Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het Interview. Oprah vergeeft het Ego van Lance

"So here we are in Austin, Texas." Afgelopen nacht zat zevenvoudig Tourwinnaar Lance Armstrong bij tiencijferig banksaldo Oprah Winfrey op de pijnbank, in zijn eigen stad. Oprah sneed meteen naar de kern van wat we al wisten: Armstrong heeft zeven gewonnen Tours achter elkaar met behulp van bloedtransfusies en onder invloed van EPO en andere verboden middelen zijn colletjes beklommen. Yes, yes, yes, yes to all questions. Want zonder al die tweakmiddelen kun je volgens Lance geen Tour de France meer winnen. Tot zover de openbaring. De rest van het gesprek is één lang, nauwkeurig geregisseerd en goed ingestudeerd ego te absolvum van de Grande Dame van de Amerikaanse Televisie voor de gevallen wielrenner. Lance verschoont zijn ego tegenover Oprah (en daarmee de wereld) met bekentenissen die de geplaagde wielersport nog meer beschadigen, terwijl de renner zichzelf tot een tragisch figuur verheft die te ver van de realiteit staat om zijn eigen gedrag nog op ethiek en sportiviteit te kunnen beoordelen, en die vooral een last van zijn eigen schouders wil laten vallen. Lance, de mythe, is too big to fail geworden. Maar in het juridisch afgedichte gesprek noemt hij geen namen van mindere Goden en richt hij geen beschuldigingen aan teams, renners of de UCI. Hij was geen spil in het web, hij was slechts één betrokkene - toevallig de enige die zeven keer tussen 1999 en 2005 de Tour de France won. Lance zucht en kijkt schuldbewust. Oprah spreekt zalvend en knikt begrijpend. De inzet van het interview was niet de waarheidsvinding die uit een bekentenis voort moet vloeien, de inzet was vergeving. En vergeving lonkt. FULL INTERVIEW!

Reaguursels

Inloggen

En toch mag ik die beste man.

poppermotje | 19-01-13 | 00:49

Wat een poeha weer.
Ik zag toch ook geen doping controle voor een concert van The Beatles, Rolling Stones of Amy Winehouse?!
Dus ophouden met dat gezeik.
Laten ze zich maar lekker volspuiten, ik wil keiharde sport zien, net zoals ik geweldige muziek wil horen van Jimmy Hendrix etc.

Bring it ON!! spuit je maar vol.. I love it!

dutch-jack | 18-01-13 | 17:38

@Godsammekraken | 18-01-13 | 08:24
“Anyone who imagines they can work alone winds up surrounded by nothing but rivals, without companions. The fact is, no one ascends alone.”
― Lance Armstrong, It's Not About the Bike: My Journey Back to Life

hfakker | 18-01-13 | 15:53

Hadden ze hem niet aan de leugendetector kunnen leggen tijden het interview :}?

zeertegendradig | 18-01-13 | 15:42

@wakkere_nederlander | 18-01-13 | 09:16
Leen zingt zonder versterking.
Die microfoon is puur decoratief.

hfakker | 18-01-13 | 15:29

Beastje | 18-01-13 | 12:32
Daar komt nog wat bij: er zijn heel wat jonge renners gestopt omdat ze niet mee wilden gaan in het dopingverhaal. En een kleine minderheid was wel degelijk clean. Je stelling dat Armstrong sowieso de beste was houdt op geen enkele manier stand.

Moishe Pipik | 18-01-13 | 14:19

Lekker Boeiend, heel de sport is vergalt met doping, dus het is alsnog een topprestatie!.

[G]eenstijl | 18-01-13 | 14:18

Beastje | 18-01-13 | 12:32
'Zoals Lance al zei'... Moeha... Ik baseer me liever op het rapport en de getuigenissen van andere renners als je het niet erg vindt. Je kunt het gewoon beredeneren. Er zit nogal een verschil tussen een renner die op eigen houtje bij een apotheek epo haalt en een renner die zich laat begeleiden door een arts.

Moishe Pipik | 18-01-13 | 14:17

Fijn dat ie bekend heeft, was niet eens meer nodig natuurlijk. Wat me wel tegenvalt is hoe snel mensen roepen dat hij op de één of andere vage manier toch fantastisch was omdat "de rest ook gebruikte"... Neen, er deden ook renners mee die niet gebruikten (dat geeft hij zelf ook aan) en idd die kwamen niet in de buurt van de top-10. Toch heb ik 100 keer meer respect voor hen dan voor de drogisterij-renners en wel 1000 keer meer dan voor Dopey Jopey Lance Armstrong. Deze sporters is hun kans op succes, faam en geld gewoon ontzegd door dit tuig. En Lance was de ergste want die bleef gewoon liegen, zelfs in een rechtszaak. Sterker nog hij maakte anderen kapot om de leugen vol te kunnen houden via rechtszaken en intimidatie.

Het is een zeer slecht mens en dat is hij nu gelukkig zelf ook een beetje in gaan zien. Toch vind ik hem niet echt oprecht en vermoed ik dat hij gewoon niet anders meer kon dan bekennen.

ijsblok | 18-01-13 | 14:10

De renners die gesproken hebben zeggen over die tijd dat het gemeengoed was in het peloton, dus waarom moeilijk doen dat Armstrong heeft gebruikt? Kijk naar de rest van de top 10 in de jaren dat Armstrong won, dat zegt genoeg.
Wat een gezeik in de kleine ruimte zeg. Alle Groten van vroeger hebben ook gebruikt en in de toekomst zal nog steeds worden gebruikt.

SicSeb | 18-01-13 | 13:53

Ach.... ze kunnen geen eens winnaars aanwijzen.... zelfs geen brons. omdat ze in die tijd allemaal stijf stonden van de rotzooi.
Dus hij blijft de winnaar.
Het was niet zo slim van hem, om de aantijgingen te ontkennen.
Maar het is een mens in een wereld vol verleidingen.

Hij heeft voor een miljoenenpubliek toegegeven, dat ie tot 2005 heeft gebruikt en dat ie daar niet slim mee om is gegaan...... daar moet je toch lef voor hebben.
Kan er niet boos om worden.

Schietmijmaarlek | 18-01-13 | 13:39

@blinde kip | 18-01-13 | 08:47
Yep...
crossed my mind.....

lilluke halve hoan | 18-01-13 | 13:19

@vraagstaart | 18-01-13 | 08:24
Nou je het zegt...
Die Armstrong was de eerste zegt ie maar toen ie die eerste stap op de maan zette heeft iemand die beroemde pica geschoten.....

lilluke halve hoan | 18-01-13 | 13:16

Kerel wint zeven keer de tour, dat zullen weinigen hem nadoen hoeveel doping ze ook gebruiken. Armstrong blijft een baas.

schele3749 | 18-01-13 | 13:01

Lance Pharmstrong

Beerbong | 18-01-13 | 12:58

Jammer dat die andere Armstrong nooit meer iets kan opbiechten bij Oprah over zijn "Tour de la lune", of zelfs zijn dood zou in scène gezet moeten zijn.

Sueigilera | 18-01-13 | 12:46

Johnny Hogerland wint dus met terugwerkende kracht de TDF van 2010.

neemjemoederindemali | 18-01-13 | 12:40

Moishe Pipik | 18-01-13 | 09:53

In die tijd reed het hele peleton op doping.. Zoals Lance al zei in het interview.. hij gebruikte niets bijzonders.. Alle renners hadden toegang tot die spullen en alle renners die in de top meedraaiden gebruikten die doping. Dus je kan lullen wat je wil, van alle renners die toen aan de top meededen was hij simpelweg de beste.

Beastje | 18-01-13 | 12:32

Geef die man een lintje! Oh wacht...

Edelzwijn | 18-01-13 | 12:11

Raar dat ik dit nog moet uitleggen; Er is een auto race wedstrijd voor auto's met 100pk en al 7 jaar op rij wint 1 team. Wat blijkt nadat een eerlijk team vraagt voor onderzoek; ze spelen vals, en rijden al 7 jaar met een 150pk auto rond. In plaats van te accepteren dat ze gepakt zijn beginnen ze met modder te gooien, en roepen "ja maar andere doen vast ook iets fout want zelf met onze 150pk auto hadden we het nog zwaar!", omdat er simpele zielen zijn die nog waarde hechten aan "deze kampioenen" word er een onderzoek ingesteld en wat blijkt, een paar andere teams lappen ook hier en daar wat regels aan hun laars, de een heeft 110pk, de ander 120pk, want ze verliezen al 7 jaar op rij ook al spelen ze vals omdat de kampioenen nog VEEEL harder vals spelen. En de kampioenen roepen "zie je wel, zij speelde ook vals, dus wij hebben terecht gewonnen".

DaJonkel | 18-01-13 | 12:01

Ik bedoel dat negatieve gegeneraliseer over Amerikanen, ik heb het daar wel mee gehad.

Lewis | 18-01-13 | 11:50

80% van de rijders gebruikt in the tour . zo in mij opinie is lance nog steeds winnaar . en oprah is een vakman .

r00nus | 18-01-13 | 11:47

En die tranen ? Door de media bedacht. Lekker betrouwbaar.

niks mis mee | 18-01-13 | 11:37

Typisch Amerikaans, vuil, hypocriet, leugenachtig en bovenal zelfingenomen K*dt volk!
osta | 18-01-13 | 10:57 |
O ja, daar gaan we weer. Hou toch op man (?).

Lewis | 18-01-13 | 11:29

Je kunt zeggen wat je wilt, maar je moet wel ballen hebben om zoiets toe te geven.

Oh, wacht...

Sermo Vulgaris | 18-01-13 | 11:28

Zolang ie geen kanker krijgt, maakt z'n gezondheid geen flikker uit blijkbaar. Anders zou ie die rotzooi niet gebruiken.

Hans Otjens | 18-01-13 | 11:24

en voor geen stijl: schuldbewust fair play eerlijkheid en sportiviteit? doe niet zo naïef dit is topsport en alle topsporters gebruiken. Dus ook de raboploeg, ned schaatsen etc etc

drs W | 18-01-13 | 11:23

iedereen gebruikt en hij was de beste in die tijd, doe het hem maar eens na!

drs W | 18-01-13 | 11:21

pascallo | 18-01-13 | 10:59
Tuurlijk joh. Jarenlang ontkennen, mensen intimideren en als ie echt geen kant meer op kan bekennen. En dat vind jij niet hypocriet?

Moishe Pipik | 18-01-13 | 11:10

Tot en met 2005 werd alles en iedereen opzij geschoven om te kunnen winnen en was dopinggebruik net zo vanzelfsprekend als lucht in een fietsband. Maar in 2009 keert-ie terug naar Frankrijk - als 37-jarige multimiljonair die geen slapende anti-dopingwaakhonden zou moeten willen wakkermaken - om de Tour 'clean' te rijden, en te verliezen. Vraag eens waarom, Oprah.

Jan Otist | 18-01-13 | 11:03

-weggejorist-

pascallo | 18-01-13 | 10:59

Hij blijft een legende. Beter dan die hypocriete aandachtshoer Lemond, die het zogenaamd wel zonder doping kon. Nou mooi niet dus.

pascallo | 18-01-13 | 10:59

Jonkheer Wttewaall | 18-01-13 | 10:39
Precies. Voeg ik daar ook nog Betsy Andreu en Greg Lemond aan toe.

Moishe Pipik | 18-01-13 | 10:58

Dat Lance gebruikte dat wisten we natuurlijk allemaal wel, daar hoef je niet helderziend voor te zijn. Maar wat mij werkelijk stoort is de mentaliteit van die gast. De hoog geheven middelvinger door je nog even te laten fotograferen met die 7 gele tuien aan de muur. Walgelijk! En dan nu krokodillentranen? Typisch Amerikaans, vuil, hypocriet, leugenachtig en bovenal zelfingenomen K*dt volk!

osta | 18-01-13 | 10:57

Wielrennen, en vooral de TdF blijven toch gewoon mooi. Alleen jammer van al dat gezeik er omheen.

[[[Mad.doC]]] | 18-01-13 | 10:52

Twee dingen zijn volgens Smeets zeker:
Michael Boogerd en de rest hebben nooit gebruikt en
Joop Zoetemelk slechts 2x.

Musset | 18-01-13 | 10:43

Ongeacht wat hij gebruikt heeft: als iedereen schoon was geweest had hij ook gewoon gewonnen. Domweg omdat hij de beste van zijn generatie was. Het was alleen allemaal wat langzamer gegaan C'est tout.

Wat ik alleen nog niet snap: hij heeft altijd gezegd dat hij na alle ellende van de kankerbehandeling niks lichaamsvreemd meer in zijn lijf wilde hebben. Klinkt niet onlogisch. Als je het op het randje hebt gelegen, en je overleeft het dan ben je superzuinig op je lichaam. Lijkt me. Maar kennelijk dacht hij dat toch anders over.

Grasshopper66 | 18-01-13 | 10:39

Waar andere gedoopten het lieten bij een vage ontkenning heeft Armstrong doelbewust de mensen die zijn dopinggebruik aan de kaak stelden kapotgemaakt.

Hij heeft SCA gedwongen 7,5 miljoen dollar aan hem te betalen.
Hij heeft, samen met zijn ploeg, de carrière van Filippo Simeoni gebroken.
Travis Tygart is meerdere malen met de dood bedreigd.
Pierre Ballester is in Frankrijk voor de rechter gesleept.
David Walsh is in de UK voor de rechter gesleept en zijn werkgever moest 360.000 euro schadevergoeding betalen.
Emma O'Reilly is ook voor de rechter gesleept en uitgemaakt voor een dronken prostituee.

Je moet compleet harteloos, volkomen gewetenloos zijn als je van zoveel onschuldige mensen de loopbaan vernietigd en het leven tot een hel maakt. Dan ben je nog slechter dan de duivel.

Jonkheer Wttewaall | 18-01-13 | 10:39

Ik ben geen fan van Harpo maar ze had hem hier wel bij de ... ehm...

o)+ | 18-01-13 | 10:38

o)+ | 18-01-13 | 10:25
BestudeerT, Prof. Dr. Mr. Ing. Nitwit.

o)+ | 18-01-13 | 10:30

Goed dat hij nu een bekentenis aflegt en tot inzicht komt dat hij fout heeft gehandeld naar zichzelf en zijn omgeving. Iedereen kent zijn moment van inkeer. Zijn ondergang is pas net ingezet en zal wel een aantal jaar aanhouden. Dat hij wellicht nu met fluwelen handschoenen wordt aangepakt is helemaal geen punt. Hij zal de komende jaren diep genoeg zinken wanneer hij zijn trots zal moeten inleveren door allerlei rechtzaken. Hij zal zelf uiteindelijk breken. Laten we hopen dat hij als persoon er sterker uitkomt en zich dan weer kan inzetten voor zijn goede kant, de kankerbestrijding.

-=PyP=- | 18-01-13 | 10:28

Lullig voor Armstrong maar wie in de top van het wielrennen doet niet al het mogelijke om voorop te kunnen fietsen? Er zal altijd wel iets gedaan worden voor meer uithoudingsvermogen.

Kris | 18-01-13 | 10:28

hebben ze daar ook een 'plukze wetgeving ? kaalplukken die leugenaar

(c)ZWITSUL | 18-01-13 | 10:26

Ooit zal dit interview verplicht studiemateriaal zijn voor een ieder die klinische gewetenloosheid bestudeerd ( een plaag waar we op dit moment ten onder aan dreigen te gaan).
Vierenzestig minuten en geen enkel spoor van oprechte emotie of spijt. Tegenover Harpo herself. Je moet er maar de ballen voor hebben.

o)+ | 18-01-13 | 10:25

Topsport is gewoon niet gezond. Sponsoren verwachten onmenselijke prestaties, dus doping e.d. is noodzakelijk. Gewoon een wedstrijdje fietsen na je werk is er niet meer bij. Maar dat is wel wat moet met sport. Gewoon een leuke hobby...
Topsport moet gewoon minder aangemoedigd worden. En sporters moeten grenzen stellen aan hun kunnen, tegen hun verlies kunnen, dat verlies nemen en dan gewoon gaan proberen iets voor de maatschappij te betekenen ipv alleen maar hun eigen ego.

Quichegerechtigde | 18-01-13 | 10:25

Dit zegt helemaal niks over de verhoudingen als iedereen zonder doping reed.
roze_bril | 18-01-13 | 09:10 |
Stellige uitspraak, maar waarom dan niet?

Lewis | 18-01-13 | 10:13

Armstrong blijft een held voor mij. Top 3 grootste sporters ooit, punt.

Lewis | 18-01-13 | 10:04

Sociopaths will be sociopaths.
No pasaran, Neil. You broke that thing, you bought it.

o)+ | 18-01-13 | 09:59

Mooi. Lance hebben we gehad.

Maar zolang er wedstrijden van 3 weken lang 200+ km per dag in 40°C open zon gereden blijven worden en het vochtverlies 'snachts middels infuus moet worden aangevuld omdat het niet bij te drinken is, is het slechts wachten op de volgende 'bekentenis'.

De vragen die dus resten zijn "Wie?" en "Wanneer?".

ZKH EénOog | 18-01-13 | 09:56

Beastje | 18-01-13 | 09:44
Nee dus. Dat is ondanks het rapport nog steeds een hardnekkige mythe. Er zijn gradaties in dopinggebruik en begeleiding, dus je kunt niet stellen dat 'als iedereen doping gebruikte, Armstrong nog steeds de beste was.' Kun je allemaal nalezen in het rapport.

Kijk ook eens naar zijn prestaties voordat hij met het programma begon. Hij was een middelmatig ronderenner.

Moishe Pipik | 18-01-13 | 09:53

@blinde kip | 18-01-13 | 08:47
Hij heeft de kanker gehad waar ze het eerste een medicijn voor gevonden hebben. Dat schijnt in de medische wereld een hele happening geweest te zijn begin jaren 80: Een kankersoort die te genezen was.
Hij is gewoon netjes op tijd naar de dokter gegaan, die binnen 20 jaar na pubicatie de kuur ontdekt had. Wat krijgen we straks: "I survived pneumonia?"

frank87 | 18-01-13 | 09:46

AshleyJ"Ash"Williams | 18-01-13 | 08:37

Kijk jij snapt het tenminste, Lance was gewoon de beste punt!

Beastje | 18-01-13 | 09:44

eerstneukendanpraten | 18-01-13 | 09:39
Goh, en je had destijds altijd het idee dat de mannen op broodjes hagelslag en roosvicee reden?

Zeg maarKaas_Cuevara | 18-01-13 | 09:44

@vraagstaart | 18-01-13 | 08:30
Voor de elfstedentocht hadden ze in 1963 aldoping: toen mocht zoiets nog.

frank87 | 18-01-13 | 09:41

Lekker belangrijk.

Generaal Ivanhoe | 18-01-13 | 09:40

Prof. Dr. Smegmaat | 18-01-13 | 09:31 | + 0 -

Kijk. Dan. Niet! Je bent het niet verplicht en voor mij die vroeger wel Tour de France keek is de lol er nu compleet af. Ik kijk echt niet meer, ben al minstens bij 7 keer bij de neus genomen maar waarschijnlijk is het bij een hele hoop ander tourwinnaars niet meer te bewijzen dat ze ook hebben gebruikt. Maar ik twijfel of Lance de enige winnaar is MET dope...

eerstneukendanpraten | 18-01-13 | 09:39

Het is nu de hoogste tijd dat al die Nederlandse ''sterren'' ook eens over de brug komen en hun zonden rustig opbiechten. Dan zijn het echte wielrenners. Ze moeten zich nu niet verschuilen achter het smoesje van ''Ik praat niet als eerste, want dan ben ik straks de zondebok''!

jasser | 18-01-13 | 09:37

Andre1972 | 18-01-13 | 08:48 | + 1 -

Die ontkent bij hoog en bij laag NIET te hebben gebruikt. Maar als ze hem aan de leugendetector zouden zetten zou er misschien wel eens iets heel raars uit kunnen komen...

eerstneukendanpraten | 18-01-13 | 09:35

"nog steeds bezig" ? ....

landlopertje | 18-01-13 | 09:32

Alle sporten waar veel geld in om gaat zijn verziekt. Of het nou doping of corruptie via matchfixing is.
Ik begrijp niet waarom mensen blijven wijzen naar het wielrennen als de enige dopingsport; alsof atletiek, zwemmen enz. enz. allemaal schone sporters heeft...
Het is zo ontzettend makkelijk om dopinggebruik te verhullen, het wielrennen loopt inmiddels stappen voor op andere sporten met een bloedpaspoort en out-of-competition controles. Recentelijk is er nog door een aantal kranten aan diverse Nederlandse topatleten gevraagd hoe vaak ze dat jaar gecontroleerd waren, en dat is echt bedroevend weinig. Daaruit blijkt gewoon dat de huidige dopingcontroles in andere sporten niet werken, ook op de OS niet. Harm Kuijper heeft het al een keer aangegeven; een groot aantal atleten had tijdens de OS in Peking had verdachte bloedwaardes.

biochemie_nerd | 18-01-13 | 09:31

Ik heb nu al een hekel aan het slappe gelul van het commentaarduo bij de volgende Tour de France.

Prof. Dr. Smegmaat | 18-01-13 | 09:31

Die ene vraag die heb ik haar nog niet horen stellen... hoe kan je al die jaren negatief zijn bevonden, terwijl je de meest gecontroleerde renner was.
Misschien in deel 2 vanavond.....

vhKarelkruizenruiker | 18-01-13 | 09:27

Ik weet niet welk persoon ik triester moet vinden.... Lance de leugenaar of Tyler Hammilton de 'backstabber' met zijn gillende ega.... brrr, wat een sneu wereldje is dat wielrennen toch!

Fatwabuster | 18-01-13 | 09:26

@Schoorsteenveger | 18-01-13 | 09:21 |
Inderdaad net als bij de Romeinen. De sportliefhebber wil gewoon brood en spelen! Alleen hadden die Gladiatoren destijds iets minder zelfbeschikking als de sporters van nu...

Max Bal | 18-01-13 | 09:25

Hij gaat zeker wel de geschiedenisboekjes in.
Nog nooit heeft er één man het voor elkaar gekregen om de gehele Tour de France om zeep te helpen. He did. Een grandioze prestatie op zich. Dit gaat hem absoluut een flinke tas met $$$ opleveren.

uitgeslapen | 18-01-13 | 09:23

Max Bal | 18-01-13 | 09:14 |
Het zou er alleen maar spannender van worden. Mensen die tot het randje gaan en er overheen. Dan gaan er dooien vallen, bij elke Tour, en daar zitten wij kijkers dan bovenop! Achter de bezemwagen een lijkwagen!

Schoorsteenveger | 18-01-13 | 09:21

@wakkere_nederlander | 18-01-13 | 09:13
Maar als iedereen het gaat gebruiken is het voordeel weg.

blinde kip | 18-01-13 | 09:20

@Max Bal | 18-01-13 | 09:14
Helemaal mee eensch!
Mijn haat gaat juist uit naar de griezelige gestapo der dopingcontroles.
Man man een wielrenner kan ieder moment 24/7 van zijn bed gelicht worden door dit tuig.
Laat de renners toch!

wakkere_nederlander | 18-01-13 | 09:19

Deze man blijft mij verbazen. Iedereen die niet weet dat de hele wielersport draait om doping is niet wijs. Hij is echter de eerste die zo volledig met z'n billen bloot gaat. Respect voor die man.

* | 18-01-13 | 09:18

Oprah is een elfcijferig banksaldo, niet tien.

das_Freudenmädchen | 18-01-13 | 09:17

Ik kan niet doorspoelen, iemand een ander link?

Blafkonijn | 18-01-13 | 09:17

@wakkere_nederlander | 18-01-13 | 09:03
Epo wordt ook gebruikt in de medische sector bv. bij kankerbehandelingen. Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat bepaalde ontwikkelingen langzamer gaan, omdat het stel malloten dat voor een podiumplaats als proefkonijn wil dienen afneemt.

henriette | 18-01-13 | 09:16

@hfakker | 18-01-13 | 09:14
Bedoel je Lee Towers?
In de muziek wereld heet dat autotune.
Hoor je niemand over!

wakkere_nederlander | 18-01-13 | 09:16

Omdat iedereen gebruikt(e) zeg ik:
hij is nog steeds een van de grootste wielrenners aller tijden

Een Soort Iets | 18-01-13 | 09:15

Ik roep al jaren dat we doping gewoon vrij moeten laten. We hebben te maken met wilsbekwame lieden die willens en wetens het spul willen gebruiken. De sportliefhebber wil gewoon strijd en prestaties zien en op welke manier de topsporter dit bereikt maakt eigenlijk geen bal uit.
Dus waarom geld weggooien aan controle organen (met dure topbestuurders), de controles zelf en research om nieuwe doping op te kunnen sporen? Er zijn zelfs mensen die een doctoraat sportgeneeskunde verkrijgen omdat ze nieuwe test hebben ontwikkeld met als enkele en enige nut het betrappen van 'valsspelers'. Ik vind dit waanzin. Laat al die mensen die bij dopingcontrole betrokken zijn alstublieft iets nuttigs gaan doen.

Max Bal | 18-01-13 | 09:14

Leen staat al jaren zonder doping aan de top

hfakker | 18-01-13 | 09:14

@Schoorsteenveger 09:05: Epo te absolvo. Ach. "A gentleman need not know Latin, but he should at least have forgotten some".

Muxje | 18-01-13 | 09:14

@Bakito | 18-01-13 | 08:56
Inderdaad! Door die kadootjes die Oprah altijd uitdeelt zou men zelfs een moord bekennen.

blinde kip | 18-01-13 | 09:14

Als je de beste in een sport als wielrennen wilt worden loop je op den duur vanzelf tegen doping aan.
Je fiets moet optimaal zijn, je kleding, je techniek, je conditie en dus ook je voeding/dieet en medische begeleiding.
Mij lijkt EPO en bloeddoping best een geoorloofd hulpmiddel voor een topsporter.

wakkere_nederlander | 18-01-13 | 09:13

Durmazon | 18-01-13 | 09:08 |
Zeg dat wel. Cynisme in het kwadraat. Ze spelen allebei met alles waar de gemiddelde kijker in wil geloven en hollen dat nog verder uit dan ze al die jaren reeds gedaan hebben. Een ritueel dat eigenlijk geen ritueel meer is, ze flikken een kunstje.

Schoorsteenveger | 18-01-13 | 09:13

Kijk vrienden. Dit gebeurde er dus ook na de bevrijding in NL. Koene "verzetshelden" die hun gram haalden op Duitsers en vrouwen. Kaalscheren en dergelijke. O wat waren zij stoer! De helden!
*
Verdomd, de geschiedenis herhaalt zich....

Wees_eens_creatief | 18-01-13 | 09:12

@The Next Subject | 18-01-13

Hij doet dit alleen maar om er beter van te worden. Je hoeft absoluut geen respect te hebben voor deze calculerende persoon. En voor de mensen die zeggen dat hij de beste tourrenner aller tijden is. Hooguit de beste dopingtourrenner. Dit zegt helemaal niks over de verhoudingen als iedereen zonder doping reed.

roze_bril | 18-01-13 | 09:10

Een interview waarin twee doortrapte en berekenende cynici elkaar een handje hielpen.

Durmazon | 18-01-13 | 09:08

Eerlijke ontboezeming. Op de achtergrond wordt ook duidelijk dat we jarenlang al die zendtijd, al dat gezwam, die voor-en nabeschouwingen hebben moeten ondergaan over wat in essentie gewoon een feestje van drugs, geld en roem is.

aceofspades | 18-01-13 | 09:08

Hee Van Rossem, volgens mij is het 'ego te absolvo'. Verder goede invalshoek, daar niet van.

Schoorsteenveger | 18-01-13 | 09:05

@De Treinende Rechter | 18-01-13 | 09:00
Een beetje respect voor Michael Boogerd aub!

wakkere_nederlander | 18-01-13 | 09:04

Ik kan alleenmaar respect hebben dat hij uiteindelijk de bal heeft om dit naar buiten te brengen..

The Next Subject | 18-01-13 | 09:03

Het zal mij benieuwen of 'het nieuwe wielrennen' deze dikke doping schaduw ooit van zich af zal kunnen werpen.
Het moet niet fijn zijn als je na een geweldige prestatie met argusogen wordt aangekeken - daarvoor is de sport (de Tour voornamelijk) te mooi.

AshleyJ"Ash"Williams | 18-01-13 | 09:03

@henriette | 18-01-13 | 08:59
Dope technieken uit de wielersport zijn al lang onder ons.
Ik noem een Vlaamse vleeskoe, een plofkip, de elektrische fiets etc..

wakkere_nederlander | 18-01-13 | 09:03

Wat vooral zwak is, behalve dat hij denkt dat hij nog steeds denkt te mogen bepalen en regisseren via deze show (meer is het niet) wat de publieke opinie van hem moet vinden, is dat hij stelt dat hij een van de velen was en daarom geen bedrieger. Je kunt alleen onschuldigen bedriegen haalde hij uit het woordenboek volgens de definitie van bedrog. Beste Lance: Zo lang er waren die niet gebruikten ben je een bedrieger geweest samen met die andere bedriegers. Je misacht nog steeds de onschuldigen en waarschijnlijk zie je ze als sufferds omdat ze niet meededen. Bovendien had jij de regie over de grootste groep bedriegers en was daarmee capo di capi.

GingerTed | 18-01-13 | 09:01

De grootste eikels zijn natuurlijk de renners die niet gebruikt hebben. Zonder gebruik viel niet te winnen, rij je toch voor lul en denkt iedereen dat je slecht bent.

De Treinende Rechter | 18-01-13 | 09:00

@Lepo | 18-01-13 | 08:57
Lance dopestrong

wakkere_nederlander | 18-01-13 | 09:00

De tour is het enige evenement waar commercie, innovatieve wetenschap, sporters en criminelen jaarlijks samenkwamen om het menselijk lichaam op vrijwillige basis tot het uiterste te testen. De kennis die daaruit voortvloeit is ook op andere vlakken te gebruiken. We zullen gaan beleven wat de gevolgen zijn.

henriette | 18-01-13 | 08:59

Lance Armweak

Lepo | 18-01-13 | 08:57

Armstrong kan zoveel vertellen, televisie is vaak illusie. Eerst moet er maar eens een goed contra-onderzoek komen waarin zogenaamde feiten naar boven komen. Ik geloof er niks van dat hij heeft gebruikt.

Bakito | 18-01-13 | 08:56

Goed Lance, de beste wielrenner evah, bekent. Gaan die andere 500 farizeeers het nu ook doen?

Standard | 18-01-13 | 08:56

Binnenkort Boogerd met Mart op de nationale TV.

roze_bril | 18-01-13 | 08:55

@blinde kip | 18-01-13 | 08:47
'I survived cancer'
Blijkt het zijn sterrenbeeld te zijn.
Aartsleugenaar.

wakkere_nederlander | 18-01-13 | 08:54

Het ergste is dat hij anderen heeft geprobeerd kapot te maken toen zij de waarheid wereldkundig wilden maken. Dus wat nou prestaties? Hij is een oplichter die over lijken ging.

blinde kip | 18-01-13 | 08:53

@ van Rossem: bedoelde u te zeggen dat Armstrong niet de spiN in het web was ? Sorry voor het vliegeziften verder.

bardamu75 | 18-01-13 | 08:52

Oh jullie zijn goed jonguh! Mijn dank is groot voor het online plempen van het interfjuh

Barack_Obama | 18-01-13 | 08:52

Wat dat betreft liggen de ziekte die Lance overwonnen heeft en wielrennen erg dicht bij elkaar:
Je kunt alleen overwinnen met de beste medische begeleiding.
Niet verwonderlijk dat zowel ongeneeslijk zieken als profwielrenners vaak veel te vroeg komen te overlijden.
Ziek wereldje!

wakkere_nederlander | 18-01-13 | 08:51

Maar heeft die gast die dit een paar jaar geleden wereldkundig maakte -en dus vet werd gesued door Armstrong- al excuus en vette schadevergoeding gekregen?

Lepo | 18-01-13 | 08:50

Wanneer zou Gert-Jan Theunisse bekennen?

Dmitri Dmitrievitsj | 18-01-13 | 08:50

Zucht ,wat is nu erger ,dat hij epo heeft gebruikt of andere shit ,of dat je het filmpje niet kan doorspoelen?

Adriaenszoon | 18-01-13 | 08:49

Boogerd?

Andre1972 | 18-01-13 | 08:48

Wie denkt dat Armstrong ook zijn kanker genept heeft?
#dtv

blinde kip | 18-01-13 | 08:47

Die dikke negerin kan ook wel wat EPO gebruiken

XBUSTER | 18-01-13 | 08:47

Maar wat zegt Mart?

de melkboer | 18-01-13 | 08:47

Nou en? De man blijft de beste tourrenner aller tijden. Die ex sponsors hebben allemaal boter op het hoofd. Jarenlang grof profiteren van zijn bekendheid en wanneer het uitkomt geld gaan terugeisen.... tuig is het.
*
Lance, vanaf deze plek: "The dutch support Joe!!"

Wees_eens_creatief | 18-01-13 | 08:47

Wanneer komt het boek (die hij uiteraard met een lucratieve deal tot stand brengt)? Want dan kan ik die negeren.

blinde kip | 18-01-13 | 08:46

Hoogmoed komt voor de val!

Glas Koning | 18-01-13 | 08:44

Dit jaar is de 100ste editie van de Tour, Lance heeft het feestje nu al verpest.

Eric Blair | 18-01-13 | 08:39

Oprah doet alles voor geld. Het is gewoon handjeklap: Lance een paar miljoentjes en Oprah de 'primeur' voor haar slecht lopende zendertje.

watergeus | 18-01-13 | 08:38

Iedereen die serieus meedeed voor het geel snoepte uit de verboden middelen potje, van al die gebruikers was Lance hands down nog steeds de sterkste. Hulde Lance, all is forgiven.

AshleyJ"Ash"Williams | 18-01-13 | 08:37

Wat een circus en wat een poppenkast. Niet aan mij besteed. Next!

Pastor Sippenhaft | 18-01-13 | 08:36

Joran Armstrong of Lance van der Sloot - Ik ben 't ff kwijt.

colonnecinco | 18-01-13 | 08:35

Oprah, de Kaas de Vies onder de interviewers.

Zeg maarKaas_Cuevara | 18-01-13 | 08:35

30 Miljoen sponsorgeld. Waar is die spuit?

zeg maar jansen | 18-01-13 | 08:34

Nou vergeven en vergeten dan maar. Als het een Nederlander was geweest en een evenement met een Nederlandse organisatie dan had hij zeer waarschijnlijk alleen hoeven schoffelen en had ie de volgende Tour weer gewoon mee kunnen doen.

Slome Duikelaar | 18-01-13 | 08:33

Die Armstrong is geen slecht strateeg.
De doping heeft zijn verstandelijke vermogen iig niet aangetast.
En voor alle criticasters uit de wielerwereld: ga nu eerst je eigen dopingverleden maar eens bekennen voordat je kritiek op een ander hebt.

de Bree | 18-01-13 | 08:32

Mooi verhaaltje, Lance Gunderson. Trappen we niet in.

T.Stark | 18-01-13 | 08:30

En dat allemaal omdat Armstrong van die schorsing af wil om de Elfstedentocht te kunnen rijden.

vraagstaart | 18-01-13 | 08:30

Als de nummers 2 t/m 10 al zijn gepakt of hebben bekend kun je dit inderdaad niet echt een verrassing noemen.
Keiharde man die Lance.

Zeg maarKaas_Cuevara | 18-01-13 | 08:30

Het feit dat hij al die jaren heeft gebruikt vind ik nog niet eens het ergste. Iedereen deed/doet dat. Het feit dat hij al die jaren mensen heeft bedreigd, voor het gerecht gesleept en kapot gemaakt omdat zij beweerden dat hij gebruikte dat neem ik hem kwalijk.

Oud brood | 18-01-13 | 08:30

cheater

roze_bril | 18-01-13 | 08:30

vraagstaart | 18-01-13 | 08:24 |
excuus, had je post nog niet gezien.

crk | 18-01-13 | 08:29

Ik zit me helemaal suf te zoeken naar het complete eerste deel van het interview maar helemaal NIEMAND die het ergens online heeft gepleurt? MuthaFucka!

Barack_Obama | 18-01-13 | 08:28

Het einde van Tour du Dope ?

Ing. eslapen | 18-01-13 | 08:28

Oh nee, mijn wereld stort in!
Nog even en Neil Armstrong gaat ook bij Oprah zitten om ons te vertellen dat alleen zijn ego op de Maan is geweest.

crk | 18-01-13 | 08:28

Klopt wel dat lance niet de spil was. In 1996 was er ook al genoeg Epo en waren er ook genoeg andere doping producten in het peloton te vinden! Bjaerne Riis heeft zelfs ook toegegeven dat hij zijn toer zege met doping gerealiseerd heeft. Hem hebben ze zijn tour zegen niet afgenomen? En hij werkt ook nog gewoon als ploegleider nu? Daar hoor je nu niemand over...

DerWaarheid4 | 18-01-13 | 08:28

Blijf het nogal vervelend vinden dat ze mijn interview voor deze man heeft afgezegd.

Ik doe al jaren topsport zonder doping als je Abstint niet meerekent.

Kaas de Vies | 18-01-13 | 08:27

Ook heeft Armstrong bekend helemaal niet op de maan te zijn geweest. En zijn fenomenale trompetsolo's waren allemaal dankzij het gebruik van drugs.

Oplichter. Next.

vraagstaart | 18-01-13 | 08:24

Wielrenner was decennialang een wedstrijd in het ontwijken van controles. Alle betrokkenen: renners, sponsors, staf en pers wisten het en deden mee. Landis en Armstrong waren zo chemisch afgevuld dat ze licht gaven in het donker. Hadden ze elkaar een hand gegeven dan waren ze waarschijnlijk allebei in de fik gevlogen. Op dat gelijke speelveld was Armstrong jarenlang alsnog de beste. Daarna kwamen de zielige verhalen van ploeggenoten die gedwongen zouden zijn om te gebruiken. Boehoe, dan ga je toch naar een andere ploeg? Als je dat niet doet dan was het bij de rest kennelijk net zo erg of je wist dat je zonder dope nooit zou gaan winnen. Dat was kennelijk allebei geen optie. Natuurlijk is Lance een eikel, maar nog altijd de minst grote eikel in het gezelschap van al die hypocriete eikels die nu niet nalaten het mes in zijn rug nog eens om te draaien.

Godsammekraken | 18-01-13 | 08:24

"in zijn eigen huis in Austin"? Het was toch in een hotelkamer?

appelboor | 18-01-13 | 08:24

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken