achtergrond

Geenstijl

NS zette Fyra door ondanks twijfel België

aldifyra.png Ding-dong. Omroepbericht voor treinforenzen. Er rijdt nog steeds geen Fyra verder dan Breda. En hoewel de Belgen al een heel rangeerterrein aan extra treinen ingezet hebben tussen Roosendaal en Antwerpen/Brussel, lukt het NS niet om de oude Beneluxtrein tussen 020 en Brxl te laten rijden. Zonder overstap geen grenspassage, dus. Maar wel toeslag betalen voor de Fyra 020-Breda, svp. Tot zover het volkomen voorspelbare verwachtingspatroon qua handelswijze & klantenservice van de Nederlandse Spoorwegen. En dan nu de Je Verwacht Het Niet-factor: "De NS heeft de oude Beneluxtrein opgeheven terwijl het bedrijf wist dat de Fyra slechts tijdelijk toestemming had om op het Belgische spoor te rijden. De Belgische inspectie die toeziet op de veiligheid had alleen een voorlopige goedkeuring voor de hogesnelheidstrein gegeven tot 31 januari." Met andere woorden: waren de kreupele Italiaanse designspeeltjes niet uit elkaar gevallen door drie graden vorst, dan hadden de treinen in de loop van deze week alsnog stilgezet moeten worden. Terwijl stas Wilma Mansveld de Kamer bezweert dat het allemaal goed komt en VVD/PvdA de politieke guillotine in de vorm van een parlementaire enquête niet steunen, is in België vandaag de eerste hoorzitting over het Fyra-falen. De Belgen wisten namelijk al lang dat de spoorwegen die Fyra niet moesten kopen. Want papieren trein. Je kan lachen om dat landje van lintbebouwing en Goedele Liekens. Maar de echte bananenrepubliek zit aan de noordkant van de grens. LIVE 10:45: Hoorzitting volgen? Hier spoorboekje, daar omroepbericht.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.