lady blabla | 26-05-13 | 18:03 | + -259 -
"Vrouwen zijn veel beter. En we leven niet in een moslim cultuur waar mannen het voor het zeggen hebben."
.
"Als we de beschaving aan vrouwen hadden overgelaten, dan hadden we nog in strooien hutjes gewoond".
Camille Paglia, Amerikaanse no-nonsense feminist.
.
Probeer nu eerst eens een spijker recht in de muur te krijgen en een auto fatsoenlijk in te parkeren, daarna praten we wel verder.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 26-05-13 | 23:04

En wie gaat de kinderen krijgen?

Prof. Dr. Ir. Toeter | 26-05-13 | 23:00

Is er in 30 jaar echt niks veranderd? Ik weet nog dat mijn zus NIET in Eindhoven ging studeren omdat ze daar zo panisch over vrouwen waren.

frank87 | 26-05-13 | 22:36

Helaas is dit op de TU/e al veel langer aan de hand. Vrouwen worden gewoon verkozen boven mannelijke sollicitanten, ondanks slechtere kwalificaties. Kijk, als je de keuze hebt tussen 2 hele goede kandidaten en je kiest dan voor de vrouw prima, maar deze instelling trekt alle verhoudingen scheef.

Dit soort emancipatie moet van onderuit ontstaan. Inmiddels schrijven meer vrouwen zich in voor een studie aan de TU/e, omdat er meer maatschappelijk gerichte opleidingen zijn gekomen. Deze vrouwen stromen vanzelf door. Dat is helaas nog niet het geval, het overgrote deel van de PhDers is nog man. Maar dat is een kwestie van tijd, UD's nog iets meer...

En dan te bedenken dat eindhoven wordt gezien als slimste regio......

janalleman | 26-05-13 | 22:34

Als je binnenkort weer eens op het gemeentehuis of stadsdeelkantoor komt, kijkt dan voor de gein eens wat er voor positeif gediscrimineerd personeel er rondloopt. De blanke mannen zijn er in de minderheid.

Osdorpertje | 26-05-13 | 22:25

Ik kan met iedereen samenwerken, zolang het maar geen vrouwen zijn...

Doc Damage | 26-05-13 | 22:00

Spijker. Kop. Raak. Van A tot Z. De professor kent dit standpunt van de rector magnificus van de TU/e ook maar al te goed, en bovenstaand relaas was precies de strekking van mijn inaugurele rede. Dezelfde waanzin heerst trouwens ook bij andere andere universiteiten, en bij sommige instanties die academisch onderzoek financieren.

De stelling in het topic kan nog wel wat scherper geformuleerd: we hoeven er niet "voor het gemak" van uit te gaan dat vrouwen gelijk zijn aan mannen, nee, dat is precies het uitgangspunt van de mannelijke dram-feministen zelf. Dat je vervolgens als rector magnificus niet in staat bent om bovenstaande redenering te volgen getuigt van een enorme plaat voor je harses.

Maar hetzelfde zwakzinnige geijl horen we al jarenlang van zovelen die zich boven het gewone volk verheven achten. De maakbare multiculturele samenleving, geforceerde emancipatie van minderheden. Allemaal zeer onverstandig en miljardenverslindend beleid, overbodige kosten waarvoor u en ik via de belastingaangifte en onzinboetes opdraaien.

Goed dat GS hier aandacht aan besteedt, hulde.

Professor Superhirn | 26-05-13 | 21:59

@wontan | 26-05-13 | 20:16
Goedzo!

@Jonkheer Wttewaall | 26-05-13 | 19:54
Inderdaad. Ik zou mijn kinderen ook niet naar deze Uni sturen.

miko | 26-05-13 | 21:57

Ik stel voor dat we voor IEDERE vacature in NL uitsluitend nog lesbische negerinnen met 1 been aannemen. Dán gaan we pas hard jonguh!

Rest In Privacy | 26-05-13 | 21:24

Van Dikhout | 26-05-13 | 18:50 |
Met die magnum-snor bedoelt hij natuurlijk Neil Degrasse Tyson.
En die geile kwijlebal in een rolstoel is Hawking.

wontan | 26-05-13 | 20:16

Als vrouwen nu gewoon eens een universiteit oprichtten... En die, omdat ze dat zo goed kunnen, heel goed maken zodat veel studenten zich daar aanmelden en er naast veel vrouwen óók graag mannen werken...
Oh nee dat kan niet, want vrouwen willen 3 dagen werken, maar studenten moeten 5 dagen studeren en studie volgen...

hfakker | 26-05-13 | 20:07

Die eeuwige communistische bullshit in nederland komt alleen maar van de staat af.

JensDensen | 26-05-13 | 20:02

Pure discriminatie der seksen. Beide verdienen dezelfde kansen ! Mannen en vrouwen verschillen nu eenmaal, anders waren we allemaal hermafrodieten. Dat 50/50 gedoe is echt boeming.

nan6896 | 26-05-13 | 19:56

Wat je tussen je benen hebt zitten en in welke kleur, geur of maat dient niet van keuzebelang te zijn wanneer de te vullen plek enkel om de beste vraagt op het gebied van hand- en/of hoofdvaardigheid.

Moeilijker is het niet. Beter kan het niet. Geëmancipeerder wordt het niet.
Dus waarom zou je dit anders willen?

ZKH EénOog | 26-05-13 | 19:56

In een tijd dat studeren steeds meer uit eigen zak betaald moet worden ben je wel erg onnozel als je je geld gaat verbranden bij een school die vrouwenarbeid vele malen belangrijker vindt dan het opleidingsniveau. Dan kun je het net zo goed besteden in een bordeel.

Jonkheer Wttewaall | 26-05-13 | 19:54

Vrouwen hebben 1 recht, 1 plicht, 1 taal.
Aanrecht, zwijgplicht, horizontaal.

illuvatar | 26-05-13 | 19:54

@illuvatar | 26-05-13 | 19:45
orkadraagster = boerkadraagster....... no typo intended.

illuvatar | 26-05-13 | 19:52

@Ikweetni | 26-05-13 | 18:37
Val jij door de mand. Hihi. Of je bent een van de twee?

@Daan Houtjebijter | 26-05-13 | 18:38
Stuur je kinderen naar het buitenland. tregen de tijd dat ze de studieleeftijd hebben bereikt moet je toch gewoon lenen voor de kosten of het helemaal zelf betalen.

@henriette | 26-05-13 | 19:36
Dat zien de soepsidie mensen niet. Die denken ,ondanks dat ze geen kapitalisten zijn, dat alles opgelost kan worden door er een zak geld tegen aan te gooien.

miko | 26-05-13 | 19:50

@Ikweetni | 26-05-13 | 18:37
Val jij door de mand. Hihi. Of je bent een van de twee?

@Daan Houtjebijter | 26-05-13 | 18:38
Stuur je kinderen naar het buitenland. tregen de tijd dat ze de studieleeftijd hebben bereikt moet je toch gewoon lenen voor de kosten of het helemaal zelf betalen.

@henriette | 26-05-13 | 19:36
Dat zien de soepsidie mensen niet. Die denken ,ondanks dat ze geen kapitalisten zijn, dat alles opgelost kan worden door er een zak geld tegen aan te gooien.

miko | 26-05-13 | 19:50

@neemjemoederindemali | 26-05-13 | 18:48
Tja, die technische studie zal reaguurder Ikweetni waarschijnlijk niet gaan afmaken....... net als zijn nickname.

illuvatar | 26-05-13 | 19:49

miko | 26-05-13 | 19:42
True. Sterker nog: ik ken zelfs mannen die tegelijkertijd en in een moeite door bereid zijn hun vrouw te offeren voor een beter kind!

Tha One | 26-05-13 | 19:49

@illuvatar | 26-05-13 | 19:45
In het kader van: "If you can't beat them, join them!"

illuvatar | 26-05-13 | 19:46

Waarom je niet verkleden als vrouw. Doe een boerka aan en baansucces verzekerd. Geen enkele Universiteit zal een solliciterende orkadraag(st)er uit de selectie gooien als ze kunnen adverteren hoe tolerant ze staan ten opzichte van die hippe religie.

illuvatar | 26-05-13 | 19:45

@Watapatja | 26-05-13 | 18:32
Moet hij lekker zelf weten.Wat mij betreft mag je prima selecteren op politiek,religie zelf aangebrachte uitwerlijke kenmerken en kleding.
Maar niet op Bijv, onvrijwillige littekens huidskleur of komaf. kortom dingen waar je zelf niks aan kunt doen.
Ik zou in een vuurwerk winkel ook geen moslims willen. Veel te explosief.

miko | 26-05-13 | 19:44

Ik gun vrouwen het aller beste in wat, zoals wij allen, indivudueel presteren Je moet sowieso niet onder quota willen vallen afgezien van je eigen ambities tav alle aspecten van het vrouw zijn. Maar.....
Gek genoeg hoor je NOOIT dit soort 50% vrouwenquota eisen als het om loodgieters en vuilnismensen gaat. Waarom is dat? Alle soorten werk binnen ALLE bedrijfstakken is GEEN fröbelen voor verveelde huisvrouwen dus waarom niet hiermee beginnen? (/sarc)

solidstate | 26-05-13 | 19:42

@Van Dikhout | 26-05-13 | 18:50
Nee het zou niet uit moeten maken. Gewoon de beste persoon op de plaats.Maakt geen reedt uit of het dan uiteindelijk 100% vrouwen zijn,negers of wat dan ook. Ik zou voor mijn kind de beste opleiders willen hebben niett meer niets minder. Ik wil helemaal niet meer vrouwen. Ik wilt meer betere opleiders want daar ontbreekt het aan in NL.

@Tha One | 26-05-13 | 18:40
Mannen zijn bereid een deel van hun gezinsleven te offeren voor een betere baan.

miko | 26-05-13 | 19:42

@Daan Houtjebijter | 26-05-13 | 18:38

MIT, Caltech, Stanford, RWTH Aachen, etc.

Misterwolf | 26-05-13 | 19:39

Toen ik ooit een lagere technische opleiding deed, werd er tijdens de praktijkles eens gebeld. De leraar nam op en een woordvoerder van een bedrijf vroeg of hij een voortijdig schoolverlatende allochtoon wist, die het liefst ook gehandicapt was.
'Ik heb hier vele allochtonen gehad die de school voortijdig verlieten en een groot deel zou ik graag een handicap schoppen. Maar helaas. Ik heb hier wel 25 gewone leerlingen die na hun diploma over een maand graag een baan bij uw bedrijf willen', vertelde de leraar.
Ze waren niet welkom, want ze pasten niet in het gesubsidieerde profiel. Ergens daar werd ik er van bewust dat positieve discriminatie net zo funest is als negatieve. Ga voor kwaliteit en kies gewoon de beste voor een functie.

henriette | 26-05-13 | 19:36

Vrouwen hebben nu eenmaal een voorkeur voor softe studies als psychologie. De enige manier waarop je meer vrouwen in het technisch onderwijs gaat krijgen, is door vrouwen enthousiast te maken voor techniek. Succes daarmee.

Nietvoordekat | 26-05-13 | 19:36

Als iemand goed genoeg is, hoort ie z'n positie te krijgen. Ongeacht geslacht!
Al die onzin van meer vrouwen bovenin, als ze goed genoeg zijn heel graag. Anders niet.

Fred van Ria | 26-05-13 | 19:35

't Wordt tijd voor tegen emancipatie. Ik denk hierbij aan een 'Blijf van mijn Bedrijf' pand ergens anoniem voor aannemers.

Mark van Leeuwen | 26-05-13 | 19:33

Vrouwen kunnen wél 2 dingen tegelijk.... Maar ja, dat komt dan weer doordat ze niet kunnen plannen.

Rovalo | 26-05-13 | 19:26

Beste witte mannen van Nederland,
.
Laten wij de positief gediscrimineerde driehoek van vrouwen, allochtonen, en gehandicapten deze week eens een kunstje flikken om wat oogjes te openen. Wij werken de hele week niet. Einde van deze week ligt het hele land zo ongeveer stil. Geen pallet consumentengoederen die de deur uitkomt, stilvallende logistiek en transport, haperende ICT en communicatiemiddelen, stilvallend maatschappelijk leven, enzovoort.
.
Wellicht kan er dan eens een bedankje af voor de welvaart die wij genereren, de prestaties die wij leveren, en het schier oneindige geduld dat wij weten op te brengen wanneer geconfronteerd met de zoveelste golf van gejank over hoe moeilijk de driehoek het toch heeft in dit leven.
.
Een bedankje, meer niet. Al zou het prettig zijn als dit misschien ook leidt tot een substantiele bijdrage aan de economie. Natuurlijk te veel gevraagd, ik weet het, maar een man kan ook wensen hebben.
.
Ik had deze noot misschien beter kunnen richten aan vrouwen, allochtonen, en gehandicapten zelf. Wat ik zeggen wil in termen van economische bijdrage.... "Step up or shut the fuck up!"

Parel van het Zuiden | 26-05-13 | 19:25

Watapatja | 26-05-13 | 18:42 |
Ik geloof het onmiddellijk. Het viel me ook al op dat die link hierboven naar de NRC leidde naar een vrouwelijke auteur. Qua dat beter onderhandelen was mijn ex waarschijnlijk de uitzondering toen we uit elkaar gingen. Al heb ik uiteindelijk met een neuslengte gekregen wat ik wilde. Maar dat allemaal terzijde. Ze zoeken het maar uit die vrouwen. Ik zal niet beweren dat ze allemaal hetzelfde zijn, maar er zijn wel aanwijzingen voor.

Tha One | 26-05-13 | 19:24

De voorstanders van positieve vrouwendiscriminatie zijn dezelfden als de voorstanders van positieve allochtonendiscriminatie. Alle discriminatie is in Nederland VERBODEN. Mannendiscriminatie dus ook!

Rest In Privacy | 26-05-13 | 19:12

Ik denk dat een lesbische joodse negerin in een rolstoel daar veel kans maakt.

boasatlas | 26-05-13 | 19:08

De meeste vrouwen willen niet gepushed worden en zeker niet in een bèta omgeving werken.
Ze doe liever waar ze goed in zijn. Een alfa studie volgen, verzorgend en lief zijn.
Uitzonderingen daargelaten ziet een man dat ook het liefst in een vrouw.

Ongeblustekalk | 26-05-13 | 19:03

Bah voor vrouwentopic. Indy 500 is onderweg, veel belangrijker.

faz | 26-05-13 | 19:03

Ik voorzie een heuze stroom mooie blanke Russische vrouwen met minimaal een M.Sc., straks hier een PhD gaan doen en UD worden. Eigenlijk is dit een win-win, maar ik begrijp de stelling van de schrijver dat het een korte termijn visie is.

Skinkie | 26-05-13 | 19:02

Belasting en sexe als een pressiemiddel om politiek correcte nuances te verweven in een succesvol concept is een enorme fout!

tattooboer | 26-05-13 | 18:57

*mee bezig zijn

Freddie Stobart | 26-05-13 | 18:57

Vrouwen zijn leuk en aardig, maar ik wil niet met ze werken...

oosteuropijan--> | 26-05-13 | 18:56

Van Dikhout | 26-05-13 | 18:53 |
Elk dingetje waar zo op dat moment moet topprioriteit hebben en iedereen die het daar niet mee eens is is een sexist.
Verder hebben ze de neiging om overal met gestrekt been in te gaan.

Freddie Stobart | 26-05-13 | 18:56

Symptoombestreiding :) Ach, het hele wetboek staat er barstens vol van.

rickie57 | 26-05-13 | 18:54

@Freddie Stobart | 26-05-13 | 18:33 |
'Ik neem nooit vrouwen aan.'
.
Waarom niet? Ik heb de mijne ook aangenomen. Bevalt nog steeds.

Van Dikhout | 26-05-13 | 18:53

@miko | 26-05-13 | 18:05 |
'Of dat nu een kwijlende geilbal in een rolstoel is of een blondine met cup hhh of een neger met een Magnum π snor.'
.
Een negert, omdat het moet...?

Van Dikhout | 26-05-13 | 18:50

@Fijnstoffer | 26-05-13 | 18:42

U heeft volkomen gelijk, je ziet tegenwoordig volop travestieten op straat met een lange jurk. 30 jaar geleden kwamen travestieten samen in een achteraf zaaltje.

Dit land verwijfd in hoog tempo.

neemjemoederindemali | 26-05-13 | 18:50

Er zijn nog minder liliputters, transgenders, homo's in bestuur TU te vinden, daar beleid dan ook op aanpassen? Cq krijgen zij voorrang ten op zichte vrouwen ( nu we eenmaal zijn begonnen met positieve discrminatie)

Progresievelng | 26-05-13 | 18:49

We kunnen eerst eens beginnen met een vrouwenquota van 50% bij de vuilnisophaaldiensten Als dat na een proef van 10 jaar voldoende resultaat heeft opgeleverd kunnen we gaan nadenken over verplichte vrouwenquota in andere bedrijfstakken (/sarc)

solidstate | 26-05-13 | 18:49

@Ikweetni | 26-05-13 | 18:37

Je had 2/3 vrouw in je klas en nu 2?

neemjemoederindemali | 26-05-13 | 18:48

WirMachenMusik | 26-05-13 | 18:41
VeranderstelD wordt!

WirMachenMusik | 26-05-13 | 18:44

Watapatja | 26-05-13 | 18:29

En met excuses voor de typefouten in mijn vorige, maar moet rennen voor de snackbar nu. Studio Sport enzo.

Tha One | 26-05-13 | 18:43

Tha One | 26-05-13 | 18:40 |
Uit allerlei onderzoeken door vrouwen blijkt dat ze minder verdienen. Blijkbaar worden mannen dan boven CAO betaald, kunnen dus beter onderhandelen.

Watapatja | 26-05-13 | 18:42

Boze Witmans, geef het maar op als je niet bereid bent tot harde actie om de policorre gekkies wakker te krijgen. Dit is Nederland, verwijfd tot in de diepste nerven.

Fijnstoffer | 26-05-13 | 18:42

Pantheist | 26-05-13 | 18:34 |
Op een TU lijkt het me niet slechts om een of andere vorm van algemene intelligentie te gaan, maar ook om technisch inzicht. En ik waag me af te vragen of dat ook zo gelijk verdeeld is over geslachten als met intelligentie veronderstelt wordt.

WirMachenMusik | 26-05-13 | 18:41

Ikweetni | 26-05-13 | 18:37

Technische studie.... een toename van 1 naar 2 is een 100% stijging, geen 200%.

Maar waarschijnlijk had jij ook vrouwelijke docenten?

The_Master_Bear | 26-05-13 | 18:40

Watapatja | 26-05-13 | 18:29

Haha, sterk. Nog sterker zou wellicht zijn geweest mij te vragen naar 3 CAO's waarin op dat punt onderscheid wordt gemaakt, en dan uiteindelijk eventueel genoegen te nemen met slecht 1 voorbeeld, dat ik dan niet kan leveren. Nee, een voorbeeld van een CAO heb ik niet, maar als ik zo af ga op wat er zoal van tijd tot tijd her en der gepubliceerd wordt, zou er in dezen toch sprake zijn van een waarneembaar verschil. Wellicht speelt e.e.a. zich af buiten de sfeer van CAO's? Op wordt ermee bedoeld dat mannen eerder opslag krijgen voor dezelfde geniale inval? Ik ben zelf geen vrouw, ga hier geen uitgebreide research naar doen.

Tha One | 26-05-13 | 18:40

Jammer,
Was in mijn tijd een top- universiteit waar ik veel aan te danken heb. Nu zullen mijn kinderen noodgedwongen naar Delft moeten gaan.
Zonde

Daan Houtjebijter | 26-05-13 | 18:38

De hoeveelheid vrouwen in mijn technische studie is dit jaar met 200% gestegen.

Nu zijn er 2 (op 35) in het eerste jaar.

Ikweetni | 26-05-13 | 18:37
-weggejorist-
Hanz Ziezo | 26-05-13 | 18:37

Hup! Nu nog een vrouwenquotum van 50% procent voor Nobelprijzen en Formule 1

WirMachenMusik | 26-05-13 | 18:37

Wat deze man zegt klopt gewoon. Als je ervan uitgaat dat intelligentie onafhankelijk van geslacht verdeeld is, dan is het nogal kortzichtig en ondoordacht om alleen nog maar vrouwen in aanmerking te laten komen voor bepaalde functies. Terwijl statistisch gezien het onmogelijk is dat je net zoveel kandidaten vindt met dezelfde intelligentie of hoger binnen een veel kleinere poule. Dat leidt dus onvermijdelijk tot een daling van de kwaliteit.

Pantheist | 26-05-13 | 18:34

Ik neem nooit vrouwen aan. Kan er gewoonweg niet mee werken.

Freddie Stobart | 26-05-13 | 18:33

Nequebard | 26-05-13 | 18:29 |
Maar als je als muziekhandel een verkoper zoekt zonder tattoos, hanekam, piercings, breekt de pleuris los.

Watapatja | 26-05-13 | 18:32

´Een boze witte man ?´... Het is toch niet sinterklaas, he ?!

hawie | 26-05-13 | 18:32

Die weg met ons mannetjes die voor positieve (wtf) discriminatie zijn, zijn papkindjes waarbij moeder thuis de broek aanhad en pa niets te vertellen had. Elke vorm van eigenheid en mannelijkheid is er door mams uitgekwetterd tot zoonlief zo murw is dat hij werkelijk gelooft dat mannelijk gedrag fout en vrouwelijk gedrag goed is.

ZDEV | 26-05-13 | 18:31

lady blabla | 26-05-13 | 18:03 |
Vrouwen zijn veel beter.
--------------
Blijkbaar niet op het gebied van waarschijnlijkheidstheorie, anders had je het hoofdargument van die TU/e-medewerker wel begrepen.
Of begrijp ik misschien je ironie niet?

WirMachenMusik | 26-05-13 | 18:31

Als meneer zich op zijn pik getrapt voelt moet hij misschien samen met zijn andere collega's elders werk vinden. Zou moeten kunnen met tekort aan technisch personeel op de arbeidsmarkt. Zodat de universiteit waar hij werkt mannen weer eens gaat waarderen. Laat ze de braindrain maar voelen als ze niet willen betalen!
en inderdaad als vrouw zal ik mij heel ongemakkelijk voelen om een baan te hebben, waarvan ik weet dat ik die heb omdat ik toevallig zittend plas. In plaats van om mijn kwaliteiten.

Merula | 26-05-13 | 18:30

Ach, het staat al in de naam - 'positieve discriminatie' blijft discriminatie. Het is geen 'victimless crime'. Als je beleid voert ten gunste van zwarten, dan gaat dat beleid ten koste van blanken; als je beleid voert ten gunste van vrouwen, dan gaat dat beleid ten koste van mannen.

We leven eigenlijk wel in een vreemde wereld; iemand die voorstelt op basis van verdienste te selecteren en daarbij ras en sekse buiten beschouwing te laten, heet een racist en een seksist. En iemand die eist dat we arbeidsplaatsen en opleidingskansen verdelen op basis van ras en sekse, heet een progressief.

Verwarrend.

Nequebard | 26-05-13 | 18:29

Moslim meisjes zijn slimmer , die kopen kinderen en dan verdwijnt dat westerse feminisme wel vanzelf .

likmegaties | 26-05-13 | 18:29

Tha One | 26-05-13 | 18:24 |
Noem eens een CAO waar onderscheid gemaakt wordt in de beloning van mannen en vrouwen.

Watapatja | 26-05-13 | 18:29

Ja, laten we die paar studies die nog wel wat voorstellen ook kapotfeminiseren, stukslopen met positieve discriminatie en ten prooi vallen aan maakbaarheidsidealen. Daar worden we als samenleving echt beter van.

Over 3 jaar komen ze erachter dat er door "discriminatie" wel erg weinig bontkraagjes met slechts een VMBO-diploma als hoogleraar voor de klas staan, dus wordt daarvoor ook een quota ingevoerd. Uiteraard ter aanvulling van de lesbi-, moslim-, gehandicapte-, laagopgeleiden-, geestelijk gestoorden- en zwakzinnigenquota. Ik ben weg hier als mijn studie klaar is. Waarschijnlijk ben ik een van de laatsten met een technisch diploma dat niet gratis wordt weggegeven (waarschijnlijk ook weer omdat het voor de wollah-roepende types wel erg lastig is om een studie te voltooien).

deprivéspeler | 26-05-13 | 18:28

@brabandertje | 26-05-13 | 18:08
Ook slaat het feminisme beroepen over die het kennelijk te min acht: vuilnisman, vrachtwagenchauffeur, bouwvakker, etc. etc.

Godsammekraken | 26-05-13 | 18:27

Als vrouwen geen UD willen en/of kunnen worden of de meiden uit Delft vinden een (beter betaalde) carriére buiten de wetenschap interessanter, laat ze. Start alsjeblieft geen stepdown beleid door de beta-wetenschap te versoften, daar heeft de maatschappij geen banen voor en hebben die vrouwen uiteindelijk ook niets aan. Beter wordt er gezorgd (vul zelf maar in door wie) voor een open minded cultuur in het onderwijs waarbij er minder snel labels worden geplakt op alfa en beta. Niet alleen vanuit school, maar ook tussen de scholieren onderling is het not done om de beta-hoek in te gaan.
En vergeet als TU niet te scouten onder meisjes die (Technische) Geneeskunde, Biologie, de wiskundige kant van economie en aanverwante softe beta-studies overwegen, genoeg vrouwen in mijn omgeving die harde beta-studies hebben gedaan of overwogen, maar er zijn weggerend omdat de faculteiten geestdodend waren op sociaal gebied/ze socialer of directer maatschappelijk werk wilde of simpelweg de toepassingen leuker vonden. Daar zijn vast betere oplossingen voor te vinden dan random vrouwen aanstellen als UD.

Miss Daad | 26-05-13 | 18:26

Waarom is er eigenlijk geen quotum voor vrouwelijke bouwvakkers?

VanBukkem | 26-05-13 | 18:25

Het lijkt me het beste om elke gehandicapte moslimalesbo met kopvod die je kunt vinden aan te stellen als UD.

neemjemoederindemali | 26-05-13 | 18:24

Vrouwen kunnen wel goed stucen. Hun gezicht dan.

Botte Hork | 26-05-13 | 18:24

Kwaliteit heeft niets met quota te maken. Zo simpel is dat. Als je je dan per se voor de vrouw wilt inzetten, regel dan dat ze hetzelfde beloond wordt voor hetzelfde werk ofzo. Nog beter is wellicht dat de vrouw ook dat zelf afdwingt. Daar ben ik nog niet uit.

Tha One | 26-05-13 | 18:24

The_Master_Bear | 26-05-13 | 18:21 | + 0 -

Ik zie ze ook niet achter de vuilniswagen hangen.

Eurotokkie | 26-05-13 | 18:23

Eurotokkie | 26-05-13 | 18:19

Dat kan je helaasch wel stellen ja.

Botte Hork | 26-05-13 | 18:22

@smdyasc @18:14
Laten we Ella Vogelaar en Hanneke Groeteman ook niet vergeten!

Chiant | 26-05-13 | 18:21

Ik zie nog lang geen 50% vrouwen bij de wegwerkers.

Daar hoor ik ze echter nooit over janken.

The_Master_Bear | 26-05-13 | 18:21

@brabandertje | 26-05-13 | 18:08
Bij veel opleidingen zijn vrouwen toch al in de meerderheid? Waar geen stop op vrouwelijke studentes bij meer dan 50%?

@James Lastig | 26-05-13 | 18:16
Behalve voor de functie p.a.

miko | 26-05-13 | 18:20

Is er nog wel plaats in Nederland voor de goed opgeleide blanke man, geen handicaps en niet religieus.

Watapatja | 26-05-13 | 18:20

Botte Hork | 26-05-13 | 18:13 | + 2 -

Helaas hebben heel wat vrouwen van deze jagers watjes gemaakt.

Eurotokkie | 26-05-13 | 18:19

Wat een sukkel. Ik hoop toch dat hij zelf ook wel snapt dat je alleen maar kan discrimineren als je een blanke man bent!

pistol-pete | 26-05-13 | 18:17

Wat een sukkel. Ik hoop toch dat hij zelf ook wel snapt dat je alleen maar kan discrimineren als je een blanke man bent!

pistol-pete | 26-05-13 | 18:17

Bij mij in het bedrijf geldt volgende:
Bij bewezen gelijke geschiktheid genieten lekker wijven de voorkeur.

James Lastig | 26-05-13 | 18:16

Vrouwen terug de keuken in waar ze thuis horen , weer achter de kinderwagen zoals dit hoort.

Eurotokkie | 26-05-13 | 18:15

Gewoon afspiegelen naar het bedrijfsleven. Op engineeringbureaus is nog geen 20% vrouw. Praktijkgericht of zoiets...

Ik was in Haren | 26-05-13 | 18:15

Ik ben zeer geemancipeerd. Zo hangen er in de fietsenstalling op mijn station borden met de tekst 'Heren, zet uw fiets waar mogelijk boven in het rek'.
Echter, om alle geemancipeerde vrouwen ook de kans te geven om hun fiets boven op het rek te tillen, plaats ik mijn fiets altijd onderin.

Eric Blair | 26-05-13 | 18:15

Straks zit de hele TU/e vol UD-kanjers van het intellect van Sharon Dijksma en Ineke van Gent. Nederland als kenniseconomie, wordt steeds verder weggeduwd. Gewoon benoemen op basis van kunde, niet op basis van kudt, iedereen een faire kans.

smdyasc | 26-05-13 | 18:14

De man is de jager. Punt.

Botte Hork | 26-05-13 | 18:13

Positieve discriminatie is ook discriminatie. Gewoon de beste persoon aannemen, dat gezeik over vrouwen of allochtonen kwootaas.

Standard | 26-05-13 | 18:11

@liegende hollander | 26-05-13 | 18:08
Je kan ook proberen zelf zwanger te worden, jankerT.

Jim Lovell | 26-05-13 | 18:10

Discriminatie en sexisme is heel erg schadelijk, en onze maatschappij, en het onderwijs(!) onwaardig. "Positieve" discriminatie bestaat niet, mensen bij voorbaat voortrekken of afkeuren is nooit positief.

cabbit | 26-05-13 | 18:10

Let the best man/woman win!!!!
(even if he/she isn't 'White')!!

Theemutz | 26-05-13 | 18:10

Bij andere uni's is dat niet anders hoor..... maar ik ben bang dat dit inderdaad niet ten goede is voor de kwaliteit.

Hobbykip | 26-05-13 | 18:09

Opvallend dat het andersom nooit een issue is. Bij echte vrouwenopleidingen zoals verpleegkunde, mondhygiëne of huishoudkunde worden nooit verplicht "mannen" aangesteld.

brabandertje | 26-05-13 | 18:08

Hij heeft gelijk, eerst doen vrouwen depressief en verkloten de sfeer, gewoon omdat ze niet zwanger kunnen worden.
Is het eindelijk gelukt gaan ze iedereen lastig vallen met vage zwartwitfilmpjes van iets.
Dan gaan ze lange tijd op zwangerschapsverlof.
Daarna nemen ze ouderschapsverlof.
Dan zijn ze nog een tijdje ziek.
Daarna gaan ze minder werken maar het werk dat ze doen proberen ze thuis te doen, terwijl ze op zo'n jankende koter passen.
Als je een vergadering probeert te plannen waar een paar van die mutsen bij moeten zijn gaat natuurlijk hun mamadag voor jouw geplande vrije dag.

liegende hollander | 26-05-13 | 18:08

Leer eerst maar eens een lekke band verwisselen.

Jim Lovell | 26-05-13 | 18:07

Die Rector (als het een vrouw is, dus waarschijnlijk de Alpha teef) vind het waarschijnlijk heerlijk als alle vrouwen onder haar hun 'vrouwelijke' cyclus sync'en op haar.

Als het een man is, dan denk ik dat hij t zalig vind om alleen maar vrouwen (en dan zeker bij voorkeur, mooie vrouwen) over de vloer te zien lopen.

LangeTijdGeleden | 26-05-13 | 18:07

Daarnaast kunnen vrouwen gewoon niet autorijden.

Stroopdoos | 26-05-13 | 18:07

De maakbare samenleving toont zich daar op zn allerlelijkst.

Godsammekraken | 26-05-13 | 18:06

Vrouwen en techniek ?

Een fietsband plakken is al te moeilijk....

CornholioNL | 26-05-13 | 18:06

Lady blabla, we leven in een cultuur waar de realiteit geaccepteerd mag worden ipv een ideaal door strotten geramd moet worden. Is nogal een verschil.

Stroopdoos | 26-05-13 | 18:06

Lang verhaal terwijl:
1. Vrouwen mogen er solliciteren.
2. Vrouwen mogen er studeren.
Daarmee is de emancipatie compleet. Punt.

Godsammekraken | 26-05-13 | 18:05

Zweedse toestanden, werken daar ook uitstekend.

Withnail | 26-05-13 | 18:05

Boze witteman gaat hier al fout: "Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker voorstander van meer vrouwelijke UD's, maar niet wanneer dit bereikt wordt door symptoombestrijding"
Juist deze gedachtegang zorgt voor dit soort uitwassen. je krijgt gewoon terug wat je wenst witte man.
Je eerste gedachte moet zijn dat je de slimste ,beste , meest betrouwbare persoon voor de klas wil hebben. Of dat nu een kwijlende geilbal in een rolstoel is of een blondine met cup hhh of een neger met een Magnum π snor.
Je hoeft geen voorstanderr te zijn voor meer vrouwen.Waarom?

miko | 26-05-13 | 18:05

Vrouwen zijn veel beter. En we leven niet in een moslim cultuur waar mannen het voor het zeggen hebben.

lady blabla | 26-05-13 | 18:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland