Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Man stopt ermee en wordt held

voorjou-gerrit.jpgErgens mee stoppen kan op twee manieren. Laf schijterig met je kippenhart huiliejankend boehoe doen en anderen de schuld geven als je het zelf finaal verkloot hebt omdat je langzaam stikte in je eigen hypocriete haatkots. Of gewoon groots en meeslepend de stekker eruit trekken en in a blaze of glory ter meerdere eer voor jezelf en al je (nieuwe) vrienden een GIGANTISCH feest geven waarbij je alles gratis voor niets weggeeft aan iedereen die maar komen wil. Enter die MKB-ondernemer die laatst figureerde in dit topic. Borm Festiviteiten uit Zwaag (voor al uw springkussens en feestartikelen). Meneer de ondernemer (!) werd kapotgemaakt door ABN AMRO, de staatsbank van Gerrit "750.000" Zalm die hem niet wilde financieren. En door de staat, die in dit land het meerendeel van je hardwerkende inkomen eist om de gin-tonics te financieren, die ze in Brussel al voor 11.00 uur 's ochtends wegtikken. Welnu deze meneer Borm geeft morgen een GROOTS feest in zijn kapotgesloopte zaak te Noord-Holland. Hij gaat alles weggeven. Alles MOET weg. Wie het EERST komt wie het eerst maalt. Bezoekers mogen per 10 tegelijk vijf minuten GRATIS SHOPPEN in zijn feestwinkel (mirror). Met deze actie hoopt Borm iets terug te kunnen geven aan de bevolking die hebben meegedragen aan het overeind houden van deze bank maar allen bot vangen als zijzelf in moeilijkheden zitten. Kijk. Dan ben je eindbaas der eindbazen. Mooi Project X Dagtochtje voor de zondag. Zet in uw navigatie. Factorij 18, Zwaag. Vanaf 13:00 uur bent u spekkoper op nu al de beste viral van 2013. PS. Koopt u ook allemaal even zijn boek De Gebeten Hond, dat op 23 maart as uitkomt? Dank.

Reaguursels

Inloggen

@djong
Hoor hier onze uitkeringstrekkert, want die praten zo.
(...)djong maakt dat niks uit, want die zit aan de uitkeringskant te loosen dus hoeft daar niet aan mee te betalen.
Logic | 10-03-13 | 01:00

Je lult uit je kontgat. Niet dat het jou iets aangaat, maar ik ben ZZP'er en hou al vijftien jaar mijn eigen broek op.

Djong | 11-03-13 | 08:40

Bij mijn ouders hun winkel was de voornaamste boosdoener de huurmafia, er is gewoon geen wetgeving die de huurder beschermt tegen ziekelijke verhoging hoe slecht het ook gaat met winkel centrum.

De gemeentes geven de winkel/pand verhuur uit handen dus ze verdienen er geen zak mee terwijl winkeliers en kopers zich blauw betalen en tegelijk heeft de gemeente geen cent om te besteden.

legionaire | 10-03-13 | 18:04

@Watapatja | 09-03-13 | 16:22
Ligt iets genuanceerder...
Hier een gevalletje bekend van mensen die al 4 jaar onder bewind staan en met 50 euri per week moeten rondkomen....
Ze zijn gemeld bij WSNP en moeten dan nóg 3 jaar houtje knagen.....
Dat maakt samen 7 jaar........

lilluke halve hoan | 10-03-13 | 14:37

R.E.S.P.E.C.T

mrSkapig | 10-03-13 | 14:21

-weggejorist-

Manymore_was_here | 10-03-13 | 10:25

@star classic
Toevallig ken ik dit bedrijf en toevallig ken ik ook de handelwijze van ABN AMRO.
En verder kan iedereen zijn mening hebben; pas was er een professor die zei dat veel cholesterol juist goed was. Zo houden we elkaar lekker bezig inplaats van dat zooitje in Den Haag ter verantwoording te roepen.

Logic | 10-03-13 | 10:17

Logic | 10-03-13 | 01:15
´the company was fairly sound´, waar baseer je dat op? De beste man schrijft zelf dat hij 3 moeilijke jaren achter de rug heeft.

i-Wonder | 10-03-13 | 04:29
Voor paulianeus handelen (dat is dus crediteuren benadelen, in dit geval door het onttrekken van goederen) wordt je inderdaad niet vaak veroordeelt. Wat wel vaak gebeurt is dat transacties die mogelijk geleid hebben tot het benadelen van crediteuren die plaats hebben gehad in het jaar voorafgaand aan faillissement door de curator teruggedraaid worden (dat kan hij mits het niet langer dan een jaar geleden is), zonder tussenkomst van de rechter. In dit geval zal het wel lastig worden (gratis weggegeven aan veelal onbekenden) en zal toch echt de rekening aan onze vriend gepresenteerd worden. Hij schreeuwt nota bene van de daken dat hij de ABN AMRO wil benadelen en daarom zijn zaken weggeeft. Het staat overal op internet. En jij denkt dat hier nog best een goed verhaal van te maken is? Ik ben benieuwd...

Star Classic | 10-03-13 | 09:54

jammer dat de zaak zo van 1 kant wordt belicht terwijl de waarheid toch echt heel anders is. De famillie Borm heeft een zeer slechte naam in Hoorn en omgeving vooral wat rekeningen betalen betreft.

www.hoornaanzee.nl/keiharde-aanval-ond...

Kven Sramer | 10-03-13 | 06:14

CoJoNes | 09-03-13 | 20:02
Kan zo zijn, hangt uiteraard van de inspecteur af. Mijn ervaringen (diverse) zijn anders.
Aan het einde van het verhaal gaat dit verhaal over €18k, wat voor een grotere onderneming niet veel geld is. Maargoed dat alles is speculeren. Wat ik wil aangeven is dat het makkelijk roepen: "Ontrekken aan de failliete boedel" heel wat genuanceerder kan liggen. Dan nog, je moet wel wat doen om daarvoor daadwerkelijk veroordeeld te worden. Er zijn niet zoveel ondernemers die daadwerkelijk hiervoor veroordeeld worden. De curator schreeuwt wel hard, maar meestal procedeert die niet voor een paar duizend Euro. Je moet er uiteraard wel een goed verhaal bij hebben, maar dat is hiervan best te maken.

i-Wonder | 10-03-13 | 04:29

Reden dat borm de handoek geforceerd in de ring moest gooien is omdat een vriendelijke abn amro medewerker (sander .....) de boekhouding over heeft genomen , waar borm 22 jaar lang netjes alles goed op orde had (uitgestelde belasting betaling tot september (dan is er tenminste geld verdiend in dit seizoens werk) nee dhr sander .... Wou dat alles volgens het "voor ons allen geldende boekje" ging en ja dan wordt een bank angstig en trekken ze alle stekkers er uit en gaan ze over op directe beslag leggig ... (Wat een 1940/45 mentaliteit trouwens)

Inmiddels zit er een angstige sander .... Onder zn bedje weg gekropen drijf nat van het angstzweet ... Wachtende op de volgende actie van dhr borm want tja lijkt mij toch niet fijn om een bedrijf ten gronde te richten en 15 man personeel op straat te zetten ....

Morgen staat ik voor aan in de rij bij project X in zwaag
Niet zozeer omdat ik graag mee graai in de gratis dingen of omdat ik net als vele bontkraagjes op vespa's sensatie zoek .... Nee ik sta achter zijn beslissing en of dat nou gerechtvaardigd is of wederrechtelijk ... Ergens moet een tij worden gekeerd en een revolutie worden ontketend
Want Ik krijg het gevoel dat er een stel ezels aan de touwtjes trekken .

Tot morgen !

vis_vinger | 10-03-13 | 03:20

@ Logic | 10-03-13 | 01:15 | + 0 -

Verrekte goed idee, ik heb ook een mailtje naar Max Keiser gestuurd. Die kerel gaat ook altijd heerlijk tekeer tegen banken in zijn show The Keiser Report. Heb jouw stukje ook in die mail gegooid en nog wat extra info gegeven.

ijsblok | 10-03-13 | 01:51

Zojuist naar CNN gestuurd;
Tommorrow at 13:00 hours in the city of Zwaag, Netherlands, a big rental company called BORM will give away its entire inventory to the public.
The company was fairly sound, but squeezed by the (government owned) ABN-AMRO bank to pay back it's credit at an increased rate.
In the Netherlands already 5 banks had to either be nationalised or got big loans on the taxpayers expense. Meanwhile the managers and CEO's kept getting away with discusting high salaries and bonusses. The CEO of the BORM company was fed up and choose to liquidate itself in this unique way. He wants to make sure the bank gets nothing and, because it's a nationalised bank, he gives his inventory back to the owners of that bank; us, the people.
It is becoming viral news here and beacuse you share the same problem in the US with the salary and bonus culture it should be worthwhile to send a crew there.
Website Address of the company involved: www.borm.nl/

Logic | 10-03-13 | 01:15

@djong
Hoor hier onze uitkeringstrekkert, want die praten zo.
Ondernemers mislukken zelden, banken mislukken doorlopend.
djong maakt dat niks uit, want die zit aan de uitkeringskant te loosen dus hoeft daar niet aan mee te betalen.
Ondernemers zoals Borm en ikzelf wel.
De banken samen zijn ons nu ongeveer 48000,- per (werkende) Nederlander schuldig, and counting.

Logic | 10-03-13 | 01:00

Weggeven vindt plaats om de genaaide belastingbetaler iets terug te geven, want de bank zal het zelf niet doen (...)
zwemverbrander | 09-03-13 | 21:24
Hoe is de belastingbetaler hier dan genaaid?
Deze ondernemer is gewoon mislukt. En wat doet hij nu? "Laf schijterig met je kippenhart huiliejankend boehoe doen en anderen de schuld geven als je het zelf finaal verkloot."
Wat een naar rancuneus mannetje. Hoop dat de fiscus hem genadeloos op zijn Zwaagse flikker geeft voor het onttrekken van goederen aan een (bijna?) failliete boedel.

Djong | 09-03-13 | 22:57

Doet me denken aan Fight Club. Hoelang zal dat nog duren?

Freakster1986 | 09-03-13 | 22:55

Zie je morgen wel Tom S.
Diepte onderzoek.

robbiebaggie | 09-03-13 | 22:35

@doskabouter. U heeft gelijk. Maar als dit wel een faillissement wordt lijkt onbehoorlijk bestuur me niet lastig aannnemelijk te maken.

snokkertje | 09-03-13 | 22:28

@Star Classic:
Het verhaal gaat niet alleen om financiën. Btw Weggeven vindt plaats om de genaaide belastingbetaler iets terug te geven, want de bank zal het zelf niet doen.Briljant medunkt.
Maar je moet het hele plaatje zien. Ik denk dat deze man geen zin heeft om zich elke dag door de overheid murw te laten beuken. Omdat het inlevingsvermogen van ALLE Ambtenaren nulkommanul is, omdat zij elke maand zeker zijn van hun salaris, en Nulkommanul risico lopen. Sterker nog , bij wanprestatie krijgen de meesten nog een leuk kadootje mee. Moreel falliet, verstandig om de strijd op te geven, een hartaanval hopelijk voorkomend.

zwemverbrander | 09-03-13 | 21:24

Laat ik voorop stellen dat Borm mijn sympathie heeft voor meer dan 200% maar moet die man niet tegen zichzelf beschermd worden? Hij is hartstikke vh pad af.

rexmundi666 | 09-03-13 | 21:12

En onze hartelijke dank gaat weer naar de VVD, nog even doorzetten dan is er niemand meer die werk of een zaak heeft

RutteVuileSmeerlap | 09-03-13 | 21:04

-weggejorist-

Aenigmarcus | 09-03-13 | 20:56

@Watapatja | 09-03-13 | 16:55

Inderdaad. Als typische ambtenaar ben ik voor kapitalisme. Jij niet?

martinned | 09-03-13 | 20:55

snokkertje | 09-03-13 | 20:32

Daar is pas sprake van als je officieel failliet bent. Aangezien hij nog niet failliet is verklaard door de rechter kan hij met die spullen doen wat hij wil. Of hij failliet gaat is nog maar de vraag.

doskabouter | 09-03-13 | 20:51

Aan alle Cynischmenschen:
Gevalletje RABOBANK: www.leidschdagblad.nl/regionaal/leiden...
De beste man had nog een paar maandjes nodig en dan zou hij huurinkomsten hebben, uit het schitterende pand, edoch, de Rabo was te laf, en bleef "zakelijk". Eerder waren ze zeer coulant geweest, nu was plotseling alles anders. Resultaat : Zelfmoord.

zwemverbrander | 09-03-13 | 20:45

Ik vind het een onduidelijk verhaal. Ik ken veel ondernemers en ben zelf ondernemer. Ik kan me wel in deze man verplaatsen, maar het verhaal kan ook heel anders liggen.

Goederen onttrekken aan een failliete boedel lijkt me sowieso niet erg slim en wel strafbaar. In mijn eigen bedrijf is er op dit moment weinig reden tot feest, dus morgen zien ze mij daar niet, in Zwaag. Als de reden tot feest er weer wel is huur ik wel wat.

snokkertje | 09-03-13 | 20:32

@i-Wonder | 09-03-13 | 19:16
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de fiscus heel erg snel faillissement aanvraagt. Sterker nog, ze nemen verrekeningen niet eens mee in totale 'schuld'. De fiscus en de SVb waren de grootste faillisementsaanvragers in Nederland. Nu doet de fiscus het alleen met hulp van een staatsbank, wel zo makkelijk immers.

Als ondernemer in Nederland kan je faillissement op een positief saldo bij de belastingdienst hangen, weet ik uit ervaring. De rechter commissaris werkt vrolijk mee, want ook een ambtenaar. Het idiote scenario bestaat dan, dat na een faillissement de fiscus een bedrag van €8K op je rekening stort. Na verrekening. Been there. Het is het allergrootste en laagste tuig op deze aardkloot.

CoJoNes | 09-03-13 | 20:02

@i-Wonder | 09-03-13 | 19:41
Volgens mij zeggen wij hetzelfde: er is geen bedrijfseconomisch perspectief. Het was er al niet (hij had al drie slechte jaren) en nu hij al zijn spullen waar hij normaliter zijn geld mee verdient (of verliest) al helemaal niet. En inderdaad, de executiewaarde van de bedoel is doorgaans laag. Tot dusver zijn we het helemaal eens. Is dat een goede reden om het maar weg te geven omdat het anders toekomt aan de bank? De motivatie om de spullen gratis weg te geven is immers om de bank te naaien zodat hun restschuld hoger is omdat ze niet de opbrengsten uit de inboedel hebben. De bank is een crediteur en is dus door zijn handelen benadeeld. Je hoeft niet eens failliet te gaan om beticht te worden van paulianeus handelen, maar ik lees over een bedrijf dat zijn lening niet terug kan betalen en personeel in dienst heeft en geen exploitatie meer heeft. Hoe kan het dan de restschuld aan de bank terugbetalen? Als deze ondernemer nog een zak geld had gehad, denk je dan niet dat hij die 18k zelf had bijgelegd? Ik denk echt dat deze ondernemer gewoon niet handig is en uit rancune en frustratie (begrijpelijk) de bank probeert te naaien en zichzelf de vernieling in helpt. En ja, ik denk ook dat als je zegt dat iemand iets het beste kan doen, dat dat dan een advies is. Ik denk ook dat iemand zoals jij de discussie niet aan moet gaan met de curator, want die is slimmer dan jij (ja, dat is echt zo en zij doen ook nog eens dagelijks dit werk en vat het niet persoonlijk op).

Star Classic | 09-03-13 | 19:58

Star Classic | 09-03-13 | 19:32
Denk jij dat hij zijn bedrijf failliet laat gaan om een aflossing van €18k? Terwijl er bedrijfseconomisch perspectief is? Dat lijkt mij niet het geval. Daarnaast ga jij uit van er meer schulden / achterstanden zijn. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Daarnaast, zelfs als dat wel het geval is, de vraag is wat de boedel waard is. Die discussie zou ik best met een curator aan willen gaan, zeker als je wat geld verdient met je boek en dat deel van de royalties aan je bedrijf geeft. Ik zou hier een hele leuke constructie van weten te maken. Denk er maar eens over na, wat gaat zijn inboedel nu opbrengen.
Overigens adviseer ik helemaal niets, ik teken een aantal scenarios. Jij legt over mijn scenarios een morele lat, terwijl ik denk dat een ondernemer in zijn positie alleen aan zichzelf moet denken.

i-Wonder | 09-03-13 | 19:41

@i-Wonder | 09-03-13 | 19:16
Jezus Christus, jij 'leest' uit zijn verhaal dat hij best handig is. Als je een beetje aardig voor jezelf bent gebruik je dit soort verhalen niet als inspiratiebron voor je eigen handelen.

Star Classic | 09-03-13 | 19:37

Iedereen die morgen wat gaat halen, wees zo netjes om deze man gewoon wat centjes te geven twv hetgene jij meeneemt ;-)

B van Bart | 09-03-13 | 19:33

@Blasfemie @kapotte_stofzuiger
Heren, onzin. Het kost je minimaal 50 euro als je als advies van de Belastingtelefoon wacht op een nieuwe betalingsreferentie. Terwijl er ergens staat, dat wanneer een suppletie binnen de betalingstermijn wordt ingediend het oude nummer moet worden gebruikt. Krijg je dus een "herinnering" kost die herinnering je 50 euro. Been there done that, bezwaar afgewezen en nog nooit daarvoor niet op tijd betaald.

Skinkie | 09-03-13 | 19:33

@i-Wonder | 09-03-13 | 19:16
Het is helemaal niet handig wat hij doet en ik acht de kans dat zijn bv failliet gaat vrij groot, tenzij hij ergens een geldschieter vindt, maar die kansen lijken verkeken. Hij heeft kennelijk geld geleend van de bank. Hij kan dit niet terugbetalen. Hij verkoopt ook nog eens zaken waar een bank normaliter pandrecht op heeft (inventaris, voorraad). Tenzij hij een hele hoge inbare debiteurenstand heeft, of andere activa die veel geld opleveren (maar hij is erop uit de bank te benadelen, dus het zal wel niet) zal er een restschuld overblijven bij de bank. Een bank - net zoals de fiscus - zal niet snel faillissement aanvragen, maar gezien het feit hij alle zaken waar hij zijn geld mee verdient weggeeft en de bank feitelijk al het krediet op slot heeft gedaan is er simpelweg geen exploitatie meer. Als jij er geen zicht meer op hebt dat een oplossing nabij is, mag hij - om bestuursaansprakelijkheid te voorkomen - geen nieuwe verplichtingen meer aangaan. Hij kan ze immers niet meer nakomen. Hij kan dan het beste zelf faillissement aanvragen. Wachten tot het personeel faillissement aanvraagt is, op zijn zachts gezegd, het domste advies wat ik ooit gehoord heb. Je personeel niet betalen om hen te dwingen faillissement aan te vragen is in mijn ogen ook nog eens onethisch. Alsof die mensen niets anders aan hun hoofd hebben. Gewoon zelf verantwoordelijkheid nemen en faillissement aanvragen. Overigens ben ik ook benieuwd hoeveel crediteuren hij achterlaat. Het lijkt me geen man die bevriende relaties opzadelt met onbetaalde rekeningen, maar het zou ook wel bijzonder zijn als hij alleen een schuld had bij de bank en bij de fiscus.

Star Classic | 09-03-13 | 19:32

Ja leuk onderwerp voor powned tv, laat het maar een keer knallen...

Onderbuik | 09-03-13 | 19:20

CoJoNes | 09-03-13 | 19:03
Dat hangt er vanaf of zijn BV failliet gaat. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit helemaal niet meevalt. Immers, fiscus, banken en crediteuren hebben geen belang bij een faillisement. Alleen als de schuld oploopt bij de fiscus gaat "the finger on the trigger". Tot die tijd laten ze je gewoon zweten. Als je dan toch failliet wilt is de beste methode je personeel niet meer te betalen. Zij moetene dan van het UWV het faillisement aanvragen.

Als deze meneer slim is (uit zijn verhaal lees ik wel dat hij handig is) dan is zijn personeel weg, zegt hij de huur op en blijft de bank / fiscus zitten met een schuld die niet oploopt. Dan heb je een status quo.

Als ik zijn verhaal lees mist hij eerder een bedrijfseconomisch perspectief. Zijn klanten huren niet meer door regels van gemeenten terwijl de overheid harder graait. Terwijl de overheid in een crisis juist minder zou moeten graaien.

Hij weet dat de verkoop van zijn bedrijfsactiviteiten nauwelijks wat oplevert dus kiest hij voor een ludieke actie i.c.m. zijn boek. Ik vind het wel handig.

i-Wonder | 09-03-13 | 19:16

-weggejorist-

cillitgangbang | 09-03-13 | 19:13

Het meest tragische is dat mijnheer Borm straks een gevalletje faillissementsfraude aan de broek krijgt. Het meest hartverwarmende en absurd stoere is dat hij daar schijt aan heeft. Enorme hattip voor Borm

CoJoNes | 09-03-13 | 19:03

lieve lieve geenstijl stuur tom staal is die kant op ik wil meer weten

lame dick | 09-03-13 | 19:03

Ik hoop dat mijnheer rutte ff meeleest maar
die zal vast huel belangrijke zaken te doen
hebben!!!!!!!Nederland wordt steeds gekker en gekker.

john7682 | 09-03-13 | 19:00

Asmodean | 09-03-13 | 18:50 |
Het grootste probleem voor ondernemers is dat ze de denkwijze van een bank niet kennen, een denkwijze die ver van ondernemers afstaat.

Watapatja | 09-03-13 | 19:00

Verder hoef je natuurlijk geen raketgeleerde te zijn om te weten dat een bedrijf dat zo afhankelijk is van de bank gewoon niet gezond is..
Het relaas van Borm zelf onderstreept dat.

DoctahDie | 09-03-13 | 18:59

@Megalomaantje | 09-03-13 | 18:45
Banken draaien doorgaans de geldkraan dicht als ze meer baat hebben bij het opzeggen van het krediet dan het krediet te continueren. Dat ze dit in het verleden misschien soms niet aankondigden kan te maken hebben met de noodzaak de ondernemer geen kans te gunnen de bank te benadelen (zoals deze ondernemer doet). Tegenwoordig gaan banken noodgedwongen zorgvuldiger om met de zorgplicht die ze hebben en zullen ze niet zo snel zonder de ondernemer kans te gunnen elders financiering te regelen, een plan dat leidt tot terugbetaling te maken of op een andere manier aan de voorwaarden van het krediet te voldoen het krediet opzeggen. Zodra ze aan hun zorgplicht voldaan hebben, kan het natuurlijk snel gebeurd zijn. Ik ben wel benieuwd naar de reden die jouw bevriende ondernemer noemde, maar ik vermoed dat ze te maken hebben met weinig vertrouwen in de onderneming en de noodzaak tot snel handelen.

Star Classic | 09-03-13 | 18:56

Willianus Wortelus | 09-03-13 | 17:57

Hier: nog allemaal slechte ondernemers die volledig schuld hebben http://www.faillissementsdossier.nl/nl/nieuwe-faillissementen.aspx

doskabouter | 09-03-13 | 18:54

Weer iemand die door de grote vernietiger is overgehaald om de presteren-naar-vermogen-maar-verdelen-naar-behoefte-samenleving aan haar lot over te laten en naar dat bergdorp in Colorado te komen.

WirMachenMusik | 09-03-13 | 18:53

Megalomaantje | 09-03-13 | 18:36 | + -2 -

Hé reeds min 2 gescoord? Dus er zijn nog steeds slaven hier die vinden dat een groot ambtenaren apparaat de oplossing is en men zelfstandigen beter kan laten doodvallen nadat in de Hosanna tijd iedereen bakken geld mocht komen halen bij de banken? Wie waren er godverdomme nou eigenlijk de grootste mongolen in de tijd dat alles kon en mocht, de ondernemer die misschien geen ondernemer was, of de kudt banken die maar rijkelijk en kwistig strooiden met geld wat werd gecreëerd uit het niets? www.silverbearcafe.com/private/03.13/b...

Megalomaantje | 09-03-13 | 18:52

Megalomaantje | 09-03-13 | 18:45 |
De reden waarom banken bedrijven laten vallen is voornamelijk omdat het bedrijf niet levensvatbaar genoeg is. De bank weet ook wel dat ze geld gaan verliezen bij een faillissement, maar indien de inschatting is dat het nog meer geld kost om het bedrijf voort te laten modderen, dan laten ze het vallen.

Asmodean | 09-03-13 | 18:50

*Maar gaat toch even kijken voor een gratis boek met €10 er in*
Sinterklaas is vroeg dit jaar in Zwaag..

DoctahDie | 09-03-13 | 18:50

Star Classic | 09-03-13 | 18:18 |

Er zijn meer van dergelijke verhalen waarbij de banken, om wat voor reden dan ook, kleine en middelgrote ondernemingen zonder pardon en zonder verdere uitleg liquideren. Waarom ze dat precies doen ben ik even kwijt, maar een bevriend ondernemer wist hier veel over te vertellen ik zal 'm nog eens polsen waarom de banken so out of the blue de geldkraan dichtdraaien. Natuurlijk zijn er ook veel ondernemers die directeurtje wensten te spelen en zelf te beroerd waren nog mee te werken en dachten dat veel personeel de oplossing was.

Megalomaantje | 09-03-13 | 18:45

Deze mijnheer is ooit blijven zitten op de lagere school, toen al geen licht... #NoMercy

DoctahDie | 09-03-13 | 18:38

@ Jopie2009 | 09-03-13 | 18:21
Anderzijds mag je voor deze man hopen dat de deur op slot gaat voor hij zichzelf nog meer schade berokkent.

Star Classic | 09-03-13 | 18:37

Het is toch duidelijk, we leven in een corporatistische fascistische wereld waarin de doorsnee ondernemer het zo moeilijk mogelijk moet worden gemaakt ten gunste van de grote ondernemingen die uiteindelijk de markt zullen overheersen. Als kleine speler ben je welkom totdat je geen geld meer in de markt zet en de grote uitzuigers niet meer aan je kunnen verdienen, dan mag je oprotten en doodvallen. Je mag wel een onderneming beginnen en geld kapot gooien, maar ja mag het niet tot een succes maken. Het grootste probleem zit hem overigens ook in het te grote en te fanatieke ambtenaren apparaat die maar niet schijnt te willen verminderen. De staat die een één-tweetje doe met de 'belangrijke' marktspelers zijn oorzaak nummer één voor het verdwijnen van de kleine zelfstandige en ondernemingen. Vooral de winkelstraten zijn overal hetzelfde van Noord naar Zuid van Oost naar West het is één grote eenheidsworst. Zonder de leuke bonte kleine zelfstandige winkelier en ondernemer krijgt de wereld al een echt Orwelliaanse smoel... Overheid, jullie nazi's en tuig, als je nog ergens fatsoen of menselijkheid in je flikker hebt, dan schrap alle vervelende en prijsopdrijvende regels en heffingen en zorg dat de zelfstandigen een eerlijke kans krijgen!!

Megalomaantje | 09-03-13 | 18:36

@TunaTown | 09-03-13 | 16:18 | + 25 -
het eerste wat me te binnen schoot was, dat ik voor meneer niet hoop dat de urator (of belastingdienst) meeleest, anders gaat morgen toch echt de tent op slot...

Jopie2009 | 09-03-13 | 18:21

"Borm, de boze eigenaar van het failliete bedrijf Borm Festiviteiten in Zwaag, is nog lang niet klaar met zijn ’vijand’ ABN Amro. Om te voorkomen dat zijn spullen straks in het faillissement verdwijnen, wil hij van zijn hele voorraad feestattributen af.
Borm: ,,Moreel ben ik failliet, technisch nog niet. Dus ik mag nog doen met mijn spullen wat ik wil. Ik zou het allemaal op Marktplaats kunnen zetten. Pak ik 50.000 euro. Maar ik ben er klaar mee. Ik geef alles weg. Dat geeft me plezier.’’"
-
God, wat een faalhaas. Hij is nog te stom om door te hebben dat hij zelf aansprakelijk zal worden gesteld voor alle schade.

Asmodean | 09-03-13 | 18:20

Wat de werkelijke oorzaak van zijn liquiditeitsprobleem ook is, het is duidelijk dat hij de relatie met de bank niet goed managed. Als hij de bank (goed onderbouwd) uitzicht kan geven op terugbetaling, kan ik me niet voorstellen dat ze de geldkraan dichtdraaien. De bijzonder beheer afdeling van ABN AMRO is tamelijk constructief en - als je ze transparant en correct informeert - bereid om mee te denken. Dat is bij sommige andere banken een heel stuk minder. Op basis van zijn verhaal zou je slechts kunnen concluderen dat hij niet in staat is geweest de bank ervan te overtuigen dat doorfinancieren meer oplevert voor de bank dan de financiering opzeggen. Het principe van geld uitlenen is namelijk dat je het (of zoveel mogelijk) terug krijgt, met rente. Kennelijk heeft de bank geconcludeerd dat het voor hen beter is financiering op te zeggen. Of ze waren de meneer gewoon zat, dat kan ook nog wel eens gebeuren. Het trieste van het verhaal is dat de beste man zijn eigen gat nog dieper graaft. Door zaken waar - naar ik aanneem - de bank pandrecht op heeft en wat ook nog eens voor een deel bodemgoederen zijn (die in geval van faillissement aan de fiscus toekomen) gratis weg te geven heeft hij bewust crediteuren (namelijk de bank en de fiscus) benadeeld: paulianeus handelen heet dat. Daarvoor is meneer als bestuurder (even aannemende dat hij bestuurder is) hoofdelijk aansprakelijk en kan hij dus af gaan betalen. Als hij geen geld heeft (zal wel niet, en zo ja, waarom heeft hij het dat niet zelf in de zaak gestopt), kan hij een beroep gaan doen op de WSNP. Ik ben wel benieuwd hoe de rechter die beslist over zijn toelating tot de WSNP aankijkt tegen het zo bewust en doelmatig benadelen van zijn crediteuren. Misschien wordt hij helemaal niet toegelaten en zullen zijn schulden hem de rest van zijn leven achtervolgen. Alhoewel ik de emotie begrijp, denk ik dat het er allemaal niet best uitziet voor de beste man en hoop ik dat hij snel een goede insolventiejurist inschakelt.

Star Classic | 09-03-13 | 18:18

Overigens kan de curator alle spullen die nu worden weggegeven weer terugeisen indien de toko failliet gaat. Sowieso krijgt die man op dat moment een behoorlijk probleem. Maar dat is allemaal lange termijn, daar heeft hij het volgens mij niet zo op.

Asmodean | 09-03-13 | 18:16

Ah, de man wordt niet geholpen door de bank, en dat is allemaal de schuld van de PvdA. Zie hier een bloemlezing van de boze reaguurder. Wat een gezeik zeg. Die man is gefrustreerd tot op het bot. En wiens schuld is dat? Dat van de bank? Misschien was zijn eigen businessplan gewoon kut? Dat veel reaguurders zich massaal achter hem scharen geeft alleen maar aan hoe boos, teleurgesteld en gefrustreerd mensen zijn zonder dat ze daar een goede reden voor nodig hebben. Ga er iets aan doen in plaats van andere mensen de schuld te geven, zou ik zeggen.

Asmodean | 09-03-13 | 18:12

@Willianus Wortelus | 09-03-13 | 17:57

Op het plaatje zwaait hij wel met zijn vingertje ...

hangtiet met knoop | 09-03-13 | 17:59

De tronie van deze man geeft mij al redenen tot bedenkingen bij zijn verhaal. Maargoed.

Het is heel simpel: de ondernemer onderneemt. Faalt hij daarin dan kan de ondernemer met het beschuldigende vingertje in het rond gaan zwaaien, uiteindelijk is de enige schuldige... juist... de ondernemer. Klaar.

Willianus Wortelus | 09-03-13 | 17:57

@etui | 09-03-13 | 17:51

Wat denk je wel? Hier tegels posten over zaken waarover iemand heeft nagedacht. En dan nog met een onderbouwing. Tststs dat moeten we nu werkelijk niet willen met z'n allen ;-)

hangtiet met knoop | 09-03-13 | 17:56

Supermatthijs | 09-03-13 | 17:40 |
U is sportief, zo zijn er hier niet veel.

rechtvaardigerechter | 09-03-13 | 17:55

@arno2010 | 09-03-13 | 17:46
Dit verschijnsel is al oud. Ik ken het verhaal van een speelgoedwinkel, waar de leveranciers een paar weken VOOR Sinterklaas betaald wilden worden. De timing om te stoppen is moeilijker dan om te groeien.

frank87 | 09-03-13 | 17:53

"Laat elke minkukel die het heeft bedacht om een rotonde aan te leggen waarbij je, als je net op de verkeerde kant zit, er niet meer af kan, zichzelf laten rondrijden op een strontkar door Barneveld."

Het feit dat de feestmeneer zinnen als de bovenstaande post, geeft in ieder geval aan dat we hier met een type te maken hebben dat niet veel verder denkt dan zijn eigen frustraties. Elke overheidsmaatregel biedt voordelen en nadelen. Omdat voordelen vaak het 'algemeen belang' dienen en nadelen bij de individuele burger terecht komen, kunnen overheidsmaatregelen soms erg frustrerend overkomen, ook voor mij. Komt nog bij dat de overheid niet optimaal functioneert en er in NL soms sprake lijkt van een teveel aan regels: een bureaucratie. Het andere uiterste, anarchie lijkt me echter toch ook niet wat we willen.

Kritiek leveren op het functioneren van de overheid is goed, maar als ik de tirade van de feestmeneer zo lees lijkt elke vorm van fundering te ontbreken. Ik snap het ook wel, want het moet een frustrerende ervaring zijn om failliet te gaan. Toch brengen hij en Geenstijl slechts één kant van het verhaal en in mijn ogen niet eens zo overtuigend. Dat het reaguurdersvolk blindelings achter hem aanloopt snap ik dan ook weinig van. Om nog maar te zwijgen van de figuren hier die dit soort feestmeneer-tirades aangrijpen om los te gaan hoe slecht en kloote we het wel niet hebben in Nederland. Terwijl je natuurlijk ook gewoon zelf je schouders eronder kunt zetten om de situatie te verbeteren.

En oh ja, ik heb het genoegen gehad college te mogen volgen van de uitvinder van de rotonde waarbij je 'op de verkeerde kant kunt belanden'. Deze prof heeft er met zijn zogenaamde 'turbo-rotonde' voor gezorgd dat de kans op ongelukken met letsel tot gevolg afneemt met zo'n 70%. Op de strontkar door Barneveld met deze vent!

etui | 09-03-13 | 17:51

-weggejorist-

peteyoung | 09-03-13 | 17:51

@ Puin Zooi | 09-03-13 | 17:40 |
Dat van die verkeersboetes ben ik met je eens. Acht de kans groot dat dit een hiaat is in de contracten van de werknemers. Althans ik heb vastgelegd dat mijn personeel zelf financieel verantwoordelijk is voor opgelopen boetes. Werkt als een trein (nee geen Fyra)
.
Wanneer je dit als ondernemer nalaat dan gaat het zoals hier ook duidelijk wordt gruwelijk mis. Personeel denkt/handelt vaak vanuit het principe van "who cares het is toch niet mijn auto"
.

normanius | 09-03-13 | 17:51

@Sliptong | 09-03-13 | 17:31

¿Que?

hangtiet met knoop | 09-03-13 | 17:50

@sufkut | 09-03-13 | 17:44
De ING doet precies hetzelfde...
Moeilijk doen om 3 euro.
Zelfs dreigen met BKR vermelding.
Na 20 jaar klant de hele ING de deur uitgeschopt.

Ing. eslapen | 09-03-13 | 17:47

Ja het is best raar om zo'n bedrijf vanwege een restschuld van slechts 18.000 euro te laten klappen, maar ik krijg de indruk dat die man gewoon depressief is geworden van alle tegenwerking en er daardoor geen zin meer in heeft. Ik heb de afgelopen vier jaar al een paar keer inspirerende en enthousiaste ondernemers zien verdrinken in cynisme en pessimisme. Wellicht ben je dan gewoon niet geschikt als ondernemer, maar dat zou ik nooit durven te zeggen over iemand die >20 jaar een eigen bedrijf heeft gehad.

arno2010 | 09-03-13 | 17:46

de abn is ook een kudtbank wat dat betreft. Ik heb d'r in het verleden m'n rekening opgezegd voor het moeilijk doen over 5 euro. 'Ja maar meneer u kunt niet zomaar uw rekening opzeggen'. Priceless. Zak d'r maar in. M'n fortuin (haha) staat nu bij de ing. Ook niet fijn maar echt alles is beter dan de abn.

sufkut | 09-03-13 | 17:44

@Polky | 09-03-13 | 16:33
Ik vind dat hij alleen een punt heeft over dat gezeur over particuliere verkoop.

frank87 | 09-03-13 | 17:43

@ Watapatja | 09-03-13 | 17:37 |
dat, en de bijkomende kosten welke veelal veel hoger liggen dan het accepteren van die boete wegens te laat betalen.

normanius | 09-03-13 | 17:43

Een groot deel van wat meneer noemt zijn normale, reguliere ondernemersrisico's. Misschien drie jaar geleden niet genoeg onderzocht toen we begonnen? Dat je voor evenementen vergunningen nodig hebt is toch geen nieuws?

Dat meneer seizoensgebonden activiteiten onderneemt is een kwestie van goed plannen. Dat geldt voor strandtenthouders, ijscoverkopers, zonnebrillenverkopers... noem maar op. En dan: feestjes opleuken... tja, in een samenleving waar steeds minder geld voor feestjes beschikbaar is. Ook dat lijkt me een ondernemersrisico. Dat er al zoveel van de bank inzit zegt wel iets over meneer's bedrijf. En dat je op 18K op tilt gaat?

En dan al die boetes. Ik hoor meneer nergens ontkennen dat de overtredingen zijn begaan. Welnu, dan weet je dat je moet betalen. If you can't do the time, don't do the crime. Als jij wilt parkeren waar je wilt, ongeacht de regels, wees dan ook een grote vent en betaal. En zeik niet.

Waarom dit nu ineens een voorbeeld voor het vaderland moet zijn. Gewoon een standaard ondernemer, in z'n standaard zeik-modus. Hij wordt ondernemer, maar veracht als een ambtenaar te kunnen werken. Niet goed.

Puin Zooi | 09-03-13 | 17:40

rechtvaardigerechter | 09-03-13 | 17:39 | + 0 -

En toch moest ik hier weer even om grinniken, heel even maar, dat dan weer wel.

Supermatthijs | 09-03-13 | 17:40

@Dr. Gonzo | 09-03-13 | 16:20
Is hij al falliet verklaard dan? Anders is er geen curator.

frank87 | 09-03-13 | 17:40

2013 is het jaar waar alle records worden verbroken , faillissementen , werkenloosheid , mensen met schulden , belasting en ga zo maar door.

Eurotokkie | 09-03-13 | 17:40

Slechts weinigen kennen de tsjabank. Goede prijs, kwaliteits verhouding. Tsja.

rechtvaardigerechter | 09-03-13 | 17:39

@TunaTown | 09-03-13 | 16:18
Vooral omdat deze actie waarschijnlijk onder fallisementsfraude valt.

frank87 | 09-03-13 | 17:38

normanius | 09-03-13 | 17:33 |
De ergste is dat je eerst moet betalen voordat je in beroep kunt gaan. Afhandelen van beroep duurt vervolgens jaren.

Watapatja | 09-03-13 | 17:37

normanius | 09-03-13 | 17:33 | + 0 -

Mijn ervaring is dat ze het uitendelijk wel altijd doen met een nette rente. Maar ze hanteren inderdaad hun eigen regels. Jij moet iets betalen binnen een termijn van 2 maanden en zelf mogen ze terug betalen na 3 jaar en met het recht op uitstel.

Supermatthijs | 09-03-13 | 17:36

Banken toveren geld uit het niets en lenen dat tegen woekerrentes dan uit aan dode stenen dan aan levende ondernemingen. Vastgoed speculatie FTW!

Bertus Brulbroek | 09-03-13 | 17:35

Vaartje | 09-03-13 | 17:33 |
Banken financieren op dit moment vrijwel niet.

Watapatja | 09-03-13 | 17:35

Watapatja | 09-03-13 | 17:30 |
Ik verbaas me qua belastingdienst helemaal nergens meer over. Heten niet voor niets Belastingdienst. Doelstelling en competentie is innen. Uitbetalen daar in tegen...

normanius | 09-03-13 | 17:33

Vaag hoor. Als zijn onderneming werkelijk winstgevend is dan kan hij deze 18K zou herfinancieren bij de Rabo of ING. Ik denk dat deze meneer niet het hele verhaal vertelt.

Vaartje | 09-03-13 | 17:33

Slap gelul van deze zogenaamde held. 18k alsof dat het einde moet zijn. Hier ligt de schuld het niet bij de ABN-AMRO maar bij deze (nep) ondernemer. Hier is meer aan de hand, veel meer. Maar wat dat zie ik graag tegemoet bij het curatorverslag.

Betwetertje | 09-03-13 | 17:32

Eigenlijk kun je doordenkend maar een ding constateren, dit is een failliet land en de banken zijn nog faillieter er komen steeds meer symptomen naar buiten.

gebrokenvleugel | 09-03-13 | 17:32

normanius | 09-03-13 | 17:29 | + 0 -

Dat was mij duidelijk hoor, geen probleem. Ik denk er zo het mijne van. Die hele situatie stinkt al lijkt het een heel toffe actie van meneer Borm.

Supermatthijs | 09-03-13 | 17:32

@hangtiet met knoop | 09-03-13 | 17:20
Runt u een Wibra?

Sliptong | 09-03-13 | 17:31

normanius | 09-03-13 | 17:26 |
En verbaas, wie is de slechtste betaler? Bij ons in ieder geval de overheid, die beloofde binnen 30 dagen te betalen in het kader van crisisbestrijding. De realiteit is ca 100 dagen.

Watapatja | 09-03-13 | 17:30

Wat een eindbaas! Hulde ende misschien tot morgen. Heb je ook WOII kostuums? Ik zoek nog een paar laarzen van weleer.

Sliptong | 09-03-13 | 17:30

@ normanius | 09-03-13 | 17:26 |
Niet te snel doortikken gek....
.
2e opmerking was in antwoord op
Watapatja | 09-03-13 | 17:19 |

normanius | 09-03-13 | 17:29

@blinde kip | 09-03-13 | 16:55
Yep, zitten veel creeps bij die zelf iedereen met een andere mening de mond willen snoeren.

Nieuwe adverteerders aanboren zal moeilijk worden. Niet goed voor je bedrijf om met een rancuneuze ruziemakerT in zee te gaan. Bovendien hangt hem nog dat akkevietje met het account van die VU studente boven het hoofd.

Hij zal het van zijn fans moeten hebben. Tot nu toe 85 reacties, zag ik, w.o er slechts één bereid om echt wat te doneren.

Enfin, Breedveld zal er wel een punt aan weten te lullen.

La Vie En Rose | 09-03-13 | 17:27

kapotte_stofzuiger | 09-03-13 | 17:25 |
Een liquiditeitsprobleem wil niet zeggen slecht renderend.

Watapatja | 09-03-13 | 17:27

@ Supermatthijs | 09-03-13 | 17:18 |
Voor wat betreft de rekening courant heb je op zich gelijk laat het niet dat wanneer je als (klein/middelgroot) verhuurbedrijf in deze branche jaarlijks gemiddeld 50k aan openstaande fakturen (langer dan 3 maanden) in je boeken hebt, dan gaat op een gegeven moment ook je rekening courant er aan.
.
Voor wat betreft je 2e opmerking.
Met de belastingdienst valt prima te praten zolang je niet een 2 maal over dezelfde aangifte periode uitstel probeert aan te vragen. Uitstel krijg je per periode één keer, de éérste keer te laat betalen kom je weg met een waarschuwing. Bij een herhaling hang je met of zonder overleg gewoon.

normanius | 09-03-13 | 17:26

Reaguurders vinden het waanzin als de overheid investeert in Fyra's en de vliegende variant JSF, maar als diezelfde overheid, via haar staatsbank ABN AMRO, besluit geen geld in een slecht renderende feestwinkel te steken, is het hek van de dam.

kapotte_stofzuiger | 09-03-13 | 17:25

Van Dikhout | 09-03-13 | 17:21 |
Dagelijkse orde.
Klaar.

Watapatja | 09-03-13 | 17:23

Verbale diarree | 09-03-13 | 16:21

Omdat banken en vooral ABN-Amro in het geval de je een bedrijfsfinanciering moet verlengen ineens hele andere criteria gaan stellen. Ook al heb je een goed lopend bedrijf dan laten ze je stikken. Ze verlengen gewoon de financiering niet. De reden is dat ze zelf veel te weinig geld in kas hebben. Als ABN-Amro omvalt dan valt Nederland om. Dus proberen ze zoveel mogelijk leningen ingelost te krijgen.

Zo zullen er nog veel autohandelaren, meubelzaken, bouwbedrijven failliet gaan. Daar heeft men te lijden onder de crisis maar geen pardon. Dus kort en goed mag je stellen dat dit land van alle kanten naar de klote wordt geholpen.

In het geval van Born zullen er alleen maar verliezers zijn.

doskabouter | 09-03-13 | 17:22

Ongeloofwaardig verhaal.
Klaar.

Van Dikhout | 09-03-13 | 17:21

Als je googled op Van de Werf sint Nicolaasga zie je precies hetzelfde, Rabobank weigerde €800.000 werkkapitaal te financieren voor dit bedrijf.
Gevolg 85 man op straat en nog meer onderaannemers zonder werk, bedrijf bestond 100 jaar.
Komt niet meer goed in dit land.

gebrokenvleugel | 09-03-13 | 17:21

Als je googled op Van de Werf sint Nicolaasga zie je precies hetzelfde, Rabobank weigerde €800.000 werkkapitaal te financieren voor dit bedrijf.
Gevolg 85 man op straat en nog meer onderaannemers zonder werk, bedrijf bestond 100 jaar.
Komt niet meer goed in dit land.

gebrokenvleugel | 09-03-13 | 17:21

Ik begrijp wel dat hij boos is, maar omdat ik zelf ondernemer ben weet ik een ding maar al te goed: je moet er meer aan overhouden dan je investeert.

Kennelijk heeft hij 24 jaar een bedrijf gehad. Chapeau!
Alleen als je een bedrijf hebt dan moet je ervoor zorgen dat je winst draait. Dat dit niet altijd lukt is ook mij duidelijk, maar als je er achter komt dat je met een gewone bedrijfsvoering geen winst maakt dan ben je geen bedrijf maar een eredivisieclub die ook alsmaar de hand ophoudt.

Natuurlijk kan je de schuld bij de bank leggen, maar of het nu de ABN Amro is of de ING of welke bank dan ook - je krijgt eigenlijk alleen maar krediet als je het niet nodig hebt. Dat er een krediet van 180k nodig was kan best, maar je kunt mij niet vertellen dat je een bedrijf met 24 jaar ervaring en weet ik hoeveel inventaris en personeel door een restschuld van 18000 laat klappen.

Hier zit veel meer achter. En de parkeerboetes kunnen het nu ook niet zijn.

Er is ook niemand die op zo'n manier zijn levenswerk opblaast.

Ik heb er geen moeite mee dat hij dit doet - wat me wel verbaasd is dat de doorsnee reaguurder (scholier, loonslaaf) zo doet alsof het hele leven in NL door een Bilderberggroepje geregisseerd wordt die niets beters te doen heeft als een feestwinkel failliet te laten gaan.

Minnen zijn welkom (ben in een SM bui vandaag), maar geef dan wel aan wat jij gedaan hebt om dit land beter te maken - zoals je eigen politieke vereniging oprichten, vrijwilligerswerk doen, werk bieden aan werknemers enz.

hangtiet met knoop | 09-03-13 | 17:20

normanius | 09-03-13 | 17:16 |
Pro-actief communiceren met de belastingdienst wil nog wel s helpen. Met banken is een ander verhaal.

Watapatja | 09-03-13 | 17:19

normanius | 09-03-13 | 17:16 | + 0 -

Je hebt toch vaak een rekening courant voor dit soort zaken ?

Supermatthijs | 09-03-13 | 17:18

blijft natuurlijk de vraag waarom de man failliet is, waarom de abn geen krediet wilde verstrekken. lekker kritisch artikel weer. grondige onderzoeksjournalistiek.

zeeman73 | 09-03-13 | 17:18

@ Blasfemie | 09-03-13 | 17:06 |
Dat er een aanleiding is om het verhaal van deze ondernemer op basis van details in twijfel te trekken, kan ik als ondernemer in feitelijk dezelfde branche (evenementen) deels ontkrachten.
.
BTW 5 dagen te laat betalen;
Gebeurt bij mijn toko zo nu en dan ook. Heeft gewoon te maken met de inkomende geldstroom, liquiditeit en een absurd hoog gehalte aan wan/late betalers.
.
Ik moet in de slechte seizoenen soms ook kiezen tussen een boete van een paar K belastingboete of m'n personeel niet tijdig uitbetalen.
.
Mijn mening hier over;
Personeel gaat voor omdat ze werken voor hun salaris, de (r)overheid kan best een paar dagen wachten

normanius | 09-03-13 | 17:16

En wel allemaal ff de man een tientje zwart in de klauwen drukken.
Als dank voor zijn werk.
Dat zou wel zo netjes zijn.
Borm=Baas!

mothersfinest | 09-03-13 | 17:16

Mooi man. Wat een held. Prachtig statement. Ook voor de to big to fails kan het niet altijd feest zijn.

Fierljepping on ice | 09-03-13 | 17:14

Als elke Nederlander maar de helft van het lef had van deze man dan was Nederland allang weer van de Nederlanders geweest. Waren de graaiers stuk voor stuk verbannen naar een onbewoond eiland en was de criminaliteit tot nagenoeg nul gedaald.

Moeilijk om je luxe los te laten en te gaan voor je principe's

doskabouter | 09-03-13 | 17:13

Watapatja | 09-03-13 | 17:11 | + 0 -

Dat maakt mij niet uit eigenlijk.

Supermatthijs | 09-03-13 | 17:12

Supermatthijs | 09-03-13 | 17:09

Vergeet niet een ABN-shirt aan te trekken.

netniet | 09-03-13 | 17:11

Supermatthijs | 09-03-13 | 17:09 |
Waar gaan we ruzie over maken?

Watapatja | 09-03-13 | 17:11

Watapatja | 09-03-13 | 17:06 | + 0 -

Prima ik zal er zijn, als ik het niet vergeet.

Supermatthijs | 09-03-13 | 17:09

@Blasfemie | 09-03-13 | 17:06
Precies. In tegenstelling tot wat de onderbuik invoelt, is de Nederlandse belastingdienst voor ondernemers best een prettige partner. Ja, ze vragen teveel, maar over betaaldata, aangiftes en andere regels valt altijd te onderhandelen.

kapotte_stofzuiger | 09-03-13 | 17:09

@ Supermatthijs | 09-03-13 | 17:02 |
Verleidelijk aanbod maar toch, ik bedank. Het is immers weekend

normanius | 09-03-13 | 17:09

Kan Deijsselbloem hem niet nationaliseren ?

netniet | 09-03-13 | 17:08

Supermatthijs | 09-03-13 | 17:02 |
Morgen, 13.00 uur, Zwaag?

Watapatja | 09-03-13 | 17:06

In eerste instantie leek het me (als ook ondernemer) een sympathiek verhaal, maar hoe meer informatie hij geeft hoe meer het lijkt alsof hij een hoop details achterhoudt.

Sommige dingen wekken de indruk dat ze hun spullen gewoon niet goed voor elkaar hebben: "Boetes van honderden euro's omdat we de BTW 5 dagen te laat betalen, Dwangbevelen van de belastingdienst (gewoon per post) waar € 600,00 extra voor wordt berekend". Je moet om te beginnen meerdere keren achter elkaar te laat betalen voordat ze met een boete beginnen. De regels daarvoor zijn duidelijk, je moet je BTW gewoon opzij zetten en afdragen. Ja, dat is kut, maar het zijn gewoon de spelregels.

Daarnaast is het een raar verhaal dat je failliet bent omdat een bank je niet meer tijd wil geven om een eerder overeen gekomen lening af te betalen. Als je ook maar een matig runnend bedrijf hebt kun je die 18000 euro echt wel ergens anders lenen om je vorige lening af te kunnen lossen... dat is hoe alle anderen het doen.

Blasfemie | 09-03-13 | 17:06

Hoewel de Nederlandse roverheid je het bloed onder de nagels kan halen ( fuck it: haalt) lijkt dit meer op een triest geval van terminale koppigheid. Met stijl, dat wel.

o)+ | 09-03-13 | 17:02

Ruzie maken iemand ?

Supermatthijs | 09-03-13 | 17:02

Ik hoop niet dat die Zalm binnenkort weer op de TV zit te lachen en zit te grinneken, want als ik dat porum zie dan ben ik meteen drie weken ongesteld. Wat is dat een misbaksel als die denkt te moeten lachen.

jasser | 09-03-13 | 17:00

martinned | 09-03-13 | 16:49 |
Een typische ambtenarenopmerking. Hiermee toon je direct aan hoe ver de maatschappelijke werkelijkheid buiten je gezichtsveld ligt.

Watapatja | 09-03-13 | 16:55

@La Vie En Rose | 09-03-13 | 16:51
Die wereldverbeteraars die bij hem de comment vol slijmen zijn anders wel grote knieperds.
Maar terug komt hij zeker. Misschien kan hij voor mogelijke adverteerders zijn bezoekersaantallen omhoog krikken via wat extra proxy's.

blinde kip | 09-03-13 | 16:55

En dankzij al de "moet je maar niet ....." figuren kan de overheid gerust doorgaan met het bestelen van de burger. De ABN AMRO had jaren geleden al failliet moeten gaan maarre to big to fail he. Overheden dienen de burger en ondernemer te dienen, niet uit te buiten.

majorkingkong | 09-03-13 | 16:55

Waar is dat feestje?

hfakker | 09-03-13 | 16:54

Toen ik als held stopte, werd ik man. Tsja.

rechtvaardigerechter | 09-03-13 | 16:54

Hij heeft een goed punt. 2 maanden uitstel moet toch mogelijk zijn. Als je leest hoeveel geld een ondernemer aan achterlijke bureaucratie kwijt is begrijp je waarom hij dit doet.

NiceGuysFinishLast | 09-03-13 | 16:54

@Terpen-tijn | 09-03-13 | 16:47 | + 1
Heb je gelijk in.

@tompending | 09-03-13 | 16:42 | + -1
Klopt.. Maar daarom is het nog wel zijn eigen schuld ;-)

Polky | 09-03-13 | 16:53

@blinde kip | 09-03-13 | 16:39
Ghehe. Denk het ook niet. :)

Maar denk ook niet dat Breedveld gaat stoppen.
Even afrekenen met zijn vijanden, en janken, want hij en Hassnae zijn slachtoffers en vervolgens hopen dat zijn fans zoveel medelijden met hem krijgen dat ze Frontaal Naakt financieel gaan steunen.

Zo zie ik zijn aankondiging dat hij met FN gaat stoppen.

La Vie En Rose | 09-03-13 | 16:51

Schitterende alleszeggende foto ook! Dikke middelvinger met een feestneus op. Dat die pic maar een meme mag worden die we nog lang zullen zien, hij verdient het.

KabbelendKontwater | 09-03-13 | 16:51

@tompending | 09-03-13 | 16:35

Wacht ff: Staatsbank => Moet ik deze kerel nou subsidiëren omdat zijn Business Plan niet winter-proof is? Kwam de winter als een verassing of zo?

martinned | 09-03-13 | 16:49

Watapatja | 09-03-13 | 16:46 |

Zonder geld anders had hij gewoon die 18 mille betaald en was van het gezeur af.

Chow | 09-03-13 | 16:49

@ K.Zwellever | 09-03-13 | 16:45 |
Voordat u begint te zeveren over een gebrek aan ondernemers, lees onderstaande even!
.
Mijn comment bij originele topic:
.
@ Grote stamper | 04-03-13 | 12:02 |
Dat zal denk ik wel mee vallen, heeft voornamelijk te maken met het gebrek aan kennis van zaken bij ABN.
.
Ik heb precies het zelfde meegemaakt in de eerste jaren van mijn bedrijf. Had wat extra liquiditeit nodig omdat de investeringsbehoefte hoger lag dan de liquiditeit.
ABN kwam met een krediet t.h.v. 50k (prima want meer had k niet nodig) Alles wel tot een jaar later toen het vanwege de seizoensdynamiek even 3 maanden wat rustig was en ABN gedurende die 3 maanden niet de geëiste 10k omzet per maand binnen zag komen. BAM zonder enig overleg of wat dan ook, ineens ondernemerskrediet omzetten in lening met aflossingsverplichting @ 2,5k per maand.
.
ABN hanteert voor verhuurbedrijven in welke branche dan ook dezelfde regels als voor woningverhuur. Uitgangspunt ABN is constante maandelijkse inkomsten i.v.m. langlopende (2+ jaar) contracten.
Iets wat in de evenementenverhuur niet ongebruikelijk is, maar hooguit 20% van de omzet genereert (80% is dag/weekend verhuur) en niet het leeuwendeel zoals ABN denkt.
.
Bij mij was het makkelijk, investeerder gezocht bank dikke vinger gegeven ... Nu wordt ik bijna elk kwartaal wel uitgenodigd voor een bedelgesprekje bij ABN. Of ik gezien mijn florerende omzet niet een kredietje wil afsluiten. (mag 3 ton hebben van ze)
En dan straks als t weer ff 3 maanden rustig is (zoals elk jaar) weer af mogen lappen ?.... Dikke doe ABN
normanius | 04-03-13 | 12:26 | + 34 -

normanius | 09-03-13 | 16:49

Polky 16:43
Mooi weer is droog weer, kou maakt niet uit.

Terpen-tijn | 09-03-13 | 16:47

Het huidige negatieve klimaat zal ook geen positief effect hebben gehad op de feestartikelenbranche.

oplichter | 09-03-13 | 16:47

Chow | 09-03-13 | 16:44 |
Alvorens de ondernemingskamer uitspraak heeft gedaan, is deze vogel al gevlogen.

Watapatja | 09-03-13 | 16:46

18.000 euro, dat is drie uur Job over de vloer.

Petrus de Rewa | 09-03-13 | 16:46

@Tim Grimback | 09-03-13 | 16:45
* -een-

Tim Grimback | 09-03-13 | 16:46

Ondernemen =risico nemen.
En als je failliet gaat is dat jammer maar om dan gelijk de schuld aan de banken te geven is wel heel gemakkelijk.
De reacties hier geven al aan hoe weinig ondernemers er tussen de reaguurdertjes zitten.
Als het de banken hun schuld was,zouden alle ondernemers,die nl met die zelfde banken moeten werken ook failliet moeten gaan.
Dit neemt echter niet weg dat banken gruwelijke klootzakken kunnen zijn voor den ondernemer,maar vlak de overheid ook niet uit.Verder is het tamelijk zuur als je als schuldeiser van meneer,bv als leverancier van die opblaas troep bv,nu leest dat meneer alles uit gaat delen.

K.Zwellever | 09-03-13 | 16:45

@Petrus de Rewa | 09-03-13 | 16:41
Lijkt er inderdaad op dat dit verhaal een geen happy end gaat krijgen.. :-(

Tim Grimback | 09-03-13 | 16:45

Voor die plastic geiten weet ik nog wel een passende bestemming.

Petrus de Rewa | 09-03-13 | 16:45

@ copywriter | 09-03-13 | 16:40 |
Dat zal wel meevallen. Deze ondernemer verklaart zichzelf failliet omdat ABN niet even een paar maanden kan/wil wachten tot het seizoen weer begint en de afbetaling van de restschuld 18K vrij eenvoudig gerealiseerd kan worden. Bin there. Done That, Soveld it #fuckabnamro

normanius | 09-03-13 | 16:45

Hij is kapot gemaakt door de ABN die een achterlijke manier van krediet verstrekken hanteert namelijk op basis van geldstroom niet op basis van winst.
Zo konden wij ook eerst lenen wat we wouden maar door de de huidige situatie liep de omzet terug en of je het dan maar even vlot wil terug betalen, terwijl je het nu juist nodig hebt. zo zijn wij ook kapot gemaakt en er valt niet te praten want die leningen zijn toch al afgeschreven waardoor de ABN een lagere winst heeft en dus minder difident aan de staat hoeft te betalen.

dam-dame | 09-03-13 | 16:45

Chapeau voor al die Nederlandse ondernemers die het blijkbaar wel jarenlang kunnen volhouden, ondanks alle belastingen, ABN-AMRO's en verkeersboetes.

kapotte_stofzuiger | 09-03-13 | 16:44

Gozer moet gewoon spullen gaan verhuren in plaats van stukjes schrijven, fout parkeren, mileudelicten plegen, te hard rijden, enz.

fail | 09-03-13 | 16:44

Watapatja | 09-03-13 | 16:41 |

Dikke kans dat hem dan onbehoorlijk bestuur gaat worden verweten en dan is hij alsnog hoofdelijk aansprakelijk en zit dus niet op het strand.

Chow | 09-03-13 | 16:44

Curator doet een schatting wat er weg is en dat komt bij de schuld van mister feestneus.

Terpen-tijn | 09-03-13 | 16:43

@Wees_eens_creatief | 09-03-13 | 16:39
Nee, de banken werden gered om geld stromen in stand te houden van investeerders in slechte producten. Banken zijn ook directe concurrenten van pensioenfondsen (zie de rente) dus hen helpen schaadt pensioenen juist. Maar met wat angst kun je iedereen verkopen dat banken belangrijk zijn voor spaarcentjes. Maar hen gaat het slechts dat ze dat geld kunnen verspillen.

blinde kip | 09-03-13 | 16:43

Terpen-tijn | 09-03-13 | 16:38 | + -1

Ben een mooi weer fietser dus:'nee dank u'

Polky | 09-03-13 | 16:43

@Polky | 09-03-13 | 16:33 |
Noem je dat schuld? Dat is het soort "strafblad" dat elke actieve Nederlander die dagelijks met de neus buiten de deur komt op z'n naam heeft staan.

tompending | 09-03-13 | 16:42

Pas op met wanhopige mensen. Niemand die deze man de winter door kan helpen?

Petrus de Rewa | 09-03-13 | 16:41

Saksenros | 09-03-13 | 16:36 |
Hij verklaart zichzelf failliet, je mag aannemen op de prognose voor de komende maanden. Dus feitelijk een bedrijsbeeindiging, waarbij restschuld ABN blijft staan. Een vordering op een straks lege bv.

Watapatja | 09-03-13 | 16:41

Leuke aktie maar dit gaat em toch echt niet worden.
Bij een failliete boedel heeft de fiscus absolute voorrang als het gaat om de tent leeg te tillen.
As we speak worden waarschijnlijk nu al alle 1 strepertjes in de omgeving van hun weekend verlof opgeroepen om het pand af te grendelen en te bewaken.
Maar ja, je kunt het morgen eens proberen.

copywriter | 09-03-13 | 16:40

@La Vie En Rose | 09-03-13 | 16:14
Nee, dat worden geen colums voor GS.

blinde kip | 09-03-13 | 16:39

Ik mag hopen dat jij nooit een baan met wat verantwoordelijkheid krijgt... tenenkrommend. Kennelijk moet men, op kosten van de belastingbetaler, onrendabele feestwinkels overeind houden. Mijn god.
*
Overigens, die banken werden louter gered om de spaarcentjes en pensioenen van miljoenen NLers te redden, maar dat terzijde

Wees_eens_creatief | 09-03-13 | 16:39

Buitengewoon onaangenaam, die man. Staatsbank of niet, je moet wek gek zijn om geld in zijn nering te steken.

drieluik | 09-03-13 | 16:39

Polky 16:33
Kzou gaan fietsen als ik jou was.

Terpen-tijn | 09-03-13 | 16:38

Hoewel ik de aanleiding snap na het verhaal te hebben gelezen vind ik het toch een rare actie en een raar verhaal. Hij geeft aan failliet te zijn, naar mijn weten zijn daar twee schuldeisers voor nodig, minstens een andere zaak dan de ABN Amro is dus ook slachtoffer van deze actie. Wie zegt dat dat geen hardwerkende ondernemers zijn?

Saksenros | 09-03-13 | 16:36

Verbale diarree | 09-03-13 | 16:21
Deze ondernemer heeft meer dan genoeg verteld. Hij wil de laatste 10% van 180.000(!) euro wat maandjes later betalen omdat er in deze koudeperiode gewoonweg niet zoveel springkussens verhuurt worden. De bank voelt er niks van om even drie maandjes op 18.000 euro te wachten. Da's peanuts op hun totaalwinst in diezelfde drie maanden. Laat de bank het maar uitleggen.

tompending | 09-03-13 | 16:35

@Wees_eens_creatief

Precies, je hebt helemaal gelijk nitwit, daarom zouden de banken en alle grote financiele instellingen in Nederland nu ook failliet moeten zijn, oh nee, die houden wij overeind om vervolgens genaaid te worden met extreem lage spaarrentes aangezien ze allemaal bij de euribor voor vrijwel niks mogen lenen en dan bij het verstrekken van de hypotheekrente driemaal de kop over laten gaan om zo een beetje centjes terug te kunnen betalen en op deze manier houd de gehele financiele sector ons al 5 jaren in de crisis en komt er voorlopig geen einde aan, maar slaap jij maar gerust verder.

Larevenge | 09-03-13 | 16:35

Btw, het echte NLse tuig komt op 10 maart pas in beeld. Gratis weggeven is immers een walhalla voor de Nederlander... gulzig en vettig als die is

Wees_eens_creatief | 09-03-13 | 16:33

Ben anti deze overheid maar het lijkt erop dat meneer de overheid de schuld geeft voor zijn daden.

U wilt voorbeelden wat ons allemaal al overkwam?
* Lampje stuk van achterverlichting; 65 euro bekeuring.
* Springkussen schoonmaken op eigen terrein: 1200 euro bekeuring.
* Auto op stoep bij winkelcentrum omdat wij aan het uitladen zijn: 85 euro bekeuring.
* Grote auto 110 kilo te zwaar beladen: 350 euro bekeuring
* 20-30 verkeersboetes op jaarbasis voor 3 tot 10 kilometer te hard rijden: Totaal 1500 euro
* Decoratiebeelden vanuit ons pand verkocht aan particulier: dwangbevel van 7 pagina's dik
omdat particuliere verkoop niet mag volgens het bestemmingsplan.
* Parkeermeter stuk, toch staan: 75 euro bekeuring

Polky | 09-03-13 | 16:33

Hij zeurt over zaken waar andere ondernemers ook mee te maken hebben en die redden het prima. Denk helaas dat ie zelf iets fout doet of in de verkeerde branche zit.

Chow | 09-03-13 | 16:32

Deze man is echt tot op het bot gefrustreerd zeg, zelfs op de foto moet hij zijn middelvinger opsteken.

mijntweecent | 09-03-13 | 16:32

@ Verbale diarree | 09-03-13 | 16:21 |
Zie mijn comment ergens halverwege het eerste topic over deze held, dan wordt het je wel duidelijk.

normanius | 09-03-13 | 16:32

Held? Lol, de sneuneus... huilie huilie en dan dingen gratis weggeven. Alsof het de staat wat kan schelen... meer dan een paar ton inventaris is het niet.
*
Slechte bedrijfsvoering = rooie cijfers = failliet. Maar nee, boehoe de bank.. zucht

Wees_eens_creatief | 09-03-13 | 16:31

"Voorts jaarlijkse facturen omdat we een radio in de kantine hebben, voor de copieermachine, voor de reclameletters boven ons pand, voor de KvK inschrijving per BV € 142,00"
Ja hoor dat zal ook weer eens niet, ook Tim Kuik is dus medeplichtig hieraan

Tim Grimback | 09-03-13 | 16:30

Dat is nu win-win denken, iets wat de overheid niet kent, die is alleen bekent met win-verlies denken (zie: flitspalen, trajectcontroles, belasting etc....).

ElMatadero | 09-03-13 | 16:30

Sportief dat IEDEREEN mag komen inclusief bankmedewerkers.

Andersom dag | 09-03-13 | 16:28

Gratiz? Dat wordt één groot hoofddoekenfeest.

Pastor Sippenhaft | 09-03-13 | 16:28

De bank trok de stekker eruit. Het bedrijf had dus banksteun nodig om te kunnen doorgaan. Hoe triest ook, dan zou je je moeten afvragen of je misschien wel moet stoppen met je feestwinkel.

Dat is ook al eens aangekaart in het vorige topic hierover. Het is triest voor de man maar het gebeurt.

En hoewel het een ludieke YOLO actie is, naait hij hiermee niet alleen de Zalmbank, maar ook de overige klanten daar, aan wie kosten/verliezen door de bank worden doorberekend.

SDI | 09-03-13 | 16:27

TunaTown | 09-03-13 | 16:18
Niet als meneer ondertussen met de rest van z'n spaargeld het land al heeft verlaten en al in thailand van de zon ligt te genieten en het leegplukken van wat de bank nog zou kunnen verkopen laat regelen door z'n vrienden.

Naast de rant van meneer zou ik eigenlijk vooral wel eens willen horen hoe hij het praktisch doet en zo. Kan wel inspiratie gebruiken.

Mister Crabs | 09-03-13 | 16:26

Triest, heel triest dit. Bedankt VVD, bedankt Balkenende, bedankt Samsom, bedankt Zalm, bedankt Draghi, bedankt van Rompie, bedankt allemaal voor het naar de kloten helpen van ons land.

Het allergrootste bedankje gaat trouwens naar de PvdA, u heeft gewonnen, dit land is failliet, financieel en moreel. Allemaal dankzij U.

neemjemoederindemali | 09-03-13 | 16:25

Ik denk gewoon dat niemand komt. Niemand hoeft dat spul, daarom is ie ook op de fles gegaan.

roze_bril | 09-03-13 | 16:24

Kunnen Tom Staal en Rutger niet even naar de ABN stappen en daar om wat uitleg vragen?

DeHertogJan | 09-03-13 | 16:23

Hulde, zouden meer ondernemers moeten doen. Hierna 3 jaar WSNP, op de blaren zitten, daarna schone lei en schuldloos verder.

Watapatja | 09-03-13 | 16:22

Hoe zou Sander hier zich nu over voelen? of heeft die, zoals een echte bankmedewerker beaamt, geen enkel moraalfilosofisch besef

Tim Grimback | 09-03-13 | 16:21

Ik ben benieuwd of de bank hier nu wel zo blij mee is? Deze man heeft in ieder geval wel kloten! Maar helaas lees ik niet waarom de bank de geldkraan heeft dichtgedraaid.

Zelf ben ik gelukkig niet afhankelijk van financieringen, maar ik hoor wel van collega ondernemers dat ze geen krediet meer krijgen op hun zakelijke rekening. Voor sommige bedrijven is het noodzakelijk om dit te hebben.

Laat deze man eerst eens vertellen waarom de bank zo lastig is!

Verbale diarree | 09-03-13 | 16:21

Slim ook om dit van te voren aan te kondigen. Ik neem aan dat de curator wel maatregelen gaat treffen.

Dr. Gonzo | 09-03-13 | 16:20

Wordt gewoon allemaal amptenaar. 2.300 E-tjes per dag bij geen risico en bij nergens aansprakelijk voor. Mooi toch? Nivelleren is een feest!

Rest In Privacy | 09-03-13 | 16:19

De grauwe werkelijkheid is waarschijnlijk dat deze heer door de curator nog dieper in de shit wordt geduwd.

TunaTown | 09-03-13 | 16:18

Uiteraard ga ik zijn boek kopen, en contant afrekenen. Held ! Alles moet naar de klote van onze "bestuurders"
Deze man helpt ze een handje en er zouden er meer van moeten zijn.

tiepmiep | 09-03-13 | 16:18

Job Cohen wrijft nu al in zijn handjes. Dat wordt een YOLO-onderzoek deel 2!

Handige Harrie | 09-03-13 | 16:17

En Hulde voor Alfons Borm!
Wat een baas!

La Vie En Rose | 09-03-13 | 16:16

Zonder meer informatie over de financiële achtergrond van deze meneer en zijn bedrijf kan ik geen uitspraken doen.

Hoewel de banken de schijn tegen hebben. Nu de overheid eigenaar is van de banken, waarom niet doorgaan zonder winstoogmerk en buitenproportionele beloningen? Als we het allemaal willen kan het toch ook gewoon? Wij, de burgers, zijn zowel klant als aandeelhouder van die banken.

Meeroever | 09-03-13 | 16:14

Count me in!! Leuk, een reünie voor reaguurders!

Burgertrutje | 09-03-13 | 16:14

Gaat de tweede zin nu over @chrisklomp, over @frontaalnaakt of allebei? vragen vragen vragen...

Ik doe mee met Project X Zwaag.

liegende hollander | 09-03-13 | 16:14

"Ergens mee stoppen kan op twee manieren. Laf schijterig met je kippenhart huiliejankend boehoe doen en anderen de schuld geven als je het zelf finaal verkloot hebt omdat je langzaam stikte in je eigen hypocriete haatkots."

♥♥♥ voor @Pritt.

La Vie En Rose | 09-03-13 | 16:14

Hahaha, top actie!!! Steek hem in den aars ABN!

Loeki SE | 09-03-13 | 16:13

Kan Scheringa een voorbeeld aan nemen...

Ja nee, geen mening | 09-03-13 | 16:12

Mensen die helemaal niets meer te verliezen hebben. Reden tot zorg voor de boven ons geplaatsten.

Godsammekraken | 09-03-13 | 16:12

Groot gelijk - YOLO zegt Job en dus moet je het ervan nemen.

Snackbar van Allah | 09-03-13 | 16:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken