Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tokkies in Heerlen frauderen voor 1,3 miljoen

areyoutokkietomeGeinig proefproject. In enkele achterstandswijken in Heerlen hebben de Belastingdienst, UWV, de gemeente en Sociale Verzekeringsbank in 2011 en 2012 wat gegevens naast elkaar gelegd. Wat blijkt? In de wijken Vrieheide/de Stack, Passart en Maria-Gewanden is in die tijd voor 1,3 miljoen euro gefraudeerd. Goh, huilarts De Wit, zou er dan misschien een andere reden zijn waarom uw patiënten zeggen hun medicijnen niet te kunnen betalen? Want geld is er blijkbaar genoeg. Misschien dat al dat geroofde geld in scooters, flatscreens en drank&drugs gaat zitten, of zo. Maar goed, als er dus nooit een proefproject was gestart, hadden de bed- en bankliggers dat geld dus met alle gemak in de zak kunnen steken middels uitkeringsfraude. Al die limbabwaanse tokkies graaien dus meer dan een gemiddelde bankdirecteur of wachtgeldpoliticus. Aan de ene kant poepboos zijn op Matthijs van Nieuwkerk die gewoon eerlijk toegeeft dat hij -op legale wijze- vies veel geld krijgt, aan de andere kant zelf constant op alle mogelijke manieren uit de staatskas roven. Stelletje parasieten. Hoeveel uitkeringsfraude van rovende achterstandswijkers komt trouwens nooit aan het licht omdat er de verschillende instanties niet de gegevens vergelijken? Waarschijnlijk kun je daar vijf keer Cyprus mee redden. Misschien handig om dit proefproject per direct landelijk in te zetten. Voor mensen die het hard nodig hebben, dragen we graag belasting af. Maar het financiëren van een systeem dat uitvreters beloont zien we toch echt niet zitten. Update: Ook in Den Bosch grote actie tegen uitkeringsfraude vandaag.

Reaguursels

Inloggen

Huisarts De Wit uit Heerlen even gezien, deze man kan je alles wijsmaken. Heel ernstig maar waarom ben ik niet verbaasd?

Claire | 03-04-13 | 10:56

dit soort acties zijn bedoeld om de aandacht van de grote graaiers af te leiden,want deze fraudeurs kopen in de winkel in de buurt.

pedro300 | 03-04-13 | 09:54

Ze zijn die wijk vergeten met dat torentje in Den Haag, daar zitten de grote dieven...

Gerrit1962 | 03-04-13 | 09:25

Zolang het koningshuis die onterecht op de troon zitten en dus de grootste uitkering trekkers zijn in dit land, nog 5 miljoen betaald mogen krijgen, voor hun koningsdag, troningsdag.
Maak ik mij hier niet meer druk om.

LulZig | 03-04-13 | 01:29

'Waar is dat feestje, hier is dat...'

kenny harder | 02-04-13 | 20:17

@The real McCoy | 02-04-13 | 19:31
Dat klopt maar het proces is al reeds langer gaande met de -neoliberalisering- uitverkoop van de bv Nederland.

Die sneltreinvaart klopt ook, waar we de laatste tijd in verkeren. Nederland lijkt slechts nog een 'overbodige' sterfhuisconstructie, waar onder het toeziend oog van de EU alleen nog zoveel mogelijk te graaien valt, voordat het doek valt.

Ven1V1d1V1c1 | 02-04-13 | 19:36

@Ven1V1d1V1c1 | 02-04-13 | 19:24
Aardgas wordt nu in sneltreinvaart allemaal verkocht aan het buitenland zodat de komende generatie daar ook niets van hoeft te verwachten. Alles wat er te halen valt verdwijnt naar de EU. Ligt niet eens aan de babyboomers maar aan de EU. De politiek is gek geworden. Meer kan ik er niet van maken.

The real McCoy | 02-04-13 | 19:31

Amsterdam -west waar de PVDA stemmers wonen en in Den Haag en Rotterdam moet je eens kijken dan hoeven wij niet te bezuinigen.

Mans PVV | 02-04-13 | 19:28

@The real McCoy | 02-04-13 | 19:17
Voordat de babyboomers (eindelijk) de macht overdragen aan de volgende generatie, moeten ze wel nog even een einde maken aan de door hun zelf gecreëerde (aardgas-)happy days, zelf daarbij zo min mogelijk inleverend.

Ven1V1d1V1c1 | 02-04-13 | 19:24

Hadden ze veel eerder moeten doen. Had miljoenen gescheeld.

The real McCoy | 02-04-13 | 19:17

Voor wie werken onze politici eigenlijk?
Ven1V1d1V1c1 | 02-04-13 | 18:32
Voor de meest biedende en voor zichzelf natuurlijk....

Aktivist | 02-04-13 | 18:53

Met de aankomende versoepelingen in het ontslagrecht, zullen de (ouder wordende) zwakkere broeders er het eerst uit vliegen voor goedkopere -jongeren- MOE-landers met uitzend/tijdelijk/0-uren/zzp-contract. Wat nou 25 jaar trouwe dienst in een uitzichtloze functie. Voor jou 100.000 veel goedkopere anderen.

Dan daarbij nog de wens om de duur van de WW te verkorten, gecombineerd met een terminaal zieke huizenmarkt en een falende overheid die niet in wil zien dat je tijdens economische stagnatie júist moet investeren in eigen infrastructuur/economie (ga écht bruggen bouwen), kunnen we nog de nodige bijstandsgerechtigden verwachten die niet van hun uitkering rond kunnen/zullen komen. Met als gevolg nog meer daling op de huizenmarkt enz. enz. enz.

Voor wie werken onze politici eigenlijk?

Ven1V1d1V1c1 | 02-04-13 | 18:32

Niet goed te praten natuurlijk, zelfs wanneer je van +/- 800,- niet rond kan komen maar alle Nederlandse bijstand-uitkeringen bij elkaar opgeteld, kosten ons nog niet zoveel als de topinkomens van de 40.000 (nog geen stadion vol) Nederlandse topverdienende semi-publieke bestuurders bij elkaar.

Ik heb hier dus toch ook sterk het gevoel dat het doorspitten van hun declaratiebonnetjes meer zoden aan de dijk zet dan die 1,3 miljoen.

Knap staaltje hi-tech trouwens van onze overheid. Zijn ze er eindelijk in geslaagd om hun databases te koppelen?!

Ven1V1d1V1c1 | 02-04-13 | 18:07

We zijn in feite niets beter dan Griekenland of Cyprus, alleen heeft Nederland wel een werkende belastingdienst.
Schijnbaar ook het enige wat wel "fatsoenlijk" geautomatiseerd kan worden.

Russ Meyer | 02-04-13 | 18:04

mvrij | 02-04-13 | 15:44 | + 3 -
In Heerlen is het percentage maangod-aanbidders een stuk lager dan in een willekeurige stad elders in het land. Heerlen heeft geen mocro's nodig om massaal uitkerings- en andere fraude te plegen! 20 jaar PvdA-SP-wanbestuur hebben een groot deel daaraan bijgedragen!

Aktivist | 02-04-13 | 17:51

select 1 from tokkie where not exists(select 1 from fraude where target in ('subsidie', 'uitkering'))
and werkloos = 'TRUE';
>
0 results returned

Kaposi_Sarcoom | 02-04-13 | 17:43

Jos Schmitz | 02-04-13 | 16:24 |
Je ziet mij zelden overdag op GS. Drukke werkzaamheden en daarnaast 1 dag per week als vrijwilliger in dit soort dossiers. Dacht nu een weekje vrij te hebben, maar kon niet eerder reageren omdat ik toch nog even naar kantoor moest. Eruit geflikkerd wordt ik niet, dan moet ik mezelf ontslaan.

Watapatja | 02-04-13 | 17:43

Maar ja,wie neemt je nog aan als je 40 jaar in de bijstand zit?

bodhisatta | 02-04-13 | 17:40

Nivelleren kun je leren, dat blijkt wel weer.

Freddie Stobart | 02-04-13 | 17:35

@Boze massa | 02-04-13 | 16:51
Eens. Zo lang de ambtenaar die zich een slag in de rondte werkt jaarlijks een periodiekje krijgt, net als de raamambtenaar. En al de andere ambtenaren die geen flikker uitvoeren. Hoe lang denk je dat de goedwillende zijn arbeidsethos vol gaat houden? Of hij/zij past zich aan aan het tempo, of vertrekt naar het bedrijfsleven.

Kloof2012 | 02-04-13 | 17:34

Heerlen tokkiestad. Wtf maagzuurremmers; maagzuur door de hele tijd tokkievreten naar binnen te stouwen zeker. En dan huilen. Vicieuze tokkiecirkel.

fram | 02-04-13 | 16:52

Systemen worden niet gekoppeld omdat er een groot gedeelte van de bureaucratsche overhead weg kan. Ambtenaren met manager/bestuurders die overbodig worden. Overheid en ook (grote) bedrijven, vechten afdelingen om politieke macht. Uitdijen en zich belangrijk/onmisbaar maken. Zolang het ambtenaren apparaat niet gemeten wordt op productiviteit en resultaat, zal er altijd ruimte blijven voor corruptie en fraude.

Boze massa | 02-04-13 | 16:51

@raster | 02-04-13 | 16:16
Welten, Douveweien, Aarveld, Bekkerveld, Heerlerbaan, Molenberg (deels), Centrum Zuid, de onderste en bovenste Caumer, Benzenrade, De Euren. M.a.w. Heerlen Zuid. Heerlen Noord is het gebied dat altijd negatief in het nieuws is. De rest is prima en beter dan menig andere grotere stad.

Bytemaster | 02-04-13 | 16:41

Neeeeeeeeee, er is voor 1,3 miljoen aan fraude GECONSTATEERD. Hoeveel er werkelijk is gefraudeerd weet men niet, maar dat bedrag is zeker weten hoger en waarschijnlijke vele malen hoger.

Badderbeest! | 02-04-13 | 16:41

Dit is niet de eerste keer dat instanties de bestanden naast elkaar leggen en er rollen een paar ton tot miljoenen aan fraude uit. Waarom doen ze dat niet standaard dan?!

Qippie | 02-04-13 | 16:32

Och, daar komt het tenminste nog terecht bij de gewone burgers.
In Capelle aan den IJssel wordt het geld voor Buurten Met Uitzicht opgevreten door adviesburo's en welzijnsorganisaties.

bas ooms53686289 | 02-04-13 | 16:32

Koppel de volgende keer ook het RDW er even bij.. Zie je zo wie iets te groot leeft op 4 wielen..

En die 1,3 miljoen is maar een schijntje. Zou er bijna vanuit gaan dat als ze al iets frauderen er meer aan de hand is dan alleen wat opzichtig gedoe.. Alleen is hier dan weer meer onderzoek/tijd/geld nodig om dat uit te zoeken.. (denk aan kinderbijslag/vermogen over de grens e.d)

Kets22 | 02-04-13 | 16:16 |
Ook dat zal ongetwijfeld voor komen.

Russ Meyer | 02-04-13 | 16:28

@Watapatja 15.46 Je zegt dat je wekelijks wekelijks de meest belachelijke dossiers voorbjj ziet komen en dat we het hier hebben over een kwetsbare groep. Ik weet niet wat je doet, maar je 'werkt' duidelijk in de softe gesubsidieerde sector. Het woord 'werkt' staat tussen aanhalingstekens, omdat gezien je dagelijkse hoeveelheid posts op ieder topic je geen tijd hebt om te werken. Je ziet de dossiers hooguit op een belachelijk hoge stapel voorbij komen, zonder er ooit in te kijken, want daar heb je de tijd niet voor. Bij een echte baas wordt je er meteen uitgeflikkerd als je zoveel op internet zit als jij! Ga werken in plaats van de godganse dag te internetten op kosten van de samenleving!

Jos Schmitz | 02-04-13 | 16:24

@Bytemaster | 02-04-13 | 16:08

Ik ben opgegroeid in een wijk in Heerlen waar de gemiddelde huizenwaarde vrij hoog is dus ik heb inderdaad ook nooit last gehad van paupers. Maar dat geldt voor elke stad in elk deel van het land denk ik zo.

Overigens lijkt het me sterk dat tokkies exclusief voorkomen in de provincies, volgens mij is Rotterdam de gemeente die het meeste uitgeeft aan uitkeringen in heel Nederland.

Pantheist | 02-04-13 | 16:23

1,3 mio over 2 jaar in wijken met ongeveer 6.500 woningen. Is ongeveer € 100 per jaar per woning.

Proberen zelf er zo goed mogelijk uit te komen lijkt me ingebakken in menselijk gedrag. Maar gevoelsmatig is frauderen om minder af te dragen toch minder erg dan frauderen om nog meer gratis geld van anderen af te pakken. Zijn mensen die heel veel werk stoppen om maar zoveel mogelijk op kosten van de samenleving te leven, als ze die tijd nou eens aan werk zouden besteden...

deepblue | 02-04-13 | 16:22

Russ Meyer | 02-04-13 | 16:12

Ah okay, ik had nog het idee dat juist veel ambtenaren zagen dat ze twee keer zoveel konden verdienen door ontslag te nemen als ambtenaar en zichzelf dan aan hun oude werkgever konden verhuren voor meer.

Kets22 | 02-04-13 | 16:16

Bytemaster ,
Wat zijn volgens u in Heerlen dan de prima wijken?

raster | 02-04-13 | 16:16

SQL> select count(*) from ambtenaar where clue > 0;

0 records returned

TunaTown | 02-04-13 | 16:13

Kets22 | 02-04-13 | 15:59 |
En vele magere IT ambtenaren salarissen (denk dat dat nog wel meevalt) maken samen ook een aardig bedrag als je die schrapt. Hoeveel van die loze "jobs 4 life"(kom daar maar eens mee i/h bedrijfsleven) zullen er wel niet zijn bij de overheid? Ik denk dat je je kapot schrikt.

Russ Meyer | 02-04-13 | 16:12

@Snackbar van Allah | 02-04-13 | 14:59
Heb 4 jaar in de Randstad gewoond en was blij dat ik weer terug kon keren naar Heerlen. Behalve de in het artikel genoemde wijken is Heerlen een prima stad om te wonen. De vooroordelen van de meeste mensen zijn vooral gebaseerd op de situatie van 1970 - 1990. Dat is al lang niet meer zo. Prima scholen, prima wijken, mooie natuur, goede infrastructuur, goede voorzieningen. Groot probleem blijft dat het centrum geen sfeer uitstraalt.

Bytemaster | 02-04-13 | 16:08

Russ Meyer | 02-04-13 | 16:06 |
Bespaard.

Russ Meyer | 02-04-13 | 16:07

Kets22 | 02-04-13 | 15:59 |
Pertinent niet(boven de Potter-norm), maar hem en zijn compagnons met bijbehorend uurtarief inhuren, kost vele malen minder dan het bedrag wat er op termijn voor de belastingbetaler mee bespaart wordt.

Russ Meyer | 02-04-13 | 16:06

tot ca. 8 jaar geleden bestonden er al computerprogramma's die bestanden van uitkeringsinstanties, gemeenten en belastingdienst controleerde op samenloopgevallen. Dit heette GVI (Gemeenschappelijke Verwijs Index. Bij het onstaan van UWV is dit gestopt, waarom?

geka | 02-04-13 | 16:00

Jos Schmitz | 02-04-13 | 15:40 |
Vrees dat u weleens gelijk zou kunnen hebben.
Schooier partij die PvdA.

Russ Meyer | 02-04-13 | 15:59

@spanarchist | 02-04-13 | 15:39
Duizend per maand * 12 maanden * 10 miljoen is toch echt 120 miljard per jaar.

Kees Maf | 02-04-13 | 15:59

Russ Meyer | 02-04-13 | 15:57

Zou jouw broer zijn zzp salaris willen inruilen voor een mager ambtenaren salaris ?

Kets22 | 02-04-13 | 15:59

Als men ook nog de wijk Molenberg en Meezenbroek had meegenomen in dit proefproject was het gefraudeerd bedrag misschien wel het drievoudige geweest.

raster | 02-04-13 | 15:59

Daar hebben we toch een mooie Godwin voor..... Razzia!!

arretje | 02-04-13 | 15:59

@Kets22 | 02-04-13 | 15:49
Ik kan het prima hebben als mensen het beter hebben dan ik! Wegens betere banen, slimmere keuzes, meer risico durven nemen, meer verantwoordelijkheid, meer capaciteiten... geen enkel probleem hoor! Het zij ze gegunt, want niets komt zomaar aanwaaien.

Waar ik wel problemen mee heb zijn mensen die denken dat geld aan de bomen groeit, en iedere maand hun hand ophouden terwijl ze best zouden kúnnen werken. En, in hun kielzog, hun kinderen die dat als voorbeeld meekrijgen.
Waar ik mee ben opgevoed is de leus: "wie werkt zal vreten. Wie hard werkt zak goed vreten."
Natuurlijk zullen er witteboordencriminelen zijn. En dat zal ongetwijfeld over heel veel geld gaan. Maar dat doet toch niks af aan mijn bezwaar tegen het zogenaamde universele basissalaris, en de huidige riante voorzieningen in NL voor mensen die niet werken en dat wel zouden kunnen?

Kloof2012 | 02-04-13 | 15:59

Mijn broertje is ZZP ICT'er onder licentie van een groot Duits bedrijf, doet zeer goede zaken en betaalt daarover sloten met poen aan belastinggeld.
Hij roept altijd dat hij het geen bezwaar zou vinden om belasting te betalen, mits nu eindelijk eens gvd bestanden gekoppeld gaan worden. Snapt er geen klote van dat de overheid hier niet in investeert omdat het op termijn bakken met poen bespaart. Niet alleen dat, het moet gewoon eens afgelopen zijn met die profiteurs in deze samenleving die telkens door de mazen der verouderde Overheids ICT structuur glippen en zo poen toucheren wat anderen opbrengen en waar zij onterecht aanspraak op maken.
Pleur al die nietskunnende ICT ambtenaren er uit, en huur eens capabele mensen in.

Russ Meyer | 02-04-13 | 15:57

In de oude Passart kan je 's morgens heel veilig over straat hoor , daar heeft nog niemand de klok twee keer op 9 uur zien staan ! en 's avonds met zijn allen lekker buiten biertje drinken en wiet roken etc. behalve de nieuwe "nederlanders"die zijn al vroeg op pad met hun drie ! auto`s de koters naar drie verschillende scholen brengen.

Mr aarsch | 02-04-13 | 15:53

@Watapatja | 02-04-13 | 15:46 | + 0 -
Ik zie niet in wat het eerlijke gedeelte van de bijstandstrekkers (of gerechtigden, zoals u wilt) te vrezen heeft van het koppelen van systemen? Niets lijkt me, als je niets verkeerds gedaan hebt.

Als er zo 130 miljard op te halen is bij "bestuurlijke fraude", dan zou ik die business case maar eens mailen naar alle Kamerleden met een CC-tje naar Nieuwsuur en 1-vandaag ofzo. Daarmee zijn we meteen gered voor de komende zeg 5 jaar. Dank!

de Voorzittert | 02-04-13 | 15:51

Kloof2012 | 02-04-13 | 15:38

De imaginaire economie waar jij het over hebt ligt al 5 jaar in een coma aan een infuus van de centrale banken.
Al de verloren banen gaan nooit meer terug komen. De politici gaan ons allemaal nog verder leeg stelen en samenwerking met hun bankvriendjes en jij maakt je druk om mensen die niet hun bed uitkomen. Zoals ik al zij basis menselijke natuur. Jij kan het niet hebben dat in jouw verbeelding andere mensen het beter hebben dan jij dat is je voornaamste argument. Gek genoeg richt je je pijlen (en dat doen de meesten hier) op de zwaksten in de samenleving. En niet naar diegenen die 10 to 100 maal zo veel frauderen omdat ze in een positie zitten die het hun toelaat om dat te doen. De mensen die rondomen van 1000 euro per maand zijn niet het grootste probleem kan ik je verzekeren.

Kets22 | 02-04-13 | 15:49

Ik mag hopen dat elke cent van dat geld teruggevorderd wordt. Deze mensen verdienen het om de rest van hun leven weg te rotten op water en brood.

Pantheist | 02-04-13 | 15:48

de Voorzittert | 02-04-13 | 15:39 |
Voer geen kruistocht. Vindt alleen dat mensen blindelings losgaan op een kwetsbare groep, die het niet gemakkelijk heeft. De echte misbruikers mag je keihard aanpakken. Jammer genoeg wordt alles over 1 kam geschoren en ik zie wekelijks de meest belachelijke dossiers voorbijkomen.

Bestuurlijk wordt er naar schatting minimaal 130 miljard pj gefraudeerd. Ik zou daar met dezelfde klopjacht willen beginnen. Zet zoden aan de dijk.

Watapatja | 02-04-13 | 15:46

Zolang er uitkeringen naar dubbele paspoorthouders in Marokko en Turkije gaat doordat ze een half jaartje in nederland vertoefd hebben en daar bij die 2e paspoort binnen hebben kunnen halen, neem ik de tokkies helemaal niets kwalijk dat ze ook ff van de staatskas willen roven.

Het jammere alleen is dat de belastingbetaler nu voor beide idiote bevolkingsgroepen opdraait en de overheid dus de lasten alleen maar omhoog gooit.

LangeTijdGeleden | 02-04-13 | 15:45

doorlopen mensen, dit zijn gewoon wijken waarin de Islaam sterk vertegenwoordigd is. Dus volgens de profeet is er geen sprake van misdrijf.

mvrij | 02-04-13 | 15:44

Naïf, naïef, uitvreters worden al decenia lang beloond in 00-31-'veel-wetten / weinig-handhaven'.

Hanz Ziezo | 02-04-13 | 15:43

De reden dat de bestanden van belastingdienst, UWV en SVB niet op grote schaal naast elkaar worden gelegd is even voor de handliggend als simpel. In de gemeenten met de meeste (bijstands)uitkeringstrekkers is de PvdA de grootste in de gemeenteraad. En vrijwel alles wat uit de uitkeringsruif vreet, stemt PvdA. Bestanden naast elkaar leggen? Dat moeten we niet willen toch? Dat is de leus in linkse kring. En daarom gebeurt het niet. Kost de stem van luie uitvreters die vaak nooit een slag betaald werk hebben gedaan. Stel morgen maar voor om het stemrecht voor de gemeenteraad voor allochtonen in te trekken. Kijk maar wie er dan meteen in de gordijnen ziiten.

Jos Schmitz | 02-04-13 | 15:40

Er zijn nog 101.000 vacatures te vervullen in NL

Kloof2012 | 02-04-13 | 15:39

@Watapatja | 02-04-13 | 15:14 | + 0 -
Weet niet wat voor kruistocht je precies voert maar zelfs als "de hele bijstand" slechts 5 miljard is, dan is dit het veelvoudige als je ook met terugwerkende kracht de boel eens zou koppelen. En... als je systemen koppelt komt er niet alleen bijstandsfraude aan het licht maar ook huurtoeslagfraude, zorgtoeslagfraude, ww-fraude, kindertoeslagfraude, hondenbelastingfraude, verzekeringsfraude, verzinhetmaarfraude. Van alles.

de Voorzittert | 02-04-13 | 15:39

Kees Maf | 02-04-13 | 15:35
10 Miljard of 12 Miljard als je wilt, geen 120.

spanarchist | 02-04-13 | 15:39

Kees Maf | 02-04-13 | 15:35 |
In jouw berekening is iedereen werkloos en vergeet je voor het gemak dat niet iedereen alleenstaand is.

Watapatja | 02-04-13 | 15:39

@Kets22 | 02-04-13 | 15:31
O God, daar heb je het universeel basissalaris weer...
Waarom heb ik toch altijd het gevoel dat ik dat fantastische utopische ideaal moet gaan betalen?
Werk = inkomen. Als je niet wil werken, of "niet voor een baas kan werklen"; prima joh, maar dop dan lekker je eigen boontjes. Nul inkomsten. Kun je werkelijk niet werken door een zéér ernstige handicap (en daar bedoel ik geen "burn-out" mee), dan betaal ik graag wat extra om er voor te zorgen dat jij ook een fatsoenlijk inkomen hebt.

Ik baal er van dat ik zoveel belasting betaal dat een aantal gezinnen zich nog een keertje omdraait in hun bedjes als ik ook voor hen aan de slag ga, wetende dat het UWV toch wel betaalt aan het eind van de maand.

Kloof2012 | 02-04-13 | 15:38

Kees Maf | 02-04-13 | 15:35

Van al die miljarden die de centrale banken erbij printen zal dit een druppel zijn.

Kets22 | 02-04-13 | 15:37

Alsof het een eyeopener is. Net zoals het enorme aantal tweelingen onder Turken, dat statistisch gezien niet eens mogelijk is. En dat enorme aantal "Nederlandse" kinderen in het buitenland, dat netjes kinderbijslag krijgt.
Om deze fraude aan te pakken zijn er absoluut geen ingewikkelde maatregelen nodig, slechts goede wil. Alleen daar ontbreekt het nu eenmaal aan, die kiezers wil men tenslotte niet voor het hoofd stoten en het is toch maar gratis geld.

spanarchist | 02-04-13 | 15:36

Watapatja | 02-04-13 | 15:34

Nee logisch de politiek representeert het volk niet door wie ze verkozen zijn maar alleen zichzelf.

Kets22 | 02-04-13 | 15:35

@Kets22 | 02-04-13 | 15:31
Sympathiek idee, een basisinkomen. Even rekenen, stel we geven iedere Nederlandse meerderjarige 1.000 per maand netto. Uitgaande van 10 miljoen personen, zit je dan op 120 miljard per jaar. Hoe denk je al dat geld te gaan opbrengen, ermee rekening houdend dat sommige nu laagbetaalden hun baan zullen opgeven en van het basisinkomen gaan leven?

Kees Maf | 02-04-13 | 15:35

Kets22 | 02-04-13 | 15:31 |
Wij hebben een voorstel ingediend om ons uitkeringsstelsel anders in te richten. Minder fraudegevoelig systeem en miljarden goedkoper in de uitvoering. 3x raden of de politiek thuisgeeft.

Watapatja | 02-04-13 | 15:34

@Watapatja | 02-04-13 | 15:27
Omdat die bestuurder gewoon werkt? En belasting betaalt? Net zoals de stratenmaker en schilder uit het voorbeeld van Witwas?
Niet goed te keuren, maar naar mijn mening minder erg dan de uitkeringstrekker die er bij beunt. Dubbele moraal? Wellicht. Maar zo zie ik het wel.

Kloof2012 | 02-04-13 | 15:33

Watapatja | 02-04-13 | 15:27

Omdat mensen dieren zijn die het belangrijker vinden dat andere mensen het maar niet beter hebben dan zichzelf. Basis menselijke natuur.

Kets22 | 02-04-13 | 15:32

@Watapatja | 02-04-13 | 15:17
Een goed reden om iedereen een universeel basis salaris te geven. Niets administratiekosten lekker makkelijk kan compleet geautomatiseerd. Wil je meer verdienen dan houd niets je tegen ben je ziek dan heb je tenminste een basis inkomen. Wil niet werken prima dan niet. Het is niet alsof er banen voor het oprapen liggen. En straks als alle baantjes door robots zijn overgenomen dan heeft idereen iets om op terug te vallen want ja wat valt er nog te werken dan. Zal moeilijk zijn voor veel mensen om tegen die tijd uit gaan vogelen wat ze in Odin's naam (ik noem maar een god) met zichzelf moeten als ze in eens niets meer te doen hebben.

Kets22 | 02-04-13 | 15:31

witwas | 02-04-13 | 15:25 |
Waarom is een uitkeringstrekker die wat extra schnabbelt erger dan een frauderende bestuurder, betaalt van ons belastinggeld.

Watapatja | 02-04-13 | 15:27

@Cruz Azul | 02-04-13 | 15:20
Tel daarbij op dat er bijna dagelijks nieuwsberichten opduiken van frauderende bestuurders in de (semi-)publieke sector en je bent echt een lulletje rozewater als je in dit land nog netjes je belasting afdraagt. Immoraliteit is hardstikke besmettelijk. Waarbij ik 100 keer liever een stratenmaker of schilder heb, die 5 dagen in de week keihard wit werkt en opzaterdag wat bijbeunt dan een uitkeringsfraudeur. Dat is echt het laagste van het laagste en dient keihard aangepakt.

witwas | 02-04-13 | 15:25

sinar2 | 02-04-13 | 15:22 |
Dat geldt voor iedereen. De kans dat je gecontroleerd wordt is nog geen promille.

Watapatja | 02-04-13 | 15:24

@Watapatja | 02-04-13 | 15:17
Iedere instantie kan de dikste dossiers maken maar zolang die niet met elkaar worden vergeleken heb je er niets aan.
Het schijnt zelfs te kunnen dat je op je belastingaangifte nul inkomsten opgeeft en dat je er nog mee weg kan komen ook.

sinar2 | 02-04-13 | 15:22

Als je dit soort verhalen leest vraag je je toch af why the fuck je nog de moeite doet om een rechtschapen burger te zijn. Je wordt van alle kanten genaaid en nóg moet je meer lappen. En dat soort aso's krijgt alles maar aangereikt/vergoed. Fucking bullshit.

Flinders | 02-04-13 | 15:21

Als je talent en doorzettingsvermogen bezit, en het dus in je hebt om serieus te verdienen, dan ben je ruim de helft tot driekwart van je inkomen kwijt aan belastingen en accijnzen. Dat is een stevige prikkel om 'crimineel' gedrag te vertonen. Heb je minder talent, dan ben je al helemaal getikt als je je aan de regels houdt, want profiteren van de sociale voorzieningen plus zwart werken levert netto meer op dan een modaal salaris.

Cruz Azul | 02-04-13 | 15:20

Hedendaagse samenleving is er zelluf debet aan, dit gezien de enorme hoeveelheid subsidie c.q. uitkeringsmogelijkheden soort vinger aan de pols vadertje Staat maar dan anders, creëert subsidiejunkies met topic als negatief resultaat tog?

william7055 | 02-04-13 | 15:18

sinar2 | 02-04-13 | 15:10 |
Als je in de bijstand komt, weten ze alles van je. Je schrikt je klem wat voor dossiers er aangemaakt worden. De uitvoeringskosten zijn dan ook het 6 voudige dan daadwerkelijk verstrekte bijstand.

Watapatja | 02-04-13 | 15:17

Ach ja, de zwarte economie bedraagt in Nederland naar schatting een miljardje of 60 per jaar!! Als je aanneemt dat zeker 75% van de Nederlanders nooit wat zwart doet haalt de resterende 25% er gemiddeld de bijstandsnorm mee. Leuke aanvulling op de uitkering.

witwas | 02-04-13 | 15:17

Lekker in het zonnetje, met een Euroshoppertje, een nieuw masterplan smeden in de achtertuin. Heerlen doet het!

Aszeran | 02-04-13 | 15:16

@Watapatja | 02-04-13 | 15:12 Ik generaliseer absoluut niet. Ik maak in mijn stukje duidelijk onderscheid tussen welwillende mensen en lui die de kantjes er van aflopen. Kansloos is overigens bijna niemand, het zit 'm in de motivatie.

Not Muhammad | 02-04-13 | 15:15

de Voorzittert | 02-04-13 | 15:12 |
Miljarden, de hele bijstand is maar 5 miljard.

Watapatja | 02-04-13 | 15:14

Not Muhammad | 02-04-13 | 15:08 |
Het is een feit dat we een groep kanslozen hebben, echter dat is een minderheid van de bijstandsgerechtigden. Generaliseren is in dit geval stigmatiseren. Let wel, de weg naar de bijstand is tegenwoordig een hele korte als je je baan verliest.

Watapatja | 02-04-13 | 15:12

Elke respectabele gemeente in Nederland wordt door PvdA en allerhande links-denkenden gedomineerd. Die willen niet koppelen en hun achterban schofferen met terugbetaalregelingen.

Er zouden miljarden aan fraude aan het licht komen. Op zeker.

de Voorzittert | 02-04-13 | 15:12

@Watapatja | 02-04-13 | 15:06
Raar blijft wel dat dit soort uitkerings instanties niet al lang samenwerkt. Want mijn financieele situatie is blijkbaar wel compleet in kaart gebracht, inclusief alle soorten schulden en tegoeden.

sinar2 | 02-04-13 | 15:10

Wat eem amateurs.. 1,3 miljoen.. Daar kom ik me bed nog niet voor uit.

Pindakees | 02-04-13 | 15:09

Alle tokkies terug naar hun eigen land!

Eau Dapper Dapper | 02-04-13 | 15:09

@Watapatja | 02-04-13 | 15:06
Natuurlijk, die nieuwe BMW staat natuurlijk nooit op eigen naam.

witwas | 02-04-13 | 15:08

Je zou zeggen, koppel die systemen. Technologisch gezien is het mogelijk, we zouden met een druk op de knop het hele systeem kunnen doorlichten. Maar dan reken je buiten de belangenorganisaties en wat dies meer zij. Dat moeten we niet willen! Klinkt het dan in koor. U moet weten, mensen die geen eigen verantwoordelijkheid kennen of willen nemen, zijn nogal lucratief voor het gesponsord maatschappelijk middenveld.
Waar zouden we zijn zonder gepeupel om te pamperen en hospitaliseren?
Maar nu komt het toch uit? Ja, omdat de belastingdienst waarschijnlijk nog een gat te vullen had. Dan doen we opeens alsof we de schande van de eeuw ontdekken.
Mooi voorbeeld uit de praktijk, 100% waar, ik stond er zelf bij. Tijdens mijn stage bij een grote liefdadigheidsinstelling met collectebus en bekeringsdrang, hielp ik bij het uitdelen van voedselpakketten. De derde van de dag parkeerde voor de deur, een jong meisje vroeg om hulp bij het inladen. Eenmaal bij de auto zag ik een baby achterin en achter het stuur zat een jongeman te genieten van een joint. Daar was klaarblijkelijk wel geld voor. En geen bezwaar dit te consumeren in het bijzijn van een onvolgroeid kindje.
Dat is typerend voor de houding van nooddruftig Nederland. Niet allemaal, maar een aanzienlijk deel. De aangeboden hulp is geen vorm van ongedwongen liefdadigheid. Het is een RECHT.
En kom niet aan de rechten van de onderklasse. Dan is het land te klein. Dan moet er veiligheidsglas bij de sociale dienst worden aangebracht en krijgen gemeentewerkers een cursus zelfverdediging.
Maar wat te doen? Dit gaat echt niet zomaar stoppen. Helemaal als je bedenkt hoeveel maatschappelijk middenveld er bestaat, om deze gang van zaken te verdoezelen en vergoelijken.
Ik pleit al jaren voor centralisering van de hulpverlening.
Alles onder 1 dak met een bestuur en louter professionals in de leiding. Over die laag moet een raad van financiën worden geïnstalleerd om de kosten te overzien. Alle vormen van hulp
-) Psychisch
-) Maatschappelijk
-) Inkomen
-) Verslaving
Alles onder een dak, waardoor we mensen die geholpen willen worden effectief helpen. En ontwaren we de misbruikers veel sneller. Voorspelling: gaat nooit gebeuren zonder semi-dictatoriale inmenging van de overheid.

Not Muhammad | 02-04-13 | 15:08

sinar2 | 02-04-13 | 15:04 |
Men vergeet te vertellen dat het om vermoeden van fraude gaat. De meeste zaken houden geen stand bij de rechter.

Watapatja | 02-04-13 | 15:06

Ze hebben groot gelijk. Pakken en graaien wat je kunt, voordat de boel in elkaar lazert.

Cruz Azul | 02-04-13 | 15:05

En dat terwijl mijn belastingaangifte al volledig was ingevuld en er voor mij niets te frauderen valt. Blijkbaar worden werkende mensen beter in de gaten gehouden dan de uitkeringstrekkers.

sinar2 | 02-04-13 | 15:04

@Merkava | 02-04-13 | 14:57
Heb dit idee zelfs al eens bij de PVV op het bordje geplempt maar wordt nog steeds niet opgepikt. Bijstandstrekkers moet je gewoon geen geld in handen geven. Als ze meer willen hebben dan eten, kleding, zorg en huisvesting (bijvoorbeeld, roken, bier drinken, 3 kolossale honden, geld sturen naar familie in het buitenland, auto rijden) dan moeten ze maar gaan WERKEN!

witwas | 02-04-13 | 15:03

Het geboortecijfer onder de hersenlozen ligt stukken hoger dan bij mensen met hersens. Dat is om de vroege sterfte te compenseren.

Want laten we wel wezen, die paar keer dat ik in het ziekenhuis op bezoek ben geweest en eens rondgekeken heb wat er zo allemaal ligt op de zaal heb ik bijna alleen maar dik dom getatoeëerd tokkietuig zien liggen.

Willianus Wortelus | 02-04-13 | 15:03

En hun excuus is vast;"Ja maar de 'hoge heren' doen het ook, alleen dan slimmer." Ja, had je ook maar een opleiding moeten volgen zodat je slimmer kon graaien!

PeeDeBee | 02-04-13 | 15:02

Mensen nemen aan voorbeeld aan bankiers en ander frauderend tuig? Wie verwacht dat nou.

Kets22 | 02-04-13 | 15:02

Als we nou eens beginnen met de grote fraudeurs aan te pakken, maar die blijven weer buiten schot.

Watapatja | 02-04-13 | 15:02

Ben ik nou de enige die vindt dat 1.3 miljoen niet echt veel geld is voor wat je ervoor terugkrijgt?

Namelijk, wonen in Heerlen.

Ik schuif hem nog eerder bij Erika Terpstra naar binnen dan dat ik in Heerlen moet wonen.

Snackbar van Allah | 02-04-13 | 14:59

Hier wordt de alom (in de buitenland) bekende Nederlandse fenomeen "Calculating behaviour" tentoongesteld

DeLiberaleLulhannes | 02-04-13 | 14:58

Bankdirecteuren lachen zich het apezuur. Kinderspel dit.

Watapatja | 02-04-13 | 14:58

Nog maar een keer dan:
Vervang alle uitkeringen met voedsel en kledingbonnen en boek de huur direct op de rekening van de woningbouw. Alle fraude verdwijt als sneeuw voor de zon en de uitvretende buitenlanders die hier zijn voor de uitkering gaan ook meteen huiswaards. Het is zo simpel mensen!

Merkava | 02-04-13 | 14:57

Er moeten toch eens namen bedacht worden voor regio's en wijken die geld kosten en regio's en wijken die geld opleveren.

Antitheïst | 02-04-13 | 14:57

jeej, gegevens koppelen, lekker 1984

Zeetakje | 02-04-13 | 14:56

In het kader van de bezuinigingen zou ik graag besparen op letters. Te beginnen door "uitkeringsgerechtigde" te vervangen door "genadebroodvretende".

Godsammekraken | 02-04-13 | 14:55

De gelegenheid maakt de dief.

dubbeljoe | 02-04-13 | 14:55

Het enige verschil tussen hier en de knoflook landen is dat daar iedereen toegeeft dat er veel corruptie en fraude is. Hier geeft men het niet toe omdat veel mensen naïef zijn, en omdat het sociaal onwenselijk is.

(Het bestaat toch niet dat er in een dergelijke ontwikkelde en sociale maatschappij zoals hier in Nederland corruptie voorkomt?)

unclebob | 02-04-13 | 14:51

'Erst kommt das Fressen, dann die Moral.' geldt uiteraard ook voor tokkies.

Simon de Danser | 02-04-13 | 14:51

Ze leren het van Van Reij. Ook Limburg.

Plakkband | 02-04-13 | 14:51

Extrapoleer dit eens naar de rest van Nederland. Met het bespaarde uitkeringsgeld kunnen we alle gevangenissen open houden en met de opgepakte fraudeurs kunnen we ze tot de nok toe vullen.

witwas | 02-04-13 | 14:50

Geen geld voor maagzuur-remmers, maar wel geld voor 3 bakken bier per week en de McDonalds.....

Snorry! | 02-04-13 | 14:50

Jaren geleden werd een vergelijkbare steekproef in Utrecht uitgevoerd. Daarbij bleek in 30% van de uitkeringsdossiers significante fouten te zitten. Gek genoeg bijna altijd in het voordeel van de uitkerings"gerechtigde".

Godsammekraken | 02-04-13 | 14:49

Uitkaaien die handel. Meer controle op "patser" gedrag, direct alles controleren en terugvorderen waar mogelijk

beschuitjekaas | 02-04-13 | 14:48

Onze welvaartstaat is niet gebaseerd op achterdocht. Aldus de Gutmenschen die er zelf ook niet slechter van worden.

Geheel ten onrechte. Aldus de feiten.

Godsammekraken | 02-04-13 | 14:48

Voer dat soort proefprojecten maar eens uit in meer wijken.

Bak Ellende | 02-04-13 | 14:47

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken