Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ploumen gaat Bengaalse kledingmarkt zuiveren

lilian100.pngLilianne Ploumen (PvdA, voorheen GroenLinks) is minister 'Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking' en in die functie houdt ze zich bezig met alle ditjes en datjes die in de trog blijven liggen als Fransie Timmermans (& co) uitgevreten is. Haar laatste briljante plan: Nederland gaat negen miljoen euro uittrekken om 'foute kleding' die wordt gemaakt onder slechte arbeidsomstandigheden in o.a. Bangladesh uit de winkels te houden. Negen miljoen! Dat is geen geld als je het niet zelf verdiend hebt. Maar er is meer: 'Nederland zal zich daarom 'de komende twee jaar' opwerpen als 'coördinator van alle donorinspanningen voor veilige arbeidsomstandigheden in de textielsector in Bangladesh'. Nou zeg, mooi man. Ploumen gaat zelf nog op bezoek ook! Zitten ze vast op te wachten daar in Bangladesh, afgedankte politici die gaan vertellen hoe je spijkerbroeken het beste in elkaar kunt naaien. Misschien kunnen we met die negen miljoen ook iets tegen de cyclonen doen in Bangladesh, als we dan toch zo lekker bezig zijn. De minister over het het initiatief: 'Veel kleding in Nederlandse schappen deugt nog niet. Dit moet veranderen. We mogen niet accepteren dat textielarbeiders enorme veiligheidsrisico's moeten lopen om voor ons spijkerbroeken en T-shirts te maken'. Brrr. Let op de woorden 'deugt niet', 'moet veranderen' en 'mogen niet'. De maakbaarheid en het idealisme are strong with this one. En dat terwijl de grootste textielketens ter wereld allang actie ondernemen zonder het wapperende vingertje van Ploumen. Wie durft mevrouw Ploumen uit te leggen dat het (blijkbaar, zie ook: realiteit) niemand een kinderarbeidertje kan schelen welke risico's de textielarbeiders lopen, zolang die broek maximaal twee tientjes kost? PS: Nederland geeft ook 12 miljoen aan Mali. Lalala.

Reaguursels

Inloggen

Dat mins is ech nie wies!
Un aanders gelt uutgeve; ut mos nie magge.
Vurt mit die trut!

Hendrikaatje | 17-05-13 | 01:00

Wordt tijd voor belasting op grote lelijke neuzen
en kleine hersens.

pennestront | 16-05-13 | 22:18

Idealisten die het schoppen tot beleidsmakers hangen maar wat graag de filantroop uit van onze centen. Eigenlijk best asociaal.

Afgeschminkte Bassie | 16-05-13 | 21:58

Ploumen, blijf met je hippevingers van ons geld af. Geef dan zelf als je de heilige teresia wilt spelen, maar blijf met je grijpstuivers uit de belastingpot.

lekker wijf | 16-05-13 | 21:14

Als slechte arbeidsomstandigheden de schuld zijn van foute ondernemers, leg mij dan uit waarom de NL'se belastingbetaler moet betalen voor de financiele gevolgen die de schuld zijn van die foute ondernemers. >> Fout mens!

gaffelbaard | 16-05-13 | 20:20

Wanneer komt het besef dat het geldt op is. Als we uit de crisis willen komen, moet er drastisch gesneden worden in de overheidsuitgaven.

Dus geeen geldt uitgeven, focking hippies

Boze massa | 16-05-13 | 18:38

Kaas de Vies | 16-05-13 | 11:09
"Wat IK dan aan het doen ben" IK, Kaas de Vies dus.

Mark Smith | 16-05-13 | 14:04

Als fabrieken instorten, heeft een land:
A) Een falende textiel sector
B) Een falende bouw sector
C) Een falende overheid die door buitenlanders moet worden overgenomen.

Stuur uw antwoord op een kaartje.

Rest In Privacy | 16-05-13 | 13:53

Net een mooi pak bij de Makro gekocht voor 45 Euro. Staat goed, dus ik vind het geen misstand.

L. Rakker | 16-05-13 | 13:02

ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Ploumen (en met haar dat hele linkse schorem) geilen op instortende fabrieken in zielige landen

hetluis | 16-05-13 | 13:00

En hoeveel krijgt die Ploumen zelf dan van die 9 miljoen?

Zzzzooooffff | 16-05-13 | 12:21

@ Fatwabuster | 16-05-13 | 09:32 | + 1 -
en de arme kindjes dan? Je hoeft geen schuldgevoel te hebben. Sommige dingen wil je niet, andere wel, eigen keus. Alleen kan het zo zijn dat andere mensen er anders over denken en handelen.

TheseDays00 | 16-05-13 | 11:27

@ me,myself and IK | 16-05-13 | 09:34 | + 0 -
geen doed idee als jij stopt om kleding te kopen. Je koopt het alleen ergens anders. Er wordt nogal los gegaan op mijn opmerking om ergens anders te kopen. Dat maakt geen zak uit qua prijs als je weet wat de kostprijs is van kleding, die is echt pinda's en die twee cent verschil gaat maar ten koste van de tussenhandel/retailer. En nee, het maakt mij niet zoveel uit of kleding in Bangladesh of Korea wordt gemaakt. Maakt Koreanen ook echt niks uit of kaas uit Nederland of België komt. Land moet doen waar het goed in is.

TheseDays00 | 16-05-13 | 11:23

Ach leuk zo'n fijn links betweterig mag-nie vingertje. Manmanman, wat een 80-er jaren actie. Krijg toch een keer de typhus met je wereldverbeterende onzinprogramma's. Waar ga je die miljoenen nou aan besteden? Nou? Een of ander reclamebureau een website laten knutselen, een leuk congresje organiseren. Rot op met je linkse hobbies, rot op met je betweterige gelul, rot op met je wereldverbeteren.

Masturwasbeert | 16-05-13 | 11:23

Tis een vreselijke combinatie: Wereldvreemdheid en de macht om andermans geld uit te geven. Mevrouw Ploumen, in the off chance dat u dit leest: Al ons geld wat u weggeeft zal verdwijnen in de zakken van corrupte ambtenaren, politici en onderaannemers in Bangladesh. De arbeidsomstandigheden van de werknemers daar zullen niet verbeteren. Bengaalse ambtenaren, Bengaalse politici en Bengaalse werkgevers vinden dat namelijk helemaal niet interessant. Nu brengt uw geloof met zich mee dat u dat nooit en te nimmer mag onderkennen want al het leed in de wereld moet immers de schuld van en vooral verantwoordelijkheid van het slechte, gemene Westen zijn (Weg met ons!) maar u bent gvd minister van Nederland! Geen dom aksie-trientje die onder het genot van een blow-tje in een kraakpand de wereldrevolutie tegen het decadente grootkapitaal bij elkaar filosofeert met haar ETA en IRA neuk-vriendjes! Wake da Fuck op!

Ales | 16-05-13 | 11:20

Het enige goede effekt van ongebreidelde vrijhandel en liberalisme is dat het bedrijfsleven niet langer in staat is om hun schijnheilige maatschappelijk betrokken policor imago op te houden. Want in Bangladesh kun je zien wat de werkelijke aard van kapitalisme is. Als drijvende kracht achter ontwikkeling van de mensheid is het onovertroffen, maar niet in de vorm van liberalisme.

Bigi Bana Boy | 16-05-13 | 11:15

@Mark Smith | 16-05-13 | 10:49 | + 1 -
"Dan moet jij eens achter je oren beginnen te krabben"

Dan moet JIJ eens achter JE oren.

Je en jij, jij en je. Het gaat dus om Mark Smith.

Kaas de Vies | 16-05-13 | 11:09

Alle kleding waar ook vandaan wordt duurder, stuk duurder. De Staat en de politiek zijn de duurmakers niet de bedrijven.

behangtafel | 16-05-13 | 10:58

Kaas de Vies | 16-05-13 | 10:30
Goed dat je achter je oren krabt. Terecht ook.

Mark Smith | 16-05-13 | 10:49

@Amano | 16-05-13 | 09:29 |

Hear hear!

Amsterdamsko | 16-05-13 | 10:48

Gaan we weer. Wie dit initiatief van Ploumen analyseert komt tot de schokkende conclusie dat zij ervan uitgaat dat de bevolking en regering van Bangladesh niet in staat zijn om zelfstandig maatregelen te nemen om de arbeidsomstandigheden in textielfabrieken te verbeteren. De mensen in Bangladesh zijn kennelijk hersenloze wezens die zich nooit afvragen hoe zij zelf de recente tragedies te voorkomen. Het zijn kennelijk mensen die niet beseffen dat ze hun lot in eigen handen hebben.
Neen, initiatieven in deze richting kunnen slechts genomen worden door de superieure westerling Ploumen. Beseft Ploumen wel hoe denigrerend haar idiote initiatief is?
Het blijkt maar weer: ook de Linksmenschen nemen de derde wereld bevolking niet serieus.
Mijn advies: Ploumen, laat de mensen in Bangladesh het zelf uitzoeken. Ze komen er wel op hun manier, met vallen en opstaan.
Overigens: wat is er mis met kledingfabrieken in lage lonenlanden? In de eerste plaats wordt er werkgelegenheid gegenereerd en nog belangrijker: de lokale bevolking leert hoe dan ook een vak.
De werkers van vandaag zijn de producenten van morgen.....

Amsterdamsko | 16-05-13 | 10:40
-weggejorist-
Hanz Ziezo | 16-05-13 | 10:39

Deze mevrouw heeft liefst vier tantes die kloosternonnen waren plus nog een oom die kloosterbroeder was! Het is dus niet zo vreemd dat zo iemand een carrière als een moderne moeder Theresa nastreeft; maar wel met ons geld! Schande!!

Rest In Privacy | 16-05-13 | 10:36

@Mark Smith | 16-05-13 | 10:28 | + 0 -
Dan moet jij eens achter je oren beginnen te krabben wat ik dan wel aan het doen ben.

Kaas de Vies | 16-05-13 | 10:30

Kaas de Vies | 16-05-13 | 10:21
Precies, copy pasten van gedrag is, retorisch gezien, zo ongeveer het slechtste dat je kunt doen om je gelijk aan te tonen. Je opponent zal hierin altijd bevestiging zien van zijn gelijk.

Mark Smith | 16-05-13 | 10:28

@Mark Smith | 16-05-13 | 10:15 | + 0 -
Geef gewoon onderbouwd antwoord. Iets stellen betekent niet dat je gelijk hebt. Ik copy paste gewoon jouw gedrag en ga je mij er van beschuldigen dat ik rethorisch slecht ben.

Uiteraard. Je hebt gelijk, mijn nederige excuses, hier neem een boterbabbelaar.

Kaas de Vies | 16-05-13 | 10:21

Kaas de Vies | 16-05-13 | 09:49
Over niet onderbouwd op de man spelen gesproken. Retorisch ben je heel erg slecht Kaas, komt omdat je geen kritiek kunt verdragen. Een tekortkoming.

Mark Smith | 16-05-13 | 10:15

"'coördinator van alle donorinspanningen"
Dus niet "Nederland stuurt leger om Bengaalse slaven te bevrijden" of "Nederland opent oliereserve voor wie molotovcocktails in modewinkels wil mieteren" of "Nederland spijkert kopers van uitbuitkleren aan de schandpaal", maar "Nederland zegt tegen ieder die geld overheeft voor een goed doel: 'geef ons dat geld maar'."

simpelman | 16-05-13 | 10:11

Zjozef | 16-05-13 | 09:23

Je heb helemaal gelijk Koenders was ook zo'n PvdA viezerik die mooi weer liep te spelen met ons belastinggeld en terwijl heel sociaal onze bejaarde dagenlang in hun eigen stront liggen te rollen

Ouwe-RukkerT | 16-05-13 | 10:08

DoOne | 16-05-13 | 09:01
Ik kom nog wel eens in die contreien en die gasten aldaar nemen zeer beleefd doch ietwat meewarig - vanwege de bemoeizucht - de boodschap aan maar lachen zich inderdaad de ballen uit de broek over zoveel infantiliteit en hypocrisie van predikers uit een landje met net zoveel inwoners als Shanghai incl. periferie.

de directeur | 16-05-13 | 09:58

Waarom heet het nog 'samenwerking'? Ze zouden het Min. van Ontwikkelingsoplegging moeten noemen.

PS: Sinds die fabriek is ingestort mogen de naaisters eindelijk zelf een vakbond oprichten! WTF, Ploumen? Doe daar eens wat aan!

Red mij niet | 16-05-13 | 09:58

Waarom niet 9 Miljard? we hebben geld zat!
.
.
En wanneer gaan we deze plannen implementeren voor de rest van de wereld, als we dan toch bezig zijn?

BlackCurry | 16-05-13 | 09:53

Hebben jullie die rijtjeshuizen gezien in de Sinai woestijn? Met eu geld gebouwd. Zomaar ineens midden in een godvergeten zandbak. Voor de Bedoeienen...
Maar het enige wat die bedoeienen willen is in een tent zitten en met rust gelaten worden! Ook zoiets.....

vanderclooten | 16-05-13 | 09:52

Mevrouw Ploumen regelt zelf haar volgende baantje op kosten van ...... *zucht*

Rico den Hollander | 16-05-13 | 09:50

@Mark Smith | 16-05-13 | 09:42 | + 0 -
Dat dacht ik al, gewoon niet onderbouwd proberen op de man te spelen. Je bent socialist, dus ik vergeef het je.

Kaas de Vies | 16-05-13 | 09:49

Idealustische wannafeelgood trut die telkens even emotioneel wordt en impulsief de (onze) poeplap trekt. The queen uit het rijke tulpenland uithangen. Ik zeg afpakken die portomonnee en 'pojecten' van het reeds uitgeven geld verantwoorden, resultaten tracken. Terug naar je breiclubje

vanderclooten | 16-05-13 | 09:47

@Bakito | 16-05-13 | 09:42

Quote: "Dat is inherent aan sociaal-democratie".... exact mijn punt... bedankt!

Fatwabuster | 16-05-13 | 09:47

Ach Ploumen. Toen een pastoor een homoseksuele prins carnaval de communie weigerde vanwege zijn geaardheid was ze niet uit de media weg te slaan met haar enorme verontwaardiging, toen een maand later de zoveelste haat-iman weer eens riep dat homofilie het ultieme kwaad was dat uitgeroeid diende te worden was ze nergens te bekennen. Want voor een homo is het veel erger dat de kerk hem geen hostie wil geven dan dat de moskee hem dood wil.
Fijn dat zo iemand minister is.

spanarchist | 16-05-13 | 09:46

@Fatwabuster | 16-05-13 | 09:35
Dat is inherent aan sociaal-democratie, ook de PVV zal in die positie mensen uit de eigen achterban installeren en wachtgeld opstrijken.

Zelfs in een nette dictatuur komt nepotisme voor, dat geloof je toch niet!

Bakito | 16-05-13 | 09:42

9 miljoen maar? Dat is net voldoende om een naar ieders tevredenheid een neuscorrectie bij Ploumen uit te voeren.

Spartaan1888 | 16-05-13 | 09:42

Kaas de Vies | 16-05-13 | 09:38
Dacht ik al. Niets dus.

Mark Smith | 16-05-13 | 09:42

Hé, de omstandigheden hier thuis zijn ook erbarmelijk, lalala geld ?

Aart Z. | 16-05-13 | 09:39

@Osdorpertje | 16-05-13 | 09:36
En zo is het. Laat ze dat probleem daar aanpakken en laat winkelketens zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Als onze regering zo doorgaat lopen we vanzelf met vijgenbladen over straat.

harry poster | 16-05-13 | 09:38

@Mark Smith | 16-05-13 | 09:22 | + 0 -
Het is een voorbeeld hoe Nederland op eigen kracht zonder miljoenen van anderen haar arbeiders ging beschermen. Wellicht had ze het buitenland als inspiratie maar op eigen kracht. Kan daar ook, het is zelfs beter want anders is het vechten tegen de bierkaai. Iets opleggen dat die samenleving niet wil.

Maar in jouw blinde haat jegens mij kan je het kaf niet van het koren scheiden en wordt jouw brein geblokkeerd, anders had je dit zelf ook wel kunnen bedenken.

Kaas de Vies | 16-05-13 | 09:38

Met alle lastenverzwaringen is foute kledij het enige wat een hoop mensen nog kunnen veroorloven voor hun kinderen en zichzelf.

Osdorpertje | 16-05-13 | 09:36

Uit de Mali-link:
"Volgens de minister ligt er een gezamenlijke verantwoordelijkheid om het land verder te helpen."

Waarom moeten wij ons verantwoordelijk voelen voor het oplossen van problemen in landen die letterlijk en figuurlijk duizenden kilometers van ons vandaan liggen? Laten we eerst onze eigen problemen eens oplossen. Er is nog genoeg te doen, lijkt mij.

daatzel | 16-05-13 | 09:36

Laatst hoorde ik een spotje op de radio over een jong meisje dat 30 cent per dag verdiende in een kleding fabriek. Desbetreffende organisatie was daar zo trots op want nu hoefde dat meisje geen fukkiefukkie meer te doen met ouwe viezerikken. Dus wat wil deze regering nou?

DaarisLeoweer | 16-05-13 | 09:36

De industrialisatie in Europa en dus ook Nederland is niet zonder slag en stoot gegaan. Alleen in Nederland gebeuren er nog regelmatig ongelukken. Een vuurwerkfabriek die een hele woonwijk van de kaart veegt,http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vuurwerkramp_Enschede, een chemisch bedrijf waar een enorme brand woedt, nl.m.wikipedia.org/wiki/Brand_Moerdijk..., een energie centrale waar tijdens onderhoud een complete steiger instort, nl.m.wikipedia.org/wiki/Amercentrale, net over de grens een trein met chemisch afval die ontspoort www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenlan.......
Als je dan iets wil doen aan arbeidsomstandigheden blijf je producten afnemen, dit komt werkgelegenheid ten goede. Internationale handel dát is de sleutel naar verbeterende arbeidsomstandigheden. Het zou Nederland inderdaad sieren iets minder te vinger zwaaien en gewoon vertrouwen hebben in de Bengalen zelf.
Voorlopig lukt het ook in Nederland niet om rampen te voorkomen. Dus, Ploumen, doe alsjeblieft niet te moralistisch. En gebruik die 12 miljoen om Nederlanders te helpen die internationaal handel drijven. Dat lijkt me een veel duurzamere oplossing on erbarmelijke arbeidsomstandigheden te verbeteren. Dit getuigd van reactief beleid, gebaseerd op emoties en weinig doordacht.
Het zou politici sieren om eens tot tien te tellen voordat ze handelen. Even nadenken, de situatie analyseren en dan overgaan tot beleid. Dat zou misschien wel eens kunnen lijden tot een rationele duurzame oplossing.

ratelaar | 16-05-13 | 09:36

Wat is dat toch altijd met dat überbetweterige linkse tuig met ons geld. Voor dergelijke misstanden zijn toch de Verenigde Naties, met al die onderafdelingen, in het leven geroepen (wat kost ons dat eigenlijk? Waarom moeten wij daar als klein pislandje daar weer zonodig overheen?

hetluis | 16-05-13 | 09:35

@Bakito | 16-05-13 | 09:31

Je weet verdomde goed waar ik het over heb.... al die faalklanten uit de gevestigde politieke partijen krijgen geheel gratis via de baantjescarrousel een mooie positie toegeschoven met dito vergoeding, geschiktheid is van geen belang!

Fatwabuster | 16-05-13 | 09:35

@Bakito | 16-05-13 | 09:27

Precies. Concrete actie vanuit het land zelf.

Bangladesh heeft een meerpartijenstelsel met onder meer een heuse communistische partij (!). Schrijf die partijen aan om het meer onder de aandacht te krijgen. Of wil je die, vanuit de goede socialistische traditie, voorbijlopen en vanuit moralistische, paternalistische motieven rechtstreeks zieltjes winnen onder de bevolking? Cultuurimperialist!

BenBinnen | 16-05-13 | 09:35

@TheseDays00 | 16-05-13 | 09:29
Begrijp ik nu goed dat ik dus gewoon duurdere kleren moet kopen? Strak plan! Eh.. maar wie gaat dat betalen? Een groot gedeelte van mijn geld gaat naar de belastingdienst/regering en wordt vervolgens doorgestuurd naar Bangladesh.

DoOne | 16-05-13 | 09:34

TheseDays00 | 16-05-13 | 09:29
De mensen in Bangladesh zijn beter af als ze werkeloos zijn? Waarom gaan ze dan überhaupt kleding maken.

me,myself and IK | 16-05-13 | 09:34

@TheseDays00 : dus als de mensen in Bangladesh helemaal geen werk meer hebben, gaat het daar beter ? Bovendien is jouw plan gebaseerd op het idee: "laten we met z'n allen niet meer hebzuchtig zijn", en die naive gedachte werkt gewoon niet.

ongelovigehond | 16-05-13 | 09:34

Heeft Ploumen haar cursus Engels wel afgerond voordat ze weer naar het buitenland gaat?
Ik schaam me nog steeds voor haar bezoek aan Congo.

domheid regeert | 16-05-13 | 09:34

@Bakito | 16-05-13 | 09:27
De socialisten hebben ook voor de nodige problemen gezorgd. Hetzelfde geldt voor de liberalen. Onderaan de streep profiteren we nu nauwelijks nog ergens van en is het enige wat we kunnen doen: betalen. Vind ik niet erg, want zo zit ons stelsel in elkaar, maar laten we het dan goeddoeme wel voor een redelijk deel binnen de grenzen besteden.

harry poster | 16-05-13 | 09:33

Nog nooit een cent zelfstandig verdiend maar miljoenen uitgeven van een ander? Met een vinger in de neus.

Geeft niks meisje, de belastingbetalers bezuinigen nog wel wat verder om jouw linkse geweten gerust te stellen. We wonen nog niet op een vuilnisbelt om wat dichter bij de te recyclen spulletjes te wonen, maar vertrouwen erop dat jij uiteindelijk daarvoor zal zorgen.

Jan Passant mk2 | 16-05-13 | 09:33

Ben er benieuwd aan hoeveel van die 12 miljoen verdwijnen in de zakken van ploumen en dr vriendjes

komtdatschot | 16-05-13 | 09:32

@TheseDays00 | 16-05-13 | 09:29

Dus er moet weer een soort van schuldgevoel worden gelegd bij de consument.... complete idioterie natuurlijk en de omgekeerde wereld, dat spul komt legaal in het Westen... waarom moet ik mij druk maken over wie het in elkaar gepunnikt heeft, ik heb wel wat beters te doen!

Fatwabuster | 16-05-13 | 09:32

Een ideetje voor de voor de linkse hersencelloze. Gewoon een KinderArbeidBelasting (KAB) invoeren (+100%). Voordeel, er komen extra centjes het land binnen waardoor op termijn het dan interessanter voor producenten is om wat meer te betalen voor de productie teneinde onder de KAB uit te komen en op die wijze hun marges weer te vergroten.

Nadeel, geen linkse snoepreisjes.

MBrrr | 16-05-13 | 09:32

Dan kan ze beter voor dat geld condooms gaan uitdelen..
Teveel mensen,teveel armoe,teveel Allah.

Jimmy Mc Clure | 16-05-13 | 09:32

@Fatwabuster | 16-05-13 | 09:30
Andere politici werken gratis?

Bakito | 16-05-13 | 09:31

@Bakito | 16-05-13 | 09:27

Dat was de PVDA (SDAP) vroeger.... de huidige generatie socialisten zorgt vooral heel goed voor zich zelf!

Fatwabuster | 16-05-13 | 09:30

De kleding industrie begrijpt het beter. niet inkopen van foute kleding is het enige wat helpt. Weet je wat nog beter helpt: stemmen met je voeten. Koop niet bij winkels waar dergelijke kleding wordt verkocht en het probleem is binnen een jaar opgelost. En de meeste spullen herken je echt wel aan de prijs waarvoor ze het verkopen.

TheseDays00 | 16-05-13 | 09:29

Heeft Den Haag het überhaupt nog wel eens over nationale aangelegenheden/problemen? (en dan bedoel ik niet het verhogen van de diverse belastingen).

harry poster | 16-05-13 | 09:29

De kledingindustrie in Bangladesh zorgt voor werkgelegenheid wat uiteindelijk weer zorgt voor welvaart. En als de behoefte aan arbeidskrachten stijgt ontstaat er schaarste naar arbeiders wat weer zorgt dat voor een sterke onderhandelingspositie voor diezelfde arbeiders. En dan volgen de rechten zoals bijvoorbeeld een collectieve arbeidsovereenkomst vanzelf. Net als in Nederland honderd jaar geleden.


Behalve in het hoofd van Lilianne Ploumen. Ben ook benieuwd wat de arbeiders in Bangladesh van Lillian Ploumen van de Partij van de ARBEID vinden als ze straks hierdoor hun baan verliezen.
Misschien moeten ze in Bangladesh hun beleefdheid ook maar eens aan de kant gooien en beginnen over de grootste bemoeizuchtige decadente gutmensen industrie ter wereld: Nederland. Met aan het hoofd drie tot vier keer modaal verdienende mensen als Liliane Ploumen van een notabele "Labour Party".

Amano | 16-05-13 | 09:29

Overigens lijkt me kinderarbeid nog altijd beter dan geen arbeid.

Mark Smith | 16-05-13 | 09:28

@BenBinnen | 16-05-13 | 09:24
Vergeet niet dat socialisten als Ploumen ooit betere arbeidsomstandigheden afdwongen waar jij nu van profiteert.

En dat gebeurde door concrete actie, niet door vage meldpunten of af en toe een onderbuiktweet.

Bakito | 16-05-13 | 09:27

De kamerleden die onlangs bij Pauw en Witteman een saai verhaaltje kwamen vertellen in de column "Het Heilige Vuur" hadden ook alleen maar oog voor zielige mensjes ergens in Afrika of Afghanistan, waren ze ook allemaal geweest en hadden de vreselijke ellende daar met eigen ogen aanschouwd. Waren in de politiek gegaan om hen te redden. Geen eentje had het een keer over problemen in dit land. Niemand aan tafel, gastheren ook niet, die daar ooit een opmerking overmaakten. Dat een kamerlid een volksvertegenwoordiger is van dit land, dat kwam gewoon bij niemand op.
Die kamerleden vormen de nieuwe generatie politici. Van hen hoeven we helemaal niets te verwachten in de toekomst. Hun vuurtje brand niet voor dit land.

me,myself and IK | 16-05-13 | 09:27

Omdat het hier zo ontzettend goed gaat is het hét uitgelezen moment om anderen de les te lezen. Wat een perfecte timing ook weer van deze falende bestuurder. Waar hebben we het in godsnaam aan verdiend dat we nu al meer dan 15 jaar een slecht bestuur hebben?

Hans Hillen | 16-05-13 | 09:27

In dat soort landen storten wel vaker gebouwen in, deze keer toevallig een kledingfabriek, morgen een woonflat, shit happens maar dat zijn niet onze zorgen.

En voor de medewerkers en kinderen die in deze fabrieken werken is het geen uitbuiting maar een buitenkans, als ze iets beters konden krijgen zouden ze daar wel gaan werken naar kennelijk is er niets beters.

rode peper | 16-05-13 | 09:26

De beste ontwikkelingshulp zou zijn:

1.
Importheffingen voor goederen die uit de rest van de wereld naar de EU komen AFSCHAFFEN. Dan pas heeft de rest van de wereld een level playing field in de EU.

2.
Subsidie op goederen (vooral landbouw) binnen de EU AFSCHAFFEN. Gesubsidieerde goederen worden onder kostprijs gedumpt in de rest van de wereld waardoor de plaatselijke ondernemertjes kapot worden gemaakt.

Deze 2 zeer simpele wetswijzigingen zullen ervoor zorgen dat ontwikkelingshulp (simpel geld geven) afgeschaft kan worden simpelweg omdat mensen zich zelf zullen kunnen redden. Voor de goede orde: ik praat niet over noodhulp!

DeSjaak1000 | 16-05-13 | 09:26

Goud plan. We gaan met ons geld daar de welvaart verhogen, zodat ze straks tegen ons concurreren voor het laatste beetje olie.

ongelovigehond | 16-05-13 | 09:24

@Bakito | 16-05-13 | 09:18

De meeste extremisten waar we last van (kunnen) hebben komen uit de hogere middenklasse. Paupers hebben geen geld om hierheen te komen. Die moeten fijn in hun eigen land blijven en zelf betere werkomstandigheden afdwingen.

BenBinnen | 16-05-13 | 09:24

Ouwe-RukkerT | 16-05-13 | 09:02
Wat dacht je van koenders,dat was ook zo'n pvda idioot.

Zjozef | 16-05-13 | 09:23

Hulp voor Bangladesh. Waar heb ik dat eerder gehoord?

* weer een reden gevonden heeft om George Harrison te missen *

Kapitein Sjaak Mus | 16-05-13 | 09:23

Hopelijk verdwijnt Ploumen daar.

Dömper | 16-05-13 | 09:23

Kaas de Vies | 16-05-13 | 08:57
Wat heeft het kinderwetje van van Houten hier in godsnaam mee te maken. Of was het weer alles voor de fipo, zoals gewoonlijk?

Mark Smith | 16-05-13 | 09:22

Laten we asjeblieft proberen eerst ons eigen land weer op de rails te krijgen, alvorens we weer met het welbekende opgeheven vingertje de rest van de wereld gaan vertellen hoe ze het moeten doen. Waar haalt zo'n mevrouw Ploumen de arrogantie vandaan, craag ik mij af. Een beetje bescheidenheid en terughoudendheid zou ons sieren op dit moment.
Laten we nou maar gewoon blij zijn met die goedkope troep uit Azië, want velen van ons kunnen zich op dit moment niet veel anders veroorloven. Dit in tegenstelling tot mevrouw Ploumen van de Partij van de Zakkkenvullers zelf waarschijnlijk.

VanBukkem | 16-05-13 | 09:21

@Bakito | 16-05-13 | 09:18

Bullshit.... als je zo nodig de wereldverbeteraar wilt spelen kan je het geld beter inzetten om de arbeidsomstandigheden te verbeteren in plaats van die mensen werkloos te maken...... zelfs jij moet dat snappen!

Fatwabuster | 16-05-13 | 09:20

@Ohm | 16-05-13 | 09:17 | + 0 -
Mijn punt is dat we zelf dit proces hebben doorgemaakt. Zonder hulp van buitenaf, althans geen miljoenen euro's.

Kaas de Vies | 16-05-13 | 09:20

Ik verbaas me nergens meer over en wacht op de big bang al zie ik geen partij die daar iets aan kan doen dus gaat mijn stem binnenkort naar diegene die het hardst gaat roepen dat we uit Europa moeten gaan.

joyriders | 16-05-13 | 09:19

@irma zonderboezem | 16-05-13 | 09:17

hahaha... kan je ze zelf niet maken? ;-)

Fatwabuster | 16-05-13 | 09:19

Ik ben net naar de bank geweest. Ik wil graag een lening van € 10.000 om aan zielige mensen te geven.
De bank wilde mij geen lening geven.
Vreemd.... De overheid heeft ook geen geld maar kan jaarlijks wel miljarden lenen om weg te geven.

domheid regeert | 16-05-13 | 09:19

Kleding draagt pas het lekkerst als je weet dat het gewassen is met kindertraantjes. Kap nu eens met het proberen om het welvaartsniveau gelijk te trekken, dat gaat je niet lukken. Daar gaan generaties overheen. Dit is alleen maar om de bakfietsmoeders gerust te stellen dat de fleurige shirts van Merel en Zus niet door kinderarbeid worden gemaakt. Maar ze weigeren dan wel om er volwassen prijzen voor te betalen.

Sadomassochristus | 16-05-13 | 09:18

Wereldverbeteraar..... Los eerst eens hier de problemen op, trut ! Misschien goedkoper om de grenzen dicht te gooien voor foute handel.

Ik doe zelf altijd mijn best om Made in Holland te kopen.
Als iedereen dat deed zouden we er zo weer bovenop zijn.
Daarna moet alleen de politiek nog een andere instelling krijgen.
We moeten weer trots op Nederland worden !!!!!!!

world famous | 16-05-13 | 09:18

Goed initiatief.

Onnodige armoede vormt namelijk de voedingsbodem voor extremisme en economische vluchtelingen.

Opmerkelijk dat de nationaal-socialisten hier zo sarcastisch doen.

Bakito | 16-05-13 | 09:18

Fijn, van dat ad hoc beleid waar de kiezer of het parlement nooit om is gevraagd. Regenteske paternalistische belastinggeldverspillende kliek mensen, die PvdA'ers. Ga weg, hef jezelf op, jullie zijn SLECHT voor dit land!

Professor Superhirn | 16-05-13 | 09:18

Kaas de Vies | 16-05-13 | 08:57 |
Van niemand, en daardoor bleef het een wet die in de praktijk niet werd toegepast. Leerplicht heeft wel een einde gemaakt aan kinderarbeid. Volgens wiki dan. nl.wikipedia.org/wiki/Kinderwetje_van_...

Ohm | 16-05-13 | 09:17

Ik heb zulke kleine BH's, die kunnen alleen door fijne kinderhandjes worden gemaakt!

irma zonderboezem | 16-05-13 | 09:17

Er wordt al jaren door andere organisaties gestreden om 'betere' kleding, dit is alleen een miljoenen industrie die zich niet zo makkelijk om ver laat gooien.

Dus het PvdA, de grootste "wij-verbrassen-geld-van-anderen" partij op de huidige markt, moet er mee bemoeien om hun denkbeelde karma meter te herstellen en zo natuurlijk miljoenen aan subsidies voor eigen gewin kunnen binnenslepen.

En misschien nog wat stemvee van Bangladesh overvliegen die hier dan graties huis krijgen en graties geld zonder te werken want ze hebben al zo hard moeten werken in Bangladesh.

LangeTijdGeleden | 16-05-13 | 09:16

Miljoenen naar daar, hulp naar zus, steun aan zo... allemaal leuk en aardig, maar door onze overheid wordt er een groep vergeten. Namelijk de Nederlander.

Ik voel mij zo in de steek gelaten door dit kabinet (en alle andere partijbelangenbehartigers in de tweede kamer).

harry poster | 16-05-13 | 09:15

@ Fatwabuster | 16-05-13 | 09:09 |
De werkomstandigheden worden met de volgende lading geld verbetert. Of niet natuurlijk, want dan kan je een vicieuze cirkel in stand houden.

Rest In Privacy | 16-05-13 | 09:14

Politici hebben geen geschiedenislessen gehad?!
Wie gaf Nederlanders destijds geld om de arbeidsomstandigheden in gloeilamp- en kledingfabrieken te verbeteren?

Precies, niemand, dat deden we zelf, door vakbonden op te richten en op te komen voor onze rechten.

kapotte_stofzuiger | 16-05-13 | 09:14

'Handel' moet je overlaten aan internationale vraag & aanbod, en ontwikkelingssamenwerking mag, gezien ons eigen huishoudboekje, wel een paar jaar naar nul!
In mijn optiek is Ploumen dan ook volstrekt overbodig en kan ze dus weg!
DAT is bezuinigen, beste PvdA!

necrosis | 16-05-13 | 09:14

Los van het feit dat Ploumen schattig, aandoenlijk maar toch ook zo treurig is in haar naïviteit:

"Wie durft mevrouw Ploumen uit te leggen dat het (blijkbaar, zie ook: realiteit) niemand een kinderarbeidertje kan schelen welke risico's de textielarbeiders lopen, zolang die broek maximaal twee tientjes kost?"

Waar halen jullie het vandaan dat alleen een broek van max 2 tientjes gemaakt wordt met kinderarbeid en onder slechte omstandigheden? Beetje schattig, aandoenlijk maar toch ook zo treurig naïef van VanLeeuwen..

Kijk bijvoorbeeld eens naar de film: www.imdb.com/title/tt0478116/?ref_=sr_...

Clemsel | 16-05-13 | 09:13

Terwijl "we" hier in NL fiscale slavernij organiseren, elders dingen verbeteren. Zucht ...

trotse-ambtenar | 16-05-13 | 09:13

Ploumen gaat zich als een koninginnetje laten rondleiden in Bangladesh. Wat een ijdelheid.

colonnecinco | 16-05-13 | 09:12

Het is vooral ook een mentaliteitskwestie bij de PvdA. Zo makkelijk, andermans geld uitgeven, liefst aan je eigen linkse hobby's. Een overheid moet bovendien 1,5 tot 2 euro afpakken om netto 1 euro uit te keren omdat de machine om het geld op te halen ook kosten meebrengt en dat maakt het allemaal heel inefficiënt. Zaken die geen vitaal (geo)politiek of economisch doel dienen voor Nederland zijn een hobby en dat doe je maar van je eigen geld. Als het dan perse toch moet moet dan graag uit de pot ontwikkelingshulp.

Flashheart | 16-05-13 | 09:11

Eerder stelde Nederland al tachtig miljoen euro beschikbaar voor 2013 en 2014.

aldus de link. Bedrag is dus veel groter. Maar ze vinden het oh zo lekker he, grote bedragen van andermans geld overmaken aan ' zielige' negertjes. Om dan met je glas witte wijn in je hand mooi weer te spelen op de partijborrol. Om te kotsen.

bello | 16-05-13 | 09:11

Ze gaan dus de mensen in Bangladesh werkloos maken... in plaats van een poging te ondernemen om de arbeidsomstandigheden proberen te verbeteren.... goed plan PVDA... Stumpers!

Fatwabuster | 16-05-13 | 09:09

Ontwikkelingshulp? De Roverheid heeft structureel een jaarlijks begrotingstekort dat opgeteld een schuld heeft opgeleverd van meer dan 400 miljard. Want het begrotingstekort wordt ''opgelost'' met een staatslening.
Dus om ontwikkelingshulp te kunnen geven moet de Roverheid geld lenen.....

DeSjaak1000 | 16-05-13 | 09:09

laten we voor 9 miljoen dijken bouwen in Bangladesh, redden we veel meer mee en stimuleren we ook nog eens de Nederlandse handel. Ploumen = slappe symboolpolitiek

49 | 16-05-13 | 09:09

Wat een verschrikkelijke idioot is dat en maar andermans geld weggooien.Maar je kunt niets anders verwachten van iemand van de pvda(eerst groenlinks).Er wordt al het nodige aan gedaan maar zij denkt dat ze het in een dag kan,ben je dan dom of ben je dan dom.

Zjozef | 16-05-13 | 09:07

@Bobbbe | 16-05-13 | 09:04 | + 0 -
Hmm goed idee, bejaardenarbeid.

Kaas de Vies | 16-05-13 | 09:07

600.000 werklozen naar de naaiateliers. Lokale productie is winst voor iedereen.

kapotte_stofzuiger | 16-05-13 | 09:07

"The problem with socialism is that eventually you run out of other people's money"
- Margaret Thatcher

Gelukkig kunnen we staatsobligaties uitgeven om met nog meer geld te kunnen smijten.

Meneer Meeuw | 16-05-13 | 09:05

Ploumen en de waan van de dag. Over Syrie hoor je niks, over twee weken hoor je hier ook niets meer over. En btw, iedereen loopt hier al jaren in gekinderarbeide kleren. Behalve Spekman natuurlijk, zijn bruine truien worden gebreid door z'n moeder.

Bobbbe | 16-05-13 | 09:04

De universele toverformule van socialisten: er moet flink geld tegenaan. Want met geld kun je alle problemen in de wereld oplossen. En als het dan faalt, zoals gebruikelijk, dan moet er méér geld naar toe. Desnoods lenen we ervoor.

Zoals we al veertig jaar doen.

BenBinnen | 16-05-13 | 09:02

Ontzettende Lilian. Laat de Bengaalse regering lekker zelf zijn verantwoordelijkheid nemen!

Stap gewoon uit de politiek, want het heeft geen enkele zin meer! (ook nooit gehad)
Voor iedere aandachtslijer is er wel een plekje bij Boulevard of de lokale media.

Rest In Privacy | 16-05-13 | 09:02

Dit is zo'n walgelijk wijf, zij is nog erger dan die anderer PvdA idioot van een Jan Pronk...

Ouwe-RukkerT | 16-05-13 | 09:02

Die 12 miljoen voor Mali is ook leuk. Dat is dat land waar de terroristen vandaan kwamen die in Egypte wat ambassades wilden opblazen deze week.

Ja, Egypte. Dat land wat óók 5 miljard (hey, het is enkel ons geld) naartoe ging om Morsi te helpen de laatste ongelovigen over de kling te jagen en zo zijn democratische basis te versterken.

vraagstaart | 16-05-13 | 09:01

Er staan daar fabrieken die groter zijn dan heel fucking Nederland. Okee, tikje overdreven misschien, maar wanneer hebben ze hier eens door dat we maar een klein kudtlandje op deze planeet zijn met een heleboel idealen waar andere landen zich helemaal de schurft om lachen.

DoOne | 16-05-13 | 09:01

Ik word Bulgaar van al politici die Roemenen ons geld te moeten weggeven. Ben ik de enige die daar Mali aan heeft of ben ik de laatste der Marokkanen. Ik ben nou zo slim, of zijn zij nou zo dom, ik BenvanGaal.

Kaas de Vies | 16-05-13 | 09:00

Hypocrisie viert hoogtij dezer dagen. Goh hoe is het mogelijk dat in China de meeste miljardairs te wereld wonen? In het westen mogen producten niet onder bepaalde omstandigheden gefabriceerd worden. Goh, wat vervelend!!! Weet je wat, we verplaatsten de fabrieken en duwen het in een schip. Lossen het in Rotterdam en vervoeren het zo naar de Europese winkels. Gevolg: 10 nee 1000 maal ergere arbeidsomstandigheden en milieuvervuiling. Maar ja, merk je 'niks' van. Het is toch aan de andere kant van de wereld.

Ditwelgoed | 16-05-13 | 09:00

Als je in de WW zit is er geen geld voor begeleiding door het UWV, maar we hebben wel weer 9 miljoen voor Bangladesh. Waarom halen we dat bedrag niet gewoon van het ontwikkelingsbudget?

segalkjesaljksgahbi | 16-05-13 | 09:00

... en er over vijf jaar achterkomen dat er massaal gefraudeerd wordt met "eerlijke kleding". Vooral lekker naïef blijven. Dat geeft een goed gevoel aan jezelf.

Bytemaster | 16-05-13 | 08:59

Heerlijk, dat opgestoken betweterige Nederlandse linkse vingertje.

Jongens: over 10 jaar koopt Bangladesh de kleren in Nederland. Veel goedkoper, dankzij de Euro die geen fluit meer waard is.

vraagstaart | 16-05-13 | 08:58

Maak je nou niet zo druk, we hebben toch geld zat? Oh wacht....

Warhoofd | 16-05-13 | 08:58

Zucht.

Subsidies, toeslagen etc stopzetten en IB en BTW verlagen.

Dit sturen vanuit de overheid met allerlei onzin "giften" verdwijnt in de zakken van vrienden in de zieligheidsindustrie.

Van wie kreeg "van Houten" steun en geld toen hij het Kinderwetje van "van Houten" bedacht? Juist.

Kaas de Vies | 16-05-13 | 08:57

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland