
Na de gebruikelijke schermutselingen over de invulling van Dodenherdenking ik heb nú al kapot veel zin in de discussie over Zwarte Piet! was het gisteren om 20.00 uur eindelijk stil: iedereen hield twee minuten zn klep dicht. Die twee minuten breng ik doorgaans starend naar het tv-scherm door zonder welke gedachte dan ook. Door persoonlijke achtergrond en interesse zijn de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog dagelijks in mijn gedachten, maar bij de verplichte twee minuten op de vierde mei gaat de geest opeens op slot: de kokosnoot is dan geheel leeg. Deze keer was het anders: de tweede minuut stilte moest nog beginnen toen ik mij een artikel uit NRC Handelsblad herinnerde. Er was iets met Srebrenica. Toen de tweede minuut ten einde was sprong ik op en liep naar boven, naar kantoor. Vanuit mijn ooghoek zag ik premier Rutte een krans leggen.
'Nederlandse staat aansprakelijk in Srebrenica-zaak' bleek de kop van het artikel te zijn, gedateerd op
drie mei. De kwestie in het kort: na de val van Srebrenica werden drie mannen vermoord die werkten voor Dutchbat. De vader en broer van tolk Hasan Nuhanovic en elektricien Rizo Mustafic. In 2002 nu elf jaar geleden - stapten de nabestaanden naar de rechter omdat zij vinden dat de Nederlandse staat verantwoordelijk was voor de veiligheid van de drie op dat moment. Dat vond de rechter ook maar de Nederlandse overheid ging in hoger beroep: de Verenigde Naties zijn aansprakelijk, is de Staat van mening. Advocaat-generaal Leon Plas stelt echter dat de Staat zelf aansprakelijk is. Direct na de val van de enclave waren het Nederlandse militairen die op eigen houtje beslissingen namen. Enfin, de Hoge Raad doet op vrijdag 6 september uitspraak.
Dus terwijl premier Rutte zijn krans neerlegde ter nagedachtenis aan de [vul hier uw eigen definitie in], probeert hij ondertussen de verantwoordelijkheid voor de gebeurtenissen in Srebrenica rondom de families Nuhanovic en Mustafic bij de VN te leggen. En zo gaat het al sinds 2002. In april dat jaar liet Wim Kok (PvdA) zijn kabinet vallen na het rapport van het NIOD over de val van de enclave. Dramaqueen-gedrag uiteraard, Kok was er namelijk als de kippen bij om te zeggen dat Nederland niet schuldig was aan het Srebrenica-drama, maar wel als lid van de internationale gemeenschap tekort is geschoten om voldoende bescherming te bieden. Kok is niet dom en deze zin heeft hij ongetwijfeld geformuleerd in overleg met de Landsadvocaat om juist claims zoals hierboven beschreven te voorkomen.
De kwestie doet denken aan die van Rawagede. Het duurde 64 jaar voordat de Nederlandse overheid
haar excuses aanbood aan de bevolking van het dorp op Java waar Nederlandse militairen een groot deel van de bevolking executeerden. Aan die excuses en genoegdoening ging wederom een jarenlange juridische strijd tussen nabestaanden en de overheid vooraf.
Er zit weinig verschil tussen het in Srebrenica gedogen van de
Einsatzgruppen van generaal Mladic of het uit de wind houden van de dito Nederlandse oorlogsmisdadigers in Rawagede. De grote overeenkomst is dat in beide gevallen de Nederlandse staat naderhand haar verantwoordelijkheid niet heeft willen nemen.
Onvermijdelijk doemt de vraag op: wat is nou eigenlijk de symbolische waarde van de krans die premier Rutte gisteren neerlegde bij het monument op de Dam?
Reaguursels
InloggenHet Nederlandse leger is simpelweg genaaid met de Screbrenica kwestie. Onze troepen werden daar uit naam van de VN gestationeerd met te weinig manschappen en materieel om gevechtssituaties aan te kunnen. Dit waren eisen van de VN omdat het een zogenaamde vredesoperatie was. Vervolgens loopt het uit de klauwen, kunnen onze troepen zichzelf en de bevolking niet beschermen en krijgen ook de gevraagde ondersteuning niet. Gevolg een genocide en een troepenmacht die geestelijk vernietigd al jarenlang thuis zit met post traumatische stresstoornissen. Vervolgens keijg je nog een trap na door een of andere vrouwelijke uitmelkadvocaat (de landsverrader) die wel even weet hoe ze geld voor deze arme mensen los gaat krijgen. Lid zijn van de EU en de NAVO, tel uit je winst! Waar zijn de bevriende bondgenoten wanneer je ze nodig hebt? Nergens! Kappen dus met die peperdure onzin en geen militaire ondersteuning meer sturen, het wordt immers toch niet in dank afgenomen. Maar dat is mijn bescheiden mening, goedenavond.
André van Delft | 05-05-13 | 14:50 | + 2 -
Ondanks dat we uiteraard in beide zaken verantwoordelijk zijn voor onze legers, zijn in Indië moorden en oorlogsmisdrijven gepleegd door Nederland en in Screbrenica hooguit gefaald mensen te beschermen tegen het geweld van ANDEREN. Dat verschil ging het mij even om.
Een overjarige puber die een wapen in zijn handen gedrukt kreeg van een staat durf ik zelden de schuld in de schoenen te schuiven. Al is hij lid van de Wehrmacht.
Voor Indië zouden we aansprakelijk kunnen zijn, voor Srebrenica alleen voor het fotorolletje.
Kunnen we nu eindelijk eens stoppen met dat geleuter over Srebrenica?
We weten het zo onderhand wel dacht ik zo.
Of moet dit ook zonodig een nationaal trauma worden net als WW2?
Je lult Paternotte. Dutchbatt was slachtoffer van een handjeklap tussen Clinton en generaal Oric.
Misschien even de uitspraak afwachten? Heel goed mogelijk dat inderdaad de VN aansprakelijk is. Ik neem aan dat er in dat geval excuses komen van amateurjurist Paternotte.
@Feynman | 05-05-13 | 11:30
De militairen die in Indië misdaden verrichtten valt weinig te verwijten. Het waren de Nederlandse regering en vooral Wilhelmina, ondersteund door het gewone volk, die verantwoordelijk waren, door hun besluit geweld in te zetten. De excessen waren een logisch gevolg daarvan.
@Boze massa | 05-05-13 | 11:48
Gelukkig heeft Nederland geen leger meer. In die zin gelukkig. We waren in WOII al niet in staat onszelf te verdedigen.
Desondanks een slechte zaak die bezuinigingen op defensie als je ziet hoe dreigend de wereldwijde ontwikkelingen zijn.
De EU zou flink moeten investeren in ingenieus wapengeschut om die islamodebielen die de hele wereld willen inlijven, inclusief de EU en Nederland en daar ook flink mee bezig zijn, op afstand te houden.
Maar in plaats daarvan geven we miljarden weg aan een moslimfundamentalist in Egypte die op grote schaalmensenrechten schend en geen geheimmaakt van zijn fundamentalistische en gevaarlijke ideeën.
De EU is zwaar gestoord en onze overheid die braaf volgt en het beste jongetje van de klas wil zijn ook.
Geheel terecht dat de Nederlandse staat wordt aangeklaagd.
Nederland heeft destijds gehoor gegeven aan de oproep om troepen te sturen echter onder voorwaarden. Een beetje zoals in Kunduz. Door een handje klap spel te spelen op politiek niveau om vervolgens een draak van een missie met een hoop mitsen en maren en beperkingen te gedogen is het vragen om problemen.
Laat de generaals een aantal haalbare strategieën en tactieken formuleren laat de regering daaruit kiezen. Zit er geen goede optie tussen dan is zo'n missie dus niet haalbaar.
@wigoo | 05-05-13 | 11:35
Van mij een dikke plus hiervoor, de zaken weer normaliseren zou rust brengen.
@Feynman | 05-05-13 | 11:30
"bassiehof is dan ook een naoorlogse 'weg met ons'-PvdAerT.
Het is Weg-met-ons/zijn-PvdA maar ook WMO-Nederland.
Een ziekte, waarschijnlijk met oorsprong een pedagogisch dingetje, repetitief, vader-op-zoon.
Nederlanders houden niet van zichzelf.
Waar (zelf)kritiek in andere landen te weinig is, hebben we hier een overdaad. Leidend tot zelfdestructie.
Weg met ons, t wordt onze ondergang, we staan het toe, jagen het aan, stemmen er op...
Dit is geen gerechtigheid, Bas. Dit is idiote en onrechtvaardige precedenten scheppen.
Het lijkt erop dat je als partij in een internationaal conflict niet meer wordt afgerekend op je schuld of onschuld, maar op je solvabiliteit. Nederland zit (nog) goed bij kas, dus slachtoffers en nabestaanden van ieder conflict waar een Nederlandse inbreng bij geweest is, weten de weg naar de Nederlandse rechter te vinden. En weten hun gelijk te krijgen, met dank aan de "weg-met-ons" mentaliteit van onze D66-rechters.
Ik gun ieder slachtoffer van religieus geweld waar dan ook compensatie en genoegdoening, maar a.u.b. niet op kosten van de Nederlandse belastingbetaler.
@StijlVoorover | 05-05-13 | 12:56
Mee eens, komen we uiteindelijk toch weer bij de Pvda uit ene Wim Kok, grootgraaier bij de gratie van Shell/ING etc.
Was zeker geen plaats meer in die dutchbat helicopter die de massamoordenaar Oric twee weken voor de val uit de enclave vloog. Nederland had gewoon thuis moeten blijven en zich niet moeten bemoeien met de oorlog in Joegoslavie. Vrees dat Joegoslavie de blauwdruk is voor wat de EU staat te wachten zoddra de volkeren erachter komen hoe ze belogen en genaaid zijn door een doorgedraaide politieke elite.
@lekkurlinx | 05-05-13 | 12:57
Mooi, wist ik niet.
@VanBukkem | 05-05-13 | 12:54
Kan ik me voorstellen. Wel verkeerde topic overigens, maar dat kan gebeuren :)
pius | 05-05-13 | 12:39 | + -4 -
Wat een uitstekende bijdrage en dat daar dan weer minnetjes op worden gegeven. Belachelijk.
@Uw Verzekeringsadvis | 05-05-13 | 12:33
Gebeurt al, zij het dat het een privé-initiatief is waar de staat zich niet mee bemoeit voor zover ik weet. www.jesinfo.org/jes/index.htm Heeft ook weinig kans.
Wat een land zou moeten hebben is bestuurders die 'regeren is vooruit zien', snappen. Je eigen mensen een brandhaard in sturen zonder duidelijk en ruim mandaat is op zich al misdadig naar alle betrokkenen toe. We don't pay peanuts (quite the opposite, really) but still we are ruled by monkeys.
-weggejorist-
@Parsons | 05-05-13 | 11:31
Ja. Lekker makkelijk. Zolang er mohammedanen bij zijn betrokken zijn ze altijd schuldig en verdienen ze wat ze krijgen.
De wet van Parsons?
Je begrijpt toch wel, ook al waren de moslims geen lieverdjes en hebben ze zich ook schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden op onaanvaardbare schaal, dat klopt( al hebben ze geen massamoord gepleegd op vergelijkbare schaal) dat moet gesteld, dat het een het ander niet vrijpleit hoop ik.
In dit geval een massamoord onder toeziend oog en met passieve medewerking van de Nederlandse troepen die daar waren om deze mensen te beschermen.
Evenzeer hebben ( in het kort gesteld) de Fransen ( Janvier) en de EU en Amerikanen een kwalijke rol in het drama gehad in de zin dat ze ingrijpen en luchtsteun hebben tegengehouden.
Al met al een tragische cumulatie van cynische machtspolitiek en laf geblunder.
En het helpt niet dat jij een volstrekt niet feitelijke positie inneemt die puur gebaseerd is op je afkeer ten opzichte van moslims en alle verantwoordelijkheid wegwuift.
Dat zou je ook nooit hebben gedaan als de slachtoffers bekenden van je waren geweest.
Somberstemmend jouw opstelling, zeker gezien je hier immer gedibiteerde fetisj voor feiten
Die je meer en meer selectief toepast overigens.
En altijd dat getouwtrek bij excuses aan nabestaanden. Of het nou gaat om Indonesiërs, Bosniërs, of Nederlanders uit jappenkampen, het is altijd moeilijk moeilijk moeilijk. Met als achterliggende motief de hoogte van de schadevergoeding. Het gaat natuurlijk nooooit om het geld, maar altijd om erkenning en excuses, maar nooit iemand die zegt 'ik hoef geen geld, hou het maar!' En uiteindelijk komt het dan meestal tot een soort van wel-sorry-maar-geen-excuses-compromis. En een schadevergoeding van enkele tienduizenden euro's per slachtoffer. Wat feitelijk een koopje is voor een mensenleven.
De duizenden moorden, die Oric op Servische burgers heeft gepleegd, worden niet meegerekend.Het gezeik over Sebrenica past precies in de D66 ideologie dat wij NW Europeanen verantwoordelijk zijn voor al het onrecht in de wereld.De moslims wilden ,na hun in scene gezette aanval op de markt in Sarajevo,weer een medelijden momentje wil hebben.De beste soldaten werden weggetrokken ,de enclave was bij voorbaat strategisch onverdedigbaar,provocaties van moslims door aan te vallen vanuit dichtbij gelegen posities rondom Dutchbat. Sebrenica is dus bewust veroorzaakt door moslims zelf. Het aantal van 7000 doden ligt ook lager. Voor zover de gemelde doden al in Sebrenica of omgeving in die periode zijn omgebracht en niet elders in de strijd zijn omgekomen of later .Het kan trouwens hooguit een gendercide zijn geweest. Het waren mannen.De Serviers wilden een deel van de gevangen nog ruilen tegen eigen mensen, dus een honderd procent score is onaannemelijk.Een cide kan je het niet noemen
Rawagade, mooi excuus om bij de Jappen ook een claim in te dienen voor de ellende die ze NL-ers in Indonesië hebben aangedaan.
@Dmitri Dmitrievitsj | 05-05-13 | 12:22 |
Diepe minachting... Meer heb ik er niet voor over...
kunnen ze niet beter achter de serviers aangaan die al die moslims in Srebrenica hebben vermoord in plaats van onderling procederen of het nederlandse leger, de nederlandse staat, of de navo hun verantwoordelijkheden hebben genomen.
de msolims zijn vermoord door Servische soldaten, maar dat lijkt al lang vergeten. en servie mag blij aanhaken bij de eu en de navo als ze zich een beetje koest houden.
zo werkt gerechtigheid.
@zwellevertje | 05-05-13 | 12:00 | + 1 -
Of de NAVO ingegrepen zou hebben? Het lijkt me niet. Formeel was het een actie van de VN en een aanval op Nederlandse troepen onder bevel van de VN is niet zomaar uit te leggen als een voorval dat onder artikel 5 van het NAVO verdrag te brengen is ("een voor allen, allen voor een").
En in Ruanda is bijvoorbeeld een Belgisch eskader parachutisten met blauwe baret en al vermoord. Zonder dat dit nu de internationale gemeenschap deed reageren. Dat was pas drie maanden later, toen er een miljoen mensen met machete over de kling waren gejaagd.
It is a jungle out there. Internationaal recht is a bitch.
@Parel van het Zuiden | 05-05-13 | 12:14
Ik begrijp je. Het cynisme van politici is weerzinwekkend. Al is het een meer verontrustende gedachte dat politieke beslissingen over de uitzending van Nederlandse jongens misschien door onbenul worden ingegeven en niet door cynisme.
Om een klein beetje genuanceerd te beginnen: de staat der nederlanden heeft zijn eigen personeel niet beschermd. En daar moet de staat nu voor betalen, voor de drie eigen personeelsleden in dienst van de staat der nederlanden die door diezelfde staat in de steek zijn gelaten. En daar met name heeft de staat der nederlanden een handje van.
.
Oorlog is geen mooi schouwspel. Normaal gesproken is onderdeel van de vredesonderhandelingen ook om daarna een streep te zetten onder de strijd en geen vervolg in de rechtzaal te krijgen. Een ding dat ik niet begrijp is dat de staat der nederlanden geen beroep doet op volkenrechtelijke immuniteit. De staat laat zich door niet-onderdanen voor een rechtbank ter verantwoording roepen, terwijl in het volkenrecht de staat precies dit kan weigeren. Waarom doen we dat? Vrijwillig onze broek vast tot op de knieeen laten zakken?
.
En laten we vooral denken in termen van vervolging van de politieke beslissers uit die tijd, met een helm op in de bunker onder MinDef aan het Plein in Den Haag grote jongen zaten te spelen. Voorhoeve bijvoorbeeld. Een man met een ruggegraat van banaan. VVD er met voor de zekerheid ook een d66 partijspeldje. Alvast indekken, want je weet maar nooit.
.
Je vraagt je af hoe op het oog best intelligente mensen zich in zo' n wespennest kunnen steken. Om als padvinder verkleed de vrede te gaan handhaven in een gebied dat al 800 jaar in oorlog verkeerdt, zoals de Balkan. Voor die bewezen domheid mogen ze inderdaad best zelf de consequenties voelen.
.
Maar wanneer we nu aan het grote uitdelen gaan beginnen, dan ben ik persoonlijk van mening dat we dan eerst eens een goed begin moeten maken met een hele grote groep van actief vergeten ex-personeel. En dat zijn de molukkers. Onder valse voorwendsels naar nederland gelokt en hier als militair uit de dienst ontslagen. En als dank gehuisvest in de kampbarakken die net door de duitsers waren verlaten, in Vught, Westerbork en Amersfoort.
@Dmitri Dmitrievitsj | 05-05-13 | 12:10 |
Detailgeneuzel natuurlijk. Er bestaat voor de Nederlandse militair geen hogere eer dan geofferd worden op het Gutmenschaltaar van partijpolitiekgewin. Het moet eerlijker!
@Parel van het Zuiden | 05-05-13 | 12:08
Het is moeilijk voor te stellen dat de geweren waarmee Nederlandse militairen uitgerust worden ouder zijn dan de meeste AK's die in het Midden-Oosten circuleren. Nu gaan die laatste lang mee.
Srebrenica is iets ingewikkelder dan Serven die van de berg afkwamen om eens lekker het hele dorp uit te moorden. Daar ging een hele geschiedenis aan vooraf. Niettemin hebben zowel de huidige als de vorige regering van Servie excuses aangeboden. Dat is zeg maar 60 jaar sneller dan dat NL dat deed voor het bloedbad in Indonesie.
Als Nederland voor een missie wordt gevraagd is het beter je van te voren af te vragen waarom wij als klein onbetekend land mee moeten doen.Valt er voor de grotere mogendheden niets te winnen of te halen?
sinar2 :juustem en de plietiekuds hebben allen dit wapen
De PvdA heeft trouwens nog een exit-strategie uit de coalitie nodig. Het is dus zaak dat er zo snel mogelijk weer een missie komt om die mogelijkheid te bieden. Wat valt nu kabinet-technisch beter als een militaire missie.
.
De vrede gaan bewaren in Syrië lijkt Links wel te passen. Dus komaan, even doorpakken. Hoe moeilijk is het nou helemaal om een groep negentienjarigen met wat blauwe helmen en oude geweren en zonder mandaat in Aleppo te droppen?
@Mokum Kosher | 05-05-13 | 12:05
Het zijn alleen achterlijke trollen die dat zeggen. Mensen die niets zinnigs te melden hebben en dan maar pseudo-intellectueel (lees: dom en stompzinnig) gaan stoken. Ze hebben niet in de gaten dat ze alhier slechts vermaard zijn vanwege hun irrelevantie.
@zwellevertje | 05-05-13 | 12:00
Een beetje voor de kat z'n kut je leven in de waagschaal gooien: nee. Al deden we dat in Irak en Afghanistan ook. Waanzin. Nooit meer herhalen.
Bepaalde reaguurders modus aan:
"Nederland schurkenstaat".
Bepaalde reaguurders modus uit...
@zwellevertje | 05-05-13 | 12:00
Volgende keer laten we jou opdraven. Held.
@Datzegiktoch | 05-05-13 | 11:59
Dat zeg ik niet, leer lezen.
Overigens is er niets wat de lafheid van Karremans kan goedpraten.
Jahoor, laten we onszelf op 5 mei nog eens een wegmetons-dolkje in de Nederlandse borst prikken, met als kapstokje een kranslegging door Rutte.
We hebben genoeg levens en geld opgeofferd voor de Balkan, Bassie. Al dat gemekker van nabestaanden gaat uiteindelijk om geld. En ze weten donders goed dat, als ze maar aanhouden met juridisch slim opgezette zeurverhalen, er hier veel te halen valt bij het politiek correcte zootje. Ze moeten overigens wat slimmer zijn en alvast een voorschot binnen roeien via toeslagen.nl.
Paternotte heeft het niet over Nederlandse verantwoordelijkheid voor de etnische zuivering van Srebrenica, maar over de verantwoordelijkheid van de NL staat voor de veiligheid van drie Bosniërs die werkten voor Dutchbat. Dat is een groot verschil. Heftige emoties over Srebrenica, de drang om bij voorbaat kant te kiezen voor de Dutchbatters en de daarbij horende blindheid voor alles wat Dutchbat fout heeft gedaan zorgen ervoor dat men plotseling niet meer goed leest.
Ja.ik weet het; het NL leger kon zich met geen mogelijkheid staande houden tegen de Serven etc.
Maar toch... als ze een beetje lef hadden gehad en gezegd hadden kom maar op,kut Serven!!
Lijkt me sterk dat dan dat hele bataljon uit gemoord zou zijn zonder verdere reactie van Navo zijde.
Maar ja,dat zullen we dus nooit weten, dankzij het heldhaftige optreden van Karremans en Co.
Parsons | 05-05-13 | 11:44 |
Daar was het wachten op. Het "het-zijn-toch-maar-moslims-dus-ze-verdienen-het" argument. Goed antwoord man, zeker op deze dag. Er zaten trouwens veel onschuldigen tussen maarja... they had it coming...
@sinar2 | 05-05-13 | 11:53
De echte daders logeren op onze kosten vlakbij het strand.....
Al die moeite van de overheid om zich onder schuld uit te lullen maar ondertussen miljarden naar de Oostblok laten weglekken. Ook daarvoor moeten nu miljoenen NL-ers letterlijk pijnlijden (bezuinigingen zorg). Maar ook daar zullen wel geen excuses voor gemaakt worden. Met 4 en 5 mei probeer ik zo weinig mogelijk aan die clowns in Den-Haag te denken en vooral stil te staan bij die mensen die voor ons land echt offers hebben gebracht.
Met Srebrenica lijkt het tegenwoordig alsof de nederlandse militairen eigenhandig aan het moorden zijn gegaan in plaats van de echte daders.
Maar ja, van Nederland kan je geld vangen en de echte daders niet.
@Parel van het Zuiden | 05-05-13 | 11:50
Dat dus ja.
Er is maar een partij schuldig aan de genocide in Srebrenica, en dat zijn toch echt de Serven.
@Parsons | 05-05-13 | 11:44
Ja, de zielige Bosniërs (moslims) die Nederland aanwijzen als hoofdschuldige....
Kan het nog gestoorder?
Goed moment om hier over te beginnen Bas. Vijf Mei kon nog wel wat "weg met ons!" gebruiken zullen we maar zeggen....
Sorry, dat klinkt allemaal heel logisch. Evengoed heb ik jeuk van al "sorry" roepen tegen zich onbeschoft- en veeleisend opstellende culturen, die hier in- en uitlopen alsof zij den Duitsche overweldiger zijn van na 14 mei 1940.
Misschien dat mijn verre voorvaderen anderen als deurmat gebruikten, maar dat maakt mij nog geen begrijpend deurmatje.
En flikker op met je Srebrenica, ga maar klagen bij met Jan Pronk en consorten. Die vonden dat Nederland "iets" moest gaan doen. Met zulke vage opdrachten stuurt een fatsoenlijk land geen handvol slecht voorbereidde militairen naar een boevenland! Godverdegodver!
Om in de toekomst nederlandse oorlogsmisdaden te voorkomen, is het beter om niet meer aan vredesmissies deel te nemen
Ik zou bij voorkeur zien dat verantwoordelijke politici in de vorm van toenmalige regering en Tweede Kamer vervolg zouden worden voor het roekeloos in gevaar brengen van Nederlandse militairen door ze willens en wetens zonder de juiste wapens en onderbemand naar Srebenica te sturen. Aangevuld met een aanklacht vanwege het niet te hulp komen op het moment suprème.
.
Het Srebenica-drama is niet de schuld van onze militiaren en ons overheidsapparaat maar de schuld van politici die politieke spelletjes speelden met levens om politieke stokpaardjes te kunnen berijden. Abject en infaam gedrag dat bestrafd zou moeten worden.
.
Rest mij slechts te zeggen dat ik, als medeverantwoordelijke door stemrecht, mijn nederige excuses aan te bieden aan alle betrokkenen. Ik schaam mij voor het feit dat wij als volk zulke onverantwoordelijke mensen besluiten over dit soort zaken laten nemen...
@william7055 | 05-05-13 | 11:40
Ben je ook bekend met de achterstallige erfpacht die Joden opgelegd kregen na WOII?
@necrosis | 05-05-13 | 11:35
De waarheid, dat de Bosniërs (mohammedanen) de gedemilitariseerde zone gebruikten om met de hand en botte messen (om munitie te besparen) in honderden dorpen rondom Srebrenica kinderen en mannen af te slachten en de vrouwen verkrachtten, mag nooit verteld worden in het islamlikkende Nederland.
Give me a fucking break, de zielige mohammedaantjes die ten gevolgen daarvan tegen de muur zijn gezet door Mladic had it coming.
En niet een beetje ook.
Weet Paternotte veel, die agitpropt mee met de rest.
FW Ta-183 Huckebein | 05-05-13 | 11:36
Helemaal mee eensch! Hulde.
Wellicht kunt u de volgende keer dit prut-prozaatje van Bassie eens herschrijven?
Krijg sterk de indruk dat de man iets schrijft om het schrijven. Ofwel: De poet is zondag weer binnen.
What,s new op een gegeven moment meen jaren 80 konden toenmalige dwangarbeiders Das Reich een soort voorloper huidige EU maar dan anders (lol) een claim indienen tot vergoeding hun toendertijd gedane graties arbeid, enfin u raadt het al dit kwam ter beoordeling van een NL commissie welke de aangeleverde nog bestaande documenten zoals Ausweis, Duitse arbeidpas en andere ter zake doende materiaal moesten onderzoeken, daar gingen letterlijk ettelijke jaren zo niet decennia overheen met als resultaat dat tienduizenden aanvragen op geheel natuurlijke wijze werden gereduceerd tot enkele honderdtallen daar de Overheid nu eenmaal niet het begrip kent van postume uitkeringen, so what,s new.
Wat een vergelijking van niks.
@VanBukkem | 05-05-13 | 11:31
Opgekocht door de EU om de prijzen stabiel te houden.
Maar dat verbaast me niets, vroeger werden er al aardappelen 'doorgedraaid' om de prijzen op peil te houden.
lekkurlinx | 05-05-13 | 11:32
We moeten die Bassie niet wijzer maken dan ie al is..
Als je als Bassie zijnde zo tegen dit soort zaken aankijkt, lijkt mij een algehele geestelijke APK geen overbodige luxe.
Is dat nou niet jammer van 4 mei ? Een historische gedenkdag die aan betekenis moet inboeten door het ´bewustzijn´ van het volk te ´organiseren´ wat uiteindelijk leidt tot verwarring. Zoals bij Paternotte. Zelfs het monument op de dam stamt uit 1947.
" Er zit weinig verschil tussen het in Srebrenica gedogen van de Einsatzgruppen van generaal Mladic of het uit de wind houden van de dito Nederlandse oorlogsmisdadigers in Rawagede. De grote overeenkomst is dat in beide gevallen de Nederlandse staat naderhand haar verantwoordelijkheid niet heeft willen nemen."
Fout.
1) gedogen is iets dat alleen kan gebeuren door hen die de facto de macht uitoefenen, en dat waren in Srebrenica op dat moment de Serviërs.
2) Nederland heeft in Srebrenica misschien niet optimaal geacteerd, maar de verantwoordleijkheid voor de doden ligt m.i. bij de daders: opnieuw de Serviërs dus. En mede-verantwoordelijkheid ligt bij de VN die slechts minimale bewapening toestond voor de Nederlanders, die niets deden toen voedsel en munitie niet meer door de Servische blokkade konden komen, en die Nederland lieten stikken toen er om luchtsteun werd gevraagd (omdat de Franse VN-commandant op dat moment slechts dacht aan het hachje van Franse gijzelaars).
Of vindt Bassie dat de verantwoordelijkheid voor de vernietiging van het Joodse getto in Warschau de schuld is van de Russen ?! (die aan de andere kant van de Weischel stonden en lekker rustig de Duitsers hun gang lieten gaan)
3) "het uit de wind houden van de dito Nederlandse oorlogsmisdadigers in Rawagede" ? Er zijn in 1945-1949 aan beide kanten talloze oorlogsmisdaden gepleegd, en er is stilzwijgend 'afgesproken' deze wederzijds te laten rusten. Nu dan één specifiek geval naar het voetlicht halen en misdaden aan de andere kant laten rusten is hypocriet! Want bezoek eens de duizenden graven aldaar van Nederlandse burgers, net meer dood dan levend komend uit de Jappenkampen, die door 'de andere kant' op een gruwelijke manier afgeslacht werden.
4) Nederlanders slachten burgers af en dan zijn de daders daders? Als Serviërs dan burgers afslachten zijn daders opeens geen daders?
5) de enige reden voor deze rechtszaak is geld: bij Servië of VN is niets te halen dus dan maar Nederland. Ik durf te weddend at als het hier niet Nederland maar een of ander straatarm Afrikaans land betrof de nabestaanden niet dat land maar Servië of de VN hadden aangeklaagd...
Het enige waar de nabestaanden van die slachtoffers op uit zijn is onze centen.
Hier zit één van de fundamentele problemen van ons samenleving: elke keer als er iets mis gaat denkt men meteen in claims en rechtzaken en weigert daarom gewoon eens te zeggen: 'Sorry, we f#cked up en we gaan het nu goedmaken' (voor zover dat kan). Waar gewerkt wordt maakt men fouten, klinkt bot, maar dat is echt niet te voorkomen; niet iedereen is zo perfect als de meeste reaguurders hier.
Of het nu de staat is (bijvoorbeeld politie of belastingdienst) en grote bedrijven (bijvoorbeeld NS of een bank); het moet gewoon weer normaal worden om fouten toe te geven en goed te maken en niet meteen in de verdediging te schieten of burgers met onmogelijk dure rechtzaken te laten afzien van het krijgen van gelijk.
Ja, dat zal wat geld kosten (hogere prijzen of lagere marges), maar daarmee betalen we met z'n allen voor een vriendelijkere samenleving waarbij niet de frustratie en kosten bij een klein groepje (waarbij iets misgaat en die geen vergoeding krijgen) worden neergelegd.
Zo, nu koffie...
@Parsons | 05-05-13 | 11:31
De 'krijgsheren' van destijds zitten op onze kosten in de gevangenis van Scheveningen, wat mij betreft mag het IDF nog een extra rondje maken.....
Ik meen me in het geval van Srebrenica iets te herinneren van Nederlandse soldaten die het met nauwelijks meer dan waterpistooltjes moesten opnemen tegen tanks en iets van geweigerde luchtsteun?
@The real McCoy | 05-05-13 | 11:20
Als Bea hier de hand in heeft gehad, heeft ze dat probleem dus mooi op het bordje van de nieuwe koning,haar zoon gelegd, want technisch gezien was hij al koning tijdens de aanhouding.
Wij hebben een boterberg op ons hoofd....
Vrijheid in Nederland: ik ben me weer eens door Mein Kampf aan het worstelen en het is schokkend om de parallellen te zien tussen veel van de idealen van Adolf Hitler en de beweging die zich voltrekt op dit moment.
Tegen de tijd dat De Staat zich daarvoor zou willen verontschuldigen weten wij niet beter meer dan dat vrijheid en slavernij synoniemen zijn.
De Serven hebben de boel over de kling gejaagd en NL kreeg geen enkele steun van de NAVO.
Wel krijgt NL de zwarte piet toegespeelt van o.a. diezelfde landen die lid zijn van deze NAVO.
Dat is het verhaal.
Een FAL, UZI of Diemaco maakte geen enkele indruk op Mladic en zijn kornuiten.
Beetje triest dat alleen Nederland verantwoordelijk gehouden wordt voor de genocide aldaar....
Hoe DOM kun je zijn om te denken dat je weet hoe het zit qua Srebrenica. Daar is niets anders dan agitprop over gepubliceerd de afgelopen 15 jaar. Natuurlijk proberen die mohammedanen ons de schuld te geven van hun eigen slachtpartijen, verkrachtingen en leegrovelarij. Verdiep je eens in het hoe en waarom van de Balkan oorlog alvorens de Nederlandse staat verantwoordelijk te houden voor hetgeen daar is gebeurd.
Dwaas.
Er is een heel groot verschil tussen de Nederlandse militairen die in Rawagede de bevolking over de kling jaagde en deze drie slachtoffers in Srebrenica. Wel of niet gestorven door een Nederlandse kogel. Het is bizar om een Nederlandse oorlogsmisdaad om gelijke voet te zetten met een mislukte vredesmissie.
Srebrenica was het zoveelste geopolitieke experiment waar de vadsige heren vanuit zonnige oorden stomdronken de illusie hadden dat je door je tanks wit te schilderen en een blauwe helm op te doen een oorlog kan stoppen. Het is geen fucking carnaval die je kan stoppen door aan te komen zetten met een stom thema.
Een paar honderd Hollanders moesten de opmars van naar schatting 40.000 Serven blokkeren. Dat lukt niet en dat had iedere officier en iedere politicus kunnen weten. Er is maar 1 iemand verantwoordelijk voor die drie doden. De man die de trekker overhaalde om drie burgers te doden. Dat was hoogstwaarschijnlijk een Serf. Net zoals bij die andere duizenden mannen.
Het is bizar om een natie die de moeite neemt om troepen te zenden in de hoop een genocide te verhinderen aansprakelijk te stellen als dat niet helemaal lukt. Alsof je de brandweer vervolgt voor brandstichting, of de ambulance voor dood door schuld of de politie of het Rode Kruis voor hongersnood.
Voor de laatste keer, dat was geen Nederlandse moordenaar.
En wat betreft Srebrenica, 'onze' troepen waren met te weinig mensen, geen fatsoenlijk mandaat en 'we' mochten niet schieten zonder geldige reden.
Wim Kok heeft zelf waarschijnlijk nooit in de loop van een tank hoeven kijken, maar wel als een eersteklas lafaard excuses aanbieden namens Nederland.
Kan die vent niet alsnog vervolgd worden?
Het zal ook nog wel 60 jaar duren voor de Nederlandse overheid haar excuses aan gaat bieden aan het Nederlandse volk voor de enorme diefstal die er nu op ons wordt gepleegd uit naam van de EU.
Onze eigen vitale jonge mannen hebben zichzelf opgeofferd voor die voor een veiligere wereld hebben gezorgd. Zodat het kwaad wordt bestreden.
@Bas Paternotte
Zullen we de methodes van de Spaanse Inquisitie er ook even bijhalen?
Die waren ook niet erg lievvv voor mensen die geen/ een ander geloof hadden.
Of zullen we die paar F-16's die we nog hebben even los laten op het huidige Spanje?
Ter nagedachtenis aan de ... En dan?
Zelf agressor zijn of met een tandenloos mandaat de erfenis van Naser Orić "bewaken", dat lijkt me toch wel een verschil hoor, Paternotte.
OT
Hulde overigens voor Bernard Tomlow.
'Koninklijke beveiligingsdienst speelde rol in Joanna-kwestie'
www.nu.nl/binnenland/3414775/koninklij...
'Het feit dat daar opeens een stuk of tien agenten rondom haar stonden en haar verhinderden vlak voor de balkonscène van het koningspaar om te demonstreren, kan niet anders zijn dat er sprake is van opzet. En ik heb inmiddels ook al signalen uit welke richting het komt. Dat zou waarschijnlijk vanuit de koninklijke beveiligingsdienst zijn. En dan wordt het heel spannend in een rechtsstaat.'
'Ik heb groot respect voor de koning, maar dat je iemand verhindert, alleen maar om een mooi plaatje te krijgen - dat iemand verwijderd wordt - dat is voor mij onaanvaardbaar. Want dan gaat het niet over Joanna, of over een andere meneer, dan gaat het over mij. En dan gaat het over zestien miljoen Nederlanders.'
Zou goed zijn als GeenStijl ook in deze poep gaat roeren tot het de ventilator raakt.
Zat er al een EU vlaggetje aan die krans?
Krans die Rutte legt is voor het overlijden van onze economie, ironisch dat hij het legt dus!
Veel meer reden om je eigen vitale jonge mannen niet op te offeren aan zinloze "vredes"missies dan dit gezeik heb je dus niet nodig.
Ragawede was simpel te verklaren: als je maar lang genoeg blijft procederen dan gaan die weduwen wel dood voordat het proces is afgelopen. Dat is de Staat bijna gelukt, net als bij Willem Oltmans.
Dit proces is een goeie test om te zien of de Staat dit keer wel recht laat gelden, maar ik vrees het ergste.
ongeveer 250 euro.
REAGEER OOK