Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NS zette Fyra door ondanks twijfel België

aldifyra.png Ding-dong. Omroepbericht voor treinforenzen. Er rijdt nog steeds geen Fyra verder dan Breda. En hoewel de Belgen al een heel rangeerterrein aan extra treinen ingezet hebben tussen Roosendaal en Antwerpen/Brussel, lukt het NS niet om de oude Beneluxtrein tussen 020 en Brxl te laten rijden. Zonder overstap geen grenspassage, dus. Maar wel toeslag betalen voor de Fyra 020-Breda, svp. Tot zover het volkomen voorspelbare verwachtingspatroon qua handelswijze & klantenservice van de Nederlandse Spoorwegen. En dan nu de Je Verwacht Het Niet-factor: "De NS heeft de oude Beneluxtrein opgeheven terwijl het bedrijf wist dat de Fyra slechts tijdelijk toestemming had om op het Belgische spoor te rijden. De Belgische inspectie die toeziet op de veiligheid had alleen een voorlopige goedkeuring voor de hogesnelheidstrein gegeven tot 31 januari." Met andere woorden: waren de kreupele Italiaanse designspeeltjes niet uit elkaar gevallen door drie graden vorst, dan hadden de treinen in de loop van deze week alsnog stilgezet moeten worden. Terwijl stas Wilma Mansveld de Kamer bezweert dat het allemaal goed komt en VVD/PvdA de politieke guillotine in de vorm van een parlementaire enquête niet steunen, is in België vandaag de eerste hoorzitting over het Fyra-falen. De Belgen wisten namelijk al lang dat de spoorwegen die Fyra niet moesten kopen. Want papieren trein. Je kan lachen om dat landje van lintbebouwing en Goedele Liekens. Maar de echte bananenrepubliek zit aan de noordkant van de grens. LIVE 10:45: Hoorzitting volgen? Hier spoorboekje, daar omroepbericht.

Reaguursels

Inloggen

er moet snel worden uitgezocht WIE er verantwoordelijk is voor keuze voor FYRA.... en hoeveel er onder tafel is geschoven door de italianen aan deze persoon / personen. Er zijn goede hoge snelheidstreinen te krijgen in duitsland en Frankrijk. FYRA maakt trams (en geen hoge snelheidstreinen)

ShagzModo | 28-01-13 | 20:21

Als bert hier nou es de camera op zou zetten.

lidlbier | 28-01-13 | 20:19

Normaal reageer ik hier nooit, maar hier werd al te veel onzin verteld:
- De NMBS (='de belgen') treft hier geen lof: de NMBS doet gewoon wat ze altijd al doet: afwachten, de kat uit de boom kijken, en dan achteraf komen klagen dat niks vooruit gaat.
- De NMBS zit in een joint venture met de franse spoorwegen die de Thalys uitbaat. Ze hadden dus voldoende ervaring om te weten dat het Fyra project noch technisch, noch economisch haalbaar was met het beperkt budget.
- De Belgische polici doen het niet beter: in tegenstelling tot Nederland is de NMBS een quasi volledig staatsbedrijf. Onze minister van overheidsbedrijven is gewoon te lui geweest om zich te bekommeren over het Fyra dossier.
- Nederland is geen 'land van arme boeren' in vergelijking met België: de Brusselse bourgeoisie is al lang verdwenen. In tegenstelling tot België heeft Nederland een economisch stelsel dat de afgelopen decennia vrij stabiel is gebleken.

Het spijt me, Nederland is wellicht niet alles, maar ik kan u verzekeren dat België het stukken slechter doet op dit moment, en zéker geen lof verdient wat dit Fyra-dossier betreft.

david232 | 28-01-13 | 18:59

Los van het technische verhaal. Zo'n lelijk ding koop je toch gewoon niet?

D.Turpin | 28-01-13 | 18:45

heb zitten kijken naar de hoorzitting op Politiek24 en het viel mij op dat op het moment dat de PVV het woord kreeg er "plotseling" een storing was, waardoor de hoorzitting niet meer te volgen was!!!

vrijgezel42 | 28-01-13 | 16:28

Ja, die Belgen zijn veel slimmer dan onze boven-ons-gestelden. De Belgen zijn ook veel normaler dan veel Nederlanders. En vooral beleefder. Dus ook gewoon netjes zeggen en tot actie overgaan bij deze Fyra-mislukking. Nederland moet nog zo veel leren.

Iwmac | 28-01-13 | 14:30

Ja, die Belgen zijn veel slimmer dan onze boven-ons-gestelden. De Belgen zijn ook veel normaler dan veel Nederlanders. En vooral beleefder. Dus ook gewoon netjes zeggen en tot actie overgaan bij deze Fyra-mislukking. Nederland moet nog zo veel leren.

Iwmac | 28-01-13 | 14:30

Als het aan mij ligt, doeken we heel dat "NS c.q Profail" op, Meer fouten en meer geld over de balk gooien als bij deze organisaties gebeurt is gewoon niet mogelijk.

Dag in dag uit falen ze, Niks kan daar blijkbaar in een keer goed gaan. ofwel uberhaupt goed gaan.

De huidige conducteurs herscholen we tot vervente geel/blauwe Twingo taxi chauffeurs. Bij grondwet leggen we vast dat er minimaal 5 personen in zon twingo vervoert moeten worden.

Dit bekostigen we de eerste 150 jaar met het koper en staal dat overbodig is geworden doordat er geen treinen meer hoeven te rijden.

De wissels verkopen we aan oezbekistan voor een gasbel. die we handmatig laten oppompen door de voltallige directie van de twee falende bedrijven. Huisvesting bekostigen we natuurlijk uit verdienste die we terug confisceren sinds aanvang contract.

vroeger had je hofnarren, die voor vermaak zorgden, tegenwoordig hebj e NS en profail.

[G]eenstijl | 28-01-13 | 14:23

Gewone boetedoening voor de jaar-in/jaar-uit falende NS-top is niet meer voldoende. Publieke nederigheid en respect kan alleeen nog maar worden getoond en verkregen door collectief voor (of uit) een op volle snelheid aanstormende Fyra te springen (op zich al een moeilijke randvoorwaarde). Anders wil ik graag een Seppuku/Harikiri zwaard omniet ter beschikking stellen aan deze bandieten. Zo gaat dat in Japan, daar kunnen ze nog wat van leren. Anders blijft het maar doormodderen zonder enige vorm van schaamte en zicht op verbetering/oplossing terwijl hun vorstelijke inkomens maar blijven doorstromen.

ad melkert | 28-01-13 | 13:54

Van een of andere site die een of andere hoorzitting volgt ergens in Brussel:
"Jef Van den Bergh van het Beneluxparlement, een verzameling politici uit de Benelux-landen, zegt dat hij het ongelooflijk vindt dat 'we' er anno 2013 niet in slagen om een trein tussen A en B, Amsterdam en Brussel, te laten rijden."
Ongelofelijk argument, dat "anno 2013".
Alsof het een prestatie is om te leven in 2013. Alsof alles automatisch goed voor elkaar is in 2013. En alsof politici die het is gelukt om politicus te zijn in 2013, dat als excuus kunnen aanvoeren om hun werk niet goed te doen. Want wat zou er nou mis kunnen gaan, anno 2013?

(Dat moest er even uit)

simpelman | 28-01-13 | 13:18

Bert Meerstadt al geëzelsstampt?

Tim Grimback | 28-01-13 | 12:39

@van heinde en verre
Dr wordt automatisch gekozen voor de goedkoopste, of die ook kunnen leveren wat er gevraagd wordt word idd absoluut niet getoetst, dat is ook niet verplicht bij aanbesteding. Waarom niet? Schiet mij maar lek...
Hoogstwaarschijnlijk onder de noemer "boeteclausule, dus dichtgetimmerd" maar van een failliet bedrijf krijg je niets...

Rest In Privacy | 28-01-13 | 12:28

maar waar is het beneluxtrein materieel dan gebleven? opgelost in een zuurbad? volstrekt ongeloofwaardig gelul van een ns die vecht voor een concessie die ze op oneerlijke wijze heeft verkregen en behoudt. alsof sinds 9 december die wagons en locomotieven niet meer bestaan. bovendien waarom een nieuwe trein ontwikkelen. je kan toch extra thalys treinen tussen brussel en amsterdam laten rijden. zoals er ook treinen tussen brussel en parijs rijden. volstrekte incompetentie toegedekt door de politiek onder mom dat wanneer boetes worden opgelegd het dividend omlaag gaat. alsof dit niet veel meer kost. dat geld betaald aan italiË is weg, net als de leningen aan griekenland. snel een paar thalys treinen leasen en inzetten op het traject dat ervoor ligt en onvoldoende wordt gebruikt. snelle shuttles vanuit den haag, haarlem, breda naar de haltes, en verder die treinen verkopen aan afrika in het kader van ontwikkelingshulp.

minimá-armezusvan.. | 28-01-13 | 12:20

Super-mega-faal breekt alle records. Dus tijd voor een supervette bonus en dito ontslagvergoedingen. Want zo rolt de de "geprivatiseerde" semi-overheid.

BroodenSpelen | 28-01-13 | 12:04

Die Belgen nemen de mensen wel serieus tijdens de hoorzitting zo lijkt het...

Doc Damage | 28-01-13 | 11:41

Misschien een mooi moment om even twee zakken met stront extra op te graven: De bouw en oplevering van de Fyra is slechts VIJF jaar vertraagd. "In mei 2004 sloten HSA en NMBS een contract met het bedrijf AnsaldoBreda." We leven nu NEGEN jaar later en dat ding is nog niet af. Niet alleen de trein zelf, maar ook het ontwerp is niet af. nl.wikipedia.org/wiki/Fyra

Het leverende bedrijf had alleen ervaring met trams en metro`s. Door voor een appel en een ei in te schrijven op Europese aanbestedingen heeft het een spoor van vernielingen door Europa achtergelaten. De schade loopt door Noorwegen, Denenmarken, België en Nederland. De Italiaanse prutsers moeten na een compleet decennium de eerste betrouwbare TREIN nog gaan ONTWERPEN. nl.wikipedia.org/wiki/AnsaldoBreda

Alleen Noorwegen was zo slim om na de eerste test treinen het verlies te nemen, de stekker eruit te trekken en opnieuw aan te besteden bij bedrijven die enige ervaring hebben in het bouwen van treinen. Je koopt je huis toch ook niet bij de eerste de beste beunhaas die alleen kan schilderen?

Toen in 2004 door de Nederlanders en Vlamingen treinen werden besteld, was de reeks van ellende in Denenmarken al tot volledige wasdom gekomen. Daar was de bestelling vier jaar eerder gedaan. Je kan dus als bedrijf een order van honderden miljoenen verkloten en vervolgens uit een ander plat land exact dezelfde order binnenhalen.

Hoe de neuk kan AnsaldoBreda een uitspraak doen over de veiligheid als ze de kennis en ervaring aantoonbaar niet in huis hebben? Waarom bestellen we de TGV niet? Waarom bestellen we de ICE niet? Waarom nemen we de Thalys niet? Waarom denkt Nederland dat het groot genoeg is om de kosten te dragen van een compleet ontwikkeltraject, onze eigen missie naar de maan, in plaats van te doen wat de complete nieuwe generatie doet: KOPIËREN.

En dan te bedenken dat iedere malloot die dit fiasco heeft veroorzaakt meer dan een ton per jaar verdiend.

Feynman | 28-01-13 | 11:30

Heb het ook nooit begrepen dat treinen laten bouwen door een land wat verantwoordelijk is voor Lancia, Alfa Romeo en Fiat... Wat ook nog eens nooit eerder een trein had gefabriceerd! WTF?!

Doc Damage | 28-01-13 | 11:14

Hoorzitting Is live op Canvas.

frotteurist frenkie | 28-01-13 | 11:13

België was omstreeks 1830 de gangmaker op gebied van industrie en technologie op het continent.Het Wener congres dat na Napoleon Europa her-indeelde besloot de Nederlanden,België en Luxemburg (privé-eigendom van de Oranjes) samen te voegen.Nederland was echter erg verarmd en in wezen een boerenland met wat teloor gegane handel bij de havens en een Rijn die ook weinig bevaren werd ,door de verarming van Duitsland.Wij bakten er niets van maar hadden nog wel het oude geld van de Oranjes,die er niet voor terugdeinsden een (burger-) oorlog met België te beginnen.En zowaar in 1838 kregen we toch nog een treintje en plunderden Indië met het "cultuurstelsel" tot 1876. Daarna was het de beurt aan ondernemingen en begon industrie een rol te spelen.De NS bleef echter een zorgenkind tot de dag van vandaag,vooral verkrampt in onterechte nationale trots.De laatste zin van het verhaal is dan ook zeer terecht gebleken,al hebben we nooit bananen verbouwd en waren we allang geen republiek meer.En... Luxemburg is allang niet meer van de Oranjes maar wel de slimste en rijkste van alle drie en zowaar rijdt er ook nog een prima trein met prachtig uitzicht.

Dolphi | 28-01-13 | 11:10

"Bij zo'n aanbesteding moeten strikte Europese regels worden gevolgd. En als de offerte van AnsaldoBreda conform de aanbesteding was, dan kan je er juridisch niet om hen heen."

Wat hebben we toch veel aan Europa...

zuiderduin | 28-01-13 | 10:59

Het is maar goed dat Europa nooit maanreizen geambieerd heeft.

van Nazareth | 28-01-13 | 10:43

Opeens heb je het: Je wordt conducteur!

Mark van Leeuwen | 28-01-13 | 10:38

Kan de DB de exploitatie niet overnemen? Eurostar wilde toch ook rijden naar Amsterdam? Laat de NS doen waar ze goed.... O wacht.

Fast Forward | 28-01-13 | 10:32

Echt weer zo Hollands. Het mag er niet gaaf uitzien en het moest de goedkoopste zijn. Dan krijg je dus een Fyra.

Was het niet handiger geweest om één van de bestaande treinen (TGV, ICE) aan te schaffen?

Mark van Leeuwen | 28-01-13 | 10:29

Wat ik nog eigenlijk het gekste aan het verhaal vind is dat we voor miljarden een spoorweg hebben aangelegd waarop met 300km/u gereden kan worden en vervolgens een trein wordt besteld die maar 220km/u rijdt. Omdat sneller niet veel zin heeft. Wat alle vervoersdeskundigen 20 jaar geleden al riepen. Na veel hangen en wurgen wordt dan maar een trein die 250 kan besteld.

We kunnen het beter de Opgevoerde BrommerLijn noemen of de Polderlijn.

Red mij niet | 28-01-13 | 10:12

Alles wat de NS aanraakt verandert in schroot...

TeeJee | 28-01-13 | 10:10

De serieuze treinen-bouwers hadden geen interesse in de NS wegens te druk bezig met treinen bouwen en te slecht aanbod, maar een bijna failliete Italiaan ziet het wel zitten omdat hij op die manier zijn faillissement nog een paar jaar kan afwenden. En het geld dat ze eigenlijk voor de trein hadden moeten gebruiken hebben ze opgemaakt aan de High Speed Alliance die de spoorlijn zou exploiteren maar er in faalde om klanten te trekken en het geleende geld terug te betalen zodat de staat weer eens bij mocht springen (in 2011 alweer)

Osdorpertje | 28-01-13 | 10:09

Lang leve de automobiel!!

Polletje Piekhaar | 28-01-13 | 10:07

psssttt.. De tweede slaapkamer bestaat (momenteel nog)voor het grootste deel uit VVD en de PvdA snurkers

Van Roden Den Drons | 28-01-13 | 10:04

In Nederland betalen we bestuurders flinke bonussen, omdat ze zo'n goed werk verrichten.

A) Waar
B) Onwaar

paradoxical | 28-01-13 | 10:03

@ Not Muhammad | 28-01-13 | 09:46 |
Fiat Multipla wel eens bekeken?

Kapitein Sjaak Mus | 28-01-13 | 10:01

Designspeeltje? Deze Multipla van het spoor ziet er uit als het debiele broertje van de TGV of ICE. En is dat blijkbaar ook.

Harry Turtle | 28-01-13 | 09:58

NS is een commerciële monopolist. Doe wat aan het aanbod en het probleem verdwijnt vanzelf. Niet weer gaan reguleren overheid.

Hooijstra | 28-01-13 | 09:55

En dan geen plan hebben klaarliggen voor een alternatief als er iets misgaat. Nee, die treurige kleuters moeten eerst in topoverleg met de minister om dat triomfantelijk te verklaren dat ze hebben afgesproken om EIND VOLGENDE WEEK met een plan te komen. Je zou ze toch allemaal een Fanta gunnen.

très cool | 28-01-13 | 09:53

@goedverstaander | 28-01-13 | 09:50: Hahahaha, ik ken dat probleem.

Not Muhammad | 28-01-13 | 09:51

@goedverstaander | 28-01-13 | 09:50 | + 0 -
Hopelijk is zij deze maand wel op tijd.

Kaas de Vies | 28-01-13 | 09:50

@ Telkens als ik het ding zie "Jezus wat is dat lelijk"
En ik maar denken dat die Italianen verstand van design hadden.
Not Muhammad | 28-01-13 | 09:46 |

Als je er maar lang genoeg naar kijkt wen je er aan. Ik heb dat met mijn vriendin ook zo ervaren.

goedverstaander | 28-01-13 | 09:50

@ eerstneukendanpraten | 28-01-13 | 09:45 |
Exact. Geen enkele vooruitziende blik.

goedverstaander | 28-01-13 | 09:48

Telkens als ik het ding zie "Jezus wat is dat lelijk"
En ik maar denken dat die Italianen verstand van design hadden.

Not Muhammad | 28-01-13 | 09:46

goedverstaander | 28-01-13 | 09:42 | + 0 -

Het verkopen van onze gasvoorraad voor een prikkie aan Italië. Als ik met goed herinner destijds voor 6 guldencent per kuub. Dat is EURO 0,027/cbm...

eerstneukendanpraten | 28-01-13 | 09:45

@ En dan nu de huiskamervraag: Noem het laatste, wel geslaagde, miljardenproject van de overheid.
van heinde en verre | 28-01-13 | 09:31

Die zijn er plenty. Een kleine greep uit het assortiment:
-Het project verhogen verkeersboetes
-Het project beperking hypotheekrenteaftrek
-Het project BTW-verhoging

goedverstaander | 28-01-13 | 09:42

ecologiste | 28-01-13 | 09:35 |
Ach ombouwen van treinen en boten is een vak apart. Gelukkig heeft Aadje meer verstand van financiële constructies... oh wacht aadje was juist de techneut. maar waarom wordt zo'n man dan president-directeur van de NS of voorzitter van wooncorporatie Woonbron? Het zou goed zijn om daar nu eens wat onafhankelijke (bestaan die nog?) rechercheurs op te zetten om dat misadige bestuursnetwerk door te lichten. dat netwerk zit als hyfen diep in onze maatschappij waardoor deze zwammen uiteindelijk ons hele stelsel uit-eten.

ecologiste | 28-01-13 | 09:39

@ van heinde en verre | 28-01-13 | 09:31 |
De burger voor miljarden uitknijpen!
.
U moet toegeven dat ze dat dan toch weer wel aardig afgaat.

normanius | 28-01-13 | 09:39

@van heinde en verre | 28-01-13 | 09:35

Dat is tegenwoordig een succesvol business model. Zorgen dat je als land zo snel mogelijk failliet gaat, want dan krijg je enorm veel geld van andere landen.

Koninging Beatricks | 28-01-13 | 09:39

@van heinde en verre | 28-01-13 | 09:31
De Deltawerken.

Al SchietjemeLevend | 28-01-13 | 09:37

@kappah | 28-01-13 | 09:34

Jij hebt op je 35e een auto van je ouders gekregen ?

Koninging Beatricks | 28-01-13 | 09:37

@van heinde en verre

Het opzetten van de belastingdienst... Die graait wel goed.

clitlikker | 28-01-13 | 09:37

Standard & Poor's verlaagde de rating van het moederbedrijf van de Fyraleverancier tot junk. Waarom is er uberhaupt een Europese Aanbesteding als dat niet eens getoetst wordt?

van heinde en verre | 28-01-13 | 09:35

Aadje Veenman voor al uw trein (Fyra) en boot (SS Rotterdam) ombouw. Het kost wat, maar dan heb je ook niks.

ecologiste | 28-01-13 | 09:35

-weggejorist-

kappah | 28-01-13 | 09:34

@ecologiste | 28-01-13 | 09:06

Die man heeft alleen al een 60 uur werkweek om van de ene baan naar de andere baan te reizen.

Blijft er niet veel tijd om wat nuttigs te doen.
Misschien is dat maar goed ook.

Koninging Beatricks | 28-01-13 | 09:31

En dan nu de huiskamervraag: Noem het laatste, wel geslaagde, miljardenproject van de overheid.

van heinde en verre | 28-01-13 | 09:31

En deze elite in de overheid en semi-overheid vreet al ons belastinggeld op. Ik heb het dus niet over onze captains of industry.

ecologiste | 28-01-13 | 09:31

Waar zouden we zijn zonder
de trein?

[[[Mad.doC]]] | 28-01-13 | 09:30

Ding-dong. Het is handelwijze.

Bixier | 28-01-13 | 09:30

Aadje was dus president-directeur van 2002-2008 en is daarmee eindverantwoordelijke voor dit debâcle.
Hij heeft tientallen nevnfuncties één ervan neem ik even apart:
voorzitter raad van commissarissen Woonbron
Wat was er ook al weer mis met Woonbron? Ah ja wacht Ella Vogelaar eh.... de SS Rotterdam. Ja nu weet ik het weer. Woonbron had dit schip aangekocht om te verbouwen tot hotel- en congresaccommodatie. Woonbron had de verbouwing begroot op zes miljoen euro, in het najaar van 2008 bleek dat de kosten inmiddels waren opgelopen tot 200 miljoen euro.
Failure.

Wat ik ze vreselijk vind dat is dat in NL door de elite tienduizenden mensen al op straat zijn gezet afgelopen jaar en dat ze zelf maar door blijven gaan met wanprestaties en toch mogen doorgraaien. NL gaat helemaal deaud door dit duivelse 'komplot'.

ecologiste | 28-01-13 | 09:29

Hah directie NS is dus doomed dan een Belg

Gangster of love | 28-01-13 | 09:28

En met die bananen wil het ook maar niet lukken. Prutsland.

van heinde en verre | 28-01-13 | 09:28

@ Raar, dat de politiek niet wil onderzoeken hoe de politiek heeft gefaald.
simpelman | 28-01-13 | 09:21 |

Je kunt je afvragen wat je opschiet met zo'n eigen-vlees-keuring.

Ik denk bij dit land overigens eerder aan bananen dan aan vlees, maar dat terzijde.

goedverstaander | 28-01-13 | 09:26

@ En dan te bedenken dat een echte hogesnelheidstrein met een geweldig 'track record' zoals de Thalys of TGV slechts 20% duurder in aanschaf was geweest.
James Lastig | 28-01-13 | 09:08 |

Mee eens. Maar omdat de HSA voor de spoorconcessie in 2000 al een belachelijke 148 miljoen euro had betaald kon zo'n relatief dure trein er niet af; dan worden de kaartjes onbetaalbaar. Schoolvoorbeeldje van jezelf klem zetten. Ach, het is hun geld niet en ze hoeven zelf ook niet met de trein.

goedverstaander | 28-01-13 | 09:23

Raar, dat de politiek niet wil onderzoeken hoe de politiek heeft gefaald.

simpelman | 28-01-13 | 09:21

@James Lastig | 28-01-13 | 09:08

Er zijn genoeg technici te vinden die het prima zouden doen, maar de 3-voudige middelmanagement laag, de uitgebreide marketingcampagne en de 40 HBO-communicatiemiepjes dienen ook betaald te worden.

Biff Eagleburger | 28-01-13 | 09:20

Rambo John J | 28-01-13 | 09:16 | + 0 -

Jij mag! Volgens mij praat die je de oren van het hoofd...

eerstneukendanpraten | 28-01-13 | 09:20

@James Lastig,

Dat komt omdat die technicus echt wel weet wat goed is. Maar die kut manager boven hem die poep naar beneden... dat het goed koop en nog goedkoper moet. En dan hou je zo'n tyfus project over.

Wat managers eens een keer moeten leren is, luisteren naar de techneuten. En dan aan het hogermanagement verkopen waarom die duurdere oplossing toch in de toekomst goedkoper en beter is.

Maar in Nederland gaat het hoelanger hoe meer om korte termijn visie, niet meer om langere termijnen. Die k*t Amerikanen hebben er ook zo'n handje van en zie wat er van terecht komt.

Net zoals de nederlandse politiek, traag en besluiteloos als de pest en als ze dan een beslissing nemen is het te laat omdat de techniek alweer veranderd is...

clitlikker | 28-01-13 | 09:18

Waarom die vergelijking met de Aldi?

De Aldi is goedkoop maar wat je daar koopt is in ieder geval in orde. Deze trein kost een godsvermogen en doet het helemaal niet.

Je kunt de Fyra eigenlijk nog het best vergelijken met Uggs: Belachelijk duur, ongelofelijk lelijk en van verschrikkelijk slechte kwaliteit.

James Lastig | 28-01-13 | 09:17

Oh Goedele... wat zou ik graag deze maandagmorgen doorbrengen met Goedele...

Rambo John J | 28-01-13 | 09:16

Waarom zoveel berichtgeving over treinverkeer op GeenStijl?
Men plaatst toch ook geen vleesrecepten in een vegetarische magazine?

wakkere_nederlander | 28-01-13 | 09:16

Tsja. Iedere Nederlander wordt opgevoed met het spreekwoord "goedkoop is duurkoop". Laat het maar aan de NS over om dat helemaal opnieuw te ontdekken.

Het ergste is natuurlijk dat we uiteindelijk blijven zitten met een waardeloos stuk ijzer, dat meer heeft gekost dan wanneer men direct een behoorlijke trein had gekocht.

Een trein van Alfasud kwaliteit voor de prijs van een Rolls.

Magnum Force | 28-01-13 | 09:15

Als je de staatssecretaris afgelopen week door al haar onkunde en ongeïnteresseerdheid in haar ontkennings-modus hoorde praten over de Fyra tijdens het vragenuurtje, dan neem ik aan dat ze ook nu weer peop heeft aan de kamermeerderheid en het volk.
Falende politici, je verwacht het nie.

Pastor Sippenhaft | 28-01-13 | 09:15

Overigens vind ik de plaatsing van het Aldi logo onterecht. De Aldi doet het namelijk stukken beter dan die pruts trein. Misschien is een logo van de AH (in het licht van al die dode beesten die recentelijk in de vers producten werden gevonden) een beter idee?

blinde kip | 28-01-13 | 09:15

Goed dat we dit project met de belgen doen, die zijn wat doortastender dan de nederlanders. Het is toch tekenend voor de malaise dat we niet eens een vervangende dienstregeling kunnen opzetten met de oude beneluxtreinen terwijl de belgen dat binnen een paar dagen regelen. Nee, nederland gaat er weer een commissie tegenaan gooien (cohen?) of een parlementair onderzoek, en dan zijn we zo 6 maanden verder. Wat een bende in dit land....

maraboe | 28-01-13 | 09:14

@blinde kip | 28-01-13 | 09:08
De verantwoordelijken voor een trein gooien is ook geen optie.

Ing. eslapen | 28-01-13 | 09:14

blinde kip | 28-01-13 | 09:11 |

Als Aadje gaat reizen occupeert hij een hele wagon met zijn nevenzetelfuncties.

ecologiste | 28-01-13 | 09:13

Kaas de Vies | 28-01-13 | 09:07

Die gasten kennen maar 1 trein en dat is hun werkelijke locomotief: graaien.

ecologiste | 28-01-13 | 09:11

@ecologiste | 28-01-13 | 09:06
Hoe geloofwaardig is zo'n iemand nou met zoveel stoelen? Uurtje gebak met koffie hier, uurtje sigaartje roken daar.
Niet te geloven.

blinde kip | 28-01-13 | 09:11

Niets te zien mensen, door lopen.

Bestuurlijke wanprestaties van episch formaat zijn eerder regel dan uitzondering in dit land.

SixBravo | 28-01-13 | 09:08

Typisch Nederlands ... geen fatsoenlijke technicus meer te vinden die zo'n project kan leiden. Maar in plaats daarvan wel veel communicatiewetenschappers om de PR een beetje leuk in orde te krijgen.

En ook vandaag staat NL internationaal weer keihard voor LUL.

En dan te bedenken dat een echte hogesnelheidstrein met een geweldig 'track record' zoals de Thalys of TGV slechts 20% duurder in aanschaf was geweest.

James Lastig | 28-01-13 | 09:08

Een guillotine erbij halen, zou niet eens zo'n slecht idee zijn.

blinde kip | 28-01-13 | 09:08

@ecologiste | 28-01-13 | 09:06 | + 0 -
Het is te bizar.

Kaas de Vies | 28-01-13 | 09:07

Die monopolisten in den lande lachen de ballen uit hun broek (want, ZAKKENVULLERS)

FredFlinstone | 28-01-13 | 09:06

We hebben beeld. Deze man was president-directeur van 2002-2008: Dr. ir. Aad Veenman.
Als je zoveel nevenfuncties hebt ben je de hele dag aan het graaien. Je kunt het zo gek niet bedenken maar in elke sector zit wel een grijpstuiver voor Aadje.
Veenman vervult commissariaten bij o.a. Rabobank Nederland, TenneT B.V., GVB (Gemeentelijk Vervoerbedrijf Amsterdam), Eureko B.V. en is voorzitter raad van commissarissen Woonbron en Lid raad van commissarissen SPF Beheer B.V. Overige nevenfuncties: Voorzitter Raad van Toezicht ICT Regie Lid van Raad van Toezicht ECN Voorzitter Raad van Advies Nationaal Lucht & Ruimtevaartlaboratorium Voorzitter Monitoring Commissie Talent naar de Top (Min. OCW en Min. EZ) Voorzitter Landelijke Commissie Valorisatie (Min. OCW & Min. EZ) Voorzitter Museumcommissie Centraal Museum Utrecht Voorzitter Raad Wetenschap,Techniek en Maatschappij (KIVI NIRIA) Lid Bestuur Next Generation Infrastructures Lid Stichting DHV Lid Raad van Advies Erasmus School of Accounting & Assurance Taskforce manager Wind op Zee (Min. EZ)

ecologiste | 28-01-13 | 09:06

... En reken maar dat men zich in België vrolijk maakt bij het zien van d'n arroganten 'Ollander die op zijnen smoel gaat....

Kapitein Sjaak Mus | 28-01-13 | 09:03

@Pastor Sippenhaft | 28-01-13 | 09:02
Mijn Nick is Simon... flauw, ik weet

Simon de Danser | 28-01-13 | 09:03

Hebben Nick en Simon al gereageerd?

Pastor Sippenhaft | 28-01-13 | 09:02

@Simon de Danser | 28-01-13 | 08:54
Een enkeltje Schiphol - Amsterdam Centraal zal spoedig de € 100,- aantikken als ze zo doorgaan. Kansleaus bedrijf met incompetente bestuurders.

harry poster | 28-01-13 | 09:00

Bericht van mijn verzekeraar:
Reizen met de NS is op eigen risico, schade ontstaan door treinreizen wordt niet vergoed.

Watapatja | 28-01-13 | 08:59

Treinen waren 70 jaar geleden al ondingen.
*Ebru modus afzet*

hfakker | 28-01-13 | 08:59

Ik vind het goed als er mensen overtuigd worden om niet met het OV te gaan, maar je kunt ook overdrijven... De Fyra doe je je ergste vijand nog niet aan.

Nietvoordekat | 28-01-13 | 08:59

"Bananenkoninkrijk" (helaas...)

kapotte_stofzuiger | 28-01-13 | 08:58

Oeh, het is zo verdomde moeilijk om België los te zien van de EU.
Maar oké, in dít geval hadden de Belgen gelijk. De Belgen hè, niet de EU.

Pastor Sippenhaft | 28-01-13 | 08:56

Gewoon verkopen aan de oudijzerboer, verlies nemen en verder gaan.
Andere mogelijkheden verergeren het alleen maar.

irriducibili79 | 28-01-13 | 08:56

LOL @ laatste 2 zinnen :p

Ph0bium | 28-01-13 | 08:56

Yreinen nu in zelfde staat als spoor, alles valt van ellende uit elkaar.

Watapatja | 28-01-13 | 08:56

Je zal versteld staan wanneer je beseft hoeveel zo'n goedkope k*ttrein ons kost en gaat kosten.

Simon de Danser | 28-01-13 | 08:54

De NS-bestuurders zijn allemaal Fyraders. Ze hebben liever dat haar klanten hun gezicht verliezen (in een gruwelijk ongeluk) dan dat ze zelf hun gezicht of bonus verliezen.

En die Italianen maar de boel treineren.

Kaas de Vies | 28-01-13 | 08:53

Dit is een voorbeeld van het spoor bijster.

Watapatja | 28-01-13 | 08:52

Duh! Als je binnen vernieuwingen wacht op alle toestemmingen en instemmingen van iedereen, dan kom je nergens.

appelboor | 28-01-13 | 08:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken