Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

MustSeeDocu: oorlog in Afghanistan

Afghanistan is wat je krijgt als je AK-47's introduceert in het Stenen Tijdperk. Vice heeft een documentaire gemaakt over de hopeloosheid van de situatie in het land. Boven (en hier) deel 1, en hierheen voor deel 2 en deel 3. Taliban bestrijden? Nauwelijks. Die wachten tot de Westerse troepen weg zijn en nemen dan het land weer over. Het Afghaanse leger bestaat voor de helft uit wietrokende desserteurs. En dat zijn de goede. De andere helft zit aan de heroïne en werkt eigenlijk voor de Taliban. Wat ze samenbindt? Ze neuken allemaal jonge jongetjes in hun reet ter vermaak. Afghanistan is één grote, ranzige chaosmachine geworden en Vice legt dat pijnlijk bloot. Als je ziet wat een ellende het is in Sangin waar de Amerikanen de dienst uitmaken, vrees je voor de resultaten die de Nederlandse Playmobilsoldaten hebben bereikt in Kunduz. Over ruim een maand trekken de Nederlanders zich terug. Volgend jaar de Amerikanen. Dan stroomt de Taliban weer binnen, of andere warlords, en worden alle pogingen op vooruitgang weer netjes terug gedraaid naar het AK-47 Tijdperk. We hebben, met al onze kennis, technologie en Playmobilpoppetjes, deze oorlog glansloos verloren. Chapeau.

Reaguursels

Inloggen

@ redactie
Dank. Dit is één van de betere documentaires die ik de laatste tijd heb gezien.

Eduardo- | 27-05-13 | 21:03

GeenStijl meets VICE.
Priceless !

suffie63 | 27-05-13 | 18:15

wasbeer1860 | 27-05-13 | 14:12 | + 0 -
Thx voor de info.
Heb zelf bij een meer autonome eenheid gezeten.
"Straight Execution" hahaha

Logic | 27-05-13 | 16:35

@ Logic:
Die twee hele weken wachten is vanwege het gegeven dat de commandogroep eerst tot in de vierde of vijfde graad moet uitzoeken of het potentiële doelwit niet op welke manier dan ook familie, schoonfamilie of vriendjes in functies of posities heeft die ooit nog eens van belang zijn voor ons, Europa of de VS. En dus moet er eerst onomstotelijk vaststaan wie het is. Dan wordt er naar betrouwbare -voor zover het woord strekt daar in die slangenkuil- bronnen rond de kinderneukende haatbaard gezocht, die kunnen vertellen of het afschieten van deze rothond ooit nog eens onverwacht een onaangenaam politiek of economisch staartje kan krijgen. Eén bron is geen bron, dus men zoekt minimaal twee onafhankelijke bronnen. Dit alles wordt onder streng toeziend oog van onze ministeries van Defensie en buitenlandse zaken/ Koninkrijksrelaties uitgevoerd.
Dan, nadat een paar pennenlikkers e.e.a. via de diplomatieke kanalen hebben geverifieerd met Afghanistan om er zeker van te zijn dat niemand het erg vindt als die kinderneuker een stuk lood kopt, wordt er groen licht gegeven. Dus twee weken valt allemaal nog wel mee.

wasbeer1860 | 27-05-13 | 14:12

Hahaha, prachtig. Volkomen onverwacht ook... When will they learn? Triljoenen besteden aan oorlogen die niets opleveren en de facto precies zoals bedoeld netjes geld uit de zak van de belastingbetaler overhevelt in die van de vriendjes van de regering. Niets meer, niets minder. En dan als belangrijkste les: Ga NOOIT maar dan ook echt NOOIT een moslim land in met het in het Westen alomtegenwoordige infantiele wensdenken dat je dit soort lui iets van "beschaving" gaat bijbrengen. Moslims luisteren niet, zullen dat ook nooit doen en zullen je eerder een mes in de rug steken dan dat ze je goedbedoelde adviezen of hulp zullen aannemen. KANSLOOS kutvolk. Lekker aan hun lot overlaten. Ze moorden elkaar vanzelf uit.

WatZalIkErvanZeggen | 27-05-13 | 13:16

Een maat van me (scherpschutter) is net terug.
Hieronder één van zijn verhalen.
Plaatsnaam heb ik weggelaten.
Hij lag met z'n gear schietklaar in een huis met zicht op een gebouw waarin een talibanhoofdman zat.
"Twee weken heb ik liggen wachten, met een Clear Shot godverdomme twee hele weken voor ik de Go kreeg. Ik ben er kotsmisselijk van geworden, en elke paar dagen zag ik hoe er een klein jongetje huilend naar binnen werd gebracht. Telkens een ander jongetje. En daarna begon het schreeuwen. Urenlang.
Ik snap niet waar ze (Command) twee weken voor nodig hebben gehad. Ik zat daar op hun eigen Intel. Toen ik eindelijk mijn OK kreeg, en ik zijn kop achterover zag slaan, was ik niet blij, ik was buiten mezelf van vreugde.
Ben zo opgelucht dat ik er weg ben, het land is niet meer te redden."

Logic | 27-05-13 | 10:37

Dit is een politiek "vuile" oorlog net als Irak. Nederlandse politiek likt de reedt van de Amerikaan. De Militairen weten wel beter maar moeten hun mond houden. De opbouw van het land is het zand in de ogen voor de westerse burgers. De wapenindustrie heeft weer veel verdient en daar mogen best wat poppetjes voor sneuvelen.Het doden van Osama was de exit strategie. Het doden van Osama was ook de "reden" om Afghanistan binnen te vallen.

nan6896 | 27-05-13 | 10:23

Afghanistan platbombarderen & er een ikea bouwen, dat zal hen leren!

Geitenwollensokjuhz | 27-05-13 | 10:00

Het gaat niet om de wapens, technologie, geld, of andere zaken die je in een land inbrengt om veranderingen aan te brengen. Wil je werkelijk een mens, een land of cultuur veranderen, dan zal je de intrinsieke normen en waarden van mensen moeten aanspreken, weten wat hen beweegt, weten vanuit welke gedachte zij handelen. Je kan een mens alles afpakken, hem martelen, zijn land veranderen, noem het maar op, maar het is ongelofelijk naief om te denken dat je mensen daarmee ook verandert of een land vooruit helpt. Het is zo enorm naïef om te veronderstellen dat je als buitenstaander een 'leger' opleid om een land als Afghanistan maar even veiliger te maken. De totale faaloorlog is totaal geflopt doordat men met deze arrogante westerse houding rondloopt. Opbokken uit al die landen!!

kwant | 27-05-13 | 08:54

@Van Duyvenbode | 27-05-13 | 08:48
De Taliban stimuleren het telen van papaver, met de opbrengt worden wapens gekocht.

necrosis | 27-05-13 | 08:53

Maar ja, het grote staande leger van de NAVO kon in deze speeltuin lekker ervaring opdoen, de wapenhandel floreerde en heeft een aantal figuren rijk gemaakt, de opiumhandel heeft goud opgeleverd via het wereldwijde ondergrondse financiële systeem van louche banken die te groot zijn om om te vallen.
Wanneer de taliban weer aan de macht komt, is het uit met de pret.

Rest In Privacy | 27-05-13 | 08:48

Afghanistan is een gewoon, normaal islamitisch land. Daar hebben Westerse mensen dus niets te zoeken met hun mensenrechten en democratie.
Ondertussen heeft de islam meer effect op de Westerse samenleving, onthoofdingen worden ook hier weer goedgepraat door de regering.
Doe daar liever wat tegen, dan miljarden en ledematen van soldaten te verknoeien in een islamitische heilstaat.

Jan Passant mk2 | 27-05-13 | 08:38

@miko | 27-05-13 | 00:30
Ik kon mij een bericht uit 2008 herinneren.
afghanistan-economie-mijnbouw.blogspot...
Afgelopen week werd opnieuw bekendgemaakt dat “Afghanistan op een goudmijn zit”. De bodem van het land zit vol bodemschatten zoals goud, koper, ijzer, nikkel, zink, olie en gas, maar er is eveneens een schat aan edelstenen zoals kunziet, smaragd en robijn te vinden.

Petrus de Rewa | 27-05-13 | 08:35

Slaapt iedereen op de redactie nog? Kom op, het is maandag en de zon schijnt!

Igor.The.Horrible | 27-05-13 | 08:29

Iedereen wist dat je daar 100 jaar zou moeten blijven om werkelijk iets te veranderen. Een kansloze missie derhalve. Nu laten ze de goedwillenden bevolking aan hun lot over. Met name de vrouwen en kinderen zullen de dupe zijn.
Een goede les om niet in andere brandhaarden in te grijpen. Verandering moet van binnenuit komen.

Therapietje | 27-05-13 | 08:22

necrosis | 27-05-13 | 07:57 Dat olie een rol speelt maakt het eigenlijk alleen maar moeilijker. Verder is de inzet van de Amerikanen en Engelsen verloren gegaan. Alle verandering komt langzaam en van binnenuit, niet van buitenaf.

Stroopdoos | 27-05-13 | 08:14

Dit telt niet als verlies. Iedereen wist vanaf dag 1 dat dit de uitkomst zou zijn. Echter, Bin Laden is dood en de verhoudingen tussen West-Europa en de VS zijn in stand gebleven.

FrankieHapsberger | 27-05-13 | 08:07

Parel van het Zuiden | 27-05-13 | 07:55
En mierenneuken kan niet echt.

Canis Spurcus | 27-05-13 | 08:05

@Stroopdoos | 27-05-13 | 07:48
Verschil met Afghanistan: Irak heeft grote olievelden, vooral in het (Koerdische) noorden.

necrosis | 27-05-13 | 07:57

Goh, verrassing.
.
Goed kijken, heren en "dames en heren" politici, goed kijken.
DIT is dus de waarheid en niet die bloemetjes-in-het-haar-tralala fantasie die jullie erop nahouden dat wij daar nou werkelijk "iets goeds!" betekenen voor die zandgebakjes. Ze willen ons daar niet hebben, wij willen daar niet zitten en we kunnen 's Neerlands geld wel beter besteden. Maar de waarheid is niet interessant, he... Nee. Dat de hele zooi daar weer ongeremd in elkaar dondert zodra we onze hielen hebben gelicht, net als in Uruzgan, doet niet ter zake.
Jullie willen liever vanuit de veiligheid van jullie goed bewaakte ivoren torentje weer bewijzen dat jullie daadkrachtig en besluitvaardig zijn als het gaat om de wereld redden.
.
En daar mogen best wat stomme sukkels van militairen het leven voor laten, voor jullie imago. Toch? Hadden ze maar door moeten leren. "Acceptabele verliezen."
.
Ik wens u allen, oh verlichte en progressieve denkers op het blauw pluche, ongezien de touwtyfus en uw zelfdienende motieven erbij.
.
Geeft zonder verschuldigde eerbied te kennen,
Een militair.

wasbeer1860 | 27-05-13 | 07:56

Er zijn twee dingen waarmee dat volkje in toom gehouden kan worden:

-JSOC
-AH-64 Apache Longbow

nielsjuuh23 | 27-05-13 | 07:56

@Canis Spurcus | 27-05-13 | 07:26 |

De MinDef zendt niet uit, dat doet de Tweede Kamer. Kamp was trouwens wel de eerste en de laatste MinDef die bij een uitzending zorgde voor voldoende manschappen, mandaat, en militaire middelen. Als we MinDef's willen aanpakken stel ik voor om bij Relus ter Beek en Joris Voorhoeve te beginnen. Hun invulling van uitzendingen is ronduit crimineel gebleken...

Parel van het Zuiden | 27-05-13 | 07:55

De Russen wisten dit al en eerlijk gezegd, wie eigenlijk niet. Ik ben altijd tegen de oorlogen in Irak en Afghanistan geweest vanwege de zinloosheid ervan. Niemand wint.

Stroopdoos | 27-05-13 | 07:48

En ik maar denken dat Afghanistan alleen bedoeld is als magneet voor extremistisch tuig om de oorlog daar uit te vechten en niet op eigen bodem. Net als Syrië b.v.

Der Schnitzeljäger | 27-05-13 | 07:47

Dit is toch geen verrassing mag ik hopen ? Dit kon je vanaf het eerste begin al aan zien komen.

ongelovigehond | 27-05-13 | 07:30

Zo. Alle tegels gelezen. Zie Sap af en toe ter sprake komen maar waar is Henk Kamp? De mindef die deze OPBOUWmissie met hand en tand verdedigde in de media terwijl het nooit een OPBOUW missie was en nooit is geweest of geworden. DE minister die tientallen landgenoten de dood instuurde voor jan met de korte achternaam...

nl.wikipedia.org/wiki/Task_Force_Uruz...

Canis Spurcus | 27-05-13 | 07:26

Lekker naïef om te denken dat 'wij' dit klusje wel even zouden klaren terwijl Rusland al met hun staart tussen de poten met stenen en stokken verjaagd waren... Maar goed: blijkbaar was er WEER geen flikker geleerd.

bottlebaby | 27-05-13 | 07:23

"wietrokende desserteurs", is dat een nieuw soort toetje? klinkt aanlokkelijk.

Scorsese | 27-05-13 | 06:35

Wow mooie docu. De frustraties bij helden als Major Steuber moeten extreem zijn. Een lintje voor de mensen die tegen beter weten in een stel achterlijke junks moeten opleiden. Een leger kan je verslaan maar de gedachten van idioten niet. Ze zijn het zand in je schoenen niet waard.

Canis Spurcus | 27-05-13 | 06:14

Zo, het Westen is weer een illusie armer. Dat 'nation building' werkt. Geen enkele macht in de geschiedenis is in staat geweest om iets van dat land te maken. Ja, islam heeft er altijd de macht gehad maar heeft er dan ook helemaal niets van gemaakt daar.

Als het Westen nu eens al dat geld pompt in het ontwikkelen van nieuwe energiebronnen, dan hebben we olie en gas uit het midden oosten helemaal niet nodig. Maarja, daar zijn de oliemaatschappijen en de halliburtons van de wereld niet blij mee natuurlijk.

Zzzzooooffff | 27-05-13 | 04:54

Zo, het Westen is weer een illusie armer. Dat 'nation building' werkt. Geen enkele macht in de geschiedenis is in staat geweest om iets van dat land te maken. Ja, islam heeft er altijd de macht gehad maar heeft er dan ook helemaal niets van gemaakt daar.

Als het Westen nu eens al dat geld pompt in het ontwikkelen van nieuwe energiebronnen, dan hebben we olie en gas uit het midden oosten helemaal niet nodig. Maarja, daar zijn de oliemaatschappijen en de halliburtons van de wereld niet blij mee natuurlijk.

Zzzzooooffff | 27-05-13 | 04:49

@Stormageddon | 27-05-13 | 03:50 |
Wakker schrikt en koelkast met vriezer bij BCC-online besteld.

bolkebeer | 27-05-13 | 03:55

Stormageddon | 27-05-13 | 03:50

Ja idd.
Hoe verzin je het?

neutron | 27-05-13 | 03:54

@Stormageddon | 27-05-13 | 03:50
Hwet = Het

Stormageddon | 27-05-13 | 03:50

@neutron | 27-05-13 | 03:34
Hewt verhaal gaat dat de terroristen van Glasgow in 2007 ( en.wikipedia.org/wiki/2007_Glasgow_Int... ) hun edele delen hadden verpakt in natte handdoeken, zodat hun neukgerei in elk geval intact was voor de 72 maagden.

Om even aan te geven hoe stompzinnig, kleuterachtig en idioot dergelijke ideeën zijn. Zij geloofden dat dat zou helpen. Dat doet religie dus met je.

Stormageddon | 27-05-13 | 03:50

idopane | 27-05-13 | 03:36

Ho Ho!

Die Fransen hebben destijds toch maar mooi de islamisering van Europa gestopt bij Poitiers.
(Karel Martel in dit geval).
www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel...

Als dit niet was gebeurd, hadden jij en ik arabisch gesproken!!

neutron | 27-05-13 | 03:43

miko | 27-05-13 | 01:43
Amerika heeft na de oorlog de blunder begaan om Frankrijk te steunen i.p.v. de Vietmihn die eerst de US hadden gevraagd om ze te politiek steunen in hun onafhankelijkheidsstrijd. Toen de Fransen bij Dien Bien Phu werden verslagen door de briljante Giap was het kwaad al geschied. Zo zie je maar weer die Franse arrogantie en de grote meneer uithangen van andermans geld is niet alleen van deze tijd maar lijkt wel genetisch vastgelegd in die knoflookcultuur. En dat begon al bij de Guldensporenslag in 1310. Lijkt een beetje op dat pedorelgieus conflict sinds 800 na Chr tussen Aappieten en Zoenpieten in Zandbakkenland.

idopane | 27-05-13 | 03:36

Parsons | 27-05-13 | 03:11

En met "religie des doods" bedoel ik dat ik geen andere religie ken die zo de dood verheerlijkt als het hoogst haalbare doel (in het "leven").

En de hoofdprijs krijgen ze als ze met hun opblaasbomgordel zoveel mogelijk onschuldigen mee de dood in sleuren.
72 maagden.
(Vraag me wel af wat je met een maagd wil als je lichaam versnipperd is).

neutron | 27-05-13 | 03:34

@Parsons
Addicted to react... snurk.

bolkebeer | 27-05-13 | 03:34

@neuktron
Dus, wat gaan we daar aan doen? Toilet doorspoelt en weer naar bed gaat.

bolkebeer | 27-05-13 | 03:30

Parsons | 27-05-13 | 03:11

Jij en ik weten beter.
Wat onze leiders ook proberen te vertellen.

Islam = religie des doods
(mag ik dat zeggen? ja, dat mag ik)

neutron | 27-05-13 | 03:17

Voor dat die lul van Obama president werd vergeleek die linkse muts de Irakoorlog van Bush met Vietnam. Nu heeft de lutser die zo vaak riep dat de oorlog tegen Al Quida niet in Irak maar in Afghanistan moest worden gevoerd er zelf een grote puinhoop van gemaakt en zal Afghanistan zijn echte Vietnam worden. Democraten kunnen geen oorlog voeren. Kennedy en Johnson zaten tot in hun nek in de Vietnamese stront. Carter zette de Shaj af en gaven Khomeiny de macht en toen ze de gijzelaars in Iran wilden bevrijden storten de vliegtuigen neer. Clinton stond in de Balkan met z'n handen in zijn zakken toen in Sebrenica 7000 moslims werden geliquideerd hetgeen Mohammed Atta ongetwijfeld heeft geïnspireerd tot de ‘vlieghemerin’ actie op 9/11. In Somalië heeft hij eenmaal op het strand ijlings de benen genomen om daarna Osama door de vingers laten glippen. En ziehier de volgende democratische oorlogsidioot. Na Afghanistan wil de lutser wapens gaan leveren aan Syrie om het verzet( Al Quida) te bewapenen terwijl elke boerelul weet dat je dat tuig mekaar beter kan laten afmaken zoals Arnold Karskens al zondagmorgen zo slim opwierp in WNL. Kortom je kan veel van Bush zeggen maar hij heeft zijn oorlog tenminste gewonnen en als men toen zijn plan had gevolgd namelijk Saddam afzetten en onderhandelingen met Khadaffi en Assad i.p.v andersom zoals Obama wil en wilde, hadden we niet in de rotzooi gezeten waar we nu in zitten. Deze lul Obama zal Amerika nog een hele hoop ellende bezorgen en dan heb ik het nog eens niet over de economie..

idopane | 27-05-13 | 03:11

@neutron | 27-05-13 | 02:53
Je zou bijna gaan denken dat het mohammedisme een verwerpelijke achterlijke haatzaaiende kudtideologie is.

Bijna dan.

Want volgens de media en volgens onze leiders is er niets mis met de religie van vrede, dus is het waar.

Parsons | 27-05-13 | 03:11

@neutron
Het zal allemaal wel, nu tijd om ons druk te maken om onze beschaving.. hmm. Dat schijnen we al een paar eeuwen te willen vergeten. Niet perse gristelijk, niet perse joods, of zelfs moslim, maar wel perse germaans/keltish. Ik spreek ook bar weinig latijn trouwens.

*hips*
Shidt mijn bier is op..

de grote Anti | 27-05-13 | 03:02

Islam, net als Christendom, gaat dus over kleuterneuken.

Crak-ho | 27-05-13 | 02:59

Parsons | 27-05-13 | 02:47

Het gehele midden oosten is door hem veroverd en gehelleniseerd; zeg maar: Grieks/westerse beschaving bijgebracht.
Die periode heeft minstens 5 eeuwen geduurd, tot diep in het Romeinse rijk.

Pas eeuwen later werden de Afghanen (net als de rest van de medio-oriënters) moslim.
Sindsdien is het bergafwaarts gegaan met hun beschaving...

neutron | 27-05-13 | 02:53

@neutron | 27-05-13 | 02:29
En laatste. Voor zover het ingenomen is geweest destijds.

Parsons | 27-05-13 | 02:47

@miko | 27-05-13 | 02:19
Een heel verfijnde keuken heb ik leren kennen uit het MO. In Hoofddorp kun je die keuken proeven. Verder is islam kudt ja en begrijp dan ook je kwinkslag niet.

Houtbar | 27-05-13 | 02:28

Afghanistan is nog steeds een van de grootste exporteurs van opium. Met een stuk of wat gammele sproeivliegtuigjes kun je Afghanistan compleet lam leggen. Kennelijk is dat niet de bedoeling.

Wedstrijdkrokodil | 27-05-13 | 02:21

@Pierre Lebon | 27-05-13 | 02:02
Afghanistan is niet in te nemen. Djengis Khan wist dat al.

Parsons | 27-05-13 | 02:19

@Houtbar | 27-05-13 | 02:12
Inderdaad het zou het land moeten zijn waar de beschaving al vijfduizend jaar standhoud in twee steden. Damascus en Alleppo. Geen stad die dat kan zeggen.
Het is zo mooi Islam.

@bakoenin | 27-05-13 | 02:08
Slaap ze oude anarchist!

miko | 27-05-13 | 02:19

miko | 27-05-13 | 02:05

China (Mao Tse Toeng) is altijd de grote inspirator van Pol Pot en zijn moorddadige rode khmer geweest.
Was ook zijn steun en toeverlaat.

en.wikipedia.org/wiki/Cambodia%E2%80%9...

neutron | 27-05-13 | 02:18

@Pierre Lebon | 27-05-13 | 02:02
Ze hadden 12 september er in moeten vliegen.Toen had men alle kopstukken kunnen pakken. stuk voor stuk inclusief obama. Maar Bush en vrienden liepen zo wie zo niet over van denkvermogen.

@necrosis | 27-05-13 | 01:59
Ik geef je nog een slaapliedje,ik ga!
Laterszzzz.
www.youtube.com/watch?v=YUputWvoNv4

miko | 27-05-13 | 02:17

@necrosis | 27-05-13 | 01:47
Daar moet ik je volledig gelijk in geven.
Wat er net werd weergegeven wordt op rtl4 is afgrijselijk.
Jomanda is er volgens mij niets bij.

Maar goed, ot: naar mijn idee hebben wij niets te zoeken in de zandbakken verre van onze kinderen. Ook niet nuken, niet mee bemoeien. De resultaten hebben we kunnen zien in Irak en Afghanistan. De mooie revoluties kunnen wij aanschouwen in Egypte en nu Syriah. Beide landen waren prachtig, met name Syriah.

Houtbar | 27-05-13 | 02:12

Out, het is toch niet te geloven dat je 7 jaar moet discussiëren om een wrang gelijkje te halen.
Zal wel aan mijn discussie techniek liggen.
Waarom, waarom blijven we geloven in wat overheden ons vertellen?
Zijn dat soms geen mensen?
Zijn ze iets hogers, zodat ze niet liegen?
Hebben ze geen dubbele agenda, of een driedubbele zoals dat normaal is in de gewone wereld?
Ach waar maak ik me druk om.
Morgen weer belastingcentjes opbrengen, en het leven gaat door.

bakoenin | 27-05-13 | 02:08

@neutron | 27-05-13 | 01:42
Euh, in de eerste instantie. In hun nadagen werden ze vooral gesteund door de VS ,Zweden en Frankrijk.
Dat was op hun 'hoogtepunt' als je de genocide als zo mag noemen. Want het afslachten van Vietnamese burgers kon Hanoi niet zo bekoren. na de Vietnamese inval waren het dus deze landen die de Khmer steunde.
realpolitics in volle glorie.

miko | 27-05-13 | 02:05

We lopen vast in den vreemde en dreigen te verdrinken in den bekende. Ik hoop dat jullie allemaal kunnen zwemmen. Welterusten.

INH.30CL | 27-05-13 | 02:02

In 2003 hadden ze 3 miljoen man troepen en 10 duizenden panservoertuigen moeten droppen en met behulp van massieve luchtsteun het land in 6 maanden moeten platwalsen en bezetten.
Al die kleine, random confrontaties en schermutselingen met zoveel mogelijk vermijden, dat schoot niet op.
De US heeft in al die jaren Afghanistan minder mensen verloren, dan in de eerste 9 uur op Omahabeach.
Jammer dat Patton er niet bij kon zijn.
Overigens lijkt het me gemùakkelijker om de apenheul massaal op te leiden als politieambtenaar dan dat zooitje ongeregeld in Afghanistan.
Onnozeler krijg je ze niet.

Pierre Lebon | 27-05-13 | 02:02

@bakoenin | 27-05-13 | 01:55
Nee, daar kun je wel eens gelijk in hebben. De keren dat er iets moois ontstaat is eerder toeval dan dat men het werkelijk meent.
Maar goed, je mag hopen toch?

@necrosis | 27-05-13 | 01:44
Een bananenmonarchie waardig.
Waarschijnlijk directe opdracht van Bea zelf!

miko | 27-05-13 | 02:01

Wat @bakoenin en @La Bailaora zeggen.

Parsons | 27-05-13 | 01:57

@necrosis | 27-05-13 | 01:50
Neeh neeh neeh, :)
Heb je iets dat bij het topic past??

miko | 27-05-13 | 01:56

@miko | 27-05-13 | 01:48
Hmm, ben aan het zoeken in de geschiedenis waar regeringen empathie en mededogen boven macht en invloed hebben gesteld. Kan helaas niets vinden daarover, behalve in de boeket reeks.

bakoenin | 27-05-13 | 01:55

@necrosis | 27-05-13 | 01:23
Is lizzy ook in de panelen. Ik krijg een min, verdomme!
*huilt*

miko | 27-05-13 | 01:54

@miko | 27-05-13 | 01:48
Jij sméékt gewoon om een muzakje.......

necrosis | 27-05-13 | 01:50

La Bailaora | 27-05-13 | 01:28
Sorry even naar een ander computer, ga zo out.
Dat is gewoon part of the deal, natuurlijk blijven ze daar, zal de Taliban ook koud aan hun krent roesten, zolang ze maar vrij spel hebben.
Iedereen weer happy toch?
Taliboem boos op Iran, en een paar basis daar, wat wil je nog meer.
The enemy of my enemy is my friend.
Voor de rest moeten we maar niet nadenken over al die mensen die daar gesneuveld zijn, of de collateral damage.
Het diende toch democratie en vrijheid enzo...
Of meer van die nonsens. Dus daar moeten we niet over zeuren.

bakoenin | 27-05-13 | 01:49

@cobie | 27-05-13 | 01:16
Waar? IN Afghanistan?

@bakoenin | 27-05-13 | 01:21
Waar zeg ik dat ik denk dathet daar onze regering om te doen is?
Ik zei'Ik zou graag hebben dat onze regering dat ook zou doen'.
Maar dat is iet. Het gaat hier trouwens om gewone politiek we zouden zoveel meer kunnen doen met onze macht maar we zijn selectief.


@necrosis | 27-05-13 | 01:23
Schavuit! Nozem! Onverlaat! Ja!

miko | 27-05-13 | 01:48

@Houtbar | 27-05-13 | 01:40
Ik keek alleen naar Discovery en NatGeo, de rest kon me jeuken, met name die propaganda tv op NPO.

necrosis | 27-05-13 | 01:47

@zeg maar jansen | 27-05-13 | 01:09
't Is niet meer normaal.

Parsons | 27-05-13 | 01:45

@INH.30CL | 27-05-13 | 01:35
Sterker nog, reaguren zonder te lezen lijkt mij een ware kunst!

Houtbar | 27-05-13 | 01:44

@winged | 27-05-13 | 01:40
Oorspronkelijk komt dat uit de koker van Cohen die destijds gewoon toegaf dat als een *zekere* partij een standpunt innam, PvdA het tegenovergestelde zou stemmen.
GL deed daaraan mee.
En het ergste is, dat soort kinderachtige figuren beslissen over ons!

necrosis | 27-05-13 | 01:44

@necrosis | 27-05-13 | 01:38
Is dat zo??
*trechter op hoofd zet*

miko | 27-05-13 | 01:43

@DANNY3960 | 27-05-13 | 01:20
Dus je uitzicht is andermans flat??

@hatari | 27-05-13 | 01:31
Vietcong zat helemaal niet in de bevolking. Daar kwam nog bij dat hun grootste offensief(tet) zowat hun eigen ondergang was.
Amerika zat echter aan de leiband van de media en veel mensen vonden het niet de moeite waard om Amerikaanse zonen te laten sterven in een vreemd land in andermans oorlog.
Als de vietcong zo geliefd was waarom vluchtte de bevolking dan massaal na de val van Saigon?

miko | 27-05-13 | 01:43

miko | 27-05-13 | 01:38

De rode khmer kreeg steun van China.
Maar ja, de Chinese machthebbers van die tijd keken ook niet op van 4 of 5 mijoen afgeslachte burgers meer of minder.

neutron | 27-05-13 | 01:42

Na te hebben nagedacht, tientallen docu's te hebben bekeken, in het bezit ben van een zwarte kater gisteren een nieuwe bezemsteel kocht......... duik ik ff onder.

DANNY3960 | 27-05-13 | 01:40

@necrosis | 27-05-13 | 01:14
Randstad overal. Buurman heeft geen enkele abbo, ook geen internet. Kijkt gewoon npo 1,2,3, belg, duitser. Eigenlijk iedere staatsomroep. Zal wel aan de buurt liggen. Ik heb nog een punt en een tv in de slaapkamer. Ik ga een kabeltje kopen v/d week en laat het weten.

Houtbar | 27-05-13 | 01:40

@necrosis | 27-05-13 | 00:34
"ik vermoed dat ze dat de coalitie aan een meerderheid heeft geholpen om een bepaalde partij een hak te zetten".
.
Dat klopt helemaal Necro, ik heb indertijd het interview van het enge mens van Sap gezien met Twan Huys in nieuwsuur.
.
Sap was zo lomp om voor de camera te verkondigen dat ze voor de missie had gestemd omdat een *bepaalde* partij er tegen was. Twan had moeten vragen wat ze had gedaan als de bepaalde partij voor de missie was geweest. Dat deed hij niet, dat was jammer.

winged | 27-05-13 | 01:40

@miko | 27-05-13 | 01:35
De scheidslijn tussen gek en geniaal schijnt flinterdun te zijn.
Maar dat heb ik van horen zeggen.....

necrosis | 27-05-13 | 01:38

@bakoenin | 27-05-13 | 01:08
De VS had geen probleem met de taliban voor de aanslagen van 9-11 en zullen dat ook niet hebben als ze er weer weg gaan
Zolang de taliban maar belooft geen stoute dingen te doen tegen de VS en ze steunt tegen hun andere vijand(Iran).
Zo verkreeg de Khmer ook ooit hun steun van de VS. Die slachten hun eigen volk af maar kwamen goed van pas tegen Vietnam.

miko | 27-05-13 | 01:38

@hatari | 27-05-13 | 01:31
Ik ontken helemaal niks. Vriend. Helemaal niks. Zo snap ik, zie weer mijn eerste plemp, dat op het moment dat de Amerikanen het land uit zijn, de Taliban binnen no time weer terug zijn aan de macht. Lees het nog een keer. Daar heb je toch echt heel veel moeite mee. En dat opgeteld met mijn reactie van 01:02 dat ze veel invloed in de dorpen etc hebben. Maar ze hebben de macht niet in dat land. Ze zijn in een oorlog om de macht verwikkeld, maar dat is iets heel anders.

De Vietcong wonnen uiteindelijk de oorlog, en die hadden altijd de macht over Noord Vietnam, maar ook de Vietcong kostte het veel moeite de macht te nemen over Zuid Vietnam en Saigon. Ook daar is er een tijd geweest dat ze die macht niet hadden.

Nog 1 keer: als ze de macht zouden hebben zouden er geen Amerikaanse troepen zitten. Snap je dat? Nee, zo te lezen.

La Bailaora | 27-05-13 | 01:36

@necrosis | 27-05-13 | 01:01
Dat mens is werkelijk gek.Maar soms denk ik wel eens dat het een een tweetje is.

@bakoenin | 27-05-13 | 00:55
Die tijd kan ik me ook herinneren. En als je zei dat we er niks te zoeken hadden en dat de dode soldaten we toch echt aan ons zelf hadden te danken kreeg je alles en iedereen over je heen en een weg gejorist.

miko | 27-05-13 | 01:35

@DANNY3960 | 27-05-13 | 01:20
Maar reaguren kun je niet laten?

INH.30CL | 27-05-13 | 01:35

zeg maar jansen | 27-05-13 | 01:29 |

Was het maar zo eenvoudig!
Dan moeten we de sjiieten wel steunen want die zijn een (kleine) minderheid van +/- 10% t.ov. 90% sunni.

neutron | 27-05-13 | 01:33

@La Bailaora | 01:02
U lijkt mij een intelligent mens. Weliswaar deel ik niet al uw meningen, maar dat mag, vind ik. Het verbaast mij echter dat u de macht van de Taliban in Afghanistan ontkent. Dat is dezelfde fout die de Verenigde Staten maakten in hun ongelukkige poging om het regime in Zuid-Vietnam in stand te houden. Zie de Taliban van nu als de Vietcong van toen. Niet te overwinnen, want ze hebben hun wortels in de bevolking. Of wij dat nu willen of niet.

hatari | 27-05-13 | 01:31

neutron | 27-05-13 | 01:27 De oplossing is de ene helft als Soennieten te noemen en de andere helft Sjiieten.

Maken ze elkaar af omdat het verschillende stromingen zijn binnen de islam.

zeg maar jansen | 27-05-13 | 01:29

@bakoenin | 27-05-13 | 01:23
Dat is een interessant gezichtspunt, alleen daar zijn wat kanttekeningen bij te plaatsen. Ten eerste, nu zitten de yanks zelf dichtbij Iran, wanneer ze weg zijn uit Afghanistan niet meer. Ze komen er ook niet meer in (geen vrindjes van Taliban). Verder maken ze, wanneer dat de reden voor de VS zou zijn, wat idd. goed mogelijk is, de 2e keer dezelfde fout. Om een vijand, net als bij de Russen, dan weer aan de macht te helpen. Dat kregen ze op 9/11 met een flinke klap in het gezicht terug.

La Bailaora | 27-05-13 | 01:28

Vice, die hebben ook een mooie docu over de slavernij.

DaJonkel | 27-05-13 | 01:28

De islamitische wereld is niet te redden c.q. democratiseren.

Ze zorgen zelf wel voor hun eigen ondergang d.m.v. sectarisch geweld en/of teloorgang van alle beschaving.
Allah wil niet anders.

neutron | 27-05-13 | 01:27

@zeg maar jansen | 27-05-13 | 01:25
Dat beschouw ik dan maar als een compliment.

necrosis | 27-05-13 | 01:26

OT: Check RTL4. Ze zijn weer bezig...

Houtbar | 27-05-13 | 01:26

necrosis | 27-05-13 | 01:23 Daar heeft de vlegel wel een punt. Qua muzak ben jij erger dan de taliban.

zeg maar jansen | 27-05-13 | 01:25

@Schietmijmaarlek | 27-05-13 | 01:12
Juist, militairen terugroepen en hier weer grenzen in ere herstellen. Zitten we alleen nog met Frankrijk, Duitsland en de VS maar dat is een peuleschil.

Ik ben het met U eens maar we hadden Zwitserland 30 jaar geleden moeten spelen.

Nu zijn we een dorpje in europa zonder slagkracht.

Houtbar | 27-05-13 | 01:24

La Bailaora | 27-05-13 | 01:15 |
Taliban is vijand van Iran.
Ze zouden wel gek zijn om die dwazen niet de vrije hand te laten.
Wat wil je nog meer.

bakoenin | 27-05-13 | 01:23

@miko | 27-05-13 | 01:17
Kudtmuzak? Wartaal?
Vlegel!

necrosis | 27-05-13 | 01:23

@bakoenin/La Bailaora
Alles valt of staat met degene die de sleutel van Einstein (lees kernwapen) in zijn bezit krijgt.

bolkebeer | 27-05-13 | 01:21

miko | 27-05-13 | 01:13 |
Ha. ha ha ha ha.
Denk je nu toch werkelijk dat het Uncle Sam of onze regering ook maar werkelijk 1 fuck interesseert of er arme meisjes naar school kunnen?
Waar heb je de laatste 40 jaar geleefd?
Grondstoffen, geld, macht, invloed.
Dat is belangrijk.
Dat kopen we dan weer af met ontwikkelingshulp wat in de zakken verdwijnt van de diverse potentaten die goed met ons samenwerken.
En wordt die potentaat lastig, dan ruimen we hem op, en installeren we een andere.
Al dat geneuzel over mensen helpen en goede dingen doen is voor romantische schoolmeisjes van 14 jaar.
Wake up.

bakoenin | 27-05-13 | 01:21

Mijn hut staat op 300 meter van het strand, enkele maanden geleden ben ik gestopt GS te lezen. Een verademing.

DANNY3960 | 27-05-13 | 01:20

@necrosis | 27-05-13 | 00:15
Necro(hoofdletter begin van een zin voor je weer begint)
je wil dus zeggen dat die wartaal en kudtmuziek van je plempt terwijl je niet onder invloed bent?
Goh,...... dat had ik dan weer neit verwacht.
Ghehehe.

miko | 27-05-13 | 01:17

@Stormageddon | 27-05-13 | 01:13
Ik mag graag de 'nieuwe aanwas' even bekijken.
Soms filter ik er een oude bekende tussenuit....
*gnehe*

necrosis | 27-05-13 | 01:16

@ miko | 27-05-13 | 01:13 |
Ik ben er 14 mnd geweest.
Nuff said ? * knuffel*
Nu ben ik ECHT weg!

cobie | 27-05-13 | 01:16

weggaan en plat Nuken meer kan je kan niet aan doen

olinda+ | 27-05-13 | 01:16

@bakoenin | 27-05-13 | 01:08
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik heb het ook nergens gehad over de houding van de yanks tav de lokale bevolking. En ook ben ik het eens dat we die zandbak de zandbak moeten laten, zie mijn eerste plemp.

Maar ik denk zeker wel dat de yanks niet blij zijn met de terugkeer van de Taliban, omdat dat geopolitiek niet goed is voor de VS. Het zijn namelijk niet hun vriendjes, dus zaken kun je er voorlopig niet meer mee doen.

La Bailaora | 27-05-13 | 01:15

@necrosis | 27-05-13 | 00:39
Inderdaad en dat is een partij zeldzaam.
*pukkel pakt en naar Afghanistan reist*

miko | 27-05-13 | 01:15

01:12 Ik moest nog iets achter politie zetten.... maar ik weet niet wat.

Schietmijmaarlek | 27-05-13 | 01:15

@Houtbar | 27-05-13 | 01:12
Als je niet betaalt, krijg je geen signaal.
Of is dat anders in de provincie waar jij woont?
Ik mis er trouwens niets aan.

necrosis | 27-05-13 | 01:14

@necrosis | 27-05-13 | 01:11
Ach dat gezeik van DN. Gewoon overslaan. Niet op letten.

Stormageddon | 27-05-13 | 01:13

@cobie | 27-05-13 | 00:43
Dat is de afweging.
Ik zou graag hebben dat onze regering dat ook zou doen. Ik denk dat we bijvoorbeeld in een Noord-Korea wel met open armen ontvangen worden (door de meeste dan toch) ik denk dat veel arme mensen in Afrika en Zuid-Amerika wel graag hun meisjes naar school zien gaan. Afghanistan is al jaren verder aan het zakken in de drekkerige zooi die ze Islam noemen. Je kunt dan wel stellen dat daar ook meisjes zijn die graag naar school gaan en onderwijs willen volgen (zie dat meisje dat door haar hoofd is geschoten) maar je moet prioriteiten stellen en zorgen dat je zoveel mogelijk mensen met zo min mogelijk middelen kunt helpen.
Wat dat betreft vond ik dit boek wel een aanrader voor wannabee toekomstige hulptoerist,euh verleners.
www.amazon.com/Solutions-Worlds-Bigges...
Als je 100 meisjes in zuid-Amerika of zuidoost Azië aan een gedegen opleiding kan helpen voor de prijs van een Afghaanse dan zou ik het wel weten.

miko | 27-05-13 | 01:13

@ necrosis | 27-05-13 | 01:09 |
Iedere keer als het mooi weer is moet ik werken.
( doe toch iets fout )
@ INH.30CL | 27-05-13 | 01:10 |
Thanks .
Laterrrr

cobie | 27-05-13 | 01:12

necrosis | 27-05-13 | 01:11 En dat terwijl Joris er al drie geëlimineerd heeft kort geleden.

zeg maar jansen | 27-05-13 | 01:12

@INH.30CL | 27-05-13 | 01:10
Morgen is het dinsdag....

necrosis | 27-05-13 | 01:12

@necrosis | 27-05-13 | 01:03
Raar, ik begrijp dan dat het alleen maar in de hele randstad kan? Wellicht dat U in een z.g. vinex woning woont waar niks is aangesloten?

Houtbar | 27-05-13 | 01:12

Drie delen gezien.
Politie die niet kunnen lezen en schrijven, maar ondertussen zich wel vergrijpen aan kleine jochies.
Een geaccepteerd fenomeen.
Daarbij lopen ze erbij als zombies.... staan stijf van de troep.
Verblijven in een land vol braakliggende terreinen vol met landmijnen.
Kortom.... daar iemand nog iets bij proberen te brengen is een zinloze verspilling van geld geweest.
Ze willen gewoon geen vooruitgang.
Zandbak op slot en de sleutel weggooien graag.

Schietmijmaarlek | 27-05-13 | 01:12

@zeg maar jansen | 27-05-13 | 01:09
Yep, maar ik ga niet op [!] drukken, die eer laat ik aan een ander.

necrosis | 27-05-13 | 01:11

Nou ja iedereen een goede nachtrust ( wat er van over is ) toegewenst.
Ik ben er weg van.
Iets minder als 4 uurtjes gaat me wekker weer.
Welterusten all
*gone*

cobie | 27-05-13 | 01:11

@hatari | 27-05-13 | 01:04
Waar slaat dat nou weer op? Ondanks dat op die vraag alleen maar met nee te antwoorden is, is dat helemaal niet waar het hier omgaat of wat ik beweerd zou hebben. Dus ik wens je veel succes, groetjes, maar eh ik voel me niet toe geroepen met iemand te gaan converseren die er van alles bijsleept.

La Bailaora | 27-05-13 | 01:10

And god above who created all this
felt so bored with his superholy civilised life
that he created anarchist Afghanistan
So he could do
What he could never do as superholy god
Because he had all the time
In the universe

To become superholy again

micd | 27-05-13 | 01:10

@cobie | 27-05-13 | 01:06
Heb je geen abonnement op de zomer dan?
Ik heb heerlijk zitten bbq'en en nu loop ik rond in mijn zwembroek.
*grinnikT*

necrosis | 27-05-13 | 01:09

@La Bailaora | 27-05-13 | 00:59
De Yanks zijn allang bezig om een constructie te bedenken zodat de Taliban terug kan keren, of andere malloten, die ze dan gematigd noemen.
Beide partijen beloven elkaar om elkaar met rust te laten, USA zonder gezichtsverlies weg daar, en niets veranderd.
Je gelooft toch niet werkelijk dat Uncle Sam ook maar 1 seconde interesse heeft gehad in het welzijn van die bevolking daar?
Ach welnee, geo politiek, dat is alles.
Er is geen dubbeltje meer te verdienen, andere regio's zijn interessanter, dus waarom daar nog zoveel geld uitgeven?
Laat het maar weer die barbaarse zandbak worden die het al eeuwen is.
Who cares?

bakoenin | 27-05-13 | 01:08

@ Ik heb sneeuw op alle netten, beetje saai....

necrosis | 27-05-13 | 01:03 | 1
Zet is gouw af!
Zitten te wachten op de zomer hier.
;-)

cobie | 27-05-13 | 01:06

@INH.30CL | 27-05-13 | 01:01
Lenen van Griekenland?
Met rente zeker?
*proest*

necrosis | 27-05-13 | 01:05

@La Bailaora | 00:44
Slappe reactie. Kun je ergens macht uitoefenen als je er niet bent?

hatari | 27-05-13 | 01:04

@Houtbar | 27-05-13 | 00:58
Ik heb sneeuw op alle netten, beetje saai....

necrosis | 27-05-13 | 01:03

@hatari | 27-05-13 | 00:56
De Taliban hebben in de dorpen etc idd. wel degelijk veel invloed, oa. omdat meer dan de helft uit Taliban aanhangers bestaat. Maar dat is toch echt iets anders dan de macht hebben. Als ze de macht zouden hebben stonden morgen de yanks buiten Afghanistan, want dat zijn toch echt niet elkaars vrindjes. Als ze de macht zouden hebben zouden ze ook niet in eigen land een guerrilla oorlog hoeven voeren, dan is dat niet nodig namelijk.

La Bailaora | 27-05-13 | 01:02

@bolkebeer | 27-05-13 | 00:44
Die kunnen we van Griekenland lenen toch?

INH.30CL | 27-05-13 | 01:01

@Stormageddon | 27-05-13 | 00:20
Stuur 'em gelijk door naar een paar topics geleden, iemand zit daar om een ban te smeken.....

necrosis | 27-05-13 | 01:01

@hatari | 27-05-13 | 00:56
Oh ja? En waarom zitten die yanks er dan nog als de Taliban er de macht heeft? Die hebben ze zeker uitgenodigd?

La Bailaora | 27-05-13 | 00:59

@necrosis | 27-05-13 | 00:51
Dan moet ik je informeren dat je gewoon de kabel in de muur kunt doen. Kost U nul. Kijk-en luistergeld was vroeger. Verder niks hoor.

Houtbar | 27-05-13 | 00:58

Opium = Papaver, my bad.

necrosis | 27-05-13 | 00:58

@hatari | 27-05-13 | 00:49
Hier zouden ze werkloos zijn aangezien we geen vacatures voor Opium-telers hebben.

necrosis | 27-05-13 | 00:58

Die zandzakken toestand kan zo in Koefnoen, anders dan dat is het een puinbak van significante afmetingen.

moudini | 27-05-13 | 00:57

@Parsons | 00:48
Ja. Dat waren ze, dat zijn ze en dat blijven ze. Hoewel uw overheid er alles aan doet om u het tegendeel te laten geloven.

hatari | 27-05-13 | 00:56

@effe vissen | 27-05-13 | 00:42
Klinkt mooi. Is er ook nog water en eten voor de vechtende mensen onder aan de berg met burkini's?

Houtbar | 27-05-13 | 00:55

Ja en?
Dit beweerde ik al in 2007, waarna ik natuurlijk als linksch gekkie werd neergezet.
In die tijd voerde de bomb bomb bomb sectie alhier het hoogste woord. (weet u nog dat roze tankje met Rutger?)
Wat is er nu allemaal bereikt sinds de inval in Irak?
In ieder geval daar niets.
In Afghanistan ook niets.
Libie om te huilen.
Egypte van kwaad tot erger.
En in Syrie begaan we de grootste fail ever.
Goed we hebben 150 sukkels opgesloten in Guantanomo.
Big deal.
Goed gedaan jongens.
Ik ben trots op jullie.

bakoenin | 27-05-13 | 00:55

@Houtbar | 27-05-13 | 00:46
Ik heb mijn kabelboer de deur uitgedaan wegens zelden tot nooit kijken, alles wat ik qua voetbal zie, is hier op de GeenStijl.
Anders nog iets?

necrosis | 27-05-13 | 00:51

Kudtzooi, en net nu mijn tweede scherm het niet meer doet.

emmentaler | 27-05-13 | 00:51

@Diana de Groot | 27-05-13 | 00:41
P0rno?

Houtbar | 27-05-13 | 00:49

@necrosis | 00:34
Klopt. Afghanistan is een autonoom land. Niemand heeft daar iets te zoeken (los van hippies in volkswagenbusjes). Sap heeft zich laten meeslepen in een machtsspelletje om defensie een reden van bestaan te geven. En een hek om Afghanistan is echt niet nodig, ze zullen niet uitbreken.

hatari | 27-05-13 | 00:49

@hatari | 27-05-13 | 00:22
Zijn ze nu aan de macht dan?

Parsons | 27-05-13 | 00:48

@INH.30CL | 27-05-13 | 00:40
Op necro hoef je niet te rekenen zolang er betaald voetbal op de buys is waar de hele wereld naar kijkt volgens de necro.

Houtbar | 27-05-13 | 00:46

@necrosis | 27-05-13 | 00:43
Aan zittende politici heb je nu al niets laat staan tegen die tijd.

INH.30CL | 27-05-13 | 00:45

@hatari | 27-05-13 | 00:22
So? Lezen is dus niet jouw vak. Macht is wat anders dan weggeweest...

La Bailaora | 27-05-13 | 00:44

@INH.30CL
Een land met een leger zonder tanks is bij voorbaat kansloos.

bolkebeer | 27-05-13 | 00:44

@ miko | 27-05-13 | 00:38
Ik begrijp wat je zegt.
En het klopt ook.
Maar als he het hebt over afwegingen, kijk je dan naar het kind dat op school zit zonder wapens, en die ouders die hun kind kunnen voeden of naar de mensen die op je spugen?

cobie | 27-05-13 | 00:43

@INH.30CL | 27-05-13 | 00:40
Ik vertrouw militairen meer dan de zittende politici....

necrosis | 27-05-13 | 00:43

De beste oplossing is gewoon flyers uitdelen dat er een kruistocht door de bergen in Afghanistan komt en dat er enkele duizenden westerlingen een kolonie willen stichten in die bergen en op grote schaal varkens gaan houden.
Wedden dat die bergen binnen no-time volzitten met Talitubbie's en de onschuldige bewoners van de berg gejaagd worden.
Daarna is het alleen nog een kwestie van een massa bommen op die bergen gooien totdat er een krater is ontstaan en hebben we na een flinke regenperiode het Talitubbie meer. Iedereen blij en probleem opgelost.
En een beetje slimme ondernemer ontwerpt dan een burkini en exporteert die naar Afghanistan of begint een burkini winkeltje aan de oever van het Talitubbie meer.

effe vissen | 27-05-13 | 00:42

Ik ga morgen kijken

Diana de Groot | 27-05-13 | 00:41

@necrosis | 27-05-13 | 00:34
Er komt een tijd dat *de troepen* hard nodig zullen zijn in eigen land, da's pas eng.

INH.30CL | 27-05-13 | 00:40

@miko | 27-05-13 | 00:30
Ze hebben zand (Silicium di-Oxide).
En Silicium wordt veel gebruikt als grondstof voor oa computerchips, glas en zonnepanelen.

necrosis | 27-05-13 | 00:39

@cobie | 27-05-13 | 00:29
Nee,nee,nee wat je zegt geeft inderdaad voldoening als je die jongen zijn school af ziet maken. Dat de ouders werkelijk blij zijn en zelfs als je weg bent je waarden waarderen.
Als de mensen in werkelijkheid op je spugen en je waardes nooit zullen waarderen kom je er gefrustreerd uit. Geloof me.

miko | 27-05-13 | 00:38

@hatari | 27-05-13 | 00:22
Dan heeft blijven totaal geen zin.
Alle buitenlandse troepen terugtrekken en er een groot hek omheen zetten.
Sap had nooit haar steun moeten geven aan die belachelijke politie trainingsmissie, maar ik vermoed dat ze dat de coalitie aan een meerderheid heeft geholpen om een bepaalde partij een hak te zetten.

necrosis | 27-05-13 | 00:34

t.co/HpcGFAf6Mp
dieper en dieper gaat het konijnholletjes wat islam en kinderseks aangaat
NSFW
Smerig, ranzig en onacceptabel. wanneer komt onze regering eens met een juiste legitieme mening over dit fenomeen?

tattooboer | 27-05-13 | 00:34

De wijk Bethnal Green in Oost-London is de afgelopen uren afgesloten geweest en doorzocht door politie. Twitteraars noemen geruchten over een schietpartij met drie doden en een zoektocht naar een verdachte in de Woolwich-slachtpartij. Politie zegt niets. MSM zwijgen.

Lewis Lewinsky | 27-05-13 | 00:30

@lady blabla | 26-05-13 | 23:24
Tja daar hadden ze die zandbak voor. Maar ze moesten en zouden het verder verspreiden.

@Prof. Dr. Ir. Toeter | 26-05-13 | 23:30
Die foto's zijn uit de steden.
Afghanistan was overwegende een boerengemeenschap met slecht opgeleide mensen een een theocratie in praktijk. Daar deed het bewind in Kabul niets aan af.

@Petrus de Rewa | 26-05-13 | 23:57
Bijna niks volgens mij. Het zijn namelijk bergen voortgekomen uit de Alpiene orogenese door continentale collisie. die kenmerken zich vaak niet door grote hoeveelheden aan delfstoffen.
Immers de stoffen die je wilt hebben spoelen uit naar vlaktes ed waar het makkelijker winbaar is.

miko | 27-05-13 | 00:30

@ miko | 27-05-13 | 00:00 |
Het feit dat je als militair een 7 jarig jongetje an wapens af kan nemen en het kind ( ondanks een moord op an geweten nog steeds onschuldig ) op school kan laten leren , dát geeft voldoening.
Vaders en moeders die je eeuwig dankbaar zijn om een voedselpakket en schoon drinkwater , dát geeft voldoening!

cobie | 27-05-13 | 00:29

@Watapatja | 27-05-13 | 00:08
Een militair is niet per definitie kwakkeloos.


*overigens blij was met broederdienst*

Houtbar | 27-05-13 | 00:27

@La Bailaora | 00:08
Ik citeer u: "Probleem is dat binnen 2 jaar de Taliban weer terug aan de macht is".

hatari | 27-05-13 | 00:22

@miko | 27-05-13 | 00:03
Onwetend en moeder blij stellen. "mijn jongen" gaat eindelijk iets doen voor het land anders hoeft hij niet meer thuis te komen.

Ja, onwetend , zowel de kreupele vader als de gekke moeder.

Falklands, ex-Joego, Afghanistan, Irak.

Haat is wat er overblijft en dan je zoon/dochter zien dienen in welke brandhaard dan ook is voor hun goed/vergelding.

Ik begrijp dat maar zie het liever ook anders.

Houtbar | 27-05-13 | 00:21

@Joris:
Volgens mij moet de server even een trap hebben. Of diegene die dienst heeft.

Stormageddon | 27-05-13 | 00:20

@necrosis | 00:15
Nee, vooral dat laatste is tegenwoordig een behoorlijk risico.

hatari | 27-05-13 | 00:20

Ja Johnny, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn op onze mooie planeet.
Laten we er maar het beste van hopen. Ja toch, niet dan?

bolkebeer | 27-05-13 | 00:17

@de honden blaffen... | 23:56
Ik was er voor het laatst in 1974. Toen stond het er nog. Ben benieuwd of er nog wat van over is. Sommige gebouwen overleven alle militaire conflicten.

hatari | 27-05-13 | 00:15

@hatari | 26-05-13 | 23:59
Ik ben niet van de geestverruimende middelen.
En in een hippie busje naar Afghanistan.......?
Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden!

necrosis | 27-05-13 | 00:15

Houtbar | 26-05-13 | 23:57 |
Soldaten denken niet, die voeren klakkeloos orders uit.

Watapatja | 27-05-13 | 00:08

@hatari | 26-05-13 | 23:45
Lezen is een vak zo te zien. Ik heb nergens gezegd dat ze weg zijn geweest.

La Bailaora | 27-05-13 | 00:08

Ik zeg , zet Alexander Peggold daar aan 't front!

miereneukert | 27-05-13 | 00:05

@Houtbar | 26-05-13 | 23:57
Nogmaals, dapper of onwetend? Maar ik zie niet waar ik het respect vandaan moet halen. Ja ze worden gestuurd door "onze' regering. Maar voor wat? Onze veiligheid? Dat geloof je toch niet zelf? Voor het brengen van de democratie? Ik ken nog 10 afrikaanse landen waar we dan eerst binnen moeten vallen of anders wel Kim pingpioen in Noord Korea.

@Stormageddon | 26-05-13 | 23:01
En in sommige beschavingen wilde het uitmoorden van de vrouwen ook wel eens wat druk geven. Haalt daar ook al niks uit.

miko | 27-05-13 | 00:03

@cobie | 26-05-13 | 22:52
Werken in een gevaarlijk land waar je gewenst word of werken in een gevaarlijk land waar je niet gewenst word. Dat zou voor mij de afweging zijn.
Onder gevaarlijke omstandigheden iets doen en uiteindelijk het voltooien geeft je ego een enorme boost.
Je stinkende best doen met gevaar voor eigen leven en dan bespuugd worden geeft alleen maar verknipte mensen.
Geloof me. Dit weet ik.

miko | 27-05-13 | 00:00

@necrosis | 23:45
Zolang je me geen hipster noemt vind ik alles best. En volgens mij had je het best leuk gevonden om mee te gaan die kant uit.

hatari | 26-05-13 | 23:59

@miko | 26-05-13 | 22:47
Je snijdt het welbekende punt goed aan. Ik heb echter wel respect voor militairen omdat zij denken goed te doen and it's paying very well!

Als uncle Sam says it's all right dan gaan deze jonge mensen omdat ze niet vorstelijk worden betaald om niet te dienen.

De initiatoren zijn de mensen waar de pijlen op gericht dienen te worden.

Houtbar | 26-05-13 | 23:57

Afghanistan heeft mineralen en ertsen. Dit land wordt nooit geheel afgeschreven. Follow the money.

Petrus de Rewa | 26-05-13 | 23:57

hatari | 26-05-13 | 23:45
Kabul 1969.http://www.flickr.com/photos/east_med_wanderer/3768847490/
De tijd dat ik het land bezocht.
De tijden zijn veranderd.

de honden blaffen... | 26-05-13 | 23:56

Twitteraars melden een schietpartij in Bethnal Green (Lodonistan).

Lewis Lewinsky | 26-05-13 | 23:55

@Prof. Dr. Ir. Toeter | 26-05-13 | 23:30
Erg ontroerend maar het is nu eenmaal geen westers land.
Nooit geweest, al hadden de hippies het erg graag gewild.
Want daar kwam hun hasjies natuurlijk vandaan, hmm?

de grote Anti | 26-05-13 | 23:54

@hatari | 26-05-13 | 23:45
Hippie!

necrosis | 26-05-13 | 23:53

@La Bailaora | 22:12
De Taliban zijn daar nooit weg geweest. Waarom zouden ze ook. Het is hun land. We konden er overigens (maar nu spreekt Hatari van een jaar of 30 terug) prima zaken doen op het gebied van de geestverruiming. We reden er drie keer per jaar heen in een oude volkswagenbus.

hatari | 26-05-13 | 23:45

@Prof. Dr. Ir. Toeter | 26-05-13 | 23:30
Nou dat ziet er inderdaad bijzonder aantrekkelijk uit.

Kuch.

Parsons | 26-05-13 | 23:40

Er moet toch 1 land het kudtste land ter wereld zijn. En als dat Afghanstan is vind ik het verder prima.

mindless | 26-05-13 | 23:35

Prof. Dr. Ir. Toeter | 26-05-13 | 23:26
Exact, al vind ik het feit dat er dan één zichzelf direct Sander Terphuis gaat noemen wel weer geinig. Even los van het standpunt over illegaliteit, waar je van alles van kunt vinden, uiteraard.

Tha One | 26-05-13 | 23:35

Als het westen weg is uit Afganistan zijn ze binnen een maand ook weer de grootste leverancier van heroine in de wereld .

onderbuikgevoel | 26-05-13 | 23:35

@VanBukkem | 26-05-13 | 22:32 |
'... het is de bakermat van alle analvabeten met een kalashnikov.'
.
Leuk!
.
Analvabeten zijn aanhangers van Alva (hertog Fernando Álvarez de Toledo). Zoals Taliban aanhangers zijn van Talib.
.
Ali ibn Aboe Talib zien de Sjiiten als opvolger van de profeet Mohammed (gebh)*. Aanhangers van Talib zijn dus Taliban (meervoud).
.
* graag een broodje ham

Van Dikhout | 26-05-13 | 23:31

En dan te bedenken dat Afghanistan vroeger, voordat het gezeik met de Russen begon, een zeer aangenaam en tolerant land was:
.
www.businessinsider.com/astonishing-ph...

Prof. Dr. Ir. Toeter | 26-05-13 | 23:30

@ mezelf .
Vaak is vaar

cobie | 26-05-13 | 23:28

@ lady blabla | 26-05-13 | 23:24 |
Kunnen ook ieder land doorsnijden en een eiland van maken.
Vlieg en vaak verkeer is uiteraard taboe

cobie | 26-05-13 | 23:27

Krankjorume westerlingen en hun progressieve illusies over de 'maakbare samenleving' en 'nationbuilding'. Het westen valt er binnen, voert de democratie in en alreeds auto-distribueert de Afghaan zich over gereedstaande electorale vehicles zoals daar zijn: D66, Groenlinks, VVD, PvdA en Partij voor de Dieren. Or so the story goes. Malloten. Haal die troepen terug en laat ze voor de verandering onze grenzen bewaken.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 26-05-13 | 23:26

@lady blabla | 26-05-13 | 23:24
Ik wil dan wel een klein (ander dan het mijne natuurlijk) geloofje hier houden om lekker mee te bekvechten, dat dan weer wel.

AntiSoof | 26-05-13 | 23:26

Dit restrepothemovie.com/ is overigens de beste docu die ik tot nog toe heb gezien over dat schijtland en de zinloosheid van "onze" aanwezigheid daar.

Parsons | 26-05-13 | 23:25

Het grootste doel wat ons leger er nú nog heeft is zorgen dat de water en voedselvoorziening niet ingenomen of gesloopt word.
En zorgen dat de vrouwen en kinderen niet een wapen in de handen gedrukt krijgen.
Die kids hebben geen besef en schieten nog raak ook.

cobie | 26-05-13 | 23:25

@Whoc@reZ | 26-05-13 | 23:21 | + 0 -

niet zo heel veel.

maar daarom moeten ze is opschieten met leefbare planeten ontdekken en technologien ontwikkelen om snel te reizen naar die plekken.

elk geloof een planeet klinkt mij helemaal niet gek in de oren.

lady blabla | 26-05-13 | 23:24

WEg daar en nooit meer ingrijpen. Zieke samenleving, en niet doordat de Russen, Rambo, of de Amerikanen daar hebben ingegrepen, gewoon, de cultuur is rot en ziek. Punt.

mental K | 26-05-13 | 23:22

De eertse paar reacties die ik las logen er niet om, keur deze shit helemaal af maar wat nu als de westerse wereld nu wel eens een flinke nuke deden, wat dan?
Wat zou er van deze aardkloot overblijven?

Whoc@reZ | 26-05-13 | 23:21

@AntiSoof | 26-05-13 | 23:13
Voor de mindrukker. Ik kan me je minnetje voorstellen. Ik was te vaag.
Ik bedoelde, "Mens maak je zonde niet groter." Zonde betekent jezelf opladen met schuld. Niet verstandig dus. Dood niet, steel niet en lieg niet.

AntiSoof | 26-05-13 | 23:19

Het meest trieste is wel dat tig mensen daar hun leven hebben geofferd voor per saldo niets. Buitengewoon cynisch, en een verwijt wat Bush zeker te maken is.

brutus68 | 26-05-13 | 23:17

*Zucht*
Ik blijf erop terugkomen omdat ik persoonlijk ook denk dat er misschien ooit eens vreemde dingen zijn gebeurt in afghanistan.. iets met magnetisme. Of wellicht mensen die abnormaal oud worden. Wellicht het gebrek aan water kunnen overleven. Wetenschappelijk erg interessant als het echt zo is.

Alexander de grote, de russen, de britten en nu de amerikanen hebben altijd afghanistan willen veroveren.
Waarom, het is een focking zandbak toch..?

Nogmaals 'the objective' www.youtube.com/watch?v=mH1nIvn4kkg maar nu met kewle ondertiteling van een afghaanse knakker die het een documentaire noemt.

de grote Anti | 26-05-13 | 23:14

Ik hou het bij de ziel. Ieder mens heeft een individuele ziel. Het karma dat die ziel bij zich draagt moet 'afbetaald' worden.
Ik vind dat de mooiste insteek bij gruwelijkheden zoals een oorlog.
Dus de zonden begaan in het verleden moeten hersteld worden in het nu.
De rest is rationeel gedoe.

AntiSoof | 26-05-13 | 23:13

Hoeveel miljard heeft dit NL gekost en hoeveel autochtone bejaarden kunnen/konden hierdoor betere verzorging krijgen Mevr. Sap ?

Jimmy Mc Clure | 26-05-13 | 23:12

H.Stiglitz | 26-05-13 | 23:05
Een extra bron bedoel ik, minder in de sfeer van de auditu.

Tha One | 26-05-13 | 23:10

@ H.Stiglitz | 26-05-13 | 23:05
Je slaat de spijker op zn kop!
Moet er wel bijzeggen dat het Russisch leger nérgens bang voor is.
Maar wél realistisch blijven.
En weten wanneer een zaak onbegonnen werk is. Wat dat betreft mag de Nederlandse regering nog van de Russen leren.

cobie | 26-05-13 | 23:09

H.Stiglitz | 26-05-13 | 23:05
"Russen die wilden blijven leven (de meesten) kozen voor het eerste en wonen en vechten daar, meer dan 30 jaar na de oorlog, nog steeds met de taliban."
Ik sluit echt helemaal niet uit dat dit klopt, maar heb je hier een bron bij?

Tha One | 26-05-13 | 23:08

Je kunt de afghanen niet uit de middeleeuwen halen. Achterlijke cultuur, aan democratie, burgerrechten, ratio, hoef je niet aan te denken. Misschien over 1000 jaar nog eens terugkeren, misschien dat dan meisjes onder de 12 niet meer worden lastiggevallen

Progresievelng | 26-05-13 | 23:06

Ik heb weleens met Russische Afghanistan-veteranen gesproken, en als Bush dat ook had gedaan dan zou hij zich nog wel even achter de oren gekrabt voor hij eraan begon. Als Russen, geharde mensen die al het nodige hebben doorstaan en over het algemeen voor niets terugdeinzen, niet met droge ogen zich de oorlog kunnen herinneren, dan heeft het softe Westen er al helemaal niets te zoeken. Totale chaos daar, eindeloze bergen en woestijn en geen leger waar je tegen vecht, maar hordes barbaren die in groepen vanuit het niets aanvallen en zich weer terugtrekken. Een Rus vertelde me hoe de Muhajedeen/Taliban met krijgsgevangenen omgingen: bekeren tot Islam of nek doorsnijden. Russen die wilden blijven leven (de meesten) kozen voor het eerste en wonen en vechten daar, meer dan 30 jaar na de oorlog, nog steeds met de taliban. Sta je daar, als Nederlandse soldaat met duidelijke instructies van Jolande Sap om toch vooral niet te schieten.

H.Stiglitz | 26-05-13 | 23:05

De kmar leert ze daar veterstrikken. geen grap!!

zegt al genoeg lijkt mij.

lady blabla | 26-05-13 | 23:03

Het is ook lastig oorlog voeren daar. Een beschaafd en ontwikkeld land kun je nog naar de steentijd bombarderen, maar dat heeft daar ook niet zoveel zin (daar kwamen de Britten in de 19e en de Russen in de 20e eeuw al achter), dat land is de steentijd nooit echt ontgroeid. Dat maakt daar dus ook als dreigement geen indruk.

Stormageddon | 26-05-13 | 23:01

Afghanistan is dan ook geen uitzondering vergeleken met een gemiddels Moslim land.

Bubske | 26-05-13 | 23:00

Wat ze samenbindt? Ze neuken allemaal jonge jongetjes in hun reet ter vermaak.

echt weer een Quidje, love it!

lady blabla | 26-05-13 | 23:00

Tja, niets aan toe te voegen.

sugbo | 26-05-13 | 22:59

stormtijd | 26-05-13 | 22:33 | + 0 -

Ah, hun werkethiek wordt ook even duidelijk wanneer ze werden aangeraden om zandzakken te vullen voor hun eigen veiligheid. Te stoned om te werken (ze leken op Wild Bill die the green mile binnen komt). Ze lieten het dan maar uitvoeren door kinderen die daar toevallig passeerden. Zelf schieten ze ondertussen wat naar enkele struiken. De lege hulzen rapen ze op om te verkopen samen met de prikkeldraad die ze ongegeneerd stelen van de omheining rond de basis.

Ik zie kansen voor Nederland om jullie pensioenen veilig te stellen door Afghaanse werkkrachten te importeren

simpsonwoman | 26-05-13 | 22:59

du Roi Soleil | 26-05-13 | 22:32
Wow! Nuttige info en precies juist verwoord om het binnen te laten komen. Ik hoop echt met alles wat ik in me heb nooit in een dergelijk land te moeten komen. Bij voorkeur ga ik sowieso al niet verder van huis dan Rhodos of Kreta.

Tha One | 26-05-13 | 22:59

@ funkyd | 26-05-13 | 22:55 |
Zodat ze daarna weer hier terug komen?
Die is gek.

cobie | 26-05-13 | 22:58

@Watapatja
Spelingcontrole?

VanBukkem | 26-05-13 | 22:57

Prima, laat ze elkaar maar afmaken. Misschien dat we ook nog wat sharia mongolen hier zo gek krijgen dat ze die kant opgaan.

funkyd | 26-05-13 | 22:55

@ miko | 26-05-13 | 22:47 | 0
De beveiliging heb ik ook mm bedenkingen over.
Die mogen overigens ook niets doen maar moeten de politie bellen.
Wat betreft loon, dat hangt wel helemaal van je rang af hoor.
Een een broekie word niet zomaar uitgezonden.

cobie | 26-05-13 | 22:52

@Watapatja | 26-05-13 | 22:44
Is ook uitgevonden in het midden oosten net zoals die zandgodsdienst van hun. Niks van hun bij.

miko | 26-05-13 | 22:52

Ook daarom liever Democraten dan Republikeinen in het Witte Huis. Die schijnen wat minder van de interventie te zijn, gemiddeld genomen.

Tha One | 26-05-13 | 22:51

De Russen konden niet winnen... de Americanen ook niet.... en Nederland zag het als spelen in de zandbak.... denk dat er inmiddels al een miljard per zandbakhapper in dat land is verspild....

pim achtertuin | 26-05-13 | 22:50

@Watapatja | 26-05-13 | 22:47
Heb jij de GS spellingcontrole niet?
Die kost ontzettende heel erg veel duur maar dan heb je wad!

miko | 26-05-13 | 22:49

@cobie | 26-05-13 | 22:43
Dappere jongens daar niet van. Dat je voor zo een loon kogels wilt koppen is dapper of onwetend.m Maar moet ik daar ongezien restecpt voor hebben?
Dat heb ik ook niet voor die idioten in de steden met hun domme V'tje op hun te strakke pakjes en die lopen ook het risico gejoekt (hun taal) te worden door een aanhanger van de boze maangod..

@Parsons | 26-05-13 | 22:40
Yup en we hebben meteen een paar van die eikels wijsgemaakt hoe moderne wapens werken. Ook dat hadden ze niet alleen kunnen doen.

miko | 26-05-13 | 22:47

VanBukkem | 26-05-13 | 22:43 |
Mijn spellingcontrole geeft een f ipv v.

Watapatja | 26-05-13 | 22:47

Net deel 1 gezien. Is al tamelijk deprimerend. Maar goed, ik zal doorzetten en morgen deel 2 en 3 bekijken. Voorlopige conclusie: met zulke bewoners is een land niet te redden. Het beste wat je kunt doen is 'een casus opbouwen', een casus belli, waarna je vervolgens een legitimering hebt om er een enorme waterstofbom op te gooien. Met een beetje mazzel pak je Noordwest-Pakistan dan ook gelijk mee.

De Russen hadden de Tsar Bomba, waarom niet gewoon nog een keer doen? **zucht**

malang | 26-05-13 | 22:46

Ik ben daar geweest, tis daar kei gezellig. Gewoon iPod boxen meenemen op patrouille en achterstevoren op ezels klimmen in de tuin van een local.

Popieveld? Fotomomentje! Afbranden? da's zonde.
Extremisten aangehouden? Laten gaan!
Patat eten? Regel aardappelen bij de boeren en bak ze op de FOB.

Ik zeg je, 4 maanden lang camping! (minus de IED's, 107mm's en kkw fitties)

Tracer27 | 26-05-13 | 22:46

@ ElHombre | 26-05-13 | 22:43
Er is niet veel veranderd voor en na de komst van t leger.
Enige is dat de dorpen wáár het leger bivakkeert iets rustiger is als de rest van het land.
Tot ze weer vertrekken.

cobie | 26-05-13 | 22:46

miko | 26-05-13 | 22:43 |
Papaver.

Watapatja | 26-05-13 | 22:44

@Watapatja | 26-05-13 | 22:40
Wat?

VanBukkem | 26-05-13 | 22:43

Het Afghaanse leger bestaat uit dorpsgekken met een continu openstaande mond die zomaar wat in het rond schieten. Met een beetje geluk zitten er enkele tussen die niét knetterstoned zijn en dus minder dan tien minuten nodig hebben om een zandzakje dicht te knopen.
Met andere woorden... wanneer de Amerikanen weg zijn uit Afghanistan duurt het geen drie maanden voordat alles weer wordt zoals het was. FAIL.

ElHombre | 26-05-13 | 22:43

@du Roi Soleil | 26-05-13 | 22:32
Laat hem lekker de sterkste zijn. Maar naderhand moet hij dan ook geen asiel aanvragen omdat zijn sterke broeders hem af willen maken als een geit tijdens het suikerfeest.
Afghanen overwinnaars? Nou geweldig, ze zijn al 2000 jaar een voetnoot in de geschiedenis die alleen maar ruzie kunnen maken.
Hebben ze ooit iets voortgebracht waar de rest van de wereld wat aan had?

miko | 26-05-13 | 22:43

@ miko | 26-05-13 | 22:39 |
Klopt. De militairen lopen zelf ook niet te janken.
Het zit in ze dus ze doen het gewoon.

cobie | 26-05-13 | 22:43

Gewoon een goed bewaakte handelspost bouwen voor de export van die opium die ze daar zo graag verbouwen.

Kun je van daar cultuur brengen (in de vorm van ham, bier en blote vrouwen of zo).

frank87 | 26-05-13 | 22:42

We laten de Taliban in ieder geval goed getraind achter.

Parsons | 26-05-13 | 22:40

VanBukkem | 26-05-13 | 22:32 |
analvabeten, hij is leuk.

Watapatja | 26-05-13 | 22:40

@simpsonwoman | 26-05-13 | 22:10
Oorlog met India en de eerste oorlog tussen twee landen waar kernwapens bij gebruikt word.want zowel de asvreters als de haatbaarden denken dat er leven is na de dood.

@99Z28 | 26-05-13 | 22:31
Wat loop je te janken man? Daar krijgen ze toch voor betaald? Daar hebben ze toch voor getekend?
Paarse broeken afzeiken is bonton maar een huurlingen leger dat in de verre voor andermans zaken vecht(zeker niet voor mij) niet? Als het dienstplichtige waren kon ik met je meegaan maar nu niet.

miko | 26-05-13 | 22:39

simpsonwoman | 26-05-13 | 22:10 | + 4

Dan nog meer chaos en ellende. Er is letterlijk geen groep of leider die de macht zou moeten hebben. Voor zover ik weet hebben ze allemaal een rotte, bijna dierlijke mentaliteit van meer macht en meer geld, de rest boeit niet.

De moeite die ze hebben met de simpelste beginselen van mensenrechten geeft dat wel weer. Het is een idiote gedachte dat een buitenstaander zoiets op kan lossen, als het hele land ''vervloekt'' is. Als ELKE basis, elke basis van integriteit en zelfbeheersing of empathie ontbreekt, dan breng je dat echt niet zomaar bij.

Pakistan helpt en hielp te Taliban goed. De ISI (Pakistaanse geheime dienst) heeft allemaal Amerikaans geld en Amerikaanse gadgets. Zij hebben de terroristen altijd geholpen. Ik denk dat Pakistan niks meer rest buiten nog meer achterlijkheid.

Gallemies | 26-05-13 | 22:39

En daar zijn nou gezonde Nederlanders voor gestorven of verminkt. En ook nog in de overtuiging dat ze wat goeds deden 'opbouwmissie'...
Doodzonde.

Rest In Privacy | 26-05-13 | 22:38

@ Petrus Poortwachter | 26-05-13 | 22:29
Ik denk dat het meer respect afdwingt als onze pliesiegentjes.

cobie | 26-05-13 | 22:37

"Afghanistan is één grote, ranzige chaosmachine geworden"
Correctie: dat was het altijd al.

Afghanistan kent een geschiedenis van 2500 jaar chaotische ranzigheid.
en.wikipedia.org/wiki/History_of_Afgha...

Stormageddon | 26-05-13 | 22:35

Gelukkig heeft het allemaal geen fuck met de Islam te maken.

neemjemoederindemali | 26-05-13 | 22:34

Mensen die niet willen veranderen, kun je niet veranderen. Nooit...... Kijk maar naar de geschiedenis. Oorlog draait alleen maar om wapenhandel. Geen oorlog ? Geen handel ! Zonder oorlog kan amerika zijn leger wel opdoeken, dus zullen ze over een tijdje wel weer een nieuwe reden vinden om een land te heropvoeden. Want laten we eerlijk wezen, als amerika wil, roeien ze de taliban in 6 maanden uit met al de moderne techniek. Dit praat overigens het extremisme niet goed. Maar dat moeten landen binnen hun eigen grenzen keihard oplossen. En niet te soft optreden. " my 2 cents"

Het leven is zwaar | 26-05-13 | 22:34

Die politie daar ook die ze opleiden. Echt, wat een debielen, iq zo groot als hun schoenmaat. Hoe de neuk krijg je zoiets op de rit. Pak je spullen, ga naar je families en knuffel je kinderen een keer extra. Met landen als Afghanistan kun je niets behalve er een parkeerplaats van maken.

Le0 | 26-05-13 | 22:33

Tsja, dat wordt weer een hele asielzoekersstroom richting de EU en met name Nederland.
De Partij van de Asielzoekers kan weer een feestje bouwen!

stormtijd | 26-05-13 | 22:33

En Afghanen zijn nu eenmaal intelligente, moedige en geharde vechters. In een omgeving zo onherbergzaam en uitgestrekt als Afghanistan is zo'n volk bijna niet te verslaan. Velen hebben het al geprobeerd.
.
In Afghanistan had ik een tolk die dus voor ons werkte, maar ook zei: We hebben eerst de Britten verslagen, toen de Russen en straks ook nog de Amerikanen. Wij zijn de sterksten ter wereld! En die stond dus aan onze kant! :-)

du Roi Soleil | 26-05-13 | 22:32

Planten en dieren vind je er nauwelijks en zelfs gras wil er liever niet groeien. En het is de bakermat van alle analvabeten met een kalashnikov. Dit filmpje bevestigt dat maar weer eens.
Osama Bin Laden is uitgeschakeld. Mission accomplished. Nu zsm weer naar huis. Zoek het uit.

VanBukkem | 26-05-13 | 22:32

Is het woord zwakbegaafd al gevallen?

waskuip-admiraal | 26-05-13 | 22:32

Quid, klootzak!
Flikker nou eens op met onze nederlandse krijgsmacht af te zeiken alleen om een lekker lopende zin te maken. Wat jij playmobil noemt zijn jongens die er staan als het nodig is. Natuurlijk is het voor jou een "ver van mijn bed show" maar in de ondenkbare situatie dat jij daar zou wonen of wij hier in een oorlog zouden zitten zijn dit de jongens die jouw leven zouden kunnen redden.

99Z28 | 26-05-13 | 22:31

Oh ja, en doe wat aan die irritante gast van de Belastingdienst, ik heb m nu al 3x gezien en kan hem niet wegklikken of niks.

Gallemies | 26-05-13 | 22:30

@cobie | 26-05-13 | 22:25
Vond het anders maar een raar gezicht die zwaarbewapende militairen die in Parijs patrouilleren...
Daarbij, als onze jongens dan weer zo'n halfbakken mandaat krijgen lopen ze, net als onze politie, ook gewoon voor lul...

Petrus Poortwachter | 26-05-13 | 22:29

Lees ''De dreiging van Chaos'' en ''Staat van Ontkenning'' om te leren hoe het is gegaan met Afghanistan en Irak. De overheid heeft zo gigantisch gefaald. De Amerikaanse soldaten gedragen en gedroegen zich als nette mensen. Die Afghanen gedragen zich als een bende apen. Echt apen, geen greintje beschaving en het moet ze allemaal letterlijk uitgespeld worden.

WAT een verspilling van tijd, geld en mensenlevens.

Gallemies | 26-05-13 | 22:29

Nee bedankt, m,n Prozac is op....

CornholioNL | 26-05-13 | 22:26

@ Watapatja | 26-05-13 | 22:21
Ze worden wel getraind voor binnenlandse doeleinden.
Alleen het inzetten gebeurd niet.
Ze vinden Nederlandse militairen hier op de straat zetten " uitlokking" en " intimidatie" .
Dat had balkenelende besloten destijds.
Daar denkt onze Rotte niet anders over.
Het zou wel verschil maken daar ben ik zeker van.

cobie | 26-05-13 | 22:25

Dat is het lot van cynici, zij krijgen altijd gelijk. Of het nu over de moslims, de euro, de EU, de crisis, de zorg, Afghanistan, Irak, Betuwelijn en wat nog meer is...

kapotte_stofzuiger | 26-05-13 | 22:25

*oude reaguursels zoekt waarmee een mooi "I told you so" gemaakt kan worden*

kapotte_stofzuiger | 26-05-13 | 22:23

cobie | 26-05-13 | 22:16 |
Een opstand win je als je de krijgsmacht controleert, we hebben ze nodig om al die incompetente graaiers aan te pakken. Daarna zetten we ze in voor de veiligheid van burgers, een overheidstaak die de politie toch niet aankan.

Watapatja | 26-05-13 | 22:21

Afghanistan, het Nederland in het Midden-Oosten.

Botte Hork | 26-05-13 | 22:20

Die mensen weten zelf het beste wat goed voor hen is. Toch...

dBuitenstaander | 26-05-13 | 22:20

O fuck wat een onnozelaars zitten daar. Wiet roken, schieten op ???, zwaar verouderde wapens en het iq van een poffertje.

Ingpe | 26-05-13 | 22:20

De scholen die daar opnieuw opgebouwd waren, waren binnen een maand weer tegen de grond gewerkt.
Dus van iets opbouwen daar is geen sprake.
Daar willen ze niets van weten.

cobie | 26-05-13 | 22:19

Warm en stoffig, voorderest net zo een bende als hier.

dooiestruik | 26-05-13 | 22:18

Zolang moslims elkaar maar afmaken...

Heel erg, maar in dit stadium ben ik al gedwongen om te denken zo onderhand.

Blue Light | 26-05-13 | 22:17

Het thema van deze oorlog was dan ook: "Meedoen is belangrijker dan winnen".
Dus lekker belangrijk wie er in 2018 de baas is in Afghanistan. Net alsof dat invloed heeft in Nederland.

du Roi Soleil | 26-05-13 | 22:17

@ Watapatja | 26-05-13 | 22:15 |
Maar hier gaat alles toch perfect!?
;-)

cobie | 26-05-13 | 22:16

In Afghanistan doen ze nou eenmaal al eeuwen lang niks anders dan elkaar uitmoorden, puur omdat dat in de volksaard zit. Moeten wij niet denken dat wij dat kunnen veranderen. Gewoon wegwezen daar en ze door laten gaan met elkaar uitmoorden, zonder onze soldaten mee te nemen. Kijken we over een paar honderd jaar wel of er nog iemand over is, en zo ja, of ze wat verder gevorderd zijn op het pad naar de beschaving.

Tapu | 26-05-13 | 22:15

@simpsonwoman | 26-05-13 | 22:10
Ah, dank voor de downloadlink.

Parsons | 26-05-13 | 22:15

Teruggekeerde troepen kunnen gelijk aan de slag in bijvoorbeeld Stockholm.
Lewis Lewinsky | 26-05-13 | 22:14

Of onze eigen Sharia Driehoek te Den Haag?

Botte Hork | 26-05-13 | 22:15

We hebben überhaupt niets in dat soort landen te zoeken. Genoeg problemen in eigen land, los die eerst maar eens op.

Watapatja | 26-05-13 | 22:15

Teruggekeerde troepen kunnen gelijk aan de slag in bijvoorbeeld Stockholm.

Lewis Lewinsky | 26-05-13 | 22:14

Weer eens een goed topic.
Doe dit nou eens vaker, Quid.

arie181818 | 26-05-13 | 22:13

Probleem is dat binnen 2 jaar de taliban daar weer terug aan de macht is.

Echter, blijven is geen optie. Die hellhole is niet te redden. Dus enige optie is terugkeren van de troepen, we hebben al genoeg ellende hier.

La Bailaora | 26-05-13 | 22:12

@vraagstaart | 22:06
Correct. En als het een beetje tegenzit worden we door de Halliburtons van deze wereld ook nog eens een Syrisch conflict binnengerommeld.

hatari | 26-05-13 | 22:11

-weggejorist-

DoctahDie | 26-05-13 | 22:11

Het lukte de Russen niet en de U.S te A. hebben Bin Laden destijds opgeleid tot CIA agent tegen het Afghanen/Russen conflict. Wie wind zaait.... oogst papavers.

DoctahDie | 26-05-13 | 22:11

@ miko | 26-05-13 | 22:09 |
Lol !

cobie | 26-05-13 | 22:10

Toevallig gisteren deel 1 en 2 gezien. topdocumentaryfilms.com/this-is-what-w...

Na 5 min ben je depressief. De Amerikanen werken samen met leiders waarvan ze weten dat ze jongetjes verkrachten en verhandelen ('want het enige alternatief was zijn grootmoeder'), mensen opgesloten in een lemen gebouwtje afgesloten met zandzakken zonder water want hun familie had iets fout gedaan dus zij moeten boeten, 'soldaten' die stoned in het wilde weg schieten, grenzen verleggende corruptie.... En de Amerikanen mogen niet ingrijpen, enkel assisteren en opleiden (opleiding ging over 'handen wassen na een toiletbezoek').

Niet 1 positieve noot te bekennen en de gehele docu. Zelfs de tolken vertaalden niet (juist)en algemeen werden de Amerikanen gewoon uitgelachen. 1 Amerikaanse soldaat stond er bijna bij te huilen.... This is what winning looks like, blijkbaar.

Docu maakt duidelijk dat de Taliban klaar staat. Een dorp op enkele km van een hoofdbasis was na 10? jaar oorlog nog steeds in handen van de Taliban :s

Intriest, maar goede documentaire...

Na Afghanistan, Pakistan in handen van de Taliban en dan....?

simpsonwoman | 26-05-13 | 22:10

De Russen hebben het hiervoor geprobeerd,en nu laten we de Taliban het weer overnemen.Maar wie sponsort de Taliban deze keer?

van stampij | 26-05-13 | 22:10

Hoe meer het Westen daar blijft poetsen, des te groter de vlek wordt.

Simon de Danser | 26-05-13 | 22:10

Iemand een torrent bij de hand?

Parsons | 26-05-13 | 22:09

Ieder land dat in oorlog is is ziek.
Niet één kan er zeggen dat ze het voor het land zélf doen.
Kinderen rekruteren als soldaatjes.
Ziek dus!

cobie | 26-05-13 | 22:09

Wat vindt Jesse Klaver hier van. Dat achterlijke zootje van Groen Links zullen trots zijn

Karel100 | 26-05-13 | 22:08

@de grote Anti | 26-05-13 | 22:05
Het is zo aandoenlijk dat de tranen over mijn wangen biggelen.

Godsammekraken | 26-05-13 | 22:07

het word straks een ideaal klimaat voor de chinezen om deals te sluiten met de taliban voor de ontginning van de vele uiterst zeldzame aardmetalen die in de bodem van Afghanistan zitten.
Wij en Amerika hebben het namelijk voorgoed verkloot.
Da russen trouwens ook.

Dostranamus | 26-05-13 | 22:07

Afghanistan. Alexander de Grote vond al dat je dat land met rust moet laten of totaal vernietigen.

Maar dankzij de belangen van Halliburton, u weet wel: dat bedrijfje van de families Bush en Cheney dat miljarden gaat verdienen aan de gasleiding die door dat land gaat lopen om de voorraden uit Uzbekistan te exploreren...

.... gaan wij het dankzij onze "onafhankelijke" media reuze belangrijk vinden dat dat lande wordt "bevrijd".

Kost een paar centen/levens maar dan heb je ook niks. Leve de democratie.

Mag ik een teiltje?

vraagstaart | 26-05-13 | 22:06

Gezien het feit dat de Russen er nooit iets bereikt hebben was dit natuurlijk gewoon verwachten. En dat doet iedereen dan ook, op wat sukkels uit de politiek na, natuurlijk. Maar dat is altijd.

jan-lul-de-behanger | 26-05-13 | 22:05

Ja maar zo hebben ze tegenwoordig ook afghaanse vrouw soldaten ! Zo schattig.. Check die lullige BDU's, check de lullige pistooltjes, check het hoofddoekje en feelgood crap.

Oja, en check ook sergeant thompson op 1.22 met haar stoere BDU inclusief beretta op haar borst - www.youtube.com/watch?NR=1&v=UQ0Jq...

de grote Anti | 26-05-13 | 22:05

Het enige probleem wat de Taliban ons oplevert is dat de verslaafde meer moeten gaan betalen voor hun heroïne.

miko | 26-05-13 | 22:04

Het ligt denk ik niet aan ons dat ze daar zo achterlijk zijn. Er valt daarom ook niets te bekijken daar.

me,myself and IK | 26-05-13 | 22:03

Wil de laatste navo-militair het licht uit doen?

VanBukkem | 26-05-13 | 22:02

We hebben niks verloren.De Afghaanse vrouwen en kinderen, die verliezen al decennia. Daar vallen die paar beroeps soldaten van ons bij in het niet.
Gewoon weg wezen daar, je kunt geen mensen helpen die niet geholpen willen worden.
Het beste zou zijn voor terugtrekking even alle vrouwen zo een chip implanteren dat ze geen kinderen meer kunnen krijgen. Geen zoontjes, geen nieuwe soldaten.

miko | 26-05-13 | 22:01

Er is ook geen enkele reden dat we daar moeten zijn, laat die gore haatislams hun eigen haatoorlog uitvoeren met maximaal vuilnisopruim, dwz hunzelf.

smdyasc | 26-05-13 | 22:01

Dat was geen opbouwmissie maar een afbraakmissie.

Lobo | 26-05-13 | 22:00

Ach. Vroeger op de Veluwe en in West-Duitsland oefenen, nu in Afghanistan. Het houdt je leger een beetje fit.

appelboor | 26-05-13 | 22:00

Laat ze meteen maar terugkomen. Die oorlog gaat toch nooit voorbij.

cobie | 26-05-13 | 21:59

Is het lithium al op dan?

Stokman | 26-05-13 | 21:59

Ze neuken allemaal jonge jongetjes in hun reet ter vermaak.

Allemaal ? Tesamen ?

vmk | 26-05-13 | 21:58

"... We hebben, met al onze kennis, technologie en Playmobilpoppetjes, deze oorlog glansloos verloren. Chapeau...."

Dat komt omdat die oorlog maar op één manier te winnen is, maar dat kunnen ze nooit verkopen aan de 'beschaafde' wereld.

ZKH EénOog | 26-05-13 | 21:58

Om er ooit nog wat van te maken heb je Amerikaanse technologie en Russische nietsontziendheid nodig.

Godsammekraken | 26-05-13 | 21:58

Of we vertrekken nu.
Of we roven net zoals vroeger de boel leeg en vertrekken dan.
Ik zie geen andere opties...

ZDEV | 26-05-13 | 21:57

Wel lekker veel wapens uitgetest op die baarden, dat dan weer wel.

Jim Lovell | 26-05-13 | 21:57

Hek omheen en safari's organiseren.

Dömper | 26-05-13 | 21:57

Nuke it from orbit.

Godsammekraken | 26-05-13 | 21:55

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland