Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Leve de EU! Cyprus is gered!

ollieboom.pngDe Eurobaasjes zijn het opnieuw eens geworden over een nieuw uniek en eenmalig plan (PDF) om de EU van het absolute TerrorBankroet des Doods te redden. Na lange en schurende onderhandelingen (waarbij Van Rompuy werd ingeschakeld om te voorkomen dat dwaallicht Dijselbloem nog meer schade aan kon richten) is besloten dat Cyprus 10 miljard (van uw geld) van de EU krijgt en zelf ook een aantal miljard moet ophalen, hoeveel exact is niet geheel duidelijk. De depositotaks voor rekeninghouders onder de 100k uit het plan van vorige week is officieel kapot, met als resultaat dat de grote rekeninghouders een stuk meer kwijt zijn. Laiki, de wegens overload aan Griekse PauperPapieren slechtste bank van het land, wordt naar een faillissement gebracht, en dat is een klein wonder. Daarbij is iedereen behalve de rekeninghouders onder de 100k de sjaak. De één na slechtste en grootste bank van het land, Bank of Cyprus (BoC), krijgt de kleine rekeninghouders van Laiki erbij en zal grote rekeninghouders ook zweepslagen (in ruil voor aandelen) gaan geven. Volgens de Duitse MinFin Schäuble hoeft het hele masterplan in ieder geval niet meer door het Cypriotisch parlement, die hebben de wetten die deze heist mogelijk maken al goedgekeurd toen iedereen pislink was om de depositotaks voor kleine spaarders. Grote vragen die blijven: wie zijn eigenlijk de rekeninghouders van Laiki en BoC? Hoe moet de Cypriotische economie ooit weer gaan groeien terwijl het hele (nog altijd legale) businessmodel vannacht officieel kapotstuk is gemaakt? Hoe lang blijven die banken nog dicht om de onvermijdelijke bankrun te voorkomen? Krijgen we ons geld nog terug, met rente? Wat vinden de Russen, die ook roebels moeten inleggen, er eigenlijk van? Hoeveel van die Dijsselbommen gaan er nog ontploffen bij pinautomaten? Eurojuichaapje Chris Ostendorf stelt die vragen in ieder geval niet. Langere samenvattingen hier en daar.

Reaguursels

Inloggen

waldorf stadler | 25-03-13 | 09:27
U begrijpt het. Zullen we ze uitmoorden? Praten heeft geen zin meer.

Smarties | 25-03-13 | 19:05

OK! Laat het privatiseren van Cypriotische staatsbedrijven beginnen!

dagutnie | 25-03-13 | 15:35

Allah ackbar. Een europese kalifaat is de oplossing. Iedereen stort zijn geld op de islam bank.
Zo niet, dan is het allemaal Wilders zijn schuld.

Boze massa | 25-03-13 | 14:48

zeeman73 | 25-03-13 | 09:04
Jij papegaait het hele media circus na. We zitten in een situatie dat belastingbetalers bedrijven (lees=banken) moeten redden. Bedrijven die gerunt werden door mensen die zich zelf zien als ondernemer. Ondernemers hebben geen CAO. Als ze morgen ompleuren dan zijn ze weg, voorgoed. Jouw bankdirecteuren, hebben zichzelf miljarden geschonken toen het goed en slecht ging. Vanwege wat? Ze hadden gewoon een contract? Geen risico, alleen plukken... Zo kan elke mongool ondernemen. Kijk naar de bonussen in de postkamer van die bank, en naar de bonussen in de directiekamer, het verschil is significant. Het zijn beide werknemers... Vergeet dat nooit...

Smarties | 25-03-13 | 14:18

Zo,dit is ook weer geregeld,niet democraties,maar daar moet je niet over zeuren.Het gaat nog steeds heel erg goed met Europa,tenminste als je dat schorem in Den Haag mag geloven. Let ook eens op RABO,al enkele weken waarschuw ik voor deze bank,vandaag weer een klein berichtje(zoals altijd)
dat ze weer 300 miljoen afboeken in Ierland, al bijna 2 miljard afgeboekt daar.Maar volgens de RABO gaat het heel erg goed??!! Waarom ze de waarde van hun hypotheken op kantoren,grond en huizen nog steeds in de boeken hebben staan gewaardeerd op top 2008 willen ze niet op antwoorden.Dat er daar al gemiddeld 20% vanaf is willen ze niet toegeven,dat ze in het Verre Oosten alles aan het verkopen zijn tegen dumpprijzen lees je hier in NL kranten niets van.Wat er in Cyprus gebeurt gaat hier ook gebeuren,wees wijs en heroverweeg wat te doen met je spaargeld en vooral met je leden certificaten Rabo, zit 6 miljard ,lees dit:http://www.belegger.nl/column/2623310/zorgen-rond-rabo-ledencertificaten.html

baanaru | 25-03-13 | 13:02

Jan Boule | 25-03-13 | 11:44 | + 2 -

Een paar jaartjes later zei Marie Antoinette (nationaal knuffeldier & socialyte) 'Qu'ils mangent de la brioche.'
Oftewel: Als ze geen brood kunnen betalen, dan eten ze toch gewoon taart! Ook nog steeds erg toepasselijk.

Anijsblokje | 25-03-13 | 12:55

In 1712 schreef Montesquieu , dus op de kop af 200 jaar geleden, het volgende aangaande de spilzieke Lodewijk XIV en de kliek om hem heen :
".... deze koning is trouwens een groot tovenaar. Als er niet meer dan een miljoen ecu's in zijn schatkist zitten en hij heeft er 2 miljoen nodig, dan hoeft hij ze ( het volk ) alleen maar aan te praten dat 1 ecu er 2 waard zijn... Als hij zijn steun moet geven aan een moeilijke oorlog zonder dat hij geld heeft dan hoeft hij ze alleen maar op de mouw te spelden dat een stukje papier geld is en meteen zijn ze overtuigd...." Nu in 2013 zien we exact hetzelfde en hebben we te maken met dezelfde spilzieke non-valeurs die hun plichten als toezichthouders verzaken en die hun burelen hebben , niet in Versailles maar in Brussel. ( Lettres persanes , XXIV ) Er is dus niets nieuws onder de zon.

Jan Boule | 25-03-13 | 11:44

Pardon.., ze hebben gecapituleerd.... ze hebben de eu gered.

hawie | 25-03-13 | 11:30

Ik heb altijd gedacht dat Cyprus een land was. Blijkt Cyprus een bank te zijn, zeg!
Dus ze zijn toch niet gecapituleerd... ze zijn gered!

hawie | 25-03-13 | 11:25

Freddie Stobart | 25-03-13 | 09:01
Jij raakt het hart van de discussie.

Smarties | 25-03-13 | 11:12

Wie zijn de senior bondholders van Laiki? Hopelijk niet een van de (2) nog niet genationaliseerde banken in Nederland...

Goldberg | 25-03-13 | 11:05

en we roeien weer verder,de burgers als galei slaven van de eu,nooit horen we een positief geluid,alleen maar kommer en kwel.
cypres,een luis in de pels,wie is de volgende
er staan er genoeg die graag een financiele injectie willen ontvangen.
de banktegoeden worden nu gebruikt om de miskleun eu te redden.
dit wordt dus een nieuwe kapitaal vlucht naar andere valuta,of de oude sok

soledad | 25-03-13 | 11:00

De EU heeft dus niet voor niets een SLOOP-hamer en sikkel in het logo. Oh nee, wacht ...

doskabouter | 25-03-13 | 10:48

@ Mister Crabs | 25-03-13 | 09:15
Als je er vanuit gaat dat het allemaal geld is wat naar Nederlandse maatstaven verdiend is, heb je gelijk. Nu zijn de mensen boven de 100.000 EUR een percentage kwijt (dat wij allang over ons bruto betaalt hebben, die spaarders ook?).

@ Outsider-Inside | 25-03-13 | 10:09
Dus de hele rijken hebben hun geld ondanks de blokkade gewoon kunnen redden? Lijkt me voldoende om de guillotine uit het vet te halen...

PisFinger | 25-03-13 | 10:43

Ach ja de zoveelste Pyrrhus-overwinning van de euro-zone.Het aller vervelendste is dat de geo-politieke implicatie's m.b.t. Rusland in rookgordijnen zijn gehuld. Zo werk dat met "haute finance". De gepiepelde belastingbetaler in de EU is nu ook een Rus.We vergeten maar dat die miljarden roebels natuurlijk al dan niet gestolen belastinggeld is,dat Rusland toebehoord en tot welvaart daar had moeten bijdragen.Al eeuwen is het als erfgenaam van het Byzantijnse Rijk (ook orthodox katholiek) triest en donker ondanks de ontzaglijke bodemschatten.En Turkije die vijand van 1453 ? Die heeft zijn positie,net als toen,teruggewonnen.Het bewijs ligt al in Noord-Cyprus : Status quo en geen enkel contact met het zuiden.Hoe ironisch : Vergelijkbaar met Noord- en Zuid-Korea,arm en rijker,donker en licht.

Dolphi | 25-03-13 | 10:40

vraagstaart | 25-03-13 | 08:22
Fijn je weer te lezen.

Smarties | 25-03-13 | 10:40

OK, nu Cyprus "gered", op naar Slovenië. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we geen landen redden, maar de euro.

Graaf van Egmont | 25-03-13 | 10:37

Komende weken zullen de banken die nu gered zijn ook failliet gaan omdat iedereen zijn geld daar weghaalt. En een bank zonder geld, dat werkt niet.

Osdorpertje | 25-03-13 | 10:32

Toen de EU nog niet bestond, hadden we nooit dergelijke problemen. Wat een Ambtenaren Circus. En overal waar Ambtenaren zijn, gaat de zaak naar de Donder.

waarzeggertje | 25-03-13 | 10:29

Tegenwoordig wordt al het nieuws door de staatsomroep op een vrolijke, opgewekte toon gepresenteerd. Zo met een toontje van:
niks aan de hand hoor mensen, business as usual. Het begint steeds meer weg te krijgen van de propaganda van Die Wochenschau, toen tegen het einde van de oorlog nog allerlei heroïsche verhalen werden verspreid.
Ondertussen hebben we met een duistere zaak te maken. Wie is die euro-groep eigenlijk? Door wie zijn ze gekozen, wat is hun status, hun bevoegdheid?

Rest In Privacy | 25-03-13 | 10:27

Het is dominEU day.

Schietmijmaarlek | 25-03-13 | 10:21

Over een tijdje vernemen we dat er ook geen fysiek goud genoeg meer is om de claims te dekken. Blijken de mensen die investeren in goud, zonder het echt in handen te hebben, ook in lucht belegden.
Niemand kan nog nagaan hoeveel goud er echt is, dus het is zeker dat er mee gesjoemeld wordt.

BekiekUtMoar | 25-03-13 | 10:21

Wat vinden jullie? Biedt een katoenen sportsok voldoende comfortabele condities voor stapeltjes baar geld?

Parel van het Zuiden | 25-03-13 | 10:16

De banken in Cyprus waren afgelopen week dan wel dicht maar toch is er vorige week volgens de FAZ miljarden weggehaald uit Cyprus. De Cyprioten hebben de EU lekker een weekje laten zweten om tijd te rekken zodat de insiders in de tussentijd nog snel even hun geld weg konden boeken.

www.faz.net/aktuell/wirtschaft/europas...

Outsider-Inside | 25-03-13 | 10:09

De Nederlandse schuld is al opgelopen naar 432 miljard. En loopt elke dag verder op.
Zou er èèn land zijn die ons tzt zou willen redden?
Denk het niet.
Nog 4 maanden en dan komen Italië,Portugal en opnieuw Cyprus weer aan de deur kloppen.
Euroland is niet gered, dit is slechts uitstel van een steeds groter wordende ramp.

Dostranamus | 25-03-13 | 10:07

Zojuist op de staats propaganda omroep de eurofascisten van Balen en Berman gehoord, ongelooflijk! Nu fossiel Wortman nog.

Ko Ranzig | 25-03-13 | 10:05

In Trouw (geplaatst door hoofdredactie, dus zeg maar PVDA'er Kleinsma: 'Werknemer of zzp'er, een collectief pensioen is voor iedereen het beste'. Goedverdoemme nee, nee en nog eens nee. Iedereen weet waarom ze dat zogenaamd het beste vindt. Kan ik mijn geld direct eerlijk delen met de anderen.

Frans1156 | 25-03-13 | 10:02

Nivelleren is een feestje volgens dhr. Spekman .

raster | 25-03-13 | 10:01

Als protest zouden alle -niet- eurofielen al hun geld eens van de bank(en) moeten halen. Moet je eens opletten wat er dan gebeurt.
Ja. En in heel de Europese Unie dan he!

miereneukert | 25-03-13 | 10:00

We kunnen weer naar de volgende ramp Luxemburg, Malta of Slovenie.

Imprimatur | 25-03-13 | 09:54

Als ik het effe snel bekijk is Cyprus helemaal niet gered. Laten ze nu niet een bank omflikkeren, bij de andere heffingen en kan het geld het land niet meer uit? Dus stuurt ook niemand meer geld naar dat land. Oh wacht, dat doen wij wel dus.

Nou exit Europa zo. Ze hebben een pleister op de puist geplakt, maar die gaat nog een keer ploffen. Smerige bende.

Dima Beeline | 25-03-13 | 09:44

Een grote socialistische droom in wording! wacht maar af over een aantal jaar heeft de Trojka in de EU de spaargelden boven een ton van alle EU burgers geconfisqueerd. Iedereen gelijk in de EU.

Broeder | 25-03-13 | 09:41

-weggejorist-

Thomas Pierrepoint | 25-03-13 | 09:39

Tegen de tijd dat heel Zuid-Europa met hooivork en fakkels schreeuwend om de koppen van de boven ons gestelden door de straten marcheert, liggen wij ook definitief aan de ketting van Brussel.

Weg uit de EU! zo snel mogelijk wat mij betreft!

Welles! Nietes! | 25-03-13 | 09:37

En strak gaan we Luxemburg redden.

rechtsdwalendeautist | 25-03-13 | 09:35

Van Dikhout | 25-03-13 | 09:16 | + 1 -
zelf vind ik Wilders ook erg chargeren, maar dat neemt niet weg dat de PVV een realistisch programma had/heeft nota bene een programma dat na doorberekening klopte. En als ik mijn keuze moet laten afhangen wel de smoelen dan ga ik nooit meer naar de stembus. De gladdekkers die de revue passeren dragen stuk voor stuk een masker dat geschikt is voor de heksenoptocht. Het lijkt het schilderij wel van Dorian Gray.

Sjeng de helle | 25-03-13 | 09:31

Hoppa, daar gaat weer een hoop geld naar een dubieuze debiteur.

Hoe groot is onze staatsschuld nu eigenlijk werkelijk als je al deze dubieuze debiteuren (Cyprus, Griekenland, Spanje etc.) op marktwaarde zet? Geloof mij mensen, dat moet worden terugbetaald met uw (of uw kinderen) toekomstige belastingcenten. Hele generaties zijn nu al in NL naar de knoppen. En waarvoor? Een ideaal saamhorig Europa dat niet bestaat (dat is de officiële leuze voor het gepeupel). De officieuze reden is een handvol machtswellustelingen. Die criminelen (Verhofstadt, Van Rompuy, Draghi, Rehn, etc. etc.) moeten allemaal de kerkers in.

www.destaatsschuldmeter.nl/

Andre1972 | 25-03-13 | 09:27

Ik leef in een dali schilderij.

Een politieke bende bestaande uit IMF, EU trojka en een Cypriotische roverbende steelt in het VOLLE zicht van de hele wereld en met uitgestreken smoel minimaal 4,2 miljard aan spaargeld (even ongeacht of het allemaal zwart geld is of niet) van burgers om de volgende waterhoofdbank te herfinancieren. MEN PAKT GELD WAAR AL (deels)BELASTING OVER BETAALD IS VAN BURGERS OM COMMERCIËLE BEDRIJVEN TE REDDEN!!!!!

ALLE MSM slikken de uitleg als zoete koek ik lees het ene na het andere te bizar bij elkaar gelogen k*tverhaal.

Dit is toch te bizar voor woorden? Zijn we nu echt fokking drones? Whats next? Massa moord? Waar stop dit?

waldorf stadler | 25-03-13 | 09:27

@deministerpresident | 25-03-13 | 09:22 | + 0 -
Laat de hamsters met rust!

Kaas de Vies | 25-03-13 | 09:23

Dijsselbloem had natuurlijk geen idee hoeveel 100.000 Euro eigenlijk is. Niet zijn wereld, dus ik neem het hem niet kwalijk.

Oerkoendoe | 25-03-13 | 09:21

De Cyprioot met spaargeld tot 100k zal zijn geld van deze banken afhalen om het buiten de Eurozone te parkeren, of desnoods aan de befaamde ouwe sok toe vertrouwen. Want men weet dat ze bij de volgende bezuinigingsronde/afroomronde WEL aan de beurt zijn.
Dus wat zal het resultaat van dit plan uiteindelijk zijn?
Géén investeerder meer die Cyprus nog betrouwbaar vind.
Géén privaat persoon meer die het spaargeld daar op een bank zet.
Het Russisch grootkapitaal trekt naar belastingtechnisch zonniger oorden.

Conclusie Cyprus zal net als Griekenland steeds uitstel van executie moeten krijgen van de Eurogroep van ons belastinggeld.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over Italië, Spanje en Portugal, Die straks ook weer aan de bel hangen wegens gebrek aan buitenlandse investeerders, en dus dalende export en verhoogde werkloosheid.

Maar ach... Wat is de EU toch een mooie droom!

Welles! Nietes! | 25-03-13 | 09:21

En dan zullen nu de banken toch wel weer eens open moeten...

OhJee | 25-03-13 | 09:20

@wakkere_nederlander | 25-03-13 | 09:17 | + 1 -
Nee joh banken zijn onmisbaar, want als je je senior debt leveraged via de Antillen zodat premium risk investeerders hun level A ratings kunnen afstempelen gaat het helemaal toppie met de economie.

Kaas de Vies | 25-03-13 | 09:19

En de bankdirecteuren hebben niet voor een leuk ongedocumenteerd zakcentje de rekeningen gesplitst tot mooi afgeronde bedragen van 99.998 euro? Echt niet hoor....

faz | 25-03-13 | 09:19

begrijp niet dat een regering zijn onderdanen kan dwingen geld af te staan, anders middels belastingen..
blijkbaar zijn ze daar nog inventiever dan hier...
niet te hopen dat Rutte er van gaat leren

de beer van de meer | 25-03-13 | 09:18

Mensen zouden en masse moeten stoppen met het gebruik maken van banken.
Het is ongelooflijk dat het banksysteem onze -op zich gezonde- economie keer op keer frustreert.
Dit heeft niets meer met financiële dienstverlening te maken.
Banken parasiteren op de economie en dat moet stoppen!
nl.wikipedia.org/wiki/Kredietcrisis

wakkere_nederlander | 25-03-13 | 09:17

@Eagle_Eye | 25-03-13 | 09:15 | + 1 -
Typisch Nederlands, typisch Socialitisch. Een grove schande.

Kaas de Vies | 25-03-13 | 09:16

@Sjeng de helle | 25-03-13 | 08:48 |
'Kan me nog herinneren dat Wilders het hier over heeft gehad bij verschillende gelegenheden in de Kamer.
Zou die man dan toch gelijk hebben met zijn visie?'
.
Ik ben financyslectisch, heb m'n hele leven hard gewerkt en daarbuiten voor z'n mallemoers kont geleefd. Dat laatste geschiedt nog steeds. Maar ik begrijp wel dat Wilders op veel punten zijn gelijk heeft gehaald én gekregen. Alleen spijtig voor hem dat zijn verkooppraatjes plus z'n smoel mij niet aanstaan.
.
Kon een andere politicus maar het stokje overnemen, begeleid door een fatsoenlijk verhaal. Maar ja, politiek en fatsoen, bestaat dat eigenlijk wel?
.
Overigens, een deel van dat zwarte geld zijn de Russen gewoon kwijt, ze kunnen daar echter niet over mauwen... Aan de andere kant, als je hier aan de Turkse Rivièra (niet eens heel hard) 'Rusland' roept, storten complete woonwijken in. Het lijkt Spanje wel een aantal decennia geleden. De Spanjaarden weten hoe dat is afgelopen. Hier moeten ze daar nog achter komen.


Van Dikhout | 25-03-13 | 09:16

Hoe veel zijn die Cypriotische bankbestuurders zelf eigenlijk kwijt? Oh wacht...

bottlebaby | 25-03-13 | 09:16

Ik vind het wel typisch Nederlands, dat het afromen van spaargeld (lees: pure diefstal) wordt goedgepraat met als drogreden: Ze kunnen het wel missen. Oh? Nou, laten we dan van de mensen die dat vinden, even 20% van hun huizenwaarde afromen. Dat kunnen jullie ook vast wel missen? Afgunstige ratten!

Eagle_Eye | 25-03-13 | 09:15

Goed gedaan Eurocraten.

Dr. Mabuse | 25-03-13 | 09:15

"Kleine" spaarders blijven ook niet ontzien. Een ton klinkt als heel veel voor ons loonslaven, maar als je na een leven lang hard werken je huis verkoopt om de opbrengst aan je oude dag te kunnen besteden heb je in Nederland al snel twee ton op je rekening staan. En daar mag je dan even alles boven de 100k over aan de staat geven.
-
Dus dan ben je al je hele leven genaaid met een toptarief aan inkomstenbelasting en is daarna ook nog eens BTW, motorrijtuigenbelasting, regionale belastingen etc van je inkomsten afgetrokken. Netto hou je niet meer dan 40% van je bruto inkomsten over. En dan denk je eigenlijk van je oude dag te kunnen gaan genieten, word op deze manier nog eens voor gigantische bedragen genaaid.

Mister Crabs | 25-03-13 | 09:15

Dit besluit hadden ze ook een week geleden kunnen nemen, dat had een hoop ellende en geld gescheeld. Het voordeel is dat Dijsselbloem nu wel doordrongen is van het belang van de EUR 100,000 grens, het grote nadeel is dat het vertrouwen van spaarders in de banken nu wereldwijd serieus ondermijnd is.

Capital controls, dat gaat het helemaal worden in 2013. In Cyprus zullen de capital controls wel jaren in stand blijven, anders gaan de banken daar alsnog failliet. Spaargeld in Cyprus zal wel verplicht omgezet worden in een 15 jaars termijndeposito waar je slechts 5% per jaar van mag opnemen of overboeken, zoiets zal het wel worden.

Alleen worden de capital controls bij het volgende probleem overnight en per direct ingevoerd (in de hele Euro-zone??)zodat de mensen er niet op kunnen anticiperen en hun geld nog even snel weg kunnen boeken.
Spaarders zullen nu wel hun geld gaan spreiden in kleinere stukken over verschillende banken, dat is de logische uitkomst van dit alles.

Outsider-Inside | 25-03-13 | 09:14

Wie durft er met mij te wedden dat het niet genoeg blijkt te zijn over een tijdje?

synchronicity | 25-03-13 | 09:14

Wanneer komen de Noord-Europese burgers in opstand om die hele EU façade te laten weten dat we er klaar mee zijn? De Duitsers willen niet meer, de Nederlanders niet en de Engelsen zijn er inmiddels ook al klaar mee. Er is geen bodemloze put geld, al willen de heren EU dat niet inzien. Er komt een moment dat de burger niets rest dan geweld. En dat moment ligt al aardig op de loer...

Eagle_Eye | 25-03-13 | 09:14

Eerst betalen wij openlijk 10 milj en de rest van het bedrag wordt overgemaakt op een manier buiten ons gezichtsveld door middel van allerlei vage constructies. Reken maar dat wij als belasting betaler gewoon het hele bedrag van 17 milj ophoesten. Dat ze nu afblijven van het spaargeld onder 100k betalen wij

Therapietje | 25-03-13 | 09:12

"gelukkig" hebben de banken nog een week de tijd gehad om van achter de gesloten deuren hier en daar nog wat te schuiven

fcj | 25-03-13 | 09:10

Waarom wordt geheim gehouden hoeveel de +100k-klanten wordt afgepakt?

De Geus | 25-03-13 | 09:09

Uiterlijk 2016 worden er weer verkiezingen gehouden in GR. Grote kans dat de Syriza partij heel dik de verkiezingen wint. Dan gaat GR uit de Eurozone. maar dit kan al eerder gebeuren met Spanje dat uiterlijk 2015 naar de stembus gaat. Op een gegeven moment piukt het volk dit niet meer. En wij? PVV op dit moment weer de grootste partij.
Dat de Euro klapt staat voor mij vast alleen wanneer dat is de vraag.

ecologiste | 25-03-13 | 09:07

Van spaargeld onder de 100k moeten ze afblijven. Boven de 100k kan natuurlijk prima afgeroomd worden. Iemand die meer kan sparen, kan dit best nog een keer doen. Niemand meer dan 100k op de bank, en de problemen zijn opgelost! Solidariteit, daar gaat het even om. Met z'n allen problemen oplossen. Het is hier op GS veel te negatief.

Oerkoendoe | 25-03-13 | 09:07

En als deze operatie klaar is, dan zullen ze alsnog wel failliet gaan. De rekeninghouders zullen geen vertrouwen hebben dat ze niet nogmaals beroofd worden. Dus bij de eerste de beste kans zal iedereen zijn spaargeld daar weghalen. En poef, alsnog gaat de boel ten onder...

Zirafa | 25-03-13 | 09:06

@zeeman73 | 25-03-13 | 09:04 | + 0 -
Een voorzitter neemt geen beslissingen, die zit voor.

Kaas de Vies | 25-03-13 | 09:05

@Ton Plafond | 25-03-13 | 09:03 | + 1 -
Prima, eerst die 10 miljard overmaken aub.

Kaas de Vies | 25-03-13 | 09:05

Volgens mij geen slechte deal. de russen die hun geld op de bank hebben gezet, wisten de spelregels en wat er kon gebeuren wanneer ze verkeerd gokten. de spaarders zijn tot 100.000 euro gered.
persoonlijk denk ik dat Dijsselbloem een goede voorzitter is die heldere beslissingen neemt.
Maar dit soort zaken mag je hier niet zeggen denk ik. Hier papagaait iedereen het artikel na.

zeeman73 | 25-03-13 | 09:04

Investeren in een land dat deel uitmaakt van het leugenachtige en door roof instand gehouden europa zal voor niemand meer een betrouwbare en vanzelfsprekende investering zijn vanaf vandaag. Deze investeerders zullen voortaan lekker hun geld in landen buiten de eussr parkeren en veiligstellen wat de eussr nog meer op finacieele achterstand zet wereldwijd en de crisis onnodig rekt . Wat een aanfluiting en weer dichterbij totale armoede in de gehele eurozone voor met name Jan met de pet.

ja,diedus! | 25-03-13 | 09:03

Ik hoor dat Portugal op de rand van failliet staat. Gaan we daar ook weer miljarden heen dragen?

Snorry! | 25-03-13 | 09:03

Kaas de Vies | 25-03-13 | 08:33
Bij mij is de fipo toeval. Ik hecht er geen enkel belang aan, en heb meer te doen dan de hele op GS rond te hangen. Zo ga ik nu eerst mijn beetje spaargeld veiligstellen nu het nog kan, en dan verder aan de slag voor de tevreden klanten = ook tevreden ondernemert. Laterz... En blijf F5'en Kaas, dan kom je nog net zo ver als de Cyprikloten.

Ton Plafond | 25-03-13 | 09:03

wiza | 25-03-13 | 08:51
Die 5% is helemaal niet zo veel.
De inflatie in de Eurozone bedraagt 3% dus je houd een armazalige 2% over. Da's echt niet veel.
Hier in Nederland krijg je amper 1.5%, na aftrek inflatie blijft er dus min. 1.5% over.
Je levert dus in!

copywriter | 25-03-13 | 09:03

Prima oplossing.

beetjemoe | 25-03-13 | 09:03

Spaargeld roof op Cyprus dat zal het vertrouwen in banken veel goed doen, proest!!

Bertus Brulbroek | 25-03-13 | 09:01

Dus als je een spaartegoed hebt bij een bank die failliet gaat ben je het kwijt, maar als je een hypotheek hebt bij diezelfde bank heb je opeens een schuld bij de opkoper?
Wat klopt hier niet?

Freddie Stobart | 25-03-13 | 09:01

@Watapatja veel erger dan een SNS'je. Er wordt op Cyprus namelijk gewoon spaargeld geconfesceerd(!?)

mygfisbrazilian | 25-03-13 | 09:00

Europa, vastgebonden door touwtjes.
Even rammelen en daar waar snel op zoek naar een nieuw touwtje. Wat een zielige vertoning.

Kamervraag | 25-03-13 | 09:00

@dolffie | 25-03-13 | 08:46
Wat zijn de Grieken stil? Wat zijn WIJ stil zul je bedoelen!
Je mag van demonstrerende Fransen vinden wat je vindt, maar ze lopen er wel! (om het even voor welk standpunt ze verdedigen) Wij Nederlanders laten ons ringeloren door Brussel en blijven gewoon doen wat we iedere dag doen: netjes 'afgeven' wat Brussel eist. Er veranderd he-le-maal niets op deze manier.
Echt niet dat Hollanders er met een paar honderd duizend op uit trekken naar Brussel. Nooit!

bottlebaby | 25-03-13 | 08:58

Dit is trouwens een geweldige aanleiding voor Putin om amnestie te verlenen voor kapitaalvluchters en ze aan te bieden hun tegoeden veilig te stallen op Russische banken zonder consequenties. Zou voor het land goed zijn als al het geroofde geld terug zou vloeien op de balans en lokaal voor investeringen aangewend kan worden. Zonder Europa echt te fucken sloopt dat in een keer alle zuid Europese banken.

Dima Beeline | 25-03-13 | 08:56

@Zzzzooooffff | 25-03-13 | 08:54 | + 0 -
Hoge rente, hoog risico.

Kaas de Vies | 25-03-13 | 08:56

Wat zullen de Russen blij zijn dat ze bestolen worden door Dijselbloem en z'n EU vriendjes!

En dan te bedenken dat Rusland toch echt niet bij Europa hoort. Dan heb je wel lef zeg! Niet Europese burgers bestelen, kun je niet ongestraft doen. Mark my words!

Welles! Nietes! | 25-03-13 | 08:56

Mooi toch, nu het bankensysteem de nek is/wordt omgedraaid kunnen ze in Cyprus misschien eens gaan denken hoe ze echt geld willen verdienen door iets te maken of iets dergelijks ipv bankje spelen.

Andersom dag | 25-03-13 | 08:54

Business model zijn twee woorden VanLeeuwen.
If you so necessary want to speak english do it then good.

Freddie Stobart | 25-03-13 | 08:54

Er wonen zat expats op Cyprus die werken als zelfstandige of consultant. Die hebben geen pensioenplan maar sparen geld en zetten dat op een bank, profiterend van een hoge rente. Dat is hun pensioen. Dat is dus nu weg.

Zzzzooooffff | 25-03-13 | 08:54

Ik vind dat we heel Afrika bij de EU moeten trekken. Dan weten we tenminste zeker dat we allemaal NIETS meer hebben. Want waarom stoppen bij corrupte slecht gerunde geldverspillende nep-landjes die geografisch gezien toevallig in "Europa" liggen? Je moet dat soort dingen groot zien.

Kameroudste | 25-03-13 | 08:54

Ik heb geen greintje medelijden met alle buitenlanders die meer dan een ton in Cyprus hadden. Over je zwart geld meer dan 5 procent willen vangen gaat niet zonder risico. (of je nou Nedelander of Rus bent, blijft mij om het even). Ik hoop alleen niet dat de Russen zo pissed of zijn dat ze wat vage sancties of nationaltisering van europese belangen bedenken. Want zo zijn die Russen. Als er iemand dreigt rijker te worden dan Poetin gooit ie hem gewoon in de bak...

wiza | 25-03-13 | 08:51

Het is toch echt om te janken,... daar gaan onze zuur verdiende belastingcentjes weer.
Ik ga die k*t euro steeds meer haten, wat heeft die al `n hoop ellende gebracht.
En God weet wat ons nog allemaal te wachten staat.

ANGEL70 | 25-03-13 | 08:50

Chris Ostendorf valt niets kwalijk te nemen. Als meneer nu ineens kritische vragen gaat stellen, dan is hij zijn goedbetaalde baantje kwijt. Marcel Gelauff is de verantwoordelijke jandoedel.

Strohond | 25-03-13 | 08:49

Nederland staat er weer mooi op in Europa. Diie k*tklus rond Cyprus hebben ze natuurlijk al lang aan zien komen. Schuif Dijselbloem als marionet naar voren en laat hem het ze maar vertellen. Voor zover het mogelijk was is het vertrouwen in de EU, de banken en het depositostelsel nu echt volledig verdwenen. O ja, de Russen zijn ook not amused nu, dus het breidt zich steeds verder uit.

Mr. Neon | 25-03-13 | 08:49

Kan me nog herinneren dat Wilders het hier over heeft gehad bij verschillende gelegenheden in de Kamer.
Zou die man dan toch gelijk hebben met zijn visie? Het merendeel van de Kamer was het volstrekt oneens met hem en zat er met een gezicht als een kreupele oorwurm bij. Vooral Dijsselbom was zo'n verongelijkte misprijzende figurant en die is nu het Hoofd van EU Ministers van Financiën, dat belooft nog veul beter in de toekomst. Hoppa met uw pensioen Hoppa met uw bankgarantie, hoppa met uw stakingswinst na 40 jaar een bedrijf gerund te hebbe., Wij dansen straks allemaal vrolijk de Sirtaki van de lege beurzen.

Sjeng de helle | 25-03-13 | 08:48

En weer plukt het Monstrum van de EU alsnog de gewone burger. De Ambtenaren en Politici lijden geen pijn. Want dat gebeurt nooit.

waarzeggertje | 25-03-13 | 08:48

Ach waar maken "we" ons zorgen over, immers "ons" inkomen is toch 48280 dollar p.p.(Bron: Economist) Dus een gezin met twee kinderen heeft een inkomen 193120 dollar per jaar.
Oh wacht modaal huishouden is ca. 33000 euro.
Waar blijven dan die grote sommen geld???

ecologiste | 25-03-13 | 08:47

Nu is het wachten tot Gazprom de gaskraan dicht draait en de Russen geinvesteerd kapitaal van Westerse gelukzoekers "bevriest" c.q. nationaliseert.

Nestorix | 25-03-13 | 08:47

@Magnum Force | 25-03-13 | 08:45 | + 0 -
Ze spelen het spel keurig. Steeds pakken ze een relatief kleine groep waar de anderen niet voor opkomen want er is geen enkel solidair gevoel in de EU, komt omdat het natiestaten zijn. Dat politici anders zeggen is natuulijk gewoon dikke onzin en zo kunnen ze straffeloos elk land afgaan en meer macht naar binnen hengelen totdat ze ook de grote landen kunnen afbreken.

Kaas de Vies | 25-03-13 | 08:47

Kaas de Vies | 25-03-13 | 08:41
De EU is al lang en breed een planeconomie. Vervelend is wel dat het plan al tijden zoek is.

Strohond | 25-03-13 | 08:46

wat zijn de grieken al een tijd stil.

dolffie | 25-03-13 | 08:46

En hop, we donderen weer 10.000.000.000,- in een donkere bodemloze put en we zien het nooit meer terug.

Politici zijn echt wereldvreemd.

Kameroudste | 25-03-13 | 08:45

@Kaas de Vies | 25-03-13 | 08:41
Stimmt. Een niet-gekozen groep Eurocraten neemt op oncontroleerbare wijze beslissingen die al haar onderdanen raken, in de beste "taxation without representation" gedaante.

Daarom sprak ik reeds van het EU Politbureau.

Magnum Force | 25-03-13 | 08:45

Nu het debiteurenrisico zo hoog wordt zou je verwachten dat de rente op spaargeld ook eens omhoog gaat. Immers: spaarrente is (althans hoort dat te zijn) de vergoeding bestaande uit: inflatie + de vermogensrendementsheffing + een vergoeding voor uitstel van consumptie + een vergoeding voor het debiteurenrisico. Toch is de rente op het spaargeld ondanks alles lager dan ooit!

Angelica | 25-03-13 | 08:45

De Russische regering zal dus nooit voor de belangen van 100k + opkomen. 100k - 200k is het pensioen van een Russische middenstander. Fijne boodschap voor ons allen.

Petrus de Rewa | 25-03-13 | 08:45

@Kaas de Vies | 25-03-13 | 08:41

Nu ben je toch echt te optimistisch met je "planeconomie". Alsof de EU in staat is om een plan te trekken: dat zijn ze dus niet. Ad-hoc economie, dát is het: de waan van de dag regeert en het humeur van enkele kennelijke eindbaasjes bepaalt hoe de hazen lopen. Kreupel dus.

Reinaert | 25-03-13 | 08:44

Gered? Dus omdat een EU land een dergelijk bedrag niet buiten de EU mag lenen mocht Rusland niet bijspringen en zitten ze nu met die waanzinnige voorwaarden, pure diefstal niet meer niet minder.

SmegmaSmeer | 25-03-13 | 08:44

@Magnum Force | 25-03-13 | 08:40
Klopt, het wrange is dat wij niet aan de norm kunnen voldoen omdat we zoveel bijdragen aan mensen die niet met geld om kunnen gaan. Geweldig concept, ik bras mijn zakgeld erdoor en eis hulp van jouw zakgeld. Als jij dan vervolgens geen lolly meer kunt kopen ga ik met een vingertje naar jou wijzen en "hahaha naar ons wijzen terwijl je het zelf niet kan, stumper!" .

MarcS | 25-03-13 | 08:43

@Magnum Force | 25-03-13 | 08:40 | + 0 -
Dit heeft dus niets met kapitalisme te maken, de EU wordt omgevormd tot een planeconomie.

Kaas de Vies | 25-03-13 | 08:41

@Kaas de Vies | 25-03-13 | 08:31
Helemaal correct. Daarnaast heeft NL nog wat andere dingen die afwijken van de EU norm. Ik zeg alleen maar "pensioenpotten".

Het niet halen van de 3% standaard kan straks prachtig door de EU worden gebruikt om landen zoals NL te chanteren, analoog aan hoe dat nu bij Cyprus is gebeurd. Dat gaat nét zolang door tot alle EU landen in hetzelfde vakje passen: iedereen gelijk, allemaal arm.

Dus zeg maar dag met je handje tegen pensioentegoeden en andere typisch NL "leuke dingen".

Magnum Force | 25-03-13 | 08:40

Nou, we krijgen weer een paar maanden crisis tot de volgende ramp zich voordoet. Wanneer zien ze het nu eens? Dit zijn geen incidenten meer, dit is een structureel probleem. Een probleem dat ons geld kost en in Zuid-Europa miljoenen mensen de armoede in jaagt.

Stop met die gekte, alsjeblieft.

Nequebard | 25-03-13 | 08:40

Aan de andere kant, hoeveel geld zouden de mensen kwijt zijn van hun spaarrekening als ze de bank gewoon failliet zouden laten gaan? Als dat meer is dan de heffing die ze nu willen doen moeten ze blij zijn en niet janken.. wat alleen erg jammer is, er zijn russen die van de aankomende heffing wisten en geadviseerd werden om hun geld alvast van de bank te halen.. wie dit gelekt heeft moet aan de hoogste boom gehangen worden want die persoon is mede verantwoordelijk dat de nieuwe heffing hoger uitvalt..

WellusNietus | 25-03-13 | 08:39

oooow gelukkig zeg!!! de eu is gered met u en mijn geld..... helemaal gratis naar cyprus.... oooo man man wat ben ik blij met dit nieuws.. De grieken zullen nu zeker alles terug gaan betalen... proest!!

arunt_da_beftekkol | 25-03-13 | 08:38

Leuk voor de bedrijven die op deze banken hun geld gestald hebben.

Troef | 25-03-13 | 08:37

De banksters en spilzieke nepoten zijn weer gered! Wel van privaat geld, maar ach, u kan tot uw 67e doorwerken toch?

De 1% weet dat binnen de 99% 'muppets' genoeg jaloezie bestaat dat we het prima, nee zelfs rechtvaardig vinden als alles boven een ton wordt afgepakt. Zolang niemand maar aan ons spaarpotje voor een nieuwe caravan komt.

Geenstijlfiguur | 25-03-13 | 08:37

Het is niet de Russische maffia die de dupe is, maar de Russische middenklasse die haar geld buiten de grijpgrage handen van de Russische overheid wil houden. In Rusland, maar ook in andere landen in Oost-Europa, is de belastingdienst een verlengstuk van de veiligheidsdienst. Heb je kritiek, dan krijg je een dikke blauwe envelop.

Petrus de Rewa | 25-03-13 | 08:36

Hoop dat de Russen eens laten zien dat het zo niet meer gaat......

Mans PVV | 25-03-13 | 08:35

Die 10 miljard zijn we zeker kwijt. Het vertrouwen in het depositogarantiestelsel is Kaput. En Cyprus gaat nu een death spiral in die ze uit de euro zal jagen, vermoedelijk na nog heel veel extra hulp. Voor een subtielere versie: www.businessinsider.com/moodys-cyprus-...

AlanTuring | 25-03-13 | 08:35

@Ton Plafond | 25-03-13 | 08:21 | + 4 -
Wow een fipo en ook nog eens inhoudelijk, zie je wel je kan het wel. Ton Plafond voor assistent bedrijfsleider!

Kaas de Vies | 25-03-13 | 08:33

Onzin, de echt rijke Russen hadden hun geld al in veiligheid gebracht.

Petrus de Rewa | 25-03-13 | 08:33

Ik ben een keer op Cyprus geweest met een paar collega's van het werk. Als we iets te drinken wilden bestellen in een cafe of disco werd er bijna de glazen gespuugd. Door jochies behangen met 'gouden' kettingen. Misselijk volk. Derhalve: mooi kapot laten gaan.

Normpje | 25-03-13 | 08:32

kortom de cyprioten zijn gered, alleen kudt voor de nederlandse en Duitse belastingbetalers ... maar ja .. die zijn t gewend om overal voor krom te liggen en wat is dan het probleem ??

ongegeneerd | 25-03-13 | 08:31

Over hoeveel maand staan de Cyprioten weer op de stoep om om geld te bedelen?

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-03-13 | 08:31

@Magnum Force | 25-03-13 | 08:27 | + 1 -
Dat staat Nederland ook op hun radar, want ook daar wordt jaloers gekeken hoe wij mooi ons belastingregime gunstig hebben gemaakt voor multinationals en trusts.

Kaas de Vies | 25-03-13 | 08:31

@Dr.Zeldenrust | 25-03-13 | 08:22 | + 2 -
Europa is niet kapot en dat wil ik graag zo houden, de EU-politiek en visie is kapot, en dat wil ik openbaren en ook zo houden.
We moeten 1 stap terugzetten naar een EU-light, maar voor marketing redenen noemen we het EEG-plus.

De natiestaat is niet dood hoor je wel eens door zeer ervaren geschiedkundige die bejubeld woorden door de bewonderaars van de dode EU-poitiek. De natiestaat is niet dood, maar is slapend... totdat de natiestaat wakker wordt door al dat geprik in de onderbuik.

Kaas de Vies | 25-03-13 | 08:30

TerrEUro

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-03-13 | 08:30

Een SNSje op Cyprus, de burger betaalt wederom het falen van de bankiers.

Watapatja | 25-03-13 | 08:29

Okee. Het EU politbureau heeft zijn zin. De bankensector op Cyprus wordt uitgeroeid en binnenkort ongetwijfeld het belastingregime aangepast aan de EU "normen". Weer een stap verder naar de "geharmoniseerde" EU superstaat.

Wég met die rare landen waar de belastingtarieven te laag zijn, bedrijven gunstige voorwaarden genieten en spaarders enig rendement op hun kapitaal krijgen.

Mission accomplished.

Magnum Force | 25-03-13 | 08:27

Het plan werkt als een dolle. Op ondemocratische manier heeft er een legitieme roof plaatsgevonden. De Russische mafia, cyprioten en de Russen op de achtergrond zijn pislink.

De cyprioten gaan geen bom in Brussel leggen, de Russische staat is daar veels te slim voor, die gebruiken paraplu's maar de Russische mafia kan dat wel doen. En dat is niet erg... want dan kunnen ze vol kracht fondsen werven voor hun laatste puzzelstukje een eigen volwassen veiligheidsdienst.

Klasse gedaan EU. We zijn er bijna, op naar de VredEU.

Kaas de Vies | 25-03-13 | 08:27

Rien ne va plus.....0 Tout va à la banque.

ecologiste | 25-03-13 | 08:27

Zypern ist gerettet! Halleluja! Reichskanzlerin Merkel hat mal wieder recht bekommen. Und jetzt allemaal schön die Fahnen hoog und mooi mitsingen: "Auferstanden aus Ruïnen...".

Oh. Wacht. Kudt. Deze soap wordt wel van mijn geld gemaakt.

Soit. Werk ik wel tot mijn 87e door.

Reinaert | 25-03-13 | 08:27

Euro groep heeft bij deze onderhandelingen ruggengraat getoond en zich niet laten chanteren door de Cyprioten. Blijft wel dat ook hier weer de misstanden allang bekend waren en dat de Eurogroep weer een rekening gepresenteerd krijgt van jaaaarenlang slap en laf gedrag.

benerzoeentje | 25-03-13 | 08:26

5 Miljard stelen van de Russische maffia ik wens de Fam. Diijselbloem veel sterkte.

dam-dame | 25-03-13 | 08:23

Geweldig: geld lenen aan een land waar je de belangrijkste inkomstenbron vervolgens van halveert. Dat geld komt wel terug! *huilt van het lachen*

vraagstaart | 25-03-13 | 08:22

Geweldig: geld lenen aan een land waar je de belangrijkste inkomstenbron vervolgens van halveert. Dat geld komt wel terug! *huilt van het lachen*

vraagstaart | 25-03-13 | 08:22

Europa zelf is kapodtstuk.

Dr.Zeldenrust | 25-03-13 | 08:22

Bah, het is weer maandag ochtend hoor...

hunman | 25-03-13 | 08:22

Het was weer een voorspelbaar toneelstukje van de eurogroep. Cyprus had veel hoger spel kunnen spelen, want ondanks 'stoere' taal van Rutte hadden ze het landje echt niet failliet laten gaan. Een show voor de 'domme' burgers? Het zou zomaar een vraag kunnen zijn in dat simpele RTL4 programma van Linda de Mol. Weten wij veel? Ja, teveel!

Ton Plafond | 25-03-13 | 08:21

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken