Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tweede Kamer weet NIETS van EU

ZZzztkzzz.jpg Tweede Kamerleden die het vaderland en de koningin nog niet verraden hebben aan de EU, ze bestaan echt. Eén van de dappere strijders heet Pieter Omtzigt (#FF) en die maakt zich al een tijdje boos over de toegang die ons parlement heeft tot EU-documenten. De GeenStijl schreef al dat kamerleden blijkbaar niet eens mogen citeren uit EU-documenten, maar wat er nu in de stijlloze inbox verscheen verbaasde zelfs ons. Nederlandse politici weten niet een klein beetje over de gang van zaken bij de EU, nee, Nederlandse politici weten HELEMAAL NIETS van de EU. Niets, nada, niente. Kijkt u even mee op deze grafiek en zie dat van alle EU-lidstaten alleen Polen nóg minder inzage in documenten heeft dan Nederland. De Tweede Kamer ziet nu alleen de openbare documenten die iedereen al ziet, krijgt die opgestuurd door het kabinet en doet verder geen enkele moeite (op Omtzigt na dan) om meer transparantie te krijgen. Zodra het ook maar een beetje geheim wordt, en dan zijn die Limité-documenten nog het minst geheim, piest onze Tweede Kamer naast het potje. In Oostenrijk worden zelfs de top secret documenten (trede maximaal qua boemgeheim) naar het parlement gestuurd, in Nederland alleen de openbare documenten. Op deze manier is het dus mogelijk dat er per jaar dik 7000 'geheime' documenten aan de neus van de TK voorbijgaan. En voor het overige wat Omtzigt zegt: 'Het is opvallend dat parlementen in de voormalige communistische landen zoals Tjechie, Slowakije en Slovenie stukken beter geïnformeerd worden.' Hallo Den Haag. WAKKER WORDEN.

Reaguursels

Inloggen

Het is Tsjechië, niet tjechie (quote Omtzigt, onderaan stukje; sorry, obsessieve compulsieve (spellings-)stoornis).

vmbo-plutser | 25-01-13 | 13:01

Er waart een spook door Europa : Het eeuwige nepotisme steekt zeker in haar collectieve organen de kop weer op. Ons kent ons,zeker in Brussel.Niet voor niet wil het V.K. van Camaron de bemoeizucht terugdringen en de Noordelijke landen houden wijselijk hun mond wat betreft veroordelen van het V.K. Ze weten dat de zuidelijke schooiers gebaad zijn bij nepotisme.

Dolphi | 25-01-13 | 10:50

Onze oplettende te goeder trouw domme kamerleden. Jaaaa, Nederland weer eens op z'n best.

Iwmac | 25-01-13 | 08:19

@Kaas de Vies | 25-01-13 | 01:04 | + 0 -
dus.

Kaas de Vies | 25-01-13 | 01:11

@martinned | 25-01-13 | 00:56 | + 0 -
Dat is een denkfout. Het is een aanname nergens op gebaseerd.

Mensen die tegen de EU zijn kunnen dus niet stemmen dus.

Kaas de Vies | 25-01-13 | 01:04

Kaas de Vies | 25-01-13 | 00:49 | + 0

Mensen die niet gaan stemmen stemmen ook. Als je niet stemt, geef je aan dat je alles wel best vindt, en mag je dus ook niet klagen over wat er na de verkiezingen gebeurt.

martinned | 25-01-13 | 00:56

@martinned | 24-01-13 | 21:15 | + 0 -
Doen wat de kiezers willen, niet wat het volk wil.

Heeft weer met opkomst te maken.

En elke extra tussenstap verwaterd de democratische legitimiteit.

Kaas de Vies | 25-01-13 | 00:49

Misschien moet de SP eens meer aan "kennisdessimantie cq kennisvalorisatie" inzake zogenaamde "EU-geheimen en inhoud" richting andere politici en journaille doen. Ze kan dit soort documenten zo via haar politieke broeders uit het buitenland naar binnen tanken (ja je gelooft het niet maar met email kan dit binnen een minuut na aanvraag, cynisme mode off). Als ze het niet doet kan ze zich maar van een mening inzake de EU onthouden. Het wordt tijd voor de SP om eens echt goed kleur te bekennen en het verraad eens handen en voeten te geven. Anders rot maar op.

ad melkert | 24-01-13 | 22:44

Het is tragisch om te zien hoe de mensen op grond van fictieve vooronderstellingen hun eigen land en cultuur opgeven in ruil voor imaginaire voordelen van inlijving in een politieke super-kolos van documenten en statistieken en met een nieuwe abstracte mens, de nieuwe mens, de "Europeaan". Het zal niet de eerste keer zijn dat een groot politiek experiment verkeert in een ongekende horror.

Rest In Privacy | 24-01-13 | 22:36

@Nequebard | 24-01-13 | 17:16
De Nederlandse politiek interesseert zich ook niet voor Europa. Europa wordt alleen gebruikt als boeman. Moet er iets verandert worden:
www.youtube.com/watch?v=WOdjCb4LwQY

frank87 | 24-01-13 | 22:27

Laat ze maar dit maar lezen: eunmask.wordpress.com/
(vooropgesteld dat ze kunnen lezen!)

Predictor | 24-01-13 | 22:05

Aanvullend op mijn bovenstaande post: de oostblokland weten maar al te goed dat Warschau / Bratislava / Praag / Riga / Tallinn / Ljubjana etc. wat betref internationale politiek gewoon echt geen reet in de melk te brokkelen hebben. Daar hebben ze last van een waan-idee dat hun miezerige hoofdstadje ter zake doet. En daarom zetten deze guys zwaar geschut in in Brussels. Gewoon compleet volgens de machiavellistische principes. Op deze manier zijn ze in staat om boven hun eigen gewicht te knokken. Nederland zou beter moeten weten. Kijk naar de tich best grote Britten: die zijn hard op weg zichzelf totaal irrelevant te maken: in de EU heeft niemand nog zin om naar deze opportunistische zeikstengels te luisteren. Ze bereiken niets. Ook de Amerikanen hebben duidelijk gemaakt aan Camerons dat een UK dat uit de EU stapt irrelevant wordt en er geen sprake meer zal zijn van een 'special relationship'

rtheman | 24-01-13 | 22:00

Van Duyvenbode | 24-01-13 | 21:16 | + 1

rtheman | 24-01-13 | 21:49 | + 0

Nogmaals, dit is een beslissing van het Nederlandse kabinet, niet van wie dan ook in Brussel. In de regels die Brussel heeft uitgevaardigd voor limité documenten staat:

"Documents marked LIMITE may be given to any member of a national administration of a Member State and the Commission" en, zoals gezegd, worden leden van nationale parlementen overal in Europa tot de "national administration" gerekend.

martinned | 24-01-13 | 21:52

Eigen schuld. Nederlandse politici zien 'Den Haag' als het hoogst haalbare. Deze provinciale houding ten opzichte van internationale politiek heeft ervoor gezorgd dat Nederland alleen mislukte tweede rangs politici naar 'Europa' stuurt. Nederlandse carrière politici willen niet naar Europa (tenzij het een top functie betreft: zie Kroes en Dijsselbloem). Maar voor de rest gebruiken we Europa als vangnet voor uitgerangeerde politici die het niet hebben gehaald in Den Haag. Het resultaat van dit is dat ons lobby werk in de EU, in de bars en wandelgangen in Brussel dus, verricht wordt door tweederangs amateuristische faal politici. En ja die slepen niet zoveel binnen voor Nederland als de landen die de EU wel serieus nemen en hun politieke top-talent naar Brussel sturen. De oostblok landen zien dit heel scherp in on maar wens wat te noemen. Eigen schuld Nederland. Den Haag stekt geen fuck voor. Learn to live with it. And face reality: in Beussel moet je xijn als je iets wilt bereiken, niet in Haagje.

rtheman | 24-01-13 | 21:49

Macht en dictatuur zijn van alle tijden, daarom moeten we nu niet opkijken van eurocraten die in Brussel de rol spelen van farao's. De geschiedenis is de niet aflatende strijd tegen de concentratie van macht in de handen van weinigen. En de macht heeft zich altijd omhangen met medailles en zichzelf altijd laten kronen en prijzen. Vroeger waren het de koningen met hun "droit divin". Nu is het de EU met "de interne markt". In dit technocratische tijdperk klinken de legitimaties van de macht alleen wat pragmatischer en minder religieus dan vroeger, maar verschillen in wezen geen ene sikkepit.

Rest In Privacy | 24-01-13 | 21:16

Kaas de Vies | 24-01-13 | 20:55 | + 0

Dus geen fan van democratie? De leden van de raad doen wat hun kiezers willen.

martinned | 24-01-13 | 21:15

@martinned | 24-01-13 | 20:52 | + 0 -
Maar ze zitten daar allemaal in het geniep hun eigen (nationale) belangen in te geheim uit te wisselen in het onderhandelingsspel.

Does not compute.

Kaas de Vies | 24-01-13 | 20:55

@martinned | 24-01-13 | 20:37 | + 0 -
Dus er is helemaal geen gemeenschappelijk Europees belang. Het project is dus mislukt. Goed om te horen.
Kaas de Vies | 24-01-13 | 20:46 | + 0

Natuurlijk is er wel een gemeenschappelijk Europees belang. De leden van de Raad, net als de leden van elk politiek orgaan, zijn het er alleen over oneens wat dat gemeenschappelijke belang is. Dat is politiek. Van mij mag die arbeidstijdenrichtlijn waar Cameron zo tegen is gisteren nog afgeschaft, de socialisten willen hem houden, etc.

martinned | 24-01-13 | 20:52

@martinned | 24-01-13 | 20:37 | + 0 -
Dus er is helemaal geen gemeenschappelijk Europees belang. Het project is dus mislukt. Goed om te horen.

Kaas de Vies | 24-01-13 | 20:46

De eerste en derde kamer ook niet, de huiskamer weet het het beste!

Geurt Von Maulgeruch | 24-01-13 | 20:38

Kaas de Vies | 24-01-13 | 20:34 | + 0

Inderdaad ja. In het Europees Parlement zetten ze hun onderhandelingspositie ook niet in de krant. Daar zetten ze hem überhaupt niet op papier. In Nederland trekken de heren zich na de verkiezingen eerst eens een paar weken terug op een lommerijk landgoed voordat het land te horen krijgt wat er is besloten. Het geheim van succesvol onderhandelen is informatie: je wilt zoveel mogelijk te weten komen over de onderhandelingspositie van je tegenpartij terwijl je je eigen kaarten zo veel mogelijk voor de borst houdt.

martinned | 24-01-13 | 20:37

@martinned | 24-01-13 | 20:22 | + 0 -
Ja het is natuurlijk hartstikke vreemd om met open vizier te onderhandelen.

Zucht.

Kaas de Vies | 24-01-13 | 20:34

Waarom moet dat allemaal zo geheim zijn? Kan iemand mij dit uitleggen?

Nee, zelfs MartinEU niet.
Kaas de Vies | 24-01-13 | 16:03 | + 15

Omdat je het zo vriendelijk vraagt. (Ik was hard aan het werk, dus geen GS.)

De meeste limité documenten zijn alleen tijdelijk vertrouwelijk. Dat is om te beginnen al niet hetzelfde als geheim. (Want: duizenden mensen kunnen meelezen, inclusief de Chinezen.) Voor de geheime dingen, inclusief het waarom, zie hier: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriSer.... (art. 2 geeft uitleg.)

Voor meer uitleg over Limité documenten, zie hier: register.consilium.europa.eu/pdf/en/06.... (Het lijkt me niet handig om dat allemaal te gaan zitten knippen/plakken.) Kort gezegd, documenten zijn limité omdat het interne raadsdocumenten zijn. Dit geeft delegaties (= lidstaten) de mogelijkheid om zich vrijer uit te laten over hun onderhandelingspositie ("ik wil X, maar ik accepteer alles dat beter is dan Y") dan mogelijk zou zijn als alles de volgende dag in de krant (haha) zou staan.

martinned | 24-01-13 | 20:22

Hoe de f*ck is dit de schuld van de EU?

martinned | 24-01-13 | 20:13

Toont wel weer aan dat "onze" volksvertegenwoordigers hele slimme mensen zijn.
Niks kunnen maar toch bakken met geld binnen harken , waar kan ik me aanmelden?

Staatsschopper | 24-01-13 | 19:47

De EU, een paradijs voor anti-democraten.
Ben benieuwd of D66, als fervent EU-voorstander, nu haar naam gaat aanpassen aan de realiteit. (AD66 is wellicht meer EU-bestendig.)

V®aagTeken | 24-01-13 | 19:36

En evengoed als een gek alles tekenen, stel je voor dat Nederland hierdoor te laat komt!

lanexxx | 24-01-13 | 19:10

Zou Rutte en zijn bij elkaar gezochte prutsers er volgende week nog zitten?
Ik ben eigenlijk wel bang dat het toch zo is.

jasser | 24-01-13 | 18:57

De EU is ooit begonnen als een super idee van een Europese gemeenschap en is nu verworden tot een gemuteerde onverzadigbare octopus die erop gericht is de staten te beroven van onafhankelijkheid en soevereinitei en zo alle macht op te zuigen. Dat op de top van dit monster ongens als Schulz, Barroso, Van Rompuy, Dijsselbloem enz. staan, die nooit gekozen zijn of zou zoiuden kunnen worden uitgeschakeld, versterkt het steeds toenemende despotische karakter van de EU.

ecologiste | 24-01-13 | 18:56

Neder(ig)land, het "Aleid Wolfsen" van Europa...

C.Litoris | 24-01-13 | 18:53

Neder(ig)land, het "Aleid Wolfsen" van Europa...

C.Litoris | 24-01-13 | 18:53

Dat referendum moet er komen, net als in de UK. Bij de EU blijven of niet? Ik weet zeker dat de meerderheid van NL eruit wil stappen.

terreurinmneur | 24-01-13 | 18:52

Dit is wel heel treurig... Waarom krijgt Oostenrijk trouwens zo veel? Zelfs Duitsland en Frankrijk krijgen minder te zien.
En inderdaad, dit is geen grafiek.

reinaarden | 24-01-13 | 18:44

Nu bij 1 vandaag reclame voor partij 50+. Ze zijn natuurlijk als de dood dat al die ontevreden ouderen pvv gaan stemmen. En zo stemmen er weer heel wat mensen voor Europa die eigenlijk tegen zouden zijn in een referendum.

Afgeschminkte Bassie | 24-01-13 | 18:43

ook als het geen getallen zijn in die tabel trouwens.

141535979 | 24-01-13 | 18:43

zo'n ding met een heleboel kolommen en rijen getallen heet een 'tabel'!

141535979 | 24-01-13 | 18:40

Gisteren zag ik Vleespet Samsom op tv. Wat of hij vond van David cameron. Nou ja wat betreft bureaucratie had Davis wel gelijk, maar.....

GVD Samsom als jij vindt dat cameron op dat punt gelijk heeft waarom stap je dan niet uit die totalitaire partij van minnebroeders? Dijsselbloem is net via achterdeurconstrucite bewirookt en benoemd. Jij bent een enorme liegbeest Samsom, hoor je dat en geloof maar niet dat ik de enige ben die jou door heeft, volksverlakker.

ecologiste | 24-01-13 | 18:40

Informatie die nog gemanipuleerd moet worden omdat die niet past in het beleid wordt NOOIT maar dan ook NOOIT vrijgegeven. Als iemand dat wel doet wordt hij/zij ge-excommuniceerd of krijft gewoon een ongelukje. Gelukkig zijn er nog onwetenden maar eigenlijk best wel jammer. De wereld zal nooit meer zijn zoals het eens misschien wel was. Glas plas was. Leve de EUSSR demogagie en totalitaire dictatuur.

ecologiste | 24-01-13 | 18:34

Ja, Den Haag wakker worden! En hun fel begeerde toekomstige EU baantjes dan?

doskabouter | 24-01-13 | 18:25

@Hans Gruber | 24-01-13 | 16:22
Dat heeft die Jörg Haider vast nog af kunnen dwingen.

Ven1V1d1V1c1 | 24-01-13 | 18:25

@WirMachenMusik | 24-01-13 | 17:18
Politici melden niets voor niets
"De EU daar worden WIJ beter van."

Ing. eslapen | 24-01-13 | 18:14

in Twente wisten ze het gelukkig wel... www.destemvantwente.nl/

nou ja, geenstijl reaguurderslegioen, in 2014-2015 zijn er weer verkiezingen en dan kunnen jullie WEL een keer CDA stemmen...

eenKAA | 24-01-13 | 18:11

Voor mensen die van niets weten, weten ze een hoop onzin uit te kramen over europa dingetjes.

MarcS | 24-01-13 | 18:09

Didi is niet bang voor de uitkomst van een eventueel referendum, echter als het puntje bij paaltje komt, wil onze 'democraat' Didi geen referendum meer.
Dat zegt genoeg.
Een de zg Europese verkiezingen is alleen maar kiezen tussen:
heel veel EU of nog veel meer EU.
Dat schiet lekker op.

ProAsfalt | 24-01-13 | 17:46

Waar ze hier in Nederland wel heel goed in zijn is de EU de schuld geven van eigen falen en onkunde.

<i>Het moet van Brussel, lekker puh,</i>

TheStef | 24-01-13 | 17:44

PvdA en VVD zijn voor Democratie.
Alleen niet als het om de EUSSR gaat.

ProAsfalt | 24-01-13 | 17:42

Verbaast me niks.
Volgens onze Eurofielen (meerderheid parlement) is de EU zo ONVOORWAARDELIJK O.K. , die hoef je dan ook niet meer te controleren he?

Hufter | 24-01-13 | 17:42

9 en 10 Februari is er een Emigratie beurs, hoog tijd dat ik die eens ga bezoeken.

Faux pas | 24-01-13 | 17:39

Volgende keer gewoon PVV stemmen, gaan we samen met de UK tegen de FASCISTISCHE EU samen werken.

funkyd | 24-01-13 | 17:38

Nederland het braafste en naïefste jongetje van de klas dankzij eu diplomaten.

websenior | 24-01-13 | 17:36

Ja, we hebben ze, heel goed, maar nu gaan ze in het nederlandse rechts systeem en met die slappe D66 rechters hoeven ze echt niet bang te zijn voor welke straf dan ook. 10 uur taakstraf, en twee maanden geen haargel gebruiken is waarschijnlijk de zwaarste straf die onze wereldvreemde rechters kunnen bedenken.

denoorman | 24-01-13 | 17:29

Ach, waarom zouden ze een verzoek indienen om toegang te krijgen tot die informatie? Dan wordt het alleen maar moeilijker om dit stomme beleid te verdedigen. Hoe meer mensen weten, hoe meer ze zich realiseren dat de Europese Unie niets meer is dan het fantasieproject van een parasitaire elite.

Economisch gewin? De lidstaten van Europese Unie hebben sinds 1993 structureel lagere economische groei dan vergelijkbare landen die zich buiten hebben weten te houden. Bovendien legt de Europese Unie uit misplaatst idealisme handelsembargo's op aan een aantal opkomende markten, dus voor wereldwijde handel is de Europese Unie ook totaal ruk.

En wat betreft de vrede: Europa had geen kans om nog een oorlog te beginnen - er was teveel chaos en ellende, gevolgd door de Koude Oorlog. De Europese Unie is bovendien pas in 1993 officieel opgericht en heeft tot nu toe aan de basis gelegen van behoorlijk wat onrust en ellende.

Ik zeg weg ermee.

Nequebard | 24-01-13 | 17:16


Er zijn genoeg wakkere Nederlanders die dat in aanloop naar het ESM of de Codex Alimentarius al ondervonden hebben... Totaal geen, of onthutsend onnozele antwoorden op verzoeken tot duiding.
En nu zijn we met z'n allen verbaasd dat we niks meer te vertellen hebben over ons eigen land. Goh.

pfffft! | 24-01-13 | 17:05

Goed gedaan Pietertje.

Pindakees | 24-01-13 | 17:02

De meeste hebben alleen maar gestudeerd en ambtelijke functies gehad. De werkelijkheid of hoe het er aan toe gaan in Nederland weten en kennen ze niet: laat staan dat ze iets weten over Europa

hetverstandvan | 24-01-13 | 16:59

De tweede kamer weet voldoende. De instructie is, als het om de EU gaat, overal ja op zeggen. Scheelt een hoop lezen van stukken waar je verder toch niks over te zeggen hebt. Zo rollen de EU en onze partijen. Partijen die elkaar zo nu en dan als stukje volkstheater in de haren vliegen om het vervolgens samen in de kroeg te gaan hebben over hun carrierekansen.
Het Europeese masterplan ligt allang klaar, het moet alleen verkocht worden aan het volk. Dat is de voornaamste taak van politici; ons dom houden, kritiek downplayen, alle vooruitgang van na de oorlog ophangen aan de EU en ondertussen verder de geplande verarming van de bevolking doorvoeren.
En dan Samsom, de socialistische vleespet met hondenogen "ik ben niet bang voor een referendum".... om er dan snel overheen te praten om aan te geven dat de volgende verkiezingen ons referendum zijn. Laat je niet misleiden door die 'the joker' glimlach. Onze politici zijn door en door verrot (een enkeling uitgezonderd).

Afgeschminkte Bassie | 24-01-13 | 16:51

Het enige doel van politici en bestuurders is de eigen positie, geld en macht. Je gaat dat toch niet doen voor de mensen zeker?

Rest In Privacy | 24-01-13 | 16:51

"U bent een belasting betalende nederlander die mij gekozen heeft. Als u vervolgens kritiek durft te hebben op de EU dan noem ik u een nostalgist die alleen maar de gulden terug wilt. Volksvertegenwoordiging is slechts een duur woord in scrabble, capice?"
 
-Den Haag

 

Aszeran | 24-01-13 | 16:46

'Omtzigt begint vervelend te worden. Die man wil van alles van de hoed en de rand weten. Volgende keer staat hij niet meer op de lijst' aldus Piet Hein Donner tijdens een onderonsje met Elco Brinkman.

Strohond | 24-01-13 | 16:45

zou die uitkomst van het een (eventueel) tweede referendum ook verbazend zijn? Als je naar dit soort meldingen kijkt denk ik van niet.

starbuck280 | 24-01-13 | 16:42

Triest, op 5 Januari 2010 is dit door middel van een openbare brief aan de premier aangekaart door de voorzitter van de eerste kamer in verband met de destijds nieuwe werkwijze Europa. Ministeries stuurden toen niks door naar beide kamers en 3 jaar later is er dus geen crap mee gebeurt, lekker tempo daar.
Brussel is absoluut geen baken van democratie, maar in elke stap van hun beleidsvorming hebben parlement en Senaat een mogelijkheid om het beleid en nieuwe wetten tegen te houden of bij te sturen. Uiteindelijk moeten deze instituten toch elke wet ratificeren om van effectief te worden binnen onze grenzen. Het kabinet blokkeert dus bewust, of gewoonweg door incompetentie, onze nationale stem in het Europees beleid.

mr.knetter | 24-01-13 | 16:42

@normanius | 24-01-13 | 16:37 |
Mee eens, maar als hij komt dan komt hij totaal onverwacht, en dat is dan weer leuk.

bennutzat | 24-01-13 | 16:41

@normanius | 24-01-13 | 16:37 |
Dank u, wat revolutie betreft ben ik het bijna met u eens. Revolutie komt pas wanneer men bíjna niets te verliezen heeft. Dat is het moment dat mensen er alles aan doen om dat laatste beetje vast te houden.

SamKoeman | 24-01-13 | 16:40

Dat toontje en de expressie op het gezicht van Samsom vanmorgen op het staatsjournaal zei meer dan duizend woorden... De insiders binnen het kabinet weten wel degelijk wat er zoal op de agenda staat, en de rest is simpelweg te incompetent om de verantwoordelijkheden van een volksvertegenwoordiger op fatsoenlijke wijze uit te voeren.

Desmoulins | 24-01-13 | 16:38

@ SamKoeman | 24-01-13 | 16:13 |
Een revolutie ontketent zich pas wanneer men niets meer te verliezen heeft en het feitelijk niet slechter kan worden. Helaas hebben we dit punt in NL nog niet bereikt daar in de algemene zin iedereen nog steeds meent iets te verliezen te hebben waardoor serieus draagvlak voor een revolutie tot op heden alleen door middel van de onderbuik leeg reaguren geëtaleerd wordt.
.
overigens ben ik het met u eens dat er na deze zoveelste faal op faal op faal nu echt eens wat vanuit de kant van de burger moet gaan gebeuren.

normanius | 24-01-13 | 16:37

Als je die transparantie uit zou zetten naar netto-afdracht aan de EU, dan zou je dus helemaal moeten schrikken. GS wil dus vertellen dat dat parlement gewoon elke keer blanco cheque's uitschrijft, zonder enige moeite er voor te doen er achter te komen, waar dat allemaal naar toe gaat. Over de incompetentie van een compleet instituut gesproken...

Ben benieuwd wat onze keizer der democratie, Alexander Pechtold hierover heeft te zeggen. Waarschijnlijk niets omdat hij zelf allang Bilderberg-geïnformeerd wordt, over waar het allemaal naartoe dient te gaan. Schandalig zoals hij zelfs zijn eigen partij's enig werkelijk verworven kroonjuweel verloochend, door tegen Cameron's (en ons) referendum te zijn. Deze keizer weet zelfs reeds dat hij in z'n naakie staat, maar kent geen enkele schaamte.

D66 heeft nu dus officieel geen enkele toegevoegde waarde, noch enig diversificerend kenmerk meer, in ons Nederlandse politieke landschap.

Ven1V1d1V1c1 | 24-01-13 | 16:36

De top secret documenten zijn zo top-secret dat de teller op nul blijft steken. Zelfs voor de statistische gegevens wordt ontkend dat er uberhaupt top-secret documenten bestaan.

Badderbeest! | 24-01-13 | 16:35

Ik geef het op.

Uw Verzekeringsadvis | 24-01-13 | 16:34

Ben zeer benieuwd wat ik als burger allemaal niet mag weten. Weet ik ook meteen waarom. Alleen al aan het gegeven op zich dat ze spastisch dwangmatig en angstvallig alles geheim houden moet veel ruchtbaarheid worden gegeven.

Gallemies | 24-01-13 | 16:33

En toch zijn 'ze' van mening dat er geen referendum mag komen, zij nemen deze verantwoordelijkheid wel voor het volk... Na de tirade van de PvdA en de lachwekkende reflexreactie van onze MP op de toespraak van Cameron, lag dit wel in de lijn der verwachting. Alles wijst erop dat onze volksvertegenwoordigers zeer weinig van de hele materie begrijpen, en dat ook weigeren te doen. Zo klinkt iedere vorm van kritiek op de EU natuurlijk al snel als radicaal of extreem. Zij geloven namelijk werkelijk in de kolder die men aanvoert over de wenselijkheid van een steeds verdergaande Europese integratie.

Desmoulins | 24-01-13 | 16:33

Zo gauw je geen inzage krijgt wordt je genaaid!
Klare zaak lijkt me...

paddostoel | 24-01-13 | 16:33

Off topic:
Een rechter die tijdens de behandeling van een groepsmishandeling met dodelijke afloop in slaap valt.
www.telegraaf.nl/binnenland/21244087/_...
Krijgen we daar ook nog iets over te horen op GS. Of is dat meer iets voor de PO ;-)

WirMachenMusik | 24-01-13 | 16:33

Ja, we staan er mooi op. Een volksvertegenwoordiging die niet geïnformeerd is, een publieke omroep die op dit gebied aan de lopende band aan propaganda doet en niets meer is dan een spreekbuis.

Hoe iemand bijvoorbeeld met een stalen gezicht durft te beweren dat de EU wel degelijk democratisch is, dat is me werkelijk een raadsel. We kiezen op een partij, die kiezen hun bewindsvoerders en die bewindsvoerders kiezen vervolgens types als Van Rompuy en Dijsselbloem. Dat is indi, indi, indirecte democratie en zelfs dat nog niet, want als je op een partij kiest, kies je voor honderden onderwerpen tegelijkertijd. Wie houdt er nou rekening mee dat Dijsselbloem verkozen wordt in Europees verband als hij zijn hokje tijdens de nationale verkiezingen rood kleurt?

En dan dat eeuwige gelul over 'Europa levert ons geld op.' Alles wordt maar op een grote hoop gegooid. Ja, natuurlijk levert vrijhandel binnen Europa geld op, daar is iedereen het wel over eens. Maar dat is heel wat anders dan een gezamenlijke munt invoeren. Een type als Pechtold maakt het nog bonter: die kijkt gewoon naar de economische cijfers sinds 2001, et voila, sterke economische groei. Alle andere factoren (zeepbel, verbeterde omloopsnelheid vanwege technologische vooruitgang etc.) worden zo maar even aan de kant geschoven.

Tegen zoveel stupiditeit is geen kruid gewassen, zeker als kritische geesten bij een potentieel controlerend orgaan als de publieke omroep bijna geheel afwezig zijn. Ik heb een tijdje gedacht dat dat moedwil was, maar begin steeds meer te vermoeden dat ze daar werkelijk niet beter weten.

Moishe Pipik | 24-01-13 | 16:32

Ik moet er nog bij vermelden dat het tegenwoordig nog steeds de nationale lidstaat is die de grootste invloed heeft in Brussel. De Commissie is de slaaf van de Europese Raad en Het Europees Parlement is de naam parlement nauwelijks waard.

SamKoeman | 24-01-13 | 16:32

Volgens mij zit Merkel tot aan haar strot toe in de tentakels van de bedrijfslobbies en is Rutte de marionet die het hier allemaal moet gaan uitleggen.

Terpen-tijn | 24-01-13 | 16:30

@janneman1977 | 24-01-13 | 16:22 |
Ik vind een vreedzame oplossing beter. Mijn punt is dat de mensen die hier over revolutie spreken aan het bluffen zijn aan de politieke pokertafel. Praatjes vullen geen gaatjes, dat is vaak de houding tegenover politici, maar niet tegenover zichzelf.

@sjipsknip | 24-01-13 | 16:23 |
Er zijn twee manieren waarop de EU de lidstaten bestuurt: Richtlijnen en verordeningen. Verordeningen moeten onverkort geïmplementeerd worden (Bekanntmachung, in uw woorden), een richtlijn biedt ruimte aan het nationale parlement om de richtlijn aan te passen aan de nationale situatie.

SamKoeman | 24-01-13 | 16:30

Mooi. Het is dus niet Brussel dat ondemocratisch is, maar de regering. Jeweetwel, die met die ongekozen familie aan het hoofd.

Red mij niet | 24-01-13 | 16:29

'Op deze manier is het dus mogelijk dat er per jaar dik zevenduizend 'geheime' documenten aan de neus van de Tweede Kamer voorbijgaan.'
.
Pfff, bespaart een hoop bomen.

Van Dikhout | 24-01-13 | 16:29

Ik vind het raar dat er uberhaupt zoveel geheime documenten zijn in Brussel.

sitzkrieg | 24-01-13 | 16:27

Nog even terug naar de brief van Timmermans d.d. 18 januari jl. Openingszin: "De Eerste en Tweede Kamer behoren tot de nationale parlementen van lidstaten van de Europese Unie die zeer uitgebreid worden geïnformeerd over, en betrokken bij, de besluitvorming tussen de 27 lidstaten in de Raad." Als de gegevens in de grafiek kloppen, lijkt mij dat de minister omtrent de mate van uitgebreidheid van de informatieverstrekking de kamers simpelweg onjuist heeft geinformeerd.

Royal Dutch | 24-01-13 | 16:27

Ze hoeven er ook niks over te weten>> ergens ver weg zit een soort uber-overheid die ze vertelt wat er gaat gebeuren.
Kabinet is verworden tot een doorgeefluik, een boodschappenjongen voor het volk met (altijd) slecht nieuws.

Terpen-tijn | 24-01-13 | 16:26

De lidstaten van de EU en de Europese Commissie hebben vorig jaar miljarden euro’s verspild, concludeert de Europese Rekenkamer in het jaarverslag van de begroting van de unie. Volgens de rekenkamer steeg het aantal fouten in betalingen tot 3,9 procent van de totale begroting van 129,4 miljard euro.
www.nrc.nl/nieuws/2012/11/06/europese-...

drs.Nee | 24-01-13 | 16:25

schele3749 | 24-01-13 | 16:19 |
Die Zwitsers trekken altijd hun eigen plan. In de praktijk heb ik gemerkt dat vooral Afrikanen en Moelanders eruit worden getrokken. Zag in Lugano afgelopen zomer wel iemand van zijn terrasstoel opstaan om rustig naar de wc te gaan met het onbeheerd achterlaten van telefoon, portemonnaie en sleutels en het lag er gewoon nog toen meneer terug kwam. Dat dan weer wel.

Lucifer | 24-01-13 | 16:25

Of juist heel doordacht van de EU die ook wel inzien dat onze kamerleden en senatoren onbenullen, klaplopers en populistische lultrappers (allemaal!) zijn. Die vertrouw je nog niet eens de onthulling van een nieuw logo toe. Ik denk dat je dit staatje het beste kunt zien als een competentieprofiel en Nederlandse politici falen bunkerhard!

Sliptong | 24-01-13 | 16:25

@ SamKoeman | 24-01-13 | 16:19 | + 0 -

Zoiets als in de trant van 'Bekanntmachung' dus kan volgens onze grondwet?? Snap nu dus waarom de politie gewoon is blijven doorwerken tussen 40-45. Nou dan wordt het zeker tijd voor revolutie want onze politici leveren ons gewoon uit zonder dat ze weten waaraan en onze grondwet maakt dat nog mogelijk ook.

sjipsknip | 24-01-13 | 16:23

Huh, waarom is Oostenrijk de enige die inzicht in vrijwel alles krijgt? Zelfs de Duitsers als grootfinanciërs van Europa hebben dat recht niet afgedwongen?

Hans Gruber | 24-01-13 | 16:22

SamKoeman | 24-01-13 | 16:13 | + 0 -
ja dat is wat de EU nu nog mist een Marinus van der Lubbe
dan kunnen ze alle tegenstanders van de EU terroristen noemen en de pers nog meer censureren

janneman1977 | 24-01-13 | 16:22

Het is toch ook geen wonder dat we genaaid worden en de EU haten?! En voor die politieke lapzwanzen heb ik geen goed woord over. Aanklagen wegens landverraad of ontslaan wegens lakse houding met verstrekkende gevolgen! Man man wat een land...

Doc Damage | 24-01-13 | 16:22

sjipsknip | 24-01-13 | 16:15 |

Een constitutioneel hof is inderdaad waar het NL aan ontbreekt. En dat merk je.
Nog beter een volledig constitutioneel hof op EU niveau en niet dat slappe aftreksel van ECJ en Conference of Constitutional Courts wat er nu is) Maar dat zal helaas nog wel even op zich laten wachten.

CumGranoSalis | 24-01-13 | 16:21

Het braafste jongetje van de klas, laat zich weer in in zijn lunchtrommel pissen door de pestkoppen, en staat erbij te glimlachen.

Skeletor de dikke | 24-01-13 | 16:21

Ik trek de portemonnee alvast.... waar mag het geld deze keer heen?

ZDEV | 24-01-13 | 16:19

@sjipsknip | 24-01-13 | 16:15 |
Dat zal niet helpen. Onze grondwet staat dit gewoon toe. Artikel 92 en 93 zijn hier van belang:

92) Met inachtneming, zo nodig, van het bepaalde in artikel 91, derde lid, kunnen bij of krachtens verdrag aan volkenrechtelijke organisaties bevoegdheden tot wetgeving, bestuur en rechtspraak worden opgedragen.

93) Bepalingen van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties, die naar haar inhoud een ieder kunnen verbinden, hebben verbindende kracht nadat zij zijn bekendgemaakt.

SamKoeman | 24-01-13 | 16:19

@ Lucifer | 24-01-13 | 16:15 |
rare wikipedia pagina:
"Personencontroles aan de Zwitserse grens zijn hiermee sinds 12 december 2008 opgeheven."

Niet waar ik over de grens ging, daar stond gewoon een gebouwtje inclusief douaniers en mensen werden gewoon gecontroleerd.

schele3749 | 24-01-13 | 16:19

"zucht"
Waarom gaat belangrijk willen doen, zoals gekozen willen worden in de kamers, altijd gepaard met incompetentie?
Soms zou je inderdaad gaan verlangen naar een meritocratie, waarin alleen mensen met bewezen capaciteiten dergelijke maatschappelijke verantwoordelijkheden mogen dragen.

lekkurlinx | 24-01-13 | 16:19

Dat de TK niets mag weten is op zichzelf al vertrouwelijke informatie heur.

bennutzat | 24-01-13 | 16:19

Wanneer je een Eurofiel in Den Haag laat twijfelen aan zijn geloof, dan staat daar de doodstraf op.
.
De Tweede Kamer scheldt het liefst de burger de huid vol of strooit reclameslogans rond en informeert zichzelf vooral niet.
.
VVD-ers en D66-ers zijn het slechtst geinformeerd over de EU. Die denken dat het een liberaal walhalla is, terwijl de sociaal-democraten en christen-democraten in Brussel de absolute macht hebben. Als dat ooit democratisch wordt, kun je de VVD en D66 opdoeken. Dat weten ze niet eens.

tipo | 24-01-13 | 16:19

Geheime documenten? In een democratie hoort de overheid volkomen transparant te zijn. Defensie, veiligheidsdienst en zaken in het landsbelang bij hoge uitzondering iets minder transparant. Brussel heeft voor de belastingbetalende burger blijkbaar nogal wat te verbergen.

Bertus Betonsloper | 24-01-13 | 16:19

tweede kamer weet niets van niks.

Veel Vaak | 24-01-13 | 16:18

Tja wat moet je hier nog op reaguren? Onzde politici zijn totale faalhazen. Dit is een zeer kwalijke zaak, onze 'volksvertegenwoordigers' kunnen hun grondwettelijke taak niet eens vervullen. Wordt het niet eens tijd dat het hele EU gebeuren net als in Duitsland eens aan onze grondwet getoetst gaat worden?

sjipsknip | 24-01-13 | 16:15

Nou kan je me veel wijsmaken, maar niet dat dit een grafiek is.

John McClane | 24-01-13 | 16:14

Ik hoor hier steeds vaker het woord revolutie voorbij komen. Het lijkt nochtans bij ideeën te blijven, want wanneer gebeurt er iets? Een huisje huren tegenover het parlement , een tunnel graven, vol stoppen met buskruit en knallen maar? Met alleen maar gelul komt die revolutie er niet. Maar ik durf mijn hoofd erom te verwedden dat als mensen daadwerkelijk iets proberen, ze hier afgeschilderd worden als op zijn best hippies en gekken, en op zijn slechtst terroristen.

SamKoeman | 24-01-13 | 16:13

Tjechie?, Omtzigt heeft een nieuw land in de EU ontdekt? (onbestaande landen worden zelfs beter geïnformeerd dan Nederland!?).

vmbo-plutser | 24-01-13 | 16:13

Gek genoeg vermeldt GS altijd (allemaal!!!1!) de partij van politici... behalve nu.

hfakker | 24-01-13 | 16:13

en dat is dus een CDA-ERT!!!
Zie je wel dat het kan.

*Prime Minister Omtzigt of The Netherlands..." niet klinken vindt*

hfakker | 24-01-13 | 16:12

WirMachenMusik | 24-01-13 | 16:10
Sorry, slordig geschreven. Volgende keer beter.

WirMachenMusik | 24-01-13 | 16:11

Is dus geen gevolg van EU beleid of een ondemocratische EU, maar van onze eigen falende vertegenwoordigers. Die voor het gemak doen alsof ons alles overkomt en we nergens iets over te zeggen hebben.
Geen wonder dat de EU in NL zo'n slecht imago heeft: alles wat goed gaat danken we aan onze NL politici, alles wat fout gaat 'komt door Brussel'. Bah.

Peerkepeer | 24-01-13 | 16:11

De EU doet op grote schaal hetzelfde als Den Haag op iets kleinere schaal doet naar de burgers :

Bek dicht en betalen!

James Lastig | 24-01-13 | 16:11

Gelukkig gaat Nederland nu ook een graai in het ESM potje doen met de nationalisatie van de SNS, daar is het potje immers voor.
-
Oh Wacht, dat mag niet van de EU, dat moet NL zelf maar oplossen.
-
Sterf unie, sterf.

drs.Aeneid | 24-01-13 | 16:10

Doet me denken aan een reportage op de Duitse TV waar Duitse parlementariërs van de regeringspartijen (Ja-stemmers dus) die onderweg waren naar de plenaire stemming over het ESM-verdrag. Ze wisten van toeten noch blazen.Zelf niet eens bij benadering te raden om welk bedrag het ging. De meesten vertoonden zelfs geen spoortje van schaamte na die ontmaskering.
En dit terwijl een meerderheid van de Duitsers tegen het verdrag waren.
www.refdag.nl/nieuws/economie/meeste_d...
Dat zijn dus dezelfde parlamentariërs die (ook hier) steeds komen beweren dat het volk de deskundigheid mist om via referenda over complexe aangelegenheden te oordelen.

WirMachenMusik | 24-01-13 | 16:10

Misschien is een referendum over de EU handig......

EigenVolkEerst | 24-01-13 | 16:09

Het lijkt mij dat er eens een actie moet komen om meer leden bij POWNED te krijgen. Die kunnen dan eens eindelijk al een soort Democratie-waakhond gaan optreden. In plaats van dat gerommel in de marge dat nu gebeurt. Dus.... wordt allen lid en zorg dat die omroep heel groot wordt. Het is een beetje krom, dat weet ik, want we zijn natuurlijk met zijn allen tegen de Publieke Omroep maar (vrij naar Fortuyn) "We kunnen niet anders".

Ko Reander | 24-01-13 | 16:09

Nederland is het schandknaapje van Herman Achille Van Rompuy.

sTiRf | 24-01-13 | 16:07

Eurofilie draait om dogma's en toekomstige, goedbetaalde baantjes. Sinds wanneer speelt feitenkennis ook een rol?

harbi | 24-01-13 | 16:07

een CDA'er, toch wel.

De Krab van Berrege | 24-01-13 | 16:06

Den Haag weet niets van de EU, maar ook geen fuck van het eigen land. Want burgers zijn bah, de zakken moeten vol, verantwoordelijkheid doorschuiven naar Brussel en de doofpot is heilig.

Pastor Sippenhaft | 24-01-13 | 16:05

Het wordt inderdaad hoog tijd dat die Federale Europese Staat er gaat komen.
Dit halfbakken gedrocht heeft niemand wat aan.

CumGranoSalis | 24-01-13 | 16:05

De meerderheid in de Tweede Kamer heeft blindelings vertrouwen in de EU, vindt het net als bij een sekte helemaal niet belangrijk om te weten waar die miljarden belastinggeld aan worden besteed.

drs.Nee | 24-01-13 | 16:04

Helemaal eens, ik volg Pieter Omtzigt op twitter en heb veel respect voor z'n dossierkennis en vasthoudendheid, alleen jammer van die kudtpartij van 'm.

gentle giant | 24-01-13 | 16:03

Ach zolang ze maar hun poen krijgen de rest boeit ze niet.

streknek | 24-01-13 | 16:03

Waarom moet dat allemaal zo geheim zijn? Kan iemand mij dit uitleggen?

Nee, zelfs MartinEU niet.

Kaas de Vies | 24-01-13 | 16:03

Veel beloven, weinig geven.
Doet NL in vreugde leven.

Godsammekraken | 24-01-13 | 16:02

Het verontrust dat GS steeds vaker als hoeder des vaderlands moet optreden. Maar ga vooral zo door. Chapeau!

Bixier | 24-01-13 | 16:02

We lopen Europees voorop met de bestrijding van de democratie! Hoeraa!

Godsammekraken | 24-01-13 | 16:02

Free markets, jail politicians.

drs.Aeneid | 24-01-13 | 16:02

Wel betalen, niks krijgen. De staten generaal wordt van links en rechts genomen waar ze bij staat.

gristen | 24-01-13 | 16:02

Onge-fucking-lofelijk. Het wordt hoog tijd om uit die klote EU te stappen of anders een revolutie tegen die soort verdeel-en-heers-bestuurders te starten.

HaatAth3ist | 24-01-13 | 16:01

Het zijn écht prutsers daar in Den Haag. Ieder cliché blijkt eerder nog erger waar dan dat je er mee zou overdrijven. En maar dik betaald worden voor die laksigheid.

Rest In Privacy | 24-01-13 | 16:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland