Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Sta je dan met je scepsis: plant tegen kanker

Doesfluitendan.jpgLeuk hoor Geenstijl, beetje tof doen tegen kwakzalvers altijd, maar DIT dan? Hmm? Nou? Gewoon dus een alledaags onkruidje dat even kanker gaat genezen, BAM. En nou wij weer. Okidoki. Ten eerste: dat de basis voor bewezen werkzame geneesmiddelen soms uit planten gewonnen wordt is niks nieuws. Ten tweede: het stofje podofyllotoxine is al een bekend bestanddeel van een middel tegen genitale wratten, vanwege de remming van celdelingen. Gunstig, qua kanker, maar piemelbulten zijn wel even andere koek dan carcinomen. Ten derde, het project aan de RUG vertoont wat opmerkelijke zaken. Zo is daar de lijst van partners die meedoen aan het project. Hanze Hogeschool, okee, maar ook een chique zalfjesboer, een onduidelijk soort van werkplaats en een groothandel in spullen die we ronduit onder de noemer kwakzalverij kunnen scharen. De enige contactpersoon die op de site genoemd wordt in verband met het project is geen prof of dokter maar een secretaresse genaamd Yvonne Mettes, klassiek homeopaat. Ook teksten over traditionele Chinese geneeskunde zijn weinig wetenschappelijk te noemen, evenals het gebruik van een plaatje van Chia-zaadjes etende indianen om het nut en heil van kruiden te onderstrepen. Ten vierde, als een preparaat een werkzame stof bevat in een effectieve dosering, dan hoort het thuis in de geneesmiddelenwet en moet het de procedure voor registratie als geneesmiddel ondergaan. Kruidenpreparaten mogen per definitie geen werkzame stoffen in effectieve doseringen bevatten. Dit project onderstreept juist het omzeilen van die registratie: "Dit biedt juist kansen voor kleinschalige producties op basis van kruiden van dit soort medische toepassingen waarvoor het dure medische-effecten onderzoek niet meer nodig is." Ten vijfde, de manier van communiceren. Het persbericht is zeer selectief gericht op de mediagenieke kreet 'geneesmiddel tegen kanker.' De andere doelstellingen, namelijk cosmetica, voedsel en een mooie kruidentuin bouwen, komen er niet in aan bod en ook dit doet weer weinig professioneel aan. We genezen kanker en oja, we kweken ook bloempjes! Right. Ook de haastige (want dubbelpost!) update van de Fluitenkruid-wikipagina door een onbekende user met slechts 1 bijdrage op zijn naam is frappant. En ten zesde, de financiering. De EU betaalt 430 duizend euro van het project, niet uit medische of wetenschappelijke subsidiegelden maar uit een potje voor interregionale economische ontwikkeling. Mag best natuurlijk, maar dat vereist geen wetenschappelijke onderbouwing van het plan. De andere financiers zijn o.a. de eerder genoemde bedrijven en de Ministeries van Economie (dus niet, bijvoorbeeld, Volksgezondheid) van Nederland en Nedersaksen. Dus. Ja, geinig bericht. Maar mochten we een slechtnieuwsgesprek met de dokter krijgen binnenkort gaan we toch maar niet wachten op de fluitenkruidwichelaars, met uw welnemen.

Reaguursels

Inloggen

Ach in mijn bètablokker zit gewoon Sint janskruid hoor. En zo zijn er velen medicijnen die gemaakt worden van planten en of schimmels. Als deze plant een celverminderde werking heeft snap ik best dat ze dit gaan onderzoeken. En dan hebben we het niet over pilletjes boude drogist vandaan.. Maar antibiotica haal je daar ook niet, en mijn bètablokker krijg ik toch echt van mijn cardioloog. Fijn plantje, die Sint janskruid!

Neola89 | 28-03-13 | 10:31

Taxodium een stofje in de taxus wordt al jaren bij kanker gebruikt.... salicinezuur... van de salix.,ook wel aspirine, kennen we natuurlijk allemaal.
Papaver somniverum, de slaapbol, natuurlijk opiaten.
En zo zijn er 10 tallen planten waarvan bewezen geneeskrachtige werking uitgaat.
En als het geen planten of bomen zijn dan zijn het wel dieren... slangegif etc.
Het feit dat het uit een plant gehaald wordt maakt het nog geen kwakzalverij natuurlijk.
Meer dan de helft van onze geneesmiddelen bevat plantaardige en/of dierlijke stoffen.
Het enige wat in dit verhaal echt bedenkelijk is is de link met hanze hogeschool , hun partners en de EU.

amin | 27-03-13 | 09:50

Amen. Zoals Nanniga zegt. Inderdaad zijn veel geneesmiddelen oorspronkelijk afkomstig uit de natuur, of een beetje minder giftig gemaakt door een ongevaarlijke, synthethische variant te ontwikkelen. En zodra de werkzaamheid en effectiviteit klinisch/ wetenschappelijk zijn aangetoond, verandert een alternatief geneesmiddel automatisch in een regulier geneesmiddel.

seamonkey | 26-03-13 | 21:42

Naar mijn beste weten is ongeveer de helft van de medicijnen die we gebruiken gewonnen uit planten of plantaardige en natuurlijke materialen, met als bekendste levensredder peniciline (Uit de Penicillium schimmel) en nog eens een kwart, zoals bijvoorbeeld statines, erop gebaseerd.

omanders | 26-03-13 | 21:04

Parsons | 26-03-13 | 17:54
Leuk stukje, maar met verdraaide feiten. Een groot (of het grootste) deel van kankeronderzoek wordt gedaan in academische ziekenhuizen en door het WCRF. Ontwikkeling van middelen wordt gedaan door farmaceuten, die daar winst mee maken, inderdaad. De ontwikkeling van die middelen gaat onvoorstelbaar snel, zeker het afgelopen decenium, na de ontdekking van de basis van het ontstaan van kanker en het enzym dat daarbij betrokken is. Leuk dat in dat stukje verwezen wordt naar papers uit 2000 en ouder, maar dat zijn papers die allang niet meer relevant zijn, danwel ernstig achterhaald...

Mr Dixit | 26-03-13 | 18:52

Overigens is de woordkeuze "geneesmiddel tegen kanker" wat wrang, want ook podofyllotoxine is geen "geneesmiddel". Tenminste. Wel als je chemo beschouwt als geneesmiddel, maar dat is het dus niet.

Mr Dixit | 26-03-13 | 18:40

-weggejorist-

Mr Dixit | 26-03-13 | 18:37

Wauw nanninga, al zo'n stukje kunnen schrijven over zoiets.. moet je voor de gein eens gaan proberen bij de berichtgeving van uit de farmaceutische industrie.

Pindakees | 26-03-13 | 17:19

@berendb

Lol onwetende, je maakt jezelf hier echt belachelijk. Studies op dieren geven resultaat, wss werkt het hetzelfde by onze diersoort. www.cancer.gov/cancertopics/pdq/cam/ca... Dot gov websit, regeringen zyn me tog een aluhoedjes..

Haha sukkel :) Stel je zou een arts zijn dan kan je nog niet alles weten. Ga je hier maar uit proberen te redden met het verdraaien van zinnen.

FreeDeRevolutionair | 26-03-13 | 17:06

Mens sana in corpore sano.
Als zodanig moet ik uw pharma-meuk betalen.

konops | 26-03-13 | 16:42

Hoe gedegenereerd moet je zijn om in allopathie te blijven geloven? Op naar de volgende bijwerking dan maar?

konops | 26-03-13 | 16:28

@thorrrr | 26-03-13 | 14:05
Ik hoop dan toch oprecht dat je met dom doelt op de idioten die roepen dat cannabis kanker geneest...
In enkele staten in de VS krijgt net als in Nederland je je blow lekker op recept als je ergens last van hebt. Dus waar heb je het over?

Ik heb het over het feit dat door o.a morele bezwaren cannabis als medicijn of zelfs textiel begin vorige eeuw is verbannen door politici. Niks geen complotdenken. Wetten en feiten.

Embryo onderzoek, DNA onderzoek, onderzoek naar LSD en andere voor 'misbruik' geschikte drugs. Allemaal zeer omstreden en vaak verboden en of gereguleerd. Niet gebaseerd op feiten maar morele en of theologische bezwaren.

Neemt niet weg dat er vooruitgang in zit. Ik ben zelf overigens niet bekend met GENEZING door cannabis. Maar mocht deze ontdekking nu is gedaan, en ook echt werkt is de criminalisering van onderzoek naar cannabis extra pijnlijk. Bewijs dat de mens liever in dingen gelooft dan dat ze dingen willen weten.

en.wikipedia.org/wiki/Legal_history_o...

thorrrr | 26-03-13 | 16:26

Test het eerst maar op konijntjes en dan op jezelf en dáárna zal ik eens kijken of het wat voor me is.

zeg maar jansen | 26-03-13 | 16:15

Nanninga, emonta fabriceert Wapiti. Een laxeermiddel. En geloof me: dat werkt beter dan vele zogenaamde andere "medicijnen" waar je een recept voor nodig hebt. En met Wapiti schijt je je darmen echt helemaal leeg. Dacht echt dat ik mezelf binnenstebuiten zou schijten.

Faster Than Light | 26-03-13 | 16:10

Goed stuk. Onderzoek heeft niks met geneeskunde te maken maar alles met regionale werkverschaffing. Zijn twee verschillende dingen.

radioactieve banaan | 26-03-13 | 15:37

www.youtube.com/watch?v=qgEP9FdIzT8 Misschien zouden we er toch beter aan doen om af en toe meer naar de natuur te kijken en minder oog te hebben voor economische belangen, geloof, overtuiging of andere bijzaken.

vakantieman | 26-03-13 | 15:29

De aluhoedjes zullen de wereld beërven muhahaha

Plap | 26-03-13 | 15:29

Haha kansloos dit

Plap | 26-03-13 | 15:22

-weggejorist-

nonpissatinventum | 26-03-13 | 15:21

Ik zeik wel vaker over het (gebrek aan) niveau van GS-reaguurders, maar ik had serieus niet verwacht dat er zoveel aluhoedjes tussen zouden zitten.

Ballenman | 26-03-13 | 15:19

@Plap | 26-03-13 | 14:52
Hoe onverwacht! Het 911 complot... Ga maar lekker op youtube wat gehost wordt door een van de grootste bedrijven je feiten bij elkaar zoeken hoe diezelfde bedrijven je dom houden.
lol

@Parsons | 26-03-13 | 15:02
Ja klopt, daar hebben veel mensen last van. Vooral de figuren die op websites waar chewbaka, ufo's en 911 floreren hun geneeskundig advies halen.

BerendB | 26-03-13 | 15:18

@BerendB | 26-03-13 | 14:51
Moeilijk heh, begrijpend lezen.

Parsons | 26-03-13 | 15:02

@HeleGeileSnol | 26-03-13 | 14:29

I call bullshit. Doe maar eens een link naar een onderzoek waaruit blijkt dat 85% van de oncologen een chemo zou weigeren als ze kanker hadden.

Verder gebruik je de typische omdraaiing van de aanhangers van alternatieve geneeskunde: de 'regulieren' mogen maar bewijzen dat wat de 'alternatieven' claimen, niet klopt. Zo werkt het dus niet.

Ballenman | 26-03-13 | 15:00

@WittgensteinsNeffe | 26-03-13 | 14:22
1: Lees de "Ten eerste" even. Daarna je voet in je mond steken en niet meer "Hou je bek" gaan roepen.

Daarnaast: Kinine helpt niet tegen Malaria: Het helpt bij malaria-aanvallen. Het is koortsverlagend, en bij malaria ga je meestal aan die koorts dood. Tegen de parasiet zelf helpt het echter niets.

Brandwond? Koelen met lauw water. Al helemaal geen troep op gaan smeren. Tenzij je littekens stoer vindt natuurlijk.

Migraine? Lavendelthee. Geluukig voor jou heb jij er duidelijk geen last van. Afhankelijk van de vorm waarin het zich openbaart: zintuig deprivatie, zwaarste pijnstiller die niet accuut verslavend is, evt. braakremmend middel.

Reuma? Met een hamer op je vingers slaan. Helpt niet echt tegen de pijn, maar ach, het is eens wat anders. Scheelt je een zoektocht naar brandnetels.

Vooruit, nog eentje dan.
quote: "Wilgenbast (kinine)" Kinine komt van de kinaboom, en helpt tegen koorts. Wilgenbast levert een primitieve versie van aspirine.

Kortom, je weet niet waar je over praat.

TheEgg | 26-03-13 | 14:58

@War On Errorism | 26-03-13 | 14:45
Nogmaals: voor bepaalde vormen van kanker, maar ook bepaalde spier/ zenuwziektes bestaan simpelweg geen medicijnen.
Of je het nu leuk vind of niet: Alvleesklierkanker, ALS en bepaalde vormen van MS zijn dodelijk!
Mijn advies, probeer bij een dergelijke diagnose van het beetje te genieten wat je nog hebt.
Mijn collega weet dat het einde oefening is, maar niet vandaag......

necrosis | 26-03-13 | 14:54

BerendB | 26-03-13 | 14:38
Ai ai ai, narrowminded sheeple..... Mompelt iets met gebouw nr 7. Leve de westerse illusie

Plap | 26-03-13 | 14:52

Er zijn verschillende stoffen die kunnen helpen tegen kanker. Zie bv CBD (een canniboide). Maar willen we wat tegen de kankerepidemie doen moeten we kijken wat het veroorZaakt. Vroeger was het nie zo dominant..?staat wel tegenove dat we zelf wat aan het overbevolkingsprobleem moeten doen.

FreeDeRevolutionair | 26-03-13 | 14:52

@Parsons | 26-03-13 | 14:43
WTF!? Het staat op youtube! Haal er snel van af voor het weg is.

BerendB | 26-03-13 | 14:51

@BerendB | 26-03-13 | 14:38
Wie heeft het over complotten?

Enfin, ik heb er in deze www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/01/... draad al een en ander over gezegd.

Lees het eens door zou ik zeggen.

Parsons | 26-03-13 | 14:46

@necrosis | 26-03-13 | 14:24 | Geneesmiddelen uit de natuur kunnen in de meeste gevallen niet gepatenteerd worden, vandaar dat er geen wetenschappelijk onderzoek naar wordt gedaan en dus zullen ze niet als medicijn worden aangemerkt.

War On Errorism | 26-03-13 | 14:45

@Behalve Big Pharma die niks aan mij zal verdienen maar daar lig ik echt niet wakker van.
Plap | 26-03-13 | 14:32
Daar heeft Darwin een regel op bedacht. Die werkt best goed.

Verder ben ik erg blij voor dat kind dat je vriend jouw principes niet heeft dan was ze nu al dood of lag ze met kaneel/honing thee in bed te wachten daarop.

@Parsons | 26-03-13 | 14:34
Alleen al het feit dat je kanker in de algemeenheid noemt spreekt boekdelen.

BerendB | 26-03-13 | 14:42

podofyllotoxine, dat blijkt een veelbelovend middel tegen kanker te zijn. Dat doet curcumine en gember extract ook. Het is niet voor niets 'panacee, wondermiddel tegen alle kwalen'. Wetenschappelijk bewezen!

tiswat | 26-03-13 | 14:40

@Parsons | 26-03-13 | 14:26
Het verschil niet zien tussen idioten die tussen hun 911 is een complot en chewabaka loopt echt rond artikel roepen dat een paar drupjes olie kanker geneest en degelijk onderzoek is inderdaad echt dom ja.
Maar goed, lui die complotten vermoeden achter het weghalen van youtube filmpjes zijn sowieso radeloos verloren.

BerendB | 26-03-13 | 14:38

neemjemoederindemali | 26-03-13 | 14:16
Ja, neem je moeder in de maling!

Plap | 26-03-13 | 14:37

@neemjemoederindemali | 26-03-13 | 14:16
Er zijn meerdere studies (onder andere gedaan aan Harvard) die hebben bewezen dat cannabis kanker remt en zelfs helemaal kan genezen.

Dus zo vreemd is die trap nog niet.

www.nowpublic.com/thc_marijuana_helps_...

Parsons | 26-03-13 | 14:34

treser.info | 26-03-13 | 14:31 |
dat laatste zal statistisch best kloppen, maar dat zegt verder nog niets. ik heb (helaas) te veel mensen die aan kanker zijn overleden en qua eten en gewicht prima in balans waren toen ze ziek werden.

milky bar | 26-03-13 | 14:34

BerendB | 26-03-13 | 14:28
Snap ik, ik weet namelijk wel waar ik het over heb, het dochtertje (2) van een goede vriend van mij wordt as we speak behandeld voor neuroblastoom in de VS, chemo na chemo en het meisje gaat alleen maar achteruit, uitzaaiingen overal, verschrikkelijk. Mijn eigen, weloverwogen keuze om deze keuze zo te maken, heeft niemand verder last van. Behalve Big Pharma die niks aan mij zal verdienen maar daar lig ik echt niet wakker van.

Plap | 26-03-13 | 14:32

beste methode om geen kanker te krijgen is dragen zijn van bloedgroep O+ zijn en recreatief bewegen en weinig eten.

treser.info | 26-03-13 | 14:31

-weggejorist-

HeleGeileSnol | 26-03-13 | 14:29

@Plap | 26-03-13 | 14:21
Ik hoop voor jou dat je het nooit nodig hebt, je weet niet waar je het over hebt. Je gaat liever dood... Er zijn er genoeg voor gegaan.

@WittgensteinsNeffe | 26-03-13 | 14:22
Welk deel van; "Ten eerste: dat de basis voor bewezen werkzame geneesmiddelen soms uit planten gewonnen wordt is niks nieuws."
Had je nou niet begrepen?

BerendB | 26-03-13 | 14:28

Maar wees gerust hoor, het staat natuurlijk onomstotelijk vast dat het Big Pharma's eerste prioriteit is om jou weer gezond te maken ***proest*** all about the money, dumdumdumdumdum

Plap | 26-03-13 | 14:27

@BerendB | 26-03-13 | 14:11
Of je informeert jezelf gewoon niet. Dat kan natuurlijk ook. Dom is het wel.

Parsons | 26-03-13 | 14:26

@Plap | 26-03-13 | 14:11
Ook hulde voor jou. Het is overigens opvallend dat veel youtube docu's mbt dit onderwerp offline zijn gehaald.

Parsons | 26-03-13 | 14:26

@War On Errorism | 26-03-13 | 14:18
Voor sommige vormen van kanker is momenteel nog geen oplossing, iets wat ook geldt voor sommige andere ziektes.

necrosis | 26-03-13 | 14:24

Zoveel roze linkjes in één (1) artikel?!

milky bar | 26-03-13 | 14:24

@thorrrr | 26-03-13 | 14:05
Ook dat klopt.

Goed om te zien dat er nog ene paar reguurders zijn die goed geïnformeerd zijn.

Parsons | 26-03-13 | 14:23

Nanninga, sorry voor de taal, maar hou je bek. Medicijn tegen malaria? Wilgenbast (kinine) komt dat uit. Stress? Valeriaan. Bijna elk synthetisch geproduceerd medicijn is gebaseerd op stoffen die we in de natuur vinden. Verwar een kwakzalver niet met een onderzoeker. Jezus wat zijn jullie soms domme eikels.

Enkele tips:
Brandwond? driekleurig viooltje met honing.
Migraine? Lavendelthee
Reuma? Door een veld brandnetels lopen, helpt niet echt tegen de pijn, maar effectief in het onderdrukken door een lichtere pijn te geven.

Punt is dat medicijnen veelal uit de natuur komen, en er een verschil is tussen wetenschap en kwakzalverij.

Volgende keer dat jij een blaasontsteking hebt:

Kook water, voeg toe:
Brandnetel, Weegbree (smalle of gewone) valeriaan (tegen pijn, is basis voor elke pijnstiller geweest) Wilgenbast (kinine) en honing ivm die verschrikkelijke smaak. Kost niets behalve even zoeken in, ik neem aan een randstadbos

WittgensteinsNeffe | 26-03-13 | 14:22

Voor mij nooit geen chemo iig, ik ga liever gewoon dood. Ik zet mijn geld op moedertje natuur, wat is daar mis mee in godsnaam? Laat me lekker.

Plap | 26-03-13 | 14:21

Wat een hoop artsen en anderszins medisch onderlegde reaguurders alhier.
Het beste middel tegen gedeformeerde cellen is nog altijd wegsnijden.
Tenzij het op een plek zit waar een chirurg niet kan snijden.
Een collega van me (begin 30) heeft een tumor in zijn hoofd, een gedeelte is weggehaald, de rest zit op een plek waar 'wegsnijden' zijn dood betekend.
Nu heeft hij nog +- anderhalf jaar....

necrosis | 26-03-13 | 14:21

Aldus A. Nanninga woordvoerder van Big Pharma. Die willen namelijk helemaal geen genezing voor kanker; aan gezonde mensen kun je niets verdienen. Of zoals mijn huisarts het laatst mooi zei: Als iedereen stopt met roken, heb ik geen straks geen baan meer.

War On Errorism | 26-03-13 | 14:18

@Plap | 26-03-13 | 14:11

Van welke trap ben jij gepleurt?

neemjemoederindemali | 26-03-13 | 14:16

"En als je bij voorbaat geen kanker wil moet je geen E-nummers vreten"

Nou laat het grootste deel van die e-nummers bestaan uit plantaardigen en hun extracten...
/Proest

BerendB | 26-03-13 | 14:14

@thorrrr | 26-03-13 | 14:05
Ik hoop dan toch oprecht dat je met dom doelt op de idioten die roepen dat cannabis kanker geneest...
In enkele staten in de VS krijgt net als in Nederland je je blow lekker op recept als je ergens last van hebt. Dus waar heb je het over?

BerendB | 26-03-13 | 14:11

Fout, van CBD in cannabis is aangetoond dat het kankergroei tegengaat. En als je bij voorbaat geen kanker wil moet je geen E-nummers vreten. De alarmerende stijging van welvaartsziekten gaat hand in hand met de chemische en genetische verontreiniging van ons voedsel.

:

Anderson Cancer Study: safeaccess.ca/research/pdf/MD_Anderson...

Cannabinoid action induces autophagy - mediated cell death through stimulation of ER stress in human glioma cells: www.jci.org/articles/view/37948

Cannabinoids as antioxidants and neuroprotectants: www.patentstorm.us/patents/6630507.htm...

Clearing the Smoke: The Science of Cannabis: watch.montanapbs.org/video/1825223761/...

Cannabinoids and Gliomas: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17952650

Marijuana fights cancer and helps manage side effects: www.thedailybeast.com/articles/2012/09...

Web MD, Cannabis Kills Brain Cancer Cells IN HUMANS: www.webmd.com/cancer/brain-cancer/news...

Cannabis science: extracts kill cancer cells: www.cannabisscience.com/news-a-media/p...

Cannabis THC at high doses in area, inhibits cholangiocarcinoma cancer: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19916793?i...

Marijuana Treatment for Different Kinds of Cancers: www.times-standard.com/othervoices/ci_...

Cannabis Cuts Lung Cancer Tumor Growth in Half: www.sciencedaily.com/releases/2007/04/...

THC inhibits Lung Cancer Growth: www.nature.com/onc/journal/v27/n3/abs/...

CBD’s switch off Breast Cancer Gene: www.examiner.com/cannabis-revolution-i...

Anticancer activity of cannabinoids: drugpolicycentral.com/bot/pg/cancer/TH...... p_1975.htm

9-Tetrahydrocannabinol Inhibits Cell Cycle Progression in Human Breast Cancer through Cdc2 Regulation: cancerres.aacrjournals.org/content/66/...

Antitumor Activity of Plant Cannabinoids with Emphasis on the Effect of Cannabidiol on Human Breast Carcinoma: jpet.aspetjournals.org/content/318/3/1...

Cannabidiol inhibits tumour growth in leukaemia and breast cancer in animal studies: www.cannabis-med.org/english/bulletin/...

Suppression of Nerve Growth Factor Trk Receptors and Prolactin Receptors by Endocannabinoids Leads to Inhibition of Human Breast and Prostate Cancer Cell Proliferation: endo.endojournals.org/cgi/content/abst...

The endogenous cannabinoid anandamide inhibits human breast cancer cell proliferation: www.pnas.org/content/95/14/8375.abstra...

Marijuana Ingredients Slow Invasion by Cervical and Lung Cancer Cells: www.webmd.com/cancer/news/20071226/pot...

Cannabinoids in intestinal inflammation and cancer: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19442536?i...

Cannabis compound clue to colon cancer: www.newscientist.com/article/mg1992668...

Marijuana takes on colon cancer: www.newscientist.com/article/dn14451-m...

The endogenous cannabinoid, anandamide, induces cell death in colorectal carcinoma cells: a possible role for cyclooxygenase 2: gut.bmj.com/content/54/12/1741.abstrac...

Anti-Tumor Effects of Cannabis: www.ukcia.org/research/AntiTumorEffect...

Cannabidiol inhibits human glioma cell migration through a cannabinoid receptor-independent mechanism: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1...

Cannabinoid action induces autophagy-mediated cell death through stimulation of ER stress in human glioma cells: www.jci.org/articles/view/37948

Cannabinoids Inhibit the Vascular Endothelial Growth Factor Pathway in Gliomas: cancerres.aacrjournals.org/content/64/...

Cannabis extract makes brain tumors shrink, halts growth of blood vessels: www.medicalnewstoday.com/articles/1208...

A pilot clinical study of Delta(9)-tetrahydrocannabinol in patients with recurrent glioblastoma multiforme: www.cannabis-med.org/studies/ww_en_db_...

Cannabis use and cancer of the head and neck: Case-control study: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2... 

Plap | 26-03-13 | 14:11

@Einde van de Domheid | 26-03-13 | 13:45
De eerste zin van het artikel moet ieder weldenkend mens al doen afhaken. Ik heb me daar even overheen gezet en kom dus tot de conclusie dat jij echt gelooft dat dagelijks gebruik van veel honing en kaneel de volgende ziektes voorkomt en/of geneest;
Kanker, virussen, bacteriën, ALLE vormen van huid infecties, tandpijn, hartziekten etc etc etc. Jaaahaaa het geneest zelfs jeugdpuistjes, een beetje honing en je bent er na 2 weken van af...
En als klap op de vuurpijl wordt je er niet dikker van nee sterker nog je kan ernaast nog heeel veel calorien eten je valt alleen maar af.

Zucht.

BerendB | 26-03-13 | 14:06

Pijnlijk domme comments over het wel of niet werken van cannabis mbt kanker. Cannabis (nee geen hennep, wat duid op planten die niet bedoeld zijn voor consumptie, maw bevat weinig werkende stof, THC) wordt erg veel voorgeschreven als pijn remmer/onderdrukker bij kanker patiënten. Het geneest het niet, aangezien het een kwaal bestrijding betreft. Patenten en maatschappelijke stigma's hebben wel degelijk een negatieve invloed op de verspreiding van cannabis als medicijn. Geen samenzwering of complot maar marktwerking en jaren lange dogmatiseren van wiet rokers in vooral N-Amerika, in de zgn 'War on Drugs'.

thorrrr | 26-03-13 | 14:05

@crab | 26-03-13 | 13:32
Klopt.

Parsons | 26-03-13 | 14:04

@HeleGeileSnol | 26-03-13 | 13:55 Aperte, gevaarlijke en misleidende nonsens. De kansen van slagen zijn wellicht geen 100%, maar het alternatief is bij voorbaat de strijd opgeven.
Chemotherapie is nooit gepresenteerd als HET middel tegen kanker. Het is een poging in de strijd tegen kanker de ziekte te genezen dan wel te reduceren. Denk goed na voor je met dergelijk onzin op de proppen komt. Het gaat niet over een cosmetische ingreep.

Not Muhammad | 26-03-13 | 14:03

@Betweetert | 26-03-13 | 13:56

Tegen de kou adviseer ik hooi en/of stro, 100% plantaardig en werkt al honderden jaren perfect.

neemjemoederindemali | 26-03-13 | 14:02

@HeleGeileSnol | 26-03-13 | 13:55
"vraag een oncoloog of hijzelf een chemotherapie zou ondergaan: 85% zegt van nietus."
Die stelling houdt alleen stand als de ondervraagde oncologen kanker hebben.

Dömper | 26-03-13 | 14:01

of GS schrijf dan meteen over het reeds vrij verkraagbare super goedkope kankermiddel. www.viewzone.com/mebendazole.html
lees en huiver: The last manufacturer of mebendazole in the United States, Teva Pharmaceuticals, announced on October 7, 2011, that they have ceased manufacture of this product. As of December, 2011, it is no longer available from any manufacturer in the USA. No reason was given for this discontinuation, but it's blatantly obvious.

hier in EU overal vrij verkijgbaar als generisch middel voor 2,60 €

treser.info | 26-03-13 | 13:58

Zo lust ik er nog wel een paar... van een brug springen ga je ook niet meer met een plantje goed breien, of in een vuurhaard springen.......... Radio actieve straling is funest voor cellen, onherstelbaar. Dat is geen ziekte, dat is pech hebben! Of doodgaan aan kou, warmte of verdrinking. Sorry, geen plantjes hiervoor....

Betweetert | 26-03-13 | 13:56

Ik heb ook een tijdje geniale wratten gehad. Die bleven maar terugkomen.
Totdat ik er op een dag een keer de slijptol op heb gezet.

Prof. Dr von Fotze | 26-03-13 | 13:56

-weggejorist-

HeleGeileSnol | 26-03-13 | 13:55

@Willianus Wortelus | 26-03-13 | 13:26

Taxol is in ieder geval voor ziekenhuizen een goudmijn.

*100 jaar oude taxus bemesten gaat*

neemjemoederindemali | 26-03-13 | 13:55

@Betweetert | 26-03-13 | 13:37
Dat valt onder dezelfde categorie als:
1. Voor iedere ziekte is er een toverspreuk die hem geneest
2. Als je genoeg geloofd, wordt je beter.
3. Als je genoeg vecht tegen je ziekte wordt je ook beter.
4. Als je gezond genoeg leeft wordt je niet ziek
5. Als je goed genoeg oplet krijg je nooit ongelukken

Allemaal niet falsificeerbare onzin die het slachtoffer de schuld geeft, van zijn problemen.

frank87 | 26-03-13 | 13:54

Wratten zijn een vorm van celwoekering verwant aan kanker, toch?

Politant | 26-03-13 | 13:54

@kees1960 | 26-03-13 | 13:48 Hangt nog af van het type en de risicogroep. Maar dat terzijde.

Not Muhammad | 26-03-13 | 13:53

de meeste van de medicijnen die de mensheid tot z'n huidige punt heeft gebracht (wat nog lang niet het hoogtepunt is) komt van plantjes en schimmels (denk aan antibiotica, de eerste was penicilline, een bij geluk ontdekt antibioticum). Maar dit betekend niet dat alle plantjes bijzondere geneeskundige krachten hebben, dus in dat opzicht snap ik de vertwijfeling van Nanninga (en ik deel die vraagtekens).
.
Dit stukje is alleen verder nogal aanstellerig: het doet wat aannames op basis van een kwartiertje Googlen. Ze heeft niet eens achterhaald wie de werkelijke onderzoekers zijn. Het zou haar daarom sieren als ze nu een oprecht onderzoekje gaat doen naar dit onderzoek en terugkomt met een serieus stukje.

j van l | 26-03-13 | 13:52

@kapotte_stofzuiger | 26-03-13 | 13:32
Het RTV-noord-berichtje suggereert dat dat iets heel bijzonders is, naninga ontkent dat juist als eerste.

frank87 | 26-03-13 | 13:49

Zit wel iets van waarheid in. Podophyllotoxine is bewezen werkzaam tegen genitale wratten (want in die indicatie geregistreerd) en genitale wratten worden veroorzaakt door HPV en HPV is nou ook weer net de veroorzaker van cervix carcinoom. Dus zo ver staan 'piemelbulten' niet van carcinoom. Dus doe in het vervolg even beter je huiswerk

kees1960 | 26-03-13 | 13:48

Nog een voorbeeld uit grootmoeders kruidentuin; knoflook.
Wie sporadisch last heeft van hoge bloeddruk is gebaat bij het nemen van knoflook. Let wel, niet de supplementen maar gewoon een ouderwets teentje wegknagen. Ketaserine is nog altijd een sterker middel, wat bovendien levens redt indien het probleem chronisch wordt. Maar knoflook wil dus ook wel eens helpen.
Homeopathologica; Als knoflook de bloeddruk doet dalen is het DUS beter dan reguliere medicatie. Enfin, het zal je vader of moeder maar zijn die zich op dergelijke adviezen verlaat.

Not Muhammad | 26-03-13 | 13:48

BerendB | 26-03-13 | 13:42 |
Het is niet mijn ding maar nu je het erover hebt. Monica Belucci doet dat op pownedtv hiernaast.

Einde van de Domheid | 26-03-13 | 13:47

@Willianus Wortelus | 26-03-13 | 13:26
Dat klopt, de plantenwereld is nog altijd niet door mensen overtroffen als gifmenger. Vooral als je de eencelligen meetelt.

frank87 | 26-03-13 | 13:46

@Einde van de Domheid | 26-03-13 | 13:40
Misschien moet je het ook eens op je hoofd smeren want je aluhoedje faalt gruwelijk.

BerendB | 26-03-13 | 13:44

@Willianus Wortelus | 26-03-13 | 13:36
Dan slaat je reactie als een tang op een varken in combinatie met het; Ten eerste.

BerendB | 26-03-13 | 13:42

Einde van de Domheid | 26-03-13 | 13:40 | + 0 -
Binnen een minuut stond mijn bullshit-detector ver in het rood bij die site. Staat de jouwe wel goed afgesteld?

bezemkast 1919 | 26-03-13 | 13:41

@crab | 26-03-13 | 13:32
Ja joh, het is een groot complot. Eigenlijk kun je alles genezen met hennepolie en met hennep kun je alles maken ook kun je alles beleven met THC. Precies daarom is hennep ooit verboden, een groot complot wat ik je brom.

Ergens ver weg hoop ik misschien wel een heel klein beetje dat al die idioten die met hun achterlijke complot oplossingen tegen kanker misschien eens zelf aan den lijve mogen ondervinden dat het niet werkt. Klinkt misschien nogal hard. Maar dat is beter dan dat ze dit soort gevaarlijke bullshit zo verspreiden dat een uiteindelijk radeloze kankerpatiënt zijn spaarcenten en leven opgeeft aan een kwakzalver.

BerendB | 26-03-13 | 13:40

Einde van de Domheid | 26-03-13 | 13:38 | + 0 -
Ik weet nog wel een bank die dat wil beheren.

bezemkast 1919 | 26-03-13 | 13:40

Hahahaha die Nanninga, wat een inzicht.

reoN | 26-03-13 | 13:39

@Betweetert | 26-03-13 | 13:37
Zit je dan met je loopneus en zweetvoeten, vol met gedeformeerd DNA. Even een bezoekje aan Fukushima om je DNA te reformeren.

kapotte_stofzuiger | 26-03-13 | 13:38

Ik heb een voorstel, als er gescholden wordt doet de schelder 0,50 EC in een pot en einde van het jaar gaan we dan allemaal samen op een busreisje. OK Willianus?

Einde van de Domheid | 26-03-13 | 13:38

@Willianus Wortelus | 26-03-13 | 13:36
Ok, misschien moet 'soms' vervangen worden door 'vaak'?

Dömper | 26-03-13 | 13:37

Voor elke ziekte op deze planeet is een plantje die het wel kan genezen. Kwestie van goed zoeken naar de atoomstructuur en cluster eigenschappen van dat plantje, want een ziekte is gewoon gedeformeerd DNA. En dat kan je fixen door een nieuwe goede schakeling te leggen op atoomniveau. Het opnieuw rangschikken ervan en clusteren doet de rest voor de menselijke cel. Helaas is Annie te sceptisch vrees ik....

Betweetert | 26-03-13 | 13:37

Dömper | 26-03-13 | 13:35 | Nee.

Willianus Wortelus | 26-03-13 | 13:36

-weggejorist-

Mark Smith | 26-03-13 | 13:36

Schoenmaker blijf bij je leest.

Mark Smith | 26-03-13 | 13:36

Bewijs of het middel werkt is relevant. Niet waaruit het gewonnen wordt.

Mike Oxlong | 26-03-13 | 13:36

@Willianus Wortelus | 26-03-13 | 13:26
Volgens mij heb je "Ten eerste: dat de basis voor bewezen werkzame geneesmiddelen soms uit planten gewonnen wordt is niks nieuws." gemist.

Dömper | 26-03-13 | 13:35

Tja dat hele sceptische gedoe is natuurlijk bullshit, alsof er maar 1 juiste soort wetenschap is. Heel dom om dat te denken. Wetenschappelijk anarchisme heerst!

Detlev Tarnowitz | 26-03-13 | 13:34

Kijk, het komt uit een plant dus voortaan is homeopathie waar.
Mooi niet dus. Het grote verschil met wetenschap, mevrouw Nanninga gaf het al aan, is gedegen onderzoek, objectief waarneembare effectiviteit en werkzame stoffen.
De plant zal de basis gaan vormen van een medicijn met nog veel meer additieve stoffen. Wie zich ondanks die informatie alsnog gesterkt voelt in zijn gewoonte, kwaaltjes op te lossen met A. Vogel moet vooral zijn geld blijven uitgeven. Goed voor de economie, kan beslist geen kwaad en het placebo-effect is er niet minder om.

Not Muhammad | 26-03-13 | 13:32

Hennep olie met THC geneest ook kanker!

Valt niet te patenteren dus wordt geen geld aan verdiend... zoek het maar eens op!

crab | 26-03-13 | 13:32

Weten reaguurders in het algemeen en Nanninga in het bijzonder waar de meeste antibiotica vandaan komen?

Precies, uit van die ranzige schimmels waar je Vinexhutbadkamerplafond mee is bedekt, of je 2 dagen oud C1000-brood.

kapotte_stofzuiger | 26-03-13 | 13:32

Die Nanninga gaat nog eens met de Nobelprijs strijken, wat ik je brom. Die weet meer dan iedereen bij elkaar. Zijn die mensen die een beetje zelf willen beslissen of ze behandeling willen en welke, nou helemaal gek geworden?

Politant | 26-03-13 | 13:29

Weet je wat het is met dat soort alternatieve mensen, je kan praten als Brugman en constant met wetenschappelijke argumenten komen, maar ze denken dat ze dingen kunnen "weten" zonder er bewijs voor te hebben. Het is eigenlijk een soort geloof. Ik loop stage op de afdeling moleculaire biologie en werk mee aan een onderzoek dat genen identificeert voor een bepaald type kanker, maar nog denken dit soort alternatieve hippies dat ze gelijk hebben ook al zie ik elke dag dat het pure onzin is.

Pantheist | 26-03-13 | 13:28

In reguliere (dier)geneeskunde is al jááren sprake van het gebruik van werkzame chemische stoffen uit planten.

Zo lang we fytotherapie (meetbare stof x in plant die effect y heeft) maar niet verwarren met homeopathie (onmeetbaar lage concentratie stof x die wellicht effect y zou kunnen hebben) en andere alternatieve waanzin.

MiLKUNi | 26-03-13 | 13:27

UBER NANNINGA FAAL.

Google maar eens op taxol, trut. Of op wilgensap. Heb je enig idee hoeveel medicijnen van plantaardige oorsprong er zijn?

Willianus Wortelus | 26-03-13 | 13:26

Maak mij pas wakker als er pedofyllotoxine op de markt komt. Dan praten we verder.

HJdeT | 26-03-13 | 13:25

Ten zevende; probeer nou aub niet de onderzoek journalist uit te hangen. Je hebt er het vocabulaire niet voor. Laat het aub aan iemand over die weet waar ze het over hebben.

thorrrr | 26-03-13 | 13:25

-weggejorist-

Freddie Stobart | 26-03-13 | 13:24

Een dagelijkse dosis knolraap schijnt ook te werken.

Avontuurlijke Frits | 26-03-13 | 13:24

Nanninga heeft ook overal verstand van. Kusje.

deministerpresident | 26-03-13 | 13:23

@steven paul | 26-03-13 | 13:21
Pink ster bloem ;-) ;-)

kapotte_stofzuiger | 26-03-13 | 13:23

Als je maar genoeg kruidenpreparaat inneemt krijg je vanzelf een effectieve dosering binnen.
Elke dag 10 kilo fluitenkruid eten zal echt wel gevolgen hebben, met wat geluk ook op de kanker ...

sinar2 | 26-03-13 | 13:22

Dat plantje zou dus helpen tegen piemelbulten. Dan is dat vast de reden dat een pinksterbloem in het westen des lands fluiten-kruid heet.

steven paul | 26-03-13 | 13:21

Fleur, doe er wat aan!

Einde van de Domheid | 26-03-13 | 13:20

-weggejorist-

SharpEye | 26-03-13 | 13:19

Zo hé, echte journalistiek! Dank.

Bezorgdenverjaagster | 26-03-13 | 13:18

-weggejorist-

Eucalyptas | 26-03-13 | 13:18

Hebben ze op zo'n universiteit niks beters te doen?

Eucalyptas | 26-03-13 | 13:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken