Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rabobank is de volgende bank die kapot gaat

rabobang.jpgBezorgde burger, ondernemer en bankenwantrouwer Erik de Vlieger maakt zich druk. Want? Want de Rabobank zou weleens in het rijtje "oepsie, too big to fail, toch kapot, sorry & geef ons staatssteun" terecht kunnen komen. SNS was al een probleempje van 8,8 miljard (waarvan 3,7 miljard inmiddels door de belastingbetaler opgehoest), maar met Rabo kijken we al gauw tegen 40 miljard aan vuil gefinancierd vastgoed aan. Uitleg hierrrr, maar in de gewone Amsterdamse jongen-speak van De Vlieger zelf: "Over twee jaar kunnen wij weer de scherven oprapen als het vuile vastgoed op de balans van Rabo deze bank in gevaar brengen. Ik heb daar geen zin meer in. Rabo is een toekomstige infectie." Dus heeft De Vlieger om een reactie gevraagd aan MinFin Dijsselbloem. Die het volgende terugstuurde: "Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden. Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van het Ministerie van Financiën die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen." Oftewel: nee ga weg, lastige vragen stellende kudtburger. Terwijl De Vlieger nota bene zelf met dat financiële cowboy-bijltje gehakt heeft, qua weten waar je het over hebt. Ondertussen lezen we in Nederland over de verkoop van Robeco aan Japan, maar ook in Azië blijkt de Boerenleenbank voor miljarden aan assets af te stoten. Saillant detail: de Rabobank weigert een serieuze gesprekspartner naar Pauw en Witteman af te vaardigen om over deze alarmerende situatie in discussie te gaan met De Vlieger. In plaats daarvan belt Peter Keur, Eindbaas van FGH, gewoon zelf even op om dingen off the record te blussen en downplayen. "Erbarmelijk slecht en niemand praat", aldus De Vlieger. De bankbaasjes zijn ongerust, kennelijk. Wij nu ook.

Reaguursels

Inloggen

Wat een gelul,van iemand die je totaal niet serieus moet nemem Een bank heeft aandeelhouders of leden in het geval van een cooperatie leden.Deze zijn net als bij aandeelhouders alles kwijt,is gweoon algemeen bekent.Dat de rabobank robeco heeft afgestoten is een goede zet.Wat robeco doet doet de rabobank ook.Dus het overlapt mekaar onder een anderenaam.De crisis van 2008 heeft er voor gezorgd dat banken minder exspansie naar andere wereld delen hebben,en ze deze willen verminderen.Maar waarom typ ik dit eigenlijk,erik de vlieger vind zelf dat je hem niet serieus moet nemen.

rosher | 23-02-13 | 14:14

Lees dit maar eens, "RABO leden certificaten" als er een situatie ontstaat zoals bij SNS, weet je wat er gebeurt!!!!!
Bij afwaardering van hun onroerend goed positie kan je naar je poen fluiten en dit moment komt met rasse schreden nader,ondanks alle zalvende woorden. Let op je kunt er maar 1 keer per maand in en uit,niet op de effecten beurs maar via een "interne" markt, waar ze waarschijnlijk zelf de prijs bepalen, of doen die geweldige toezichthouders met boter op hun hoofd dit?

Eigen vermogen
Er zit ruim € 6 miljard in de Rabobank Ledencertificaten. Een van de redenen dat de Rabobank nog zo solvabel is, is het feit dat dit bedrag tot het eigen vermogen gerekend mag worden. Dat kan tot op heden, omdat het rendement niet op "voorhand gegarandeerd" is. De raad van bestuur van Rabobank Nederland heeft de """discretionaire bevoegdheid af te wijken van het vergoedingenbeleid. Dat komt voor bij verliessituaties of als de vermogenspositie van de bank onder een bepaald minimum komt"". Maar strikt theoretisch is het mogelijk dat ook bij winstsituaties wordt afgeweken.

baanaru | 23-02-13 | 14:04

-weggejorist-

Peter8344 | 23-02-13 | 13:53

Natuurlijk gaat deze bank vallen, ze zijn als de dood dat ze hun onroerend goed portefeuille moeten afwaarderen naar huidige waarde, als je nagaat dat de huizen prijzen ongeveer 20% zijn gedaald en er wellicht nog 20% bijkomt
weet je wat er te wachten staat, dat ze nu als een gek alles in het Verre Oosten aan het verkopen zijn is een teken aan de wand,gaten vullen noemen ze dit Dat ze er alles aan doen om de waanzinnige grondprijzen in Nederland op het zelfde niveau te houden en daarvoor allerlei smoesjes voor hebben is ook een teken aan de wand. Als je certificaten hebt of achtergestelde leningen aan hun hebt verstrekt,stap eruit, pak je verlies NU, want meestal in een weekend wordt er een Nationalisatie doorgevoerd en ben je zeker al je poen kwijt.

baanaru | 23-02-13 | 13:42

-weggejorist-

Peter8344 | 23-02-13 | 13:41

"Erik de Vlieger ‏@EWdeVlieger

Twitter is achteraf gezien toch niet mijn ding. Het haalt niet het beste in mijn boven. Bedankt voor de aandacht. Het gaat jullie goed. Erik"

wat een kneus, net zoals het meeste personeel bij de Rabobank, met hun abominabele service
alles moet je online doen, maar 'n vraag digitaal stellen is als particulier onmogelijk, doe je dit wel krijg je enkel een grote mond en daar mag je het dan mee doen

Tim Grimback | 23-02-13 | 13:27

de kaalslag zal nog jaren duren,we zijn nog niet op het niveau van de oostblok.
wie niet doof en blind is
kan de toekomst zien die door onze eu weldoeners wordt bepaald.
de rabo pikt iedere keer 0,1% van je spaargeld af
de achtergestelde lening,hebben ze weer wat bijgesteld,omdat er een stuk in het financieel dagblad stond,maar de 0,1% maakt dit wel weer goed.
de sns bank gaf wel de hoogste rente voor hij staats bezit werd.
als de rabo zou vallen,en onze overmacht wordt bezitter,kunnen ze nog altijd lenen van de ecb draghi
de ridder op het witte paard de flappen tapper
0,75% rente dat komt vast weer goed.
en anders van goldman sachs,de weldoener van de grieken
lang leve de waanzin,je zal maar in zo,n wereld leven

soledad | 23-02-13 | 12:06
-weggejorist-
valke376 | 23-02-13 | 11:34

Het was dus gisteravond in Eenvandaag dat de Rabobank nogal wat Hypotheek klanten heeft die e.e.a. niet meer kunnen ophoesten.
Hetzij bijv. door verlies van werk of door een scheiding.
En waren er zelf heel wat bij die 4 maanden of meer betalingsachterstand hadden.
Tja, dat gaat een poosje goed maar dat houd je niet vol.
Zal me dus niet verbazen als deze bank ook aan het overheids-infuus moet.
En wie kunnen dat dan weer betalen, juist, jij en ik in de vorm van nog meer belastingen en bezuinigingen.
Toch wel makkelijk dat alles bij de oosterburen niet zo duur is.

Lenco | 23-02-13 | 10:31

@VanBukkem, ik geloof dat het rond de romeinse tijd inderdaad een grote sprong maakte. In Rome dus. Het bestond al eerder, maar de romeinen waren geloof ik de eerste die het op de manier aanpakte zoals we ook dus deze dagen zien.

LangeTijdGeleden | 23-02-13 | 00:18

Ook banken zijn volgens mij een Italiaanse uitvinding...

VanBukkem | 22-02-13 | 23:28

@jip_86 | 22-02-13 | 21:46
Yep.
Een brandkastje is nog beter.

Slipsnifter | 22-02-13 | 22:14

Goed, Rabo gaat omvallen. Maar waar laat je nu je geld? In de oude sok onder je bed?

jip_86 | 22-02-13 | 21:46

Het punt is dit. Het hele financiële systeem is door en door corrupt en hopeloos bankroet. Doormodderen betekent de maatschappij opofferen voor een kansloze missie. Het roer moed om.
Moge degenen in posities van macht en verantwoordelijkheid het karakter en de wijsheid bezitten de wereld op het juiste pad te brengen.

Rest In Privacy | 22-02-13 | 19:56

hoe gaat het met die gezellige 'met rente ' ex minister jan Kees eigenlijk .. wachtgeld of een overbetaalde job ?

(c)ZWITSUL | 22-02-13 | 19:44

@Godsammekraken

De schrijver van het artikel had het dus precies goed verwoord:
"Oftewel: nee ga weg, lastige vragen stellende kudtburger."

TriasPoliticaFabula | 22-02-13 | 19:35

De overheid zijn de bankiers, de bankiers zijn de overheid.

Bertus Brulbroek | 22-02-13 | 19:13

KOMOP NU NL, Uit de EU, schulden wegketsen, bankiers voor de rechter slepen, grondwet herschrijven (zonder sharia aub) en overnieuwe beginnen. Ijsland heeft dit ook gedaan en werkeloosheid is daar nu 0,5%, hier 7,7% en hun economie stijgt met 3,5% per jaar.

*bliep*zooi zeg, overheid is bang en wil alleen maar z'n eigen hachie veiligstellen en zakken vullen, wordt echt met de dag zieker van dit land. "Bezuinigingen" = "Lastenverzwaring voor burgers".

LangeTijdGeleden | 22-02-13 | 19:07

Als rabobank omvalt valt hele wereld om.

Tony-Tony-Chopper2 | 22-02-13 | 18:58

reddeloos verloren | 22-02-13 | 16:34
Brillant idee, de overheid is ook meteen van de HRA af op die manier.
Ik zeg, doen!

me,myself and IK | 22-02-13 | 18:56

@damnschreeuwer | 22-02-13 | 18:32
Klopt, ik hou het in de gaten. Het blijft giswerk die economie. Bedank voor de tip!

TDieuww | 22-02-13 | 18:44

TDieuww | 22-02-13 | 18:26 |
over een jaartje of 2 zullen we het weten.
Wel kan ik zeggen dat ik 3 jaar geleden al voorspelde dat de koers zou kelderen nadat het de 1800 zou raken.
www.proactiveinvestors.co.uk/companies...
Goudprijs daalt al 7 maanden.

damnschreeuwer | 22-02-13 | 18:32

Trouwens, hoe zit het eigenlijk met het regeltje dat een bank die staatsteun heeft ontvangen geen prijsleider mag zijn -als ALLE banken staatsteun hebben ontvangen

Fred Janssen | 22-02-13 | 18:30

van sns een staatsbank maken, verschaft een excuus voor overschrijden van 3 %. maw eea was niet nodig maar zeer wenslijk om slecht beleid te maskeren.

foxmean | 22-02-13 | 18:29

Die twee grafieken horen niet bij elkaar. Je kan de goudprijs niet vergelijken met een emotie index zoals de tweede grafiek. Deze hoort meer thuis in vergelijking met de beurskoers.
Zoeken naar vergelijkingen die omgekeerd evenredig zijn zou hier meer op gaan.

"plop"

TDieuww | 22-02-13 | 18:26

Ach, zolang we de Woningbouwcorporaties met rust laten, zal het consumentenvertrouwen prima in orde worden/blijven, nietwaar Sweder?

Fred Janssen | 22-02-13 | 18:25

nope...

damnschreeuwer | 22-02-13 | 18:19

@damnschreeuwer | 22-02-13 | 18:09
Leuke grafiek, die ken ik. Je bedoelt de bear trap?

TDieuww | 22-02-13 | 18:15

geen stress. gewoon mensen een nieuwe hypotheekje aanbieden met lagere rentepercentage zodat ze wel door kunnen betalen. en dan zien we over 10 jaar wel of ze nog een restschuld oid hebben.

Big Lebowski | 22-02-13 | 18:03

rob-a-bank.

trippert | 22-02-13 | 17:59

Zo'n niet-beurs-genoteerde bank als RABO is natuurlijk een doorn in het oog voor de wel-genoteerden,zoals ING en terecht. RABO kan gewoon ongecontroleerd rotzooien en doet dat dus,naar blijkt in dit artikel.Want banken doen dat per definitie sinds 2008 ,zolang ze de kans krijgen. RABO ligt niet voor niets onder constant vuur van de rating-bureau's.Zo'n onderkruiper MAG geen positie verwerven die de beurs negeert,want dan wordt het een chaos,wat het overigens al is zonder deze "boeren-leenbank".Kortom: Banken zijn in alle gevallen gewoon opportunistisch bepaalde instituten als verlengstukken van de staat.Die staat garandeert tenslotte echter alleen nog spaargelden door dwang uit te oefenen op het collectief van de banken.Banken die echter door de staatssteun tenslotte TOTAAL genationaliseerd worden,nu dus ook RABO en straks ING. De belastingbetaler wordt echter alleen maar armer door deze gang van zaken. Hoe ? Dankzij de dreiging van enorme werkeloosheid in de banken-sector."To big to fall" slaat dus op te groot verlies van banen en dus... het hele volk van Nederland.

Dolphi | 22-02-13 | 17:58

Ik heb de aandelen 2 jaar geleden verkocht en er goud voor aangeschaft. Fysiek goud, geen bullshit op papier. De koers gaat volgend jaar nog wel over de 2000 dollar heen en dan verkopen voordat de markt weer aantrekt. Overschotten aan goedkope brandstof zullen de markten van de VS en Europe een enorme boost gaan geven.
De extreem hoog oplopende schuldenlast van de afgelopen jaren is geen probleem, want dat is geld dat niet bestaat. De crisis zorgt ervoor dat de rotte plekken worden weggesneden in het financiële bestel en dat de staat via nationalisaties van banken de routes van het geschapen geld door de EU/nationale banken (want alleen die mogen dat) kan routeren en derouteren.
Sorry voor mijn kromme vrijmibo-post.

TDieuww | 22-02-13 | 17:54

Oeps... next to!

Ven1V1d1V1c1 | 22-02-13 | 17:45

"Ondertussen lezen we in Nederland over de verkoop van Robeco aan Japan, maar ook in Azië [...]"?

Klinkt als een Amerikaans: "The Netherlands, isn't that a city next of Amsterdam?"

Ven1V1d1V1c1 | 22-02-13 | 17:43

@reddeloos verloren | 22-02-13 | 16:34
Helemaal niet achterlijk, want zo werkt het. Prima denkwerk.

TDieuww | 22-02-13 | 17:35

CoJoNes | 22-02-13 | 14:46 |
'Ik zit op geen enkele manier meer in aandelen of valuta. Al 2 jaar niet meer, vanwege marktmanipulaties van de centrale banken.'

Cojones, ik herinner me jouw ING manipulatie nog maar al te goed. Dat is net iets meer dan 2 jaar geleden.

'Verder kun je rustig eens zoeken op bijvoorbeeld mijn nick en Rabo en je zult zien dat ik dit al een tijdje roep.'

OK, heb dit niet gezien, maar wat blinde kip | 22-02-13 | 14:56 zegt klinkt valide. Jouw reactie met toegevoegde boosheid wat minder. Evengoed een fijn weekend gewenst. Gaat alles goed met je dochter?

Einde van de Domheid | 22-02-13 | 17:28

Zodra we belasting mogen afdragen in goud en of zilver,hebben we de keuze onszelf te bevrijden... tot op heden worden we door de belastingdienst zelf,gedwongen gebruik te maken van een volledig corrupt en falend systeem..

gimme a beat,rix | 22-02-13 | 17:24

Grote stamper | 22-02-13 | 16:54 |
ten eerste geen pensioengeld aan banken geven, dat proberen diverse banken nu al jarenlang te stelen, maar het is aan de minister en DNB om dat te beschermen.
Verder gewoon doorgaan zoals met hoe nu gaat, langzaam de lucht uit de markt halen. En niet bij elke proefballon/vlieger gaan hyperventileren. Hypotheken gaan over een periode van 30 jaar, dus als het een paar jaar daalt is er weinig aan de hand, binnen 30 jaar zijn de huizen echt wel weer gestegen. Nederland heeft relatief weinig wanbetalers en de hypotheekinkomsten voor de bank zijn hoog, dus in theorie zouden banken met NL hypotheken gewoon gezond moeten zijn. Ik geloof dus ook niks van dat geschreeuw van DeVlieger.

damnschreeuwer | 22-02-13 | 17:21

Pas op! Banken worden helemaal niet genationaliseerd!
Overheden worden geprivatiseerd,das ietsjes anders... als deze bankenpolitici hun eigen banken dan staatgeld geven,dan heet dat fascisme,niet nationalisatie.

gimme a beat,rix | 22-02-13 | 17:16

@lulleficatie | 22-02-13 | 17:08
tegen boetebetaling kan je het meestal nog wel d'r af halen.

Jopie2009 | 22-02-13 | 17:12

Bommel007 | 22-02-13 | 16:43 |
beetje raar; je geeft zelf a aan dat je net weet hoe de situatie daar is, en je kent hun boeken niet. Hoe kun je dan bij voorbaat al zeggen dat dat ze enorme problemen hebben??

damnschreeuwer | 22-02-13 | 17:11

ot:
ons Turks wonderkind/ ondernemertje Erbudak is door de mand gevallen:
www.telegraaf.nl/binnenland/21318081/_...

mijn god, wat hebben we over ons afgeroepen door al dat N-Afrikaans en Kl-Aziatisch addergebroed binnen te halen.

Jopie2009 | 22-02-13 | 17:10

Shit, vandaag geld op een Rabo deposito gezet...
Als Rabo valt, valt het depositogarantiestelsel en valt de complete Nederlandse overheid. Kunnen we bij de Grieken gaan bedelen. Lees net dat het daar beter gaat dan in NL.

lulleficatie | 22-02-13 | 17:08

Ik ga nu mijn geld van de rabo afhalen!
O nee, ik heb geen rabo.
En ook geen geld trouwens.

Wonderlijk! | 22-02-13 | 17:01

@damschreeuwer Heb je ook oplossingen?

Rest In Privacy | 22-02-13 | 16:54

De enige nog onafhankelijke systeembank van Nederland wordt ook genationaliseerd.

Leve de vrije markt

van heinde en verre | 22-02-13 | 16:54

reddeloos verloren | 22-02-13 | 16:34 | + 2 -
De Post-Keynesiaanse economie professor Steve Keen heeft een heldere oplossing youtu.be/rGkmgnprrIU

Bertus Brulbroek | 22-02-13 | 16:53

Mooi zo, opsouten met die RaBo.....

Opruier | 22-02-13 | 16:50

Rabobank is eigenlijk de beste bank die we hebben. Als ik me niet vergis is het ook de enige (grote) bank die nog geen financiële steun nodig heeft gehad.

Van de andere kant, de manier waarom de overheid nu alles loopt de slopen door nog meer geld te jatten en nog meer geld te lenen (en wat zijn de trots op hun 3% lening) zal iedereen dat merken, ook de Rabobank

DerUnterMensch | 22-02-13 | 16:50

@Bommel007 | 22-02-13 | 16:43
Ik sta alleen maar rood

Ko Reander | 22-02-13 | 16:44

Je hoeft geen econoom te zijn om dit te voorspellen, tot nu is de rabo de gewiekste geweest zonder staats pottenkijkers.
eigenlijk behoord dit zooitje ongeregeld achter de trailies.

hechtnagel | 22-02-13 | 16:44

Rabo is geen trippel a meer, al sinds vorig jaar niet. Door de ondoorzichtige organisatie is al jarenlang sprake van een uiterst groot risico. Tijd voor Lakerman! Overigens zou ik geen geld bij die bank stallen; zo snel mogelijk weghalen zolang het nog kan. In vergelijking met DSB is het probleem bij Rabo 100x groter!

Bommel007 | 22-02-13 | 16:43

Mijn volgende voorspelling:

In 2013 gaan we (nou ja, niet ik dan, ben op het hoogtepunt van de markt uitgestapt), gaan we verplicht bijstorten omdat de hypotheken onder water staan.

Wordt echt lachen, de definitieve ondergang van NL as we knew it.

Jopie2009 | 22-02-13 | 16:43

gooi en smijtwerker | 22-02-13 | 16:25 |
je wilt dus preventief pensioengeld (uitgesteld loon) aan de banken schenken.
sukkel.

damnschreeuwer | 22-02-13 | 16:43

Ja kon er natuurlijk op wachten. En deze bank kan dus niet door NL gered worden dus zullen we een beroep moeten doen op het ESM. En daar zal dan best wel iets tegenover moeten staan. Onze pensioenpot?

Ko Reander | 22-02-13 | 16:42

Ik heb het al diverse malen aangegeven, Rabo is de volgende die kapodtstuk gaat.

Jopie2009 | 22-02-13 | 16:40

Het geld dat uit het niets is gecreëerd en dit geld er dus feitelijk nooit was en nu ergens/nergens is gebleven dan zou ik denken dat de schuldeisers van geld wat nimmer heeft bestaan gewoon maar moeten doodvallen. Dan eens kijken wat er nog over blijft van degene die ons en banken en de gehele economie bij de kloten hebben.... Rot toch gewoon op, jullie private centrale fascistoïde banken (ECB en FED)... Laten de overheden zelf weer baas worden en controle hebben over het geld zonder corrupte PRIVATE centrale banken waarbij alle EU landen zijn vertegenwoordig in één door alle staten gecontroleerde overheidsbank. En anders gewoon stoppen met de EU en terug naar onze nationale roots....

Megalomaantje | 22-02-13 | 16:39

Grote stamper | 22-02-13 | 16:24 |
sorry, maar je bent geen systeemburger, maar gewoon een inwisselbaar radartje in de machine.
bubble*plop*

damnschreeuwer | 22-02-13 | 16:34

-weggejorist-

reddeloos verloren | 22-02-13 | 16:34

In de volgorde der dingen is het waarschijnlijker dat ING genationaliseerd moet worden. ING heeft immers zoveel succesvol belegd in door hypotheken gedekte leningen van spaanse banken dat het in de praktijk geen eigen vermogen meer heeft.
.
Rabo heeft 250 miljard uitgeleend aan Nederlandse hypotheken. Daar zitten een hoop hypotheken bij die op 125 procent van de executiewaarde zijn verstrekt. De waardedaling van het onderpand maakt dat die 125 procent inmiddels ruimschoots de 175% bereikt. Door net te doen alsof er niks is veranderd, omdat de rente nog wordt betaald, gaat de accountant akkoord met waardering op nominaal. We weten allemaal, dat de lening eigenlijk moet worden gewaardeerd op 50 procent en dat moet ten laste van het eigen vermogen worden gebracht. Stel dat 100 miljard hypotheekleningen zo behandeld moet worden dan heeft de Rabo een negatief eigen vermogen van circa 20 miljard. ING, Abnamro, SNS, van lanschot, NIBC allemaal zijn ze stuk. Alleen de accountant doet net alsof het niet zo is en de toezichthouder is het ermee eens. Anders is er niks meer om toezicht op uit te oefenen.
.
Dit is een financiele crisis van historisch kaliber die alleen maar met extreme matregelen kan worden bestreden. Extreem in die zin dat de onevenwichtigheden in onze economie in een keer en definitief worden doorgehaald. Een te grote binnenlandse schuld, te veel (verplichte en onproductieve) besparingen, te hoge bruto lonen en te hoge belastingen op arbeid. Wat dit land nodig heeft is een staatsman die dit begrijpt en met een Lieftinck-achtige aanpak de crisis te lijf gaat.
.
Schrap alle hypotheken weg tegen de pensioenvermogens. Blijft er nog een reserve van 600 miljard over. De huizenprijzen kunnen dan dalen naar de reeele waarde, maar niemand zit meer in een hypotheek gevangen en kan verkopen. Het eigenhuis bezit kan dan de pensioenrol overnemen. Dan is er ook ruimte om de bruto lonen fors te verlagen. Dan loont het weer om iemand in dienst te nemen, in plaats van banen te exporteren, godkope polen aan te nemen of mensen in een zzp vormte dwingen. En dan arbeid belasten met een vlaktaks van niet meer dan 25%. Dan heeft het ook zin om beter je best te doen.
.
Het alternatief dat door de boven ons gestelden wordt gekozen komt feitelijk op het volgnde neer. We negeren zo lang mogelijk de werkelijkheid en hebben er alles, inclusief fraude, misrepresentation, leugens enzovoort voor over om de problemen zo lang mogelijk voor ons uit te schuiven. En we gooien er zoveel mogelijk door de ECB gecreeerd geld tegenaan. En uiteindelijk komt de dag van afrekenen en zijn we allemaal arm.

gooi en smijtwerker | 22-02-13 | 16:25

Systeembanken krijgen bankenbijstand, ik ben een systeemburger! Wij zijn systeemburgers, als wij omvallen is het pas echt crisis!

Wanneer gaan we daadwerkelijk laten zien dat het geduld op is, wanneer gaan we dit land laten zien dat het niet meer kan. Staken, algehele landelijke staking! Nu zien we het immers met lede ogen aan. Minister Dijsselbloem snapt het zelf ook niet meer en kan de vragen niet beantwoorden. Wat als mijn kinderen me later vragen: pappa, wat heb jij eigenlijk gedaan in de crisis van de jaren 10? Wat moet ik dan antwoorden? "Pappa heeft gereaguurd totdat hij erbij neerviel...?"

'Hiervoor verdiend de staat geen beloning, stopt die kroning!'

Rest In Privacy | 22-02-13 | 16:24

Slipsnifter | 22-02-13 | 15:55 | + -1 -
U kunt uzelf neuken?

Mark Smith | 22-02-13 | 16:22

Bij het begin van de crisis adviseerde de toenmalige baas van de RABO (helaas inmiddels overleden) om huiseigenaren een (extra) verzekering te laten afsluiten om het risico van waardedaling van huis af te dekken.
Voor de duidelijkheid: RABO verstrekte dus een veel te hoge hypotheek en dat risico wentelde ze af op de huiseigenaar.
Heb toen die paar centen van mij er weggehaald.

Franz Jozef | 22-02-13 | 16:16

Jaar of 4 geleden gesprek gehad bij Rabobank voor verbouwingskredietje. Werd daar blootgesteld aan een commerciële riedel om de hele hypotheek naar hun over te sluiten en alle verzekeringen naar Interpolis. Heb later telefonisch gemeld dat ze in de stront konden zakken.

witwas | 22-02-13 | 16:10

Robeco verkopen voor 2 miljard maar liefst is meesterzet. De winsten op het beheren van geld zijn minimaal te noemen en staan steeds verder onder druk (langzaam weet iedereen dat God niet bestaat en mensen die de toekomst voorspelen op aandelen markt ook niet).

En als er nog eens 30% van de huizenprijzen af is is de ergste kou wel uit de lucht dus niets aan het handje.

Andersom dag | 22-02-13 | 16:08

Banken hoeven helemaal niet kapot te gaan, maar banken, zo lijkt het, willen graag of MOETEN zelfs kapot en zijn zelfs bewust kapot gemaakt. Men stort de hele economie en al wat nog waarde heeft in de afgrond. Zelfs politici weten niet meer wat te doen omdat deze foute informatie krijgen van hun departementen met hun door en door corrupte top ambtenaren. Aan het einde van de rit, zo hoopt de sturende elite, krijgen we dan een wereldmunt de new world currency. We zullen dan wel massaal worden afgescheept met een soort tientje van Lieftinck. Ik weet echter een redelijk goede oplossing om dit drama te omzeilen. Je moet dan echter wel over ijzersterke zenuwen beschikken en vooral wachten op het juiste moment.... Echter, de wereld zou er ook zo uit kunnen gaan zien... www.uitgeverijakasha.nl/PDF%27s/De%20s... En dan is geld of iets proberen te omzeilen totaal overbodig.

Megalomaantje | 22-02-13 | 16:08

Ik zie de Rabobank al staan in het rijtje van 4....'Meester Dijsselbloem, als zij snoepjes krijgen willen wij ze ook, jengel jengel jengel'.

Niet zeuren Rabobank, het is net als met speeltuinen in achterstandswijken, alleen de tokkies die niet voor zichzelf kunnen zorgen krijgen een speeltuin in hun buurt. Dus niet zeuren, gewoon doorlopen!

Rest In Privacy | 22-02-13 | 16:06

seven | 22-02-13 | 14:26 | + 13
Die leden certificaten bevatten technisch gezien veel meer risico dan een aandeel, ze zijn in tegenstelling tot de meeste aandelen slecht en soms zelf niet verhandelbaar, de koersvorming is weinig transparant en bij een failliet sta je gegarandeerd met lege handen. Al jaren worden onwetende spaarders ledencertificaten verkocht, onder het mom van veilig met hoog rendement. Klopt, alleen niet voor de spaarder maar voor de bank zelf.
Door de ondoorzichtige stuctuur van de Rabo (coöperatieshoeven nauwelijks cijfers tot geen cijfers te tonen) kunnen ze al jaren de schijn ophouden. Kleine lokale bankjes konden jarenlang hun gang gaan met allerlei financiële transactie en worden gedwongen te fuseren, een groot deel staat onder curatele van Rabobank Ned. De zgn extra buffer is er naast krampachtig proberen vast te houden aan een hoge rating, immers hoge rating is goedkoop en makkelijk geld lenen, een verdere verlaging leidt tot enorme kosten verhoging, ook een voorzorg op alle lijken die er her en der nog in de kast liggen.
Daarnaast zal een herwaardering van de enorme hypotheek portefeuille van de Rabo ook een probleem zijn, als grootste verstrekker van hypotheken waren zij echt niet het netste jongetje van de klas met alleen maar hypotheken binnen de 100% executie waarde of beter.
Toch interessant hoe je de Rabobank kan nationaliseren, aangezien het niet een bank is.

Blijf_kritisch | 22-02-13 | 16:04

Laat mij een voorspelling doen; de regering grijpt niet in, de top van de Rabo blijft de troep onder het kleedje vegen, tot de bank van ellende van de stapel troep onder het kleedje valt. Vervolgens gaan er weer bergen belastinggeld naartoe, mogen u en ik bloeden. Want ja, het is crisis hè? En de haagse politiek stelt het "zorgvuldig omgaan met andermans poen- contract" op, die alle bankmedewerkers moeten tekenen. Daarna gaat iedereen lekker borrelen en bitterballen eten op kosten van de belastingbetaler. Want jullie zijn muppets! Allemaal!
.
Oh ja voor ik het vergeet; heb vertrouwen in de economie. *dit bericht was ingezonden door minfin Dijselbloem, tussen twee slokken pils en een hap van een bitterbal door."

ratelaar | 22-02-13 | 16:01

@Mark Smith | 22-02-13
@pius | 22-02-13 | 15:53
Als dat geen neuqen wordt..

Slipsnifter | 22-02-13 | 15:55

@Mark Smith | 22-02-13 | 15:47

Dag dhimmi..;)

pius | 22-02-13 | 15:53

Heb er net nog getapt,niks aan de hand.

swassannuf | 22-02-13 | 15:53

pius | 22-02-13 | 14:54 | + 1 -
Dag vriend.. ;)

Mark Smith | 22-02-13 | 15:47

Erik de Vlieger hahaha wat een lutser wie gelooft die man nou

straatkat | 22-02-13 | 15:45

Banken vallen vooral door dit soort bangmakerij...

Sabbey | 22-02-13 | 15:44

Erik de Vlieger die de noodklok luidt over de vastgoedsector. Dat is hetzelfde als Dirk Scheringa die roept dat de mensen te veel lenen.

Seraphin | 22-02-13 | 15:42

'gaat financiële administratie even bijwerken'

wijze woorden | 22-02-13 | 15:41

Gelukkig bezit ik een chronische tendens voor rood staan.

CMPT | 22-02-13 | 15:41

@LichtgetintenSlipsnifter | 22-02-13 | 15:35

Racist?

Wie?

*om zich heen kijkt*

pius | 22-02-13 | 15:39

Erik de Vlieger , dat is toch die malafide zakenman die Air Holland failliet heeft laten gaan en toen ook nog een Victor Mullertje wilde proberen bij een Franse prijsvechter?

Ja, die geloof ik op z´n blauwe ogen! Tssss.

powerpoes | 22-02-13 | 15:36

@pius | 22-02-13 | 15:28
Komt`ie weer met zijn lichtgetinte biculturelen, laat die mensen toch eens met rust!
Vuile rascist!

Slipsnifter | 22-02-13 | 15:35

Ach het zal wel over gaan... Hopelijk!

Glas Koning | 22-02-13 | 15:33

Zullen we de Rabobank maar gewoon preventief nationaliseren? Dan hebben we dat tenminste gehad.

Kunnen we ook alvast een vacature uitschrijven voor de nieuwe topman/topvrouw voor een normaal salaris.

Adams Appel | 22-02-13 | 15:31

Gelukkig heb ik al mijn spaargeld al opgemaakt :]

zeertegendradig | 22-02-13 | 15:30

siorog | 22-02-13 | 14:55
Niet gezien, maar bovenste comment lijkt mij beter dan wat Barracuda schrijft. Barracuda neemt altijd de makkelijke mainstream positie in en heeft een arro grote mond vanuit die veilige positie. Maar helaas voor barracuda, ook de mainstream (schapen) draait soms. Zo had hij ooit een verhaal over mijn blog over Ab Osterhaus, niet wetende dat 2mnd na mijn blog heel mainstream NL en de gezondheidsraad in navolging van vpro argos die dat blog oppikte Ab's dubbele pet bij virolinics veroordeelde.

seven | 22-02-13 | 15:29

@Slipsnifter | 22-02-13 | 15:22

Emigreren? Wat een defaitistisch geleuter. Dat is praktisch landverraad.

En waar ga je heen dan de Noordpool?

Want daar is de kans dat je getinte Bi-culturelen tegenkomt natuurlijk het kleinst. En het landschap is ook zo mooi wit.

Wat wil een ubermensch nog meer.

pius | 22-02-13 | 15:28

Ondertussen had ik het artikel van de Vlieger nog niet gelezen, maar hij snaptduidelijk niet hoe bankieren werkt. Rabo doet iets dat nog behoorlijk veilig is. Als de bedragen uit het voorbeeld kloppen lijkt het wel wat onverantwoordelijk,een factor van 1:25, maar het gemiddelde in de wereld is 1:38. Of je dat juist vindt is een tweede, maar zo lijkt het alsof zij minder risico nemen.
Zoals ik zei, de Vlieger snapt bankieren niet.Fractioneel lenen is precies hetgene dat elke bank doet.

Greed=Good | 22-02-13 | 15:26

LOL@Rabobang :)

Slipsnifter | 22-02-13 | 15:25

CoJoNes | 22-02-13 | 14:21 |
Dat zou alleen maar goed zijn voor de Rabo, de stukken land kunnen ze dan namelijk opeisen en doorverkopen. Wel eerst even via handjeklap met de gemeente de grond omvormen tot bouwgrond, en dan voor het 10-voudige weer verkopen als goedkope bouwgrond.

damnschreeuwer | 22-02-13 | 15:23

@pias | 22-02-13 | 15:19
Ik probeer te emigreren, dit hele land gaat down the drain op deze manier.
De Rabo is gewoon een schijtbank, hangt van incompetentie, arrogantie, leugens en bedrog aan elkaar.
Maar maak je niet ongerust, hoewel ik niet net als jij aan het staatsinfuus hang red ik me evengoed wel.

Slipsnifter | 22-02-13 | 15:22

Lichtstadfan | 22-02-13 | 14:28 | + 2
Wellicht kan een overschot aan vikingvrouwtjes je verleiden? Lekker onder het rendier/beren velletje kruipen. Verder schijnt Reykjavik een prima nachtleven te hebben!

Tointje | 22-02-13 | 15:21

Ik denk dat het verschil hem vooral zit in de bezettingsgraad, die veel hoger is dan bij SNS of zelfs ABN/vastgoedtakken. 84% vs. 68% vs. 77%)weet niet hoe dat was vóór de nationalisatie''.

Dat zou betekenen dat de cashflow veel gezonder moet zijn. So far so good, even de waarderingen door een stresstest trekken.

Greed=Good | 22-02-13 | 15:20

@Slipsnifter | 22-02-13 | 15:17

LOL.

Sure. Ga jij bakstenen vreten dan, of jezelf prostitueren?

Je moet toch wat om te overleven immers.

pius | 22-02-13 | 15:19

CoJoNes | 22-02-13 | 15:03
Quota & subsidies waren een bodem idd, maar quota zijn al ah verdwijnen en dat zorgt juist voor stijgingen vd grondprijs, dat wordt immers nu ipv quota de nwe bottleneck vd (melk)productie. Ik voorzie, nu Azië meer welvaart krjgt en meer en meer voedsel importeert, een wereld met stijgende voedseltekorten en zolang er voedsel schaars blijft, is grond geld waard.

seven | 22-02-13 | 15:17

Laat maar failliet gaat, tyfusbank..

Slipsnifter | 22-02-13 | 15:17

Te veel uitgegeven aan epo?

amin | 22-02-13 | 15:17

Amsterdams stuk bijchoochem, lult net zo onsamenghangend als Cruijff, heeft net zo weinig te melden..!

laardepul | 22-02-13 | 15:16

bpven = moet weg
meten = meteen
Dikke vingers + opgewonden = tiepvouten

Kobus Kloothamer | 22-02-13 | 15:15

Erik de Vlieger?, is hij weer vrij dan?

Joost Maghetweten | 22-02-13 | 15:15

(R)uim (A)lle (B)oeren (O)p bank........ Eerst boven bpven tot onder financieren en flink rente laten betalen. Als het niet meer kan de stekker eruit trekken en meten doorverkopen. Schoften!

Kobus Kloothamer | 22-02-13 | 15:14

@blinde kip | 22-02-13 | 14:49
Beter neem je schietles. werkt altijd beter dan rehabilitatie training
Of je moet Chuck norris ,Regilio tuur Of leen heten

miko | 22-02-13 | 15:14

Dus die Mark Smith is pius? Doe normaal!

Ghe.

AshleyJ"Ash"Williams | 22-02-13 | 15:09

miko | 22-02-13 | 14:17
Onzin. Je hoeft niet iedere zichzelf overschattende miljonair zo serieus te nemen dat als ie maar iets roept je meteen tekst en uitleg geeft in Pauw en Witteman.

Doldwaas | 22-02-13 | 15:09

Wat een kift van De Vlieger. Kan het zeker niet hebben dat Rabobank in tegenstelling tot zijn eigen bedrijfjes de boel wel goed voor elkaar heeft. Een buitengewoon ongeloofwaardig en onbetrouwbaar sujet, Erik de Vlieger.

Doldwaas | 22-02-13 | 15:05

Dalende huizenprijzen + geld uit het niets toveren + kapitaalratio's = shit...... mmmm ff de goede shit analogie vinden youtu.be/JuedGDhkQKg

Bertus Brulbroek | 22-02-13 | 15:04

@seven | 22-02-13 | 15:01
Die waarde wordt onder andere bepaald door melkquota en andere subsidies. Zo stabiel is dat dus niet.

CoJoNes | 22-02-13 | 15:03

@CoffeePatch | 22-02-13 | 14:56
Met die rente zeggen banken eigenlijk dat je het overtollige geld (dus wat overblijft na voldoen van de rekeningen) in een sok moet stoppen.

blinde kip | 22-02-13 | 15:03

@Moishe Pipik | 22-02-13 | 15:00

Jahaa. Als je iets doedt moetd je het geod doen.

pius | 22-02-13 | 15:03

Vraag ik me ineens af hoe het toch met Herman Flipsen zou zijn....
youtu.be/r9rKqoUqPj4

CoJoNes | 22-02-13 | 15:01

blinde kip | 22-02-13 | 14:56
Hypotheken onder Nederlands recht, kortom men kan niet zoals in de VS door het onderpand af te geven de lening volledig aflossen. Omdat men ook daarna een aflossingsverplichting blijft houden vd restschuld geeft dat vd bank redelijk veel zekerheid. Verder bezit de Rabo ook veel agrarisch o.g. Landbouwgrond bv kent een stabiele waarde.

seven | 22-02-13 | 15:01

pius | 22-02-13 | 14:54
Wel knap van je pius, dat je als Mark Smith geen spelfouten maakt.

Moishe Pipik | 22-02-13 | 15:00

@Mike vo | 22-02-13 | 14:54

Oh. Ok . Dan krijg je het voordeel van de twijfel. Ik ben de rotste niet.

Al hoop ik dat je over een poosje eens terugkomt als de eerste derivaatjes opduiken, ben benieuwd hoe kritisch je nog leest en nadenkt.

Misschien eventjes verdiepen in derivaten-Rabobank, enfin, tot pavlov dan maar.

En een fijn weekend uiteraard.

pius | 22-02-13 | 14:58

@blinde kip | 22-02-13 | 14:57
Frankrijk is het probleem. Dat land draait op EU subsidies.

CoJoNes | 22-02-13 | 14:58

@CoJoNes | 22-02-13 | 14:47
Of zou Merkel nog wat invloed hebben om die Weimar angst bij collega's te onderdrukken?

blinde kip | 22-02-13 | 14:57

De laatste tijd heeft de Rabo de rente op spaarrekeningen gemiddeld twee keer per maand verlaagd, terwijl ze Robeco verkopen om de kapitaalbuffers te versterken. De vraag is hoelang de "toeleveranciers" van geld het nog pikken dat ze door Rabo worden uitgeknepen.

CoffeePatch | 22-02-13 | 14:56

"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning."

- Sir Winston Churchill -

Parel van het Zuiden | 22-02-13 | 14:56

@Einde van de Domheid | 22-02-13 | 14:42
De RABO is de grootste speler op de hypotheekmarkt die momenteel in elkaar zakt. Lijkt me een duidelijk teken en is al jaren bekend. En is hier in de panelen inderdaad vaak genoeg gezegd.

blinde kip | 22-02-13 | 14:56

@pius | 22-02-13 | 14:43
Tja als ik nou eens in dienst zou zijn van de Rabobank dan zou je het best spinnen kunnen noemen. Maarre helaas ik ben A) niet in dienst bij die bank, B) niet geaffilieerd met die bank (ik heb er zelfs geen rekeningen lopen) en C) Ik heb op geen enkele wijze een interesse in of de bank goed dan wel slecht is.

Het irriteert me gewoon mateloos dat er mensen zijn die alleen maar paniek lopen te zaaien en niet verder kijken dan de kop op een artikel.

Ik ben trouwens student en naar mijn mening het belangrijkste dat iemand ooit kan leren is kritisch lezen en zelf nadenken. Het zou je sieren als je niet direct in een pavlov schiet omdat iemand niet een negatief verhaal opdist maar in plaats daarvan naar de andere kant kijkt.

Mike vo | 22-02-13 | 14:54

@Mark Smith | 22-02-13 | 14:52

Heey pius, hoe is het nou, ouwe ruifvreter. Je weet toch dat je geen twee nicks mag hebben?

pius | 22-02-13 | 14:54

zeg maar jansen | 22-02-13 | 14:38
Dat is een formaliteit, die niets anders aan resultaat oplevert.

Waar De Vlieger, stukjesschrijvert en vele anderen aan voorbij gaan, is dat de reserveverplichting van de bank een hele andere is. De Vlieger heeft waarschijnlijk op de lagere school wel meer niet helemaal begrepen maar de verplichting die hij bedoelt gaat over dat van al het geld dat de bank in handen heeft van rekeninghouders, een bepaald percentage ook daadwerkelijk aanwezig moet zijn; de rest mag worden uitgeleend. Dat is de RESERVEVERPLICHTING. Het is pure kul dat De Vlieger hier die reserveverplichting betrekt op het uitgeleende geld. GELUL!

breakingnews | 22-02-13 | 14:53

@blinde kip | 22-02-13 | 14:49

Uitstekend mijn waarde. Ik hoor het wel. Moet je wel even wat bruiningscrème opsmeren voor de training natuurlijk, categorie lichtgetint.

Anders val je teveel op.

pius | 22-02-13 | 14:53

Ach gut, Erik de Vlieger was al een tijdje niet meer in de publiciteit geweest natuurlijk.

Mark Smith | 22-02-13 | 14:52

Zolang hij niet weer een domme oproep tot bankrun gaat doen mag hij van mij de vuile was buiten hangen. Wel met beleid dit keer dus aub.

Fiasco | 22-02-13 | 14:52

Okee,ik duik wel weer in de jaarcijfers. Als het echt erg is geef ik wel een gilletje.

Greed=Good | 22-02-13 | 14:52

Rabo = v/h boerenleenbank.
Echter, lenen de boeren van de bank of leent de bank van de boeren?
Beetje het liedje van Rudi Carell: 'Wie laat wie nu uit?'

Van Dikhout | 22-02-13 | 14:52

Het goud en zilver ligt in de kluis. Laat maar gaan, die handel.

Balsaq | 22-02-13 | 14:51

@zeg maar jansen | 22-02-13 | 14:42

Ah. Je was me voor. Netjes.

pius | 22-02-13 | 14:50

Einde van de Domheid | 22-02-13 | 14:42
Dat is niet waar. Het eerste wat ik dacht toen ik het artikel van De Vlieger las: goh, dat heb ik hier in de comments twee jaar geleden al gelezen.

Moishe Pipik | 22-02-13 | 14:50

@pius | 22-02-13 | 14:46
Of een lesje in kickboksmoves. Kan wel van pas komen als alles in elkaar pleurt.

blinde kip | 22-02-13 | 14:49

@Mike vo | 22-02-13 | 14:40
Getypt op je Ipad die je gekregen hebt?

miko | 22-02-13 | 14:49

@blinde kip | 22-02-13 | 14:48

Fair trade, biologisch, tweedehands, je zegt het maar.

pius | 22-02-13 | 14:49

@pius | 22-02-13 | 14:46
Kost je een paar bananen.

blinde kip | 22-02-13 | 14:48

@miko | 22-02-13 | 14:43
Geen idee. Ik verwacht dat dit probleem pas echt gaat spelen als de ECB niet meer zo makkelijk de geldpers aan kan zetten, omdat het direct effect gaat hebben op de Euro. Binnen nu en een half jaar dus.

CoJoNes | 22-02-13 | 14:47

Waar is wilders als je hem nodig hebt? Oooh hij maakt zich druk om de Islam.

Bibi-Thee | 22-02-13 | 14:46

@Einde van de Domheid | 22-02-13 | 14:42
Dat soort domme insinuaties zijn eigenlijk de reactie niet waard, maar vooruit: Ik zit op geen enkele manier meer in aandelen of valuta. Al 2 jaar niet meer, vanwege marktmanipulaties van de centrale banken.
Verder kun je rustig eens zoeken op bijvoorbeeld mijn nick en Rabo en je zult zien dat ik dit al een tijdje roep.

Met andere woorden, EvdD, je praat weer eens ontzettend stinkende poep. Dat zou normaal geen probleem zijn, ware het niet dat je het zelf dondersgoed weet en geen ander doel hebt dan de intrigant en tiefustrol spelen.
Prettig weekend, met griep en cholera ofzo.

CoJoNes | 22-02-13 | 14:46

@blinde kip | 22-02-13 | 14:45

Doe mij ff cc-en gewoon omdat het interessant staat.

pius | 22-02-13 | 14:46

En GS weet dat de Vlieger nog een appeltje met de Rabo te schillen heeft en de bank zo in diskrediet wil brengen? Oh...

Behangdelul | 22-02-13 | 14:45

@Bakito | 22-02-13 | 14:39
Graag via DM want ik anderen niet jaloers maken.

blinde kip | 22-02-13 | 14:45

@steven paul | 22-02-13 | 14:22
Erik de vlieger, die heeft toen een tijdje de coke expres geëxploiteerd toch?

miko | 22-02-13 | 14:45

@CoJoNes | 22-02-13 | 14:21
Zoe het kunnen dat de EU de landbouw subsidies terug gaat brengen omdat ze de banken al zoveel moeten helpen?

miko | 22-02-13 | 14:43

gentle giant | 22-02-13 | 14:32
Je moet het maar durven voor dat magere procentje meer rente zolang het duurt.. mobile.twitter.com/seven__/status/299...
'Ledencertificaten tk, wie maakt me los teab'

seven | 22-02-13 | 14:43

@Mike vo | 22-02-13 | 14:40

Dat spinnen, wat levert dat nou op? En doe de derivaten op jullie balans eens spinnen alhier want je moet wel een beetje werken voor je geld natuurlijk.

Want wij betalen ten slotte je salaris over een maandje of wat.

pius | 22-02-13 | 14:43

Hahahahahaha wat een onzin en onnodige paniek hier. Rabo gaat echt niet omvaleln. No way. Die de Vlieger spoort al langer niet en dat je niet wilt komen optreden bij Pauw en Witteman is eerder een aanbeveling.

Big Swinging Dick | 22-02-13 | 14:42

Mike vo | 22-02-13 | 14:40 Wat is jouw functie bij de Rabobank?

zeg maar jansen | 22-02-13 | 14:42

CoJoNes | 22-02-13 | 14:21 |
Ik heb hier nog nooit een comment gezien als zou de Rabobank op zwart zaad zijn gebouwd.
Het vervelende van jouw comment Cojones, is dat je nooit weet of je het uit je gouden hartje en je blonde ogen post, of omdat je een 'scheme' aan het opzetten bent waardoor je morgen weer een stuk rijker bent.

Einde van de Domheid | 22-02-13 | 14:42

"Founded by farmers". Het zal dus wel om boerenslimheid gaan.

zeg maar jansen | 22-02-13 | 14:40

Zo ik heb me maar eens geregistreerd omdat ik me mateloos irriteer aan mensen die klakkeloos stukjes overnemen zonder fatsoenlijk te lezen.

Als Nanninga een voorbeeldje neemt aan de CCB bid om zijn dramatische verhaal te illustreren zou die eens wat verder moeten lezen dan alleen de kop. Er staat namelijk ook heel duidelijk vermeld WAAROM de rabobank die branche aan het verkopen is en waarom Robeco verkocht is. Dat zogeheten TIER-1 capital die de banken moeten aanhouden (eigen vermogen op de balans), is met de introductie van BASEL-III verhoogt. Rabobank voldoet al aan de eisen maar heeft ZELF hogere eisen gesteld aan zichzelf. Zij willen namelijk zelf meer reserve kapitaal hebben dan wettelijk verplicht en daarvoor verkopen ze dus een aantal onderdelen.

Dit artikel en de vlieger zijn niet meer dan onnodige paniekzaaierij.

O en trouwens de Rabobank is de enige bank die meebetaalt aan de faillissementen cq nationaliseringen van de andere banken. Ten eerste is zij verplicht geweest de friesland bank over te nemen (welke de bank niet wilde) en ten tweede trekken de andere 'systeembanken' die verplichte banken steun lekker uit het potje van de staat (bij de nationalisering van SNS betalen wij belastingbetalers voor zowel de directe rekening van de overheid als de indirecte bankensteun rekening voor abn).

Mike vo | 22-02-13 | 14:40

gewoon nationaliseren, daarna nationaliseren wat nog niet genationaliseerd is en dan europaliseren.

Mesmer | 22-02-13 | 14:39

blinde kip | 22-02-13 | 14:38
Als je je anus wilt de-armen: afspraakjes via twitter. ;)

Bakito | 22-02-13 | 14:39

Ohja, de gezamenlijke Nederlandse banken konden niet eens 5 miljard dragen zodat de staat SNS moest overnemen. Alleen dat al zegt genoeg (over de Rabo)

Pimp my Voortuin | 22-02-13 | 14:39

Bakito | 22-02-13 | 14:36 |
Bomen omkappen, papier van maken en geld bijdrukken? Goed plan Bakito!

Pastor Sippenhaft | 22-02-13 | 14:39

@hendrikjandetuinman | 22-02-13 | 14:20
Omdat 90% van de reaguurders ondanks zware kritiek wel naar ze kijkt.

miko | 22-02-13 | 14:38

Natuurlijk gaat de Rabobank hierna, _alle_ banken gaan vallen. Banken kunnen niet zonder economische groei, en die tijd is voorbij.

Scarblac | 22-02-13 | 14:38

Ik ben al mede eigenaar van de ING, de ABN-Amro, SNS bank, als de Rabo daar ook nog eens bij komt, mag ik wel een boekhouding aan leggen van al mijn eigendommen.

vhKarelkruizenruiker | 22-02-13 | 14:38

breakingnews | 22-02-13 | 14:34 Wat het probleem is bij dit soort handelen? Dit soort handelen is het probleem.

De bank moet spaargeld hebben om zelf geld te kunnen lenen teneinde het weer uit te lenen. Als dat spaargeld er eerst moet zijn kan deze manier helemaal niet. De klant leent namelijk óók het verplicht aanwezig moeten zijnde spaarbedrag.

Als die klant naar de knoppen gaat heeft die bank een groot probleem.

zeg maar jansen | 22-02-13 | 14:38

@Glas Koning | 22-02-13 | 14:21 |
Wat een angsthazerij! Wat een ballen. Welk een ruggengraat!
Als je zo flauw bent van Nederland schrijf je dan uit en accepteer als een echt kerel de consequenties daarvan.
Jouw houding betekent vleesch noch visch.


Van Dikhout | 22-02-13 | 14:38

@blinde kip | 22-02-13 | 14:33

Links lullen rechts vullen. Zou verboden moeten worden.

pius | 22-02-13 | 14:38

@Bakito | 22-02-13 | 14:36
Om daar je lichaam te verkopen voor wat fruit. #feit

blinde kip | 22-02-13 | 14:38

@L. Hannes,
the harder they fall.
Gaat alleen niet op bij systeembanken.
.
Dit is meer van toepassing
The bigger they are... the more money they get!

r04drunn3r | 22-02-13 | 14:37

Wederom blijkt geld/kapitaal het probleem
te zijn. De oplossing ligt derhalve niet in de kluis, maar in het bos . #feit

Bakito | 22-02-13 | 14:36

Erik de Vlieger? Is dat niet die vent die iets met Holleeder en de Hell's Angels te maken heeft?

Die wat vast wel iets over niet het braafste jongetje van de klas zijn.

siorog | 22-02-13 | 14:35

Rabo zit vuistdiep in Libor met hun 2 zogenaamde ex-medewerkers. Rente manipulaties en vervolgens de klant het "product" door de strot duwen. Maar de arrogante houding kunnen ze vast nog wel een tijdje volhouden, als grootste externe aandeelhouder van Rothschilds Bank (7,5%)

Pimp my Voortuin | 22-02-13 | 14:35

Ik denk dat deze vlieger niet op gaat. Erik is zelf dus een lul geweest, heeft jarenlang banken erin gelegd en daarmee bijgedragen aan de problemen die er nu zijn.

Erik is een paar jaar geleden hard aangepakt door Rabo en vond het nu waarschijnlijk tijd worden om wat terug te doen.

Als Robeco nu voor 2 miljard verkocht kan worden, what's the problem? Wat zou je tobben in deze onzekere tijd als je nu dat geld ervoor kan krijgen?

Maar de Vlieger heeft nu een trucje ontdekt, man man. Klanten krijgen leningen als ze een percentage zelf storten als (mede) zekerheid voor die lening. Anders stort een andere spaarder het, dus wat is het hele probleem? Is dit nieuws, als in een "ontdekking" van Erik de Vlieger. Mwah neuh.

breakingnews | 22-02-13 | 14:34

nou, doe maar nationaliseren dan.
Dan zijn alle banken in handen van de overheid.
En dan komt alles goed, want als de overheid...
o wacht....
we are fucked!

jemagookniksmeer | 22-02-13 | 14:34

Schop die minister maar full-time naar Brussel. Hij behoort dat te gaan vragen bij z'n ambtenaren. Die dat eventueel bij de toezichthouder kunnen gaan vragen.

En dan netjes antwoord geven. Ook al is het aan ex-verdachte Eric de Vlieger.

zeg maar jansen | 22-02-13 | 14:33

@pius | 22-02-13 | 14:31
Links, maar dan alleen voor zichzelf.

blinde kip | 22-02-13 | 14:33

De Vlieger heeft gelijk; de Rabobank kun je haast 1 op 1 op zijn Franse zusje, Crédit Agricole, leggen. En wat schreef Deutsche Wirtschafts Nachrichten op 21 februari over die bank? deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/20...

Niemands Knegt | 22-02-13 | 14:32

Dan hebben we ook nog de Rabo ledencertificaten, consumenten die SNS participaties kochten worden misschien toch schadeloos gesteld, terwijl dit 'achterstelde' obligaties zijn, de ledencertificaten van de Rabobank zijn idem dito, alleen, bij SNS gaat om ca. 57 mln, bij Rabo 6 mld. Do the math ....

gentle giant | 22-02-13 | 14:32

@blinde kip | 22-02-13 | 14:29
10 euro? Eerder 10 gram zilver.

Eigenaar_IJsland | 22-02-13 | 14:32

Veel linkse bankdirecteuren ook tegenwoordig. Een betreurenswaardige trend.

pius | 22-02-13 | 14:31

@Lichtstadfan | 22-02-13 | 14:28
kopen??

Eigenaar_IJsland | 22-02-13 | 14:30

Erik de Vlieger komt er nu pas achter hoe banken werken?

Napoleon I | 22-02-13 | 14:30

Nog even en het licht gaat uit in Nederland.
Maar dan zitten de bankenbaasjes allang hoog en droog op een tropisch eiland ons uit te lachen.

Dostranamus | 22-02-13 | 14:30

@Lichtstadfan | 22-02-13 | 14:28
En straks met een pornoverbod. Zit je dan op een eiland.

blinde kip | 22-02-13 | 14:30

Een goede vriend (maat zeggen wij in Drenthe) ,met veel verstand van geld (op zijn 45e met pensioen) voorspelde dit jaren geleden al. ik ben dus niet verbaasd. het is een ondoorzichtig clubje begreep ik ooit van hem die in tegenstelling tot andere banken niet alle kaarten op tafel hoeft te leggen. grootste hypotheekverstrekker van ons land en in welke branche ging het ook alweer niet zo goed?

Stekeltje | 22-02-13 | 14:30

Veel Marokkanen in de top van de Rabobank. Kan niet anders. Ontslaan en terugsturen naaar de Rif.

En wat dacht je verder van de 'derivaten' op de balans van de Raafbobank, enfin, hopeloze zaak.

Net zoals die vibrerende anus-plug van een de Vlieger overigens.

Maar dat terzijde.

pius | 22-02-13 | 14:29

@Requiescat in pace | 22-02-13 | 14:25
Ik ga er vanuit dat er genoeg mensen zijn die dat dan nog niet beseffen en wel willen ruilen. 10 euro voor een doos eieren en een appel. Mooie deal!

blinde kip | 22-02-13 | 14:29

Heerlijk zo'n totale meltdown. 'T zonnetje schrijnt dus ik ga maar weer eens de moestuin op orde maken. Nu nog even ons drinkwater privatiseren en alle ingrediënten voor een nieuwe oorlogstijd is aangebroken. Maak je je nu druk over de kleur van je zoveelste gadget? Straks maken we ons druk over het rantsoen van voedsel en water. En wie gaat dit land straks weer opbouwen?

Sliptong | 22-02-13 | 14:28

Heeft deze man toevallig een hypotheekje lopen bij de Rabobank, die hij niet kan betalen eigenlijk? Hij lijkt wel een beetje geobsedeerd door deze bank, als je het mij vraagt.

polt | 22-02-13 | 14:28

Maakt me geen moer uit Mijn geld staat al lang weer in Ijsland. Statistisch de veiligste plek. Mischien ga ik er wel wonen. Aleen dat klote klimaat houdt me tegen.

Lichtstadfan | 22-02-13 | 14:28

Ik ga NU m'n geld pinnen!

yespur | 22-02-13 | 14:28

Het is bekend dat in deze terminale fase van een bank het meest gegraaid wordt.
Het zou wenselijk zijn als Dijsselbloem nu een clubje 'watchers' installeert bij de Rabobank, zodat we niet achteraf naar ons geld op zoek moeten en ontdekken dat het al lang en breed weg is.

Dus Dijsselbloem: NU ACTIE GRAAG!
Nu kun je jezelf onsterfelijk maken en laten zien dat je visie hebt en een hart voor het volk.
Me benieuwen...

Pastor Sippenhaft | 22-02-13 | 14:27

@Bello de Hond | 22-02-13 | 14:24

Natuurlijk. Voor sommige credit rating agencies is de VS ook nog AAA, en de hypotheken in de VS waren ooit ook AAA.

Alles is AAA, totdat er dingen gebeuren die niet stroken met het verwachtingspatroon van de beleidsmakers en de analisten, waarna blijkt dat AAA slechts een zinvol concept is in een wereld die zich aan de economische modellen houdt.

Requiescat in pace | 22-02-13 | 14:27

Die FGH is nu al op de fles, compleet onbereikbaar.

goedverstaander | 22-02-13 | 14:27

Waren er niet reaguurders die niet bang waren al hun gegevens af te staan? Stuur me dan snel uw adres (per tweet mag ook). Waarom? Zomaar.
images2.wikia.nocookie.net/__cb2010011...

blinde kip | 22-02-13 | 14:26

Vandaar dat de Rabo al meerdere keren Rabo ledencertificaten heeft uitgegeven. Lijken obligaties, maar zijn eerder diep achtergestelde eeuwige obligaties die meer weg hebben van aandelen. Zo achtergesteld dat die miljarden die ze bij de consument heeft opgehaald mag meetellen als eigen vermogen.
Rabo heeft miljarden opgehaald met de emissies van deze -aandelen- certificaten. Via vrolijke folders aan leden. Rabobestuur kan bij tegenslag gewoon rentebetalingen stoppen. docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F... Waarde van ledencertificaten crashed dan.

seven | 22-02-13 | 14:26

Daar gaan we weer..

Tietmier | 22-02-13 | 14:25

@blinde kip | 22-02-13 | 14:23

Als die chaos echt chaos is, betwijfel ik of dat geld van u nog veel waarde heeft.

Requiescat in pace | 22-02-13 | 14:25

Oh, een echte 'De Vlieger'. Sorry, ik moest aan André Hazes denken.

Jos Tiebent | 22-02-13 | 14:25

Ik dacht dat het een triple A bank was...... of heb ik wat gemist ????

Bello de Hond | 22-02-13 | 14:24

Ooh, Rabobank. Is dat niet die bank die haar medewerkers met kerst een iPad kado deed? Leuk voor erbij enzo.

Moenafiek | 22-02-13 | 14:23

dit is echt onzin waarschijnlijk is de vlieger een lening geweigerd...

JPRe | 22-02-13 | 14:23

Een beetje geld achter de hand houden is voor mij wel verstandig anders zal ik de eerste dagen in de chaos vaak gevraagd worden mijn lichaam te verkopen als wederdienst. #feit

blinde kip | 22-02-13 | 14:23

Ik vertrouw geen enkele bank. Maar zo'n glad vastgoedmannetje als Erik de Vlieger nog minder.

steven paul | 22-02-13 | 14:22

Het huidige bankensysteem in z'n geheel is too big to fail, en datzelfde geldt voor de Euro als financieel systeem. Maar too big to fail betekent alleen maar dat de belastingbetaler de eventuele risico's draagt.

Als straks ook de belastingbetaler failliet is, na alle overheden en alle banken, dan gaat de wereld pas echt onderuit. Dan lijkt de huidige crisis nog maar een lachertje.

Requiescat in pace | 22-02-13 | 14:22

Gelukkig vangt de EU omvallende banken op en cashen we momenteel dikke rente vanuit Griekenland. En we hebben de beste minister van financiën sinds jaren, dus waarom ongerustheid?

Oh wacht...

Pastor Sippenhaft | 22-02-13 | 14:22

Weg met die random reader!

Freakster1986 | 22-02-13 | 14:22

Goh.. Dus de Vlieger zegt het en ineens is heel Nederland in rep en roer? Ik lees hier in de comments al 4 jaar de zorgen over Rabo m.b.t. hun vastgoed portefeuille.

Een ander groot probleem van Rabo, dat de Vlieger voor het gemak vergeet, is de ongelooflijk grote agrarisch vastgoed- en bedrijfsfinancieringsportefeuille.
Deze hele portefeuille bestaat bij gratie van de EU-landbouwsubsidies. Wat gebeurt er met Rabo als er ooit een moment zou komen waarop de EU deze subsidies met zeg 15% moet terugschroeven vanwege teruglopende afdrachtinkomsten?
Antwoord: Dan zijn ze hartstikke kapotstuk.

CoJoNes | 22-02-13 | 14:21

Kapitalisme is dood. Morsdood.

Leve Koos Albers!

Bakito | 22-02-13 | 14:21

De Rabo is een kut bank! En mag wat mij betreft morgen kapot gaan! Tenslotte woon ik niet meer in NL en sta er alleen nog ingeschreven omwille van de AOW. Als ik die ooit nog krijg...

Glas Koning | 22-02-13 | 14:21

Bankrun!

blinde kip | 22-02-13 | 14:21

Je kon er vanuit gaan nadat de Rabo vorig jaar zomer toegaf niet te weten wat de markt ging doen en onlangs een rapport uitbracht met de voorspelling dat de daling binnenkort ophoudt. Dan mag je dus verwachten dat alles snel in elkaar dondert.

blinde kip | 22-02-13 | 14:20

Wacht ff, nu is mafkees Erik de Vlieger ineens een gesprekspartner enne sinds wanneer kan het GS iets interesseren wie er bij Flauw en Pitteman aanschuiven?

hendrikjandetuinman | 22-02-13 | 14:20

Een vanaf 2008 voortrazende bankencrisis die onze overheid al tientallen miljarden heeft gekost en de MinFin komt met het antwoord "Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden".

*un-fucking-believable*

Godsammekraken | 22-02-13 | 14:19

Next! Is bij deze wel toepasselijk.

c.onjo | 22-02-13 | 14:19

Erik de Vlieger als Pieter Lakeman?

Cirkelred | 22-02-13 | 14:19

The bigger they are...

L. Hannes | 22-02-13 | 14:18

De enige bank die nog niet gevallen is? Wat een toeval.

blinde kip | 22-02-13 | 14:18

Tsjah wel de lusten maar de lasten kunnen verleggen naar het collectief. Dit dankzij een welwillende overheid.

Government corrupts everything it touches.

Godsammekraken | 22-02-13 | 14:18

Als ze niemand naar Pen P durven te sturen dan is het probleem zo groot dat ze dat zelfs niet meer recht kunnen lullen.
Daar gaan we, its a ride!

miko | 22-02-13 | 14:17

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl