Prof. Engelen: crisis nog lang niet afgelopen
Vier minuten heldere televisie van de NPO, nog tijdens de after-kronings sigaret. Een unicum. Prof. Engelen was op bezoek bij de Open Dagen in Brussel en werd geïnterviewd door een voorlichter van de Europese Commissie, ene heer Ostendorf. Die probeerde namens zijn werkgever nog wel wat tegen de prof. in te brengen, maar die bleek onwrikbaar. Voorlichters aanpakken, de prof. laat zien hoe het moet.
Reaguursels
InloggenHij neemt me de woorden uit de mond...
Nederland moet weer het beste jongetje van de klas zijn van het kabinet. Economische lasten verzwaring helpt ons nou niet echt om uit het slop te komen. De omringende landen laten ons dat zien. We blijven echt ver achter. Rutte moet eens op zijn hoofd krabben hoe dat nu zo komt.
EU gestapo heeft filmpje al uit de lucht gehaald
Iedereen in dienst bij rijksoverheid of semi-overheid die boven de 2000 netto maandelijks verdient meteen 50% korten op alle salaris boven de 2000. Dat is een goede oplossing. Bruto is dat ca. 2800 euro en dat is ca. 34000 bruto per jaar. Gemiddeld verdienden ze in 2009 3031 bruto. Dus bespaar je sowieso al ruim 200 miljoen per maand. www.intermediair.nl/carriere/een-baan-...
Als ze het niet goed vinden dan eruit schoppen en dan moeten die "dienstbaren" maar zien of ze op de vrije markt kunnen concurreren.
Dat ze hun veel te dure huizen niet meer kunnen betalen kan me niets schelen. Dat is dan hun eigen schuld want hun werkgever wilde willens en wetens doorgaan met de HRA die vooral de eigenaren van dure huizen extra heeft laten profiteren.
We hebben het hier over ca. 1 miljoen werknemers. www.arbeidenoverheid.nl/media/82877/fe...
Verder geen gouden handdrukken meer en meteen wachtgeldregeling afschaffen.
Ons westerse moderne monetaire systeem is volledig gebaseerd op slavernij. Het domme volk mag werken voor het luxe leventje van de rijken. Ik raad iedereen aan om de documentaire Zeitgeist Addendum op youtube te kijken. De eerste 25 minuten zijn voldoende om een goede indruk te krijgen van de Matrix waarin wij allemaal leven. Ook Prof. Engelen heeft geen oplossing, omdat hij nog steeds denkt vanuit een kapitalistische filosofie, een systeem van omzet en winst waarin geld nog steeds te belangrijk is. Uiteindelijk is het een vicieuze cirkel van goede tijden en slechte tijden in plaats van een continuïteit van goede tijden. Men moet snappen dat banken er baat bij hebben dat er mensen zijn die meer willen hebben dan ze kunnen betalen. Vandaar dat een acteur uit de jaren 80 ooit "Greed is good" zei. Om echt uit deze veelvoud van crises te komen moeten we onze mentaliteit veranderen en streven naar duurzaamheid en geen korte termijn visies meer hanteren. Dat kan alleen als we stoppen met kapitalisme. Dat systeem heeft immers al vaak genoeg bewezen dat het steeds weer faalt. Overigens geldt dat ook voor het communisme en nadere varianten.
Als ik de comments zo lees is het volk helemaal niet zo dom,iig de Geenstijl reaguurders niet. Als wij het toch al zien, dan moet de regering het zeker zien. Wie heeft er baat bij dat wij allen zo vreselijk worden genaaid door de overheid? Ik wil ieder er nog even aan herinneren dat de tachtig jarige oorlog is begonnen door de onvrede over de tiende penning, tien procent belasting dus. En nu betalen we wel een poepje meer, niet alleen over ons loon, ook nog eens aan alle verpakte dieven belastingen. Wanneer gaan we nou eens verdomme die parasieten met pek en veren de zee in jagen? Tot je helemaal niets meer hebt? We verdienen hier kapitalen, en alles gaat naar mensen die geen ene fuck uitvoeren dan wetjes en regeltjes verzinnen om nog meer geld af te pakken. Weg met die vieze mannetjes zoals van Rompuy. Massaal optrekken nar het europeesch parlement, en het leger en politie moet ook meedoen. Ook zij worden genaaid door hen eigen werkgever, we moeten weer terug naar die toen procent, is meer dan genoeg om alles van te betalen.
Wat een goed interview. Slimme kerel, daar zouden we er meer van moeten hebben. Maar helaas... we worden bestuurd door visieloze idioten.
Gelukkig is Engelen geen econoom, want je zou het niet verwachten maar zelfs die beroepsgroep kun je te schande maken. Is dat enge mannetje toevallig van de SP?
Is huisartsenbezoek serieus gratis?? Las ik hier zojuist ergens.
Een verhaal waar je wat mee kunt zonder al die gladde mooipraterij van een politieke elite die met slechte en halve oplossingen doet alsof het schip niet meer kan zinken. En lasten blijft verzwaren met termen als solidariteit.
therealbraindump | 04-05-13 | 22:57
Tja, de problemen die we nu hebben zijn ook al lang geleden voorspeld mbt tot invoering van de euro. Mja wie wou er naar luisteren? Ik geloof dat het o.a. de SP was die dit voorspelde toendertijd. Ik geloof ook dat er nog iets was aan de rechterkant, die ook soort gelijk iets riep.
@Afgeschminkte Bassie | 04-05-13 | 22:39
Dat lijkt me niet zo moeilijk. Dat bevordert de desintegratie van de culturen binnen die landen, wat ook de weerstand tegen een nieuwe 'Europese staat' verkleint. Het bevordert ook een snellere 'eenwording' van zo'n nieuwe staat. Ook hebben die nieuwe emigranten veel minder op met de oude tradities van het land, dus ook minder moeite met het accepteren van een nieuwe staat ten koste van de oude staat. Dat dit immigratieplan onderdeel is van het grote plan tot de vorming van een superstaat kan je zien aan oa. dit artikel:
www.bbc.co.uk/news/uk-politics-1851939...
als de nood het hoogst is is de redding nabij.
politiek moet de stem van het volk zijn.
dus niet van brussel
er wordt hier glashelder en vlijmscherp de waarheid gezegd over het europees beleid
@beniknouzoslim | 04-05-13 | 21:55
therealbraindump | 04-05-13 | 22:02
Dat klopt helemaal, van jullie allebei. In de voorgaande crisis speelde inderdaad ook nog mee dat de overheden veel kleiner waren tov van de private sector. Anders gezegd, de belastingdruk was vele malen kleiner. Een eeuw geleden was de belastingdruk maar zo'n 10%, nu echt dik boven de 50.
Dat zelfs met zo'n grote poet de overheid nog in de problemen komt betekent dat het, veel meer dan toen, een zeer groot waterhoofd heeft en dat het geen speelruimte meer heeft, niet om meer uit te gaan geven omdat het al zoveel schulden heeft, niet om de belastingen te verhogen, omdat dat zelfs minder overheidsinkomsten gaat genereren: meer werkeloosheid, meer uitkeringen, minder belastinginkomsten.
Iedere econoom kent de beroemde Laffer curve. Wat mij betreft zitten we allang aan de rechterkant van die curve:
www.investopedia.com/terms/l/laffercur...
@afgeschminkte bassie
De huidige crisis was al voorzien bij de invoering van de Euro. Normaliter vorm je eerst een politieke unie en pas daarna een monetaire unie. Bij de invoering van de Euro was er geen draagvlak voor een politieke unie en toch heeft men de Euro wel ingevoerd. Onder druk van de te verwachten crisis moeten burgers wel instemmen met een politieke unie. Een ambtelijke en bureaucratische truc dus.
Je zou toch bijna denken dat het allemaal bewust gebeurt, he? Een gefabriceerde crisis om de eenwording van Europa te bevorderen. Dat er geniveleerd wordt op Europeese schaal is inmiddels zonneklaar. Ik probeer alleen nog in te passen wat nou de rol is van die massale import van vreemdelingen en het faciliteren van de islam.
@beniknouzoslim
Dat zeg ik toch! You can't spend your way out of a recession (en zeker niet na 5 jaar, een kortstondig begrotingstekort met daadwerkelijke hervormingen is nog te billijken).
@therealbraindump | 04-05-13 | 21:45
Hou toch op met Keynes. Stimuleren van de economie kon in de jaren 30. Maar toen hadden landen geen schuld van 100% van het BNP. Europa staat economisch met de rug tegen de muur. We have run out of options. Overheidsuitgaven omlaag is de enige oplossing. Ook als dat tijdelijk krimp veroorzaakt.
Als zelfs een SP-er als Ewald Engelen zegt dat er nauwelijks is bezuinigd en vooral lasten zijn verhoogd, dan weet ik genoeg. Zoals de Republikeinen in de VS zeggen "starve the beast". Verlaag de belastingen en honger de overheid uit. De overheid is een dier zonder natuurlijke vijanden. En dan weet je wat er gebeurt.
Als zelfs een SP-er als Ewald Engelen zegt dat er nauwelijks is bezuinigd en vooral lasten zijn verhoogd, dan weet ik genoeg. Zoals de Republikeinen in de VS zeggen "starve the beast". Verlaag de belastingen en honger de overheid uit. De overheid is een dier zonder natuurlijke vijanden. En dan weet je wat er gebeurt.
Prof. Engelen is een SP-er die ten halve is gekeerd maar wel een SP-er.
@La Bailaora
Dat de keynesiaanse theorie nu niet meer werkt toont het falende beleid van de Franse president Hollande dagelijks aan. Zolang de onderliggende onevenwichtigheden in de diverse markten niet worden aangepakt, dus hervormen, wordt de ellende alleen maar groter. Dat Duitsland het nu op economisch gebied zo goed doet is voornamelijk te danken aan de sociaal democraat Gerhard Schroder. Ook onder het bewind van de bondskanselier Schroder heeft Duitsland even kort niet aan de 3% norm voldaan maar men heeft wel een enorm hervormingsprogramma ingezet waarvan men nu nog dagelijks de vruchten plukt. Ik denk zelf dat de Euro in zijn huidige vorm niet stand kan houden omdat de mediterrane landen en de noordelijke landen een totaal ander verwachtingspatroon van de overheid hebben. In het noorden is men redelijk liberaal terwijl men in het zuiden van de overheid verwacht dat deze wel alles zal regelen voor de burger. Deze cultuurkloof gaat de Euro vroeg of laat opbreken, of de mediterrane landen trekken de stekker eruit omdat men niet meer wil voldoen aan de opgelegde bezuinigingen of de Noord-Europeanen hebben er geen trek meer in om via allerlei Europese maatregelen de tekorten van mediterrane landen aan te vullen. En ga er maar vanuit dat de Europese Unie er van alles aan zal doen om deze ontwikkeling tegen te houden.
Prof. Engelen is een vent met visie en ballen. Als hij ooit een politieke partij opricht heeft ie mijn stem.
WirMachenMusik | 04-05-13 | 21:10 | + 0 -
Kijk voor de gein een keer het college uit het tweede Youtube filmpje. Is maar een kwartier. Of je het nu kwalitatief of kwantitatief doet, het is idioot altijd groei te voorspellen.
Nu accepteren we slechts een bepaalde conjunctuurbeweging, maar boven alles geloven we dat dit een golfverschijnsel op een opgaande trend is, waarbij de burger dus immer meer zal moeten produceren en consumeren.
Om dat gebrek aan atheïsme gelijk weg te zetten als pseudo kennis gaat me nu nog te ver.
Feynman | 04-05-13 | 16:39 |
Misschien is dat wel net een kennisbelemmerend probleem, dat streven om ook in de mens- en maatschappijwetenschappen alles is kwantitatieve en mathematische methoden/modellen te vangen. Want voorzover kwantificering mogelijk is leidt dat meestal tot onderzoek met een fractie van de relevante variabele. Voorzover gekend althans.
Op het terrein van de wiskunde en natuurwetenschappen hebben we inderdaad grote wetenschappelijke en praktische vooruitgang geboekt.
Maar het obsessief, exlusief in een kwantitatief keurslijf duwen van grote maatschappelijke, waaronder economische, problemen heeft zowel in begrijpende als voorspellende zin niet veel meer dan pseudo-kennis opgeleverd.
Wat een domoor die Engelen en de rest van de oetlullen. Alsof regeringen nu stoppen met bezuinigen de economie weer gaar aantrekken. Hahaha. Stoppen bezuinigen nu betekent niets anders dan continueren permissive society met hele ambtenaren brussel eu carroussel. En dan propageer ik niet eens bezuinigingen. Optiefen allemaal, oorlog oid en weer over gaan tot de orde van de dag in plaats van in de beerput der romantisme blijven roeren.
@therealbraindump | 04-05-13 | 20:28
Precies. +10. Men doet precies het tegenovergestelde. Men zuigt de particulier en bedrijven leeg met meer belastingen. Dat leidt tot minder investeringen en innovatie. Natuurlijk moet je bezuinigen op de overheid met beleid idd., en onderwijs en ondersteuning voor die innovatie is een goed idee. Maar men zal overbodige zaken bij de overheid moeten wegsnijden.
@D.Turpin | 04-05-13 | 19:54
Ten eerste is het dus geen 'standaardmodel'. Want wanneer een overheid failliet is is het meer uitgeven dus een doodzonde, zelfs bij Keynes. Want dat bewijs je eigenlijk al door te beweren dat Griekenland een 'uitzondering' zou zijn.
En Griekenland is nou juist geen uitzondering, maar in deze crisis toch echt de regel. Alle regeringen die geld hebben gekregen, is nou juist omdat de overheidstekorten te groot zijn geworden en dus geld nodig hebben om overeind te blijven. Zowel Ierland, Portugal en Griekenland hebben geld gekregen uit Brussel. Dan is Griekenland dus geen uitzondering. Daarnaast heeft iedereen grote angst dat andere landen als Spanje, Italie, Slovenie, Letland, maar zelfs Frankrijk etc op de deur komen kloppen omdat men het bij die overheden niet meer trekt. Zelfs Nederland heeft het moeilijk. Vooral in Spanje is de situatie heel erg nijpend bij de overheid. Een tekort van boven de 10% BBP, en dan gaat het hard, met oplopende werkloosheid etc (grotere kosten voor de overheid). En dan noemt meneer Griekenland 'een uitzondering'. Ook in Spanje is het domste wat je kunt doen tegen de overheid gaan zeggen dat ze nu meer moeten gaan uitgeven. Er is zelfs geen socialist die dat beweert.
Overigens ben ik het wel met je eens over de munt, drachme en devaluatie. Die kant moet men op, niet meer uitgeven.
Maar Keynes is dus geen standaardmodel, en er zijn bosjes economen die zijn oplossing ook bij de problemen die er in zijn tijd bestonden, bestrijden en daar hele zinnige argumenten voor hebben. Maar dat is weer een andere discussie. Het is in ieder geval heel dom om zomaar zonder analyse zijn economisch model op te pakken en het hier als 'wondermiddel' te gaan inzetten. Dat doen alleen maar mensen zonder hersens.
Wat vind ik Engelen toch een geweldige kerel.
@patatter
De overheden moeten wel degelijk bezuinigen gecombineerd met lastenverlichtingen en daadwerkelijke hervormingen. Simpelweg het toepassen van de theorie van Keynes is niet meer voldoende. We zitten nu 5 jaar in een crisis met ieder jaar een begrotingstekort en dat zal een keer moeten stoppen. Ik ben met jou eens dat de sleutel tot economisch succes innovatie is. Het enige wat de overheid hieraan kan doen is het aanbieden van uitstekend onderwijs en het beteugelen van de regeldrift. Met name de Europese Unie is kampioen in het uitvaardigen van allerlei regels.
Patatter | 04-05-13 | 20:11 | + 0 -
De EU moet maar één ding, opzouten!
Die logge parasieten club zuigt alle gezonde landen leeg totdat we allemaal even arm zijn, het communistisch recept.
Fuck doe hele graf EU, ik word er doodziek van om te zien hoe we worden kaalgeplukt.
Lastenverzwaring en bezuinigingen laten de economie alleen nog maar meer krimpen. Daarnaast wordt alle winst afgeroomd door gigantische bonussen, honderden miljarden gaan in de totale bonuspot om, die daarmee uit roulatie verdwijnen.
Wat de EU moet doen is juist belastingverlichting, vooral voor kleinere bedrijven, zodat weer geïnnoveerd kan worden en de economie weer gaat draaien. Dan komt vanzelf weer belastinggeld binnen.
@ La Bailaora | 04-05-13 | 18:51 |
De huidige crisis is niet uniek. Dus het standaard model van Keynes gaat nog steeds op. Griekenland is in deze wel een speciaal geval, maar wij zijn Griekenland niet. Dan nog zelfs voor de Grieken is het onmogelijk om uit de crisis te komen via bezuinigen. Een eigen munt en devaluatie zijn betere en humanere middelen. Onze staatschuld is geen probleem op dit moment. Nederland kan vrij goedkoop geld lenen. Dat is een groot verschil met Griekenland. Anyway een stimulus heeft nooit op de agenda gestaan. Is bijvoorbaat van de hand gewezen. Waarom denkt iedereen dat het deze keer anders is?
therealbraindump | 04-05-13 | 19:51
Dan doet u net alsof (alle) mensen rationele wezens zijn. Met verstand en logica enzo.
@ongelovige hond
Iedereen kan 5 Euro betalen voor een bezoek aan de huisarts. Voor breedbeeld TV's, hondenbrokken enz. hebben mensen ook geld over. Waarom dan niet voor hun eigen gezondheid?
Mocht Prof. Engelen het idee krijgen zich bij een partij aan te sluiten; ik stem op 'm! Een helder betoog en ik zou gaarne willen dat een willekeurige VVD- of PvdA-bewindspersoon uit z'n werkkamer wordt gesleurd en wordt gevraagd een weerwoord (mits aanwezig) te geven.
DerUnterMensch | 04-05-13 | 19:30
Lekker VVD blijven stemmen dus. (Of pvda/d66/cda, dat maakt eigk niet uit.) Gewoon lekker kapotbezuinigen die economie, is nog lang niet kapotstuk genoeg.
La Bailaora | 04-05-13 | 19:19
Dat ben ik met je eens.
@therealbraindump | 04-05-13 | 19:31: de huisarts is de goedkoopste schakel in de gezondheidszorg. Als je daar een drempel gaat opwerpen, dan gaan mensen afwachten. Als de kwaal dan erger wordt, moeten ze naar een dure specialist.
Welvaart en stabiliteit aldus Ostendorf.
Het kan aan mij liggen maar denkt hij werkelijk dat er niets aan de hand is binnen de Eurozone alleen omdat zijn werkgever daar geen aandacht aan wenst te besteden?
De realiteit zal dit soort dwazen snel inhalen...
Ewald Engelen heeft volkomen gelijk. De crisis is bij nog lange niet ten einde. Door de lasten voor de burger te verzwaren zonder daadwerkelijke hervormingen door te voeren wurg je de economie simpelweg af. Het duo Rutte/Samsom heeft een paar kleine hervormingen doorgevoerd maar dit is bij lang niet afdoende. Het ambitieniveau zou veel groter moeten zijn. Daarbij dient de overheid keihard in het eigen vlees te snijden, saneren dus. En burgers moeten zich eens gaan beseffen dat gezondheid niet gratis is, een eenvoudig voorstel als 5 Euro betalen per huisartsenbezoek redt het niet in de 2e kamer om dat dit niet sociaal zou zijn..
Daarbij is de huidige Euro op lange termijn niet levensvatbaar met gezichtsbepalende figuren als een president Hollande aan het roer. Hervormen, ho maar. Een goede socialistische traditie is dat een ander, in dit geval de noord-Europese landen, het faalbeleid van Frankrijk mogen gaan bekostigen. Solidariteit heet dat. De Hollande's en ook onze eigen kameraad Roemer begrijpen niet dat zij de verdiencapaciteit van de economie aan het uithollen zijn.
Zolang onze oosterburen de federalisering van Europa blijven ondersteunen zal deze crisis doorgaan. Totdat de Duitse kiezer tot de conclusie komt dat zij de rekening gepresenteerd krijgen van dit prestige project.
Dat de crisis nog niet is afgelopen en de problemen tot nu toe alleen maar toenemen terwijl de EU al jaren roept dat het volgende maand beter zal gaan is algemeen bekent. Daar hoef je geen (links georiënteerde professor voor te zijn). Deze professor wilt nog meer gaan lenen en als we iets niet moeten is het dat wel. We moeten juist van de schulden af. De overheid gaat door de schuld juist slecht beleid voeren. Zo juicht men in een gezonde economie deflatie toe maar in onze economie is men bang voor inflatie en maakt men bewust inflatie (want niets anders is als pure diefstal). En dat is maar een reden waarom we die staatsschuld moeten omzetten in een tegoed. Er worden miljarden uitgegeven aan onzin. Als we daar eens mee stoppen zou dat al heel wat problemen opleven. Deze man wilt dat er nog meer word uitgegeven aan onzin. En laten we wel wezen, de UvA staat helaas bekent om hun nogal gekleurde wetenschap. Heeft dus ook weinig met wetenschap maar vooral met politieke kleur te maken.
Dat de crisis nog niet voorbij is, ja, dat wisten we nog niet! Bij mij om de hoek zijn ze nou zo wanhopig dat ze de prijs van het krot gewoon met grote letters op het raam hebben gezet. Overal waar je gaat zie je op ramen geschilderd: 212.000, 345.000, 87.000.
www.youtube.com/watch?v=JuFnzNsz3sc
@Mozeskriebels | 04-05-13 | 19:16: als er olie zat was, dan was het geen > $100 per vat. NL importeert 1 miljoen vaten per dag. In de jaren '90 was het nog $20 per vat. Oftewel, we betalen nu $29 miljard per jaar extra. Hoe groot was het gat in de begroting ook al weer ?
@La Bailaora
Nee, foute conclusie, ik begrijp er nog steeds geen bal van. Weten wat je niet wilt, is niet hetzelfde als weten wat je wel wilt. Indien jij meent met dit soort "oplossingen" de crisis te lijf te kunnen gaan, is het aan jou om te beargumenteren waarom dat zo is. Je moet de boel niet omdraaien.
@Pindakees | 04-05-13 | 18:55
Geert roeptoetert niet hoor. Hij legt wel degelijk de vinger op de zere plek, al doet ie het wat minder overwogen en onderbouwd als van Engelen hier doet, zeker over de Euro. Maar in de kern willen ze dezelfde weg op.
Het probleem in Nederland is niet Geert, maar de zittende heersende elite.
Die man heeft gewoon gelijk, en er is nog olie zat zeikerds! Dan ben je allang dood voordat dat op is. De EU maakt ons gewoon kapot, Nederland had op zichzelf lachend de crisis doorgekomen!
@Boris Poepnagel | 04-05-13 | 19:09: ja, dat ook. En daar heeft de prof ook geen oplossing voor. Al die "oplossingen" zijn allemaal gepiel in de marge.
De man heeft waarschijnlijk ernstig gelijk. Economische groei gaan we voorlopig niet beleven en we zullen moeten leren omgaan met minder weelde.
@ongelovigehond | 04-05-13 | 19:03
Dat is één van de achtergronden inderdaad.
Maar vooral een generatie die -van boven naar onder- gepakt heeft wat ze pakken kon voordat het kaartenhuisje in elkaar stortte.
En nu mag het gepeupel ruzie voeren om de restjes.
We gaan terug naar vroegmiddeleeuwse, feodale structuren.
De achtergrond van deze crisis is het opraken van de olie. En aangezien deze prof het daar niet eens over heeft, kan hij ook geen oplossing bieden.
@-dvh- | 04-05-13 | 18:45
Een groot deel van de oplossing ligt bij bezuiniging op ambtelijk niveau. Kom maar op met die super-provincies, snoei die waterschappen maar en fuseren maar met die gemeentes! Ik gok dat er dan al enkele tientallen duizenden aan zittend ambtenarenspul uitgespoeld kan worden, wat bovendien al ernstig verouderd is. Dat scheelt de Burger miljoenen, zo niet miljarden op jaarbasis.
Daarnaast is het m.i. interessant om eens fors in de bouwsector te investeren middels een nationale bouwagenda; huizen, kantoorcomplexen en grond dat in onbruik geraakt subiet opkopen. Tegelijkertijd met gerecycleerde materialen energieneutrale woningen bouwen. Bouwsels met bakstenen, die middels een betonnen fundering de aardkoude geleiden zijn NIET klimaatneutraal en dus niet aantrekkelijk voor consument. Betrek daarom een deel van je groen- en plasticafval in de ontwikkeling van een 'bouwsteen' die isolerend en brandwerend is. Daar kan geen BREEAM-keurmerk tegenop! En meteen maak je deze huizen méér gewild dan 'bakstenen' woningen. Deze laatste gaan de komende 10 jaar toch nog ruim 50% in waarde dalen, dus dergelijke projecten zijn vrijwel 100% waardevast.
M.a.w. out-of-the-box denken en snoeihard schijten op Brussel, waarna je de grenzen weer dicht gooit. Oók handig!
Old_Spice | 04-05-13 | 18:43
Is er uhm, zeg afgelopen 20 jaar uberhaupt een goede reden geweest om VVD te stemmen?
La Bailaora | 04-05-13 | 18:33
Tja, er wordt nog altijd niks mee gedaan uit eindelijk. Al is het wel altijd leuker om naar Engelen te luisteren. Interessant persoon.
In tegenstelling tot een roeptoetert als Greet.
@GaatDeGoedeKantOp | 04-05-13 | 18:49 | + 0 -
Nee ik ben geen reaguurder.
@Schreeuwmeeuw | 04-05-13 | 16:05
Deze crisis heeft een bepaalde achtergrond. Als je dat negeert, dan krijgen we t.z.t. situatie zoals na de tweede wereld oorlog. (Wir habe es nie gewusst)
@pius | 04-05-13 | 18:26
Het maakt nogal veel uit of dat door de overheid (ook mensen) of bv. door bedrijven veroorzaakt wordt. Als het door de overheid komt (teveel uitgaven) is het antwoord niet nog meer uitgeven door diezelfde overheid. En dat is nou juist ook niet wat Keynes ooit gezegd heeft. Keynes vond dat de overheid een rol moest spelen na de beurscrash van particuliere bedrijven waardoor heel veel particulier geld verdampte.
Maar dat is echt een heel andere situatie dan een overheid die structureel teveel uitgeeft en daardoor aan de rand van faillisement staat, zoals bv Griekenland. Ik denk niet dat Keynes tegen de Grieken zou zeggen "jullie moeten ondanks 200% tekort van het BNP nog meer gaan uitgeven, dan gaat het goedkomen".
Wel weet ik zeker dat de Griekse situatie van zulke hoge overheidsschulden echt anders was dan de situatie waarin Keynes en de economie om zich heen zich bevond. Toen vond de grote werkeloosheid vooral plaats door faillisementen van particuliere bedrijven, nu zakt de economie in, niet door geldproblemen van particuliere bedrijven, maar door structurele tekorten van overheden en banken, die de geldkraan naar die bedrijven dichtdraaien, en particulieren dwingen meer geld over te maken naar overheden. Dat leidt uiteindelijk ook tot geldproblemen bij de particuliere bedrijven natuurlijk, maar het uitgangspunt is totaal anders dan bij Keynes. Omgedraaid zelfs, ondanks dat al die instellingen weer uit mensen bestaan.
Dat je dit pas later leest, no problemo :-)
Mr. van Englene is GS reaguurder?
Wat een waarheid uit die man zijn mond.. Chapeau!
Ook problematisch:
werkeloosheid blijft torenhoog omdat steeds meer mensen (met name jonger dan 35 jaar) geen zin hebben om te werken en met een uitkering op een studie en/of de bank blijven zitten. Ondertussen doen deze lieden een ferme greep uit de spaarpotten van paps & mams, terwijl ze zich voor de etalages van de Apple-retailer vergapen en dezelfde paps & mams bedanken voor het 'vrije, ongedwongen klimaat' waarin ze zijn opgegroeid. En dat terwijl het intellectuele niveau van deze HAVO-snotapen niet verder reikte dan VBO en zij -met correcte sturing en een reëel wereldbeeld- uitstekende vakmensen en/of ondernemers hadden kunnen worden.
Ik kom deze lieden wekelijks tegen en de generatie die dit lamvolk heeft 'opgevoed' verdient een stevige trap onder de reet!
-wederom een poogsel-
Ook problematisch:
werkeloosheid blijft torenhoog omdat steeds meer mensen (met name <35jaar) geen zin hebben om te werken en met een uitkering op een studie en/of de bank blijven zitten. Ondertussen doen deze lieden een ferme greep uit de spaarpotten van paps & mams, terwijl ze zich voor de etalages van de Apple-retailer vergapen en dezelfde paps & mams bedanken voor het 'vrije, ongedwongen klimaat' waarin ze zijn opgegroeid. En dat terwijl het intellectuele niveau van deze HAVO-snotapen niet verder reikte dan VBO en zij -met correcte sturing en een reëel wereldbeeld- uitstekende vakmensen en/of ondernemers hadden kunnen worden.
Ik kom deze lieden wekelijks tegen en de generatie die dit lamvolk heeft 'opgevoed' verdient een stevige trap onder de reet!
Ook problematisch:
werkeloosheid blijft torenhoog omdat steeds meer mensen (met name <35jaar) geen zin hebben om te werken en met een uitkering op een studie en/of de bank blijven zitten. Ondertussen doen deze lieden een ferme greep uit de spaarpotten van paps & mams, terwijl ze zich voor de etalages van de Apple-retailer vergapen en dezelfde paps & mams bedanken voor het 'vrije, ongedwongen klimaat' waarin ze zijn opgegroeid. En dat terwijl het intellectuele niveau van deze HAVO-snotapen niet verder reikte dan VBO en zij -met correcte sturing en een reëel wereldbeeld- uitstekende vakmensen en/of ondernemers hadden kunnen worden.
Ik kom deze lieden wekelijks tegen en de generatie die dit lamvolk heeft 'opgevoed' verdient een stevige trap onder de reet!
-hela mijn tekst ballon is helemaal opgezogen door een zwart gat-
Mooi geanalyseerd allemaal.
Maar wederom worden er geen oplossingen geoppert.
Ook problematisch:
werkeloosheid blijft torenhoog omdat steeds meer mensen (met name <35jaar) geen zin hebben om te werken en met een uitkering op een studie en/of de bank blijven zitten. Ondertussen doen deze lieden een ferme greep uit de spaarpotten van paps & mams, terwijl ze zich voor de etalages van de Apple-retailer vergapen en dezelfde paps & mams bedanken voor het 'vrije, ongedwongen klimaat' waarin ze zijn opgegroeid. En dat terwijl het intellectuele niveau van deze HAVO-snotapen niet verder reikte dan VBO en zij -met correcte sturing en een reëel wereldbeeld- uitstekende vakmensen en/of ondernemers hadden kunnen worden.
Ik kom deze lieden wekelijks tegen en de generatie die dit lamvolk heeft 'opgevoed' verdient een stevige trap onder de reet!
Wat is democratie toch ook kut, als je ziet dat daardoor nitwits als Rutte en Samsom een land (naar de afgrond) leiden. Geef mij maar een technocratie, zodat je een land kunt laten besturen door kundige mensen, zoals deze Engelen.
Oftewel, het economische beleid van de VVD is absoluut verkeerd, en de enige reden om VVD te stemmen valt compleet weg. Tevens beaamt deze professor wat Wilders al 2 jaar zegt.
Maar in welke coalitie gaat de PVV die oplossingen ook uitvoeren ? Of gaat de PVV voor de 76 zetels ?
@Plap | 04-05-13 | 16:08 | + 14
Top link!
Intellectuele EU critici worden doelmatig doodgezwegen in bijna alle Nederlandse media.
Het journaille in Nederland is compleet aan het politiek correcte infuus, je hoort amper kritische geluiden. Hoe kan de Nederlandse journalistiek zich in hemelsnaam in de ogen kijken!!!!!
Luister eens naar zo'n nieuwszender als BNR, je krijgt gewoon kippevel zo proEU zonder enige onderbouwing, bbrrrrrr.
Zijn dit de nieuwe landverraders die ons samen met de onze politici uit willen leveren aan de EU moloch????
@Rijk de Schooier | 04-05-13 | 18:31
Je begint dus te begrijpen dat het niet 'geen oplossingen', zijn, maar 'niet jouw oplossingen'. En dat is wat ik zei.
En nu nog leren om te onderbouwen met argumenten waarom dat geen goede oplossingen zijn, anders dan kleinerend te doen. Dat is de volgende stap in het leerproces zou ik zeggen. In ieder geval ga je vooruit.
@Pindakees | 04-05-13 | 18:25
Dat is goed nieuws. Toen ik nog in Nederland woonde waren de bovengestelde standpunten van Van Engelen afwezig van de Nederlandse buis. Toen zag je vooral en bijna alleen Eurofielen.
@La Bailaora en de commando's
Zijn dat oplossingen, of is "tegen zijn" al voldoende voor jullie?
Kernenergie dus, uit de EU, gulden terug, lastige moslims het land uittrappen.... YES, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb!
Ik ga voor Geert en z'n specialistenteam, ik ben helemaal om. Bedankt.
@La Bailaora | 04-05-13 | 18:17
Nee. Iedere crisis Ontstaat door juist door precies dezelfde oorzaak.
De menselijke natuur. Of in ieder geval zoals die tot dusverre gedefinieerd is.
Daar ligt ook de sleutel.
(ga voetbal kijken, lees je later en anders een fijne avond verder)
La Bailaora | 04-05-13 | 18:01
Engelen zit anders regelmatig aan allerlei tafels op de publieke zenders.
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
@pius | 04-05-13 | 18:12
Dat ligt er maar aan natuulijk. De PVV is tegen meer uitgaven door de overheid, Keynes niet.
Het is sowieso niet erg slim om in deze crisis Keynes erbij te halen, zelfs of je het nu met zijn ideeen wel of niet eens bent. Immers, een voorwaarde voor Keynes was wel dat hij snapte dat de overheid genoeg geld moest hebben om de economie aan te jagen in slechte tijden, daarom vond hij ook dat de overheid moest 'sparen' in goede tijden. Laten we dat nou juist helemaal achterwegen gelaten hebben, sterker nog, in deze crisis is niet zozeer de markt het probleem, maar de overheid zelf. Dat is anders dan na het instorten van de beurzen in 1929.
Iedere crisis heeft zijn eigen dynamiek, oorzaak en dus ook eigen antwoorden.
@ Lewis Lewinsky | 04-05-13 | 18:03 | + 1 -
sssst.... niet voorzeggen :-)
@D.Turpin | 04-05-13 | 18:05
De PVV is bij uitstek een aanhanger van het keynesiaans e gedachtegoed.
www.dagelijksestandaard.nl/2012/06/fle...
-weggejorist-
-weggejorist-
Rijk de Schooier | 04-05-13 | 17:53
Mijn antwoord heb je al gekregen van Ballaora.
-weggejorist-
dubbeljoe | 04-05-13 | 18:04 |
Deed die alleen omdat toen hij ze als nationaliste/racisten uitmaakte hij in een keer veel stemmen verloor. Al is het een beetje, die leugenaar leert wel iets van zijn fouten.
Ik was in Haren | 04-05-13 | 17:52
Mmm, die van der Staaij blijft wel erg aan de veilige kant van z'n bijbeltje.
Engelen kan het mooi brengen. Toch mis ik iets. What about Krugman and friends? Of Keynes? Engelen is namelijk niet de enige noch de eerste die denkt dat de crisis anders moet worden aangepakt. Het doodzwijgen van Krugman en het gedachtegoed wat hij probeert te vertegenwoordigen is ongelooflijk. Als hij al wordt genoemd zoals hierboven in de panelen dan wordt ie weggezet als idioot. Waarom is dat? Dat zelfs de PvdA er niks meedoet is nog krankzinniger. Een shoot the messenger is het niet. De boodschap is geen negatieve. Sterker nog zijn boodschap is dat bezuinigen averechts werken. Maar zie dat vinden veel mensen onlogisch. Er is crisis, dus moeten we minder geld uitgeven. Echter de crux in het Keynesiaans model is jouw uitgaven, het inkomen van iemand anders is. Ergo, als we allemaal bezuinigen dan gaat ons inkomen eraan.
-weggejorist-
@Rijk de Schooier | 04-05-13 | 17:53
Weer zo iemand die maar roept dat ie 'geen oplossingen' heeft. Vingers in de oren en ogen dicht? Zoiets?
Oplossingen: te over: uit de euro, geen ESM, geen betalingen aan Brussel/PIIGS landen, bezuinigen, geen lasten verzwaren, stoppen met subsidies, stoppen met OS, geen windmolens, immigratiestop, enz, enz...
Zelfs als het voor jou geen 'goede' oplossingen zijn kan je niet zeggen dat ie geen oplossingen heeft, alleen dat ie dan volgens jou niet de juiste oplossingen aandraagt. Maar dat laatste is heel iets anders dan 'geen oplossingen'.
@Parel van het Zuiden | 04-05-13 | 17:45
Nee, het gaat om energetische zaken, het probleem is spiritueel, niet rationeel. Jij zoekt naar de remedie, ik naar het vernieuwen van de fundamenten onder alles.
Daarom mag je er ook zelf over nadenken, je bent namelijk heel intelligent maar je zoekt in de verkeerde richting en een discussie daaromtrent is in het geheel niet behulpzaam, als er iets bewezen is waar het nut van reaguren en heel veel andere zaken betreft dan is het dat je een ander nimmer kan overtuigen.
En dat het zelfs de hoogste vorm van arrogantie is de ander proberen te overtuigen. Paternalistisch en socialistisch zelfs om in rationele termen te blijven.
Het inzicht kan namelijk nooit van buiten komen maar van binnen en dat is een pad wat iedereen zelf moet bewandelen. Het gaat om besef. En dat is iets heel anders en veel diepers dan begrip.
Begrijpen is makkelijk. Dat kan iedereen. Probeer het maar eens, naar binnen gaan.
Wie weet wat het oplevert.
@Parel van het Zuiden | 04-05-13 | 17:45
Nee, het gaat om energetische zaken, het probleem is spiritueel, niet rationeel. Jij zoekt naar de remedie, ik naar het vernieuwen van de fundamenten onder alles.
Daarom mag je er ook zelf over nadenken, je bent namelijk heel intelligent maar je zoekt in de verkeerde richting en een discussie daaromtrent is in het geheel niet behulpzaam, als er iets bewezen is waar het nut van reaguren en heel veel andere zaken betreft dan is het dat je een ander nimmer kan overtuigen.
En dat het zelfs de hoogste vorm van arrogantie is de ander proberen te overtuigen. Paternalistisch en socialistisch zelfs om in rationele termen te blijven.
Het inzicht kan namelijk nooit van buiten komen maar van binnen en dat is een pad wat iedereen zelf moet bewandelen. Het gaat om besef. En dat is iets heel anders en veel diepers dan begrip.
Begrijpen is makkelijk. Dat kan iedereen. Probeer het maar eens, naar binnen gaan.
Wie weet wat het oplevert.
@Supersoul | 04-05-13 | 18:00
Yup! hij lijkt op een jeugdvriendje van mij die al dood is, Wist niet dat er nog zo'n lekker exemplaar rondliep.
Waar zou ie wonen???
ecologiste | 04-05-13 | 17:58 |
Premier Cameron gaf al ruiterlijk toe dat de doorbraak van UKIP een grote les is voor de grote partijen. We moeten respect tonen voor de mensen die voor die partij gestemd hebben en vooral écht hard werken om die kiezers terug te winnen.
Dat alleen al is een erkenning van de man en geweldig om te lezen. Ik hoop dat dit Geert(en ons)ook te wachten staat.
VanBukkem | 04-05-13 | 17:05 |
Met een kwart van de stemmen krijg je in de UK in de regel precies nul zetels in het parlement, net zo veel als ze nu hebben. Een grote koerswijziging is daar dus niet te verwachten.
@Greetje Duisenberg | 04-05-13 | 18:01
Bij een rente van zeven procent verdubbelt het bedrag in tien jaar.
@Welles! Nietes! | 04-05-13 | 18:01
d naar boven slingert.
@ecologiste | 04-05-13 | 17:58
Ik heb gister nog even gezien hoe de Fransen inmiddels over hun afgod Hollande denken. Als ze hem konen verzuipen deden ze 't.
@ meso1 | 04-05-13 | 17:03 | + 1 -
Feynman heeft juist hartstikke gelijk. De meeste mensen begrijpen exponentiële rekensommetjes niet en daar begint heel veel ellende. Juist bij uitstek de toekomst is precies te berekenen.
-annuïteiten
-hypotheken
-samengestelde interest
-bevolkingsgroei
-woekerpolissen
-beleggingen
-piekolie
.
Zelfs de kredietcrises is kunnen ontstaan omdat mensen die eenvoudige wiskunde niet begrijpen.
.
In hoeveel jaar is 100 200 als de rente 7%is?
.
Dat werk dus, daar hebben de mensen, inclusief politici, economen en jounalisten de grootste moeite mee. En vokgens mij snapt ook Engelen daar het fijne niet van... of hij heeft gewoon een te groot ego.
Het 'demoniseren' van de PVV (en voorheen Fortuijn), die in de basis dezelfde standpunten heeft als bv. van Engelen, komt geheel op het conto van de heersende elite en de daaromheen circelende MSM. Die hebben 20 jaar lang zo effectief gewerkt dat je dat een PVV of eerder een Fortuijn niet aan kan rekenen. Die partijen hadden door dit effect, en nog steeds, heel veel problemen om goede mensen aan te trekken of om hun standpunt over te brengen, zelfs Pim, die toch verdomt goed zijn standpunten verkondigde en ook toen al de problemen rond de euro wist te benoemen. En ziener dus.
Het probleem is dan ook niet PVV of hun gebrek aan goede communicators, het probleem is de zittende elite en de gedwee volgende MSM. En natuurlijk dat het 'domme' volk al zoveel jaren in die demagogie trapt, dat is een bijkomend probleem.
Wat mij eigenlijk verbaast is dat de NOS nu wel tijd neemt om Prof. van Engelen te interviewen en dit geluid aan het volk te tonen. Dat is voor mij een heel hoopvol gegeven. Misschien begint zelfs de MSM te kantelen. Want laten we wel wezen, of nou de PVV of een andere groep de puinhopen op gaat ruimen is me om het even. Eerst echter zal de meerderheid moeten gaan erkennen dat de problemen ons boven het hoofd aan het groeien zijn en dat we een andere kant op moeten dan die waar de zittende elite naar toe roeit.
Wat een knappe man is dat trouwens, die prof. Engelen.
Kijk in GB weten ze hoe het moet en hier op GS hebben we al heel lang deze man hoog zitten. 25% van de stemmen in GB
www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?...
Weg met de bureacratische EU maar leve Europa van de vrijheid.
Hastsikidee, duidelijke taal.
Welles! Nietes! | 04-05-13 | 17:51
Ja, daar heb je gelijk in. En Op die coalitiepartij kunnen ze dan, naast het demoniseren, ook niet het stempel laagopgeleid drukken.
@Welles! Nietes! | 04-05-13 | 17:56
Zij???? Mafketel! zei!
@Ferrari-racer | 04-05-13 | 17:50
Same here Keulen en Aken zijn ook niet in 1 dag gebouwd zij mijn Opa altijd. Want we hebben ook weer veel tijd nodig om deze waanzin weer te keren.
Parel van het Zuiden | 04-05-13 | 17:53 | + 0
echt.
@Eurotokkie | 04-05-13 | 17:45 |
Seriously dude?
.
*misschien toch maar eens een verzoek aan Joris gaat doen om kleurfunctionaliteit bij tegels om bepaalde stijlvormen te markeren*
@Commando Z
Prima, maar dan ook eens met oplossingen komen.
Engelen doet dat niet, net als Geert.
Of is het toch allemaal de schuld van die kudtmocro's en overlast veroorzakende Polen? Zou het echt zo simpel zijn?
Commando Z | 04-05-13 | 17:48 |
Ik heb zomaar een idee dat je het niet met mij eens gaat zijn, maar bij deze een poging: C.G. van der Staaij.
@dubbeljoe | 04-05-13 | 17:46
Nuh ik zie het niet gebeuren dat er dan 76 zetels gehaald worden. Plus het zou er juist om moeten gaan om coalities met de gevestigde oude partijen te vermijden lijkt me.
www.youtube.com/watch?feature=player_e...
The Monarchs of Money
Daarom altijd al gedaan, PVV dus ook nu weer en de volgende keer weer en dan ook weer. Dan was dit allemaal nooit een feit geworden.
@Moishe Pipik | 04-05-13 | 17:31
Je hebt gelijk natuurlijk. Ik doe er zelf ook aan mee ( gedeeltelijk, want reaguren is natuurlijk veel meer als slechts logisch redeneren) terwijl je inderdaad je energie moet richten op het constructieve en daar mensen in mee moet proberen te krijgen.
Negativiteit lijd in deze tijden altijd tot cumulaties die je niet moet willen met zijn allen ( dit bedoel ik in brede en diverse zin). Dat is historische wetmatigheid.
En Farage heeft op een bepaalde manier hetzelfde probleem als Wilders, zijn boodschap (hoe eloquent verwoord ook) trekt simpelweg meer dan gemiddeld volk aan wat je eigenlijk liever niet binnen je rangen wil hebben.
De toestand binnen de UKIP schijnt ook nogal openinrichtingachtig te zijn heb ik begrepen. In die zin is het doodzonde dat een begaafd en fatsoenlijk retoricus als Farage strakst al zijn energie moet stoppen in het managen van een rancuneuze achterban.
Dat lijkt me zijn grootste uitdaging.
Ik was in Haren | 04-05-13 | 17:41
Haha, wat dacht je van Geert zelf? Blijft altijd kalm. Legt de zaken uit in heldere taal. Heeft geen dure woorden nodig om mensen zand in de ogen te strooien. Strooit sowieso geen zand. Wordt al jaren met de dood bedreigd maar geeft geen duimbreed toe op zijn standpunten. Dat is in ieder geval een man die staat voor wat hij zegt. Noem nog eens zo iemand in de tweede kamer of van mij part in de Europese commissie? Nou?
irma zonderboezem | 04-05-13 | 17:46 |
Maak je geen zorgen, zo groot is mijn bed niet.
@Eurotokkie | 04-05-13 | 17:45
Nee dat is zeker niet goed, al krijg ik de laatste tijd de indruk dat de politiek achter de nieuwsgaring van de NPO aanrent. achter de feiten aan zeg maar.
Engelen heeft helemaal gelijk. We worden beroofd door de bureacraten.
Dead aan de overheden die inderdaad fascistisch bezig zijn. Ze negeren gewoon de markt en stellen zich boven alles en iedereen. JPB balkenende is nog steeds de ergste nederlander wat dat betreft. Jaren vasthouden aan de HRA omdat hij de macht zo lekker vond want hij was als enige tegen afbouw van HRA gewoon omdat de mensen dan CDA en dus JPB premier zouden stemmen. Rat.
04-05-13 | 17:46
Hetzelfde.
Welles! Nietes! | 04-05-13 | 17:41
Ik denk dat je beter een grote partij kan hebben, missschien kunnen Beaudet en Sassen van E. zich ook aansluiten, ze verkondigen hetzelfse standpunt.
Ik was in Haren | 04-05-13 | 17:17 |
'O als het om de zwoele hese stem gaat' ....... Dan kunnen we ook alleen maar bellen hoor ( rechteroorschelp)
@pius | 04-05-13 | 17:40 |
Welk "oude denken" debiteer ik zoal volgens u? Misschien die eigenaardige begrippen als vrijheid, rechtstaat, en democratie waar ik zo vaak over loop te zeuren? Of misschien dat wijzen op de wederkerigheid van het begrip solidariteit? Of dat totaal achterhaalde idee van mij dat volksvertegenwoordigers het volk horen te vertegenwoordigen? Roept u maar...
Parel van het Zuiden | 04-05-13 | 17:41 | + 0
Maar als een kip zonder kop achter de Politiek aanlopen is ook niet goed.
@Parel van het Zuiden | 04-05-13 | 17:41
Als de NPO niet meer naar eigen behoefte mag uitdelen van de subsidie gaan ook zij bijten naar de baas!
Commando Z | 04-05-13 | 17:39 |
Laat ze eerst maar eens beginnen met één dan, die het goed kan verwoorden bij de PVV.
@dubbeljoe | 04-05-13 | 17:38
Als Engelen een 2e anti EU partij zou beginnen kan er eindelijk eens een coalitie komen tussen PVV en de Engelenpartij, zodat er van demoniseren van de PVV geen sprake meer hoeft te zijn.
Toch schrik ik wel een beetje van dit soort negatieve berichtgeving over de Europese Unie op de NPO. Den Haag heeft z'n hielen nog niet gelicht op reces en het netjes afstemmen van gezonde berichtgeving voor het Nederlandse volk ligt al bij het oud vuil. Als Nederlandse media de politiek niet meer dekken, waar zijn we dan nog als land?
"er heeft zich een probleem voorgedaan in de video player we gaan dit proberen op te lossen"
Asjemenou, geenstijl is gewoon keihard aan het web 2 punt nullen. Straks werkt het ook nog (tegen de tijd dat de rest van de wereld op 3.0 zit)
@Parel van het Zuiden | 04-05-13 | 17:26
Mooi dat je er helemaal niets mee kan. En natuurlijke bestaat karma, hoe zijn we anders in de situatie geraakt?
Verder ben ik het totaal oneens waar het je duiding van energie en zijn invloed betreft, die is namelijk alomvattend, en de oplossing van het probleem ligt uiteindelijk in die erkenning besloten. Niet in het oude denken wat jij debiteert en ons heeft gebracht waar we nu zijn.
Want dit is niet meer dan een herhaling van zetten, zowel de oorzaken als de reacties erop.
Iedereen zal werkelijk anders moeten gaan denken willen we iets veranderen. Met conventionele opvattingen komen we nergens, als er iets is gebleken dan is dat het wel.
Maar helaas word zulks gedachtegoed gemarginaliseerd door het dictaat van de ratiomaffia, die zich als de nieuwe God en alleenheerser van deze tijd heeft gepresenteerd.
En Oh wat staan we er geweldig voor met zijn allen.
Einde van de Domheid | 04-05-13 | 17:35 |
Ik hoop dat er al gesprekken gaande zijn over een positie binnen de PVV voor Engelen. Mensen die een gezonde kritiek op de slechte koers van Europa zo goed kunnen verwoorden, daar kunnen ze er bij de PVV nog veel meer van gebruiken.
Commando Z | 04-05-13 | 17:32 |
We moeten blij zijn met een partij die tegen de EU is, Anders is er helemaal geen alternatief. Ik denk ook dat de PVV het goed ziet.
sjipsknip | 04-05-13 | 17:28 | + 0
Griekenland zou een melkkoe worden maar het is een geldwolf geworden, een kleine misrekening van Duitsland en Frankrijk dat ons nog lang zal achtervolgen.
Parel van het Zuiden | 04-05-13 | 17:33 |
Tja, als iemand liever een gulden in zijn portemonnee heeft dan een euro, ben ik best bereid te helpen.
Commando Z | 04-05-13 | 17:32 |
Eigenlijk is hij al een PVVer, maar weet hij het zelf nog niet?
@Ik was in Haren | 04-05-13 | 17:10 |
Een Zalmpje flikken dus....
Perfect verwoord door Engelen. Hoogste tijd voor een plaats in de PVV voor deze man. De standpunten van Geert sluiten hier naadloos op aan.
pius | 04-05-13 | 16:59
Weinig tegenin te brengen. Om het tot dit onderwerp te beperken: Wilders slaat veel te ver door met zijn anti-EU sentimenten; hij doet net alsof alle bezuinigingen/lastenverzwaringen te danken zijn aan de PIIGS en als ik hem tijdens de verkiezingen hoor beweren dat we onder zijn leiding een soort nieuwe gouden eeuw tegemoet gaan dan kan ik dat alleen maar afdoen als volksverlakkerij. Ik heb liever dat we op een verstandige manier, met andere landen, uit die euro stappen. Scheelt een boel centjes in vergelijking met in je eentje de kont tegen de kribbe gooien. Bovendien geef je met een foute voorstelling van zaken je tegenstander veel te veel munitie.
Het lijkt soms wel of mensen (aan beide kanten) alleen nog maar in voor/tegen kunnen denken en alleen nog maar oog voor de man en niet voor de bal hebben. Zie je bij het andere kamp net zo goed. Een Volkskrant die Farage framet als een 'soort Wilders', ondanks dat de man alles veel beter onderbouwt.
@ k was in Haren | 04-05-13 | 17:26 | + 0 -
Inderdaad geen woorden maar daden en in dit geval dus een positieve cash-flow voor onze winst en verlies rekening.
dit is een oprechte visie van iemand die GEEN belangen heeft in welk politieke standpunt dan ook.
Gewoon recht voor de raap!!!
we worden door onze politiek gewoon helemaal voorgelogen
om zoals deze prof.. al zei koste wat koste de euro redden (naar mijn mening niet redden maar aanhouden zolang het kan, want hij is al gevallen alleen wanneer is de vraag!!)
de elite is aan het graaien wat er nog te graaien valt omdat ze ook weten dat deze boot ten ondergaat.
ik zeg !!: preppen mensen
likmegaties | 04-05-13 | 17:16 |
Ik prefereer een positieve geldstroom vanuit Griekenland. Al die berichten kunnen mij inmiddels gestolen worden.
@pius | 04-05-13 | 17:17 |
Energie en massa zijn simpelweg, hebben verder geen positieve of negatieve lading, geen ratio of emotie. Tenzij u weer op het karma-treintje gestapt bent. Waar ik verder helemaal niets mee kan in deze context. Als karma van toepassing was op dit soort wereldlijke zaken zou er tijdens een van de Eurotoppen een planetoïde op de locatie gevallen zijn. Niets van dit alles. Een mens kan blijven hopen natuurlijk, maar de wereld draait gewoon door...
likmegaties | 04-05-13 | 17:16 | + 0
Er komen al 2 jaar positieve berichten uit Griekenland maar niemand geloofd dit meer .
Sjors_Carlin | 04-05-13 | 17:05
Het is een quote van Sassen van Elsloo, de rest staat in de link naar Burgerforum. (e.v)
www.burgerforum-eu.nl/pechtold-heeft-...
Morgen Bevrijdingsdag , de vraag is wie gaat ons dit keer bevrijden van de EU.
.. volgens heel gevaarlijke Eurofielen mogen "wij" niet klagen, omdat er nog steeds landen zijn waar de bestuurlijke wantoestand NOG veel groter is, zodat er NOG grotere armoede en ellende heersen.
Voorwaarts Europese lemmingen, in de ganzen-galop naar de rand van de afgrond, gewoon om een droom te redden.
Vertrouw erop dat uw regenten op het laatste moment zichzelf zullen redden en afreizen naar een luxe-oord, alwaar zij hoofdschuddend hun dagen gaan slijten en de burgers de schuld geven voor HUN falen.
@Parel van het Zuiden | 04-05-13 | 17:06
Daarbij ga je er vanuit dat de partijen die ik noem het beter zouden hebben gedaan. Dat betwijfel ik ten zeerste.
Maakbaarheid ( iets waar de partijen waar ik het over in ultieme zin voor staan)- zij gaan immers alles oplossen en presenteren simpele oplossingen voor complexe problemen, is een lastig iets.
In die zin zijn deze partijen te vergelijken met voetbalpubliek in een stadion, dat publiek ziet vaak prima wat er mis is, reageert daar ook op met een hoop misbaar maar heeft geen idee hoe het anders zou moeten.
Verder zijn partijen die intrinsiek gebouwd zijn op het kleineren en ridiculiseren van anderen nimmer geschikt voor constructief bestuur. Wrok, rancune en woede zijn bronnen waaruit weinig goeds voorkomt. Dat is een energiedingetje.
En wat is er rationeler als energie?
You tell me.
irma zonderboezem | 04-05-13 | 17:14 |
O als het om de zwoele hese stem gaat, dan kun je ook wel bij mij (graag aan de linkerzijde) in bed stappen. Dan doen we gewoon alles uit, inclusief het licht.
Maar er komen nu wel weer positieve berichten uit Griekenland , of hoe zat het ook al weer . we zijn in ieder geval nog wel een tijdje bezig .
Stel ik, pleb, ben echt zo dom als politici vinden en de Euro zou wel degelijk goed zijn voor onze welvaart. Ik weet, het is nogal een hypothese... Dan nog wil ik het liefst gisteren uit de Europese Unie en offer ik graag mijn welvaart om vrijheid, rechtstaat, en democratie terug te krijgen. Dom hè, die Plebiaanse gedachtenkronkels van mij?
.
Het is maar goed dat we zo'n verstandige elite hebben. Het zou echt niet goed komen zonder hoor...
@Sjors_Carlin | 04-05-13 | 16:13
Helemaal mee eens!
De meeste gekozen 'volksvertegenwoordigers' hebben ook geen Prof.Dr. voor hun naam staan, want er is geen universitaire studie 'burgers uitmelken' voor zover ik weet.
Parel van het Zuiden | 04-05-13 | 16:46 |
Ben het helemaal met je eens. Het is angstwekkend.
Alsof het allemaal van tevoren bedacht is. Als je niet weet wàt je zoeken moet, weet je ook niet waar je `t zoeken moet.
@VanBukkem | 04-05-13 | 17:05
UKIB?
Ik was in Haren | 04-05-13 | 17:07 |
Zijn zwoele hese stem maakt mij verre van slaperig hoor..:-)
@Kaasknager | 04-05-13 | 16:10
Zoals in Portugal, waar de nieuwe bezuinigingsronde onder meer bestaat uit het ontslaan van 30.000 ambtenaren en een werkweek van 40 i.p.v. 36 uur voor de resterende ambtenaren.
Ferrari-racer | 04-05-13 | 17:09 |
Je kunt bij mij je euro's 1 op 1 omruilen voor guldens.
Die crisis is pas net begonnen maar men zegt graag 'doorlopen hier is niets aan het handje'... ik wil erg graag de gulden terug.
eerstneukendanpraten | 04-05-13 | 17:06 |
Over wie heb je het nou toch steeds?.....:-)
( laten we wel zijn prof. Lekkertje is gewoon een aantrekkelijke man)
irma zonderboezem | 04-05-13 | 17:01 |
En als je de slaap niet kan vatten, vraag je gewoon aan hem hoe zijn werkdag was.
Als ons kabinet liegtuig niet snel oprot gaat Dijselbloem in het najaar zijn Cyprus template op ons land inzetten, en weg is dan je spaargeld. zomaar foetsie!
@pius | 04-05-13 | 16:59 |
Mmmmmm, ik probeer de redenering te volgen, maar het is toch vreemd dat juist de zogenaamd geschikte partijen deze problemen weten te veroorzaken, uit de hand laten lopen, en weigeren bespreekbaar te maken.
.
Of zou het misschien zo zijn dat uw gedachtenlijn nogal meandert en de toets der rede niet kan doorstaan?
.
Ja, ik neig toch dat laatste....
@ Irma 17:03
Je hebt gelijk want WTF is nu Kaas de Vies?
Een eerlijk geluid. Geen hele fijne boodschap maar hij zegt wat ieder weldenkend mens al jaren ziet......... de EU (als organisatie) drijft ons de afgrond in. Maar de vervuiler (PVDA/VVD/D66) betaalt keihard mee en dat stemt dan wel weer vrolijk.
Bij regionale verkiezingen in Engeland heeft de UKIB van Nigel Farage, in die regio's waar ze meededen, een overdonderende kwart van de stemmen gehaald. Bij de landelijke verkiezingen in Engeland straks hetzelfde. Engeland stapt uit de Europese Unie, en daarmee is dan het fundament onder de Europese Unie weggeslagen. Want als er één schaap over de dam is, volgen er meer. En dan zijn we hopelijk snel van dit gezeik af.
Maar ik vrees dat Van Rompuy zijn huid duur zal verkopen.
Tweede Paasdag stond er een file veroorzaakt door een lawine aan bezoekers voor de Ikea. Heeft Pechtold nu gelijk? Is het volk nou echt zo dom?
dubbeljoe | 04-05-13 | 16:40
Ik zou geen gram waarde hechten aan iemand als Pechtold. Een gladdere, onbetrouwbaardere politicus dan Lex Pech is niet aan te wijzen. En Ikea, ach, dat zegt al genoeg,nietwaar?
eerstneukendanpraten | 04-05-13 | 17:02 |
..... Wie?
@Feynman | 04-05-13 | 16:39
wiskunde is heel leuk om achteraf zaken te analyseren maar daar heeft nog nooit iemand de toekomst mee kunnen voorspellen.
Ik zie niet hoe je het wiskundeniveau van E. Engelen kunt bepalen. Het zegt meer over het niveau vd de huidige (EU)economen die ons mooi weer durven voorspellen terwijl dat tegen alle logica indruist. (neem prognoses van economen 1week voor financiele crisis 2008 LMAO).
Is Engelen niet een Keynesiaan a la Krugman? De theortietjes van geld printen en wall street stimuleren werkt toch ook voor geen meter.
@ Irma 17:01
En Kaas dan?
Wat een vreselijk lekkere vent zeg, heerlijke bruine slaapkamer ogen.
Ik zou het wel weten...
Goh deze realiteit wil onze vrolijke flierefluitende premier Mark natuurlijk NIET horen. Wel lekker dat er zoveel feestdagen zijn anders was Weekers allang koppie kleiner geweest en Ascher meteen erachter aan. Na de Bulgarenfraude moet je toch van goede huize komen om nog een lastenverzwaring erdoor te krijgen zonder je eigen organisatie eens tegen het licht te houden. Alles is geoorloofd om de droom EU, Euro en multicul aan de gang te houden, denk dat we binnenkort in een lelijke nachtmerrie terecht gaan komen.
@Moishe Pipik | 04-05-13 | 16:45
Top ja. Je ziet toch dat het denkende en fatsoenlijke alternatief heel langzaamaan de populistische rancuneuzen ( PVV- vlaams belang, Front National) naar de achtergrond aan het verdrijven is.
Net zoals in Duitsland met die anti-Eu partij. Misschien is het mogelijk dat een beschaafd alternatief voldoende volume krijgt om zaken te veranderen.
Dat zou een enorme winst zijn omdat ik nog steeds vrees dat we anders met DE PVV, Vlaams belang , Front National en dat soort rancuneuze woedepooiers te maken krijgen. En het het kan zelfs nog erger, zie die Gouden Dageraad krankzinnigen in Griekenland.
Het word dus tijd dat dit dossier uit handen van de frustraten word genomen.
Dat is namelijk het grote probleem van de menselijke geschiedenis. In principe worden zaken die op grote schaal verkeerd gaan bijna altijd aan de kaak gesteld en aangevat door groeperingen die daarvoor het minst geschikt zijn.
Los dat probleem op en de mensheid heeft toekomst. Dus wie weet.
www.youtube.com/watch?v=tZpUYE6sicM
Ook leuk linkje. Bankenbalansen groter dan bbp's. En dan nog afvragen hoe het mis heeft kunnen gaan xD
@Van Duyvenbode | 04-05-13 | 16:30 | + 2 -
De marken lijken niet alleen maar rustig omdat ze op apegapen liggen. Het komt ook omdat de bank van het casino actief meespeelt. Volgens de regels zou de centrale bank de stabiliteit van het systeem moeten bewaken, maar inmiddels is de centrale bank het systeem zelf geworden. En tegen de bank moet je niet gokken. Vandaar dat niemand het nog in zijn hoofd haalt om short te gaan in staatsleningen van failliete landen zoals spanje en italie. Sterker nog, we gaan short NL of Dld en long Spanje en Italie. Gegarandeerd resultaat. En het gaat goed totdat de bank klapt.
.
Om een direct faillissement van de ECB te voorkomen hebben ze in het geval van Griekenland de grenzen al overschreden, door het IMF en ECB een voorrang te geven op andere beleggers in Griekse obligaties. In het volle besef, overigens, dat Cyprus daarmee ook voor de bus werd gegooid.
.
Tot het moment waarop het definitief klapt kan je dus meeliften met de ECB. Koop aandelen op krediet, doe mee aan de Italie/Spanje carrytrade. En koop fysiek goud en handvuurwapens als hedge tegen alles wat er daarna gebeurt.
Die Ewald van Engelen is zo goed,verteld precies waar het op staat, daar houden ze niet van in Brussel en wordt daardoor steeds aangevallen door die slijmerige woordvoerders van Europa. Hij is de enige die het met zijn voorspellingen goed ziet. Maar de niet gekozen fascisten in Brussel willen niet horen, maar wel praten over Democratie, wat is het verschil tussen N-Korea en Europa??? Volgens mij niets, Kim is ook niet gekozen net zoals die Belgiese randdebiel van Rompuy.
gentle giant | 04-05-13 | 16:46 |
Er zou een brede niet-socialistische partij moeten komen, met mensen die echt wat hebben gepresteerd in hun leven (en meer béta achtergrond). Een partij die vóór snijden in de overheidsuitgaven is en het verlagen van de belasting voor werkenden. Een partij die tevens een uitgebreide en doordachte visie neerzet over hoe Nederland er over 20 jaar uit moeten zien... op bijv. energie gebied, maar ook financieel. Ik denk dat zo'n partij makkelijk 40-60 zetels kan behalen, waardoor we eindelijk verlost worden van communistische verraders zoals de VVD en het CDA.
Tot die tijd houd ik het, bij gebrek aan beter, maar bij de Libertarische Partij. Nogmaals, bij gebrek aan beter.
Zelf les van Engelen gehad. Goede gozert die iets durft te zeggen. Hij stak ook nooit onder stoelen of banken dat hij studenten lui en dom vindt. Ook gaat hij regelmatig tekeer in het blaadje van de Uva over de Uva zelf. Of hij daadwerkelijk inhoudelijk briljant is, durf ik na een paar maanden college nog niet te zeggen. Hij weet veel, maar is geen econoom (financieel geograaf en eigenlijk filosoof). Maar misschien is dat juist wel goed.
Engelen scoort keer op keer. Bij P&W en Buitenhof weet hij treffend aan te geven dat de Euro een mislukking is.
Ook nu bij de NOS. Je ziet deze NOS zweten: "Als hij maar niet zegt dat Die Wilders groot gelijk heeft".
@Sleurhutje2.0 | 04-05-13 | 16:45 |
Dan is dit wellicht niet het beste moment om je te vertellen dat het pensioen voor jou en je generatiegenoten recentelijk ook al is weggeven. Ik doe het toch even. Want jullie zijn zo ongeveer de meest lakse studentengeneratie die er ooit is geweest. Juist jullie zouden nu het voortouw moeten nemen in het protest tegen de desastreuze koers die nu gevaren wordt. Het is vooral jullie toekomst die naar de klote geholpen wordt. Wat dat betreft komen Egyptische studenten dichter in de buurt van het begrip intellectueel.
Deze man vertrouw ik.
@Van Duyvenbode | 04-05-13 | 16:30
All quiet on the western front.
@Feynman | 04-05-13 | 16:39
Daar heb je een punt.
Jammer ja.
"Een stilzwijgende soevereiniteitsoverdracht naar de Europese Unie." Dat is zo ongeveer de definitie van hoogverraad. En ons parlement vindt dit blijkbaar allemaal goed. PvdA-, VVD-, CDA- en D'66-stemmers: Jullie worden hartelijk bedankt! Heil Rompie!
EIN-DE-LIJK wordt het eens hardop gezegd: dood-ordinaire LASTENVERZWARINGEN. No more, no less. Uw overheid en collegae hebben de afgelopen jaren ALLEEN MAAR MEER uitgegeven! De bureaucraten, technocraten, ambtenaren c.s. gedragen zich als losgezongen zonnekoningen (want ZIJ willen wél/nóg meer geld) en slepen ons de afgrond in. Er is geen ontkomen meer aan.
goed verhaal, lekker duidelijk ook.
Vraag: wat vindt u daarvan?
Antwoord: Dit is slecht.
vergeet niet te stemmen voor het burgerinitiatief: www.burgerforum-eu.nl/
Nou is er wel het een en ander aan die Ostendorf aan te merken, maar hij speelt zijn rol hier goed. Het is zijn taak om het EU-standpunt hier uit te dragen, zodat Engelen erop in kan gaan.
@Watapatja | 04-05-13 | 16:15
Dan zou je eens wat stukken van hem moeten lezen.
Betere onderbouwing kun je niet vinden.
En nee, heb vandaag geen zin om linkjes te gaan zoeken.
Dit is het allerslechtste kudtkabinet wat we ooit gehad hebben, men heeft nog geen fuck gerealiseerd behalve het uitnijpen van Sjaak en Sjaan.
Het beste voorbeeld is die Blokhypotheek, aflossen en eventueel weer opnemen, rondpompen, niets anders als rondpompen, de belastingdienst kom niet uit het toeslagen verhaal, laat staan dat ze ooit uit HRA verhaal komen, waanzin, opdonderen met alle gevestigde partijen, maar stem alsjeblieft niet op 50+, want daar ga je ook geen moer aan hebben.
@dubbeljoe | 04-05-13 | 16:40 |
Het vernietigen van het autonome denkkader van de Nederlander via onderwijs en media heeft kennelijk zijn vruchten af geworpen. Als je geen staatsrecht, geschiedenis, en filosofie meer bijbrengt krijg je een hol vat en die vul je nou eenmaal makkelijk met valse lucht.
Ja, Chris Ostendorf die Engelen interviewt........ Lijkt meer op wederzijdse masturbatie
Lekker hoor.
2 jaar na het behalen van mijn master nog steeds geen uitzicht op iets vast en met mij vele andere mede studenten.
En nu wordt er gezegd dat het nog wel een tijdje gaat duren?
Om moedeloos van te worden.
pius | 04-05-13 | 16:43
En hij brengt het ook nog eens uitstekend, in alle rust. Ik begin die gast steeds meer te mogen.
@Feynman | 04-05-13 | 16:10
Hij is een paar keer bij Nieuwsuur, P&W en Buitenhof geweest. Tevens is hij één van de initiatiefnemers van het burgerinitiatief EU. burgerforum-eu.nl, schrijft columns voor de VK, NRC, de Groene Amsterdammer en is prominent op Twitter aanwezig.
En toch hebben maar 57,635 mensen die petitie ondertekend.
Dat houdt in dat de rest van ons volk onwetend is of het allemaal geen zak kan schelen.
Denk fifty fifty.
Brussel en de pensioen. Uit het verslag van Omtzigt:
Immers er wordt een garantie afgegeven. Deze garantie moet nu afgegeven worden door de Nederlandse staat. En die zou je kunnen opvangen door een garantiestelsel op te zetten. Om dat te betalen hef je een belasting op alle pensioenen.
Maar de tendens in het witboek pensioenen is helder, richting Europees toezicht en Europese pensioenfondsen en stelsels.
Als je een garantie optelt bij een Europees toezicht krijg je een combinatie die mij absoluut onwenselijk lijkt: een garantie op Europese pensioenfondsen betaald uit Europese pensioenen.
www.cda.nl/mensen/omtzigt/blog/toon/eu...
Watapatja | 04-05-13 | 16:15 |
En hij is niet eens econoom, niet professioneel tenminste.
Haha. Goed bezig die Engelen. Altijd al een accurate visie gehad, en niet alleen waar het de EU betreft:
twitter.com/ewaldeng/status/330417510...
en toch, met al die hooggeleerde economen: hoe zijn we dan in die financiële shit terechtgekomen?
hetluis | 04-05-13 | 16:20 | + 0 -
Simpel: Corruptie, jij prate goed voor Euro, jij krijge EUtkering..
Buiten de feiten gerekend dat door de toename van de werkloosheid, ook de criminaliteit toe zal nemen, en de onvrede bij de burgers, waardoor ze vatbaarder zijn voor rebellie.
Uiteindelijk zetten de eurofielen het mes op hun eigen keel.
Uit de EU (EVA land is genoeg), uit de monetaire unie, en weg met al deze lakse en ruggengraatloze beheerders en opgekochte vazallen met hun dubbele agenda's.
Het wordt weer tijd voor een sterk bestuur dat zich voor ONS LAND inzet!
www.burgerforum-eu.nl/pechtold-heeft-...
Tweede Paasdag stond er een file veroorzaakt door een lawine aan bezoekers voor de Ikea; X Factor had beste seizoensopening ooit wat kijkcijfers betreft; Twitter liep over van commentaar op het Koningslied en een petitie tegen dit muzikale Royaalglijmiddel had binnen één dag 32.000 ondertekenaars (terwijl BurgerforumEU er weken over deed om dit aantal binnen te slepen). Heeft Pechtold nu gelijk? Is het volk nou echt zo dom?
meso1 | 04-05-13 | 16:23 | + 0 -
Mooi om te zien dat de Professor even te hautain is op op 2:25 te luisteren naar een jonge deerne die even zeer terecht in samenhang met zijn eigen betoog de grond gelijk wil maken met het economische groeimodel. Hij snauwt haar af. www.youtube.com/watch?v=DtR27xH5p2I
Exponentiele groei, zoals we die in iedere begroting verwachten, zoals in iedere prospectus zelfs in pessimistische modellen naar voren komt is aantoonbare wiskundig fundamentele onzin. Zie daarvoor het door Parsons aangedragen college. www.youtube.com/watch?v=LqcHG7QUK9k
Het is jammer om te zien hoe weinig wiskunde deze financieel geograaf beheerst. Hij was zo warm.
Van Engelen legt het wel helder uit. Lastenverzwaringen (en ook een deel van de 'echte'bezuinigingen)leiden tot minder welvaart leidt tot een nog grotere staatsschuld. Het is dus geen kwestie van Keynes versus bezuinigen en daarmee de staatsschuld verminderen, zoals je maar al te vaak in discussies leest.
Van bezuinigen en daarmee de staatsschuld verlagen zou pas sprake zijn als je de geldstroom naar het buitenland zou verminderen (bijv. ontwikkelingssamenwerking)maar niet door de binnenlandse vraag te verminderen door bijvoorbeeld te bezuinigen op ambtenaren. Dat zou structureel wel een goede zet zijn, maar op de korte termijn even slecht werken als een lastenverzwaring.
@bokkenrijder | 04-05-13 | 16:25 |
Ik sta straks met een diep gevoel van schaamte op dodenherdenking. We gaan het gewoon weer laten gebeuren...
Deze man zegt precies hoe het zit, maar er is er geen één te vinden in Brussel die zijn mening deelt,en dat heeft te maken met zakkenvullen ,pluche,en na mij iedereen de zondvloed mentaliteit van 'n stelletje ongekozen maffiafiguren in Brussel.
www.nrc.nl/nieuws/2012/06/13/opgestoke...
Zodra er misstanden aan de kaak worden gesteld in Nederland, lost men liever de boodschapper op, dan de misstand zelf.
Hoezo de rust is teruggekeerd op de financiële markten? Kijk alleen nou maar eens naar de idioot lage rente, absurd laag.
Dat alleen zou ieder weldenkend mens moeten doen beseffen dat "not all is well on the western front". Ze zijn serieus van plan om over te gaan tot negatieve rente! En dan bazelen over rust op de financiële markten! Man. Als je je centjes naar de bank brengt en het op een spaarrekening zet, zie je het alleenmaar langzaam wegsmelten. We zitten al in een soort Cyprus-scenario, nu al. Want ook hier word je spaargeld geconfisceerd, beetje bij beetje. Weet je waarom de rust is teruggekeerd op de financiële markten? Omdat ze apegapen liggen, daarom.
Dat Rehn begint met de rust op de financiële markten zegt alles. Zolang de grote geldstromen maar blijven doorlopen, de rest (werkloosheid, welvaart, welzijn) interesseert die EU en onze landelijke vazallen geen reet.
Een hoop moeilijke woorden om aan te geven dat een paar gasten het doelbewust enorm aan het verzieken zijn voor ons met als doel zoveel mogelijk macht te krijgen. EU We haaaaaave the powerrrrr!!!
We hebben een schuldencrisis en gaan die te lijf met nog meer schulden aangaan (staatsschuld op laten lopen). Noem mij maar simpel, ik kan het niet begrijpen. Kan iemand een poging doen?
Wel altijd leuke vent btw, die Engelen.
Goh, had 2 jaar geleden een intervieuw met reaguurder Feynman afgenomen toen was dit al lang duidelijk en wees hij er op. Dit heeft meer te maken met dat verdronken kalf.
@Parel van het Zuiden | 04-05-13 | 16:06 |
Helemaal mee eens! Wegkijken, kop in het zand steken wordt in het slappe Nederland als "tolerantie," "consensus" en "poldermodel" verkocht
Luid "dat nooit weer" roepen terwijl dat fascistische tuig in Brussel en Straatsburg vlijtig bezig is om de grond te bemesten zodat de zaden van links en rechts extremisme binnenkort 'prachtig' kunnen groeien en bloeien.
hier Prof. Engelen in 2011 met hetzelfde verhaal.
hij lijkt gelijk te krijgen?
www.youtube.com/watch?v=DtR27xH5p2I
Te paard! Te paard, verdoemme!
Nog even de toevoeging aan mijn verhaal van zojuist; de overheid leent dus geld (wat de al hoge staatsschuld nog verder verhoogt) om vervolgens uit te geven aan economisch niet-versterkende posten, zoals dus ontwikkelingshulp en uitkeringen aan kansenvolk. Dat is dus geld dat linea recta doorgesluisd wordt naar landen als Marokko en Turkije en volledig verdwijnt uit de geldmolen in Nederland. Destructiever kun je bijna niet handelen als overheid.
Geld zou alleen geleend mogen worden om uit te geven aan zaken die versterkend werken voor de economie, en zelfs dan moet er nog conservatief mee worden omgegaan.
De overheid is hetzelfde als een persoon die naar de bank gaat om een lening aan te vragen voor een luxueuze vakantie of een zeer genereuze donatie aan één of ander goed doel. Iedereen weet dat dat uiteindelijk fout afloopt en eindigt in de schuldsanering.
Ik snap wel waarom die Europese voorlichter in de problemen komt. Debat, dat stond niet in de functieomschrijving. Logisch ook, in feodale systemen is men niet gewoon zich tegenover het plebs te verantwoorden. Het is eigenlijk zeer fideel van 'm om te blijven staan. Had echt niet gehoeven van zijn broodheren. Als de weerstand te groot wordt is er altijd nog de knoet.
en ik me maar zorgen maken over de bijtjes en de waterstress
Hulde voor deze man!! Mijn stem heeft ie! Altijd maar dat gestaar naar de financiële markten, alsof de beursindex een 1-op-1 vertaling is van de economische toestand van een land. Belachelijk! Tijd om eens structureel te bezuinigen, in plaats van lastenverhoging. Ik ben helemaal niet extreem anti-EU, ik ga zelfs zo ver om te stellen dat de Euro ook veel goeds heeft gebracht, maar de huidige economische strategiën van bailouts voor banken en dat betalen uit lastenverzwaring is de molensteen om de nek van de Europese economiën.
en toch, met al die hooggeleerde economen: hoe zijn we dan in die financiële shit terechtgekomen?
Wel 'n beetje stating the obvious. Maarja, is blijkbaar hard nodig.
Belasting verhoging is geen bezuiniging.
.
Spanje, Frankrijk en anderen gaan het ook met uitstel van bezuinigingen niet redden.
.
Het beste medicijn is ophouden met de rampzalige muntunie. Weg met de euro.
.
De euro is de gevangenis waarin we door een generatie van rampbestuurders zijn opgesloten.
.
De euro een onzalig expiriment.
.
Kop-spijker-raak.
Zolang Rutten en consorten per week 3 dingen proberen te "hervormen" durft er niemand 1 cent uit te geven.
Combineer dat met Media-bedrijven die liever slecht nieuws brengen (want dat trekt meer kijkers/kliks) en je hebt een crisis die zichzelf in stand houdt.
I.t.t. Frankrijk en Spanje (die gegijzeld worden door de machtige vakbonden) is in Nederland de crisis nog redelijk simpel op te lossen door wat gezond verstand te gebruiken, namelijk SNIJDEN IN DE OVERHEIDSUITGAVEN.
En dan vooral snijden in die uitgaven die niet versterkend werken voor de economie, zoals bijv. uitkeringen aan kanslozen, onzin-subsisies, alle kosten die samenhangen met de immigratie van kansloos volk, ontwikkelingshulp. Kortom, voornamelijk de linkse hobby's. Maar vergeet ook het enorme ambtenarenapparaat niet, dat kan zo enorm veel efficienter met als bijkomend voordeel minder regeltjes.
Maak de belasting bijvoorbeeld veel eenvoudiger door de bezem te halen door alle toeslagen, aftrek en subsidieregelingen. Dan kun je zo de helft van alle belastingambtenaren eruit gooien en kunnen ze écht wat gaan produceren voor de economie. Je weet wel, de P van GDP.
Kortom; snijden in de overheidsuitgaven, streven naar een begrotingsoverschot binnen 2 jaar en de LOONbelasting en BTW omlaag. Daarnaast de HRA afschaffen en evenredig de loonbelasting verder verlagen.
Zo vergroot je de koopkracht aanzienlijk en is dit land er binnen no-time weer bovenop.
Het is namelijk een zeeer grote schande dat de overheid jaar in jaar uit geld tekort komt, zeker als je beseft dat we in een zéér luxe situatie verkeren, met de gasinkomsten en geografisch zeer gunstige ligging met o.a. de grootste haven van Europa.
Bovenstaande plan moet je wel NU doorvoeren en niet uitspreiden over 5 jaar, want dan zal het te laat zijn en zijn wij straks degenen die ontwikkelingshulp nodig hebben. Guess what, niemand die ons dan zal helpen. Wat zal links Nederland dan ineens verontwaardigd zijn zeg...
Het is en blijft een econoom. En economie is inmiddels de meest overbodige studie ooit. Hoe logisch zijn verhaal ook klinkt, degelijk onderbouwd is het niet.
Ik ben geen professor maar zelfs ik snap, dat deze EU,Bankenunie,en andere onzin simpel gezegd, NOOIT zal werken.
Sjors_Carlin | 04-05-13 | 16:04 |
Ik denk dat er voor zijn salaris veel capabeler postbodes te vinden zijn.
Err | 04-05-13 | 16:08 | + 0 -
Dat gelul over tegengesteld standpunt innemen en dan er interessant doorheen gaan lopen bleren is een stijlfiguur die te vaak door pseudo journalisten gebruikt wordt. Het is een makkelijke manier om de indruk te wekken dat je objectief en onafhankelijk bent als journalist door je louter als een verwende peuter te gedragen.
Laat iemand alsjeblieft eerst eens duidelijk zijn punt maken en een stelling innemen, stel vragen om het zo duidelijk mogelijk te maken en zodra je het eens bent over de inhoud, probeer er dan een ander tegenover te zetten, die je gelijke tijd geeft zijn positie op te bouwen en in te nemen.
Wat we nu op TV zien is zelfs voor insiders soms moeilijk te volgen.
Waarom zijn politici nooit zo capabel en zo vakkundig als deze man? Het zijn altijd kneuzen en dieven die het ministerschap uitoefenen.
Er zijn maar weinig mensen van dit niveau die het zo helder,oprecht en doeltreffend kunnen verwoorden als Prof.Dr. van Engelen. Hulde!
Geweldig, wat een man die Engelen. Kunnen ze hem niet wat vaker uitnodigen bij Buitenhof en interviews laten afgeven voor het NOS journaal... misschien dat dan de boodschap ook eens doordringt op het Binnenhof. Wij willen geen Europese eenwording, lastenverzwaring en kwijtraken van onze zeggenschap! Optieften met al die zakkenvullende, bureaucratische baantjesjagers. Meer van dit soort mannen aub.
Dr. Clavan voor degene die het niet opviel...
De Europese droom is over, maar nog lang niet voorbij. Eerst gaat het de gemiddelde burger nog meer geld en welvaart kosten. Voor het machtsbehoud moet de gammele EU met fopmunt koste wat kost in stand blijven. Middel en hoofddoel is brede lastenverzwaring, om de burgers zo veel mogelijk af te knijpen en zo nog staatsafhankelijker te maken.
@Ik was in Haren | 04-05-13 | 16:08
Ja maar daar hebben ze ook hele grote stukken woestijn.
En de ellende is ,dat ze die hier ook willen bewerkstelligen door ons financieel droog te leggen.
Misschien is dit een idee voor Rutte:
- Wegwerken van bestuurslagen in ambtenarenland
- Subsidies richting Europa stopzetten
- Klaplopers uit ons sociale stelsel gooien (Bulgaren, nepzieken etc.)
- Belasting voor het volk verlagen
Toch vreemd dat dit soort duidelijke figuren zo weinig op de staatsomroep te vinden zijn.
Ja, VanLeeuwen. Een journalist hoort kritische vragen te stellen en een tegengesteld standpunt in te nemen.
Het is geen Echte Jannen.
De chronische-geld-graai-obesitas van Europese overheden is ongeneesbaar; laten we deze patiënten gewoon laten inslapen, ze zijn onredbaar.
The game is rigged www.rollingstone.com/politics/news/eve...
Welles! Nietes! | 04-05-13 | 16:07 |
Bij onze buren buiten de EU-landen.
iedereen roept wat anders, uiteindelijk komt het erop neer dat niemand kan voorspellen waar het heen gaat. te veel variabelen.
En gras is groen!
Europese problemen vallen in dezelfde categorie als problemen met Marokkaanse tuigh, categorie "non-existent". Wegkijken, leuker kunnen we het niet maken, maar het is wel gemakkelijk...
Jammer dat ik niet op hem kan stemmen...
Ik ben die hele crisis een beetje beu. Zullen we gewoon kappen om hierover te berichten? Zwijg de crisis dood.
Ewald van Engelen, de juiste man voor het Ministerschap der Financiën.
(Dijsselbloem mag de post rond blijven brengen)
Een grote greep? De werkende burger wordt ondersteboven gekeerd, hard geschud en als hij geluk heeft, blijft hij verdwaasd achter met een beetje kleingeld, wat in zijn zakken bleef hangen.
De EU is een fanatieke groep fascisten - die zijn niet voor rede vatbaar.
REAGEER OOK