Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dit wordt het nieuwe volkslied

detirannieverdrijvenHet huidige volkslied hemelt corrupte oorlogsmisdadigers op die maar niet willen snappen dat ze dienaren zijn van een democratie. Wie het Wilhelmus zingt, pleegt daarmee net zo goed landverraad als de familie van Oranje-Nassau op dagelijkse basis. Publieke kritiek op de monarchie is in Nederland in 2013 verboden. Hoe kunnen we onszelf als voortvarend, progressief en democratisch land nog serieus nemen? Niet. Daarom #WegmetdeMonarchie. En daarom ook tijd voor een nieuw volkslied. Per heden officieel ingevoerd. Vanaf vandaag zingt u de nieuwe tekst. Omdat 200 jaar ruimschoots genoeg kontkusserij is voor een ongevraagd geforceerd koningshuis. En dan nu met zijn allen: Het nieuwe volkslied Op den wijs van het oude volkslied Op Willem Alexander Hebben wij nooit gestemd Zingt daarom met elkander Geef ons een echte vent Een sukkel van Oranje Is hij vrij ongegeneerd Het IQ van 'n kastanje En toch zo vereerd Ons geld en de gebouwen Graaien zij immermeer Familie van Nassouwe Affaires keer op keer Democratisch te blijven, Schop de monarchenkont de tirannie verdrijven die ons het hart doorwondt.

Reaguursels

Inloggen

omanders | 06-02-13 | 11:51 | + 0 -

Ja, ik ben zelfs iets meer dan rudimentair op de hoogte van onze geschiedenis en staatsinrchting. Ik weet b.v. dat een aantal regenten in 1813 de monarchie instelden.Zonder dat het volk daarover kon stemmen.
Vervolgens riep Willem I zichzelf uit tot koning,mocht ook niet over gestemd worden.

knerf | 07-02-13 | 10:54

Quid, ik ben wel klaar met je stokpaardje. nu jij nog.

dompertje | 06-02-13 | 12:29

@knerf | 06-02-13 | 11:24

Nogmaals, uit welk land kom je? Nederlander kan je niet zijn. Zelfs op het VMBO wordt nog rudimantaire staatsinrichting gegeven.

omanders | 06-02-13 | 11:51

omanders | 05-02-13 | 18:11 | + 1 -

Democratie is er voor democraten, niet voor on-democraten zoals de monarchisten.
Die moeten dus gewoon hun bek houden.

knerf | 06-02-13 | 11:24

Opzouten met die Oranje poppenkast.

Bataaf | 06-02-13 | 11:21

Zing, gepeupel, zing! En weet dat Uw afdracht aan de koninklijke beursch ook na 2013 snoeihard doorgaat.

Boris Poepnagel | 06-02-13 | 00:16

Ik vind die van André van Duin veel leuker.

Jerry Nick | 05-02-13 | 22:50

De koning is nog het enige wat mij er aan herinnerd, dat ik een echte Hollander ben. De rest heeft zich zelf al lang verkocht in dit land.

fritsspits | 05-02-13 | 22:01

@Bigi Bana Boy | 05-02-13 | 13:57

Juist ja. "Smerig laag Janhagel". Ik sluit me daar van harte bij aan. Snedige woordkeuze ook, waarvoor hulde.

omanders | 05-02-13 | 21:22

@Tijn Libbert | 05-02-13 | 20:53 |

Ik spaarde je juist door die zin weg te laten. En verder zeg je:

Het temperen van democratie, daarentegen, is een volkomen oncontroversieel concept, ook in grote mate in Nederland toegepast, via de representatieve (parlementaire) democratie bijvoorbeeld, of de rol van de Raad van State. 'Checks and balances', heet het zo mooi in het Engels.¨

En dat precies waar het om draait: Er is een parlementaire democratie die ieder moment de koning kan wegsturen. Ik heb destijds op school nog te horen gekregen dat in zo'n geval de RvS waarnemend staatshoofd wordt.

Nederland wil dat niet. Klaarblijkelijk voelt niemand zich in z'n rechtvaardigheid aangetast. Ik niet IIG, en de meerderheid niet.

Ergo, non-issue. Maar ga vooral verder hoor, want dit land staat er zo geweldig blakend voor dat we onze energie, verstand, slimheid, daadkracht en spitsvondigheid nergens anders dan voor jouw non-issues nodig hebben.

omanders | 05-02-13 | 21:12

Zo'n pruts artikel op de frontpage... Zelfs op FoK zou dit de column pagina niet halen. Geenstijl ga je schamen.

Manzondernaam | 05-02-13 | 20:53

GeenStijl... rot eens op met jullie communistische hysterische gedoe ...

watson357 | 05-02-13 | 20:53

Wel aan, dan zijn we er toch.
omanders | 05-02-13 | 20:05

Niet als we het nog over het koningshuis hebben. Ik neem althans aan dat je met je opmerking over de laagste gemene deler pleit voor het 'temperen' van gelijkheid ten voordele van het koningshuis; anders zie ik de relevantie van die opmerking niet. En als dat inderdaad je standpunt is, dan moet je nu niet de zin die direct na wat je citeert komt weglaten: 'Dit is inderdaad een rationele en rechtvaardige nuancering van gelijkheid te noemen. De soms gevangenisstraf-waardige grapjes van ons koningshuis door de vingers zien niet.'

Tijn Libbert | 05-02-13 | 20:53

@knerf | 05-02-13 | 18:44 |

Wie de democratie wenst op te schorten, en dat terecht vindt, zou andere niet van fascisme moeten betichten. Dat is de splinter in je broeders oog zien, maar de balk in je eigen oog missen.

omanders | 05-02-13 | 20:42

Ik begrijp niet dat die Quid nog steeds denkt dat hij leuk is. Is er iemand die 's morgens tegen hem zegt: je bent de beste! je bent leuk! je bent geweldig! je bent grappig!

quid get a live, flush yourself.

dezeookalbezet | 05-02-13 | 20:33

"voor mensen met een ernstige verstandelijke beperking gelden immers daadwerkelijk andere regels. Dit is inderdaad een rationele en rechtvaardige nuancering van gelijkheid te noemen."

Wel aan, dan zijn we er toch.

omanders | 05-02-13 | 20:05

@lekkurlinx | 05-02-13 | 15:29
Ah thanks. Dan had ik het dus toch goed.

Joost Maghetweten | 05-02-13 | 19:11

Frysk bloed tsjoch op! Wol no ris brûze en siede,
En bûnzje troch ús ieren om!
Flean op! Wy sjonge it bêste lân fan d'ierde,
It Fryske lân fol eare en rom.

Klink dan en daverje fier yn it rûn
Dyn âlde eare, o Fryske grûn!
Klink dan en daverje fier yn it rûn
Dyn âlde eare, o Fryske grûn!

Hoe ek fan oermacht, need en see betrutsen,
Oerâlde, leave Fryske grûn,
Nea waard dy fêste, taaie bân ferbrutsen,
Dy't Friezen oan har lân ferbûn.

Klink dan en daverje fier yn it rûn
Dyn âlde eare, o Fryske grûn!
Klink dan en daverje fier yn it rûn
Dyn âlde eare, o Fryske grûn!

Fan bûgjen frjemd, bleau by 't âld folk yn eare,
Syn namme en taal, syn frije sin;
Syn wurd wie wet; rjocht, sljocht en trou syn leare,
En twang, fan wa ek, stie it tsjin.

Klink dan en daverje fier yn it rûn
Dyn âlde eare, o Fryske grûn!
Klink dan en daverje fier yn it rûn
Dyn âlde eare, o Fryske grûn!

Trochloftich folk fan dizze âlde namme,
Wês jimmer op dy âlders great!
Bliuw ivich fan dy grize, hege stamme
In grien, in krêftich bloeiend leat!

Klink dan en daverje fier yn it rûn
Dyn âlde eare, o Fryske grûn!
Klink dan en daverje fier yn it rûn
Dyn âlde eare, o Fryske grûn!

Fuort mei de monargy!!

abrakadavert | 05-02-13 | 18:57

omanders | 05-02-13 | 18:16 | + 0 -

De democratie wordt herhaaldelijk opgeschort .Zie de vrouw in Utrecht die opgepakt wordt omdat ze voor haar vrijheid van meningsuiting denkt op te komen.

Met een semi-fascistisch geloof dat monarchisten aanhangen hoef je geen medelijden te hebben.
Die hebben twee eeuwen land andersdenkenden geterroriseerd met hun opvatting en hun in 1813 opgelegde staatsvorm.
Dus gewoon even twee eeuwen op dezelfde ondemocratische wijze de republiek invoeren, wat is daar op tegen? Gelijke munt nietwaar?
Of schijt je nu al in je broek?
Wacht even, ik ben heel redelijk hoor.Ik ben Balthasar Gerards niet dus er komt echt geen bijltjesdag.

knerf | 05-02-13 | 18:44

omanders | 05-02-13 | 18:20

Heeft dat niet meer te maken met wat je als rechtvaardig ziet dan met het compromitteren van gelijkheid? Of wou je zeggen dat zulke problemen opgelost dienen te worden door andere, meer beschermende wetten te laten gelden voor minder intelligente of minder verantwoordelijke mensen? Dat lijkt me in het algemeen niet iets om je aan te wagen.

Bovendien gaat het in je voorbeeld niet direct om gelijkheid van ingezetenen voor de wet, maar slechts over verschillen in uitwerking op verschillende ingezeten van wetten die slechts indirect betrekking op hen hebben.

Maar 'dommerikken' wat verder doortrekkend, lijkt wilsbekwaamheid me wellicht een beter voorbeeld: voor mensen met een ernstige verstandelijke beperking gelden immers daadwerkelijk andere regels. Dit is inderdaad een rationele en rechtvaardige nuancering van gelijkheid te noemen. De soms gevangenisstraf-waardige grapjes van ons koningshuis door de vingers zien niet.

Het temperen van democratie, daarentegen, is een volkomen oncontroversieel concept, ook in grote mate in Nederland toegepast, via de representatieve (parlementaire) democratie bijvoorbeeld, of de rol van de Raad van State. 'Checks and balances', heet het zo mooi in het Engels.

Tijn Libbert | 05-02-13 | 18:39

@Tijn Libbert | 05-02-13 | 18:17

Er zijn omstandigheden waarbij gelijke behandeling rechtvaardigheid in de weg staat. Er zijn uit de aard van de zaak heel slimme en heel domme mensen, naast het gemiddelde. Nu hebben we in Nederland vrije-marktwerking voor dingen als energieprijzen, verzekeringen en wat al niet. Dat is natuurlijk mooi voor de slimmerikken en ook wel voor de goegemeente, maar de dommerikken snappen ipse facto stukken minder van allerlei ingewikkelde constructies en worden buitenproportioneel genaaid. Gelijk behandeld, maar onrechtvaardig.

omanders | 05-02-13 | 18:20

Zo'n nuance kan je ook voor gelijkheid opvoeren. Anders wordt je behandeld als de laagste gemene deler.
omanders | 05-02-13 | 18:11

Ik snap je niet. In een rechtsstaat is het de bedoeling dat je door de wet rechtvaardig behandeld wordt. Bij gelijkheid voor de wet wordt dus iedereen even rechtvaardig behandeld. De gemene deler is het door een ieder gedragen recht om rechtvaardig behandeld te worden.

Tijn Libbert | 05-02-13 | 18:17

@knerf | 05-02-13 | 18:12

Nou, ik las even wat je dacht over democratie en ik ben vooral bang voor JOUW soort gekte: Nu al praten over het opschorten van democratie, dan weet je wel wat er gebeuren gaat als jullie ooit aan de macht komen.

omanders | 05-02-13 | 18:16

lekkurlinx | 05-02-13 | 18:00 | + 0 -

Ach, een ieder zijn gekte.De één denkt dat er ergens een man met een baard in de hemel zit, de ander denkt dat hij een koning moet aanbidden OMDAT hij koning is.

Prima hoor, zo lang je anderen daar niet lastig meevalt.
Helaas is dat wel het geval.....

knerf | 05-02-13 | 18:12

@knerf | 05-02-13 | 17:53

"Ondemocratische krachten moet je met ondemocratische maatregelen beteugelen.
Dus nou even niet zeuren over democratie als je daar zelf niet toe bereid bent twee eeuwen lang.."

Wauw. Die revolutie van jou lijkt verdomd veel op al die andere revoluties. In de naam van democratie, vrijheid en rechtvaardigheid schorten we democratie, vrijheid en rechtvaardigheid maar even op. Je lijkt op Morsi, weet je dat?

@Tijn Libbert | 05-02-13 | 17:45

"Democratie is tot op zekere hoogte noodzakelijk, maar niet als absolute macht voor de helft (of twee derde) plus één."

Zo'n nuance kan je ook voor gelijkheid opvoeren. Anders wordt je behandeld als de laagste gemene deler.

omanders | 05-02-13 | 18:11

@knerf | 05-02-13 | 12:49
Maar mét WA van Buren dus, gezien de woorden 'koning' en 'vorst'
Het is ook wel zinnig om gelovig te zijn. De rest van de tekst is één lang gebed, met heel veel god erin.

2. De Godheid, op haar hemeltroon,
Bezongen en vereerd,
Houdt gunstig ook naar onzen toon
Het heilig oor gekeerd:
Zij geeft het eerst, na 't zalig koor,
Dat hooger snaren spant,
Het rond en hartig lied gehoor
Voor vorst en vaderland.

3. Stort uit dan, broeders, eens van zin,
Dien hoogverhoorden kreet;
Hij telt bij God een deugd te min,
Die land en vorst vergeet;
Hij gloeit voor mensch en broeder niet
In de onbewogen borst,
Die koel blijft bij gebed en lied
Voor vaderland en vorst.

4. Ons klopt het hart, ons zwelt het bloed,
Bij 't rijzen van dien toon:
Geen ander klinkt ons vol gemoed,
Ons kloppend hart zoo schoon:
Hier smelt het eerst, het dierst belang
Van allen staat en stand
Tot één gevoel in d'eigen zang
Voor vorst en vaderland.

5. Bescherm, o God! bewaak den grond,
Waarop onze adem gaat;
De plek, waar onze wieg op stond,
Waar eens ons graf op staat.
Wij smeeken van uw vaderhand,
Met diep geroerde borst,
Behoud voor 't lieve vaderland,
Voor vaderland en vorst.

6. Bescherm hem, God! bewaak zijn troon,
Op duurzaam regt gebouwd;
Blink' altoos in ons oog zijn kroon
Nog meer door deugd dan goud!
Steun Gij den scepter, dien hij torscht,
Bestier hem in zijn hand;
Beziel, o God! bewaar den vorst,
Den vorst en 't vaderland.

7. Van hier, van hier wat wenschen smeedt
Voor een van beide alleen:
Voor ons gevoel, in lief en leed,
Zijn land en koning één.
Verhoor, o God! zijn aanroep niet,
Wie ooit hen scheiden dorst,
Maar hoor het één, het eigen lied
Voor vaderland en vorst.

8. Dring' luid, van uit ons feestgedruisch,
Die beê uw hemel in:
Bewaar den vorst, bewaar zijn huis
En ons, zijn huisgezin.
Doe nog ons laatst, ons jongst gezang
Dien eigen wensch gestand:
Bewaar, o God! den koning lang
En 't lieve vaderland.

lekkurlinx | 05-02-13 | 18:00

Nee, ik bedoel mochten de mensen dan in 1813 stemmen over de invoering van een monarchie?
Dacht het niet. Die is op ondemocratische wijze door wat notabelen ingevoerd.

En zijn er dan ooit later verkiezingen of een referendum geweest om dit item nog eens aan het volk voor te leggen.
Dacht het niet.

Verder vergis je je in het gebrainwashde volk.
Dus nogmaals:
Het zou niet meer dan eerlijk zijn tegenover alle republikeinen om nu voor twee eeuwen de republiek in te voeren inclusief alle propaganda voor de voordelen van de republiek.
Daarna kijken we in 2213 wel verder.
En de wil van het volk?
Ach die was in 1813 toch ook niet zo belangrijk en bij het referendum tegen de Europese Grondwet eveneens niet.
Dus dan kan de wil van het volk nu ook wel even wachten niet waar?
Ondemocratische krachten moet je met ondemocratische maatregelen beteugelen.
Dus nou even niet zeuren over democratie als je daar zelf niet toe bereid bent twee eeuwen lang..

knerf | 05-02-13 | 17:53

Strandwandelaar | 05-02-13 | 17:39

In je eentje je mening uiten is toch geen demonstratie man. Dan zou elk gesprek tussen twee individuën een demonstratie plus tegendemonstratie zijn.

Tijn Libbert | 05-02-13 | 17:47

Jezus, knerf. Wordt je nou nooit moe van jezelf? Keer op keer komen mensen aan dat het volk er wel degelijk iets over te zeggen heeft. Maar het volk wil jou republiek helemaal niet.
omanders | 05-02-13 | 17:29

Zaken als gelijkheid voor de wet zijn essentieel in een rechtsstaat, en horen expliciet in een respectabele grondwet verankerd te zijn, net als fundamentele vrijheden. In een 'verlicht' land - een ideale republiek - zijn deze zaken ononderhandelbaar, en dus niet onderhevig aan de grillen van publieke opinie. Democratie is tot op zekere hoogte noodzakelijk, maar niet als absolute macht voor de helft (of twee derde) plus één.

Tijn Libbert | 05-02-13 | 17:45

Ik ben het eens met Van der Staaij: als langharig gespuis een prettige bijeenkomst wil verstieren dan mag daar een krachtdadig en ordentelijk optreden van de politie tegenoverstaan.

websenior | 05-02-13 | 17:43

@knerf | 05-02-13 | 17:34

Uit welk land kom je dan?

omanders | 05-02-13 | 17:40

Wat een volstrekte onzin, Quid.
het zelfde twijfelachtige niveau als ene Joanna bij Pauw en Witteman.

propper1000 | 05-02-13 | 17:39

@knerf | 05-02-13 | 17:34

www.youtube.com/user/derepubliek

Daar heb je de Republikeinse Moderne Partij. Als die de meerderheid in een van de volgende verkiezingen haalt dan heb jij je republiek. De rest (ons staatsbestel, staatsinrichting en die dingen) moet je maar zelf bij elkaar zoeken.

Kom je van elders of zo, dat je niets van onze democratie begrijpt?

omanders | 05-02-13 | 17:39

knerf | 05-02-13 | 16:58 | vindt dus dat de meerderheid van NL tegen is, en als het geen meerderheid tegen is dan zijn ze alsnog tegen omdat zij gehersenspoeld zijn. En dat noemt zich democratisch?!!!

Normaal ben ik een liefhebber van Geen Stijl en Powwned. Ik ben er lid van en blijf dat. Echter blijf ik VOOR het Koningshuis en dat democratisch recht kan niemand mij ontnemen. Ik ontneem het Geen Stijl/Powned ook niet getuige dat ik lid ben en blijft.
Johnny Quid | 05-02-13 | 12:00 | betreft: U kunt geen onderscheid maken tussen demonstratie / vrijheid van meningsuiting en verstoring van Openbare Orde. De hardwerkende Utrechtse studente, die tijd had om naar Amsterdam te reizen, demonstreerde zonder dat zij zich aangemeld had (In Amsterdam kan je zonder vergunning demonstreren, mits je het aangemeld heb)
Dan kan de politie daar tegen optreden. In P&W. kondigde zij aan een demonstratie te gaan organiseren. Prima meid als het je zo hoog zit en je tijd om te studeren ervoor opgeeft ga je gang. Er is geen enkel beletsel voor een georganiseerde demonstratie.

Dus Johnny Quid | 05-02-13 | 12:00 | dat bashen over tirannie etc. slaat echt helemaal nergens op. Het probleem is niet jouw haat tegen het Koningshuis maar je koppigheid om niet de juistheid van de feiten te gaan inzien.

Strandwandelaar | 05-02-13 | 17:39

Sinds wanneer is de Telegraaf tegen de Oranjemonarchie ?

websenior | 05-02-13 | 17:36

omanders | 05-02-13 | 17:29 | + 0 -

Oh, heb ik iets gemist dan? Wanneer mochten we dan stemmen over die monarchie?

knerf | 05-02-13 | 17:34

Maar goed, GS, jullie zijn in de val van populariteit getrapt. Waar het recalcitrante vroeger verfrissend was omdat jullie trollen het onvoorstelbare verkrampte van de linkse elite aantoonde, zijn jullie nu aan het denken dat de succesformule niet stuk kan.

Maarrr... jullie associeren je met een zootje zeiksnorren waarbij vergeleken zelfs veganisten frivole en humorvolle feestbeesten lijken.

omanders | 05-02-13 | 17:32

@knerf | 05-02-13 | 16:58

Jezus, knerf. Wordt je nou nooit moe van jezelf? Keer op keer komen mensen aan dat het volk er wel degelijk iets over te zeggen heeft. Maar het volk wil jou republiek helemaal niet. Maar jij luistert niet. Nee, jij onderbreekt slechts je monoloog. Maar nu heb ik je door.
Jij bent geen mens maar een basic-programma, met als laatste regel:

150 GOTO 10

omanders | 05-02-13 | 17:29

@RedBill | 05-02-13 | 15:36
La Marcha Real, het spaanse volkslied heeft geen tekst, maar wordt toch volkslied genoemd. Wordt wel altijd lekker meegelalaad aan het begin van een interland.
Mendelssohn heeft het Lied ohne Worte (opus 109) geschreven.

lekkurlinx | 05-02-13 | 17:27

dat horst tappert lied wat in het begin werd aangehaald, is volgens mij eerder het nieuwe volkslied van de Eussr.

salonsocialist | 05-02-13 | 17:02

gimme a beat,rix | 05-02-13 | 16:50 | + 0 -

Fout!
Zo lang het volk twee eeuwen lang is geindoctrineerd met de gedachte dat een koningshuis goed voor ze is, kan een referendum op dit moment nooit een eerlijk kans hebben.
Die monarchie is op ondemocratische wijze in 1813 uitgeroepen door wat notabelen.
Het volk had daar niks over te zeggen.
Het zou dus niet meer dan eerlijk zijn om op dezelfde wijze nu twee eeuwen lang een republiek in te voeren.
Dan kan je in 2213 nog een referendum houden.Wedden dat dan geen hond meer interesse heeft in dat koningshuis?

knerf | 05-02-13 | 16:58

Als iedereen ineens voor de monarchie is,dan lijkt me een refenrendum toch niets om bang voor te zijn?

gimme a beat,rix | 05-02-13 | 16:50

Ons volkslied wat moest wijken voor het allochtoons gebeuren herinvoeren!
Wien Neêrlands bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
Wiens hart voor land en koning gloeit,
Verheff' den zang als wij:
Hij stell' met ons, vereend van zin,
Met onbeklemde borst,
Het godgevallig feestlied in
Voor vaderland en vorst.(2x)

Hendrikaatje | 05-02-13 | 16:28

IkLachJeHardUit | 05-02-13 | 16:24 | + 0 -

Bedoel je dat jij nooit een boek leest?
En Claus werd toch ook gek?

knerf | 05-02-13 | 16:27

Kun je een krankzinnig geworden president nog afzetten, blijkbaar is het gelet op de geschiedenis moeilijker om een krankzinnige koning af te zetten. Zie Willem III, die meer dan 40 jaar aan de macht was ondanks zijn gekte.
Gek of krankzinnig wordt door de laffe parlementariers al gauw eufemistisch excentriek genoemd.

Dus heette de steekpenningen aannemende en schuinsmarcherende Bernhard die ook nog eens een aanrijding veroorzaakte toen hij als een maniak over de Diemerstraatweg reed met een snelheid van 120, al gauw lacherig "schavuit" waar boef meer op z'n plaats was geweest.

knerf | 05-02-13 | 16:26

@knerf | 05-02-13 | 16:03
Lastig om steeds met argumenten te komen bij mensen die nooit in hun leven een boek hebben opgeslagen.
Deze informatie kan je gewoon in boeken lezen.

Zoek anders een op wat de rol van Prins Claus was in de jaren 50 wat betreft de landingsrechten van KLM overal op deze planeet.

IkLachJeHardUit | 05-02-13 | 16:24

Zou helemaal liggen aan mijn geloofsovertuiging en waar ik zou wonen op dat moment maar grote kans dat deze Hollander een Orangist zou zijn.
IkLachJeHardUit | 05-02-13 | 16:11

Dat is je goed recht, maar ik hoop dat je niet welke vorm van staatshervorming in welk land en welke historische periode onder welke omstandigheden dan ook af zou wijzen. (Dit klinkt als een Godwin, maar zo is het niet bedoeld. Interpreteer 'welke dan ook' voor het gemak maar even als 'welke dan ook buiten Nazi-Duitsland'.)

Hoewel, zo'n overtuiging zou wel weer compatibel zijn met een bepaalde interpretatie van de woorden van Jezus, en die waren in de 16e en 17e eeuw natuurlijk zeer relevant ;)

Tijn Libbert | 05-02-13 | 16:22

De angst van de oranjefielen voor een zich misdragende president van een republiek is wel begrijpelijk.
Ze hebben natuurlijk in eigen kring talloze voorbeelden gezien van zich misdragende vorsten en tsaren.
Koning Willem III, de Gorilla bijgenaamd, schoffeerde zijn personeel, was doorlopend dronken, was exhibitionist en beledigende Jan en Alleman.Ook sloeg hij zijn vrouw Sophie en toe hij haar met een karwats te lijf wilde gaan, kwam een adjudant tussenbeide en werd door hem tegen de grond getrapt.De man overleed later.
Echter nooit lieten de laffe parlementariers iets van kritiek horen.
Hij werd door het Engels hof een "ploert" genoemd. Gorilla stierf dan ook krankzinnig.

Ook de gemaal van Wilhelmima, Prins Hendrik liet zich niet onbetuigd als het ging om het zich aan jong meisjes vergrijpen. Het huwelijk tussen Hendrik en Wilhelmina was een verstandshuwelijk.

De Tsarenfamilie Romanov kende een hoop krankzinnigen en in 1906 liet de toenmalige tsaar Nicolas II, gehaat bij het volk door zijn bruteoptreden, zijn troepen op het volk schieten dat protesteerde omdat het honger had.

knerf | 05-02-13 | 16:19

@SoepKip | 05-02-13 | 16:05
Nee joh, die chick is lichtelijk gestoord en super aandachtsgeil. Ze is trots op haar eenvrouwsactie, zoals ze het zelf noemt.
Beetje aandacht zoeken hé en dankzij geenstijl heeft ze nu ook alle aandacht. Ze vond het al jammer dat haar foto niet in de krant stond maar daar is ze geenstijl wel dankbaar voor en natuurlijk Joop.nl die gretig het bericht overnam.

Ben benieuwd of geenstijl ook al haar andere socialistische acties zal steunen?

IkLachJeHardUit | 05-02-13 | 16:17

@Tijn Libbert | 05-02-13 | 15:05
Zou helemaal liggen aan mijn geloofsovertuiging en waar ik zou wonen op dat moment maar grote kans dat deze Hollander een Orangist zou zijn.

IkLachJeHardUit | 05-02-13 | 16:11

monarchie bashen... tsss... sneu. joanne-bord-voor-d'r-kop is natuurlijk ook gewoon door GS ingehuurd

SoepKip | 05-02-13 | 16:05

Je kunt ook een vergelijking trekken dus landen waar veel spinazie wordt gegeten en de democratie.
Hoe meer spinazie , hoe meer democratie.

knerf | 05-02-13 | 16:05

Als ik de oranjeklanten goed begrijp dan hebben we het aan Beatrix te danken dat het met ons goed gaat.
Bewijzen voor die stelling ontbreken maar aan rationele argumenten heeft de monarchist een broertje dood.

Maar als het slecht gaat dan komt dat door iets anders.
Wat een vreemde redenering... Kortom de drogreden.

knerf | 05-02-13 | 16:03

#WegMetDeRepublikijnen #WegMetQuid

1nfidel | 05-02-13 | 16:00

Kun je voorbeelden noemen van landen met meer vrijheid en wettelijke gelijkheid? Ben benieuwd waar je mee komt.
paddy | 05-02-13 | 15:29

Ik zou willen dat ik het kon. Wellicht wat kleine eilandstaatjes hier en daar, maar ik vrees dat ik die niet goed genoeg ken om er wat zinnigs over te zeggen.

Dat is echter geen reden om maar tevreden te zijn met de status quo. Sterker, het feit dat er zelfs in de vrijere landen, de landen met een grotere gelijkheid dan de meeste, nog zoveel te verbeteren valt, houdt ook in dat de biezen pakken naar een 'beter' land niet kan; dit zou een motivatie moeten zijn om de imperfecties van het land waar je je bevindt aan te pakken. Geen enkel land staat stil, en als niemand zich actief inzet voor vrijheid en gelijkheid, is de enige mogelijke verandering het eroderen van vrijheid en gelijkheid.

Juist omdat er zoveel mensen tevreden zijn, meer dankzij materiële welvaart (die we in relatieve zin toch echt wel hebben, ondanks economische crises) dan dankzij de staatsvorm en de politiek, blijft men op zijn luie reet zitten. Of het nu over 1, 10, of 100 jaar is, hier gaan we spijt van krijgen.

En ja, ik heb het hier helaas ook over mijzelf.

Tijn Libbert | 05-02-13 | 15:44

Vergezochte rijmelarij en klinkt voor geen meter, maar desalniettemin duidelijk beter dan het huidige volkslied.

Borakh | 05-02-13 | 15:39

Vergezochte rijmelarij en klinkt voor geen meter, maar desalniettemin duidelijk beter dan het huidige volkslied.

Borakh | 05-02-13 | 15:39

@Pastor Sippenhaft | 05-02-13 | 12:06
Dan is het geen lied maar een muziekstuk, dude.
Laat ons het huidige volkslied maar mooi handhaven.

RedBill | 05-02-13 | 15:36

Heel veel lettergrepen tekort. Wordt het toch weer "Op Willem Ahahalexander, hebben wij nohohooit gestemd"

Red mij niet | 05-02-13 | 15:34

Bigi Bana Boy | 05-02-13 | 15:27 | + 0 -

Jaja, dan mogen de republikeinen net als in 2002 bij het huwelijk van die Prins Pils met die golddigger ergens ver weg van de route vandaan demonstreren.

Goh, zeg wat een democratie....

knerf | 05-02-13 | 15:31

@steven paul | 05-02-13 | 12:45
Paleis Noordeinde, Huis ten Bosch en het paleis op de Dam zijn volledig eigendom van de staat en zijn in bruikleen gegeven aan de koningin.

lekkurlinx | 05-02-13 | 15:29

@Tijn Libert: "Ik woon liever in het land met de meeste vrijheid en wettelijke gelijkheid dan in het land met de meeste tevreden inwoners."

Kun je voorbeelden noemen van landen met meer vrijheid en wettelijke gelijkheid? Ben benieuwd waar je mee komt.

paddy | 05-02-13 | 15:29

Iedereen die dat sprookjesachtige in het staathoofdschap waardeert: bedenk wel dat die cultus eraan bijdraagt dat geen journalist zijn vingers durft te branden aan de vermeende pedofiele strapatsen van oud-Advocaat van de Koningin Frits Salomonson (ome Frits voor Wim-Lex), schijnbaar omdat die iets te goed bevriend was met Claus (goed genoeg om samen de gaybars in NY te verkennen).

Frits Salomonson, die ook een rolletje speelde in het Rolodex-onderzoek, bekend van onze grote vriend Joris Demmink (hoe zou het toch komen dat híj maar niet wordt aangepakt?). Wie denkt dat dit bijvoorbeeld uit de duim van een Micha Kat komt, leze op zijn minst pagina 3 van de volgende brief van oud-hoofdredacteur van het NOS Journaal Hans Laroes: www.standejong.nl/documents/runderkamp...

En dan hebben we het uiteraard nog maar over één van de vele aspecten van één van de vele beerputten.

Tijn Libbert | 05-02-13 | 15:18

Bigi Bana Boy | 05-02-13 | 14:53 | + 0 -

Links en rechts zijn achterhaalde begrippen. Niet meer van deze tijd in deze ingewikkelde maatschappij.
Misschien zijn er wel democraten en niet-democraten.
Zo te lezen behoor jij tot die laatse groep want je steunt blijkbaar een niet gekozen staatshoofd en een staatsvorm maar wij als burgers ook niet voor gekozen hebben.
Waarvan akte.

knerf | 05-02-13 | 15:15

@ chique ouwe nicht

Jij zegt dit: "Dan maar liever een niet zo intelligente knul met wat gezond overgewicht als Koning en een beeldschone Koningin met een foute familie..... over een jaar of wat zien we wel weer met wat voor misdadiger Amalia dan thuis komt... er zijn uiteindelijk schurken genoeg te vinden."

Wil jij dan echt dat deze familie nog langer het gezicht van de nederlander bepalen? Dat is pas echt triest. Weten dat je een "foute" familie onderhoudt en er niets tegen doen? Ja, jij verdient dan deze monarchie. Ik wil er zo snel mogelijk vanaf.
Jaren geleden wenste de koningin geen sporter te ontvangen die "iets" op zijn kerfstok had. Gouden plak of niet, maakte niet uit, Hij kwam er bij haar niet in. Kleine greep: Bernard die de kluit belazerde met Lockhead en twee buitenechtelijke dochters. Mabeltje met haar vriendje die ze niet meer wilde kennen omdat dit nu eenmaal beter uitkwam. De papa van Maxima... Hoezo de hele familie is hypocriet. Nogmaals (eerder al vermeld, zie ergens hierboven) de leuke reisjes van de Koningin en haar familie om hun eigen portomonnee te spekken. En nogmaals (in mijn ogen): belastingontduiking op grote schaal en een uitkering ontvangen en er toch bij werken. Need I say more?

schattebout | 05-02-13 | 15:14

Was er nou echt niks beters te verzinnen? Beetje jammer meneer Quid.

AchmedHalal | 05-02-13 | 15:10

Als ik mevrouw Obama aan een banket zie hangen en zich misdragen zie ik toch liever iemand van een hoger niveau ons vertegenwoordigen.

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-13 | 15:08

En als je het niet bevalt dan rot je toch lekker op naar egypte ofzo, ga je die president supporten.
IkLachJeHardUit | 05-02-13 | 15:00

Zou je dat in de 16e eeuw ook gezegd hebben tegen Willem van Oranje, in de opstand tegen de Spaanse koning? Of telt dat niet omdat het te lang geleden zou zijn? Dat zou opzettelijke kortzichtigheid zijn.

Tijn Libbert | 05-02-13 | 15:05

Oranje boven! Heb het is nagekeken. In een land met monarchie wonen de meest tevreden mensen..... dus nogmaals ORANJE BOVEN!!!
Ontstopping | 05-02-13 | 13:47

Ik woon liever in het land met de meeste vrijheid en wettelijke gelijkheid dan in het land met de meeste tevreden inwoners.

Tijn Libbert | 05-02-13 | 15:02

90% van de reguursels zijn toch van het debielen niveau? Die hebben eens een keer een paar gewelddadige films gezien op TV en denken iets te weten over de Nederlandse geschiedenis.
Je schaamt je toch dood tot dit volk te behoren, logisch dat ons alles door de mik geduwd wordt,de grote jongens en meiden weten toch wel dat de "burger"niet verder komt dan zijn pilsie.

L.M. | 05-02-13 | 15:01

zo eens in de DERTIG tot VEERTIG jaar kunnen we wel even zeiken over dit onderwerp en daarna weer gewoon de kartonnen bordjes opbergen en bewaren voor wanneer Amalia Koningin wordt. Hebben al die republiekers er weleens over nagedacht wie ooit president zou kunnen worden ? Denk eens aan de walgelijke scenes als Kok staatshoofd zou zijn geworden of van Thijn... of nog erger Samson !
Dan maar liever een niet zo intelligente knul met wat gezond overgewicht als Koning en een beeldschone Koningin met een foute familie..... over een jaar of wat zien we wel weer met wat voor misdadiger Amalia dan thuis komt... er zijn uiteindelijk schurken genoeg te vinden.

chique ouwe nicht | 05-02-13 | 15:01

@(c)ZWITSUL | 05-02-13 | 13:52
Ten alle tijden minder dan de inauguratie van een president die vrijwel elke 4 jaar word gehouden.
Dan mag een Kroning om de +/- 30 jaar wat uitbundiger worden gevierd.
En als je het niet bevalt dan rot je toch lekker op naar egypte ofzo, ga je die president supporten.

IkLachJeHardUit | 05-02-13 | 15:00

@Andersom dag | 05-02-13 | 14:05
OMFG
Is dit echt het niveau van een republikeintje?
Zeuren dat de Monarchie van Groot-Britannie de prinsen en koningen het slachtveld op stuurt. En dat wij dat niet doen.

Zal echt niet te maken hebben dat wij geen oorlogzuchtig land zijn die steeds de voortouw neemt om andere landen te binnen te vallen. Maar altijd ondersteuning bieden aan andere landen.
en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_inv...

En om je nog meer voor lul te zetten... de monarchie van Groot-Brittanie stuurt na de val van Richard III van Engeland nog steeds zijn koningen en prinsen naar het slagveld.
Of ben je vergeten dat Prins William onlangs een missie heeft gehad in Afghanistan.
en.wikipedia.org/wiki/Military_service...
Wij zijn niet Groot-Brittannie en zij ons niet, Gelukkig maar.

IkLachJeHardUit | 05-02-13 | 14:57

Schoorsteenveger | 05-02-13 | 14:09
Nieuw links tuig. Goed gevonden. Dat beschrijft de populistisch "rechtse" meute inderdaad beter dan gewoon rechts. Ik versta namelijk wel wat anders onder rechts.

Bigi Bana Boy | 05-02-13 | 14:53

Caveman48 | 05-02-13 | 12:06 | + 14
En gaan we er vanuit dat het de eerste 2 coupletten zijn, dan vind ik woorden als OORLOGSMISDADEN, OORLOGSVERLEDEN etc. Ook zeer toepasselijk.

bintang | 05-02-13 | 14:52

Niet erg scherp én volgt niet het juiste metrum. Volgende keer beter.

Joris Draaksteker | 05-02-13 | 14:51

@mezelf
... aannemend dat Quid het eerste en laatste couplet heeft geschreven.

bintang | 05-02-13 | 14:50

Ik vind overigens dat Beatrix ook een deel van haar -ongetwijfeld té grote- fortuin moet afstaan aan ons, haar noodlijdende onderdanen.

Boris Poepnagel | 05-02-13 | 14:49

Ontstopping | 05-02-13 | 13:47
'Oranje boven! Heb het is nagekeken. In een land met monarchie wonen de meest tevreden mensen.... dus nogmaals ORANJE BOVEN!!!!
.
Hoezo, is?
Wat voor zin heeft het je mening te geven op een site zit waar mongolen het doodnormaal vinden spreektaal op te schrijven. Ik dacht dat een van de spelregels was dat er fatsoenlijk Nederlands werd geschreven.

Van Dikhout | 05-02-13 | 14:48

-weggejorist-

bintang | 05-02-13 | 14:48

Wie het Wilhelmus zingt, pleegt landverraad?

Het Wilhelmus heeft niets met het koningshuis te maken, hoe graag zij dat zelf ook zouden willen. Willem van Oranje was (uiteraard) geen koning; hij heeft het land juist helpen bevrijden van monarchistische Spaanse onderdrukking. Het gedonder begon met figuren als zijn zoon Maurits, als je het mij vraagt een soort EU-figuur op Nederlandse schaal, die niet hield van zelfbeschikking van provincies en vrijheid van religie; om deze redenen verantwoordelijk voor de dood van Van Oldenbarnevelt.

Ik ben waarschijnlijk even republikeins als Quid, maar meer dan 'leuk geprobeerd' kan ik hier niet op zeggen.

Tijn Libbert | 05-02-13 | 14:32

Wat een gejank weer zeg, ik persoonlijk vind het super dat we een Koningshuis hebben, al dat gezeik om een Republiek is gewoon sneu en hypocriet... Wel tegen bontkraagjes en finnen online (want offline is gevaarlijk) schreeuwen dat als zij het hier niet naar hun zin hebben, ze wel op kunnen rotten, maar zelf alleen zeiken.
.
Ook voor jullie; als je het hier niet naar je zin hebt... JE HOEFT HIER NIET TE ZIJN! Donderstraal lekker op, liever vandaag dan morgen.
.
Niemand weet ook wat het Koningshuis opbrengt, in termen van LANGDURIGE relaties i.p.v. <4 jaar, of aan merchandising... Of denkt iedereen dat de economie jaarlijks nog steeds zo'n boost krijgt rond Koninginnedag/Koningsdag omdat iedereen in het oranje wil lopen, bier wil drinken etc.

Aatje | 05-02-13 | 14:31

Johnny QUid, kunde gij geen naamdicht schrijven. De eerste letters van elke regel moeten Willem van Nassaue vormen.

Ikbeneenzelfbouwer | 05-02-13 | 14:22

Wat een slap gelul mbt de kosten van een president.
Allereerst weet niemand wat de echte kosten van het Koningshuis zijn -want dat is GEHEIM in onze schijn-Democratie, daarnaast hoeft Nederland helemaal geen President. Wij hebben reeds een Premier, en die verdient genoeg. C'est ca!
Weg met Oranje, weg met het Koninkrijk, Leve De Republiek!

Fred Janssen | 05-02-13 | 14:18

Laat het koningshuis eerst maar betere webtrollen zoeken,deze zijn te transpa'rant'...

gimme a beat,rix | 05-02-13 | 14:12

Andersom dag | 05-02-13 | 14:05 | + 0
Ik hoorde bij RTL dat Richard oneervol met een zwaard in zijn anus is gestorven.

Weird Guilders | 05-02-13 | 14:12

Bigi Bana Boy | 05-02-13 | 13:57 |
Het linkse tuig van toen is nu behoudend en koningsgezind, want heeft inmiddels veel te verliezen. Dan verschijnt er nieuw links tuig dat het oude linkse tuig voor schut zet. The times they are a changin.

Schoorsteenveger | 05-02-13 | 14:09

@Ontstopping | 05-02-13 | 13:47 | + 0 -
hahahhahhahaha
0-----
tevreden nederlanders dankzij bea en haar posse?
-
dus met een president is het hier allemaal nog ontevredener?
-
maar je leest verder wel de comments af en toe neem ik aan?
wahahaha

2emeREP | 05-02-13 | 14:09

Boer in 020

Dat de monarchie in Nederland zou zorgen voor stabiliteit is onzin. Ze halen hier zoveel van die idiote fratsen uit dat we ons daar alleen maar meer aan gaan ergeren. Beatrix is geen manager. Sorry voor jou, maar wat managed zij anders dan haar eigen belang? Kwam zij maar op voor de "kleine" Nederlander...
En ja, ik wil een president aan het hoofd. Iemand die gekozen is. Herinrichtingskosten is idioot. Het catshuis is een monument, daar mag niet eens verbouwd worden. En mocht een toekomstige president het nodig vinden veel geld uit te geven om zichzelf te promoten, dan moet hij dat geld zelf bij elkaar brengen. Dan mag het de staat niet eens iets kosten. Geheel in tegenstelling dus met wat de kunnugèn doet. Ceremonie hebben we ook niet nodig. Gewoon fatsoenlijke mensen aan het roer, met fatsoenlijke maatregelen. Niet wat we nu hebben.

schattebout | 05-02-13 | 14:06

Vroeger werden koningen gedood op het slagveld, Richard de IIIde met een pijl gedood. Hier is de kans groter dat die door welvaartziekte of ouderdom aan zijn einde komt. Maar wel graties hark/graai/krijg meer meer.

Andersom dag | 05-02-13 | 14:05

Met 85% + support voor de verschillende Oranjes lijkt de Monarchie vrij absoluut gedragen.

hfakker | 05-02-13 | 14:04

Niet zo zeuren over het democratisch gehalte van het koningshuis, met 2/3e meerderheid kunnen we gewoon een andere familie aanstellen.

dugo | 05-02-13 | 13:58

Smerig laag janhagel. Onder één anti-monarchistisch hoedje spelen met het ergste linkse tuig en dan nog de moed hebben om jezelf rechts te noemen ?

Bigi Bana Boy | 05-02-13 | 13:57

Waardeloos volkslied maar een zeer goed standpunt!
Nederland Republiek!

Antitheïst | 05-02-13 | 13:54

' DEN HAAG - Het is van te voren niet te zeggen wat de kosten zullen zijn van de troonswisseling op 30 april. Pas na afloop zal daar een beeld van te geven zijn.'
-
en dat zal dan ook nog wel gewobt moeten worden ..

(c)ZWITSUL | 05-02-13 | 13:52

--Nee. Niet grappig--
borrelnoot | 05-02-13 | 12:01
Ja. Grappig. Grappiger dan appelhappen en wc potten gooien.

dedeurs | 05-02-13 | 13:50

De RVD zit de hele dag plusjes uit te delen voor de kruipers van oranje.

rechtsdwalendeautist | 05-02-13 | 13:49

Van alle staatsvormen die er bestaan is een monarchie curieus genoeg het stabielst. Natuurlijk, het is een anachronisme, maar een monarchie levert wel een nationaal symbool, een deuropener voor zakenmissies en meer van dat voordeligs. De Oranjes afschilderen als luie graaiers die nooit iets voor ons land gedaan hebben, is te flauw. Beatrix was een geweldige manager, het is niet anders.
Wat willen we dan? Een president? Met verkiezingen? Hou op zeg, straks hebben wij hier de Nederlandse Chirac! Ik denk dat de beste oplossing een beetje is als in Duitsland: Federale staat met een ceremoniële functie en een parlement voor de macht.

Boer in 020 | 05-02-13 | 13:48

Ja, is leuk dat tegendraadse beetje provootje spelen niet? Maar het verschil is dat jullie en jij speciaal op de 30tigste april of wat dan ook het hardst staat te roetetoeteren en doorgezopen /gesnoven lallend in een kroeg staat met je broek op je knieën,en"och wat zijn we toch leukie leukie" aan het doen.
Ben niet voor een koning klopt,teveel bombarie,maar dacht niet dat het koningschap in deze tijd iets met pracht en praal te maken heeft, eerder een representatie van een land.Een goede receptionist kan voor een zaak behoorlijk wat betekenen .Nee, je hebt er niet voor gekozen,ik ook niet mijn buurvrouw misschien ook niet, maar heb ik voor Rutten gekozen?Die manipuleert veel meer met mijn centjes dan een koning die helaas met een "opdracht "geboren is.
P.s. Dat de pvdD zich druk maakt over een stuk hermelijn wat al 200 jaar geleden is gestorven is toch echt van de gekke.
Laten ze wat doen aan de illegale honden en katten etc. fokkers in dit land , durven ze niet, zit te veel geld achter soort maffia maar dat is wel het heden ,het nu waar wat aan gedaan MOET worden , en niet aan een stukje bont wat allang dood is.

L.M. | 05-02-13 | 13:48

ja nee, met je vlaggetje je hoedje en je toeter voor het hek, dat is het nivo waarop de monarchisten aangesproken moeten worden.

2emeREP | 05-02-13 | 13:48

Oranje boven! Heb het is nagekeken. In een land met monarchie wonen de meest tevreden mensen..... dus nogmaals ORANJE BOVEN!!!

Ontstopping | 05-02-13 | 13:47

LOL Hebben jullie je eigen poll gezien???
Dat moet een klap in het gezicht zijn, als de meerderheid van de reaguurders voor een Koninkrijk zijn dan is de rest van Nederland natuurlijk helemaal voor een Koninkrijk.

En wees zeer trots op de twitteraars die leuren met #WegmetdeMonarchie, wat een zielige mensjes zijn dat. Echt stuk voor stuk hebben ze de hersenen van een garnaal, als je de overige twitter hersenscheten leest.

@lekkurlinx | 05-02-13 | 13:27
Heeft niet zoveel zin om tegen die republikeintjes met argumenten te komen. Willen en kunnen ze niet snappen.

Elke idioot kan bedenken dat elke 4 jaar een andere president die graag alles gloednieuw wilt hebben vele malen meer kost dan om de +/- 30 jaar een opvolger van ons Koningshuis.

IkLachJeHardUit | 05-02-13 | 13:47

Al sinds het eerste huwelijk binnen de "koninklijke" familie is uitgeweken naar het buitenland. Inmiddels stroomt er geen enkele druppel Nederlands bloed meer door die aderen. We zijn blijkbaar wel goed genoeg om onze zuur verdiende belastingcentjes in te leveren voor het koningshuis, maar als werkbijen zijn we niet goed genoeg voor de koningskindjes. Daarnaast komt dan nog het feit dat de leden van het koningshuis wel een staatsuitkering ontvangen en daarnaast nog werken. Bij elke andere Nederlander wordt het een met het ander gekort. De koninklijke familie gaat zelfs op onze kosten naar het buitenland onder het mom van een staatsbezoek. Mag ik iedereen eraan helpen herinneren dat koningin Beatrix grootaandeelhoudster van de Shell is en welk soort landen bezoekt ze? Precies; waar het wordt gewonnen en zij er lekker aan kan verdienen. Goed voor haar economie, wij betalen haar vliegreisje. En al die zakenlui die meegaan? Niet de bedrijven die ik ken en die bij ons in het dorp proberen het hoofd boven water te houden. Die worden door niets en niemand gesteund. Zeker niet door Beatrix en haar familie. We zouden in ons staatstekort al enorm geholpen zijn als er door Beatrix en de rest van de fam. eens gewoon belasting werd betaald. Het zou alleen al eens goed zijn voor de landsmoraal.

schattebout | 05-02-13 | 13:43

Wim-Lex for President

JoeDaPlumbert | 05-02-13 | 13:43

Quid, ik schaam me voor je. Dat je tegen de monarchie bent moet je zelf weten, maar de manier waarop is zo ontzettend puberaal en triest dat mn tenen er spontaan krom van trekken.

Phoq | 05-02-13 | 13:40

Frapantetante | 05-02-13 | 13:32 | + 1
En president doet ook daadwerkelijk iets en is gekozen, een koning voert geen drol uit.

Is natuurlijk ook maar weer afhankelijk van het systeem. In het Duitse systeem bijvoorbeeld is de rol van de President nagenoeg vergelijkbaar met de rol van de Nederlandse koning. Maar dan indirect gekozen, dat dan weer wel.

Weird Guilders | 05-02-13 | 13:39

BekiekUtMoar | 05-02-13 | 12:07

En president doet ook daadwerkelijk iets en is gekozen, een koning voert geen drol uit en vangt elk jaar toch de jackpot, daarbij mogen we ook nog eens de rest vd familie ervan onderhouden, en niemand die hun heeft gekozen.

Frapantetante | 05-02-13 | 13:32

Aandoenlijk,die Oranje kontekuipers hier;Meer als een zwakjes uitgeroepen "leefe de Keunegin"."leefe de monarchie"en het vermeende opbrengst sprookje komt er niet uit.
Zouden ze zelf nou echt niet zien hoe onsterfelijk belachelijk ze zich zelf aan het neerzetten zijn?

K.Zwellever | 05-02-13 | 13:28

@Che_cuevara | 05-02-13 | 12:35
Ik mis nog een aantal kosten: zowel de duitse als de franse ex-presidenten krijgen levenslang personeel, zoals secretaresse, attaché en chauffeur, betaald.
Voor de Duitse ex-presidenten liggen die kosten op €280.000,- per jaar per ex. Daarnaast worden ze levenslang beveiligd. De franse president krijgt bovendien een appartement/kantoor. En je kunt er op rekenen dat dat geen sociaal woningbouwflatje is.
Ook voor de USA exen geldt naast pensioen onkostenvergoedingen plus beveiliging

lekkurlinx | 05-02-13 | 13:27

anne de graaf8209 | 05-02-13 | 13:07 |
Anne van de humo etc.?

milky bar | 05-02-13 | 13:25

@Prins Heineken | 05-02-13 | 12:04

Waarom hang je dan een instituut aan dat zich erop richt de Nederlander te laten verdwijnen? Volgens jouw nieuwe koningin bestaat de Nederlander helemaal niet. Je bent trots om Nederlander te zijn en neemt het dan op voor mensen die zeggen dat je, als Nederlander, niet bestaat en die dat eigenlijk ook wel prima vinden. Of zijn er na die conclusie soms initiatieven genomen om die niet bestaande Nederlandse cultuur te bevorderen?

Bruno Alaska | 05-02-13 | 13:24

Al die mensen, die zo principieel tegen het koningshuis zijn, werken zeker ook principieel door op 30 april?
Ik kan zelf niet bepalen of het koningshuis geld kost of geld opbrengt, maar ik weet wel dat er veel landen jaloers zijn op ons.
Daarnaast vind ik overigens wel dat iemand gewoon kritisch mag zijn op het koningshuis.

The_Black_Knight | 05-02-13 | 13:23

@milky bar | 05-02-13 | 13:16

Een referendum zal een overgrote meerderheid voor het Koningshuis laten zien. Dus ik weet niet of het tijd is voor een referendum vanuit jou perspectief, wat denk je er zelf van?

pius | 05-02-13 | 13:21

Kartonnen bordje op houd " FREE JOANNE and FOR PRESIDENT "

Bertus Brulbroek | 05-02-13 | 13:20

Wat me definitief wél stoort aan het koningshuis - en daar ben ik het grondig met Quid eens - dat je niet tégen het koningshuis mag zijn (althans luid en duidelijk) én dat deze vreemde familie op dubieuze en ondoorgrondelijke wijze van hogerhand wordt beschermd. Is het niet tijd voor een referendum? En ja, eenmaal weggestemd is voorgoed weggestemd. Dat moeten ook de antimonarchisten zich goed bewust zijn.

milky bar | 05-02-13 | 13:16

@blinde kip | 05-02-13 | 12:05
Voorbeeldje: Salaris duitse president op dit moment €199.000,- per jaar, plus persoonlijke attaché, chauffeur en secretaresse ongeveer €280.000 = €480.000
Zoals het er nu voor staat keer 6. Want ze krijgen dit de rest van hun leven, dus ook ná hun ambtstermijn. Op dit moment zijn er naast de huidige president 5 ex-presidenten. Dergelijke regelingen gelden ook in andere republieken. De ex-presidenten van de usa krijgen allemaal levenslang iets van $200.000 + onkostenvergoedingen en beveiliging.
Franse presidenten zelfde verhaal.

lekkurlinx | 05-02-13 | 13:15

SLAPPE HAP

mooilid | 05-02-13 | 13:15

mensen die denken dat de president van Frankrijk wel eerlijk gekozen wordt moet zich maar eens in het kiesdistrictenstelsel verdiepen. Die plek wordt gekocht.
En wat krijgen we hier dan? Een top-ambtenaar, of een ex-bankbestuurder?
Lang leve koning Wim-Lex!

HaHaHarry | 05-02-13 | 13:14

Niet overtuigend kwit; wedden dat je op 30 April gewoon weer in je oranje shirtje staat te feesten op een plein ergens in 020?

Seraphin | 05-02-13 | 13:13

blablabla suffe post.

binkx | 05-02-13 | 13:12


2emeREP | 05-02-13 | 12:56 | + 0 -
Tha, wat hier hier nog aan toe te voegen.

Nou nou also also. Wat een negativiteit in dit topic.

Wim-Lex | 05-02-13 | 13:08

Ik begrijp al die commotie niet zo goed:
*Hoerenlopende,steekpenning aannemende,bastaard-
kinderen op de wereld zettende en nodeloos dieren af-
schietende opa,
*Demente oma,
*Belasting ontduikende tante
*Op kosten van de belastingbetaler spelevarende en
de aarde rondvliegende moeder
*Een schoonvader die nog handiger dan Hans Klok
mensen weg tovert,
*Zelf de mond vol hebben over rioleringen voor ont-
wikkelingsgebieden en symbolisch met wc-potten
gaat smijten
Nee,dit koningsschap kon wel eens een eclatant sukses worden.not.
En zo'n liedje,ach...

R.B.Scott | 05-02-13 | 13:07

cavemen48
De O van Optiefen

anne de graaf8209 | 05-02-13 | 13:07

@Joost Maghetweten | 05-02-13 | 12:50
Zo'n deal geldt natuurljk niet voor het gepeupel. Het geldt trouwens alleen voor kroondomein t Loo. "Het kroondomein van Het Loo is in 1959 door Prinses Wilhelmina geschonken aan de Staat met de bepaling dat de economische exploitatie is voorbehouden aan de Kroondrager en dat restitutie van het geschonkene plaatsvindt aan de familie indien de monarchie zou worden afgeschaft." ons-nederlandse-koningshuis.clubs.nl/n...

steven paul | 05-02-13 | 13:06

Als W-A geen koning wordt, maken ze Lubbers tot staatshoofd. Zeg maar wat je liever hebt.

milky bar | 05-02-13 | 13:06

Is het nou Godverdomme eens een keertje klaar met dat Oranjehaten? Zeik niet zo, verkas lekker naar Frankrijk, kijken hoe het daar gaat! Toedels, Quid.

Sint Pauper | 05-02-13 | 13:05

We komen nooit meer van die familie De Ranitz af. Zelfs op GS is slechts een krappe meerderheid voor een republiek. Dus bij het debiele klootjesvolk zal dat wel 90% zijn.

Willem VanDer Decken | 05-02-13 | 13:04

Overigens wilde ik ook wel zoveel verdienen met alleen maar zwaaien, openen en iets voorlezen wat een ander geschreven heeft.

waarzeggertje | 05-02-13 | 13:03

het is net of we in de de Romeinse tijd zijn blijven steken allemaal dom vermaak voor dom volk.

JPRe | 05-02-13 | 13:02

Het koningshuis is een totaal achterhaalde Gotspe. Overal waar ze de koning of de keizer er uit gedonderd hebben, willen ze nooit meer een monarchie. Het is gewoon niet meer van deze tijd. Bovendien uit zichzelf stappen ze nooit op.

waarzeggertje | 05-02-13 | 13:00

@Weird Guilders | 05-02-13 | 12:41
Met onze kruideniers mentaliteit kunnen we dat wel goedkoper.

miko | 05-02-13 | 12:59

Een verademing dat er in ieder geval 1 medium is dat NIET meedoet met het heilig verklaren van Beatrix als "" perfecte moeder""
-
als dat waar is en ze is 33 jaar aan de macht.
waarom krijg ik dan al weken iedere dag weer diezelfde 10 clips te zien?
-
wat voor geweldigs heeft ze dan gedaan?
dat haar zoon nog leeft als plant?
dat ze de monarchie zo ver verpest heeft dat we mabel fucking wisse door fascisten grootgebrachte maxima en omgebouwde analfabeet laurens jan dagelijks op het journaal zien omdat ze in hun bricabracwinkeltjes een nieuw leuk dingetje te presenteren hebben?
-
wanneer de neuk is het gooi hofleverancier geworden van golddiggers die niet te beroerd zijn de benen te spreiden alleen omdat er ooit, ergens een oom?
-
wake up.
we zijn allemaal familie van julius ceasar.
er is geen enkele reden burgermeisjes tot adel te verheffen.
-
ons koningshuis is zo achterhaald als latijn spreken in vaticaanstad.
-
tijd om werkelijk op te staan en die corrupte bende (belastingparadijzen voor christina iemand?) de stad uit te jagen.

2emeREP | 05-02-13 | 12:56

Che_cuevara | 05-02-13 | 12:50 | + 0
Nogmaals ik ben zeker geen orangist, vind alleen wel dat de discussie zuiver moet zijn. U verwijst naar een onderzoek over de Kostprijs. Is niet relevant. Tegenover kosten staan, behalve in het geval van SNS, namelijk baten. Als u mij nou ook een onderzoek aanwijst waarbij wordt vastgesteld dat de baten niet afwegen tegen de kosten in vergelijking met andere landen dan heeft u mij overtuigd.

Weird Guilders | 05-02-13 | 12:55

En wie moeten we dan als President gaan kiezen? Als we uit types als Mork en Didi moeten kiezen dan maar liever WimLex heur...

clockandhammergame | 05-02-13 | 12:55

@Tote Hose

Zie jij Rutte, Balkenende of Win Cock als leider van een land? Lekkere vlotte gasten zijn dat zeg... die kunnen niet eens een slee op glad ijs voltrekken...

Rollende_Babba | 05-02-13 | 12:54

GE_WEL_DIG dat GS op zo'n juiste wijze zoveel aandacht geeft aan die puinhoop.

grappert | 05-02-13 | 12:54

@ZKH EénOog

Jouw eigenbelang is waarschijnlijk een volle tank, jij tankt nooit bij Shell toch?

Rollende_Babba | 05-02-13 | 12:51

Zie ginds komt de stoomboot, kan ook..

dr. tikshit | 05-02-13 | 12:50

@steven paul | 05-02-13 | 12:45
Dat klinkt als de vastgoed deal van de eeuw! Waar vind ik zo'n hypotheek?

Joost Maghetweten | 05-02-13 | 12:50

Je kunt als kind niet voorzichtig genoeg zijn bij het uitzoeken van je ouders.

doskabouter | 05-02-13 | 12:50

@elmowaki | 05-02-13 | 12:10
Dat is waarschijnlijk het enigste voordeel.En daar maak ik ook geen gebruik van.

miko | 05-02-13 | 12:49

Van vreemde smetten vrij,
Wiens hart voor land en koning gloeit,
Verheff' den zang als wij:
Hij stell' met ons, vereend van zin,
Met onbeklemde borst,
Het godgevallig feestlied in
Voor vaderland en vorst.

Tis nie waar! | 05-02-13 | 12:46 | + 0 -

Vooral dat van "vreemde smetten vrij".
Dus zonder die golddigger Maxima Alcoholica neem ik aan....

knerf | 05-02-13 | 12:49

knerf | 05-02-13 | 12:47 | + 0
Leve de Monarchie!!

zeefert | 05-02-13 | 12:49

De tijden dat Nederland het best draaide waren de tijden toen Nederland een republiek was! vreemd hè.....

Aktivist | 05-02-13 | 12:48

@datzouzomaarkunnen | 05-02-13 | 12:26
Je bedoelt als onderhandelaar voor die multinationals die meeliften met de koningin op missies betaalt door de belasting van het MKB en die dan na het sluiten van een paar megadeals de arbeid outsourcen en over de winst geen moer belastingen betalen.

miko | 05-02-13 | 12:48

GS? Verretecooled. Jammer.

omanders | 05-02-13 | 12:47

knerf | 05-02-13 | 12:45 | + 0
Ja leuk, Ctrl C - Ctrl V van Republikeinen.org.
Dat vind ik geen objectieve bron.

Weird Guilders | 05-02-13 | 12:47

zeefert | 05-02-13 | 12:44 | + -1 -

Nou dat schiet al op...
Heb je nog meer repertoire?

Wat dacht je van deze: Oranje boeven, oranje boeven, leve de etc...

knerf | 05-02-13 | 12:47

Nederlandse lente! Kan Al-Jazeera eindelijk ook eens naar nederland komen kijken hoe wij rollen. Die gouden wc-pot van prins pils om laten smelten.

Leve de republiek.

KollenbergSittard | 05-02-13 | 12:47

Oranje boven
Oranje boven
Leve Koning Wim!!

Hejajijdaarzo | 05-02-13 | 12:47

@ Kapitein Sjaak Mus | 05-02-13 | 12:42 |
Grote eeltige klauwen gaan niet samen met kleine toetsjes.
RaadsPensionaris, schipper.
Als in Johan de Witt...

Kapitein Sjaak Mus | 05-02-13 | 12:47

ZKH EénOog | 05-02-13 | 12:37 |
Daar heb je misschien wel een punt, maar grootaandeelhouders hebben nu eenmaal die macht. Haar koninklijke titel speelt daar geen grote rol bij. Het is de delegatie die in haar kielzog meeging die de zaken doen.
Ik vraag mij gewoon af hoe bijvoorbeeld een Balkenende, Kok of Lubbers zouden zijn ontvangen op een handels missie.
Maar wie gaat mij nu eindelijk eens een president noemen die het goed gedaan heeft?

datzouzomaarkunnen | 05-02-13 | 12:46


Ik wil het originele nederlandse volkslied z.s.m. terug!

1. Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
Wiens hart voor land en koning gloeit,
Verheff' den zang als wij:
Hij stell' met ons, vereend van zin,
Met onbeklemde borst,
Het godgevallig feestlied in
Voor vaderland en vorst.

Tis nie waar! | 05-02-13 | 12:46

@Joost Maghetweten | 05-02-13 | 12:30
"zullen we wel een deel van de gebouwen houden". Nee. De staat betaalt voor die gebouwen, de Oranjes gebruiken de gebouwen en er is een clausule dat als de Oranjes niet meer het Nederlands koningshuis zijn, dat die gebouwen en landerijen weer hun eigendom worden.

steven paul | 05-02-13 | 12:45

Weird Guilders | 05-02-13 | 12:41 | + 0 -

Even naar onderstaande reactie gaan wat betreft de kosten:
Che_cuevara | 05-02-13 | 12:35 | + 0 -

knerf | 05-02-13 | 12:45

@Che_cuevara | 05-02-13 | 12:35
aangenomen dat je dit niet zo ineens uit je mouw schudt maar dat dit 'echte' getallen zijn,
Dan is dat zeker interessant, ik dacht dat die 23 miljoen exclusief alles was.

Ik las net ergens dat het KHuis neerkomt op 6,88 per jaar per Nederlander, dat is nog wel altijd goedkoper dan wat we nu betalen voor Rutgert en Weessie op tv!

Joost Maghetweten | 05-02-13 | 12:45

@Rollende_Babba | 05-02-13 | 12:39
Staatbezoeken naar dictaturen waar ze bijna altijd olie hebben? Hoeveel vastgelopen zakelijke onderhandelingen tussen bedrijven zou de koningin kunnen vlot trekken in een democratie? Tenzij daar toch weer smeergeld aan te pas komt?

Tote Hose | 05-02-13 | 12:44

knerf | 05-02-13 | 12:39 | + -1
Leve de Monarchie!!

zeefert | 05-02-13 | 12:44

@HenkTank010 | 05-02-13 | 12:20
Zelfs dat maakt me geen moer uit. Slavernij kan ook geld opleveren maar dat doen we niet meer,dat is uit de tijd.

miko | 05-02-13 | 12:42

Kunnen we WA niet outsourcen naar België?
Voor die arme zuiderburen is het allicht een verbetering, wij kunnen er nog iets aan verdienen en we benoemen gewoon een raadslensionaris.

Kapitein Sjaak Mus | 05-02-13 | 12:42

Job Cohen for president! Of Gerrit Zalm, Marcel van Dam of die dikke van de Plus!

zeefert | 05-02-13 | 12:41

@HenkTank010 | 05-02-13 | 12:04
Wanneer krijgen we van de roeptoeters eens cijfers? Gewoon een paar + en - staatjes en wat bronnen waarin we zelf kunnen beoordelen of ze ons zoveel opleveren,

miko | 05-02-13 | 12:41

knerf | 05-02-13 | 12:36 | + 0
Nuance heet dat, is u vreemd misschien.
Om u een voorbeeld te geven, de President van Frankrijk kost het viervoudige van onze hele monarchie. Het is maar een voorbeeld om te laten zien dat de kosten niet persé een valide argument zijn om voor of tegen een monarchie te zijn.

Weird Guilders | 05-02-13 | 12:41

@Che_cuevara | 05-02-13 | 12:16
Met echte cijfers komen in plaats van aannames als feiten presenteren. Hulde!
blinde kip | 05-02-13 | 12:29 |
In de berekening van de Presidents kosten zitten geen staatbezoeken/handelsmissies.
Dat geeft een redelijk scheef beeld.
Ik kijk er overigens neutraal tegenaan, ookal lijk ik een monarchist. Ik zou graag ook een baten analyse willen zien ookal zal dat moeilijk te vergelijken zijn met de baten van een republiek in de orde van grootte van Nederland.
Zeg maar opbrengsten(export/import) van Oranje vs Chirac. Ik durf namelijk te beweren dat een neutraal Oranje behoorlijk wat meer miljarden binnensleept dan een eerlijke politiek gekleurde President.
Ook ben ik nog steeds opzoek naar een naam van een President die het volgens de aanhangers van de Republiek het goed heeft gedaan. Tot nu toe moesten die mij het antwoord schuldig blijven.

datzouzomaarkunnen | 05-02-13 | 12:40

-weggejorist-

magicmike | 05-02-13 | 12:40

@Ko Reander

Mischien vergeet je wat het Koningsch huisch aan opdrachten heeft binnengehaald met staatschbezoeken voor onsche Nederlandsche economie? Dan is dat een schijntje....

Rollende_Babba | 05-02-13 | 12:39

Leve de Monarchie!!
zeefert | 05-02-13 | 12:37 | + 0

Heb jij de hik op zo?
Veel anders komt er niet uit dat oranjestrotje.
Ga eens met je vlaggetje voor de spiegel oefenen.....

knerf | 05-02-13 | 12:39

Bakito | 05-02-13 | 12:01 | + -36
Haha ja precies! Gezien de vele anti-joodse reacties hier is er best wel animo voor.

zeefert | 05-02-13 | 12:39

Kosten zijn niet het enige probleem; wat te denken van een oranje kliek die als het er op aan komt trouwer is aan het koningshuis dan aan de democratische rechtsstaat. Dat is analoog aan weigerambtenaren die trouwer willen zijn aan hun denkbeeldige vriendje dan aan de taak die ze van ons hebben gekregen.

Tote Hose | 05-02-13 | 12:39

KenTochNait?! | 05-02-13 | 12:14
Klopt, op Quid hebben we nooit gestemd.
Maar aan hem zijn we dan ook geen 100 miljoen per jaar kwijt.

copywriter | 05-02-13 | 12:39

Liever iemand die vanaf zijn of haar geboorte wordt voorbereid op een staatshoofd zijn en te doen wat er van hem/haar verwacht wordt dan iemand die door een lobby financieel gesteund wordt om president te worden om daarna in 4 jaar tijd die lobby terug te betalen door middel van wetswijzigingen.

Nee, geef mij het koningshuis maar wat respectvolle afstand houdt van het democratische proces dan een leeghoofd met een leuke kop als frontman voor een groep onbekende bedrijven.

Devlonir | 05-02-13 | 12:38

He Quid, je uitgangspunt ongelovelijk achterhaald. En zo jaren 80. Nederland zou een " voortvarend, progressief en democratisch land " zijn. Wij roepen dat wij progressief zijn maar in wezen gewoon lekker bekrompen en in ons zelfgericht. Voortvarend: zeker alles outsourchen naar het buitenaldn omdat het goedkoop is maar verder kan er niets meer ontwikkeld worden. Democratisch: omdat het stemvee 1 x 3 of 4 jaar iets mag aankruizen in een stemhokje ????
Nederland met zijn goede en slechte eigenschappen is een koninkrijk en daar ben ik verdomd trots op.
Toch fijn dat je eindelijk geen tirade hebt omtrent christenen of religeuzen, lamlul.

loser | 05-02-13 | 12:38

@datzouzomaarkunnen | 05-02-13 | 12:26

Bea heeft als grootaandeelhouder van Shell, als laatste ondertekenaar van elk wetsvoorstel en als officiële 'werkgever' van het kabinet ook nog steeds macht. En dat is een macht die ze niet eens hoeft te verantwoorden.

Daarnaast is zij in die hoedanigheid hierboven beschreven allerminst als objectief/neutraal te beschouwen: zij heeft bij elke deal wel degelijk een bepaalde onwenselijke hoeveelheid eigenbelang, om haar zomaar als leuk visitekaartje te kunnen beschouwen. En zij gaat gewoon, net als de rest van het grootbedrijf, over lijken om deals te bemachtigen.

ZKH EénOog | 05-02-13 | 12:37

Leve de Monarchie!!

zeefert | 05-02-13 | 12:37

Prima Quid!
Elke tekst tegen de oranjes is goed ook als hij niet goed is.
En er kunnen niet genoeg items tegen de monarchie komen.

Opvallend zijn de reacties van die pseudorepublikeinen: "Ja hoor eens, ik ben ook niet zo voor de monarchie maar.... blabla...

knerf | 05-02-13 | 12:36

Ik mis de OranjeKruiper=RVD-trol verdonk.

rechtsdwalendeautist | 05-02-13 | 12:36

Oh god, GS heeft weer iets gevonden. Item 3.875 over het koningshuis sinds de koningin haar aftreden heeft aangekondigd. Lekker he, oud mediaal alles uitmelken? Volgende onderwerp graag.

harry poster | 05-02-13 | 12:35

@Joost Maghetweten | 05-02-13 | 12:30
Kosten van eens per 5 jaar presidentsverkiezingen E 30.000.000 / 5

6.000.000,00

Vergoeding aan de president

200.000,00

Sociale lasten idem

50.000,00

Onderhoud ambtswoning

500.000,00

Herhuisvestingskosten president na aftreden

200.000,00

Salaris en sociale lasten van 20 personeelsleden

20 x E 50.000 salaris + 20 x E 20.000 sociale lasten

1.400.000,00

Pensioenen. Leeftijd bij aantreden gemiddeld 50 jaar en bij

overlijden of overlijden weduwe of partner 85 jaar. 35 / 5

is voor ten minste 7 ex-presidenten gelijktijdig pensioen

7 x E 100.000 pensioen + 7 x E 25.000 sociale lasten

875.000,00

Catering bij gala's, ontvangsten, recepties en dergelijke

2.000.000,00

Afschrijving, gebruik en onderhoud van twee dienstauto's

200.000,00

Beveiliging

15.000.0000,00

Regeringsvliegtuig. Thans komt 10% van de jaarkosten ad €3.500.000 t.l.v. het vroegere koningshuis. Voor de republiek hetzelfde bedrag nemen.

350.0000,00

Subtotaal

26.775.000,00

Door de staat wordt terugontvangen de inkomstenbelasting over de presentiegelden begrepen in de kosten presidentsverkiezing, idem over de vergoeding aan de President, salarissen en de BTW over alle andere kosten. Totaal geraamd op:

-3.000.000,00

Zo beter.

Che_cuevara | 05-02-13 | 12:35

"Publieke kritiek op de monarchie is in Nederland in 2013 verboden." Met je tuigh hersens de sfeer verpesten met een mondvol hippie argumenten terwijl je wordt gesommeerd het terrein vredig te verlaten is verboden. En terecht.

Fiasco | 05-02-13 | 12:34

Ik ga steeds na zin 1 verder op "Zie ginds komt de stoomboot"...

Tommygunner | 05-02-13 | 12:33

@datzouzomaarkunnen | 05-02-13 | 12:26
Als het koningshuis zichzelf zou onderhouden zou ik het goed vinden. Overigens kan ik me niet voorstellen dat het verschil in kosten teniet gedaan wordt tijdens verkiezingen. We zijn de States niet.

blinde kip | 05-02-13 | 12:32

Slap verhaal en slap lied.

JayJay | 05-02-13 | 12:32

Ben wel een beetje klaar met het goedkope commentaar van Johnny Quid. Republikeinse teksten uitkramen kon ook op een andere (en leesbaardere) manier.

roeinerd | 05-02-13 | 12:31

@Prins Heineken | 05-02-13 | 12:08
Zeehandel? Dat is zo iets als luchtverkoper?

miko | 05-02-13 | 12:31

Het klinkt als zo'n dreadlock krakertje die het heeft over "politiestaat" en "onderdrukking", met je tirannie.

Rest In Privacy | 05-02-13 | 12:31

@Che_cuevara | 05-02-13 | 12:16
Toch niet helemaal eerlijk, een President zal ook een ambtswoning krijgen (net als het catshuis nu) en die zal ook beveiligd moeten worden. In het bedrag van 110 miljoen is het grootste deel voor onderhoud en beveiliging van de panden en landerijen die (uitzonderingen daargelaten) meen ik te leen zijn gegeven aan de vorst.

Dus er van uitgaande dat we nog steeds buitenlandse staatshoofden willen kunnen ontvangen zullen we wel een deel van de gebouwen houden (paleis op de dam bv).

Dan wordt het verschil al een stuk kleiner.

Joost Maghetweten | 05-02-13 | 12:30

@Johnny Quid & GS
Zucht... doe eens je best om een keertje niet te schrijven over de toekomstige koning. Het begint nu echt banaal te worden.

fweddy | 05-02-13 | 12:29

@Che_cuevara | 05-02-13 | 12:16
Met echte cijfers komen in plaats van aannames als feiten presenteren. Hulde!

blinde kip | 05-02-13 | 12:29

@ mezelf
Oeps, verkeerde topic.

IJzervreter | 05-02-13 | 12:28

Gaat er nu iedere dag zo'n leuk topicje komen met die flauwe hashtag?

Lachende Paus | 05-02-13 | 12:27

Vive la republique,l'écart avec les exploiteurs, vive le nouveau président!!!!!

rollemanneke | 05-02-13 | 12:27

Ik vind de tekst niet echt sterk, Johnny, vormtechnisch niet en qua inhoud niet.
Dat we straks opgescheept zitten met Koning Willem de Waus weten we nu al. Domme jongen, volstrekt ongeschikt voor de taak die hem wacht. Maar dat moeten we toejuichen. Willem de Waus is het pijnlijk duidelijke bewijs waartoe overeving van macht en positie uiteindelijk kan leiden, tot situaties waarin volstrekt incompetente nazaten, halve zolen, simpelen van geest aan knoppen mogen zitten waar ze beter niet aan zouden mogen komen, tegen beter weten in. Laat dat maar gebeuren. Die jongen gaat de ene blunder op de andere stapelen, ondanks alle gesouffleer van z'n ma en z'n vrouw. Hoeven wij niks aan te doen.
Laten we er enkel op wijzen dat het instituut als zodanig zijn tijd gehad heeft en in een democratie geen plaats meer heeft.

Schoorsteenveger | 05-02-13 | 12:27

Ze kunnen lullen wat ze willen, maar als ik de kans krijg om ergens een paar miljoen te graaien zal ik het niet nalaten, en dan kan iedereen de vetleren vinkentering krijgen. Ongezien that is.

IJzervreter | 05-02-13 | 12:27

Wat triest dit alternatieve volkslied. Maak er anders ook nog een leuke Hyves-pagina bij?
Ik ben ook been voorstander van een monarch die trouw aan god zweert, maar dit soort topics werken echt averechts.

Weird Guilders | 05-02-13 | 12:26

Ko Reander | 05-02-13 | 12:13 | Pertinente onzin.

www.welingelichtekringen.nl/politiek/2...
Dit artikel ondersteund het vermoeden dat een president goedkoper is. Ook staan de kosten van het koningshuis vermeldt.
Wat echter vergeten wordt is dat tegen een iets hogere kosten post voor een koningshuis geen baten analyze heeft plaatsgevonden in dit artikel en niet wordt meegenomen dat er om de 4 jaar extra kosten worden gemaakt vanwege de verkiezingen.
Feit blijft:
- President heeft een uitgesproken politieke kleur en is dus niet neutraler dan een koning.
- President heeft echte macht (en corrumpeert mogelijk)
Ik zeg: handhaaf het koningshuis als visite kaartje en neutrale onderhandelaar.

datzouzomaarkunnen | 05-02-13 | 12:26

Prima. Weg met deze ondemocratische adoratie.

Masturwasbeert | 05-02-13 | 12:25

Willen diegenen die zeuren dat een president veel geld kost graag met een onderbouwd betoog komen? Zo ja, ik ben benieuwd, zo nee, mond houden met kul argumenten.
En een president hoeft niet, premier kan ook prima als staatshoofd fungeren. Alleen even de grondwet wijzigen.

KarelMarks | 05-02-13 | 12:25

Ik heb liever koning Wim-Lex dan premier Samsom...
Leuk zo'n republiek maar ik heb niet zoveel vertrouwen in de gemiddelde NL stemgerechtigde.

Capy | 05-02-13 | 12:24

Prins Heineken | 05-02-13 | 12:17
Ik hoef nergens aan te wennen zwitsal.
Lieden zoals jij wennen aan alles,zelfs hangen.

spooked | 05-02-13 | 12:23

@BlitzFlicker | 05-02-13 | 12:16
De kinderen lopen naar papa toe en vragen hem waarom die roze meneren zo gemeen zijn? Papa kan toch ook gewoon de AIVD het probleem op laten lossen. En papa begint zowaar, nog wat nasnikkend, weer een beetje te lachen.

steven paul | 05-02-13 | 12:22

@Ko Reander | 05-02-13 | 12:13
In Duitsland heeft het volk anders nauwelijks iets met de gekozen president te doen. Die is net zo hard gekozen als onze eerste kamer

hendrikjandetuinman | 05-02-13 | 12:22

Ik ben zo vrij geweest deze nieuwe tekst door te faxen naar de KNVB.
Morgen Nederland - Italië, neem aan dat de voetballers deze tekst wel (willen, kunnen) meezingen.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 05-02-13 | 12:21

Dit was weer een artikel in het kader van Lekker Doorslaan.

Lewis | 05-02-13 | 12:20

Prins Heineken | 05-02-13 | 12:07 | + -1 -

Ga lekker de tuin van die oranjekliek schoffelen.
Wat doe je hier eigenlijk bij GS, lakei?

knerf | 05-02-13 | 12:20

Melk met klonten | 05-02-13 | 12:10 | + 2 -

Dat zal ik absoluut niet ontkennen maar hier wordt altijd maar beweerd dat het Koninklijk Huis alleen maar geld kost in plaats van dat het daadwerkelijk iets oplevert.

HenkTank010 | 05-02-13 | 12:20

' de nederlander bestaat niet ' .. vraag maar aan die blonde met die foute pappa

(c)ZWITSUL | 05-02-13 | 12:18

@HenkTank010 | 05-02-13 | 12:04
Je bedoelt zo'n president die zelf z'n centen bij elkaar mag harken voor de verkiezingen en die gewoon in loondienst van de staat zal staan, zonder exorbitante bezittingen en diensten van de staat?

En je bedoelt precies dezelfde handeldelegaties die nu ook plaatsvinden?

dlseth_ | 05-02-13 | 12:18

Dat is toch knap hé? Dat ze iets zo vaak tot topic weten te bombarderen dat het binnen een week helemaal doodgebloed is?

Lord Sandwich | 05-02-13 | 12:18

spooked | 05-02-13 | 12:14 |

Wen er maar! De wereld verandert en ik ook, behalve jij ouwe lul!

Prins Heineken | 05-02-13 | 12:17

@spooked | 05-02-13 | 12:14

Nou nou nou, moet je de edele kunst van het pijpen hierbij halen?

Fatwabuster | 05-02-13 | 12:16

geef nou maar toe, geenstijl liep even achter een hysterische agnes kant wedergeboorte aan en probeert er nu luchtig te doen....

Satria | 05-02-13 | 12:16

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Wim-Lex jankend in zijn studeerkamer zit sinds een weblogje op het internet besloten heeft geen koning meer nodig te hebben. Een spottende verbastering van het volkslied bleek de spreekwoordelijke druppel te zijn.

BlitzFlicker | 05-02-13 | 12:16

Kunnen we er nog ergens Zwei-Eins in verwerken? Het moet immers ook gezongen worden voor voetbalwedstrijden (eigenlijk de enige keren dat je het volkslied echt hoort).

hysteria | 05-02-13 | 12:16

Laten wij beginnen het Paleis op de Dam terug te eisen en helemaal voor het volk toegankelijk te maken.

Hanz Ziezo | 05-02-13 | 12:15

@Godsammekraken | 05-02-13 | 12:09
Voor zover ik kan inschatten, moeten de Oranjes vooral met kolionialoionaliënisme, olifanten afschieten en exotische oorden plunderen e.d., worden geassociafilisofeerd worden.

Bakito | 05-02-13 | 12:15

Prins Heineken | 05-02-13 | 12:04
Een zuid amerikaanse pijpslet wordt jouw koningin.
Wees er maar trots op.

spooked | 05-02-13 | 12:14

''Op Willem Alexander
Hebben wij nooit gestemd''

Meneer Johnny Quid, wij hebben ook nooit op jou gestemd en en toch ben je er. Met soms zulke slechte tegels waar zelfs de meest doorgewinterde reaguurder niks mee kan. Pot, ketel, zwart.

KenTochNait?! | 05-02-13 | 12:14

@obi-juan kenobi | 05-02-13 | 12:10

Wat is er mis met duits bloed?

Fatwabuster | 05-02-13 | 12:13

@HenkTank010 | 05-02-13 | 12:04
Bij een republiek hoef je in ieder geval niet een hele familie te onderhouden.

Che_cuevara | 05-02-13 | 12:13

@BekiekUtMoar | 05-02-13 | 12:07
Kom jij uit een ei of zo. Een gekozen president is door ons "gekozen". Dat betekent dat we hem dan willen. En die kosten zullen echt wel meevallen. geen 33 miljoen euro per jaar. Dat kost het nu. Ambtswoning is er al (Catshuis). het totale kostenplaatje van het koninklijk huis bedraagt trouwens 108 miljoen per jaar. is dus geen kattenpis.

Ko Reander | 05-02-13 | 12:13

Gebrek aan onderwerpen Quid?

JorisWorstNightmare | 05-02-13 | 12:12

Prins Heineken | 05-02-13 | 12:07 |
Gut, u gelooft nog in sprookjes en bent bereid daar flink voor te betalen, prinsje?
Uw goed recht hoor.

Pastor Sippenhaft | 05-02-13 | 12:12

Typisch Tendentieus, Ongefundeerd en Nodeloos Kwetsend stukje. Bah!

henkojenko | 05-02-13 | 12:12

Johnny Quid is ongesteld

Mooiboi | 05-02-13 | 12:12

Lduk begin, nog een paar coupletjes te gaan. We leveren geen half werk, Johnny.

Watapatja | 05-02-13 | 12:12

Blijkbaar had de schrijver niet genoeg IQ om er nog 14 te schrijven...

Rollende_Babba | 05-02-13 | 12:11

Op zijn carnaval's klinkt het beter! Groeten uit Limburg!

horsteknots | 05-02-13 | 12:11

Beetje Sinterklaas-niveau qua rijm.
Kan Pritt geen nieuw volkslied schrijven?

Eric Blair | 05-02-13 | 12:11

Dat kan grover.

dutchbasterd | 05-02-13 | 12:11

Weg met de Monarchie en dan verwachten dat een Rutte het doet? Het zou een absolute Monarchie moeten worden. In huize oranje heerst meer verstand dan in de regering van fucking Rutte

Dasch76 | 05-02-13 | 12:11

Maar 2 coupletten?
dat zijn er nog 13 te weinig.

Che_cuevara | 05-02-13 | 12:11

Misschien heeft Drs P nog een liedje ergens dat misschien beter van toepassing is.
Alles beter dan dat belachelijke lied van Willem I.

Want de vraag 'Ben ik van Duitse bloed?' die is ondertussen toch wel beantwoordt dacht ik zo.
Ja voor 4/5de aan Duits bloed.
Als het niet meer is?
Feiten graag.Iemand?

obi-juan kenobi | 05-02-13 | 12:10

Ik hoop dat je er zelf om het kunnen lachen Quid... is er tenminste nog iemand....

overVecht | 05-02-13 | 12:10

God wat zijn we zielig....

Maar ondertussen staan jullie wel met een oranje opblaaskroon koninginnedag te vieren.

elmowaki | 05-02-13 | 12:10

Ooit van metrum gehoord?

e.claudius | 05-02-13 | 12:10

HenkTank010 | 05-02-13 | 12:04
Inderdaad, landen zonder koningshuis doen het over het algemeen erg slecht. Mafkees.

Melk met klonten | 05-02-13 | 12:10

Het volkslied is net als klassieke muziek, je hebt het of je hebt het niet. Ik heb het niet met dat zo 1600 gejengel.

Watapatja | 05-02-13 | 12:10

@gatti500 | 05-02-13 | 12:09
Driewerf hoera!

Tjemig | 05-02-13 | 12:09

@Bakito | 05-02-13 | 12:01
De meertalige multikul zouden de oranjes ook wel waarderen. Vooral die lamme eenzame rus is aandoenlijk.

Godsammekraken | 05-02-13 | 12:09

lang leve de koningin !

gatti500 | 05-02-13 | 12:09

goedverstaander | 05-02-13 | 12:06 |

Minder aandacht geven aan negatieve zaken en positieve zaken koesteren. Waar zijn wij Nederlanders goed in? Zee handel, Bloemen en kaas.

Prins Heineken | 05-02-13 | 12:08

Ach, toen Juliana troonsafstand deed zei ook iedereen dat Bea nooit in haar voetsporen zou kunnen treden.
33 Jaar later zegt men hetzelfde over WA.
Verder is een gekozen president, mijns inziens, vele malen duurder vanwege prestige projecten om "voor eeuwig herinnerd te worden".

Dus ik denk dat het allemaal wel meevalt.
Standaard verhaal dus bij elke troonsopvolging.

BekiekUtMoar | 05-02-13 | 12:07

Kansloos dit, tenzij het uit de koker van de monarchisten zelf komt, want niets ondermijnt het anti-monarchisten gedachtengoed beter dan het te laten verdedigen door een dergelijk lied en kartonnen-bordje-Joanna natuurlijk.

Simon de Danser | 05-02-13 | 12:07

Pastor Sippenhaft | 05-02-13 | 12:06 |

Ga toch lekker in Spanje wonen, daar hebben ze geen tekst in een volkslied en succes met baan zoeken!

Prins Heineken | 05-02-13 | 12:07


Metrum, Quid, metrum!

Kapitein Sjaak Mus | 05-02-13 | 12:07

Nee, een president, daar wordt je wijzer van. En trouwens zo'n fraaie queen-to-be hebben ze nergens, en Alex, agh...

Tjemig | 05-02-13 | 12:07

Je mist nog 13 coupletten en ben zeer benieuwd tot welk woord het acrostichon dat nu met O - O begint gaat leiden.

Caveman48 | 05-02-13 | 12:06

@ Wat een aandachtshoer die Quid. Ik ben tenminste wel trots om een Nederlander te zijn.
Prins Heineken | 05-02-13 | 12:04 |

Het aantal zaken om trots op te zijn wordt allengs minder.

Sterker nog, ik zou zo één, twee, drie niet iets op kunnen noemen.

goedverstaander | 05-02-13 | 12:06

En een garnaal die slaapt wordt genaaid.

zeg maar jansen | 05-02-13 | 12:06

Ons koningshuis is geen enkel lied waardig.
Weg met de monarchie en een volkslied zónder tekst graag.

Pastor Sippenhaft | 05-02-13 | 12:06

@Godsammekraken | 05-02-13 | 12:03
Fuck Tim Kuik!

Bakito | 05-02-13 | 12:06

Klinkt als 'dat grappige liedje dat tante Lenie schreef dat met de hele familie gezongen werd op een jubileum van ome Gerrit en Tante Jopie' Ontstijgt in ieder geval dat niveau niet. Jammer, weet dat je beter kunt Quid.

Jlow | 05-02-13 | 12:06

Daar gaat JohnnyQuichot weer met zijn hetze tegen de Oranjes.

-Johnny, besef je wel dat de GS redactie over het algemeen minder goed tegen kritiek kan dan ons koningshuis? En jullie zijn ook niet gekozen. Just saying...

Joost Maghetweten | 05-02-13 | 12:05

@HenkTank010 | 05-02-13 | 12:04
Nou, kom maar op met die berekening.

blinde kip | 05-02-13 | 12:05

We gaan ook verdienen aan Willem hoor. Daarnaast is een beetje traditie niet verkeerd. Leve de Koning! Meeloopminnetjes kom er maar in.

Bluebook | 05-02-13 | 12:04

Nou nee, dit is het niet helemaal. en ondanks dat ik die WA niet hoog heb zitten:... Lang leve de Koningin!!

Febofiel | 05-02-13 | 12:04

De gemiddelde reaguurder beseft half niet hoeveel een republiek wel niet zou kosten. En dan nog eens de staatsbezoeken erbij optellen waarbij niet alleen de familie meegaat maar hordes Nederlandse bedrijven...

HenkTank010 | 05-02-13 | 12:04

Wat een aandachtshoer die Quid. Ik ben tenminste wel trots om een Nederlander te zijn.

Prins Heineken | 05-02-13 | 12:04

Geen woning, geen kroning tralalala.
En nog iets met toiletpotten.

blinde kip | 05-02-13 | 12:04

'Back in the EUSSR' van The Beatles lijkt mij een toepasselijker volkslied.

Prins Fontainebleau | 05-02-13 | 12:04

@Bakito | 05-02-13 | 12:01
**gaat staan**

Godsammekraken | 05-02-13 | 12:03

Met geen breekijzer op de oude wijs te krijgen helaas.

Godsammekraken | 05-02-13 | 12:02

Ik weet het niet Quid... klinkt een beetje gezocht

Fatwabuster | 05-02-13 | 12:02

En wanneer de Republiek der Verenigde Nederlanden weer een feit is graag een ander volkslied.

gooi en smijtwerker | 05-02-13 | 12:02

Nee. Niet grappig.

borrelnoot | 05-02-13 | 12:01

Leve de koning

Kachelpijp | 05-02-13 | 12:01

-weggejorist-

Bakito | 05-02-13 | 12:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken