Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

5 waarden die de snackbar ons land kan aanreiken

derijkssnackbarU had het misschien gemist, maar gisteren ging het Rijks [spatie] Museum open. Na tien jaar renovatie. Was een hoop werk voor de schoonmakers, want de verheven elite is fappend en soppend door het museum gezwalkt. In Vonk (soort DeCorrespondent.nl, maar dan op papier - red.) dit weekend een diepzinnig verhaal van Wieteke van Zeil en Peter Giessen over het Rijks Museum. Zij noemen dit museum met tekeningen en prullaria de 'Kathedraal van Verbeelding' en suggereren dat een geopend Rijks Museum had kunnen voorkomen dat Van Gogh werd doodgeschoten, de wereldeconomie in crisis raakte en Wilders een losgeslagen Islamofoob werd. Want kunst & cultuur claimen voor fatsoenlijk sociaal-links en tegenover guurrechts zetten is totaal niet hetzelfde wat de PVV doet, natuurlijk, qua het opzetten van bevolkingsgroepen tegenover elkaar. Afijn, zij vatten vijf waarden samen die het Rijks Museum de Nederlandse samenleving kan aanreiken aan de hand van vijf kunstwerken. Hoe een museum ons 'beter' gaat maken. Ze zeggen het echt. ROFLOL! Wat een zichzelf overschattende eigenpijperij. Alsof Nederland op zulk regentesk paternalisme zit te wachten. Die zelfde vijf waarden kun je namelijk ook gewoon aangereikt krijgen in de snackbar. Aan de hand van vijf vethappen, zo u wilt. Wacht, we laten het u zien door het artikel te parodiëren en te doen alsof het over een snackbar in een dorp gaat die tien jaar gesloten is geweest. Nu is het 2013. We zullen nooit weten wat de snackbar had kunnen doen als het er was geweest, we kijken wel vooruit naar wat het kan gaan doen nu het er is. Het is tenslotte, vrij letterlijk, onze kathedraal van vreterij. Waar het gaat over wie we zijn, waar we vandaan komen, wat we hebben gemaakt en bereikt. Wat kan de snackbar de Nederlandse samenleving aanreiken? 1. De Kroket Eén taal kroketislekkerhollandsZo'n bruine staaf, die je misschien nog kent uit het huis van je oma. De kruimelige korst, uit Makkum of Delft. Vlees, korst, vet, plastic bakje, opgestroopte mouwen. Een gerecht dat niet te mooi is, gewoon stevig, Hollands. Een schijnbaar simpele vethap dat in veel opzichten herkenbaar is voor iedereen in Nederland. En nog wel het meest in wat je niet letterlijk ziet: de ambachtelijkheid, het gewoon doen, de werkmentaliteit, het no-nonsenseverhaal. De calvinistische, Hollandse ijdelheid van de eenvoud. De economische taal is schraal en beperkt. Veel mensen voelen ook dat er iets wringt: niet alles valt te herleiden tot cijfers. Maar, zoals filosoof Gabriël van den Brink signaleert in Eigentijds Idealisme, ze zijn het verleerd om over 'de kroket' te praten. 'De kroket' wordt vaag, zweverig en een beetje verdacht gevonden. De snackbar biedt ruimte voor beleving van gedeelde menselijke waarden die niet in geld zijn uit te drukken. Puur door de verzadiging die kroketten oproepen. 2. Shoarma Acceptatie broodjeshoarmajumjum.jpgWat een deel van de samenleving verloren is, is een opvatting van de vette hap als basiswaarde in het leven. De vette hap is er gewoon. Het mag er zijn. Het hoort erbij. Zoals het vreemde, het onbegrijpelijke, het poëtische, het emotionele erbij horen. Dingen die moeilijk in open court te verdedigen zijn, maar juist in hun vormloosheid betekenis dragen. Je hoeft het niet raar te vinden, niet af te doen als onbegrijpelijk, je hoeft er niet lacherig over te doen, of kleinerend. Je hoeft er niet bang voor te zijn. Accepteer de vette hap gewoon. De snackbar heeft dat tot een van de kernwaarden gemaakt van de nieuwe toko, toen ze koos voor een geïntegreerde opstelling waarin shoarma en Hollandse bitterballen een gelijkwaardige plaats kregen. Een krachtig signaal aan de maatschappij dat de vette hap en frituurbeleving bij het leven horen. Dat kennis en verbeelding verweven zijn en elkaar versterken. De Duitse romanticus Friedrich von Schelling (1775-1854) noemde dat 'een piekervaring waarin alles 'in één vlam brandt': shoarma en bitterbal, denken en handelen, het bewuste en het onbewuste'. 3. Friet Compassie frietlekkerjummmie.jpgFries can remind us of what matters, schrijft Alain de Botton in Religie voor atheïsten (2012). Een pleidooi voor waarden die als het kind met het badwater zijn verdwenen toen we de frituurpan overboord kieperden. Zonde, zegt De Botton, want in de frituurpan zijn allerlei dingen vanzelfsprekend die ook voor wie niet gelooft van belang zijn. Goede ideeën over hoe het moet, leven. Een daarvan is compassie, de verbondenheid van mensen. Die heeft één voordeel: troost. Het lost niet veel op, maar het helpt wel. Je bent minder eenzaam als je eenzaamheid herkent. Minder wanhopig als je wanhoop herkent. Ongeveer de helft van de frituurpan was hierop gericht: dat mensen zich in alle stadia van het leven kunnen herkennen in de friet en patattes. Aardappel lijdt, dus jij lijdt niet alleen. Alles wat jij meemaakt, heeft Friet ook meegemaakt. Frietbakkers kunnen als geen ander waardenvrij medemenselijkheid en compassie oproepen, simpelweg door alle stadia van aardappel tot frietpatat in beeld te brengen. Het patatje mayo is een geruststellende spiegel. Dat is in de snackbar in talloze gerechten met friet te zien. Maar ook 'ongezouten' friet kan die functie vervullen. 4. Mexicano Twijfel mexicano.jpgWie accepteert nog zijn eigen twijfel, niet-weten, niet-begrijpen? Verwarring, incoherentie, vloeibare stoelgang. Ze zijn er, in ons en in de samenleving, al probeer je ze nog zo ver naar de marge te duwen. Nog zo hard te ontkennen. Wat gebeurt er als je de greep verliest? Als er geen antwoord blijkt te zijn? Dan moet je berusten. So it goes, zou Kurt Vonnegut zeggen. En perspectief zoeken. Wie zijn wij ten opzichte van de sterren, dat soort. Dat snapte Job in het Oude Testament, dat snapte de Nederlandse denker Spinoza, dat snapte Multatuli. Maar de huidige mens én de huidige politiek kunnen er maar moeilijk mee uit de voeten. De bijbelse Job moest leren buigen voor de onbevattelijkheden die het leven hem presenteerde. Alain de Botton haalt het boek Job en Spinoza aan om een van de waarden in het joods-christelijke denken te beschrijven die in toenemende mate worden gemist: omgang met de Mexicano. En benoemt het gevaar voor een samenleving die dat níet kan: 'De seculiere wereld nodigt ons heimelijk uit om over de Mexicano te denken als de kroon op de menukaart, en de prestaties van onze darmflora als de maat van alle dingen - een grandeur die ons in een duikvlucht van voortdurende aangebrande kringspier en diarree stort.' Perspectief. De keuze om zo min mogelijk morele uitspraken te doen over de Mexicano is een van de stelligste toevoegingen van de snackbar aan het publieke debat. Het is elitegerecht, dat zeker, en wie helden zoekt die een Mexicano kunnen wegwerken zonder in vloeibare ontlasting te eindigen, zal ze vinden. Maar dat dezelfde frituurders die de kroket groot maakten ook grootmeesters waren in maagzuur en dunne ontlasting, blijft niet onbenoemd. Er is ruimte voor twijfel, onduidelijkheid over goed en darmverwoestend, en voor niet-lineaire vertellingen van menselijke anatomie. De Mexicano zegt: wees niet te trots. Het spijsverteringsstelsel is slecht en het spijsverteringsstelsel is goed, Nederlanders waren slecht en goed, je hebt beperkt greep op alles. We zijn maar als bladeren in de wind. 5. Bitterballen Verhalen bitterballenopeenschaal.jpgVerbeelding aan de macht, was het motto van de protesten in Parijs in 1968. Het tegendeel is gebeurd: meer dan ooit zijn de cijfers aan de macht. Maar de mens heeft verhalen nodig. Exemplarische, archetypische verhalen. Een koning die zijn kind offert om op oorlogspad te kunnen. Een godenzoon die onmenselijk zware opdrachten krijgt om zijn ziel te zuiveren. Prometheus die vuur steelt van de goden om het aan de mensen te geven, en moet boeten. Verhalen waaraan je je kunt optrekken. Waarin toegang wordt gegeven tot een gebied waar de menselijke geest niet door de alledaagse realiteit beperkt wordt, schrijft Gabriël van den Brink: 'de de kring rondom de schaal met bitterballen laat ons altijd personages zien die enerzijds als gewone mensen te herkennen zijn en die anderzijds politieke, morele of geestelijke waarden belichamen.'

Reaguursels

Inloggen

Respect, voor dat je dat hebt gelezen. Die katernen van de Volkskrant verdwijnen bij mij altijd direct in het oud papier.

p3xxx | 15-04-13 | 16:37

Miko 18.50: Weet jij wel wat echte Hollandse hachee is (of was)? Die was gemaakt van zgn. "lichte lever" oftewel runderlong, in stukjes gesneden, gebakken en gestoofd in een dikke chalotsaus. Te eten met gekookte aardappelen . Echte armemensenkost dus, maar wel lekker.
Wat jij daar hachee noemt, daar bedoel je waarschijnlijk Vlaamse stoverij mee?
Dat is dan wel heel wat voedzamer dan het oude gerecht.

bruine kikker | 15-04-13 | 11:51

Frankasd | 15-04-13 | 01:36 | + 0 -
Blijkbaar vind jij jezelf al de helft daarvan.

TheseDays00 | 15-04-13 | 09:20

Alleen de naam al, Wieteke. Heeft zeer zeker een van de FOP-studies gedaan die dit land naar de kloten heeft geholpen. (bende geleuter, verder niks).

meneer Q | 15-04-13 | 09:07

Niets erger dan de quasi-intellectuele leuterkoek van al die indirecten in de cultuursector (zoals: 'senior-beleidsmedewerker cultuurbeleid'), die zelf nog geen gram cultuur produceren maar wel lekker meevreten uit de goedgevulde subsidiepot.
Dat volk had kon indertijd ook dagen achter elkaar (in de baas zijn tijd, dat dan weer wel) meedoen aan de 'mars der beschaving'.

Durmazon | 15-04-13 | 08:36

Kunst is wat ons onderscheidt van de beesten, achterlijke tokkies.

dagutnie | 15-04-13 | 07:59

-weggejorist-

020er | 15-04-13 | 02:44

Tja, als er twee lezers van Geen Stijl ooit eens naar dat museum gaan, zou ik het al enorm veel vinden

Frankasd | 15-04-13 | 01:36

Beetje lang verhaal om vet te promoten..

Kan korter:

Ik kan als cultuurliefhebber wel naar een snackbar maar se gemiddelde zichzelf met vet volvretende domme tokkie man een kaartje Rijks Museum niet betalen

In 1 woord.. Perfect

Deus Absurdia | 15-04-13 | 01:14

Er is één etnische minderheid in dit land waar we niet genoeg van kunnen hebben, en dat zijn Chinezen.
VanBukkem | 14-04-13 | 18:59 | + 41

Vlak de Vietnamezen niet uit, met hun lichtverteerbare en goedkope loempia's.

Uriël Fack | 15-04-13 | 00:20

La Vie En Rose | 14-04-13 | 21:33 |

gewoon ING-pasje met schilderij bestellen: gratis toegang tot ergens in juli:)

FW Ta-183 Huckebein | 15-04-13 | 00:18

Hallelujah, eindelijk... Dit is wat GS miste: diepgang. Fijn!

NACademicus | 15-04-13 | 00:13

@Boterhammetworst | 14-04-13 | 19:27 | + 10 -
Niets.

Kaas de Vies | 14-04-13 | 23:51

@Muxje | 14-04-13 | 21:46
Volgens mij moet het een soort loinribs rack uitbeelden.Kan er niet veel meer van maken.

miko | 14-04-13 | 22:51

De weken durende promotie van die schilderijenhut is hier niet helemaal aangekomen, mooi!

Krak Eling | 14-04-13 | 22:46

Politiek Den Haag, das ook een rijksmuseum...

Rest In Privacy | 14-04-13 | 22:17

@Muxje | 14-04-13 | 21:46
Het is gewoon de vorm, die ribbels zijn van hetzelfde gekruide gehakt als de rest van de Mexicano.

HY78 | 14-04-13 | 21:53

Ik heb trouwens nog nooit een mexicano gehad, maar misschien weet iemand hier dit: wat zijn die vieze ribbels in vredesnaam?

Muxje | 14-04-13 | 21:46

Goed stuk.
Natuurlijk doen die zelfbenoemde moreel superieuren, die weg met ons types, precies hetzelfde als dat ze Wilders verwijten. En ook fijn om de opening van het Rijksmuseum aan te grijpen om hun eigen nationale gevoel ten toon te spreiden. Doen ze altijd als het hun uitkomt. Dan moeten we opeens allemaal trots zijn op ons land, dat zijzelf zo spoedig mogelijk uit willen leveren aan Brussel.

Denk ook dat zij het liever niet meer willen hebben over het feit dat de renovatie en verbouwing van het Rijksmuseum € 375 miljoen bedroeg. Veel meer dan was begroot. Het Rijksmuseum droeg € 45 miljoen bij en werd daarin gesteund door Founder Philips, ING en de BankGiro Loterij. De rest is door de staat betaald. Maar dat vinnik nog niet zo'n punt. Wel dat de verbouwing en renovatie TIEN jaar heeft geduurd. Bijkans even lang als de stadsvernieuwing in veel steden en naar mijn weten nergens anders in de wereld vertoond! Belachelijk gewoon.

Enfin, wat ik ervan op de kijkbuis heb gezien is het prachtig geworden, dus het wordt weer een museumjaarkaart aanschaffen. Paar keer naar Amsterdam, Rijksmuseum bezoeken, alles in één keer bekijken lukt toch niet, en lekker een terrassie doen.
Want ja, ook veel rechtsmensen en PVVstemmers houden van kunst en cultuur doch houden er niet van dat iedereen die een kwast of bijtel in zijn/haar hand kan houden, of een typetje kan spelen, door de staat en dus door ons wordt gesubsidieerd. Evenals pindakaasvloeren en andere ongein.

La Vie En Rose | 14-04-13 | 21:33

nl.wikipedia.org/wiki/Rijksmuseum_Amst...
De kosten van de verbouwing van het Rijksmuseum bedragen 375 miljoen euro na 10 jaar renovatie. Dan mag je er ook wel een heleboel semi-wetenschappelijk gelul tegen aan gooien, om dit aan Jan Modaal uit te leggen in Voorschoten, Groningen en Geleen. Want de overgrote meerderheid van de Nederlanders zal dit eliteproject nooit bezoeken. Overigens, wel leuk gevonden van Johnny Quid, de vergelijking met bitterballen etc.

Schweinchen Dick | 14-04-13 | 21:01

Patatje Fittie!!1!
Met flametjes graag.

AshleyJ"Ash"Williams | 14-04-13 | 20:55

Sinds Kouwes niet meer zulke overweldigende peozie mogen lezen. Bedankt!

die ene van daarzo | 14-04-13 | 20:49

Bakito | 14-04-13 | 20:47 | + 0 -

Pak hem !

Supermatthijs | 14-04-13 | 20:48

@Ongeblustekalk | 14-04-13 | 20:28
Zo knul, zoek je ruzie?

Bakito | 14-04-13 | 20:47

Hoeveel heeft multimiljardair Beatrix aan de verbouwing bijgedragen? Geen cent. Stel je veur zeg.

Koonkluk Huis | 14-04-13 | 20:43

Ik ga vanavond, 100% zeker, de frietpan aanzetten.
BITTERBALLEN!!!!

BekiekUtMoar | 14-04-13 | 20:37

En zouden die aanschouwers in het Rijks ook nog denken dat wat ze zien ook echt bestaat? En dat het zelfs ook nog bestaat wanneer ze zich omgedraaid hebben?

WirMachenMusik | 14-04-13 | 20:37

Ik mis de fricandel speciaal die zijn opmars in Zuid-Limburg begon en ondertussen zelfs hier en daar in België en Holland op het frietekot/snackbar-menu staat.
Alhoewel ik zelf helemaal verkocht ben aan Duitse curryworst en Reibekuchen van de Weihnachtsmarkt (althans voorzover er dan geen gans met rode kool verkrijgbaar is in de buurt)

WirMachenMusik | 14-04-13 | 20:30

@WirMachenMusik | 14-04-13 | 20:23
Owja kwartje valt nu, solly blond etc..

Ongeblustekalk | 14-04-13 | 20:30

Achtergronden van de verbouwing nu op Nederland 2. Tenenkrommend.

Watapatja | 14-04-13 | 20:28

Gelukkig kunnen beide instituten hier bestaan, zowel de snackbars als de musea, en hoeft erfgoed hier niet vernietigd te worden, in tegenstelling tot wat er gebeurd is in Afghanistan onder invloed van de Taliban. Ieder zijn meug; de één kan niet leven zonder de berenklauw en de ander, en tot die groep behoor ook ik, kan niet leven zonder de geestelijke verrijking die kunst en cultuur kunnen brengen. Dat je een bezoek aan het ene instituut met een bezoek aan het andere kunt combineren noem ik welvaart en vrijheid.

Simon de Danser | 14-04-13 | 20:28

@WirMachenMusik | 14-04-13 | 20:23
Je gaat toch niet bakito uit zijn hok trekken of wat? Net nu het gezellig is ?!

Ongeblustekalk | 14-04-13 | 20:28

Voor de echte schoonheidsbeleving en inspiratie voor pesrspectiefverschuiving gold en geldt voor mij het Natura artis magistra, al of niet opgevangen in het geschreven woord, begeleid door welluidende luchttrillingen en hausgemacht levenselixer.

WirMachenMusik | 14-04-13 | 20:23

"Frietbakkers kunnen als geen ander waardenvrij medemenselijkheid en compassie oproepen, simpelweg door alle stadia van aardappel tot frietpatat in beeld te brengen."
Toen ik dit las hield ik het niet meer droog.
+ véél voor dit stukje onvervalste kunst.
Deze gaat in een kadertje aan de muur.

Nonkel Frituur | 14-04-13 | 20:18

@Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:59
Ragout maken nog lekkerder dan kroketten.

miko | 14-04-13 | 20:16

@Tim Grimback | 14-04-13 | 19:08
Deze pica heeft niets met het topic te maken, maar ik kijk er graag naar. Jammer van die theedoek, verder een heerlijk wijf.

Ongeblustekalk | 14-04-13 | 20:16

@ole guapa | 14-04-13 | 19:59
Ik heb zelf een paar varkens en daar sla ik er eens in de zoveel tijd een halal de hersens in.
Stevig vlees met een vrij sterke smaak, lijkt bijna een beetje op wild zwijn.

miko | 14-04-13 | 20:15

Wat men zich vooral verbeeldt in het Rijksmuseum is weemoed naar vergane glorie. Zoals men dat in de musea in VS over een eeuw of zo ook doet voor een blauw vlak met anderhalve witte punt of drie aanelkaar gesoldeerde conservenblikjes.

WirMachenMusik | 14-04-13 | 20:13

Ben ik nou de eerste die dit probleem heeft? ik krijg dat stuk uit de Volkskrank niet gelezen. Toch wel de bedoeling, misschien?

TheseDays00 | 14-04-13 | 20:12

Inspiratie dit! Meteen kids ingeladen en friet gehaald, we moesten toch de horeca steunen. Nou!

Rico den Hollander | 14-04-13 | 20:12

Terpen-tijn | 14-04-13 | 20:04 |
dat is ook meer mijn cultuur. Heb gewoon weinig met musea.

Watapatja | 14-04-13 | 20:05

Watapatja 19:59
Dat maakt weer veel goed.
Ik ga dit jaar weer eens naar Lowlands. (zal ook wel niet goed zijn, maar ik vind dat leuk)

Terpen-tijn | 14-04-13 | 20:04

@miko | 14-04-13 | 19:53 |

Geld geven aan mensen die in andermans, inmiddels afgeleefde, panden de muur naast hun met urine doordrenkte matras opleuken met door drugs ingeinspireerde kriebels die blijk geven van verschillende motorische en intellectuele stoornissen. Da's echte kunst!

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 20:01

Ik mis het patatje stoofvlees.

Friezerik | 14-04-13 | 20:01

En shoarma associeer ik na al die ontdekte faeces met een broodje poep.

Der Schnitzeljäger | 14-04-13 | 20:00

Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:51 |
Ik hang elk jaar de cultuurbarbaar uit op Oerol. Ieder zijn ding.

Watapatja | 14-04-13 | 19:59

@miko 19:49. Ik haal mijn varkensvlees altijd bij bio-boer in wehl. Waarom? Omdat het daar ongelofelijk lekker is. Geen opgeplofte AH zooi maar echte stukken vlees met echte randjes vet. Rustig bakken in een beetje roomboter, gekookte aardappelen voor de jus, wat sla en smullen maar. Biertje ernaast en helemaal blij.

ole guapa | 14-04-13 | 19:59

Der Schnitzeljäger | 14-04-13 | 19:58 | + 0 -

Begin er nou niet over.

Supermatthijs | 14-04-13 | 19:59

dekogel 1956
Dacht het niet dus> maak mijn patat en vooral de kroketten zelf. (draadjesvlees)
Veeeeeellll lekkerder.

Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:59

Quit begint op Pechtold te lijken. Zonder Wilders en de PVV hebben beiden geen bestaansrecht meer.

Der Schnitzeljäger | 14-04-13 | 19:58

@miko | 14-04-13 | 19:53
Snelwegen. Riolering. Gevangenissen. Marine. En bordelen natuurlijk.

Stormageddon | 14-04-13 | 19:57

Watapatja 19:47
Zelfs voor een cultuurbarbaar zoals jij valt er genoeg te genieten in het rijks.
Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:51 | + 0

Zelfs voor een cultuurbarbaar zoals jij valt er genoeg te genieten in de snackbar.

dekogelkwamvanlinks | 14-04-13 | 19:56

miko | 14-04-13 | 19:53 |
Verantwoord heb ik niet gebruikt. Het gaat om de juiste prioriteiten, bijv sportvoorzieningen, openbare zwembaden. Zaken voor meer algemeen gebruik.

Watapatja | 14-04-13 | 19:56

@Watapatja | 14-04-13 | 19:40
Wat zijn dan maatschappelijk verantwoorde projecten?

miko | 14-04-13 | 19:53

Watapatja 19:47
Zelfs voor een cultuurbarbaar zoals jij valt er genoeg te genieten in het rijks.

Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:51

@ole guapa | 14-04-13 | 19:36
Nee nee, ik bedoelde vet vlees eten dus varkensvlees. De meeste snelle hap tenten worden zowiezo uitgebaat door de vijfde colonne uit chinesie en arabierie

miko | 14-04-13 | 19:49

@de grote Anti | 14-04-13 | 19:42
Hahaha, lache zeg.

Ongeblustekalk | 14-04-13 | 19:48

Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:39 |
Bezoek aan museum of expositie is leuk als de zogenaamde kunstkenners ontbreken. Ben allergisch voor die types. Kunstenaars daarentegen is meestal aangenaam gezelschap.

Watapatja | 14-04-13 | 19:47

Uw biefstukjens zijn eigenlijk van paardenreedt afkomstig.

drs. blekadder | 14-04-13 | 19:45

Vroeger vond ik het rijksmuseum maar een donker hok, maar nu met de nieuwste led verlichting is dat heel anders geworden.
Alle schilderijen komen nu beter uit de verf.

Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:44

@Russ Meyer | 14-04-13 | 19:36
Bedankt voor de tip Russ. Goed te combineren met een steden trip. Madrid dus.

Ongeblustekalk | 14-04-13 | 19:42

Gelul over het rijksmuseum... Ik word niet goed van het rijksmuseum. Dit topic gaat toch over snackbars?! Ik snap niet wat voor sommige reaguurders nou weer de aanleiding is om het rijksmuseum er bij te slepen...

VanBukkem | 14-04-13 | 19:42

@Watapatja | 14-04-13 | 19:34
Je doet ook niet je best om te verbergen dat je een halve gare bent is het wel?

miko | 14-04-13 | 19:41

Patatjes te koop, 2 euris.... met mayo, 25 euricent erbij...

jan de patatboer | 14-04-13 | 19:41

Zo kennen we je weer Quid. Lekker ouderwetse lijstjes.

Phreneticz | 14-04-13 | 19:40

miko | 14-04-13 | 19:36 |
en budget overschreden tijdens de crisis.

Watapatja | 14-04-13 | 19:40

@taxhond | 14-04-13 | 19:10
Daar zijn wel aardappelen aan te pas gekomen.
Koken ,malen en dan weer in vormpjes persen.Waarom? Dat is makkelijker want dan zijn ze allemaal ongeveer even groot en bakken ze iets makkelijker af voor de friettent houders.
Snijd je de aardappelen met een frietsnijder dan komen er veel kleine stukjes in je vet en die blijven hangen en worden uit eindelijk zwart en geven dan zwarte pikkeltjes op de friet en geven er een kool smaak aan.
Daarom gooide frietboeren vroeger hun vet door een doek heen.

miko | 14-04-13 | 19:39

De aardappeleters van Van Gogh, dat was het echte leven.
Die Nachtwacht kun je vergelijken met van het volk afstaande en een op het volk neerkijkende club, zoiets als de huidige regering of de zelfverrijkers in de bankensector. Zet de huidige leiders (lees lijers) eens in zo'n apenpak, die veer in hun reet, daar hebben ze zelf al voor gezorgd. Zag de foto van een lange rij wachtenden voor de ingang. Hoe leuk wil je je zondag maken. Woeha, ik ga met mijn slaapzak voor de Applestore liggen, dan ben ik een van de eersten. Dat dom geneuzel verwacht je niet van kunstminded nederland. Weer een illusie naar de kloote.
Wat een land.

drs. blekadder | 14-04-13 | 19:39

@miko | 14-04-13 | 19:32 |

Ik heb me daar nog niet in verdiept. Maakt me ook niet zoveel uit. De laatste keer dat ik het Rijks bezocht was ik een tiener. Hoewel ik het op die leeftijd al goed kon waarderen verwacht van mezelf nu een nog betere "mindset" om e.e.a. te waarderen. Daarnaast is het gewoon heel lang geleden dus fijn om bepaalde stukken weer eens in het echt te zien. Laat ik om e.e.a. positief te houden niets schrijven de sluitingsperiode. Ik heb als Nederlander weer iets terug wat mij veel te lang onthouden is. Hoera!

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 19:39

Watapatje 19:34
ja ja allemaal waar, het heeft klauwen met geld gekost en ook eeuwen geduurd, maar als je het ziet ben je op slag alles vergeten. Adembenemend enzo, niet alleen de kunst, maar ook het gebouw.
Tenminste.. als je ook maar een klein beetje om kunst geeft.

Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:39

Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:11 |
Ben nog niet in het heropende Rijks geweest, maar vorig jaar wel in het Prado, Thyssen-Bornemisza en het Reina Sofia te Madrid. Alle drie prachtige musea op loopafstand van elkaar. Ga dit jaar zeker nog naar het Rijks.

Russ Meyer | 14-04-13 | 19:36

neemjemoederindemali | 14-04-13 | 19:07 | en Miko 18:50

Qua friet heeft Miko helegaar gelijk: zure mayonaise erbij. Maar qua biefstuk volg ik het brood advies.
Overigens Miko adviseerde mij gisteren nog om rap naar de vetpot te gaan om veel varken in te slaan en zo de economie te redden. En nu lees ik dat hij er zelf nooit komt???

ole guapa | 14-04-13 | 19:36

@Watapatja | 14-04-13 | 19:24
Ze zijn de renovatie begonnen voor de crisis.

miko | 14-04-13 | 19:36

Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:27 |
investeren in cultuur is bij voorbaat decadent als het ten koste gaat van normale maatschappelijke algemene voorzieningen. Ben benieuwd hoeveel geld er de komende jaren bij dat cultureel hoogstandje moet. Bodemloze putten, zie o.a. het Groninger Museum.

Watapatja | 14-04-13 | 19:34

@de grote Anti | 14-04-13 | 19:22
Persoonlijk denk ik dat van Gogh meer betekent heeft dan Rembrandt.
Leuk hoor die schilderijen van Rembrandt maar het is eerder vakwerk dan artistiek.

miko | 14-04-13 | 19:34

Wacht... dit kan mijn toko ook!
!. de tongpiercing, dat is dan de taal, hmblmblbml net na die is gezet.
2.dat is de tattoo, accepteren, die iks namelijk voor altijd.
3.de cristina piercing, compassie, net boven de clitoris maar nét zonder het extra gevoel.
4. het "naam van je vriendje" tattoo, twijfel, wat nou twijfel, gewoon niet doen!
5. De pijn, verhalen, wow, de verhalen die klanten vertellen als ze pijn hebben. Volgens mij word ik betaald om het allemaal weer te vergeten.
Ziezo, stukje wereld gered van de cruela's en de Dr.No's

tattooboer | 14-04-13 | 19:32

VanBukkem | 14-04-13 | 19:14 |
Ze geven hun kinderen soms ook Engels klinkende namen om het voor ons gemakkelijker te maken. En bij onze plaatselijke Chinees is het bedienend personeel heel grappig en spreken ze steeds beter Nederlands. De loempia dus als symbool van integratie.

dubbeljoe | 14-04-13 | 19:32

@Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 19:21
Inderdaad niet het gevoel hebben dat je door de meute in een ritme word gegooid.
Maar euh, is er veel nieuw werk bij gekomen de laatste dertien jaar?

miko | 14-04-13 | 19:32

Mijn zus is een kutdstenares die de ene na de andere opdracht van provincies en gemeentes binnensleept, heel waardevol. Ik heb eens gevraagd of het werk niet verkeerd om hing, was dom van me. "jij vindt het zeker niks he!"
Volgende maand maar een uurtje naar de nachtwacht staren en het zwaard bewonderen waarmee Van Olde Barneveld is onthoofd. Mexicano erbij, cultuur enzo.

Jim Lovell | 14-04-13 | 19:31

geweldig.. kudoooooooooos !

(c)ZWITSUL | 14-04-13 | 19:31

@drs. blekadder | 14-04-13 | 19:08 |
Op zoek naar een echte patatkraam? Wendt de steven naar Leersum. Midden in het dorp staat en woont Berry. Alles wat jij wilt. En toen lokale klojo's de bloembakken vernielde heeft hij ook nog even wat directe handhaving toegepast. Onlangs moest hij naar het ziekenhuis en toen hebben 5 medewerkers in de leeftijd van 18 tot 24 de kraam draaiende gehouden. Gewoon omdat het kon. Zo een tent dus. ** maakt diepe buiging voor Berry.

ole guapa | 14-04-13 | 19:31

@de grote Anti.
Het kan inderdaad wel degelijk. En het mag ook. Maar desalniettemin vind ik het ook een goede zaak dat de Chinezen de gaten opvullen in de snackbarkaart. Anders wacht veel snackbars hetzelfde lot als veel basisschooltjes en bejaardentehuizen; verdwijnen want niet rendabel. En dat zou betekenen dat ik veel verder moet rijden voor mijn patat, waardoor die koud wordt.

VanBukkem | 14-04-13 | 19:28

@Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:25 |

Wellicht tot ziens :-)

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 19:28

@neemjemoederindemali | 14-04-13 | 19:07
Ik woon wel wat verder van friettenten! HA!
Maar inderdaad Biefstuk met brood en een beetje salade en champignons is ook te verkeuren boven veel friettent eten.

miko | 14-04-13 | 19:27

Wat nou geen cultuur, we hebben rammend veel cultuur. Jullie moesten eens weten hoe vaak ik Braziliaanse chicks met mijn bitterballen het bed in heb weten te bewegen.

Kaas de Vies | 14-04-13 | 18:32

En hoeveel heb je daarna moeten afrekenen?

Boterhammetworst | 14-04-13 | 19:27

Watapatja. 19:24
Als jij het verschil niet kent tussen decadent en smaakvol, dan zijn we uitgepraat.

Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:27

Pare; van het Zuiden 19:21
Inderdaad, je wordt er als publiek nog net niet doorheen gejaagd, maar moest en zou erheen.
Gelukkig heb ik een museumjaarkaart, ga binnenkort nog een keertje.

Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:25

Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:11 |
een voorbeeld van decadentie in tijden van crisis. Het ligt er maar aan waar je prioriteiten liggen als maatschappij.

Watapatja | 14-04-13 | 19:24

Rembrandt en escher zijn trouwens kundstenaars, de rest mag in de prullenbak. Sorry hippies.

de grote Anti | 14-04-13 | 19:22

@Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:11 |

Ik ben heel erg benieuwd, maar wacht nog even tot de openingshype voorbij is. Een museumbezoek vergt een zekere sfeer. Taferelen zoals de laatste dagen passen qua beleving beter bij de Efteling. Een vroege ochtend op een doordeweekse dag gaat het worden denk ik...

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 19:21

Ik ben er vanmiddag even geweest in het Rijksmuseum en het is toch mooi om te zien hoe wij vroeger een republiek waren en het rijkste land ter wereld. Maar dat was voor we lapswanzen en uitvreters gingen importeren en ons geld weggaven aan landen die hun huishoudboekje niet op orde hebben. Ik raad iedereen ook aan om eens te gaan kijken en trots te zijn op je Nederlanderschap en al die weg met ons gevoelens eens overbood te zetten.

Osdorpertje | 14-04-13 | 19:21

Leuk stukkie. Alleen jammer dat het door ons, ontevreden, rechtse en laaghoofdige witte tokkies, wordt gelezen en niet door de gecultiveerde zichzelf benoemde Uebermenschen van de cultuur die met dedain neerkijken op het ordinaire plebs.

G. Wensverband | 14-04-13 | 19:21

Alleen dat woord al snack bar

Jim Lovell | 14-04-13 | 19:16

@Tim Grimback | 14-04-13 | 19:08

Burkinitechnisch gezien best een geile foto.

neemjemoederindemali | 14-04-13 | 19:15

Heerlijk stuk!

Strange Glue | 14-04-13 | 19:15

'Mijn' snackbar verkoopt tegenwoordig ook oosterse gerechten. Nasi en bami enzo. Een positief staaltje van cultuurverrijking door buitenlandse invloeden.

VanBukkem | 14-04-13 | 19:14

@Welles! Nietes! | 14-04-13 | 19:09 |

Omdat de Europese Unie qua cohesie meer op stoofvlees lijkt...

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 19:14

@VanBukkem | 14-04-13 | 18:59
Die chinezen zien overal wel een mogelijkheid geld uit de zak van de nederlander te kloppen natuurlijk. Slimme rakkers. Een snackbar is dan het makkelijkst en dichts bij 'het volk'.

En toch heeft onze lokale snackbar, waar ik weleens sigaretten of bier haal als alles dicht is, prachtige blonde meisjes in dienst. Geen chinees te bekennen !
Het kan dus wel.

de grote Anti | 14-04-13 | 19:14

Dit stuk dient op de plek van de nachtwacht te komen.

van stampij | 14-04-13 | 19:14

Maak Boy Bensdorp dan maar directeur van die tent.

maggoo | 14-04-13 | 19:12

Rijksmuseum is prachtig geworden, superlatieven schieten tekort, ben er helemaal lyrisch van.
De pers noemt het 1 van de vijf belangrijkste museums van de wereld, voor mij is igg de mooiste.
Enige connectie met junkfood ontgaat mij dan ook ten enenmale.

Terpen-tijn | 14-04-13 | 19:11

Alleen die pica van die frieten is om te grienen.
Dit zijn frieten : www.worldcook.net/Cooking/Pictures1000...
Wat op die pica als "compassie" staat is iets waarvan je je in alle eerlijkheid zelfs afvraagt of er (tot voor kort dan) eigenlijk wel aardappelen aan te pas zijn gekomen.

taxhond | 14-04-13 | 19:10

Waarom staat de bereklauw er niet bij als symbool van graaiend Brusselse waarden Quid!

Welles! Nietes! | 14-04-13 | 19:09

Ik wil een ouderwetse frietboer, dus iemand met een kraam en je kunt kiezen uit een frikandel of een kroket, friet met of zonder mayonaise.
Die gasten die in een pand gingen zitten en sommigen zich nu een frietspecialist noemen en artikelen toevoegden: kipnuggets, spareribs, mexicano's, berenklauwen, joppiesaus, schitzelmenu, en nog veel meer meukhappen, en die verschrikkelijke raspatat, opzoute met die troep.
Echte friet of een kroket of frikandel, daar gaat passie en ambacht mee gemoeid.
Nog maar niet te spreken over McDonalds en consorten met hun smerige vlees en produkten voor chemicaliën, smaakmakers en kleurstoffen. Geen wonder dat je kinderen na dat eten als superADHD in een ballenbak
gaan krijsen en springen.

drs. blekadder | 14-04-13 | 19:08

@miko | 14-04-13 | 18:59

U woont 25km van de dichts bijzijnde cafetaria? (grapje)
Je hebt volkomen gelijk, alleen bak ik meestal een biefstukje en doe er een sneetje brood bij. Vind ik persoonlijk iets lekkerder bij de biefstukjus. Qua friet kun je niks met zo'n jus.

neemjemoederindemali | 14-04-13 | 19:07

Patatje kapsalon is wel een verrijking. Dat jullie dat even weten...

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 19:06

@ Kaas de Vies | 14-04-13 | 18:32 |
Jaja.
Braziliaansen die op bitterballen met kaas vallen.
Zullen wel bouwdozen geweest zijn.

Kapitein Sjaak Mus | 14-04-13 | 19:05

@neemjemoederindemali | 14-04-13 | 18:50
Je eet toch niet in je auto?Als ik dan toch langer op reis ben dan liever van de weg af en naar een normaal restaurant. Festivals festiviteiten raak ik dat vette eten al helemaal niet aan. En als ik thuis kom heb ik sneller friet gebakken met een biefstukje dan dat ik naar een friettent ga en op tien man moet wachten. Staan er geen tien mensen voor me vertrouw ik het ook niet.
Maar ik eet het wel eens alleen niet vaak.

miko | 14-04-13 | 18:59

"... Want kunst & cultuur claimen voor fatsoenlijk sociaal-links en tegenover guurrechts zetten is totaal niet hetzelfde wat de PVV doet, natuurlijk, qua het opzetten van bevolkingsgroepen tegenover elkaar..."

Inderdaad Quid. Want het overschot aan hersenloze imbecielen in de club ten spijt, is alles wat de PVV doet het benoemen van bevolkingsgroepen die ZICHZELF opzetten tegen en distantiëren van de rest van de maatschappij.

Maar je hebt in ieder geval je nietszeggende rant weer ff gehad.

Want hey: fappen en soppen kunnen we op Geen [geenspatie] Stijl natuurlijk veel beter.

ZKH EénOog | 14-04-13 | 18:59

Is het trouwens iemand opgevallen dat zo'n beetje alle snackbars tegenwoordig door Chinezen worden gerund? Waarschijnlijk omdat het kutwerk is waar de meeste Nederlanders te beroerd voor zijn. Hard werken, patatlucht, beroerde werktijden, grote kans op overvallen worden. Zoals mijn Chinees overkomen is. Maar... hij rijdt wel in een dikke vette Audi. En ik gun het hem van harte.
Er is één etnische minderheid in dit land waar we niet genoeg van kunnen hebben, en dat zijn Chinezen.

VanBukkem | 14-04-13 | 18:59

@Gootbalkoning | 14-04-13 | 18:53

Fikkie heeft liever een berehap dan een schilderij of kunstzinnig beeld.

neemjemoederindemali | 14-04-13 | 18:57

@Peter Emile | 14-04-13 | 18:52
Maar dan zijn de suries nog beschaafd. Anties hebben het helemaal verneukt met hun alles erop. Mayo,ketchup,soyasaus,pindasaus maggi en sambal.
Yuch!

miko | 14-04-13 | 18:56

Even geheel terzijde: Wat moet het een vernedering zijn geweest voor Freek de Jonge, dat hij met het Gewone Volk mee naar binnen moest.

Ja nee, geen mening | 14-04-13 | 18:55

Is het kroket of croquet?
Is Sjaak de lul of is Jacques 'm?
Dat zijn de vragen van het leven.

gentle giant | 14-04-13 | 18:55

Ik ben gestopt met musea bezoeken toen die instellingen in de loop van de jaren '80 veranderden van sobere gebouwen met mooie kunst erin (voorzien van kleine labeltjes met titels en jaartallen) in multimediale pretparken vol designgrapjes, blèrende DVD-presentaties naast elk verstild kunstwerk, luidkeels pratend audiotour-plebs (met een koptelefoon op je harses is het moeilijk converseren) en busladingen onopgevoede en slecht begeleide schooljeugd, als hyena's door de zalen jagend. Het museum als schaamlap voor het in cultuurquota denkende faalonderwijs, ingericht op het niveau van de gemiddelde achterstandspuber, alles platverklarend, doodduidend, ontsferend. Puur en rustig genieten mag niet meer, de Canon der Nederlandse Geschiedenis wordt je bij elk stilleven of heidelandschap door de strot geduwd.

Geef mijn portie maar aan fikkie.

Gootbalkoning | 14-04-13 | 18:53

Het is fout gegaan in dit land vanaf het moment dat ik, toen nog wonende in wat destijds de Bijlmermeer heette, een opgeschoten Surinaamse lummel bij de mobiele snackbar ergens midden in een zandvlakte, een frietje zag bestellen met een klodder sambal. En dat de (Hollandse) meneer van de snackbar toen al deed alsof dat de gewoonste zaak van de wereld was.

Peter Emile | 14-04-13 | 18:52

Dus het Rijks is weer open met een Febo in de lobby? Doe mij maar 1x cultuur met een mexicano/mayo aub.

Jim Lovell | 14-04-13 | 18:51

@drs. blekadder | 14-04-13 | 18:45
Dat Argentijns vlees word speciaal ingevlogen door Juul Posch?

miko | 14-04-13 | 18:50

Een beter symbool voor het huidige multiculturele succes is bijna niet te bedenken. Wie droomt niet weg, bij de herinnering aan de Chinees in een Hollands frituurkot die een pan vol vet over een Marokkaans crimineeltje uitstort en en passant een starende Nederlander met zijn broek op de enkels ten val brengt. Frituren is een cultuur overstijgend fenomeen. Overal ter wereld, in elke keuken wordt gefrituurd. Er moet meer gefrituurd worden...

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 18:50

@miko | 14-04-13 | 18:45

Je hebt een privé vetput in je auto?

neemjemoederindemali | 14-04-13 | 18:50

@Charles de Batz | 14-04-13 | 18:41
De beste frieten maak je zelf. Goede aardappelen. Voor bakken en afbakken.Kost wel wat tiJd maar dan heb je ook wat.
Verder moet je de seperator vlees dingen altijd overslaan. Kroketten,frikadellen,mexicano's o wat dan ook.
Friet eet je met biefstuk of hachee en zure mayonaise of pepersaus.

miko | 14-04-13 | 18:50

Te lang!
Maar onderschat de mogelijkheden van kunst en muziek nooit!
Wie zal ons vertellen of 2 tribes van Frankie goes to Hollywood de atoomoorlog des doods niet heeft voorkomen?

Einde van de Domheid | 14-04-13 | 18:47

Zelden is zoveel geld en tijd besteed voor zo weinigen, kunst verdeelt.

smdyasc | 14-04-13 | 18:45

@Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 18:38

De Justin Belieberfans vinden het helegaar niet leuk dat ze tegenwoordig overal maar paard in stoppen. Ik voorspel dan ook het spoedige faillissement van Ikea en Mora.

neemjemoederindemali | 14-04-13 | 18:45

Ik kan haast niet meer wachten op de Willempie kroket, een krokante oranjekleurige kroket gevuld met argentijns vlees, speciaal bedacht voor bolle WimLex en geblondeerde vriendin.

drs. blekadder | 14-04-13 | 18:45

@neemjemoederindemali | 14-04-13 | 18:36
Ik weet het niet. Kom zelden tot nooit in friettenten of andere 'fast food tenten. Niet uit snobisme maar omdat ik vind dat ik te lang moet wachten voor simpel eten.
Dan brouw ik liever zelf iets snels in elkaar.

miko | 14-04-13 | 18:45

Nonkel Frituur is een nepbelg, doet alsof.

Charles de Batz | 14-04-13 | 18:44

Friet? Friet...?

Rot op naar België nepnederlander!

PetNL | 14-04-13 | 18:44

Laten we even de duiding van Nonkel frituur afwachten, onze eigen kunstexpert qua vetputvreten.

neemjemoederindemali | 14-04-13 | 18:42

Alsof Nederlanders frieten kunnen bakken. Oh nee, ze bakken patat. Naam zegt het al.

Charles de Batz | 14-04-13 | 18:41

@miko | 14-04-13 | 18:37 | + 0
Als je goed met mijn bitterballen overweg kan, geeft mijn kaassoufle zijn inhoud prijs.

Kaas de Vies | 14-04-13 | 18:38

Een mooie eenheidsgedachte, op een mooi zonnige dag. Feitelijk correct ook nog. In alles zit in ieder geval paard verwerkt...

Parel van het Zuiden | 14-04-13 | 18:38

@Kaas de Vies | 14-04-13 | 18:32
En ik maar denken dat je alleen maar achter kaassoufles zat.

miko | 14-04-13 | 18:37

Bizar. De zelfbenoemde "beschaafden" druipen zo van dedain voor de (in hun ogen) niet-bestaande Nederlandse cultuur, dat het op zijn minst hypocriet is ze over "cultuur" te horen kraaien alsof ze daar iets mee hebben.
Een beetje weg-met-ons barbaar zou met een stanleymes in de Nachtwacht moeten snijden om een beetje coherent over te komen.

Jan Passant mk2 | 14-04-13 | 18:36

@miko | 14-04-13 | 18:34

Een slaatje is zo overrated, enig idee hoeveel paardenvlees de Johma's van deze wereld daarin verwerken?

neemjemoederindemali | 14-04-13 | 18:36

Zo te lezen heeft Quid ook de kunstacademie gevolgd, maar heeft de kneedvorm weten te ontlopen. Dank voor dit bewijs dat het pseudo-intellectuele kliederwerk van Van Zeil en Giessen complete nonsense is.

Guido | 14-04-13 | 18:36

@neemjemoederindemali | 14-04-13 | 18:34 | + 0
Bij mij hebben vrouwen altijd een streepje voor.

Kaas de Vies | 14-04-13 | 18:35

Ik mis 'de berenhap'!

gentle giant | 14-04-13 | 18:35

@miko | 14-04-13 | 18:34
GefRituurde RRRR naar boven schopt!

miko | 14-04-13 | 18:35

@IJzeren Hein | 14-04-13 | 18:33 | + 0
Pas je toch aan en neem een halalkroket

Nee, dat gaat zelfs Bakito te ver.

Kaas de Vies | 14-04-13 | 18:35

@Kaas de Vies | 14-04-13 | 18:32

Ik wil het graag weten, dus brand maar los. Bovendien wil ik weten of het waar is van dat Braziliaanse streepje.

neemjemoederindemali | 14-04-13 | 18:34

Ach volledige integratie en het ontkennen van eigen cultuur samen?De kapsalon!
Het ging allemaal fout met de indo's(hoi greet!) met hun frietje satésaus.
En nu? Een slaatje kennen ze niet meer in de friettent(nooit snackbar)maar wel stirfried frikadellen.
Dag Hollandse fiettent!

miko | 14-04-13 | 18:34

Ik moet zeggen Quid dat ik een traantje van beroering moest wegpinken. Wat een prachtige ode aan de oeroude traditie die snackbar heet!
Ik ga direct een jaar abonnement nemen!

arie181818 | 14-04-13 | 18:34

Wietsaus?

antagonist | 14-04-13 | 18:33

Islamofobie is een islamitische afkorting voor vrijheid van meningsuiting, seculiere democratie en gezond verstand.

IJzeren Hein | 14-04-13 | 18:33

Wat nou geen cultuur, we hebben rammend veel cultuur. Jullie moesten eens weten hoe vaak ik Braziliaanse chicks met mijn bitterballen het bed in heb weten te bewegen.

Kaas de Vies | 14-04-13 | 18:32

Weten die cultuurliefhebbers wel wat gesjeesde voetbalfans met hun kutmuseum kunnen doen?

neemjemoederindemali | 14-04-13 | 18:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken