
Reizen met de trein, dat is toch vooral voor mensen die geen auto kunnen betalen en/of deodorantloze groengekkies. Met de trein reizen blijkt nu niet alleen heel erg slecht voor uw toch al hopeloze ochtendhumeur, het is ook nog eens levensgevaarlijk. '
Het Nederlandse spoor is net een bananenrepubliek met een kerncentrale', zegt een bezorgde machinist tegen de
Volkskrant. Prestigeprojecten, op hol geslagen bestuurders, steeds meer treinen, steeds meer haast, steeds sneller rijdende treinen en steeds minder wissels: volgens een aantal anonieme (want met de pers praten mag niet van de
dictators bestuurders van de NS / ProRail) extreem ongeruste machinisten een recept voor een treinramp van nucleaire proporties. Met andere woorden: de trein wordt uw dood. Is het niet vandaag of morgen, dan wel overmorgen. Het is slechts wachten op het volgende ongeluk. Onder druk van alle negatieve aandacht stoppen de NS en ProRail de komende jaren honderden miljoenen in extra veiligheid op het spoor. En dat is hard nodig, want de treinkaartjes zijn spotgoedkoop en op het spoor valt het ene slachtoffer na het andere. Met 0,2 doden per miljard reizigerskilometers is treinreizen de gevaarlijkste vorm van reizen in Nederland. Wait, wut? 0,2 Doden per miljard reizigerskilometers? En dat is dan gevaarlijk, vergelijkbaar met een bananenrepubliek met kerncentrales? Dat is net zoiets als Wilders met Mandela vergelijken als het over vrijheidsstrijders gaat. Veiliger dan treinreizen krijgt u het niet en daar honderden miljoenen in steken voor nog meer veiligheid is een gotspe. Als u op de stoep loopt is de kans dat u door een ongeluk komt te overlijden honderd keer zo groot, zegt prof. Helsloot in de laatste alinea (in de betaalmuurversie) in de grootste debunk van een voorpagina artikel ooit. Wilt u leven? Reis met de trein. Wilt u dood? Loop over straat.
Reaguursels
Inloggen(Kans dat je het niet overleeft)
Eh nee,
met de auto rijden is nog altijd 20 keer onveiliger dan met de trein:
www.treinreiziger.nl/kennisnet/kengeta...
Niemand? OK dan:
ASFALTEREN dat spoor!
" Dat is net zoiets als Wilders met Mandela vergelijken als het over vrijheidsstrijders gaat. "
U bedoelt daarmee - neem ik aan - dat Wilders nooit gewapend heeft gevochten tegen de regering van het land waarin hij woonde.
Volgens de huidige definitie van terrorisme is Mandela gewoon een terrorist, alleen kijkt iedereen altijd eventjes de andere kant op. Want zijn tegenstanders waren blank en dus fout.
typisch gevallejte verneukte bedrijfscultuur, maar verder niks aan de hand. zie je zo vaak, medewerkers die er van overtuigd zijn dat het einde nadert terwijl de toko prima draait (wat niet in alle opzichten opgaat voor de NS)
@Azoturie
Helemaal mee eens. Spijker op de kop!
Ik mis het voorstel van de klagende machinisten waarin de snelheid van de treinen omhoog gaat, er op tijd gereden wordt, de veiligheid optimaal gewaarborgd wordt en bovenal de treinprijzen op z'n minst gelijk blijven.
Klagen over het management is lekker makkelijk en scoort geweldig goed tegenwoordig maar daarmee is nog niks opgelost, want laten we wel wezen: het zijn toch de reizigers die snellere treinen willen?
Overigens: de NS is NIET GEPRIVATISEERD maar VERZELFSTANDIGD. Wie het verschil tussen die 2 begrippen niet weet, moet dat maar zelf uitzoeken!
Laat de NS in de leer gaan in het buitenland. De naderingssnelheid is in andere landen hoger.
Liever dat ze investeren in de veiligheid van het spoor, treinreizen mag dan wel veilig zijn volgens de cijfers. Maar het risico dat er twee treinen op elkaar knallen wil je natuurlijk niet, kun je je al voorstellen wat er zou gebeuren als er twee spitstreinen een frontaaltje maken bij 100+ km/h?
Beter dat je dan een paar miljoentjes extra in veiligheid steekt, veiligheid boven alles. Het is hier niet Rusland.
Ik heb in 0049 ook met de trein mogen rijden, maar geef mij de NS maar... de trein in Duitsland is echt afschuwelijk duur, van Amsterdam naar München en terug kost 360 euro, terwijl vliegen (wat 10% van de tijd kost) voor een retourtje ~100 euro kost.
Ook in Zwitserland - de treinen rijden 100% volgens de klok, maar je betaald de hoofdprijs. Mensen kunnen wel zeuren om de NS, maar voor 55euro per jaar kan je voor een redelijke prijs door Nederland touren.
of wacht.... ja, meestal wel!
Treinen is gewoon kut. Vooral "sneltreinen". Die gaan dus niet snel. Vooral niet als ze achter een stoptrein zitten. Ik merk dat dagelijks. En dan iedere keer een andere smoes om de opgelopen vertraging te rechtvaardigen. Nog een voorbeeld: iedere ochtend met een heel klein treinstel bij het station aan komen rijden. Iedere fokking ochtend een vol perron... niet genoeg trein... totdat daar is tussen kerst en oud en nieuw... jawel hoor daar is de NS met een treinstel zo lang dat het niet eens meer past. NS ik moet er helaas mee reizen maar man man man wat een stelletje knurften!
Jullie snappen er ook niets van. Bestuurder zijn er niet om te besturen. Daar hebben ze machinisten voor. Nee, de bestuurder is er enkel en allen voor de eigen bonus en vriendjes banen geven. Om dat te kunnen betalen moeten alle prijzen hoog zijn. Trein goedkoop? Hij gaat vanaf een plaats waar ik niet ben naar een plaats waar ik niet moet zijn op het verkeerde tijdstip en doet daar ook nog veel te lang over. Verder reis ik zelfs goedkoper met mijn auto.
@Uriël Fack | 14-01-13 | 10:10 |
Zo lust ik er ook nog wel een paar. Je kunt het dure Nederland niet vergelijken met veel buitenlanden.
.
Per Türkish Airways (Turkse KLM!) van Antalya naar Istanbul (900 kilometer) betaal ik 59 lira (20). Of met de bus naar Ankara (zeven uur rijden) ook voor 59 lira. Nogmaals, vergelijken heeft weinig zin. Piloot noch buschauffeur verdienen een Nederlands salaris.
@steven82 | 14-01-13 | 09:49
En toch zijn die treinen veilig, wat hebben doe 19e-eeuwers dat spoor toch goed ontworpen.
Levensgevaarlijk, die voorbijrazende treinen. Wij zien dan ook geregeld berichten over op het perron wachtende reizigers die meegezogen worden uit landen waar ze met hoge snelheidstreinen rijden,zoals Frankrijk,Japan en China.
-
Of zou FNV spoor, die samen met de Amsterdamse brandweervakbondsboys tot de meest behoudende en recalcitrante maatschappelijke terreurorganisaties van dit land mogen worden gerekend, gewoon vanuit het principe: ' iedere verandering zou wel eens tot meer efficiency kunnen leiden en meer efficiency zou weleens een baantje kunnen kosten, je weet maar nooit....' ons zó maar alvast op het foute been willen zetten?
-
Nee, toch?
@ blinde kip | 14-01-13 | 10:19 | + 1 -
Het gaat ook niet altijd goed met die bullet-train in China hoor. Ravage hiero:
www.theepochtimes.com/n2/images/storie...
Stijlloze promotie met reacties?
Er moet toch áltijd eerst iets gebeuren voor ze der wat aan gaan doen ?
Gewoon wachten tot er echt iets verschrikkelijks gebeurt, dan is het vroeg genoeg. En dan kan VanLeeuwen een mooi stukje schrijven over levensgevaarlijke bezuinigingen en zo...
Typisch achter elkaar dergelijke berichten. Eerst Ryan-air-piloten toen andere anonieme bronnen in dat wereldje en nu dus trein-machinisten.Helaas kunnen die niet op een voorraad brandstof beknibbeld worden.Tjonge,het gemier om blaadjes op de rails en bevroren wissels raakt zeker versleten.Nu zijn de tijd-druk en de rode lichten aan de beurt.Je gaat nog eens terugverlangen naar het Italië van Musolini waar de treinen wel op tijd reden.
steeds meer treinen, steeds snellere treinen en steeds minder wissels. Je zou nog bijna denken dat ze echt personen willen vervoeren ipv alleen treintjes rijden.
Balsaq | 14-01-13 | 09:50 | + 0 -
Die inductielussen liggen dan nog niet in Genève. Of is dat geen Zwitserland in jou ogen? Heb het als hoogst irritant ervaren afgelopen zomer
@goedverstaander | 14-01-13 | 10:14
Wordt nog spannend als mensen op de trap naar of van de overstap gaan zitten klooien en er moet losgekoppeld worden. Maar ja, genoeg Chinezen, hè?
@Van Dikhout | 14-01-13 | 10:06
Zo'n trein is dan wel een lijk- en darminhoudverspreider. Ik woon vlak bij het spoor, en ik zie liever geen biobommen voorbij razen.
@Prins Heineken | 14-01-13 | 10:06
Je woont niet in de Randstad, gok ik.
@zeg maar jansen | 14-01-13 | 10:06
Treinkoppers lopen zelden per ongeluk tegen een trein, en de NS kan er weinig tegen doen. Ze horen niet thuis in de ongevalstatistieken.
Maar dat de NS de grootste euthanasievereniging in 0031 is klopt wel.
We moeten naar het Chinese systeem. Nooit meer stoppen op stations en toch in- en uit kunnen stappen:
www.youtube.com/watch?v=p9Ig19gYP9o
Maar goed. Harder rijden naar het station toe houdt in dat ze ook harder moeten remmen in het station. En nu al schuift af en toe m'n beker koffie al naar de rand bij het remmen van de trein.
Bovendien slijten de remmen daar harder van, dat is duurder dus zie ik wel weer een prijsverhoging aan komen.
zeg maar jansen | 14-01-13 | 09:50
Tja.. Als ze de lampen maar aan en de spoorbomen maar dicht doen als ze langs komen scheuren met 380.
Uriël Fack | 14-01-13 | 10:10 In Barcelona kunnen de meesten zelfs dát niet meer betalen. Net vóór het station wordt de portemonnee gerold.
Maar goed, toch is treinreizen belachelijk duur geworden. Ik kan me nog herinneren dat het avondretour (=retour voor de prijs van een enkeltje) werd afgeschaft 'omdat er weinig belangstelling voor was'. Ik zou zeggen, maak er dan reclame voor. Ik reed 20 jaar geleden op en neer naar Amsterdam voor 3,60 gulden (6 gulden minus 40% korting), ofwel 1,64 euro. Dat kost nu 8,20 euro. Een prijsstijging van 500% in 20 jaar. Krankzinnig.
In Barcelona kost een treintienrittenkaart voor de stad en alle omringende dorpen in een straal van 30 kilometer nog geen 10 euro.
@ zeg maar jansen
treinkoppers kun je de NS niet verwijten. Net zo goed als mensen die hun auto parkeren op een overgang.
radioactieve banaan | 14-01-13 | 10:05 Ze tellen de treinkoppers niet mee hè?
1500 Aanrijdingen op jaarbasis.
@ In- en uitstappen kan sneller...
MadDieu | 14-01-13 | 10:05 |
Exact. Met kieprijtuigen en matrassen op de perrons.
rara | 14-01-13 | 10:03 |
Heb er geen last van, File`s mijden is is weten! kennis is macht.
Kop: Treinen zijn rijdende grafkisten
.
Komt mooi uit wanneer iemand weer een trein wil tegenhouden. Gelijk inladen.
.
Een oud-brigadier van het voormalige politiekorps Gelderland-Midden die veel te maken had met 'Wolfheze' stelde ooit voor de treinen te laten doorrijden wanneer het 'tegenhouden' was mislukt en er alleen maar rommel overbleef om door de brandweer te laten opruimen (want zulk smerige werk doen die lui ook!).
.
Nu is het zo dat de conducteur verplicht is te kijken of er nog iets te redden valt, terwijl de machinist op de bok moet blijven tot hij wordt afgelost. Al die tijd staat de trein stil en daarover hoor je de passagier niet of nauwelijks! Men is schijnbaar onder de indruk. Maar wel harder langs de stations knallen om (onder meer) die tijd in te halen.
.
Het idee van die brigadier is helemaal niet zo gek. Als de conducteur niets menselijks meer aantreft, dan verder rijden en bij het eerste station van machinist wisselen. De overledende merkt er toch niets van.
Hard? Pfff. Mensen van de perrons blazen is niet hard!
Maak van het spoor busbanen. Een stuk flexibeler, goedkoper, efficienter, gebruiksvriendelijker, gaat wel en warempel ook nog op tijd.
@James Lastig
Cijfer klopt niet. NS vervoerde in 2011 16,8 miljard reizigerskilometers (jaarverslag). Er zijn dat jaar geen reizigers overleden. Werkelijke getal ligt nog veel lager. Meer richt 0.05 personen per miljard reizigerskilometers
In- en uitstappen kan sneller, mits aangegeven wordt waar de wagondeuren worden verwacht.
Drukke metrotreinen laden en lossen daarom sneller, dan standaard treinstellen.
Een ander euvel is het samenvoegen van meerdere passagierstromen bij het portier. (denk aan dubbeldekswagons, 1e klas/2e klas, enz.)
Wat gebeurt er als u naar links wiilt instappen en enkel vanaf rechts stappen er nog mensen uit? (Inderdaad u bent niet de enige.)
Ik heb meer vertrouwen in de mening van mensen die dagelijks met die 'veiligheid' moeten werken dus spoorwegwerkers, machinisten en conducteurs.
De meest onzinnige zaken worden door directeuren, managers en andere railbobo's achter een bureautje bedacht.
En vergeet niet dat de ns niet aansprakelijk is voor vervolg schade na 'n ongeluk, staat letterlijk in hun voorwaarde
Alle treinkaartjes 1 euro maken! Gewoon omdat het kan...
Dan laat ik mijn auto misschien staan.
Kobus Kloothamer | 14-01-13 | 09:58 | + 0
Ik zou dan juist autorijden, want uit de belastingen en accijnzen moeten die goedkope kaartjes betaald worden.
@Prins Heineken | 14-01-13 | 10:01
Filerijden werkt statusverhogend?
rara | 14-01-13 | 10:01 Exact. Een supermarkt ziet er ook netter uit als niet telkens mensen dingen uit de schappen pakken.
@zeg maar jansen | 14-01-13 | 09:54
Herkenbaar, ook voor ICT'ers. ik roep al jaren dat elk probleem op mijn netwerk veroorzaakt wordt doordat mensen het willen gebruiken. Als ze dat nou eens zouden laten dan zou alles perfect werken.
Om het spoor veiliger te maken én de treinen nog meer op tijd te laten rijden is er maar één oplossing.
De stations afschaffen.
Wie auto heeft, heeft status ......
"Reizen met de trein, dat is toch vooral voor mensen die geen auto kunnen betalen en/of deodorantloze groengekkies."
Fuck off man. In het half uur dat ik rondjes rij op zoek naar een parkeerplaats ben ik al met de trein van Utrecht naar Amsterdam gereden, voor de prijs van een uur parkeren.
Ik ben altijd weer opgelucht wanneer ik van de stoep af mag stappen en het station in loop, weer een risico minder en wanneer ik daarna de trein in stap voel ik me zo ontspannen dat ik direct door kan lopen naar het toilet (indien aanwezig)
Mac The Ripper | 14-01-13 | 09:58 Pis jij niet onder de douche dan?
In verhouding met vorrig jaar valt het dít haar 100% mee met vertragingen . * oh wacht ;-) *
Weerduivel | 14-01-13 | 09:57 Die zijn herkenbaar. Die reizigers.
Dat zijn die hufters met een vouwfiets.
Ik kies toch voor de straat. Is altijd op tijd en je mag overal pissen en roken.
Alle treinkaartjes 1 euro maken! Gewoon omdat het kan...
Dan laat ik mijn auto misschien staan.
Vliegtuigcrash is ideaal voor mensen die bang zijn alleen te sterven.
Typisch een geval van poepen met de deur open.
Sommige mensen zitten noodgedwongen in het OV omdat een parkeerplaats niet te betalen (4 euro per uur in Amsterdam) is of gewoon niet aanwezig.
@frank87 | 14-01-13 | 09:52:
Spijker. Kop.
Nee: de SBB is een staatsbedrijf, net als de kantonale regiovervoerders.
Daar kun je lang of kort over lullen, qua verenigbaarheid met economische inzichten, maar de _werkelijkheid_ is het enige dat er toe doet:
Dit WERKT.
Privatiseren WERKT NIET.
Graag even de link naar die statistiek van 0.2 doden per miljard km.
In Arnhem is de snelheid verhoogd ja, maar dat heeft alleen als effect dat een vertrekkende of aankomende trein eerder het station in of uit is. Vrijwel alle treinen stoppen daar. Aan de oostkant is de snelheid trouwens nooit hoger dan 60 km/h. Doorgaande goederentreinen rijden tegenwoordig via de Betuweroute.
steven82 | 14-01-13 | 09:49 Als er geen reizigers zouden zijn gaat alles fantastisch. Dan rijden treinen als door een computer gestuurd. Het zijn de reizigers die het moeilijk maken, allemaal bij dezelfde deur in willen stappen bijvoorbeeld. Of nog even de deur open blijven duwen want je collega liep niet zo hard vanwege de beker koffie in z'n hand. Dan lopen treinen vertraging op en moet de dienstregelaar gaan regelen waardoor treinen op het verkeerde tijdstip op een plek zijn waar op dat moment een andere trein had moeten zijn.
Kudtreizigers.
Snel door een station rijden is alleen gevaarlijk als dat over een perronspoor gaat. En dat is lang niet altijd het geval. Het gaat vooral om sneller rijden over lange wisselstraten.
De snelheid kan trouwens niet zomaar omhoog. Vaak moet eerst zo'n complete wisselstraat vervangen worden. Dat kan al jaren aan planning kosten. Dat soort projecten spelen ook al jaren. Dus waarom is dit nu spontaan ineens actueel?
@Balsaq | 14-01-13 | 09:30
Is het Zwitserse spoor geprivatiseerd?
Tel daarbij op dat ze toch niet (meer zo hard) rijden als er sneeuw of blaadjes op de rails liggen en je hebt helemaal geen probleem meer.
@beschuitjekaas | 14-01-13 | 09:44:
Eh, waar dan? De meeste stoplichten hebben gewoon inductielussen hoor.
Verder rijd ik in Zwitserland niet veel: het OV is veel te goed. Als ik rijd dan rijd ik het land uit, door Duitsland, naar Nederland.
Canis Spurcus | 14-01-13 | 09:49 En als ze allebei stil blijven staan is er geen impact.
Alles er tussen in is een compromis.
later we anders de NS en prorail de wolken in praten. Wees eens objectief het is gewoon een zooitje bij die bedrijven.
Áls er zich een botsing voordoet met hogere snelheid dan heeft dat inderdaad een grotere impact (huhuh) dan bij een lagere snelheid. Dat moet je toch maar even bij elkaar redeneren als machinist.
De trein is zo gek nog niet en ik vertrouw eerder machinisten dan managers over het onderwerp veiligheid op het spoor.
Waarom een hogere snelheid bij de stations? Alsof ze dan wel op tijd rijden.
De bezorgde machinisten hebben gelijk. Hun directie maakt faalbeslissingen. Maar dat was al bekend.
Balsaq | 14-01-13 | 09:30 | + 2 -
Het nadeel van Zwitserland is dan weer dat de stoplichten niet zijn afgesteld. Ook al is het midden in de nacht, je blijft wachten voor rood. De Zwitserse overheid erkent het probleem maar doet er niks aan omdat het OV bij jullie een stokpaardje zou moeten zijn. Verder een prima land hoor
Als de geschiedenis van de marktwerking (tot dusver) zich herhaalt dan wordt er idd pas ingegrepen als het kalf is verdronken, de wal het schip keert of op zijn gunstigst net voor of (aannemelijker) na 12 uur. Dat is het leuke van ambtenarij, die besluiten veel te vroeg om extra lijnen aan te leggen omdat het niet direct rendabel hoeft. Tegen de tijd dat ze nodig zijn liggen ze er. Ik zeg: openbaar vervoer moet geregeld worden door openbaar bestuur. Dat correctiemechanisme van de vrije markt werkt veel te traag en is zeker niet op OV toepasbaar.
Zo meteen met de trein #yolo
alle (semi) publieke bestuurders moeten een keer op straat geknikkerd worden.
altijd maar die kortzichtige visie door drukken..
DE titel klopt wel , ik ben een paar jaar geleden met mijn dochtertjes een keer met de trein gaan rijden , gewoon omdat ze dat nog nooit gedaan hadden.
En idd de ene helft van de mensen in dat ding zijn meer dood dan levend.
Leukste reactie was nog toen we eenmaal aankwamen mijn oudste vroeg toen en hoe gaan we terug .
Nadat ik uitgelegd had dat er een half uur geen trein meer kwam zei ze "haal de auto maar dit wordt niks zo".
Praktisch alles is mis met het Nederlandse spoornet. Maar gevaarlijk? *proest het uit*
Treinen zorgen voor meer doden dan vliegtuigen. Daarom is vliegen het veiligst. Treinen zouden bovenaan het lijstje staan als het puur om de inzittenden ging. De meeste doden vallen BUITEN de trein; opzettelijk of onbedoeld staan of rijden die lui op het spoor.
De machinisten hebben het nu ook over de veiligheid BUITEN de trein. Lijkt me logisch.
Daarentegen is de kans op overlast in de trein 1000x groter. Denk hierbij aan luid bellende mensen, schreeuwende tokkies, junks die komen bedelen, groepje pauperts die met te harde muziek een reactie uitlokken. Heerlijk dat Onrendabelen Vervoer.
Leuk, een 'ingezonden mededeling' waarbij je wel mag reaguren.
Alsof dát reizen met de trein minder kudt maakt.
Waar ken ik dat ook alweer van, investeren in het spoor in tijden van crisis.
Veiligheid kost geld. Meer veiligheid = duurdere treinkaartjes.
Aan de andere kant: ProRail- en NS-falen. Als ze die bende reorganiseren dan blijft er genoeg geld over om de veiligheid te vergroten.
De vraag is dus: willen wij dat het geld dat eigenlijk voor onze veiligheid bestemd is terechtkomt bij faalbestuurders en investeerders?
Straks loop ik over straat naar de trein. Het leven is een avontuur.
Nu ik inmiddels 6 jaar in Zwitserland woon, en het _uitstekende_ OV daar ken, moet ik VanLeeuwen toch even tegenspreken:
'Het Nederlandse spoor is net een bananenrepubliek met een kerncentrale'
There, fixed that for you. Het is interessant om te zien hoe _goed_ OV (hier dus) ook meteen het stigma van OnrendabelenVervoer verliest; hier in Zürich zie je ook gewoon bankers in het OV, geen probleem.
".. Onder druk van alle negatieve aandacht stoppen de NS en ProRail de komende jaren honderden miljoenen in extra veiligheid op het spoor..."
Ongetwijfeld in de vorm van even peperdure als onvermijdelijke marketingcampagnes. Veiligheid is immers maar een gevoel...
' Prestigeprojecten, op hol geslagen bestuurders, steeds meer treinen, steeds meer haast, steeds sneller rijdende treinen en steeds minder wissels '
Jullie zijn Nick en Simon vergeten in dit rijtje...
De NS is folklore, exponent van de oerhollandse cultuur. Laten we dit behouden, ondanks druk vanuit de buitenlandse automobielmaffia.
REAGEER OOK