Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Abdicatie voor het hele koningshuis, nu!

beaheefteengunoleole.jpgWe noemen de EU een ondemocratisch Vierde Rijk, maar zelf loopt Nederland nog te sullen met een niet-gekozen koningshuis. Blaas maar op de blundertrompet, want dat slaat natuurlijk nergens op. Republikeinen worden weggehoond deze dagen, terwijl de echte Hollandse traditie niet een kunstmatig koningshuis is maar juist een welvarende republiek. Niemand heeft gekozen voor Beatrix, niemand heeft gestemd op koning Willem-Faalexander. En we zitten ook al vast aan Amalia. De monarchische staatshoofden worden ons ongevraagd opgedrongen. En daar maken ze dankbaar gebruik van. Ze huwen aan de lopende band oorlogsmisdadigers of mensen die daar dicht tegen aan zitten want fuck ethische codes. Ze krijgen jaarlijks containters vol belastinggeld, maar ze weigeren te zeggen waar ze het aan uitgeven. Ze rollen van affaire (hallo Lockheed) naar affaire (en hallo Mozambique) omdat ze geen idee hebben hoe de gewone mensenwereld werkt. Een constitutionele monarchie? Ha! Zo ziet dus een dictatuur er uit waarin het volk niet onderdrukt wordt. Behalve dan als je damschreeuwt of waxinelichthouderwerpt. Of een pandje hebt in een stad waar de tiran op visite komt. En als het koningshuis met een slecht toneelstukje komt, ligt het hele land een dagenlang Noord-Koreaans op de knieën voor het altaar van de beeldbuis. Leugens te slikken als 'ze stond zo dichtbij het volk'. Welnee. Nog nooit een supermarkt van binnen gezien. Een koningin staat per definitie niet dicht bij het volk, maar er mijlenver boven. Een koningin vindt het volk altijd een beetje stinken naar plebs, pauper en pis. Als ze dichtbij het volk had gestaan, was een bezoek van de koningin niks bijzonders geweest. Opbokken met Bea. En straks met Willem-Alexander. Middelvingers voor het koningshuis, opblazen dat middeleeuwse anachronisme. Neem gelijk alle oranjelikkers mee die dertig jaar geleden nog piste op het koningshuis, maar vandaag de dag geen kik van kritiek meer durven horen. We staan als modern land voor lul met de Nassaus. Hier zijn negen redenen waarom. Weg met de Oranjes! Lang leve de Republiek!

Reaguursels

Inloggen

Amen. Weg met dat koningshuis. Nederland is geboren als soevereine Republiek, niet als een koninkrijk onder de van Oranjes!

rtheman | 31-01-13 | 18:45

winter4182 | 31-01-13 | 11:19 | + 0 -

De verstandige mensen gaan de stad uit, de dronken imbecielen trekken erin...

knerf | 31-01-13 | 11:49

-weggejorist-

winter4182 | 31-01-13 | 11:19

-weggejorist-

winter4182 | 31-01-13 | 10:01

Dmitri Dmitrievitsj | 30-01-13 | 19:29 | + 1 -

Welnee.Het is een consatering en een beetje spottend gezegd.

knerf | 31-01-13 | 09:12

@Jeroentjen | 30-01-13 | 21:24
Werken? Noem je dat werken?
En waarom denk je dat een president het enige alternatief is? Waar komt dat absurde idee van een leiderschapscultus toch vandaan? Waarom denkt iedereen toch dat we een opperhoofd nodig hebben?
Overigens zijn succesvolle monarchieën ook op de vingers van één hand te tellen.

Stormageddon | 31-01-13 | 03:21

-weggejorist-

AntiVenom | 31-01-13 | 00:47

Vive le roi, Vive le Royaume des Pays-Bas.

AntiVenom | 31-01-13 | 00:47

Zo te zien en te horen is het koningschap een zware functie.
Er moet dus een psychologische test zijn van Willem de Overbodige.
Waarschijnlijk met andere interessante stukken,geheim verklaard.

Bataaf | 30-01-13 | 22:36

Basje1738 | 30-01-13 | 14:09 |
Quid heeft mij vaker dan eens, gestimuleerd om vanuit een ander perspectief naar fenomenen te kijken. Dat is Bea niet één keer gelukt.

WirMachenMusik | 30-01-13 | 22:02

Ga zelf eerst maar eens werken tot je 75ste voor 17 miljoen stuks plebs Quid.

Presidentsverkiezingen zijn een farçe en succesvolle republieken in de wereld op 1 hand te tellen.

Monarchiën rule, census kiesrecht trouwens ook.

Republikeinen gaan maar lekker in de VS wonen.

Jeroentjen | 30-01-13 | 21:24

Knerf
Vlaggen ja. Gestrekte arm nee.

Standard | 30-01-13 | 20:52

@redactie

antwerpen.indymedia.org/node/6146

Jullie nieuwe vrienden van indymedia. Hebben jullie de kefiyeh al klaarliggen? Geen woning, geen kroning!

omanders | 30-01-13 | 20:23

Inderdaad Johnny, Trix heeft nog nooit een supermarkt van binnen gezien. Wel de hoerenbuurt van Amsterdam !!

grappert | 30-01-13 | 19:55

Trix heeft het uitstekend gedaan.

Alleen ik moet geen koningin. Republiek is ook niet heilig. Dankzij Chirac ben ik stevig gaan twijfelen. Maar een koning(in) die overal over mee mag lullen is uit de tijd.

Weg met het Koningshuis! 200 jaar was genoeg!

#7470 | 30-01-13 | 19:45

@knerf | 30-01-13 | 17:52
Dat is een beetje racistisch.

Dmitri Dmitrievitsj | 30-01-13 | 19:29

Ik zie mijzelf als overtuigd republikein... Nederland was dat van origine en hoort dat mijn inzien ook te zijn. De Oranjes, in hun lust naar macht en controle, de functie stadhouder omtoverde in een soort soeverein vorst en, nadat ze laf naar het VK waren gevlucht (een kunstje dat ze nog vaker zullen uithalen), op het juiste moment zichzelf omtoverde in absolute monarchie...

Ik heb in ieder geval helemaal niets met dat koningshuis en zou Nederland graag zien veranderen naar een semi-presidentieel systeem waarin het staatshoofd direct word gekozen door het volk en daadwerkelijk ook iets te zeggen heeft.

Maargoed... Dat is ijdele hoop. En aangezien ik ook een overtuigd democraat ben leg ik mij er maar bij neer dat het merendeel van het volk voorstander is van een ondemocratisch gekozen koningshuis... Het is hoe dan ook een kwestie van tijd voordat het koningshuis louter ceremonieel wordt. Men begint zich steeds meer te realiseren dat er in de politiek geen plaats is voor middeleeuwse tradities

MPdeH9 | 30-01-13 | 19:20

Standard | 30-01-13 | 19:03 | + -1 -

Volgens mij loop jij voorop met je oranjevlaggetje.
Zwaaien met dat ding en de rechterarm gestrekt:
Houzee, houzee...

knerf | 30-01-13 | 19:15

@SyntaxError | 30-01-13 | 19:13
Dat was mijn punt niet.

Stormageddon | 30-01-13 | 19:14

@Stormageddon | 30-01-13 | 18:49
Koning, president, diktator, het maakt geen ruk meer uit, de lobby met de grootste beurs wint .. en als ze het niet kunnen winnen dan gaan ze eerst met geld wapperen, als dat niet lukt staat je kop op het spel, en als dat dan ook niet lukt word de US Army (NAVO) op je afgestuurd.
Die lobbies, degenen die het merendeel van de economie en de financien onder controle hebben kennen geen grenzen. De kopstukken van deze grote instellingen (Federale/nationale banken, Olie, wapens
en overige belangrijke industrie en .. politiek) hebben vaak "geheime" bijenkomsten. (punt)
En daar zit Bea dan gezellig bij om koffie in te schenken ofzo ?

SyntaxError | 30-01-13 | 19:13

Goed zo, oprotten met die parasieten. Onder de guillotine ermee en de hele adellijke lakeienzooi gewoon tegen de muur. De arme dwazen onder het gewone volk die zich hebben laten wijsmaken dat een tyran het beste voor hen is weten gewoon niet beter. Die laten zich al twee eeuwen bestelen en zijn er nog dankbaar voor ook.

Dmitri Dmitrievitsj | 30-01-13 | 19:13

@Johnny Quid en zijn republikeinse vriendjes hier in de panelen.

Laat het gaan, maak je druk om iets anders. Oranje is here to stay. De eerst komende 40 jaar gaan we gewoon Koningsdag vieren. En die republikeinen lopen dan weer voorop, dat dan weer wel.
LEVE DE MONARCHIE!

Standard | 30-01-13 | 19:03

@Bigi Bana Boy | 30-01-13 | 17:25
Dat zijn ook maar etiketjes die mensen makkelijk plakken. Bullshit natuurlijk. Achterhaalde begrippen, dat "links" en "rechts", helemaal als paraplu of vergaarbak voor allerlei vooroordelen van anderen.

Stormageddon | 30-01-13 | 18:53

@Karel Popper | 30-01-13 | 18:02
Lang Leve de republiek der vrije Nederlanders!
*Uitgeluld voor vandaag.

SyntaxError | 30-01-13 | 18:51

Waarom denkt iedereen (nou ja, de oranjeklanten in elk geval) dat het alternatief voor een koning een president is? En dan ook nog een president met macht zoals in Frankrijk en Amerika... Bizar.
Moet je überhaupt een Staatsoberhaupt hebben? Waarom dan wel? Om ambassadeurs te ontvangen? Om buitenlandse staatshoofden van het vliegveld te halen? Allemaal bullshit.

Je kunt gewoon de voorzitter van de Raad van State benoemen tot Raadspensionaris en die vervult de taken van staatshoofd indien nodig. Klaar ben je.
Oh ja, die Raad moet dan natuurlijk wel democratisch worden gekozen. Onderling zoeken ze dan maar uit wie er voorzitter mag spelen.

Stormageddon | 30-01-13 | 18:49

@Ferry Smoothie | 30-01-13 | 18:03
Ik vertrouw GW niet zo .. hij speelt alleen op kritieke punten die het volk raken .. maar .. hij wil zich niet onder het volk mengen; wel de kiezers, niet de lokale politiek. Hij claimt de "echte" problemen van het volk te zien, hij investeert niet in groei van zijn parij naar lokaal niveau.
En hij heeft (volgens mij) nog nooit een totaalplaatje geschetst over het functioneren van Nederland als welvarend land of een welvarende provincie van de EU.
Het lijkt mij een zeer getallenteerde pipo of een onwetende pruikenkop die de belangen van Israel en/of een grotere verband behartigt.
-
De mening van het volk is niet de stem die klinkt door microfoon van de woordvoerder, het is de stem van het volk.

SyntaxError | 30-01-13 | 18:49

@Karel Popper | 30-01-13 | 18:02
"Mensenboerderij" :O
Helaas is dit de realiteit.
Ik denk eigelijk dat Bea eerder aandeelhouder is in de productieviteit van het vee wereldwijd dan slechts dat van de Nedelandse weide.
Ik denk trouwens ook dat b.v fokstier Rutte geen benul heeft van wereldwijd "boeren" en genoeg heeft aan zijn dominante positie op 'sNeerlands graasland en het (gespeelde) respect van butenlandse "top bulls".
De "boeren" verdienen iig wel geld aan deze "crisis".
Het zijn dezelfde "boeren" die proberen (onder het motto (false flag; modus operandi ?) van terrorisme en het brengen van vrede (democratie) hun verloren Kolonies terug te winnen.
Sla de volgen de pagina op als favoriet:
commons.wikimedia.org/wiki/Category:Ma...
Plaatjes hebben geen praatjes.
(Ik geef trouwes geen enkele garantie over de juistheid van wiki)

SyntaxError | 30-01-13 | 18:30

>SyntaxError | 30-01-13 | 17:56
Lang leve iedereen die ik vergeten ben :D
Ik hoorde gisteren iemand zeggen deze crisis er een is die we in de geschiedenis al vaker gezien hebben, het gaat om grondstofen en strategische posities en waarde.
Het grote verschil deze keer is het bijna globale financieel/economische aspect en het internet !!, vooral die directe communicatie voor iedereen wereldwijd.
Zolang het internet vrij blijft is er nog hoop voor "ons" ..
-
Lang leve het volk en haar vrijheid !!

SyntaxError | 30-01-13 | 18:09

Als ze neutraal was en ze een zuiver ceremoniële functie zou hebben, zou het nog dragelijk zijn. Helaas is ze niet neutraal, ze is sterk pro-sharia en anti-anti-sharia: sterk pro-islam en anti-pvv.

De monarchie is geen democratie, ook, als er democratisch voor gekozen zou zijn, ooit, is het vanaf de invoering van de monarchie geen democratie meer: maar een monarchie. Een 'democratisch ingevoerde staatsvorm' hoeft natuurlijk niet perse een democratie te zijn.

Wij hebben in ons leven op geen enkel moment de kans gekregen voor of tegen de monarchie te kiezen. Ook vroeger was er geen keuze, maar meer een staatsgreep om de monarchie in te voeren. Er is nooit een democratische keuze voor de monarchie geweest! Zeker niet door de huidige bevolking...

Wij leven niet in een democratie: alle wetten worden door de majesteit wel of niet getekend, ze bemoeid zich met de regeringsformatie, ze houd alles geheim en buiten het zicht van het volk, ze benoemt rechters, ambtenaren, kabinetsleden, burgemeesters, en die laat ze trouw beloven: aan haar. Niet aan het volk.

Ze zit ongrondwettelijk op de troon. a) ze heeft nooit met een simpele dna-test bewezen af te stammen van Willem-I, hoewel dat op het moment van haar aantreden wel voorwaarde was. Het reeele vermoeden bestaat dat de bloedlijn (door syfilis) nooit verder is gekomen dan Willen-III. www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1... tot 1984: wettelijke 'nakomelingen'=bloedlijn, na 1984: wettelijke 'opvolgers' (mag iedereen zijn), Beatrix klom op de troon in 1980.

b) Wilhelmina vluchtte met haar kabinet in 1940 het land uit, en ging in Londen zitten, terwijl artikel 21 van de grondwet zei, www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1... dat de regering altijd op Nederlands grondgebied moest zetelen. Door niet langer op Nederlands grondgebied te zetelen gaf ze aan niet langer staatshoofd te zijn. Ze had, nota bene, ook naar suriname of de antillen kunnen gaan, dan had de regering WEL grondwettelijk voortgezet kunnen worden. Maar ze koos Londen: ze koos, tegen de grondwet. Die werd daarmee null en void.

Beatrix heeft ons land uitgeleverd aan de eussr, deelgenomen aan de bilderbergstaatsgreepmachine, waar ook lieden als Rutte en Samson en Pechtold het volk mee belazeren en verraden. De democratie voorgoed afgeschaft.

De staatsvorm van europa is 'een cooperatie van mensenboerderijen.' Onze mensenmelker heet 'Beatrix'.

Wij waren ooit een van de eerste republieken: een democratie, waar het volk zijn eigen leiders koos, de aristocratie wist af te schudden. Helaas zijn wij nu een van de weinige landen waar nog steeds een ongekozen staatshoofd een meer dan ceremoniële scepter zwaait.

Herstel de democratie! Weg met de oranjeparasieten en hun Brusselse meesters! Lang Leve de republiek der vrije Nederlanders!

Karel Popper | 30-01-13 | 18:02

Van mij mogen ze opzouten.
Ik vind het een schandalig zooitje wat klaarblijkelijk geen zak om het volk geeft. En dan ook nog in je toespraak zeggen dat we een beetje lief moeten zijn voor de EU en vertrouwen moeten hebben in haar leiders.
Dat stelletje leugenaars wat zich laat leiden door de lobbies met het dikste "kerstpakket"??
Die opgedrongen Unie die probeert de schuld van de problemen van het financieel model in de schoenen van de werkeloze (Hoi mensen die om economische redenen hun baan verloren zijn), de belasting ontduiketr (Hoi Oranjes) en het "hebberige volk" (hoi Oranjes) te schuiven. (Oranjes blijven buiten schot natuurlijk).
Zelf EN een fikse uitkering (mag ik er ook zo een, ik kan heel goed toiletpotwerpen) hebben (buiten al het geld wat naar beveiliging e.d. gaat), En zo links en rechts wat bijhobbien met de (invloed)rijksten der aarde (waar ongetwijfeld een ongeloofelijke bult inkomen gegenereerd wordt (waar wij niets van mogen weten of hebben), kijk naar die paleizen dan, dat maak je met zo'n uitkeringkje van 1 miljoen niet goed)).
Je land gaat naar de klote, doe eens iets !! een paleisje verkopen ofzo .. geef je land ook eens iets terug als jullie er dan zoveel om geven.
-
Hebberige, misleidende, in hun eigen wereldje levende uberpatsers vind ik het, met hun kodak momentjes.
Het Nederland van de Oranjes is een land waar het volk slechts een bron van inkomsten en ergernis is.
-
Lang leve J.Q., Alex Sassen van Elsloo EN het (roze) volk !!

SyntaxError | 30-01-13 | 17:56

Bigi Bana Boy | 30-01-13 | 17:26 | + 0 -

Maar jij bent dan ook een negert met autoriteitenontzag.
Vooral als het blanke autoriteiten zijn.
Dat slaafse is er bij jou nog niet helemaal uit....

knerf | 30-01-13 | 17:52

Red mij niet | 30-01-13 | 17:31
Dan hou je niet veel mensen over, zobenkbang.

Bigi Bana Boy | 30-01-13 | 17:32

Bigi Bana Boy | 30-01-13 | 17:25 |

En pro-Neerlands bloed van vreemde smetten vrij, zou ik er aan toe willen voegen.

Red mij niet | 30-01-13 | 17:31

Bij mij gaat de vlag trots uit op koningsdag in April.

Bigi Bana Boy | 30-01-13 | 17:26

Kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn tussen extreem-links en de opruiende ideeën die jullie er op na houden waar het de monarchie betreft ? Rechts is pro-koningshuis, onthou het goed voor je jezelf rechts durft te noemen. En pro-leger, en pro-JSF ... dat ook.

Bigi Bana Boy | 30-01-13 | 17:25

Al die gasten die zitten te kankeren op al die uitkeringstrekkers, maar dan wel leuk meezingen als Bea en de Rest voorbij komt swingen....

Triest.

Pro Republica

King_of_molotov | 30-01-13 | 17:17

Je zal maar "een fan" zijn van die Prem, Mulder, Nieuwkerk. Op deze momenten komt hun ware aard naar boven. Het zijn gewoon vreters die bang zijn voor hun baantje. En dat k-programma doen alsof ze zo vernieuwend zijn. Oftewel Demagogen.
Dan liever Derksen/Gijp die zonder stotteren hun mening vertelden in VI.
www.rtl.nl/xl/#/u/00ddf703-d60e-3714-a...
v.a. minuut 2:10

Kamervraag | 30-01-13 | 17:04

Volgens mij kijken ze niet neer op mensen en hebben ze juist uitstekende mensenkennis. Probeer zelf eens 1 week vriendelijk te blijven tegen iedereen die iets van je wil. Daar moet je volgens mij behoorlijk veel moeite voor doen wil je dat een mensenleven volhouden, probeer het eens een weekje zou ik zeggen.

Finn | 30-01-13 | 16:48

Quid: +1

Balinese mata-mata | 30-01-13 | 16:47

Als staatshoofd kun je niet na vier jaar met je reet in een wachtregeling gaan zitten bedenken wat je nu weer eens zal doen.

Finn | 30-01-13 | 16:40

Is er een reaguurder te vinden die zich vrijwillig in het keurslijf laat jagen zoals het met de koninklijken gebeurt? ik moet er niet aan denken, handjes schudden, aardig doen tegen mensen die je niet kan luchten, dag in dag uit. Pffff. Bovendien gun ik hen dat inkomen, die uitkering, die paleizen. dat is het hele probleem hier in NL, we gunnen elkaar niks meer. Zodra de buurman een nieuwe auto heeft steekt de hele straat zich in de schulden om ook een nieuwe auto te kopen en ondertussen maar lopen klagen.

Ik ik ik.

Don't think about what you're country can do for you but think about what you can do for you're country.

ITEACHYOU | 30-01-13 | 16:34

Men wil maar niet geloven dat aliens onder ons zijn. Zie hier het bewijs. Dat oranje spul is zo wereldvreemd en schaamteloos,in een woord bizar. Neerkijken op het gepeupel waar ze massaal van vreten om over de rest maar niet te spreken.
Er zijn ouder die bureau jeugdzorg over de vloer krijgen vanwege het verkeerd handelen naar hun kinderen. Wil iemand beweren waar die 3 jonge meisjes aan bloot worden gesteld in hun dagelijks leven normaal is ? Zo is er zoveel over te zeggen en te schrijven, maar het deugt gewoon niet in geen enkel opzicht.

grappert | 30-01-13 | 16:28

-weggejorist-

Sylvan | 30-01-13 | 16:16

Laten we de koning alle macht teruggeven en MP Rutte een ceremoniële functie geven, zijn we een stuk beter af.

Nebuchednezzar | 30-01-13 | 16:06

Finn | 30-01-13 | 15:57 |

Dus omdat jij je verantwoordelijkheid voor fatsoenlijk bestuur niet op je wilt nemen moeten deze mensen het maar voor je opknappen? Proost je op hun geluk voor een baan die je zelf niet wilt en waarvan je weet dat zij hem ook niet gewild hebben? Slappe hap. Je trapt ze in een gouden kerker en zegt: succes ermee?

Red mij niet | 30-01-13 | 16:05

Ik heb niets tegen het koningshuis. Sterker nog, heb eerlijk gezegd een beetje medelijden met ze. Lijkt me stierlijk vervelend om verplicht te zijn je hele leven met allerhande slijmballen om je heen door het leven te moeten gaan. Zelf hebben ze er in ieder geval niet voor kunnen kiezen, en daarom verdient het nieuwe koningskoppel tenminste een eerlijke kans. Ik zie eerlijk gezegd geen betere mensen in Nederland die leiding aan het land kunnen geven en wie weet hebben ze wel veel meer binding met jongere generaties. Een republiek zou Nederland niet veel goeds doen, daar heb je echte staats mannen of vrouwen voor nodig en dat laat nog wel eens te wensen over. Proost Koning Willem en Koningin Maxima, op jullie gezondheid, ik zou voor geen goud met jullie willen ruilen. Ga er maar aan staan zou ik zeggen, zou je het zelf wezen. Hopelijk is het goed voor Nederland, dat kan wel een nieuwe impuls gebruiken.

Finn | 30-01-13 | 15:57

Als die lui zo graag koninkrijkje willen spelen, prop ze dan in een kasteeltje in de Efteling, kunnen ze daar lekker zwaaien. Ik had graag gezien dat ik vandaag de dag mijn kinderen mee kon nemen naar het museum om ze te wijzen op die vreemde tradities die we vroeger hadden, zoals prinsesjes en religies.

Gastig | 30-01-13 | 15:49

All your ip-adresses are belong to me!
gimme a beat,rix | 30-01-13 | 15:47 | + 1 -
-
'nuff said. Zoals de S-klasse turk uit wegmisbruikers zei:

Iek moet dit kütland verlaten.

KollenbergSittard | 30-01-13 | 15:49

All your ip-adresses are belong to me!

gimme a beat,rix | 30-01-13 | 15:47

Dat Wim-Lex wegging uit Mozambique was toch dom. Mozambique heeft met Angola de grootste economische groei van Frank en puilt uit van de grondstoffen die nu door Russen en Chinezen worden weggehaald. Was handig geweest als Nederland daar een vorkje had kunnen meeprikken.
Uriël Fack | 30-01-13 | 14:49 | + -1 -
-
Door een villa voor zichzelf te bouwen? Dwaas.

-Bea en haar bilderberg vergaderingen
-Getrouwd met oorlogsmisdadigers
-Fout geweest in de oorlog, vluchten, verdwenen goud
-Staatsgreep
-Buitenechtelijke kinderen
-Vreemdgaan
-KLM nazi vluchten naar argentinië
-WA ontmoet dochter oorlogsmisdadiger argentinië (toeval? toch bepaalde kringetjes)
-Mabel liefje drugscimineel, wapenhandelaar (libië?)
-Belastingontduiking via antillen
-Mensen doodrijden in oostenrijk en vervolgens "veiligheidsfunctie bekleden"
-Maxima breekt iemands been tijdens crash, verkeerssituaties veranderen in een keer, zij is onschuldig
-Mozambique villa
-Niet de ontvangsten koningshuis bekend willen maken
-In tijden van crisis nog meer geld krijgen

Dit zijn een aantal dingen die je dan leest op de interwebs. Ik kan het niet helpen dat ik niet zo'n goed beeld heb van die familie.
-
O ja, de waxinelichtjeshoudergooier. Die verdween 2 jaar in een TBS instelling.
-
De 8 uit eindhoven die iemand bijna doodsloegen? Die zitten thuis.
-
Dan nog maar te zwijgen over het feit dat het koningshuis al jaren maar dan ook jaren uitgestorven is.

KollenbergSittard | 30-01-13 | 15:26

Deze achterlijke achterhaalde ondemocratische irrationele instituut moet verdwijnen!
Nederland voor de inwoners en niet voor een of andere inhalige machtswellustige familie!
Bea, je bent een leuke vrouw, maar; Leve de Republiek!

Antitheïst | 30-01-13 | 15:25

LANG LEVE DE KONINGIN!

gatti500 | 30-01-13 | 15:25

Helder standpunt en helemaal mee eens, dat u dat weet.

Krak Eling | 30-01-13 | 15:21

Zie je het al :
Bea in een bejaardenhuis , kamertje 4 x 4 , een beetje rest meubeltjes smal AOW tje WA en Max een x per jaar op visite ( met kerst )
Bea krijgt 1 x per week haar kont gewassen.

zo is Nederland tegenwoordig !!

hechtnagel | 30-01-13 | 15:18

Zie je het al :
Bea in een bejaardenhuis , kamertje 4 x 4 , een beetje rest meubeltjes smal AOW tje WA en Max een x per jaar op visite ( met kerst )
Bea krijgt 1 x per week haar kont gewassen.

zo is Nederland tegenwoordig !!

hechtnagel | 30-01-13 | 15:18

@ShameLess | 30-01-13 | 13:54
U bent in uw warrige geneuzel het woord ´onderbuik´ nog vergeten. ONDERBUIK!

Ayatollah Oink-Oink | 30-01-13 | 15:18

@martijnberendsen | 30-01-13 | 12:30
Die kudtmonarchie mag voor mij anders nog vandaag uitsterven.
Mega parasieten die als het te heet word er vandoor gaan.

miko | 30-01-13 | 15:14

Vooral publiek betaalde media (oa. PW) die hielelikkende zachte eitjes uitnodigen om mooie dingen te zeggen over Koningin Beatrix. Die praten alsof zij de Koningin persoonlijk zo goed hebben gekend dat zij een oordeel te kunnen vellen over haar intellect of werkelijke motivaties. Om van te kotsen zeg. Bah..

yayajippiehippie! | 30-01-13 | 15:12

caudillo | 30-01-13 | 15:07 |

Goede nick.

Red mij niet | 30-01-13 | 15:11

Mijffie1949 | 30-01-13 | 15:02 | + 1 -
Ja, die DommeBurgers snappen er geen snars van.
Ze geloven in Sprookjes.
Als WA mijn buurman was geweest, dan zou er geen geblondeerde haar op het hoofd van Maxima er over gedacht hebben om met WA te trouwen.
Maxima is een doodordinaire GoldDigger, anders had ze WA nooit getrouwd.
WA is een zakkenvuller en parasiet, net als zijn moeder.

Ella | 30-01-13 | 15:11

De waarde van een niet-gekozen Statshoofd is nou juist dat het niet gekozen is, zodat er niet allerlei gefrustreerde aanhangers van de presidentskandidaat die het niet geworden is, kunnen roepen "mijn president is het niet".
-
De Koning is koning door geboorte, evenzo is de burger een "onderdaan" van dien Koning DOOR GEBOORTE. Al is het tegen wil en dank, zoals ook de Vorst tegen wil en dank zijn taak heeft te vervullen.
Zoals je Nederlander bent door geboorte.
Je kunt emigreren en je elders laten naturaliseren...
-
"Die Niederlände sind eine Republik mit einem erblichem Fürst." Aldus Prins Claus.
Dus als je nou per se wil, dan kun je ons land de Republiek der Vereenigde Nederlanden noemen, met Wim-Lex als Stadhouder Willem de Negende...
-
Maar dat bedoelen de lui niet die hier op de Oranjes ZITTEN TE schelden. Neen, zij zijn gewoon opstandig rood tuig. Rooie rothonden, net als de Amerika-haters, de Mohammedknuffelaars, de verzorgingsstaatapologeten, de krakers en de hulpverlenersbelagers. Bah, driewerf bah!
Liever onderdaan van een Koning dan dat ik dat soort @#$%&$#@ als gelijken zou moeten erkennen. Brrrrrrr.
-
LEVE DE MONARCHEI!
LEVE KONINGIN BEATRIX!
LEVE KONING WILLEM-ALEXANDER!
-

caudillo | 30-01-13 | 15:07

Heerlijk, eerlijk artikel! Eindelijk. En voor alle Maxima-aanbidders onder ons; als eens aan de gemiddelde Argentijn gevraagd wat zijn/haar beeld is van Maxima? Doen hoor, wordt lachen.

Mijffie1949 | 30-01-13 | 15:02

Winkel in winkel uit geen theelichtje houder meer te krijgen.

Links om | 30-01-13 | 15:00

Synecdoche | 30-01-13 | 14:04 |
als het parlement vindt dat de beoogde koning onbekwaam is wordt hij geen koning. [quote]

Met ons parlement is het dan slecht gesteld. Om nu te zeggen dat Wimlex de capaciteiten heeft...... hij is niet zo slim, maar wist vooral uit de juiste moeder te kruipen.

Rob Ronalds2559 | 30-01-13 | 14:59

Bijen en mieren hebben een konigin.
Opzouten met die parasieten.

Gemeen Mosje | 30-01-13 | 14:55

Jij wilt een republiek net als Iran!
omanders | 30-01-13 | 14:41 |

Oh ja. Sorry. Dat was ik even vergeten.

Red mij niet | 30-01-13 | 14:50

Dat Wim-Lex wegging uit Mozambique was toch dom. Mozambique heeft met Angola de grootste economische groei van Frank en puilt uit van de grondstoffen die nu door Russen en Chinezen worden weggehaald. Was handig geweest als Nederland daar een vorkje had kunnen meeprikken.

Uriël Fack | 30-01-13 | 14:49

Heerlijk hier al die hersenloze oranjekruipers.

rechtsdwalendeautist | 30-01-13 | 14:43

@Red mij niet | 30-01-13 | 14:19

Nee, dat zouden we niet moeten doen. Wij hebben namelijk een *constitutionele* monarchie, geen absolute. Vandaar dat er geen noodzaak meer is koningen af te zetten.

Maar zolang jij en jouw mede-republikeinen met de regelmaat van de klok dit soort appelen met peren vergelijken, mag iedereen dat: Jij wilt een republiek net als Iran!

omanders | 30-01-13 | 14:41

Mmmmja als ik zo eens al de "geweldige" zegeningen die al die "El Presidentes" met zich meebrengen de revue laat passeren dan ben ik toch wel gauw klaar met dat anarchistische gejank van jouw Quid, dan maar beter de symboliek van een Koningshuis dan de fallus-dans van een zooitje machtsgeile strebers en dictators, de tiefus voor de republiek!!, lang leve de Koning!!.

swebe | 30-01-13 | 14:40

lekkurlinx | 30-01-13 | 13:59
Precies ... het gaat dus om de handelsmissie. Het maakt geen ruk uit of Trix, de premier of de minister van BuZa meereist.

Er is nog nooit een order aan een NL bedrijf gegund omdat de klant Trix d'r hand heeft mogen schudden.

Het argument dat Trix voor miljarden aan orders voor NL binnenhaalt is dus niks meer dan een leugen en ordinaire propaganda.

James Lastig | 30-01-13 | 14:33

@ De Rechtsgeleerde | 30-01-13 | 14:12

En de Duitse president (Wulff) is een klinkend succes geweest! Oh wacht .. De Italiaanse president dan! Oh nee. De Poolse dan? Euh, de Franse? oh jee. Gelukkig is het veel erger in monarchistiche bananenrepublieken als NL, GB, Luxemburg en Monaco!

1nfidel | 30-01-13 | 14:31

Ach Quid, al uw verlichte argumenten snijden hout, maar alles heeft zo zijn tijd nodig.
We kunnen maar enkel hopen op affaires en misstanden die populariteit van het Kuningshuis op een laag genoeg pitje brengt en politici met ballen die dan de knoop voor eens en altijd door hakken. Met WimLex 'een beetje dom' van Nassauwe is de kans strapatsen aanzienlijk, dus dat geeft hoop voor de toekomst.

Max Bal | 30-01-13 | 14:19

er is alle mogelijke moeite gedaan om een erfelijke vorst daarvoor in de plaats te krijgen.
Synecdoche | 30-01-13 | 14:04 |

Moeite gedaan ja. Maar niet gelukt. Sterker nog, de Republiek was met enige regelmaat de Oranjes zo zat dat ze ze zelfs de titel stadhouder afnamen. En terecht. We zouden het opnieuw moeten doen.

Red mij niet | 30-01-13 | 14:19

Basje1738 | 30-01-13 | 14:09 | + -2 -

Ah, en wat is jouw bijdrage dan behalve op de man spelen?
Nog iets inhoudelijks of kon je hier alleen even blaten zoals de andere oranjeschapen?

knerf | 30-01-13 | 14:17

Weg met de monarchie en weg met de EU.

Wat zou dat heerlijk zijn!

marielle | 30-01-13 | 14:15

Geen monarchie of republiek, deze staatsvormen zijn overbodig! Zweden en Duitsland zijn het bewijs dat men geen Koning(in)of President nodig heeft. Het Zweedse koningshuis is ceremonieel. In Duitsland is de Bundeskanzler (Minister-president) de grootste politieke baas. De Duitse President kent bijna niemand en heeft weinig macht. Ook in Nederland volstaat een Minister-president als waarnemend staatshoofd. Een nieuwe regering betekent dus ook een nieuw waarnemend staatshoofd. En het belangrijkste, men mag niet langer dan acht jaar politiek actief zijn. Na acht jaar is het wegwezen en weer echt werk doen!

De Rechtsgeleerde | 30-01-13 | 14:12

Nederland schermt er altijd mee dat iedereen alles kan worden, als hij zijn best doet.

Nou, hoezeer je ook je best doet: het hoogste ambt van het land zul je nooit kunnen bekleden. Staatshoofd word je alleen als je wordt geboren in de zwaar gesubsidieerde Oranje-Nassau familie.

marielle | 30-01-13 | 14:12

Wat me er toe brengt mij oprecht af te vragen wat de bijdrage is die Matthijs van den Beukel, de sukkel die zich voor Johnny Quid uitgeeft, tot op heden aan onze samenleving heeft geleverd.

Basje1738 | 30-01-13 | 14:09

@obi-juan kenobi | 30-01-13 | 13:11
Plus ik snap niet zo heel goed wat de leeftijd van Nederland ermee te maken heeft. Overigens is Nederland wel wat ouder dan 200 jaar. De huidige gekozen bestuursvorm is echter jonger dan 200 jaar.

ShameLess | 30-01-13 | 14:08

Trix haalt geen orders binnen, maar is wel het portaal voor de vertegenwoordigers van ondernemend Nederland dat altijd in haar kielzog meereist.

thheo | 30-01-13 | 14:08

Synecdoche | 30-01-13 | 14:04 | + 0 -

En die vorst werd ook altijd gekozen door het volk neem ik aan?

knerf | 30-01-13 | 14:08

Een president en vooral presidentsverkiezingen zijn duurder.
thheo | 30-01-13 | 13:57 |

Een Mercedes kost ook meer dan een Puch.

Red mij niet | 30-01-13 | 14:05

Rick_ | 30-01-13 | 14:02 | + 0 -

Ja, daarom vroeg ik jou ook om wat cijfers over wat die koningin van jou allemaal binnenhaalt?

Heb je die nou?

knerf | 30-01-13 | 14:05

Quid moet toch zijn geschiedenis eens ophalen. De Republiek der Verenigde Nederlanden begon na de afzwering van de koning van Spanje, maar er is alle mogelijke moeite gedaan om een erfelijke vorst daarvoor in de plaats te krijgen. Eerst de Graaf van Leicester, schoothondje van de Engelse koningin Elizabeth I; mocht niet van zijn baas. Toen maar de tweede zoon van de koning van Frankrijk, de hertog van Anjou, die als de bliksem afzegde toen zijn oudere broer overleed en hijzelf dus uitzicht had op de Franse troon. Daarna zijn de Nassaus erfelijke vorsten geworden met de titel stadhouder, weliswaar onder voorwaarde dat elke nieuwe stadhouder door alle gewesten benoemd moest worden maar dat is in feite nog niet anders; als het parlement vindt dat de beoogde koning onbekwaam is wordt hij geen koning. De echte Hollandse traditie is gewoon dat we altijd een vorst gehad hebben, behalve dan tijdens die paar jaar van de Bataafse republiek.

Synecdoche | 30-01-13 | 14:04

knerf | 30-01-13 | 14:00 | + 0 -
Kun jij ook nog inhoudelijk reageren of zit je alleen maar hersenloos te schreeuwen hier?

Rick_ | 30-01-13 | 14:02

Die handelsmissies etc.

Ze hebben wat horen blaten en de oranjeschapen blaten wat mee: Beeeeeeeehhhh!

Nu nog wat feiten en cijfers graag...

Beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh!

knerf | 30-01-13 | 14:02

Wat een overtrokken gedoe. Genoeg belangrijker dingen om je druk over te maken.

Lewis | 30-01-13 | 14:01

Rick_ | 30-01-13 | 13:56 | + -1 -

Aha, het cliche van het bedrijfsleven en wat de koningin ons allemaal heeft opgeleverd...

Heb je nog wat cijfers jochie of zit je gewoon maar met de oranjemeute mee ter blaffen?

knerf | 30-01-13 | 14:00

@James Lastig | 30-01-13 | 12:34
Trix haalt geen orders binnen. Dat hele zwikkie vertegenwoordigers van ondernemend Nederland dat altijd in haar kielzog meereist op staatsbezoek wel.

lekkurlinx | 30-01-13 | 13:59

Zoals topics over de PVV Joopers lokken, doen die over de keuningen en prinsessen dat met de lezerskring van Viva en Libelle.

WirMachenMusik | 30-01-13 | 13:58

Als ik een aantal reaguurders hier lees is het een wonder dat handelsdelegaties zonder koningin (+/- 90% van de landen) überhaupt contracten binnenhalen.

Red mij niet | 30-01-13 | 13:58

Een president en vooral presidentsverkiezingen zijn duurder.

thheo | 30-01-13 | 13:57

Wat een huilebalken die monarchiehaters. Het koningshuis heeft al talloze malen de poorten geopend voor het bedrijfsleven in andere landen tijdens staatsbezoeken en handelsmissies. Wat het koningshuis ons land kost is maar een schijntje van wat het heeft opgeleverd.

Rick_ | 30-01-13 | 13:56

Poep op de repeliek

Bieluh | 30-01-13 | 13:55

Toe Maar dan | 30-01-13 | 13:50 | + 0 -

En gooi je een waxinelichtje naar de koets van die koning (in) die steelt en je komt in de gevangenis in eenzame opsluiting.
Zo gaan we met tegenstanders van de monarchie om...

knerf | 30-01-13 | 13:55

@obi-juan kenobi | 30-01-13 | 13:11
Ik neem het voor niemand op. Ik zeg alleen dat het geen dictatuur is en dat is het ook niet. Dat is gewoon een domme populistische opmerking die kant nog wal slaat. Ja ze moet elk wetsvoorstel ondertekenen, so what? Dat is meer symbolisch. Het koningshuis is symboliek. Niets meer niets minder. Daar houdt je van, of niet. Jij mag daar niet van houden van mij, maar ik mag daar blijkbaar niet tegen ingaan of een positieve noot van je over schrijven. Beetje raar vind je niet?
Ik begrijp dan ook niet wat er zo dom is aan mijn stelling, aangezien ik feitelijk gelijk heb.
Echter ben ik het met je eens op het gebied van het overtreden van wetten of doofpotaffaires. Daarin zou ook een koningin/koning/prins/graaf/minister of wat voor hoogwaardigheidsbekleder dan ook verantwoording over afleggen.

ShameLess | 30-01-13 | 13:54

Koning, koningin, vandaal, opvreters zijn ze allemaal.

WirMachenMusik | 30-01-13 | 13:53

Steel een beetje en ze gooien je de gevangenis in, steel heel veel en je wordt koning...

Toe Maar dan | 30-01-13 | 13:50

oombob | 30-01-13 | 13:38
Nou, daar zullen ze vast erg veel waarde aan hechten.

zuurkool | 30-01-13 | 13:49

Bertus Betonsloper | 30-01-13 | 13:39 | + 0 -

Zouden ze gestuurd worden?

knerf | 30-01-13 | 13:45

Wat een achterlijk gedoe hier. De koningin is zo goed, heeft zo veel voor ons gedaan blablabla. BULLSHIT. Elk jaar wat lintjes doorknippen en een wereldvreemde toespraak houden waar niemand zich mee kan vergelijken. En nu is iedereen hier pro koningshuis. Sukkels. Tel eens even alle ellende van die familie op, slechts het topje van de ijsberg met alles wat ze flikken en geflikt hebben.

KollenbergSittard | 30-01-13 | 13:43

"Ze huwen aan de lopende band oorlogsmisdadigers of mensen die daar dicht tegen aan zitten want fuck ethische codes."
------------------------
Je zou zeggen dat het van een laatste restje moreel besef zou getuigen als ze daarover iets als schaamte zouden voelen en niet meer bij iedere gelegenheid de mond zo vol namen over ethische volksopvoeding.

WirMachenMusik | 30-01-13 | 13:41

knerf | 30-01-13 | 13:34 |
.
Het onnozele geblaat van de oranje klantjes is weer eens oorverdovend in dit draadje. Mèh.

Bertus Betonsloper | 30-01-13 | 13:39

Ik hoop en verwacht ook dat onze nieuwe koning zijn taak goed zal vervullen, en zie onze koningin met weemoed in het hart terugtreden.

oombob | 30-01-13 | 13:38

. "Liever een koning(in) die er voor opgeleid en op voorbereid is om het land te vertegenwoordigen, dan een gekozen droplul "omdat hij zo'n lekker kontje heeft" (stemcriterium van een doorsnee PvdA gleuf). Zie je S
JorisWorstNightmare | 30-01-13 | 13:33 | + 0 -"

Waar is dat opleidinginstituut eigenlijk waar je koning kan worden?
Ga ik me meteen inschrijven...

knerf | 30-01-13 | 13:37

"Knerf, je weet hopelijk ook dat precies het zelfde geldt voor diplomaten?

aapnbats | 30-01-13 | 13:27 | + 0 -"

Regeren die het land dan?
Weer wat geleerd van een oranjeklant...

knerf | 30-01-13 | 13:34

Jaloers he Quid, dat je als pauper geboren ben. Schijn je zelf voor gekozen te hebben, als ik een roedel zweefteven moet geloven die we nog wel steeds tolereren in dit land. Liever een koning(in) die er voor opgeleid en op voorbereid is om het land te vertegenwoordigen, dan een gekozen droplul "omdat hij zo'n lekker kontje heeft" (stemcriterium van een doorsnee PvdA gleuf). Zie je Spekman al op buitenlandse reizen gaan? Met zijn Google-engels? Schei toch uit man. Schrijf over dingen die er wél toe doen.

JorisWorstNightmare | 30-01-13 | 13:33

Dat Wim-Lex wegging uit Mozambique was toch dom. Mozambique heeft met Angola de grootste economische groei van Frank en puilt uit van de grondstoffen die nu door Russen en Chinezen worden weggehaald. Was handig geweest als Nederland daar een vorkje had kunnen meeprikken.

Uriël Fack | 30-01-13 | 13:32

Quid, vind je stukjes 99% van de keren van een uitzonderlijk hoge kwaliteit, maar nu: nee. Zo niet eens. Koninklijke dingen zijn leuk. Alsof Nederland wel precies zou doen wat het moet doen als we alleen nog maar worden gereageerd door Ruttes, Pechtolds en Samsoms van deze wereld. Denk je dat? Ik denk het niet.

En over die 900 mio's. Jammer dan. Geloof me, er gebeuren ergere dingen met onze belastingcentjes, dat hoef ik hier niet uit te leggen. En voor die doekoes doet Bea (en straks de WimLex) ook best g meer dan Kok, Balkie en (Greet) en Rutte doen de laatste jaren. Duitsland vindt ons leuk, Singapore ook en zo door. Dat levert centjes op. We zouden onszelf bovendien veel te serieus nemen als we een republiek zouden worden.

En ach, die paleizen: compenseert aardig met de steeds nadrukkelijker aanwezige kansenbuurten. Dus. Niet zo somber. Een extra dagje vrij en soms een poppenkast op tv, zodat je niet naar die andere ellende (Syrië, EU, wateffar) hoeft te kijken. Houzee Alex!

A. Bacadabra | 30-01-13 | 13:32

Bea had een goede Koningin kunnen zijn maar dat was ze niet. Je moet kijken hoe het land er bij ligt. De leugen regeert hier, letterlijk. Beatrix was vooral goed voor zich zelf en voor haar bedrijven (handelsmissies). Ze doet mee aan het links lullen en rechts zakken vullen. Nederland is ondertussen veranderd in een politiestaat met een camera op iedere vierkante meter. De democratie is een lachertje geworden. Het vertrouwen van de burger in de politiek is nog nooit zo laag geweest. De belastingen nog nooit zo hoog.

Slomo | 30-01-13 | 13:30

* droomt van een tijd waarin men slechts koning kon worden door de zittende uit te dagen en op leven en dood te bevechten *

Het begon mis te gaan toen koningen niet meer zelf vochten, maar een kampioen aanwezen. Daarna nog even de erfopvolging introduceren en de rest, zoals ze zeggen, is geschiedenis...

Kapitein Sjaak Mus | 30-01-13 | 13:28

Koningshuis is niet de vijand... De EU verarmingsmachine is het echte kwaad.
Rambo John J | 30-01-13 | 13:21 |
.
En wie stond er ook al weer aan de wieg van wat jij nu de 'EU verarmingsmachine' noemt, hmm? Wellicht dat de naam van Lippe-Biesterfeld een belletje bij je doet rinkelen?

Bertus Betonsloper | 30-01-13 | 13:27

Knerf, je weet hopelijk ook dat precies het zelfde geldt voor diplomaten?

aapnbats | 30-01-13 | 13:27

ze kunnen echter niet leven met het feit dat een volk vrijwillig kiest voor een monarchie. Dat past niet binnen hun morele verheven wereldbeeld.
Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:39 | + 3 -

"Kiest?"
Wanneer mochten we dan kiezen?

knerf | 30-01-13 | 13:26

En in onze monarchie mogen in de toekomst de leden van het koninlijk huis bij begane strafbare feiten gewoon vrijuit gaan.
Want daar hebben ze hun privileges voor.
En de oranjeklanten hier vinden dat goed want de ware lakei zwijgt en stemt toe...

knerf | 30-01-13 | 13:25

@winter4182 | 30-01-13 | 13:04
Ben je verdwaald van maroc.nl? Mwhoehaha de heer Wilders in het koningshuis? Ga je maar snel verdiepen in het partijprogramma van de PVV...

First Contact | 30-01-13 | 13:22

@ Datzegiktoch; verdiep je even in de huidige politieke constructie van Nederland.
Het is geen monarchie, maar een parlementaire constitutionele monarchie.

Ons systeem is als volgt; we hebben een koning/koningin, maar deze heeft een erefunctie, en geen politieke functie. Hij/zij mag zijn/haar zegje doen, maar de door het volk gekozen leiders hebben het voor het zeggen, niet de koning/koningin.
Onder de streep zijn ALTIJD de ministers verantwoordelijk.

Dus wat is je punt nou precies?

aapnbats | 30-01-13 | 13:22

Koningshuis is niet de vijand... De EU verarmingsmachine is het echte kwaad.

Rambo John J | 30-01-13 | 13:21

Hoor net dat Maxima heeft gezegd trots te zijn Beatrix op te volgen...

Kan iemand het haar nog een keer uitleggen?
Kopvot | 30-01-13 | 13:11 |

Ik vrees dat Maxima het ons uitlegt. Zij volgt haar schoonmoeder op, niet Lex.

Red mij niet | 30-01-13 | 13:21

"Geef eens aan wat - behalve wellicht een hoger democratisch gehalte - zo fijn is aan een republiek. Qua kosten schieten we er vermoedelijk niet zo veel mee op.
baba4oog | 30-01-13 | 13:05 | + 0 -"

Het is opvallend hoe die oranjeklanten het ondemocratische van de monarchie aan hun laars lappen.
Ze hebben er gewoon geen boodschap aan.

Kijk dat is nou fijn om te weten, je kunt dus eigenlijk gewoon ook een fascistisch systeem invoeren want oranjklanten zullern dat ook niet zo erg vinden. Ze hebben nou eenmaal behoefte aan een leider en ze willen onderdanig zijn.

knerf | 30-01-13 | 13:21

Libertinowitz
Onzin, we hebben nml ook al een MP, het koningshuis komt daar bovenop. Daarbij is het koningshuis extreem duur. De bondspresident kost een 8x groter land als NL Duitsland 30mln, ons koningshuis kost 110mln per jaar. (Sommigen zeggen zelfs boven de miljard, afhankelijk wat je meetelt. )
'Nederland heeft duurste koningshuis West-Europa'

seven | 30-01-13 | 13:19

Gelukkig is Willem de snelle lang niet zo geslepen als Bea, en MBO'er Maxima valt ook wel door de mand

Bokito ergo sum | 30-01-13 | 13:19

Roep t al sinds ik t daglicht zag.. Republiek der Nederlanden.. ipv die zelfverworvenheid der koningen.. bullcrap!

Schrale Kip | 30-01-13 | 13:19

In principe geheel mee eens. Praktisch gezien zal er weinig veranderen want bestuurselite vreet gewoon door.
Echte democratie zou betekenen dat bestuur meteen biezen pakt zodra deze graait en/of andere misdaden jegens het volk begaat. Wij willen bestuur van en voor het volk en eisen volledige waarheid omtrent onze leefcondities en slechts competente bestuurders die niet boven ons maar naast ons staan. En iedere bestuurder of onderdaan die maling heeft transparante bestuurders of onderdanen kan de teringtyfes krijgen en moet opzouten, dwz u gaat niet langs af, ontvangt geen euros en vertrekt naar land herkomst dan wel stante pede naar het gevang.

ecologiste | 30-01-13 | 13:18

Je bent voor of tegen.

Ik ben absoluut voor. Zeker na weer talloze kabinetten achter elkaar te zien vallen en telkens weer nieuwe gezichten het land leiden. Er is slechts één vast gezicht en één bindende factor. Dat is niet Wilders, Balkenende of Rutte. Die komen en gaan. Die paar belastingcenten vind ik ze dubbel en dwars waard. Tel daarbij op dat je voor die luizige centen je never nooit geen privé leven zal hebben, dan is het slechts een fooi.

salsaparilla | 30-01-13 | 13:18

Che_cuevara | 30-01-13 | 13:11
Ook?

Zeg maarKaas_Cuevara | 30-01-13 | 13:17

@Datzegiktoch | 30-01-13 | 13:08
.
Sinds wanneer maakt een democratisch gekozen dictatuur de dictatuur zelf democratisch?

Bertus Betonsloper | 30-01-13 | 13:17

Anita Quid.

LibertasSimplex | 30-01-13 | 13:17

Het plebs is niet eens in staat een behoorlijk parlement te kiezen, laat staan een staatshoofd.

Nou mag ik dan arm zijn, die zogenaamde republikeinen met hun huisvrouwtjesmentaliteit, dat zijn pas paupers.

LibertasSimplex | 30-01-13 | 13:15

Swarthoogt | 30-01-13 | 13:02 |
Heb jij enig idee hoe duur die godvergeten waterschapsverkiezingen zijn, die ons tegen wil en dank door de strot geduwd werden. Dan liever presidentsverkiezingen!

baba4oog | 30-01-13 | 13:05
Het fijne aan een republiek is o.a. dat je niet de komende 30-40 jaar naar de dommige smoel van Willem de Overbodige hoeft te kijken....

Aktivist | 30-01-13 | 13:15

Quid had duidelijk gehoopt om even zijn dwarse slag te slaan. Maar zoals gewoonlijk heeft ie weer geen enkel onderbouwd feit en is zijn insteek standaard "anti" (afhankelijk van de op dat moment geldende algemene tendens).

Weet je wat jij eens zou moeten doen, als je zo "republikeins" wilt zijn?!
Uitzoeken wat Rutte en consorten ons tot nu toe hebben gekost op economisch gebied, uitzoeken wat de EU ons aan ellende oplevert en aan inkomsten kost, het bureaucratische overheidsapparaat doorlichten op gebied van overbodige baantjes, wachtgeld, beveiliging, snoepreisjes, achterlijke vergoedingen, bonussen (ook als je alles verkeerd doet), etc.
Ook hoor ik je helemaal niet over soortgelijke affaires die zich afspeelden in de politieke sector. Of is dat dan wel ok? Je relaas raakt werkelijk kant noch wal.

En zo kan ik nog wel wat zaken bedenken die ons vele malen meer geld kosten als land. Maar nee, meneer richt zich op een koningshuis dat nota bene door het volk is aangesteld, veel meer oplevert dan het kost, en daarnaast ook nog eens door het grootste deel van het volk (en handelspartners) op waarde wordt geschat. Nee, dat dat nou net de essentie van een democratie is, ontgaat je blijkbaar volledig?

In Quid-land is democratie dit: als het mijn mening is vind ik het goed, maar als ik het er niet mee eens ben (en de rest wel), dan moet er wat aan gedaan worden.

Leuk dat je altijd ergens tegenaan probeert te schoppen, maar het zou wel fijn zijn als je ook eens uitzoekt WAAROM je ergens tegenaan schopt. Anders wordt het zo zielig.....

aapnbats | 30-01-13 | 13:15

@Datzegiktoch | 30-01-13 | 13:03 |
En hoe kom je aan die wijsheid? Reken maar dat als je in die tijd kritiek had ze je wel wisten te vinden.

bennutzat | 30-01-13 | 13:15

Als ik aan mijn buitenlandse vrienden uitleg dat één keer per jaar madam met een gouden koetsje door de stad rijdt, al zwaaiend naar de bevolking, dan lachen ze zich rot.

pjisonline | 30-01-13 | 13:15

Leve iedereen!

DrBowned | 30-01-13 | 13:14

Leve de republiek

DrBowned | 30-01-13 | 13:14

Leve de koninigin

DrBowned | 30-01-13 | 13:14

@johnny Quid

Je had dit artikel kunnen samenvatten in een paar woorden: "Ik vind het stom!!".

Elders, bij jullie dependance powned, onder het stukkie van groenlinksers die de republiek uitroepen is dit soort dronkemanspraat al redelijk goed afgevoerd. Ik ga het hier niet nog een keer doen, zeker niet gezien het feit dat ik moral faggots, links of rechts, wel ken. Die luisteren niet; ze pauzeren slechts hun monologen.

Weet een ding: Jullie zijn groenlinkser dan jullie denken.

omanders | 30-01-13 | 13:14

Leve de republiek

DrBowned | 30-01-13 | 13:14

@nfidel, goed gezegd, weg met de republiek, leve de Koning.Al die lui die een republiek willen zijn op Koninginnedag s'morgens om 10.30 uur al of nog stomdronken,van de vorige nacht. Want kom niet aan hun extra vrije dag

nadenker | 30-01-13 | 13:14

Wim-Lex........ dat wordt lachen, gieren, brullen én hoofdschuddend met plaatsvervangende schaamte voor de buis zitten...... heerlijk toch! Beetje duur betaalde humor, maar goed, om ff goed te lachen heb ik best wat voor over.

wel/niet | 30-01-13 | 13:14

Zelf hier kruipen ze voor de oranjegraaiers.

rechtsdwalendeautist | 30-01-13 | 13:13

Ik ga alvast op zoek naar mijn leren jas, kistjes en PLO sjaal, ik heb nog precies 3 maanden om ze te vinden.

KarelMarks | 30-01-13 | 13:12

Datzegiktoch | 30-01-13 | 13:08 | + 0 -

Een republiek IS de democratie want je kan je president kiezen.

Bij een monarchie valt er niks te kiezen: die koning (in komt aan de macht door erfopvolging), een absurde situatie.
Je gaat toch ook geen rechter recher laten worden omdat zijn vader dat was....

knerf | 30-01-13 | 13:11

Shameless. ga lekker bij de Televaag posten.

Nederland is pas 200 jaar oud man.

Alleen Amsterdam is al meer dan 500 jaar ouder.
Ze hebben de troon gepikt en wij pikken het met zijn allen .
Waarom betalen ze geen belasting, waarom mogen zij buiten de wet staan, Lockheed, Mozambique, en alles wat er wel niet onder het tapijt is geveegd in de laatste decennia.
Toen de oorlog uitbrak renden ze met de goudvoorraad naar Engeland en Canada.
Als jij te vroeg de straat oversteekt dan krijg je een boete aan je broek, Bernhard heeft voor alles wat hij geflikt heeft nog geen eens sorry hoeven zeggen. En jij neemt het voor hen op? Schaam je.
... je hebt het over macht. ze hebben nog altijd veto-recht en ze moeten elk wetsvoorstel ondertekenen.
Vergeet je Bilderberg? wat denk je van Shell.
er komt zoveel poen binnen.. en wij maar betalen.
... maar jij vindt anderen dom?
ik vind jou dom.

obi-juan kenobi | 30-01-13 | 13:11

@Zeg maarKaas_Cuevara | 30-01-13 | 13:09
En waarom zou ik jouw raad opvolgen?
Jij lult ook maar wat uit je nek.

Che_cuevara | 30-01-13 | 13:11

Hoor net dat Maxima heeft gezegd trots te zijn Beatrix op te volgen...

Kan iemand het haar nog een keer uitleggen?

Kopvot | 30-01-13 | 13:11

Leve de Koningin.

Tlex3433 | 30-01-13 | 13:11

Wat me vooral dwarszit is dat we betalen om met propaganda overladen te worden. Postbus 51-spotjes, de publieke omroep en een koningin die het even heel neutraal voor de EU gaat opnemen. Opzouten met die handel.

Moishe Pipik | 30-01-13 | 13:10

Lulkoek. De alternatieven zijn véél slechter en kosten véél meer.

Libertinowitz | 30-01-13 | 13:10

Zeg Quid. Woon jij soms in een kraakpand? En heb je enig idee hoe duur presidendentsverkiezingen zijn?
Swarthoogt | 30-01-13 | 13:02 |

Helemaal geen verkiezingen houden en "bek houden en luisteren" invoeren. Dat is pas goedkoop.

Red mij niet | 30-01-13 | 13:10

Elk oranjetopic zie je ze weer, de slaap-accounts van de oranjeverenigingen die even de poll kapen en hun vlaggetjes zwaaien in de discussiedraden. Let maar op, 9 vd 10 oranjeklanten hier zijn iig geen regelmatige guurders.

seven | 30-01-13 | 13:09

Che_cuevara | 30-01-13 | 13:04
Ach juist ja, nu een welgevallige passage uit een wikilinkje..
Zoek dan meteen ook maar even op gouden eeuw.

Zeg maarKaas_Cuevara | 30-01-13 | 13:09

ik zie nog steeds geen verandering in de dalende lijn die al geruime tijd geleden werd ingezet.
het algemene inhoudelijke niveau daalt, de originaliteit daalt, de afwisseling in onderwerpen wordt steeds minder.
het wordt steeds meer herhaling op herhaling; moslims zijn slecht, politie, ns, en andere overheidsinstellingen doen alles fout, christenen zijn gek, koningshuis moet weg, etc., etc.
er komen reaguurders op af waar het overgrote deel van de mensen weinig affiniteit mee heeft, en zo loopt het publiek weg.
de medewerkers gaan zelf maar meereaguren om er een beetje leven in te blazen.
de dalende lijn zet zich voort, en GS zal snel zijn gemarginaliseerd. helaas.

zeeman73 | 30-01-13 | 13:08

nfidel | 30-01-13 | 13:03 | + 0 -

Obama doet het prima en wat die schandalen betreft:
De presiedenten kan je nog afzetten en wegstemmen

Bernhard, nooit strafrechtekijk vervolgd...
Koning willeem III, de Gorialaa bijgenaamd , de grootste ploert die erooit geleefd heeft.

Tyf toch op met je poppenkast van gouden koetsjes en lakeien.
Als je dan toch een monarchie wilt, laat dan ook wat kabouters ,trollen zoals jij, heksen en elfejes meelopen achter die gouden Koets.

A propos door wie wordt je eigenlijk naar GS gestuurd?

knerf | 30-01-13 | 13:08

knerf | 30-01-13 | 13:03 | + 0 -
Dat is je goed recht en als je uiteindelijk een meerderheid weet te vinden zal je mij niet horen klagen. Maar dezer dagen pretenderen republikeinen keer op keer de democratie te verkopen zoals zij het zien. Hier stoor ik mij mateloos aangezien democratie meer is dan de definitie in het woordenboek van een republikein.

Datzegiktoch | 30-01-13 | 13:08

Ik vind de GS-poll over dit onderwerp zo mooi in evenwicht. Dat zou me als republikein helemaal niet lekker zitten. Trouwens. die zitten na iedere verkiezing de afgelopen twee eeuwen niet echt lekker, die lui, anders hadden ze hun zin wel gekregen.

Bezorgdenverjaagster | 30-01-13 | 13:07

Kim Jung Trix wordt opgevolgd door Kim Jung Pils.

Conan de Rabarber | 30-01-13 | 13:07

Nu we een koning krijgen wordt nog eens extra duidelijk hoe schandalig het systeem in elkaar zit:
- De marineschepen dienen omgedoopt te worden van Harer Majesteits - naar Zijner Majesteits schip. WTF? Die boten zijn niet van hun, of zouden dat niet moeten zijn. Ze zijn van ons. Opbokken, bij de gratie Gods boven ons gestelden.
- Idem dito voor de commissarissen der Koningin. Die moeten nu commissaris van de Koning worden. Ook hier geldt: ze zijn van ons, of zouden dat moeten zijn.
- Ook leuk: alle kamerleden moeten opnieuw een eed/gelofte afleggen. WTF?

Re: de negen punten, daar valt nog wel wat op aan te vullen:
#8 (politieke) invloed: Moet je dit www.volkskrant.nl/vk/nl/12364/Abdicati... eens lezen. Er komt een hele kliek aan ongekozenen aan de macht. Erger nog: hun macht is van alle democratische controle uitgesloten wegens 'het geheim van Paleis X'.

#5 kindermishandeling, of laten we zeggen mensenrechten: Omdat NL zich zo nodig op de borst moest kloppen voor de inzet voor mensenrechten mocht een vader niet op het huwelijk van z'n dochter komen. Het gore lef dat de staat mag uitmaken wie met wie trouwt en wie ze op hun feestje willen uitnodigen.

Red mij niet | 30-01-13 | 13:06

@Che_cuevara
Als historisch figuur lijkt u weinig historisch besef te hebben.

dompertje | 30-01-13 | 13:05

Alleen maar aangeven wat er níet deugt, je lijkt chotdomme wel een vakbondskneus, Quid. Geef eens aan wat - behalve wellicht een hoger democratisch gehalte - zo fijn is aan een republiek. Qua kosten schieten we er vermoedelijk niet zo veel mee op.

baba4oog | 30-01-13 | 13:05

@Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:51
Hoezo gekozen?

Op 2 december 1813 aanvaardde Willem de titel soeverein vorst. Dat kon hij doen omdat de felle republikeinse en anti-orangistische gevoelens in Holland en de andere gewesten sterk waren afgenomen. Blijkbaar was men aan een monarchie gewend geraakt, Lodewijk Napoleon Bonapartes goed bestuur indachtig. Het voornemen tot stichting van een nieuw koninkrijk aan de lage landen bij de zee werd in het Verdrag van Chaumont op 9 maart 1814 door de grote mogendheden vastgelegd. Op 16 maart 1815 benoemde Willem zichzelf tot Willem I, Koning der Nederlanden.

Willem I probeerde onder meer de belangen van zijn familie veilig te stellen door het instellen van het principe van 'erfelijk koningschap'. Daarin werd hij door de Britten en de andere geallieerden gesteund. Zij wensten een sterke monarchie ten noorden van Frankrijk en Willem was nauw verwant aan de Britse en Pruisische koningshuizen. Er bestond in deze periode bij de Nederlanders met heimwee naar de Republiek een sterke oppositie tegen het koningschap. Orangist Gijsbert Karel van Hogendorp zorgde er met zijn grondwet voor dat Willem zijn positie kon consolideren: sindsdien ging het koningschap over op zijn 'wettige' (door Willem immers zelf als wettig bepaald) opvolgers.

nl.wikipedia.org/wiki/Monarchie_in_Ned...

Che_cuevara | 30-01-13 | 13:04

-weggejorist-

winter4182 | 30-01-13 | 13:04

Het is ook wel typisch dat alle vooringenomen stukjes met vooral eigen mening ipv feiten tegenwoordig van Sjonnie komen.

ShameLess | 30-01-13 | 13:04

Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:58 | + 0 -

Dan blij ik toch maar toeteren om democratie.
Zeker tegen mensen zoals jij die het blijkbaar goed vinden dat mensen op grond van hun afkomst een positie verkrijgen met alle idiote privileges van dien.
Maar ja, ik heb nooit een hoge pet op gehad van het democratische gehalte van de oranjeklanten.
Het gros zou ook gewoon graag zien dat die fascist vaneen Zorreguieta kwam dus veel verschil tussen oranjeklanten en potentiele fascisten is er niet.
Alleen de gestrekte rechterarm ontbreekt nog.

knerf | 30-01-13 | 13:03

@ knerf | 30-01-13 | 12:48

Het enige land in Europa wat momenteel problemen heeft met de monarchie is België. Maar die hebben ook grote problemen met hun politici.
Welke republieken hadden er de afgelopen 10 jaar in de EU problemen of grote schandalen met hun gekozen president? Duitsland, Italie, Zwitserland, Frankrijk, de EU zelf, Polen, Bulgarije, Roemenie, Oekraine, Rusland, Turkije, Griekenland, en ga zo maar door. Rot op met je republiek, als je dat wil staan hierboven een aantal kandidaten voor emigratie.

1nfidel | 30-01-13 | 13:03

De Gouden Eeuw met oa de VOC was ttv de Republiek. Dus degene die doen alsof een koningshuis goed is voor de handel, think again. De handel gaat door ondanks het koningshuis, want is er hier iemand die denkt dat er bv mensen zijn die geen Duitse auto willen rijden omdat dat land een democratie is? Nee hè.

seven | 30-01-13 | 13:03

bennutzat | 30-01-13 | 12:55 | + 1 -
Ok misschien niet gekozen maar toen de eerste NLse monarch in het zadel kwam was hij razend populair en was er weinig tot geen weerstand van het volk.

Datzegiktoch | 30-01-13 | 13:03

-weggejorist-

obi-juan kenobi | 30-01-13 | 13:03

Waarom koopt Alex geen huisje in Congo?
Wedden dat hij dan na 1 dag gillend om zijn mammie roept..
Mozambique.. jak walgelijk, hele brave negertjes rondom een ideaal nepparadijsje, including een soort macro-economie, want iedereen zou er beter van worden...
Maxima zat daar achter, Alex kreeg ervoor op zijn klote.
Watje!

Terpen-tijn | 30-01-13 | 13:03

Je hoeft niet koningsgezind te zijn, prima. Je mag je afvragen of het t geld allemaal wel waard is, ook goed.
Maar onze manier van besturen een dictatuur noemen? Dat is niet alleen onjuist, maar daarmee ontkracht je eigenlijk je standpunten. Want je bent in een klap dom.
De koningin heeft namelijk niet alle absolute macht in handen. En laat dat nu net een belangrijk onderdeel zijn van een dictatuur. Wij hebben wetten, een gekozen parlement met gekozen volksvertegenwoordigers. De enige volksvertegenwoordiger die geen volksvertegenwoordiger is, is de burgemeester.
En dat onze volksvertegenwoordiger leugenachtige ratten zijn die er alleen zitten voor hun eigen belang en gelijk, das waar. Maar wij stemmen er nog steeds op. En niet onder dwang (ook geen onbelangrijk punt).

ShameLess | 30-01-13 | 13:03

Voor degenen die naar de kosten vroegen maar de link niet direct zagen:

"In totaal kosten de verkiezingen ons zo’n vijftig miljoen euro, wat per stemgerechtigde Nederlander neerkomt op zo’n vier euro. "

www.publiekeomroep.nl/artikelen/verkie...

Phoq | 30-01-13 | 13:02

Zeg Quid. Woon jij soms in een kraakpand? En heb je enig idee hoe duur presidendentsverkiezingen zijn?

Swarthoogt | 30-01-13 | 13:02

@hfakker | 30-01-13 | 13:01
si=is
tes=yes

hfakker | 30-01-13 | 13:02

@The Green*Machine | 30-01-13 | 12:54
In de Poll is het bijna 50/50, vandaar wel begrijpelijk dat hij het probeert. Maar verder voegt het artikel niks toe, zie liever stukjes met een kritisch geluid over de (ESM)EU die waren vorig jaar best te pruimen...

First Contact | 30-01-13 | 13:02

Chapeau!

_Fly66_ | 30-01-13 | 13:02

@das_Freudenmädchen | 30-01-13 | 12:56
Het hier bovengenoemde republikeinse? Dat denk ik wel.
Eerder had kwidT een soort 'Sint en Piet abdicatie' pleidooi, bij herhaling, wegens racistisch en niet goed.
En toen bleek het een 'hahaha ik ben juist voor' sprongetje te zijn. Sliep uit, ulla, lekker puh, van dattem.
Vermoedelijk si dat hier niet het geval, maar de grillen van een voorheen pro-geloof-tes-we-can en later 'dominee-weg-ermee'-fanaat, het geeft te denken over wat deze plemper schrijft en de halfwaardetijd ervan.

hfakker | 30-01-13 | 13:01

@Kevinnnn | 30-01-13 | 12:48
Daar sluit ik me bij aan.

rara | 30-01-13 | 13:00

Che_cuevara | 30-01-13 | 12:53
Toen was er nog geen "we".
Toch wel een beetje kennis van vaderlandse geschiedenis?

Zeg maarKaas_Cuevara | 30-01-13 | 13:00

Meer dan de helft is voor daar ondemocratische gedoe, dus leer er maar mee leven.

Leve The Alexander Formerly Known As Prins!

insensitive clod | 30-01-13 | 12:59

Kijk alleen al vanwege die voorrechten moet dat koningshuis optyfen.

Bernhard die niet strafrechtelijk vervolgd werd voor zijn misdrijven.
Maxima die een aantal strafbaar feiten beging (verdwijnen na een aanrijding met letsel, valse naam opgeven).

Schatrijk zijn maar geen belasting betalen terwijl iedere burger momenteel uitgemolken wordt.

knerf | 30-01-13 | 12:59

knerf | 30-01-13 | 12:54 | + 0 -
Je kan blijven emmeren maar je bent als republikein in de minderheid in NL. Zolang dat zo is kun je toeteren om democratie maar heb je de meerderheid niet achter je staan. Nogmaals laat maar komen dat referendum. Kunnen de republikeinen weer een paar jaar het mondje sluiten.

Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:58

Johnny Quid doet op GeenStijl een beetje wat Steven de Jong doet op nrc.nl
Alleen is z'n onderwerpkeuze wat beperkter.

org | 30-01-13 | 12:56

Nee, dan eerst op dezelfde "democratische wijze" tweehonderd jaar een republiek invoeren.
En dan kiezen!
Of ben je bang dat er dan geen belangstelling meer is voor die monarchie?

knerf | 30-01-13 | 12:56

@hfakker
Hebben wij hetzelfde stuk gelezen?

das_Freudenmädchen | 30-01-13 | 12:56

@Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:51 |
Sinds wanneer is het koningshuis gekozen? Het is ingesteld door een paar adelijke families.

bennutzat | 30-01-13 | 12:55

Johnny Quid, de personificatie van de ondergang van GeenStijl. Dit rommelig geschreven stukje vol stoer bedoelde 'slang' en zonder pointe is weer eens niet om door te komen. Jammer, gaf het na een paar weken weer eens een kans, voorlopig maar weer even niet.

The Green*Machine | 30-01-13 | 12:54

Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:51 | + 0 -

Ja ,dat verleden moffelen de oranjeklanten liever weg, nietwaar.
A propos door wie werd het koningshuis gekozen 200 jaar geleden?
Het volk had nog geen stemrecht dus waar heb je het over..

knerf | 30-01-13 | 12:54

Wat gejank over de monarchie, als er iets niet voor echte problemen heeft gezorgd dan is het de monarchie van Nederland! Want om ons heen gaat het zo fantastisch met de 'democratisch' gekozen kanselieren, presidenten en noem maar zo op.

Ik zal een lijstje geven; Chirac, Kohl, Berlusconi, en zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.

We staan pas echt voor lul als we op aangeven van Geenstijl naar een republiek doorstromen. Verder kost een republiek echt minstens hetzelfde. Alleen dan elke 4 jaar een dikke inauguratiele party, oh wacht het is Nederland dus elke 2 jaar. Het is dan elke 2 jaar kans op een nieuwe imbeciel, nu hebben we 33 jaar een prima vorstin gehad. Plus als er iets een Gouden Eeuw is dan is het nu! Fijn dat we nog steeds die VOC mentaliteit hebben maar we zijn toch echt in 2013.

Het feit dat republikeinse telkens terugkomen met 'ondemocratisch' en 'het kost geld' wil enkel zeggen dat na 2 eeuwen monarchie er maar een groep is die niet met zn tijd is meegegaan en dat zijn die republikeinen.

Jeroen van Veen | 30-01-13 | 12:53

@Zeg maarKaas_Cuevara | 30-01-13 | 12:43
Kun je nagaan, toen waren we al een republiek.

Che_cuevara | 30-01-13 | 12:53

Ben ook geen fan van het koningshuis, maar dit stukje van Johnny Quid staat weer bol van ondoordachte stellingen en verwijten. Als je op die manier de weg vrij wil maken naar een republiek, hoeft het voor mij niet.

Bytemaster | 30-01-13 | 12:52

knerf | 30-01-13 | 12:51 | + 0 -
Daarom zeg ik. Laat referendum maar komen. Zijn we van al het gezeik af en weet ik zeker dat het Koningshuis gewoon mag blijven zitten.

Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:52

Niet ondenkbaar dat KwidT hier weer een soort 'weg met Sint&Piet' doet, waar hij juist bedoelt: "Sint&Piet FTW"

Immers zelfbenoemd intellectueel en zelfstandig denkende, dus moet je complexe onnavolgbare inconsistente bewegingen maken. Derhalve: ik ben slim, want alleen ik begrijp me zelf.

Dwangbuis, next

hfakker | 30-01-13 | 12:52

KH EénOog | 30-01-13 | 12:48 | + 1 -
*cynisme aan*
Kijk en zo heb ik het nou nooit bekeken.
*cynisme uit*

kunnen wij als verzorgers van deze familie een DNA-onderzoek eisen?

hetluis | 30-01-13 | 12:51

Nou, Quid, jij kan een lintje wel vergeten.

brutus68 | 30-01-13 | 12:51

knerf | 30-01-13 | 12:44 | + 0 -
Jezus wat een slecht verhaal. Democratie is een keuze van het volk nú niet over 200 jaar en niet 200 jaar geleden (toen het koningshuis wel werd gekozen trouwens). Leer er mee leven of verhuis.

Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:51

Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:43 | + 1 -

Wanner hebben we die monarchie dan mogen kiezen?
Heb ik iets gemist?

knerf | 30-01-13 | 12:51

Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:34 |
"Republikeinen die hard roepen om meer democratie maar met hun mening in de minderheid zijn. Wat is daar dan democratisch aan?"

U verwart democratie met de vrijheid van meningsuiting.

oplosmiddel | 30-01-13 | 12:50

@das_Freudenmädchen | 30-01-13 | 12:39
De vraag is wellicht wat er eerst komt, het bezit of de titel/macht.
Is het koningshuis koningshuis omdat ze destijds steeds oppermachtig, leider, de baas bleken te zijn, mede door vermogen en vernuft?
of zijn ze koning en dus krijgen ze veel geld en dus...
Volgens mij gaat het samen en staan wij er vrij goed voor met een koningshuis met aardig kapitaal en invloed, waarvan de macht uiteindelijk bij het volk ligt.

hfakker | 30-01-13 | 12:49

En straks tijdens koninginnedag weer mooi jezelf klem zuipen in A'dam met een oranje muts op, he Quid.

aapnbats | 30-01-13 | 12:49

@[email protected] | 30-01-13 | 12:45

Of de staat de kosten nou op zich neemt of hij het zelf op zich neemt:

In beide gevallen betalen WIJ!!

ZKH EénOog | 30-01-13 | 12:48

1nfidel | 30-01-13 | 12:39 | + -1 -

Succesvolle monarchen?

Bedoel je die Koning Willem III, hoerenloper en ploert eersteklas.
Of die Prins Hendrik gemaal van Wilhelmina, ook zo'n lekker exemplaar waarvoor ook al de nodige hoeren gehaald moesten worden en die naar verluidt het ook nog met kleine meisjes en kinderen deed.
En dan nu domkop Willen IV, Prins Pils met zijn schitterende ingezondenstuk ten faveure van de fascist Videla....

knerf | 30-01-13 | 12:48

Begint wel steeds meer een weblog te worden hier waar iedereen wat kan plaatsen en vervolgens iedereen het nog mee eens is ook.

Kevinnnn | 30-01-13 | 12:48

Hun uitkeringen mogen wel wat omlaag, voor de rest heb ik niet zoveel bezwaar tegen die familie. Zeker nu we een lekkere milf als koningin krijgen.
Verder vraag ik mij af of we iets opschieten met afschaffing van de monarchie. Er zal heus niet meer democratie komen, de politieke invloed van de oranjes is al flink ingeperkt.

Ronman2k | 30-01-13 | 12:47

Gelul,leve de Koning(in), weg met de Republiek

Ds. GVD | 30-01-13 | 12:47

leve de koningin, en leve de nieuwe koning.

dhr. quid dient af te treden als pseudo-intellectuele schrijver, met gecopieerde kindermeninkjes, en het pand zonder oprotpremie te verlaten.
doe mij ff een nieuwe columnist voor gs.

zeeman73 | 30-01-13 | 12:46

Dat koningshuis van ons is een stabiele factor in een land waar noormen en waarden per 2 jaar een draai maken.

Een republiek met nog meer politici, nog meer wachtgeld en nog meer verkiezingen. Nog meer smeergeld om de verkiezingen te kunnen betalen en nog meer paleizen, bewaking, autos, feesten en partijen voor een president die een paar jaar zit.

De meeste spullen van het koningshuis zijn het eigendom van de famillie en worden onderhouden door de staat. Als de staat het onderhoud niet doet dan 1 worden de natiole monumenten gewoon verkocht aan bedrijven [daar vangt de staat niets voor] en daarnaa moeten nieuwe worden gebouwd want de president wil ook wel iets moois [dat kost de staat dan dubbel].


robberto100 | 30-01-13 | 12:46

BV Oranje heeft een slimme niche gevonden om straffeloos te graaien.

De media houden het in stand met hun Oranje-mania

Islamofiel | 30-01-13 | 12:46

ZKH EénOog | 30-01-13 | 12:40 |

Het moet en kan beslist onder de tien miljoen blijven dat heeft hij belooft.
Zo niet dan vult hij tekort uit zijn eigen uitkering aan.
Ik hoor het hem nog zeggen, de schat.

Ik heb op dit moment, gezien de recente verkiezingsuitslagen (vvd en pvda), meer vertrouwen in een redelijk stabiel koningshuis dan een door het gepeupel gekozen idioot om de zoveel tijd. Ik moet er niet aan denken.
En laat Amalia erbuiten Quid!

oranjerood | 30-01-13 | 12:44

Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:34 | + 0 -

Twee eeuwen een republiek invoeren en met dezelfde propaganda overgieten als nu met de monarchie gebeurt en er kraait in 2213 geen haan meer naar de monarchie.
En dan mag je nog eens een referendum houden.
Pas in die volgorde lijkt mij het redelijk.

knerf | 30-01-13 | 12:44

Ik denk we als land meer voor lul staan met vermoorde politici, bedreigde politici, de PVV en voetbalrellen dan met het koningshuis.

Pouline | 30-01-13 | 12:43

Een overgroot gedeelte van de reaguurders is dus vóór de dictatuur van de republikeinen en tégen een vorst gesteund door de meerderheid van de bevolking. Volgens mij snapt men niet wat democratie inhoudt...

Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:43

Che_cuevara | 30-01-13 | 12:30
"Nooit gehoord van de Gouden Eeuw?"
Jawel hoor, onder andere dat die nog 200 jaar daarvoor was.

Zeg maarKaas_Cuevara | 30-01-13 | 12:43

Che_cuevara | 30-01-13 | 12:30
"Nooit gehoord van de Gouden Eeuw?"
Jawel hoor, onder andere dat die nog 200 jaar daarvoor was.

Zeg maarKaas_Cuevara | 30-01-13 | 12:43

Houd toch eens op met hele hordes mensen maar decimeren tot kostenposten. Het Koningshuis kost geld, nou en? Denk je dat een president gratis is? Compleet met woning, auto('s) en wat dies meer zij. Dat kost óók geld.

Als je nou écht een lekker bezig wilt zijn met je huishoudboekje, ga dan met een grove kam door alle semi-publieke instanties, van topmanager tot middenkader en spoor daar eens de totaal niet in verhouding staande salarissen op. Dat scheelt 'ons' een stuk meer dan onze prachtige monarchie de nek om draaien.

Sint Pauper | 30-01-13 | 12:43

Desmoulins | 30-01-13 | 12:40 |

Topic dat al gesloten is, prutser.

Desmoulins | 30-01-13 | 12:42

kseltumor | 30-01-13 | 12:27 | + -4 -

bronnen?

knerf | 30-01-13 | 12:41

The Dominator | 10-10-11 | 20:40 |

Dat waren stadstaten, vergelijkbaar maar niet hetzelfde.

Desmoulins | 30-01-13 | 12:40

hear hear!!!

Brimstich | 30-01-13 | 12:40

Koninginnekwartaal, dag 3. Nog maar 87 te gaan...

{zucht}

Nog zo'n mooie vandaag in het AD: de van miljoenenvilla naar miljoenenvilla hoppende kroonprins vindt dat we het feestje in soberheid moeten vieren.
Wat de neuq verstaat zo'n wereldvreemd belastinggeldverbrassend gebakkie onder soberheid??

ZKH EénOog | 30-01-13 | 12:40

neee, een mongool, ex-filmster of ex-nazi als president gekozen door "het volk" dan kun je trots zijn... dan kies ik toch voor ons koningshuis ook al hebben we die niet zelf kunnen kiezen. en (S)Quid, als je als persoon net zo zuur bent als je teksten hoop ik dat je maar kort hebt te leven, jezus je zou toch zo door het leven moeten iedere dag, sterkte hoor verder

Rene7559 | 30-01-13 | 12:40

Mooie troll, Quid. om van de Damschreeuwert en de Waxinelichthouderwerpert politieke slachtoffers te maken die zwaar lijden onder het repressieve regime van de Oranjes. In werkelijkeid is de eerste een idioot die zo'n beetje "brand" riep in een bioscoop, de andere is iemand die gepland een voorwerp ter grootte van een ei richting het staatshoofd wierp. En het percentage succesvolle monarchen is vele malen groter dan het percentage succesvolle presidenten. Denk je er aan dat een president ook na aftreden de rest van zijn leven beveiligd moet worden? Dat tikt aardig aan, waarschijnlijk meer dan het Koningshuis.

1nfidel | 30-01-13 | 12:39

Basje1738 | 30-01-13 | 12:35 | + 0 -
Republikeinen zijn altijd al in de minderheid geweest sinds de stichting van de monarchie. En toch beweren ze een "democratische" meerderheid te vertegenwoordigden. Ze kunnen echter niet leven met het feit dat een volk vrijwillig kiest voor een monarchie. Dat past niet binnen hun morele verheven wereldbeeld.

Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:39

Ok, los van wat je van het stukje vindt: Quid schrijft weer een anti-stukje nu de publieke opinie volledig pro is. Doet 'ie ook wel eens andersom, dat trucje.

bijscholing | 30-01-13 | 12:38

Never change a winning horse.
Om nu te zeggen dat wij als volk zulk deugdelijker verdiensten hebben als 'republiek'.
Wil je werkelijk beweren dat die republiek tot stand kwam zonder recht door geboorte?
Hebben we het over de Habsburgers, de Bourgondiërs, de Van Chalons? Of verder terug naar de Merovingen en Karolingen?

Democratie is wat ons in de open armen van de EU drijft.
Een vorst symboliseert daarin juist een mooi stuk autonomie. Bezieling van 'wij het volk' hebben een koning.
Dat is exact de vorm die dit land heeft, constitutionele Monarchie bij gratie van het volk.
In een vorm als de Nederlandse is Republikeinsheid gewoon dom. Is ook meer iets voor een soort grachtengordel elite dan voor mensen van het volk zelf.
Dat zag je al bij koningin Sophia.

hfakker | 30-01-13 | 12:37

Ik vraag me toch af waar die lintjes op het apenpak van Willem, te koop zijn. Of gaat het gewoon per kilo.
Dan is het duidelijk.
Moeten ze nu ook zijn kroon gaan verbouwen op te passen op dat waterhoofd. En betalen ze dat dan zelf. Allemaal vragen en vragen.

Ik vind het ook een geniale uitspraak van Trix **dank u wel dat ik uw koningin mocht zijn**
.
Hadden wij dan een andere optie ?

The Russian | 30-01-13 | 12:36

Zijn er ook puntenslijpers waarmee ik de punten van mijn hooivork kan slijpen?

janjing | 30-01-13 | 12:36

Femke Halsema's twitter;
"Ben een wat verscheurde republikein op het moment want ik vind Koningin Bea geweldig, aardig en enorm goed. "
Zoiets als:
"Ben een wat verscheurde democraat op het moment want ik vind de dictator geweldig, aardig en enorm goed."
Dat typeert zo ongeveer de hele linkse royality loversscene.
Een lintje word vaak aangegrepen met de beide linkerhanden.
En al die bezoeken die zgn van belang zijn voor onze welvaart; de afgelopen jaren vertrok onze koningin vooral naar landen waar de olie rijkelijk vloeit en de hoofddoek over de mutsige kroon geworpen wordt.
Als ze daar zo dol op is, moet ze daar maar blijven wonen, als gristenvrouw zonder kroon en geld, eens kijken hoe lang ze het dan nog zo'n goed plan vindt met dat soort dictators te heulen.

Causa Sui | 30-01-13 | 12:36

HEAR HEAR

nietzofotograferen | 30-01-13 | 12:35

Johnny Quid heeft duidelijk het verstand van een klomp kutkaas uit de beschimmelde spocht-oksel van Erika Terpstra. Het huis van Oranje is 200 jaar geleden de koninklijke traditie begonnen omdat de Nederlanders dat wilden. Er zijn sindsdien vele momenten geweest waarop het volk en de regering de steun voor ons vorstenhuis onder de Nederlanders polste en, hoe verrassend, een overweldigende meerderheid van Nederland staat nog steeds pal achter ons koningshuis.
Dus Johnny Quid, wat loop je nou in GODSNAAM te zeiken, gefrustreerde sukkel. Als je zo graag zonder koningshuis wilt: Verhuis lekker naar Frankrijk!

Basje1738 | 30-01-13 | 12:35

Voor de knutselaars onder ons, of voor hen die geen geld meer hebben om het te kopen en dus zelf moeten maken van normaliter wegwerpartikelen :
stijlmag.nl/waxinelichthouder-maken

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 30-01-13 | 12:35

decadent degeneraat | 30-01-13 | 12:24 | + -1 -

Aha, daar hebben we het cliche van de handelsmissies weer.

Cijfers?

knerf | 30-01-13 | 12:35

Bravo!
Actie!Actie!Actie!

vliegende knorrepot | 30-01-13 | 12:34

Republikeinen die hard roepen om meer democratie maar met hun mening in de minderheid zijn. Wat is daar dan democratisch aan? Hou maar een referendum zeker weten dat het NLse volk alsnog het Koningshuis in het zadel houdt. Of je het nou leuk vind of niet uit vele peilingen blijkt dat het NLse volk blij is met het Koningshuis. Wat mij betreft is dat een democratisch mandaat. Maar om dat te bevestigen zou een referendum prima zijn om al dat republikeins gezeik af te zijn.

Datzegiktoch | 30-01-13 | 12:34

Al vanaf mijn pubertijd vraag ik me af waar die hele poppenkast goed voor is. Dus nog ruim voor Geenstijl Pownews of de monarchie-kritische populaire politieke partijen van vandaag. Dat was in de tijd dat Michail Gorbatsjov groot was en de communistische partij om zeep hielp en de koude oorlog en einde bracht. Waar hebben we sindsdien nog een Koning(in) voor nodig? Graag alle belastinggeld-lijntjes doorsnijden, dan heeft de familie nog voor 1000 jaar meer dan genoeg geld om op te teren. Als ze slim ermee omgaat ook nog voor vele generaties erna. Laat de ceremoniële monarchie maar snel komen.

Faragefan | 30-01-13 | 12:34

Aan al die zeikerds die zeggen dat Trix zoveel geld heeft opgebracht door haar handelsmissies ..

Noem mij drie contracten die Trix heeft binnen gehaald!

Twee dan ...

Eentje ....

James Lastig | 30-01-13 | 12:34

Ik kan me ook zo irriteren aan die hypocriete vrouwen, die Bernhard een kwajongen noemen als het over zijn relaties gaat, maar hun eigen man 2 weken niet aankijken als hij een keer zijn hoofd omdraait als er een lekker mokkel voorbij komt.

bennutzat | 30-01-13 | 12:34

In de EUSSR is geen ruimte voor koningshuizen, WA is de laatste Nederlandse monarch en die zal door Brussel afgezet worden.

Energya | 30-01-13 | 12:34

Linkse cabaretiers waren vroeger tegen het koningshuis.
Nu zijn ze vooral tegen Wilders, ergo ze zijn voor het koningshuis.

Cuyahoga | 30-01-13 | 12:33

Nederlanders worden altijd erg aggressief als je wat zegt van het koningshuis omdat je hen dan herinnert aan hun eigen debiliteit. Want wees eerlijk, geen normaal denkend mens gaat toch lopen juichen voor wat lui die denken dat het land van hun is. Serieus mensen, heb wat zelfrespect.

Zzzzooooffff | 30-01-13 | 12:33

Prins Pils de Domme...
Schreef een ingezonden stuk ten faveure van de moordenaar Videla.
Werd toen zelfs door zijn echtgenote "een beetje dom" genoemd.

En zo iemand zit straks ongekozen op de troon...

knerf | 30-01-13 | 12:33

If only. (zucht)

Truttebol | 30-01-13 | 12:33

En dat gehuil over het geld wat het zou kosten; wat denk je dat presidentsverkiezingen kosten?
Phoq | 30-01-13 | 12:22

Wat denk je dat parlements- en EU-verkiezingen kosten? Ook maar afschaffen dan?
Gewoon alle max aan Koning Willem Bier en ons allemaal onderwerpen en al ons geld afstaan?

James Lastig | 30-01-13 | 12:33

Zazu = reaguurder
Simba = Wim-Lex
Nala = Maximá
Rest van de dieren = Nederlandse volk

www.youtube.com/watch?v=Mxp9zoqfMq4

Vooral vanaf 1:30, heel tekenend.

Zottekap | 30-01-13 | 12:32

Zijn allemaal oplichters en nazivriendjes. En een koningin der Nederlanden uit een ander land gaat mij een brug te ver, hoeveel Maxima ook ingeburgerd is. Leve de Republiek!

Sportschutter | 30-01-13 | 12:31

Uiteraard mee eens. Had nog wel wat bij gekund over onrechtmatige claim op de troon, foute vriendjes en de zogenaamde blablawaarde voor BV Nederland.

Maar feit blijft: net als bijvoorbeeld met Franz Bauer, Jan Smit of PvdA-lijsttrekkers, loopt om onverklaarbare redenen een groot deel van het NL-volk met haar weg. (Zelfs enkele mensen die ik van enige intelligentie verdenk.)

In liberale traditie zeg ik dan: ik gun elke gek zijn podium. Maak van het koningshuis svp een life reality show voor SBS6 en laat de Shells en Unilevers met reclamegeld deze poppenkast maar betalen.

Rommelende Onderbuik | 30-01-13 | 12:31

hear hear!!

Goldberg | 30-01-13 | 12:31

Wel eens aan gedacht dat die mensen ook maar in een carrousel zitten waar ze niet zo maar eventjes uit kunnen stappen. Dat zoiets tijd nodig heeft? Johnny?

Normpje | 30-01-13 | 12:30

@Phoq | 30-01-13 | 12:22
Nou? Laat eens een berekening zien.

miko | 30-01-13 | 12:30

@Zeg maarKaas_Cuevara | 30-01-13 | 12:27
Nooit gehoord van de Gouden Eeuw? Was wel een republiek toen.

Che_cuevara | 30-01-13 | 12:30

X-es | 30-01-13 | 12:22
U doet het allebei.

James Lastig | 30-01-13 | 12:30

Laat ze toch. Een beetje Nederlandse folklore in deze tijden van europese eenheidsworst kan helemaal geen kwaad.

zooishettoch | 30-01-13 | 12:30

Laat ze toch. Een beetje Nederlandse folklore in deze tijden van europese eenheidsworst kan helemaal geen kwaad.

zooishettoch | 30-01-13 | 12:30

dit anti-koningshuis begint wel een beetje oud te worden GS

martijnberendsen | 30-01-13 | 12:30

laten we niet vergeten dat de beste tijd voor nederland was onder een republiek, denk aan de VOC en de gouden eeuw.

antieheld | 30-01-13 | 12:30

"Niet gekozen Europese leiders" NEXT

niks mis mee | 30-01-13 | 12:29

Oranjelikkers... een goed nieuw woord voor de van Dale.

meneer Q | 30-01-13 | 12:29

Hell yeah ... Leve de republiek!

James Lastig | 30-01-13 | 12:29

Maxima: “Het is een enorme eer om mijn schoonmoeder te mogen opvolgen”. Spreekt ze eindelijk de waarheid. Koning Pils is er alleen als achtergrondbehang.

BroodenSpelen | 30-01-13 | 12:28

Maxima is het ultieme voorbeeld van iemand met 2 gezichten,en die bolle en de rest van Oranjevlaggetjeszwaaiend NL staat er bij en kijkt ernaar.

Jimmy Mc Clure | 30-01-13 | 12:27

Laten we niet vergeten dat Bea in haar eentje goed was voor €5 miljard aan inkomsten voor NL door handelsmissies.

okseltumor | 30-01-13 | 12:27

Leve Koning Willem-Alexander I! Sterf, Quid.

Sint Pauper | 30-01-13 | 12:27

Che_cuevara | 30-01-13 | 12:22
Ja, toen ging het top.
*Proest*

Zeg maarKaas_Cuevara | 30-01-13 | 12:27

@Phoq | 30-01-13 | 12:22

Ja, hoeveel kost eigenlijk een presidentsverkiezing de belastingbetaler. Jij brengt het op. Dus heb je ook wel een antwoord. tog?

roze_bril | 30-01-13 | 12:27

Tuurlijk en de leden van het Koningshuis zijn de enige "opvreters" zeker in dit land?
Er lopen er in Nederland veel te veel rond, die s'morgens bij het het opstaan, maar één keer met de ogen hoeven te knipperen, om hun geld te verdienen.

Per-Ongeluk | 30-01-13 | 12:26

Quid is eigenlijk een GroenLinkse lul. Valt me mee dat ik hem dit jaar niet over vuurwerk heb horen zeiken.

X-es | 30-01-13 | 12:26

Uiterst lucratieve poppenkast en de zwakkeren van geest putten er ook nog vreugde uit, dus laat het koningshuis maar blijven. Een president is ook niet alles en daar maak je in heel veel landen veel minder indruk mee op handelsmissies e.d.

Dampert | 30-01-13 | 12:25

Iets teveel zuurtjes gegeten Quid? Voornamelijk grotesk gewauwel wat je hier doet.

BrigadierBlog | 30-01-13 | 12:25

Wat een onzin, het koningshuis doet het op alle fronten beter dan welke president ook. Vooral tijdens handelsmissies. Laat ze maar lekker zitten, is goed voor de economie.

decadent degeneraat | 30-01-13 | 12:24

@Ing. eslapen | 30-01-13 | 12:22
Met een referendum, ook geen koning.

Che_cuevara | 30-01-13 | 12:24

Sjezus Geenstijl, waarom zou je in godsnaam een Koningshuis kiezen?! Gezien de populariteit van de SP en de PVV gok ik dat Patty Brard dan koningin zou worden.

okseltumor | 30-01-13 | 12:24

Tja, als Maxima wegscheurt bij heur paleisje en een andere auto ramt, dan is het opeens de schuld van die automobilist. Want dan komt M niet uit een oprit, maar is dat opeens de enige weg van rechts in NL met een hek ervoor, bewaking en een bordje 'verboden toegang'.
Dat gezever van de afgelopen dagen, over wat Trix voor het land heeft betekend... laten we vooral niet vergeten wat dit land voor de Oranjes heeft betekend.

Ja nee, geen mening | 30-01-13 | 12:24

Begin silvousplait als eerste met die prinsas Petra!

Mammeloe | 30-01-13 | 12:24

Als ze hun jaarlijks inkomen opgeven (met +- 800 miljoen op de bank moet dat niet zo zwaar vallen), en een eerlijke huur voor de paleisjes gaan betalen (of kopen, dat kan ook); dan mogen ze zonder enige invloed op de binnenlandse politiek lekker de buitenlandse relaties onderhouden. Zo niet, dan kunnen we er beter een streep onder zetten.

derkaderp | 30-01-13 | 12:24

Goed gebruld, leeuw Johnny Q.

BroodenSpelen | 30-01-13 | 12:23

Nee, dan een Berlusconi of een Sarkozy. Ik ben er vrij pragmatisch in: zolang de Oranjes het veel beter doen dan die democratisch gekozen idioten mogen ze wat mij betreft blijven. Er is geen probleem, je kunt het wel maken.

niet voor de hond | 30-01-13 | 12:23

200 jaar geleden waren we slimmer, toen hadden we nog een republiek.

Che_cuevara | 30-01-13 | 12:22

Ik betaal liever het salaris van het koningshuis dan van de linkse partijen.

X-es | 30-01-13 | 12:22

Triest gezever over die republiek, grow up. Het koningshuis is een mooi instituut, zowel binnenlands als naar het buitenland toe. En dat gehuil over het geld wat het zou kosten; wat denk je dat presidentsverkiezingen kosten?

Phoq | 30-01-13 | 12:22

@îîî ReBeL îîî | 30-01-13 | 12:21
Geen Referendum, geen kroning !

Ing. eslapen | 30-01-13 | 12:22

I couldn't agree more!
Quid for president!

Devils smile | 30-01-13 | 12:22

Leve de Republiek en hulde aan Quid!

Zzzzooooffff | 30-01-13 | 12:21

Toen Beha werd gekroond hadden we : géén woning, géén kroning.
Lekkere rellen.
Wat gaan we dit jaar doen? iemand al een idee?

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 30-01-13 | 12:21

Leve de Republiek!

Prins Maurits | 30-01-13 | 12:21

Opdoeken met die poppenkast.

hamertje | 30-01-13 | 12:20

Een lekker verfrissend geluid, hou dat vast

verdacht | 30-01-13 | 12:20

Kennelijk is er in dit land niet meer nodig dan een Koningshuis, een parlement, een ordedienst, een gerecht en een gevangenis om miljoenen mensen te onderdrukken.

Zij die meedraaien in die molen hebben er totaal geen belang bij dat dat verandert en daarom verandert er helemaal niks. Nooit niet.

netniet | 30-01-13 | 12:20

Geweldig stukje Quid. Ik zie greet de rol van onze koningin al overnemen, lispelend, snotterend en met uitgroei van z'n blonde kopje.

Skunk57 | 30-01-13 | 12:20

WimLex heeft zijn plekje nog niet ingenomen of het eerste mes zit al in zijn rug. Ruudje bedankt!
glamora.ma/2013/01/juliana_vond_wimlex...
Het gaat dus de goede kant op!

Godsammekraken | 30-01-13 | 12:20

Diegene die de EU eruit schopt mag wat mij betreft de volgende koning worden.

Ing. eslapen | 30-01-13 | 12:20

Ik vind het koningshuis prima, maar 900k per jaar om wat bananen landjes te bezoeken en om een keer per jaar in een of ander gat koek te happen kan gewoon niet.

nielsjuuh23 | 30-01-13 | 12:19

Mooi, die gelijkenissen tussen linkse krakers en het reaguurderstuig.

Bakito | 30-01-13 | 12:19

De EU kost oms stukken meer geld en autonomie dan het koningshuis.
Prioriteiten stellen dus, eerst de EU, dan zien we wel verder.

drs.Aeneid | 30-01-13 | 12:18

Koningschap is nooit erfelijk bedoeld, weg met Prinz Pils

The Anarchist | 30-01-13 | 12:18

Het stenen gooien is begonnen.

Oeloeboeloe | 30-01-13 | 12:18

Lijkt me een prima plan.

Montgomery Burns | 30-01-13 | 12:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken