Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RUZIE! 'Fyra fiasco schuld NS'

aldifyra.pngCombineer 'overheid' met 'project' en de uitkomst is faal, dat is niks nieuws. Betuwelijn, triltorens, wildbruggen, faaljagers, tunnels, blunderputten en hogesnelheidslijnen: zodra de overheid zich er tegen aan gaat bemoeien gaat het steevast fout. Iedereen die met de overheid werkt, weet namelijk dat er grotendeels amateurs bij de overheid werken. Dat nodigt uit om het rustig aan te doen, veel meer geld te vragen en veel minder te leveren, uiteindelijk doet de overheid toch niks, als ze überhaupt al snappen waar het over gaat. Het huidige faalproject heet de Fyra, en het grote vingerwijzen is begonnen. De Fyra faalt al jaren opzichtig en kost miljard na miljard (uw geld), maar inmiddels is de aandacht voor deze überfaal op z'n hoogtepunt, nadat de treinen vrij letterlijk van ellende uit elkaar pleurden waarop de Belgen besloten het hele zooitje te boycotten. En dus zeggen ambtenaren over de NS: HULLIE SCHULD! Morgen in de krant zegt de NS dat alles de schuld is van de overheid. Daarna komt er ruzie tussen de RvC en het bestuur, daarna tussen de minister en de OR, daarna tussen de koffiedame en de toiletjuffrouw. Enz. enz., zo gaat dat nog even door, een week of wat, en uiteindelijk is alles de schuld van Wilders en/of de GeenStijl. Let maar op. Inmiddels willen het CDA en D66 een parlementaire enquete naar de Fyasco, een tamelijk zwaar politiek middel, maar dat is misschien maar goed ook. Goede reis! Oh wacht. Update: Nevermind, VVD en PvdA willen géén parlementaire enquete. Want te traag middel waar reizigers nu niets aan hebben. En natuurlijk willen de regeringspartijen voorkomen dat er in de toekomst ministerskoppen moeten rollen naar aanleiding van zo'n enquete.

Reaguursels

Inloggen

Dat ding werd geïntroduceerd tijdens de horrorwinter des doods. Geef t een kans; zodra het beter weer wordt zal deze trein rijden als een auto.
Mark my words!

Bakito | 23-01-13 | 15:03

Inderdaad, naamloos 23 - 20.14: de beste in zijn klasse. Bovendien de veiligste, wat bij een déraillering (uit de rails lopen) bij hoge snelheid is gebleken dat deze trein in zijn geheel in de spoorrichting bleef, dank zij de gecombineerde boogies met eigen aandrijving per wagonkoppeling. Als de Siemenstreinen ook zo waren gebouwd, dan waren de gevolgen destijds in Eschede niet zo erg geweest. Daar knalden namelijk de uit de rails gelopen en van elkaar losgekomen rijtuigen in volle vaart tegen de zijkant van een viaduct aan. Maar ja, de AGV kost dan ook wel ietsje meer. Maar dan heb je gelijk ook meer ruimte en comfort, wat altijd meegenomen is op de lange afstand, waar deze treinen tenslotte voor gebouwd zijn.

bruine kikker | 23-01-13 | 00:28

AnsaldoBreda is hier in Göteborg (Zweden) berucht. Trams van deze fabrikant kampen al sinds 2003 met enorme problemen. Vertraagde levering (met jaren), enorme hoge slijtage aan wielen en spoorstaven, slechte verwarming en continue problemen met de deuren, slechte leverbaarheid reservedelen. Dat zorgt dat een tram gemiddeld 25% van de tijd niet inzetbaar is. In de praktijk staan sommige trams gewoon al jaren als plukvoer in de werkplaats. Een complete giller: en de NS tuint er natuurlijk weer met open ogen in.

glebber | 22-01-13 | 18:03

Treinen in Nederland doek ze op aub,scheelt een hoop wachten en ellende.
Ze komen nooit op tijd,en als het vriest of herfst wordt valt alles uit.

fleurtje | 22-01-13 | 17:35

Hang de Fyra achter, of als duwer er achter, een diesel of dieselelectrische lokomotief Dan kan de Fyra nog jaren mee. Dat gebeurt ook bij een door een stoomlokomotief getrokken treinstel. (In de USA is dat zelfs verplicht) Mocht de lokomotief het opgeven dan kan de diesel hem nog voortduwen of slepen.

bijtertje | 22-01-13 | 14:29

Ik lees zojuist in de krant dat AnsaldoBreda een dochter is van Finmechanica, waartoe ook de helicopterfabrikant Agusta behoort.
Herinner me vaag iets over een Belgische helicopteraankoop bij Agusta en het daaropvolgende corruptieschandaal met rollende Belgische ministerkoppen, zelfs die van een Natobaasje van toen.
Heeft de VVD aversie tegen een enquètecommissie daar misschien iets mee te maken? Manier van "zakendoen"?

bruine kikker | 22-01-13 | 14:26

vraagstaart 08.48: Fyra zonder problemen in Finland? Echt? Ben je zeker dat het hetzelfde type is? Want Denemarken schijnt al 8 jaar te wachten op levering en ten tijde van de NS/NMBS bestelling moesten ze nog ontworpen worden.
Waardoor ze maar eventjes 5 jaar te laat zijn.
Toch bestelde de NS ze als de goedkoopste aanbieding, want "ons bin zunig".
Siemens en Alstom waren te duur want ontworpen voor hogere snelheden en intensiever gebruik (sic). Geen wonder dat de Belgen deze "Aldi"-trein liever willen annuleren. Bovendien zijn ze zo slim geweest om zich tegen zo'n débacle te verzekeren. Wat nu?

bruine kikker | 22-01-13 | 14:17

Onze overheid bestaat uit mensen, wier enige kwaliteit het lid zijn van een politieke partij is.
Slechts 2% der Nederlanders is lid van zo'n partij.
Deze mensen, die vooral zichzelf heel erg goed vinden; vaak schoolmeesters, -juffrouwen en ambtenaartjes bevolken 1e en 2e Kamer, provinciale staten, waterschappen en gemeenten.
Nemen daar beslissingen over zaken waar ze absoluut geen enkele sjoege van hebben.
Uitgerangeerde politici worden burgemeester gemaakt of krijgen wel overbetaalde functies in wazige besturen van overheid en semi overheids instellingen, NGO's en andere van belastinggeld of subsidie levende organisaties.
De 'verantwoordelijkheid' wat ze zeggen te nemen is een farce, daar ze nooit financieel aansprakelijk gesteld worden voor hun falen.
Zo worden schooljuffrouwen minister van verkeer en waterstaat, dienstweigeraars minister van defensie, of zoals nu een tikgeit.
Ow ja, Pechtold; studeerde 10 jaar kunsthistorie en heeft even gewerkt als veilingmeester..
Eenmaal.... andermaal.... niemand meer? Verkocht!
Ja, mensen, dat zijn onze bestuurderen....

Hendrikaatje | 22-01-13 | 14:13

Valt op :Niemand heeft commentaar op het Europees aanbesteden,terwijl dat één van de grootste oorzaken van het Fyrasco is. Om de maak-culturen van de verschillende landen te overbruggen hebben ze in Brussel ooit besloten de bestekken zo klein mogelijk te maken door het programma van eisen minimaal te houden.Dus zoiets als: Gevraagd,een trein die maximaal 250 km/uur kan rijden (Thalies rijdt 300km en wordt dus dan beter,bij 1000km/uur krijg je het beste) Er moeten wel betere stoelen in zitten en moet bovenal goedkoper zijn dan de Thalies. Zie daar het contract,dus een soort van keuken-contract met leuke inbouwapparatuur,maar van spaanplaat dat bijeen blijft door de plastic bekleding en hang- en sluitwerk dat, net als in onze woningbouw,het slechtste van Europa is.

Dolphi | 22-01-13 | 13:53

Ben net terug van Schiphol. Op alle kaartjesautomaten hangt daar nu een A4'tje dat er voor de Fyra momenteel geen toeslag hoeft worden betaald.

Kromst | 22-01-13 | 13:42

Een dag later laat de krant directeur Nol Döbken verder aan het woord. Hij zegt inmiddels drie offertes voor locs te hebben. Met die treinen schat hij de tijdwinst Amsterdam-Brussel op ruim twintig minuten, en Amsterdam-Rotterdam wordt tien minuten sneller dan de gewone intercity.
Of reizigers straks nog wel vertrouwen in de HSL hebben? Döbken antwoordt in de krant: 'Als de snelle treinen er eenmaal zijn, ervaren mensen het comfort en de korte reistijd. Ik ben er van overtuigd dat deze problemen dan zo zijn vergeten'.

>> Boemeltje op HSL-lijn (BN/DeStem 07-11-2005)

dwalmpje | 22-01-13 | 13:38

Rob Ronalds2559 | 22-01-13 | 12:26

Logisch toch ! Dat is opdat ze er bij tijd en wijle (?) 1 of meer uit de dienstregeling kunnen halen ! Wat er niet is kun je immers niet schrappen.

Skyeisthelimit | 22-01-13 | 13:03

Begrijp niet waarom ze uberhaupt treinen aanschaffen....

Rob Ronalds2559 | 22-01-13 | 12:26

@supah | 22-01-13 | 09:09
Niet alleen buitenstaanders zien de ramp al aankomen, ook de mensen op de werkvloer. Maar de directie huurt liever peperdure niets kunnende consultants in met een uurloon waar de gewone arbeider een paar dagen voor moet werken.

voldemort | 22-01-13 | 12:04

Waarom vinden ze zichzelf toch allemaal van die ge-wel-di-ge onderhandelaars maar weten ze nooit in een contract op te nemen DAT DE BOEL MOET WERKEN?!
Maarja, het bedrijf dat de opdracht om Fyra te bouwen heeft gekregen had ook helemaal geen ervaring met hogesnelheidslijnen.
Beetje net zoals McDonald's benaderen om een 6-gangen diner te laten cateren voor een formele gelegenheid. En terwijl er om de hoek een 3-sterrenkok zit.

Myrkie | 22-01-13 | 11:53

-weggejorist-

derubbere | 22-01-13 | 11:42

De verklaring is simpel: Steekpenningen!

Andersom dag | 22-01-13 | 11:30

Parlementaire enquete is ook zinloos want een dag later maken ze dezelfde fouten.

De Geus | 22-01-13 | 11:19

Was het niet die arrogante faalhazin Netelenbos PvdA natuurlijk, die dit kostte wat kost deze aanbesteding heeft doorgedrukt, wetend dat het inferieure kwaliteit zou zijn?
Deze toenmalige minister die alleen maar ere baantjes heeft bekleed en nog steeds furore maakt onder de"old boys (ladies) network".
En dan natuurlijk de toezichthouders de incapabele kamer, en voila, we hebben weer een mislukt project!

lanexxx | 22-01-13 | 11:13

Bubba de Vuystneuqer | 22-01-13 | 09:53 | + 6 -
Dat is inderdaad waar, In finland hebben we de Allegro, en een op de Pendelino gebaseerde HSL. De allegro rijdt van Helsinki naar St. Petersburg. De Pendelino is gebaseerd op een model van Fiat maar die divisie is overgenomen door Ahlstrom, of ze dus in Italie gebouwd zijn weet ik niet.
Het Finse treinnet wordt niet lang niet zo intensief gebruikt als in NL. Hier komen bijvoorbeeld maar 12 treinen per dag. dus vertragingen en uitval zijn veel makkelijker op te vangen.

wiza | 22-01-13 | 11:05

Italië is goed voor pasta's, pizza en moccasins. Meer niet.

fleischer | 22-01-13 | 10:56

En dan tien miljard inclusief materieel, voor dat fiascotraject DH-Brussel hoorde ik gisteren op Nieuwsuur.

WirMachenMusik | 22-01-13 | 10:51

Doet me denken aan wat ik gelezen heb over hoe de maffia in Zuid-Italië te werk gaat. Zoals bijvoorbeeld in beton calculeren en met 'karton' bouwen.
Nu dus blijkbaar steeds vaker ook in de rest van Europa.
En ... zonder infiltraties in de gevestigde politiek werkt die methode niet.

WirMachenMusik | 22-01-13 | 10:46

Gek genoeg zag iedereen dit al aankomen toen NS trots vertelde dat ze een hogesnelheidsnet gingen bouwen behalve de politiek en de NS zelf....

Ommie de HaatMoker | 22-01-13 | 10:32

Bubba de Vuystneuqer | 22-01-13 | 09:53 | + 3
Dank. Net staaltje feitenverificatie. Het verhaal leek onmogelijk waar te kunnen zijn.

crk | 22-01-13 | 10:19

@Pitsteen;
Same shit, more spectacular accidents!

supah | 22-01-13 | 10:08

Bovendien gaat de Elfstedentocht ook niet door. Wat een gedoe toch.

Peter Rottevanger | 22-01-13 | 10:02

Hoe zou het gaan als er in dit land ooit voor een Maglev gekozen zou worden? Same shit?

pitsteen | 22-01-13 | 09:57

Geestige is bovendien dat die Fyra probleemloos rijdt in Finland. Al jaren.

Dus aan de fabrikant ligt het niet. Maar die krijgt ongetwijfeld de schuld.
vraagstaart | 22-01-13 | 08:48 |

Mooi niet dus. Er rijdt in Finland een in Italië gebouwde hogesnelheidstrein, de Allegro, dat klopt. Maar die is door Alstom gebouwd en niet door AnsaldoBreda, en gebaseerd op de Pendolino, welke treinfamilie door heel Europa gebruikt wordt (en die trouwens een stukje goedkoper is dan die 20 miljoen van de v250).

NS wilde per sé een speciaal voor NL ontworpen trein, én voor een dubbeltje op de eerste rang. Voila.

Bubba de Vuystneuqer | 22-01-13 | 09:53

Aanbestedingen... De bus is kut, de trein is kut en de nieuwe trajecten zijn kut. Dus met de auto.. en de automobilist zuigen ze leeg om die kut aanbestedingen te financieren. pfffffffffffffffffffffffff

ikdenkwat | 22-01-13 | 09:53

@gentle giant | 22-01-13 | 09:35
Goede link! Het zou me niets verbazen dat de Nederlandse bestuurders die hier over gingen, domweg zijn omgekocht.

Evenals bij de vastgoedfraude hebben miljoeneninvesteringen een sterke aanzuiging op corruptie. Het moederbedrijf van AnseldoBreda zit in de financiele problemen en de dochter levert prutsproducten, die wonder boven wonder toch worden verkocht. You do the math.

van heinde en verre | 22-01-13 | 09:52

Zo werkt de Nederlandse politiek vandaag de dag. De Tweede kamer was er zelf bij met al z'n 'specialisten',toen de aanbesteding werd gedaan. En nu staan CDA en D66 te trappelen van ongeduld om politieke munt te slaan uit de situatie, terwijl de VVD er alles aan doet om te voorkomen dat de oppositie er munt uit kan slaan. Ondertussen kost het de belastingbetaler steeds meer échte muntjes.
Ik hoorde trutje de Boer op BNR Radio vanmorgen stellen dat een parlementaire enquete geen zin heeft 'omdat de reiziger daar nu niet mee geholpen is'. Dat is natuurlijk een schijnargument. Wil je als politiek in den brede voorkomen dat in de toekomst nog meer van die debacles gaan voorkomen, dan dien je de politieke moed te hebben, geheel los van partijpolitieke belangen, om te leren van je fouten. En dat wil kennelijk niemand. De oppositie wil politiek bloedvergieten, de regeringspartijen willen dat bloedvergieten voorkomen, niemand wil iets leren van gemaakte fouten.
De parlementaire enquete is als middel verworden tot partijpolitiek wapen, precies zoals de functie van de Eerste Kamer niet meer is zoals die oorspronkelijk bedoeld was.
Treurig.
De Fyra staat wat mij betreft symbool voor de Nederlandse politiek. Ziet er snel uit, maar hangt van ellende aan mekaar.

Schoorsteenveger | 22-01-13 | 09:52

Het is maar goed dat er geen parlementaire enquete komt want het is al lang bekend waarom dit soort overheidsprojecten falen. Er zijn al zoveel enquetes gehouden over dergelijke projecten en alle antwoorden staan al in de verslagen.

Red mij niet | 22-01-13 | 09:51

necrosis | 22-01-13 | 09:41 Ga met de Thalys naar Parijs.

Al een paar keer gedaan en dan ga je 300 per uur. Merk je binnen niks van.

zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:50

@zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:40
Dat geldt voor CS, maar niet voor HS (en Mariahoeven/ Moerwijk/ etc).

necrosis | 22-01-13 | 09:46

@gentle giant | 22-01-13 | 09:35
Goede link! Legt ook meteen helder uit waar een deel van het probleem zit.

supah | 22-01-13 | 09:42

@zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:38
Ik zou best een keer in een trein willen zitten die 300 km/uur kan, al was het maar omdat mijn auto dat niet haalt......

necrosis | 22-01-13 | 09:41

4rail.net/ref_fast_fyra.php 'The Albatross or the 'real' FYRA of Ansaldo-Breda is badly, badly delayed time and time again and there's still no sign of an OK to start using it in public traffic anytime soon. The track record of Ansaldo-Breda is especially bad - we are referring for example here to the endless problems with the Danish IC3 trains lately. Among others. It's Italian. It's fancy. It has different looks and design. But it doesn't work.'

gentle giant | 22-01-13 | 09:41

toetanchamon | 22-01-13 | 09:40 Den Haag is ook goed. Dat is doodlopend.

zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:40

@zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:30
Je zou toch eens verwachten dat het ns personeel de directie voor op een trein bind en volgas een verlaten station laat binnen rijden en en nooit meer naar omkijken.

toetanchamon | 22-01-13 | 09:40

@ van heinde en verre:
Simpel; overheid=monopolist. Nuff said.

phantom2 | 22-01-13 | 09:40

Gisteren per ongeluk terecht gekomen bij VARA Pow&Whiteman waar GL groupie Liesbeth van Tongeren met overslaande stem haar Fyra mening verkondigde. Het feit al dat middelmaatjes als van T zich de politiek in kunnen tongen zegt al genoeg over het politieke circus. Greenpeaceachtigen die een land besturen. In verschillende graven worden er pirouettes gedraaid als ze dit zouden weten. In Amsterdam staat de Kleine Komedie, in Den Haag helaas de Grote Komedie.

DrBowned | 22-01-13 | 09:39

gentle giant | 22-01-13 | 09:35 Dat zijn geen HSL treinen, dat zijn gewone treinen en die doen het ook al niet goed.

zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:38

Het binnenhof is niet meer dan een wachtkamer voor losers die op een baantje in Brussel zitten te wachten, autistisch werkschuw volkje zonder enige arbeid of levens ervaring. Figuren met gekochten diploma's.

toetanchamon | 22-01-13 | 09:36

De hoeveelheid fouten die de overheid en NS begaan hebben met de HSL en Fyra zijn zo talrijk, dat je je afvraagt of alle bestuurders die hiermee te maken hadden aangeklaagd kunnen worden voor ernstig mismanagement (operationeel drama), oplichting (NS beloofde ongeveer 130 miljoen per jaar aan de overheid en betaalt nooit een cent) en nalatigheid (jaren doormodderen en je laten redden door de overheid).

Het bedrijfsleven is verre van perfect, maar hier komt geen CEO mee weg. Waarom is dat bij de overheid anders?

van heinde en verre | 22-01-13 | 09:35

@zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:30
'Die dingen zonder toilet'
Ken je die ene uitspraak van de Rolling Stones toen ze de toegang tot het toilet bij een tankstation werd geweigerd?
*pissen kunnen we overal*

necrosis | 22-01-13 | 09:34

Magnum Force | 22-01-13 | 09:32 Waar denk je aan bij de naam "Italjet"? Straaljagers?

Nee, het zijn scootertjes. En de fabriek is alweer failliet, al een poosje.

zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:34

@zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:23
Eens, n aantal noemde ik zelf.
Het gaat niet om hand boven het hoofd houden, maar het staat zo zwak als je stelt dat 'alles'misgaat.
Dat is te makkelijk weerlegbaar. Dan krijg je zo'n gemakzuchtig 'daar luisteren we niet eens naar, want die praten onzin...'
Beter vind ik aan te kaarten dat op de fout-goed-balans eea overhelt naar véél te vaak fout.
Dan heb je een punt.

hfakker | 22-01-13 | 09:34

Managers die echt wat kunnen blijven niet bij de overheid werken. Daar heb je teveel gezeik en verdien je te weinig.
Maar de lonen omhoog gooien bij de overheid is ook geen optie. Dus dan maar minder gezeik?

biermagnaat | 22-01-13 | 09:34

necrosis | 22-01-13 | 09:31 In Den Haag hadden ze de bovengrondse tramrails al weggehaald vanwege de tunnel.

En maar weer teruggelegd. Vanwege de tunnel.

Een jaartje of tien vertraging in de oplevering.

zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:32

@zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:11
Kijk, dit is nu een comment naar mijn hart. Ik breid het zelfs nog wat uit. Iedereen die iets met wielen uit Italie koopt is òf incompetent òf omgekocht.
Vraag het aan generaties eigenaren van Alfa Romeos, Fiats, Benellis, Lancias en dergelijke junk. Vaak worden problemen dan nog weggewuifd met woorden als "charme" of "karakter".
Okee voor uw privé voertuig, maar voor een trein gaat dat toch niet meer op.

Magnum Force | 22-01-13 | 09:32

@zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:23
Tramtunnel Den Haag?
Maak daar maar 'zwemtunnel' van!
Ik woonde heel wat jaren geleden in Voorburg (buurgemeente van...) en daar hebben ze een tunnel aangelegd onder de Vliet, zonder problemen.
Het kan dus wel......

necrosis | 22-01-13 | 09:31

toetanchamon | 22-01-13 | 09:28 Daar werd al niet naar geluisterd bij de invoering van de nieuwe sprinter SLT.

Door spoorpersoneel al 'slet' genoemd. Die dingen zonder toilet.

zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:30

Als je een formule 1 race gaat racen is de Fiat Panda de goedkoopste auto. Verwacht er alleen niet al te veel van.
Hetzelfde als je een hoge snelheidstrein koop bij de bouwer van metrowagons en stoptreinen.

Osdorpertje | 22-01-13 | 09:28

@necrosis | 22-01-13 | 09:26
Eens, maar dat is onprettig of niet leuk.
Maar niet amateuristisch falen.
Het falen zit in geld verkwisten aan mislukkingen.

hfakker | 22-01-13 | 09:28

Ik ben benieuwd hoeveel Nederlandse treinmachinist er zijn betrokken in dit project, de mensen die dat ding moeten bedienen de mensen met KENNIS en interesse in hun vak. Mijn onderbuik zegt namelijk dat en door niemand naar hen is geluisterd.

toetanchamon | 22-01-13 | 09:28

dubbert | 22-01-13 | 09:22 Eén jaar? Die treinen zijn vijf jaar te laat geleverd.

Eerst hebben die spoorstaven na oplevering van de met bouwfraude doorspekte aanleg een behoorlijke tijd liggen roesten zonder dat er ook maar één trein reed.

Daarna hebben ze wat locomotieven geleend uit het buitenland en zijn ze met gematigde snelheid een beetje gaan rijden op dat traject en uiteindelijk zijn die Aldidingen er gekomen die vanaf dag één problemen gaven.

En hebben ze meteen het alternatief uit de dienstregeling gehaald.

Je moet nooit schoenen wegdoen voordat je je nieuwe hebt ingelopen.

zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:27

@ harry poster | 22-01-13 | 09:17 | + 0 -

Ze bestellen 19 treinen bij een fabrikant die nul ervaring heeft met een hoge snelheidstrein. Dan koop je toch 12 goeie treinen in Duitsland die zich al bewezen hebben? Dit zegt toch iets over de capaciteiten van het management en heeft niets te maken met het budget. De volgende 7 treinen waren er ook wel gekomen. Bovendien als je deze kneuzen nog meer geld had gegeven was de ramp nog groter geweest beste Harry.

sjipsknip | 22-01-13 | 09:27

@dubbert | 22-01-13 | 09:22
Dan had je of capaciteit moeten inhuren van bijvoorbeeld Deutsche Bahn / Thalys of je had dat jaar uitstel voor lief moeten nemen. Dit hele project van de bouw van de lijn tot nu is al zo lang gaande dat je het mij niet wijs maakt dat geen van deze fabrikanten al 20 jaar lang nul capaciteit heeft om een order te voldoen, dan ben je gewoon te laat begonnen met je aanbestedingsproces. Als je op tijd was geweest had men die productiecapaciteit of vrij kunnen plannen of nieuw kunnen bouwen.

supah | 22-01-13 | 09:26

@necrosis | 22-01-13 | 08:47
Vergelijking gaat mank.
Aldi is Duitse degelijkheid.
Ervaring
Kostenbeheersing
Doelgroepgericht
Goede prijs-kwaliteit verhouding
Zonder poeha

Dat heeft Fyra allemaal andersom.
En gemaakt door een bedrijf zonder ervaring.

hfakker | 22-01-13 | 09:26

Dus als je alles bij elkaar optelt zit je zo aan € 17 miljard, was dat niet het bedrag wat er bezuinigd moet worden ?

vhKarelkruizenruiker | 22-01-13 | 09:26

@hfakker | 22-01-13 | 09:19
Laten we het eens over gaswinning gaan hebben, gas wordt goedkoper vanuit NL naar Italië afgevoerd (decennia lang!) dan dat jij en ik ervoor moeten betalen.
Ik ken maar weinig landen waar de overheid zo'n hekel aan hun inwoners heeft.....

necrosis | 22-01-13 | 09:26

De Fyra trein moest Europees wordeen aanbesteed en vervolgens moest de goedkoopste trein gekocht worden. Dat werden die Italiaanse treinbouwers waarvan bekend was dat deze zwaar onbetrouwbaar waren na eerdere debacles in Scandinavie. Had de NS een andere trein geselecteerd die duurder was dan had de NS problemen gekregen met de EU. # checkt uw feiten, geen tijd hier om linkjes te zoeken maar is echt waar.

Westheimer 2.0 | 22-01-13 | 09:25

@necrosis,

Nope de foto zo van internet afgeplukt en op Tinypic gedumpt.
Maar, die ICE rijdt wel van A'dam naar Freiburg.

Lenco | 22-01-13 | 09:25

Als er dan toch een parlementaire enquête moeten komen dan kan die beter gehouden worden over de problemen in de zorg. Maar daar zullen CDA en D66 wel tegen zijn.

CoffeePatch | 22-01-13 | 09:24

Ah en het grote "handje boven het hoofd houden" is alweer begonnen.
met dank aan de SP- en PVV-stemmers die zich hebben laten verleiden tot stemmen op de pluche-geile ratten van de PvdA en VVD...

de beer van de meer | 22-01-13 | 09:24

hfakker | 22-01-13 | 09:19 Daar staat tegenover:

Tramtunnel Den Haag.

Noord-Zuidmetro Amsterdam.

Betuweroute.

HSL.

OV-chipkaart.

Schipholtunnel.

Elke mm sneeuw en de Nederlandse Spoorwegen.

Overheid en automatisering.

zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:23

@zeg maar jansen | zo is dat. En de capaciteit van de betrouwbare leveranciers was niet toegerust op nóg een order waardoor NL moest uitwijken naar een prutsfabrikant of één jaar uitstel. Dat laatste hebben we nu alsnog.

dubbert | 22-01-13 | 09:22

er worden 2 mensen geslachtofferd, die krijgen allebei een baantje ergens uit de carrousel en gaan weer lekker verder met amateuristisch zijn..
never ending cycle en de enige pisang zijn de belastingbetalers

de beer van de meer | 22-01-13 | 09:21

Te makkelijk geschreven dit.
Mist ov chipkaart, vraagt veel meer on een enquete.
Overigens gaat veel wél goed. Dat niet benoemen maakt het stuk zwak.
Tendentieus holt zo geloofwaardigheid uit bij het achteruithollende GS.
Jammer.

Goede projecten:
Neeltje Jans'
Wegennet NL
Waterwegen/dijken
Zeewering
Gaswinning
Schiphol
...

hfakker | 22-01-13 | 09:19

@ necrosis | 22-01-13 | 09:14 | + 0 -

Zou inderdaad zo moeten zijn ja maar helaas is alleen de beloning marktconform het handelen van deze heren echter niet. Ze zijn het product van 40 jaar middelmaat is de norm in het onderwijs. In het bedrijfsleven zouden deze sujetten gewoon middenkader zijn en nooit kunnen verdienen wat ze nu hebben.

sjipsknip | 22-01-13 | 09:19

@dolffie | 22-01-13 | 09:11
Ik zou eerst je erbarmelijke kwaliteit van je taalbeheersing aanpakken, dan ga ik mijn tenenontkrommer even bellen.....

necrosis | 22-01-13 | 09:18

Ook weer onderdeel van het faalbeleid van onze overheid (mn de corrupte VVD). We leven in een klein land, maar plek voor asfalt creëren ze wel. Waarom niet eens fatsoenlijk geld pompen in het OV? Of denken ze werkelijk dat de files alleen verdwijnen door het bijdrukken van wat asfalt?!

harry poster | 22-01-13 | 09:17

@Kaas de Vies | 22-01-13 | 09:12
Ik denk dat wanneer de JSF uiteindelijk uit ontwikkeld is en echt op grote schaal operationeel wordt het een heel capabel toestel zal zijn. Je kunt je echter afvragen of dit toestel niet overkill is en wat de uiteindelijke unit-cost wordt. Nou moet je natuurlijk uitkijken dat je niet een "koloniale" luchtmacht creert door toestellen te kopen die alleen maar geschikt zijn om licht bewapende haatbaarden mee te bombarderen maar als een toestel uiteindelijk zo duur uitvalt dat je er maar 20 van kan betalen kan je net zo goed je gehele luchtmacht opdoeken.

supah | 22-01-13 | 09:16

In Denemarken hebben ze heel heel heel veel spijt van het zaken doen met deze Italiaan !!!

duitse herder | 22-01-13 | 09:15

@sjipsknip | 22-01-13 | 09:09
Dat zeg je goed, een marktconforme beloning!
Bij falen ontslag op staande voet en linea recta de bijstand in!

necrosis | 22-01-13 | 09:14

Al met al mogen we nog best blij zijn.

Dat de rails precies op de spoorbreedte van die treinen ligt.

Want dat is het enige wat niet fout ging met de aanleg en ingebruikname van de HSL.

zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:14

Ach kom, de NS maakr één foutje en.... oh wacht.

spuitje11 | 22-01-13 | 09:12

@supah | 22-01-13 | 09:09 | + 0 -
Ze hebben nog potentieel 1 project dat ze tot een goed einde zouden kunnen brengen.

-=JSF=-

En ik heb er alle vertrouwen in dat dit goedkomt. *Proest*

Kaas de Vies | 22-01-13 | 09:12

Wie iets elektrisch in Italië koopt is of gek, of een vreselijke optimist.

De schakelaars in een Fiat of een Alfa Romeo doen het nét na afloop van de garantieperiode al niet meer.

Om over een Lancia maar te zwijgen.

zeg maar jansen | 22-01-13 | 09:11

laatst een vergelijking tussen de verschillende landen met betrekkign tot het treinverkeer.

Treinen in finalnd en zwitserland schijnen vele malen duurder te zijn en daar rijden wsl ook minder treinen. Deze landen hebben zeker last van de winter. Nederland kenmerkt zich door een aantal kwakkelwinters.

andere treinen schijnt een optie te zijn ware het niet dat er geen andere bedrijven hadden ingeschreven op de aanbesteding. Althans zo gaat het gerucht. Of deze bedrijven zijn benaderd om toch mee te doen aan de aanbestedling vertelt het verhaal niet. Deze bedrijven zaten al tot de nok gevuld met orders. Dus die hadden geen capaciteit om treine te leveren op korte termijn. Dat de italianen wel de capaciteit hadden komt dan wel raar over.

Daarnaast kunnen de voorwaarden wel zo zijn geweest dat gerenommeerde bedrijven er geen trek in hadden veel eisen/weinig betalen.

Probleem in nederland is dat nu zowel de overheid en de ns de schuld krijgt. daarom gewoon privaitseren die mensen weer gewone salarsissen betallen aan het management en dan is er nog maar een partij de schuldige. Scheelt een hoop gezeik in Nederland

Met de ov-chipknip aanpakken.

dolffie | 22-01-13 | 09:11

Rijdend materieel koop je in Duitsland. Punt.

Zeg maarKaas_Cuevara | 22-01-13 | 09:10

@Kaas de Vies | 22-01-13 | 08:55
Kort gezegd, totale bestuurlijke onkunde. Dat is een beetje de nieuwe "Dutch Disease" aan het worden, duur betaalde managertypes die miskleun op miskleun stapelen maar om een of andere reden toch telkens weer boven komen drijven. Men is gewoon voor de allerlaagste bieder gegaan zonder eisen te stellen aan ervaring met high speed rail en zonder naar "the trackrecord" te kijken. Een leek had aan kunnen zien komen dat dat alleen maar ellende op kan leveren maar tegenwoordig is het zo vaak zo dat buitenstaanders de ramp al tijden zien aankomen maar de zelfbenoemde experts vol vertrouwen op de ijsberg aan blijven koersen.

supah | 22-01-13 | 09:09

@ Lenco | 22-01-13 | 09:02 | + 0 -

Goedkoop, ja aan me hoela. Door goedkoper in te kopen was er meer over voor de eigen bonus natuurlijk. Wat kan ons die reiziger schelen, wij als bestuurders zijn toppers en errug goed en verdienen daarom een marktconforme beloning. Dat is de insteek en heel Nederland weet het want het is dezelfde insteek als bij de woningcorporaties, zorginstellingen, gemeentes en zo kan ik nog wel even doorgaan.

sjipsknip | 22-01-13 | 09:09

Kijk maar gewoon naar de aanbesteding. Daar is het misgegaan. De rest was hopen op een goede afloop en damagecontrol.
Uiteraard zijn degenen die de aanbesteding gedaan hebben, al weer lang vetrokken. Dus zal er wel op zinloze wijze een groepje managers uit de huidige organisatie geslachtofferd worden. Kan ik ook niet mee zitten, trouwens.

fail | 22-01-13 | 09:09

@necrosis | 22-01-13 | 09:04 :

Neen: er is een speciale ICE voor het Amsterdam-Frankfurt traject die een extra trafo aan boord heeft om op het Nederlandse (en vooroorlogse) 1500V-net te kunnen rijden.

Balsaq | 22-01-13 | 09:08

De NS zijn OOK ambtenaren maar dan zogenaamd geprivatiseerd.

ZDEV | 22-01-13 | 09:08

Het is al diep triest dat in dit land een parlementaire enquete een "zwaar middel" gevonden wordt. Onder leiding van een te dik betaalde nietsnut die even iets te doen moet hebben een paar weken vragen stellen aan mensen die acuut aan geheugenverlies lijden en er volgt een dik rapport waar niemand iets mee gaat doen. Leugendetector en vuurpeloton zou ook voor toekomstige projecten een stuk beter zijn. Dan begin je pas aan zo'n project als je ook zeker weet dat het allemaal gaat lukken.

phantom2 | 22-01-13 | 09:08

@Lenco | 22-01-13 | 09:02
Heb jij het logo van de NS er op gesoept?

necrosis | 22-01-13 | 09:04

Goed onderwerp voor een parlementaire enquete.
Mooie afleiding voor onderwerpen die er wel toe doen.

Strohond | 22-01-13 | 09:03

TIP: i46.tinypic.com/24z9cbb.jpg
Zo rijd dat in Duitsland: nl.wikipedia.org/wiki/Intercity-Expres...
Dus, 16 ICE's bestellen in Duitsland.
Laat dan die gasten ook het huidige traçe geschikt maken voor die ICE.
Ben zelf een aantal keren met die (ICE á 300 Km/h) mee geweest naar Freiburg.
Perefte treinen !
O wacht, die plucheklevers uit Den Haag gingen voor de "goeiekoopste".
Zo zie je maar, goedkoop is duurkoop.

Lenco | 22-01-13 | 09:02

Waar blijven de beelden van de ruzie tussen de koffiedame en de toiletjuffrouw?
*bitchfight*

necrosis | 22-01-13 | 09:01

En het erge is, je noemt nu een aantal hele grote projecten op maar dit gaat op kleine schaal ook vaak mis. Zijn dan iets minder grote bedragen maar komt wel vaker voor.

Idontgiveafunk | 22-01-13 | 08:59

Ja feest! dat gaat ontslag worden voor megaprutser Bert Meerstadt

ow wacht zo werkt dat natuurlijk niet in nederland

Tim Grimback | 22-01-13 | 08:59

@gentle giant | 22-01-13 | 08:50 Werd me gisteren door een Finse vriend verteld. Hij rijdt regelmatig met dat ding, snapt niets van die problemen in Nederland door wat sneeuw en ijs. Wat dat schijnt in Finland ook te vallen en daar is geen probleem.

Ik snap er dus ook niets van.

vraagstaart | 22-01-13 | 08:59

Ik kan me niet voorstellen dat dit ding slechter functioneert dan de reguliere internationale trein tussen Brussel en Amsterdam.

OverdrevenGeouwehoer | 22-01-13 | 08:58

Kunnen ze niet een Japanner baas van de NS maken?
Die lui plegen Hara-Kiri als ze vreselijk falen.
Hier krijgen falende bestuurders een schop onder hun hol en een gouden handdruk.....

necrosis | 22-01-13 | 08:58

De eerste die we sowieso moeten kielhalen onder die trein is diegene die dat ontwerp heeft goedgekeurd. Een van de lelijkste treinen ooit.

Kaas de Vies | 22-01-13 | 08:57

@supah | 22-01-13 | 08:52 | + 0 -
Kan beide zijn.

Maar het blijft onbegrijpelijk waarom voor die ploeg is gekozen. Als zelfs leken weten dat ze faal op faal stapelen...

Kaas de Vies | 22-01-13 | 08:55

Nederlands intern onderzoek, sinds 1912: glas - plas - was.

duitse herder | 22-01-13 | 08:55

Zo een enquete bevestigd alleen wat we al weten, Italianen hebben ongetwijfeld bepaalde personen op cruciale plekken binnen de NS cq Belgen gechanteerd/omgekocht. De eisen in het aanbestedingtraject waren dusdanig dat alleen de Italianen mee wilden doen. Siemens was al snel afgehaakt en dat is al een veeg teken.
Ik heb ooit eens moeten inschrijven op een aanbesteding en de eisen waren dusdanig dat ik alleen een bepaald merk cameras kon offreren. En dat waren zeker niet de beste cameras voorbdat project maar zeker de duurste.

Stekeltje | 22-01-13 | 08:53

@Kaas de Vies | 22-01-13 | 08:51
Dit ligt gewoon bij AnsaldoBreda, ze maken van elk groot project een puinhoop. In Los Angeles en Denemarken zouden ze ook treinen leveren met dezelfde uitkomst. Men zegt sorry, biedt aan hun productiefaciliteiten te verplaatsen naar gedupeerde regio in kwestie en op naar de volgende klant / slachtoffer.

supah | 22-01-13 | 08:52

Ach... wie wil er uberhaupt nog naar Brussel? EU en een stad waar je je alles behalve veilig waant.

harry poster | 22-01-13 | 08:52

@vraagstaart Die Italianen hebben 0 ervaring met het bouwen van HST, de FYRA was/is de eerste. Rijst de vraag hoe die spaghettivreters dat contract ooit in de wacht hebben kunnen slepen.

Die HST had er nooit in deze vorm mogen komen, maar als het toch moet, neem dan Duitse Degelijkheid op de rails. Krijg je deze sitcom niet.

rund | 22-01-13 | 08:51

Als het een ALDI trein was reed ie altijd met goede kwaliteit en lage prijs!

ecologiste | 22-01-13 | 08:51

@vraagstaart | 22-01-13 | 08:48
Als de Fyra probleemloos rijdt in Finland, is het dus niet de schuld van de bouwer of de NS, dan is het uiteraard de schuld van ProRail.
En natuurlijk de tenenkrommende kwaliteit van de Nederlandse sneeuw...... dat ook!

necrosis | 22-01-13 | 08:51

Maak gewoon een einde aan de hele belachelijk constructie waarmee de NS op afstand is geplaatst ooit. Als de overheid 100% aandeelhouder is is het een pseudo staatsbedrijf, trap dan dat hele falende management er uit en maak het gewoon helemaal een staatsbedrijf. Wat een farce ook zon biedingsproces als de aanbieder, de overheid, 100% aandeelhouder is in een van de biedende partijen. Ik zou er als Arriva niet eens mijn tijd aan verspillen, lekker eerlijk proces zo.

supah | 22-01-13 | 08:51

Complex projectmanagement is blijkbaar niet meer mogelijk bij de overheid of overheidgerelateerde aankopen. Wellicht moeten we deze taken weghalen bij de overheid.

Ik denk dat we binnenkort een reactie krijgen van de bouwers dat elke 3 maanden nieuwe technische eisen werden gesteld tijdens de bouw van de trein.

Kaas de Vies | 22-01-13 | 08:51

@vraagstaart | 22-01-13 | 08:48, dat land met die winters en met zonder daglicht? No kidding?

gentle giant | 22-01-13 | 08:50

@vraagstaart | 22-01-13 | 08:48 | + 0 -
Als er onderdelen van je trein vallen... wat kan de NS of die Belgen daar nu aan doen?

Kaas de Vies | 22-01-13 | 08:49

@necrosis | 22-01-13 | 08:47 | + 0 -
Bij de Aldi krijg je tenminste wat je koopt.

Kaas de Vies | 22-01-13 | 08:48

Ambtenaren over de NS? Ambtenaren over andere ambtenaren dus. Die nu stoer doen en het soms over "markt" hebben.

Godsammekraken | 22-01-13 | 08:48

Geestige is bovendien dat die Fyra probleemloos rijdt in Finland. Al jaren.

Dus aan de fabrikant ligt het niet. Maar die krijgt ongetwijfeld de schuld.

vraagstaart | 22-01-13 | 08:48

Fyrasco dus.

Trouwens vlak ons ook niet uit, uiteindelijk is het onze schuld omdat wij die sukkels gekozen hebben, maar goed "lastig als je geen keuze hebt", het zijn allemaal malloten.

Gister vroeg iemand wat voor straf er op hoogverraad staat. Nou daar staat zeker een straf op.

Een gouden handdruk en oprotpremie tot je pensioen.

Wat dat betreft leven we nu in de "Goudenhanddruk Eeuw"

Kaas de Vies | 22-01-13 | 08:47

LOL @pica

necrosis | 22-01-13 | 08:47

Dit land zou zó veel beter af zijn zonder politici. Echt.

vraagstaart | 22-01-13 | 08:46

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland