Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Begrotingsnorm van drie procent is een HOAX

paardenezels.jpg Alsof de begrotingsnorm van drie procent de kurk is waar de volledige economie op drijft, zo krampachtig hield het kabinet er aan vast. En om het begrotingstekort onder die vermaledijde 3 procent te kunnen houden, zullen VVD en PvdA in 2014 weer 4 miljard extra moeten bezuinigingen. Maar tot die tijd gaat de VVD plots de joviale jongen uithangen die net doet of de begrotingsnorm hem niets meer kan schelen. Trap er niet in. In 2014 zal Nederland gewoon aan de Brusselse 3% moeten (en willen) voldoen. De VVD drukt nu alleen even op de paniekknop om een nieuwe ronde volkswoede te voorkomen (zie ook: politiek charmeoffensief van Dijsselbloem, die 'constructieve' geluiden laat horen). Maar waar je de courant of omroepstichting niet over zult horen: de begrotingsnorm is sowieso een hoax. In het Verdrag van Maastricht van 1992 zijn zogenaamde convergentiecriteria (*) vastgesteld om een eenheidsmunt mogelijk te maken: het begrotingstekort moet onder de 3 procent blijven, de staatsschuld moet minder dan 60 procent van het nationale inkomen (BBP) zijn, en de inflatie mag niet hoger dan 1,5 procent boven het gemiddelde van de drie landen met de laagste inflatie zijn. Op die manier creëer je een 'optimaal valutagebied' (*). Binnen dat gebied houden de conjunctuur-bewegingen van de verschillende nationale economieën gelijke tred en is het theoretisch mogelijk om verschillende valuta tot één munt samen te smeden: de euro. Theoretisch, want de convergentienormen kennen geen economische of empirische fundering en zijn dus waardeloos. Gerrit Zalm erkende die leugen in 1992 nog in hoogsteigen persoon (kwoot & bronpdf). Bovendien voldeed vrijwel geen enkele lidstaat aan de convergentiecriteria op het moment dat de euro werd ingevoerd (ook Nederland niet). Omdat de Europese economie(ën) de wind in de rug had(den), werden de normen echter "tijdelijk" opgerekt, en de tekortkomingen genegeerd. Daarom is de euro bij de minste tegenspoed al gaan wankelen. Daarnaast zijn de regels waar de eurolanden aan worden gehouden gebaseerd op de economische bubbel die we sinds de jaren '90 geblazen hebben (lees: het modale duo Henk en Ingrid met een huis van drie ton, een dure Duitser voor de deur en drie keer per jaar op safari/cruise/duikvakantie). De begrotingsnorm van drie procent is namelijk gebaseerd op een theoretische jaarlijkse economische groei (van 5%, bronpdf). En die halen we al een tijdje niet meer. Het politieke hanengevecht rond de drieprocentsnorm is dus slechts voor de bühne, voor een publiek dat grof geld betaalt voor een bloederige show die eigenlijk helemaal niemand wil zien. Symbolische ingrepen op basis van ongefundeerde economische theorieën gaan een munt die nooit een eenheid is geweest, niet tot eenheid maken. Tot slot: De perpetuele economische groei van 5% waar de euro-normen in 1992 op gebaseerd zijn, heeft Europa sowieso nooit gehaald: de groei lag altijd onder de 3%, volgens een stabiliteitsonderzoek (bronpdf) van een jaar geleden. De euro als eenheidsmunt bestaat alleen in theorie. De euro zoals wij hem in de praktijk gebruiken, is een massavernietigingswapen.

Reaguursels

Inloggen

Klopt

martinned | 28-02-13 | 01:35

meer geld uitgeven dan je binnenkrijgt is pas een hoax

Stijlloos84 | 27-02-13 | 23:03

-weggejorist-

alles_is_køt | 27-02-13 | 17:57

-weggejorist-

NederlandInProtest | 27-02-13 | 16:45

@Bakito | 27-02-13 | 09:48
Net zoals denken in minkudo's?

Sylvester Calzone | 27-02-13 | 15:42

Het interesseert me niet meer wat 'goed is voor de economie' of 'slecht voor de economie' ik ben die hele Moderne Staat zat. Iedereen die hier geboren wordt is feitelijk slaaf van de moderne staat. Het is een complete absurditeit die geaccepteerd wordt omdat mensen denken dat het ergens goed voor is of noodzakelijk. Heel nederland is bezit geworden van die politieke abstractie. De neiging om alles over te nemen zit ingebouwd in de schaalgrootte en het gewelds- en belasting monopolie. "democratie' is alleen maar een laagje veneer wat iedereen een rad voor de ogen draait. Dat is de reden dat nederland veranderd is in een totalitaire vinexwijk.

JensDensen | 27-02-13 | 14:39

MarcS | 27-02-13 | 13:14 |
Google maar. Het industriele kartel heeft het nog altijd voor het zeggen, in een iets uitgebreidere vorm, en het EU systeem rolt nog steeds zo als het toen deed. Europese Commissie wordt benoemd door het bedrijfsleven, Europees Parlement heeft nul wetgevende macht, kan nu alleen wetsvoorstellen blokkeren maar op elk Europees Parlementslid zit een leger aan EU-technocratielobbyisten. We are fucked. Parallellen met interbellair Duitsland en de Sovjet-Unie liegen er niet om.

witwas | 27-02-13 | 13:15 |
Dat goud moet volgens mij nog gevonden worden. Beetje toevallig dat vlakna dat Duitsland bekend maakte haar goud terug te willen halen uit de VS en Frankrijk, diezelfde twee landen een offensief lanceren op Mali, een van de grootste goudproducenten ter wereld.

Plap | 27-02-13 | 13:45

plEUROp

Tjemig | 27-02-13 | 13:17

@tipo | 27-02-13 | 12:43
Ik heb het sterke vermoeden dat Duitsland tezijnertijd een eigen munt naast de euro zal introduceren. Ze zijn goud aan het terughalen en ze zijn vanuit het verleden doodsbenauwd voor inflatie. Maar aan de andere kant hebben ze hun lot verbonden aan de EU en valt niet te verwachten dat ze er cold turkey uit zullen stappen. Volgens mij kunnen ze zo de euro redden zonder zelf een te groot welvaartsverlies te leiden. Natuurlijk zal hun export naar de andere eurolanden sterk terugvallen, maar je ziet nu al dat de bedrijven die het goed doen (in Nederland Heineken en Unilever, in Duitsland o.a. Mercedes) zich vooral richten op opkomende markten en niet op de interne markt van de EU

witwas | 27-02-13 | 13:15

@Plap | 27-02-13 | 12:11
Ik vind de bewijslast hierin splinter dun, zeker omdat ik de plaatjes niet kan vergroten en dus niet zelf lezen. Maar als ik zie dat iemand die voor oorlogsmisdaden 4 jaar de lik in gaat om vervolgens weer CEO van een groot concern te worden, dan stinkt daar wel iets.

MarcS | 27-02-13 | 13:14

Stoppen met die euro, van mij part een pause. Op dit moment kunnen we beter eerst ons eigen volk gezond maken, wij regelen immers de belasting?

opzaterdagnaardeikea | 27-02-13 | 12:44

@witwas 12:33
Elk jaar dat de triple-A-landen van de Eurozone niet, of te weinig, bijdragen aan het aanvullen van het onhoudbare handelstekort van de PIGS en Frankrijk, zal dat bedrag doorgeschoven worden naar de komende jaren.
.
Van uitstel komt geen afstel, zolang de Euro een eenheidsmunt blijft.
.
Vandaar dat de Euro geen eenheidsmunt kan blijven, tenzij de triple-A-landen een enorme rem op hun economische groei van 6%BNP accepteert. Voor Duitsland zou het om 7% BNP gaan, ongeveer net zo veel als de herstelbetalingen na het Verdrag van Versaille. Daar lijkt mij geen draagvlak voor.

tipo | 27-02-13 | 12:43

@tipo | 27-02-13 | 12:30
Oké, duidelijk. Bedankt voor de moeite! Ik vroeg me gewoon af of het bedrag niet steeds hoger wordt naarmate de PIIGS achteruit boeren terwijl vooral Duitsland nog economisch stabiel blijft.

witwas | 27-02-13 | 12:33

@witwas 12:07
De berekening van 1620 miljard gaat er van uit dat het onhoudbare deel van de handelsonbalans tussen de kern en de periferie (inclusief Frankrijk) via belastingtransfers, rentedeling of inflatie zal moeten worden opgelost, om zo de divergentie van de economie-en in de Eurozone een definitef halt toe te roepen. De PIIGS en Frankrijk zijn namelijk niet in staat om het onhoudbare deel van hun handelstekort er structureel bij te lenen, dus zullen Duitsland, Finland, Luxemburg, Oostenrijk en Nederland dat deel structureel moeten betalen, linksom of rechtsom. Dat kost Nederland circa 37 miljard per jaar, wat overeenkomt met circa 6% van ons BNP. Dit is een langjarige schatting voor de komende 40 jaar. Een gemiddelde dus. Het zal het ene jaar natuurlijk iets fluctureren met het andere jaar en voorlopig betaalt Nederland nog bij lange na niet zo een bijdrage die de divergentie in de Eurozone een halt toe roept. Dat blijkt wel uit de divergentie van Frankrijk tov Duitsland en Nederland.
.
Dus ja, Frankrijk zit daar al bij, maar we betalen nu nog lang niet het bedrag wat nodig is voor een permanent stabiele Eurozone. Dat moet wel gebeuren, als we de Euro als eenheidsmunt willen behouden.

tipo | 27-02-13 | 12:30

@ Old_Spice | 27-02-13 | 12:12 |

Juistem!

Plap | 27-02-13 | 12:15

3 procent? inleveren,praat eens met de mensen die het met werken moeten verdienen,alles ligt op zijn reet Rutte,dankzij jullie,ik geef het incompetente zooitje nog even in Den Haag,dan komen de protesten en de stenen door de ramen.

fleurtje | 27-02-13 | 12:13

Deze poep is georchestreeheerd. Check mijn linkje op 11.51, einde discussie.

Plap | 27-02-13 | 12:11

Al dat geld zal wel nodig zijn om een ondergrondse bunker te bouwen in Brussel omdat inmiddels iedereen zich realiseert dat de poep de ventilator keihard gaat raken.

caspert79 | 27-02-13 | 12:08

@tipo | 27-02-13 | 11:59
Vraagje: Die berekening van de kosten van het redden van de euro is al ruim driekwart jaar oud. Is er in die berekening rekening mee gehouden dat ook een land als Frankrijk hoogstwaarschijnlijk 'gered' moet worden, of op zijn best niet gaat bijdragen aan het overeind houden van de euro?

witwas | 27-02-13 | 12:07

@Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:58
Het is inderdaad verrassend makkelijk, toch gaat het zo verrassend vaak fout. Je zou de prospecti er eens bij moeten pakken van een willekeurig fonds dat je geld wil. Iedereen zou moeten snappen dat dat niet vol te houden is. Nou ben ik echt niet direct een aanhanger van Thomas Malthus of de Club van Rome, maar iets meer realiteitszin, vooral ook bij politici, zou al veel helpen.

Zeeland Sjort | 27-02-13 | 12:06

@Kaas de Vies 11:53
Zo is het maar net.

Als het CPB morgen de kosten van het redden van de Euro mee zou nemen in haar meerjaren-voorspelling van de Rijksuitgaven, dan zal blijken dat het overheidstekort de komende decenia 4%BNP a 6%BNP hoger uitvalt.

tipo | 27-02-13 | 11:59

@Zeeland Sjort | 27-02-13 | 11:56 | + 0 -
Ha ik snap dat zelfs en ik had alleen maar Maatschappijleer.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:58

@Feynman | 27-02-13 | 09:59
Iedereen die over zulke groeipercentages praat, heeft geen idee van wat exponentiële groei eigenlijk inhoudt. Vijf procent per jaar betekent grofweg een verdubbeling elke 12 jaar. Twee procent betekent ongeveer 35 jaar.
.
Het is een wat belegen filmpje, maar iedereen zonder Wiskunde B in z'n pakket zou het eens moeten bekijken: www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY En je hoeft echt niet alle 8 de stukken te kijken om te snappen waarom het met economische groei (en eigenlijk met bijna alle groei) op den duur mis gaat. Het is gewoon niet vol te houden.

Zeeland Sjort | 27-02-13 | 11:56

@tipo | 27-02-13 | 11:47 | + 3 -
En dat laatste is ook zo huigelachtig omdat ze wel zitten te roepen dat de euro geld oplevert. Ja als je nooit de kosten uitrekent dan zal het altijd gigantisch veel opleveren.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:53

Old_Spice | 27-02-13 | 11:37

Sterker nog. Fuzzy Bear heeft zo de verkiezingen verloren. Immers de SP stond bovenaan in de peiling en toen zei Roemer dat voor hem de 3% niet heilig was en hup weg winst en hup daar zat Vleeschpet elke dag met breedbeklach op de staatstv.

ecologiste | 27-02-13 | 11:50

Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:41
Excuus, was aan jou.

Magdatkandat | 27-02-13 | 11:48

De rijksbegroting is ongeveer 1/3e van ons BNP. Een tekort van 3% BNP betekent dat de Rijksoverheid 10% meer uitgeeft, dan dat er binnenkomt. Een tekort van 4% BNP betekent dat de Rijksoverheid 13% meer uitgeeft, dan dat er binnenkomt.
.
En zo voorts.
.
Op de een of andere manier, denken mensen werkelijk dat de Rijksoverheid slechts 3% meer uitgeeft, dan dat er bij de Rijksoverheid binnenkomt. Als dat het geval was, dan was er een begrotingstekort van 1%BNP. Maar dat is niet zo, het werkelijke tekort is bijna 4x groter zo zal morgen blijken.

En dan nog zullen de cijfers van het CPB te positief zijn, want ze weigert de kosten van het redden van de Euro mee te nemen in haar cijfers, terwijl die kosten daarmee niet weg zijn, uiteraard.

tipo | 27-02-13 | 11:47

Let op mijn woorden. het is allemaal bedoelt om onze pensioenpot te snaaien

Ko Reander | 27-02-13 | 11:47

@Magdatkandat | 27-02-13 | 11:38

Da's gunstig, dan zit ik net in mijn eerste pensioendip.

Magdatkandat | 27-02-13 | 11:46

90% van de Italianen heeft in feite tegen de Euro gestemd.
In Noord-Europa betalen ze braaf belasting en hebben iha veel hogere hypotheken. Waarom nou neindelijk niet stoppen met de transferunie? De burgers in die zuidelijke landen zijn beter af dan wij want wij hebben hogere schulden en wat die staatsschulden betreft dat maakt niet veel uit voor een Zuid-Europeaan, immers zijn huis is voor het grootste deel al afbetaald en hij betaalt veel minder belasting én zijn staat ontvangt iedere keer weer miljarden uit het noorden. Wij worden zo vreselijk genaaid door onze elite.

ecologiste | 27-02-13 | 11:45

Kijkt ze kruipen die Eurofielen, bang dat ze door heel Europa ontslagen gaan worden van hun graaiend carrièrepad.

Bertus Brulbroek | 27-02-13 | 11:43

Kunnen we niet nog wat meer koningshuizen nemen?? Die gasten schijnen enorm veel geld op te leveren... net als in zwitserland,duitsland,amerika,china... oh,wacht.

gimme a beat,rix | 27-02-13 | 11:42

@Magdatkandat | 27-02-13 | 11:38 | + 0 -
Dat ligt ook aan demografische inflatie en deflatie.

Elk nieuw kind bertegenwoordigt een economische waarde. Door de demografische mismatch zal hierdoor een fricatie onstaan. Dit zie je het makkelijkste terug in de pensioenen maar is veel dieper.

Over 20 jaar zie ik enkele kapitale vila's -40% wawarde verliezen.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:41

Ik stel voor dat we Den Haag uit Nederland verwijderen. Of we maken van Limburg een republiek met den Haag als hoofdstad ...... kan dat ?

Lichtstadfan | 27-02-13 | 11:41

@TheBigPicture; Ja dat verhaal over de rothschilds heb ik ook gelezen. Enorm eng allemaal als het waar blijkt te zijn. (Geloof er namelijk wel in) Het enige waar ik me alleen over val is de 'reden' waarom ze dit doen? Waarom miljoenen families laten lijden, miljoenen families op straat gooien alleen maar zodat zij 'meer inkomsten' kunnen krijgen? Ze hebben al 800 miljard aan vermogen (dus nog eens 9 nullen daar achter ja), waar moeten ze dat geld aan uitgeven? Planeten???

LangeTijdGeleden | 27-02-13 | 11:38

Theo van Deursen | 27-02-13 | 11:18

Ik heb sterk het vermoeden dat kredietgroei de laatste decennia alleen maar kredietgroei heeft gefinancierd. Een soort Russische Babuscka-pop, die iedere keer maar weer groter wordt zonder dat het binnenste poppetje, het onderpand voor de eerste lening, is meegegroeid.
Ik ben geen econoom, maar het idee dat wij uit de schulden zouden kunnen komen door meer schulden op ons te nemen is te revolutionair voor me, ik moet dat nog verwerken. Gunt u me alstublieft wat tijd.

Magdatkandat | 27-02-13 | 11:38

@witwas | 27-02-13 | 11:35 | + 0 -
Juist, en dat wilde ik graag van Theo van Deursen horen. Helaas laat hij dat liggen en blijkt hij het zelf niet zo erg goed te snappen.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:38

Oh? Toen de PVV stopte met de catshuisonderhandelingen vanwege de 3% norm waar CDA en VVD krampachtig aan vasthielden, werd de zwarte piet voor het mislukken van de onderhandelingen aan de PVV toe gespeeld door Geenstijl. Want het was toch logisch dat die 3% gehaald moest worden? Toch? Nu opeens heeft Geenstijl door dat die 3% bullshit is, en een molensteen voor de economie op dit moment, en telt de 3% norm niet meer mee. Dat is makkelijk. De feitelijke mislukking van de catshuisonderhandelingen lagen dus bij VVD en CDA, die de 3% norm niet wilden loslaten. Een norm die ons nu overduidelijk een zelfgecreëerde triple dip intrekt. Komt er dan nog een rectificatie voor de PVV, die toen al zei 'flikker op met je belachelijke 3% dictaat van Brussel die nergens op slaat'?

Old_Spice | 27-02-13 | 11:37

@Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:30
Groei gebaseerd op schulden is alleen te verantwoorden als je investeert in zaken die op termijn genoeg opleveren om rente en aflossing te kunnen betalen. Dat geldt voor bedrijven maar natuurlijk net zo hard voor de overheid. Dus wat lenen voor goed onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en infrastructuur, be my guest. Voor uitkeringen, immigratie van kanslozen en OSW kan je beter niet lenen.

witwas | 27-02-13 | 11:35

@Theo van Deursen | 27-02-13 | 11:25
Dankzij de kunstmatig lage rente, aangejaagd door groei van de geldhoeveelheid, beleggen onze pensioenfondsen nauwelijks nog in Nederlandse staatsschuld, het rendement is gewoon te laag. Dankzij gecreëerde bubbels in vastgoed en aandelenmarkten, aangejaagd door kunstmatig lage rente en groei van de geldhoeveelheid, zijn onze banken in grote financiële problemen gekomen. Dat hadden anders prima alternatieven geweest voor de pensioenfondsen. Banken hadden dit geld dan weer uit kunnen lenen aan bedrijven en particulieren, in plaats van staatsschulden te kopen.

witwas | 27-02-13 | 11:33

@Theo van Deursen | 27-02-13 | 11:26 | + 0 -
Jawel, wel relevant om die pavlov gedachte van krediet is altijd de oplossing er uit te rammen en paradigma dat economische groei altijd goed is. Ik heb liever de komende 10 jaar een beetje krimp en goede waarderingen dan weer keihard te sprinten naar de volgende bubbel.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:30

@Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:24 |

Akkoord, dat denk ik ook. Niet echt relevant voor de discussie, maar toch

Theo van Deursen | 27-02-13 | 11:26

@witwas | 27-02-13 | 11:07 |

"Elke euro die de overheid niet leent kan in plaats daarvan geïnvesteerd worden in de economie."

Dat zou waar zijn wanneer de geldhoeveelheid was gekoppeld aan een eindige resource, zoals goud. Quod non.

Een door de overheid geleende euro vindt niet alleen zijn weg terug in de economie (met of zonder multiplier effecten), bijv. via investeringen in publieke en sociale voorzieningen. Bovendien vormt die geleende euro ook weer iemand anders zijn (veilige) belegging, bijv. in de vorm van een obligatie.

Waar - in welke private onderneming - zouden onze pensioenfondsen, om maar wat te noemen, onze centjes anders veilig kunnen investeren, als het niet is in zo'n beetje de laatste AAA-obligatie die de wereld rijk is, t.w. die van Nederland?

Theo van Deursen | 27-02-13 | 11:25

@Theo van Deursen | 27-02-13 | 11:18 | + 0 -
Krediet kan groei faciliteren, maar ook krimp. Tenzij je je afschrijving niet neemt, zoals nu gebeurt. Er zit nog een hele grote krimp aan te komen.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:24

Bezuinigen ? wat mij betreft prima, maar kan iemand dat begrip even aan onze politiek uitleggen ?
-
Als ik persoonlijk ga bezuinigen ga ik geen opslag vragen aan mijn werkgever, amar ga ik minder geld uitgeven. En dan is het natuurlijk handig om te beginnen met luxe zaken die mijn verdere economische daadkracht niet schaden. Bijvoorbeeld door wat te schrappen in hobby's en luxeartikelen.
-
Vertalen we dat door naar overheidsniveau dan zouden de eerste bezuiniginen moeten vallen in luxe, overbodige zaken die geen invloed hebben op de economie. Waar oh waar zouden we toch kunnen schrappen zonder dat de hortende en stotterende economische motor verder wordt afgeknepen ?
-
1) ontwikkelingssamenwerking volledig afschaffen. Kost veel geld maar levert naast een paar iets minder hongerige negertjes niets op. De Nederlandse bevolking heeft er in ieder geval niets aan.

2) Het volledige budget t.b.v. kunst terugbrengen naar nul. Kunst is onzinnig en overbodig. Bovendien is kunst pas kunst als er mensen zijn die het zo mooi vinden dat ze er commerciële bedragen voor wensen te betalen. Kunst is pas kunst als het zichzelf kan onderhouden.

3) Het volledige budget t.b.v. cultuur terugbrengen naar nul. Cultuur is niet iets waar elitaire overheid het meeste belastinggeld tegenaan gooit. Cultuur is wat het volk mooi vind en kost helegaar niets.
4) Het volledige budget t.b.v. integratie terugbrengen naar nul. Het grootste faalproject ooit.

5) Het volledige budget t.b.v. multiculturele projecten terugbrengen naar nul. Levert niets op, kost wel klauwen vol.

6) Het volledige budget t.b.v. natuur- en milieuprojecten terugbrengen naar nul. Een wildviaduct en een onderwatergelopen uiterwaarde zijn van weinig economisch belang.

7) Financiële slachtofferhulp. Slachtofferhulp is net als ontwikkelingssamenwerking geen taak van de overheid. Dat kunnen burgers die zich bezwaard voelen prima zelf.

8) Belastingvrij schenken aan goede doelen afschaffen. Jaarlijks worden vele honderden miljoenen belastinggeld door burgers gespendeerd aan ANBI-instellingen. Zonder deze aftrekpost was dat bedrag de staatskas ingevloeid. Geld weggeven doen de burgers maar lekker van hun eigen netto centjes.

9) Subsidie stopzetten aan allerhande milieu- en lobbyclubs. Onze overheid is zo achterlijk om deze belangenclubs aan de ene kant financieel te ondersteunen en voert aan de andere kant dure rechtszaken tegen hen welke groeiprojecten zoals de tweede maasvlakte de uitbreiding van het wegennetwerk en schiphol ernstig vertragen danwel geheel stoppen.

10) Subsidie op windmolens en zonne-energie stopzetten. Dit is wellicht de reinste vorm van energie, maar ook de reinste flauwekul. Nederland gaat de werld echt niet redden met die paar ton co2 uitstoot minder. Als we onze CO2 afdruk willen verkleinen kunnen we beter eisen gaan stellen aan de fabrikatieprocessen van onze producten in landen als China en India.

11) zo kan ik nog wel honderd dingen verzinnen.

Badderbeest! | 27-02-13 | 11:21

@Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:06

Dus als ik je goed begrijp is krediet(groei) in jouw ogen geen echte groei? (Je zegt reele groei, maar daarmee duiden we nu eenmaal GDP-groei minus inflatie aan)

Wat denk jij dat geld is? Alle geld is krediet, namelijk van de overheid aan de burger, die daarmee zijn belastingen kan betalen, en spullen kan kopen van anderen die daarmee weer belastingen kunnen betalen. Enz.

Ergo, de enige manier waarop een economie kan groeien in een fiatsysteem is via kredietverschaffing, van publieke of private wege, dat maakt geen principieel (wel praktisch) verschil.

Theo van Deursen | 27-02-13 | 11:18

@Parel van het Zuiden | 27-02-13 | 11:15
Een door een Uni betaalde econoom gaat natuurlijk niet roepen dat overheidsbestedingen nadelig zijn. Die man/vrouw moet ook zijn hypotheek betalen.

witwas | 27-02-13 | 11:18

En zo verloopt alles volgens plan, alleen niet de versie die aan ons verkocht is. Het failliet van Europa geeft de Rotschild's de gelegenheid ook dit deel van de wereld voor een prikkie op te kopen. En een ding moet je ze bij de FED en Goldman Sachs nageven. Ze weten wel hoe ze het spel moeten spelen. Nu nog even de Martial Law in de VS in laten gaan en dan oorlogje gaan spelen met Iran onder het mom van nucleare dreiging. Zelfde financiers, zelfde tactiek alleen nu vanuit een ander werelddeel ingezet. En wij roepen straks ook allemaal wir haben er nicht gewusst. Slaap lekker verder.

TheBigPicture | 27-02-13 | 11:17

@Theo van Deursen | 27-02-13 | 11:01 |

Overheidsbestedingen kunnen op zijn best groei faciliteren, maar zijn door de bank genomen herverdelingen en afromingen richting niet waardetoevoegende activiteiten. Uw redenering ligt nogal in lijn met het tellen van "belastingen" op ambtenarensalarissen als overheidsinkomen. Klinkt plausibel als je het heel snel zegt maar klopt natuurlijk van geen kant wanneer je even doordenkt.
.
Het verwerpen van de drogredeneringen waarvan veel economen zich bedienen is overigens niet hetzelfde als economisch analfabetisme.

Parel van het Zuiden | 27-02-13 | 11:15

@witwas | 27-02-13 | 11:12 | + 0 -
Applaus, kan niet alles lezen ;)

Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:13

Kaas de Vies | 27-02-13 | 10:57 | + 0 -
Oke, eigenlijk kan het heel simpel.
We moeten zoveel mogelijk ons geld binnen de grens houden. Vakantie vieren op eigen bodem, producten vreten van eigen bodem. Kleding kopen welke wordt geproduceerd in Nederland etc.

Oeloeboeloe | 27-02-13 | 11:13

betekent dan heh

WatZalIkErvanZeggen | 27-02-13 | 11:13

@Kaas de Vies 11:11: Eensch. Ik ga maar weer eens verder met innoveren...

Muxje | 27-02-13 | 11:13

@Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:10
Inderdaad, zie ook mijn tegel van 10:58

witwas | 27-02-13 | 11:12

Van Rossum, prima stuk. Helemaal mee eens. Helaas is de realiteit dat bezuinigen wel de beste manier is om de toekomst een beetje veilig te stellen maar die bezuinigingen zouden moeten zijn in de afdrachten naar Brussel en een inkrimping van de landbouw subsidies aan mega conglomeraten en ieder ander die de huidige EU regels goed weet te bewandelen (lees judoclub met een grasveld,etc.)
Helaas betekend op ons continent bezuinigen nu eenmaal meer belasting en zelden wat het echt zou moeten betekenen: een overheid die kleiner wordt omdat het minder uitgeeft.

WatZalIkErvanZeggen | 27-02-13 | 11:12

@Muxje | 27-02-13 | 11:08 | + 0 -
WW is goedkoper dan 100% loon en ze vermoeien de echte economie niet met dat stomme beleid.

Hopelijk zet dit mensen aan tot innoveren en transpireren in plaats van heel de dag doelloos op geenstijl te reaguren.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:11

Nog verder kapodt bezuinigen kan dit jaar niet meer maar opeens..... na 31 december weer wel hoorde ik gisteren???

Treurig varken | 27-02-13 | 11:10

@witwas | 27-02-13 | 11:07 | + 0 -
Juist dat rondpompen van je eigen geld daar stoor ik mij nogal aan. Je geeft 1,5 aan de overheid en je krijgt er 1 euro voor terug.
Voorbeeld is hypotheekrente aftrek. IB = hoog omdat je dan je hypotheek kan aftrekken. Dit roept allerlei ongewenste effencten op, zoals fraude, moreel laakbaar gedrag en het voegt totaal niets toe. Het kost alleen maar geld.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:10

@Rico Tampeloerus 10:44: Ik denk eerlijk gezegd dat je prima een zooi ambtenaren kan ontslaan. Die komen ongetwijfeld in de WW, maar zullen op termijn toch een baan moeten gaan vinden. Laat ik het eens omkeren: alle werklozen in rijksdienst nemen is ook geen oplossing.

Muxje | 27-02-13 | 11:08

Theo van Deursen | 27-02-13 | 11:01
Voorlopig blijft het stil. Je zult wel gelijk hebben dus.

Mark Smith | 27-02-13 | 11:08

@Theo van Deursen | 27-02-13 | 11:01
Ben je aan het trollen of snap je het echt niet? Elke euro die de overheid niet rooft via de belastingheffing wordt ook gewoon besteed in de economie. Elke euro die de overheid niet leent kan in plaats daarvan geïnvesteerd worden in de economie. De overheid kan alleen uitgeven wat ze jat of leent, de economie wordt daar alleen maar slechter van omdat de overheid een volkomen ondoelmatige uitgever en investeerder is.

witwas | 27-02-13 | 11:07

@Theo van Deursen | 27-02-13 | 11:01 | + 0 -
Hey Theo, ook al krimpt de economie, dat hoeft niet slecht te zijn als de enocomie ook direct reeeler wordt.

Dit zal wat lastiger te begrijpen zijn voor een econoom, maar als een pand voor 500.000 dat je voor 100.000 hebt gekocht voegt pas na verkooop waarde toe. Wat je nu ziet is dat je 400.000 toch kan cashen in vorm van een lening. Als het pand weer terug gaat naar de reeele waarde 100.000 wat is de toegevoegde waarde in de economie?

Kaas de Vies | 27-02-13 | 11:06

@van heinde en verre | 27-02-13 | 10:38
Je vergeet, en vele met jou, dat 3% tekort wordt genomen van het BNP. Op de overheidsbegroting is het een tekort van 10%, zo'n 17 miljard euro. Neemt niet weg dat het gewoon wettelijk verboden zou moeten worden dat de overheid een tekort heeft. Kunnen we daar geen burgerforum over starten?

witwas | 27-02-13 | 11:04

ja beste mensen we gaan allemaal armer worden, we worden weer lage loonlanden en kunnen daarna weer opkrabbelen, hopelijk wel zonder dat ondemocraties monster wat EU heet. Zij hebben laten zien dat ze niets kunnen oplossen behalven geld rondpompen.Europa is geen hoofdrolspelert meer op wereld nivo,en dat weten ze bij de EU. Ik wacht op de dag dat frankrijk of italie omvalt. Ik ben liever arm en onafhankielijk !

nan6896 | 27-02-13 | 11:03

Economisch analfabeet stukje dit... koren op het molentje hier natuurlijk, maar goed:

Die 5% is nominale groei. Zeg dat de reele groei dan 1% tot 2% is - een vrij normale gemiddelde groei voor de meeste Europese landen - en de inflatie is 2-3% (zeg maar het ECB-target), dan neemt de totale staatsschuld af, en niet toe bij een tekort van 3%.

Trouwens: overheidsbestedingen genreren ook economische groei. Sterker, geld is niets anders dan datgene wat een staat accepteert voor belastinginning. Als we een structureel overschot zouden hebben en nauwelijks reele groei zou, ceteris paribus, de economie krimpen. En de staatsschuld stijgen.

Maar dat zullen de pseudolibertaire economische illiterati als Baudet cs. - suis being jullie, reaguurders - vast niet willen geloven.

Theo van Deursen | 27-02-13 | 11:01

Rutte cs zijn maar met 1 toekomst bezig ... hun eigen toekomst. De rest kan doodvallen.

rman | 27-02-13 | 11:01

@luchtbuksschutter | 27-02-13 | 10:59 | + 0 -
Het probleem is dat degene die de boel zal aanwakkeren , hoogst waarschijnlijk opgepakt zal worden ivm opruiing , haatzaaien ...

iter | 27-02-13 | 11:00

Het duurt niet lang meer eer de Vaderlandsche economie last zal gaan krijgen van een myofasciaal pijnsyndroom van ongekende omvang. Alleen een specialistische behandeling van een collectief van daadkrachtige economen zal ervoor kunnen zorgen dat het roer om gaat in Den Haag, zodat de gedachtegang bij de pluchezitters dat je met lastenverzwaring (ambtelijk woord voor bezuinigen) de economie stimuleert voorgoed uitgebannen wordt.

Pugna Pro Patria | 27-02-13 | 10:59

Er wordt op alle fora met veel bombarie gereageerd op de huidige ontwikkelingen. Je voelt en ziet en leest dat veel mensen het meer dan zat zijn. Ik vraag mij af wanneer de eerste grote protesten op het Binnenhof plaats gaan vinden? Niet braaf op het Malieveld maar bij de ingang van ons politieke verradersnest? Wanneer komt er een collectieve oproep om ons ongenoegen eens ouderwets en met velen kenbaar te gaan maken? Want ik ga mee!

luchtbuksschutter | 27-02-13 | 10:59

@watergeus | 27-02-13 | 10:19
Naast het beleid is ook in de uitvoeringskosten veel te halen. De totale uitvoeringskosten van kinderbijslag, zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget en HRA gaan ver over de € 100 miljoen. Schaf al die regelingen af en vervang dat voor lagere inkomstenbelasting en hogere arbeidskorting. In één klap maak je werken lonend en ben je verlost van een bak fraude met o.a. kinderbijslag. Van die 2 á 3.000 ambtenaren die je over hebt ontsla je driekwart en de beste zet je in voor fraudebestrijding op de arbeidsmarkt en met uitkeringen. Die betalen zichzelf terug.

witwas | 27-02-13 | 10:58

@Oeloeboeloe | 27-02-13 | 10:56 | + 0 -
Ja.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 10:57

Ik ben maar een leek, maar als iedereen dit jaar niet, of in Nederland op vakantie gaat. Is dit positief voor onze economie?

Oeloeboeloe | 27-02-13 | 10:56

@van heinde en verre | 27-02-13 | 10:49 |

U heeft ook gelijk. Het is vanuit de inhoud bekeken ook niet bijzonder moeilijk om 3% te bezuinigen(=kosten snijden). Maar onze politici kijken niet naar de inhoud, ziende blind. Zij laten slechts hun oren hangen naar partijpolitieke en gevestigde belangen. Dan is 3% ineens onmogelijk. U weet ervan, de rekening is inmiddels naar u doorgeschoven en de volgende komt er al aan...

Parel van het Zuiden | 27-02-13 | 10:55

Hr. J. Ceasar | 27-02-13 | 10:46
het is al sinds de introductie van ons economische systeem een piramide spel, eens in de zoveel jaar stappen er meer mensen in dan eruit stappen en draait de economie goed en eens in de zoveel jaar stappen er meer uit dan erin en gaat het slecht, ook wel conjunctuur genoemd ;) de vraag is echter, wie staat er aan de top van de piramide? de graaiers, ja

ITEACHYOU | 27-02-13 | 10:52

het failliet van Nederland ... kijk naar Rutte en Balkenende ... zulke incompetente mongeaulen en we doen er wederom niks aan !

iter | 27-02-13 | 10:51

@ITEACHYOU | 27-02-13 | 10:45
Prima idee, als hij die "ratten" maar vangt vind ik alles best.

Che_cuevara | 27-02-13 | 10:49

@Parel van het Zuiden | 27-02-13 | 10:43
en dan hebben we hier alleen nog maar over die 0,6% bovenop die 3%. Och jee en hemel.

Als jij of ik volgend jaar 0,6% minder uitgeeft, dan vragen we ons serieus af wat we eigenlijk anders hebben gedaan. Het gaat echt helemaal nergens over. Voor een modaal gezin, zeg 2,5k netto, is dat minder dan 2 tientjes per maand. 6 bier ofzo. per maand. Zeg maar een biertje per week. Wat een gezeik

van heinde en verre | 27-02-13 | 10:49

@ITEACHYOU
Het klopt oneindige groei is niet mogelijk, maar je moet het probleem dat de overheid niet onderschatten.
Hoe meer de overheid groeit, hoe meer geld het aan de economie onttrekt. Een oplossing van het tekort kan alleen maar liggen in minder uitgeven door de overheid, dus door bezuinigen.

Energya | 27-02-13 | 10:48

Wat valt er eigenlijk nog te bezuinigen?
Geloof dat alles een beetje op/kapot bezuinigd was.

Misschien was die euro lozen toch beter, maar ja idee van Geert en daar wil men maar niet naar luisteren. Dus dankzij politiek correct nl volgend jaar iedereen aan de geeuwhonger in record tempo.

Wat een kudtland is dit ook!

dani7902 | 27-02-13 | 10:47

@van Rossum, Wat een grap je neemt wel heel makkelijk aan dat politici ook maar iets kunnen doen aan de problemen veroorzaakt door de euro. Geen enkele maatregel die politici kunnen nemen zal een echt effect hebben.
.
De grap is dat het volk ze wel afrekent voor hun onmacht. Het probleem in de kern is, is dat we niet anders kunnen dan schulden maken. Het hele spel gaat ook alleen maar over het maken van schulden. Niemand die naar schulden kijkt van landen euro-dollar etc.. zal met droge ogen kunnen beweren dat die ook echt afbetaald gaan worden.
.
Het is een piramide spel welke alleen maar drijft op vertrouwen en inmiddels alleen maar op angst. Er is maar 1 uitkomst, dat is dat de Dollar de Euro de Yen de yuan elkaar naar hyperinflatie zullen brengen.
.
Politici kunnen daar helemaal niks aan doen.

Hr. J. Ceasar | 27-02-13 | 10:46

Ach, nodig Pechtold uit voor een lunchje bij La Place en d66 stempelt iedere bezuiniging gratis af. Dus de VVD zit voor 2014 goed.

Fred Janssen | 27-02-13 | 10:46

@van heinde en verre | 27-02-13 | 10:38
Nog een voorbeeld. Alle uitkeringen, salarissen en subsidies worden 5% verlaagd. Vervelend, tuurlijk, maar niemand komt daarmee in overlevingsnood. En de keerzijde: we krijgen een structureel begrotingsoverschot, de staatsschuld vermindert, het economisch vertrouwen krijgt een mega impuls en we gaan eindelijk een keer wel groeien.

Wat is daar nou zo moeilijk aan? Lubbers lukte het om alle ambtenarensalarissen te verlagen. Waarom Rutte/Samson dan niet.

van heinde en verre | 27-02-13 | 10:45

Zou trouwens best geestig zijn: heel Nl stoned en in bussen naar de wintersport. Jongens, bekijk 't maar. De sleutel geven we aan de Duitsers, die zijn altijd wel netjes. Gruessgott.

Magdatkandat | 27-02-13 | 10:45

jezus wat een Wilders propaganda tussen de reaguursels, flikker eens op met jullie Geert, ga lekker achter die rattenvanger aanlopen zeg....

ITEACHYOU | 27-02-13 | 10:45

@Muxje | 27-02-13 | 10:38 | + 0
Inderdaad. Je kunt wel lekker wat ambtenaren laten afvloeien, maar als die dan direct de WW ingaan, dan ben je gewoon terug bij af.
Verkleining overheid zou in dat opzicht alleen zinvol zijn door natuurlijk verloop (de AOW).
Desalniettemin zal een verkleining van de Overheid op termijn zeer wenselijk zijn.

Rico Tampeloerus | 27-02-13 | 10:44

Parel van het Zuiden | 27-02-13 | 10:27 | + 2 -
Het totaal aan garanties ligt al boven de 500 miljard (Elsevier van verleden week). Samen met 450 miljard staatsschuld is dat 170 % BNP.
Dat je niet de illusie hebt dat we niet het nieuwe Griekenland zijn. Verschil met dat land zal zijn dat alles pas komt bovendrijven als de Euro geknapt is. En dan komt heus niemand ons nog redden.

me,myself and IK | 27-02-13 | 10:44

MarcS | 27-02-13 | 10:32 | + 0
Een beetje schuld zorgt voor extra economische groei. Als je het dan goed doet kost het minder dan dat het oplevert. Alleen ja politici zijn alleen maar geïnteresseerd in korte termijn. Over bonussen gesproken.

klaas6523 | 27-02-13 | 10:43

het grote Catshuisgelijk van Geert.

Worstjes | 27-02-13 | 10:43

Gewoon stoppen met die onzin die niemand ooit gewild heeft, behalve Verhofstadt en zijn maten.

dubbeljoe | 27-02-13 | 10:43

@van heinde en verre | 27-02-13 | 10:38 |

3% is een onmogelijke taakstelling voor een verslaafde. Doorgaan tot de dood of "cold turkey" afkicken. U begrijpt dat de Eurofiel niet uit eigen beweging voor optie 2 gaat...

Parel van het Zuiden | 27-02-13 | 10:43

2014 wordt een erg fijn jaar. Werkloosheid gaat oplopen, belastinginkomsten gaan teruglopen.
Ik zit met spanning naar de de huizenmarkt te kijken. Lachend trouwens.

Oerkoendoe | 27-02-13 | 10:43

Bovendien kunnen we ook nog die smurfen van de Appie ruilen en die Douwe Egberts-zegeltjes en wat dacht je van al dat oud papier dat maar ligt te verstoffen. En dat ongebruikte statiegeld. Nee, al met al, met een beetje puzzelen komen we wel uit.
We doen bij die kroning een vrijmarkt, we nodigen de hele wereld uit, en we verkopen alles, echt alles, tot er geen steen meer op de andere staat.
En dan gaan we skieen ofzo, of blowen.

Magdatkandat | 27-02-13 | 10:40

De regering is zeer braaf Brussel-volgend-slijmend de norm halen...... de rest van Europa nie of half of wel 'ns 'n keer of misschien ookwelnietdan wel weer. En Nederlanders maar hogere lasten geven, en oop de tv de joviale bink uithangen. KULregering.

Iwmac | 27-02-13 | 10:39

Voor economische groei moet er meer geproduceerd worden en meer geconsumeerd. Daar komt een keer een eind aan, het is zo simpel, de ellende wordt door de toestanden in Zuid Europa en de Euro wellicht verergerd maar ze zijn niet de oorzaak. De oorzaak is de totaal ontwrichte consumptiemaatschappij waar we in leven. Ik wil niet heel pessimistisch overkomen, maar dat gaat een keer fout.

ITEACHYOU | 27-02-13 | 10:38

@Greet... kom d'r maar in !!
twitter.com/geertwilderspvv
Vorig jaar crisis ivm 3 proc-eis VVD, nu geen probleem? Liefde Rutte voor PvdA duidelijk groter dan voor PVV. Extra bezuinigen 2014 waanzin.

zoooo nu jij weer ...

iter | 27-02-13 | 10:38

Nog een keer. Elke organisatie, gezin, persoon is moeiteloos in staat om 3 lullige procenten te bezuinigen. Waarom zeikt de overheid over?

Voorbeeldje. Vul een korte periode geen nieuwe vacatures in van de werknemers die weggaan. Laat de ambtenaren dat s lekker zelf oplossen met elkaar. Het tekort verdwijnt binnen 6 maanden als sneeuw voor de zon.

Wat een dom gezeik. 3% het stelt geen kont voor.

van heinde en verre | 27-02-13 | 10:38

@Rico Tampeloerus 10:27: Het probleem zit hem in de omvang van de overheid: meer dan de helft van het BNP. Iedereen is wel ergens direct afhankelijk van de overheid voor een deel van het inkomen, en als ze gaan snijden dan voelen we dat onmiddelijk. Als de omvang van de staat 10-20% van het BNP is, dan doet het er allemaal wat minder toe als ze wat bijlenen, of zelfs als ze de belasting tijdelijk opkrikken om tegenvallers weg te werken of stimuleringsprogramma's uit te voeren. Maar onze staat is zo groot dat er weinig ruimte over is om flexibel met een crisis om te gaan.

Muxje | 27-02-13 | 10:38

Greet... kom d'r maar in !!

vhKarelkruizenruiker | 27-02-13 | 10:37

Greed=Good | 27-02-13 | 10:21 | + 1 -
Conclusie: de Nederlandse overheid heeft schijt aan haar burgers. Liever nog meer de burger uitknijpen dan op een goedkope manier de problemen oplossen. Oikofibie. Thierry Baudet heeft gelijk.

me,myself and IK | 27-02-13 | 10:36

Kortom: We gaan allemaal naar de klote.

HetMannetje! | 27-02-13 | 10:36

@Frenck Mahon | 27-02-13 | 10:21 |

Tegenslag voor de Nederlandse burgers. Er zullen vergelijkbare lastenverzwaringen als uit Catshuis komen die de private economie verder zullen verlammen. Wat dat betreft kunnen we met zijn allen de adepten van de plucheplakkende gevestigde partijen bedanken.

Parel van het Zuiden | 27-02-13 | 10:33

@Mark Smith 10:04
Wajongers en WAO-ers? De groep werkelozen onder de welwillende beroepsbevolking knalt in NL momenteel door het dak! (begin jaren 80 cijfers) First things first, lijkt mij.

AshleyJ"Ash"Williams | 27-02-13 | 10:33

Met andere woorden, we worden door de politiek weer eens flink genaaid zonder vaseline.
Maar dat wisten we toch al?
Of zijn er nog steeds mensen die blij zijn dat ze "strategisch" hebben gestemd?

copywriter | 27-02-13 | 10:32

En trouwens, Nl krijgt ook nog 184,67 euro terug van vorig jaar. Tel je dat op bij het begrotingstekrot van, zeg 19 miljard, dan kom je uit op: - 18.999.999.815,33. Maar als je dat vermenigvuldigt met onze hypotheekschuld (= -650.000.000.000) dan eh.., nou, dan weet ik het niet, maar het wordt in ieder geval een positief getal, want - x - wordt +.

Dus, waar lullen we over. Alles sal reg kom.

Magdatkandat | 27-02-13 | 10:32

@klaas6523 | 27-02-13 | 10:15
En waarom is een beetje schuld prima? Volgens mij betaal je daar op de een of andere manier een prijs voor. Ik ben het met je eens dat je dit moet regelen op het moment dat het goed gaat en niet nu. Dus wees eens een beetje liever voor mij wil je?

MarcS | 27-02-13 | 10:32

@Aktivist | 27-02-13 | 09:56
Ja, maar nu brand de lont ook al.

Che_cuevara | 27-02-13 | 10:30

En daarom is het tijd voor een oorlog tegen het establishment van leugenaars en bedriegers.

trippert | 27-02-13 | 10:30

@watergeus 10:19: In veel gevallen geldt zelfs: hoe meer ambtenaren, hoe meer beleid en hoe hoger de lasten van dat beleid voor de samenleving. Beleidsmakers ontslaan levert je niet alleen direct een besparing op de loonkosten op, maar indirect ook nog eens een besparing door allemaal beleid dat opeens niet meer geinterpreteerd en uitgevoerd hoeft te worden.

Muxje | 27-02-13 | 10:29

Zat ik gisteren ook aan te denken. De hele 3% norm komt uit het verdrag van Maastricht en toen waren de omstandigheden totaal anders dan de huidige.
Minder uitgeven ja, maar of we zo stringent aan de 3% moeten vasthouden...

maraboe | 27-02-13 | 10:29

@kapotte_stofzuiger | 27-02-13 | 10:06 | + 1

Het grote probleem met Keyensiaanse begrotingspolitiek is dat het nogal eenzijdig is toegepast; meer uitgeven als het slecht gaat met de economie, maar niet minder uitgeven als het goed gaat met de economie.
Als die koekenbakkers zich daar goed aan gehouden hadden, dan hoefden de huidige bezuinigingen (eufemisme voor lastenverzwaringen) lang niet zo draconisch te zijn.

Rico Tampeloerus | 27-02-13 | 10:27

Den Haag houdt er van koopkrachtplaatjes. Wellicht is het aardig om die van onze (klein)kinderen in 2030 eens even te berekenen op basis van de schulden en garanties die dit land is aangegaan.
.
Mijn voorspelling.. Netto besteedbaar inkomen is een droge homp brood, een fles brak water, en een afranseling door Eurotroopers wanneer ze durven te klagen.
.
"A brave new continent" zullen we maar zeggen...

Parel van het Zuiden | 27-02-13 | 10:27

sowieso nokken met die onzinnige EU, hangt aan elkaar van leugens en pluche geile monsters..
levert veel minder op dan het kost

de beer van de meer | 27-02-13 | 10:22

Kaas de Vies | 27-02-13 | 09:59

We lenen om ontwikkelingshulp te betalen. 4 miljard, toch? Hmm, wacht...

Overigens kan Nederland makkelijk zijn/haar begrotingstekort naar een overschot brengen, puur door tegen negatieve rente te lenen(dat kan tegenwoordig), en met dat opgehaalde geld de wél rentende schulden ineens af te betalen. Dat scheelt op de rente op de staatsschuld, de op twee na grootste uitgave van de overheid. De reden dat ze dat niet doen,is dat die schuld veelal in handen is van de 'too big to fail'-banken en de ECB, die zodoende rente zouden mislopen. Dat is dus het gevolg van datzelfde systeemdenken. Laat je niets wijsmaken, het kan.

Greed=Good | 27-02-13 | 10:21

Tegenslag voor de PVV-adepten dat er nu geen catshuisonderhandelingen komen.

Frenck Mahon | 27-02-13 | 10:21

dit jaar geen extra bezuinigingen” dit is natuurlijk een spin in vvd-pvda newspeak zijn bezuinigen lastenverzwaringen
over die heilige 3% uit het groei en stabiliteitspact is de vorige regering gevallen!
volgens dat groei en stabiliteitspact moeten we zelfs binnen en paar jaar naar begrotingsevenwicht, zonder dat er echt een jaartal aan vast zit
Regels en afspraken binnen de EU zijn er blijkbaar om gebroken te worden, als het de superstaat bouwers uitkomt
Net zoals de NO bailout clause van het verdrag van Maastricht

janneman1977 | 27-02-13 | 10:20

Goed artikel behalve 1 puntje:
Wat deze communistenkliek doet is niet bezuinigen, maar belastingen verhogen. Bezuinigen is zelf minder uitgeven. Dit kan heel makkelijk. 1 voorbeeldje: Op het ministerie van SZW werken 10.000 man. het enige wat die hoeven te doen is beleid maken. De rest is uitbesteed aan instanties als het UWV. Volgens mij is beleid maken met een mannetje/vrouwtje of 500 meer dan genoeg. Het zal me niet verbazen als dit ook voor andere ministeries geldt. Ambtenaren leveren namelijk niets op, ze zijn een luxe. In tijden van crisis moet je beginnen met te snijden in de luxe.

watergeus | 27-02-13 | 10:19

@Greed=Good | 27-02-13 | 09:56 | + 0 -
Leuke site. Erg leerzaam ook. Ben het niet helemaal eens met de gepresenteerde keuzes maar goed.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 10:17

MarcS | 27-02-13 | 10:04 |
Dat is onzin. Een beetje schuld is prima, in de goede jaren is een overschot wel goed inderdaad.

klaas6523 | 27-02-13 | 10:15

Parel van het Zuiden | 27-02-13 | 10:11

Goed toeven hier, op de Bahama's

Magdatkandat | 27-02-13 | 10:13

-weggejorist-

Mark Smith | 27-02-13 | 10:12

-weggejorist-

Mark Smith | 27-02-13 | 10:12

Cuyahoga | 27-02-13 | 10:09 |
Haha, herkenbaar.. Mooie beeldspraak.

Mark Smith | 27-02-13 | 10:12

@Magdatkandat | 27-02-13 | 10:06 |

Uitstekende oplossing, wat mij betreft een dikke bonus voor u.

Parel van het Zuiden | 27-02-13 | 10:11

Reden te meer om wel te gaan. Je zoon heeft zijn verjaardag nog nimmer in zo'n groot gezelschap gevierd.

goedverstaander | 27-02-13 | 10:11

Dat over die euro en dat die niet de beloofde oplossingen zal brengen, het klopt allemaal.

Maar dat begrotingstekort van 3% zou wel degelijk iets moeten zijn om aan vast te houden. Die 3% is op onze NL begroting nog altijd zo'n 16 - 18 miljard per jaar, wat we dus tekort komen. Met andere woorden, wat we teveel uitgeven of waarvoor we te weinig belasting betalen. Die belasting lijkt wel snor te zitten, dus geven we teveel uit. Zo'n 17 miljard per jaar!!
Ter info, als je een procent meer begrotingstekort zou mogen hebben, betekend dat in dit kader dat er zo'n 5,5 miljard extra tekort is.

Om een staatsschuld te kunnen verlagen ooit, zal er in ieder geval binnen de begroting gewerkt moeten worden. Maar schulden verlagen, waarom zouden we? Laten we het voorlopig maar gewoon doen die 3%-norm, want hoe erger we erover heen gaan, hoe afhankelijker we worden van de EU en hoe dieper die hier in de pap gaan roeren.

breakingnews | 27-02-13 | 10:10

Kaas de Vies | 27-02-13 | 10:03
Als mijn vriendin thuiskomt en ze is naar de stad geweest, met tassen uit de uitverkoop, dan vertelt ze ook alleen maar hoeveel korting ze heeft gehad en dat ze maar liefst 100 euro heeft verdiend.
Ik laat haar dan altijd in de waan, een blije vriendin biedt ook een hoop mogelijkheden.
Ik vind het wel minder grappig worden als Dijsselbloem het Nederlandsche volk zo probeert voor te liegen.
Daarmee beledigt hij jou en mij en de rest van Nederland die wél zelf kan en wil nadenken.

Cuyahoga | 27-02-13 | 10:09

@MarcS | 27-02-13 | 10:08
Shit ik kan niet .... zoon jarig .... prioriteiten he :-)

MarcS | 27-02-13 | 10:08

En daar komt Wilders vrijdag mee naar buiten.

grote haas | 27-02-13 | 10:08

@Kaas de Vies | 27-02-13 | 10:02
Wij zijn het eens hoor, ik begin er bijna van te spugen dat het gros in NL het gewoon niet doorheeft en denkt dat we goed bezig zijn. Ik zeg tijdens troonswisseling allemaal naar A'dam en roepen dat wij het beu zijn.

MarcS | 27-02-13 | 10:08

@Crockett | 27-02-13 | 10:03 |

U bent buitengewoon mild of naief. Er is nooit sprake geweest van goede bedoelingen. De drijfveer voor de Europese Unie is machtspolitiek en daar is nog nooit iets goeds van gekomen.

Parel van het Zuiden | 27-02-13 | 10:07

crisiswhatcrisis | 27-02-13 | 09:47

Je hebt helemaal gelijk, sterker nog we kunnen zelfs een tijdje 167% belasting heffen, zijn we zo uit de ellende. Die 67% extra, die lenen we gewoon, zetten we nog een derivaatje op, kind kan de was doen.

Magdatkandat | 27-02-13 | 10:06

@MarcS | 27-02-13 | 10:04
Klopt, maar nooit ten koste van economische ontwikkeling. Een beetje Keynes is zo gek nog niet.

kapotte_stofzuiger | 27-02-13 | 10:06

Als je goed luistert, dan kan je de Amerikanen, Brazilianen, Chinezen en Russen horen lachen.

dlseth_ | 27-02-13 | 10:06

De EU is afhankelijk van Nederland. De cijfers bewijzen het. Dus als 'puddingruggegraat Rutte' nou eens eisen gaat stellen ipv bukken.

Pastor Sippenhaft | 27-02-13 | 10:05

Bijstandsuitkeringen omzetten naar bijstand in natura via woonkazernes en voedselbanken gerund door Wajongers en WAO'ers. Daarnaast verplichte tewerkstelling. Scheelt een hoop gelukszoekers.

Mark Smith | 27-02-13 | 10:04

@klaas6523 | 27-02-13 | 10:02
3& is hartstikke stom! 0% of beter nog -3% dan kunnen we tenminste weer met ons eigen geld anderen helpen ipv met geleend geld.

MarcS | 27-02-13 | 10:04

Laten we EERST eens beginnen met 7 miljard te bezuinigen op de nieuwe jaarlijkse gelukszoekers-instroom.
2 miljard aan volstrekt overbodige ontwikkelingslandtoestanden (de directeuren alleen al kosten bakken met geld.)
Uitkomst= ruim onder de heilige EU-norm wat betreft begrotings-tekort.

meneer Q | 27-02-13 | 10:04

@Ir. Wilhelmus | 27-02-13 | 10:02 | + 0 -
Er wordt helemaal niet bezuinigd er worden lasten verzwaard.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 10:04

De euro is het toppunt van arrogantie. 'Ze' dachten dat het wel zou komen als we die munt hebben: krijg je vanzelf wel arbeidsmobiliteit (niet dus), en vanzelf wel grond voor een fiscale unie (niet dus), en vanzelf wel democratisch europa-regenboog gevoel (niet dus). Het sneue is dat de blaren en de striemen in de handen staan van onverkozen luitjes die de realiteit maar niet onder ogen willen zien, en daarmee meer kwaad dan goed doen.

The road to hell is paved with good intentions.

Crockett | 27-02-13 | 10:03

@Cuyahoga | 27-02-13 | 10:00 | + 0 -
Zij "denken" dat ze een miljard korting hebben gehad. Maar ze kunnen niet rekenen dus dat zal wel weer niet kloppen. Dit doen ze bewust of onbewust, beide is schandelijk.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 10:03

Ik stel voor dat we na de revolutie in de grondwet opnemen dat er niet meer dan 20% van het nationale inkomen op mag gaan aan overheid. Het moge duidelijk zijn dat wij er enkel en alleen zijn om de kas te vullen, terwijl de politici onze dienaren horen te zijn.

Merkava | 27-02-13 | 10:03

De Euro-mythe:
we gingen 4 jaar geleden met honderden miljarden geleend geld smijten om de financiële crisis op te lossen en economische ellende te voorkomen.
.
2013, jaar vier crisis en vrijwel alle Europese economieën in de touwen. Nog steeds met vele geleende miljarden aan het smijten. Zicht op verbetering bestaat slechts op papier.
.
Tijd voor de eurofiel om voor te stellen dat we niet met honderden maar met duizenden miljarden moeten gaan smijten. Dan komt het goed!

Parel van het Zuiden | 27-02-13 | 10:02

@Requiescat in pace | 27-02-13 | 09:57
Nee, dat is niet vreemd .... dat vind niemand hier. We hebben alleen een hekel aan de bodemloze putten waar ze het geld in kieperen ipv onze economie te steunen. Ze moeten van 2 een doen ..... OF je slingert de eigen economie aan waardoor we weer KUNNEN helpen OF je stopt met iedereen wijsmaken dat wij met 17 miljoen mensen en een krimpende economie alle anderen kunnen redden.

MarcS | 27-02-13 | 10:02

van Rossum wat is nou je punt, je kan kiezen:

1. Er wordt te weinig bezuinigd.
2. Er wordt te veel bezuinigd.

Ir. Wilhelmus | 27-02-13 | 10:02

3% is een hartstikke goed uitgangspunt, alleen moet die sukkels in Den Haag wel nadenken. Hervormen is cruciaal. Die sukkels in Den Haag hadden gewoon veel eerder de woningmarkt moeten aanpakken.
Dus allemaal boos worden op de politici(VVD inclusief ex-VVD'er Wilders) in Den Haag uit die tijd en eis hun wachtgeld terug a la jelle corstius.

klaas6523 | 27-02-13 | 10:02

@MarcS | 27-02-13 | 09:59 | + 0 -
In de EU en in de Nederlandse politiek willen ze dat alle economieen naar mekaar toegroeien. Dat betekent dat wij armer worden en zij rijker. Heerlijk weer dat socialisme. Als je goed en gedegen beleid voert stimuleer je dat mindere economieen naar de betere toegroeien. En daar hoort bij sommige economieen nog een eigen munt bij dat ze kunnen devalueren.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 10:02

 
Gewoon niet meer uitgeven dan er binnenkomt, sturen op de noodzakelijke uitgaven en alle leuke niet noodzakelijke hobby projecten stopzetten.
 
Zo moeilijk is het allemaal niet.
 

Rebellis | 27-02-13 | 10:01

@zeg maar jansen | 27-02-13 | 09:58
Mooi, dan loont het nog meer de moeite om die 30 minuten naar 0032 of 0049 te rijden en internetbestellingen als 'gift' te laten opsturen.

kapotte_stofzuiger | 27-02-13 | 10:00

Maar gelukkig hebben we een miljard korting gehad op onze bijdrage aan Brussel.
Rutte en Dijsselbloen hebben met het mes op tafel onderhandeld en dat miljard voor de poorten van de hel weggesleept. Though Guys zijn het.
Dus mensen, ga allemaal maar weer rustig verder met werken, belasting betalen en consumeren, er is niks aan de hand, Ernst, Bobboe en de rest hebben alles onder controle.
En de volgende keer wel weer gewoon VVD en PvdA stemmen hoor, misschien krijgen we dan wel 2 miljard korting.

Cuyahoga | 27-02-13 | 10:00

Laten we maar even op het actieplan van Geert wachten dan.

Welles! Nietes! | 27-02-13 | 10:00

Een jaarlijkse verwachte groei van 5% ?!? www.geenstijl.nl/archives/images/vijfp... HILARISCH ! Welke dealer hebben die lui? Die lijpe shit wil ik ook in me taas. Niet ff een keertje 5% groei, maar gewoon jaar op jaar ieder jaar verwachten. Holy Shit. Zelfs de luchtkastelen van Palm Invest reikte minder ver in het wolkendek.

Dachten ze dat we een opkomende economie waren? Of een ontwikkelingsland? Dachten ze dat we alle High Tech industrie even teruggingen halen uit Azië. Even de hele automobielindustrie ophalen uit Mexico en Korea. Even de hele vliegtuigbouw terug naar Fokker.

2% jaar op jaar verkeerd inschatten leidt na 18 jaar al tot een factor twee tussen de ingeschatte economie en de werkelijke economie. Gewoon vanaf werkelijk vandaag even 100% ernaast zitten. Hilarisch. Nu we nóg tien jaar verder zijn zit je al aan een factor drie.

"de staatsschuld moet minder dan 60 procent van het nationale inkomen (BBP) zijn" zou je eens mogen vergelijken met en.wikipedia.org/wiki/List_of_countrie... Griekenland 165%, IJsland 130%, Italië 120%, Portugal 109%, Ierland 109%, enzovoorts. Niet gelukt zeg maar. Allemaal schulden in harde euro`s die bij een economische krimp groeien zonder extra te lenen.

Jezus over water laten lopen is makkelijker.

Feynman | 27-02-13 | 09:59

@Greed=Good | 27-02-13 | 09:56 | + 0 -
Het trieste vind ik die vieze en gore argumentatie. Alsof je een onmens bent als je geen geld in een bodemloze put wilt gooien dat ontwikkelingsamenwerking is.
Zij zijn hier de asocialen. 4-5 miljard per jaar door de plee, nog steeds.

BTW van 19% naar 21% heeft ongeveer 4-5 miljard opgeleverd alleen maar om dat te kunnen betalen. Het helpt wel lje economie om zeep.

Ach een voordeel, aangezien het budget voor ontwikkelingsamenwerking een percentage is van het BNP zal het bedrag vanzelf minder worden.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 09:59

@Kaas de Vies | 27-02-13 | 09:50
Spijker en kop, m.n. stukje over niet wenselijk. Socialisme is de uitschieters naar boven nivelleren, dat is het doel en dat gaan ze hoe dan ook doen. Desnoods door nog meer kansarme landen toegang te geven. Turkije klinkt leuk, want groei economie en dus beter dan NL, maar komaan als je die mensen 100 euro zou toe stoppen groeit hun economie met 1000%. Gechargeerd ik weet t

MarcS | 27-02-13 | 09:59

drs.Nee | 27-02-13 | 09:54 |

Om Frankrijk te redden (en dat gaat nodig zijn, eerder dan Italië ben ik bang), is nodig dat elke inwoner van Europa 100% belast wordt op zijn/haar inkomen. En dan moet er nog bij geleend worden. Het spel is uit.

Greed=Good | 27-02-13 | 09:59

Bezuinigen heet bij de overheid "BTW verhoging".

Volgend jaar naar 25%.

zeg maar jansen | 27-02-13 | 09:58

Ik vind het nog altijd belachelijk dat wij, weldenkende Nederlanders, het normaal vinden dat we een soort van Italiaanse begroting hebben waarbij we elk jaar weer vele miljarden tekort komen.

Is het dan zo vreemd om een overheid te hebben die alleen het geld uitgeeft dat ze binnenkrijgt? Waar komt die wens toch vandaan om nu te genieten en de rekening door te schuiven naar de toekomst?

Requiescat in pace | 27-02-13 | 09:57

-weggejorist-

De Geus | 27-02-13 | 09:56

Kaas de Vies | 27-02-13 | 09:50 |

En zo is dat. Kijk eens op de (uitstekende) site baasvannederland.nl, volgens mij kunnen we best tot een overschot komen.

www.baasvannederland.nl/

Greed=Good | 27-02-13 | 09:56

Che_cuevara | 27-02-13 | 09:53
De bom staat al op scherp sinds het invoeren van de Eypo!!!!!

Aktivist | 27-02-13 | 09:56

Verhelderend stukje, dank.

Daalder | 27-02-13 | 09:55

Als convergentie van economieën zou moeten plaatsvinden, zou je dan niet economische convergentiecriteria moeten opstellen en handhaven ipv financiële? Wel logisch, zo'n fout, als je financials aan een muntunie laat werken.

jemagookniksmeer | 27-02-13 | 09:55

@Oerkoendoe | 27-02-13 | 09:52
Geniaal, dat is inderdaad de dooddoener waarmee 'links' Nederland ons om de oren slaat: "je hebt toch eten, een huis en stromend water, je kan makkelijk wel 70% belasting betalen"

kapotte_stofzuiger | 27-02-13 | 09:53

Wat maakt het uit? Die paar procent..... de Euro heeft tot nu toe 95.000 Euro per Nederlander gekost en het einde is nog niet in zicht.

We hadden toch niet de illusie dat deze ellende nog zou kunnen worden opgelost, wel?

vraagstaart | 27-02-13 | 09:53

De Euro-mythe. Kost je wat vrijheid en welvaart maar dan heb je uiteindelijk ook niets...

Parel van het Zuiden | 27-02-13 | 09:53

Hulde voor Van Rossem. Eindelijk weer eens een stuk op GeenStijl waar de balans in orde is tussen feiten brengen en tendentieus zijn. Dank!

keverman | 27-02-13 | 09:53

Godverdegodver weer een tegenvaller, wat een chaos

Einddbaas | 27-02-13 | 09:53

De bom staat dus al op scherp.

Che_cuevara | 27-02-13 | 09:53

Tja, dat de 3-procent niet juist is ben ik met je eens. Het moet nul zijn. Ik zou graag een grondwetswijziging zien, waarin staat dat een kabinet dat geen sluitende begroting heeft, door de volksvertegenwoordiging of per referendum weggestuurd kan worden. Het is niet juist om het probleem maar gewoon door te schuiven naar de toekomst,in plaats van nu het mes in de luxe(cultuur, groen, bijzondere bijstand)te zetten, of bezittingen (schiphol, eneco, Havenbedrijf, gasbel) te gelde te maken.
Goed stuk trouwens.

Greed=Good | 27-02-13 | 09:52

Jammer, lasten mogen best nog wel zwaarder. We hebben het erg goed in Nederland.

Oerkoendoe | 27-02-13 | 09:52

@Coffee Party | 27-02-13 | 09:50
Leuk, even 25 jaar welvaart inleveren.
*T65 van zolder haalt en huurwoning betrekt*

kapotte_stofzuiger | 27-02-13 | 09:52

Dat economische modelletjes en hun voorspellingen geen fuck te betekenen hebben wisten we nog niet?

Godsammekraken | 27-02-13 | 09:50

De enige uitweg uit de crisis is: goed gedrag belonen, slecht gedrag straffen.

Dus: belasting op schulden, rente op spaargeld.

Helaas betekend dit dat Nederland failliet gaat, maar wat ervoor in de plaats komt zal groeien en bloeien tot deze les weer vergeten is.

Coffee Party | 27-02-13 | 09:50

Je kan gewoon een sluitende begroting maken. Ik stel gewoon voor dat we de 0% aanhouden maar dan wel gaan bezuinigen op onzin, zoals ondermijning economie door import kanslozen, rondpompen geld via de fiscus afschaffen, geen ontwikkelingshulp enzovoort.

Gewoon even nadenken en goed en je zit zo in de plus. Maar dit is blijkbaar niet wenselijk.

Kaas de Vies | 27-02-13 | 09:50

Vergeet onze Duitse en Franse vrienden niet. Al in 2003 konden zij die 3% norm aan de laars lappen.
Nederland is en blijft en domme, maar meest brave jongetje van de EU-klas.

kapotte_stofzuiger | 27-02-13 | 09:49

Het denken in procenten is het ultieme bewijs voor een inhoudsloos kutdleven. #feit

Bakito | 27-02-13 | 09:48

Was bij elk ander land al lang bekend. Vandaar dat zij zich er van het begin af aan al niet aan hebben gehouden.

Mark Smith | 27-02-13 | 09:47

Het houdt nooit op. Het houdt pas op als iedereen 100% belasting betaalt. En zelfs dan verzint onze overheid nog wel een nieuwe manier van afknijpen, uitbuiten en bestelen.
Liever vijf miljard naar Griekenland dan onze hulpbehoevenden behoorlijke zorg verlenen.
I rest my case.

crisiswhatcrisis | 27-02-13 | 09:47

"..'optimaal valutagebied'.."

Ik heb me zojuist een ingescheurde milt gelachen.

Godsammekraken | 27-02-13 | 09:47

De tweet van Greet was raak vanmorgen:
"Vorig jaar crisis ivm 3 proc-eis VVD, nu geen probleem? Liefde Rutte voor PvdA duidelijk groter dan voor PVV."

yespur | 27-02-13 | 09:46

Volledig mee eens.

Zyprexa20mg | 27-02-13 | 09:46

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken