Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. D66'er gaat Nederland doodverklaren

14589888-portrait-of-a-cute-little-boy-wearing-glasses-isolated-over-white.jpg Voormalige vastgoedbobo Erik de Vlieger (wel verdacht, nooit veroordeeld) speelt met de gedachte om een politieke partij op te richten. Gezien de tekst van deze tweet kunnen we een soort Gulden Dageraad verwachten. De ADHDyslectische twitteraar heeft in ieder geval voldoende voorkennis om te weten met wat voor tuigh hij af moet rekenen. Het Populisme van de Pecunia: het komt er aan. Want ondanks de Fortuyn-revolte en de rise & risee van Wilders zijn we verder weg met ons dan ooit. Het kabinet is voor het karretje van de EUSSR gespannen en de oppositie adelt voor Illegalië. Werkt er in Den Haag überhaupt nog iemand voor de (sociale) belangen van het eigen volk? Nee, zeggen NRC en VK zeldzaam eensgezind. Nee, zegt de PVV. Nee, zeggen 51.000+ ondertekenaars van het Burgerforum. Maar volledig in lijn met de ruggengraat van sokpopium die de NPO zo kenmerkt, mag Grachtendgordel-D66'er Thijs Tandpasta de volksmoraal nog verder af komen breken op nationale landelijke televisie, middels het pluggen van een boekje waarin hij Nederland als natiestaat doodverklaart en een Maximaatje doet met de Nederlandse identiteit. Is er nog iemand over in Nederland, die vóór Nederland is? Niet in Buitenhof, om 12.10u live op RTV EUROBLAUW (en Ned1).

Reaguursels

Inloggen

Einde van de Domheid | 11-03-13 | 07:20 |
"De 'onderbuik' kanaliseren kan dmv Thijs systeem overal."

Schoorsteenveger | 11-03-13 | 08:23

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 18:29 |
Typische strategie SV, iemand stelt een structuur voor en jij 'riposteert' met 'hij heeft mij niet te vertellen wat ik moet denken'. Slaat werkelijk nergens op.

Einde van de Domheid | 11-03-13 | 07:20

Pechmannetje is verkeerd bezig.Hij wil Nederland weggeven aan Brussel en overtreedt de statuten van D66.
Ik vraag me wel eens af of de Nederlanders wel bewust zijn wat er nu allemaal gebeurd.De meeste Nederlanders snakken weer terug naar de EEG en de Gulden,maar zijn te lui om politiek Nederland in de gaten te houden.
Ze worden stuk voor stuk belazerd door de politieke partij waar ze op gestemd hebben.Zeker de mensen die dachten strategisch te stemmen.

020ger | 11-03-13 | 07:05

Net als je denkt van Erik de V. af te zijn bouncet hij weer terug in je gezicht. Kunnen Dino en Willem hem niet weer voor een paar jaar de anonimiteit in praten?

Onno4280 | 11-03-13 | 02:27

Zie ook wat er in Nederland al gebeurt om de EU geloof in te voeren. Honderden EU propagandisten huizen in Den Haag en voeren allerlei soorten campagnes om de Nederlandse burger te beïnvloeden. Een grof schandaal dat deze Eurofielen op kosten van de gemeenschap hun verderfelijke ideeën opdringen.

lanexxx | 10-03-13 | 22:57

"Is er iemand over die voor Nederland is?"

Wat is dat? Nederland? Nee ff serieus, wat is dat?

Fonx | 10-03-13 | 20:43

uitzending niet afgekeken, veel bla bla weinig nieuws.En die thijs holle vaten klinken het ...... Ik voorzie voor hem al een mooie baan in den vreemde.

nan6896 | 10-03-13 | 19:07

Het probleem in het denken van Thijsje is dezelfde fout die ik altijd alle Eurofielen en zelfbenoemde kosmopolitische provincialen zie maken: Het suggereren van de valse tegenstelling tussen de wereldse en open blik van de EU (die er niet is) enerzijds en het smalle, enge nationalisme anderzijds (die er ook amper is).

De suggestie wordt gewekt, geïnsinueerd (zonder dat deze expliciet wordt uitgesproken) is dat een afwijzing van de supranationale bestuurslaag "EU" een omarming zou zijn van de kleingeestigheid van het nationalisme (met als impliciet doembeeld: "extreem-rechts" Blut und Boden ideologie en meer van die nonsens). Alsof dat de enige keuze is waarvoor een burger zou staan en de kwalificatie aan die keuze wordt ook meteen maar (impliciet) meegegeven: Tegen de EU ben je alleen als je een domme, nationalistische, monoculturalistische en xenofobische racist bent en van domme nationalistische, monoculturalistische en xenofobische racisten hoef je je als zelfbenoemde kosmopolitische grachtengordel elite niks aan te trekken.

Dat is een hardnekkig en gecultiveerd wereldbeeld van mensen die zelf opgesloten zitten in een dorp en buiten de ring A10 (of M25, of Periferique) geheel de weg kwijt zijn. Ze kennen de wereld alleen van Centraal Station tot Centraal Station, van vliegveld tot vliegveld, en kennen geen wereld zonder verharde weg. Dat levert een heel verwrongen mens en maatschappijbeeld op. Ze kennen niet alleen de wereld buiten de stad niet, maar zelfs de banlieus, de wijken buiten de ring zijn volkomen onbekend. Het zijn grotere provincialen en monoculturalisten dan ze zelf doorhebben. Hun hele wereld bestaat uit 1 sociale kring in 1 type samenleving.

Thijs verwart (net als zovele Eurofielen) zowel bij de begrippen "Europa" en "natie" het fenomeen "bestuurslaag" met geografische ligging en culturele identiteit en verbindt bij al die dingen ook positieve en negatieve kwalificaties en haspelt dat zo door elkaar dat je als ware zelfbenoemde intellectueel en kosmopoliet alleen maar vóór de bestuurslaag EU kan zijn.

Stormageddon | 10-03-13 | 18:46

Kan iemand mij de Nederlandse identiteit uitleggen?

kicktherabbit | 10-03-13 | 18:39

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 18:03 |
Ach, en je zegt het nog letterlijk ook, alles beter dan een babyboomer. Dus dan de eerste de beste kleuter maar die een keer flink in zijn btoek heeft gepoept?

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 18:31

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 17:58 |
Heeft niets met vertrouwen te maken. Laat ik het anders formuleren, ene Thijs gaat mij niet vertellen wat ik moet voelen. Dat kan-ie niet, dat mag-ie niet, dat lukt 'm ook niet.

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 18:29

(c)ZWITSUL | 10-03-13 | 15:12
Misschien wel, misschien niet.
Ligt eraan hoe Cruyffiaans we ermee omgaan.

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 18:05

Alles beter dan de babyboomer, ook al is het onzin?
@Schoorsteenveger | 10-03-13 | 17:15
Iets langer antwoord.
Boomers zijn al lang aan de macht en verantwoordelijk voor EU, het opsouperen van de na-oorlogse hoogconjunctuur, en het slecht handhaven van maatschappelijke rust en rechtvaardigheid. Electoraal zijn ze nog 10 tot 20 jaar in de meerderheid terwijl al meer dan de helft de arbeidsmarkt heeft verlaten. Moet dit land bestuurd door pensionados. I TINK NOT. Alles beter dan een boomer Schoorsteenveger, en Thijs heeft een concept dat meer inhoudt dan paddestoelen, heroine en pedofilie legaliseren.

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 18:03

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 17:33
Nou sla je toch de plank behoorlijk mis.
Je v.e.r.t.r.o.u.w.d. de burger niet.
Terwijl de richtingloosheid, de ochlocratie zo je wilt juist voorkomt uit 'dosering' vanuit het establishment.
Vanuit frustratie, vanuit niet gekend worden. (en dat te lang)
Thijs heeft daar een doodeenvoudige oplossing voor maar de boomer weet al vantevoren dat, iedereen behalve hij ongelijk heeft. Dat kan ook niet anders want dat heeft hij zijn hele leven al gedacht. Dat is nou precies de reden dat er jongeren zijn.

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 17:58

Alles beter dan de babyboomer, ook al is het onzin?
Schoorsteenveger | 10-03-13 | 17:15
Kort antwoord: Ja!

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 17:53

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 16:27 |
Als jij dat denkt, dan heb je precies zoals Thijsje en die club waartoe hij zich aangetrokken voelt niks van die onderbuik begrepen. Die onderbuik ageert en reageert overal op, en als het de heren politici goed uitkomt, dan wordt die onderbuik redelijkheid, inzicht of gezond verstand genoemd, komt het hen niet goed uit, dan regent het godwins. Maasr kanaliseren, daar heb je eeuwen en eeuwen voor nodig. En als die onderbuik uiteindelijk tot in de finesses gekanaliseerd is, dan dient er een orde te zijn die deze kanalisering tot in detail bewaakt en zo nodig bijstuurt. Want het evenwicht is altijd wankel, en voordat je het weet gaat het schuiven en loopt het vreselijk uit de hand met die onderbuik. Fascisme, fundamentalisme, opgeklopt nationalisme, marcheren op de maat van strijdliederen, oorlog, dood en verderf.
Thijsje denkt met zijn beperkte kijk te kunnen sleutelen aan de Geschiedenis. Eng mannetje, die Thijs, want hij snapt de onderbuiken niet.

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 17:33

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 16:21 |
Ik zie niet in waarom het 'verraad' van de babyboomers die jij zo verafschuwt het gelijk van een snotneus zou bewijzen. Alles beter dan de babyboomer, ook al is het onzin?

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 17:15

Billy-210 | 10-03-13 | 16:15 |
Het een sluit het ander niet uit. Maar het is geen gelaagdheid, geen simpele hiërarchie, niet iets dat je simpelweg kunt afpellen tot aan een kern.

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 17:11

Heb het ventje al een tijdje gevolgd via twitter en zijn website. Hij heeft niet zo gek veel te melden. Het joch plakt wat citaten van denkers aan elkaar en verbind daar een conclusie aan. Er zit niet zoveel denkwerk van hemzelf bij. Thijsje doet er goed aan om eerst eens een paar jaar onder de mensen te zijn en het daarna eens opnieuw te proberen.

Topperke | 10-03-13 | 16:36

Geen achteruitkijkspiegels?
Pfff. Het ding heeft geeneens luchtmachtblauwe sportvelgen.

Van Dikhout | 10-03-13 | 16:30

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 14:34
De 'onderbuik' kanaliseren kan dmv Thijs systeem overal.

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 16:27

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 15:13
Ja, Dat klopt, terwijl voor de Amerikanen streek en stad (of kust) veel belangrijker zijn. De manier waarop de EU is opgezet doet ons niet echt van enthousiasme huilen naar de EU vlag maar het zou nog kunnen komen.

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 16:26

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 15:11
Thijs een 'eikeltje', 'een blaag'.
Thijs denkt vernieuwend, hij dicteert niets maar heeft een boek geschreven. Daarentegen zijn boomers wiens enige idee VERRAAD is geweest -lees de Ruigoordrede van uw goede vriend er nog eens op na!- verabtwoordelijk voor allees wat ons is opgedrongen. Van GL tot Pim Fortuyn!

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 16:21

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 15:33 |
Om je geografische identiteit te beperken tot enkel je nationaliteit en het daarmee een dominantere rol toe te dichten dan de regionale identiteit is een misvatting. In mijn optiek is het zijn van een Brabander, een Amsterdammer of een Fries net zo goed onderdeel van die geografische identiteit, en zeker in (maar niet beperkt tot) de grensprovincies de dominante identiteit.

Billy-210 | 10-03-13 | 16:15

@hekelaar | 10-03-13 | 15:29
Dan leggen ze hem nog een keer om..

Slipsnifter | 10-03-13 | 16:05

30 april a.s. dan laten wij weer zien dat we ons Europeaan voelen, door allemaal hetzelfde blauwe Tshirtje met gele petje te dragen en erg dronken te worden.

(c)ZWITSUL | 10-03-13 | 15:47

Billy-210 | 10-03-13 | 15:23 |
De wereld is een groot dorp geworden, je kunt mensen geen uitgeklede identiteit opdringen. De natiestaat zoals we die nu kennen is, hoe deze ook tot stand gekomen is, véél meer dan enkel een bestuurlijke eenheid. Politici hebben dat altijd intuïtief aangevoeld en er hun voordeel mee gedaan. Soldaat van Oranje, Huis van Oranje, het Wilhelmus, het Nationale Elftal, de Nederlandse Vlag, de Olympische Spelen. Dat gaat niet over lokale folklore.

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 15:33

Zou onze Pim niet kunnen herrijzen net als Jesus,zou toch mooi zijn.

hekelaar | 10-03-13 | 15:29

Alle landen in de wereld houden parades, herdenken hen gevallen helden en hebben nationale trots. Het lijkt of we hier in Nederland ons schamen om Nederlanders te zijn. We vervolgen onze helden, die hen leven op het spel zetten.

Boze massa | 10-03-13 | 15:25

Alle landen in de wereld houden parades, herdenken hen gevallen helden en hebben nationale trots. Het lijkt of we hier in Nederland ons schamen om Nederlanders te zijn. We vervolgen onze helden, die hen leven op het spel zetten.

Boze massa | 10-03-13 | 15:25

Stir Glenfarclas II | 10-03-13 | 15:12 |
Zodoende dienen wij zijn bijdrage aan het politieke debat (want let wel, zijn boek is toch vooral een politieke visie) geheel te negeren?

Ik vond het een sterk optreden van de jongeman. Hij loopt niet weg voor het democratische tekort van de huidige politiek en Europa, maar probeert daaraan tegemoet te komen met een districtenstelsel en een referendum. Of dat de juiste oplossingen zijn, daar kun je over discussiëren, maar hem aanvallen op zijn leeftijd is wel erg goedkoop.

Billy-210 | 10-03-13 | 15:23

..... te laten kijken.

mothersfinest | 10-03-13 | 15:17

krijgen de metselaars straks weer genoeg te doen.
Want we hebben een heeeeele lange muur nodig, om ze tegenaan....

mothersfinest | 10-03-13 | 15:16

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 15:04 |
En die verbondenheid houdt dan plots op bij de grens? Als er één volk in de wereld is dat zich vereenzelvigt met de nationale vlag, dan is het het Amerikaanse volk wel.

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 15:13

Het is het systeem dat zichzelf opnieuw uitvindt.
Einde van de Domheid | 10-03-13 | 14:58

maar eerst zal Europa branden !

(c)ZWITSUL | 10-03-13 | 15:12

Wat betreft die historicus, die keek nog Jeugdjournaal toen het WTC om werd gelegd, was niet eens geboren ten tijde van de Falkland oorlog, de coup van Bouterse, Perestrojka, Hollanditis, Lubbers, noem maar op. De man kent alleen het post-communistische Europa. Sorry hoor, maar je kunt onmogelijk historicus worden door een paar jaar colleges te volgen, boeken te lezen en verslagen te schrijven. Je hebt minstens 20 volwassen jaren levenservaring nodig waarin je alsmaar verschillende bronnen raadpleegt, geschiedenis door honderden ogen bekijkt en zelf hebt ervaren hoe anders jij en/of anderen door de jaren heen tegen dingen aan kijkt/kijken. Een bul zegt niks. Geschiedenis is een wezenlijk ander vak dan bijv. talen of exacte wetenschappen. Een goed psycholoog wordt je ook pas met de nodige kilometers op de teller.

Stir Glenfarclas II | 10-03-13 | 15:12

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 14:58 |
Thijs de blaag gaat de menselijke emoties kanaliseren? Serieus? Dat eikeltje is in staat om dat voor mekaar te krijgen? Door ons een soort van gelaagdheid op te dringen en ons te vertellen wat onze plaats is, wat wij mogen voelen, en vooral wat wij niet mogen voelen? Thijs de blaag gaat ons kapittelen? Gaat ons het dorpscafé in trappen, alwaar wij ons enkel druk mogen maken over het al dan niet asfalteren van de dorpsstraat of het omzagen van de zieke eik op het dorpsplein? Wat denkt dat manneke wel? Dat hij God is? Napoleon? Stalin?
Bestuurlijke hervormingen, kleinschaliger beleid, prima, maar kleinschaliger emoties is de grootste onzin die er bestaat. Thijs komt met een nieuwe variant van Walden Two aandragen.

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 15:11

Als iemand in de VS vraagt waar een ander vandaan komt noemt men altijd zijn stad en staat. Die steden en staten worden bezongen en bepalen iemands culturele identiteit. (En niet nationaal!) Toch zijn al die mensen Amerikaan.

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 15:04

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 14:34 |
Ik denk dat Thijs systeem de menselijke emoties veel beter kanaliseert en dat de huidige politiek per definitie is verworden tot een systeem waarin men in kan laten WAT men in wil laten en buiten kan houden WAT men buiten wil houden. Dat gaat zelfs zover dat er partijleden zijn die hoofdelijk gelijk zijn maar effectief nooit in de banenmachine terechtkomen. Lokaal bankieren is bijvoorbeeld bij vrije denkers (en professionals inhet veld) ook in opkomst. Het is het systeem dat zichzelf opnieuw uitvindt.

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 14:58

De EU is niets anders dan een peperduur sprookje, verteld door duizenden ambtenaren die vooral bezig zijn met hun eigen carriere. Hoe meer macht, hoe liever. Afgelopen week stonden Europarlementariers de Tweede Kamer toe te spreken alsof het een kleuterklasje was. Het is alsof een buitenlandse mogendheid de macht heeft gegrepen, die mensen hadden er helemaal niets te zoeken. Geen enkel mandaat. Begin te begrijpen hoe Noord-Ieren en Basken zich voelen.

Stir Glenfarclas II | 10-03-13 | 14:55

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 14:34 |
De onderbuik is kansloos met de nationale politiek zoals die functioneert. Pim had het over nieuwe politiek, veenbrand en burger en politiek. Ik denk en vind dat een systeem dat verbonden is en lagingen opschaalt van dorp tot de wereld een beter plan is dan af en toe een provocerende tweet en wat zetelvullers die geen mening moeten hebben.

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 14:54

@Schoorsteenveger | 10-03-13 | 14:26 |

Hij die het licht van de vrijheid probeert te doven zal zich branden aan het vuur...

Parel van het Zuiden | 10-03-13 | 14:53

Thijs is een van de eerste naar voren geschoven media pionnen van de eurofielen .. er zullen er nog velen volgen.
En iedereen die www.burgerforum-eu.nl/ heeft getekend kan huisbezoek verwachten.

(c)ZWITSUL | 10-03-13 | 14:53

Huid en beer en een mooie droom. De huid en de beer kennen we en geen enkele nuchtere Nederlander zal die verruilen voor een wazige droom. Thijs en andere semi-religieuzen (want het is een geloof, niks anders) doen het zonder aarzelen maar anderen zullen de troep op moeten ruimen. Dat dan weer wel.

Rest In Privacy | 10-03-13 | 14:50

Het wachten is op de eerste reaguurder die een politieke partij opricht....

VanBukkem | 10-03-13 | 14:36

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 14:29 |
Thijs denkt de onderbuik te kunnen regionaliseren. Dat kan niet. Die onderbuik is overal, is grensoverschrijdend. Die onderbuik wordt bijvoorbeeld door de grote wereldreligies bespeeld. Thijs ridiculiseert de menselijke emotie. Typisch D66.

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 14:34

Ik vond echt en oprecht dat Thijs een denken vertegenwoordigd dat de Fortuynist, de niet-stemmer, de kritisch op EU figuur een pad toont, terwijl de nieuwe partijen alleen maar zetel innemen en uiteindelijk ook niet met een ander of beter beleid komen. Ik denk dat we nog heel veel van Thijs gaan horen. Go Thijs!
(En ga eens bij dat malle D66 weg!)

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 14:32

14:21
nis=mis

dubbeljoe | 10-03-13 | 14:32

Thijs had een antwoord daar waar P/R/G alleen maar roepen en riepen. Thijs heeft het over een hechte verbinding met
directe omgeving en politici die daarin een unieke rol spelen. Dat vertaald hij door naar alle schalen van het beleid. regio/provincie/landelijk/buurlande/EU.
Give the guy a braak en hou hem erbij. Het enige dat we politiek horen is de propaganda van boomers, (gay)pressiegroepen en nietswillers.

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 14:29

Muxje | 10-03-13 | 14:00 |
Zij draaien allemaal mee in een wereldje dat ook door Cohen onlangs in een nieuw verfje is gezet met zijn tegenstelling tussen Apollo en Dionysos. Ze maken een vals en gevaarlijk onderscheid tussen enerzijds redelijkheid, orde, maat, verstand en anderzijds onredelijkeid, chaos, emotie, onderbuik aan de andere kant, en delen de wereld aldus in goed en kwaad in, waarbij ze zichzelf uiteraard aan de zijde van het goede plaatsen.
Ze voelen zich, en dat is een bizarre vorm van zelfoverschatting, de erfgenamen van de geschiedenis, matigen zich aan te kunnen oordelen over het verleden, te kunnen doorzien wat de mensheid bezielt, en vanuit dat inzicht het recht te hebben zich als leider of gids op te werpen.
Cohen heeft met zijn duiding wat mij betreft bewezen in het geheel niet te snappen dat de lieden met wie hij thee heeft willen drinken vaak geen zin hebben in een redelijk gesprek aan de theetafel, ook als zij zich aan de kant van het goede bevinden. De tegenstelling tussen Apollo en Dionysos is geen tegenstelling tussen goed en kwaad, zoals die in de Bijbel of in de Koran wordt gemaakt, of in om het even welke andere ideologie, zoals het socialisme of het liberalisme.
Integendeel, die tegenstelling gaat overal dwars doorheen, bepaalt ons denken en handelen, ook als we denken goed, juist of redelijk te zijn. Ontneem iemand, vanuit een naïef onderscheid tussen goed en kwaad, zijn geworteldheid, en hij raakt ontheemd en op drift, zijn emoties zijn plots niet meer in balans met de wereld waarin hij zich thuisvoelde.
Europa denkt vanuit een positie van redelijkheid naar willekeur te kunnen ontwortelen, en Thijs, ondanks zijn lichte kritieken, gaat daar volledig in mee. Het volk, zo lijkt hij te zeggen, moet voldoende hebben aan een regionaal soort geworteldheid, een verbondenheid met de onmiddellijke omgeving, met het Dorp van Sonneveld zogezegd, of het Brabant van het Carnaval, het Friesland van de Elfstedentocht, het Café aan de Haven.
Europa speelt met vuur.

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 14:26

@Schoorsteenveger | 10-03-13 | 13:51 Met name dat tweede deel van je verhaal is mooi verwoord. Het verschil tussen nationalisme en bewuste beleving van een/de identiteit. Het brein is een op zichzelf reflecterende denkfabriek, die niet functioneert zonder ijkpunt. De identiteit van 'de ik' om aan te refereren. Dat verhoudt zich slecht tot de moderne en ontzuilde realiteit, waarin helaas ook uniciteit aan nivellering onderhevig is. Heel veel is het allemaal niet meer. Daarom ben ik een warm voorstander van het referendum. Geen uitholling van Nederland. Het resultaat zal onomkeerbaar, pathetisch megalomaan en een regelrechte belediging voor de kleurrijke geschiedenis van het continent Europa.

Not Muhammad | 10-03-13 | 14:24

Ik zal u vertellen. Ik ben een Nederlander. Geen plucheparasiet die voor elkaar gaat krijgen dat ik mij daarvoor ga schamen, dat ik daar wat aan ga veranderen, of dat ik daarover zal zwijgen. Ik zal er zelfs voor vechten.

Parel van het Zuiden | 10-03-13 | 14:23

Klaas daarentegen schitterde door hautaine, non-empatische, ondoordachte, plucheklevende volksmennerij. (Dit terwijl hij over de procedure van de kamers en de 'paniek-publieksvoorverwarming' van Frank de Grave wel weer schitterend gelijk had.' Zo gaat het in de politiek.
1 gelijk maakt je nog geen leider.

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 14:22

De term 'nationaal'is sinds WW2 taboe verklaard.
Men probeerde in zijn tijd Pim daar al mee om zijn oren te slaan en nu proberen ze het bij Wilders.
Maar er is helemaal niks nis met nationaal en trots op je verleden en cultuur, tenzij je je natuurlijk heel laf hebt gedragen in het nog recente verleden van vòòr en nà WW2.

dubbeljoe | 10-03-13 | 14:21

De jongeman had een uiterste gebalanceerde mening over hoe het verder moet, en hoe de recente geschiedenis is verlopen. Dat boomers, X-ers en andere fijne zuurwarenliefhebbers liever zwart-wit denken daar heeft zijn generatie geen boodschap aan.

Einde van de Domheid | 10-03-13 | 14:20

@Schoorsteenveger 13:51: Wat mij verbaast is dat niet alleen de politiek maar de gehele zogeheten intelligentsia (waaronder dit mannetje) zo enthousiast meedoet met het afbreken, ontkennen en wegcijferen van die gevoelens. Zijn ze ergens bang voor, komt het voort uit dat vermaledijde cultuurrelativisme, of vinden ze het maar een zielig kleinburgerlijk gedoe? En indien het laatste, vanwaar dan die passie van hun kant?

Muxje | 10-03-13 | 14:00

Not Muhammad | 10-03-13 | 13:24 |
Thijs is een blaag. Net iets te intelligent om als slaafje mee te lopen, maar duidelijk ook heel wat te dom om zich werkelijk aan die slaverij te onttrekken. Heeft in zijn korte leven te veel boeken en boekjes verslonden en te weinig geleefd, heeft al die schema's, al die theorieën, al die duidingen in zich ogezogen en er, geheel in de traditie van D66, een eigen brouwsel van gemaakt dat geen ruimte meer biedt voor enige nuance, maar vooral geen ruimte biedt voor mensen van vlees en bloed. Thijs wil het groots aanpakken, wil de grote historicus spelen, maar tegelijk ook de grote politicus, en dat is een gevaarlijke combinatie, zeker als het blagen zijn die zich eraan bezondigen.
Op elke vraag heeft Thijs, dat blijkt wel, tien antwoorden op de plank liggen, slim als hij is. Telkens als je Thijs vraagt wat hij nou eigenlijk vindt of wil, dan relativeert Thijs en neemt hij snel en behendig een lichtelijk andere positie in dan een minuutje eerder. Daardoor lijkt hij méér te zeggen dan hij in feite doet. Thijs is een omgevallen boekenkast, maar het duurt even voordat je dat doorziet, zo geordend komt hij over, zo snel lult hij de chaos aan mekaar.
Thijs is een blaag.
Op één grote denkfout was hij overigens al te gemakkelijk te betrappen. Hij vereenzelvigt nationalisme met massabeweging, en ontkent daarmee de verwevenheid van gevoelens van geworteldheid en gevoelens van nationalisme. Toen Máxima, in opdracht van een ander stel bot harkende moraliserende historici, kwam vertellen dat ze de Nederlander niet had kunnen vinden, kwamen de emotionele reacties op die uitspraak voort uit een diep gevoel van geworteldheid, een gevoel dat door die trut vierkant ontkend werd, niet een diep gevoel van verbondenheid met de natiestaat. De roemruchte traan van trutje Zorreguieta gold eveneens haar geworteldheid met háár Argentinië, niet met de natiestaat Argentinië, of met het misdadige regime waar haar vader deel van uitmaakte.
Nee, Thijs, de emoties jegens Brussel liggen veel diepen dan jij beseft. Je bent er te jong voor en te cerebraal, dat kun jij met al je boekenwijsheden niet doorvoelen. Veel succes met je redelijkheid, je zit wat dat betreft goed bij dat redelijke alternatief van D66 dat ook altijd overal nét langs scheert en nooit echt iets raakt. Maar pas op wat je doet, je maakt meer kapot dan je lief is.

Schoorsteenveger | 10-03-13 | 13:51

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 13:50

Fijnstoffer | 10-03-13 | 13:22 | + 4
Goed opgemerkt dat bedrijven (althans die hun werkzaamheden grotendeels in NL verrichten) in feite filialen van de fiscus zijn.

Hmm, mooie alliteratie, al zeg ik het zelf.

Itzamná | 10-03-13 | 13:46

Het gaat even over Pim op ned 1
12:51
De jonge d66-oudere jongere gaat Pim misbruiken om zijn ideeën ad man te brengen. *vinger in keel*

dubbeljoe | 10-03-13 | 13:41

Druk hier in Zwaag, kan nergens parkeren meer.

Ton Plafond | 10-03-13 | 13:41

@Snackbar van Allah | 10-03-13 | 12:31
lol @ de Elvis van de alleswetendheid.

Ayatollah Oink-Oink | 10-03-13 | 13:37

Het was niet allemaal slecht onder de natiestaat ...........

Hobbykip | 10-03-13 | 13:32

@Fijnstoffer | 10-03-13 | 13:22
opvallend dat Nederland na 1970 juist de grootste welvaartsgroei laat zien..
Jij wil trouwens verder zeggen dat mensen die na 1970 zijn geboren in Nederland geen echte Nederlander mogen zijn?
Maar 1 miljoen hardwerkende mensen? Dan is wel een heel groot deel van de mensen met wie jij je omringt dus niet hardwerkend? Zeg je dat ook hun gezicht?

arie181818 | 10-03-13 | 13:30

ik geloof dat ik net naar het neefje van siebert heb gekeken bij buitenhof.

cumshaft | 10-03-13 | 13:29

@st3fan07 | 10-03-13 | 12:34
Kom op voor je land man! Laat je niet gek maken, maar blijf nuchter. Als je op deze manier je koppie laat hangen verdwijnt de Nederlandse cultuur inderdaad. Als jij trots uitstraalt is er in ieder geval nog 1 iemand trots!
Maar kijk op geenstijl, we zijn met velen die trots zijn op ons kikkerlandje. Ik in ieder geval wel.

arie181818 | 10-03-13 | 13:26

Zelden zo'n brok decadentie in een mens vervat gezien. Meneer is historicus en publisist. Ik heb nog nooit iets van hem gelezen, maar ik betwijfel of het wat is. Het begint al weinig hoopgevend wanneer hij de roep om behoud van souvreiniteit plompverloren in dezelfde hoek als nationalisme zet. Sterker nog, hij gooit er nog een persoonlijke opvatting tegenaan ook. Nieuw-rechts is eigenlijk maar een zielige clubje slachtoffergevoelens. En daarmee basta. Daarna volgt een opsomming uit de top-20 politiek vs burger cliches. Kloof tussen burger en politiek. De burger 'herkent' zich niet in de politiek. Nee, het is veel beter om op gemeentelijk niveau heel veel belang aan identiteit en invloed te hechten. En het land waar die identiteit aan opgehangen en ontleent wordt. Wat den we daarmee Thijs? "Die is kapot, voorbij, een vergane droom in de bitterzure realiteit van een Groot Europa." Ah. Een stukje ongeschoolde helderziende politicologie van de historicus. Die zonder gene of schroom met een D66-bril op een boekje over de geschiedenis schrijft. Sommige academici hechten aan relatieve objectiviteit. Zit Thijs daar nu als politicus, historicus of als beschermheilige van de EU?
Wie ook maar een beetje belang aan zuivere debatten hecht laat dit soort vooringenomen 'feiten' voor wat ze zijn. Niet kopen is mijn advies. Hopelijk leren die politiek-religieuze types het dan eens af meningen als feiten te presenteren.

Not Muhammad | 10-03-13 | 13:24

Nederland als natiestaat: spruitjes, om 18:00 aardappels op tafel, om 16:55 in de file aansluiten, Koos Spee, duurste brandstof ter wereld, Rijdende Rechter, subsidies, PvdA, uitkeringen, flexwerken, Vinex, rijtjeshuizen, voetbalrellen.... [vult u maar aan]

kapotte_stofzuiger | 10-03-13 | 13:23

Nederland is al op sterven na dood. Het bestond tot ongeveer 1970. Daarna is de sloop vakkundig ingezet door linksliberale en christendemocratische goedmenselijke politiek van verkwanseling en landverraad (o.a. Huis van Oranje met hun aantrouwsels), massa-immigratie en Europese eenwording waarvan de politieke unie het einde zal markeren van het stervensproces van Nederland.
Wat rest is een verdeeld samenraapsel: passieve YOLO-autochtonen die het in meerderheid allemaal wel best vinden, een grotendeels dubbelpaspoortig allochtonen die rete-solidair zijn (met hun verre vaderland), uitdijende MOElander- gemeenschappen die honderdduizenden de WW/bijstand induwen, en een opkomend Illegalië drijvend op het 'goed'-menselijke weg-met-ons-tuig dat onze media beheerst.
Wat dit verdeelde samenraapsel nog gedwongen samenbindt zijn de sociale uitkeringsinstanties en de Belastingdienst (met de filialen: winkels, bedrijven, benzinestations, energiebedrijven, flitspalen). De financiers van dit hele circus is een minderheid van ca. 1 miljoen hardwerkende mensen die van het hele jaar werken voor de rest, van januari tot september, en dan pas voor zichzelf. En dat eigen huis en een goed pensioen kunnen ze op hun buik schrijven.

Fijnstoffer | 10-03-13 | 13:22

als je ziet wie en welke middelen er allemaal ingezet worden om dat grote Europese rijk erdoor te drukken, geen middel wordt geschuwd, dan verbaast het mij dat er nog geen politieke moorden a la RAF / Baader-Meinhof zijn voorgekomen.
Je mag dan wel als EU politicus onschendbaar zijn.. kogelwerend ben je nooit.
duiding > nl.wikipedia.org/wiki/Rote_Armee_Frakt...

(c)ZWITSUL | 10-03-13 | 13:21

Duidelijk is in ieder geval dat het zo niet langer kan. Daarom is er op 31 maart op het Malieveld in Den Haag een demonstratie tegen het huidige beleid. We kunnen onze kracht blijven weggeven aan de brutalen die denken de macht in handen te hebben. Zij (dis)funcitoneren alleen maar als wij dat toestaan. Het verdeel en heers-systeem werkt volop. Dit gecombineerd met het brood en spelen-systeem maakt ons als makke lammetjes. We kunnen dat blijven toestaan, we kunnen ook zeggen: tot hier en niet verder!

Kastara | 10-03-13 | 13:19

@Ales | 10-03-13 | 13:17 | + 0
Ja, alleen al hierom moet je toch je bedenkingen hebben bij de mening van de buitenhof historicus.

Kaas de Vies | 10-03-13 | 13:17

Het eerste wat gebeurde nadat de greep van het Sovjet-regime zwakker werd na de val van de muur was dat al die volkeren die tegen hun will verenigd waren in die Sovjetunie zich gingen afscheiden in souvereine landen. Of kijk na Joegoslavië toen de ijzeren greep van Tito verleden tijd was.... Beangstigend dat onze Eurofiele politici en bankbonsen daar op geen enkele wijze lering uit schijnen te trekken. Verdere annexatie van landen en volken door het EU-gedrocht in een Gross-Europa gaat binnen 10 jaar voor burgeroorlogen zorgen.

Ales | 10-03-13 | 13:17

Gelukkig hebben we Thierry Baudet nog.......

Hobbykip | 10-03-13 | 13:16

Nou alles de vastgoedmaffia begint te klagen dan doen wij duidelijk wat goed in Brussel.

EU_TROLL_AGENCY | 10-03-13 | 13:14

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 13:14

@cillitgangbang | 10-03-13 | 13:03
Chinezen werden op de eerste de beste boot teruggezet als ze alleen maar keken naar een meisje.

Petrus de Rewa | 10-03-13 | 13:11

@cillitgangbang | 10-03-13 | 13:05
Dat mag je vragen, maar ik geef daar geen antwoord op.

necrosis | 10-03-13 | 13:11

Momenteel zitten er 3 (drie!) ondernemers in de kamer, met als absoluut dieptepunt Sharon Dijksma als staatssecretaris van economische zaken van (hoe kan het ook anders) de PvdA. Zat op haar 23ste al in de kamer en heeft op een werkbezoekje na nog nooit een bedrijf van binnen gezien! Door de huidige politiek en het clubje van Samsom voorop, gaatdit land naar de Gallemiezen!

Wat mij betreft voegt De Vlieger de daad bij het woord!

de brave hendrik | 10-03-13 | 13:11

Juist een gebrek aan kennis van de eigen identiteit leidt tot nationalisme of tot nihilisme. In Oost-Europa zien we de nationalistische variant, in Nederland de "Weg met ons" mentaliteit.

Petrus de Rewa | 10-03-13 | 13:11

GL,D66 en CU hebben het te druk met de illegalen om het aan de bedelstaf brengen van de inheemse bevolking een halt toe te roepen. Fijn om te weten waar de prioriteiten liggen.

BroodenSpelen | 10-03-13 | 13:10

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 13:09

Dit mannetje, een soort mini-Pechthold, streeft een tweede agenda na. De invoering van een districtenstelsel ondermijnt de kracht van de natiestaat waardoor de oppositie tegen de Verenigde Staten van Europa afneemt. Een verdeel en heers spelletje dus. Guy Verhofstadt zal trots op hem zijn..

therealbraindump | 10-03-13 | 13:08

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 13:05

@ Kaas
Bedoel je daarmee allochtone gemeenteraadsleden die de boel onder druk zetten en tonnen wegsluizen, zoiets heb ik n.l gelezen.

dubbeljoe | 10-03-13 | 13:04

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 13:03

Lulletje rozenwater kan mooi praten. Ga eerst maar eens een paar jaar arbeiden voor je poen met je "intellectuele luiheid". Baudet gaat hem fileren.

Russ Meyer | 10-03-13 | 13:03

@awakened | 10-03-13 | 12:52
Ik ben destijds compleet afgestompt geraakt door met name Ethiopië.
Je kon tientallen jaren geleden geen tv programma opzetten zonder geconfronteerd te worden met kindertjes met dikke buikjes maar geen eten.
Maar het leger van dat land was met een enorme lading tanks bezig om oorlog te voeren met oa. Eritrea en Soedan.
Denk jij nou werkelijk dat het geld van de acties van oa Bob Geldoff (what's in a name) enig verschil heeft gemaakt?
Wake up and smell the coffee!

necrosis | 10-03-13 | 13:01

Het probleem is dat de lokale politiek gekaapt wordt door politici van nog lager allooi. Zie bijvoorbeeld Amsterdam West / ZO en Feyenoord.

Kaas de Vies | 10-03-13 | 13:01

Thijs for president. Yolo

denoorman | 10-03-13 | 13:00

@awakened | 10-03-13 | 12:52 | + 0
En die wig in de samenleving in de door u genoemde leden heet de Islam.

Kaas de Vies | 10-03-13 | 13:00

Van Duyvenbode | 10-03-13

Mijn hoop is dat ze ècht besodemietert zijn door die 2.
Door strategisch te stemmen stemden ze niet PVV.
Maar met een beetje mazzel hebben veel mensen dat nou wel begrepen.

dubbeljoe | 10-03-13 | 12:59

Fijn. Een zwitsal die ze allemaal op een rijtje heeft. Ik zou er ook U tegen zeggen!

techniks | 10-03-13 | 12:55

Als wij als land ons bestaansrecht overeind willen houden, moeten we één ding voor ogen houden. Ons streven moet uitsluitend gericht zijn op eenheid. De recente geschiedenis leert dat de wereldelite nu bezig is tweespalt te zaaien in landen. Zie Sudan, Ethiopië, Libië, Egypte, Syrië, Griekenland, Italië. Dat is wat men wil: CHAOS. Dat moet in Nederland voorkomen worden en tegelijkertijd dienen we ons te ontworstelen aan de EU. Voorwaar,'a hell of a job'.

awakened | 10-03-13 | 12:52

Het gaat even over Pim op ned 1

dubbeljoe | 10-03-13 | 12:51

dubbeljoe | 10-03-13 | 12:44

Daar heeft Baudet gelijk in, en duidelijker dat hij het doet kan het niet gezegd worden. Alleen vrees ik dat het allemaal nog veel erger is. Want het is niet alleen onze politieke elite die zo handelt. Ze hebben gewoon de steun van het volk. Kijk maar de uitslag van 12 september. De afbraak is collectief.

Van Duyvenbode | 10-03-13 | 12:50

Dat cultuurrelativisme was in de jaren 70 zo ongeveer verplichte kost. Onder meer daardoor is die malle weg-met-ons-mentaliteit ontstaan.

Veel mensen weten domweg niet beter, want zijn er in opgevoed en opgegroeid.
't Was een soort religie, krijg je niet zomaar weg.

Itzamná | 10-03-13 | 12:48

@ Kaas

Nee, aandelen Nederland!

dubbeljoe | 10-03-13 | 12:48

@cillitgangbang | 10-03-13 | 12:41
Amsterdam is een PvdA bolwerk, die hebben meer ambtenaren nodig dan inwoners.
Ik vraag me af wie het lef heeft om door te pakken en de deelraden van oa kutje Elatik per direct af te serveren richting UWV.
Ik woon in een 120K+ stad en daar hebben we geen deelraden nodig, maar PvdA heeft daar dan ook geen poot aan de grond.
Need I say more?

necrosis | 10-03-13 | 12:46

@dubbeljoe | 10-03-13 | 12:44 | + 0
Heb jij aandelen Baudet? ;)

Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:46

Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:33 | + 1 -

Gevonden! Massapsychose it is! due to WW2.
Tegenkrachten mobiliseren!

Verder legt Baudet in het interview uit dat hij zich in het defensief gedreven voelt doordat de nationale traditie onder vuur zou liggen: “Onze politieke elites lijden aan oikofobie, het tegenovergestelde van xenofobie: een ziekelijke afkeer van de eigen cultuur. Die verdunnen ze door massa-immigratie, door zelf-bestuur over te hevelen naar Brussel, door rare, onbegrijpelijke kunst en atonale muziek, door kerken te beschimpen, onze hele traditie te grabbel te gooien.”
Lees het volledige interview in de nieuwe HP/De Tijd.

dubbeljoe | 10-03-13 | 12:44

@cillitgangbang | 10-03-13 | 12:41 | + 0
Maar ook de stadsdeelraden functioneren niet.

Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:42

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 12:41

Zijn de kijkers van buitenhof al in slaap gevallen?

Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:41

Nederland heeft op dat gebied (meer Europa, NL opheffen) veel vijanden. Maar de grootste is D66. Als die partij aan de macht komt en ze kregen de kans, zouden ze het liefst iedereen boven 50 dezelfde behandeling als de dieren op de veluwe en omgeving tijdens het ministerschap van Brinkhorst.

rien6139 | 10-03-13 | 12:40

ik geloof hem wanneer hij zichzelf direct verwijdert..

gimme a beat,rix | 10-03-13 | 12:39

Als we nu gewoon het politburo in Brusselgrad alle macht geven, zijn we toch van alle gezeik af? Kritiek op de EU? Islamofobie?
Verboten! Als iedereen zijn muil houdt, breekt de eeuwige vrede aan. Met Verhofstadt als grote roerganger op weg naar een gouden tijd.

Van Duyvenbode | 10-03-13 | 12:38

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 12:38

@roze_bril | 10-03-13 | 12:32
Ik vergeef je ruimhartig, zo rol ik.
De extra-sterke koffie kost je €9,75 per kop.....
*gnehehehe*

necrosis | 10-03-13 | 12:36

Ben ik de enige die het vervelender vind dat meneer voor Ajax is, dan dat het de zoveelste gek is die de politiek wil verkrachten met "humor"?

Sanity Requiem | 10-03-13 | 12:35

Nederland heb ik jaren terug al laten vallen. Volkslied heb ik bewust ook niet geleerd. Want als je op straat voor kk Nederlander wordt uitgemaakt door geïmporteerd volk die door de staat vertroeteld word is het einde al zoek. Trots is ver te zoeken en NL zit al te diep in de shit om er ooit knap uit te komen. Ons eigen nuchtere cultuur komt niet meer terug. Je zal het alleen vinden in laten ver buiten de stad, maar ook die beginnen verzadigd te raken met mensen van andere cultuur.

st3fan07 | 10-03-13 | 12:34

*Kaas de Vies for president*

necrosis | 10-03-13 | 12:34

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 12:34

Zoek de Judas spelen was nog nooit zo eenvoudig. Momenteel de man die als minister van BZ het vraagstuk beveiliging Fortuyn een beetje heeft onderschat. Om plaats te maken voor een D66'er die podium pakt voor een ordinaire Euro-autofellatioshow.
Bloeddrukverhogende televisie, Buitenhof maakt het.

Not Muhammad | 10-03-13 | 12:33

@dubbeljoe | 10-03-13 | 12:30 | + 0
Ik noem het steeds de Trias Parasitica. Het is een massapsychose.

Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:33

@Snackbar van Allah | 10-03-13 | 12:31
Binnen D66 (en haar jongerenorganisatie) waren het soms 19-jarigen guppen die dachten alle kennis in pacht te hebben.

kapotte_stofzuiger | 10-03-13 | 12:32

@necrosis | 10-03-13 | 12:30 |

Dank je. Kon ik het maar op disleksie gooien.

roze_bril | 10-03-13 | 12:32

@Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:25
Dan ben je een vuile racist althans volgens de linksgedraaide grachtengordeldieren die ons in de shit hebben geholpen.

Uw Verzekeringsadvis | 10-03-13 | 12:32

12:30

Baudet

dubbeljoe | 10-03-13 | 12:31

Een gup van 23 jaar die studeert aan de UvA en via D66 pedant gaat lopen doen? En ik maar denken dat het na Linda Duits niet nog erger kan.

Amsterdam is een ongehoorde tyfusstad waar eencellige quasi-intellectuelen doen alsof ze de Elvis van de alleswetendheid zijn.

En daar gaat NL aan kapot.

Snackbar van Allah | 10-03-13 | 12:31

@roze_bril | 10-03-13 | 12:27
Abvakoba?
*extra sterke koffie voor roze_bril inschenken doet*

necrosis | 10-03-13 | 12:30

Maar weer eens : Thierry Baudet : Voor Europa, tegen de EU. Er is al zoveel geschreven en gezegd over dit onderwerp, maar het wil maar niet doordringen tot de boven ons gestelden die nog steeds blijven denken dat zij het beter weten. Ga gvd nog eens een boekje lezen over de amerikaanse burgeroorlog. Toen waren er ook lieden, Abraham Lincoln voorop, die het niet snapten. Ze hebben inderdaad de Unie gered, maar tegen welke prijs? En meer dan 150 jaar later zijn die wonden nog steeds niet geheeld.

Polletje Piekhaar | 10-03-13 | 12:30

Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:25 | + 1 -

Dat is die ziekte waar Buadet het over had, ben de naaam vergeten, daar schijnen m.n Nederlanders aan te lijden.

dubbeljoe | 10-03-13 | 12:30


Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:23

Schaalvergroting. We hebben gezien waar dat toe leidt, kijk maar naar het onderwijs. Schaalvergroting is een mooi woord voor organisatie van armoede op grote schaal. De USSR was grootschalig. En het was een geweldig succes. Dat jonge ventje weet gewoon niet vanaf wie zijn kansel hij predikt. En het is inderdaad een geloof, het is de huidige variant van het aloude autoritaire model; maar dan nu met de verhullende woorden uit het management.

Van Duyvenbode | 10-03-13 | 12:30

Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:25 | + 0 -

Neen, ik ga zometeen genieten van een goede bord boerenkool met (haram)worst, zolang het nog kan.

Wc-kip | 10-03-13 | 12:28

Met welke legitimiteit zit dat mens van de Abvakoba (daar? Oude politiek. Het lijkt net of de meerderheid van de werkenden zich vertegenwoordigd moeten voelen door vakbonden. *proest*

roze_bril | 10-03-13 | 12:27

Erik de Vlieger... was dat niet die ondernemer die 'er geen zin meer in had' terwijl steeds meer bronnen er op wezen dat hij zelf onderdeel van de onderwereld was?

necrosis | 10-03-13 | 12:26

Hij heeft wel gelijk alleen gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 aparte zaken, verder een ordinaire man die zichzelf overschat.

Uw Verzekeringsadvis | 10-03-13 | 12:26

@cillitgangbang | 10-03-13 | 12:21 | + 0
Ik heb nooit de redenatie begrepen waarom meer van andere culturen in Nederland beter zou moeten zijn voor Nederland?

Andere culturen zijn beter dan de onze en wij moeten ons aanpassen. Een omgekeerde uber/untermensch perspectief dat ten doel heeft de natiestaat kapot te maken.

Verdeel en heers.

Iemand nog wat Baklava?

Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:25

Die Vlieger gaat niet op.

Cuyahoga | 10-03-13 | 12:24

"En dan is daar in Buitenhof Thijs Kleinpaste, een jonge historicus, die een steen in de vijver van het nieuwe nationalisme gooit: hij schrijft dat Nederland als natie een vervlogen droom is."

Nee, Nederland als natiestaat is de realiteit. Het is zijn droom en van vele anderen om Nederland op te heffen. Schaalvergroting is de heilige graal, bijkomend effect is dat dit ze mogelijkheid geeft meer geld te scheppen.

Welke andere reden is er om de natiestaat kapot te maken? Is het zo vreemd te waarderen waar je vandaan komt en te koesteren? Bitterballen zijn lekker en windmolens gaaf, dat is ook de reden waar zoveel Japanners hier komen om ze te fotograferen. Maar ik moet eigenlijk Nederland als natiestaat niet verdedigen, het is namelijk nergens voor nodig. Het is alleen maar noodzakelijk te wijzen op de rare en kromme argumentatie en oorlogsrethoriek die deze mensen bezigen om hun zin door te drammen.
Als je trots ben op Nederland ben je een nazi en komt er oorlog. Als je kritisch tegen de EU bent ben je een minderwaardig mens en moet je heropgevoed worden. Ook moeten we een vuist maken tegen de grote vijand zoals een China of Brazilië.
En alle andere culturen zijn beter dan de Nederlandse. Daar moeten wij van genieten en wij moeten ons daar aan aanpassen.
Waarom die andere culturen zo graag naar Nederland komen, doet niet ter zake.

Helaas denk ik dat door dit geforceerde beleid de natiestaat zal bloeien als nooit te voren. Hopelijk zonder bloedvergieten, maar de EU-dromers zijn koppig en paternalistisch, een erg ondemocratische combinazi.

Alles voor de grote droom!

Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:23

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 12:21

De geschiedenis leert ons dat er in tijden van onderdrukking, crisis en onvrede vrijwel altijd een beweging ontstaat die gelooft in een grote schoonmaak en een nieuwe orde (op korte termijn). Meestal is er een profeet die dit allemaal verkondigt en een horde ontevredenen die hem volgt. Soms is er dan ook de belofte van een dag des oordeels die al dan niet gepaard zal gaan met een grote ramp. Er zijn in Nederland natuurlijk al een aantal kandidaten om de rol van profeet te gaan vervullen. Of De Vlieger het zal zijn durf ik ernstig te betwijfelen; er is namelijk wel een dosis charisma voor nodig om de meute volgzaam en blind te maken.

Simon de Danser | 10-03-13 | 12:21

Zelfs ons nationale voetbalteam bestaat voor de helft uit allochtonen die geeneens het volkslied mee kunnen zingen.

kapotte_stofzuiger | 10-03-13 | 12:20

Om olie op het vuur te gooien: Nederland is geen natiestaat, van origine waren het al provincieën die samenwerkten, een soort EU in het klein.
Kijk naar het regionalisme (alleen hier in de panelen al): het opheffen van Friesland of Brabant roept meer weerstand op dan 100 miljard in de Griekse staatskas storten.

kapotte_stofzuiger | 10-03-13 | 12:19

Van uit welk land gaat die ons dood verklaren?

Andersom dag | 10-03-13 | 12:17

Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:13 | + 0 -

Maar ik mag hem wel die de Vlieger.

Supermatthijs | 10-03-13 | 12:16

@Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:13
Hier doet u het toch beter dan in Buitenhof.

kapotte_stofzuiger | 10-03-13 | 12:15

Rustig hier, zijn de reaguurders al in Zwaag?

Ton Plafond | 10-03-13 | 12:15

Ik geloof pas dat NL als staat is afgeschaft wanneer de belastingdienst is opgehouden te bestaan. Eerder niet.

Van Duyvenbode | 10-03-13 | 12:13

"Mocht ik ooit tijd hebben om in de tweede kamer te komen,beloof ik U een radicale eliminatie in de ambtenaren top. Nietsontziende schoonmaak"

Goed, hij maakt nu al ongeloofwaardige beloftes. Hij is du op de goede weg om politicus te worden.

Kaas de Vies | 10-03-13 | 12:13

Le recestisant!!!

dani7902 | 10-03-13 | 12:12

-weggejorist-

mattheusvdsteen | 10-03-13 | 12:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken