
Hackers zijn boos. U weet wel, die lui die altijd met een bivakmuts op achter een laptop zitten. Opa Opstelten heeft namelijk onlangs een wetsvoorstel ingediend waarbij het verplicht wordt om bij bepaalde misdrijven
encryptiesleutels af te staan, op straffe van drie jaar gevangenisstraf. Nederland Tapland. Niemand is baas over zijn eigen digitale privacy. Logisch dat hackers er de lol niet van inzien. Die komen in verzet. En dat heeft gevolgen. Ernstige gevolgen. Onlangs is er een lijst gepubliceerd met SCADA-gegevens. Dat zegt u niets?
SCADA is een systeem om grote infrastructurele processen mee te besturen. Denk aan windmolens, bruggen, sluizen, basisscholen, scholengemeenschappen, sporthallen en ga zo maar door. Als hackers de hoogste bevoegdheid kunnen krijgen over de processen van Rijkswaterstaat, waterschappen en andere infrastructuur, dan kunnen ze heel Nederland lam leggen. Kortom,
Fire Sale! Raad eens? Dat kunnen ze dus! Staat dat stoplicht iets te lang op rood? CYBERATTACK PEW PEW! Alle TL-verlichting van basisschool de Bonte Pael te Delft gaan ineens uit? CYBERATTACK PEW PEW! Stopt je trein midden in een weiland? CYBERATTACK PEW PEW! Geven alle matrixborden ineens aan dat je 160 mag? CYBERATTACK PEW PEW! Lopen alle polders ineens onder water? CYBERATTACK PEW PEW! Ligt al het betalingsverkeer plotsklaps plat? CYBERAT..
ow, shit.. Lekkende kerncentrale in Borsele? CYBERATTACK PEW PEW! Paar vaatjes met dodelijke chemische gassen die ineens open staan in de Europort? CYBERATTACK PEW PEW! De Vogel Rok in de Efteling blijft maar versnellen en versnellen? CYBERATTACK PEW PEW! Schiphol? CYBERATTACK PEW PEW! Die hackers hebben zoveel toegang tot dit soort processen dat ze met gemak een stuwdam open kunnen gooien op de Veluwe. En daar staat geeneens een stuwdam. In 2012 maakte het NCSC zich al
zorgen over SCADA-systemen als Tridium Niagara. Waarom zijn zulke belangrijke systemen dan toegankelijk gemaakt via het internet, in plaats van dat ze draaien op een afgesloten netwerk? Sukkels. Maar goed, laat het nu juist dat Niagara systeem zijn dat door de vrijheidsstrijders/scriptkiddies (kies maar) van
@ntisec getorpedeerd is. Bewijs? Kijk, een
Pastebin met IP-adressen om in te loggen in allerlei grote systemen. Niet te veel het openbare leven ontregelen, mensen. Het is bijna weekend. En o ja, strafbaar. Behalve als je
Tim Kuik bent, natuurlijk. PEW PEW!
Reaguursels
InloggenDie hackers hebben zoveel toegang tot dit soort processen dat ze met gemak een stuwdam open kunnen gooien op de Veluwe. En daar staat geeneens een stuwdam.
Haha! +1
Matrixborden met 160 is op veel momenten op veel wegen geen enkel probleem, om te beginnen met A2 Utrecht - Amsterdam
Mijn vrouw heeft een vibrator met SCADA aansluiting. Linke soep.
Nietvoordekat | 17-05-13 | 16:24 | + 0
jij ook zo'n weekend!
Dampert | 17-05-13 | 16:19 | + 0
Daar heb je dan ook weer gelijk in. Fijn weekend!
Nietvoordekat | 17-05-13 | 14:22 | + 1
Ik loop een beetje te narren, maar als je uitdeelt moet je ook kunnen incasseren. Mij een bekrompen geest noemen is ook niet liev.
Verder vind ik het allemaal wel weer genoeg genuanceerd ondertussen, zeker voor een vrijdagmiddag. Standpunten zijn duidelijk, next..
Die poster op pastebin heeft gewoon even gezocht op de SCADA search engine www.shodanhq.com/ . Next.
Hackers doen wel meer www.zekerwel.nl/stad-2/865-pas-op-nepm... En voor elk probleem hebben de boefjes wel weer een oplossing...
Verrijkend =verreikend uiteraard.
Dampert | 17-05-13 | 12:38 | + 1
Een beetje jammer dat je het nodig vindt de hele tijd mijn intelligentie in twijfel te trekken. Vooral omdat ik niet geloof dat ik in deze draad blijk heb gegeven van een gebrek hieraan. Wat een zwaktebod is dat.
Het verschil tussen een automobilist die een kind aanrijdt en iemand die wordt verdacht van het bezitten van kinderporno of terroristische dingen of zo, is dat er in het ene geval daadwerkelijk een incident geweest is, en in het andere slechts een verdenking hiervan. Je hebt wel gelijk dat er inderdaad een plicht is om mee te werken aan een alcoholcontrole, zelfs zonder dat er daadwerkelijk een incident is geweest. Puur principieel gezien is dat ook een verplichting tot meewerken aan je eigen veroordeling. Echter vind ik het percentage alcohol dat iemand op een bepaald tijdstip in zijn bloed heeft minder zwaarwegend dan de inhoud van beveiligde bestanden. Op dat vlak ben ik bereid om het principe los te laten, en mensen te verplichten een ademtest af te laten nemen. Principes zijn leuk, maar zoals je zelf al zegt, is de realiteit soms minder ideaal.
Anyways. Die wet is best verrijkend en veel te makkelijk te omzeilen, en druist tegen een erg belangrijk principe van de rechtsstaat in. Ik zou zeggen dat het geen domme instelling is om daar kanttekeningen bij te zetten. Misschien durf ik zelfs te beweren dat het dom is om dat niet te doen.
@w.degene | 17-05-13 | 10:52
Er zijn ook uitzonderingen op die regel: blog.iusmentis.com/2012/11/29/kan-een-...
Maar ik denk dat 3 jaar toch wel een beetje de redelijkheidsbeginselen in die uitzonderingen te boven gaat.
HTP !
Waar is nu onze koning Willem Alexander die zo waarlijk helpe hem god almachtig heeft gezworen onze grondrechten te beschermen. Ik vind dit echt te ver gaan.
Spelen ze op de redactie ook Kingdom Rush?
Yippiekayee MTF-er :-)
Opstelten sucks big time!!
Hacken iszo 1988 !!
@necrosis | 17-05-13 | 10:19
Dus in plaats van een reguliere pornosite te vinden, verschijnt het hoofd van Opstelten in je beeldscherm met de tekst 'Ivo says NO!'
Er zijn mensen die een hele speciale sexuele smaak hebben, vergis je niet.
Nietvoordekat | 17-05-13 | 11:47 | + 0
Je snapt oprecht niet waarom ik voor deze wet ben om vervolgens uit te leggen waarom ik voor deze wet ben(?) En vervolgens kom je ook nog met rare beweringen als "Je hebt beveiligde bestanden? Dan ben je vast een vieze pedo/smerige terrorist". Er zijn toch echt redenen om bezorgd te zijn over uw intelligentie.
Maar even een resumé dan:
- Wet is stom, gaat zo helaas in de praktijk niet werken.
- Ik ben in principe niet tegen een informatieplicht, zoals het afgeven van wachtwoorden bij ernstige zaken. Als een automobilist een kind heeft doodgereden kan hij ook worden verplicht tot een blaastest/bloedproef. Hij wordt dus gedwongen mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Vind jij dat dan ook niet kunnen?
Tussen droom en wet staat de werkelijkheid in de weg en praktische bezwaren, of zo.
Ph0bium | 17-05-13 | 11:09
Wat wil je daarmee zeggen?
Ik zie een toko Echelon Inc. ik zie het verband niet.
Iets dat totaal niets te maken heeft met het Echelon project van de UK, VS, Australië en Canada?
Nederland doet daar overigens ook niet aan mee.
Stellingen:
1. Bevoegdheden van overheden worden altijd uitgebreid, nooit teruggenomen.
2. Bezuinigingen zijn gebaseerd op lastenverzwaring naar de burger niet op werkelijke krimp van overheidsuitgaven, het ambtenarenapparaat, of sluiten van instanties.
3. Ambtenaren dragen netto niets bij aan het BNP net als werkelozen.
4. Lastenverzwaring op de burger zorgt voor een economische achteruitgang en dus ook voor een verlies aan inkomsten voor de overheid. (Negatief versterkend spiraal-effect.)
5. Een kleinere (krimpende) overheid zorgt voor een lagere belastingdruk op burgers en bedrijven, hierdoor kan (gaat )de burger het geld dat hij daarmee niet kwijt is aan de overheid, aan consumentengoederen besteden waardoor de economische groei, maar ook de volumes in percentages aan heffingen en accijns in de staatskas groeien. (Positief versterkend spiraal-effect.)
6. Meer vrijheid in economische regelgeving zorgt voor groei van het BNP en algehele welvaart.
De reden dat al deze rommel op internet is aangesloten is dat ambtenaren dan wat langer in bed kunnen blijven, met de iPad op het nachtkastje.
kicktherabbit | 17-05-13 | 09:32
Uitstekende site in die link, dank!
NB. Ongeacht welke (gevestigde) partij er in de regering zit, de burger-verachtende wetgeving zal altijd getracht worden voorgesteld en toegepast. (zie geschiedenis)
Hirsch Balin, Donner, Opstelten of oudere voorgangers, het is nooit anders geweest.
@According2Mark | 17-05-13 | 11:38
"als je bewijs van een gore misdadiger hebt zoals Robert M, dan kun je hem toch net zo lang martelen tot hij meewerkt?"
.
Kan mij in een gedeelte van jou betoog vinden en zelfs martelen zou voor bepaalde uitschot wel eens opluchtend kunnen werken. Desalniettemin is en blijft het een illusie om te veronderstellen dat martelen een manier zou kunnen zijn om de waarheid boven tafel te krijgen. Mijns inziens wordt er alleen informatie los gepeuterd die er toe bijdraagt dat de "beul" stopt met martelen en dat hierbij niet perse de waarheid mee boven tafel komt.
Dampert | 17-05-13 | 11:26 | + 0
Als je nu al inziet dat die wet niet gaat werken, leg me dan eens de redenatie uit die je gebruikt om tot "ik ben voor deze wet" te komen, want dat snap ik oprecht niet.
Leuk dat je ook sceptisch bent tegen andere privacy-inbreuken van de overheid (ik ook), maar daar hebben we het nu niet over. Het gaat nu om een blatante schending van het principe dat je niet aan je eigen veroordeling mee hoeft te werken, waarvan je zelf al toegeeft dat het nut verwaarloosbaar is.
Overigens ben jij ook erg sterk bezig met ongefundeerde conclusies trekken. Sterker nog, dat is juist de reden dat je voor deze maatregel bent. Je hebt beveiligde bestanden? Dan ben je vast een vieze pedo/smerige terrorist (doorhalen wat niet van toepassing is)! Bewijs zelf het tegendeel maar! Zo hoort een rechtsstaat niet te werken.
ik zie al dat ze al mijn post gaan openstomen en dichtplakken. er moeten wel grenzen zijn.
als iemand niet meewerkt met het openbaren van gegevens dan kan hij toch standaard meer straf krijgen?
iemand die niets te vrezen heeft maakt het niets uit.
wat ik wel vrees : mijn gegevens (digiD) in handen van de overheid. nog nooit zo een incompetente club IT-ers meegemaakt. Komt ook door al de externe die ze inhuren. Die denken alleen aan hun declaratie. Slim hoor om alles te outsourcen en alle 'kennis' in te huren.
Wat doet die Opstelten moeilijk : als je bewijs van een gore misdadiger hebt zoals Robert M, dan kun je hem toch net zo lang martelen tot hij meewerkt?
Middeleeuws? Misschien maar wat dan al die gasten die hier komen met hun middeleeuwse praktijken?
Zie ook die kunstuiting topic omdat die zandbak mongolen nog 1000 jaar terug in de tijd leven.
Dat kan wel allemaal.
SCADA systemen worden ook veel gebruik in de olie en gas industrie. Het is wel een "internet systeem", (of beter de mogelijkheid is er om zo'n systeem via het internet te benaderen) maar in het geval van een kritische besturing wordt dit altijd uitgevoerd met een safety systeem ernaast. Ik vraag me af hoever ze gaan komen met het hacken van deze SCADA systemen. Maar dat het kan, dat geloof ik zeker. Het stuxnet virus, gemaakt voor Siemens PLC's zijn we allemaal nog niet vergeten...
Nietvoordekat | 17-05-13 | 10:49 | + 1
Ik begon met een cynische kanttekening waar u vervolgens veel te veel conclusies uit distilleert. Ik ben best sceptisch als het gaat om dit soort bevoegdheden van de overheid uit te breiden, maar ik vind dat er heel wat ernstiger issues zijn op het gebied van privacy (laagdrempelige taps en het EPD bv).
In een duidelijk geval als Robert M is de belangenafweging wat mij betreft niet zo moeilijk: als hij zijn troep niet prijs wil geven dan zit hij maar 3 jaar langer. Het wordt natuurlijk problematisch in minder duidelijke gevallen en ook ik heb bepaald geen blind vertrouwen in justitie. Maar zoals eerder gezegd, in de praktijk gaat deze wet om verschillende redenen niet werken.
Ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat bepaalde (belangrijke) systemen bewust slecht beveiligd zijn, of met een semi-openbaar netwerk gekoppeld zijn om een probleem te veroorzaken (waarop je kunt wachten dat er iets mee gebeurd) zodat er vervolgens vergaande vrijheidsbeperkende regelgeving (die al klaar ligt) door het 'democratisch' process tot wet gekozen word. Volgens het succesvolle concept: probleem creatie > oplossing > uitvoering. Natuurlijk zijn dit soort stellingen aannames, die pas getoetst kunnen worden door harde bewijzen van klokkenluiders (risicovol en daarom zeldzaam) of door het volgen van de afwijkingen op de normale gang van zaken in de praktijk bij het tot stand komen van de stappen tot implementatie. Een goed voorbeeld hiervoor was het incident met de Kerstmis 'underdwear bomber' op Schiphol waar al 3 weken later de body-scan aparatuur inclusief bijbehorende toestemming op Schiphol geïmplementeerd waren. Dat is buitengewoon snel, als je bedenkt hoe traag en burocratisch hier normaal alles besloten en verwerkt word... Afgezien hiervan waren de scanners al gebouwd, besteld en stonden reeds klaar in een opslag...
Kwit je puntje was duidelijk na drie keer cyberattack pew pew, dit hoef je niet eindeloos te herhalen om aan je wordcount te komen. Maak dan maar weer een opendeuren lijstje ofzo
En dit is het volgende Stasi-model wat over u allen wordt uitgestort. Achterlijke mensen de technische universiteit maar vooral de CRIMINELE OVERHEID vinden het prachtig. Wannneer komt het volk die vrijheid-blijheid lief is nou eens in opstand!
www.youtube.com/watch?v=Qw10eKxaSDY
Bij de VVD hebben ze liberalisme afgekeken van de Stasi?
@Democratuur | 17-05-13 | 10:56
>http://search.echelon.com/query.html?qt=ilon
2e zoekresultaat =
4. Enter ilon in the User Name and ilon in the Password fields and click OK .
Kunnen ze ook het kabinet in 1 keer naar huis sturen?
Dat zou dan wel weer handig zijn...... toch.
Er was maar één echte FTD nl.wikipedia.org/wiki/FTD :'-(
jup, de meeste werken hoor..
PisFinger | 17-05-13 | 10:55 | + 0
Lees ff de hele discussie tussen mij en Dampert nog even terug.
@Nimesh | 17-05-13 | 10:47
Dat is heel wat anders.
www.echelon.com/
@ Nietvoordekat | 17-05-13 | 10:49 |
Daarom gebruik je ook standaard wachtwoorden, exploits en dergelijke. Eigenlijk is het heel simpel: zaken die NIETS op het internet te zoeken hebben, horen NIET aan het internet te hangen.
@ Muxje | 17-05-13 | 10:15
Juist als je strategisch stemt, zou je zulke argumenten hard moeten laten meetellen. En als genoeg mensen zo stemmen, zijn die punten ook geen 'politiek wisselgeld' meer. Maarja, zoals altijd, het gaat ons (nog) niet slecht genoeg.
@Muxje | 17-05-13 | 10:02 |
Het beginsel dat niemand aan zijn eigen veroordeling hoeft mee te werken is wel degelijk in de wet verankerd. Namelijk in art. 29 van het Wetboek van Strafvordering dat het recht op zwijgen en op het afleggen van een vrije verklaring van de verdachte vastlegt.
Daarboven is het vastgelegd in het Europese verdrag voor de rechten van de mens en het Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten.
@Dampert
Overigens hoeft u zich om mijn intelligentie geen zorgen te maken.
Ik zou willen dat hackers het CJIB te grazen namen, en hun data permanent ontoegankelijk zouden maken.
Dat scheelt maandelijks een hoop ongewenst post....
necrosis | 17-05-13 | 10:27 | + 0 -
En u denkt dat de post gewoon wordt bezorgd als het internet plat ligt? Alle vervoerslijnen,sorteercentra ect werken ook via het internet.
Dampert | 17-05-13 | 10:37 | + 0
Ik probeer slechts te schetsen dat je niet per se pedo of terrorist hoeft te zijn, en dat er niks vreemds of verdachts aan is als je niet alles vrij wilt geven. Wederom: je hoeft in Nederland niet aan je eigen veroordeling mee te werken. En de rechten van de gehele bevolking offeren zodat je misschien één extra pedo kunt pakken (misschien, want zoals al eerder aangetoond zijn ook hier oplossingen voor, zie plausible deniability), is wat mij betreft een brug te ver. Het doel heiligt niet altijd de middelen.
Overigens denk ik dat dat kraken nog wel even op zich laat wachten. Iets brute forcen kost veel rekenkracht. Iets met een beetje beveiliging, kost alle computers op aarde samen pak 'm beet 100 jaar om te kraken. (bron: linker duim). Als je een key hebt van 30 tekens lang, en er zijn 60 verschillende tekens waar je uit kan kiezen, heb je dus 60^30 verschillende mogelijkheden voor die lengte alleen al. Dat zijn 2.21e53 mogelijkheden. Boel veel.
Aftappen doen ze al jaren, zeker nog nooit gehoord van project ECHELON, en de nederlandse organisatie genaamt NATIONALE SIGINT ORGANISTATIE? (NSO)
Vind het toevallig dat ECHELON terugkomt in de pastebins.
Nietvoordekat | 17-05-13 | 10:11 | + -1
Ik zie dat u een voorliefde heeft voor ongegronde aanname's. Dat lijkt me ook handig ter compensatie van een beperkte intelligentie.
Bedrijven worden volgens mij niet vaak verdacht van terrorisme of kindermisbruik. Journalisten hoogstens als privépersoon. Deze hele discussie is overigens slechts een principiële. Praktisch heeft het allemaal weinig nut. Over een paar jaar is het kraken van zelfs de zwaarst versleutelde bestanden peanuts.
Toch raar dat alleen bedrijven en overheid aangevallen worden, die maatschappelijk uitgekotst worden. De overheid snapt niet dat het malieveld, digitaal is gegaan. Pasief op een grasveld staan worden mensen niet wijzer van, het volk wil weten wat er gebeurt en wie wat doet. En daar ben ik soms hackers zeer dankbaar voor.
Ik zou willen dat hackers het CJIB te grazen namen, en hun data permanent ontoegankelijk zouden maken.
Dat scheelt maandelijks een hoop ongewenst post....
Hacken? Er zijn zelfs systemen waar geen wachtwoord op zit. 20jaareenvandaag.eenvandaag.nl/hoogtep...
@Muxje | 17-05-13 | 10:15
U heeft gelijk het is te triest voor woorden. Conclusie lijkt haast wel dat Nederland niet meer te redden is. Wordt moedeloos van dit volgzame klootjesvolk. Kritiek is er maar grof geschut blijft (niet als het aan mij ligt) achterwege.
"Verder wordt door het wetsvoorstel heling van computergegevens strafbaar. Daarmee wil de minister voorkomen dat bijvoorbeeld na een inbraak in een computer derden de gestolen informatie in handen krijgen en vervolgens op websites plaatsen. Er komt een gevangenisstraf van maximaal een jaar op te staan."
Bovenstaande vind ik vele malen bezwaarlijker dan het verplicht zijn tot geven van encryptiesleutels als je wordt verdacht van het bezit van kinderporno of als je wordt verdacht van terrorisme.
Schenk daar eens aandacht aan, Quid
Misschien kunnen ze ook hypotheken en openstaande flitsbekeuringen uit het systeem halen.
Als retaliatie van alle onzin waar de Nederlandsche burger mee geconfronteerd wordt.
Hackers zijn goed. Ze leggen al onze tekortheden bloot in ons digitale leven. Klokkenluiders... Daar kunnen we niet genoeg van hebben.
@Donar_Thor | 17-05-13 | 10:12
Volgende stap: Opstelten eist dat bij elke pc of laptop een programmaatje wordt geïnstalleerd dat automatisch bepaalde dingen blokkeert die vooraf door de overheid worden bepaald.
Dus in plaats van een reguliere pornosite te vinden, verschijnt het hoofd van Opstelten in je beeldscherm met de tekst 'Ivo says NO!'
@Conan de Rabarber | 17-05-13 | 10:15
"PEW PEW? Wat hebben Pauw en Witteman er mee van doen?"
Dat P&W net zulks tyfusTUIG zijn als kwaadwillende hackers.
@Donar_Thor 10:12: Privacy is een non-issue voor Nederlanders. "Ik heb toch niets te verbergen?" Een partij die voor digitale burgerrechten opkomt heeft dan inderdaad minder kans op een zetel dan een door Hilversumse suikeroompjes kapotgesponsorde dierenknuffelpartij. Zeker als mensen strategisch gaan stemmen. En voor alle andere partijen die het onderwerp wel op de agenda hebben staan is het derhalve politiek wisselgeld.
PEW PEW? Wat hebben Pauw en Witteman er mee van doen?
necrosis | 17-05-13 | 10:03
Goed dat je die smiley erachter zet. Je had me bijna tuk.
Donar_Thor | 17-05-13 | 10:12 | + 0
De gemiddelde burger is gewoon heel erg dom. Zie ook: sterren springen e.d.
Voor mij is het nog steeds een raadsel en niet door deze gevallen (reëel en gecreëerd) dat de Piratenpartij nog geen één zetel heeft weten te bemachtigen. Nederlanders lijken er wel gewoon op te geilen, dat de overheid onder meer door dit soort perikelen een vrijbrief ziet om de BURGER en NIET de kwaadwillende hacker nog harder in de reet te neuken! Oftewel het liefst 24/7 te monitoren. Man man man wat een land!
Dampert | 17-05-13 | 10:05 | + -1
Nee, want porno beveiligen is inderdaad het enige wat je met TrueCrypt kan doen. Je zou bijvoorbeeld niet een journalist kunnen zijn die zijn bronnen wil beveiligen, of als bedrijf je bedrijfsgegevens niet zomaar op straat willen hebben liggen.
Hoe voelt dat nou, zo'n bekrompen geest?
Dat is inderdaad apart. Waarom zijn die systemen op het wereldwijde internet aangesloten? Zelfs bij onze vakgroep hebben we onze onderzoeksapparatuur op een afgesloten lokaal netwerk. Niet dat de kans groot is dat iemand met een cyberaanval onze data wil stelen of de apparatuur ontregelen, maar gewoon omdat je geen risico wil nemen met dure apparatuur en ook niet met de verzamelde onderzoeksdata waar de carrière van je personeel van afhangt.
Nietvoordekat | 17-05-13 | 09:58 | + 0
Ja, dat is inderdaad precies hetzelfde. Word licht misselijk van dit hypocriete gedoe. Normaal gesproken schreeuwt iedereen hier moord en brand als de dader/verdachte weer eens meer rechten blijkt te hebben als het slachtoffer. Maar nu worden een heleboel rukkertjes opeens zenuwachtig en zien we het allemaal heel anders.
@Feynman 09:59: Per capita? Laat me niet lachen. In Nederland zijn er weken geweest waarin meer taps gedaan werden dan er in de VS in een heel *jaar* worden uitgevoerd. In absolute aantallen, niet per capita.
Oerdom van de staat om essentiële systemen aan te sluiten op het internet.
Maar hackers zijn niet dom, ze weten wel dat als er door hen een vitaal overheids systeem wordt lamgelegd, de regering ze gaat zoeken. Ook al duurt het 50 jaar, de straf daarvoor ontlopen ze niet. En gevonden worden ze, reken maar van yes.
Gelukkig zijn al mijn comments goed versleuteld, zodat moderatie ze niet kan lezen....;-)
@kapotte_stofzuiger 09:34: Het is natuurlijk een absurde gang van zaken, maar dat rechtsprincipe (nemo tenetur) is niet expliciet in de wet verankerd. En zoals in zo'n geval altijd gebeurt zullen staatsgevaarlijke idioten als Teeven, Opstelten maar ook Hirsch Ballin de bestaande regels zo eng mogelijk uitleggen, naar de letter en niet de geest van de wet. Dat soort lieden doen alles voor een veroordeling, en rechtsprincipes zitten daarbij maar in de weg.
Voor wie een paar kwartiertjes heeft: hier is een interessant juridisch onderzoekje over nemo tenetur in Nederland en in het bijzonder hoe het zich verhoudt tegenover een decryptieplicht: arno.uvt.nl/show.cgi?fid=11171
Feynman | 17-05-13 | 09:59
Correctie .. vierhonderd keer meer dan de VS om precies te zijn.
Ik durf er niet op in te loggen, iemand al iets geprobeerd?
Het tappen van de burger door de overheid is een ramp. We tappen honderd keer meer burgers per capita dan landen zoals de Verenigde Staten. Noord Korea is NIETS bij Nederland. Daar hebben ze immers die fancy telefooncentrales om alles geautomatiseerd af te tappen niet. Maar dat is geeneens het grootste probleem.
De burger staat het namelijk niet vrij om de overheid te tappen. De wet openbaarheid van bestuur is daarbij een ramp. Gegevens krijg je niet of nauwelijks, de wet wordt niet uitgevoerd en als je al iets belangrijks krijgt is het na bijna een jaar steggelen. Controle van de overheid door de burger wordt de nek om gedraaid.
Normale kranten en televisie stations doen nog nauwelijks aan onderzoeksjournalistiek. En al helemaal niet onafhankelijk aan het front van Westerse Expansie legers. We zijn afhankelijk van 1 kleine kut website om te weten HOE de USA in Irak en Afganistan te werk ging.
Dwingen code`s afgeven is trouwens bij het onder pedo`s geliefde TrueCrypt al lang ondervangen via Plausible Denialbility. www.truecrypt.org/docs/?s=plausible-de... Opstelten kent dus zijn feiten weer niet, waardoor de overheid bezig is met Plausible Debility.
Codes afgeven is onuitvoerbare zinloze symboolpolitiek.
Dampert | 17-05-13 | 09:54 | + -1
U bent zo'n type dat er totaal geen bezwaar tegen heeft als de overheid alles van u weet, "omdat u toch niks te verbergen heeft", niet? Zeg, gewoon uit nieuwsgierigheid, wat waren je rekeningnummer en pincode ook weer?
Dacht ik al.
Dus je hebt ergens een oud Truecrypt-volumpje. Je kent allang het wachtwoord niet meer, maar zit daarna 3 jaar te brommen dankzij een overijverige bromsnor.
L. Rakker | 17-05-13 | 09:53 | + 1
Hee, hoe weet jij de username en het wachtwoord van m'n router? :(
Gericht op pedo's en terroristen. Als ze Robert M hier ook toe hadden kunnen dwingen hadden ze heel wat meer pedo's op kunnen pakken.
Maar het is inderdaad veel belangrijker dat je je privezooi veilig kunt verbergen met truecrypt. Dat er wat kinderen extra uit elkaar getrokken worden is een kleine prijs voor het fijne gevoel dat je pornoverzameling veilig versleuteld is..
admin admin
Kunnen ze Opstelten niet uit het leven hacken?
De hekkert is wel wat slordig in z'n spelling, dat vind ik dan weer een probleem...
Gelijk doen, te beginnen bij politiek Den Haag
Er zou toch wel iets (te maken) moeten zijn, waarbij als je de verkeerde 'key' intypt dat of alles vernietigd word of dat je 'fake gegevens' te zien krijgt.
Is dit nieuw(s)? In principe is alles te kraken en alles te hacken. Op overheidsgebied helemaal, omdat de besluitvorming omtrent besluiten die ten goede komen van de beveiliging van overheidssystemen, altijd veel trager is dan de technologische ontwikkeling. Als hier niets op bedacht wordt wordt de controle over grotere ICT-systemen van de overheid binnen een mum van tijd beschikbaar voor het grotere publiek. Je loopt als het ware altijd achter de feiten aan.
In het verleden ben ik betrokken geweest bij de aanleg bij de aanleg van een SCADA systeem voor wat toen een nutsbedrijf heette. Beheer ging via een aparte glasvezelring van buiten af niet te benaderen, dus veilig. Later zijn ze overgenomen door een grote energieclub. Werkend op een andere plek voor andere werkgever, die voor die grote energieclub diensten leverde, dacht ik: wat zouden die voor SCADA systeem hebben. Zonder hacker kennis, kon ik via internet binnen 10 minuten vrolijk meekijken. Stomverbaasd is zacht uitgedrukt. Maar ja, wel lekker gebruiksvriendelijk, ook voor kwaadwillenden.
@BSmachines 09:34: Heh. Ik neem aan dat er voor de Belastingdienst wel een uitzondering wordt gemaakt als ze via een helertje in Duitsland weer wat DVDtjes uit Zwitserland krijgen.
Bij TrueCrypt waren ze vooruitziend:
'There are many situations where you cannot refuse to reveal the password (for example, due to extortion).'
Gelukkig is er ook een oplossing:
www.truecrypt.org/docs/?s=hidden-volum...
Tsja, dat kun je verwachten als ICT-projecten altijd met stip op nummer 1 staan op het faallijstje van de overheid.
Gewoon Mossad style liquideren die gevaarlijke gekken.
kapotte_stofzuiger | 17-05-13 | 09:38 | + 1 -
De hele tijd met een bootje naar zo'n apparaat voor een reset is ook niks.
Zo te horen pew-pew-en hackers de samenleving al heel erg lang!
Het is maar goed dat Nederland niet beschikt over kruisraketten met een nucleare ladind....
Die strafbaarheidstelling van het niet afgeven van encryptiekeys is trouwens ook onzin eerste klasse. Je hoeft in Nederland niet mee te werken aan je eigen veroordeling! Het is erg kut dat er dan heel af en toe een smerige pedo niet veroordeeld kan worden omdat hij zijn kleuterneuqvideo's beveiligd heeft, maar de rechten van de gehele bevolking hiervoor opofferen gaat VEEL te ver.
"kinderpornografie of van terroristische activiteiten"
De twee toverwoorden waarbij zelfs menig reaguurder zijn bezwaren tegen dergelijke wetgeving laat vallen.
Overigens, waarom heeft een windmolen zo'n SCADA-systeem? Laten ze hem harder draaien als er weer een subsidiecommissie op bezoek komt?
Onze -overhead- overheid krijgt het zelfs voor elkaar om van puur digitale problemen analoge problemen te maken. Dan heb je falen echt tot een kunstvorm verheven.
****Heling;Verder wordt door het wetsvoorstel heling van computergegevens strafbaar. Daarmee wil de minister voorkomen dat bijvoorbeeld na een inbraak in een computer derden de gestolen informatie in handen krijgen en vervolgens op websites plaatsen. Er komt een gevangenisstraf van maximaal een jaar op te staan.***
Dus als er toevallig gevoelige info bij een journalist terecht komt... dan mag hij het niet publiceren... Tenzij hij graag de gevangenis in wil.
Het zal ook wel heel veel sympathie voor hackers opwekken als ze de boel platleggen voor een goed doel. Echt.
Overigens hebben de hackers wel gelijk: hoe kan je nou verplicht worden mee te werken aan je eigen veroordeling? Martelen voor een bekentenis is al jaren verboden, maar nu mag je wel 3 jaar gevangenisstraf uitdelen, omdat iemand weigert digitaal te bekennen.
Ironisch dat je in NL voor de bescherming van je (on-line) veiligheid beter af bent bij hackers dan bij de overheid.
Kunnen ze deze niet even resetten ?
www.destaatsschuldmeter.nl/
Kunnen ze ook grenzen dichtgooien ?
Onze veiligheid is niet veilig bij de VVD.
www.privacybarometer.nl/
Als we maar wel (anoniem) kunnen blijven reaguren.
En kudo's uit kunnen delen.
REAGEER OOK