Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof: Vertrouwen

bassiepica.jpegDe roep om vertrouwen van premier Mark Rutte is niet nieuw. Eind vorig jaar deed Ruud Lubbers hetzelfde in Buitenhof. Hans Wiegel knikte instemmend. In de kersttoespraak van de vorstin stond het woord elf keer. Vier maanden verder is het qua consumentenvertrouwen echter nog steeds huilen met de pet op. Het is de vraag of Rutte’s mantra aan gaat slaan, de cijfers zijn bedroevend. Dat het sociaal akkoord een tikkende tijdbom is - zoals GeenStijl-auteur Van Rossem gisteren in deze kolommen constateerde - moge duidelijk zijn. Dat gaat zeker niet bijdragen aan dat zo verlangde vertrouwen. En toen bleek vertrouwen dus opeens een loos begrip. Sommige beschouwers roepen het Akkoord van Wassenaar uit 1982 in herinnering. Maar: het verschil met toen is dat er nu dus geen maatregelen worden genomen. Door een combinatie van loonmatiging en arbeidstijdverkorting kreeg de economie destijds een enorme impuls: er ging weer gewerkt worden. Ter compensatie werden de lasten verlicht. De ‘maatregelen’ uit het huidig akkoord staan daar dus haaks op: dat is vooral van doorschuiven. Eén van de redenen: de grote invloed van de vakbonden. Rutte sprak na de dood van Margaret Thatcher lovende woorden over de Iron Lady maar hij had beter haar voorbeeld kunnen volgen: de rug van de vakcentrales breken. Want het probleem van vakbonden is dat ze altijd op zoek zijn naar instant-gratificatie zonder oog te hebben voor de lange termijn. En daarom is de nullijn voor de overheid, zorgsector en het onderwijs nu dus van tafel. Enfin, vertrouwen dus. Wat daar ook niet aan bijdraagt is het conflict binnen het kabinet dat inmiddels de Trêveszaal is ontstegen: minister van Volksgezondheid Edith Schippers ligt dwars. In het Algemeen Dagblad zei ze dit weekeinde dat de Europese drie procentnorm voor haar niet heilig is en dat ze liever een kabinet had gezien dat ook in de Eerste Kamer kan rekenen op een meerderheid. Ze twijfelt of het kabinet wel daadkrachtig genoeg zal blijken. ''Dat moeten we nog zien. Dat weet je pas achteraf. Als er niks te regeren valt, moet je er gewoon mee ophouden. Dan kan ik beter een andere baan gaan zoeken." Inderdaad, het vertrouwen van de nummer twee van de VVD in de toekomst van dit kabinet is meer dan overweldigend.

Reaguursels

Inloggen

Hoe kun je nu vertrouwen hebben met dat stelletje onbetrouwbare figuren. Laat dat zooitje ophoepelen, maar ze luisteren niet eens. Je inlikken bij de vakbonden en werkgevers. Natuurlijk, daar liggen misschien in de toekomst nog wat leuke banen. En het klootjesvolk maar betalen. Het ultime doel: Armoe. Scheiding van de mensheid naar idee van Bilderberg. Vraag maar aan Bea. Trouwens waren Rutte en Peggold ook niet bij de laatste vergadering.

wallenberg | 15-04-13 | 10:47

Het land kapot maken door toe te geven aan de linkse babyboomenende (en 40+) ambtenaren en trendvolgers van de vakbonden. En het daarna willoos uitleveren aan Brussel om de werkende Nederlanders 'aan te pakken' en al hun vermogen bij banken en pensioenfondsen te confisqueren. Mensen, pas op je geld, vertrouw de overheid en banken niet!

Piet van Schwaffelen | 15-04-13 | 07:43

Quote: "Ter compensatie werden de lasten verlicht."
Die zijn sinds 1 Jan 2013 alleen maar verzwaard.
Met dank aan "kontneuq-accoord" en Mark de Weglachert.

Lenco | 15-04-13 | 05:05

suvois | 14-04-13 | 19:02 |
Helaas blijft het grootste gedeelte van het electoraat bestaan uit niet wetenden en niet geïnteresseerden in de politiek, zij blijven stemmen op de partij waar ze altijd op stemden, de verkeerde dus.

lanexxx | 14-04-13 | 22:33

hoe komen ze er op dat er geen vertrouwen is? Ik vertrouw er 100% dat trekpop Mark en Samson die zijn touwtjes in de handen heeft onze economie, toekomst, reputatie en dagelijks leven volledig kapot zullen maken zodat mijn kleinkinderen pas weer enige hoop kunnen hebben op iets anders dan armoede in hun toekomst.

deuZigeZelluf | 14-04-13 | 20:11

Bespottelijk! De man die Nederland buiten toestemming van de bevolking in de uitverkoop doet vraagt om vertrouwen...

Mensen, ik benadruk hier even voor de duidelijkheid: Alle overdrachten en nieuwe wetten die betrekking hebben op de EU zijn in juridische zin per definitie ongeldig omdat de bevolking destijds uitdrukkelijk NEE heeft gezegd tegen de superstaat Europa. Onze handtekening ontbreekt! Dus wij moeten ons niet laten wijsmaken dat we dit alles maar moeten accepteren omdat het een en ander nu eenmaal zo is gelopen, ook al wil landverrader Rutte ons dat natuurlijk wel graag wijsmaken.
Het traject is sinds ons NEE onrechtmatig afgebogen, dus wat er verder daarna op dat traject nog voor mooie contracten getekend worden, ze zullen niet rechtsgeldig zijn omdat het hele EU-project niet rechtsgeldig is.

Dit betekent dus dat als Geert bij nieuwe verkiezingen 80 zetels zou halen hij in juridische zin deze contracten regelrecht de papierversnipperaar in kan mieteren.
Ik hoop dan ook dat hij dat zal gaan doen. :)

suvois | 14-04-13 | 19:02

Dit is helemaal niet het kabinet Rutte 2, maar Dijkstal 1.
De linkse rakkers van de VVD die met plezier het land ruïneren ter meerdere eer en glorie van henzelf.

Pieter V | 14-04-13 | 18:48

Op voorwaarde dat hij premier mag blijven, laat Rutte het regeren graag over aan de PvdA, de vakbonden en de club Wientjes.

~Johan | 14-04-13 | 18:11

@Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 12:28
Ik ben blijven hangen op My Little Pony en ik ben nog steeds behoorlijk van mening dat het de taak van de staat is om de veiligheid van ieder Nederlander te waarborgen, onder ander door juist meer centen voor defensie.

Mijn favoriete pony is overigens Fluttershy. Yay?

dlseth_ | 14-04-13 | 17:53

Snappen die halve zolen nu echt niet dat iedereen graag een nieuwe auto wil kopen maar er nu eerst even voor moet zorgen dat er iedere dag een maaltijd op tafel komt van het restje geld, dat na aftrek van de gigantische lastenverzwaringen voor de burgers, opgelegd door diezelfde halve zolen, overblijft?
Rutte / Samsom c.s. zijn compleet losgezongen van de realiteit. Afschieten naar Mars lijkt mij de beste oplossing voor iedereen.

Pieter V | 14-04-13 | 17:52

Schippers heeft me even verleid op haar te stemmen vorig jaar.Ik stemde op Wilders en wat blijkt : De strategische stemmers hebben het definitief bij mij verbruid. Ik bleef en blijf op Wilders stemmen en hij heeft nu de grootste partij volgens de laatste peiling van de Hondt.

Dolphi | 14-04-13 | 17:51

CEO van appie Heijn Dirk Boer gaat de naam EUROshopper al veranderen in AH basis.
Als dat geen teken aan de wand is dat die klote Euro, en misschien wel die hele EU binnenkort historie is dan weet ik het ook niet meer!

*vertrouwen daarin oppoetsen doet.*

Welles! Nietes! | 14-04-13 | 17:33

@Osdorpertje | 14-04-13 | 14:09
Helemaal mee eens: Rooie Rutte laat zich volkomen inpakken door Sjacherende Samsom!

Wijze Uil | 14-04-13 | 17:24

Die hele eerste kamer is een relict uit lang vervlogen tijden toen de aristocratie zich op deze wijze wapende tegen al te veel inspraak van het volk.
opdoeken die zooi!

Wijze Uil | 14-04-13 | 17:22

@Monica1900 | 14-04-13 | 16:59
Beroemde uitspraak van Jan Schaefer: "Is dit beleid, of is er over nagedacht?"
Actueler dan ooit.

HY78 | 14-04-13 | 17:12

Het gaat fout in de Nederlandse politiek sinds er mensen zitten die de taal niet begrijpen. Ze denken iets goeds te doen maar omdat ze niet snappen wat ze doen gaat het heel erg fout. Zo hebben sommige mensen te maken met een 'huurtoeslag', kijk denk je dan een toeslag houdt in dat ze meer moeten betalen. Maar nee, een toeslag is in de woordenschat van de politiek het gebruikte woord waarmee ze subsidie bedoelen. Als je vroeg met een toeslag meer moest betalen is nu nu zo dat je geld toe krijgt. En zo ook met: 'bezuinigen'. Brave Mark roept het dagelijks, 'we zijn aan het bezuinigen' (het zegt er gelukkig net niet 'goed hè mam' achter. Maar bezuinigt de politiek dan ook? Nee hoor, het kabinet is lasten aan het verzwaren. Dat is heel wat anders. En om bij het topic te komen. Ook hier weer het fout gebruik van een woord waardoor dat wat je doet iets anders lijkt dan wat je echt doet. Zo hier: het beleid van deze regering. bij 'beleid' denken we dat er maatregelen worden genomen om iets te verbeteren (of verslechteren). Hier niet, 'beleid' betekent we hebben het van de tafel geschoven. De volgende regering mag het weer oppakken. Dat noemt men beleid. Niet doelen stellen, plannen maken. Nee hoor, 'beleid' is er vooral niets mee doen. En zo kun je prachtige nota's schrijven van alles wat er gedaan wordt in dit land en iedereen die het leest zal denken dat het goed gaat. 'Om te bezuinigen is er beleid dat er toeslagen komen op bepaalde produkten'. Klinkt mooi. Maar wat er feitelijk staat is in de politieke taal: we geven nog steeds gratis geld en voeren geen donder uit om dit te betalen zijn er lastenverzwaringen voor de burgers. Maar ja, dat wil niemand lezen.

Monica1900 | 14-04-13 | 16:59

Wat er nu gaande is door kabinet leugen1 is tijdkopen, eerst de kroning daarvoor is het belang dat er een wettig gekozen kabinet is.
Na de Kroning zal het gemor welke nu al enigzins hoorbaar is uit VVD koker aanzwellen, resulterend in kabinetscrisis/val of door het tijdens de vakantiemaanden alsnog invoeren van miljardenbezuinigingen dus diefstal van burger.

Kroning zet ons allen op verkeerd been.

gebrokenvleugel | 14-04-13 | 16:47

Op het moment dat mannen, als Wiegel en Bolkestein, die de partij groot hebben gemaakt vinden dat Rutte na deze kabinetsperiode moet opstappen als partijleider, kun je hier als partijleider niet lacherig van af maken met kunstmatig gewouwel dat de Nederlanders dit weekend maar in de kroeg moeten zuipen en/of het leven sowieso wat zonniger moeten gaan inzien en hun geld in de economie moeten pompen. www.nujij.nl/algemeen/rutte-moet-hiern...

Van alle kanten ligt Mark Rutte onder vuur en hij had immers al een gele kaart gekregen na de ijlings, door het kabinet, ingetrokken drastische verhoging van de ziektekostenpremie. Van alle kanten neemt om mij heen de werkeloosheid toe, zijn banken niet meer veilig (ING, SNS) en nog meer ellende, dus hoezo vertrouwen en waarop is dat dan in Godsnaam gebaseerd?

Ook het feit dat de VVD vandaag de dag op 21 zetels (v/d 41 zetels nu) staat doet het vertrouwen geen goed en is sterker nog het gevolg van gebrek aan vertrouwen.http://www.nu.nl/politiek/3397438/coalitie-profiteert-niet-van-sociaal-akkoord.html

Voor mij is Rutte een mooiprater en rasopportunist met een gladde babbel en wat mij betreft de slechtste premier tot nu. Hij kan niet in de schaduw van mannen als Bolkestein, Wiegel etc. staan.

Voor mij is Rutte verder iemand die Nederland (en haar financien)aan Europa uitlevert, die kapituleert voor de PvdA en die, tegen de adviezen van bijna alle economen in, de economie kapot bezuinigt. Niet iemand om op te vertrouwen dus, integendeel.

Schweinchen Dick | 14-04-13 | 16:39

Ziehier het resultaat van ons belabberde onderwijs. Bassiehof heeft er geen benul van wat het betekent te moeten leven in een maatschappij waarin de vakbonden de rug is gebroken. Waarin geen cao's zijn. Geschiedenisles, lessen kritisch denken, het is allemaal aan Bassiehof voorbijgegaan.

De Geus | 14-04-13 | 16:16

"En daarom is de nullijn voor de overheid, zorgsector en het onderwijs nu dus van tafel" - Laat dat nou juist een enorm probleem zijn!! Na jaren de 0-lijn zijn hele grote groepen mensen 10% tot 20% minder gaan verdienen t.o.v. de reële economie. Immers als je geen loonsverhoging krijgt en je hebt 3% inflatie ben je 3% minder gaan verdienen. En wat gebeurt er als mensen 20% minder inkomsten hebben? Juist, 20% minder uitgeven!! Het IMF zei niet voor niets dat de lonen moesten stijgen ipv de 0 lijn.. maarja.. welke werkgever wil meer loon betalen? En wie komt er op voor de werknemers? Juist de vakbonden.. en nu wil jij dat de ruggen van de werknemers gebroken worden? De ruggen moeten juist sterker worden.. afbraak van de sociale zekerheid zonder dat er een lastenverlichting is, is ongehoord..

Het gebrek aan lange termijn visie is juist de overheid en de werkgevers die alleen maar kunnen roepen "0-lijn" of "afbreken sociale voorziening".. Hoezo lange termijn?!!

WellusNietus | 14-04-13 | 16:05

Op welke partij te stemmen. Als de verkiezingen dit jaar komen zou ik het echt niet meer weten

Fast Forward | 14-04-13 | 16:05

Rutte droomt van Portugese toestanden.

Shareholder II | 14-04-13 | 15:45

Onzinnig commentaar. Waarom moeten de bonden worden gebroken als zij precies willen wat in de jaren 80 zo heilzaam was? Leest Bassiehof de kranten wel? Dan zou hij hebben geweten dat het door hem bepleite recept door alle economen naar de prullenbak wordt verwezen.

De Geus | 14-04-13 | 15:39

beniknouzoslim | 14-04-13 | 14:31
Het is natuurlijk wel zo dat de zorgpremie al inkomensafhankelijk is, dat haalt de werkgever van je bruto salaris af, kijk maar na!

Gags Beasley | 14-04-13 | 15:08

Je kunnen concluderen dat vroegere koninkrijken en tegenwoordige overheden die het geweldsmonopolie hadden en hebben in een land, in een bepaalde zin de deurwaarders zijn van het internationale bankenkartel. Het is hun taak via belastingheffing ervoor te zorgen dat de bevolking betaalt. Al denk ik dat weinig politici doorhebben dat ze deze rol spelen. Ook zet het de rol van ons koningshuis door de geschiedenis heen in een wat minder rooskleurig licht dan we wellicht wensen. Een kleine rekensom wat dit inhoud voor een relatief klein land als Nederland. Nederland had in 2011 een staatsschuld van 406 miljard Euro, laten we hier een rentepercentage van 3% over nemen dan komt het jaarlijkse bedrag aan rente op 12,1 miljard Euro, als we 5% nemen is het zelfs 20,3 miljard Euro. Oftewel ook Nederland betaald jaarlijks alleen in de rente op de staatsschuld tussen de 12 en 20 miljard Euro via dit systeem. Dat u even op de hoogte bent waar u belastinggeld naar toe gaat.
www.visionair.nl/ideeen/wereld/de-top-...

King of the Oneliner | 14-04-13 | 14:59

Er is voorshands geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn.

Stormageddon | 14-04-13 | 14:51

@Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 12:04
Schitterende tegel. Kan die niet op de deur van de 2e kamer worden gespijkerd ?

TunaTown | 14-04-13 | 14:49

Het vertrouwen in mijn put opties is nog nooit zo groot geweest.

Anijsblokje | 14-04-13 | 14:45

Topwijf die Edith. Het is alleen aan haar te danken dat we van die socialistische inkomensafhankelijke zorgpremie zijn verlost.

beniknouzoslim | 14-04-13 | 14:31

Bassie wil blijkbaar dat Nederland de Gekkie Henkie van Europa wordt. Dat wij krom gaan liggen om te voldoen aan de 3 procentnorm, terwijl andere landen die aan hun laars lappen. Nee bedankt.

Boyo | 14-04-13 | 14:15

Het vertrouwen is nu wel even weg. Ik stemde niet op de VVD om er een PvdA beleid voor terug te krijgen.

Osdorpertje | 14-04-13 | 14:09

Ik heb het volste vertrouwen dat onze politici zullen blijven liegen en graaien en zullen mismanagenen buitenlandse belasting paradijs rekeningetjes zullen hebben en dat ze door en door corrupt zijn.

Kets22 | 14-04-13 | 14:08

Het probleem benoemen en dan precies het verkeerde doen. Het is gewoon knap.

van heinde en verre | 14-04-13 | 14:04

Vertrouwen?
Vooruitschuiven!
Dág...

Van Dikhout | 14-04-13 | 14:02

@Dit is de waarheid | 14-04-13 | 12:23
VVD betekent: Volksverlakkende Verrotte Dievenpartij

Brou Is Back | 14-04-13 | 13:56

@Ikbeneenzelfbouwer | 14-04-13 | 12:50

Tja, dat is precies wat er in dit land aan de hand is; net zolang de mensen die werken en sparen belasten tot ze blauw zien. En dan te bedenken dat NL ontstaan is uit een belasting-oproer om een Tiende Penning.... Inmiddels zitten we op de 70e penning belasting die we moeten afdragen aan die uitvreters in Den Haag!
.
Dit kabinet is vooral bezig om mensen, die zelf altijd voorzichtig hebben geleefd, snoeihard te beroven. Bejaarden, zieken, ontslagen werknemers met eigen huizen en spaargeld en zelfs overledenen zijn niet veilig voor de Haagse roofridders. En dat alles om de aars van Europa te likken in ruil voor leuke baantjes (Dijsselbloem) en aanzien (Rutte).
.
Onderhand wordt dit land grondig om zeep geholpen. Winkelstraten worden steeds leger, bedrijven vallen om als stenen op Domino Day. En die idioot van een Rutte probeert ons vertrouwen aan te praten met z'n stomme grijns. Hoe debiel denkt hij dat we zijn?
.
Wat is er gebeurd in dit land.... Wanneer worden de hooivorken en dorsvlegels uit de schuur gehaald en pikken we het niet meer?

Brou Is Back | 14-04-13 | 13:53

Alle schuld lijdende landen in Europa kijken eerst naar het noorden, voordat ze zelf onpopulaire maatregelen tegen de crisis treffen. Zie Griekenland, Spanje, Italie, Portugal en Cyprus. Bij het laatste hebben ze het kapitaal weggesluisd. Nu vragen ze meer geld om ze te redden aan de EU, omdat ze anders eruit stappen. De financiele fundering van europa wordt steeds smaller. Als een omgekeerde piramide moet het noorde de rest financieel ondersteunen. Ondertussen worden er meer financieel zwakke landen aan de EU toegevoegd. Er is sprake van nivelering op europees niveau

Boze massa | 14-04-13 | 13:53

@Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 12:28
@Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 12:04

Je reaguursels zijn mooier dan de mooiste prozagedichten.
Zo, dat wilde ik even zeggen. ;)

Jim Lovell | 14-04-13 | 13:45

Tja, als je meerdere malen droog genaaid wordt door dezelfde persoon of groep, dan daalt het vermogen deze persoon of groep te vertrouwen kwadratisch. Bij mij is het vermogen de overheid te vertrouwen asymptotisch tot de nullijn gedaald.
.
Neem nu versoepeling van het ontslagrecht; nu even uitgesteld, maar over een maandje of wat heus wel weer terug. Het gaat dan betekenen dat een eventuele ontslagvergoeding i.p.v. aan de gedupeerde werknemer (die het goed gebruiken kan), door de roverheid wordt afgepikt voor "begeleiding van baan naar baan".
.
Dit betekent dat er hele pelotons ambtenaren, of nog erger, geprivatiseerde weerom ingehuurde ambtenaren, banen gaan zoeken voor werklozen. Die vinden ze natuurlijk nooit, want 1) die banen zijn er niet en 2) de types die zich hiermee bezig houden zijn meestal mensen die nog nooit een echt bedrijf van binnen hebben gezien.
.
Ik heb gelukkig slechts een eenmalige, kortdurende ervaring met het UWV, en in het algemeen kan gesteld worden dat mensen, die daar werken, toevallig aan de goede kant van het loket terecht zijn gekomen; voor een echt baan zijn ze totaal ongeschikt.
.
Waar het dus met deze ontslagvergoedingen-roof op neerkomt is dat de overheid weer miljarden uit de maatschappij plukt om kanslozen (ambtenaren) aan een kudtbaantje te helpen. Weer geld dat niet op de goede manier in de economie terecht komt!

Brou Is Back | 14-04-13 | 13:41

-weggejorist-

Tonhen | 14-04-13 | 13:18

Er is in de laatste 50 jaar niet bezuinigd, wanneer gaat dit eens gebeuren. Minder uitgeven dan een jaar eerder!!

Tonhen | 14-04-13 | 13:18

Het is NU zaak te graaien wat te nog te graaien valt, binnenkort zal het dubbeltje vallen dat alle potjes al tien keer zijn uitgegeven, dat alle leningen al honderd keer zijn door geleend en dat wij failliet zijn tot in de 10e generatie.

Bertus Brulbroek | 14-04-13 | 12:52

@ henriette | 14-04-13 | 12:06

Roerend mee eens. Spijker Kop.

Bor2601 | 14-04-13 | 12:50

In 1981 kwam ik op de arbeidsmarkt. Er kon sindsdien nooit iets, het was altijd maar bezuinigen. De maatschappij stond heulemaal niet op mij te wachten met alles wat ik geleerd had. Al die mooie studies met de meest prachtige examencijfers waren geen bal waard. Pech gehad jochie. Het was Bestek'81 en broekriem aantrekken. Een baan? Vergeet het maar. 200 Sollicitatiebrieven en dan geen enkele oproep voor een gesprek.
.
Ja, de staatsschuld moest omlaag, en het begrotingstekort, dan zou het beter worden. Dus allemaal salaris inleveren. Ja, die Zalmnorm werkte, de staatsschuld bleef gelijk maar was eerst 70% van het BNP en daalde naar 40%. Dan komt Wouter Bos en in een flits staat die hele staatsschuld weer terug op bijna 80% van het BNP. Alles wat intien jaar tijd bereikt is met de Zalmnorm, is in één klap foetsie.
.
En nou zit de PvdA weer in de regering. Zodra het beter gaat dan gaan de centjes weer naar die Melkertbanen, en sollicitatieclubs, en de allochtone vrouwen weerbaarder (feministischer) maken in deze maatschappij, maar de hardwerkende kleine man, die kan fluiten naar een vergoeding voor al zijn offers.
.
Voor de oorlog, mijn ouders hadden nog twee dienstbodes permanent in dienst. Kijk, dat is ook werkgelegenheid verschaffen. Maar alles is wegbezuinigd en wegbelast. Ik moet op Marktplaats naar duurzame spulletjes zoeken want nieuw kan ik niet betalen. Opeens wordt de zorgtoeslag afgeschaft omdat ik geen pensioen heb maar zelf heb gespaard. EN mijn spaarpot is teveel, dus weg zorgtoeslag. De komende 20 jaar is dat eventjes 37000 euro voor mij.
.
En dan zo'n koekwous van de VVD met een mooie stropdas loopt weer te roepen dat het begrotingstekort naar 0 moet. Sinds de onafhankelijkheid van Indonesië in 1948 hadden we maar één keer een begrotingsoverschot. Dat was in het afscheidsjaar van Gerrit Zalm. Laat de regering nu maar eens flink op zijn kloten krijgen van het volk. En bezuiging eens op eigen vlees, weg met die baangarantie voor ambtenaren, weg met die hoge salarissen voor het kabinet, weg met het wachtgeld van politici. Doe er eens echt wat aan. Die Marijke Vos, die is op de valreep nog even vlug wethouder geworden. Want als je dan na je 50e werkloos wordt krijg je dat wachtgeld tot je 65e. Slim he. En wij maar betalen. Nou mooi niet. Ik stook houtkachel van gratis pallethout en koop voortaan alleen nog maar 2ehands!

Ikbeneenzelfbouwer | 14-04-13 | 12:50

Jackanders | 14-04-13 | 12:15

Het punt is dat we afhankelijk zijn van derden. PSV moet die gasten van de mat spelen. Anders zijn we sowieso kansloos.

distel | 14-04-13 | 12:48

De vorige keer dat ik op de VVD gestemd heb, was dat op een vrouw.
Heel misschien de volgende keer weer, maar dan moet de VVD nog heel wat bijdraaien.
Go Edith Schippers, go!

Peter_K | 14-04-13 | 12:42

@[email protected] | 14-04-13 | 12:28
de ballon met schulden en niet bestaande virtuele waarden moet leeglopen. Beproefd middel is oorlog. Minder beproefd is het leegroven van de pensioenpot of het massaal mensen uit hun "onder water" huis zetten. We gaan het meemaken.

Jopie2009 | 14-04-13 | 12:32

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 12:28 "Ingrijpen" betekent geld sturen voor nog meer vluchtelingenkampen.

zeg maar jansen | 14-04-13 | 12:31

Bij Mark moet ik steeds meer mijn best doen om de neiging die zelfvoldane lach in zijn gezicht weg te willen stompen, steeds meer onderdrukken.

Ven1V1d1V1c1 | 14-04-13 | 12:30

@Willem VanDer Decken | 14-04-13 | 12:12 |
onzin, geschiedenis kan je een goede start geven in het politieke theater. De grote fout is echter dat mensen gelijk van de universiteit het politieke bedrijf in rollen.

Terwijl een politicus iemand zou moeten zijn die in zakelijk/ maatschappelijk zijn sporen heeft verdiend en daarom het inzicht, tijd en ervaring heeft om een land/regio/stad te runnen.

Jopie2009 | 14-04-13 | 12:30

De politiek accepteert nog steeds niet dat er geen sprake is van 'herstellen'. Herstellen van wat? Terug naar wat? Gaan we terug naar een tijd van maximaal krediet als definitie van maximale welvaart? Echt niet! We moeten van de schuldenberg af, en daarna een nieuw model vinden met welvaartstoename gebaseerd op ECHTE groei. En die groei zal gedurende lange tijd niet hoog zijn... Mooi opiniestuk in de Groene Amsterdammer (beste tijdschrift in Nederland en omstreken) hier over... www.groene.nl/2013/15/overgang

@rara | 14-04-13 | 12:16 |

Mensen die bij de hedendaagse geopolitieke ontwiikkelingen nog durven beweren dat we op defensie kunnen bezuinigen of dat zo'n bezuiniging ook nog maar iets bijdraagt op het totaal van het Nederlands uitgavenprobleem, ga je niet met argumenten overtuigen. Die zijn blijven hangen in een aflevering van "my little pony".
.
Vraag 'm voor de gein eens naar zijn Syrië-standpunt. Ik vermoed een "we moeten ingrijpen, die arme mensen". Dat ie zojuist defensie heeft wegbezuinigd waardoor ingrijpen slechts een holle onuitvoerbare frase is geworden registreert waarschijnlijk niet eens. Als we namelijk heel verontwaardigd doen komen de troetelbeertjes vast wel opdagen om Assad een kopje kleiner te maken, toch?

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 12:28

Goeie column trouwens Bassie. Zo doe je dat, Verhaar.

zooishettoch | 14-04-13 | 12:25

@Jackanders 12:15
Yup. EL TusSta topic in 3, 2, 1, .... >>>>>

AshleyJ"Ash"Williams | 14-04-13 | 12:24

De anagram op de naam van Mark Rutte is 'Kamertrut', dat zegt alweer genoeg! Overigens publiceer @Bas Paternotte niet voor niks dit stuk om 11:11 uur = Zottentijd! Daarmee kunnen we dit kabinet wel typeren: 't Kabinet der Zotten!

Hyppo Kriet | 14-04-13 | 12:23

-weggejorist-

Dit is de waarheid | 14-04-13 | 12:23

Ik vertrouw Rutte pas als hij biologisch dood verklaard is.

dlseth_ | 14-04-13 | 12:20

De VVD onder leiding van Rutte gaat niets klaarmaken, de man is onder invloed van Samsom en de hele rooie kliek. De grijns moet verdwijnen en hij moet het op een botsing laten aankomen, dit is niet meer regeren maar bungelen, het land gaat hiermee naar de verdommenis.

lanexxx | 14-04-13 | 12:17

14-04-13 | 12:16
vast

dubbeljoe | 14-04-13 | 12:16

@heme | 14-04-13 | 11:55
Heeft Monaco een handelsvloot die tegen piraten beschermd moet worden?

rara | 14-04-13 | 12:16

jullie hebben allebei dezelfde gedachte op hetzelfde moment, nl: vertrouwen komt enz.

King of the Oneliner | 14-04-13 | 12:16

Hoelang krijgen ex-ministers en -premiers wachtgeld?
Dan mogen ze daar ook wel vas, een potje pensioengeld van ons voor gaan jatten, want dat wordt een aardig sommetje.

dubbeljoe | 14-04-13 | 12:16

@distel | 14-04-13 | 12:07
Niks OT.
Gewoon _vertrouwen_ hebben.

Jackanders | 14-04-13 | 12:15

@Hanz Ziezo | 14-04-13 | 12:04 |

Het feit dat u zo denk geeft denk ik wel aan hoe ziek de democratie in Nederland is. Mocht Wilders 40 zetels halen dan hebben die andere partijen zo'n verkiezingsuitslag gewoon te respecteren en te eerbiedigen. Iets anders past niet in een democratie. Een cordon sanitaire bij zo'n uitslag zou wat mij betreft mogen worden opgevat als oorlogsverklaring aan het volk. Overigens geldt dat voor elke partij die zo'n uitslag haalt.

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 12:13

.. een oproep om gevaarlijke Eurofielen te vertrouwen lijkt mij satire. Ha.
Ik heb meer vertrouwen in kansenmensen, die behoren bij het Nationaal Ontkende Probleem, omdat ik van bontkragen weet dat hun verstand een krachtige limiet meegeeft aan van hun rovende vermogen.

Jan Passant mk2 | 14-04-13 | 12:12

Komt omdat er aan politici geen eisen worden gesteld. Als je bij een bedrijf solliciteert voor een bepaalde functie dan wordt je geacht diploma's en papieren te laten zien waarmee jouw sollicitatie onderbouwd wordt. Bij politici zie je dat de beste konkelaars komen boven drijven. En zo hebben we een premier die geschiedenis gestudeerd heeft. Leuk vak hoor maar ik denk dat dat niet de juiste vooropleiding is om in economisch moeilijke tijden een provincie van Brussel te leiden.

Willem VanDer Decken | 14-04-13 | 12:12

"Vertrouwen mensen, en koop maar wat in de winkels dan komt het wel goed". Aldus Rutte. Als iemand geen enkele blijk geeft van het verdienen van vertrouwen is hij het wel. Er is geen enkel punt waargemaakt van de verkiezingsbelofte. Geen enkel. Allerlei plannen die na de verkiezingen zijn bedacht zijn ronduit slecht voor Nederland en tasten direct of indirect de koopkracht aan van de gewone man. Er vinden nauwelijks bezuinigingen plaats. Wel enorme lastenverzwaringen.

Vertrouwen dwing je af door daden te stellen Mark. Door wat je doet en hoe je het doet. Niet door maar wat te roepen.

En wie gaat er nou ANNO 2013 nog onderhandelen met de vakbeweging. Niemand is nog lid van een vakbond. Behalve een plukje babyboomers. Hooguit 10%.

Het is een kabinet van kijk mij nou shinen er staat minister of staatssecretaris voor mijn naam. Het is incapabel, inhoudsloos, visieloos. En hiermee luidt het meteen een definitief failliet in van de oude politieke partijen. Het ruimt de baan voor een nieuwe frisse wind. De vraag is wie het als eerste oppakt.

Amano | 14-04-13 | 12:11

Vrij spel voor onze bestuurders (kuchkuch) in de zomer en daarna dubbel zo zware bezuinigingen. Kunnen ze zeggen dat ze ook ff aan de belastingbetalers hebben gedacht.
rutte, rodt toch lekker op man, met je 42-zeteltjeskudtkabinet!

pennestront | 14-04-13 | 12:10

@distel 12:07
Offtopic Ontopic, ik loop al zolang mee in de panelen dat die definities geen enkele impact meer hebbon op mijn reaguursels. Gewoon reaguren wat je reaguren wil. Ghe.
Hoi J. !!1!

AshleyJ"Ash"Williams | 14-04-13 | 12:10

Ik wil wel vertrouwen hoor, maar ik kan het aanvraagformulier nergens dowloaden op eussr-site.
Misschien moeten er daar wat ambtenaren bij.

löl met vingers | 14-04-13 | 12:08

Een rokende minister van volksgezondheid, die ook nog eens beïnvloed wordt door de rooklobbie vertrouw ik sowieso niet.

arie181818 | 14-04-13 | 12:08

-weggejorist-

nonpissatinventum | 14-04-13 | 12:07

@Ven1V1d1V1c1 | 14-04-13 | 12:00
Ervan uitgaande dat er na de totale collapse nog een bankensector bestaat en de EU niet ten onder is gegaan na de Grote Europese Oorlog.

pinda | 14-04-13 | 12:07

AshleyJ"Ash"Williams | 14-04-13 | 11:57

Nogmaals, het is wat OT. Maar op zaternacht en/of zondag mag het mi wat minder serieus. Verder hoop ik dat 020 een klotedag gaat beleven, maar dat heeft alleen zin als Feyenoord gewoon doet wat het moet doen. Anders is het over en uit. Zo Amsterdam, kom maar met de minnetjes

distel | 14-04-13 | 12:07

Als er een is die een flinke bijdrage kan leveren aan het halen van de 3% norm dan is dat Edith Vissers wel. Enige terughoudendheid zou haar sieren.

Uit de miljoenennota komt namelijk naar voren dat Nederland 260,9 uitgeeft en er 247,4 binnenkomt.
De grootste kostenpost is tattata VWS (76,7). Op de tweede plaats staat
sociale zaken (73,4). Ter info: Defensie krijgt 7,1 en OCW 31,4.
Nederland geeft met circa 3% in verhouding tot de West-Europese landen belachelijk veel geld uit aan langdurige zorg. Alleen Zweden scoort een paar tienden hoger. Het niet asociaal bekend staande Duitsland geeft slechts 1% uit aan langdurige zorg. Zijn wij zo'n gebrekkige natie in verhouding tot die andere EU-landen? Ik heb het idee van niet, maar wellicht denken andere reaguurders daar anders over. Ik zie doorgaans hordes vitale 65+'ers door ons landschap fietsen. Waarom wordt de natie verplicht om hun traplift te betalen, maar betaalt de jeugd het rekje om te voorkomen dat hun baby niet van de trap valt zelf? Is het niet normaal dat je in het ene deel van je leven meer kwijt bent aan kinderopvang en in het andere deel meer aan persoonlijke zorg.

Als Nederland doorgaat op de huidige voet, dan geeft het volgens berekening in 2060 8 tot 9% aan langdurige zorg. Dat is het hoogste van de West-Europese landen. Zweden scoort dan 6% en Duitsland 2,3%. Lees eens wat rapporten en kruip weg van de publieke zenders die enkel als doel hebben de bevolking te hersenspoelen, omdat zij dat verheffing van het volk noemen. Veel rapporten staan gratis als download ter beschikking. Het ziet er simpel gezegd kut en klote uit voor de gewone werkende burger als er niets in die zorg wijzigt. Afschaffing van een tweede JSF levert slechts NL een ochtend zorg op. Afschaffing cultuur -waarvoor links gepamperd Nederland notabene de barricades opging- levert NL nog geen week zorg op. Afschaffing basisonderwijs levert NL twee maanden zorg op.

Een doorsnee werkend gezin betaalt nu 11.000 euro per jaar verplicht aan zorg. Dat is 23,5% van het inkomen. Terwijl deze groep niet de groep is die grootverbruiker is, wordt gekweld door een toenemende studielast van hun kinderen en op alle fronten door het belastingsysteem wordt aangepakt.

Als de zorguitgaven door blijven stijgen dan is een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van het bruto inkomen kwijt aan de zorg. Genoeg werk aan de winkel voor Vissers. Maar het kan natuurlijk zijn dat de wantoestanden binnen dat ministerie te groot zijn en dat piepen over een drie procentsnorm een afleidingsmanoeuvre is. De actie van De Volkskrant bewijst namelijk dat er veel mis is. Hetzelfde is het rekeningenverhaal van de huisartsen. Sinds dat mensen een eigen bijdrage betalen, schijnen ze minder bij de huisarts te komen. Wie weet of al die patiënten al helemaal niet bij de huisartsen, apotheken en elders zaten, maar dat er slechts werd gefraudeerd, want de identiteitsgegevens liggen overal ter inzage voor dat soort diensten en een kopie van je paspoort lever je af bij de huisarts. En dan hebben we het nog niet over PGB's, waar bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding uit werd betaald als de orthopedagoog het anders opschreef enz. enz.

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/betaa...

henriette | 14-04-13 | 12:06

@Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 12:04 |

Lastenverzwaringen = lastenverlichtingen. Damn you "autofill"!

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 12:06

-weggejorist-

nonpissatinventum | 14-04-13 | 12:05

Ik hoop dat het kabinet zo snel mogelijk valt. Alleen, wat dan?
Wilders heeft zijn eigen glazen ongegooid.
Het blijft doormodderen waarschijnlijk, maar dan kan de burger iig wel weer zijn emoties ventileren via het stembiljet.
Het enige wat rust kan brengen is de wereldeconomie.

Hanz Ziezo | 14-04-13 | 12:04

Wat zou het een verademing zijn om in Nederland eens echt lekker rechts te kunnen stemmen.
.
Op een partij die gaat bezuinigen in de vorm van kosten snijden en afbreken van overbodige wet en regelgeving, ineffectieve (semi)overheidsorganisaties, en bestuurslagen.
.
Een partij die de rechtstaat herstelt. Law & order terug in de straten, maar ook in 's lands instituties. Trias politica en scheiding kerk-staat in eigen land afdwingen, een pakket bindende eisen qua democratie en rechtstaat naar de EU in ruil voor onze financiële steun of einde deelneming.
.
Een partij die herinvesteert in de kernfuncties van de overheid als defensie, politie, hulpdiensten, en faciliteiten. Deze vervolgens ook inzet zodat ze de burger beschermen en dienen. Niet te extreem want er moet vooral veel geld naar lastenverzwaringen. Zodat de economie weer kan draaien.
.
Een partij die balans aanbrengt tussen recht en plicht. Prima al die rechten maar je moet er wel wat voor doen. En je kan ze ook kwijt raken die rechten. Er zijn grenzen.
.
Over grenzen gesproken. De grenzen mogen best even een tijd dicht. Kunnen we even dweilen met de kraan dicht. Wat probleemgroepen oppoetsen naar betamelijke burgers voordat ze uit ressentiment door wat minder mild gestemde mensen worden weggepoetst.
.
Maar goed. Als er een ding is waar je wel op kan vertrouwen in Nederland is dat de politiek bestuurlijke kliek zo'n partij zal proberen te weren, op voorhand kapot zal proberen te maken.
.
Maar het is zo nodig. Dit land is zo linkschristelijk collectiviteitsziek dat het er aan ten onder aan het gaan is.
.
#Nachtwakerstaat

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 12:04

nos.nl/artikel/364771-live-catshuisove...

De onderhandelingen op het Catshuis zijn mislukt. PVV-leider Wilders is opgestapt. Hij kan het totaalpakket aan maatregelen niet voor zijn rekening nemen. De PVV trekt zich terug als gedoogpartner. Nieuwe verkiezingen zijn volgens premier Rutte voor de hand liggend.

dubbeljoe | 14-04-13 | 12:00

@Jackanders 11:59
Lekker lachen? Zoals ik vanmiddag? Eheh. ^^

AshleyJ"Ash"Williams | 14-04-13 | 12:00

@pinda | 14-04-13 | 11:45
Hierin heb ik toch andere verwachtingen dan jij.
Onder Ruttes' 'bezielende leiding' hebben we toch elke keer weer de banken/EU gesteund en na zijn premierschap liggen er in die sectoren vast ook wel weer de nodige lucratieve posities voor hem klaar.

Uitgestelde corruptie. Hoe vaak hebben we dat al niet meegemaakt?

Ven1V1d1V1c1 | 14-04-13 | 12:00

@AshleyJ"Ash"Williams | 14-04-13 | 11:57
Jeuh!

Jackanders | 14-04-13 | 12:00

ff laagopgeleidadvies voor de hoger opgeleiden .
Als je eerder door een bepaald persoon genaaid bent is de kans op herhaling aanzienelijk.....

lidlbier | 14-04-13 | 11:59

Zelfs de belofte om de PVV te reduceren tot een marginaal partijtje, kan die rubberen Rutte niet nakomen.
Je zou je bijna af gaan vragen wat hij nu eigenlijk wèl kan.

Jackanders | 14-04-13 | 11:59

@heme
Haha. Humor.
Defensiebegroting is eur 7 miljard per jaar. Op een totale rijksbegroting van eur 250 miljard inderdaad wel bijna drie procent. Of een tiende van de post sociale zaken. Een vijfde van de onderwijsbegroting. Een derde van het begrotingstekort. Dus je hebt wel een punt.

gooi en smijtwerker | 14-04-13 | 11:59

@pinda | 14-04-13 | 11:58
redeN

pinda | 14-04-13 | 11:59

@distel 11:49
Vertrouwen is het sleutelwoord. Ik vertrouw erop dat Feyenoord de puntjes mee naar Rotterdam neemt en de half vijf wedstrijd heel gunstig gaat uitpakken voor ons.
Now how U like them apples? Feyenoord! Jeuj.

AshleyJ"Ash"Williams | 14-04-13 | 11:57

de vakbonden zijn voor de belangen van de n.l werknemers.
als de werkgevers het totaal voor het zeggen krijgen
wordt het weer hans mijn knecht wat blieft meneer.
een vergelijking met engeland is absurd.
rechts en links zijn twee handen die moeten samenwerken,de betekenis van synergie.
een ding is 100% zeker met Europa gaan we naar de kloten

soledad | 14-04-13 | 11:56

Defensie is de grote boosdoener , veel te veel krijgsmacht voor een land in de wereld net zo zo groot als Monaco, duizenden ambtenaren achter de computer te veel onderdelen, kost 8 miljard per jaar kan het een onsje minder?

ex ambtenaar

heme | 14-04-13 | 11:55


www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article...

De PVV blijft virtueel de grootste partij. De partij van Geert Wilders heeft 15 mensen in de Tweede Kamer en stijgt in de enquête van De Hond van 26 naar 27 zetels. De SP blijft op 23 zetels staan, D66 stijgt van 16 naar 17.

dubbeljoe | 14-04-13 | 11:54

Graaisnaaiert | 14-04-13 | 11:50 Er staan wel erg veel fiasco's daar.

Zonder wielen. Het rolt niet meer.

zeg maar jansen | 14-04-13 | 11:53

@zeg maar jansen | 14-04-13 | 11:47 |
.
Die blauwe links van het midden geeft mooi aan in welke staat de coalitie zich nu bevindt, en die paarse op rechts ( Fordje Fiasco ) is een mmoie metafoor voor de tandeloze oppositie.

Graaisnaaiert | 14-04-13 | 11:50

@Dostranamus | 14-04-13 | 11:32 |
Reserves van pensioenfondsen aanwenden voor kredietverlening aan kansrijke MKB-bedrijven is op zich geen slechte maatregel, omdat de banken geen krediet meer verstrekken (omdat ze geen liquide middelen meer hebben). Het blijft natuurlijk allemaal dweilen met de kraan open.

Wist trouwens niet dat lichtgewichtje Schippers als de kroonprins van Rutte was. Mijn God wat een land.

Jopie2009 | 14-04-13 | 11:49

-weggejorist-

distel | 14-04-13 | 11:49

@pinda | 14-04-13 | 11:45
We zullen zien.

rara | 14-04-13 | 11:48

Het probleem is niet vertrouwen, het probleem is geld. De overheid geeft steeds meer geld uit, en de burger moet dus steeds meer belasting betalen. Dat moet nu eens afgelopen zijn. Belastingen keihard verlagen, dan krijg je economische groei, anders niet. Wilders heeft hierin, maar ook in ontzettend veel andere dingen, gewoon gelijk. Ik hoor het 'm nog zeggen; 'Een stem op Rutte, is een stem op Samsom'. En welja, de heren waren het eens in een kleine maand formeren. Tevens, vraag ik mij af waarom die catshuisonderhandelingen zijn mislukt vanwege de 3% regel, die Rutte nu zelf gewoon overschrijdt? Is dit nu verantwoordelijkheid nemen Rutte? Je beticht Wilders ervan weg te lopen, maar als jij nu een vooruitziende blik had, en die 3% regel opzij had geschoven, dan was Rutte 1 nu nog steeds aan het regeren. Rutte is de slechtste premier ooit, hij doet me terugverlangen naar Balkenende, en dat was ook al geen beste premier.

Old_Spice | 14-04-13 | 11:48

@frisenfruitig | 14-04-13 | 11:44
Die hebben ze nu toch al, tesamen?
*gnehe*

necrosis | 14-04-13 | 11:47

En toch had ik dit van Schippers niet verwacht. Leek me altijd zo'n suf meeloopstertje zonder eigen mening, maar ze heeft me aangenaam verrast ( voor een VVDerT, dan ).

Graaisnaaiert | 14-04-13 | 11:46

Maar ondertussen zijn Mark en DiDi gegijzeld door de peilingen. Optimisten die zeggen dat het kabinet snel valt kunnen rustig verder dromen. Een tussenformatie met D66, CU, CDA en ter compensatie op links ook met Groen Links zal een monstercoalitie vormen die verkiezingen zo lang mogelijk voor zich zal uitschuiven.
.
Het monsterverbond van gevestigde partijen zal in ruil voor pluche en eigenbelang met de vakbonden en grootbedrijf de definitieve en volledige uitverkoop van alles wat ons eigen is aan brussel en frankfurt totale medewerking verlenen. En dit keer vlucht de koning(in) niet, maar blijft gewoon als stadhouder zitten. Precies zoals opa dat al eerder had bedacht. De IG Farben hebben dus toch hun doel bereikt. Het kost een paar decennia, maar de planning voor het megalomane vierde rijk licht op schema.
.
Vier maanden relatieve rust. Geen stress rondom de kreuning, want dat had Bea zo bepaald. Ga maar lekker op vakantie, het zou wel eens de laatste in een lange reeks van jaren kunnen zijn.
.
Want onderliggend kraakt het niet alleen hier in Nederland. Frankrijk is de olifant in de Eurozone. En Frankrijk is terminaal. Tekort van 3%? Reken voor Frankrijk maar op een procent of zes, dit jaar. En Frankrijk kan alleen maar "gered" worden met een hele grote ingreep. Of beter een hele grote greep, in de kassen van pensioenfondsen, en in de portemonnee van hen die nog wel over liquide vermogen beschikken. Cyprus was de test. Even schrikken, maar de geest is uit de fles.
.
In die zin is het advies van Rutte nog niet eens zo gek. Maak het op, voordat het gewoon wordt opgehaald. Geef het maar uit, dan heb je er tenminste zelf nog even plezier van.

gooi en smijtwerker | 14-04-13 | 11:46

necrosis | 14-04-13 | 11:40 |

Laten we hopen dat er nog enige brains tussen de zichzelf respecterende gebrainwashte ex- deze regeringskiezers zit.

dubbeljoe | 14-04-13 | 11:46

@rara | 14-04-13 | 11:39
Nog niet. Rutte gokt erop dat het over 4 maanden beter is. Alles of niets. Gaat het slechter, dan verdwijnt hij uit de politiek en gaat hij de rest van zijn anonieme leven op een tropisch eiland zitten automutileren.

pinda | 14-04-13 | 11:45

21 zetels voor VVD en PvdA? Ik kan het niet geloven.

frisenfruitig | 14-04-13 | 11:44

Ik heb het volste vertrouwen dat het huidige 'systeem' ons naar de afgrond leidt. Kicking the can..

Canis Spurcus | 14-04-13 | 11:43

Weet je waar je wel op kunt vertrouwen?

Dat het pensioen zoals we dat nu kennen afgeschaft zal zijn als we de leeftijd bereiken waarop we er aanspraak op hebben.

Wegens geld op, weg, verbrast of naar Griekenland.

zeg maar jansen | 14-04-13 | 11:43

@Ven1V1d1V1c1 | 14-04-13 | 11:37
Komt een beetje rottig over in hierarchische weergave...
Ik bedoelde dat Venividivici en Jaco bijelkaar passen vanwege dezelfde komt te voet en gaat te paard gedachte hadden in dezelfde minuut.

laatmaarflauw...

pinda | 14-04-13 | 11:41

De VVD is dood, wordt nooit meer wat, helaas.

Tijd voor een nieuwe, op ondernemers gerichte partij die dit land kan besturen, in plaats van dat halfbakken gepolder van die ambtenaartjes in Den Haag. Wat mij betreft geschoeid op de Reagonomics leest. en.wikipedia.org/wiki/Reaganomics . God wat mis ik die man...

Homer P. Simpson | 14-04-13 | 11:41

@dubbeljoe | 14-04-13 | 11:32
Rutte is een onbetrouwbare lul zonder vingers.
Mensen die op hem hebben gestemd zouden hun ogen uit hun kop moeten schamen!

necrosis | 14-04-13 | 11:40

Het kabinet valt nadat
de overbodige op de troon
is gezet.
De politiek kruipt graag
voor de grootgraaiers
van oranje.

rechtsdwalendeautist | 14-04-13 | 11:40

@Ewok | 14-04-13 | 11:36
De VVD wil uit de coalitie stappen, dat is nu wel duidelijk. Rutte weet dat-ie de strijd verloren heeft.

rara | 14-04-13 | 11:39

Inderdaad, Rutte had de rug van de vakbond moeten breken. Nu krijgen ze samen met de werkgevers weer een stuk van de uitvoering van de sociale zekerheid in handen.
Dat heeft indertijd met de WAO ook prima gewerkt, togh?

Durmazon | 14-04-13 | 11:39

-
PVV-leider Geert Wilders liet zaterdagavond weten een wijziging van het Europees verdrag te zullen aangrijpen om een referendum af te dwingen met behulp van de onlangs aangenomen referendumwet.
c)ZWITSUL | 14-04-13 | 11:31

Proud to be a tokkie.
A Geert Wilders-tokkie.

dubbeljoe | 14-04-13 | 11:38

@pinda | 14-04-13 | 11:36
Ik begrijp je hier niet. Hoezo, waarom?

Ven1V1d1V1c1 | 14-04-13 | 11:37

Ik krijg na dit weekend het idee dat de zaag als populair gereedschap aan een opmars bezig is binnen de VVD. Gisteren Edith Schippers in het AD kritisch over het sociaal akkoord, maar heel lovend over Mark Rutte? Denk dat ze die conference van Wim Sonneveld in gedachten had over de man van de kroketten. Hoe kwam die van de vriend van zijn dochter af? Juist:" Ik begon hem te prijsen meneer Sonnenberg, ik prees hem regelrecht het graf in".
Vanochtend Halve Zoolstra bij Eva Jinek die de oproep van Mark dat we op moeten houden met somberen en autos en huizen moeten gaan kopen effectief de nek omdraait omdat er sowieso toch bezuinigd zal moeten worden.

Als ik Mark was zou ik niet zomaar op elke willekeurige stoel neerploffen maandag.

Ewok | 14-04-13 | 11:36

@jaco | 14-04-13 | 11:32
@Ven1V1d1V1c1 | 14-04-13 | 11:32

Jullie moeten trouwen.

pinda | 14-04-13 | 11:36

Vertrouwen. Balen voor politici dat je vertrouwen niet op kan leggen. Nog zuurder voor politici, dat wanneer er eenmaal een beetje van is het niet met een pennenstreek verhoogd kan worden. Die politici hebben het er maar moeilijk mee, dat vertrouwen. Ik bedoel maar, wie had ooit kunnen voorzien dat stelselmatig liegen en bedriegen geen vertrouwen oplevert? Enfin toch goed dat er politici zijn om doortastend akkoorden te smeden. Als je op draagvlak en vertrouwen van de burger moet gaan zitten wachten....

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 11:35

Het jatten uit onze zuurverdiende pensioenpotten zal het einde van deze coalitie inluiden.
Linksom, rechtsom of via het volk.

Dostranamus | 14-04-13 | 11:32

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

jaco | 14-04-13 | 11:32

Hoe dúrft hij te vragen om vertrouwen als hij zelf notabene keer op keer blijk geeft van een onbetrouwbare overheid.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Als hij als MP díe levensles nooit zelf heeft geleerd, heeft hij nog minder diepgang dan ik veronderstelde en dat was al niet veel.

Ven1V1d1V1c1 | 14-04-13 | 11:32

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën heeft geen moeite met een beperkte wijziging van het Europees verdrag om een beter en centraler toezicht op de Europese banken mogelijk te maken.
-
PVV-leider Geert Wilders liet zaterdagavond weten een wijziging van het Europees verdrag te zullen aangrijpen om een referendum af te dwingen met behulp van de onlangs aangenomen referendumwet.
De kiezer moet zich dan volgens hem uitspreken over de bankenunie, maar ook over de overdracht van bevoegdheden aan Brussel en de financiële steun aan zwakke lidstaten in Zuid-Europa.

(c)ZWITSUL | 14-04-13 | 11:31

@Jackanders | 14-04-13 | 11:26
Ik weet dat Joris meeleest, anders had ik je enorm op je kloten gegeven.....

necrosis | 14-04-13 | 11:31

Halve Zoolstra zit wel lekker op 1 lijn met Rutte en kornuiten zeg..... NOT

snakeplisskin | 14-04-13 | 11:29

@widtvoet ® | 14-04-13 | 11:22
Ze hadden Verdonk voorvrouw moeten maken ipv moederskindje Rutte!

necrosis | 14-04-13 | 11:29

Vertouwen lijkt een beetje op respect. Degene die erom vraagt geeft daarmee meestal mee te kennen het niet te verdienen.

Godsammekraken | 14-04-13 | 11:28

wanneer gaan wij nou eens snappen dat de heren en dames daar in den haag niet voor ons daar zitten maar voor hun eigen gewin. Iemand al iets vernomen over de aankomende lastenverzwaringen en salarisdemoties danwel over inperking van het wachtgeld van onze dik overbetaalde ambtenaren?
neen? dat kan kloppen, men is wel druk bezig geweest om de eigen belangen voorop te stellen.

Het is maar dat u het weet..

lelijkevent | 14-04-13 | 11:28

Rutte kan het niet en snapt het niet. We hebben hier zeer slechte bestuurders.

Roer | 14-04-13 | 11:27

Wat politici niet snappen is dat het niks met vertrouwen te maken heeft, mensen worden gewoon te zwaar belast, ze hebben het geld gewoon niet meer

Bokito ergo sum | 14-04-13 | 11:27

@necrosis | 14-04-13 | 11:23
Een gitaar natuurlijk.

Jackanders | 14-04-13 | 11:26

@BaldGefkens | 14-04-13 | 11:19 | + -1 -

Inderdaad, bezuinigen, weet je wat ik doe als ik moet bezuinigen? Dan ga ik mijn EIGEN uitgaven onder de loep nemen. Ik ga niet aan mijn familie eisen dat ze maar een paar euro extra geven per verjaardag/per feest, of aan mijn eigen baas dat hij maar ff snel 300 eu extra per maand op m'n salaris stort, omdat "ik het zo hard nodig heb", want al doe ik dat, dan komt er geen familie meer langs en kan ik waarschijnlijk m'n baan vergeten.

Hetzelfde geld voor de overheid, ze moeten hun EIGEN uitgaven op orde brengen en niet de lasten verzwaren van JUIST de mensen die hun salaris betaald en er voor zorgt dat ze geld kunnen uitgeven!

Dus ze bezuinigen niet, nee, ze verzwaren de lasten, oftewel, je legt je eigen probleem bij een ander neer en eist dat zij maar zullen leven er mee terwijl je zelf royaal kan blijven doorstomen op je totaal-niet-verdiende salaris.

Maar dat ik dit nog allemaal aan je uit moet leggen is al dramatisch op zich.

LangeTijdGeleden | 14-04-13 | 11:26

Met mijn nieuwe auto naar de kroeg. Heb geen cent te makken. Maar veel vertrouwen.

pinda | 14-04-13 | 11:26

Rutte logica: de economie om zeep helpen en dan klagen dat de burger niet genoeg uitgeeft. Ik roep het al jaren, Rutte is de slechtste na-oorlogse MP.

zooishettoch | 14-04-13 | 11:24

@Jackanders | 14-04-13 | 11:19
En raadt eens wat ondergetekende gaat stemmen.....

necrosis | 14-04-13 | 11:23

Als de macht van de vakbonden zo groot zou zijn hadden we niet zoveel flexwerkers en goedkope werknemers uit nieuwe EU lidstaten gehad toch?

Willem van Rood | 14-04-13 | 11:22

En Zijlstra verklapte net bij Jinek dat de extra bezuinigingen van dik 4 miljard er over een paar maandjes alsnog zullen komen. Echt een betrouwbare partij die VVD.

widtvoet ® | 14-04-13 | 11:22

@de Bree | 14-04-13 | 11:18
Zelfs dan kan hij niet verhullen dat hij nog nooit een echte kut van dichtbij heeft gezien!

necrosis | 14-04-13 | 11:21

@de Bree | 14-04-13 | 11:18 | + 1 -

Oké, hier moest ik om lachen, de houden we er in.

LangeTijdGeleden | 14-04-13 | 11:19

Nog een dag of XX, dan mogen we weer naar de stembus.

Jackanders | 14-04-13 | 11:19

Het is of bezuinigen of doorschuiven. Geen van beide is leuk. Dus vooral blijven mekkeren.

BaldGefkens | 14-04-13 | 11:19

Ruud Lubbers?
Was dat niet die smeerlap die zijn tengels niet van de vrouwen kon houden?

necrosis | 14-04-13 | 11:19

Mijn vertrouwen in dit kabinet is ongeveer net zo groot als dat ik een week in een darkroom met 97 aidspatienten zou moeten verblijven en dat de portier bij de ingang zegt: "stil maar jongen, niks aan de hand, alles komt goed"

Cuyahoga | 14-04-13 | 11:18

Rutte is de beste premier die de PvdA in decennia heeft gehad.

de Bree | 14-04-13 | 11:18

Thatcher was niet van gisteren. Dit kabinet wel.

Rest In Privacy | 14-04-13 | 11:18

-weggejorist-

Dit is de waarheid | 14-04-13 | 11:17

Ik vertrouw erop dat dit lamme kabinet zijn langste tijd gehad heeft.

smdyasc | 14-04-13 | 11:17

Tsja, Rutte heeft geen ruggengraat en laat zich daar door paaien door de socialistische partijen, waardoor hij geheel zijn eigen beloftes verbreekt en daar bij gewoon alle mensen die op hem hebben gestemd KEI HARD naait.

Ondertussen lacht die Samson in een vuistje, want al zijn verkiezingsbeloftes komen (langzaam) uit, terwijl hij, de laatste keer dat ik keek, toch niét de meeste stemmen heeft gekregen.

Het is maar wie je wilt vertegenwoordigen hé Mark? Buttbuddy Samson of je eigen stemmers. Wij zien al wie.

LangeTijdGeleden | 14-04-13 | 11:17

Het enige waar ik nog vertrouwen in heb, is het feit dat ik weet dat ik een keer dood ga.

Plukkiehaar | 14-04-13 | 11:16

Als je niet bedrogen wilt worden dan kan je er maar beter niet op vertrouwen.

Simon de Danser | 14-04-13 | 11:16

Vertrouwen verdien je als je afspraken en beloften nakomt.
Dat is precies het grote probleem van deze coalitie.

"... De roep om vertrouwen van premier Mark Rutte is niet nieuw..."

En niet veel waard ook, gezien zijn record aan opengebroken akkoorden.

ZKH EénOog | 14-04-13 | 11:15

Respect voor Schippers dan, dat heeft ze heel goed samengevat.

Pffffff | 14-04-13 | 11:14

Conclusie: het blijft voorlopig aanmodderen en daadkracht is een illusie.
Die vakbonden zijn 50 plussende egoïsten.

de Bree | 14-04-13 | 11:14

Misschien moet Schippers even aan Verdonk vragen hoe dit soort ruzies binnen de VVD opgelost worden.

En: kan die foto van Verdonk en Rutte even aangepast worden naar Schippers en Rutte?

rara | 14-04-13 | 11:14

De roep om vertrouwen ging gepaard met het advies om maar eens een nieuwe auto te kopen.

Alsof autohandelaren te vertrouwen zijn.

zeg maar jansen | 14-04-13 | 11:13

Vertrouwen. Hoe harder er om gevraagd wordt, hoe meer argwaan op zijn plaats is.

Godsammekraken | 14-04-13 | 11:13

Vooruitschuiven is het nieuwe regeren.

Sliptong | 14-04-13 | 11:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken